AutóAddikt Újdonságok Az Opel motorok legújabb nemzedéke elhozza az élvezetes takarékosságot – az új...

Az Opel motorok legújabb nemzedéke elhozza az élvezetes takarékosságot – az új Astra K-nál is

Az új Opel Astra K új korszakot vezet be az Opelnél. Egyetlen szó jellemzi bármi másnál találóbban: hatékonyság. A nemzetközi menetpróbán szerzett tapasztalatainkat itt olvashatják.

opel_astra_k_2016_nemzetkozi_menetproba_015

Hatékonyság, amely élvezetes. Ehhez járul hozzá a könnyűszerkezetes felépítés, a kizárólag az új generációból származó Opel motorok választéka és agilis viselkedése – és ezt mutatja meg első pillantásra a karcsú, atletikus design. A könnyűszerkezet jellemzi az Astra következő nemzedékének motorjait is, amelyek kisebbek, kompaktabbak és könnyebbek lettek: háromhengeres, egyliteres turbó váltja az előző 1.6 literes négyhengerest, és az új, 1.4-es közvetlen befecskendezésű turbónak egyedül a motorblokkja tíz kilóval könnyebb az elődénél. Ugyanakkor erősebbek és takarékosabbak lettek az új motorok, hiszen például az Astra 81 kW/110 LE teljesítményű dízelje Start/Stoppal csupán 3.4 liter 100 kilométeren.

A portfólió teljesítményskálája 70 kW/95 LE és 147 kW/200 LE között húzódik, a benzinesek lökettérfogata 1.0 – 1.6 liter, a dízeleké 1.6. Az új motornemzedék 2013 óta egymás után piacra kerülő valamennyi tagja közös fejlesztési célokkal készült: maximális hatékonyságot ötvöznek a lehető legjobb reagáló-képességgel, sima és csendes járás mellett. Nem véletlenül ünneplik suttogó dízelként a gázolajosokat – és a benzines turbók semmiben sem maradnak el tőlük.

„A könnyűszerkezetes felépítés és a legfrissebb motorgenerációnk nemcsak rendkívül gazdaságossá teszi az Astrát, hanem a fokozott menetdinamikával és komforttal még élvezetesebb autózást is nyújt“ – mondta az Opel főnöke, Dr. Karl-Thomas Neumann.

1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo

A benzines belépőmotor a teljesen alumíniumépítésű 1.4 ECOTEC, 74 kW/100 LE teljesítménnyel és 130 newtonméter nyomatékkal, valamint az 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo. Ez az abszolút modern alumíniummotor, amely már az ADAM és Corsa hajtóerejét is adja, igencsak jó kondícióban van: 77 kW/105 LE és 170 newtonméter leadására képes, az utóbbit már 1800/perctől, ami nagyon elevenné teszi. Ötfokozatú sebességváltóval kombinálva 13 másodperc alatt gyorsítja az új Astrát 80-ról 120 km/órára – ez közel öt másodperccel, azaz 27 százalékkal jobb, mint a típuselődé, az összemérhető 85 kW/115 LE teljesítményű 1,6 literes szívómotorral. A nyomatékrugalmasság javulása alapjellemzője az új Astra-nemzedék mindegyik motorjának.

Mindeközben tisztaságával és takarékosságával is a kompakt kategóriájú benzinesek élvonalában van az egyliteres turbó: Start/Stoppal felszerelt ecoFLEX változata, kis gördülési ellenállású gumikkal és Easytronic 3.0 robotváltóval csupán 4,2 litert fogyaszt 100 kilométeren, ami példás 96 gramm per kilométeres CO2-kibocsátásnak felel meg.

Az 1.0 Turbo kiváló partnere: az automatizált Easytronic 3.0 sebességváltó

A Easytronic 3.0 robotváltó, amely nemrég jelent meg ADAM és Corsa modellekben, az 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbóval egyszerre kínálja az automata kényelmét a kézi sebességváltás hatékonyságával. A kuplungozást és a váltásokat elektrohidraulikus szerkezet vállalja magára; a pillanatnyi menetállapotnak megfelelő fokozatot az elektronika választja ki, nagyon takarékos autózást téve lehetővé. A hidraulikus hengerek és a villanymotorok tökéletesen, és a legrövidebb idő alatt váltanak – akkor is, ha épp manuálisan avatkozik be a vezető.

Ehhez járul a komfort javulása: új generációjában rövidebbek lettek az Easytronic reakcióidői, így a helyzetnek megfelelőbben és lágyabban vált. Ebben éppúgy szerepet játszott az új működtető szerkezet, mint a tökéletesített szenzoros érzékelés és szabályozástechnika, de a manuális alap-sebességváltó alapos átdolgozása is. Ezeken túlmenően, lassú manőverezéshez, a klasszikus automatákéhoz hasonló kúszó menetmódot kínál az Easytronic 3.0. Városban és araszoló forgalomban a hozzá tartozó Start/Stop rendszer csökkenti a fogyasztást.

Új 1.4 literes négyhengeres

Az új 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, az innovatív egyliteres háromhengeressel azonos családból származó, és velük együtt fejlesztett négyhengeres motor az Astrában debütál. Kétféle teljesítménnyel – 92 kW/125 LE és 110 kW/150 LE – készül, szintén központi közvetlen benzinbefecskendezéssel és turbófeltöltéssel. „Az Astrában bemutatkozó hajtóművek erősek, hatékonyak és kulturáltak. Ráadásul a teljesen alumíniumépítésű 1.4 Turbo nemcsak környezetbarát, hanem mércét állít fel a komfortjával is“, jelentette ki az Opel motorfőnöke, Christian Müller.

Az 1.4 Turbo tervezői különös súlyt fektettek a dinamikus reagálásra és a kis fogyasztásra. A tekintélyes, 245 newtonméternyi nyomaték 2000 és 3500/perc között jelentkezik, remek előfeltételeként a rugalmasságnak: 80 és 120 km/óra között, ötödik fokozatban mindössze kilenc másodpercig gyorsít a 110 kW/150 LE teljesítményű Asta, 4,3 másodperccel, illetve 32 százalékkal jobban a típuselődénél (103 kW/140 LE). Start/Stoppal és hatfokozatú sebességváltóval csupán 4,9 liter szuperbenzin fogy 100 kilométeren a kombinált ciklus szerint (114 g/km CO2) – ez 11 százalékos csökkenés.

Miként a háromhengerest, ezt is úgy tervezték, hogy új standardot állítson fel csendes és sima járásával. A blokk rezonanciaszegény konstrukció, az olajteknő kettéosztott, a kipufogócsonkot hangszigetelően a hengerfejbe integrálták, zajcsökkentő szelepfedelet alkalmaztak, a nagynyomású porlasztókat akusztikailag lecsatolták, és optimalizálták a kis súrlódású vezérműlánc futását.

Ugyanekkor sokkal könnyebb is lett az új motor. Egyedül az alumíniumblokk tíz kilóval nyom kevesebbet az előd öntött acéljánál, tehát remekül illik a hatékony Opel Astrába. Főtengelyét üregesre öntik, az olajszivattyú kis súrlódású hajtást kapott és kétféle nyomásfokozattal dolgozik, így maximális a benzin égéshőjének kihasználása.

Az új 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbóhoz hatfokozatú sebességváltó jár szériában, de a 110 kW/150 LE-s változat kapható hatfokozatú automatával is.

1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo, 147 kW/200 LE

A benzines kínálat teljesítménycsúcsát év végétől képviseli a Frankfurti Autószalonon bemutatkozó 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo. A 147 kW/200 LE teljesítményű közvetlen befecskendezéses gép blokkja 130 bar égési nyomást visel el a hengerekben, nyomatéka derekas 300 newtonméter (túltöltéssel). Vele felszerelve az Astra 7,8 másodperc alatt gyorsul nulláról 100-ra, míg 80-tól 120 km/óráig 7,5 másodperc telik el ötödik fokozatban. Végül 235 km/óránál áll meg a sebességmérő mutatója (ideiglenes adatok).

Ez az erőmű is nagyon nyugodtan jár az egész fordulatszám-tartományban. Ennek érdekében optimalizálták a szívó- és a kipufogórendszert, speciális szelepfedél-tömítést terveztek, úgyhogy jelentősen csökkent a közvetlen benzinbefecskendezéses motorok impulzusszerű égéséből egyébként adódó zaj. Végső soron halk és sima alapjáratnak, illetve menet közben kellemes motorhangnak örvendhet az autós, utasaival együtt.

1.6 literes suttogó dízel

Okkal számítanak takarékosnak és tisztának az Opel jelenlegi suttogó dízeljei. Az Astra piaci bevezetésekor az 1.6 CDTI három teljesítménylépcsője – 70 kW/95 LE – 100 kW/136 LE – fed le széles igényspektrumot, hiszen az európai kompakt kategória dízelvásárlásainak csaknem 75 százaléka esik ebbe a sávba. Szériaszerűen hatfokozatú sebességváltóval kombinálva mindig 100 gramm per kilométer alatt marad a CO emisszió. Az Astrák pillanatnyi fogyasztási bajnoka a 81 kW/110 LE-s változat, amely a kombinált ciklus szerint megelégszik 3,4 literrel 100 kilométeren – ez megfelel 90 gramm/km CO2-nek.

opel_astra_k_2016_nemzetkozi_menetproba_010

Az öngyulladósok teljesítménycsúcsán egyelőre 100 kW/136 LE-vel áll az eddigi Astra-nemzedékben is szolgáló 1.6 CDTI, nyomatéka 320 newtonméter. Az új autó súlycsökkentésének hatására mégis jócskán visszament a fogyasztás és az emisszió – 3,7 literre (korábban 3,9 liter) és kilométerenként 99 gramm CO2-re, miközben élénkebben gyorsít: álló helyzetből 100 km/órára 9,6 másodperc alatt ugrik fel (mínusz 0,7 s). Még fontosabb, különösen előzéskor, hogy ötödik fokozatban csak 8,2 másodperc kell a sprinthez 80 és 120 km/óra között, hiszen ez nagyban fokozza a biztonságot. Az erődízel hatfokozatú automatával is kapható a szintén hatfokozatú manuális mellett.

A turbódízelek bevezetésük óta állítanak fel mércét zaj- és rezgésmentes működésükkel is, ami az optimalizált alkatrészeknek, a többszörös befecskendezésből adódó hatékony égésfolyamatnak és további akusztikai intézkedéseknek köszönhető. Eredményképp igazán megérdemli a suttogó dízel nevet az 1.6 CDTI! További jellemzője a nagynyomású, közös nyomócsöves befecskendező-rendszer és a nitrogénoxid-tárlókatalizátor, amely a dízel-részecskeszűrő előtt helyezkedik el, és adalékanyag használata nélkül fejti ki hatását. Tiszta és helytakarékos megoldás.

Könnyűszerkezet és új generációs motorok az egész portfólióban – ez a kombináció teszi a takarékossá és élménnyé az új Opel Astrát.

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS-1D Mark IV fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: ASUSAcer, Gigabyte