Főoldal Blog Oldal: 195

A Peugeot speciális és vakvezető kutyákat szállít

Az Egyesült Királyság legnagyobb vakvezető kutya képzési szervezete a Peugeot-hoz fordult, hogy speciálisan kialakított ebszállító járművekkel tehesse még szélesebb körben elérhetővé szolgáltatásait.

A biztonság alapja a tudatosság: legyen szó a biztonsági öv használatáról, a sebességkorlátozásokról vagy a modern elektronikus segédrendszerek alkalmazásáról, minden technológia csak annyit ér, amennyire a felhasználók fontosnak érzik azok használatát. Ugyanez igaz a négylábú kedvencek szállítására.

Míg néhány évvel ezelőtt Európa-szerte általános volt a kalaptartón utazó, ablakban lihegő kutyák látványa, az ilyen irányú kutatások eredményeinek nyilvánosságra hozatala elérte a kívánt eredményt: ma már mind több autós számára magától értetődő, hogy minden utasa biztonságáról gondoskodnia kell, legyen szó emberről vagy állatról.

Fokozottan érvényes ez a szemlélet a kutyákkal hivatásszerűen foglalkozó szakemberekre, akik ma már a lehető legjobb megoldásokkal igyekeznek gondoskodni a gondjaikra bízott ebek védelméről. Amikor tehát a vakok és látássérültek vezetőkutyáinak tenyésztésével, képzésével és gondozásával foglalkozó brit jótékonysági szervezet, a Guide Dogs úgy döntött, vadonatúj járművekkel egészíti ki flottáját, a Peugeot-hoz fordultak segítségért. A megtisztelő felkérésnek eleget téve a francia márka a következő három év leforgása alatt összesen nyolcvan, speciálisan átalakított gépkocsit ad át a közel kilencven éves múltra visszatekintő szervezetnek.

Ennek fele, negyven darab nyújtott tengelytávú Expert furgon máris szolgálatba állt. Többségük, összesen huszonkilenc jármű kölyökkutyák szállítására szolgál, fedélzetükön nyolc darab biztonságos kennelt alakítottak ki. A fennmaradó tizenegy autóban (ezek több üléssoros, üveges kivitelű modellek) pedig négy-négy kutya fér el, oktatójukkal egyetemben: a betanítási program során ezekkel a járművekkel szállítják a képzés helyszínére a kutyatanoncokat.

A Peugeot Experteket a különleges átalakítások specialistája, a James Alpe Ltd. módosította a szervezet igényei szerint. A rendőrségi, tűzoltó és hegyimentő szolgálatoknak, valamint privát ügyfeleknek gyártott kutyaszállító megoldásaival komoly tapasztalatra szert tett vállalat különleges kenneleket épít be az autókba. Ezeket nem csak kamerával, de saját hőmérővel is felszerelték (emberektől eltérő hőháztartásuk miatt a kutyák különösen érzékenyek a járművek túlmelegedő utasterére), így a vezető menet közben is felügyelheti, hogy minden rendben van-e a „szállítmánnyal.”

A kétszárnyú hátsó ajtó helyett az Experteket felfelé nyíló hátfallal szerelték fel, amely be- és kiszállás közben óvja az esőtől, tűző napsütéstől az állatokat, míg az oktatókat is szállító kivitelek hátsó üléssora ledönthető, így az utasok elölről is hozzáférhetnek a ketrecekhez.
A negyven darab Expert mellé még az év vége előtt ugyanennyi dobozos Partner kishaszonjármű átépítését is megkezdik az együttműködésben részt vevő felek; a többszörösen díjnyertes áruszállító átalakításának részleteiről egyelőre nincsenek információk.

„A Guide Dogs számára elsődleges a kutyák biztonsága, ezért különösen nagy örömünkre szolgál, hogy a látássérültek életminőségét nagymértékben megváltoztató kutyáink kényelemben és biztonságban utazhatnak ezekben a furgonokban” – mutatott rá az együttműködés jelentőségére Karen Mumford, a Guide Dogs operatív igazgatója. „A Peugeot járműveivel minden eddiginél több látássérült emberhez juthatnak el szolgáltatásaink.”

A MINI klasszikus modelljeivel és újdonságaival is jelen volt a Hungaroring Classic eseményen

Klasszikus modelljeivel és legfrissebb újdonságaival is felvonult a hétvégén rendezett háromnapos Hungaroring Classic mintegy 45 000 nézője előtt az idén hatvanéves születésnapját ünneplő brit prémiummárka, a MINI.

A 2017-ben hatalmas sikerrel debütáló, a klasszikus autók kivételes seregszemléjének és versenyeinek otthont adó Hungaroring Classic-ot idén is megrendezték az autók szerelmeseinek legnagyobb örömére. Az idén a hatvanas évek jegyében zajló háromnapos autós ünnepre 45 000 látogató érkezett, akik számtalan verseny és további izgalmas programok – divatbemutatók, zenei showk, autós szépségversenyek – közül válogathattak és megtekinthettek közel 800 regisztrált klasszikus klubautót.

A Hungaroring Classic-ra a BMW Group Magyarország és a Mini Club Hungary exkluzív márkatörténeti kiállítással készült: az idén 60 éves fennállását ünneplő márka diadalútját 25 kiállított autón keresztül ismerhették meg az érdeklődök, akik további 60 Mini tulajdonos féltve őrzött klasszikusát is megcsodálhatták. A több mint 60 darab klasszikus Mini elsősorban magyar, osztrák, cseh, szlovák és szerb tulajdonosok autói voltak, de még Franciaországból is érkezett rajongó, akik a Hungaroring Classic szombat esti programjaként a Mini Parádé keretében tiszteletkört tettek a magyar Formula 1-es versenypálya aszfaltcsíkján. Az eseményen szintén kiállították az idei bristoli Nemzetközi MINI Találkozó (IMM) dizájn-nyertes autóját, melyet a Mini Club Hungary elnöke, Fülöp Attila tervezett.

A hétvégén a brit prémium márka nemcsak a múltba tekintett vissza: a Hungaroring Classic-on mutatta be Magyarországon a MINI a valaha volt legerősebb közútra engedett modelljét, a 306 lóerő maximális teljesítményre képes, négyhengeres turbómotorral szerelt új MINI John Cooper Works Clubmant. A rendkívül erős motorhoz a brit prémiumgyártó új, nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltót kapcsolt, amelyhez már az alapfelszereltség részeként első tengelybe épített mechanikus differenciálzár, ALL4 intelligens összkerékhajtás, típus-specifikus futómű-hangolás, valamint megerősített karosszériaváz-merevítések, motorrögzítési pontok és kerékfelfüggesztések társulnak.

A vezetési élmény kivételes dimenzióját nyújtó autó mellett a BMW Group Magyarország több friss modellel is képviseltette magát a Hungaroring Classic-on: a sajtó képviselői és a márka iránt érdeklődők a háromajtós MINI és a MINI John Cooper Works Cabrio-t is kipróbálhatták.

„A MINI márka hatvanadik születésnapját nem ünnepelhettük volna méltóbb környezetben, mint a Hugaroring Classic esemény keretein belül. A Mini Club Hungary-vel közösen együttműködve egy igazi klubhétvégét szerveztünk Mogyoródon, ahol nemcsak a brit márka rajongói, de a MINI iránt érdeklődők is nagy élményben részesültek. A csodálatos klasszikus különlegességek megtekintése mellett, a legújabb MINI JCW modelleket is kipróbálhatták a látogatók, így úgy érezzük, hogy a márkánk által képviselt értékek, valódi benzingőzős, vidám, laza hangulatban jelentek meg az esemény alkalmával” – mondta el Németh Balázs, a BMW Group Magyarország MINI márkavezetője.

Egyik japán üzemében megújuló forrásból állít elő hidrogént a Toyota

A Toyota üzembe helyezte a megújuló energia felhasználásával előállított hidrogén termelésére szolgáló berendezését, és egy erre épülő töltőállomást a Japánban található Motomachi termelőegységben.

Az új berendezés a gyárban szolgálatot teljesítő abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó Toyota targoncák számára biztosít helyben előállított üzemanyagot. A hidrogénalapú technológiák fejlesztése egybecseng a Toyota „Gyártás: Nulla CO₂-kibocsátás Kihívásának” célkitűzéseivel.

A Toyota üzembe helyezte SimpleFuel1 elnevezésű egységet a Toyota Cityben működő Motomachi gyárban: a SimpleFuel egy vízbontással működő, hidrogénfejlesztésre szolgáló berendezés, ami tárolni és adagolni is tudja a napenergiával – vagyis megújuló energiával – előállított hidrogént. A SimpleFuel egy egyszerűsített hidrogén berendezés, ami az üzemben felszerelt napelemekkel termelt áramot felhasználva vízbontással állítja elő a hidrogént. A sűrített, nagy nyomású hidrogént üzemanyagcellás targoncákban használják fel. A berendezés naponta akár 99 Nm³ (kb. 8,8 kg/nap) hidrogént tud termelni, ami hét-nyolc targonca üzemeltetéséhez elegendő.

