AutóAddikt Magazin Mercedes W140 S73 T AMG kombi, 7.3 literes V12 Pagani Zonda motorral...

Mercedes W140 S73 T AMG kombi, 7.3 literes V12 Pagani Zonda motorral – csak rendelésre!

Mindannyiunk nagy kedvence a mára kultikussá lett Mercedes-Benz W140-es széria, amelyet 1991 és 1998 közt gyártott a stuttgarti konszern. Tipikus szedán/limuzin karosszériával készült a modell, kombi változatban viszont nem dobta piacra. Viszont gyártottak belőle 18 darab egyedi megközelítésű kombiverziót – ebből 15 darabot Brunei szultánja számára – tudósít a TheDrive.com.

Nyilván sokan eljátszadoztunk a gondolattal – főként a virágkorban, a 90-es években – hogy mennyire nagyszerű lenne egy több, mint 5 méter hosszú, nagyteljesítményű Mercedes W140 kombit birtokolni. Nos, Brunei szultánjának hasonló elképzelése lehetett, amikor leadta az egyedi 12 darab W140 kombira vonatkozó megrendelését.

Bár más irányból is érkeztek megkerésesek e témában a Mercedes felé anno, ami biztos, hogy 1996-ban legyártották 18 példányban a V12-es 7.3 literes AMG motorral szerelt (pontosan ezt az erőforrást kapta meg a Pagani Zonda is), 565 lóerővel felruházva.

Haskiaal Bolkiah szultán tehát leadta a rendelést, amelynek lényege az volt, hogy szüksége lenne több darab S73 T AMG modellre, ezeknek sportosságuk mellett praktikusnak és családbarátnak kellett lenniük. Az Affalterbach fejlsztőmérnökei pedig nem ismertek lehetetlent, és a tervezésre-kivitelezésre szánt megfelelő pénzösszeg biztosítása után azonnal megálmodták az S-osztály addig sosem létező kombiját.

Természetesen „hozott anyagból” építkeztek, ugyanis az S73 T AMG a W140-es 600SEC kupéjának alapjait használták a kombi megépítéséhez. Így az orr-rész maradt kupéfazon, maga a kocsiszekrény a hagyományos bálna kivitelét, jellegét és formáját kapta, míg az alvázhoz Mercedes teherautókból átvett technológiát használtak.

A Mercedes-Benz W140 S73 T orrába egy gigászi, szigorúan kézzel összeszerelt 48 szelepes M120 alumínium V12 blokk került. A motor hengerűrtartalmát a szokásos 6 liter helyett 7.3 literesre növelték (hasonlóan a többi, abban az érában piacon lévő AMG 7.3-ashoz). A Pagani Zonda modellekben is használatos (alapvetően a Pagani számára fejlesztett) V12-es 565 lóerőt teljesített, 320 kimoéter/óra végsebességre volt képes, és hasonló konstrukciójú motor volt megtalálható a mindössze 85 példányban gyártott SL 73 AMG kabrióban is például, igaz, ott 10 lüóerővel kevesebb volt a teljesítmény (555 lóerő).

Az AMG brutális, 565 lóerős teljesítménye abban az időben – és valljuk be, most is – kegyetlennek tűnt. Természetesen az S73 T hátsókerék-hajtást kapott, úgyhogy el lehet képzelni, milyen hatást fejthetett ki az irdatlan forgatónyomaték egy-egy elegáns kigyorsításnál. Mindezt 1997-ben, mert ugyebár ebben az évben tudta a szultán használatba venni az 1 évvel korábban megrendelt flottáját.

Az S73 T AMG sportfelfüggesztést kapott, így az úttartással sem lehetett sok probléma. A szénszálas technológiára épülő 5 fokozatú, megerősített automata sebességváltó, a 19 colos monoblokk kerekek, a továbbfejlesztett fékrendszer, valamint a teljesítményhez hangolt sportkipufogó mind csak hab a tortán.

Enteriőr tekintetében hozza az elvárt komfortot és luxust a W140-es S73 T AMG kombi. A felszereltséghez tartozott még egy 10-es CD tárral felvértezett hifirendszer GPS-szel (Blaupunkt) is.

Több verzió is kering arról, hogy végül hány darabot is rendelt a szultán az S73 T AMG kombiból. A leghitelesebb információ szerint 15-öt szeretett volna, azonban csak „szerény” 10 darabot szállítottak le neki.

Az egyedi Mercedesek egyébként annak a több, mint 2500 autóritkaságokból álló gyűjteménynek volt része, amelyet a kilencvenes évek végén bekövetkezett pénzügyi összeomlás után a kormány helyben lefoglalta.

Ugyanakkor egyes források szerint a legendás kollekció – benne a 10 darab S73 T AMG-vel – a mai napig létezhet. 2002-ben Michael Sheehan, a Ferraris Online brókere látta a gyűjteményt, bár arról nem szólt a fáma akkor, hogy ténylegesen milyen állapotban vannak az autók.

Tehát elvileg léteznie kell máig valahol 10 darab megkímélt Mercedes-Benz W140 S73 T AMG modellnek, ám ezek holléte valószínűleg egyhamar nem lesz ismeretes.

Viszont a TheDrive.com nem tétlenkedett, és megkereste a Mercedes AMG részlegét, hogy érdekődjön a maradék nyolc elvileg megmaradt példányról. Az AMG policy-ja szerint viszont nem adhatnak ki semmilyen infót arra vonatkozólag, hogy mi a státusza ügyfeleik autóinak, úgyhogy e vonalon sem jártak sikerrel. Azt a pletykát pedig, hogy áll-e pár darab az S73 T AMG-ből a Mercedes konszern valamelyik titkos garázsában, szintén nem erősítették meg.

Máig nem egyértelmű, hogy mikor és hol készültek a cikkben szereplő képek, de az biztos, hogy számíthatunk rá: egyszer talán szembejön velünk valahol a nagyvilágban egy Mercedes W140-es S73 T AMG kombi.

Mercedes-Benz W140 S420 (1997) Autóaddikt-projektünkkel foglalkozó cikksorozatunk IDE kattintva érhető el.