Főoldal Blog Oldal: 189

Toyota Hiace lakóbusz, Land Cruiser hajtáslánccal

Az ausztrál Bus 4×4 vállalkozás – nevéhez híven – kisebb-nagyobb buszok összkerékhajtású átalakításaira szakosodott. Legújabb munkájuk valós piaci hiányt pótol.

Az 1967-es bevezetése óta világszerte mintegy 6,3 millió példányban eladott Toyota Hiace 1977 és 2004 között gyártott három generációját akár összkerékhajtással is megvásárolhatták az ügyfelek, azóta viszont kizárólag hátsókerékhajtással készül a márka emblematikus kisbusza – és a Toyota nem is tervez ezen változtatni. A legtöbb piacon nincs szükség négykerékhajtásra, a kontinensnyi méretű Ausztráliában azonban mindig jól jöhet az extra tapadás, ezért egy magánvállalkozás a kezébe vette az ügyet, és megépítette a Hiace összkerékhajtású verzióját.

A Bus 4×4 mérnökei nem sokat tétováztak, házon belül kerestek és találtak megoldást a problémára. A Land Cruiser Prado robusztus összkerékhajtási rendszere különösebb nehézségek nélkül alkalmazkodott új környezetéhez, az 538 centiméter hosszú Hiace Commuter modellhez. Az elektronikus terepváltó, a részlegesen önzáró első differenciálmű és a zárható hátsó differenciálmű beépítése után a 134 lóerős dízelmotor a legvadabb terepen is megszállott magabiztossággal mozgatja az autót.

Hogy a futómű képességeit a hajtásláncéhoz igazítsa, a Bus 4×4 nem kevesebb mint 11 centiméterrel (!) emelte meg a szabad hasmagasságot. Ezt követően a mocsarakon és folyókon való átkelést támogató sznorkelt (a motor által beszívott levegőt a szélvédőkeret magasságából bevezető „kürtőt”) és az ausztrál vadonban nélkülözhetetlen gallytörő rácsot szereltek az autóra. Miután pedig a technikai átalakítással elkészültek, jöhetett a belső berendezés.

A cég ugyanis nem terepjárót, hanem expedíciós járművet szeretett volna építeni a Hiace-ből. Ahhoz pedig, hogy ennek minden kelléke elférjen a furgonban, egy igazán ötletes megoldással bővítették annak belső terét. A hátfal mögül lenyitható sátorelem jócskán megtoldja a hasznos belteret, és igazán komfortos hálóhelyéül szolgál akár két utasnak is. Fürdőszoba nincs, annak funkcióit hordozható árnyékszék és külső zuhanycsatlakozó látja el; az 59 literes tartályból nemcsak a tisztálkodáshoz, hanem a főzéshez is jut elegendő víz. A beltér mindkét fala mentén konyhapultot találunk, az elektromos fogyasztókat napelemes akkumulátorcsomag szolgálja ki.

A Bus 4×4 mindig megrendelésre, egyedi igények szerint építi autóit, így az átalakítás pontos árát csak hozzávetőlegesen lehet meghatározni. Az alapmodellre – a Land Cruiser hajtásláncával és a szükséges offroad-kiegészítőkkel felszerelve, de a belső átalakítások nélkül – 115 ezer ausztrál dolláros, azaz 23,2 millió forintos indulóárat kalkulált a cég, ami a Hiace beszerzési költségeit is magában foglalja. Ez nagyjából másfélszerese egy vadonatúj hosszú tengelytávú, dízelmotoros Hiace árának.

Pontosan itt rejlik azonban a fejlesztés egyetlen szépséghibája: nevezetesen, hogy az még az előző generációs Hiace modellen alapul. Ezt éppen idén tavasszal váltotta le a Toyota – pont a legrosszabbkor a Bus 4×4 szempontjából. Mivel azonban az átépítést akár használt járműveken is elvégezhetik, Ausztráliában pedig mindig is népszerű volt a típus (a bevezetése óta mintegy 330 ezret adtak el itt belőle), várhatóan hosszú sorban állnak majd a cég telephelyén az átalakításra váró ügyfelek. Közben pedig a mérnökök hozzáfoghatnak az új generációs Hiace AWD fejlesztéséhez…

Frankfurti Nemzetközi Autószalon 2019: a MINI újdonságai

A brit prémiumgyártó rajongói a frankfurti expó 11-es csarnokában csodálhatják meg először a MINI első tisztán elektromos meghajtású modelljét, amely mellett a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával felszerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hibrid modell is bemutatkozik.

A 2019-es Frankfurti Nemzetközi Autószalon látogatóit a MINI a vezetés zéró emissziójú élményének esszenciájával várja, hiszen jövőbe mutató színpadának minden négyzetcentiméterét az elektromos mobilitás innovációja járja majd át. A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje, a vadonatúj MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) a károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés új korszakát hozza el a jelenbe, amelyben az ügyfelek a zéró emissziójú, gyakorlatilag hangtalan vezetés élményét a MINI hamisítatlanul egyedi stílusában élhetik át. A hálózatról tölthető vezetési élmény terén a MINI Cooper S E Countryman ALL4 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,9 – 2,1 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,5 – 13,9 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 43 – 47gramm / km) is kimagasló innovációval készül, a Frankfurtban debütáló újdonság plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája ugyanis a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával gazdagodik, immár 57 kilométerre növelve az energiatároló egység egyetlen feltöltésével megtehető, tisztán elektromos hatótávolságot.

A MINI Cooper SE autószalon-premierje mellett a brit prémiumgyártó a 68. Frankfurti Nemzetközi Autószalonon fennállása hatvanadik évfordulóját is megünnepli, miközben 1959 óta tartó tömegtermelésében az elmúlt napokban a tízmilliomodik modell is napvilágot látott. A MINI így a frankfurti színpadon is reflektorfénybe gurítja az oxfordi gyár jubileumi négykerekűjét, a MINI 60 Years Edition modellt, amely exkluzív stílusjegyekkel és páratlan felszereltségi opciókkal fűszerezi meg a prémium kompakt szegmens legegyedibb háromajtósának jellegzetes karakterét. A frankfurti expó főbejáratánál található 11-es csarnokba kilátogató vendégek ráadásul nem csupán a MINI aktuális modellpalettáját, de megannyi kiegészítőjét és életmódtermékét is megcsodálhatják.

Erő, stílus és zéró emisszió: a MINI Cooper SE

A MINI Cooper SE a prémium kompakt szegmens első tisztán elektromos meghajtású modellje, amely érzelmekben gazdag, intenzív élményekkel ruházza fel a nagyvárosokban átélhető, hosszú távon fenntartható mobilitás lehetőségét. A modell műszaki alapját a háromajtós MINI adja, amelynek jellegzetes stílusjegyeit további típus-specifikus kiegészítők fokozzák. A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor a MINI által fémjelzett vehemenciával képes forgatni az első kerekeket, lélegzetelállító gyorsulást produkálva. A gázpedál már a brit prémiumgyártó ügyfelének legenyhébb érintésére is azonnali teljesítmény-leadással reagál, amely új dimenzióba emeli a gokartos vezetési élmény fogalmát. A MINI Cooper SE mindössze 3,9 másodperc alatt képes felgyorsulni álló helyzetből 60 km/órás sebességre, de a nulla-százas sprinthez is csupán 7,3 szekundumra van szüksége.

Az ereje teljében lévő hajtáslánc energiaellátásáról a legkorszerűbb lítium-ion akkumulátor gondoskodik, amely egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométernyi tisztán elektromos meghajtást garantál. A futómű típus-specifikus hangolásának, valamint a modell extrém alacsony súlypontjának köszönhetően (amelyben a jármű padlólemezébe süllyesztett nagyfeszültségű akkumulátor is kiemelt szerepet játszik) a MINI Cooper SE rendkívül dinamikus kezelhetőségről, agilitásról és kanyarodási képességről tesz tanúbizonyságot. Ráadásul az akkumulátor elhelyezésének további előnye, hogy a tisztán elektromos meghajtású MINI pontosan ugyanakkora utas- és csomagteret kínál az ügyfeleknek, mint a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI modellek.

A márka zéró emissziójú négykerekűje a MINI oxfordi gyárában lát majd napvilágot, 2019 novemberétől. Forradalmi hajtáslánc-technológiáját a BMW Group elektromos mobilitásra szakosodott fejlesztőközpontjaiban, Dingolfingban és Landshutban fejlesztették ki a mérnökök. A MINI Cooper SE alapfelszereltségének a LED-technológiás első fényszórók, a digitális műszeregység, az elektromos rögzítőfék, a duplazónás automata légkondicionáló, a hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszer, a kiegészítő fűtés, az álló helyzetben is működtethető légkondicionáló és a Connected Navigation csomag is része. Az újdonság által kínált kényelmet és biztonságot számos intelligens vezetést támogató rendszer hivatott fokozni, a maximális személyre szabhatóságról pedig négy különböző felszereltségi csomag gondoskodik.

30 százalékkal nagyobb tisztán elektromos hatótávolság: az új MINI Cooper S E Countryman ALL4

A MINI által fémjelzett vezetési élmény és a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia úttörő egyesítésével a MINI Cooper S E Countryman ALL4 iránymutató szerepet tölt be a brit prémiumgyártó modellpalettáján, a hatalmas népszerűségnek örvendő plug-in hibrid modell pedig most minden korábbinál vonzóbbá válik – a BMW Group legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiájának köszönhetően, amely nem csupán a hajtáslánc-hatékonyság, de a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság tekintetében is kimagasló fejlődést kínál. Az energiatároló egység külső méretei mit sem változtak, bruttó energiateljesítményét azonban a mérnökök 7,7 kilowattóráról 10,0 kilowattórára növelték. A MINI Cooper S E Countryman ALL4 tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolsága így az elődmodellhez képest mintegy 30 százalékkal, 55 – 57 kilométerre nőtt. Helytakarékossági okokból a tervezők az energiatároló egységet a hátsó üléssor alá építették be. A lítium-ion akkumulátor a háztartási aljzathoz csatlakoztatható, alapfelszereltségként kínált töltőkábellel körülbelül 5 óra alatt teljesen feltölthető, amely idő típus-specifikus falitöltővel 3 óra 15 percre csökken.

A MINI Cooper S E Countryman ALL4 plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája egy háromhengeres benzinmotort és egy elektromos motort működtet szinkronban, amely 165 kW / 224 lóerő maximális rendszerteljesítményben teljesedik ki. Az így felépülő hibrid-specifikus összkerékhajtás minden pillanatban az adott vezetési szituáció követelményei szerint osztja el az első és a hátsó tengely között az erőforrásokból érkező teljesítményt és forgatónyomatékot. A modell 6,8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra. A legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia a hajtáslánc hatékonyságára is jótékony hatást gyakorol, a MINI Cooper S E Countryman ALL4 átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása ugyanis az elődmodell tükrében mintegy 20 százalékkal, 100 kilométerenkénti 1,9 – 2,1 literre, illetve kilométerenkénti 43 – 47 grammra csökkent.

TJ Cruiserként térhet vissza a Toyota FJ Cruiser

Rétegmodell létére világszerte hatalmas siker volt a Toyota FJ Cruiser. A komoly terepjárót vidám gúnyába öltöztető modell hamarosan újra velünk lehet, bár utódja egészen más utakon jár majd – szó szerint.

Sorozatgyártásba kerülhet a 2017-ben megálmodott Toyota TJ Cruiser. Japán lapértesülések szerint az ötajtós öszvérmodell szériaverziója akár már idén október végén bemutatkozhat.

Amikor a Toyota 2018 januárjában beszüntette az FJ Cruiser gyártását, egy igazán egyedülálló modellel lett szegényebb a globális autópiac. A 2005 óta gyártott terepkupé a Toyota aktuális offroad-kínálatából (a Land Cruiser Prado terepjárótól kezdve a Tacoma pickupon át a 4Runner alvázas szabadidőjárműig) szemezgetett műszaki komponenseket egy olyan, rendkívül vidám megjelenéssel kombinálta, amelyben a klasszikus Land Cruiser FJ40 időtlen stíluselemei a játékautók őszinte komolytalanságával keveredtek.

A 4.0 literes V6-os benzinmotorral szerelt modell elsődleges piaca az Egyesült Államok volt, ahol teljes pályafutása alatt közel negyedmillió példányban talált gazdára. Az alvázas felépítmény dacára a márka önhordó karosszériás crossoverei, a RAV4 és a Highlander közé pozícionált típus ugyanakkor a Közel-Keleten és Japánban is érdemi sikereket aratott; távozásakor tehát kézzel fogható – ha nem is hatalmas – űrt hagyott maga mögött.

Amikor a Toyota a 2017-es Tokiói Autószalonon bemutatta a TJ Cruiser tanulmányautót, azt sokan automatikusan az FJ Cruiser leendő utódjának tekintették. Erre engedett következtetni a szögletes sziluettet lágy, kerekded részletekkel kombináló formavilág, az elnevezés, de a rengeteg jópofa ötlet is. Az autó külső felületeit például karcolás- és ütésálló anyag borította, az összes ülést teljesen a padlóba lehetett süllyeszteni, hátoldalukon pedig számtalan lekötési pontot alakítottak ki a tervezők. A mindössze 4,3 méteres hossza ellenére rendkívül tágas autót annak idején a modern TNGA platformra, 2.0 literes hibrid hajtáslánccal álmodta meg a Toyota.

Az új modellnek csak akkor van létjogosultsága, ha azt világszerte forgalmazza a Toyota, ugyanakkor a C-HR (4,36 méter) és a RAV4 (4,6 méter) közé már nem fér be egy harmadik modell, a 4,2 méteres vagy még rövidebb, városi crossoverek igazából csak Európában népszerűek. Ugyanakkor a C-HR robusztusabb, praktikusabb, kevésbé divatorientált alternatívájaként globális piaci keresletre számíthatna a modell, különösen, ha bevonják a Corolla kétlépcsős hibrid hajtáslánc-stratégiájába.