A berendezés kompakt mérete miatt szűk helyekre is beszerelhető, ezért alkalmas az üzemben dolgozó targoncák feltöltésére. A Motomachi gyárban 2018 márciusa óta működik hidrogénellátó berendezés az egyre több üzemanyagcellás targonca kiszolgálására. A Toyota a SimpleFuel felhasználásával kívánja csökkenteni a Motomachi üzem CO₂-kibocsátását, illetve támogatni akarja az új technológiák alkalmazását.

Annak érdekében, hogy csökkentse üzemei CO₂-kibocsátását, a Toyota üzemanyagcellás modellekre cseréli le meglévő targoncáit. Ez a kezdeményezés a Motomachi üzemből indult el, ahol még 2017-ben két Toyota üzemanyagcellás targoncát helyeztek üzembe. Ezt 2018-ban húsz újabb targonca követte. Idén a Környezetvédelmi Minisztériumtól a széndioxid-kibocsátást mérséklő intézkedésekkel kapcsolatban felmerülő működési költségekre kapott támogatás tette lehetővé a SimpleFuel berendezés és újabb 50 üzemanyagcellás targonca üzembe helyezését.

Az Aichi prefektúra alacsony széntartalmú hidrogén-ellátási láncot támogató szövetsége révén, illetve az Aichi prefektúrával és a kapcsolódó helyi hatóságokkal közösen a Toyota az alacsony szénlábnyomú hidrogén-ellátási lánc létrehozásán dolgozik.

Ehhez megújuló energiaforrásokat, illetve egy úgy nevezett gyártás-tárolás-felhasználás koncepciót alkalmaz. A Motomachi gyárban, a megújuló forrásból származó áram felhasználásával termelt hidrogén alkalmazását szolgáló terv, az Aichi prefektúra alacsony széntartalmú hidrogént tanúsító rendszerének igazolásával rendelkezik. A vállalat a ToyotaKörnyezetvédelmi Kihívás 2050 elnevezésű program 2015-ös indítása óta foglalkozik a hidrogénenergia alkalmazására szolgáló technológiák fejlesztésével és bevezetésével. Céljuk, hogy üzemeikben a hidrogén felhasználásával – beleértve a Motomachi üzem SimpleFuel berendezését, illetve üzemanyagcellás targoncáit is – megvalósítsák a „Gyártás: Nulla CO₂-kibocsátás Kihívás” célkitűzéseit.

A Bosch megnöveli az elektromos gépjárművek akkumulátorának élettartamát

Az akkumulátorok hosszabb élettartama érdekében a Bosch új felhőalapú szolgáltatásokat fejleszt, melyek kiegészítik az egyedi gépjárművek akkumulátorvezérlő rendszereit.

A különböző stresszhatások ugyanis az akkumulátorcellák gyorsabb elöregedéséhez vezetnek – minél öregebb egy akkumulátor, annál alacsonyabb a teljesítménye és kapacitása, valamint annál rövidebb a gépjármű hatósugara.

„A Bosch összekapcsolja az elektromos gépjárművek akkumulátorait a felhővel. Az adatalapú szolgáltatásokkal jelentősen javíthatjuk az akkumulátorok teljesítményét, illetve megnövelhetjük élettartamukat” – mondta Dr. Markus Heyn, a Robert Bosch GmbH Igazgatótanácsának tagja.

A felhőben található okosszoftver-funkciók folyamatosan elemzik az akkumulátor státuszát és a cella öregedésének megelőzése, vagy lelassítása érdekében különböző folyamatokat hajtanak végre. Ezen intézkedések mintegy 20 százalékkal csökkentik az akkumulátor, az elektromos gépjárművek legdrágább alkatrészének elhasználódását. A járműből és annak környezetéből gyűjtött valós idejű adatok kulcsszerepet játszanak ebben.

A felhőalapú szolgáltatások az adatokat az újratöltési folyamatok optimalizálására használják fel, és egyben a műszerfali kijelző segítségével személyre szabott vezetési tippeket adnak a gépjárművezetőknek arról, hogyan őrizzék meg az akkumulátor teljesítményét. A DiDi Chuxing, Kína vezető mobilitási szolgáltatásokat kínáló vállalata, a Bosch-sal együtt dolgozik azon, hogy bevezesse az „Akkumulátor a felhőben”-t a DiDi elektromos járműparkjaiban. A cél az akkumulátor teljesítményének optimalizálása, mely a DiDi ökoszisztémájában mind a vezetők, mind a flottaüzemeltetők számára előnyös.

Precíz valós idejű analízis

A szakértők szerint a mai lítium-ion akkumulátorok átlagos élettartama 8-10 év, vagy 500 és 1000 közé eső töltési ciklus. Az akkumulátorgyártók általában 100 ezer és 160 ezer kilométer közötti futásteljesítményt garantálnak. Azonban a gyors akkumulátortöltés, a töltési ciklusok magas száma, a túlságosan sportos vezetési stílus, illetve a rendkívül magas vagy alacsony környezeti hőmérséklet mind-mind növelik az akkumulátor stresszforrásait, melyek az alkatrész gyorsabb öregedéséhez vezetnek.

A Bosch felhőalapú szolgáltatásait ezen stresszt kiváltó okok felismerésére és ellensúlyozására tervezték. Minden akkumulátor-releváns adat – például az aktuális környezeti hőmérséklet – valós időben a felhőbe kerül, ahol a gépi tanulást alkalmazó algoritmusok kiértékelik az adatokat. Ezen szolgáltatások segítségével a Bosch nem csupán állandó információt ad az akkumulátor aktuális státuszáról, hanem emellett elsőként kínál megbízható előrejelzést az akkumulátor maradék élettartamára és teljesítményére vonatkozóan. Korábban nem volt lehetséges pontos előrejelzést adni arról, hogy egy elektromos gépjármű akkumulátora milyen gyorsan kopik el.

“A hosszú élettartamú, erőteljes akkumulátorok életképesebbé teszik az elektromobilitást” – állítja Heyn. Az okosszoftver-funkciók egy másik jellemzője a sokoldalúság: az elemzéshez használt algoritmusok az egész flottából, és nem csupán egyetlen gépjárműből gyűjtött adatokat értékelik ki. A sokoldalú intelligencia a kulcs a gépjármű-akkumulátorok stresszfaktorainak beazonosításához, és azok egyre gyorsabb észleléséhez.

A cellák védelme az öregedés ellen

Az információ az akkumulátor aktuális helyzetéről lehetővé teszi a Bosch számára, hogy aktívan védje is azt az öregedéstől. A teljesen feltöltött akkumulátorok különösen magas, vagy alacsony hőmérsékleteken például gyorsabban öregszenek. A Bosch felhőalapú szolgáltatásai ezért biztosítják azt, hogy túl meleg, vagy túl hideg hőmérsékleten az akkumulátorok ne legyenek 100 százalékosan feltöltve.

Az akkumulátor töltésének csupán néhány százalékpontos csökkentésével az akkumulátor védett a nem szándékos kopással szemben. A felhőben található adatok szintén segítik az akkumulátor karbantartását és javítását. Például amint a rendszer akkumulátor hibát, vagy hiányosságot érzékel, értesítheti a gépjárművezetőt, vagy a flotta üzemeltetőjét. Ez növeli az akkumulátor javításának esélyét mielőtt az végérvényesen meghibásodik, vagy teljesen leáll. Emellett a felhőalapú szolgáltatások optimalizálják a töltési folyamatot is.

A töltési folyamat – amely egyébként az elektromobilitás tömegpiaccá alakításának egyik legnagyobb akadályát képezi – azt a veszélyt rejti magában, hogy az akkumulátorcellák véglegesen vesztenek teljesítményükből és kapacitásukból.

A felhőben található okosszoftver minden töltési folyamathoz különálló töltési görbét számít, függetlenül attól, hogy az otthon, vagy máshol történik. Ez azt jelenti, hogy az akkumulátor optimális szintre lesz feltöltve, amely segít a cellák megóvásában. A meglevő töltésidőzítő alkalmazások csupán a feltöltési folyamat időzítését teszik lehetővé a vezetők számára, vagyis, hogy az akkor történjen, amikor az elektromos szint alacsony.

A Bosch-megoldás ennél sokkal tovább megy, és a vállalat új akkumulátor szolgáltatásainak részeként egy különlegesen kifejlesztett töltési folyamatot kínál. Optimalizálja a gyors és a lassú töltést és a töltési folyamat alatt ellenőrzi az elektromos-, valamint feszültségszinteket, ezáltal megnöveli az akkumulátor élettartamát.

Kérdések és válaszok

Mi a különbség a Bosch felhőalapú szolgáltatásai és a hagyományos akkumulátorvezérlő rendszerek között?

Az akkumulátorvezérlő rendszerek jelenleg be vannak építve az elektromos gépjárművek ellenőrzésébe, és az akkumulátorcellákat vezérlik, valamint az akkumulátorcellák megbízható működését és egyenletes feltöltését biztosítják. Azonban az akkumulátor teljesítménye és élettartama számos tényezőtől függ, mint például a feltöltés és lemerülés gyakoriságától, a töltési folyamat típusától, a vezetési stílustól, illetve olyan külső tényezőktől, mint a környezeti hőmérséklet. Ezért fejlesztette ki a Bosch a felhőalapú szolgáltatásokat, melyek kiegészítik az elektromos gépjárművekbe épített hagyományos akkumulátorvezérlő rendszereket.

Miért fejleszt ki a Bosch saját töltési stratégiát?

Eddig az elektromos gépjárművekbe különböző töltési folyamatok voltak beprogramozva. A jövőben a Bosch a meglévő folyamatokat kiegészítő innovatív töltési stratégiákat kínál majd az autógyártóknak. Ha például az autóvezetők gyorsabban szeretnék feltölteni az akkumulátorukat, a gyors töltési folyamat automatikusan lerövidíti a szükséges időt, anélkül, hogy az akkumulátor sérülését okozná. Egy másik stratégia a kényelmesebb szabványos töltési folyamatot optimalizálja, amely több órát vehet igénybe. A Bosch-folyamat nagymértékben óvja az akkumulátort, amellyel mind kapacitását, mind pedig élettartamát javítja.

Szárnyalnak az európai Toyota- és Lexus eladások

A Toyota és prémium márkája, a Lexus rekord mennyiségű, 578.400 új autót értékesített Európában az idei év első félévében, amelynek több, mint 50%-át a környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellek tették ki.

A hibrid hajtású modellek eladásának 18%-os erősödése komoly hajtóerőt jelentett abban, hogy a Toyota a gyengülő piacon is 5,3% százalékra tudta növelni európai részesedését. A piacra valósággal berobbanó vadonatúj Toyota Corolla és RAV4 valamint a vadonatúj Lexus UX modellek vásárlóinak túlnyomó többsége a hibrid hajtást választotta, míg a Toyota Camry és a Lexus ES esetében a modellek kizárólag ezzel a hajtással érhetőek el az EU-ban (jóllehet más, a régióhoz tartozó piacokon benzines hajtással is rendelhetőek).

A Lexus prémium márkával együtt mára Európában mintegy 20 környezetbarát öntöltő hibrid elektromos modellt kínáló Toyota az idei év első felében 578.400 autót értékesített a régióban, ami 3,3 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest, és 5,3 százalékra növelte a Toyota piaci részesedését a csökkenő piacon.

“Az első félév izgalmasan alakult számukra, hiszen nem kevesebb, mint 6 új modellt (3 Toyota: RAV4, Corolla, Camry és 3 Lexus: ES, RC és UX) mutattunk be ebben az időszakban. És bár az európai piac gyengélkedett, a hibrid autóink iránti erős keresletnek köszönhetően a Toyota/Lexus értékesítése növekedett.” – mutat rá Matt Harrison, a TME ügyvezető alelnöke. “Biztosak voltunk abban, hogy a növekedés idén is folytatódik, de a kereslet túlszárnyalta a várakozásainkat. A második félévben ugyanilyen jó eredményre számítunk, és hibrid modelljeink megrendelései láttán elmondhatjuk: jó úton haladunk afelé, hogy túllépjük a Toyota és a Lexus 2019-re kitűzött 1.065.000 darabos értékesítési célját.”

A vásárlók nagyon jól reagáltak az új Corolla Hatchback és Touring Sports bevezetésére, amelyek a Toyota kettős hibrid stratégiájának megfelelően immár kétféle (1.8 122 LE és 2.0 180 LE) hibrid hajtással is kaphatók. A kombinált hibrid mix értéke 83%. A Corolla Sedan most először rendelhető meg hibrid hajtással, és az új modell eladásaiból ez a változat mintegy 50%-ot tesz ki. Erős kereslet mutatkozik az új RAV4 és az új prémium crossover, a Lexus UX iránt is: ezek esetében a hibrid mix 72%, illetve 92%. Az új Toyota Camry sikeresen kezdte az évet Nyugat-Európában, ahol kizárólag hibrid hajtáslánccal kapható. Más Toyota modellek (például a Toyota C-HR Hybrid és a Yaris Hybrid) is rekord eladásokat könyvelhettek el, hozzájárulva a az öntöltő hibrid elektromos autók kimagasló értékesítési eredményéhez.A Lexus ES és az új Lexus UX jó teljesítményének köszönhetően a Lexus eladásai 5% növekedtek a tavalyi évhez képest.

Ebben az időszakban a így a Toyota és a Lexus együttes európai hibrid-értékesítési aránya 52 százalék volt a teljes európai piacon, Nyugat-Európában (ideértve Magyarországot is) pedig elérte a 62%-ot is.
A 2019-es év következő nagy Toyota eseménye a legendás Supra legújabb generációjának megérkezése lesz. A rajongók nagy örömére a kultikus GR Supra 17 évnyi távollét után újra visszatért, és a lelkes fogadtatást jól érzékelteti a tény, hogy a 2019-es rendelési állomány már az autó márciusi hivatalos bemutatója előtt elfogyott.

Európai Toyota és Lexus eredmények 2019 első félévében:

• Összesített értékesítés: 578.400 (+3,3% a tavalyi első félévhez képest)
• Piaci részesedés: 5,3% (+0.4 százalékpont a tavalyi első félévhez képest)
• Összesített hibrid értékesítés: 303.400 (+18% a tavalyi első félévhez képest)
• Hibrid mix: Nyugat-Európa: 62% – Kelet-Európa*: 23% – összesen: 52%

Európai Toyota eredmények 2019 első félévében:

• Toyota értékesítés: 538.000 (+3,2% a tavalyi első félévhez képest)
• Legkelendőbb: Yaris család (131,000); Toyota C-HR család (79,000); RAV4 család (72,800)
• Legnagyobb növekedés: Mirai (+65%); Camry család (+32%); RAV4 (+25%)
• Legkelendőbb hibridek: Toyota C-HR Hybrid (70,300); Yaris Hybrid (66,400); Corolla H/B & Touring Sports (57,700)
• Összesített hibrid értékesítés: 275,300 (+18% a tavalyi első félévhez képest)
• Hybrid mix: Nyugat-Európa: 60% – Kelet-Európa*: 24% – összesen: 51%

Európai Lexus eredmények 2019 első félévében:

• Lexus értékesítés: 40,450 (+4,9% a tavalyi első félévhez képest)
• Legkelendőbb: NX család (11,700); UX család (8.500); RX család (8,400)
• Legnagyobb növekedés: UX család (új); ES (+387%)
• Legkelendőbb hibridek: NX Hybrid (8,700); UX Hybrid (7.800); RX Hybrid (3,800)
• Összesített hibrid értékesítés: 28,000 (+17% a tavalyi első félévhez képest)
• Hybrid mix: Nyugat-Európa: 99% – Kelet-Európa*: 8% – összesen: 69%

1997 Mercedes-Benz W140 S420: jobb oldali oldaltükör burkolatának cseréje

Az autón egyre kevesebb a javítani való, szemmel (is) jól látható hiba. Főként, hogy a jobb oldali tükörburkolat cseréje is megtörtént a Classic Vehicle Hungary-nál.

Tulajdonképpen véletlenszerűen jött az oldalsó visszapillantó tükör burkolatának cseréje: amikor Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary tulajdonosa elvitte a tükröket javításra (lásd korábbi kapcsolódó cikkünket), felmerült, hogy van lehetőség az eredetileg fenn lévő burkolatház cseréjére.

Tudni kell, hogy az S420-ason egy olyan jobb oldali tükörburkolat leledzett, amelynek a belső keretén jókora repedés éktelenkedett. Nem is repedés, inkább kisebbfajta lyuk volt ez – miért ne lehetne most egy füst alatt kicserélni a javításokkal párhuzamosan?

Meg is történt a csere, a Classic Vehicle Hungary fényezés tekintetében (is) újfent remek munkát végzett. Az árnyalatok passzolnak, a tükörház pedig ismét régi, eredeti mivoltában pompázik.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

BMW X7 pickup: lenne létjogosultsága?

A BMW müncheni gyárának gyakornokai hagyták elkalandozni a fantáziájukat, hogy az épített utakon túli felfedezés ne ismerhessen határokat.

A megannyi felejthetetlen motorkerékpár mellett a 2019. július 5-7. között megrendezett 19. BMW Motorrad Days látogatói egy hamisítatlanul egyedi „négy plusz kétkerekű” koncepciót is megcsodálhatnak a bajorországi Garmisch-Partenkirchenben: a BMW X7 pickupot, amelyet a bajor prémiummárka müncheni gyárának gyakornokai a létesítmény koncepciótervezési és modelltechnológiai részlegeivel karöltve készítettek el. Az egyetlen példányban megépített jármű műszaki alapját a BMW X modellcsalád legfiatalabb, egyszersmind legexkluzívabb tagja, a BMW X7 adta. A különleges koncepció a 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítményre képes BMW X7 xDrive40i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 8,7 – 9,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 198 – 205 gramm / km) hajtáslánc-technológiáját és egy ötüléses luxus pickup innovatív elképzelését egyesíti. Az egyedileg megtervezett és kézügyességgel megépített plató kifinomult faborítást kapott, a koncepció tökéletes hétköznapi használhatóságáról pedig automata szintszabályozású, kétállású légrugós futómű és számos prémium minőségű felszereltségi részlet gondoskodik. A gyakornokok határtalan fantáziája a BMW Motorrad erőteljes, minden kalandra kapható kétkerekűjével, a BMW F 850 GS motorkerékpárral válik teljessé, amelyet az alkotók a BMW X7 pickup platóján helyeztek el. A „négy plusz kétkerekű” koncepció így a világ bármely szegletét képes meghódítani.

