AutóAddikt Magazin Vezető nélküli vontatórendszert vezetett be a Nissan

Vezető nélküli vontatórendszert vezetett be a Nissan

A Nissan a napokban jelentette be, hogy oppamai gyárában bevezette az Intelligent Vehicle Towing (intelligens járművontatás – IVT) technológiát, egy teljesen automatizált járművontató rendszert.

A Nissan Intelligens mobilitás jövőképe keretében – mely a jövő autóinak vezetését, meghajtását és társadalomba integrálását vázolja fel – azon dolgozik, hogy érdekesebbé tegye az emberek, az autók és a társadalom közötti kapcsolatot. Ez az új, térképező és kommunikációs technológiákat hasznosító projekt, mely az intelligens, teljesen elektromos autót összekapcsolja az infrastruktúrájával, a Nissan intelligens integráció megvalósításának egy újabb lépése.

A technológia

Az IVT rendszerben egy módosított Nissan LEAF-et használnak, mely az elkészült járműveket önműködően húzza egy utánfutón a gyár kijelölt rakodóállomásai között.

Ellentétben az alkatrészek szállításához használt hagyományos, irányított járműveket alkalmazó rendszerekkel, melyek esetében síneket kell telepíteni vagy nagy mennyiségű mágneses szalag használata szükséges, itt nincs szükség különleges infrastruktúrára az üzemeltetéshez.  A vontatóautón kamerák és lézeres szkennerek találhatóak, ezek érzékelik a sávjelzéseket, padkákat és lehetséges akadályokat vagy veszélyeket a jármű körül. Ezeket az információkat a vontatóautó összeveti a térképadatokkal, kiszámítja saját helyzetét, majd önállóan kiszámítja a célállomásra vezető utat. A vontatóautó betartja a gyár területén érvényes sebességhatárokat, megáll, ha akadályt vagy veszélyt érzékel maga előtt, és amint úgy észleli, hogy tiszta az út előtte, folytatja útját.

A vontatás útvonala egyszerűen módosítható, hogy az megfeleljen a gyártási folyamatokat és a járműszállítást érintő változásoknak. A vezető nélküli vontatóautók egy központi forgalomvezérlő rendszerhez kapcsolódnak, mely felügyeli az egyes járművek helyzetét, haladási sebességét, fennmaradó akkumulátorkapacitását és üzemállapotát. Ha egy kereszteződésnél két vezető nélküli jármű találkozik, a vezérlőrendszer algoritmusa meghatározza, hogy melyik jármű kapjon elsőbbséget, illetve vészhelyzet esetén a rendszer távolról meg is állíthatja a járműveket.

A fejlesztés háttere

Az oppamai gyár logisztikai rendszerében jelenleg egy sofőrcsapatnak kell elvezetnie a gyártósorról legördülő járműveket a gyár saját dokkjához, ahol hajókra rakják azokat. Az IVT bevezetésével a Nissan hatékonyabbá teheti a termelést.

A rendszer tesztüzeme már egy éve megkezdődött, így már több mint 1600 tesztutat tettek meg a gyár területén. Az összegyűjtött adatok felhasználásával biztosították, hogy a rendszer megbízhatóan működjön a gyár területén. Az IVT rendszernek képesnek kell megbirkózni olyan potenciális veszélyekkel vagy váratlan körülményekkel is, mint a kedvezőtlen időjárási körülmények vagy a gyenge fényviszonyok, ezért fejlesztettek hozzá biztonsági- és vészüzemmódot is. A Nissan folytatja az oppamai gyárban a rendszer tesztelését, és vizsgálja annak lehetőségét, hogy Japánban és más országokban, további létesítményekben is bevezessék.

A Nissan már évtizedek óta fejleszt önvezető technológiákat. Augusztusban a vállalat bemutatta az autópályás használatra tervezett, egysávos önvezető megoldását, a díjnyertes ProPILOT technológiát. Az IVT a Nissan holisztikus hozzáállását képviseli a mobilitás terén, hiszen a vezető nélküli technológiák előnyeit a személyes felhasználáson túlmutatóan is kihasználja.

A projekt során összegyűjtött adatok és know-how segítséget nyújt az önvezető technológiák szélesebb körű adoptálásához, hogy a Nissan új megoldásokat kínálhasson ügyfelei és a társadalom számára.