Úgy emlékszünk, hogy az 1997-es W140-es Mercedes-Benz S420 a kezdetekben még – azaz tavaly tavasszal – teljes körűen működő PTS-szel (Parktronic System) rendelkezett. Aztán egyszerre csak megszűnt a kommunikáció a szenzorokkal, hibajelzéssel áll ki a mai napig a rendszer aktiválás után. A hiba feltárása, elhárítása megkezdődött.
Mielőtt jönne a diagnosztizálás a “megvakult” szenzorok feltárást illetően, körbejárjuk-felkutatjuk lépésenként a rendszer összes gyenge pontját. Ugyanis a PDC érzékelők újak a szervizkönyv szerint, ami persze nem jelenti azt, hogy hibátlanok is.
Első körben az A0205457832 OEM számú Bosch PTS ultrasonic vezérlőegység átvizsgálásával kezdtük a nyomozást. A vezérlőegység a hátsó ülőlap alatt, a jobb oldalon található, közvetlenül a vákumpumpa mellett. Ahhoz, hogy hozzáférjünk a PTS egységhez, el kellett távolítanunk a hátsó ülőlapot.
Az ülőlap alsó részén, bal és jobb oldalon található egy-egy kampó, amelyet ha meghúzunk, kiengedi a felfogatást, és az ülőlap felfelé csúsztatva szimplán kiemelhető. Vigyázni kell arra, hogy a kapcsolódó egységek, mint a biztonsági övek csatolófelületei ne akadjanak bele az ülésben kialakított vájatokba, ezeket külön el kell távolítani a lap kiemelése előtt.
Alaphangon egyemberes munka ez, tehát simán ki lehet emelni – az egyébként meglepően könnyű – ülőlapot. Figyelni kell arra, hogy tiszta, sima felületre helyezzük az ülőlapot, a bőr ugyanis könnyen karcolódhat, sérülhet.
Miután kiemeltük a hátsó ülés alsó részét, jöhetett a szigetelőburkolat – nylon és szövet – eltávolítása. Ezt egyszerűen félre lehet hajtani (persze előtte nem árt megtisztítani, mert vélhetően szennyezett porral), és máris elénk tárult az A0205457832 Bosch PTS vezérlőegység, mellette egyebek mellett az A1408000335 OEM szivacsos takaródobozzal, amely a feljebb emlegetett vákumpumpa-központot rejtette.
Elsődleges célunk az A0205457832 Bosch PTS egység megtisztítása, karbantartása volt. Ehhez a két rögzítőcsavart eltávolítottuk, majd kiemeltük a helyéről a kis dobozkát. A két csatlakoztatott kábelköteget is leakasztottuk, óvatosan, nehogy sérüljön a stekker, s persze maga a kábelköteg is kényes tud lenni ilyesmire.
Vizsgálataink alapján az A0205457832 jó állapotúnak, működőképesnek mutatta magát, úgyhogy a lehetséges PDC/PTS hibaforrást e tekintetben ki is zártuk. Az, hogy a kábelezés jó-e, kiderül később, azonban előtte a szenzorokat fogjuk átvizsgálni.
A PDC szenzorok szimplán tönkremehetnek, de be is ázhatnak (lehet, pont ez teszi tönkre őket), de az is előfordulhat, hogy a kábelkötegek csatlakozói nem érintkeznek rendesen dugaljjal. Ehhez azonban a lökhárítókat le kell applikálni a helyükről, és át kell vizsgálni egyenként a csatlakozásokat; megtisztítjuk majd ezeket, valamint a kötegeket is ellenőrizzük. Lesz diagnosztika is, ha minden kötél szakad, egyelőre “manuálisan” kutatgatjuk a hibajelenség lehetséges forrását.
A Lexus még 2019 októberében, a Tokiói Autószalonon leplezte le az LF-30 Electrified tanulmányautót, amely a márka villamosítási jövőképét testesíti meg, futurisztikus formavilága pedig előrevetíti a 2030-as évek elektromos Lexus modelljeit.
A japán prémium autógyártó most egy kicsit többet elárulva közelebbi bepillantást enged abba, mit tud majd egy autó, amelyet 10 év múlva vezethetnek a szerencsés Lexus tulajdonosok. Gondolta volna például, hogy alig egy évtized, és a sci-fik világát megidézve luxusautójához dróntechnikás segédjármű is jár majd a csomagok szállítására, az oldalablakok áttetszősége pedig digitális módon, fokozatmentesen állítható lesz? És ez csak a kezdet az ámulatba ejtő újdonságok sorában. Az LF-30 Electrified az autógyártó ígérete szerint eddig nem ismert kiteljesedést és örömöt nyújt tulajdonosa számára, aki első kézből élvezheti majd az önvezető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív utastér, a ma még elképzelhetetlen műszerfal kialakítás és egyéb high tech fejlesztések előnyeit. Ha ez nem volna elég, a kerékbe épített négy elektromotor, az elektromos kormányzás és a Lexus Advanced Posture Control (fejlett pozíciófelügyelet) segítségével az LF-30 Electrified semmihez nem hasonlítható dinamikai élményt nyújt majd.
