Főoldal Blog Oldal: 195

Az autóvezetés közbeni mobilhasználat ellen harcol a Toyota

Speciális okostelefonos alkalmazást fejlesztett ki a Toyota, amely megjutalmazza a felhasználót, ha vezetés közben hozzá sem nyúl a telefonjához. Az applikáció európai tesztüzeme Írországban kezdődött meg.

Büntetés helyett dicséret, tiltás helyett együttműködés: ezzel a recepttel kíván eredményt elérni a Toyota az autóvezetés közbeni mobiltelefon-használat visszaszorítása terén.

A volán mögötti mobiltelefon használat a XXI. század ittas vezetése. Az írországi közlekedési kutató laboratórium (Transport Research Laboratory) tanulmánya szerint több mint négyszeresére nő a baleset kockázata, amint a sofőr telefonálni kezd, és megdöbbentő huszonháromszorosára, ha üzeneteket kezd írni és olvasni vezetés közben. Ez a globális jelenség a Toyotát különösen érzékenyen érintette, ezért három éve elindította a Toyota Driving Barista applikációját Japánban: a szoftver egy csésze kávéval (pontosabban egy kávéház-láncban beváltható kuponnal) ajándékozta meg azokat a felhasználókat, akik legalább száz kilométert vezettek anélkül, hogy hozzányúltak volna okostelefonjukhoz.

Az ötletet most Európában is megvalósították. A Face It Down kampány arra biztatja az autósokat, hogy képernyővel lefelé tegyék le telefonjukat, amikor autóba ülnek – ez azért fontos, mert a felvillanó képernyő már önmagában is figyelemelterelő hatással bír. Ezt követően kilométerenként gyűjtik a pontokat, amiket – talán hagyománytiszteletből – kávéra válthatnak be. 350 mobilmentes kilométer után jár egy forró frissítő ital. Ha menet közben felemelik a telefonjukat, azzal nullázzák az összes addig elért pontjukat, ha pedig az autó álló helyzetében pillantanak rá a készülékre, három percen belül nem indulhatnak tovább – a fejlesztők ezzel küszöbölték ki azt, hogy piros lámpánál „csaljanak” az ügyfelek.

A kávénál is nagyobb ösztönző erővel bírhat egyébként, hogy a fegyelmezett autósok csökkenthetik biztosítási díjukat, illetve díjkedvezményben részesülnek annak a Q-Park szolgáltatónak a parkolóhelyein, amely egyébként a világon elsőként kínált kifejezetten az öntöltő hibridek számára fenntartott várakozási pontokat.

A program bevezetése óta nem kevesebb mint 22 millió kilométert tettek meg az alkalmazás felhasználói: a Magyarországnál területileg alig kisebb, 6,5 millió lakosú Írországban eddig több mint 45 ezren töltötték le az applikációt. A szoftver egyelőre csak a szigetországban elérhető, de a Toyota közlekedésbiztonság iránti, általános elkötelezettségének ismeretében aligha reménykedünk hiába abban, hogy az alkalmazás előbb vagy utóbb a kontinentális Európa nagyobb országaiban, majd idővel akár nálunk is megjelenhet.

A MINI támogatásával nyílt meg a Godot Kortárs Művészeti Intézet

Október 1-jén megnyitotta kapuit a magyar képzőművészeti élet újabb színfoltja, a Godot Kortárs Művészeti Intézet. Az Óbuda szívében, a Goldberger gyár történelmi helyszínén létesített, magán kezdeményezésre épülő kortárs képzőművészeti központ megnyitását a MINI támogatta.

A Godot Galéria sikeres fennállásának 20. évfordulója alkalmából, tevékenységi körét kibővítve hozta létre a Godot Kortárs Művészeti Intézetet (Godot Institute of Contemporary Art – GICA). A képzőművészeti központ 1100 négyzetméteres összterületével, 700 négyzetméteres csarnok terével és a közvetlenül hozzá tartozó 4 szintes épület egységével egyedül álló független képzőművészeti intézményként működik ma Magyarországon, ahol projekt room-ok és műterem lakások szélesítik a lehetőségek palettáját.

Az intézmény célja lehetőséget teremteni a művészet szabad áramlásának, teret adva fiatal művészek és kurátorok önálló alkotói szabadságának kibontakoztatására.

A Godot Kortárs Művészeti Intézet lépésről épült fel és fejlődik továbbra is. Története 2018-ban indult, amikor az évente egyszer megrendezett Godot Young Generation (GYG) Art Fair megkapta állandó helyszínként a GICA kiállító terét a Fényes Adolf utcában. Az ősz folyamán az intézmény adott otthont az ingyenesen látogatható Art Market Budapest vásárnak is. A 2019-ben kurátorok, művészek és művészeti csoportosulások számára kiírt nemzetközi kiállítói pályázatot követően a GICA 2-3 hónapos időszaki kiállításokat hoz és hozott létre.

