Főoldal Blog Oldal: 129

Japánban már kapható, Európába jövőre érkezik az új Toyota Yaris Cross

Japánban már kapható, Európába jövőre érkezhet a vadonatúj Toyota Yaris Cross:  a kompakt SUV-k eddigi koncepcióját újragondoló modell újszerű értékeket kínál.

A Yaris Cross vásárlói továbbra is számíthatnak a Yaris-sorozat lendületes vezetési élményére, fejlett biztonsági technológiáira és csekély üzemanyag-fogyasztására, emellett pedig olyan újszerű értékekre is, amelyek révén ez nagyvárosi, kompakt SUV hűen tükrözi vezetőjének és utasainak egyéniségét és életstílusát. Az új Yaris Crosst kiegyensúlyozott és kifinomult arányok jellemzik, amelyek érzékletesen kihangsúlyozzák az SUV-modellekre jellemző robusztus, látványos stílust, mindehhez pedig az aktív életstílust szolgáló, könnyen használható és kompromisszumoktól mentes csomagtér társul. A japán piacon bemutatott modell esetében mind a benzinmotoros, mind a hibrid hajtású változatokban rendelkezésre áll egy olyan összkerékhajtási rendszer, ami a rossz utakon jelentősen javítja az autó menettulajdonságait, ráadásul a hibrid-elektromos (HEV) rendszernek köszönhetően a Yaris Cross a kategória legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztását kínálja. Ha mindez nem lenne elég, az autót számos fejlett biztonsági, vagyonvédelmi és kényelmi rendszerrel egészítette ki a Toyota.

A Japánban már kapható, Európába és így hazánkba várhatóan jövőre érkező vadonatúj Yaris Cross fejlesztőinek az volt a szándékuk, hogy a kompakt SUV új értékeket teremtsen, vagyis a kényelmes utazáson túl élvezetes vezethetőséget, fejlett biztonsági technológiákat és rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztást is kínáljon, ahogy azt a Yaris-vásárlók már megszokták. Az összehasonlítás nem véletlen, hiszen a Yarishoz hasonlóan az új Yaris Cross is a Toyota első kompakt modellje, amely a TNGA padlólemezre (GA-B) épül. A platformra jellemző „sűrített” dizájn mellett az új modell jól eltalált és kifinomult arányai érzékletesen közvetítik az SUV-modellekre jellemző robusztus, látványos stílust. És bár ez egy kompakt SUV, a Yaris Cross tervezői kompromisszumoktól mentes, jól kihasználható csomagteret alakítottak ki, ami praktikusan kiszolgálja a vezető és az utasok aktív életstílusát. Az autó menetteljesítményét még élvezetesebbé teszi az összkerékhajtás, ami számos helyzetben remekül használható, legyen szó akár a városi forgalomról, akár egy vidéki kirándulásról. A benzinmotoros modellben rengeteg olyan funkció működik, amelyek egy élvezetes SUV-modell menetteljesítményeit kínálják; jó példa erre a Multi-Terrain Select rendszer, aminek segítségével a vezető háromféle üzemmód közül választva mindig az adott útviszonyoknak megfelelően módosíthatja az autó viselkedését. Emellett a Toyota a hibrid modelleket E-Four (elektromos összkerékhajtás) rendszerrel szereli fel, ami most először jelenik meg egy kompakt autó kínálatában. Mindemellett a hibrid változat kategóriaelső üzemanyag-fogyasztással működik (2WD, 3,2 l/100 km a WLTC szabvány szerint mérve), ami messze túlmutat az SUV-modellektől eddig megszokott értékeken. A Yaris Cross alapfelszereltségének listáján megjelenik a vállalat legújabb aktív biztonsági csomagja, a Toyota Safety Sense is. A Toyota azért döntött úgy, hogy vadonatúj modelljét felszereli legfrissebb védelmi technológiáival, mert egyre több vásárló választ magának kompakt autót. Japánban a csomag része a Toyota Teammate fejlett parkolási rendszer is, valamint számos fejlett vezetőtámogató rendszer, többek közt a teljes sebességtartományban használható radarvezérlésű sebességtartó automatika és az adaptív távolságifény-vezérlés (AHS). A Yaris Cross átformálja a kompakt SUV-k megszokott koncepcióját, így a menetteljesítményt, a kényelmet és a biztonságot is új dimenzióba helyezi, újszerű értékeket kínálva a nagyvárosi SUV-vásárlók számára, akik biztosak lehetnek benne, hogy autójuk tökéletesen tükrözi majd egyéniségüket és életstílusukat.

Urbánus, kifinomult formavilág és egy SUV erőteljes kiállása

A „robusztus és minimalista” koncepció egyik fontos kulcsszava a „felvillanyozóan intelligens” volt; mindez érzékletesen írja le a Yaris Cross vadonatúj formatervét. A Toyota olyan karosszériát szeretett volna megalkotni, ami egyszerre intelligens és energikus, és amelynek gyönyörűen kiegyensúlyozott arányai vonzzák a tekintetet. A rettenthetetlen hatást keltő orr-rész letisztult, erősen térhatású kialakítását markáns műanyag elemek hangsúlyozzák ki a sárvédőkön és az alsó légbeömlőn. Az oldalnézet meghatározó eleme a fényszóróktól a hátsó lámpatestekig végignyúló vízszintes vonal, ami teljesítményt és dinamikus vezethetőséget sugall. A hátsó ajtótól a kabin első részéig futó, különleges karaktervonal jól érzékelteti az utastér tágasságát. A hátsó traktus középső részének szögletes kialakítása és a nagyméretű csomagtérajtó-nyílás világosan jelzi az autó praktikus kialakítását. A hátsó sárvédő formája és a hosszú túlnyúlás robusztus hatást kelt – éppen úgy, mint elöl. Japánban a vásárlók nyolcféle fényezés közül választhatnak, amelyek közt az újonnan kifejlesztett, rendkívül látványos Aranymetál és a korábbinál jóval erősebb térhatást keltő Ezüstmetál árnyalatok is megtalálhatók. Az autó hétféle kéttónusú színváltozatban is megrendelhető.

Legalább ilyen látványos az autó belső utastere is. A középkonzol pereme a display audio kijelzőjében folytatódik; ez a függőleges vonal kihangsúlyozza a dizájn robusztusságát. A mérnökök optimális pozícióban helyezték el az üléseket, a kormánykereket, a váltókart és minden kezelőszervet. A színes LCD multi-információs kijelző remekül áttekinthető, a display audio és a műszeregység pedig kifejezetten magasra került, hogy a vezetőnek a lehető legkevésbé kelljen elfordítania a tekintetét. Ugyanezt a célt szolgálja a head-up kijelző (HUD) alkalmazása is. A műszerfal felső részét lágy párnázás borítja, de az egész kabinban újszerű benyomást keltő anyagokból készültek a burkolatok. Ennek és más ötletes megoldásoknak köszönhetően az utastér határozottan kifinomult és kényelmes.

Tágas, könnyen használható csomagtér, ami olyan magas, mint egy SUV-ban

A padlót az alsó pozícióban rögzítve a csomagtér 390 literes, ami kimagasló érték a kompakt SUV kategóriában. A csomagtérben elfér két bőrönd (110 literes) vagy két golftáska (9,5 colos). A tér széltében és magasságában is tekintélyes, így sokféle poggyász szállítására alkalmas. Ez a Toyota első olyan kompakt SUV-modellje, amelyben a hátsó üléssor 40/20/40 arányban, az állítható csomagtérpadló pedig 60/40 arányban osztható. A csomagok csúszkálását  akasztók és állítható hevederek akadályozzák meg; ezekkel nemcsak a poggyász, hanem a különféle sporteszközök is praktikusan rögzíthetők. A Yaris Cross felszereltségi listáján a kényelmesen, kézhasználat nélkül nyitható csomagtérajtó is szerepel. Egy másik érdekes tétel az okostelefon-kulcs, ami automatikusan nyitja és zárja a csomagtartó ajtaját, ha meglendítjük a lábunkat a hátsó lökhárító alatt; ez a megoldás most először jelenik meg egy kompakt Toyota SUV-ban. A hagyományos Toyota SUV-khoz képest az ajtó majdnem kétszer gyorsabban nyílik és záródik. A Yaris Cross utasterében is sok a praktikus, tágas rakodóhely; ilyen például a könnyen elérhető középső tálca vagy a nagyméretű rekeszek az első és hátsó ajtókban.