A Lexus folyamatosan azon dolgozik, hogy újító szellemű, lenyűgöző élményeket szerző termékeket hozzon létre. Ennek következő lépcsője a Lexus Electrified elképzelés, amely az elektromos járművek következő generációját vázolja fel. Az azóta az innováció, a legmagasabb szintű kézműves kidolgozás, a legendás megbízhatóság és a környezetbarát autózás szimbólumává vált japán luxusautó márka 1989-es megszületése óta arra törekszik, hogy vásárlói olyan innovatív, izgalmas terméket és márkaélményt kapjanak, amely mind az öt emberi érzékre hatást gyakorol, és az RX 400h 2005-ös bemutatkozása óta a Lexus úttörő szerepet játszott a villamosítási technológiák bevezetésében is. Ilyen megoldás például a kétfokozatú áttételcsökkentő, valamint a Multi Stage Hybrid rendszer, amely kiváló menettulajdonságokkal és karakteres, lenyűgöző vezetési élménnyel ruházta fel a Lexus hibrid járműveket. A Lexus Electrified vízió hatalmas lépés a menetteljesítmények, a vezethetőség, az irányíthatóság és a vezetési élmény területén. Annál is inkább, mivel társadalmunk az önvezetéssel és a villamosítással egy új korszakba lépett.
A Lexusok eredeti vezetési élményének felidézésére az LF-30 Electrified modellhez kifejlesztettek egy úgynevezett pozíciófelügyelő rendszert és más olyan elektromos technológiákat, amelyek nemcsak a vezetési élményt javítják, de alapvetően változtatják meg a jövő luxusautóinak lényegét.
A népszerű benzines hibridek és azok részegységeinek (akkumulátor vezérlés, teljesítményszabályzó modulok és elektromotorok) fejlesztése során a Lexus nagy tudásra tett szert ezen a téren. A Lexus Electrified technológia pedig még ennél is magasabb szintet képvisel, hiszen képes egyesíteni a hajtáslánc, a kormányzás, a futómű és a fékek vezérlő rendszereit, és teljes egészében kiaknázza az elektromotor-vezérlés lehetőségeit, amit eredetileg a hibridekhez fejlesztettek ki. Ezzel a technológiával úgy szabályozható a hajtóerő, hogy a jármű automatikusan a mindenkori forgalmi helyzethez igazodjon – ez pedig segít elérni a Lexus egyik legfontosabb célját, hogy élvezetes és biztonságos autókat kínálhasson vásárlóinak. E cél elérését mozdítja elő az első tisztán elektromos hajtású modell, az UX 300e forgalomba hozatala 2020-ban. Ezzel a Lexus kiszélesíti a világ különböző régióinak igényeire adott válaszát, beleértve a HEV (öntöltő hibrid elektromos), a PHEV (plug-in hibrid elektromos), a BEV (akkumulátoros elektromos), és az FCEV (hidrogén üzemanyagcellás elektromos) járművek fejlesztését. Következő lépésként a Lexus kibővíti elektromos modellpalettáját, és hamarosan bemutatja első PHEV járművét, valamint egy új fejlesztésű BEV (tisztán elektromos hajtású) platformot.
Az új, LF-30 Electrified koncepció testesíti meg a Lexus villamosítási terveit
A futurisztikus külső előrevetíti a 2030-as évek Lexus Electrified járműveinek képét
A formaterv különös kihívást, egyben hatalmas szabadságot is jelent a kerékbe épített motoros BEV járműveken, hiszen ennél a felépítésnél újszerű megoldások alkalmazására is lehetőség nyílik. Ezért a Lexus vizuálisan is kiemelte az LF-30 Electrified különleges energiaáramlását. A karosszéria formája felhasználja a karosszéria sarkaiban elhelyezkedő kerekek által keltett energiát, amely az utastér felé áramolva elhalad a vezető mellett, és végül kiárad az útfelületre. A BEV-technika előnye, hogy nincs szükség motorházfedélre, így a jellegzetes, orsó alakú Lexus hűtőrács még inkább beleolvadhat az autó felépítésébe. Az autó oldalain végignyúló ablaküveg, az izmos sárvédők és a szárnyat formázó első lámpák széle adja ki az ikonikus Lexus-orsó kontúrját. A karosszéria kecsesen elegáns első része töretlen és éles vonalvezetésű hátsó traktusba ível. A szárny kialakítású első lámpák mellett a hátsó lámpák élei, valamint az oldalsó levegőbeömlők biztosítják, hogy ne csak a légellenállás, de a hűtőteljesítmény is kiváló legyen a stílust a funkcióval egyesítő kialakításban. Az oldalablakok áttetszősége fokozatmentesen állítható, így az utasok szabadon gyönyörködhetnek a tájban, de éjszaka és egyéb szituációkban megőrizhetik privát szférájukat. Az autó orr-részének színe és az azon látható világító mintázat tudatja a szemből érkezővel, hogy az autó normál vagy önvezető üzemmódban közelít felé. Ez egy újabb megnyilvánulása a Lexus azon törekvésének, hogy megoldásai egyidejűleg stílusosak és funkcionálisak legyenek. Az „Elektromos égbolt” fényezésben egy élvonalbeli féminfúziós eljárással készült bevonat ad különleges kékeszöld árnyalatot.
Önvezető technológiák használatát lehetővé tevő innovatív belső tér, új műszerfal és további fejlesztések
A Lexus emberközpontú filozófiájának magasabb szintű megvalósítása érdekében a műszerfalat az új „Tazuna” elnevezésű Lexus-koncepció alapján alakították ki. Ahogyan a ló és lovasa közötti egyetértés alapja a gyeplő, úgy a kormányzás kezelőszervére épített kapcsolók és a head-up kijelző közötti magas fokú koordináció a kulcsa annak a térkialakításnak, aminek köszönhetően a vezető a vezetésre összpontosíthat. Mégpedig úgy, hogy közben számos funkciót kezel, így például a navigációt, az audiorendszert vagy a vezetési mód kiválasztását. Ehhez ráadásul a tekintetét sem kell levennie az útról, és mechanikus kapcsolókat sem kell kezelnie. Az LF-30 Electrified tanulmány Tazuna műszerfalának számos következő generációs interfész megoldása a jövőt vetíti előre. Ilyen a gesztusvezérlés, vagy a kiterjesztett valóság (AR) általi információközlés.
