Főoldal Blog Oldal: 167

Új BMW X5 xDrive40d és új BMW X6 xDrive40d soros hathengeres dízelmotorral, mild-hibrid technológiával

A 48V kapacitású indítógenerátor 8 kW/11 lóerő teljesítmény-többlettel képes fokozni az új BMW X5 xDrive40d és az új BMW X6 xDrive40d továbbfejlesztett hajtáslánc-technológiájának 250 kW/340 lóerő maximális teljesítményét, amelyhez 700 Nm csúcs forgatónyomaték társul.

A minden korábbinál dinamikusabb kigyorsítások és a hajtáslánc hatékonyságának optimalizálása érdekében mostantól a BMW X5 és a BMW X6 palettáján is elérhetővé válik a BMW Group által kifejlesztett, rendkívül hatékony mild-hibrid technológia: 2020 májusától az új BMW X5 xDrive40d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,9 – 6,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 154 – 167 gramm / km) és az új BMW X6 xDrive40d (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,8 – 6,2 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 153 – 164 gramm / km) lemezei mögött egy 48 Volt kapacitású indítógenerátor segíti a továbbfejlesztett, soros hathengeres dízelmotor munkáját. A belsőégésű erőforrás 250 kW-ra / 340 lóerőre növelt maximális teljesítményének és a mild-hibrid technológia elektromos rásegítésének köszönhetően a luxuskategóriájú Sports Activity Vehicle (SAV) és Sports Activity Coupé (SAC) modellpáros páratlan vonóereje még intenzívebb vezetési élményt garantál.

A BMW X5 és a BMW X6 forradalmi duóját az épített utakon egyszerre sportos és agilis vezethetőség, a terepeken pedig masszív megbízhatóság és sokoldalúság jellemzi. Erőteljes, mégis elegáns kiállásával, illetve luxuskategóriájú utasterével mindkét kategóriateremtő modell magával ragadó benyomást kelt, a vezetés élményét pedig prémium minőségű kényelmi funkciók, valamint csúcstechnológiás járművezérlő opciók és digitális megoldások fokozzák. A két BMW X modell hajtáslánc-technológiáinak portfólióját ezúttal olyan jövőbe mutató innováció színesíti, amely rendkívül eredményesen optimalizálja tovább a dízelmotor vonóerejét és belső hatékonyságát.

Soros hathengeres dízelmotor többlépcsős turbófeltöltéssel és optimalizált közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel

A BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó, 3.0 liter hengerűrtartalmú, soros hathengeres dízelmotor hatékonyságát többek között kétlépcsős turbófeltöltéssel és Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel emelték új szintre a mérnökök. A turbófeltöltés rendkívül gyors rendszerreakcióját az alacsony nyomású és a magas nyomású szakaszok optimalizálására hivatott, változó turbinageometria fokozza. A körönkénti akár 10 befecskendezéssel az üzemanyag így akár 2 700 bar maximális befecskendezési nyomással is megérkezhet az égéstérbe. A rendkívül precíz üzemanyag-adagolást, a minden korábbinál kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást és a tiszta égést a befecskendezőkbe integrált nyomásszenzorok segítik.

A továbbfejlesztett dízelmotor 700 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes a percenkénti 1 750 és 2 250 főtengely-fordulat közötti tartományban. Maximális teljesítménye 250 kW / 340 lóerő, amely percenkénti 4 400 főtengely-fordulatnál jelentkezik. Legyen szó akár épített útról, akár terepről, az új BMW X5 xDrive40d és az új BMW X6 xDrive40d erejét a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás párosa továbbítja a négy hajtott kerék felé. Utóbbi a hátsókerék-meghajtás preferenciáit éltető beállítással még kanyarodás közben is sportosan agilis vezethetőséget kínál.

Az erőforrás mellett a BMW a kipufogógáz nitrogén-oxid tartalmának kétlépcsős csökkentését szolgáló technológiát – amelyet 2012-ben vezetett be dízelmotorral szerelt modelljei alapfelszereltségeként – is továbbfejlesztette. A motor közelében elhelyezett kipufogógáz-kezelő technológia mostantól a részecskeszűrőn túl oxidációs katalizátorral és SCR rendszerrel (Selective Catalytic Reduction – Szelektív Katalitikus Redukció) is dolgozik, hogy a kipufogógáz-kezelés második ütemében még tovább csökkentse a levegőbe kerülő gázok nitrogén-oxid tartalmát. Az új BMW X5 xDrive40d és az új BMW X6 xDrive40d így már most maradéktalanul teljesíti a 2021-től hatályos Euro 6d emissziós szabvány környezetvédelmi előírásait.

Mild-hibrid technológia: 8 kW / 11 lóerő teljesítmény-többlet az intenzívebb kigyorsítások és az alacsonyabb emisszió érdekében

A továbbfejlesztett dízelmotor munkáját a mild-hibrid technológia 48 Volt kapacitású indítógenerátora segíti. A technológia 8 kW / 11 lóerő azonnali teljesítmény-többlettel képes fokozni a belsőégésű erőforrás maximális teljesítményét és a hajtáslánc hatékonyságát. Az elektromos teljesítmény-többlet nem csupán az álló helyzetből történő kigyorsításkor érezteti hatását, de az új BMW X5 xDrive40d és az új BMW X6 xDrive40d nagyobb tempójú rugalmasságát is fokozza. A két BMW X modell így mindössze 5,5 másodperc alatt képes felgyorsulni álló helyzetből 100 km/órás sebességre. Az elektromos teljesítmény-többletnek köszönhetően a belsőégésű erőforrás mindegyik teljesítmény-tartományban optimális belső hatékonyság szerint üzemelhet, amellyel jelentős mértékben csökken a hajtáslánc-technológia üzemanyag-fogyasztása és károsanyag-kibocsátása.

A mild-hibrid technológia indítógenerátorát egy 48 Volt kapacitású akkumulátor látja el energiával, amely emellett a 12 voltos fedélzeti rendszereket is táplálja. Az akkumulátort a fékezéskor felszabaduló energia tölti. A mild-hibrid technológia az új BMW X5 xDrive40d és az új BMW X6 xDrive40d menetkomfortját is jelentős mértékben fokozza, hiszen az indítógenerátor rendkívül finoman, észrevétlenül kapcsolódik be a hajtásba: torlódó vagy araszoló forgalomban minden korábbinál gyorsabban és kényelmesebben működteti a motort leállító, majd újraindító Auto Start Stop rendszert, a hatékonyságnövelő „vitorlázó” funkció pedig minden korábbinál optimálisabb. A belsőégésű erőforrás ilyenkor nem készenléti üzemmódba kapcsol, hanem teljes mértékben lekapcsolódik a hajtásláncról. A hajtáslánc „vitorlázó” funkcióját ráadásul mostantól a bajor prémiumgyártó ügyfelei nem csupán a vezetési élménykapcsolóról (Driving Experience Control) aktiválható ECO PRO üzemmódban, de COMFORT üzemmódban is kiélvezhetik.

Felmérés: magánszemélyektől vásárolnánk használt autót, de van egy kis bökkenő

Eltitkolt hibák, visszatekert kilométerórák, sőt: nem egyszer hatóság által lefoglalt, vagy körözés alatt álló járművek. A legnagyobb hazai online használtautó-piac felméréséből kiderült, hogy minden ötödik használtautó-vásárlót érte már negatív tapasztalat adásvétel során, azonban ezeket a kellemetlen élményeket könnyen el lehetne kerülni.

A 20 éves Használtautó.hu a több mint 16 ezer válasz alapján úgy látja, hogy a biztonságos adásvételt támogató fejlesztések mellett a vásárlók és az eladók tudatosságára is szükség van: avagy hiába a sokszor ingyenesen vagy jelképes összegért elérhető információk, ha azokat csak kevesen veszik igénybe.  

