AutóAddikt Magazin Így vezessünk esős tavaszi időben

Így vezessünk esős tavaszi időben

A tavaszi esők – bár aranyat érnek, hiszen felüdülést jelentenek a természetnek, és nekünk is – több balesetet okoznak, mint a havas, és jeges utak. Egy egy heves zápor, vagy akár egy szimpla, csendes eső is megváltoztathatja a vezetési körülményeket. Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogyan tudunk felkészülni az esős, csúszós utakon való közlekedésre.

Készítsük fel autónkat!

Az autónkat ugyanúgy fel kell készíteni az esős időjárásra, mint télen a havazás okozta változásokra. Három olyan kihagyhatatlan lépés létezik, amelyeket mindenképp meg kell tennünk a biztonságunkért. A legfontosabb természetesen a jó nyári gumiabroncs. Ha megvan a nyári gumi, jöhet az ablaktörlő lapátunk (vagy legalább a gumijának) cseréje. Ugyanis fontos, hogy tökéletesen töröljön, folt, és csíkmentesen. A harmadik fontos pont az ablaktisztító folyadék. Saját érdekünkben töltsük fel mindig, hiszen nincsen annál veszélyesebb, amikor nem tudjuk letörölni az izévédőkről a vizet és a sarat.

Fentiek alapvetően megelőző intézkedések voltak, most pedig nézzük, mi a teendő, ha esőben vezetünk.

Lassítsunk

Azt mondják, hogy kétféle autós létezik: az, aki törte már össze az autóját esőben, és az aki még nem. Mivel esőben jelentősen lecsökken a látótávolságunk, s nehezebben vesszük észre a veszélyeket, ezekből adódóan nehezebb a megállás, a fékezés és fordulás is, ezért lassítsunk. Jusson eszünkbe, hogy amikor esőben városban haladunk, akkor az 50 kilométer/órás sebességet betartva 38-40 méteres (!) lesz a féktávunk, tehát amíg nullára fékezzük az autót. Ha például 35 kilométer/óra tempó körül haladunk, lehet, hogy ledudálnak, de 15 méteren belül meg tudunk majd állni. Ez életet menthet!

Minden fényt felkapcsolni, ablaktörlőt bekapcsolni

Az idősebbek még emlékezhetnek a macskára, és a kutyára, akik KRESZ-t oktattak (Stop! Közlekedj okosan), és már 30-40 éve azt sulykolták, hogy a „látni és látszani” elv nagyon fontos. Esős időben nem csak az a fontos, hogy lássunk rendesen, hanem, az is hogy minket is lássanak. Ezért mindent meg kell tennünk! Gondoljunk arra a gyalogosra, aki a szakadó esőben, rossz látási körülmények között épp át akar menni az úton: ideális esetben mindkét fél látja egymást, de ha netán nem is vennénk észre, akkor legalább neki kell minket észrevennie, ezért kapcsoljunk lámpákat. Ugyanez természetesen a többi autósra is vonatkozik.

Nem mindig majmolás az utánzás

Esőben meg kell mutatnunk azt, mennyire előrelátók vagyunk, és be kell tartanunk néhány fura szabályt. Azt tudjuk, hogy nagyobb követési távolságra lesz szükségünk, de azt vajon tudjuk, miért értemes utánozni az előttünk levő vezetési stílusát? Azért, mert ő hamarabb látja azt, amit mi még nem látunk: ha beljebb húzódik, akkor lehetséges, hogy egy biciklist és/vagy kátyút kerül ki, tegyük meg mi is; kövessük őt (nyilván észszerű keretek között). De az utánzás most azért is célravezető, mert ha az ő nyomvonalán megyünk, ő már kispriccelte onnan a vizet, és abban a keréksávban szárazabb lesz az út.

Felkélszülve mindenre

Van kedvünk kísérletezni? Rendben, akkor vegyünk a kezünkbe 4 szelet kenyeret. Tegyük le a konyha közepére, úgy mintha az lenne az autód 4 kereke. Most menjünk pár lépést hátra, és gondoljunk abba bele, hogy az autónk egy adott pillanatban ezen a 4 (kenyérnyi) folton érintkezik az úttal.

Ha ez nem elég ok arra, hogy egy életre eldöntsük, hogy az esőben mindig mindenre fel fogunk készülni, akkor gondoljuk mindezt tovább: a 4 kenyérnyi rész felfekszik egy víztócsára, és megcsúszik az autónk. Döbbenetesen meleg pillanatokat tud okozni akár egy tócsa is. Ilyenkor egyébként az a helyes, ha nem pánikolunk, várjuk, merre megy a kocsi, és amint lehet (érezni fogjuk) azonnal beleavatkozunk, korrigálunk. Addig semmi értelme, a kocsi a víz felszínén csúszik, lényegében mindegy, mit teszünk.

Átgondoltan használjuk a technikát!

A mai autók már rengeteg technikai megoldással segítik a vezetést. A sebességtartó automatika, az adaptív sebességtartás, a sávtartó asszisztens, vagy akár az ütközést megelőző rendszer hamis irányítási érzetet adhat, és ha túlzottan rábízzuk magunkat, lehet, hogy épp ez okoz majd gondot. Okosan kell használod ezeket a technikai segítségeket, semmiképpen nem szabad rábíznunk magunkat teljesen!

Szakszerű problémamegoldás (teljes körű autószerviz, karosszériamunkák): Classic Vehicle Hungary