A minden idők legnagyobb számban értékesített személyautójaként számon tartott Corolla kétféle hibrid hajtáslánccal, a takarékos vezetőknek szánt, 122 lóerős 1.8-assal, valamint egy jóval dinamikusabb, 180 lóerős 2.0 literessel is elérhető. A japán Best Car magazin úgy tudja, egyes piacokon a RAV4-es 2.5 literes benzinmotorra épülő, 222 lóerős hibrid hajtáslánca is elképzelhető volna a TJ Cruiserhez – ennek Európában vajmi kevés realitása volna, ugyanakkor Észak-Amerikában, ahol a C-HR is 144 lóerős, 2.0 literes benzinmotorral kapható, ez az opció sem kizárható – annál inkább, mert az eredeti tanulmányautó bemutatásakor az összkerékhajtás is felmerült rendelhető opcióként.

Pontosan ez utóbbi – azaz az egykori tanulmányautó gyártás közeli műszaki alapja – miatt reménykedhetünk a TJ Cruiser megvalósulásában, annak ellenére, hogy a Toyota hivatalosan nem erősítette meg az elképzelést. A Best Car újságírói szerint viszont már az idei Tokiói Autószalonon, azaz október utolsó napjaiban bemutatkozhat a leendő szériamodell, mások inkább 2020 elejére, például a januári Detroit-i Autószalonra valószínűsítik a premiert.

Íme, a BMW legexkluzívabb modelljei: a kézzelfogható luxus fogalma újraértelmezést nyert

A BMW fennállásának centenáriumán bejelentett „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégia a hosszú távon fenntartható növekedés központi pilléreként tekint a vezetés élményével átitatott portfólió célzott bővítésére, amelynek égisze alatt a bajor prémiumgyártó az elmúlt két esztendőben hét vadonatúj, illetve átfogóan továbbfejlesztett luxusautóról rántotta le a leplet.

Magával ragadó modellpalettája átfogó továbbfejlesztésével, rendhagyó bővítésével és egy vadonatúj, független termékkategória megteremtésével a BMW az elmúlt két esztendőben újrapozícionálta magát a luxusszegmensben. A bajor prémiumgyártó lélegzetelállító négykerekűi, amelyek a márka által fémjelzett vezetési élményt felülmúlhatatlan mértékű exkluzivitással párosítják, mára változatosabbá és innovatívabbá értek, mint valaha. A BMW csúcskategóriás modelljeinek portfóliója eközben minden korábbinál szélesebb célcsoportot kényeztet: az ikonikus limuzinok, a hagyományos és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal szerelt luxus sportautók, valamint a Sports Activity Vehicle terepjárók egytől egyig a vezetés intenzív élményének összehasonlíthatatlanul egyedi formáját váltják valóra. A modellek kimagasló státuszát a 7-es és 8-as típusjelzések szimbolizálják. A termékpaletta célzott bővítésére a BMW Group „Strategy NUMBER ONE > NEXT” vállalati stratégiája központi tényezőként tekint, amellyel bebiztosítja hosszú távon fenntartható, iparágon belüli növekedését.

A luxusszegmensben véghezvitt portfólió-bővítési intézkedések bejelentése után két évvel a BMW a felülmúlhatatlan exkluzivitás és a letaglózó vezetési élmény egyedülálló harmóniájával felruházott modellek végtelenül széles választékával még a luxusszegmens leginkább kifinomult célcsoportjait is képes kiszolgálni. A fejedelmi paletta korszerűsítése és bővítése az új BMW 8-as Coupé leleplezésével vette kezdetét. A kétajtós sportautót a hosszú távú megmérettetésekre felkészített BMW M8 GTE versenyautóval párhuzamosan fejlesztették ki a mérnökök, amely, mint ilyen, a sportos elegancia és a csúcstechnológiás luxus mögött kivételes menetdinamikáról tesz tanúbizonyságot. A BMW 8-as Cabrio érkezésével a bajor prémiummárka ügyfelei mindezt nyitott tetővel is átélhetik, 2019 szeptemberében pedig a modellsorozat harmadik tagja is világpremierjét ünnepli: a BMW 8-as Gran Coupé négy teljes értékű ülésen kínálja fel az ügyfeleknek a vezetés magával ragadó élményét.

Debütálásakor az új BMW 7-es sorozat ismét kategóriaetalon mérceként gurult fel a luxuslimuzinok szegmensének trónjára. Magabiztos formanyelvével, átfogó fejlesztéseken átesett hajtáslánc-technológiáival, valamint a járművezérlés és a digitalizáció terén egyaránt úttörőnek számító innovációival az újdonság világszerte osztatlan sikerként érkezett meg az utakra. A luxuslimuzin iránymutató karakterét három különböző, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felvértezett modellváltozat nyomatékosítja: a hálózatról tölthető hajtáslánc működéséhez szükséges energia tárolását a legkorszerűbb akkumulátorcella-technológiával felszerelt lítium-ion akkumulátor végzi, az elektromos motor pedig egy soros hathengeres benzinmotorral dolgozik együtt. A technológia nem csupán a sportos vezethetőség terén, de a hajtáslánc-hatékonyság és a nagyfeszültségű energiatároló egység egyetlen feltöltésével megtehető, tisztán elektromos hatótávolság tekintetében is jelentős mértékű fejlődést garantál. A bajor prémiummárka valaha gyártott legnagyobb Sports Activity Vehicle modelljét eközben már bejelentésétől kezdve óriási ügyfél-érdeklődés övezte: erőteljes kiállásával, lenyűgöző exkluzivitásával, páratlan tágasságával, vérpezsdítő sportosságával és kimagasló terepjáró képességével az első BMW X7 a négy keréken átélhető luxus vadonatúj értelmezését testesíti meg.

A sportautók jövőképét ugyancsak két luxuskategóriájú BMW modell hozta el a jelenbe. Avantgárd stílusával, valamint egyszerre erőteljes és hatékony plug-in hibrid hajtáslánc-technológiájával a BMW i8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 gramm / km) a hosszú távon fenntartható sportosság négykerekű szimbólumává vált. A teljesítmény és a zéró emissziójú mobilitás jellegzetes harmóniáján túl a BMW i8 Roadster (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,5 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 46 gramm / km) ezt követően a vezetés nyitott tetővel átélhető, páratlanul különleges élményét váltotta valóra, amelynek köszönhetően a modell mindössze néhány héttel piaci bevezetése után átvette a BMW i8 Coupé helyét a világ legszélesebb körben értékesített plug-in hibrid sportautójának járó trónon.

A bajor prémiumgyártó átfogó modellfejlesztési és portfólió-bővítési hullámának 2019 szeptemberében a BMW M GmbH vadonatúj nagyteljesítményű sportautó-kvartettje ad újabb lendületet. A BMW M8 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km), a BMW M8 Competition Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km), a BMW M8 Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,6 – 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 – 246 gramm / km) és a BMW M8 Competition Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,6 – 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 – 246 gramm / km) az utakon és az épített versenypályákon is maximális teljesítménnyel fűszerezi meg a vezetés luxus színvonalú élményét. 2019 novemberében pedig, a Los Angeles-i Nemzetközi Autószalonon a BMW M8 Gran Coupé is világpremierjét ünnepli.

Frankfurti Nemzetközi Autószalon 2019: Audi AI:TRAIL quattro

Az Audi új tanulmányautóval jelentkezik az idei Frankfurti Autókiállításon egy elektromos hajtású off-road autó bemutatásával.

Ez az újdonság a negyedik változat a négykarikás márka jövőbe mutató tanulmányautó sorozatában, mely 2017-ben indult az Audi Aicon ugyancsak Frankfurtban történt kiállításával.

A sajtónapokkal szeptember 10-én nyitó Frankfurti Autókiállításon mind a négy tanulmányautó látható lesz a 3-as pavilonban lévő Audi standon.

Vajon mennyire “Opelesedik” a Peugeot? És mennyire lesz Peugeot az Opel?

Aki követte az elmúlt két év autóipari fejleményeit, az akár meg is lepődhet a cím láttán, hiszen az elmúlt két évben – amióta a PSA csoport megvette a General Motorstól az Opelt – az Opellel kapcsolatos írások egy része azt feszegette, mennyire lesz Peugeot az Opel?

A téma érzékeny, hiszen az Opelnek, mint német márkának kulcsfontosságú, hogy megőrizze az identitását. Kétségtelen, hogy a General Motors tulajdonlásának 90 éve (!) alatt az nem igen volt téma, hogy az Opel mennyire amerikai, pedig a GM családban is jó néhány közös platform és technológia került a különböző márkák autóiba, de úgy, hogy mindegyik az maradjon ami – tehát az Opel egy innovatív német márka. A PSA (Peugeot/Citroen(DS) csoport tulajdonába kerülése persze nagy visszhangot kapott és sokan attól féltették az Opelt, hogy a más technológiai bázison épülő jövőben autók „franciásak” lesznek.

Kétségtelen tény, hogy a radikális váltás azzal járt, hogy az új Opelek számára elérhető platformok és egyéb technológiák a PSA csoporton belül elérhető „Lego készletből” érkeztek. Mind a mai napig rejtély, hogy amikor az Opel és a PSA még a vétel előtt vagy három évvel megállapodott közös SUV és kishaszon jármű fejlesztésben, vajon megfordult-e bárkinek a fejében, hogy az Opel 2017-ben a PSA csoport részévé válik. Akár igen, akár nem, a korábban elkezdett együttműködés azt eredményezte, hogy a tulajdonos váltással egy időben bemutatkozott az első közös „gyermek” a Crossland X, azt rövidesen követte a nagyobb SUV, a Grandland X és ma már sikeres tagja az Opel kishaszonjármű családnak az „ÉV Haszonjárműve” díj nyertese, az új Opel Combo. Ebben az időszakban fejlesztési szempontból az volt a kulcs, hogy a piacra kerülő Opel újdonságok ne csak külső és belső megjelenésre, hanem kezelhetőségre, vezethetőségre, érzésre is igazi Opelek legyenek.

A közeljövő igazi megmérettetése az új Opel Corsa lesz, itt az Opel legsikeresebb modelljének hatodik generációjáról beszélünk. Az ősszel megjelenő kisautó első exkluzív tesztjei pontosan azt igazolják, hogy az autó feszes, jól, sőt akár sportosan is vezethető, olyan technológiákat kínál – például kategória első Led mátrix világítást és infotainment rendszert – amelyek igazán Opelesek.

De hogy jön ide a kérdés, hogy mennyire Opelesedik a Peugeot? Valóban, a PSA csoporton belüli integráció és fejlesztés még nem tart ott, hogy ez a kérdés felvetődjön. Pedig, ha valaki nyomon követi az Opel berkeiből tudható információkat, az olyan műszaki területekre bukkan, amelyeken az Opel az egész cégcsoport szempontjából kiemelt szerepet kapott a fejlesztésben.

Rüsselsheimben, az Opel Fejlesztő Központjában foglalkoznak például az alternatív meghajtások, ezen belül is az üzemanyagcellás autók fejlesztésével. Az egyre inkább elterjedő elektromos és más alternatív meghajtások az egész autózási kultúra megváltozását vetítik előre. Ezek között van az önvezető autók megjelenése – az ehhez kapcsolódó PSA fejlesztések ugyancsak az Opelnél vannak. Ha a hagyományos technológiákat nézzük, Rüsselsheimben dolgoznak egy új generációs 1.6-os benzinmotoron, itt fejlesztik a jövő manuális sebességváltóit és ugyancsak az Opelnél dolgoznak a következő évek, évtizedek kishaszonjárművein.

Idő kérdése tehát, hogy válaszolni lehessen a kérdésre: Mennyire Opelesedik a Peugeot? Pontosabban idő kérdése, hogy senki ne firtassa, hogy a cégcsoport márkáinak műszaki tartalma milyen náció mérnökeinek a munkáját dícséri, hiszen addigra az integráció olyan fokára ér el a cég, amikor a kérdést már értelmetlen feltenni is.

Egy biztos: az Opel egyértelműen profitált a tulajdonos váltásból. A két évtizedes veszteség után már tavaly az első félévben félmillió eurós nyereséget produkált az Opel és az idei első félévi adatok még meggyőzőbbek: 700 millió euróval járult hozzá az Opel a PSA kiemelkedő pénzügyi eredményeihez.Az átmenet, amikorra minden modell közös platformra kerül, a tervek szerint 2024-ig tart. Addigra valamennyi Opel modellnek lesz elektromos változata és a márka nemcsak európai pozícióit hivatott megőrizni és erősíteni, hanem globálisan is akar terjeszkedni.

Nincs téves pedálhasználat a Toyotánál

Egyes piacokon már a közeljövőben hiába nyomjuk a gázpedált bizonyos Toyota modellekben, ha gyalogost vagy más akadályt észlel maga előtt az autó.

Az úgynevezett akaratlan gyorsítás elleni technológiát készül beépíteni autóiba a Toyota. A rendszer más megoldásokkal szemben a gyalogosokat is óvja a gázolástól, illetve nagyobb sebességnél sem engedélyezi a veszélyes mértékű gyorsítást.

Miközben az autóipari gyártók és beszállítók hatalmas erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy minél biztonságosabb legyen a közlekedés, a megdöbbentő valóság az, hogy az autóbalesetek 94 százaléka a vezető mulasztásának róható fel.1 Logikus tehát a következtetés, hogy azok az igazán hatékony balesetmegelőző technológiák, amelyek képesek kiküszöbölni, semlegesíteni a leggyakoribb emberi hibákat.

Ilyen banális, de rendkívül veszélyes hiba, amikor az autóvezető összekeveri a pedálokat. Az is súlyos balesetet okozhat, ha akaratlanul fékezünk, de jóval gyakoribb és sokkal veszélyesebb jelenség, amikor a sofőr a fék helyett a gázra lép, és a jármű kontrollálatlanul gyorsítani kezd. A jelenséget még kritikusabbá teszi, hogy általában álló helyzetben vagy kis sebességnél következik be, olyan környezetben (például parkolóban), ahol gondos manőverezés, fokozott óvatosság lenne indokolt. Így a hirtelen, váratlanul megugró autó akár csak pár arasznyi utat megtéve is életveszélyes sérüléseket okozhat, a vezetőnek pedig nincs ideje arra, hogy tévedését felismerve korrigáljon.

Erre a problémára kínál megoldást az a technológia, amelyet a japán Jomiuri Simbun napilap értesülései szerint már a közeljövőben piacra dobhat a Toyota. A rendszer az autók meglévő szenzorrendszerei segítségével érzékeli, ha gyalogos tartózkodik a jármű előtt, és ha ilyenkor a vezető hirtelen gázt ad, megakadályozza a gyorsítást. Eddig csak olyan funkciók léteztek a piacon, amelyek autó vagy egyéb akadály észlelésekor gátolták a gyorsítást, ám a gyalogosgázolás ellen nem nyújtottak védelmet.

Mivel a technológia már létező fedélzeti rendszerekre épül, annak sincs elméleti akadálya, hogy azt utólag építsék be különböző Toyota modellekbe. A napilap szerint erre hamarosan lehetőséget is teremt az autógyártó, méghozzá igen kedvező, nagyságrendileg 50 ezer japán jenes (kb. 140 000 Ft) áron – azért ilyen olcsón, mert szeretnék, ha minél többen megrendelnék ezt a potenciálisan életmentő technológiát.

Mivel a rendszert elsősorban idős autóvezetőknek szánják, elsőként a köreikben népszerű modellekhez lesz elérhető a technológia. A rendszer egyébként akkor sem engedélyezi a padlógázas gyorsítást, ha nincs közvetlen akadály a jármű előtt: ilyen helyzetekben azonban fokozatosan veszi el a gázt a vezérlés. A Toyota szerint a gyalogosok védelme abszolút prioritást élvez, a technológiát pedig csak a vásárlók kifejezett kérésére építik be az autóba, illetve vélhetően módot teremtenek annak – szükség esetén – átmeneti kikapcsolására is.

[TESZT] BMW 320d G20 xDrive – verhetetlen a hétköznapokban (is)

Nemrégiben mutattuk be teszt formájában a megújult, legfrissebb szériás 3-as BMW 330i variánsát. Most következzen a klasszikus-kultikus 20d verzió, azaz a dízel variáció: BMW 320d xDrive teszt.

Újfent nem megyünk bele a részletekbe, magába az evolúcióba, ott a Google, lehet mazsolázni – van háttéranyag bőven. Teljesen felesleges; ugyanis mindenki, aki kicsit is képben van a BMW 3 evolúciójával, vagy aki csak egy kicsit is elhívatott a márka/modellsorozat tekintetében, úgyis továbbpasszolná a kérdést, nem igaz?

Mindenesetre a BMW 320d xDrive remek jelenkori lemodellezése a BMW rendelkezésre álló technológiáinak, formatervének, és a huszonegyedik századi elvárásoknak. Nincs ez másképp jelen tesztautónk esetében sem. Azonban olyanok, akik mondjuk a mai napig birtokolnak egy E36 M3-at például, nem fognak nagyon párhuzamot találni az akkori nyers sportosság, erődemonstráció és tálalás terén, ami nem is baj – bár a 20d nem az a liga egyáltalán. Egyszerűen változnak a trendek és normák, manapság jellemzően minden másról szól már, mint 20-25 évvel ezelőtt.

No de vissza a realitásokhoz: a BMW 320d xDrive – ugyanúgy, ahogy többi társa is – szinte teljesen új formatervet kapott, vadonatúj megközelítésekkel. Az orr-rész a mai meghatározó BMW-dizájn szerint készült, a dizájn sportosságot sugall, hangsúlyos veseidomokkal, morcosra húzott fényszóróburákkal, tekintélyes nagysággal bíró légbeömlőkkel.

Pontosan úgy, ahogyan azt egy BMW fan elvárja, de azért a tervezés során arra is kínosan ügyeltek, hogy újabb célcsoportok igényeit is remekbeszabottan tudja kielégíteni az új hármas.

Teljes félreismerhetetlenség?

A BMW 320d xDrive jellegzetessége a klasszikus limuzinforma, és ennek így is kell maradnia. Relatíve hosszú motorházfedél, az utaskabin rajzolata remekül olvad össze a csomagtér-résszel, úgy, hogy közben semmi ötajtós áthallás, vagy túlzott gömbölyítés. Persze ne gondoljuk, hogy téglaszerű a kaszni arculata, sőt, ellenkezőleg: kitűnő formavilág, törésvonalak, és rendkívül sok dinamizmust sugalló részelem található. Könnyed vizuális látvánnyal, igazán sportos tálalással elegyítve.

Hátulról nézve is jellegzetes a BMW 320d xDrive. Elsősorban a lámpatestek kialakítása, azok rajzolata meghatározó, a kocsiszekrény formája itt teljesül ki a legjobban – vagy ha “féloldalas” nézetből vizslatjuk a végeredményt.

Már-már visszafogott 320d felirat adja a szemlélődő tudtára, hogy mivek is van dolgunk.

Bár a tetővonal kifejezetten alacsonyra lett kanyarítva a BMW 320d xDrive-nak, mégsem macerás a ki- és beszállás. Annak ellenére viszont, hogy a vezető- illetve első utasoldali ülések erőteljesen kagylós jellegűek (bár a “fapadosabb”, vagy inkább hétköznapibb tálalást kapott modellekre ez nem igaz), mégis komfortos az utazás, akár hosszabb távolságokon is – főként, ha hátul foglalunk helyet. Igaz, két felnőtt az ideális ide, tehát összességében 4 felnőtt, vagy 2 felnőtt-2 gyerek kombó a kompromisszummentesség netovábbja.

Nem túl nagy, de nem is kicsi az új 3-as

Az első ülések ülő- és hátlapjai jól optimalizáltak, kellően testreszabhatók. Prémiummárkához méltóan a BMW 320d xDrive anyaghasználata kitűnő, remek kvalitás jellemzi a bőrözést, a műanyagok nem kopogósak, a gumis hatású cockpit elemek tapintása is bársonyos, kellemes.

Dizájn tekintetében megmaradt a klasszikus és tradicionális BMW-jelleg, tehát a vezető irányába döntött középkonzol, felső részen az infotainmenttel, alatta a légbeömlőkkel szinte ugyanaz, mint eddig megszokhattuk.

Újratervezett váltókar került a BMW 320d xDrive-ba, ami lényegében a formát érinti: kissé vaskosabb és egronomikusabb, ezáltal könnyebben kezelhető részegységet kapunk. Igaz, a kecsesség-faktorból vesztett ezáltal a középkonzol folytatása, de kinek mi, így talán sportosabb lett az egész aspektus.

A 20d mindenek felett. És ez nem túlzás, még mindig nem

Kimondottan dízelpártiak vagyunk az Autóaddikt.hu szerkesztőségében. Legalábbis a mai, új autók tekinteténben – így nem meglepő, hogy néminemű elhívatottsággal viseltetünk a BMW jól bevált 20d gázolajosával szemben is.

Megannyiszor bizonyított már ez a motor, mind dinamika, mind pedig fogyasztás terén. Az új BMW 320d xDrive esetében a hengerűrtartalom 1995 köbcentiméter (tehát itt a 20d ténylegesen 2 literes megközelítést takar), sornégyes kialakítással. A maximális teljesítmény 190 lóerő 4000-es percenkénti fordulaton, míg a nyomaték most sem vérszegény: kereken 400 Newtonméter. A húzóerő viszonylag és relatíve korán, 1750 RPM-től rendelkezésre áll, turbólyuknak szinte nyoma sincs, a görbe egyenletesen épül 2500-ig, de 4000-nél sem fogy a szufla érezhetően.

A BMW 320d xDrive 20d motorjához remek párosítást jelent a 8 gangos tiptronic automata váltóegység; a sbességfokozatok észrevétlenül érkeznek egymás után szorgosan, a jól megszokott ZF-módon.

Etalon a menetdinamikában, és etalon az optimális fogyasztás terén is: a BMW 320d xDrive újfent nem hazudtolta meg önmagát – hetedik generációjába lépve is csúcs, remek, imádnivaló minden túlzás nélkül. Városi környezetben 5.9-6.3 literes, míg országúti körülmények közt 3.9-4.9 literes átlagot rögzítettünk.

Árazás

A tesztben szereplő BMW 320d xDrive árcédulája valamivel magasabb, mint 21 millió forintos értéket hordoz, az alapár 13 millió forint környékén kezd.

2019 BMW 330i M Sport specifikációk

Motor

Motortípus: soros négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval, S/S

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4709 mm

Szélesség: 1827 mm

Magasság: 1435 mm

Tengelytáv: 2851 mm

Tömeg, üresen: 1530 kg

Megengedett össztömeg: 2085 kg

Csomagtartó mérete: 480 liter

Üzemanyagtartály mérete: 59 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 240 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.8 s (gyári), 6.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 3.9 l/100 km

Vegyes: 5.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.8 l/100km

Országúti: 4.5 l/100km

Vegyes: 4.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 117 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Gőzerővel készül a Dakarra Fernando Alonso és a Toyota

A 2018/19. évi FIA Hosszútávú Világbajnokság sikeres lezárását követően Fernando Alonso és a TOYOTA GAZOO Racing ismét egyesítik erőiket, ezúttal a Toyota Hilux-szal. Többhavi tesztelés vár ugyanis rájuk, mert ez az autó áll majd rajthoz a következő Dakar Rallyn.

Az előttük álló öt hónap során Fernando – aki szeretné tovább bővíteni a már most is figyelemreméltóan sokoldalú, több szakágra kiterjedő autóversenyzői pályafutását – szorosan együttműködik a TOYOTA GAZOO Racing Dakar Rally csapatával. A pilóta Európában, Afrikában és a Közel-Keleten is intenzív képzésben részesül majd, hogy megismerje az ezen a rallyn rá váró kihívásokat.

A kétszeres Le Mans győztes, kétszeres Formula 1 világbajnok, jelenlegi FIA Hossztávú Világbajnoki címvédő, illetve a 24 órás Daytona futam győztese tovább feszegeti teljesítőképessége határait, hogy kifejlessze azokat az off-road autóvezetési készségeket, amelyekre szüksége lesz a szakág legkeményebb versenyein. A 38 éves Fernando augusztus 20-23. között Afrika déli, sivatagos részein tesztel, majd versenyen kívüli indulóként rajthoz áll a 2019-es, dél-afrikai Harrismith 400 elnevezésű versenyen, amire a Cross Country versenysorozat ötödik fordulójában kerül sor szeptember 13-14. között. A Toyota modelljei mindig esélyesként állnak rajthoz a Dakar Rallyn, ahol 2019-ben a privát és gyári Toyota-csapatok tették ki az összes induló több mint negyedét az autós géposztályban. A TOYOTA GAZOO Racing idén a korábbi katari olimpikon és rallyleganda, Nasser Al-Attiyah által vezetett Toyota Hilux-szal szerezte meg a első, összetettben aratott győzelmét a Dakar Rallyn. A 2020-as verseny szintén új fejezetet nyit, hiszen a Dakar Rally 1978-as első megrendezése óta – és a Latin-Amerikában eltöltött sikeres évtized után – most első alkalommal Szaúd-Arábia lesz a futam helyszíne.

Glyn Hall, csaptfőnök: „Idén márciusban sikeres, kétnapos tesztelést tartottunk Fernandóval a Dakar-győztes Toyota Hiluxunk kormánya mögött Afrika déli részén, s ez értékes tapasztalatokkal gazdagított minket. Fernando élvezte az új élményeket, és mi is láttuk, mennyit fejlődik és hogyan alkalmazkodik napról napra. Egyértelmű volt, hogy Fernando jól felkészülten érkezett a tesztelésre, és készen állt befogadni mindent, amit mutattunk neki. A tereprally új műfaj a számára, és biztos vagyok abban, hogy megvan benne a kellő tudás és elszántság, hogy megbirkózzon ezzel az új kihívással. Dakari címvédőként, illetve a rallyversenyzésben eltöltött számos évvel a hátunk mögött biztosak vagyunk abban, hogy együtt tudunk majd dolgozni azon, hogy a következő hónapokban megszerezze a rallyzáshoz szükséges magabiztosságot.”

Fernando Alonso: „Lelkesen várom, hogy új terepen folytathassam a pályafutásomat a TOYOTA GAZOO Racing színeiben. Nagyon sok mindent elértünk együtt, mióta 2017 novemberében először rajthoz álltam a Toyotával: két egymást követő Le Mans-i diadalt, a Hosszútávú Világbajnoki címet a csapattal, illetve a világbajnoki címet a pilóták mezőnyében csapattársaimmal, Sébastiennel és Kazukival. Idén már belekóstoltam az off-road rally világába és jól éreztem magam benne, ezért szeretném folytatni. Tudtam, hogy teljesen más élmény lesz majd, és hirtelen nagyon sokat kell tanulnom, de remekül érzem magam a Hiluxban. Nagyon gyorsan nagyon komoly önbizalmat adott, és minden egyes megtett körrel folyamatosan fejlődtem. Izgatottan várom a következő hónapok edzéseit, illetve azt, hogy még jobban megismerjem a Hiluxot, és együtt dolgozhassak a csapattal. Mindig mondtam, hogy szeretném újabb és újabb szakágaban kipróbálni magamat, és szerencsére éppen egy olyan csapatban vagyok, ahol ezt megtehetem.”

Új BMW 330e, hatékonyabb és sportosabb BMW e-drive hajtáslánc technológiával

A bajor prémiumgyártó legnépszerűbb sportlimuzinjának portfóliója egy forradalmian innovatív plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával bővül, amely 50 százalékkal nagyobb tisztán elektromos hatótávolságot, 15 százalékkal alacsonyabb károsanyag-kibocsátási értéket és 292 lóerőnyi rendszerteljesítménnyel gazdálkodó, lebilincselő gyorsulási élményt garantál.

Az új BMW 3-as limuzint az utánozhatatlan menetdinamika és a példaértékű hatékonyság kettőse jellemzi, a magával ragadó újdonság eme meghatározó jegyei pedig a portfólión frissen bemutatkozó plug-in hibrid hajtáslánc-technológia kvalitásaival merőben új, jövőbe mutató, minden korábbinál mélyebb értelmet nyernek. A bajor prémiumgyártó tervezőmérnökei a legkorszerűbb BMW eDrive hajtáslánc-technológia innovációit egy négyhengeres benzinmotorral párosították, hogy a BMW 330e limuzin új generációja jelentősen intenzívebb sportosságról tegyen tanúbizonyságot és a zéró emissziójú mobilitás minden korábbinál gazdagabb vezetési élményét váltsa valóra (világszerte úton a piaci bevezetés felé). Az alapfelszereltségként kínált XtraBoost teljesítménynövelő funkció – amely ebben a modellben ünnepli világpremierjét – eközben átmenetileg 215 kW-ra / 292 lóerőre képes növelni a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia maximális rendszerteljesítményét. Az új BMW 330e limuzin sportos vezethetőségének záloga a hajtáslánc-technológia villámgyors reakciókészsége, amelyhez az elődmodell értékénél 50 százalékkal nagyobb, immár 66 kilométer* tisztán elektromos hatótávolság, illetve több mint 15 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás társul (100 kilométerenként átlag 1,6 – 1,9 liter és kilométerenkénti kombinált 37 – 43 gramm)*.