A könnyen kezelhető kompaktok és a robusztus SUV-k minden előnye egyben

Ahogy a Yaris esetében, a Toyota most is a kompakt autókhoz tervezett TNGA padlólemez GA-B változatát vette alapul, ami nemcsak a csekély tömegre és a rendkívüli szilárdságra, hanem az alacsony súlypontra is garanciát jelent. A Yaris Cross tervezői átalakították a futóművet, hogy az új modellváltozat is ugyanazt a kezes viselkedést és kiváló rugózási kényelmet nyújtsa, mint a Yaris. Az autó menetteljesítménye jóval túlmutat a kategória határain, mivel a mérnökök két kulcsszó (Magabiztos és Természetes) jegyében dolgoztak, így a jármű menet közben példásan stabil marad, és élvezetes természetességgel reagál a vezető utasításaira. A Yaris Cross kínálatában az összkerékhajtás is szerepel, amivel az autó a nehéz útviszonyok közt is jól boldogul. A benzinmotoros változatot olyan funkciókkal szereli fel a Toyota, amelyekkel igazi élvezet az SUV vezetése. A hibrid modellváltozat a Toyota első kompakt SUV-ja, amiben E-Four (elektromos összkerékhajtás) rendszer működik, így az autó még a behavazott utakon is biztonságosan vezethető. A Multi-Terrain Select funkció (benzinmotoros 4WD modell/először egy Toyota kompakt SUV-modellben) segítségével a vezető háromféle üzemmód közül választva mindig az adott útviszonyoknak megfelelően módosíthatja az autó viselkedését, legyen szó akár terepről, akár csúszós útfelületről. Rendelkezésre áll egy SNOW (havas út) beállítás is, ami a forgatónyomaték szabályozásával segít simán elindulni a csúszós (például behavazott) úton. A TRAIL (ösvény, csapás) üzemmód pedig minden kerékre éppen megfelelő méretű vonóerőt juttat, ha az abroncs rossz tapadású felületen fut (E-Four rendszer/először egy Toyota kompakt SUV-modellben). Az autó lejtmeneti vezérlése segít, hogy a vezető stabil, egyenletes tempóban ereszkedjen le a lejtőkön (benzinmotoros 4WD és E-Four; először egy Toyota kompakt SUV-modellben).- A jármű új generációs hibrid-elektromos hajtásláncának szíve egy 1,5 literes, soros háromhengeres Dynamic Force benzinmotor, amit a TNGA filozófia alapján terveztek. Az erős és kiegyensúlyozott motor a kategória legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztását kínálja (2WD, 3,2 l/100 km a WLTC szabvány szerint mérve), ami messze túlmutat az SUV-modellektől eddig megszokott értékeken.

Továbbfejlesztett és kibővített biztonsági és kényelmi funkciók

Japánban a Yaris Cross alapfelszereltség listáján megjelenik a vállalat legújabb aktív biztonsági csomagja, a Toyota Safety Sense is. A járművek mellett a gyalogosokat (nappal és éjszaka) és kerékpárosokat (nappal) is felismerő ütközést megelőző biztonsági rendszer segít elkerülni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát. A rendszer már azokat a gyalogosokat is képes észlelni, akik akkor lépnek az úttestre, amikor az autó balra vagy jobbra fordul egy kereszteződésben, és akkor is aktív, ha a nagy ívben kanyarodó Yaris Cross nyomvonala keresztezi egy szemből egyenesen érkező jármű útját. Az alacsony sebességtartományban működő gyorsításvezérlés a motor teljesítményének korlátozásával vagy enyhe fékezéssel előzi meg, hogy az autó veszélyesen nekilóduljon, miközben akadály áll előtte. A rendszer az is megakadályozza, hogy a vezető túlságosan nagy erővel nyomja meg a gázpedált elinduláskor vagy kis sebesség mellett. A vészhelyzeti kormányzási asszisztens megőrzi a jármű stabilitását, és megakadályozza, hogy az autó kitérjen a forgalmi sávból, miközben a vezető gyors kitérési manővert hajt végre, elkerülve egy gyalogosgázolást. A rendszer ilyenkor felméri, hogy van-e még elég hely a sávban, és ha igen, kormányzási rásegítéssel a sávon belül tartja az autót, egyúttal megakadályozva a gázolást is. A teljes sebességtartományban működő radarvezérlésű sebességtartó automatika az elöl haladó autóhoz igazítja a Toyota sebességét, így a hosszú utakon kényelmesebb a vezetés. Amikor a radarvezérlésű sebességtartó automatika be van kapcsolva, a sávkövető asszisztens (LTA) kormányzási rásegítéssel a forgalmi sáv közepén tartja az autót. Az adaptív távolságifény-vezérlés (AHS) precízen vezérli a LED fényforrásokat, automatikusan kitakarva azokat a zónákat, ahol a fénycsóva elvakíthatná a szembejövő járművek vezetőit; ugyanakkor az út többi részét továbbra is megvilágítja, kiváló látási viszonyokat teremtve ezzel éjszaka (opció / először egy Toyota kompakt SUV-modellben). A jelzőtábla-felismerés (RSA) azzal segíti a biztonságos autózást, hogy a kameráján keresztül felismert táblák képét megjeleníti a kijelzőn, figyelmeztetve a vezetőt, ha esetleg nem vette volna észre a jelzést. A másodlagos ütközést megelőző fékezés a Yaris Crossban mutatkozik be először egy Toyota kompakt SUV-modellben: ha egy baleset miatt kinyílik valamelyik légzsák, a rendszer önműködően aktiválja a fékeket és a féklámpát, lelassítva a járművet, így kisebb eséllyel következik be egy másodlagos ütközés. A Holttérfigyelő rendszer (BSM) egy milliméteres hullámhosszú radar segítségével érzékeli a Toyota hátsó sarkánál megjelenő, a visszapillantó tükörben nehezen látható járműveket, amelyek maximum 60 méteres távolságból közelítenek a szomszédos sávban. Ilyenkor egy fényjelzés jelenik meg a visszapillantó tükörben, és a fény figyelmeztetően villogni kezd, ha a vezető az irányjelző használatával jelzi, hogy át akar sorolni a foglalt sávba. A S-VSC oldalszél-kontrollal (először egy Toyotában) megakadályozza, hogy egy erős, oldalirányú széllökés kisodorja az autót a forgalmi sávból.  A Yarishoz hasonlóan a Yaris Cross is kínál Toyota Teammate fejlett parkolási rendszert; ez a modern vezetősegítő funkció a kormányzás mellett a gázadást és a fékezést is önműködően vezérli (először egy Toyota SUV-modellben). A vezetőnek mindössze annyit kell tennie, hogy az instrukcióknak megfelelő állásba kapcsolja a váltókart. Ha a rendszer a parkolási manőver közben akadályt észlel, hangjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, és automatikusan fékez, hogy elkerülje a koccanást; mindeközben ultrahangos érzékelőkkel figyeli a jármű környezetét. Mindemellett az előre beállított parkolóhelyekre a rendszer akkor is képes beállni, ha nincsenek felfestett vonalak az aszfalton.  Az elektromosan 6 irányban mozgatható üléseken könnyen és gyorsan beállítható az ideális üléshelyzet. A kiforduló/lebillenő vezetőülésnek köszönhetően könnyű a ki- és beszállás, és a hideg napokon kellemes pluszt jelent a kormány- és ülésfűtés.  A hibrid modellekhez egy váltóáramú, 100 Volt feszültségű, 1500 Watt teljesítményű csatlakozó is rendelhető, amiről számos elektromos készüléket lehet működtetni, sőt vészhelyzetben – például áramszünet esetén – az autó áramforrásként is szolgálhat.

A legújabb kapcsolt szolgáltatások

Mindegyik modellváltozatban alapfelszerelés a display audio (DA) és a DCM. Az okostelefonos alkalmazások és más funkciók összekapcsolhatók a SmartDeviceLink™*⁹ és az Apple CarPlay és Android Auto rendszerekkel.

Kipróbáltuk a vadonatúj Ford Puma ST-t

Magyarországi menetpróba keretein belül vezettük a friss, vadonatúj Ford Puma ST-t.

Aki azt hiszi, hogy egy 1.5 literes, a downsizing hatására létrejött benzines motor nem tud kellőképpen meggyőző erődemonstrációt tartani, az nagyot téved. A Ford Puma ST ugyanis egy ténylegesen kicsi, fent említett hengerűrtartalmú motottal domborít, amely nem kevesebb, mint 200 lóerő előállítására képes.

A Ford Puma ST az egyetlen mini-SUV Európában a Ford Performance-vonal jegyében, amely a performansz-irányon illegeti magát, nagyjából nincs is konkurenciája. A formavilág, a kialakítás, s maga a jelleg egyedi, nagyon szerethető nemtől és kortól függetlenül. Azért persze nem titkolt módon az olyan családapák lettek célkeresztbe fogva az autóval, akik nem vetik meg a teljesítmény jelenlétét, kiváltképp, ha épp nem a családdal autóznak. Vagy akár közösen is, ez nyilván beállítottság kérdése.

A Ford hazai képviselete által levezényelt, a COVID-19 járványra való tekintettel visszafogott, ám kimondottan komplex briefing után birtokba is vettük az új Ford Puma ST-t. A mostoha időjárási viszonyok ellenére kitűzött célunk volt, hogy a lehető legtöbb tapasztalatot be tudjuk gyűjteni az autóról; fél nap állt rendelkezésre erre. Nem baj, úgyis hamarosan érkezik majd hosszabb tesztre, de addig is számítanak az első benyomások!

Visegrádot céloztuk meg, konkrétabban a Mogyoró-hegy volt preferált, ugyanis itt számos kanyarfajta áll rendelkezésre ahhoz, hogy optimélisan vizsgálhassuk az adott autó hétköznapi menetdinamikáját, kanyarstabilitását, tapadását (Michelin Pilot Sport 4S 19 col), és még sok minden egyebet. Bár az útfelület nyálkás, csúszós volt a permanens ködszitálás miatt, nagyon feszegetni nem tudtuk és nem is akartuk a Ford Puma ST tűréshatárát.

Kanyarvételezés szempontjából a Ford Puma ST remekül tart, masszív és stabil. Nem nagyon tudtuk zavarba hozni a felfüggesztést még a csúszós útfelület révén sem, a kigyorsítások maradéktalanul kivitelezhetők voltak. Race Track módban érezhetően hiányzott az ESP, maradt a Sport mód, meghagyva némi precíz és pontos automatikát, amely adott esetben beavatkozhatott a vezetési procedúrába.