„Nagy örömömre szolgál a BMW Group szakmai gyakornokai, a koncepciótervezési részleg és a modelltechnológiai divízió közötti ilyen mély együttműködés, amely lehetővé teszi tehetséges fiataljaink számára, hogy ilyen rendkívüli projektben is kibontakozzanak” – fogalmazott Milagros Caiña-Andree, a BMW AG igazgatótanácsának emberi erőforrásért és munkaügyi kapcsolatokért felelős tagja.

A prémium minőségű anyagok, a csúcstechnológiás gyártási eljárások és a kézügyesség találkozása

A BMW X7 pickup utastere mögött – amely öt utasnak kínál luxus színvonalú menetkomfortot – egy kiváltképp nagyméretű plató található, amelynek rakodófelülete zárt ajtóval 140 centiméter, nyitott ajtóval pedig 200 centiméter hosszú. A szénszál-erősítésű műanyag intelligens, átfogó alkalmazásának köszönhetően a koncepció a sorozatgyártásban kínált BMW X7 xDrive40i modellhez képest annak ellenére nyom mintegy 200 kilogrammal kevesebbet a mérlegen, hogy a karosszériáját 10 centiméterrel megnövelték. A koncepció tetőelemei, platóajtaja és hátsó ajtajai egytől egyig az ultrakönnyű, magas szilárdságú anyagból készültek. A plató kézzel készített faburkolata, valamint a háromdimenziós nyomtatással előállított kapaszkodók, rögzítőszemek és éllemezek milliméter-pontos, részletes kidolgozásával a gyakornokok nem csupán szakmai felkészültségüket és műszaki ismereteiket, de innovációs erősségüket is bizonyították. A mézszínű faburkolat és a BMW Individual Tanzanite Blue metál karosszériafényezés harmóniáját – amelynek exkluzív fényű, tengerkék árnyalata rikító napsütésben nyeri el valódi mélységét – a luxusjachtok ihlették, felettébb kifinomult, elegáns és előkelő formában öltve testet.

Ötletből showautó-szintű valóság, mindössze tíz hónap alatt

A BMW X7 pickupot a bajor prémiummárka müncheni gyárának tizenkét szakmai gyakornoka készítette el. A karosszéria- és járműépítő, gépjármű-mechatronikai és műszaki modellezési szektorokban tanuló tehetségek a papírra vetett tervrajzokból mindössze tíz hónap alatt alkottak egy teljes értékű, tökéletesen működő, showautó-minőségű járművet, amely ráadásul a közúti forgalomban is részt vehet. A BMW X7 pickup műszaki alapját – a bajor prémiumgyártó hosszú távon fenntartható, költséghatékony stratégiájával megegyezően – egy tesztautóként használt előszériás modell adta, amelyet a gyakornokok már a BMW X7 sorozatgyártás előtti tesztjei közben kinéztek maguknak, megmentve ezzel a modellt a leselejtezéstől. A tizenkét tehetség szabadon dönthette el, hogy mihez kezdenek a modellel és az átalakítással milyen irányba, illetve milyen mélységig mennek el, a koncepcióautó-tervezési folyamatoknál megszokott szakértői segítségeket azonban nem vehették igénybe. A végeredmény nem csupán arra ad okot a gyakornokoknak, hogy önmagukra, hanem hogy a BMW Group duális képzési szisztémájára is mérhetetlenül büszkék legyenek. Álmuk, hogy a bajorországi premiert követően személyesen vigyék ki a BMW X7 pickupot a vadonba, ahol az eddig felfedezetlen ösvényeket is bejárják majd vele.

Verhetetlen páros: a BMW X7 pickup és a BMW F 850 GS motorkerékpár

A BMW X7 pickup platóján egy BMW F 850 GS motorkerékpár foglal helyet, amely a 19. BMW Motorrad Days hétvégi premierjét tekintve is kiváló választásnak bizonyult. Rendíthetetlen túrázási adottságaival, hosszú távon is kényelmes üléspozíciójával, sportos menetdinamikájával és kikezdhetetlen terepjáró képességeivel a BMW F 850 GS tökéletesen kiegészíti a BMW X7 pickup kvalitásait. Legyen szó akár épített utakról, akár ismeretlen ösvényekről, a két modell mindenhova hű társként követheti egymást, verhetetlen menettulajdonságaiknak köszönhetően ugyanis nincs előttük olyan úti cél, amelyet ne érnének el.

A BMW X7 pickup a bajor prémiummárka müncheni gyárában tanuló szakmai gyakornokok egyedi alkotása. A modellt a BMW nem tervezi sorozatgyártásban kínálni. A koncepció és az ehhez hasonló újítások kiválóan alkalmasak arra, hogy a BMW fiatal tehetségei valós körülmények között kiaknázzák elméletben és gyakorlatban elsajátított tudásukat. A BMW Group kilenc országban mintegy ötezer szakmai gyakornokot fejleszt nap mint nap.

Íme, az új MINI Cooper SE

A nagyvárosokba tervezett, tisztán elektromos meghajtású személyes mobilitás mostantól a MINI által fémjelzett élménnyel karöltve is átélhető: a MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter/100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,2–15,0 kWh/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) megérkezett.

A brit prémiumgyártó tömegtermelésben kínált első tisztán elektromos meghajtású négykerekűje a vezetés színtiszta élményét hosszú távon fenntartható módon váltja valóra, és mindezt a MINI hamisítatlanul egyedi megjelenésével és prémium minőségével párosítja. Egy szó, mint száz: a MINI Cooper SE egy ízig-vérig MINI, károsanyag-kibocsátás nélkül.

A 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményre képes elektromos motor azonnali teljesítmény-leadása, a márkahű elsőkerék-meghajtás és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszere együttesen a gokartos vezethetőség összetéveszthetetlen agilitásával ruházza fel a MINI Cooper SE-t, amelynek típus-specifikus lítium-ion akkumulátora egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer* tisztán elektromos meghajtást garantál. Az energiatároló egységet a mérnökök mélyen a padlólemezbe süllyesztették, a zéró emissziójú MINI csomagtartójának térfogata így literre pontosan megegyezik a belsőégésű erőforrással hajtott háromajtós MINI hasonló értékével.

A MINI Cooper SE debütálásával a brit prémiumgyártó ismét iránymutató válasszal szolgál a nagyvárosi közlekedés által támasztott kérdésekre. Hat évtizeddel ezelőtt a klasszikus Mini forradalmi járműkoncepciója teremtette meg a legkisebb alapterületen elképzelhető, ötletes megoldásoktól hemzsegő utastér műszaki alapját, majd 2001-ben, a MINI feltámasztásakor a kreatív helykihasználás modern újraértelmezése a kisautó-szegmens abszolút etalonjaként ünnepelte világpremierjét, amelyet a vezetés élménye tett teljessé. A MINI Cooper SE most az első tisztán elektromos meghajtású prémium kisautóként érkezik meg a piacra, megmutatva az irányt a nagyvárosokba tervezett, hosszú távon fenntartható, érzelmekben gazdag vezetési élmény felé.

A MINI Cooper SE főbb jellemzői

A MINI modelltörténetének és a prémium minőségű kisautók kategóriájának első tisztán elektromos meghajtású modellje.
Elektromos motor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítménnyel és 270 Nm csúcs forgatónyomatékkal.

Típus-specifikus lítium-ion akkumulátor, amely egyetlen feltöltéssel 235 – 270 kilométer tisztán elektromos meghajtást garantál – szemernyit sem korlátozva a háromajtós MINI csomagtartó-térfogatát.

A nagyfeszültségű akkumulátor hagyományos háztartási aljzatról, MINI ELECTRIC falitöltőről és nyilvános járműtöltő oszlopról egyaránt feltölthető, akár 50 kW sebességű gyorstöltéssel is.

Kivételes agilitás az azonnali teljesítmény-leadásnak, az alacsony súlypontnak, az elsőkerék-meghajtásnak és a hajtáslánc forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó, innovatív menetstabilizáló rendszerének köszönhetően.

Gyorsulás álló helyzetből 60 km/órás sebességre 3,9 másodperc alatt, álló helyzetből 100 km/órás sebességre 7,3 másodperc alatt.
A háromajtós MINI jellegzetes stílusjegyei típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel egyesülnek.

Típus-specifikus kijelző- és járművezérlő koncepció az utastérben.
Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás az egypedálos vezethetőség érdekében.

LED-technológiás első fényszórók, duplazónás automata légkondicionáló, hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszer, kiegészítő fűtés, elektromos rögzítőfék és Connected Navigation csomag már alapfelszereltségként.

Ízig-vérig MINI

A MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó első modellje, amely a márka által fémjelzett értékeket nagyvárosokba tervezett tisztán elektromos meghajtással egyesíti, egy forradalmian innovatív, ízig-vérig MINI modellként. A modell koncepciójának a háromajtós MINI szolgált alapjául: a MINI Cooper SE karosszériaarányai, jellegzetes stílusjegyei, tágas helykínálata és utastéri hangulata egytől egyig a belsőégésű erőforrással szerelt modellek örökségei.