„Az intézmény programjának fontos részét képezi a vizuális edukáció, melynek egyik fontos eleme a művészeti egyetemekkel való szoros szakmai együttműködés. A központ távlati tervei között szerepel a hazai és nemzetközi intézményekkel, valamint galériákkal való együttműködés, egy olyan közös cél érdekében, ami a művészet nyelvén juttatja el a haladó gondolkodást és a művészet szeretetét minél szélesebb közönség számára, azért, hogy a képzőművészet méltó részévé váljon Budapest pezsgő életének” – mondta el Sáfár Zoltán alapító, tulajdonos és Laczkovich Borbála az intézmény művészeti vezetője a Juhász Anna irodalmár által moderált sajtóeseményen.

A hazai kulturális élet vérkeringésébe évek óta bekapcsolódott MINI a Godot Kortárs Művészeti Intézet megnyitását főtámogatóként patronálta. Az október elsején este, a több mint 500 vendég részvételével megrendezett megnyitón a brit prémiumgyártó többek között MINI Drive You Home shuttle szolgáltatást kínált, illetve kiállította a márka megszületésének 60. évfordulójára készített exkluzív autóját is, a British Racing Green fényezést viselő MINI 60 Years Edition modellt.

„A BMW Group a művészet elkötelezett támogatója, nemzetközi Art & Culture programjában több mint száz ilyen partenerséget ápol világszerte. Az idén 60 éves MINI márkához remekül passzol a kortárs művészet és ezáltal a fiatal művészek felkarolása, így márkánk a Godot Kortárs Művészeti Intézetben természetes közegére is talált” – mondta el Németh Balázs, a BMW Group Magyarország MINI márkavezetője az esemény kapcsán.

A Toyota és a GAC stratégiai szövetség létrehozásáról állapodott meg

A kínai GAC (Guangzhou Automobile Group) és a Toyota a járművek villamosítását és konnektivitását célzó partnerség kibővítésére megállapodást írt alá egy stratégiai szövetség létrehozásáról. A megállapodás célja, hogy a két vállalat segítse a kínai társadalom fejlődését ezen a területen.

A jövőbeni vásárlói igények kielégítése érdekében a Toyota globális stratégia kidolgozására törekszik az összekapcsoltság, az önvezetés, az autómegosztás és az elektromos járművek területein. Ez érvényes a világ legnagyobb piacára, Kínára is, ahol részben vagy teljesen elektromos meghajtások vezető fejlesztőjeként ismert Toyota kiemelt területként kezeli a technológiai és üzletfejlesztést, és az elektromos technológiák fejlesztése és tökéletesítése mellett szeretne széles körben hozzájárulni ezen járművek elterjesztéséhez.

A Lexus prémium és Daihaitsu budget márkát is jegyző japán autógyártó ezen a területen nem csupán leány és társult vállalataival működik együtt, de más cégekkel is. Mindennek célja hogy a globális verseny élénkítésével csökkenjenek az alapvető elektromos technológiák fejlesztési és gyártási költségei.
Mobilitási vállalatként emellett a Toyota célja, hogy vonzóbb, biztonságosabb, az összekapcsoltságon alapuló mobilitási szolgáltatásokat fejlesszen ki.
Az elektromos jártművek csak akkor járulhatnak hozzá számottevően környezetünk fenntarthatóságához, ha széles körben elterjednek. Annak érdekében, hogy a kínai vásárlókat az elektromos járművek megvásárlására ösztönözzék, a Toyota és a GAC ésszerű árat és kiváló minőséget kíván kínálni, – beleértve az üzemanyagcellás járműveket, a hibrid járműveket és a hálózatról tölthető hibrideket is. A két vállalat célja, hogy előmozdítsa az elektromos járművek fejlesztését és minél szélesebb körben történő bevezetésüket is. Az együttműködés mindemellett az erőforrások megosztása, a dolgozók kölcsönös cseréje, valamint a humán erőforrások fejlesztése révén tovább javítja a két vállalat versenyképességét.

A GAC az együttműködés keretében fejleszti vegyesvállalatait, illetve független kutatásfejlesztési tevékenységeit, ugyanakkor aktív szerepet vállal az összekapcsolt/új energiákat használó járművek és a mobilitás terén. A GAC csoport több fontos lépést is tett: idén év elején nyitotta meg hivatalosan a “GAC Intelligens, Összekapcsolt, Új Energiájú Járművek Ipari Parkját”, és az itt gyártott első, tisztán elektromos hajtású modell, az Aion S bevezetése óta igen népszerű. Idén június óta pedig hivatalosan is működik az On Time Mobilitási Platform.

A Toyota a világ első, sorozatban gyártott hibrid elektromos járműve (HEV), a Prius 1997-es bevezetése óta úttörő szerepet játszik az elektromos járművek fejlesztésében, a HEV technológiára koncentrálva. A Toyota idáig több mint 14 öntöltő millió elektromos autót értékesített világszerte, így jelentős tapasztalatra tett szert ezek fejlesztését, gyártását és értékesítését illetően. Tisztán elektromos hajtású modelleket is kínáló autógyártóként a Toyota azon dolgozik, hogy világszerte elterjessze ezeket a járműveket, ezzel is hozzájárulva a mobilitás jövőjéhez és a környezetvédelmi helyzet javulásához Kínában is.