Az 1.5 literes, 3 hengeres 200 lovas EcoBoost alapvetően mindenre elegendő, optimálisan felépülő turbónyomásával, minimális lyukkal, erőteljes nyomatékgörbével. Pörgetni kell azért rendesen, 6000 RPM-en teljesdik ki a maximálisan rendelkezésre álló teljesítmény, míg a tekintélyes, 320 Newtonméteres forgatónyomatékcsúcs 2500-tól 3500-ig áll rendelkezésre.

6 fokozatú manuális sebességváltó került társításra a hajtáslánchoz, kiváló, rövid áttételezésekkel. Gyors méréseink szerint alig 7 másodperc kellett a nulla-százas etaphoz, bár a csúszós úttest miatt ez visszafogottabbnak tűnt – száraz időben újfent megmérjük majd.

Minden egyben van ahhoz, hogy a Ford Puma ST sportos lehessen, nem csak optika, hanem gyakorlat terén is. Az imént említett hajtás összes paramétere magáért beszél, s mindehhez a mérgesre hangolt kipufogórendszer is nagyban hozzátesz. Nincs hanggenerátor, vagy bármilyen szintetikus műkütyü, a durrogás és a mély, öblös hangzás az utolsó decibelig valódi.

Természetesen ültetést is kapott a Ford Puma ST, ami 10 milliméter mínuszt jelent a hagyományos verziókhoz képest. Ez nagyban hozzá is járul a remekbeszabott stabilitáshoz és úttartáshoz, ugyanakkor a küllemet is erősíti.

Az új Ford Puma ST modelleket 2020 végétől lehet majd megvásárolni a márkakereskedésekben, a várható árazás 11 millió forint környékén lesz.

Közösen tesztelte a BMW iX modellt Christoph Waltz és Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke

A két Oscar-díjjal kitüntetett színész aktív szerepet vállalt a BMW Group új technológiai zászlóshajójának digitális világpremierjében, amely a hollywoodi legenda és a bajor prémiumgyártó közötti hosszú távú együttműködés első lépése is egyben.

Miközben újabb inspirációk után kutat és a társadalom különböző szegmenseit képviselő véleményvezérekkel, illetve jövőt formáló szaktekintélyekkel folyamatos párbeszédet folytat, a BMW Group az egyesült államokbeli filmszínházak egyik legkiemelkedőbb egyéniségével is partnerségre lépett. Christoph Waltz, akinek a Becstelen brigantyk és a Django elszabadul című filmekben nyújtott alakításait Oscar-díjjal jutalmazták, a BMW társalkotójaként is közreműködik mostantól. Az úttörő partnerség első lépéseként a színész központi szerepet kapott a BMW iX dizájn-világpremierjében: a müncheni központú vállalatcsoport új technológiai zászlóshajója a #NEXTGen 2020-as felvonásán mutatkozott be először.

A #NEXTGen idei, többnapos felvonásán – amelyet a bajor prémiumgyártó teljes egészében a digitális térben tart meg a www.bmw.com/NEXTGen weboldalon – a BMW Group nem csupán a személyes mobilitás jövőjéről ad átfogó képet, de azon modellek és járműtechnológiák fejlesztési folyamataiba is izgalmas betekintést enged, amelyek nagymértékben formálják és meghatározzák az iparág alakulását. Hogy még mélyebben belelásson a holnap szükségleteibe, igényeibe és trendjeibe, a BMW Group a számítástechnológia, az online játékok, a divat, a sport, a környezetvédelem, a társadalomtudomány, a zene, a film és számos más kulturális terület úttörőivel, illetve gondolkodóival köt jövőbe mutató együttműködéseket.

Christoph Waltz-zal Oliver Zipse, a BMW AG igazgatótanácsának elnöke kezdeményezett párbeszédet, amikor meghívta a színészt egy kötetlen beszélgetésre a BMW Group tervezőivel, technológiafejlesztőivel és stratégiai szakértőivel. A főbb témák a BMW iX kialakítása és a BMW Group innovációs irányvonalai köré épültek, illetve a személyes mobilitás fejlődésének jövőbeni általános feltételeit helyezték a középpontba.

„A #NEXTGen 2020 előtti hajrában rendkívül inspiráló beszélgetést folytattunk Christoph Waltz-zal a jövő technológiáiról, a társadalmi változásokról és a vezetés élményének jövőbeni fontosságáról. Nyitottságával, pragmatikus gondolkodásával és enyhe türelmetlenségével új perspektívákat nyitott előttünk. Örömmel tölt el, hogy sikerült őt társalkotónknak megnyernünk, hiszen gondolataival és ötleteivel időről időre újabb kihívások elé állít majd minket” – mondta Oliver Zipse.

Christoph Waltz a prémium minőséget, a technológiai precizitást és a részletekre való gondos odafigyelést értékeli leginkább egy autóban, a kimagasló minőségű és hosszú távon megbízható termékek fenntarthatóságát így kiváltképp magáénak érzi. A színészt ugyanakkor részletekbe menően érdeklik a fenntartható hajtáslánc-technológiák ökológiai hatásai is, úgy mint a klímavédelem és az erőforrások megőrzése. Hollywood egyik legkiemelkedőbb egyénisége az elektromos mobilitás fejlődéstörténetét is folyamatosan nyomon követi.

Az elektromos mobilitás, a hálózatba kapcsolt járműtechnológiák és az automatizált járművezetés terén zajló legújabb technológiai fejlesztéseket Christoph Waltz olyan naprakészen figyeli, mint a közvetlen versenytársak. „Minden új technológiai információt örömmel fogadok, érkezzen akár a Szilícium-völgyből, akár Európából. Egyre több mindent szeretnék látni ebből, amit pedig e téren a BMW-nél tanultam, roppant nagy hatással volt rám. A BMW egy hagyományokkal átitatott, ugyanakkor rendkívül jövőbe mutató vállalat” – fogalmazott Christoph Waltz.

Toyota Chinook: ideális karantén-oldtimer

Európában jóformán ismeretlen modell, pedig mifelénk is közkedvelt műszaki alapokon nyugodott a Toyota Chinook: abszolút korszakalkotó volt, hiszen ez volt az első olyan lakóautó a világon, amelyet kompakt pickupból fejlesztettek és építettek.

Az 1973-as olajválság radikálisan és tartósan rajzolta át a nyugati világ gazdaságát. Az üzemanyagárak többszörösére nőttek, ami a szállítási költségek emelkedését, ebből adódóan a fogyasztási cikkek általános drágulását eredményezte. Az autóipar kénytelen volt behúzni a vészféket: elsődleges szemponttá vált a takarékosság, összementek nemcsak a motorok, de ezzel együtt az autók is.

Nem mindenkit ért persze váratlanul ez a fordulat. A Toyota már a hatvanas évek végén elkezdte gyártani és forgalmazni kisméretű pickupját, amelyet világszerte Hilux néven ismertek, Észak-Amerikában azonban csak úgy emlegették: Toyota Pickup.

A jármű könnyebb, fordulékonyabb és takarékosabb volt az akkoriban kapható kisteherjárműveknél, és kiváló alternatívát nyújtott azok számára, akiknek nem volt szüksége a nagyobb platósok teherbírására – a hetvenes évek derekától pedig mindenkinek, aki nem tudta vagy szerette volna fenntartani a benzinfaló óriásokat.

Amint megjelent a színen a Toyota Pickup, műkedvelő barkácsolók és gyakorlott műhelyek egyaránt meglátták benne a lehetőséget, hogy egy minden korábbinál gazdaságosabb lakóautót építsenek belőle. Úgy gondolkodtak, a helykínálat szűkössége is elfogadható kompromisszum egy olyan korban, amikor nem sok érv szólt már a hatalmas, pazarló fogyasztású, nehézkesen mozgó, ráadásul a legkevésbé sem sokoldalú lakóbuszok mellett.

Az ötlet a Toyota Motor Sales vezetőségének is szöget ütött a fejében, de a rengeteg amatőr próbálkozás egyike sem győzte meg őket. Amikor azonban meglátták azokat a prototípusokat, amelyeket a Chinook International nevű vállalat szakemberei építettek, azonnal tudták, hogy megtalálták az igazit. Nem véletlenül: a Chinook 1938 óta tökéletesítette a lakóautó műfaját, és az évtizedek során inkább teremtette, mint követte a trendeket.

Hogy a két vállalat mennyire komolyan vette a projektet, jól jelzi, hogy az 1973-ban létrejött együttműködés nagyobb volt a Toyota bármely korábbi exportpiaci megállapodásánál. Öt évre és tízezer autóra szóló, több millió dolláros szerződést kötöttek.

A megfizethető lakóautót a Toyota kereskedői hálózatában tervezték forgalmazni, a bevezetés lépcsőit pontosan kidolgozták. Már 1974-ben piacra került a nyújtott tengelytávú Hilux padlójára épülő, 2.0 literes, 106 lóerős motorral szerelt, hátsókerék-hajtású Toyota Round Tripper (kb. körutazó).

Mivel a Chinook és a Toyota egyaránt megszállottan ragaszkodott a tökéletességhez, a korai modell kis számú gyermekbetegségét már a következő modellévre orvosolták.

Ezek közé tartozott a feleslegesnek bizonyuló fantázianév elhagyása is: a vásárlók csak Toyota Chinook néven emlegették és keresték a személyautós vezethetőséget és üzemanyag-fogyasztást kínáló járművet, amely kompakt méretei ellenére víztartállyal, kézmosóval, hűtőszekrénnyel, étkezősarokkal, valamint egy kétgyermekes fiatal család számára elegendő alvóhellyel tette elérhetővé mindenki számára a nagy utazás álmát.

A következő években egyre erősebbek lettek a motorok, és maga az autó is: a Toyota a Chinook tanácsai alapján átalakított alvázakat gyártott, folyamatosan tökéletesítve a koncepciót.

A modell azonban mindvégig megőrizte két legfontosabb jellemzőjét: az egyszerű vezethetőséget és a takarékosságot, amely egyben a Kaliforniában már ekkor fontos, csekély károsanyag-kibocsátás záloga is volt.
A vezetőfülkével összenyitott lakómodul praktikumát magasítható tetővel, gázfőzős konyhamodullal javították.

A Toyota Chinook (a rajongóknak csak Toynook, illetve Chiyota) rövid időn belül Észak-Amerika három legnépszerűbb lakóautójának egyikévé vált, amikor pedig az ötéves együttműködés véget ért, tömegével jelentkeztek a Chinooknál a versenytársak, hogy a Toyota helyébe lépjenek, és megszerezzék az aranytojást tojó tyúkot.

A Toyota azonban nem véletlenül szállt ki a lakóautó-bizniszből. A felhasználók gyakran felelőtlenül túlterhelték az autókat, ami még a legendásan strapabíró Hilux esetében is anyagfáradáshoz vezetett, ehhez pedig nem kívánt asszisztálni a biztonságot már akkoriban is mindenek elé helyező autógyártó.

Ráadásul a Hiluxnak Észak-Amerikában meg voltak számlálva a napjai: nagyobb üzleti (és presztízs-) lehetőséget látott a vállalat a közép- és felső kategóriás pickupokban. A rövid gyártási ciklus és a korlátozott darabszám mára igazi titkos kinccsé tette a Toyota Chinookot: kevesen ismerik, ám bennfentes körökben komoly értéket képvisel egy jó állapotban megőrzött autó, főleg, ha a ritkább felépítmény-variációk (például az oldalsó ajtós Newport) közül kerül ki egy-egy eladó modell.

A Toyota Chinook ennek ellenére nem volt a legkeresettebb oldtimerek között, egészen 2020-ig, a karantén, a mindennapos maszkhasználat, és a kötelező távolságtartás évéig, amikor világszerte felértékelődött minden olyan lehetőség, amellyel tartósan elvonulhatunk a többiek elől.

Hogy egy ilyen szituációban milyen értékes tud lenni egy patinás, stílusos lakóautó, arról az a tulajdonos tudna mesélni, aki idén nyáron az interneten áruba bocsátotta Toyotáját. Hatalmas licitháború indult az összkerékhajtású (az eredeti Chinookok mind hátsókerék-hajtásúak voltak), módosított futóművű, Toyota Supra kagylóülésekkel felszerelt lakóautó iránt.

A mélybarna fényezésű jármű az ezredforduló táján a Chinook központi műhelyében teljes körű felújításon esett át – nem sokkal később a vállalat bezárta kapuit, így a restaurálás megismételhetetlen és még értékesebb adalék a modell történetében.

A Toyota Chinook ezen példánya végül 49 ezer dollárért talált gazdára. Iszonyatosan sok pénz ez egy több mint negyvenéves kisteherautóért, ám a modellnek minden esélye megvan arra, hogy ugyanúgy feltámadjon hamvaiból, mint néhány éve a Supra tette. Ha így lesz, néhány év múlva talán kifejezetten jutányosnak tekintjük majd ezt az árat az autóipar e furcsa, de szerethető teremtményéért.

Négy vadonatúj Hiluxot küld csatába a Toyota a 2021-es Dakar Rallyn

A vadonatúj Toyota Hilux november végén érkezik meg a magyarországi márkakereskedésekbe, az ikonikus pickup legújabb generációja ugyanakkor már januárban megméreti magát a világ legkeményebb terep versenyén. A Hilux előző generációja 2019-ben elhozta az első helyet a Dakaron, 2020-ban pedig ezüstérmet szerzett, a Toyota nem titkolt célja hogy az új Hilux ismét a dobogó legfelső fokán álljon.

A TOYOTA GAZOO Racing négy csapatot indít a január 3-án, a szaúd-arábiai Dzsiddából startoló 2021-es Dakar Rallyn. A gyári csapat a következő egységekből áll fel: Nasser Al-Attiyah és navigátora, Mathieu Baumel; Giniel de Villiers és navigátora, Alex Haro; az újonc Henk Lategan és navigátora, Brett Cummings; valamint Shameer Variawa és navigátora, Dennis Murphy.

A Dakaron 2012 óta részt vevő csapatban hat tapasztalt szaktekintély mellett a rally-raid világában viszonylag újoncnak számító versenyzők is indulnak 2021-ben. Ez a TOYOTA GAZOO Racing számára komoly támadóerőt jelent Nasser és Mathieu valamint Giniel és Alex személyében, miközben Henk és Brett, valamint Shameer és Dennis elmélyítheti tudását és tapasztalatát. A csapat már az első Dakar-részvétele óta kiváló abszolút eredményeket ért el: 3. helyezés (2012), 2. helyezés (2013), 4. helyezés (2014), 2. helyezés (2015), 3. helyezés (2016), 5. helyezés (2017), 2. helyezés (2018), 1. helyezés (2019) és 2. helyezés (2020). Akárcsak 2020-ban, úgy a következő versenyen is a 2019-es győztesek és a 2020-s másodikok, Nasser és Mathieu lesznek a csapat frontemberei. Ők a csonka 2020-as szezonban megnyerték az Andalúzia Rallyt, és Nasser célja, hogy behúzza a harmadik Dakar győzelemért járó strigulát. Giniel és Navigátora, Alex a 2019-es Marokkó Rallyn szerzett győzelemre szeretnének építeni; ezt a versenyt Giniel már háromszor nyerte meg.

2021-ben a dél-afrikai Henk és Brett is csatlakozik a csapathoz. Henknek, aki sorozatban másodszor nyerte meg a rangos South African Cross-Country versenysorozatot (SACCS), ez lesz az első Dakar-szereplése, ahol a lehető legtöbbet szeretne tanulni. Navigátora, Brett már kétszer részt vett a kemény versenyen, méghozzá motorkerékpáron. 2014-ben második helyezést ért el a gyári támogatás nélkül induló versenyzők számára kiírt Malle Moto kategóriában. 

A négy autóból álló csapatot a dél-afrikai Shameer és Dennis teszi teljessé. Shameer a múltban megnyert több dél-afrikai helyi bajnokságot, és a Dakaron is részt vett már, de ez lesz az első szereplése a TOYOTA GAZOO Racing színeiben. Dennis korábban technikusként volt a csapat tagja, és navigátorként többszörös dél-afrikai országos bajnok, de a Dakaron most fog először navigálni.

A csapat a Toyota Hilux legújabb változatával fog versenyezni, amit a csapat főhadiszállásán fejlesztettek ki. Ez nincs messze a híres johannesburgi Kyalami Grand Prix versenypályától. A jelenlegi autó alapjául a versenyeken már bizonyított, 2018-ban bemutatott Hilux szolgál. Jellemzői a középmotor, a független hátsó felfüggesztés és az összkerékhajtás. Az autón az évek során fontos fejlesztéseket hajtottak végre, a Dakar Rallyn elért eredményei pedig jól példázzák a Hiluxra jellemző megbízhatóságot és robusztusságot. Az autó megjelenésének évében, 2018-ban második és harmadik helyet ért el a csapat, melyet 2019-ben abszolút győzelem, 2020-ban pedig második hely követett.

Az autó fejlődésében lényeges szerepet játszott, hogy a csapat részt vett a helyi SACCS bajnokságban. Ez lehetővé tette a TOYOTA GAZOO Racing Dakar Team vezetője, Glyn Hall számára, hogy folyamatosan fejlessze az autót azoknak a visszajelzéseknek a figyelembe vételével, melyeket Giniel és Henk adott számára a versenyben szerzett tapasztalatok alapján. 2021-re az autó alapvető felépítése és méretei nem változtak, de a futóművön és a V8-as motoron végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetően a Hilux ütőképesebb és strapabíróbb, mint valaha.

A 2021-es Toyota Hilux versenygép legfőbb változása a karosszéria formája, mely a jelenlegi széria Toyota Hilux alakját idézi. A sorozatgyártású autót látványos, új orrkiképzés és erős 2,8 literes motor jellemzik, emellett pedig javultak a menetteljesítményei szilárd burkolatú úton és terepen is, kényelmesebb lett, felszereltsége gazdagabb, és a modellpaletta is szélesebb. Az új, 2020-as Hilux elejét teljesen áttervezték. A merész, háromdimenziós hatású hűtőrács és a lökhárító látványosan kihangsúlyozzák a pickup erőteljes kiállását, miközben kiemelik robusztus, minden terepet maga alá gyűrő jellegét.

Az új 2755 cm3-es, DOHC(1) 16 szelepes dízelmotor teljesítménye 150 kW/ 204 DIN lóerő 3400-as fordulatszámon. Automata váltóval 500 Nm a blokk legnagyobb forgatónyomatéka 1600 és 2800 fordulat között, míg a kézi váltós kivitel legnagyobb forgatónyomatéka 420 Nm az 1400-3400 fordulatszám-tartományban.

Az összkerékhajtású Hilux egyébként is páratlan terepjáró képességeit egy új, elektronikus funkció teszi még jobbá, ami (2WD módban bekapcsolva) egy mechanikus, részlegesen önzáró differenciál hatását kelti. Ennek segítségével a kis tapadású útfelületen kétkerékhajtással is javul az útkapcsolat (csak a 4WD modellekhez rendelhető). A rendszer az alapjárati fordulatot 850-ről 680-ra csökkenti, a jobb adagolhatóság érdekében megváltoztatja a gázpedál reakcióját, VSC-rendszere fejlettebb, erre a célra kifejlesztett változó kormányrásegítése gondoskodik az éppen megfelelő kormányerőről, és kerékelfordulási szög érzékelője is új. A Hilux kivételes terepképességét a számok is jelzik: a duplakabinos változat 310 mm-es hasmagassága kategóriaelső érték, első és hátsó terepszöge 29 és 26 fok, és az autó 700 mm mély gázlón képes áthaladni.

A 2021-es Dakar Rally helyszíne kizárólag Szaúd-Arábia lesz. A csapatok január 3-án indulnak Dzsiddából. A 2021-es útvonalat a tavalyihoz hasonló terepen jelölik ki, de a rendezők megígérték, hogy új szakaszokat is beiktatnak majd, hogy még izgalmasabbá tegyék a versenyt. A hagyományos pihenőnap január 9-én, Hail városában lesz; innen az útvonal visszafordul Dzsidda felé, ahová január 15-én érkeznek meg a versenyzők. A 2021-es útvonalban két olyan szakasz is lesz, melynek rajtja és célja is ugyanott van, valamint lesz megint maratoni szakasz, ahol a versenyzők éjszaka nem térhetnek vissza szervizelni és bivakba.

2021-ben új, digitális itinert vezetnek be, ami csak közvetlenül a szakaszok előtt fogja megjeleníteni az útvonalat. Ezt a rendszert már a 2020-as Dakar Rally bizonyos szakaszain is kipróbálták, de mostantól ez lesz az alap. Az új formátum még kiszámíthatatlanabbá teszi a versenyt, másrészt viszont könnyebbé válik a versenybírók számára az adminisztráció és az ellenőrzés.

Glyn Hall, csapatvezető: “Izgatottan várjuk a 2021-es Dakar Rallyt. Különösen a COVID-19 világjárvány miatt kialakult körülmények adnak okot az aggodalomra, hiszen ez jelentős mértékben uralta az idei év motorsport eseményeit. A dolgok jelenlegi állása szerint az új év legelején kezdődhet a verseny, mi pedig örömmel és büszkeséggel indítjuk majd a négy, Dél-Afrikában fejlesztett és épített Toyota Hilux versenyautót.”

Nasser Al-Attiyah: “Boldog vagyok, hogy visszatérhetek a Dakarra, és újra vezethetem a Hiluxot. 2019-ben ezzel az autóval győztünk, 2020-ban pedig másodikok lettünk vele. Ideje, hogy visszatérjünk Szaúd-Arábiába, és újra harcoljunk a győzelemért.”

Giniel de Villiers: “A Dakar mindig is embert próbáló verseny volt, és tavaly bebizonyosodott, hogy Szaúd-Arábia is megfelelt a Dakar keménységének. Várjuk már a januári rajtot, és készek állunk az újabb kihívásra a szaúdi dűnéken és utakon. A Hilux jobbnak érződik, mint valaha is volt, és biztos vagyok benne, hogy ez a megfelelő autó az előttünk álló versenyre.”

Henk Lategan: “Mindig is arról álmodoztam, hogy versenyezhessek a Dakaron. A világ leginkább embert próbáló versenye viszont annak ellenére ijesztő távlat, hogy Dél-Afrikában két bajnokságot is megnyertem. Boldog vagyok, hogy velem lesz Brett, aki már kétszer is versenyzett a Dakaron. Miután a dél-afrikai nemzeti terepversenyeken is Hilux-szal versenyeztem, jól ismerem ezt az autót, és ez sokat segít.”

Shameer Variawa: “Korábbi Dakar-élményeim arra sarkalltak, hogy még többet akarjak. Most a gyári csapat tagjaként fogok indulni a versenyen, és az a célom, hogy a lehető legtöbbet tanuljak ott. Ezzel együtt szeretnék jó eredményt elérni, megpróbálok majd kezdettől fogva egyensúlyt találnia a sebesség és a stratégia közt.”

Nasser Al-Attiyah (Katar), PilótaPályafutásának csúcspontjai:Dakar Rally győzelem (2011, 2015, 2019)FIA Cross Country Világkupa győzelem (2008, 2015, 2016, 2017)Mathieu Baumel (Franciaország), NavigátorPályafutásának csúcspontjai:Dakar Rally győzelem (2015, 2019)FIA Cross Country Világkupa győzelem (2015, 2016, 2017)
Giniel de Villiers (Dél-Afrika), PilótaPályafutásának csúcspontjai:Dakar Rally győzelem (2009)Marokkó Rally győzelem (2003, 2006, 2007, 2019)Alex Haro (Spanyolország), NavigátorPályafutásának csúcspontjai:Dakar Rally 2. (2019)
Henk Lategan (Dél-Afrika), PilótaPályafutásának csúcspontjai:Dél-Afrikai Cross-Country bajnok (2019, 2020)Brett Cummings (Dél-Afrika), NavigátorPályafutásának csúcspontjai:Dél-Afrikai Cross-Country navigátor bajnok (2019, 2020)2. a Malle Moto kategóriában, Dakar 2014
Shameer Variwa (Dél-Afrika), PilótaPályafutásának csúcspontjai:Dél-Afrikai Off-Road bajnok (2000) Dennis Murphy (Dél-Afrika), NavigátorPályafutásának csúcspontjai:Dél-Afrikai Cross-Country navigátor bajnok (2013, 2014, 2015, 2018)

Az új BMW 4 Coupé Magyarországon is bemutatkozott

A magyar BMW márkakereskedésekben is megjelent az új, sportos prémium középkategóriás kétajtós. Az új BMW 4-es Coupé legújabb generációja a vezetés abszolút élményét éltető koncepcióval és az új BMW 3-as sorozattól egyértelműen megkülönböztethető formanyelvvel nyomatékosítja egyediségét, amely a BMW számos négykerekű legendát adó kupé-hagyományainak új fejezetét indítja el.

A BMW 4-es sorozata 2013-ban debütált először kupéként, majd az azt követő évben kabrió és Gran Coupé modellverziókban. Az azóta eltelt hét évben (2020 augusztusig) közel 800 000 darab BMW 4-es modellt értékesített a vállalat világszerte, így a sorozat nagy népszerűségnek örvend. Magyarországon a 2013-as bevezetése óta közel 800 darab BMW 4-es kupé, kabrió és Gran Coupé kivitelt szállítottak ki ügyfeleknek, mellyel a magyar piacon is kiváltképp sikeres volt az elődmodell.

Az új BMW 4-es Coupé a motorpalettájának csúcsán a BMW M440i xDrive Coupé modell (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,8 – 7,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 155 – 163 gramm / km) helyezkedik el, melynek meghajtásáról egy 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes soros hathengeres benzinmotor gondoskodik. A kezdetben elérhető erőforrások között két négyhengeres benzinmotor és egy dízelüzemű erőforrás található meg. 2021 márciusában a tervek szerint további két dízelmotorral bővül az új BMW 4-es Coupé portfóliója, a két soros hathengeres erőforrás erősebbik verziója ráadásul BMW M modellként érkezik meg az utakra.

Az új BMW M440i xDrive Coupé-t, valamint az új BMW 4-es Coupé dízelüzemű erőforrással szerelt modelljeit mild-hibrid technológiával felszerelve kínálja ügyfeleinek a BMW. A 48 Volt kapacitású indítógenerátorral és második akkumulátorral dolgozó technológia összegyűjti és újrahasznosítja a fékezéskor felszabaduló energiát, nem csupán a fedélzeti elektromos rendszerek ellátására, de a belsőégésű erőforrás terhelésének könnyítésére és a maximális teljesítmény fokozására is. A bajor prémiumgyártó most először a BMW 4-es Coupé mindegyik motorváltozatát nyolcfokozatú Steptronic automataváltóval kínálja ügyfeleinek, már az alapfelszereltség részeként.

Az új BMW 4-es Coupé műszaki csúcstechnológiáinak arzenálja kivétel nélkül a vezetés színtiszta élményét hivatott fokozni: a típus-specifikus karosszériaarányok, az optimalizált légellenállás, a megnövelt karosszériamerevség, az új BMW 3-as limuzinhoz képest 21 milliméterrel alacsonyabb súlypont, illetve a futómű típus-specifikus ágyazása, geometriája és hangolása. A karosszéria és a futómű-technológia súlyát intelligens anyaghasználat optimalizálja, a modell kimagaslóan agilis vezethetőségét és precíz irányíthatóságát pedig első toronymerevítők és a hátsó tengely segédváza fokozza.

Az új BMW 4-es Coupé stílusjegyei és felszereltségi tételei a modell menettulajdonságait nyomatékosítják. Az alapfelszereltség alternatívájaként M Sport felszereltségi csomag is megrendelhető, továbbá M Sport Pro csomag nyolcfokozatú Steptronic Sport automataváltóval, 19” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákkal és sportos utastéri hangzással. Az új BMW 4-es Coupé sportosságát már a modell piaci premierjétől kezdve széleskörű BMW M Performance kiegészítők fokozzák.

Az utastér kialakítása a vezetés élményét helyezi a középpontba. Vezetőre összpontosító műszerfal, új kijelző-csoport az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető, 12,3” képernyő-átmérőjű műszeregység és a 10,25” képernyő-átmérőjű központi kijelző párosával. Prémium minőségű vezérlőpanel a középkonzolon, bőrözött sportkormány és újratervezett sportülések alapfelszereltségként, az opcionális extrafelszereltség részeként a középkonzolon térdtámaszokkal. Két teljes értékű ülés a hátsó üléssorban.

Az elődmodellhez képest jelentősen több és intelligensebb vezetést támogató rendszer. Fékező funkcióval dolgozó első ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning with Brake Intervention), visszakormányzó funkcióval dolgozó sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning with Steering Assistance) és sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszer (Speed Limit Info) alapfelszereltségként. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag immár aktív navigációval dolgozó kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant) és Emergency Lane Assistant technológiával érhető el.

A BMW Head-Up kijelző új generációja 70 százalékkal nagyobb kivetítési felületen jeleníti meg az információkat. Az új, háromdimenziós élőképalkotás a teljes mértékben digitális műszeregységre helyezi és digitálisan körbenézhetővé teszi a jármű 360⁰-os környezetét, így a vezető könnyedén áttekintheti az adott forgalmi szituációt, illetve a vezetést támogató rendszerek állapotát és javaslataikat.

Alapfelszereltségként első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control). Az opcionális extrafelszereltség részeként tolatási segédlettel kibővített parkolóasszisztens (Parking Assistant). A Parking Assistant Plus csomag részeként Park View, Panorama View, 3D Top View és Remote 3D View. A BMW Drive Recorder 40 másodperc hosszú videókban képes rögzíteni a vezetést támogató rendszerek élő kameraképeit.

A BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziója lehetővé teszi a központi kijelző és a műszeregység megjelenített tartalmainak személyre szabását, valamint a BMW Intelligens Személyi Asszisztens alkalmazását. A központi kijelző új grafikája minden korábbinál közvetlenebb kapcsolatot teremt a bajor prémiumgyártó ügyfelei és a BMW Intelligens Személyi Asszisztens között. Intuitív járművezérlés az érintés-érzékeny központi kijelzőn keresztül, a BMW iDrive vezérlőtárcsájával, a kormány multifunkciós gombjaival, hangutasításokkal és a BMW Gesztusvezérléssel.

Alapfelszereltségként BMW Maps felhőalapú navigációs rendszer, amely rendkívül gyors és precíz útvonaltervezést tesz lehetővé, percre pontosan kiszámítja a célba érkezés idejét, sűrűbben frissíti a valós idejű forgalmi információkat, az úti cél beállítását pedig szabadon választott szóhasználattal teszi könnyebbé.

2021-ben jön az új, felfrissített Nissan Micra

A Nissan frissíti ikonikus Micra modelljét, kijelölve a következő lépést a sikeres városi autójának fejlődéstörténetében, ami 38 évvel ezelőtt debütált Európában.

A korszerűsített 2021-es felszereltségi szint kínálat modernizálva, illetve finomítva lett, 4 különböző szintet ajánlva az ügyfeleknek, ami által könnyebben azonosulhatnak személyreszabott, ideális Micrájukkal.

A Visia, Acenta és Tekna mellé a Nissan most bevezeti az új N-Design elnevezésű felszereltségi szintet.

A Micra kifinomult dizájn elemekkel él és tökéletes figyelmet szentel a részleteknek. Az ügyfelek különböző személyreszabási kombinációkból tudnak választani, az autó elejét és hátulját illetően, illetve LED fényszórókra is válthatnak, hogy ezáltal Micrájuknak elegánsabb és atletikusabb külsőt kölcsönözzenek.

Az új 16” két tónusú “Genki” kerekek alapfelszereltségnek számítanak, az Acenta és az N-Design felszereltségi szinteken. A japán kultúrában való jelentéséhez híven, a Genki alufelni stílusos megjelenéséből egyfajta energia árad, ami kiegészíti a Micra friss és dinamikus dizájnját.

A 2021-re tervezett, korszerűsített modell palettában, mi azt finomítottuk, amit az emberek szeretnek a Micrában. Egyszerűbbé tettük az ügyfelek számára, hogy összhangban legyenek a számukra ideális felszereltségi szinttel és ráadásként, azt azután még saját ízlésük szerint személyre is szabhassák.” – mondta Ekaterina Apushkina, a Nissan Europe-nak, a Városi Autó Divízió Managere.

N-Design: elérhető személyreszabás

Az N-Design az ügyfelek azon igényét célozza meg, hogy kifejezhessék saját, egyedi stílusukat. A külsőt illetően, az ügyfelek személyre szabhatják az autó hátsó, első és oldalsó díszcsíkját, illetve a tükörborítás is lehet fényes fekete. Ez a személyreszabás az N-Design felszereltségi szint része, ahogyan a vonzó 16” két tónusú Genki kerék is.

Belül, az N-Design modern, fekete-szürke üléskárpittal rendelkezik, bőrhatású műszerfal betétekkel, térdpárnával és ajtóborítással. Az ügyfelek választhatják a merész és izgalmas Energy narancsvörös belsőt is, illetve számos egyéb kiegészítőt is vásárolhatnak még ugyanebben a dinamikus színben – egy igazán részlet-gazdag kialakításért.

Tekna: a fejlett vezetési technológia

A Tekna tele van fejlett vezetési technológiákkal és szórakoztató elektronikai funkciókkal, támogva a Nissan Intelligent Mobility-t, ami a Nissan víziója egy izgalmasabb és technológiai innovációk által összekapcsolt jövőről.

A Nissan népszerű, intelligens 360 fokos parkolókamera rendszere, mely segíti az autóvezetőt a nehéz parkolási helyzetekben, mozgó tárgy észleléssel és intelligens holttér-figyeléssel rendelkezik és kizárólag a Tekna felszereltségi szinten érhető el.

A Tekna Bose® Personal® hangrendszerrel is el van látva, magas minőségű hangzást biztosítva zenekedvelő vezetője számára. 

A NissanConnect szórakoztató és információs rendszer TomTom navigációval alapfelszereltség a Tekna-n (választható opcióként az N-Design felszereltségi szinten is).

Az Apple CarPlay Siri hangfelsimerővel és az Android Auto Google segéddel szintén az Acenta szinttől érhető el, egy sereg szórakoztató funkcióval.

Fejlettebb EURO6D dinamikus és hatékony motor

A Micra fejlettebb 1.0 literes turbomotorja dinamikus és hatékony vezetési élményt biztosít. A motor megfelel az EURO6D emissziós normáknak, jobb fogyasztást és csökkentett károsanyag kibocsátást eredményezve. Változott a nyomatékleadási görbe is, gyorsabban érve el ugyanazt a forgatónyomatékot, mint korábban, így az autó lendületesebb vezetési teljesítményt nyújt, kevesebb sebességváltással. Tökéletes a városban való navigáláshoz, hiszen egyenletesebb lett a vezetés, ugyanakkor a gyorsabb válaszreakciók miatt élvezetesebb is.

Fejlettebb biztonsággal kapcsolatos technológia

A Visia felszereltségi szinttől, a Micrát alapvető biztonsági technológiákkal látták el, úgy mint, a visszagurulás-gátló rendszer, az intelligens vészfékezési rendszer (automata elakadásjelzővel) és az intelligens nyomvonal szabályozás, viszontagságos időjárási körülményekre. 

További kapcsolódó technológiákat a Biztonsági csomag tartalmaz. Bizonyos felszereltségi szinteken a csomag magába foglalja az automata távolsági-fényszóró kapcsolást, a közúti jelzések felismerését és az intelligens vészfékezési rendszert gyalogos felismeréssel. 

Az európai piac magas elvárásainak megfelelve tervezték a Nissan Micrát. Az modell egyike a Nissan ikonikus modelljeinek, melyet mi sem bizonyít jobba, mint a 38 éves piaci jelenlét. 

A 2021-es Micra kapható már 4 699 000 Ft-tól.

Új Kuga Hybrid SUV: új fejezet a Ford elektromobilitási forradalmában

A Ford tovább bővíti a vadonatúj Kuga SUV elektromos hajtású kínálatát. Az új Ford Kuga Hybrid akár 1000 kilométert is képes megtenni két tankolás között, miközben az akkumulátort sosem kell külső áramforrásról feltölteni.

Az öntöltő Kuga Hybrid 1,1 kWh teljesítményű akkumulátorát automatikusan tölti a 2,5 literes Atkinson-ciklusú benzinmotor, valamint – lassítás és fékezés közben – a regeneratív töltési rendszer. Az akkuban tárolt áram egy elektromotort hajt, ami növeli az autó teljesítményét, csökkenti a benzinmotor üzemanyag-fogyasztását, vagy tisztán elektromos hajtással mozgatja az autót. A Kuga Hybrid a pillanatnyi vezetési helyzet alapján észrevétlenül, automatikusan vált a hajtási módok között.

Az új modell kifinomult full hybrid hajtása egyedülálló a Ford Kuga kínálatában, hiszen egy tisztán elektromos hajtású autó hatékonyságát és kifinomultságát biztosítja – miközben sosem kell külső áramforrásról feltölteni –, ugyanakkor 1000 kilométeres hatótávolsága egy dízelautónak is becsületére válna.

A Kuga Hybrid az első olyan Kuga-változat, amelyben (bizonyos piacokon) az elektromos hajtáslánc mellett opcióként a Ford kifinomult Intelligens Összkerékhajtása2 is megrendelhető. Mind az elsőkerékhajtású, mind az Intelligens Összkerékhajtású kivitelek 190 lóerősek, és teljesítménymegosztó váltóművük szimulált fokozatváltási funkciót is kínál. Ezt a technológiát arra fejlesztették ki, hogy az élvezetesebb vezetési élmény érdekében ‘leutánozza’ a hagyományos automata sebességváltókból ismerős váltásokat.

“Mindegyik elektromos hajtásmódú Kuga modellnek megvan a maga erőssége. Az új Kuga Hybrid esetében ez azt jelenti, hogy az autó üzemanyag-fogyasztása és hatótávolsága a dízelmotoros járművekkel vetekszik, illetve hogy az Intelligens Összkerékhajtás magabiztosabbá teszi a vezetőt, akinek az akkumulátor töltésével sem kell vesződnie, mégis élvezheti a tisztán elektromos hajtás előnyeit” – mondta Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. “A Ford elkötelezetten dolgozik azon, hogy minden vásárlója számára kínálhasson olyan elektromobilitási megoldást, ami tökéletesen illik a vevő igényeihez és az életmódjához. Ezt a szándékunkat egyetlen autó sem bizonyítja jobban, mint a Kuga.”

A Ford kínálatában a jövő év végére 17 elektromos hajtásmódú autó szerepel majd, és ezek egyike a Kuga Hybrid, amelynek gyártása már el is kezdődött a vállalat spanyolországi Valencia üzemében. A Kuga Hybrid fejlett lítiumion akkumulátorát is itt készítik, miután a Ford – európai elektromobilitási stratégiájának szerves részeként – 24 milliós beruházással megépítette új, modern akkumulátor-összeszerelő üzemegységét.

A Kuga Hybrid mellett a modell kínálatában megtalálható még a Kuga Plug-In Hybrid és az EcoBlue Hybrid 48 voltos mild hibrid változat, illetve a hagyományos benzin- és dízelmotorok is, így a típus hajtáslánc-palettája kifejezetten sokszínű.

A Kuga praktikuma és egy hibrid rugalmassága

Az új Ford Kugát már a kezdetektől úgy tervezték meg, hogy alkalmas legyen egy benzinmotoros-elektromos full hybrid hajtás befogadására, és még emellett is a maximumig kihasználható legyen a SUV tágassága, praktikuma és élvezetes vezethetősége.

A Kuga Hybrid teljes csendben indul el, hiszen álló helyzetből az elektromotor kezdi gyorsítani az autót; ez különösen a városi közlekedésben és az araszoló forgalomban jelent majd kellemes élményt. A full hybrid hajtás ugyanakkor normál helyzetekben is átkapcsol időnként a tisztán elektromos meghajtásra, ezzel is meghosszabbítva a hatótávolságot.

Az, hogy egy tankolással akár 1000 kilométert is képes megtenni, a dízelmotoros autók versenyképes alternatívájává avatja a Kuga Hybridet. A modell legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,4 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 125 g/km a WLTP-szabvány szerint (NEDC: 5,1 l/100 km és 118 g/km), vagyis az 54 literes üzemanyagtartállyal a Kuga Hybrid 30 százalékkal messzebbre jut, mint a Kuga Plug-In Hybrid, ami viszont nagyobb elektromos hatótávolságot kínál (WLTP: 56 km, NEDC: 72 km).3

Mivel az akkumulátort sosem kell külső áramforrásról feltölteni, a Kuga Hybrid vonzó lehetőséget jelenthet azoknak a vásárlóknak, akik szeretnének elektromos hajtással autózni, de nehezen tudnák megoldani a kábeles töltést otthon vagy a munkahelyükön. Ugyanakkor az autó azok számára is izgalmas ajánlat, akik ugyanúgy vágynak az elektromobilitás előnyeire, mint az Intelligens Összkerékhajtás biztonságára.

A 60 cellás, 1,1 kWh teljesítményű akkumulátorcsomag folyadékhűtésű, így nincs szükség külön ventilátorra, ezért tovább csökkent az utastér zajszintje. Az optimális hűtésnek köszönhetően az akkumulátor-cellák közel kerülhettek egymáshoz, vagyis kevesebb helyet foglalnak el; ennek is köszönhető az első üléssor több mint 1 méteres fejtere és az első ülések mögött kialakítható, akár 1481 literes csomagtér.4

A kipufogógáz-hőcserélő rendszernek köszönhetően a belsőégésű motor hamarabb éri el a hatékony üzemi hőmérsékletet, így a Kuga Hybrid a téli reggeleken a hidegindítás után hamarabb kapcsolhat át tisztán elektromos hajtásra, és az utastér is gyorsabban melegszik fel. Az akkumulátor megnövelt kapacitása is szerepet játszik abban, hogy az elsőkerékhajtású változattal akár 1600 kilogrammos utánfutó is vontatható.5

A Kuga Hybrid hajtáslánca zökkenőmentes, egyenletes gyorsítással reagál a gázadásra, miközben automatikusan vált a tisztán elektromos, a hibrid és a benzines meghajtás között. A Ford új generációs teljesítménymegosztó váltóművét kifejezetten arra tervezték, hogy összehangoltan működjön a 2,5 literes benzinmotorral, minden vezetési helyzetben a megfelelő áttételt használva az optimális teljesítmény és üzemanyag-fogyasztás eléréséhez. Az elsőkerékhajtású változat 9,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/órára.

A Normal és Sport üzemmódokban aktiválódó szimulált fokozatváltás funkció automatikusan szabályozza a benzinmotor fordulatszámát, amikor a jármű sebessége változik, ezzel is mérsékelve a “gumiszalag-hatást”, ami gyakran tapasztalható a fokozatmentes sebességváltóknál.

“Nagyon figyeltünk a vásárlók véleményére, hogy a Kuga Hybrid igazán élvezetesen vezethető legyen,” nyilatkozta Glen Goold, a Kuga főmérnöke. “A szimulált fokozatváltási funkció azt az ismerős érzetet kelti, mintha valóban másik fogaskerékre kapcsolnánk, ráadásul a motor zaját is csökkenti.”

A Kuga Hybridhez bizonyos piacokon az Intelligens Összkerékhajtás is megrendelhető; a rendszer folyamatosan figyeli a kerekek tapadását, és szabályozza az első és hátsó tengelyekre jutó vonóerőt, hogy javítsa az autó útfogását. A technológia alig befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást, és ha az időjárási- és útviszonyok megfelelőek, az összkerékhajtás-szétkapcsoló funkció automatikusan elsőkerékhajtásra vált, tovább csökkentve a Kuga fogyasztását. 

Még nyugalmasabb autózás

A Kuga Hybrid különféle modellváltozatai (Trend, Titanium, Titanium X, ST Line, ST Line X és Vignale) a vezetéssegítő és kényelmi technológiák átfogó kínálatát biztosítják.

Az alapáras FordPass Connect modemmel6 és a Live Traffic frissítésekkel a vezető könnyen megtervezheti a leggyorsabb és legnyugalmasabb útvonalat. A rendszer számos kényelmi szolgáltatást kínál a FordPass mobil alkalmazáson keresztül, például a Járműkeresőt, a Távnyitás/zárást, illetve a Távindítást.7

A vezeték nélküli telefontöltő is alapáras, és a felszereltségi listán olyan tételek szerepelnek, mint a 8 colos érintőképernyővel összekapcsolt SYNC 3 szórakoztató rendszer8 és a prémium B&O hifi.

A nyugodt és biztonságos autózást egy sor vezetéssegítő technológia támogatja, többek közt a Stop & Go funkcióval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Közlekedési Tábla Felismerés és a Sávközép funkció2, amelyek ugyanolyan hasznosak az országúton, mint az araszoló városi forgalomban. Az Aktív Parkolóasszisztens2 segít felmérni a megfelelő méretű parkolóhelyet, majd egyetlen gombnyomásra automatikusan elvégzi a parkolást.

A Kugában mutatkozik be az új Holttér Asszisztenssel kiegészített Sávtartó rendszer 2. Az opcióként megrendelhető technológia folyamatosan figyeli, hogy a többsávos úton haladó Kuga holtterébe belép-e egy másik jármű. Ha a vezető sávváltásra készül, de a rendszer azt érzékeli, hogy eközben összeütközhet a holttérben haladó másik járművel, akkor az autó automatikus ellenkormányzással figyelmezteti az autót a sávváltási manőver veszélyére.

Ugyancsak az új Ford Kugában jelenik meg először a Kereszteződés Asszisztens2 is, ami figyeli a párhuzamos sávokban szemből érkező járműveket, és automatikusan fékez az olyan helyzetekben, amikor a kanyarodó Ford keresztezni készül egy szembejövő jármű nyomvonalát.

Így fest 360 ezer kilométer után egy V8-as Lexus sportmotor

Egy amerikai tulajdonos tapasztalata szerint sem a teljesítménynövelő tuning, sem a rendszeres pályahasználat nem tudott kárt tenni a Lexus legendás 2UR-GSE szívómotorjában.

Minél kiélezettebb a teljesítmény, annál nagyobb az igénybevétel, és annál rövidebb az élettartam. Ez az autózásban annyira nyilvánvaló, mint a tény, hogy holnap is felkel a nap. Ezt a kompromisszumot tehát mindenkinek el kell fogadnia, aki közúti sportautó vásárlására adja a fejét. Ha ráadásul nemcsak közúton (ahol elvileg nem is volna szabad) teszi próbára autója képességeit, hanem rendeltetése szerint, versenypályán használja azt, hatványozottan gyors elhasználódással kell számolnia minden tulajdonosnak.

Ez alól is vannak persze kivételek. Ott van például a Toyota 2JZ motorcsaládja, az autógépészet történelmének egyik legkiválóbb konstrukciója, amely alapkivitelében elpusztíthatatlan, tuning-alapként szinte mindent kibír, és eredeti teljesítményének két-háromszorosára hangolva sincs panasz a megbízhatóságára.

Ugyanez a helyzet a cégcsoport egy másik kiélezett alkotásával, az ötliteres, V8-as 2UR-GSE szívómotorral, amely 2007-ben a Lexus IS F fedélzetén indult világhódító útjára, mostanra pedig nemcsak sportmotorként (Lexus RC F), hanem a piac egyik legharmonikusabb túrakupéjának, a Lexus LC500-asnak a kifinomult, mégis lehengerlő erőforrásaként is szolgál.

Hogy milyen kiváló konstrukció a blokk, jól mutatja, hogy 13 éve gyártják gyakorlatilag változatlan formában (ld. keretes írásunkat). Az viszont az újkori adatokból nem derül ki, hogy mire képes egy eredeti motor 12 év használat – méghozzá intenzív használt – után. A kérdés szerencsére nemcsak bennünk merült fel, hanem egy Jared Pink nevű amerikai fiatalemberben is, aki egyrészről egy 235 ezer feliratkozóval rendelkező autós YouTube csatorna állandó műsorvezetője, másrészt egy 2008-as Lexus IS F tulajdonosa.

A 290 ezer kilométerrel megvásárolt autóba több mint 60 ezer intenzív kilométert pakolt, részben pályanapokon, részben közúti túraversenyeken, részben hétvégi programok során, és bár mindvégig példásan gondját viselte a sportszedánnak, egy percig sem bánt vele kíméletesen. Amikor aztán a kilométer-számláló elérte a 227 ezer mérföldet (365 ezer kilométer), úgy döntött, bepillant a színfalak mögé.

A műveletről készített videó teljes egészében megtekinthető a , és amellett, hogy Jared rávilágított az eredeti gyári alkatrészek meglehetősen borsos árára, fontos tanulságokat is levont. Mivel a szelepfedélnél olajizzadást tapasztalt, a tömítések cseréje mellett döntött. Amikor ehhez felnyitotta a motort, egyrészt beigazolódott a csere szükségessége (a 12 év alatt teljesen megkeményedett a hengerfej és a gyújtógyertyák tömítése), másrészt viszont – a tömítések miatt jelen lévő olajtól eltekintve – megdöbbentően jó állapottal találkozott. Ahogy a videó 14. percénél látható, a makulátlanul tiszta motor mentes volt minden kosztól és lerakódástól.

Ahhoz persze, hogy az enyhe, körülbelül tízszázalékos teljesítménynövelő kúrán átesett blokk ilyen kiváló állapotban legyen, a fantasztikus mechanikai adottságok mellett rendszeres, hozzáértő karbantartása is szükség volt. Jared azonban nem misztifikálja túl az ügyet. Szerinte a hosszú élettartam titka megnyugtatóan egyszerű: „cseréld becsületesen az olajat, hajtsd keményen az autót, és bízz a japán technikában”.


Egy legenda, számokban

A 2007-ben bevezetett 2UR-GSE egy alumínium blokkos, Yamaha fejlesztésű, szintén alumínium hengerfejjel szerelt, két felülfekvő vezérműtengelyes erőforrás. Változó vezérlésű szívó- és kipufogószelepei különösen nagy emeléssel működnek, a szívószelepek titánból készültek, szívócsöve változtatható hosszúságú. A motor kettős (közvetlen és szívótorok-) befecskendezés útján jut üzemanyaghoz, a legnagyobb fordulatszám 7300/perc.

A 94 x 89,5 mm furat x löket arányú erőforrás 2014-ig (az IS F gyártásának beszüntetéséig) 11,8:1 sűrítést alkalmazott, legnagyobb teljesítménye ekkor 421 LE volt (6600/perc fordulatszámon), maximális forgatónyomatéka 503 Nm a sportmotoroktól megszokott magas, 5200/perc fordulaton.

A 2015-ben bevezetett RC F és GS F modellekbe beépített változatai nagyobb sűrítést (12,3:1) kaptak, ami a teljesítményt 473 lóerőre (7100/perc), a legnagyobb nyomatékot 528 Nm-re (4800-5600/perc) emelte. Később, a Lexus LC500 fedélzetén már 477 lóerőt teljesített (7100/perc), maximális forgatónyomatéka 540 Nm volt (4800/perc). Átmenetileg ennél is erősebbre hangolták az RC F-et, amelynek 2019-es kiadása 481 lóerőt és 535 Nm forgatónyomatékot tudott, azonos fordulatszámokon.

Extrém törésteszt: 30 méterről ejti le új autóit a Volvo, így segítve a mentőszolgálatok munkáját

Soha nem végzett még extrémebb töréstesztet a Volvo Cars – és talán fontosabbat sem. Az autókba ragadt emberek kiszabadításával foglalkozó szakemberek gyakran a Volvo Cars biztonsági központjában összetört autók segítségével tökéletesítik tudásukat.

Annak érdekében, hogy a mentőszolgálatok minden lehetséges baleseti helyzetre felkészülhessenek, és hogy a legszélsőségesebb ütközések során fellépő erőhatásokat is szimulálhassák, a Volvo Cars a közelmúltban az átlagos törésteszteknél nagyságrendekkel szigorúbb, extrém lépéshez folyamodott. A példátlan vizsgálat során több új Volvo gépkocsit is 30 méteres magasságból ejtettek le, méghozzá újra és újra.

Ezzel a módszerrel sikerült olyan mértékű roncsolódást elérni, amely csak a legsúlyosabb balesetekben – rendkívül nagy sebességű, egyetlen autót érintő ütközésekben, személygépkocsi és teherjármű nagysebességű karamboljában, vagy oldalról érkező, nagy erejű becsapódásban – fordul elő.

Ilyen helyzetekben a gépkocsi utasai minden bizonnyal kritikus állapotban vannak. A mentőcsapatok legfontosabb feladata tehát, hogy minél gyorsabban kiszabadítsák és kórházba juttassák őket. Ilyenkor kerülnek elő a hidraulikus mentőeszközök. A szakemberek szerint a baleset bekövetkeztét követő egy órán belül kórházba kell juttatni a pácienst – ezt ők úgy nevezik, az „arany óra.” 

„Évek óta szorosan együttműködünk a svéd mentőszolgálattal.” – mondta Håkan Gustafson, a Volvo Cars közlekedési baleseteket kutató csapatának vizsgálatvezetője. „Végtére is közös a célunk: hogy közútjaink mindenki számára biztonságosabbak legyenek. Bízunk benne, hogy senkinek sem kell átélnie extrém súlyosságú balesetet, de sajnos nem lehet minden balesetet elkerülni. Létfontosságú tehát, hogy léteznek olyan életmentő protokollok, amelyeket a legsúlyosabb balesetek után lehet alkalmazni.”

Az ütközések, valamint az azokat követő kiszabadítások során szerzett tapasztalatokat egy kiterjedt kutatási jelentésben összesítik. A jelentést ingyenesen hozzáférhetővé teszik máshol dolgozó mentőszakemberek számára, így ők is hasznosíthatják az információkat, és továbbfejleszthetik életmentő adottságaikat.

A mentéssel foglalkozó szakemberek rendszerint roncstelepekről származó járműveken gyakorolnak. Ezek a járművek azonban gyakran akár húsz évesek is lehetnek. Márpedig a modern autók és a 15-20 éve gyártott járművek között hatalmasak az eltérések az acél szilárdsága, a biztonsági utascella kialakítása, valamint a jármű egészének ellenállóképessége terén. Az új Volvók gyártásánál ezzel szemben a piacon előforduló legszilárdabb acélokat használjuk.

Már csak ezért is létfontosságú, hogy a mentési szakemberek folyamatosan fejlesszék az újabb autókkal kapcsolatos ismereteiket, és ezek fényében aktualizálják az eljárásokat és módszereket, új kiszabadítási technikákat dolgozva ki. Más szóval, ezek a képzési programok a különbséget jelenthetik élet és halál között. A Volvo Cars ezért a mentőszolgálatok kérésére úgy döntött, hogy magasabbra teszi a mércét.

„Normális esetben csak a laboratóriumban törjük össze autóinkat. Most azonban első ízben egy daruról ejtettük le őket.” – mondta Håkan Gustafson. „Tudtuk, hogy a tesztek végén szélsőséges mértékű deformációkkal fogunk találkozni. Pont ez volt a lényeg: valódi kihívás elé szerettük volna állítani a mentőcsapatot.”

Összesen tíz darab, különböző típusú Volvót ejtettek le a daruról, méghozzá több ízben. Az autók ejtését megelőzően a Volvo Cars biztonságért felelő mérnökei pontosan kiszámolták, az autókat milyen mértékű nyomásnak és erőhatásnak kell kitenni ahhoz, hogy elérjék a kívánt mértékű sérülést,

LEGFRISSEBB

New York utcáin már környezettudatos taxiké a főszerep

0
A New York-i taxik története és jelenlegi állapota sokszínű, változatos képet mutat a város közlekedési kultúrájáról. Napjainkban a taxik főként két színben jelennek meg:...

TESZTJEINK