AutóAddikt Magazin Elmagyarázzuk, miért érdemes nyárira cserélni a téli gumiabroncsokat

Elmagyarázzuk, miért érdemes nyárira cserélni a téli gumiabroncsokat

Azt már álmunkból felkelve is tudjuk, hogy 7 Celsius fok alatt a téli, felette pedig a nyári gumi a kötelező az autónkon. De vajon miért kell a téli gumit 7 Celsius fok felett nyári gumira cserélni? A Classic Vehicle Hungary szakemberei elmagyarázzák a lényeget.

A nyári és a téli gumiabroncs között több komoly különbség van, az egyik ezek közül a mintájuk. A téli gumi úgy tartja biztonságosabban az autót az alapvetően hideg és csúszós úton, hogy a rengeteg apró lamellából és mély kapaszkodóblokkokból álló a mintázat elősegíti a stabilitást. A téli gumiabroncsunk mintáját tulajdonképpen úgy alakították ki, hogy az úgynevezett vonóerőre az oldalirányú erőre, és az ilyenkor elengedhetetlenül fontos fékezőerőre koncentráltak. Emellett ezek a minták úgy készültek el, hogy az autónk úttartását nagyban segítsék.Az téli gumiabroncson a hosszanti, és az oldalirányú minták egyszerűen kilökik a kerékből a havat, így nincs eltömítődés, kvázi kevésbé csúszkálhat az autó.

A téli gumiabroncs további előnye az is, hogy a hidegebb időben sem válik merevvé, viszont ezzel szemben a nyári abroncs télen merevvé válhat, ráadásul a barázdái nem olyanok, mint a télié: ha télen használjuk, és megfigyeljük, jól észrevehető, hogy ezek egyáltalán nem vetik ki a havat, s nem olyan mélyek. A nyári gumiabroncs előnye az is, hogy míg a téli abroncs nyáron hajlamos felpuhulni, és nagyon gyorsan kopni addig a nyári verzió nyáron nem ”puhul fel”, emiatt nem kopik olyan gyorsan, és egyenletlenül mint a téli.

Most, hogy már ismerjük a gumik tulajdonságait, nézzük meg, hogy miért kell mindenképpen le cserélnünk a télit nyárira, ha eljön az ideje.

A fő okok, miért kell a nyári gumiabroncs

Más a mintázata

Azt már vázoltuk feljebb, hogy a téli gumiabroncs mintázata kitolja a gumiból a havat, nem engedi megtapadni azt. De mit tud a nyári abroncs? Nos, a nyári gumiabroncsunk mintája úgy készült, hogy a homok, a por, azaz inkább a szilárd és apró (néha nagyon aprócska) akadályokkal teli úton tudja tartani az autónkat a legnagyobb tapadással.

Forró aszfalt

Biztosan tapasztaltuk már azt, hogy néha milyen forró tud lenni az aszfaltfelület nyáron. Ilyen esetekben nem ritka, hogy az aszfalt legalább 60 Celsius fokra hevül, de szélsőségesebb esetekben lehet magasabb az érték – elérheti a 80-100 Celsius fokot is. A nyári abroncs „kemény” fajta. Ilyen meleg sem gond neki (a téli már szinte ráolvad), ezért fontos, hogy nyáron kizárólag nyári gumiabronccsal közlekedjünk. Ha viszont téli abronccsal közlekednénk mégis, akkor megeshet, hogy egyetlen szezon alatt akár 2-3 millimétert is kophat a gumiabroncs a meleg aszfaltfelület negatív hatásaitól.

A fogyasztás sem elhanyagolandó

Az már ismeretes, hogy a nyári gumiabroncsnak más a mintázata, a téli pedig egyenesen „elolvad” a forró aszfalton. Ebből az következik, hogy téli gumival szimplán magasabb lesz az autó üzemanyag-felhasználása. Lehet, hogy a fogyaasztástöbblet elenyésző lesz 100 kilométeren, ami nem tétel, de ha hozzávesszük, hogy a nem megfelelő gumi tönkre is megy: így összességében ez már nem ússzuk meg olcsón a nyári időszakot.

Biztonság

Kanyarodjunk vissza újra ahhoz a szerencsétlen szituációhoz, hogy nem cseréltük le időben a gumiabroncsot, és még úliusban a télivel közlekedünk. Ilyenkor a lágyabb anyagú téli gumabroncs képes annyira felpuhulni, hogy drasztikusan csökkenhet az autó teljesítménye is. Növekedhet a fékút, könnyebben kisodródhatunk, s a menetteljesítmény globálisan romolhat. Érezhetően nem stimmel valami az autóval – a helyes gumiabroncs használatával mindez nem történhet meg.

Még nem késő az aktuális gumiabroncs-csere: a Classic Vehicle Hungary-nél gyors, szakszerű szolgáltatást kapunk.