A Ford ma bejelentette, hogy november végétől Magyarországon is bevezeti a Transit új, 5 tonnás változatát, amit dobozos áruszállító vagy fülkés alváz kivitelben rendelhetnek meg a vásárlók.
Az eddigi legkeményebb Transitban jelentős szerkezeti erősítések biztosítják a komoly teherbírást, ám a Ford arra is ügyelt, hogy az autó továbbra is ugyanolyan strapabíró, kifinomult és személyautósan vezethető legyen, mint eddig.
Az 5 tonnás Transitnak köszönhetően a Ford vonzó ajánlattal jelenik meg a magyar áruszállító-piac magasabb össztömegű szegmensében, tovább erősítve ezzel a márka vezető pozícióját a haszongépjárművek értékesítési listáján. Az eddigi legnagyobb kapacitású Transitnál 300 kilogrammal többet tudó új változat különösen vonzó lesz majd azon vásárlók számára, akik megfelelő donor-járművet keresnek, hogy például mentőautót, rendőrségi járművet, illetve 19 vagy több üléses kisbuszt építsenek az alapjaira.
“Tisztában vagyunk vele, hogy a vállalkozások termelékenysége szempontjából mennyire fontos a hasznos teherbírás; ezért is készítettük el a Transit eddigi legtöbbet tudó, legmagasabb tömegbesorolású változatát,” mondta Bagyó Dávid, a Ford Magyarország haszongépjármű igazgatója. “Beszélgettünk átépítő partnereinkkel és ügyfeleikkel, akiknek üzletéhez kell ez az extra kapacitás – legyen szó akár billenőplatós felépítményről, akár mentőautóról vagy komolyabb méretű kisbuszról. Strapabíró szerkezete és rugalmas alakíthatósága miatt az 5 tonnás Transit ideális választás, bármire is szeretnék használni.”
Minden feladatra
Az 5 tonnás haszongépjárművek vásárlói számára gyakran döntő fontosságú szempont, hogy az autó mennyire könnyen építhető át egy-egy adott tevékenységhez. Éppen ezért a Ford számos kivitelben gyártja az 5 tonnás, fülkés alvázas variánst: a kínálatban háromféle tengelytávolság és négyféle alvázhossz szerepel, nem beszélve a szimpla- és dupla kabinról, amelyben a vezetővel együtt akár heten is utazhatnak. A fülkés alvázas kivitel legnagyobb hasznos teherbírása 2886 kg1, ami a gyári platós kialakítás esetén 2558 kg1.
A Transit fülkés alváz ideális alapul szolgál a nyitott felépítményekhez, például a billenőplatós, az emelőkosaras vagy a járműszállító tréler átépítésekhez. A magasabb össztömeg-besorolás és az opcionális 10 fokozatú automata sebességváltó révén az 5 tonnás Transit kiváló donor lehet a dobozos felépítményű mentőautókhoz és rendőrségi járművekhez. A fülkés alváz változatból emellett számos más speciális jármű is építhető (például sok férőhelyes, kerekesszékes utasokat szállító buszok), ahol külön előnyt jelent, hogy a nagyobb hasznos teherbírás és a magasabb tengelyterhelés mérsékli a jármű túlterhelésének veszélyét.
Az 5 tonnás Transit a népszerű L4 magasított tetős “Jumbo” dobozos áruszállító változatban is kapható lesz, 2383 kg hasznos teherbírással1, 15,1 köbméteres rakodótérrel és olyan alapterületű raktérpadlóval, amelyen öt darab Euro raklap is elfér. A felépítmény megerősített oldalfalai biztonságosan megtámasztják a nehezebb rakományt; a hátsó lökhárítóban beépített fellépő, a sík padlóban pedig rögzítőpontok találhatók; a 4217 mm-es padlóhossz megkönnyíti a szabványos hosszúságú tárgyak (pl. csövek vagy panelek) elhelyezését. A dobozos áruszállító változat kiválóan alkalmas az olyan, komolyabb átalakítást igénylő átépítésekhez is, mint a rendőrségi jármű, a betegszállító vagy az építőipari kiszolgáló járművek.
Az egyedi mérnöki megoldásokat igénylő átépítésekhez rendelkezésre áll a Ford Minősített Jármű Átalakító (QVM) hálózata, amely immár 165 partnert számlál 13 országban. Minden QVM-partner a Ford-garanciának megfelelő minőségben dolgozik, hogy a megrendelők értékálló terméket kapjanak.
Az átépítésekben a Speciális Járműtervező csapat is segít; a Ford mérnökei személyesen és távmunkával is részt tudnak venni az egyedi járművek megtervezésében és karbantartásában, maximalizálva ezzel az üzemidőt, és csökkentve az üzemeltetők leterheltségét.
Megerősített szerkezet a nagy terheléshez
Mindegyik 5 tonnás Transit-változatban hátsókerékhajtás biztosítja az optimális tapadást teljes terhelés mellett, és az autókat a Ford HDT hajtásláncával szerelik fel, amely nemcsak tartós és erős, hanem takarékos is. A 170 lóerős, 2,0 literes EcoBlue dízelmotor 390 Nm forgatónyomatéka a nehéz rakományt is magabiztosan mozgatja, és az erőforráshoz simán kapcsoló, hatfokozatú váltómű csatlakozik, de opcióként megrendelhető a Ford 10 fokozatú automata sebességváltója is.
A 10 fokozatú egység sok áttételének köszönhetően az EcoBlue motor folyamatosan a legjobb hatékonysággal működhet, élénken reagálva a gázpedál lenyomására. Valós idejű váltásütemező algoritmusok segítenek abban, hogy a váltó a megfelelő időben mindig a megfelelő fokozatot kapcsolja, így az erőforrás minden helyzetben optimális üzemanyag-fogyasztással, erőlködés nélkül működik.
Az 5 tonnás Transit nagyobb teherbírásához meg kellett erősíteni a szerkezeteket, ugyanakkor arról is gondoskodni kellett, hogy ezek továbbra is könnyen karbantarthatók legyenek. A futómű erősebb kerékagyakat és keréktárcsákat kapott, a hátsó gumiabroncsok szélesebbek lettek (205 mm), és a hátsó kerekeket masszívabb fékek lassítják. A dobozos kivitel felépítményét megerősítették, hogy megfeleljen a nehezebb rakomány jelentette plusz terhelésnek.
Mindemellett az 5 tonnás Transitban jelenik meg először az európai piacon a megerősített, 3500 kilogrammal terhelhető hátsó tengely, ami az észak-amerikai Transitokban már bebizonyította robusztusságát és megbízhatóságát. A 10 fokozatú automata sebességváltóval szerelt kivitelek egy új, 2100 kilogramm terhelhetőségű első tengelyt is kaphatnak, ami további 225 kilogrammos hasznos teherbírást biztosít a standard változathoz képest.
Könnyű vezetni és karbantartani
Az új 5 tonnás Transitban számos olyan konnektivitási és vezetéssegítő technológia működik, amelyeket a Ford 2019-ben vezetett be a Transit-család kínálatában.
Emellett az autósok rendelkezésére áll a legfrissebb SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer és az új, kifejezetten az átalakított járművekhez kínált Átépítés Interfész Modul is. Ez az optimális biztonság és termelékenység érdekében összekapcsolja az utólag beépített elemeket a fedélzeti járműinformációs rendszerrel, vagyis például csak akkor engedélyezi a billenőplató használatát, ha a jármű áll, és a kéziféket behúzták.
A Ford innovatív konnektivitási megoldásai értékes segítséget jelentenek az üzemeltetők számára a karbantartás megtervezésére és a járműbiztonság ellenőrzésére, ezzel is javítva a járművek rendelkezésre állását. Az alapáras FordPass Connect4 modem vezeték nélküli szoftverfrissítéseket kínál, csökkentve a szervizlátogatások számát, és olyan fontos információkat szolgáltatva a FordPass Pro alkalmazáson5 keresztül, mint a jármű pillanatnyi tartózkodási helye, a motorolaj élettartama vagy az abroncsnyomás. A nagyobb flották számára a FordPass Connect már gyári szintű jármű adatokat is biztosít a Ford Telematika révén, még hatékonyabbá téve ezzel a flotta kezelését és optimalizálását.
A Toyota Gazoo Racing méltó optikai kiegészítőket fejlesztett a világ legtüzesebb kisautójához: a tuningcsomag még emlékezetesebbé teszi a Toyota GR Yaris eleve vérszomjas megjelenését.
A Toyota szeptember 4-én megkezdte a GR Yaris városi sportautó forgalmazását Japánban, nem is akárhogyan: a piaci premier tiszteletére rendezett ünnepélyen maga Akio Toyoda cégelnök ült be a mérges kisautó volánja mögé, és mutatta azt be a lelkes közönségnek.
Ezen a rendezvényen nem vehetett ugyan részt minden érdeklődő, ám alighanem vigasztalja őket a Gazoo Racing bejelentése: a GR Yaris forgalmazásával egy időben megkezdték ugyanis a típushoz kidolgozott, hivatalos gyári optikai tuningcsomag forgalmazását.
Az elkövetkező hetekben minden bizonnyal egymás után mutatják be a Toyotára szakosodott tuningműhelyek a maguk GR Yaris-átiratát. Többségük várhatóan jóval extrémebb hangot üt majd meg, mint a Gazoo Racing, amely a márka hivatalos sportosztályaként inkább a versenyhangulat és a mindennapi használati érték közötti teljes harmóniára törekedve tervezte meg saját kiegészítőit.
Az alapvető csomag mindössze három elemből áll: az első légterelőt, az oldalsó kötényeket és a hátsó lökhárítóba integrált légterelő elemet fényes fekete színben hozzák forgalomba, így megjelenésében a rendelhető összes karosszériaszínnel harmonizál, azaz fényezés nélkül, gyorsan és egyszerűen felszerelhető.
A motorsportban használatos összes aerodinamikai elemet felhasználva megalkotott első kötény jó pár millimétert hozzátesz a karosszéria teljes hosszához. A lökhárító sarkában elhelyezett apró szárnyacskák arról tanúskodnak, hogy az alkatrész valóban javítja az autó áramlástani teljesítményét; a versenyautós hangulatot az első kerékív belépő éléhez illesztett toldat teszi teljessé.
A küszöbtoldat vizuálisan összeköti az autó két végpontját, feszesebbé téve a megjelenését, egyben mélyebbre ültetve optikai tömegközéppontját. A küszöb folytatásában rajzolták meg a hátsó lökhárítóba integrált légterelő idomot; a diffúzor körül végigfutó perem legalább annyit hozzá tesz az autó megjelenéséhez, mint a gyári szimpla kipufogóvégek helyére szerelt dupla végcsövek.
Utóbbiak ráadásul ércesebb hangon is szólnak, hála a csomaghoz kínált, speciális hangtompítónak. (Ez a sportkipufogó-rendszer egyébként a kizárólag Japánban forgalmazott GR Yaris RS típushoz is társítható, amely megjelenésében ugyanolyan harcias, mint a sportos csúcsmodell, de hajtáslánca jóval egyszerűbb: a 125 lóerős, 1.5 literes benzinmotorhoz CVT sebességváltó csatlakozik.)
A Gazoo Racing többlépcsős tuningprogramjának belépő szintjét képviselő GR Parts programban elérhető, kereskedő által felszerelhető idomok mellett további kiegészítők is rendelhetők a GR Yarishoz. A karosszéria oldalfalán végigfutó, az első és hátsó lámpatesteket összekötő, a Gazoo Racing tradicionális piros-fekete-fehér színeiben játszó versenysávozástól a műszerfalra és ajtópanelekre illeszthető karbon betétekig tart a lista – utóbbi mintázata a szintén külön rendelhető rendszámtábla kereten és a kilincsüreg védőfóliákon is megjelenik.
A Toyota GR Yaris a Toyota WRC (rali-világbajnokság) versenyautójának homologizációs típusa. 1.6 literes, háromhengeres turbómotorjának legnagyobb teljesítménye 261 lóerő, amelyet kézi sebességváltó közbeiktatásával speciális, programozottan változtatható nyomatékelosztású összkerékhajtási rendszer visz át az aszfaltra, murvára.
A modell külön versenycsomaggal tehető még élesebbé: ez öntött helyett kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat, még feszesebb hangolású futóművet, valamint első és hátsó részlegesen önzáró differenciálművet tartalmaz. Az autó saját tömege mindössze 1280 kilogramm, álló helyzetből 5,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 230 km/h.
A Maserati a Bridgestone-t választotta exkluzív gumiabroncs-beszállítójának az új, MC20 típusú szuperautójának fejlesztéséhez. A két iparági kulcsszereplő közötti együttműködés áttörést jelent mindkét márka számára. Az egyedi fejlesztésű Bridgestone Potenza abroncsok javítják a jármű irányíthatóságát és menetdinamikáját, és maximalizálják teljesítményét.
Az MC20 képviseli a Maserati legkorszerűbb műszaki és mérnöki megoldásait, és korábbi modelljeihez képest generációs váltást jelent a teljesítményben. A modell tervezésekor a Maserati kivételes teljesítményre képes prémium sportabroncsokat kívánt használni, amihez a tökéletes megoldást a Bridgestone kifejezetten erre az autótípusra tervezett Potenza gumiabroncsai jelentették.
Az abroncstípus jelentős szerepet játszik az MC20 kiemelkedő teljesítményének további fokozásában. Az abroncs aszimmetrikus futófelület-kialakításának köszönhetően nagymértékben javult a kormányzási reakció és a kanyarstabilitás, az újonnan kifejlesztett futófelület-keverék pedig fokozza a tapadást, illetve a belső futófelület-szerkezetnek köszönhetően a kanyarban egyenletesen oszlik el a nyomás. Ezek a fejlesztések együttesen járulnak hozzá egy olyan gumiabroncshoz, amely az irányítás, a sebesség és a stabilitás optimális keverékét biztosítják az autógyártó számára.
A két fél közötti hosszú távú partnerség gyökerei a motorsportversenyből eredeztethetők. A Bridgestone Potenza abroncsai a hosszú távú Forma-1-es versenyzésből fakadó tapasztalatokra épülnek, míg a Maserati az MC20 piacra dobásával visszatér a cég versenygyökereihez.
Az autóipar mindkét kulcsszereplője számára kiemelten fontos az innovatív, fenntartható technológiák alkalmazása. Mindkét termék kifejlesztéséhez és teszteléséhez mindkét vállalat saját kutatás-fejlesztési központokat, illetve úttörő virtuális fejlesztési technológiát használt. A Bridgestone virtuális gumiabroncs-modellezési technológiája révén csökkenteni tudta a fejlesztési folyamat időtartamát és a termék piacra kerülési idejét, emellett kevesebb erőforrást használt fel, csökkentve a projekt ökológiai lábnyomát. A hatékony folyamatoknak köszönhetően az MC20 kialakítása körülbelül 24 hónapig tartott, és hamarosan érkezik az elektromos változata is.
Steven De Bock, a Bridgestone másodlagos piac és gyári szerelések személyabroncs üzletágának alelnöke elmondta: „Ezeket az egyedi tervezésű, Európában kifejlesztett, tesztelt és gyártott Potenza abroncsokat a Maserati magas igényeinek kielégítésére terveztük. A Maseratival való újbóli együttműködés eredményeként egy olyan egyedileg tervezett Potenza gumiabroncsot fejlesztettünk ki, amely lehetővé teszi a Maserati MC20-nak, hogy a teljesítménye, irányíthatósága és sport képességei maximumát nyújtsa.”
„Az MC20 projekt a Bridgestone és a Maserati úttörő kapcsolatának legújabb fejezete. Mindkét vállalatban ugyanúgy megvan a szenvedély az innováció és a kiválóság iránt, miközben kiemelkedő eredményeket nyújtó prémium termékeket szeretnénk kínálni ügyfeleink számára. Mind az Olaszországban tervezett új Maserati MC20, mind a egyedi Bridgestone Potenza abroncsok tökéletesen megfelelnek egymásnak. A Bridgestone olyan sportabroncsot fejlesztett ki, amely képes támogatni és fokozni az MC20 hihetetlen teljesítményét” – mondta Federico Landini, a Maserati sportautókért felelős igazgatója.
Az új BMW 4-es sorozat egyik meghatározó jellemzője a magával ragadó sportosság, amely mostantól nyitott tetős karosszériaváltozatban is átélhető. Összetéveszthetetlen formanyelvével, vadonatúj vászontető-konstrukciójával, széles motorpalettájával, fejlett futómű-technológiájával, típus-specifikus karosszériamerevítő megoldásaival és innovatív felszereltségi tételeivel az új BMW 4-es Cabrio a márkára jellemző vezetési élmény rendkívül exkluzív formáját váltja valóra. A nyitott tetős négyüléses az új BMW 4-es Coupé által megkezdett úton halad tovább, elődmodelljéhez képest jelentősen extrémebb kisugárzással. Formanyelve, karakterisztikája és abszolút menetdinamikai adottságai minden korábbinál jobban megkülönböztetik az új BMW 3-as limuzintól, amely az új BMW 4-es sorozat műszaki alapjául szolgált.
A sportos vezetési élmény és a nyitott tetős utazás egyedülálló kombinációját kínáló, új BMW 4-es Cabrio a BMW 3-as sorozat harmincöt esztendővel ezelőtt bemutatott első kabriója által megkezdett hagyományt folytatja tovább. A BMW M440i xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,9 – 7,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 159 – 169 gramm / km) a hatodik nemzedék csúcsmodelljeként érkezik meg az utakra. A 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor mellett két négyhengeres benzinmotor és egy négyhengeres dízelmotor is elérhetővé válik 2021 márciusától az új BMW 4-es Cabrio motorházteteje alá. 2021 második felében a portfólió két soros hathengeres dízelmotorral bővül. Az új BMW 4-es Cabrio a bajor prémiumgyártó dingolfingi gyárában lát napvilágot.
Formanyelv: összetéveszthetetlen, sportos és elegáns
Dinamikusan elnyújtott karosszériaarányaival az új BMW 4-es Cabrio egyértelműen kinyilatkoztatja kategóriaetalon sportosságát és az exkluzív vezetési élményre tervezett, nyitott tetős négyüléses stílusos eleganciáját. Az alacsonyan húzott vonalvezetés erőteljes módon helyezi előtérbe a márka új formanyelvét, megőrizve a prémium középkategória BMW kabrióira jellemző egyediséget.
Az újdonság egyszerre elegáns és magabiztos kiállása a megnövelt külső méreteknek is köszönhető. A 128 milliméterrel 4 768 milliméterre növelt hosszhoz 27 milliméterrel 1 852 milliméterre növelt szélesség társul, amely 41 milliméterrel hosszabb, immár 2 851 milliméter tengelytávolságot kínál. Zárt tetővel a modell magassága 1 384 milliméter. Az új BMW 4-es Cabrio sportos vezethetőségét és erőteljes kiállását az elöl 28 milliméterrel, hátul pedig 18 milliméterrel kiszélesített nyomtávok fokozzák.
Az egyedi karosszériaarányok mellett a frontrész az, amely első ránézésre kifejezi az új BMW 4-es Cabrio összetéveszthetetlen karakterét és egyértelműen megkülönbözteti a BMW 3-as limuzintól. A leginkább hangsúlyos elem itt a nagyméretű, függőlegesen elnyújtott hűtőrács-pár, amely – akárcsak az új BMW 4-es Coupé esetében – büszkén pózol a modell frontrészének közepén. A hűtőrácsot – amelyet alapfelszereltségként hálómotívummal rajzoltak meg a tervezők – sportos légbeömlő nyílások övezik, a lemezek mögött dolgozó erőforrás nagy mennyiségű hűtőlevegő-igényét hangsúlyozva.
Az új BMW 4-es Cabrio keskeny fényszórói mélyen hátranyúlnak az első kerékjárati ívekbe. A bajor prémiumgyártó alapfelszereltségként full LED-technológiás első fényszórókat kínál a modellhez, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban a BMW Laserlight lézerfény-technológiával dolgozó, LED-technológiás adaptív első fényszórók is megrendelhetők. Utóbbi technológia adaptív kanyarkövető fényszórót is kínál, a nagyvárosokban és autópályákon pedig egyaránt optimalizált úttest-megvilágítási tartományt garantál. 60 km/órás sebesség fölött a BMW Laserlight lézerfény-technológia akár 550 méterre is képes elvilágítani, miközben dinamikusan követi az útvonal ívét.
Elegáns jármű-sziluett, határozott tetőív és megnyerő hátsó kialakítás
Az új BMW 4-es Cabrio hosszan elnyújtott, elegáns jármű-sziluettje oldalnézetből alacsonyan fekvő sportautó benyomását kelti, amely dinamikus kiállást sugall, mialatt az erőtől duzzadó karosszériafelületek a modell atletikus vonásait nyomatékosítják. A jelentősen hátratolt üléssor főként lenyitott tetővel válik szembetűnővé, új szintre emelve a kabrió BMW modellek által fémjelzett vezetés élményét – a napsugarak simogatását és a kellemes szellő érintését. Zárt állapotban a vászontető kecsesen öleli körbe az utascellát.
A hátsó kerékjárati ívek precíz vonalvezetése és háromdimenziós formanyelve olyan masszív vállrészt eredményez, amelynek köszönhetően az új BMW 4-es Cabrio – főként nyitott tetővel – magabiztos, ereje teljében lévő, határozott megjelenést garantál. Ezt a benyomást erősítik a keskeny hátsó lámpák is, amelyek mélyen előrenyúlnak a kerékjárati ívekbe. A stílusosan sötétített burák mögött a fényforrások a BMW modelljeire jellemző, „L” alakú fénydizájnt formálják meg.
Panelekből álló, vadonatúj vászontető: kényelmes, elegáns és könnyű
Az új BMW 4-es Cabrio innovatív, panelekből álló vászonteteje az összecsukható keménytetők erősségét és a szövetborítású tetők letisztultságát egyesíti. A vászonborítás alatt a tető nagyméretű panelekből áll össze, az utolsó elemként süllyesztett hátsó ablakkal. A paneleket alapfelszereltségként fekete, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig Antracit árnyalatú vászon borítja. A hagyományos vászontetőkhöz képest a panelekből álló vászontető magasan jobb zaj- és hővédő tulajdonságokkal bír, miközben 40 százalékkal könnyebb, mint a BMW 4-es Cabrio közvetlen elődmodelljének összecsukható keményteteje.
A tetőt egy elektromos motor működteti, amely gombnyomásra 18 másodperc alatt képes lenyitni vagy bezárni a szerkezetet, még akár 50 km/órás utazósebességnél is. Zárt tetővel a modell csomagterének térfogata 300 literről 385 literre bővült.
Utastér: négy ülés, prémium hangulat és sportos elegancia
A sportosság és az elegancia kettőse, amely átjárja az új BMW 4-es Cabrio modellt, az utastérben is visszaköszön. A vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítást még tovább fokozza a digitális műszeregység és a központi kijelző nagyméretű harmóniája, a járművezérlő panelek tökéletes ergonómiai elrendezése pedig a vezetés élményére tervezett autó karakterét erősíti – ahogyan az alapfelszereltségként kínált első sportülések automatikusan előrenyúló és visszahúzódó biztonságiöv-fészkekkel, Vernasca bőrkárpittal, ülésfűtéssel és bőrözött sportkormánnyal. A hátsó üléseket egyedi kialakítás szerint formálták meg a tervezők.
A magasra emelt középkonzol harmonikus egységként fogja össze a műszerfal, az ajtókárpitok és a hátsó oldalelemek körülölelő kiképzését, amelyet a vállrész magasságában húzódó övvonal még tovább erősít – kiváltképp nyitott tetővel.
Négy- és hathengeres erőforrások BMW TwinPower Turbo technológiával és mild-hibrid technológiával az intenzívebb menetdinamika és a magasabb fokú hatékonyság érdekében
Az új BMW M440i xDrive Cabrio modellt és az új BMW 4-es Cabrio dízelmotorral szerelt modellváltozatait erőteljes, 48 Volt kapacitású indítógenerátorral és kiegészítő akkumulátorral dolgozó mild-hibrid technológiával vértezték fel a mérnökök, hogy még tovább fokozzák az újdonságok menetdinamikáját és hatékonyságát. A technológia a fékezéskor felszabaduló energiát a kiegészítő akkumulátorban tárolja el, hogy arról működtesse a fedélzeti elektromos rendszereket, intenzív gyorsulások közben 8 kW / 11 lóerő átmeneti teljesítmény-többlettel támogassa a belsőégésű erőforrást, részterhelés esetén pedig csökkentse a motor károsanyag-kibocsátását.
A csúcsmodellként érkező BMW M440i xDrive Cabrio 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes soros hathengeres benzinmotorja mellett az új BMW 4-es Cabrio motorpalettáján két négyhengeres benzinmotor is megtalálható lesz. Az új BMW 420i Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,7 – 6,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 131 – 140 gramm / km) 135 kW / 184 lóerő, míg az új BMW 430i Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0 – 6,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 138 – 147 gramm / km) 190 kW / 258 lóerő maximális teljesítménnyel váltja valóra a vezetés élményét. Az új BMW 420d Cabrio modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2 – 4,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 111 – 119 gramm / km) egy 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményre képes, négyhengeres dízelmotor dolgozik. Utóbbi, ahogyan az új BMW 430d Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 147 gramm / km; az adatokat a WLTP tesztciklus mérései szerint számolták ki) meghajtásáról gondoskodó, soros hathengeres dízelmotor is, kétlépcsős turbófeltöltéssel dolgozó BMW TwinPower Turbo technológiával büszkélkedhet. Az új BMW M440d xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 165 gramm / km; az adatokat a WLTP tesztciklus mérései szerint számolták ki) motorházteteje alatt ugyancsak két eltérő méretű turbófeltöltő dolgozik, amelyek rendkívül gyors rendszerreakciókat garantálnak. Mindegyik modell maradéktalanul teljesíti az Euro 6d emissziós szabvány előírásait.
Nyolcfokozatú Steptronic automataváltó alapfelszereltségként, az opcionális extrafelszereltség részeként kormány mögötti váltófülekkel és új Sprint funkcióval
Ez az első alkalom, amikor a bajor prémiumgyártó az új BMW 4-es Cabrio összes modellváltozatát alapfelszereltségként nyolcfokozatú Steptronic automataváltóval kínálja ügyfeleinek. Az újdonságok mindegyikében az automataváltó legkorszerűbb változata dolgozik, optimalizált váltási karakterisztika és minden korábbinál magasabb fokú hatékonyság mentén továbbítva a hajtott kerekek felé a motorból érkező erőt.
A gyártó a BMW M és M Sport felszereltségi csomaggal ellátott modelleket alapfelszereltségként nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltóval szereli, amely a többi hajtáslánc-technológiához az opcionális extrafelszereltség részeként válik elérhetővé. A technológia a kormány mögötti váltófülekkel és az új Sprint funkcióval még gyorsabb váltási dinamikát garantál. Intenzív gyorsulás és padlógázas előzés közben a Sprint funkció maximális menetdinamika szerint hangolja össze a hajtáslánc és a váltó működését.
Megnövelt karosszériamerevség és minden korábbinál feszesebb futómű-hangolás
A nyitható tetős kialakítás következtében beépített extra merevítőelemek extrém karosszériamerevséget eredményeznek, amelyet a padlólemez frontrészén kiegészítő alumínium panel, két oldalt pedig megnövelt torziós merevségű küszöbök fokoznak. Mindent egybevetve, az új BMW 4-es Cabrio torziós merevsége hozzávetőlegesen 4 százalékkal magasabb, mint közvetlen elődmodelljéé. Az alacsonyan tartott saját tömeg és a maximális ütközésbiztonság kettősét intelligens anyagkombináció teszi lehetővé, miközben a sportautós agilitás és a mérnökien precíz irányíthatóság az alacsony súlypont, a minden korábbinál jobb aerodinamikai tulajdonságok, valamint a típus-specifikus futómű-hangolás és motorbeágyazás egységének köszönhető.
Az alapfelszereltségként kínált futómű-technológia és a BMW M sport futómű egyaránt típus-specifikus hangolású, rugóút-szinkronizált lengéscsillapítókkal dolgozik. A bajor prémiumgyártó ügyfelei ugyanakkor az opcionális extrafelszereltség részeként az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futóművet is megrendelhetik az új BMW 4-es Cabrio alá. Mindkét futómű-technológiához változó áttételű sport kormánymű társul. Az új BMW 4-es Cabrio alapfelszereltségként 17” méretű könnyűfém keréktárcsákon gurul le a gyártósorról. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport fékrendszer kék és vörös féknyergekkel egyaránt elérhető.
A két csúcsmodell alapfelszereltsége 18” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákat és elektronikusan vezérelt, teljes záró funkcióra képes BMW M hátsó sport differenciálművet tartogat. Utóbbi az opcionális extrafelszereltség részeként az új BMW 430i Cabrio modellhez is megrendelhető, akár a BMW M sport futóművel, akár az adaptív M futóművel.
Az alapfelszereltség egyik alternatívájaként az új BMW 4-es Cabrio M Sport felszereltségi csomaggal is felvértezhető. A csomag része az extrém méretű légbeömlőkkel szerelt első lökhárító, a sportos kialakítású hátsó lökhárító, a BMW M sport futómű, a 18” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsa-garnitúra, az M-specifikus Vernasca bőrkárpittal ellátott sportülések, a középkonzol két oldalán elhelyezett térdtámasz, és számos egyedi stílusjegy. Az opcionális extrafelszereltség részeként az M Sport Pro felszereltségi csomag is elérhetővé válik, amely 19” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákat, a fedélzeti audiorendszernek köszönhetően pedig még sportosabb motorhangot kínál.
A BMW M modellek a Cerium Grey árnyalatú karosszéria-kiegészítőkről első ránézésre felismerhetők. A BMW M modellek és az M Sport felszereltségi csomaggal ellátott modellváltozatok az M Carbon felszereltségi csomaggal is felvértezhetők, a BMW 4-es Cabrio piaci bevezetésétől kezdve ráadásul a modellhez a BMW M Performance alkatrészek is megrendelhetővé válnak.
Típus-specifikus opciók: szélterelő és nyakmelegítők
Az új BMW 4-es Cabrio menetkomfortját, egyediségét és nyitott tetős vezetési élményét egy sor prémium minőségű, opcionális extrafelszereltségként megrendelhető tétel hivatott tovább fokozni. A szélterelő még nyitott tetővel is segít megőrizni az utastér kényelmes légáramlatát. Az opció még zárt tetővel is könnyedén felhelyezhető és levehető, a dönthető hátsó üléstámlák mögött pedig egy speciális táskában biztonságosan tárolható. Az első ülések fejtámláiba integrált nyakmelegítők alacsonyabb külső hőmérséklet esetén segítenek fenntartani a kényelmet.
Az alapfelszereltségként kínált Vernasca bőrkárpit alternatívájaként a későbbiekben a kibővített BMW Individual Merino bőrkárpit és a BMW Individual teljes bőrborítás is elérhető opció lesz. Az elektromosan állítható sportülések az alapfelszereltség részei, az opcionális extrafelszereltségként elérhető üléshűtés azonban most először válik megrendelhetővé a modellhez. A típus-specifikus extrafelszereltségi tételek sorát színesíti továbbá a megannyi prémium minőségű BMW Individual utastéri dekorbetét, valamint a Sensatec-bevonatú és a BMW Individual bőrözéssel ellátott műszerfal.
Az új BMW 4-es Cabrio alapfelszereltségének a háromzónás automata légkondicionáló és a tároló csomag is része, miközben a kiegészítő fűtés, a Welcome Light Carpet üdvözlőfénnyel dolgozó hangulatvilágítás és az elektromosan működtethető vonóhorog az opcionális extrafelszereltség része.
Az intelligens vezetést támogató rendszerek széles palettája
Közvetlen elődmodelljéhez képest az új BMW 4-es Cabrio az intelligens vezetést támogató rendszerek sokkal szélesebb palettájával garantálja a hosszabbra nyúló utazások minden korábbinál magasabb fokú kényelmét és a rosszabbul belátható vezetési szituációk nagyobb biztonságát. Az első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), az automata fékező funkcióval dolgozó, frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning with Brake Intervention), a kormányzási segédlettel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning with Steering Assistance) és a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszer (Speed Limit Info) egyaránt az alapfelszereltség része. Az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag eközben olyan intelligens funkciókat tartogat, mint az aktív navigáció funkcióval (Active Navigation) kiegészített kormányzó- és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Control Assistant), amely a navigációs rendszer adatainak korai elemzésével időben figyelmeztet a szükséges sávváltásokra. Újdonság a leállósávba kormányzó automata funkció (Emergency Lane Assistant) is, amely szükség esetén biztonságosan lelassítja, majd automatikusan az autópálya leállósávjába kormányozza és megállítja az új BMW 4-es Cabrio modellt. A BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés részeként a bajor prémiumgyártó ügyfele bármikor előhívhatja a központi kijelzőre a jármű közvetlen környezetének háromdimenziós élőképét, amely az adott forgalmi szituáció megoldásában és a vezetést támogató rendszerek által felkínált lehetőségek aktiválásában is segítséget nyújthat.
A BMW Head-Up kijelző legkorszerűbb változata immár 70 százalékkal nagyobb kivetítő felületen dolgozik és a vezetéshez szükséges összes információt képes a bajor prémiumgyártó ügyfelének látómezejébe vetíteni. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető parkolóasszisztens (Parking Assistant) tolatási segédletet (Reversing Assistant) is kínál.
Új digitális szolgáltatások: BMW Maps, BMW Intelligent Personal Assistant, okostelefon-integrálhatóság és távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések
A BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziója a digitális kijelzők személyre szabhatóságát tekintve számos lehetőséget kínál az új BMW 4-es Cabrio vezetőjének és utasainak. A technológia ráadásul a vezető és a jármű közötti interaktív kapcsolat megannyi módját felkínálja az adott vezetési szituáció függvényében: a bajor prémiummárka ügyfelei az érintés-érzékeny központi kijelzőn keresztül, az iDrive vezérlőtárcsájával, a kormány multifunkciós gombjaival és hangutasításokon keresztül egyaránt vezérelhetik az autót.
Az alapfelszereltségként kínált BMW Live Cockpit Plus műszerfal-elrendezés egy 8,8” képernyő-átmérőjű, érintés-érzékeny központi kijelző és egy 5,1” képernyő-átmérőjű digitális műszerfal párosával, multimédia- és navigációs rendszerrel, két USB-aljzattal és fedélzeti WiFi csatlakozási lehetőséggel dolgozik. A 4G- és LTE-képes, beépített SIM kártya, illetve az ugyancsak alapfelszereltségként kínált Connected Professional csomag a BMW Intelligent Personal Assistant és számos egyéb digitális szolgáltatás használatát teszi lehetővé: BMW TeleServices, Intelligens Segélyhívó (Intelligent Emergency Call), veszélyes forgalmi szituációkra is figyelmeztető, valós idejű forgalmi információk (RTTI – Real Time Traffic Information), távolról vezérelhető szolgáltatások (Remote Services) és Concierge Services.
Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés a 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszerfal és a10,25” képernyő-átmérőjű központi kijelző teljes mértékben digitális párosával kényezteti a bajor prémiumgyártó ügyfeleit. A digitális műszerfal elegendő helyet biztosít ahhoz, hogy megjelenítse a navigációs rendszer térképének aktuális részletét, visszajelzéseket adjon a vezetést támogató rendszerek aktuális állapotáról, szükség esetén pedig megjelenítse a jármű közvetlen környezetének háromdimenziós élőképét.
Azon felül, hogy az aktuális sebesség, a kiválasztott útvonal és a valós idejű forgalmi információk figyelembe vételével képes kiszámítani a célba érkezés várható idejét, a felhőalapú BMW Maps navigációs rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei saját anyanyelvükön, saját szavaikkal határozzák meg az utazás úti célját. Az alapfelszereltségként kínált, optimalizált okostelefon-integrálhatóságnak köszönhetően az új BMW 4-es Cabrio operációs rendszere az Android Auto és az Apple CarPlay okosalkalmazásokhoz is hozzáférést biztosít. A távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade) eközben a távolból kínálnak típus-specifikus tartalmakat és frissítéseket, így például az autó egyes funkcióinak és a vezetést támogató rendszerek funkcióinak kibővítését.
Az új BMW 4-es Cabrio elérhető modellváltozatai:
BMW 420i Cabrio
Motor: soros négyhengeres benzinmotor
Hengerűrtartalom: 1 998 ccm
Maximális teljesítmény: 135 kW / 184 lóerő percenkénti 5 000 – 6 500 főtengely-fordulat között
Bemutatkoznak a BMW 5-ös sorozat új plug-in hibrid modellváltozatai, a BMW 3-as sorozat és a BMW 8-as sorozat motorpalettája 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával felvértezett, soros hathengeres dízelmotorokkal bővül, a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es Gran Coupé orrába pedig újabb erőforrások kerülnek.
2020 őszén a BMW számos modellsorozatát frissíti, amely az elektromos mobilitás következetes serkentésével még nagyobb fokú hajtáslánc-hatékonyságot, a vezetést támogató rendszerek és digitális szolgáltatások innovációval pedig még tovább optimalizált károsanyag-kibocsátást eredményez. Mindez azt jelenti, hogy idén novembertől a BMW összes új autója maradéktalanul teljesíti a jelenleg hatályban lévő legszigorúbb, Euro 6d emissziós szabvány követelményeit. A BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával elérhető modellváltozatainak száma további hárommal nő, a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával felvértezett, soros hathengeres dízelmotorok a BMW 3-as sorozat és a BMW 8-as sorozat egyes modellváltozatainak átlagos üzemanyag-fogyasztását és kombinált károsanyag-kibocsátás is tovább csökkentik, a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es Gran Coupé motorpalettája pedig új erőforrásokkal bővül.
2020 novemberétől a bajor prémiumgyártó ügyfelei a Driving Assistant Professional csomag részeként az új Urban Cruise Control* funkciót is megrendelhetik, amely még tovább fokozza számos új BMW modell kényelmét és biztonságát. Azon legkorszerűbb digitális szolgáltatások, amelyek a BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziójával felszerelt modellekhez válnak elérhetővé, mindeközben a vezetés élményének új dimenziójával kecsegtetnek. A BMW News személyre szabott hangoshírekkel tájékoztatja és szórakoztatja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit, a saját vezetői profil személyes beállításait pedig új opciók teszik minden korábbinál könnyebbé. A BMW Intelligent Personal Assitant funkcióinak sora tovább bővül.
2020 novemberétől megannyi új BMW modellhez új karosszériafényezési árnyalatok és extrafelszereltségi tételek válnak elérhetővé.
*Az Urban Cruise Control egyelőre csak bizonyos piacokon lesz elérhető.
A hatékonyság még változatosabb testet ölt: a BMW 5-ös sorozat öt új plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatának világpremierje
2020 őszén a hálózatról tölthető BMW modellek sora is jelentősen tovább bővül: érkezik a BMW 545e xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,2 – 2,3 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 15,8 – 16,3 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 49 – 53 gramm / km; a nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság: 47 – 57 km), a BMW 530e Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 – 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 15,4 – 16,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 – 46 gramm / km; a nagyfeszültségű akkumulátoregyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 52 – 57 km) és a BMW 530e xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,2 – 2,4 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 16,1 – 16,7 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 50 – 54 gramm / km; a nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 48 – 53 km). A három újdonság bemutatkozásával az 5-ös BMW plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatainak portfóliója öttagúra nő, amely azt jelenti, hogy a felső-középkategóriában a BMW kényezteti ügyfeleit a legszélesebb hálózatról tölthető modellpalettával.
Az új BMW 545e xDrive limuzinban egy soros hathengeres benzinmotor és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba integrált elektromos motor párosa gondoskodik a lebilincselően dinamikus vezetés páratlanul hatékony élményéről. A két erőforrás maximális rendszerteljesítménye 290 kW / 394 lóerő, amelyet a négy hajtott kerék között a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás oszt el. Az energiahatékonyság és a sportosság márkára jellemző egységét a BMW új Touring modelljei is büszkén hirdetik, amelyek plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája egy négyhengeres benzinmotor és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba integrált elektromos motor párosára épül. A rendszer az intenzív terhelés esetén átmeneti teljesítmény-többletet garantáló XtraBoost funkciónak köszönhetően 215 kW / 292 lóerő maximális rendszerteljesítményre képes.
Megnövelt menetdinamika és csökkentett üzemanyag-fogyasztás: új soros hathengeres dízelmotorok 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával a BMW 3-as sorozatban és a BMW 8-as sorozatban
Azáltal, hogy a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia újabb modellsorozatokban is megjelenik, a BMW tovább folytatja modellportfóliója átlagos üzemanyag-fogyasztásának és kombinált károsanyag-kibocsátásának átfogó csökkentését. 2020 őszén a jövőbe mutató technológia a soros hathengeres dízelmotorok új generációjának bevezetésével párhuzamosan érkezik meg a BMW 3-as sorozat négy középkategóriás modellváltozatába és a BMW 8-as sorozat három luxus sportautójába, érezhetően lendületesebb menetdinamikát és magasabb fokú hatékonyságot garantálva.
Utóbbi két tulajdonság a BMW TwinPower Turbo technológia további korszerűsítésének, valamint az erőteljes indítógenerátor és a kiegészítő akkumulátor közreműködésének köszönhető. Az intenzív elindulásokat és a dinamikus kigyorsításokat a 48 Volt kapacitású indítógenerátor 8 kW / 11 lóerő teljesítmény-többlettel támogatja, minden más vezetési szituációban a technológia terhet vesz le a belsőégésű erőforrásról, ezzel növelve a hajtáslánc-technológia hatékonyságát. A mild-hibrid technológia működtetéséhez a rendszer a kiegészítő akkumulátorba táplálja vissza a fékezéskor felszabaduló energiát, amellyel a technológia az autó fedélzeti elektromos rendszerét is táplálja.
2020 novemberétől a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia négy további 3-as BMW-ben válik elérhetővé a bajor prémiumgyártó ügyfelei számára: az új BMW 330d limuzinban (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,4 – 4,7 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 116 – 125gramm / km*), az új BMW 330d xDrive limuzinban (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,7 – 5,0 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 123 – 132 gramm / km*), az új BMW 330d Touring modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 4,8 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 119 – 128gramm / km*) és az új BMW 330d xDrive Touring modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,8 – 5,2 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 127 – 136gramm / km) a technológia egy új fejlesztésű, soros hathengeres dízelmotort támogat, amelynek maximális teljesítményét 15 kW-tal / 21 lóerővel 210 kW-ra / 286 lóerőre növelték a mérnökök. A kétlépcsős turbófeltöltésnek és a fejlett Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendezésnek köszönhetően – amely működési körönként tíz injektorral, 2 700 bar maximális nyomással fecskendezi be az üzemanyagot az égéstérbe – jelentős mértékben javult a 3.0 liter hengerűrtartalmú motor rendszerreakciója és hatékonysága. Az új erőforrás percenkénti 1 500 és 2 500 főtengely-fordulat között adja le 30 Nm-rel megnövelt, immár 650 Nm csúcs forgatónyomatékát, miközben a megnövelt maximális teljesítmény és az elektromos rásegítés az újdonságok sprintidejére is jótékony hatással van. Az új BMW 330d limuzin például 0,2 másodperccel gyorsabban, 5,3 szekundum alatt képes álló helyzetből 100 km/órás sebességre gyorsulni.
A BMW 8-as sorozat esetében a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia egy ugyancsak új és még erősebb, 3.0 liter hengerűrtartalmú dízelmotorral dolgozik együtt: a BMW 840d xDrive Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,6 – 5,8 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 146 – 154 gramm / km), a BMW 840d xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,7 – 6,0 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 151 – 159 gramm / km) és a BMW 840d xDrive Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,6 – 5,9 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 148 – 155gramm / km) meghajtásáról egy 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres dízelmotor gondoskodik. A 15 kW-tal / 20 lóerővel megnövelt maximális teljesítmény szintén a BMW TwinPower Turbo technológia továbbfejlesztésének köszönhető, amely immár többlépcsős turbófeltöltéssel és mind az alacsony-, mind pedig a magasnyomású turbófeltöltő esetében változó turbinageometriával dolgozik. A motor percenkénti 1 750 és 2 250 főtengely-fordulat között adja le 700 Nm csúcs forgatónyomatékát, amellyel a BMW 840d xDrive Coupé hajtáslánc-technológiája például 0,1 másodperccel gyorsabban, 4,8 szekundum alatt képes felsprintelni álló helyzetből 100 km / órás tempóra. A dízelmotor optimalizált teljesítmény-karakterisztikájához tovább finomított futómű-technológia és továbbfejlesztett vezérlőrendszerek társulnak.
A BMW 3-as sorozat és a BMW 8-as sorozat új dízelmotorjait a legkorszerűbb emisszió-csökkentő innovációkkal vértezték fel a mérnökök. Mindegyik erőforrás új, speciális kipufogógáz-kezelő technológiával, a részecskeszűrőn túl oxidációs katalizátorral és SCR rendszerrel (Selective Catalytic Reduction – Szelektív Katalitikus Redukció) dolgozik együtt, hogy a kipufogógáz-kezelés második ütemében még tovább csökkentsék a levegőbe kerülő gázok nitrogén-oxid tartalmát.
BMW 1-es sorozat és BMW 2-es Gran Coupé: újabb motorok és új extrafelszereltségi tételek
2020 novemberétől a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es Gran Coupé motorpalettáján is új erőforrások válnak elérhetővé. Érkezik az új BMW 120i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,5 – 5,8 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 126 – 134 gramm / km), amelynek négyhengeres benzinmotorja 131 kW / 178 lóerő maximális teljesítményre és 280 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes. Az alapfelszereltségként kínált duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltóval a modell 7,0 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra.
A BMW 2-es Gran Coupé új belépő szintű dízelmotorját a kimagasló hatékonyság jellemzi. Az új BMW 216d Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,8 – 4,1 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 99 – 108 gramm / km) háromhengeres dízelmotorja 85 kW / 116 lóerő maximális teljesítmény és 270 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes, amely az alapfelszereltségként kínált duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltó közreműködésével 10,3 másodperc alatt teljesíti a nulla-százas gyorsulást.
A BMW 1-es sorozathoz és a BMW 2-es Gran Coupé modellhez megrendelhető opcionális extrafelszereltségek sora a BMW Individual Shadow Line külső felszereltségi csomag fényszóró-kiegészítő tételével bővül: az első fényszórók felső éléhez helyezhető fekete betétek még erőteljesebb kisugárzást kölcsönöznek a modelleknek.
Urban Cruise Control: nagyobb kényelem és optimalizált biztonság a nagyvárosi forgalomban
A sebesség- és távolságtartó rendszerek egyesítése 2020 őszétől számos BMW modellben fokozza a nagyvárosi utazások kényelmét és biztonságát. Az Urban Cruise Control* funkció az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag részeként válik elérhetővé a BMW 3-as sorozat, a BMW 5-ös sorozat, a BMW 6-os Gran Turismo, a BMW 8-as sorozat, a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 modellváltozataihoz, valamint a BMW M5, a BMW M8, a BMW X5 M és a BMW X6 M modellekhez. A technológia a közlekedési lámpák felismerésével bővíti a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat (Active Cruise Control with Stop & Go) funkcióit. A BMW modell előtt álló autók és közlekedési lámpák fényjelzésein túl ráadásul a technológia a sztereó kamera által látható összes forgalmi fényjelzést is képes értelmezni.
Ha a technológia érzékeli, hogy az autó előtti fényjelzés egyértelműen az autó aktuális forgalmi sávjára vonatkozik, automatikusan bekapcsolja a sebesség- és távolságtartó rendszert. Piros lámpához érkezve a funkció képes álló helyzetbe lassítani, zöld jelzésre pedig ismét mozgásba hozni és gyorsítani az autót. Ha a jármű olyan kereszteződéshez érkezik, amelyben egy adott forgalmi lámpa eltérő jelzéseket is képes adni, akkor a technológia által érzékelt jelzést a rendszer előbb a műszerfalon jeleníti meg. Ha a bajor prémiumgyártó ügyfele jóváhagyja a jelzést, a technológia folytatja az automatikus sebesség- és távolságtartást. A városi forgalomban való közlekedés kényelmét továbbá egy indulásra emlékeztető funkció is fokozza: piros lámpánál állva a technológia piros jelzést jelenít meg a műszerfalon, majd a forgalmi lámpa zöld jelzését is hasonló módon megjelenítve jelzi, hogy folytatódhat az utazás.
A távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade) részeként a BMW a későbbiekben utólagosan feltelepíthető opcióként is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Urban Cruise Control funkciót. Az opció a 2020 júliusa után gyártott, fentebb említett modellekhez – a BMW 8-as sorozat kivételével – a Driving Assistant Professional csomag részeként válik elérhetővé.
*Az Urban Cruise Control egyelőre csak bizonyos piacokon lesz elérhető.
Új digitális szolgáltatások a még intenzívebb vezetési élményért: BMW News, BMW Intelligent Personal Assistant új funkciókkal, személyes profilképpel és egyszerűsített belépéssel
A kijelző és járművezérlő technológiák legújabb generációja számos BMW modellben lehetővé teszi az új digitális szolgáltatások bevezetését. A BMW központi operációs rendszerének új, 7.0 verziója BMW Live Cockpit, BMW Live Cockpit Plus és BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezéssel egyaránt elérhető, végtelenül széles személyre szabhatósági kijelző-lehetőségek felől biztosítva a bajor prémiumgyártó ügyfeleit. 2020 novemberétől a BMW News funkció hangoshírei is a vezető személyes preferenciáihoz igazodnak: a technológia a bajor prémiummárka ügyfelének érdeklődési köre szerint, az ügyfél anyanyelvén olvassa fel az autó audiorendszerén keresztül az online hírportálok legfrissebb híreit.
A BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verzióján keresztül elérhető újítások között a BMW Intelligent Personal Assistant az egyik leginnovatívabb funkció. A digitális útitárs, amely megannyi modellben intuitív, hangutasításokkal kezelhető járművezérlést tesz lehetővé („Helló BMW!”), időről időre újabb funkcióknak mutat zöld utat. 2020 őszétől a MAX eDrive, az AUTO eDrive, az ELECTRIC és a HYBRID vezetési üzemmódok hangutasítással is aktiválhatók lesznek a megfelelő felszereltségi szintű, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW modellekben. A Németországban forgalomba helyezett új BMW modellek esetében ráadásul a BMW Intelligent Personal Assistant egy adott BMW modell vezetéskor hallható hangját is képes lesz lejátszani, ha a bajor prémiumgyártó ügyfele erre kéri („Milyen a BMW M3 hangja?”).
A saját vezetői profil személyes beállításait új opciók teszik minden korábbinál könnyesebbé és személyesebbé. 2020 novemberétől a vezető már nem csupán manuálisan, a BMW ID segítségével fog tudni belépni saját profiljába, de a My BMW okosalkalmazáson keresztül is. A központi kijelző ehhez egy erre a célra generált QR kódot jelenít meg, amelyet a bajor prémiummárka ügyfele könnyedén beszkennelhet okostelefonja segítségével. A saját vezetői profil személyes beállításait a technológia ezt követően automatikusan átemeli a jármű operációs rendszerébe. Ugyancsak újdonság, hogy a vezető mostantól fényképet is feltölthet a saját profilhoz.
BMW X1 és BMW X2: új fényszóró-variációk és BMW Individual magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag kibővített tételekkel
2020 novemberétől a BMW X2 kompakt Sports Activity Coupé modellhez a LED-technológiás adaptív fényszórók is elérhetők lesznek, amelyek többek között a távolsági fényszóró mátrix funkciójával jelentős mértékben javítják az éjszakai láthatóságot. Ez a technológia anélkül képes megnövelni az autó előtt álló útszakasz megvilágítási tartományát, hogy bármelyik közlekedőt is elvakítaná. A távolsági fényszóróban éppen ezért számos önállóan működő LED-szegmens dolgozik párhuzamosan, amelyek egymástól függetlenül képesek be- és kikapcsolni, illetve vezérelni az adott forgalmi szituációban szükséges megvilágítási tartományt.
A BMW Individual Shadow Line külső felszereltségi csomag fényszóró-kiegészítő tételei új opcióként válnak elérhetővé a BMW X1 és a BMW X2 modellpárosához. A BMW X2 sportos megjelenését ráadásul a BMW Individual magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag kibővített tételei is tovább fokozhatják, a magasfényű ablaksáv-kereteken felül fekete hűtőrács-kerettel és krómozott fekete kipufogóvégekkel.
A személyre szabhatóságot új karosszériafényezési árnyalatok fokozzák
2020 őszétől megannyi BMW modell személyre szabhatóságát új karosszériafényezési árnyalatok fokozzák tovább. Az új San Remo Green metál szín az új BMW 4-es Coupé kiváltságaként mutatkozik majd be. A BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 karosszériafényezési árnyalatai közé a Dravit Grey metál és a Sparkling Brown metál is felkerül. Sőt mi több, a legnagyobb BMW X modellekhez a Grigio Telesto metál, az Urban Green metál, a Frozen Black metál, a Petrol Mica metál, a Ruby Red metál, az Avus Blue metál és a British Racing Green metál speciális BMW Individual karosszériafényezési opciók is megrendelhetők lesznek.
A BMW i3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) és a BMW i3s (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) karosszériafényezési lehetőségei ugyancsak tovább bővülnek 2020 novemberében. A tisztán elektromos meghajtású prémium kompaktok BMW i kék betétekkel ellátott Cashmere Silver, Frozen Grey metál betétekkel ellátott Galvanic Gold és Frozen Grey metál betétekkel ellátott Fluid Black árnyalatban is elérhetők lesznek.
A BMW új modelljei 2020 őszétől*
BMW 1-es sorozat
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 120i
131 / 178
5,5 – 5,8
126 – 134
BMW 2-es Gran Coupé
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 216d Gran Coupé
85 / 116
3,8 – 4,1
99 – 108
BMW 3-as limuzin
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 330d limuzin
210 / 286
4,4 – 4,7
116 – 125
BMW 330d xDrive limuzin
210 / 286
4,7 – 5,0
123 – 132
BMW 3-as Touring
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 330d Touring
210 / 286
4,5 – 4,8
119 – 128
BMW 330d xDrive Touring
210 / 286
4,8 – 5,2
127 – 136
BMW 5-ös limuzin
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 545e xDrive limuzin
290 / 394
2,2 – 2,3
49 – 53
BMW 5-ös Touring
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 530e Touring
215 / 292
1,8 – 2,0
42 – 46
BMW 530e xDrive Touring
215 / 292
2,2 – 2,4
50 – 54
BMW 8-as Coupé
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 840d xDrive Coupé
250 / 340
5,6 – 5,8
146 – 154
BMW 8-as Cabrio
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 840d xDrive Cabrio
250 / 340
5,7 – 6,0
151 – 159
BMW 8-as Gran Coupé
Teljesítmény (kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás (liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás (gramm / km)
BMW 840d xDrive Gran Coupé
250 / 340
5,6 – 5,9
148 – 155
Az új modellek a 2020 novemberi gyártástól kezdődően érhetők el.
*A menetteljesítményre, átlagos üzemanyag-fogyasztásra, valamint kombinált energiafogyasztásra és károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok előzetes értékek. Az adatokat a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki, majd a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertálták át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.
Vadonatúj modellek és váratlan GR sportverziók: itt van minden új globális modell, amelyre a világ legnagyobb autómárkájától a következő másfél évben számíthatunk.
Az autógyártók időről időre közzéteszik rövid- és középtávú modell-bevezetési terveiket, amelyeket rendszerint megbízhatóan követnek is. A globális koronavírus járvány azonban az autóipart is kritikusan érintette: a munkavégzést és az áruszállítást nehezítő korlátozások a nyersanyagok forrásaitól kezdve a beszállítókon át a gyártókig mindenkire súlyos hatással voltak, fejlesztési programokat kellett elhalasztani, bemutatókat eltolni, autószalonokat törölni.
Az első sokkot követően azonban az autógyártók újrarendezték soraikat, és a megváltozott körülményekhez igazodva új ütemterveket dolgoztak ki. A Toyota és Lexus hírekkel kapcsolatban rendkívül megbízhatónak bizonyuló japán BestCarWeb internetes portál már ezen módosított naptár alapján, hivatalos értesülések és iparági pletykák ötvözéséből állította összeazt a terjedelmes listát, amelyen a Toyota bevezetés előtt álló újdonságai szerepelnek. Ezek egy része a globális piacra, így Európára is vonatkozik.
Nemzetközi modellek
A sort a második generációs Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás szedán kezdi, amely idén decemberben a globális piacra kerül. Az értékesítést eredetileg a nyár derekán, a tokiói olimpiai játékokkal egy időben kezdte volna meg a Toyota – kiváló apropó lett volna, hiszen a Mirai szedánoknak fontos szerepet szántak a nemzetközi sportesemény hivatalos flottáján belül. Az elődjéhez képest megnövelt hatótávolságú, jóval igényesebb kidolgozású, első helyett immár hátsókerék-hajtású limuzin bemutatásával nem várnak a jövő nyárra átütemezett olimpiáig. Az év végi premierig hátra lévő időt kihasználva a Toyota tovább tökéletesíti a modell autonóm képességeit, fejlett biztonsági és vezetőtámogató technológiáit.
A Toyota Land Cruiser tradicionális terepjáróként jelenleg a Mirai ellenpólusaként létezik a gyártó palettáján. Ez meg fog változni a jövő évi modellváltás során: az új generációs Land Cruiser kényelmesebb és biztonságosabb lesz, ráadásul fennállása óta először hibrid hajtásláncot kap – várhatóan a Lexus LS-ben is alkalmazott, 3.5 literes V6-os benzinmotor köré épülő konfigurációt. Felesleges azonban attól félni, hogy elpuhulna az autó, a hírek szerint megőrzi létravázát (pontosabban az önhordó TNGA padlólemez előnyeit is hasznosító hibrid platformra épül majd), terepalkalmasságát pedig továbbfejlesztett mechanikus és elektronikus rendszerek emelik új szintre. A bevezetés pontos dátumáról még nincs információ.
GR és GRMN sportmodellek
2021 áprilisára várjuk a Toyota Prius GR Sport modellt, amely várhatóan csak plug-in hibrid kivitelben lesz elérhető, öntöltő hibridként nem. A sportos ökomodell egyike a Covid-19 áldozatainak, fejlesztésével már régen végzett a Toyota, bevezetését azonban elkaszálta a pandémia. Az autó érkezését már 2017-ben előrevetítette a gyár, így tudjuk, hogy változatlan motorteljesítmény mellett látványos optikai változások, áthangolt futómű és merevített karosszéria teszi majd izgalmasabbá az alapvetően racionális járművet.
Ugyanezek a változások (azaz áthangolt, megerősített futómű és látványos részletek) várhatók a 2021 decemberére ütemezett Toyota RAV4 GR Sport modellnél. Az azonban nem egyértelmű, hogy itt is csak a frissen színre lépett plug-in hibrid változatból építenek-e sportváltozatot, vagy a teljes modellpalettához elérhető lesz a tuning.
A fentiek sportos családi modellek lesznek, a következő két típus viszont zabolátlan utcai sportautónak ígérkezik. Pontosan egy év múlva, 2021 szeptemberében érkezik a Toyota Corolla GRMN, majd egy hónapra rá a Toyota C-HR GRMN – logikus társítás, hiszen a két modell ugyanarra a padlólemezre (GA-C) épül.A motort egyenesen a GR Yarisból veszik át, a háromhengeres, 1.6 literes turbómotor nyomatéka összkerékhajtáson keresztül jut az aszfaltra – kérdés, hogy a WRC-homológ GR Yaris kifinomult, variálható nyomatékelosztású rendszerét szerelik-e be, vagy egy egyszerűbb megoldást honosítanak. A hírek szerint nem módosítják érdemben az erőforrást, amely így 272 lóerővel, 390 Nm forgatónyomatékkal száll versenybe.
A sort mi más zárhatná, mint a Toyota GR Super Sports, a márka Le Mans-i Hypercar versenyautójának utcai verziója. A félelmetesnek ígérkező szuper-sportautóról egymás után jelennek meg az információk, néhány napja pedig már a Le Mans-i 24 órás verseny előtt megcsodálhattuk az autó prototípusát. Ennek ellenére nincs még végleges információ a modell bevezetésének időpontjáról. Eredetileg 2021 januárjában rántották volna le róla a leplet, ez a lehetőség azonban egyre esélytelenebbnek tűnik. A hátsó kerekeit V6-os középmotorral, az elsőket villanymotorral hajtó szuperhibriddel kapcsolatban ezer lóerőt meghaladó csúcsteljesítményről és 800 millió forint körüli vételárról szóló híresztelések keringenek a világhálón.
Gyártása ennek ellenére nem a fizetőképes kereslettől függ, hanem attól, hogy a Toyota mikor nevezi be a modellt a hosszú távú világbajnokság (WEC) új királykategóriájába. Onnantól számítva ugyanis két éve van arra, hogy legalább 25 homologizációs példányt legyártson a versenyautóból.
Az ADAC idei téligumi-tesztjének egyértelmű győztese a Bridgestone vezető téli gumija, a Blizzak LM005, amely a vizsgált 15 garnitúra személyautó-abroncs közül a legmagasabb pontszámot (2,0) kapta a német autóklub szakértőitől. A gumiabroncs-gyártó zászlóshajójának számító terméke az első olyan téli gumi, amely minden elérhető méretre a nedves tapadási tulajdonságáért megkapta az EU ‘A’ fokozatú minősítést, emellett magas pontszámot kapott kiegyensúlyozott teljesítmény-jellemzőiért is.
Az abroncs kifejlesztése során a Bridgestone 20 000 gépjárművezetőt kérdezett Európa-szerte a prémium téli túragumikkal szembeni elvárásaikról, illetve a mindennapi gumihasználat során tapasztalt kihívásaikról. Visszajelzéseik alapján a vállalat egy olyan korszerű termék kifejlesztésébe kezdett, amely biztosítja a kivételes kontrollt nedves futás esetén, megbízható teljesítményt nyújt havas és jeges felületeken, miközben kitűnő fékezést produkál mind havon, mind száraz és nedves utakon is. A Blizzak LM005 gumija azóta több díjat is elnyert független tesztek során 2019-ben.
Az abroncs anyagát a Bridgestone Nano ProTech™ keverék képezi, amely magas szilika tartalmának köszönhetően biztosítja az abroncs puhaságát hideg időben a maximális tapadási képesség és a nedves és havas felületeken elérhető optimális teljesítmény érdekében. Futófelülete egyedi mintázattal készül, ami segíti a víz gyors távozását, valamint a tapadást az útfelületen. Ráadásul alacsony gördülési ellenállása, üzemanyag-fogyasztása és alacsonyabb zajszintje miatt az autósoknak fenntartható megoldást kínál. A fenti jellemzői közötti szinergiának köszönhetően nyerhette el a kimagasló minősítést az ADAC-tól.
“Nagyon örülünk az eredménynek, különösen mivel ez a díj a kitűnő kutatási és fejlesztési részlegünk munkáját ismeri el. Az összesített eredmény és a nedves futási teszt eredménye, ami különösen releváns a biztonság szempontjából, szintén megerősíti azt a nagyon pozitív visszajelzést, amit már számos kereskedelmi partnerünktől és autóstól megkaptunk speciális téli guminkról” – mondta el Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA, Magyarországi Fióktelepének személygépjármű-abroncs üzletágvezetője.
“Az LM005 abroncs révén egy nagyteljesítményű prémium terméket kínálunk, amely megbízhatóan és hatékonyan segíti az autósokat a téli közúti közlekedés mindennapi kihívásainak leküzdésében. Az ADAC tesztelő szakembereinek ítélete megerősít bennünket abban, hogy stratégiai fókuszunkat a technológiára, az innovációra és a fenntarthatóságra irányítsuk gumiabroncsaink fejlesztése során” – tette hozzá a szakember.
A Blizzak gumiabroncsot az ADAC a VW Golf GTI-re szerelt 205/55 R16 méretű gumikkal tesztelte, ez a méret kerül számos, a piacon legnépszerűbb autótípusra. A termék jelenleg 171 méretben kapható személyautókhoz, illetve SUV/4×4 terepjárókhoz 14 – 22” közötti tartományban. A Bridgestone innovatív DriveGuard Run Flat defekttűrő technológiáját az abroncs 24, nagy keresletnek örvendő méretében (16 – 18”) alkalmazza, amely ellensúlyozza a gumiabroncson fellépő sérüléseket, így a jármű defekt esetén akár további 80 kilométer megtételére is képes, maximum 80 km/h sebesség mellett.
Minden szegmensben felvonultatott modellnek megvan a maga szerepe, pozíciója, ez egyértelmű. A kék oválnál szintén, erre pedig remek példa a Ford Kuga 1.5 EcoBoost. Teszteltük.
Kétségkívül jót tett a Kugának a teljes megújulás – kívül és belül egyaránt. A márkára jelenleg utaló összes jellegzetesség fellelhető benne, így a tesztre kapott Ford Kuga 1.5 EcoBoost-nál is szembetűnő minden. Minden, ami tulajdonképp trendinek és kiemelten emészthetőnek számít a mai kor szellemének megfelelően.
Jellegzetesség, ami jól áll neki. Kifejezetten.
Talán a hűtőmaszk a leginkább hangsúlyos részlet a Ford Kuga 1.5 EcoBoost esetében, kiváltképp, ha a frontrésszel kezdjük a vizsgálódást. Az egész orrformát ez határozza meg, hatalmas felületet téve hangsúlyossá; a fordított trapéz-alakzat ismét meggyőző vizualitás szempontjából. A smart LED-technológiával felvértezett lámpatestek annak rendje s módja szerint a felső ívekre lettek kigondolva, komplex és sportos hatást adva az egész körítésnek. S ha hozzávesszük az alsó sarkokba helyezett beömlőmodulokat, ízléses díszcsíkokkal, akkor teljesnek érezhetjük az összképet.
Nyilvánvaló, hogy a Ford Kuga 1.5 EcoBoost esetében az összetéveszthetetlen SUV-fazon oldalnézetből teljesedik ki, ez így is van rendjén, hiszen a kategória remek képviselője az autó, és muszáj hoznia e téren is az elvárásokat nyilvánvalóan. Persze ne gondoljuk, hogy a sportosságot nélkülözték e perspektívában a Ford tervezőmérnökei: az egész olyan, mint egy felpumpált 5 ajtós, egy hot hatch-alternatíva, de közben nem feledteti a szemlélődővel valós rendeltetését.
ST-Line egyenlő sportos optika, ami magával hozza a tizenkilenc colt is
A tesztautó méretes, 19-es felnikkel lett konfigurálva, melyek révén a 4.6 méteres hossz máris nem tűnik annyira óriásinak. Viszont a peres 22.5 centi széles abroncsok a menetkomfortra kihatással vannak, elsősorban a menetzaj dominál 130 kilométer/órás autópályatempónál, valamint a kisebb-nagyobb úthibák is erőteljesen érződhetnek.
Most a Fordnál általános trendnek számít, hogy az adott modell hátulján kiemelik a típus nevét. Nincs így ez másként a Ford Kuga 1.5 EcoBoost esetében sem, a “Kuga” felirat krómozottan virít a Ford-embléma alatt (akácsak példaként a Focus-nál, vagy épp a Puma-nál is). Ez nagyon illusztris, és egyfajta prémiumérzetet közvetít. Mindazonáltal a hátsó lámpaburák az Edge-stílust hozzák, első blikkre lehetne az is, bár vannak jelentős paraméter-eltérések.
Minőségi anyagokból összerakott beltérrel rendelkezik a Ford Kuga 1.5 EcoBoost: az illesztések remekek, puha és prémiumjelleget idéző anyaghasználat a jellemző. Szőrszálhasogatásként megjegyezzük, hogy a cockpithez konfigurálható karbont imitáló berakás jelen esetben kicsit eltért az amúgy sportosan elegáns enteriőr-hangulattól, de van más alternatíva a színt, illetve stíluselemeket illetően. A kormány fogása és elhelyezése remek, akár a többi modell-variációban is, az LCD alapokon nyugvó műszercsoport átlátható, és kitűnően testreszabható (az ide kapcsolódó funkciógombok rendeltetésszerűen, rövid megszokással jól használhatók menet közben is).
Biztonsági és kényelmi funkciók
Számos kényelmi és biztonsági funkció szolgálta tesztünk komfortját és hatékonyságát. A Ford Kuga 1.5 EcoBoost leghasznosabb vezetéstámogató rendszere egyértelműen az önvezető rendszer “light”, azaz az 50 százalékban aktiválható funkció, amely elsősorban a kanyarokban, sávváltásokkor és egyéb kritikusabb forgalmi helyzetekben lehet igen hasznos.
Az integrált sávtartó automatika viszonylag pontos volt, egy-egy indexeléssel megspékelt sávváltásnál akarta csak visszakormányozni az autót eredeti haladási pozíciójába. További extraként találtunk vezetéknélküli telefontöltőt, valamint egy sor USB-aljzatot is.
Mindenképp komfortosnak definiálható az utazás a Ford Kuga 1.5 EcoBoost-ban. Az első ülések ülő- illetve hátlapjai már alaphangon is jól tartanak, hosszabb távon is kényelmes az utazás; a hátsó ülésekről szintén ez mondható el. Hátul 3 átlagos testalkatú felnőtt elfér, masszív fej-, térd -, és lábterekkel.
3 henger turbótöltve
kA tesztelt Ford Kuga 1.5 EcoBoost-ot egy 1.5 literes, sorhármas, turbós benzinmotor mozgatta, 150 lóerőt (6000 RPM) mozgósítva, 240 Newtonméteres nyomatékmaximummal (1600 RPM-től). A downsizing jegyében megálmodott erőforrás ahhoz képest, hogy mindössze 3 hengerrel dolgozott, egész jól mozgatta az 1464 kilogramm üres tömegű kasznit, ugyanakkor némi kiegyensúlyozatlanságot lehetett tapasztalni alapjáraton, és indulásnál is. A hajtáslánc hajlamos a lefulladásra, de ez ilyen kategória, meg kell szokni: masszívabb fordulatszám-tartományban kap erőre az apró motor, a turbónyomás rénylegesen 1500-tól kezd épülni optimálisan.
Autópályán a Ford Kuga 1.5 EcoBoost átlagosan 5.9-7.2 liter közti fogyasztást produkált 3 személlyel, míg 90-es tempónál országúti közegben 4.7-5.4 litert rögzítettünk 100 kilométerre. Városban-elővárosban nagyjából 1 literrel növekedett a fogyasztás az országútihoz képest.
Mennyi az annyi?
A cikkben szereplő Ford Kuga 1.5 EcoBoost ára 12.5 millió forint környékén állt meg, ugyanakkor a belépőmodell nagyjából 9.2 millió forintért szerezhető be.
Lesz még dolgunk projektautónk, az S420-as W140-es Mercedes első lökhárítójával. Több részletben megy majd a korrekció, az első nekifutás meg is történt Hamza Csaba vállalkozása, a CVH Autószerviz- és karosszériaműhely révén.
Ha már kicseréltük a kürtöket a Mercedesben, ildomos volt levenni hozzá az első lökhárítót. Így könnyedén hozzáférhetővé vált az a munkafelület, ahol akadt párhuzamosan szintén némi munkálat: a lökhárító felfogatása volt kissé foghíjas.
Szó szerint foghíjas volt, ugyanis a felfogató csavarok közül kettő – a két felső – voltak csak a helyükön. Az alsó traktus – a kippatintható részeknél, a vonószemnél, valamint a hőmérő-szenzornál – teljesen hiányzott, konkrétan a belülről hegesztett csavarok bele voltak törve a lemezbe, egyenként úgy 0.5 centiméter állt rendelkezésre a hosszukból. Erre pedig lehetetlen lett volna felcsavarozni az anyákat.
Újfent speciális megoldásokat vetett be a CVH, és instant gyorsan lekerültek a csonkok, majd mehettek helyükre az újak. Így az első lökhárító teljes stabilitásnak örvend, ténylegesen a helyére került – elöl.
Hamarosan azonban újabb korrekció lesz elvégezve a lökhárítón: konkrétan szintbe lesz hozva, azaz az oldalvonalak párhuzamosak lesznek a sarokpontoknál is. Jelenleg a vezetőoldalon nagyobb a hézag, nem érnek össze az illesztések. Mindez annak köszönhető, hogy a felfogató sín-tartók inkorrekt szögben állnak jelenleg – ezeken lehetne állítani viszonylag tág spektrumban, viszont a jelenlegi műanyagok teljesen összerohadtak a tartófémekkel, illetve azok csavarjaival. Már sikerült beszereznünk kettő remek állapotú tartókonzolt műanyag tartókkal egyetemben Ámon Pali Mercedes-bontójából, amelyek csak arra várnak, hogy a helyükre kerülhessenek, és végre rendes szögbe kerüljenek az illesztések.
Tesztek a befagyott tavakon és a perzselő sivatagokban, órák végtelen sokasága a legmodernebb szimulátorokon… A Ford mérnökcsapatai világszerte keményen dolgoztak azon, hogy a tisztán elektromos hajtású Mustang Mach‑E pontosan azt a hamisítatlan Mustang-élményt nyújtsa, amit a vásárlók elvárnak ettől a legendás modelltől.
És ha arról van szó, hogy pontosan ki kell deríteni, mi pörgeti fel az európai autósok pulzusát – vagy éppen mi jelenti számukra a relaxált vezetési élményt –, senki sem tudja jobban a választ, mint a Ford belgiumi Lommel tesztpályáján dolgozó szakemberek.
Az ő közreműködésükkel készült az az egyedi karakterű felfüggesztés, kormánymű, hajtáslánc és vezetéssegítő technológia, amelyek révén a Ford legelső, kifejezetten elektromos hajtásra tervezett modellje tökéletesen megfelel az európai vásárlók elvárásainak.
“A mai technológia segítségével a virtuális világban is megformálhatunk egy járművet, vagyis már a korai prototípusok is a megfelelő karakterre alakíthatók, de a munka utolsó, legfontosabb 10 százalékát mindenképpen valódi utakon kell elvégeznünk” – mondta el Geert Van Noyen, a Ford Európa járműdinamikai részlegének igazgatója. “A Mustang Mach-E kiegyensúlyozott és közvetlenül reagáló, tisztán elektromos hajtásláncát sikerült úgy kialakítanunk, hogy mindenütt képes legyen élvezetes vezetési élményt nyújtani, akár Norvégia kanyargós Trollstigen szerpentinjein, akár a szédítő sebességű német autópályákon vagy a dimbes-dombos brit vidéki utakon autóznak vele.”
A Mustang Mach-E sportos karakterének kulcsa a gázadásra késlekedés nélkül reagáló elektromotor, illetve a padló alá épített akkumulátor, ami alacsony súlypontot biztosít.
A Lommel tesztpálya 100 kilométer hosszú aszfaltcsíkján ugyanúgy megtalálhatók a belga és a francia macskaköves utcák másolatai, mint a jellegzetes spanyol, német vagy brit útfelületek replikái, így a Ford mérnökei kifejezetten az európai viszonyokhoz formálhatták az autót.
A világ más helyeitől eltérően az öreg kontinensen keskenyebbek és kanyargósabbak az utak, a sebességhatárok pedig magasabbak, így a Mustang Mach-E kormányzását közvetlenebbé, magabiztosabbá kellett alakítani, amihez speciális beállításokra volt szükség futóműben, a lengéscsillapításban, a rugók feszességében és kanyarstabilizátorokban.
Még a gumiabroncsok kiválasztásánál is fontos szempont volt, hogy ideális egyensúlyt teremtsenek a tapadás és a rugózási kényelem között, hiszen az itteni vásárlók nagyon eltérő út- és időjárási viszonyok közt használják majd az autót.
A sima és stabil futás nagyon fontos a gyors európai autópályákon. A tisztán elektromos hajtású modell nagy sebességű haladását – és ezzel együtt az utastér zajszintjét – a német sztrádákon és a Lommel próbapálya 4,2 kilométer hosszú, döntött kanyarokkal kialakított szakaszán tesztelték 220 km/órás tempó mellett.
“Az elektromos hajtás miatt a Mustang Mach-E kabinja nagyon csendes, ezért különösen fontos volt kiiktatni minden zavaró zajt és rezgést” – magyarázta el van Noyen.
A vezetést segítő technológiák (mint például a Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika1) az egész kontinensen felismerik a közlekedési táblákat és az úttestre felfestett jelzéseket, így a vezető mindig ösztönösen és stresszmentesen autózhat – függetlenül attól, hogy melyik országban él, vagy hová indul nyaralni.
És akkor még nem beszéltünk arról, ami különösen fontos az európai autósok számára: az elektromos hajtás azonnal és erőteljesen reagál a gázpedál lenyomására. A Mustang Mach-E összkerékhajtása külön-külön osztja meg a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, így az autó lendületesen gyorsul és remekül uralható. A Ford mérnökei szigorú teszteknek vetették alá a rendszert, hogy a behavazott skandináv utakon ugyanúgy élvezhető legyen a Mustang klasszikus hátsókerékhajtás-érzete, mint a napfénytől izzó spanyol aszfalton.
Ugyanakkor a Mustang Mach-E vezetési élményének kialakítása nem csak a Ford mérnökeinek kiváltsága, hiszen a vezető is választhat a Suttogó, Aktív és Féktelen üzemmódok közül. Mindegyik beállításban más a kormányreakció, a gyorsulás és a lassítás, megváltozik a belső világítás, sőt még a jármű hangja is, hogy az élmény a lehető legjobban passzoljon a vezető pillanatnyi hangulatához.
A Ford nemrégiben fejezett be egy hosszú túrát Norvégiában (Európa egyik leglátványosabban fejlődő elektromosautó-piacán), ahol a tesztelők megtapasztalhatták, hogyan használható az autó a mindennapok során a már meglévő töltőhálózattal.
A valós körülmények között a nagyobb kapacitású akkumulátorral szerelt, összkerékhajtású változat túlszárnyalta az eredetileg tervezett 540 kilométeres (WLTP) hatótávolságot, mivel úgy teljesítette megállás nélkül a 484 kilométeres Oslo-Trondheim útszakaszt, hogy a megérkezéskor még 14 százalék volt az akkumulátor töltöttségi szintje.
A nagyobb kapacitású akkumulátorral és hátsókerékhajtással2 a Mustang Mach-E várható hatótávolsága 610 km. A legfrissebb vizsgálatok szerint a feltöltés majdnem 30 százalékkal rövidebb ideig tart az eredetileg tervezettnél, és a nagyobb kapacitás akkumulátorral szerelt, hátsókerékhajtásúváltozat 119 kilométert képes megtenni, miután 10 percre egy IONITY gyorstöltőre csatlakoztatták3.
“Ha volt valami, amit mindenképpen el akartunk érni a Mustang Mach-E modellel, az az volt, hogy egy olyan elektromos autót készítsünk, ami méltán viseli a Mustang emblémát” – mondta van Noyen.
Helyi társvállalat bevonása nélkül hozza létre első kínai elektromosjármű-gyártó üzemét a Toyota-csoport. A 100 százalékban saját tulajdonú létesítményben már 2027-ben beindulhat a termelés.
Külföldi beruházók...