AutóAddikt Magazin Országjárás a Citroën ë-C4 X társaságában: hogyan teljesített?

Országjárás a Citroën ë-C4 X társaságában: hogyan teljesített?

Az elmúlt 1 hét szinte kizárólagosan a Citroën ë-C4 X-ről szólt az Autóaddikt szerkesztőségében. Legalábbis, ami a nagytesztelést illeti.

Remek egy hetes időszakot tudhatunk magunkénak a Citroën ë-C4 X-szel egyetemben, ugyanis elhatároztuk, hogy végre megpróbáljuk eloszlatni a kételyeket afelől, hogy egy tisztán elektromos autóval lehet-e hosszabb távon biztonságosan, élhető módon közlekedni. Ugyanis sztereotip tény – ami szkepticizmusra is okot adhat – az, hogy egy tisztán elektromos autó városi, elővárosi hétköznapi ögyintézéshez a legideálisabb. Mpst először a Citroën ë-C4 X-nél éreztük a teljes ellenkezőjét.

Miután 100 százalékra feltöltve átvettük az autót, már tudtuk is, hogy az M5 kivezető szakaszától elindulva azonnal beirányozzuk a végcélt, történetesen Baját. Ez nagyjából 180 kilométeres távot jelentett némi kitérővel, az 51-es úton keresztül. Úgy terveztük, hogy első körben az M6-ot kihagyjuk, inkább a „fogyasztáscentrikus” felhasználásra összpontosítunk, 90 km/h átlagtempóval.

A teljes töltöttség induláskor 367 kilométer range-et jelentett ECO módban. Ez a WLTP adatnál valamivel több volt, és biztosak voltunk abban is, hogy gyakorlatban ez alacsonyabb értéket ad majd ki az érkezésünk után. A bruttó 50 kWh-s akkupakk körülbelül 47 kWh nettó felhasználható energiát tartogatott az utazáshoz.

Úgy félúton kezdtünk teljesen megbizonyosodni arról, hogy a hatótáv ténylegesen zseniális a Citroën ë-C4 X-nél. Messzemenően elégedettek voltunk már az első megtett 100 kilométer után, ugyanis 296 kilométert mutatott a board computer. Ez azt jelentette, hogy a tényleges 100 kilomlter az autó range-e tekintetében 71 kilométer mínuszt jelentett, ami példátlan; nem beszélve arról, hogy az utazás minőségére sem volt igazán kihatással a visszafogott, fogyasztásoptimalizált vezetés. Ahogy feljebb írtuk, a betervezett 90 km/h tempót tartottuk – ahol lehetett, de az is tény, hogy sok esetben, például Kiskunlacházán áthaladva bekorlátozódtunk a 40-50 km/h átlagtempóra. Ez egy viszonylag hosszabb, monoton szakasz, ami természetesen jótékony kihatással van a pillanatnyi fogyasztásra.

Átlagosan 17.7 kWh/100 km fogyasztás kijelzéssel érkeztünk meg a végcélunkhoz, 200 kilométer maradék range-et mutatott a kijelző, az akku töltöttségi szintje pedig 1/2 felett volt. Összesen 192 kilométer lett a táv, amit megtettünk odaúton a Citroën ë-C4 X-szel.

Töltés tekintetében sem volt semmi probléma, a 16Ah-s standard hálózat remekül bírta a töltést, átlag 2.2 kWh átfolyással 12 óra 22 oercet írt a töltés végéig. Ha mindent összevetünk, 26-27 kWh-t töltöttünk vissza az akkumulátorba.

A hazaút is hasonlóan remek tapasztalatokat nyújtott, párhuzamos értékek születtek, mint a ténylegesen mért utazás során. Itt annyi különbség volt azért, hogy 32 kilométerrel hosszabb távot tettünk meg, ugyanis Budaörs felé, az M0 déli szakaszán át érkeztünk vissza szerkesztőségünkbe.

Terveink szerint próbára tesszük a Citroën ë-C4 X-et még nagyobb távon, beirányozzuk az országhatárt és a 300+ kilométeres tényleges hatótávot.