Ennek az eredménye pedig egy olyan utastér lett, amely az utasok és a vezető számára egyaránt kényelmes. Az első ülés egy repülőgép első osztályára emlékeztet. A beltér nyitottságot, és ezzel egyidejűleg biztonságot adó beburkoltságot sugároz. Minden kapcsoló és kezelőszerv kényelmes távolságra helyezkedik el, az utasülés gesztusvezérelt képernyője pedig tovább fokozza az utastér kényelmét. A mesterséges izomzatot felhasználó hátsó ülések körbeveszik az utast, és többféle módon tudják tartani a testét: döntve, relaxációs vagy éber funkcióban. A Mark Levinson® audiorendszer csúcsminőségű zenei élményt biztosít, hiszen a pontos hangszóróvezérlés által a vezetőt és az utasokat is ideális akusztikus tér veszi körül. A fejtámlákba épített hangszórók nemcsak optimális audio-környezetet biztosítanak, de zajkioltó funkciójuk is van, ami tovább fokozza a jármű csendességét. A hátsó ülések fölé beépített üvegtető hangvezérléssel működik, és gesztusvezérelt „SkyGate” kijelzőablakkal is felszerelték. Ez egy kiterjesztett valóság (AR) kijelző, ami többféle információt (csillagos égbolt, videók, vagy éppen navigáció) jeleníthet meg. Az utastér nemcsak a különleges formaterv miatt különleges, hanem mert a környezetkárosítás elkerülése érdekében fenntartható anyagokból készült, ezzel együtt pedig a jövő luxusát is előrevetíti. A padlón és a kormányzás kezelőszervén Yakisugit (faszén hatású cédrus) használnak, míg a pliszés kialakítású ajtóborítások anyaga újrahasznosított fémből készült szál. Ez a megközelítés is a Lexus különlegességét és újító szellemét bizonyítja.
A négy, kerékbe épített elektromotor, az elektromos kormányzás és a Lexus fejlett pozíciófelügyelet segítségével az LF-30 páratlan dinamikai élményt nyújt
A menetteljesítmények, a kezelhetőség, az irányíthatóság és a vezetési élmény magasabb szintre emelése érdekében az LF-30 számos élvonalbeli technológiát vonultat fel a fejlett pozíciófelügyelet mellett. A négy kerékbe beépített motorok és az akkumulátor alacsony elhelyezése révén az autó könnyen és élvezetesen irányítható. A drón által támogatott vezetés és az önvezető technológiák már a 2030-as évekbe engednek bepillantást, és jelentős mértékben kiterjesztik a jármű képességeit. Az integrált motorirányítás hatékonyan szabályozza a nagy nyomatékú villanymotorok teljesítményleadását, mégpedig úgy, hogy a jármű helyzetét összehangolja az emberi érzékeléssel. Az első és hátsó kerekek egymástól teljesen független hajtása lehetővé teszi, hogy a pillanatnyi igényektől függően az autó első-, hátsó- vagy összkerékhajtással haladjon. A tömör és igen könnyű hajtóegységek szabadabb járműkialakítást engednek meg, ez pedig az útfelülettől és a vezetési körülményektől függetlenül maximálisan kényelmes, rugalmas, biztonságos és magabiztos vezetést tesz lehetővé. A fejlett pozíciófelügyelet a „Lexus Electrified” vízió központi eleme, így a Lexus idővel a teljes elektromos modellpalettájánál alkalmazni kívánja. A steer-by-wire rendszerű elektromos kormányzásnál mindennemű mechanikus kapcsolat hiányzik, így a vezetési körülményektől függően a rendszer jóval rugalmasabban működtethető és sokkal pontosabban is reagál a vezető utasításaira. Autonóm vezetés esetén a kormány kezelőszervét egyszerűen előretolva megnövelhető a belső tér.A jövő akkumulátoros villanyautójaként az LF-30 vezeték nélkül is tölthető, ami komolyan leegyszerűsíti a napi használatot. A mesterséges intelligencián alapuló energiagazdálkodás optimális energiaelosztást tesz lehetővé az autó és az otthon között; a töltés szabályozása a vezető napirendjéhez igazodik. A fedélzeti mesterséges intelligencia meg tudja különböztetni az utasok hangját, és a vezető kulcsán tárolt személyre szabott információk révén az utasok partnereként is működik. Megkönnyíti a beltéri környezet (például a hőmérséklet és az audiorendszer) valamint a navigáció útvonalának és célpontjának beállítását, programokat javasol a célállomás környékén, sőt ismeri az autós vezetési stílusát is, így ezt is figyelembe véve szabályozza a futómű és a hajtáslánc beállításait.
Lexus Airporter és Lexus Teammate
Az LF-30 Electrified tartozéka a Lexus Airporter elnevezésű dróntechnológiás segédjármű is. Önvezető üzemmódban a Lexus Airporter olyan feladatok ellátására képes, mint például csomagok önálló szállítása a ház bejáratától a csomagtartóig. Az LF-30-ba beépített Lexus Teammate alapjául a legújabb önvezető technológia szolgál. Önvezetés közben ez a fejlett rendszer Sofőr vagy Segítő üzemmódokban gondoskodik a bent ülők kényelméről és nyugalmáról, és ebben a fejlett pozíciófelügyelet is segíti. Mindezeken túl az automata beparkoló és utasfelvevő funkció teszi különlegesen kényelmessé az autózást; az LF-30 Electrified például automatikusan beáll a kocsifeljárótól a ház bejáratához, ahol felveszi az utasokat.
A Lexus LF-30 Electrified fontosabb műszaki adatai
A Toyota franciaországi és lengyelországi üzemei után két újabb Toyota-gyárban indul újra fokozatosan a termelés: a Corolla Sedan és C-HR modelleket gyártó törökországi Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) és az ezekhez benzines és hibrid erőforrásokat gyártó nagy-britanniai Toyota Motor Manufacturing UK Deeside üzem (TMUK Deeside) ma, azaz 2020. május 11-én hétfőn kezd újra működni, kezdetben csökkentett volumennel. Mindkét üzemben széles körű preventív egészségügyi és biztonsági intézkedéseket vezetnek be a dolgozók megóvására, akik külön bevezető napon ismerhetik meg az új munkakörnyezetet.
A francia és lengyel üzemek nemrégiben történt újranyitását követően a Toyota május 11-től fokozatosan újraindítja a termelést további két gyártólétesítményében. A törökországi Sakariyában működő TMMF üzemben először egy bevezető napot tartanak a munkahelyükre visszatérő dolgozóknak, hogy garantálják biztonságukat, és hogy maradéktalanul megismerhessék az új munkakörnyezetet. A gyártás május 12-én kezdődik csökkentett volumennel, amit a piaci helyzet figyelembe vételével folyamatosan növelnek majd az elkövetkező napokban és hetekben. Mivel a TMMT-ben készülő járművekhez a Toyota walesi motorgyára állítja elő a benzines és hibrid erőforrásokat, a jövő héten a Toyota Motor Manufacturing UK Deeside üzemben is beindulnak a gyártósorok. Itt két napos bevezető időszak vár a dolgozókra, amikor megismerhetik az új biztonsági előírásokat, az emberek közti távolságtartás szabályait és a higiéniai intézkedéseket, majd május 13-től itt is fokozatosan megkezdődik a munka.
Megfontolt döntés
A két üzem újraindításáról szóló döntéshez számos szempontot kellett megfontolni, de mind közül az volt a legfontosabb, hogy higiénia és távolságtartás alapos megszervezésével biztosítsák a munkahelyek biztonságát. Szintén fontos tényező volt a számos európai ország vagy önkormányzat által korábban bevezetett korlátozások enyhítése, ami – ha csak fokozatosan is – több piacon lehetővé teszi a márkakereskedések újbóli megnyitását és az új járművek értékesítésének újraindítását. A Toyota a beszállítói lánc megfelelő készenlétéről is megbizonyosodott. A TMUK Deeside üzemében március 18-án, a TMMT-nél pedig március 21-én függesztették fel a munkát, amikor több európai országban is felgyorsult a koronavírus terjedése, ami miatt az országos és regionális kormányzatok zárlatokat jelentettek be, ez pedig bizonytalanná tette az értékesítési, logisztikai és beszállítói hálózatok működését. Jelenleg a Toyota egyéb európai gyártólétesítményei, konkrétan a TMUK Burnaston (Corolla Hatchback és Touring Sport), a Toyota Peugeot Citroen Automobiles (Toyota AYGO) és a Toyota Motor Russia St. Petersburg (Camry és RAV4) továbbra is ideiglenesen zárva maradnak, mivel a járművek megrendelés- és készletállománya, illetve a kormányzati szintű korlátozások ezt így indokolják. Ugyanakkor ezeken a helyeken is folyik a tervezés és az előkészítő munka, hogy az elkövetkező hetekben itt is újraindulhasson a termelés.
Első a biztonság
A TMMT és a TMUK-D progresszív módon, csökkentett volumennel indul újra, ami segít majd, hogy hatásosabban érvényesülhessenek a dolgozók és más érintettek egészségét és biztonságát garantáló intézkedések. A TME francia és lengyel üzemeinek sikeres újraindítása során szerzett tapasztalat most hasznos útmutatóként szolgált, ám az intézkedéseket természetesen a helyi hatósági előírásokhoz és az egyes munkahelyek sajátosságaihoz igazították. A hatósági előírásokkal és iránymutatásokkal összhangban az üzemekben elkészítették az egészségügyi intézkedések részletes listáját. Ezeket a felsővezetés és a munkavállalói képviseleti testületek egyaránt jóváhagyták, és betartását folyamatosan ellenőrizni fogják, sőt szükség szerint felülvizsgálják és továbbfejlesztik majd. A dolgozók számára elegendő időt kell biztosítani a szigorú higiéniai előírások megismerésére, és lehetővé kell tenni számukra, hogy nyugodtan és magabiztosan végezhessék munkájukat az új munkakörülmények közt.
A Toyota által bevezetett egészségvédelmi és biztonsági intézkedések (nem teljes körű lista):
Hozzájárulás a vírus elleni küzdelemhez
A Toyota a gyártás ideiglenes felfüggesztése alatt is folyamatosan végezte az üzemekben a projekt munkákat, például a karbantartást, a berendezések cseréjét és a jövőbeli projektek előkészítését. A gyárak emellett aktívan támogatták a környékbeli közösségek egészségügyi szolgálatait:
Gyártási kapacitásaira és tapasztalatára támaszkodva a TMMT többféle módon is hozzájárult a járvány elleni küzdelemhez. 30.000 szájmaszkot és 7500 arcvédő pajzsot adományozott Sakarya kórházainak, a TMMT dolgozói pedig 13 orvosi vizsgálókabint készítettek a kórházak számára. Ezekben a kabinokban az egészségügyi dolgozók közvetlen kontaktus nélkül végezhették el az emberek koronavírus-tesztjét. A TMMT emellett négy lélegeztető gép beszerzésével is segítette Sakarya kórházait.
Üzemeink az Egyesült Királyságban számos helyi és országos kezdeményezést támogattak. Az Országos Egészségügyi Szolgálat (NHS) munkájának megsegítésére a TMUK részt vett az orvosi felszerelések tesztelésében, javításában és felújításában. A vállalat 3D nyomtatással készített arcvédő pajzsokat az angol és walesi kórházak és idősotthonok számára, és ugyancsak 3D nyomtatással állított elő adaptereket a lélegeztető gépekhez. A Made Here Now mozgalomhoz országos szinten csatlakozva a TMUK támogatást nyújtott az NHS dolgozóinak szánt légzőkészülékes csuklyák előállításához. A helyi jótékonysági szervezeteket is számos adománnyal támogatták.
Deeside-ban a TMUK vizuális tervezőtáblákat biztosított a helyi kórház munkájához, valamint személyi védőeszközöket és a kézfertőtlenítőt az önkormányzat és az idősotthonok számára. Emellett a vállalat logisztikai támogatást nyújtott a helyi szupermarketeknek, és adományokkal segítette a régió élelmiszerbankjait a leginkább rászorulók támogatása érdekében.
A Goodyear bemutatta díjnyertes Vector 4Seasons abroncsának harmadik generációját. A négyévszakos kategória az abroncsgyártás egyik leggyorsabban fejlődő szegmense. A négyévszakos abroncsok vásárlói 3 szempontot mérlegelnek: ezek az időjárási viszonyoktól független biztonság, a kiváló fékezés és tapadás nedves utakon, valamint a kiváló fékezés biztosítása száraz útfelületeken. A Vector 4Seasons Gen-3 a Goodyear díjnyertes négyévszakos abroncscsaládjának legújabb tagja elődjénél jobb teljesítményt nyújt havas, nedves és száraz utakon egyaránt.
„Tervezőink és mérnökeink azt a feladatot kapták, hogy fejlesszék tovább azt a négyévszakos Vector 4Seasons Gen-2 abroncsot, amely minden más márkánál több díjat tudhat magáénak” – mondta Mike Rytokoski, a Goodyear Europe alelnöke és marketingvezetője.
A Goodyear Snow Grip technológiájának köszönhetően a Vector 4Seasons Gen-3 jobb tapadást, ezáltal havas utakon jobb kezelhetőséget biztosít. Az abroncs futófelületének középső részén található nagy mennyiségű lamella jobb kapaszkodásról gondoskodik hóban, az abroncs előző generációjához képest 5%-kal[2] javítja a kezelhetőséget havas utakon.
A Goodyear Dry Handling technológiája révén az abroncs futófelületének felszínén és vállrészén található erős blokkok csökkentik az abroncs deformációját a nagy terhelés mellett végzett manőverek során. Ezáltal 5%-kal javul a fékezés száraz útfelületen az abroncs előző generációjához képest.
A Goodyear Aqua Control technológiájának köszönhetően – amely mély és széles mintaárkokat alkalmaz a víz elvezetésének elősegítésére – a Vector 4Seasons Gen-3 rendelkezik elődje vízen felúszással szemben nyújtott lenyűgöző mértékű ellenállásával is.
Az új Vector 4Seasons Gen-3 abroncsot hivatalosan 2020 áprilisában mutatták be, és az év folyamán 65 új cikkszámot vezetnek be fokozatosan, melyeket 2021-ben és 2022-ben továbbiak követnek. Az abroncsot olyan autókra szerelik majd fel, mint a Peugeot 2008/3008/5008, a DS3 Crossback és a DS7 Crossback, de még idén további márkákon is megjelenik első szerelésű abroncsként.
AFord arcvédő maszkokat és pajzsokat gyárt, hogy a COVID-19 járvány idején is biztonságos munkakörülményeket biztosíthasson dolgozói számára, akik fontos munkát végeznek a vállalat európai üzemeiben.
Jelenleg Németországban, Romániában, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban folyik a személyi védőeszközök gyártása. Ezek a felszerelések fontos szerepet játszanak a Ford törekvésében, hogy újraindítsa a gyártást a kontinentális Európa legtöbb autó- és motorgyártó üzemében, ám mindeközben ne terhelje tovább az ilyen védőeszközök beszerzési láncát.
“Azt akarjuk, hogy üzemeink és dolgozóink felkészültek legyenek a biztonságos munkavégzésre – de eltökélt szándékunk, hogy ezzel véletlenül se fosszuk meg a fontos védőeszközöktől azokat, akik világszerte a COVID-19 járvány ellen küzdenek,” nyilatkozta Rene Wolf, a Ford Európa gyártási igazgatója.
A vállalat a termelés növelését tervezi, hogy kielégíthesse majd az európai üzleti tevékenységek teljes újraindításával járó igényeket, emellett pedig egy hasonló gyártóüzemet is munkába állít az Amerikai Egyesült Államokban, hogy világszerte megfelelő mennyiségű maszkot biztosíthasson a Ford dolgozói számára.
Arcvédő maszkok gyártása
Az Egyesült Királyságban, a vállalat Dunton Kampuszán két új gépsort állítottak üzembe, amelyek percenként 60-90 darab általános célú, egyszer használatos maszkot képesek előállítani. A gépeket három, egyenként tízfős csoport szolgálja ki éjjel-nappal.
“Ahhoz, hogy ilyen rövid idő alatt képesek legyünk felszerelni és működtetni ezeket a gépeket, minden érintettnek keményen kellett dolgoznia, és az eredmény lenyűgöző volt,” mondta el Chris White, a Ford Európa Duntoni Műszaki Központjának igazgatója. „A berendezéseket egy kínai cégtől szereztük be, és a Ford China csapata fáradhatatlan dolgozott a szállítás előkészítésén, illetve azon, hogy könnyen elsajátítsuk, hogyan kell telepíteni és használni ezeket. Most pedig, alig néhány héttel a projekt elindítása után, már meg is kezdődött a gyártás.”
Arcvédő pajzsok gyártása
A Németországban, a Ford merkenichi Gyors Prototípuskészítő Központjában készülő arcvédő pajzsokkal az egész régiót el lehet látni. A csapat a létesítmény saját fröccsöntő készülékével naponta akár 5000 ilyen eszközt is képes előállítani a Ford európai üzemei számára.
A spanyolországi Valenciában a Ford 3D-nyomtatással napi 300 arcvédő pajzsot készít; ezekből 5500 darabot már el is juttattak adományként az egészségügyi dolgozók számára. Mielőtt a csapat rááll a saját használatra szánt pajzsok gyártására, további 1500 darabot készítenek még adományozási célra.
A romániai Krajovában is készülnek arcvédő pajzsok; eddig körülbelül 10.000 darabot állítottak elő a Ford dolgozói és a helyi márkakereskedői hálózat részére. Az itteni csapat jelenleg a román hatóságok engedélyére vár, hogy arcvédő pajzsokat adományozhassanak a kórházaknak és más, a járvány ellen küzdő intézményeknek.
Az arcvédő maszkok és pajzsok gyártása szerves része a Ford Apollo Projektjének, amely egy globális akció a személyi védőeszközök előállítására, a regionális és országos kezdeményezések támogatására és a lélegeztetőgépek számának növelésére, a COVID-19 vírus terjedésének megfékezése érdekében.
Fuchs Titan Supergear MC 80W-90 kenőanyagot ajánlott az Olajshop.hu a differenciálmű olaj cseréjéhez az 1997-es évjáratú Mercedes-Benz W140 S420-hoz. Mivel Hamza Csaba vállalkozása, a Classic Vehicle Hungary egy ideje nagyban az autójavításra is fókuszál remek szakemberekkel a karosszériafelújítások és nagybecsű autókuriózumok helyrepofozása mellett, ezért ismét őket választottuk. Ezúttal tehát a differenciálmű kenőanyagát cseréltük.
Nagyon valószínű, hogy a W140 S420-as nem sok alkalommal kapott új differenciálmű olajat. Kiváltképp azért sem, mert folyamatos – bár alig észrevehető – búgó hangot hallatott a differenciálmű, főként kigurulásoknál, motorfékes lassításoknál.
Ez persze nem jelentethette feltétlenül azt, hogy sosem volt cserélve a kenőanyag a Mercedes differenciálműjében; lehet, hogy csak X kilométer lefutása után már igencsak esedékes a procedúra.
Kicsit féltünk attól, hogy a több rétegezést kapott, ugyanakkor felületi korrózióval is rendelkező differenciálmű feltöltő- illetve leeresztő csavarja könnyedén mozdítható legyen. Hála az égnek, nem okozott különösebb problémát a kicsavarozás egyik esetben sem, tehát máris úgy érezhettük: túl vagyunk a nehezen.
A W140 S420 alá pakolt differenciálműnek tehát kettő csavarja van: egy feltöltő, és egy leeresztő. A feltöltés folyamata viszonylag bonyolultnak tekinthető, ugyanis egy speciális pumpával kell a kenőanyagot befecskendezni a differenciálmű-házba. Persze előtte értelemszerűen a régi, szennyezett kenőanyag leengedése szükséges – ez meg is történt a folyamat első részeként.
Jól gondoltuk: a differenciálműben lévő kenőanyag enyhén szólva elhasználtnak látszott: sűrű, fekete folyadék távozott a leeresztőnyíláson, így alapvetően arra következtettek a CVH szakemberei, hogy nagy valószínűséggel az eredeti, gyári olaj volt még a hajtóműben.
A feljebb említett célszerszámmal végül nagyjából 1.5 liter Fuchs Titan Supergear MC 80W-90 olajat sikerült belepumpálni a rendszerbe, és nagy szerencsénkre sem a feltöltő, sem pedig a leengedő csavar nem eresztett
Csodák csodája: nem meglepő módon megszűnt a permanens búgás, a hajtás még csendesebb és kultúráltabb lett. Érdemes odafigyelnünk a differenciálmű kenőanyagának rendszeres cseréjére, és ajánlott (e téren is) betartani a kötelező szervizintervallumot!
Hét héttel azután, hogy a COVID-19 járvány miatt a Ford felfüggesztette a termelést, Németországban, Romániában és Spanyolországban újra autók gördülnek le a gyártósorokról.
A szakaszos újraindítás részeként a munka először alacsonyabb kapacitással kezdődik, és a következő hónapokat a termelés fokozatos felfuttatása jellemzi majd, míg a vállalat újra visszaáll a teljes volumenű gyártásra. Kezdetben az elsődleges cél a már eladott gépkocsik leszállítása a márkakereskedőknek.
A Ford átfogó intézkedés-sorozatot honosít meg emberek közti távolságtartás, illetve a dolgozók egészségét és biztonságát szolgáló szabályok hatékony betartására a vállalat összes létesítményében. Ebbe beletartozik a dolgozók közérzetét és munkára való alkalmasságát felmérő, napi szintű önértékelő folyamat bevezetése is, ahogyan a személyes “védőcsomag” is, ami a Ford által gyártott szájmaszkokat és egyéb higiéniai eszközöket tartalmaz.
“Dolgozóink reakciója hihetetlen volt. Munkatársaink rendkívül aktívan támogatták helyi közösségeiket a koronavírus-járvány idején, most pedig visszatérnek ahhoz a tevékenységhez, amiben a legjobbak: járműveket készítenek, amelyek segítenek újra lendületbe hozni Európát,” mondta Dale Wishnousky, a Ford Európa gyártásért felelős alelnöke. “Nagyon gondosan elemeztük a helyzetet, hogy biztosan a megfelelő időben kezdjük újra a munkát, és hogy garantáltan minden intézkedést meghozzunk a munkahelyi biztonság érdekében.”
A következő Ford-létesítmények kezdték meg újra május 4-én a tevékenységüket: Németországban a Saarlouis jármű-összerelő üzem és a Köln összeszerelő üzem és motorgyár, Spanyolországban a Valencia jármű-összerelő üzem, Romániában pedig a Krajova jármű-összerelő üzem és motorgyár. A spanyol Valencia motorgyár május 18-tól működik majd újra, a brit Dagenham és Bridgend motorgyárak újraindításának időpontját pedig a későbbiekben határozza meg a vállalat.
Az üzemekben hétfőn minden zökkenőmentesen ment, és a dolgozók remek csapatmunkája biztosította, hogy a tervezetben meghatározott, csökkentett volumenű gyártás minden fennakadás nélkül újraindulhatott.
A termelés újrakezdése előtt a Ford több különböző csatornán keresztül is kapcsolatba lépett munkatársaival, bemutatva a munkafolyamatba való visszatérést és a biztonságos munkakörnyezet kialakításához végrehajtott intézkedéseket. E tájékoztatás része volt az Újra munkában – Biztonsági intézkedések című, kifejezetten erre a célra forgatott video is, emellett pedig szórólapok tájékoztatják részletesen a dolgozókat a személyi védőeszközök megfelelő használatáról. Kölnben, Krajovában és Valenciában az üzemek belső használatra szánt arcvédő maszkokat is gyártanak.
Nagyjából 25 kilométeres távolság megtétele után ismét jelentkezett szivárgás az autón, most – hála az égnek – nem a frontrész olajcső-részénél, a hűtőpanel alatt tapasztaltunk folyást, hanem a váltóház aljánál, az olajteknőnél.
Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary tulajdonosa megvizsgálta az olajteknő felületét szervizen kívül, és arra a megállapításra jutott, hogy a szivárgás több irányból is érkezhet: vagy a tömítés (MANN kit) túl kemény, és átereszt, vagy a váltóvezérlés műanyag házánál kell keresni a hibát. Csaba minden tekintetben fontosnak tartotta, hogy újból elvigyük az autót a CVH-hoz, és emelőn, professzionális körülmények közt derítsünk fényt a szivárgás pontos helyére, okára.
Persze a szivárgás most, jelen esetben jóval csekélyebb méreteket öltött, mint az olajcső kilyukadása esetében, úgyhogy most kivitelezhető volt a W140 S420 saját lábon történő mozgatása a műhelyig.
Gyors vizsgálat után a CVH munkatársa, Buzás Tamás megállapította, hogy a szivárgás a váltóvezérlés műanyag házánál keresendő. Ez egy jeladó, azaz annak a dugóia, ami kettő O-gyűrű tömítéssel csatlakozik a 722.6 váltóház oldalfalában. Alapvetően ildomos cserélni a jeladó egységét (a stekkert) minden váltóműolaj-csereperiódusnál, azonban a múltkori revízió alkalmával a szerviz úgy ítélte meg, hogy ott semmi probléma, a dugó teljesen jó állapotú és újszerű. Így hát gyakorlatban is világossá vált számunkra, hogy a váltóolaj-cserénél most az új O-gyűrűk mellett új csatlakozóra is szükség lesz, ugyanis a váltóműházban keletkező nyomás üzem közben masszívan átszivárogtatja az olajat a régi dugóba, ami nem várt kellemetlenségeket szülhet; nem mellesleg csöpögést, szivárgást okoz összeszerelés után.
Tamás úgy látta, hogy magát a váltóvezérlés stekkerét is ki kellene cserélni az O-gyűrűkkel együtt, így érkezett is egy A 203 540 02 53 cikkszámú genuine alkatrész. Érdekes módon a gyári csomagolás mindössze 1 szerelt O-gyűrűt tartalmazott, az végződéshez közelebbit, így a külsőt külön be kellett szerezni.
A Classic Vehicle Hungary-nek ez sem jelentett akadályt, a közelben lévő egyik tömítésekre szakosodott boltból sikerült is méretpontos O-gyűrűt szerezni az A 203 540 02 53 stekkerhez, úgyhogy adott volt minden a pozitív végkifejlethez.
Természetesen a W140 S420 váltómű olajteknője ismét lekerült, le kellett engedni a felesleges olajat, viszont az Olajshop.hu által biztosított Eurol ATF 7100 olajakból még maradt korábbról pár flakon. Így közel 2 liter ismét belement a váltóműbe, majd a pontos olajszintet is szakszerűen ellenőrizték a CVH munkatársai.
Nem volt szükség pasztázásra, sem egyéb kiegészítő “óvintézkedésre”, hiszen a tömítés – ahogy feljebb is jeleztük – hibátlannak bizonyult. Így, hogy az újragyűrűzött Az A 203 540 02 53 jeladó ház-dugó is a helyére került, úgy tűnik, a szivárgás végérvényesen megszűnt, teljesen száraz minden.
Több mint húsz cég, ismert emberek és magánszemélyek fogtak össze a BMW Group Magyarország támogatásával, hogy ezer embernek segítsenek felköszönteni édesanyjukat Anyák Napján.
A „Hiányzol Anyu!” kezdeményezésben olyan cégek vettek részt, akik jelenleg a koronavírus gazdasági hatása miatt munkájuk, így bevételeik egy részét elvesztették, mégis úgy döntöttek, hogy erőforrásaikat egy jó ügy létrejöttéhez felajánlják. A BMW Group Magyarország és a MOL támogatásával pedig az összefogásból valódi segítségnyújtás lett. A résztvevők a hianyzolanyu.hu oldalon elsőként regisztráló ezer ember által megadott címekre két nap alatt szállították ki a támogatók által felajánlott anyáknapi csokrot és egy személyes üzenetet. Május 3-án, Anyák napján további 50 virágküldeményt adott át a BMW Group Magyarország a Heim Pál Gyermekkorház dolgozóinak, olyan nővéreknek, orvosoknak, egészségügyi dolgozóknak, akik a hosszú hetek óta tartó nehézségek közepette is folyamatosan végzik áldozatos munkájukat, mellyel a gyermekek gyógyulását segítik.
A kezdeményezés 75 futára több mint 400 városban, faluban és településen járt és rendkívül boldog pillanatokat okozott olyan anyukáknak és gyerekeiknek, családoknak, akik a koronavírus járvány miatt nem tudnak személyesen találkozni és más módjuk nem volt a köszöntésre.
A szervezők azoknak, akik az ajándékküldésről lemaradtak, a „Hiányzol Anyu!” Facebookés Instagram oldalán virtuális köszöntésekkel készültek. Az összefogáshoz ismert emberek – a teljesség igénye nélkül: Palya Bea, Almási Kitti, Baji Balázs, Eke Angéla és Holdampf Linda – is csatlakoztak, akik a kezdeményezés közösségi média oldalán publikálták anyák napi verseiket, dalaikat, személyes üzeneteiket. A BMW közösségi oldalain pedig dr. Schiffer Miklós és Talmácsi Gábor, a márka nagykövetei is megosztották anyák napi személyes üzeneteiket.
„Az eredmény, minden képzeletünket felülmúlta. Az a sok szeretet és érzelem, amit a kezdeményezésben részt vevő emberek kaptak,minden munkát megért. A beözönlő köszönetek nagy hatással voltak ránk. Nagyon boldogok vagyunk, hogy ennyi embernek segíthettünk” – mondták el egybehangzóan, az ötletgazda Bo – Live Branding Agency, illetve a BMW Group Magyarország képviselői.
A projekt támogatói és partnerei:
BMW Group Magyarország
MOL
Kreatív ötlet és szervezés: Bo – Live Branding Agency
Digitális megjelenés: Digitalwave
Virágcsokor: Németh Attila Florist
Az Édesanyák és a stáb biztonságáról gondoskodott: Hungaropharma
Logisztikai partner: Chef Market
A kiszállításban segített: Smarteq, Red4, Apple, Self Catering, Rent-it, Active Team
Az ajándékcsomaghoz hozzájárult: HVG Extra Pszichológia magazin, Hester’s Life,
További támogató: Magyar Atlétikai Szövetség, MTK
Kommunikációs partner: Fotóművek, Tryck, Stern Communication, Print Produkció, Get Beyond
Akik még segítettek: Holdampf Linda, Dr. Almási Kitti, Kristóf Anita, Póznik Melinda, Döme László Fotó
1997-es Mercedes-Benz W140 S420 projektautónk megújulását több jelentős hazai cég szívén viseli. A Zöld Autószerviz most alkatrész biztosításával járul, járult hozzá aktuális javítási folyamatunkhoz. Megérkezett a kardánfelfogató csapágy, valamint a kardánkereszt.
Alapvetően azóta, amióta foglalkozunk a W140-nel, a kardán felújításért kiált. Komolyabb probléma nincs egyelőre, ugyanakkor a sebességfokozatok felkapcsolásakor, bizonyos, elváltás előtti fordulatszámon enyhe berezonálást produkál a hajtás.
Mint kiderült, ezt a jelenséget elsősorban a kardán felfogatás csapágyának elhasználódása okozza. Miután megemeltük az autót, látható volt, hogy a kardánkeresztnél is akad némi kotyogás, úgyhogy elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy mindkettő – egy füst alatt – cserélve legyen.
Ez a napokban meg is történik, s ha már azon a tájékon dolgozik a műhely, akkor már nagy valószínűséggel az Olajshop.hu által biztosított differenciálmű olajat is cserélni fogjuk.
Hamarosan tehát sor kerül a procedúrára, amely természetesen egy részletes cikkbeszámoló keretein belül ölt majd testet az Autóaddikt.hu hasábjain.
A Mazda új mérföldkőhöz érkezett: ma hivatalosan is bemutatta a vadonatúj CX-5-öt, a márka legsikeresebb SUV-jének harmadik generációját. Az új modell vadonatúj formavilággal, fejlett...