AutóAddikt Autó-motorsport Az állóképesség megtestesítője: Romain Grosjean 24 órája

Az állóképesség megtestesítője: Romain Grosjean 24 órája

A korábbi Forma-1-es és Lamborghini gyári pilóta Romain Grosjean a következő kihívására készül: a Lamborghini 2024-es FIA World Endurance Championship kampányának kulcsszereplőjeként. A svájci-francia sztár két új Lamborghini-filmben beszél a hosszútávú versenyzés izgalmas erejéről; a Lamborghini újonnan bejelentett LMDh-versenyzőjét övező várakozásról; valamint arról, hogy a 2020-as Bahreini Nagydíj eseményei milyen hatással voltak az életére és személyes filozófiájára.

A jelenleg Miamiban élő 36 éves Grosjean 179 futamon indult a Forma-1-ben kilenc szezont felölelő, 2012 és 2020 közötti pályafutása során, valamint 2009-ben is szerepelt. A 2021-es évtől az amerikai IndyCar sorozatban versenyez. A Lamborghini Squadra Corse motorsportrészlegében debütált, amikor 2023 januárjában egy Huracán GT3 EVO2-vel versenyzett az ünnepelt Daytona 24 órás versenyen. Az LMDh-val kapcsolatos előrelépések gyorsan lendületet kapnak, Grosjean kulcsszerepet játszik a Lamborghini várva várt LMDh versenyhibrid prototípusának fejlesztésében. Az autót egy teljesen új, 3,8 literes, duplaturbós V8-as hajtja, amelynek teljesítményét a szabályozás 680 CV-re korlátozza.

Grosjean így nyilatkozott: „Imádom az endurance versenyzést. Amikor az Egyesült Államokba költöztem, nagyon szerettem volna eljönni Daytonába, és a Lamborghinivel jött a lehetőség, hogy ezt megtehessem. Imádom a légkört, és tetszik, hogy egy ilyen ikonikus márkát képviselhettünk. Amikor 20 éves vagy, csak az érdekel, hogy te legyél a leggyorsabb. Most, hogy idősebb vagyok, szeretem, hogy vannak csapattársaim. Ez nem csak rólad szól, hanem arról is, hogy a csapatod a legjobb legyen a versenypályán. Ez a kompromisszumokról szól, és arról, hogy mindenki boldog legyen.”

Így folytatta: „Nagyon nagy a bizalom, és a legnagyobb kihívást valóban a kitartás jelenti – mindenkinek, beleértve a szerelőket és a mérnököket is. A versenyzőknek könnyű dolguk van, mi pedig pihenhetünk! Az endurance versenyzésben számítani kell a váratlan dolgokra, és készen kell állni rá.”

Az FIA Endurance Világbajnokság mellett, amely magában foglalja a híres kihívást jelentő Le Mans-i 24 órás versenyt, az LMDh az IMSA WeatherTech SportsCar Championship észak-amerikai versenyén is indul. Ez a Lamborghini eddigi legnagyobb elkötelezettségét jelenti a motorsportban, miután a Daytona 24 órás versenyen háromszor nyert a GTD kategóriában, kétszer egymás után győzött a Sebring 12 órás versenyen, és számos más sikert ért el az elmúlt évtizedben. Most a világ két leghevesebben versenyzett endurance versenybajnokságának Hypercar osztálya hívogat, Grosjean pedig az egyik vezető pilóta.

„Nagyon izgatottan várom, hogy a jövő évi LMDh projekt részese lehessek” – mondta. „Szeretem a márkát, szeretem a projektet, szeretem a megközelítést, szeretem a mögötte álló embereket. Tudom, hogy rengeteg munka vár rám, és mindenki sokat fog tanulni, de készen állok. A Lamborghini egy olyan márka, amely szereti a sikert, és amelynek nagy múltja van. Szóval amikor belevágunk valamibe, akkor azt jól kell csinálnunk.”

A 2020-as Bahreini Nagydíj nyitókörében Grosjean túlélt egy rémisztően nagy sebességű ütközést, amelynek következtében 28 másodpercre beszorult a Haas VF-20-asába, miközben pokoli tűz tombolt. Vitathatatlanul a modern F1 történetének egyik legdrámaibb incidense, Grosjean pozitívan gondolkodik arról, hogy a baleset és annak következményei hogyan hatottak az életére.

„A balesetem nagyban megváltoztatta a perspektívámat. A bátorság arról szól, hogy hajtod magad, hogy mindig messzebbre menj, mint amire gondolsz. Arról szól, hogy kihívások elé állítsd magad. Az élet egy gyönyörű dolog, és egészen addig a balesetig nem is tudtam, hogy ilyen gyorsan el tud múlni. Kicsit őrültségnek hangzik, de mivel most jobb az életem, pozitívumként gondolnék [a balesetemre]. Szeretném nagyobb mértékben élvezni az életet, szórakozni és gondoskodni arról, hogy minden nap egy jó nap legyen. Tisztában vagyok vele, hogy kockázatot vállalok az életemben, de vannak határok is, amelyeket én szabok meg magamnak.”

Az elkötelezett családapa, Grosjean számos tehetsége mellett kiváló szakács, és nemrégiben megtanult repülni. Ez az ember elkötelezett a látókörének bővítése iránt. „Apa vagyok, férj vagyok. Én csak egy normális ember vagyok, aki szereti a tevékenységeket, aki szeret „csinálni”. Ha valamibe belekezdek, akkor teljes erőbedobással csinálom. A repülés hatékonyabbá és szórakoztatóbbá teszi az utazásomat és az életemet. Békésnek érzem magam, amikor repülök. Amikor repülsz, egy kis helyet foglalsz el magadnak az égbolton, másképp látod a Földet.”

Visszatérve a szárazföldre, Grosjean egy hasonlóan izgató közlekedési eszközzel rendelkezik: egy Lamborghini Urus Performante[1]. Ahogy ő mondja, ez egy családi autó, de egy komoly csavarral. „Egyszerűen annyira király vezetni. A Performante elképesztően hangzik, és még ha SUV is, mindenki tudja, hogy ez egy Lamborghini. És van hely a gyerekeimnek is.”

A Lamborghini kiemelkedő színpalettája azonban okozott némi problémát. „A lányom lilát vagy rózsaszínt akart. A második fiam sárgát akart. A nagyobbik fiam narancssárgát akart, a feleségem pedig feketét. Szóval azt mondtam, ‘rendben srácok, tudjátok mit? A zöldet választjuk. Ez az én autóm, én döntök…”.

[1] Az Urus Performante üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátási értékei; üzemanyag-fogyasztás kombináltan: 14,1 l/100km (WLTP); CO₂-kibocsátás kombináltan: 320 g/km (WLTP)