Az elektromos motor és a belsőégésű erőforrás intelligens vezérlésű együttműködése az új BMW 330e limuzinban új szintre lép, hiszen a villamos energiával hajtott erőforrás immár nem csupán a hajtáslánc-technológia hatékonyságát, de a vezetés élményét is jelentős mértékben fokozza. A forradalmi plug-in hibrid hajtáslánc-technológia a 2.0 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres, BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményét az elektromos motor 83 kW / 113 lóerő maximális teljesítményével egyesíti, amelyhez 420 Nm kombinált csúcs forgatónyomaték társul.

Világpremier az új BMW 330e limuzinban: az XtraBoost teljesítménynövelő funkció

Az XtraBoost teljesítménynövelő funkció egy vadonatúj technológiai megoldás, amelyet a bajor prémiumgyártó az új BMW 330e limuzin széleskörű alapfelszereltségének részeként kínál a vezetés szerelmeseinek. A funkció a modell legdinamikusabb karakterét helyezi előtérbe, ehhez pedig a vezetőnek semmi mást nem kell tennie, csupán aktiválni a vezetési élménykapcsolóval (Driving Experience Control) előhívható SPORT vezetési üzemmódot, amelyben a gázpedál lepadlózására az XtraBoost teljesítménynövelő funkció átmenetileg, maximum 10 másodpercen keresztül 30 kW / 40 lóerő teljesítmény-többlettel toldja meg a belsőégésű erőforrás és az elektromos motor 185 kW / 252 lóerő maximális rendszerteljesítményét. A végeredmény a BMW 3-as limuzin által fémjelzett, legendás hajtáslánc-karakterisztika, amely a BMW hibridmodell-történetében most először váltja valóra a hihetetlenül sportos vezethetőség, a precíz gázpedál-érzékenység és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó típus-specifikus váltási programjának egységét, fékezéskor automatikus motorfék-aktiváló visszaváltásokkal.

Az XtraBoost teljesítménynövelő funkció azonnal érezhető hatása jelentősen intenzívebb vezetési élményt garantál, mint egy hasonlóan erős belsőégésű erőforrással szerelt modell lepadlózása. Ha például a bajor prémiumgyártó ügyfele 20 km/órás sebességnél lép rá keményen a gázpedálra, az új BMW 330e limuzin egy másodperc alatt kétszer olyan intenzív gyorsulási élményt ígér, mint egy 300 lóerő körüli maximális teljesítményre képes belsőégésű erőforrással szerelt modell. Három másodperc alatt a forradalmi plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt újdonság így egy teljes autóhossznyi előnyre tesz szert. Az XtraBoost teljesítménynövelő funkció a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor minimális töltöttségi szintjénél is elérhető, padlógázra és az automataváltó előválasztó karjának M és S állásában egyaránt.

Az új BMW 330e limuzin 5,9 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebessége pedig 230 km/óra. A vezetés élményét típus-specifikus, érzelmekben gazdag motorhang teszi teljessé. Az újdonság sportosan dinamikus énje a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia kiforrott kvalitásai mentén kel életre.

Tisztán elektromos meghajtás akár 140 km/órás sebességgel

HYBRID vezetési üzemmódban az új BMW 330e limuzin 110 km/órás sebességig képes fenntartani a tisztán elektromos meghajtást – ez 30 km/órával haladja meg az elődmodell hasonló értékét. ELECTRIC vezetési üzemmódban a zéró emissziójú mobilitás 140 km/órás sebességig kitolható, amely az elődmodell 120 km/órás értékéhez viszonyítva 20 km/órás növekedés. Az új BMW 330e limuzin széleskörű alapfelszereltségének hibrid-specifikus tételei között az akusztikus gyalogosfigyelmeztető rendszer is megtalálható: alacsony sebességű tisztán elektromos meghajtás esetén egy kifejezetten a hálózatról tölthető BMW modellek számára kifejlesztett hangjelzés figyelmezteti az autó környezetében közlekedő forgalmat a jármű jelenlétére. A külső hangsugárzóból érkező jelzés az utastérbe nem szűrődik be, így nem zavarja a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek páratlan menetkomfortját.

Az új BMW 330e limuzin elektromos motorját helytakarékossági okokból a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba építették be a mérnökök. Az intelligens járműtervezésnek köszönhetően a hibrid-specifikus automataváltó mindössze 15 milliméterrel hosszabb a belsőégésű erőforrással szerelt új BMW 3-as limuzinokban dolgozó automataváltónál. Fékezéskor az elektromos motor generátorként működik és a fékezési energiát rendkívüli hatékonysággal táplálja vissza a nagyfeszültségű akkumulátorba. Az energiatároló egység emellett hagyományos háztartási aljzatról is feltölthető. A forradalmi hajtáslánc-technológia elektromos egységei mellett a fedélzeten található 12 voltos csatlakozókat is a lítium-ion akkumulátor látja el energiával, így nincs szükség a belsőégésű erőforrással hajtott modellekben megszokott generátorra, amely még tovább fokozza a hajtáslánc-technológia hatékonyságát.

50 százalékkal nagyobb tisztán elektromos hatótávolság és 15 százalékkal alacsonyabb emisszió

12,0 kilowattóra bruttó energiateljesítményű lítium-ion akkumulátorának köszönhetően az új BMW 330e limuzin az energiatároló egység egyetlen feltöltésével elődmodelljéhez képest több mint 50 százalékkal nagyobb, immár 59 – 66 kilométer* tisztán elektromos hatótávolságot kínál. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt sportlimuzin második generációja eközben több mint 15 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást is garantál, amely átlagos 100 kilométerre vetítve 1,6 – 1,9 literben* és kilométerenkénti 37 – 43 grammban* érhető tetten. 100 kilométerenként az új BMW 330e limuzin kombinált energiafogyasztása 14,8 – 15,4 kWh.

Az új BMW 330e limuzin nagyfeszültségű akkumulátorát a hátsó üléssor alá, a benzinmotor üzemanyagtartályát pedig a hátsó tengely fölé építették be a tervezők. Mindez azt jelenti, hogy a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt új BMW 3-as limuzin csomagtere csupán néhány literrel marad el a belsőégésű erőforrással szerelt testvérmodellek hasonló értékétől. Az alapesetben 375 liter térfogatú csomagtér a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ledöntésével tovább bővíthető.

A plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt új BMW 3-as limuzint megrendelő ügyfelek előtt gyakorlatilag az új BMW 3-as limuzinhoz elérhető összes extrafelszereltségi opció nyitva áll. Az új BMW 330e limuzin alapfelszereltségének alternatíváiként az Advantage, a Sport Line, a Luxury Line és az M Sport felszereltségi csomagok válnak elérhetővé, sőt mi több, az újdonság többek között változó áttételű sportkormánnyal és BMW M sport fékrendszerrel dolgozó, adaptív BMW M futóművel is megrendelhető. 2019 novemberétől az új BMW 330e limuzin opcionális extrafelszereltségi tételei között az elektromosan működtethető vonóhorog is megjelenik, a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt új BMW 3-as limuzin mögé maximum 750 kilogramm súlyú vontatmány csatlakoztatható.

Kiegészítő fűtés és légkondicionáló már alapfelszereltségként

Az új BMW 330e limuzinhoz a komfort- és biztonságoptimalizáló vezetést támogató rendszerek teljes palettája elérhető, a kormányzó- és sávtartó asszisztenssel (Steering and Lane Control Assistant) dolgozó Driving Assistant Professional csomagtól kezdve, egészen a tolatási segédletet (Reversing Assistant) is magába foglaló parkolóasszisztensig (Parking Assistant). Az újdonság alapfelszereltségének részeként a fedélzeti technológiák indulás előtt képesek a kívánt hőmérsékletűre hűteni vagy fűteni az utasteret, a kiegészítő fűtésnek és a légkondicionáló berendezésnek köszönhetően. Mindkét technológia energiaellátásáról a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor gondoskodik. Alacsony külső hőmérséklet esetén ez azt jelenti, hogy a kiegészítő fűtés könnyedén, felhasználóbarát módon képes felmelegíteni az utasteret a bajor prémiumgyártó ügyfelének érkezésére, még akkor is, ha a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintje alacsony. Magasabb külső hőmérséklet esetén ugyanez a technológia képes az utastér lehűtésére is.

Az új BMW 330e limuzin piaci bevezetésével párhuzamosan olyan új digitális szolgáltatások is világpremierjüket ünneplik, amelyek minden korábbinál egyszerűbbé és vonzóbbá teszik a nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor utazás közbeni töltését. A nyilvános járműtöltő oszlopok keresésekor a navigációs rendszer automatikusan felajánlja a kiválasztható lehetőségek környékén található hoteleket, éttermeket, kávézókat és kulturális látnivalókat, az elérhető járműtöltő állomásokhoz vezető útvonalakat pedig a központi kijelzőn mutatja. A technológia mindezeken felül a kiválasztott járműtöltő oszlopok elérhetőségét és az érkezés becsült idejét is megjeleníti, a bajor prémiumgyártó ügyfelének pedig arra is lehetősége nyílik, hogy a járműtöltési infrastruktúra operátorával egyeztetve, korlátozott időre lefoglalja a kiválasztott állomást.

Az új BMW 330e limuzinban bemutatkozó, forradalmian innovatív plug-in hibrid hajtáslánc-technológia 2020 nyarától az új BMW 330e Touring modellben is elérhetővé válik. Ez lesz a BMW portfóliójának első plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt Touring modellje, amellyel a bajor prémiumgyártó újabb lépést tesz széleskörű modellkínálata további, hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiákkal történő kibővítése felé.

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával dolgozó BMW modellek előnyei a hétköznapokban

A különféle plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal felvértezett BMW modellek számos hozzáadott értékkel kecsegtetnek a hétköznapokban:

Költséghatékonyság: a plug-in hibrid hajtáslánc-technológia otthoni vagy munkahelyi feltöltése költséghatékonyabb nagyvárosi közlekedést tesz lehetővé, mint a benzinmotorral vagy dízelmotorral szerelt hajtásláncok.
Az utastér már indulás előtt a kívánt hőmérséklettel várja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit: a kiegészítő fűtés és a kiegészítő légkondicionáló berendezés az alapfelszereltség része.
A fékezés hozzáadott előnye: fékezés közben a hajtáslánc a felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza. A belsőégésű erőforrással szerelt modellek esetében a fékezés csupán hőt és fékport termel.
Két világ legjobbjai: a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt BMW modellek a nagyvárosokban a vezetés tisztán elektromos meghajtású élményét, hosszabb utazások alkalmával pedig a márkára jellemző, sportos vezetési élményt ígérik.

Út a jövőbe: tekintve, hogy a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával felszerelt BMW modellek képesek emisszió nélkül közlekedni, az egyes nagyvárosok „zöld zónáiba” is jogosultak behajtani, ráadásul parkolási- és útdíj-kedvezményekben is részesülnek.

Jobb életminőség: a tisztán elektromos meghajtás alkalmazásával a bajor prémiumgyártó ügyfelei nagymértékben hozzájárulnak a nagyvárosok légszennyezettségi értékének és forgalmi zajának csökkentéséhez.
Jövőbiztos hajtáslánc-technológia: károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedés a nagyvárosok „zöld zónáiban” a BMW eDrive Zones funkciónak köszönhetően

Az új BMW 330e limuzin az egyes nagyvárosokban kialakított, kizárólag tisztán elektromos meghajtással látogatható „zöld zónák” meghódítására is kiválóan alkalmas. A vadonatúj BMW eDrive Zones funkciónak köszönhetően (amely 2020-tól a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal szerelt összes BMW modell alapfelszereltségének része lesz és utólagosan is beépíthetővé válik) a hálózatról tölthető újdonság geofencing technológiája automatikusan felismeri a teljes mértékben emisszió-mentes mobilitás „zöld zónáit”. Amint a gépkocsi egy ilyen zónába érkezik, a hajtáslánc automatikusan tisztán elektromos meghajtásra vált át, ezzel a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek is a tisztán elektromos meghajtású járművek előnyeit élvezhetik (a helyi szabályozások függvényében). A vadonatúj funkcióval még tovább bővül a plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW modellek hétköznapi használhatóságának köre, a tisztán elektromos meghajtással megtett utak egyre nagyobb aránya pedig nem csupán a hajtáslánc hatékony működését, de a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek költséghatékony közlekedését is növeli. Mindez ráadásul a nagyvárosok levegő- és életminőségét is jelentős mértékben javítja, a tisztán elektromos meghajtású gépkocsik metropoliszokban jelentkező hatékonysága így sem a benzines, sem a dízelüzemű hajtásláncokéhoz nem fogható.

Az új BMW 330e limuzin minden korábbinál alacsonyabb emissziós lábnyoma

A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiákkal felszerelt gépkocsik „valós” környezetvédelmi hatását időről időre megkérdőjelezik, főként azokon a piacokon, amelyeken továbbra is elenyésző a villamosenergia-hálózatban alkalmazott megújuló energia aránya. A BMW Group az új BMW 330e limuzin teljes életciklusának emissziós lábnyomát kiszámolta, a nyersanyag-kitermeléstől kezdve, a beszállítói hálózat és a tömegtermelési lánc működtetésén keresztül, egészen a technológia elhasználódásáig és újrahasznosításáig.

A kalkuláció rámutatott, hogy az új BMW 330e limuzin emissziós lábnyoma egy átlagos európai gépkocsi-életciklus tekintetében 20 százalékkal alacsonyabb, mint a BMW 330i limuzin esetében. Sőt mi több, ha a bajor prémiumgyártó ügyfele megújuló energia felhasználásával tölti fel az új BMW 330e limuzin nagyfeszültségű akkumulátorát, ez a különbség egészen 60 százalékra nő.

LEGFRISSEBB

Mégsem búcsúzik az Audi a hagyományos motoroktól

0
Az Audi módosította korábbi stratégiáját, és továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, válaszul a piaci igényekre. Az Audi három évvel ezelőtt még...

TESZTJEINK