A Használtautó.hu online felmérése szerint a potenciális vásárlók 96%-a nagyobb bizalommal szerezne be olyan autót, amelynek előélete és műszaki állapota hitelesen leellenőrizhető. Ehhez nagyban hozzájárulhat a meghirdetett autó alvázszámának megadása is, ennek ellenére az eladók több mint fele nem tünteti fel ezt az információt. Közülük a legtöbben ugyanis úgy gondolják, csak az igazán komoly érdeklődőkkel érdemes megosztani ezeket az adatokat, de azok a válaszadók is sokan vannak, akik továbbra sem látják a funkció előnyeit, vagy túl időigényesnek tartják az amúgy nem bonyolult feltöltési folyamatot. 

A válaszadók a negatív tapasztalatokkal kapcsolatban legtöbbször a manipulált, visszatekert kilométerszámlálókat, a vásárlás után megjelenő, rejtett műszaki hibákat és a korábbi sérülések eltitkolását jelezték. Viszont mivel az érdeklődők kétharmada szívesebben vásárolna magánszemélyektől, leellenőrizhető autót, így a megfelelő járműadatok feltüntetésével bizalmat kelthetünk az érdeklődőkben.

A felmérésünkben említettek mellett még az is gyakori, hogy a sokszor jócskán a piaci ár alatt meghirdetett autók foglalójával vagy vételárával szőrén-szálán eltűnik az eladó. Piacvezető és felelős online autópiacként mindent megteszünk, hogy biztonságos legyen az adásvétel. Többek között a gyanús hirdetések és hirdetők kiszűrésével, a feltöltött képek ellenőrzésével, dokumentumtárral és letölthető szerződésmintákkal, állapotfelmérésre alkalmas szakműhelyek keresőjével és integrált alvázszám-lekérdező rendszerrel. Közös érdek, hogy egyre többen vegyék igénybe ezeket a szolgáltatásokat, mert így a piac kifehéredése is gyorsabban történhet meg. Jelenleg a Használtautó.hu oldalon található hirdetésállományunk több mint ötödénél szerepel az alvázszám. Az a célunk, hogy ez az arány, és így a biztonságos, transzparens adásvételek száma is tovább növekedjen” – mondta Katona Mátyás, a 20 éves Használtautó.hu szakértője, aki a vásárlók számára is szolgál tanáccsal: „Nagyon fontos természetesen az is, hogy megfelelő szerződés nélkül semmiképpen se adjunk át pénzt egy vonzónak tűnő autóvásárlási lehetőség esetén sem.

Hogy ne érhessen minket kellemetlen meglepetés, vásárlás előtt mindenképpen érdemes a kinézett autót a lehető legjobban leinformálni, átvizsgáltatni. A Használtautó.hu-n továbbá elérhető egy óriási segítség a vásárlás előtt állóknak: a CarVertical általi járműmúlt lekérdezés, ami minden olyan autó esetén automatikusan megjelenik, amelyiknél a hirdetés feladásakor megadták az autó alvázszámát.

Bár a szuf.magyarorszag.hu címről minden hazai autó előélete lekérdezhető rendszám alapján, fontos tudni, hogy az a rendszer csak a hazai adatokat látja, legyen szó óraadatokról vagy biztosítási információkról (utóbbiak ráadásul csak 2019-től és csakis a kötelező biztosítás kapcsán láthatók). A CarVertical lekérdezésének köszönhetően azonban nemcsak a magyarországi, hanem az európai piacok, de még az Egyesült Államok járműtörténeti adatbázisaiból nyert információk is láthatók. Ez a szolgáltatás ráadásul a kötelező biztosításra rendezett károk mellett a cascóra rendezetteket is tartalmazza, továbbá nemcsak annyit mond, hogy történt egy sérülés, hanem annak pontos helyét és mértékét is mutatja. A rendszer a kilométeróraállásokat is minden országból ismeri, és a rendőrségi adatbázisokat is végigpásztázza, sőt még arról is tartalmazhat információt, hogy mely kötelező szervizt végezték el az autón, amiről egyébként minden gyári paramétert is ismer. Így például a műszaki adatsor mellett megtudható az is, hogy milyen extrák kerültek bele gyárilag, és ha ez nem lenne elég, még tippeket is ad a jellemző hibákról, amiket szintén ajánlott lehet majd vásárlás előtt ellenőrizni.

Természetesen autóvásárláskor nem elég a monitor mögül tájékozódni. Hiába faggatjuk ki alaposan az eladót, hiába kérdezzük le az autó múltját, erősen ajánlott a kinézett és az előbbi szűrőkön már átment járgányt egy szakszervizben, lehetőség szerint az adott típust jól ismerő műhelyben is átvizsgáltatni a szerződés aláírása előtt. Utóbbi, azaz a szerződés is fontos. Legyen a kezünkben, arra az autó valós vételára kerüljön, ahogyan azt sem árt tudni, hogy bár a többség magánszemélytől szeretne autót venni, nagyobb biztonságot jelent kereskedéstől vásárolni, akkor ugyanis az autó meghibásodása esetén a vásárlást követő 6 hónapon belül nem a vevőnek kell bizonyítania azt, hogy a hiba, illetve annak oka már a vásárláskor megvolt, hanem az eladónak, hogy az a vásárlás után keletkezett, azaz nem történt hibás teljesítés. Ez rendkívül fontos különbség lehet egy használt autó kapcsán” – hívja fel a figyelmet Katona Mátyás.

Már csak az a kérdés, hogy saját érdekeiket felismerve, hányan élnek a rendelkezésre álló lehetőségekkel és funkciókkal?

[TESZT] Volvo V60 Cross Country D4 AWD – klasszikus kombit SUV helyett?

Az SUV-s jelleget le sem tagadhatná a svéd márka terepkombijának aktuális verziója. Ez a modell tökéletes arany középutat jelent a hagyományos értelemben vett kombik, és a könnyedebb terepre tervezett alternatívák közt. Volvo V60 Cross Country D4 AWD teszt.

Ismeretes, hogy a Volvo V60 Cross Country D4 AWD két különféle hajtáslánccal érhető el – az elsőkerekes verzióba értelemszerűen a gyengébb, négyhengeres gázolajos, míg a csúcsfelszereltségűbe (tesztalanyunk is ilyen volt) az öthengeres variáns kerül. No és persze a számos megkülönböztető elem, sok műanyag szegélyvédő, pár centiméteres plusz megemelt, 201 milliméteres hasmagasság, és egyebek.HIRDETÉS

A Volvo V60 Cross Country D4 AWD szellemisége hűen tükrözi a svéd autógyártó személetét: ahogyan már fentebb is szóltunk róla, egy, már jól bevált produktumot kell még magasabb szintre emelni: így született meg az offroad-kivitel ötlete is. Amúgy sem felejthető el például a Polestar irányvonal, de az már egy teljesen más kategória.

Egyelőre a Volvo nem szakít a tradíciókkal

Klasszikus ívelések, márkaarculatot hordozó stílusjegyek: a Volvo V60 Cross Country D4 AWD kialakításban és dizájnban is követi a tradíciót (pedig hol vannak már azok az élces, kocka formák, amelyek például anno egy 760-as szériát jellemeztek.

Ugyanakkor a klasszikus, félreismerhetetlen fazon még mindig felfedezhető, modern, huszonegyedik századi körítésben: a hangsúlyos hűtőmaszk a keresztcsíkos Volvo-emblémával még mindig kultikus, a széthúzott méhsejt-rácsozás visszaköszön a hűtőmaszkon, valamint a motorházfedél domborított törésvonalai is a letűnt korokat idézik, ízlésesen ültetve át a jelenbe. Már itt is feltűnik a „terepesítés”, hiszen a mellső lökhárító idoma alatt elhelyezkedő mattezüst trapézalakzat figyelmeztet arra, hogy itt bizonyára a hagyományostól kissé erőteljesebb kialakítás dívik a Volvo V60 Cross Country esetében.

Az oldalvezetés is hű önmagához, azaz a már jól bevált recept szerinti kombi-lényeget; hátrafelé keskenyedő oldalablak-felületekkel, vékony A és B oszlopokkal, a hátrafelé kilátást nagyban elősegítő közepesen vaskos C oszloppal domborít a Volvo V60 Cross Country D4 AWD, lényegre törően sportos mivolttal fúszerezve. A sárvédőívek jól észrevehetően kapták a műanyag berakást, mert ugye ettől lesz Cross Country a Cross Country optikailag egyebek mellett, a küszöbök lezárásánál folytatódik az orr-résznél már látott krómjelleg alkalmazása egy-egy díszcsík által.

A 19-es felnik még több lapáttal rátesznek a sportos külsőre, amely szolidan elegáns összhangot ad az egész autónak, vigyázva arra, hogy sehol ne legyenek túlzó részletek, megmaradjon a lényegiség.

Úgy jó a terepes, ha sportos kissé

Bár előtérbe lett helyezve a sportkombi-hatás, gyakorlatban mégsem az a Volvo V60 Cross Country D4 AWD, aminek látszik. Legalábbis, ha a praktikumot nézzük: 529 literes csomagtérrel rendelkezik az autó, ami jelenleg az átlagot jelenti, talán kicsit több is annál – így hát ha úttalan utakra merészkednénk, bőséges csomagáradatot is cipeltethetünk, nem beszélve az 1441 literes bővíthetőségről ugyebár (200 literrel bővebb, mint a korábbi V60 CC esetében).

A raktér egyébként egy kifejezetten szép formatervezést kapott ötödik ajtóval zárható, itt a dizájnerek még annak idején ismét visszanyúltak a Volvo-gyökerekhez, ugyanis a zárófények burkolata összetéveszthetetlenül türemkedik a kocsiszekrény két széle felé, közrefogva a hozzávetőlegesen háromnegyed arányban üvegfelületet hordozó ajtót. Középen a szemrevaló Volvo felirat, egyelőre itt még a régi betűtípussal kanyarított típusjelzés, illetve a motorra, valamint a hajtásra utaló karakterek találhatók; az egész gyönyörű zárása pedig a hátsó lökhárítóba ágyazott dupla kipufogóvégződés együttese. Mindezt úgy, hogy az ellenállónak ható, egész autó tálalását meghatározó mattos-ezüstös kialakítás meglegyen. S meg is van, ha másra vártunk volna.

A V60 CC karakterisztikája nagyban hasonlít a korábbi a modell-jelleghez

Nyilván jelentős a típusfrissülés a Volvo V60 Cross Country esetében, ezért ne lepődjünk meg azon, hogy a korábbi stílusvonulat szinte a múlté eredeti formájában az enteriőr vizsgálódásakor. Rengeteg apró és nagyobb finomítás történt, a központi műszeregység kialakítása csapott vonalvezetést, mellé krómerősítést kapott, a kormánykerék fogása kifejezetten vaskos, ezzel együtt még kisebb tenyérbe is remekbeszabottan simul bele.

A középkonzol már nem döntött a sofőr irányába, a korábbi megoldás helyét teljes egészében átvette az XC90-nél bevezetett infotainment-rendszer, hatalmas kijelzőjével. A tesztautó felszereltségéhez megfelelő, szintén matt faberakás sem hiányozhatott a hatfokozatú automataváltó karja körülötti környezetből. Az utastér funkcióit (keringetés, klíma, fűtés) ülő utas-sziluettet mintázó gombsorral érhetjük el, közvetlenül az infotainment alatti részen, ez, mint a Volvo V60 Cross Country D4 AWD minden belső részlete, szintén tökély módon érhető el, bármilyen üléspozíciótól függetlenül.

Részletekbe most nem bocsátkoznánk azt illetően, hogy hányféle vezetést segítő, illetve utasbiztonsági rendszer került beépítésre a Volvo V60 Cross Country tesztelt példányába, több esetben már kifejtettük a lényeget, elegendő visszakeresni korábbi Volvo vonatkozású tesztjeink közül. Legendás kiegészítő opciók ezek, mára ténylegesen azzá lettek, és az is bizonyos, hogy a Volvo masszívan az élvonalban jár technológiái alkalmazásával a mai napig.

Átlagos méretezésű, ám annál valamivel magasabb szintű komfortfaktort kínáló ülésekbe ülhetünk az első traktusban, kellemesen hangolt hosszirányú és szélességű ülésekben. Természetesen az állíthatóságnak köszönhetően szinte nincs olyan testalkatú utas, aki elöl ne tudna viszonylag kompromisszumoktól mentesen utazni, kellően tágas lábterekkel, fejterekkel.

Hátul kicsit szűkösebb a helyzet, ugyanis a lefelé húzó tetővonal miatt a fejtér redukáltabb, a 2874 milliméteres tengelytávolság (100 mm plusz az elődhöz képest) ellenére azért a térdeket össze kell húzni, főként, ha tagbaszakadtabb sofőr és/vagy utasa foglal előttünk helyet. Elég az hozzá, hogy a hátsó üléseken 180 centiméteres testmagasságig lehet kényelmesen, komfortosan utazni, másodmagunkkal, vagy harmadik személyként egy 10-12 éves gyerekkel egyetemben.

Stabilan, biztonságosan

Lényegében a Volvo V60 Cross Country sava-borsa az állandó összkerékhajtása jelen esetben, amely rendkívül ügyesen, és annál észrevétlenebbül dolgozik. Ha az aktuális terepviszonyok megkívánják, differenciálzár-hatás is érkezik, valamint a hajtott négy kerék mindig a körülményektől függően kapják a megfelelő nyomatékelosztást. Hiába a 420 Newtonméteres maximális forgatónyomaték, sokat nem érzünk belőle gyorsításkor, ugyanis az finomra hangolt összkerékhajtás gondoskodik arról is, hogy a sebességérzet egységes képet mutasson.

Sornégyes, 1969 köbcentis gázolajos aggregát került a Volvo V60 Cross Country orrába, 190 lóerős maximális teljesítménnyel (4000 RPM), 400 Nm (1750-2500 RPM) csúcsnyomatékkal felruházva.

A társított nyolcsebességes automata jó kiegészítője a hajtásláncnak, inincs végrel észrevehető a gondolkodás váltásnál, leginkább a magasabb fokozatok érkeznek kicsit kitolt fordulatszám-tartományban, de ez az üzemi hőmérséklet elérésével meg is szűnik, kulturált lesz teljesen a rendszer.

Kedvező fogyasztás és a hatékonyság

Kihatással van mindez a fogyasztásra is: országúton, nyugodt körülmények közt autózva 4.2 liter/100 kilométeres átlaggal kellett számolnunk, míg városi környezetben (elővárosi 70 kilométer/órás korlátok, bevezető szakaszok) 7.1 literes érték született.

2019 Volvo V60 Cross Country D4 AWD specifikációk

Motor

Motortípus: soros négyhengeres dízelmotor 2 turbóval

Lökettérfogat: 1969 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval, S/S

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4784 mm

Szélesség: 1827 mm

Magasság: 1893 mm

Tengelytáv: 2874 mm

Tömeg, üresen: 1762 kg

Megengedett össztömeg: 2400 kg

Csomagtartó mérete: 529 liter, 1441 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.2 s (gyári), 8.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 6.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.8 l/100km

Országúti: 4.7 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 135 g/km

Bővebb információ a Volvo magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Új innovatív keréktárcsákat kap az új BMW iX3

A hajtáslánc legmagasabb fokú hatékonysága érdekében a BMW első tisztán elektromos meghajtású SAV modelljének innovatív keréktárcsáit 2021-ben a BMW iNEXT és a BMW i4 is megörökli.

Napjaink autóiban a keréktárcsák és az általuk generált légáramlatok akár 30 százalékban is befolyásolhatják a lemezek mögött dolgozó hajtáslánc-technológiák hatékonyságát. A 2020-ban debütáló BMW iX3 alatt éppen ezért a BMW „aerodinamikai keréktárcsáinak” új, továbbfejlesztett változata is bemutatkozik: a bajor prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású SAV (Sports Activity Vehicle) modelljének belső hatékonyságát alumíniumból készült, egyedi légterelő betétekkel kiegészített felnik fokozzák.

Azon túl, hogy a BMW X3 belsőégésű erőforrással szerelt modelljeihez képest mintegy 5 százalékkal csökkentik a BMW iX3 légellenállását, a BMW új „aerodinamikai keréktárcsái” könnyebbek is elődjeiknél: a kerékjáratokban kialakuló légáramlatok további optimalizálásával párhuzamosan az újdonságok 15 százalékkal alacsonyabb tömeggel terhelik meg a futóművet. Mindez együttesen azt is eredményezi, hogy a BMW iX3 kombinált 100 kilométerre vetített energiafogyasztása 2 százalékkal – 0,4 kilowattórával – tovább csökken, amelynek köszönhetően az emisszió nélkül közlekedő modell egyetlen feltöltéssel megtehető, tisztán elektromos hatótávolsága 10 kilométerrel nő. Az új „aerodinamikai keréktárcsákból” a BMW számtalan kialakítást tesz elérhetővé ügyfelei számára.

A BMW iX3 debütálását követően az új felniket 2021-ben a BMW iNEXT és a BMW i4 is megörökli.

A BMW iX3 „aerodinamikai keréktárcsái” a könnyűszerkezetes kialakítást alacsony légellenállású formai megoldásokkal és a „V” küllődizájnú alumínium keréktárcsák sportos eleganciájával egyesítik, merőben új stílust ígérve. A felnik még a legdinamikusabb vezetési szituációk közepette is tökéletes biztonságot, a hibátlan felületkezelésű, egyedi légterelő betétek pedig a lehető legoptimálisabb aerodinamikai hatékonyságot garantálják. Az újdonságok kifejlesztésekor a bajor prémiumgyártó tervezőmérnökei a BMW korábbi „aerodinamikai keréktárcsáinak” megtervezése során felhalmozott szakmai tapasztalatokra támaszkodtak, a tovább fokozott hatékonyság mentén azonban jelentős súlycsökkentést is elértek.

Sőt mi több, az új „aerodinamikai keréktárcsák” kevesebb alapanyagból készülnek, amely tovább csökkenti a rugózatlan tömeget és növeli a menetdinamikát, illetve a hajtáslánc hatékonyságát. A különböző anyagokból kifejlesztett felnik előállításához ráadásul nincs szükség plusz szerszámokra, legyártásuk így még inkább erőforrás-hatékony. A keréktárcsák alumínium öntvényét úgy formázzák meg, hogy a légterelő betétek tökéletesen illeszkedjenek a küllők közé és a felnik külső síkjába. Mint ilyen, az újdonságok kiválóan csökkentik a kerékjáratokban kialakuló turbulenciát, és így a modell légellenállását is. Az „aerodinamikai keréktárcsák” a BMW iX3 hatékonyság-fokozó fejlesztéseinek egyik kulcsfontosságú elemei.

Számos kialakítás a maximális személyre szabhatóság érdekében

A BMW Group a világ első autógyártó vállalata, amely tömegtermelésben tesz elérhetővé ügyfelei számára olyan alumínium öntvényből készült keréktárcsákat, amelyek légellenállását alumínium-bevonatú, műanyagból készült légterelő betétek teszik hatékonyabbá. A légterelő betétek kiváló minőségű anyaghasználata és a szinte láthatatlan illesztési hézagok az „aerodinamikai keréktárcsák” prémium karakterét nyomatékosítja. A légellenállás optimalizálása és a rugózatlan tömeg csökkentése ugyanakkor a személyre szabhatósági lehetőségek újabb tárházát is megnyitja.

Legyen szó akár matt, akár felcsiszolt változatról, a bajor prémiumgyártó ügyfelei megannyi árnyalatban megrendelhetik az „aerodinamikai keréktárcsákat” – akárcsak a hagyományos felnik esetében. A küllők közé illesztett légterelő betétek fénye, árnyalata és mintázata ugyancsak végtelen módon személyre szabható. Mindez azt jelenti, hogy a bajor prémiumgyártó ügyfelei az „aerodinamikai keréktárcsák” légterelő betétjeit például a karosszéria színére fényezve is megrendelhetik. Sőt mi több, a légterelő betétek mintázata is többféle lehet – akár egy felnin belül is. A végeredmény megszámlálhatatlan keréktárcsa-változat, amelyek minden esetben maximálisan illeszkednek az adott modell karakteréhez, felszereltségi csomagjához és a BMW ügyfelének személyiségéhez.

90. Genfi Autószalon, 2020: három európai Lexus premier

A márka jövőképét bemutató Lexus LF-30 Electrified tanulmány első európai színre lépése mellett a március 3-15. között megrendezésre kerülő 2020-as Genfi Autószalonon lesz látható először a kontinensen az LC zászlóshajó kupé nyitott tetős változata, az LC 500 Convertible, valamint az UX 300e, a Lexus első akkumulátoros elektromos meghajtású, amely az első olyan modell, ami a ‘Lexus Electrified’ stratégia égisze alatt készült.

A világ vezető öntöltő hibrid elektromos luxusautógyártója, a Lexus három európai premierrel készül a 2020-as Genfi autószalonra, méghozzá hamarosan megjelenő új termékekkel és egy tanulmányautóval is: ez utóbbi a holnap elektromos autóinak dizájnját és technológiáit vetíti előre.

Az LF-30 Electrified tanulmány azt mutatja be, milyen az a fejlett dizájn és technológia, amit a Lexus elképzel a márka elektromos modelljeihez, és ami különleges lehetőségeket kínál a vezetés örömének újrafogalmazására. A ‘Lexus Electrified’ stratégia célja, hogy választási lehetőséget, kényelmet és izgalmat kínáljon azoknak a vásárlóknak, akik készek lecserélni hagyományos hajtású autóikat. Az UX 300e, a Lexus első akkumulátoros elektromos hajtású járműve (BEV) és az első olyan modell, ami a ‘Lexus Electrified’ égisze alatt készült. Az autó megörökölte az eredeti UX kompakt crossover különleges formavilágát és kiváló funkcionalitását, akárcsak kifinomult, mégis dinamikus menetdinamikáját és a minden Lexusra jellemző kényelmet, kimagasló minőséget és megbízhatóságot. Az LC kupé mellett megjelenik a kínálatban az új Lexus LC 500 Convertible, megtestesítve a teljes Lexus-paletta eleganciáját. A ‘Tökéletes Szépség’ téma alapján kidolgozott dizájnnak köszönhetően az autó felhúzott és leengedett tetővel egyaránt vonzza a tekinteteket, az országúton pedig olyan vezetési élményt kínál, ami a vezető minden érzékére hat.

A Lexus területe a Palexpo kiállítási központ 4. csarnokának 4211-es standján kap helyet. A digitális Lexus-sajtótájékoztató a sajtónapok (március 3-4.) bármelyik pillanatában elérhető lesz, így a média képviselői akkor látogathatnak el a Lexushoz, amikor az számukra a legmegfelelőbb, és az itt kapott képernyővel bejárhatják a márka kiállítását, megismerve a Lexus újdonságait.

Volkswagen: 7 újdonság 2020-ban

Magyarországon is stabil eredményeket ért el a Volkswagen 2019-ben közel 11 ezer autó kiszállításával.

Ezzel a Volkswagen 6,9 százalékos piaci részesedést ért el, amelyet idén 7,5 százalékosra növelne a márka. A szigorodó CO2-előírásoknak köszönhetően új időszámítás kezdődik 2020-ban az autógyártók életében, de erre reagálva a Volkswagen komoly modelloffenzívával, összesen hét újdonsággal készül az idei évre: érkezik a 8-as Golf és az ID család első példánya, az ID.3. Az értékesítésből jelentős szeletet hasíthatnak ki a hibrid modellek, éppen ezért a VW alapvetően ezekre a modellekre fókuszál.

A 2019 őszén életbe lépő WLTP szabályozás okozta nehézségek ellenére sikeres évet zárt tavaly a Volkswagen világszerte és hazánkban egyaránt. A Volkswagen-csoport 1,3 százalékos növekedéssel összességében 10,9 millió gépkocsit értékesített tavaly, a Volkswagen márka a globális eredményből 6,3 millió autó értékesítésével vette ki a részét.

Több kategóriában is az élen zárt a Volkswagen hazánkban

A hazai piacon a Volkswagen stabilan tartotta korábban megszokott piaci pozícióját, 10.897 értékesített autóval 6,9 százalékos piaci részesedést ért el a márka importőre a 157.906 darabos piacon. A Volkswagen több kategóriában is élen zárt 2019-ben, a Golf-kategóriának nevezett osztályban – értelemszerűen a Golffal – 14 százalékos részesedéssel lett első, és a nagycsaládos autótámogatásnak köszönhetően a C-méretosztály egyterűi között 21 százalékos részesedéssel első helyre került a Tourannal. A Passat és a Passat Variant a saját kategóriájukban 18,9 és 27,5 százalékos piaci részesedéssel végzett a dobogó legfelső fokán. Emellett az e-Golffal és az e-up! modellekkel – összesen 29,8 százalékos piaci részesedéssel – az elektromos autók mezőnyében is élen végzett a VW.

Az értékesítést nagyban befolyásolják a gazdasági, környezeti hatások

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének becslése alapján a piac várhatóan 150 ezer körül alakulhat 2020-ban is, és ebből a Volkswagen 7,5 százalékosra kívánja növelni a részesedését, mert tervei szerint közel 11.250 gépkocsit értékesíthetnek. Ehhez számos piaci tényező is hozzásegítheti a márkát, amelynek fontos alappillérei, hogy az elmúlt évek eredményei alapján stabil és kiszámítható a hazai autópiac, továbbá jövőre is elérhető lesz a hétüléses gépkocsikra vonatkozó családi autóvásárlási program. Az értékesítési eredményt növelheti az is, hogy az idei évben összesen hét új márkát vezet piacra a Volkswagen, és az is fontos tény, hogy mára sikerült a WLTP kapcsán tapasztalt gyártási nehézségeket rendezni; továbbá megérkezik az ID-család első modellje is, és a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokság támogatójaként jelentős figyelmet kaphat a márka a nyár folyamán. Persze emellett nehezítő tényezőkkel is kalkulálnak: az idei értékesítési eredményekre hatással lehet a kedvezőtlen euró-forint árfolyam, illetve az is, hogy 2021-ben a még megengedő WLTP2-t a WLTP3 váltja, amely újabb kihívások elé állítja a márkákat.

„A jogszabályi változtatások jelentős feladatot adnak az autógyáraknak, ráadásul a környezetbarát technológia és a közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelelő megoldások fejlődésével párhuzamosan a gépkocsik ára is nőhet, amelyre további hatással lehet a szigorú széndioxid szabályozás. Mint ismert, amelyik márka nem teljesíti flottaszinten a kilencvenöt gramm/kilométer CO2 kibocsátási átlagot, komoly büntetést fizethet. A Volkswagen mindenesetre felkészült az újabb kihívásokra, s ha minden terv szerint alakul, büntetés nélkül teljesítheti az idei évet.” – tájékoztatott Dalnoki Balázs, a Volkswagen márkaigazgatója egy sajtóreggeli keretében. – „Segítség, hogy ebben az esztendőben még a legrosszabb kibocsátással rendelkező öt százalékot kizárhatják a számításból a gyártók, jövőre azonban a WLTP három érkezésével már ezekkel is kalkulálni kell.” 

A Volkswagen modelloffenzívával készül 2020-ra

A modellbevezetések sorát a Volkswagen legnépszerűbb modellje nyitja meg az első negyedévben, várhatóan februárban érkeznek meg a 8-as Golf első példányai hazánkba. A nyolcadik generáció 1.0, 1.4, 1.5, 2.0 literes motorral lesz elérhető 110 és 320 lóerő közötti teljesítménnyel, amelyek között mild hibrid és plug-in hibrid változatot is konfigurálhatnak a vásárlók. A palettán 115-200 lóerős teljesítménytartományban 2.0 literes dízelekkel is készül a VW, illetve a hazai importőr fontolóra vette a CNG-s változat magyarországi bevezetését is. Az új Golf kezdetben Life, Style, R-Line és GTE felszereltséggel érkezik hazánkban, később a GTI és az R modell is várható. A felszereltség a jelenkor legmodernebb megoldásait kínálja, így például LED-fényszóró, digitális műszerfal, kulcsnélküli, akár telefonos ajtónyitás és indítás, sávtartó asszisztens és Front Assist, Discover Pro információs és szórakoztató rendszer, valamint a Car2X funkció is az extra listán sorakozik majd.

A wolfsburgi márka életében az idei esztendő másik fontos mérföldkövének az ID modellcsalád első példányának, az ID.3-nak a bevezetése ígérkezik. Az előzetes elképzelések alapján júniustól érkezhetnek meg azok a 1st Edition felszereltségű, első szériás példányok, amelyeket még tavaly foglalózhattak le előzetesen a magyar vásárlók. A 80 darabos kvóta akkor 7 óra alatt fogyott el, amelyre 1000 euró előleg befizetésével bárki jogosult volt. Az ID.3 szériamodelljeinek kiszállítása augusztustól/szeptembertől várható, és 48, 64 és 78 kilowattórás akkucsomaggal lesz kapható, várhatóan 330, 420 és 540 kilométeres hatótávolsággal. A felszereltségi szinteknél is három opció közül választhatnak az ügyfelek (Pure, Pro, Max). Szintén a második negyedévben kezdhetik meg a T-Roc Cabriolet értékesítését is, valamint a labdarúgó Európa bajnokság előtt a United egyedi felszereltségű modellek is piacra kerülhetnek.

A harmadik negyedévben érkezik a megújult Arteon, valamint annak kombi változata, az Arteon Shooting Brake, továbbá a legújabb Tiguan is. Az év utolsó három hónapjában pedig a Touareg R változata és a 8 Golf Variant bővíti a kínálatot. Az idén megjelenő modellek nagy része hibrid változatban is elérhető lesz, aminek köszönhetően a Volkswagen márkaigazgatója a sajtóeseményen úgy fogalmazott, hogy 2020-tól a VW hibrid gyártóvá lép elő. 

Jelentős kedvezményeket biztosít a Volkswagen a privát ügyfelek számára

„Az idei évet jelentős ártámogatással indítjuk, a kedvezményeink az e-uptól kezdve a Touaregig mindegyik modellünknél elérhetőek privát ügyfeleink számára. A Polo például ötszázezer, a T-Roc hétszázötvenezer, a hetes Golf kilencszázezer, a Touran egymillió, a Passat másfél millió forint kedvezménnyel hozható el márkakereskedéseinkből, ráadásul banki finanszírozás esetén további háromszázezer, a hetes Golfnál további ötszázezer forint árelőnyt is biztosítunk” – mondta el Dalnoki Balázs.

A márkaigazgató arról is beszámolt, hogy a Volkswagen egy olyan mobilitási ökoszisztémát kíván létrehozni Transform 2025+ stratégiájával, amely széles termékpalettával, megfontolt jövőképpel és új üzleti megoldásokkal teremt értéket egy hálózatba kötött világban. Dalnoki Balázs úgy összegezte, hogy a VW a programnak köszönhetően a tömeggyártók csúcsára kíván törni, ám a hosszú távú vízióban még fontosabb szerepet tölt be a VW 2050-re kitűzött karbonsemleges mobilitási célja is. Intelligens mobilitás, automatizált vezetés, összekapcsolt közösség és intuitív kezelhetőség – ezek a Volkswagen legfőbb innovációs területei, s ezek vihetik végig a márkát az átalakulás útján.

Volkswagen az EURO2020 hivatalos mobilitási partnere

A korábban megszokott szponzorációs együttműködésektől eltérő megoldásokkal készül az EURO2020 mobilitási partnereként a Volkswagen a 2020-as labdarúgó Európa-bajnokságra, amely keretében a szurkolók helyi mobilitását kívánja segíteni a márka. Az EB ideje alatt Európa 12 nagyvárosában jelenik meg a VW standja a szurkolói zónákban, ahol az új ID.3-at tekinthetik meg az érdeklődők; a főbb közlekedési csomópontokban Volkswagen mobilitás segítők terelik a drukkereket, de mobil és fix mobilitási információs pultokkal is készül a vállalat. Már most elérhető az EURO2020 okostelefon applikációja, amely abban is támogatást nyújt a mérkőzések idején, hogy például melyik megállóban szálljunk le az autóbuszról ahhoz, hogy a székünkhöz legközelebb eső bejárthoz juthassunk.

Anno a Peugeot 504 V6 a B-csoport hőse is lehetett volna a rali sportban

Ha a Peugeot ralisportban elért korábbi sikereiről esik szó, késlekedés nélkül nevezi meg mindenki a 205-öst. Az elhivatott rajongók az 504 sikereivel is tisztában vannak. A két dicsőséges autó között azonban egy harmadik is volt – pontosabban lehetett volna.

Ütőképes hajtáslánc kompakt karosszériába szerelve, optimalizált tömegelosztással: ezzel a recepttel a B-csoport hőse lehetett volna a Peugeot 305 V6. A sors furcsa fintora, hogy mégsem tudta megvillantani képességeit az autó, mégis nagyon emlékezetes maradt.

Az egész 1960-ban kezdődött. Jack Kemsley, az R.A.C. rali (a mostani Wales-rali jogelődje) szervezője új ötlettel állt elő, hogy izgalmasabbá tegye a meglehetősen kiszámítható futamot. A verseny útvonalába Kemsley kérésére beiktattak egy három kilométeres erdei szakaszt, amelyen minél gyorsabban kellett végigmenniük a versenyzőknek. Ezzel megszületett a gyorsasági szakasz fogalma, és az új koncepció futótűzként terjedt el a rali világában. A vérpezsdítő száguldással egy gond volt csupán: a korabeli raliautókat nem erre találták ki. A hosszú távú etapokra tervezett versenyautók szívós, megbízható járművek voltak, de hogy a pilóták ne fáradjanak el túlságosan a verseny végére, a fejlesztők a kényelemre is hangsúlyt fektettek. A gyorsasági szakaszokon azonban nem volt esélye a nagy, nehéz, tiszteletet parancsoló versenyautóknak: eljött az apró, dinamikus, mérges kocsik ideje, a Mini Coopertől a Saab 96-ig.

Az FIA-nak alig egy évtizedre volt szüksége ahhoz, hogy a szabályzatot a megváltozott körülményekhez igazítsa. Megszületett a homológ versenyautó fogalma: az új 4-es csoportban induló gyártók akár teljesen egyedi autót is építhettek a versenyekre, feltéve, hogy abból legalább 500 utcai példányt is építenek. Így született meg a legendás Lancia Stratos HF 1974-ben, a legtöbb gyártó azonban óvatosabban járt el, és létező szériamodellekből alakította ki versenyautóját.

A Peugeot Competitions több vasat is tartott a tűzben: a sivatagi túraversenyeken többszörösen bizonyított 504-est, valamint a parányi, de annál tüzesebb 104-est. Mindez gyorsan túl soknak bizonyult a jóból. Még a programba a szívét-lelkét beleadó Gerald Allegret csapatigazgató sem tudta megakadályozni, hogy el ne aprózódjanak a Peugeot erőforrásai: két ütőképes autó között a földre ült a csapat. Egyre nyilvánvalóbb volt, hogy azonnali és radikális irányváltásra van szükség.

Az utolsó lökést az extrém B-csoport 1982-es bevezetése adta meg. A Peugeot feladta korábbi stratégiáját, amely a bajnokságokon való részvétel helyett az önálló terepralikon elért eredményekre helyezte a hangsúlyt, a túlságosan stabil 504 Coupé pedig végérvényesen kegyvesztetté vált – csakhogy nem volt autó, ami a helyébe léphetett volna! Az 1977-ben bevezetett 305-ös már nem volt éppen fiatal, ráadásul elsőkerék-hajtású volt, csúcsmotorjának teljesítménye pedig éppen csak elérte a 88 lóerőt. Allegret-nek ekkor merész ötlete támadt: az 504-es hajtásláncát kellene ötvözni a kisebb, fordulékonyabb 305-ös karosszériájával és futóművével. 

A gondolatot tett követte – bár a feladat a legkevésbé sem volt egyszerű. Az 504-es 2,7 literes, 250 lóerős V6-os blokkjának lökettérfogatát 2,5 literre csökkentették, mert így kedvezőbb súlykategóriában indulhatott a B-csoporton belül. Hogy a méretcsökkentés ellenére ne csorbuljon a teljesítmény, a blokk dupla Solex porlasztót kapott; a kedvezőbb tömegelosztás érdekében pedig a lehető legjobban hátratolták: így született meg a közép-orrmotoros, hátsókerék-hajtású 305 V6. 

A kardántengely elvezetése érdekében széles padlóalagutat hegesztettek a padlólemezre; a mechanikus védelem érdekében ebben vezették el a kipufogócsövet is.

A karosszériából sem sok eredeti elemet használtak fel. A tetőlemez és az ajtók alumíniumból készültek, a látványos légbevezető-nyílásokkal tagolt gépháztetőt, valamint a csomagtartó fedelét üvegszálas kompozitból alakították ki. A fékek a 604-es szedánból származtak, a futómű hangolásában az 504-eshez igazodtak. A kerékíveket kiszélesítették, hogy elférjenek a nagyobb nyomtávval szerelt, széles kerekek. A tengelytáv látványosan megnőtt, a mérnökök a lehető legcsekélyebb túlnyúlásra törekedtek. 

Gerald Allegret már megállapodott a Heuliez-vel, hogy legyártják a nevezéshez szükséges kétszáz darabos szériát, amikor váratlanul megbetegedett, és le kellett mondania a Peugeot sportrészlegének éléről. Utódja, Claude Charavay korábban az autógyártó pénzügyi vezetője volt, és ezzel összhangban mindent költségek és megtérülések fényében értékelt. Márpedig a 305 V6 nem igazán akart versenyképessé válni, még azután sem, hogy 24 szelepes hengerfejet és Kugelfischer mechanikus befecskendezőt szereltek rá. A legnagyobb problémát azonban nem is ez jelentette, hanem egy szerethető kisautó: a 205-ös bevezetése.

A Peugeot 205-nek 1983-ban kellett piacra lépnie, abban az évben, amikor a Peugeot látványos belépővel szeretett volna benevezni a rali világbajnokságra. Ez tovább gyengítette az ekkor már ötéves szedán esélyeit, a végső döfést azonban nem a kistestvértől, hanem egy versenytárstól kapta meg a 305-ös. Amikor az Audi bemutatta a Quattrót, egyértelművé vált, hogy az összkerékhajtásé a jövő. 

Ekkor már Jean Todt vezette a Peugeot versenyrészlegét, és miután átkeresztelte azt Peugeot Talbot Sport-ra, egyetlen célt tűzött ki maga elé: összkerékhajtású versenyautót akart építeni a 205-ösből. Ezzel a 305 V6 sorsa megpecsételődött: az autó anélkül adta fel motorsport-karrierjét, hogy akár egyetlen futamon is megmutathatta volna képességeit.

A tervezett kétszáz autóból mindössze kettő készült el: egyikük gyakorlatilag utastér nélkül, szürke karosszériával, a másik látványos kék-sárga sávozással és ugyanilyen kéttónusú belső térrel. Versenyt egyikük sem látott, csupán a távolból integethettek a Peugeot 205 T16-nak, amint a félelmetesen túlmotorizált apróság (a 305 V6-hoz hasonlóan 890 kilós autó hátsó tengelye elé beépített turbómotor eleinte 350, később 500 lóerős volt) 1985-ben és 1986-ban is megnyerte a rali világbajnokságot. A következő évadtól kezdve megszűnt a B-csoport, a 205 T16-nak új kategória után kellett néznie. Kipróbálta magát a ralikrosszban, a hegyi felfutókon és a terepralikon. Ez azonban már egy másik történet.

A Toyota továbbra is népszerű a magyarországi újautópiacon

A piaci pozícióját az elmúlt években folyamatosan javító Toyota a 2019-es évet már a harmadik helyen zárta a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon, 2020 januárjában ugyanakkor még előrébb lépett, megszerezve az első helyet hazánkban.

Ebben kétségkívül fontos szerepet játszik, hogy a piac legszélesebb környezetbarát, öntöltő hibrid elektromos modellportfóliója révén a Toyotának, szemben versenytársai nagy részével nem kell számolnia a szigorodó európai környezetvédelmi szabályozások miatt bekövetkező drasztikus áremelésekkel, vagy a kínálatból eltűnő modellekkel. Éppen ellenkezőleg, az év hátralévő részében új modellek egész sora érkezik majd a márkától.

Elképesztő lendülettel kezdte a Toyota a 2020-as évet, egyben az új évtizedet Magyarországon: a világ legfejlettebb környezetbárát öntöltő hibrid elektromos modelljeiről ismert autógyártó   a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon 1408 autó értékesítésével, 13,5%-os piaci részesedést elérve messze a legnépszerűbb autómárkaként végzett az első helyen januárban hazánkban. Ezzel a Toyota elképesztő mértékben, 7 százalékponttal növelte és ezzel gyakorlatilag megduplázta piaci részesedését a tavalyi év azonos időszakához képest, eladásai pedig abszolút értékben 136,2%-al nőttek. A Toyota így a személyautó piacon, 14,9%-os részesedéssel volt a messze legnépszerűbb márka, de előre tört a flottapiacon is: a 12,3%-os részesedés a harmadik legkedveltebb márkává tette a Toyotát a vállalati flottafelhasználók körében.

A Toyota Corolla Magyarország legnépszerűbb új autója

A három karosszériaváltozatban (az ötajtós Hatchback, a négyajtós Sedan és a kombi Touring Sports) és két eltérő teljesítményű környezetbarát öntöltő hibrid elektromos hajtással elérhető, a 2020-as Év Autója díj döntősei között is szereplő Toyota Corolla januárban, 456 darabos értékesítéssel nem csupán szegmensének legnagyobb darabszámban értékesített modellje, de egyben Magyarország legnépszerűbb autója is volt. 

A Toyota C-HR és a Toyota RAV4 egyaránt szegmensük legkedveltebb modellje

A kivonásokkal tisztított magyarországi újautópiacon sem a tavaly év elején vadonatúj generációval debütáló RAV4, sem a tavaly év végén megújult, és immár a Corollához hasonlóan két eltérő teljesítményű öntöltő hibrid elektromos hajtással elérhető C-HR nem talált legyőzőre, a RAV4 154 darabbal, míg a C-HR 124 darabbal lett kategóriájának legnépszerűbb modellje. Ezzel egyébiránt a RAV4 hazánk legnépszerűbb SUV-jának, a C-HR pedig a harmadik legkedveltebb SUV-nak bizonyult Magyarországon januárban.

Élen az Aygo és a Yaris is: kisautókban is verhetetlen a Toyota

A kivonásoktól tisztított hazai piacon a Toyota két népszerű kisautója, az Aygo és a Yaris is kategóriájának legnépszerűbb modellje lett januárban: az Aygo 74 darabbal, míg a Yaris 384 darabbal végzett az első helyen.

A Hilux őrzi második helyét, előrelépett a Camry és a Proace Verso

A Hilux 104 darabos eladásával stabilan tartja a második helyéta pickup szegmensben, a Camry viszont 49 darabbal előre ugrott a felső-középkategória negyedik helyére, míg a Proace Verso 38 darabbal szegmensének második helyén zárt.

Nem panaszkodhat a Lexus sem, három modellje is dobogós helyen zárta a januárt szegmensében

Nagyon jól szerepelt a magyarországi prémium piacon továbbra is ötödik helyen álló Lexus is: az ES luxuslimuzin valamint a népszerű UX és NX crossoverek egyaránt szegmensük harmadik helyén zárták a januári hónapot.

Mi várható az év hátralévő részében?

Természetesen egyetlen hónap eladásaiból még nem lehet egész évre vonatkozó trendeket leolvasni, az viszont kétségkívül elmondható, hogy a Toyota erősebb helyzetben van Európában mint valaha. Az Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó, prémium márkájával, a Lexusszal együtt pedig piac legszélesebb, 20 modellből álló öntöltő hibrid elektromos modellportfólióját jegyző Toyota ugyanis, szemben legtöbb versenytársával sem drasztikus áremelésekre, sem modellek megszüntetésére nem kényszerül Európában a szigorodó emissziós normák miatt. Sőt, az új normákat az európai eladásaiban kimagasló, 60% fölötti hibrid arány miatt könnyűszerrel teljesítő Toyota új modellek sorát mutatja be idén is. Ezek között vannak olyan rétegmodellek is, mint az új GR Yaris utcai sportautó és a GR Supra kétliteres változata, de olyan komoly volumenpotenciállal rendelkező autók is, mint a tavasszal érkező Proace City és Proace City Verso, illetve az ősszel érkező vadonatúj Yaris. Míg az akár hétüléses változatban is elérhető Proace City Verso idehaza a nagycsaládos autóvásárlási program miatt számíthat nagy sikerre, addig a Yaris európai szinten is a vállalat legfontosabb modellje, amely Magyarországon hagyományosan vezeti szegmense értékesítéseit, folyamatosan növekvő hibrid aránnyal. Ősszel érkezik ráadásul a Toyota RAV4 plug-in hibrid elektromos változata is, amely további lendületet adhat a szegmensének értékesítéseit már most is vezető modellnek. 

Izgalmas lesz látni hogy a versenytársak mennyire lesznek képesek felvenni a versenyt a Toyotával, egy azonban bizonyos: a piac legfejlettebb és legkiforrottabb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtását a Toyota és prémium márkája, a Lexus kínálja, ez pedig komoly fegyvertény lehet a szigorodó emissziós normák miatt a környezetbarát hajtásokra rohamléptekkel átálló európai és magyarországi autópiacon.

[TESZT] BMW 320d Touring G21 xDrive – hagyományőrzés felsőfokon

Tesztünkben egy olyan kombit mutatunk be, amely egyfelől lehet remek családi alternatíva, de lehet elegáns üzleti célokra szánt megoldás is. Ráadásul az összes negatív sztereotípia elfeledhető, ha ilyet birtokol az ember. BMW 320d Touring nagyító alatt.

Kezdhetnénk sokadjára ilyen meg olyan evolúcióval, de arra, hogy tájékozódjon a kedves olvasó e téren, ott a Google, lehet mazsolázni – van háttéranyag bőven. Teljesen felesleges; ugyanis mindenki, aki kicsit is képben van a BMW 3 törzsfejlődésével, vagy aki csak egy kicsit is elhívatott a márka/modellsorozat tekintetében, úgyis továbbpasszolná a kérdést, nem igaz?

Mindenesetre a BMW 320d Touring remek jelenkori lemodellezése a BMW rendelkezésre álló technológiáinak, formatervének, és a huszonegyedik századi elvárásoknak. Nincs ez másképp jelen tesztautónk esetében sem. Azonban olyanok, akik mondjuk a mai napig birtokolnak egy E36 M3-at például, nem fognak nagyon párhuzamot találni az akkori nyers sportosság, erődemonstráció és tálalás terén, ami nem is baj – bár a 20d nem az a liga egyáltalán. Egyszerűen változnak a trendek és normák, manapság jellemzően minden másról szól már, mint 20-25 évvel ezelőtt.HIRDETÉS

No de vissza a realitásokhoz: a BMW 320d Touring – ugyanúgy, ahogy többi társa is – szinte teljesen új formatervet kapott, vadonatúj megközelítésekkel. Az orr-rész a mai meghatározó BMW-dizájn szerint készült, a dizájn sportosságot sugall, hangsúlyos veseidomokkal, morcosra húzott fényszóróburákkal, tekintélyes nagysággal bíró légbeömlőkkel. 

Pontosan úgy, ahogyan azt egy BMW fan elvárja, de azért a tervezés során arra is kínosan ügyeltek, hogy újabb célcsoportok igényeit is remekbeszabottan tudja kielégíteni az új hármas.

Hordoz minden szükséges tradicionális részletet

A BMW 320d Touring jellegzetessége a klasszikus limuzinforma, és ennek így is kell maradnia. Relatíve hosszú motorházfedél, az utaskabin rajzolata remekül olvad össze a csomagtér-résszel, úgy, hogy közben semmi ötajtós áthallás, vagy túlzott gömbölyítés. Persze ne gondoljuk, hogy téglaszerű a kaszni arculata, sőt, ellenkezőleg: kitűnő formavilág, törésvonalak, és rendkívül sok dinamizmust sugalló részelem található. Könnyed vizuális látvánnyal, igazán sportos tálalással elegyítve.

Hátulról nézve is összetébeszthetelen kombi a BMW 320d Touring. Elsősorban a lámpatestek kialakítása, azok rajzolata meghatározó, valamilyen szinten tradicionális; a kocsiszekrény formája talán itt lényegül át leginkább – vagy ha “féloldalas” nézetből vizslatjuk a végeredményt.  Ha pedig összetévesztenénk netán egyéb márkatársakkal, akkor ott a visszafogott 320d felirat: ez adja a szemlélődő tudtára, hogy mivek is van dolgunk voltaképp.

Bár a tetővonal kifejezetten alacsonyra lett kanyarítva a BMW 320d Touring-nak, mégsem macerás a ki- és beszállás. Annak ellenére viszont, hogy a vezető- illetve első utasoldali ülések erőteljesen kagylós jellegűek (bár a “fapadosabb”, vagy inkább hétköznapibb tálalást kapott modellekre ez nem igaz), mégis komfortos az utazás, akár hosszabb távolságokon is – főként, ha hátul foglalunk helyet. Igaz, két felnőtt az ideális ide, tehát összességében 4 felnőtt, vagy 2 felnőtt-2 gyerek kombó a kompromisszummentesség netovábbja.

Kombi, megfelelő férő- és rakodóhelyekkel

Az első ülések ülő- és hátlapjai jól optimalizáltak, kellően testreszabhatók. Prémiummárkához méltóan a BMW 320d Touring anyaghasználata kitűnő, remek kvalitás jellemzi a bőrözést, a műanyagok nem kopogósak, a gumis hatású cockpit elemek tapintása is bársonyos, kellemes.

Dizájn tekintetében megmaradt a klasszikus és tradicionális BMW-jelleg, tehát a vezető irányába döntött középkonzol, felső részen az infotainmenttel, alatta a légbeömlőkkel szinte ugyanaz, mint eddig megszokhattuk.

Újratervezett váltókar került a BMW 320d Touring-ba, ami lényegében a formát érinti: kissé vaskosabb és egronomikusabb, ezáltal könnyebben kezelhető részegységet kapunk. Igaz, a kecsesség-faktorból vesztett ezáltal a középkonzol folytatása, de kinek mi, így talán sportosabb lett az egész aspektus.

A nagybetűs etalon: 20d

Kimondottan dízelpártiak vagyunk az Autóaddikt.hu szerkesztőségében. Legalábbis a mai, új autók tekinteténben – így nem meglepő, hogy néminemű elhívatottsággal viseltetünk a BMW jól bevált 20d gázolajosával szemben is. 

Megannyiszor bizonyított már ez a motor, mind dinamika, mind pedig fogyasztás terén. Imádjuk, sokadjára írtuk le – a piac egyik lehető leggazdaságosabb és agilisabb aggregátja ez a gázolajosok terén.

Az új BMW 320d Touring esetében a hengerűrtartalom 1995 köbcentiméter (tehát itt a 20d ténylegesen 2 literes megközelítést takar, mint annak előtte is), sornégyes kialakítással. A maximális teljesítmény 190 lóerő 4000-es percenkénti fordulaton, míg a nyomaték most sem vérszegény: kereken 400 Newtonméter. A húzóerő viszonylag és relatíve korán, 1750 RPM-től rendelkezésre áll, turbólyuknak szinte nyoma sincs, a görbe egyenletesen épül 2500-ig, de 4000-nél sem fogy a szufla érezhetően. 

A BMW 320d Touring 20d erőforrásához remek párosítást jelent a 8 gangos tiptronic automata váltóegység; a sebességfokozatok észrevétlenül érkeznek egymás után szorgosan, a jól megszokott ZF-módon.

Etalon a menetdinamikában, és etalon az optimális fogyasztás terén is: a BMW 320d Touring újfent nem hazudtolta meg önmagát – hetedik generációjába lépve is csúcs, remek, imádnivaló minden túlzás nélkül. Városi környezetben 5.9-6.3 literes, míg országúti körülmények közt 3.9-4.9 literes átlagot rögzítettünk.

Árazás

A tesztben szereplő BMW 320d Touring árcédulája valamivel magasabb, mint 21 millió forintos értéket hordoz, az alapár 13 millió forint környékén kezd.

2019 BMW 320d Touring G21 xDrive specifikációk

Motor

Motortípus: soros négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval, S/S

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4633 mm

Szélesség: 1827 mm

Magasság: 1435 mm

Tengelytáv: 2851 mm

Tömeg, üresen: 1530 kg

Megengedett össztömeg: 2085 kg

Csomagtartó mérete: 495 liter, 1500 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 57 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 240 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.8 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 5.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.8 l/100km

Országúti: 4.5 l/100km

Vegyes: 4.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 117 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Egyedi abroncsot tervezett a Bridgestone a kecskeméti Mercedes gyárnak

A tatabányai Bridgestone gyár elindította az első szállítmány Turanza típusú gumiabroncsait, amelyek a kecskeméti gyárszalagról legördülő Mercedes-Benz személygépjárművekre kerülnek majd.

Az A- és B-osztályú Mercedesekre defekttűrő technológiával ellátott nagyteljesítményű abroncsokat gyártottak Tatabányán, direkt a Mercedesekre tervezve. A tatabányai gyár kapacitásait egyre nagyobb arányban foglalja le a gyári beszállítói piac. A vállalat mindinkább szeretné a régió autógyártóinak igényeit is kielégíteni. 

A mostani szállítmányt megelőző audit során a Bridgestone-nak gyári beszállítóként nagyon szigorú elvárásoknak kellett megfelelnie. A 18 colos felnikre gyártott defekttűrő technológiával rendelkezdő Turanza LS100 abroncsokat kimondottan a Mercedes számára fejlesztették az abroncsgyár római kutatás-fejlesztés központjában. A tervezést követően a hazai gyár elkészítette a kísérleti abroncsok első szériáját, amelyeket helyben és ezzel párhuzamosan a római tesztpályán is vizsgáltak. A tesztek végeztével az új abroncs minden követelménynek sikeresen megfelelt, így a Bridgestone elsőként szerezte meg a minősítést a versenytársak közül, és rekordidő alatt tudta bevezetni az abroncsot. 

„Rendkívül büszkék vagyunk, hogy magyarországi autógyárként a Mercedes is minket választott” – mondta Topolcsik Melinda, a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. ügyvezető igazgatója. „Az a célunk 2020-ra, hogy a kapacitásunk 30 százalékát a gyári beszállítói piac fedje le. Továbbá az is érdekünk, hogy lehetőleg itt helyben, a régión belül tudjuk kiszolgálni az autógyárak szükségleteit.”

Idén szeptemberben a vállalat a magyar kormány által 826 millió forinttal támogatott, 9,2 milliárd forint összértékű beruházás keretén belül jelentős gyártástechnológiai fejlesztést hajtott végre, és egy új, 10 000 négyzetméter alapterületű raktáregységet adott át. Az új épület összesen 180 000 darab gumiabroncs tárolására alkalmas, amellyel 600 000 darab abroncsra nőtt a teljes raktárkapacitás, ezzel lehetővé téve a nemzetközi és a Magyarországon működő autógyárak, illetve az abroncspiac rugalmasabb kiszolgálását.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK