AutóAddikt Autóteszt Opel Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 200 Cosmo OPC Line teszt

Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 200 Cosmo OPC Line teszt

Hajszálpontosan egy évvel ezelőtt fogtuk tesztre a Napimagazin.hu hasábjain az Opel Zafira Tourer 1.6 literes 136 lóerős szentgotthárdi dízellel szerelve – akkor már kifejtettük a részleteket (mivel ugyebár a lényeg a részletekben rejlik), és arra a megállapításra jutottunk, hogy az Opel Zafira Tourer ezen gázolajos megoldása remekül kiszolgálja egy közepes, vagy annál esetlegesen kicsivel bővebb család hétköznapjait.

opel_zafira_1_6_turbo_200_001

Eleve a dízelmotor remek választás lehet egy akár 7 személyesre is bővíthető egyterűhöz, így minden remekül klappolt. Ám mi a helyzet akkor, ha egy családi túraautót felruháznak mindenféle sportosságot sugalló részlettel? Lehet-e jó egy alapvetően familiáris célszerszámként bepozicionált autó 200 lóerős, 1.6 literes benzines egységgel?

Ha egy kicsit különbözni szeretnénk

Sietve válaszolunk is egységesen, bár nem akarunk a dolgok elébe menni teljesen: pozitívak a benyomások, némi kompromisszummal. Az OPC Line felirat máris utal arra, hogy a tesztalany Opel Zafira Tourer dinamikus és egyben lendületes külsőt kapott, leginkább szembetűnőek a még ehhez a kasznihoz is hatalmasnak tűnő, 19 col átmérőjű papucsok, szigorúan peres gumikkal; az 1685 milliméteres magasság gyárilag ennyi, valóságban valamivel alacsonyabbnak hat, mint a hagyományos értelemben vett fix futómű magasságú Opel Zafira Tourer modellek.

opel_zafira_1_6_turbo_200_004

Itt rögvest meg is említjük, hogy a szóban forgó Opel Zafira Tourer-hoz 244 ezer forintos felár ellenében megrendelhető a változó lengéscsillapítás, így a választható menetprofilokhoz megfelelő keménységet illetve lágyságot kapunk menet közben, úgy, hogy az Sport üzemmódban sem rázza ki az autóban ülőkből a lelket. Természetesen a kormányzás direktebbé válik, amolyan OPC jelleget kap azonnal az egész viselkedés globálisan, a már kismilliószor hangsúlyozott perfekt menetstabilitás a tesztautónál is tökélyre csiszoltan volt érezhető.

opel_zafira_1_6_turbo_200_002Fentiekkel kicsit elébe is vágtunk a cikk lényegének, ugyanis jelenleg arra predesztinált a tartalom, hogy a pluszt, vagy mínuszt emlegessük fel az Opel Zafira Tourer 200 lóerős verziója kapcsán. Visszatérve pár mondat erejéig a külcsínre: a próbált autó élénkpíros színtónusa máris sejteti a szemlélődővel, hogy minden bizonnyal más a tálalás gyakorlatban is, mint az, ami a megszokottat jelenti, a hangsúlyos hűtőmaszk-kialakítás, a krómozott, dupla kipufogóvégek és az ültetett jelleg a 19-es kerekekkel mind ragyogóvá teszik az kialakítandó összképet. Közhely, de a leginkább működő visszajelzés még mindig az, amikor a belvárosi utca járdájáról, vagy épp a hipermarket parkolójában táborozó autók közül visszafordulnak a járókelők, kíváncsi tekintetek össztüze következik, a bátrabbak pedig azon nyomban, amint lehetőségük adódik, kérdésekkel bombázzák az újságírót. Aki persze szívesen zeng ódákat egy olyan dologról, amiről igazándiból ténylegesen csak pozitívumokat lehet mondani.

Minden harmonizál

opel_zafira_1_6_turbo_200_003Nos, az Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo 200 pontosan ilyen. Az Opel formatervezői és dizájnerei az utóbbi években korrektül eltalálták azt az igazi ízlés stílust, amelyet a becélzott potenciális vevőkör képvisel, vagy tán még azok is, akik életükben először választják a rüsselsheimi gyártó valamelyik alternatíváját.

Az enteriőrbe huppanva ugyanaz a letisztult, ám mégis elegáns, valójában felsőbb szegmensek felé kacsintgató minőség és komfortérzet fogadja a vezetőt és utasait is, az OPC jelleg persze itt is jelen van, de nem tolakodóan, vagy épp hangulatrontóan. Nincs felesleges sallang, nincs kiegyenesített alsó ívű kormánykerék, van viszont sportosra húzott első kettő fotel, derék- és combtámasszal, jó tapadást ígérő és gyakorlatban teljesítő bőrkárpitozással, optimális szögű hátsó, sínen hosszában tág intervallumon belül állítható hármas üléssorral egyetemben. A műszerek elrendezése tradicionálisan kellemes, az analóg számlapok, és egyéb központi kijelzők szinte tükröződésmentesek, direkt napsütésnél is jól kivehető minden adat, ami fontos lehet menet közben.

opel_zafira_1_6_turbo_200_010

A kissé magasra helyezett sebességváltó karja is mindenféle megerőltetés nélkül kezelhető, középső könyöktámaszon pihentetett alkarral (a beállítás itt is rendben van, ugyanis jó pár centiméternyi úton mozgatható a felület – mellette még praktikus is a kialakított tárolórekesz viszonylatában).

opel_zafira_1_6_turbo_200_012

Felszereltségének részeként igen jó szolgálatot tett a kormány- és ülésfűtés, főként akkor, amikor a garázs elől indulva néhány reggelen hozzávetőlegesen mínusz 7-8 fokot mutatott a külső hőmérő: mindkét rendszer gyorsan, zökkenőmentesen kapcsolódott be a komfortérzet növelésébe, ami nem tartott tovább 2-3 percnél. Mint tudjuk, egy bőrülésekkel felszerelt autónál ez az opció elengedhetetlen, még akkor is, ha nyakig fel vagyunk öltözve – ami ugye nem kényelmes még rövidebb távon sem.

Remek családbarát autó, akár 7 személynek is

opel_zafira_1_6_turbo_200_011Jól tartó ülések, hosszában, széltében, megfelelő ülő- és hátlapokkal: ez jellemzi az Opel Zafira Tourer vezető- és utasülésének lényegét, így újfent megtapasztaltuk, hogy az utaztatás a lételeme a konstrukciónak. S nem csak akkor, ha az első traktusról van szó, hiszen a hátsó, egyenként állítható székek is remekbeszabottan szolgálják ki az utasokat. Amennyiben lemondunk a padlóból felhajtható plusz két férőhelyről, úgy gigantikus lábtérrel még mindig (ki)használható csomagtérrel számolhatunk, mely utóbbi 700 liter környékén tartható az ötszemélyes kialakítással.

opel_zafira_1_6_turbo_200_013

Nyilván kompromisszumot kell kötni akkor, ha heten utazunk, mind kényelem, mind férő-rakodóhely szempontjából, ugyanis teljes bevetésen, azaz 7 üléssel a csomagtartó mindössze 152 literesre zsugorodik. Tehát vagy 5 fő, csomagokkal, vagy 7, redukált számú és méretű pakkok társaságában. Szerencsére az Opel Zafira Tourer lényege pontosan itt keresendő, ha gyakorlati célmegoldásokról szól a fáma: rendkívül jól szabható testre.

Szentgotthárd büszkesége a motortérben. 200 lóerővel, nem mellesleg

opel_zafira_1_6_turbo_200_009Kereken 200 lóerős benzinmotorral érkezik a legsportosabb Opel Zafira Tourer, 1.6 liter hengerűrtartalommal, 5600-as percenkénti fordulatszámon érkező maximális teljesítménnyel, illetve papír szerint már 1650-nél érkező 280 Newtonméteres csúcsnyomatékkal. Kettő személlyel a lendület bőségesen masszív és kitart minden, egyébként kiválóan hangolt és megfelelő hosszúságú sebességfokozat kiautózásáig, turbólyuk és torpanás 2000 alatt érzékelhető, csakúgy, mint gyors reakciójú gázadásoknál egy-egy visszaváltás alkalmával; ugyanakkor a leszabályozást jelentő 6700-as szintig erőlködés nélkül veszi az akadályokat. 5, illetve 7 fővel a menettulajdonságok csak minimálisan változnak, a szufla nem fogy el, a motorhang erősödése és a sebességfokozatok váltásának mikéntje változik, no meg az üzemanyag-fogyasztáson is érzékelhető mindez.

opel_zafira_1_6_turbo_200_015

Nézzük az 5 személlyel megtett távot, átlagokkal: 100 kilométerre lebontva 11.7 literes városi értéket mértünk hozzávetőlegesen 20 kilométer viszonylatában, míg országúton, 80-90 kilométer/órás tempónál 5.7-6.9 literre jött ki a fogyasztás. Autópályára kanyarodva (130 kilométer/óra, tempomat, viszonylag fix 3100 fordulat percenként, hatodik fokozatban) 8.2 literes átlagértéken állapodott meg a fedélzeti számítógép összegzése, ami átlagosnak tűnő eredmény, figyelembe véve az autó paramétereit; míg a totális átlag 8.1 literrel zárt.

7 millió forint alatt, alapáron

Selection felszereltséggel, 1.4 literes, 120 lóerős benzinmotorral, 6 fokozatú manuális kéziváltóval az Opel Zafira Tourer 6 730 000 forintos listaáron vihető haza, míg a legvaskosabb árcédula az 1.6-os turbótöltött, 170 lóerős, hatgangos automataváltóval szerelt modellre került: itt 8 070 000 forint a végösszeg, Cosmo csomagban.

opel_zafira_1_6_turbo_200_008

A cikkben szereplő, szintén Cosmo-s és 1.6 literes, ám 200 lóerős, 6 fokozatú manuális váltós Opel Zafira Tourer 7 820 000 forint bruttó listaárat hordoz, tehát érdemes elgondolkozni azon, hogy előnyös választás-e a 30 lóerővel kisebb teljesítményű, ám automataváltós variáns. Mindezeken felül rendelhető az Opel Zafira Tourer CNG átalakítással is, itt viszont már 8 570 000 forintos árral kell számolnunk.

opel_zafira_1_6_turbo_200_005

2014 Opel Zafira Tourer Tourer 1.6 Turbo 200 Cosmo specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 5600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 280 Nm @ 1650 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4658 mm

Szélesség: 1884 mm

Magasság: 1685 mm

Tengelytáv: 2760 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1564 kg

Megengedett össztömeg: 2235 kg

Csomagtartó mérete: 152 liter (7 személlyel), 710 liter (5 személlyel), 1680 liter (2 személlyel)

Üzemanyagtartály mérete: 58 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 225 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 11.7 l/100 km

Országúti: 6.3 l/100 km

Vegyes: 8.2 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 9.5 l/100km

Országúti: 5.8 l/100km

Vegyes: 7.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 169 g/km

Bővebb információ az Opel hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, Sony, MSIKingston TechnologyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, MSI