A MINI Cooper SE a brit prémiumgyártó otthonában, Oxfordban készül majd, a belsőégésű erőforrással szerelt modellekkel megegyező gyártósoron. A hajtáslánc-technológia alkatrészei a BMW Group elektromos mobilitási fejlesztőközpontjaiból, Dingolfingból és Landshutból érkeznek.

A benzinmotor és a dízelmotor helyét ezúttal a MINI Cooper SE motorházteteje alatt egy elektromos motor foglalja el. A vezérlőelektronikát és a váltót is magába foglaló, kompakt méretű egységet a tervezők a masszív csőszerkezetű motortartó keret első felébe építették be. A típus-specifikusra konfigurált, nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor tizenkét cellából épül fel, a 32,6 kWh bruttó energiateljesítményű energiatároló egység T-alakot formálva helyezkedik el a padlólemezben.

Az elektromos motor nem csupán kisebb, de jelentős mértékben könnyebb is, mint bármelyik belsőégésű erőforrás, amely nagymértékben hozzájárul a MINI Cooper SE tökéletes tengelyterhelés-elosztásához. Az alacsonyra helyezett súlyponttal együtt mindez kiváltképp agilis vezethetőséget és még nagy tempónál is könnyed irányváltásokat eredményez. A MINI Cooper SE ráadásul kiváló úttartást is garantál, nem utolsósorban a nagyfeszültségű akkumulátor elhelyezésének köszönhetően: az energiatároló egységet mélyen a modell padlólemezébe süllyesztették, az első ülések közé és a hátsó üléssor alá. Mint ilyen, a tisztán elektromos meghajtású MINI modell a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k csomagtartó-térfogatával büszkélkedhet: az alapesetben 211 literes csomagtér a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 731 literre bővíthető. Az egyetlen mérhető méretbeli különbség a tisztán elektromos meghajtású MINI és a belsőégésű erőforrással szerelt háromajtós MINI-k között a magasság, a hétköznapokban kiválóan használható hasmagasság fenntartása érdekében ugyanis a mérnököknek a padlólemezbe épített akkumulátor vastagsága okán 18 milliméterrel meg kellett emelniük a karosszériát.

A hálózatról tölthető hajtáslánc-technológia összes alkatrészét a vázszerkezet típus-specifikus védőzónái ölelik körbe, ütközés esetén pedig a rendszer vezérlőelektronikája az összes alkatrészt azonnal lekapcsolja. A MINI Cooper SE biztonsági koncepciója így minden tekintetben maradéktalanul megfelel a BMW Group kimagasló szabványainak, amelyek messze túlmutatnak a kötelező iparági előírásokon. A hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikáját az első lökhárító megerősített tartószerkezete és a motortartó keret védi, a nagyfeszültségű akkumulátor alatt pedig egy masszív, edzett lemez húzódik. 1 365 kilogrammos saját tömegével a MINI Cooper SE így mindössze 145 kilogrammal nyom többet a mérlegen, mint a Steptronic automataváltóval szerelt, háromajtós MINI Cooper S modell.

Jellegzetes stílusjegyek típus-specifikus karosszéria-kiegészítőkkel

A MINI Cooper SE összetéveszthetetlen megjelenéséről gondosan kiválasztott, diszkrét karosszéria-módosítások gondoskodnak. Az első tisztán elektromos meghajtású MINI-t határozott arányok, vizuálisan három részre osztható karosszéria, egybefüggő ablaksáv és tető, valamint rövid túlnyúlások és egyedi keréktárcsák emelik ki a tömegből. A jövőbe mutató hajtáslánc-technológiát egyedülálló karosszéria-kiegészítők jelzik. A lítium-ion akkumulátor töltőnyílását a tervezők a belsőégésű erőforrással szerelt modellek üzemanyagtöltő nyílásának helyére, a jobb hátsó kerékív fölé helyezték el, a különbséget pedig egy domborított MINI Electric embléma jelzi. E logó citromsárgára fényezett változata díszíti az oldalsó irányjelző paneleket, a csomagtérajtót és a hűtőrács-motívumot is. A MINI Cooper SE frontrészének középpontjában a belsőégésű erőforrással szerelt modellek hűtőrácsának hatszögletű kontúrja áll, a minimális hűtőlevegőt igénylő elektromos motor okán ez esetben azonban teljesen zárt kivitelben. A hűtőrács-motívumot vízszintesen meghúzott, citromsárga merevítőbetét díszítheti, a külső visszapillantó-házak pedig ugyanebben az árnyalatban pompázhatnak. A MINI Cooper SE már alapfelszereltségként LED-technológiás első fényszórókkal gurul le a gyártósorról.

Az első tisztán elektromos meghajtású MINI légellenállását nem csupán a típus-specifikus hűtőrács-motívum, de a szinte teljesen zárt padlólemez és a jellegzetes kialakítású hátsó lökhárító is csökkenti: tekintve, hogy az elektromos meghajtásnak nincs szüksége kipufogógáz-kivezetésre, a padlólemez borítása összefüggőbbé, a hátsó lökhárító formája pedig egységesebbé vált. A brit prémiumgyártó ügyfelei a MINI Cooper SE alá 17” méretű, kéttónusú MINI Electric Corona Spoke könnyűfém keréktárcsákat is rendelhetnek, aerodinamikailag optimalizált felülettel és aszimmetrikus küllő-dizájnnal. Ahogyan az alapfelszereltségként kínált, 16” méretű MINI Electric Revolite Spoke könnyűfém keréktárcsák, úgy ezek is kizárólag a MINI Cooper SE kiváltságai.

Színtiszta vezetési élmény: elektromos motor 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítménnyel

Azonnal felépülő csúcs forgatónyomaték és sebességváltásoktól mentes, folyamatos teljesítmény-leadás: ezek a MINI Cooper SE hajtáslánc-technológiájának legfőbb jellemzői, amelyek a MINI által fémjelzett vezetési élmény merőben új dimenzióját váltják valóra. Az erőforrás a BMW Group által kifejlesztett elektromos motor legkorszerűbb, kimagaslóan erőteljes változata, amelynek speciális kialakítása a legfelső fordulatszám-tartományig folyamatosan kitartó, erőteljes teljesítmény-leadást, példaértékű belső hatékonyságot és végtelenül sima, szinte minden rezonanciától mentes járáskultúrát garantál. A MINI Cooper SE motorházteteje alatt dolgozó erőforrás maximális teljesítménye így 135 kW / 184 lóerő, amely az elektromos motorok privilégiumaként már álló helyzetből felépülő, 270 Nm csúcs forgatónyomatékkal párosul. A motorból érkező erőt egy integrált differenciálművel dolgozó, egyfokozatú automataváltó továbbítja az első kerekek felé.

A MINI Cooper SE így már a gázpedál legapróbb érintésére is azonnali teljesítmény-leadással és intenzív gyorsulással reagál, kimagaslóan élvezetes vezethetőséget kínálva a nagyvárosi forgatagban. A brit prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású modellje 3,9 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 60 km/órás sebességre, amely azt jelenti, hogy a gyorsulás első 60 méterét egy belsőégésű erőforrással hajtott sportautó padlógázas vehemenciájával képes teljesíteni. A nulla-százas gyorsulást 7,3 másodperc alatt abszolválja, végsebessége pedig 150 km/óra.

A MINI Cooper SE gyakorlatilag hang nélkül hozza ki magából sportos karakterét, ezért már alapfelszereltségként akusztikus jelzéssel gurul le a gyártósorról. A mérnökök a tisztán elektromos MINI számára teljesen egyedi hangzást terveztek, amelyet a motortérbe szerelt hangszórónak köszönhetően az utastérben ülők nem, a gyalogosok viszont tisztán hallanak. Az akusztikus jelzés az alacsony sebességtartományban aktiválódik, hogy a modell közvetlen környezetében közlekedő gyalogosok és kerékpárosok észleljék a jelenlétét.

Lélegzetelállító agilitás az innovatív menetstabilizáló rendszernek köszönhetően

A tisztán elektromos meghajtás a MINI modelljeire jellemző, gokartosan agilis vezethetőség teljesen új dimenzióját váltja valóra. A MINI Cooper SE lélegzetelállító agilitásában nagy szerepet játszik a típus-specifikus hangolású futómű-technológia, amely – a kisautó-szegmensben egyedülálló módon elektromechanikus kormányművel, az első tengelyen szimpla-ágyazású lengőkarra támaszkodó rugóstaggal, a hátsó tengelyen pedig többkaros felfüggesztéssel dolgozik – az elektromos hajtáslánc-technológiával maximális menetstabilitást, tökéletesen precíz irányíthatóságot és azonnali kormányreakciókat garantál. A MINI Cooper SE súlypontja legalább 30 milliméterrel került alacsonyabbra, mint a MINI Cooper S modell esetében, amely a tengelyek közötti optimális terhelés-elosztással karöltve a kisautó-szegmensben mindeddig elképzelhetetlen kanyarodási dinamikával kecsegtet.

Annak érdekében, hogy a motorból érkező csúcs forgatónyomaték már álló helyzetből is a maximális tapadás és a letaglózó gyorsulás párosával, veszteségek nélkül, a MINI által fémjelzett vezetési élmény jegyében jusson aszfaltra, a mérnökök a MINI Cooper SE hajtáslánc-technológiájába egy innovatív menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control) fejlesztettek. A forradalmi kipörgésgátló technológiával dolgozó rendszert a mérnökök kifejezetten az elektromos motorok azonnal felépülő csúcs forgatónyomatéka szerint tervezték meg, hogy a hajtáslánc minden vezetési szituációban és mindenféle időjárási körülmények között abszolút menetdinamikát kínáljon. A forradalmi kipörgésgátló technológia vezérlőegységét közvetlenül a hajtáslánc vezérlőelektronikájába integrálták, a belsőégésű erőforrással szerelt modellekben dolgozó menetstabilizáló rendszerek valamivel hosszabb jelcsatornái így ez esetben nullára rövidültek. Mindez érezhető mértékben csökkenti a padlógázas gyorsulásoknál felépülő tapadásvesztést, a fékezési energia visszatáplálásánál és az intenzíven vett kanyarokat követő kigyorsításoknál pedig jelentősen javítja a menetstabilitást.

MINI Vezetési Üzemmódok négyféle beállítással

Az első tisztán elektromos meghajtású MINI lehetővé teszi, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei saját preferenciáik és az adott vezetési szituáció sajátosságai szerint hangolják át az autó beállításait. A műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor jobb végén található kapcsolóval aktiválható MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes) a MINI Cooper SE esetében négyféle járműbeállítási lehetőséget kínálnak fel. Alapértelmezett beállításként a MID üzemmód aktiválódik, amelyet SPORT üzemmódban még közvetlenebb kormányzás és a hajtáslánc minden korábbinál gyorsabb rendszerreakciója vált fel.

A MID üzemmód komfort-orientált kormányzási karakterisztikája GREEN és GREEN+ üzemmódban is aktív. Utóbbit kifejezetten a MINI Cooper SE számára fejlesztették ki a mérnökök. A hajtáslánc-technológia ez utóbbi két esetben a maximális hatékonyság szempontjai szerint dolgozik. GREEN+ üzemmódban a technológia a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság maximalizálása érdekében képes korlátozni vagy teljesen kikapcsolni az olyan kényelmi funkciókat, mint a fűtés, az automata légkondicionáló és az ülésfűtés.

Két működési üzemmódban állítható fékerő-visszatáplálás

A BMW Group tisztán elektromos meghajtású modelljeiben átélhető vezetési élményt az egypedálos vezethetőség emeli új szintre: nagyvárosi forgalomban a jármű azonnal érezhető lassulásba kezd, amint a vezető leveszi a lábát a gázpedálról. Vitorlázó üzemmódban ugyanis az elektromos motor generátorként működik és a mozgás során felszabaduló energiát a nagyfeszültségű akkumulátorba táplálja vissza, az alacsonyabb sebességtartományban így a vezetőnek rá sem kell lépnie a fékre ahhoz, hogy a jármű intenzív lassulásba kezdjen. A fékezés során felszabaduló energia visszatáplált mennyisége (és mint ilyen, a vitorlázó funkció automata fékező hatásának mértéke) a hajtáslánc-technológia vezérlőelektronikájában állítható be.

A MINI Cooper SE a BMW Group első olyan tisztán elektromos meghajtású modellje, amelyben a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálásának mértékét a vezető is befolyásolhatja. A tervezők a funkció vezérlőkapcsolóját a műszerfal alsó felén elhelyezett billenőkapcsoló-sor Start / Stop kapcsolójának bal oldalára helyezték el, használatával a brit prémiumgyártó ügyfelei az aktivált MINI Vezetési Üzemmódtól függetlenül, saját preferenciáik szerint dönthetnek arról, hogy fékezéskor a hajtáslánc intenzív vagy alacsony szintű energia-visszatáplálás szerint aktiválódjon. A fékezési energia visszatáplálásának állítható mértékével az adott vezetési szituációk minden korábbinál jobban a vezető preferenciáihoz hangolhatók. Dinamikus vezetési stílus esetén a technológia így például az intenzívebb kanyarvételekre is képes rásegíteni. A hajtáslánc maximális hatékonysága érdekében a MINI Cooper SE az erőforrás minden újraindításakor automatikusan a legintenzívebb fékerő-visszatáplálást aktiválja.

Típus-specifikus műszerfal-kialakítás digitális műszeregységgel

A MINI Cooper SE alapfelszereltségének az 5,5” képernyő-átmérőjű, típus-specifikus műszeregység is része. A fekete panelbe épített színes kijelzőt a belsőégésű erőforrással szerelt modellek műszeregységével megegyező helyre, a kormány mögé integrálták a tervezők. A teljes mértékben digitális kijelző középpontjában egy megjelenített számokkal dolgozó kilométeróra áll, amelynek ívét egy hagyományos stílusban világító kilométeróra-skála adja meg. Ez utóbbi a műszerfal tetején található fénygyűrűn is visszaköszön, a kiválasztott MINI Vezetési Üzemmód szerint piros (SPORT üzemmód), fehér (MID üzemmód) vagy zöld (GREEN és GREEN+ üzemmód) színben.

A digitális műszeregység az autó aktuális sebességén túl a nagyfeszültségű akkumulátor aktuális töltöttségi állapotát, az aktivált MINI Vezetési Üzemmódot, a bekapcsolt vezetést támogató rendszerek állapotát és a fedélzeti számítógép rendszerinformációit is képes megjeleníteni. Helyet kaphat továbbá a kijelzőn a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság, a hajtáslánc-technológia pillanatnyi teljesítmény-leadása, a külső hőmérséklet, a pontos idő, a navigációs rendszerben aktivált úti célig hátralévő távolság, a forgalmi jelzéseket felismerő rendszer figyelmeztető üzenetei és a navigációs rendszer iránymutatásai. Sőt mi több, a brit prémiumgyártó ügyfeleinek arra is lehetőségük nyílik, hogy a digitális műszeregységen hívják elő csatlakoztatott okostelefonjuk kontaktlistáját és az audiorendszerben eltárolt zeneszámok listáját.

A műszeregység a jármű akkumulátorának töltésekor is hasznos információkkal szolgál. Ha a brit prémiumgyártó ügyfelei háztartási aljzathoz vagy járműtöltő oszlophoz csatlakoztatják a modellt, a digitális műszeregység nem csupán a pontos időt és a külső hőmérsékletet képes megjeleníteni, de a lítium-ion akkumulátor százalékos arányban elért töltöttségi szintjét és a tisztán elektromos meghajtással így megtehető hatótávolságot is. A rendszer ráadásul azt is képes kiszámolni, hogy az aktuális töltési sebességgel a jármű energiatároló egysége pontosan hány órára éri el maximális töltöttségi szintjét. A műszeregység háttérvilágításának árnyalata a töltési szituáció szerint változik: a MINI Cooper SE csatlakoztatásakor látható narancssárga színvilág a járműtöltés folyamatának idejére citromsárgára vált át, a töltés végét pedig zöld fények jelzik. Bárminemű rendellenességről vagy hibaüzenetről a rendszer piros háttérvilágítás mentén tájékoztatja a brit prémiumgyártó ügyfeleit.

A MINI Cooper SE exkluzív utastéri elemei között a középkonzolon található típus-specifikus előválasztó kar is megtalálható. Az elektromos rögzítőfék ugyancsak a középkonzolról aktiválható és deaktiválható, egyetlen gombnyomással.

MINI ELECTRIC falitöltő a rugalmas járműtöltésért

A vezetés tisztán elektromos meghajtású élményéhez a MINI Cooper SE a villamosenergia-hálózatból nyeri ki az energiát, hagyományos háztartási aljzaton, a MINI ELECTRIC falitöltőn vagy nyilvános járműtöltő oszlopon keresztül. A modell egyaránt képes az AC és a DC szabvány szerint üzemelő járműtöltésre, akár Type 2, akár CCS Combo 2 csatlakozóval. A töltőfej pulzáló állapotjelzője a járműtöltési folyamat kezdeti lépéseit narancssárga fénnyel, a töltés folyamatát citromsárga fénnyel, a maximális töltöttségi szint elérését pedig zöld fénnyel jelzi.

Alapfelszereltségként a MINI hagyományos háztartási aljzathoz csatlakoztatható járműtöltő kábelt kínált a MINI Cooper SE modellhez, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban az otthoni járműtöltéseket megkönnyítő MINI ELECTRIC falitöltő és a háromfázisú, nyilvános járműtöltő oszlopoknál használható járműtöltő kábel is megrendelhető. Mindkét opció 11 kW maximális sebességű járműtöltést tesz lehetővé, amellyel a MINI Cooper SE nagyfeszültségű akkumulátora két és fél óra alatt 80 százalék fölötti töltöttségi szintre tölthető. A 100 százalékos töltöttségi szint eléréséhez három és fél órára van szükség. Ultragyors DC gyorstöltőre csatlakoztatva a lítium-ion akkumulátor még gyorsabban feltölthető. A MINI Cooper SE vezérlőelektronikája maximum 50 kW sebességű gyorstöltést engedélyez, amellyel az energiatároló egység 80 százalékos töltöttségi szintje mindössze 35 perc alatt elérhető.

A brit prémiumgyártó MINI ELECTRIC falitöltőt megrendelő ügyfelei beszerelési- és beüzemelési szolgáltatást is kérhetnek a termék mellé. A falitöltő nem csupán garázsokba, de fedett gépkocsi-beállókba is kiválóan installálható, miközben a ChargeNow járműtöltő szolgáltatás utazás közben garantál maximális járműtöltési kényelmet, a világ legnagyobb nyilvános járműtöltőoszlop-hálózatához kínálva hozzáférést. A kiszemelt járműtöltő oszlop használatához és a járműtöltés díjának kiegyenlítéséhez mindössze egy előzetes regisztrációra, majd a ChargeNow kártyára vagy a felhasználó okostelefonjára van szükség.

Duplazónás automata légkondicionáló hőpumpa-technológiával dolgozó fűtőrendszerrel és kiegészítő fűtéssel

A MINI Cooper SE alapfelszereltségének a duplazónás automata légkondicionáló is része, amely az utastér vezetőoldali és utasoldali részét külön hőmérsékletűre tudja beállítani. A fűtőrendszer hőpumpával dolgozik, amely a külső meleg levegő mellett a motor, a hajtáslánc és az akkumulátor megtermelt hőjét is képes összegyűjteni, hogy ezt használja fel az utastér fűtésére. Az újdonság számára kifejlesztett hőpumpa kiváltképp hatékonyan dolgozik: amellett, hogy működéséhez a hagyományos elektromos fűtőrendszerekhez képest 75 százalékkal kevesebb energiára van szüksége, téli üzemmódban kivételesen magas hőt képes az utastérbe továbbítani. A tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolság növelése érdekében a MINI Cooper SE hűtő- és fűtőköreit közvetlenül a hajtáslánc-technológiához csatlakoztatták, amely így egy kiváltképp hatékony rendszert képez. Az utastér kellemes hőmérsékletét és ezzel egy időben a nagyfeszültségű akkumulátor ideális működési hőmérsékletét egy integrált vezérlőrendszer garantálja, amely egymástól függetlenül működteti a két részt, akár külön hűtő és külön fűtő funkcióval.

A MINI Cooper SE automata légkondicionálója kiegészítő fűtést és álló helyzetben is működtethető légkondicionáló funkciót kínál, amely már a motor beindítása előtt képes a megadott hőmérsékletűre hűteni vagy fűteni az utasteret. A brit prémiumgyártó ügyfelei a MINI Connected Remote App okostelefon-alkalmazásban állíthatják be az utastér kívánt hőmérsékletét és az indulás tervezett időpontját, így a MINI Cooper SE tökéletesen felkészülten vág neki a közös kalandoknak.

Navigációs rendszer alapfelszereltségként és a típus-specifikus MINI Connected szolgáltatás-paletta innovációi

A MINI Cooper SE széleskörű alapfelszereltségének a digitális műszeregység, a navigációs rendszer és az elektromos mobilitás működését támogató MINI Connected szolgáltatások is részei. Haladás közben az eDrive kijelző mutatja a hajtáslánc és az akkumulátor közötti energiaáramlás részleteit és ezzel párhuzamosan a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolságot, amelynek növelése érdekében felkínálja a kényelmi funkciók kikapcsolását vagy a fékezés során felszabaduló energia visszatáplálási intenzitásának fokozását. A MINI Cooper SE fedélzetén a brit prémiumgyártó ügyfeleinek arra is lehetőségük nyílik, hogy a navigációs rendszer térképén egy dinamikusan változó zóna megjelenítésével folyamatosan nyomon kövessék a lítium-ion akkumulátorban tárolt energiamennyiség kiaknázásával megtehető távolságot, amely az energiatároló egység töltöttségi szintjének csökkenésével folyamatosan változik. Az útvonaltervezés aktiválásakor a navigációs rendszer felkínálja az úti célba vezető leggyorsabb és legrövidebb útvonalakat, valamint a GREEN üzemmódban megtehető leghatékonyabb utat is, amely során a hajtáslánc a legkevesebb energiát fogyasztja el.

Az alapfelszereltségként kínált Connected Navigation csomag 6,5” képernyő-átmérőjű, érintésérzékeny központi kijelzőt is tartogat, amely valós idejű forgalmi információkkal (RTTI – Real Time Traffic Information), MINI Online szolgáltatásokkal és Apple CarPlay előkészítéssel is szolgálja a MINI ügyfeleit. Az interaktív mobilkapcsolatnak köszönhetően a jármű központi operációs rendszere automatikusan frissíti a navigációs rendszer térképét. A távolról is elérhető szolgáltatások (Remote Services) lehetővé teszik, hogy a brit prémiumgyártó ügyfelei az okostelefonjukra telepített MINI Connected alkalmazáson keresztül ellenőrizzék a MINI Cooper SE nagyfeszültségű akkumulátorának aktuális töltöttségi szintjét és a tisztán elektromos meghajtással megtehető hatótávolságot, valamint, hogy elkészítsék a jármű kombinált energiafogyasztásának statisztikáját. Sőt mi több, az alkalmazásban előhívható térkép a csatlakoztatott modell környezetében elérhető nyilvános járműtöltő oszlopokat is megjeleníti. A MINI ügyfelei az okostelefon-alkalmazáson keresztül aktiválhatják a csatlakoztatott modell első fényszóróinak reflektorait, a kürtöt, az utastér-szellőztetést, az ajtózárakat és az automata légkondicionálót is. Aktív járműtöltés közben, az alkalmazás segítségével az ügyfelek a távolból is mindvégig nyomon követhetik a járműtöltés folyamatát. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető Connected Navigation Plus csomag már 8,8” képernyő-átmérőjű központi kijelzőt és vezeték nélküli okostelefon-töltést tartogat.

Prémium minőségű alapfelszereltség és személyre szabható tételek

A MINI Cooper SE széleskörű alapfelszereltségének prémium minőségű tételeit négy különböző felszereltségi csomag egészítheti ki: a karosszériára és az utastérre egyaránt kiterjedő összeállítások nem csupán a karosszériafényezési árnyalatokat és a könnyűfém keréktárcsákat, de az üléskárpitokat és az egyes utastéri funkciókat is magukba foglalják. Az aktuális MINI modellekhez megrendelhető Salt, Pepper és Chili felszereltségi csomagokhoz hasonlóan ez utóbbiak is a brit prémiumgyártó ügyfeleinek kívánságai szerint személyre szabhatók. A Trim S és a Trim M felszereltségi csomagok a Connected Navigation csomagot, a Trim L és a Trim XL felszereltségi csomagok pedig a Connected Navigation Plus csomagot foglalják magukba. A Trim S felszereltségi csomag a Moonwalk Grey metál és a White Silver metál karosszériafényezési árnyalatokat kínálja fel, míg a Trim M és a Trim L felszereltségi csomagok esetén mindez a Chili Red, a British Racing Green metál és a Midnight Black metál színekkel bővül. A MINI Yours Enigmatic Black karosszériafényezési lehetőség kizárólag a Trim XL felszereltségi csomag kiváltsága.

Alapfelszereltségként a MINI Cooper SE hűtőrács-motívumának vízszintesen meghúzott merevítőbetétje és a modell külső visszapillantó-házai Vigorous Grey színben pompáznak, amely az opcionális extrafelszereltség részeként citromsárgára cserélhető. A tető és a külső visszapillantó-házak a karosszéria színében, illetve feketére és fehérre fényezve is kérhetők, a kiválasztott felszereltségi csomagtól függetlenül (kivéve a White Silver metál karosszériafényezés esetén). A MINI Cooper SE alatt a kiválasztott felszereltségi csomag függvényében 16” és 17” méretű könnyűfém keréktárcsák gurulhatnak, öt különböző küllő-dizájnnal.

Az utastérben a MINI Cooper SE alapfelszereltségként Double Stripe Carbon Black árnyalatú szövetkárpitot kínál, amely a Trim S felszereltségi csomagban is megtalálható. A Trim M és a Trim L felszereltségi csomagok már a Black Pearl szövet/bőr és a Cross Punch Carbon Black bőrkárpit kettősét kínálják. A MINI Yours Lounge Carbon Black bőrkárpit kizárólag a Trim XL felszereltségi csomag sajátja. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető csomagok a MINI Cooper SE utastéri felületeinek, színösszeállításainak, tetőkárpit-árnyalatának, kormányának és szőnyegeinek tökéletes harmóniáját keltik életre. Az Interior Style MINI Dark felszereltségi csomag tételei a MINI Cooper SE sportos karakterét, az Interior Style MINI Light felszereltségi csomag elemei pedig az újdonság elegáns oldalát helyezik előtérbe. A hosszú távon fenntartható személyes mobilitást az Interior Style MINI Electric felszereltségi csomag nyomatékosítja, amely citromsárga kontraszt-varrást, MINI Electric emblémával díszített szőnyegeket és különleges felületeket kínál. Az Interior Style MINI Yours felszereltségi csomag eközben MINI Yours Piano Black árnyalatú, világító utastéri felületekkel és MINI Yours sportkormánnyal hangsúlyozza ki a MINI Cooper SE anyaghasználatának és felületkezelésének kivételes minőségét.

Új alapokon a Nissan üzleti működése Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában

A Nissan bejelentette, hogy szerződést kötött a Grand Automotive Kft-vel, aki mint magán importőr fogja ellátni az újautó, alkatrész és szolgáltatás értékesítési feladatokat Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában.

A tegnapi bejelentés tükrözi a Nissan célkitűzését, hogy növelje üzleti teljesítményét Közép- és Kelet-Európában, miközben javítja a márkakereskedői és ügyfél elégedettséget.

Ez a változás lehetővé teszi a Nissan számára, hogy nagyobb hangsúlyt fektessen a közép- és kelet-európai régió, azaz Lengyelország és Ukrajna növekedésébe, ahol a jelenlegi Nissan importőri műveletek tovább folytatódnak.

„A döntés ezen piacokon végzett tevékenységeink alapos elemzését követi, és célja, hogy javítsa teljesítményünket és jobban szolgálja ügyfeleink igényeit Magyarországon, Csehországban és Szlovákiában. Örömünkre szolgál, hogy a Grand Automotive-ban egy olyan új partnert találtunk, akik bizonyítottan beváltak az autóipari forgalmazási üzletágban, és szorosan együtt fogunk működni velük az ügyfeleink, munkavállalóink és kereskedőink legjobb érdekeit szem előtt tartva ”- mondta Jordi Vila A Nissan Europe értékesítési alelnöke.

„A Grand Automotive büszke arra, hogy tagja lett a Nissan családnak Európában. A Nissan Europe-al és természetesen a Csehországban, Szlovákiában és Magyarországon működő kereskedőinkkel való együttműködésünk során a vevői elégedettségre fogunk összpontosítani, miközben javítani kívánjuk a Nissan márka teljesítményét ezeken a piacokon” – mondta Ken Lalo, a Grand Automotive Kft. vezérigazgatója.

A megállapodást a tegnapi nap folyamán ismertették a magyar, a cseh és a szlovákiai Nissan alkalmazottakkal és márkakereskedőkkel. Az új szervezet működésének megkezdését a 2019. naptári év utolsó negyedévére tervezik.

A BMW Group rekordszintű első félévet zárt idén, 2019-ben

A müncheni központú vállalatcsoport világszerte több mint 1,25 millió darab új autót adott el az év első hat hónapjában, amellyel nem csupán értékesítési teljesítménye, de piacrészesedési növekedése is az iparág átlaga fölött zárt.

Júniusban tovább folytatódott a BMW Group értékesítési mutatóinak emelkedő tendenciája: a vállalatcsoport világszerte 0,7 százalékkal több új autót adott át ügyfeleinek, mint egy esztendővel korábban. Szám szerint ez 240 674 darab BMW, MINI és Rolls-Royce modellt jelent, amellyel a BMW Group abszolút éves mutatója 1 252 837 darabon zárta az első félévet, 0,8 százalékkal szárnyalva túl a 2018 első hat hónapjában elért értékesítési teljesítményt. A kimagasló rekord egyúttal azt is jelenti, hogy fennállása során a vállalatcsoport most először lépte át az első félévben – a gazdasági környezetet a világ számos piacán övező bizonytalanság ellenére – az 1,25 milliós eladási darabszámot.

„Modellpalettánk bővítése egyértelműen pozitív hatást gyakorol értékesítési eredményeinkre, újdonságaink egytől egyig kimagasló népszerűségnek örvendenek ügyfeleink körében. A január és június közötti időszakban értékesítési eredményeink a piaci átlag fölött teljesítettek, amelynek köszönhetően még nagyobb piaci részesedést élvezhetünk” – mondta Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagjaként egy személyben felel a BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák értékesítési hálózatáért, globális marketingjéért és ügyfélszolgálati részlegeiért. „Globális értékesítési mutatónk most először lépte át az első féléves zárás előtt az 1,25 milliós darabszámot, miközben a BMW X modellcsalád vadonatúj tagjai népszerűbbek, mint valaha: a prémium terepjárókból 23,1 százalékkal többet adtunk el, mint a tavalyi esztendő első félévében. És ahogy azt a júniusban megtartott, hat innovatív világpremiert hozó #NEXTGen rendezvényen is bejelentettük, a jövőben újabb és újabb BMW X modellek érkeznek” – tette hozzá.

A BMW márka 203 523 darab új autót adott át ügyfeleinek idén júniusban, ami a tavalyi esztendő hatodik havi teljesítményéhez viszonyítva 1,4 százalékos fejlődés. A bajor prémiumgyártó ezzel 1 075 959 darabra növelte egész éves értékesítési mutatóját, amely 1,6 százalékkal múlja felül a 2018-as első félév teljesítményét. Mindkét eredmény új rekordnak számít a márka történetében. A széleskörű modellpaletta slágereinek továbbra is a BMW X modellcsalád vadonatúj vagy továbbfejlesztett tagjai számítanak: a BMW X2 19,1 százalékkal, a BMW X3 66,6 százalékkal, a BMW X4 pedig 70,8 százalékkal növelte eladásait a tavalyi júniushoz képest. Kevesebb mint három hónappal piaci bevezetése után a BMW X7 luxus terepjáró világszerte már 13 555 ügyfél garázsába parkolt be. A január és június között eltelt hat hónapban 467 134 darab BMW X modell talált gazdára, amely a bajor prémiumgyártó értékesítési eredményének 43,4 százalékát adja. Ugyanez az arány egy évvel korábban még 35,8 százalék volt.

Az idei június kiváltképp izgalmas hónap volt a BMW Group hálózatról tölthető modelljei számára is, hiszen a müncheni központú vállalatcsoport bejelentette, hogy a tervezettnél két évvel korábban, már 2023-ra huszonöt tagúra bővíti tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt gépkocsijai átfogó portfólióját. A huszonöt modell több mint fele ráadásul károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedik majd. A BMW Group a jövőbe tekintő #NEXTGen rendezvényén továbbá azt is bejelentette, hogy 2021-ben a hálózatról tölthető modellpaletta 2019-es értékesítési eredményének kétszeresét célozza meg. 2019 első felében a BMW i divízió 22,0 százalékkal növelte eladásait, mialatt a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt iránt 21,2 százalékkal nőtt az ügyfélkereslet. Január és június között a BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modellváltozata 43,4 százalékkal több ügyfél érdeklődését nyerte el, mint egy évvel korábban, a hálózatról tölthető MINI Cooper SE Countryman ALL4 eladási mutatója pedig 55,8 százalékkal emelkedett.

Hálózatról tölthető modelljeit övező sikertörténetét meglovagolva a BMW Group tegnap az első tisztán elektromos meghajtású MINI modellről is lerántotta a leplet: az oxfordi gyárból novembertől kiguruló MINI Cooper SE világszerte már most több mint 40 000 ügyfél érdeklődését keltette fel. A MINI eközben alig marad el tavaly produkált rekordszintű értékesítési eredményétől, a rendkívül erős piaci környezetben továbbra is hűen követve nyereséges működésre összpontosító vállalati stratégiáját. A brit prémiumgyártó 2019 januárja és júniusa között világszerte 174 344 darab új autót értékesített, amely 3,9 százalékkal múlja alul a tavalyi első félév teljesítményét. A júniusban elkelt 36 645 példány eközben 3,5 százalékos csökkenést jelent.

A világ legelőkelőbb luxusautóit építő Rolls-Royce töretlen lendülettel szárnyal tovább: a gyártó a január és június között eltelt hat hónapban világszerte 2 534 darab luxusautót értékesített, amely 42,3 százalékkal múlja felül az egy esztendővel korábbi számot. A rendhagyó értékesítési növekedésből a brit luxusautó-gyártó mindegyik régiója és mindegyik modellje kivette a részét. A Rolls-Royce Cullinan luxusterepjárót továbbra is hatalmas ügyfélérdeklődés övezi, a modellre érkező előrendelések már a gyártó 2020 első negyedéves naptárát is kitöltik. A márka rendkívül erős 2019-es éve tovább folytatódik.

A BMW Motorrad világszerte 7,4 százalékkal több, szám szerint 18 230 darab új robogót és motorkerékpárt adott el idén júniusban, mint egy évvel korábban, amellyel a müncheni központú vállalatcsoport kétkerekű divíziójának első féléves teljesítménye 7,1 százalékos abszolút növekedés mellett 93 188 darabon zárt.

A BMW értékesítési eredményei a főbb régiókban

Az autóipar egészét érintő gazdasági nehézségek ellenére a BMW idén júniusban mindhárom főbb piacán értékesítési növekedést könyvelhetett el. A bajor prémiumgyártó az Egyesült Államokban 7,5 százalékkal, Kínában 21,8 százalékkal növelte értékesítési teljesítményét az egy évvel ezelőtti mutatókhoz képest, amellyel mindkét régióban az iparág átlaga fölött zárta 2019 első félévét. A BMW a prémium piac Németországban tapasztalható megtorpanása ellenére is 0,5 százalékkal több autót adott el hazai környezetben, mint egy évvel korábban. A rendkívül kiélezett globális piaci verseny és a gazdasági nehézségek ellenére a BMW Group további értékesítési fejlődést irányoz elő az idei év hátralévő részére. A vállalatcsoport tovább folytatja profitorientált stratégiáját, amely a nyereséges működést az értékesítési mennyiség elé helyezi.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK