A Ford Fusion Hybrid önjáró kísérleti autó nemrégiben olyan feladatot hajtott végre, ami egy emberi sofőr számára igencsak veszélyes lett volna: az éj leple alatt kikapcsolt fényszórókkal haladt végig a néptelen sivatagi utakon.

Az amerikai Ford Arizona Próbapályán, koromsötétben végrehajtott tesztút újabb lépéssel vitte közelebb céljához a Fordot, hiszen a vállalat azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megalkotja és a világ minden autósa számára elérhetővé teszi a teljesen automatizált járműveket. Az autó virtuális vezetőjének szoftverével összehangolt LiDAR technológia elég megbízható ahhoz, hogy a kanyargós utakon is gond nélkül kormányozzon. A rendszer háromféle érzékelést is ideálisan egyesít – radar, kamerák és LiDAR –, és ez utóbbi arra is képes, hogy önállóan, külső fények nélkül navigáljon.
Az USA Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyeletének adatai szerint a személygépkocsikban utazók éjszaka mintegy háromszor fáradtabbak és figyelmetlenebbek, mint nap közben.
“A LiDAR-nak köszönhetően a tesztautók immár nem függnek a nap fényétől, sem pedig attól, hogy kamerákkal figyeljék aszfaltra festett útjelzéseket” – mondta el Jim BcBride, a Ford önjáró autókkal foglalkozó technológiai vezetője. „Bebizonyosodott, hogy a LiDAR irányításával az önjáró autók ugyanolyan jól közlekednek a sötétben, mint nappali fényviszonyok mellett.”
A sötétben való közlekedéshez a Ford önjáró autói nagy felbontású 3D térképeket használnak, amit az útinformációk és a felfestett jelek adatbázisa mellett geográfiai és topográfiai adatok egészítenek ki, sőt a térképek még a jellegzetes tereptárgyak – vagyis a közlekedési táblák, az épületek és a fák – helyét és képét is tartalmazzák. A LiDAR-ral haladó autó minden pillanatban pontosan meghatározza a helyzetét ezen a térképen, és a jármű érzékelő képességeit a radar jelei egészítik ki.
A sivatagi teszt során a Ford mérnökei éjjellátó berendezések segítségével kívül-belül folyamatosan ellenőrizték az autó működését. Az éjjellátó technológiával az is láthatóvá vált, hogy a LiDAR rendben működik: a mérnökök az elhaladó autó köré kivetített infravörös négyzetrácsot is megfigyelhették. A LiDAR érzékelői másodpercenként 2,8 millió infrasugarat bocsátanak ki, precízen beszkennelve a jármű környezetét.
“Az autóban ülve éreztem ugyan a mozgást, de az ablakon kitekintve csak a teljes sötétséget láttam” – nyilatkozta Wayne Williams, a Ford kísérleti mérnöke. “A hátsó ülésen utaztam, és számítógépes megfigyeléssel valós időben követtem az autó haladását. A jármű még a kanyargós útszakaszokon is magabiztosan, precízen követte a nyomvonalat.”
A Ford immár több mint egy évtizede kísérletezik az önjáró autózással, és olyan automatizálási megoldásokat kutat, amelyek a SAE szervezet nemzetközi listájának 4-es szintje szerint szükségesek a vezető nélküli autózáshoz, lehetővé téve, hogy az autósnak ne kelljen beavatkoznia a jármű működésébe.
A Ford idén megháromszorozza önjáró autókból álló kísérleti flottáját, így a mérnökök ezentúl mintegy 30 darab automatizált, négyajtós Ford Fusion Hybrid modellt tesztelnek majd Kalifornia, Arizona és Michigan állam útjain.
Ezek a fejlesztések a Ford Intelligens Mobilitás terv szerves részét képezik, aminek célja, hogy piacvezetővé tegye a vállalatot a konnektivitás, a mobilitás, az önállóan működő autók, a vásárlói élmény és az adatfeldolgozás területén.





![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)
![[TESZT] Mazda2 TS2 (2007) – ideális választás városba és agglomerációs közlekedéshez](https://www.autoaddikt.hu/kepek/mazda-2-2008-teszt-autoaddikt-1-180x135.jpg)
![[TESZT] Ford Puma Gen-E – a kompakt városi crossover jövője](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-puma-gen-e-teszt-autoaddikt-34-180x135.jpg)































![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)

![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)
![[TESZT] Mazda2 TS2 (2007) – ideális választás városba és agglomerációs közlekedéshez](https://www.autoaddikt.hu/kepek/mazda-2-2008-teszt-autoaddikt-1-100x75.jpg)
![[TESZT] Ford Puma Gen-E – a kompakt városi crossover jövője](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-puma-gen-e-teszt-autoaddikt-34-100x75.jpg)