Litkey Farkas, a Ford hazai nagykövete ismét győzedelmeskedett a soling világbajnokságon

Szeptember 22-27 között rendezték La Baule-ban, Franciaországban a Soling hajóosztály világbajnokságát, amelyen 14 ország harmincnyolc hajója vett részt. A világbajnok a Litkey Farkas, Joó Kristóf és Német Pepe trió lett.

Két magyar hajó indult a versenyen a háromszoros világbajnok Litkey Farkas, és a 2018-as Európa- bajnok csapat, Dr. Varjas Sándor vezetésével. Litkey idén új csapattal, de nagyon rutinos, kiváló soling vitorlázókkal vett részt a versenyen.

„Az idei évben két kiemelt versenyünk volt. A Kékszalag, amelyen sikeresen szerepeltünk és bronzérmet nyertünk, valamint a Soling világbajnokság. Erre a versenyre is itthon, a Balatonon készültünk, de az atlanti óceán partjára jellemző nagy árapályra lehetetlen volt felkészülni, ez nehezítette meg leginkább a versenyt. Az apály minden nap máskor tetőzik és az öbölben az áramlás ehhez a jelenséghez igazodik, amikor emelkedik, a víz a part felé folyik, amikor csökken akkor pedig az óceán felé. A rendezők azonban sokat segítettek ennek a feladatnak a megoldásában. A verseny 10 futamból állt, amelyből a leggyengébb eredményt nem vették figyelembe az összesítésnél. Minden nap két futamot rendeztek. Mi kicsit óvatosabban kezdtük egy 5. hellyel, de a második futamot már megnyertük. Ahogyan az időjárás előrejelzés ígérte egész héten jó erős szél fújt, ami kedvezett nekünk. Nagy szélben ritkán születik meglepetés. A második nap már negyedik és első helyekkel az élre álltunk és innen kezdve egyre nagyobb előnnyel vezettük a versenyt. Legfőbb riválisaink a holland, brazil és kanadai hajók voltak, illetve a címvédő argentin csapat is futamról futamra jobban szerepelt. Nagy erőt éreztem a hajóban így egészen a nyolcadik futamig nagyon nyugodtan versenyezhettem, sajnos ekkor vezető helyen eltörött az orrvitorla behúzó kötél csigája. A futam alatt ugyan megjavítottuk, de ismét eltört, így futottunk be a 11. helyen. Ezzel együtt is növeltük előnyünket és nagyon megnyugtató 10 pont előnnyel vártuk az utolsó napot. Az utolsó előtti futamban aztán az első szakaszon elkövetett hiba után nagy küzdelemben csak a hetedik helyre tudtunk előre jönni. Így is maradt 4 pont előnyünk a brazilokkal szemben az utolsó futam előtt, melyben második helyen értünk célba. Szoros küzdelemben, de megvertük a brazilokat és így világbajnokok lettünk” – magyarázta Litkey Farkas.

Litkey Farkasnak ez a negyedik világbajnoki címe és ezzel az örök ragsorban a világbajnokságok legeredményesebb soling kormányosa lett. Magyarország ezzel a győzelemmel a nemzetek ragsorában felzárkózott a negyedik helyre. Győzelméhez és kiemelkedő spotteljesítményéhez a Ford Magyarország is gratulál! A Ford Magyarország büszke arra, hogy a csapat szállító járműveinek biztosításával egy kicsit a Ford is hozzájárult ehhez a győzelemhez.

Rajthoz állt az Audi RS Q3 és az RS Q3 Sportback az Audi Hungariánál

Mint egy versenysorozatban: az Audi Hungariánál rajthoz álltak az Audi RS Q3 és RS Q3 Sportback modellek. Mindkét kompakt sportautó egyesíti a kimagasló teljesítményt, a sportos megjelenést és a maximális hétköznapi használhatóságot, legendás győri öthengeres motorjuk pedig gondoskodik az egyedi hangzásról és vezetési élményről.

„A megújult Audi RS Q3 egy lenyűgöző, az Audi RS Q3 Sportback pedig egy teljesen új, magával ragadó modell az Audi termékkínálatában“ – mondta Les Zoltán, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja. „Győrben immár 5 alapmodellt gyártunk 12 különböző variációban. Ez a komplexitás magas fokú precizitást, rugalmasságot és a legmagasabb szintű szaktudást követeli meg munkatársainktól. Büszke vagyok a csapatunkra, hogy két újabb modellvariáns gyártásfelfutását vitték sikerre.“

Az Audi RS Q3 és RS Q3 Sportback egyet jelent a kimagasló erővel és teljesítménnyel. Ez tükröződik a modellek formatervében is: a keret nélküli Singleframe hűtőráccsal a kompakt SUV még határozottabb megjelenésű. A feketén csillogó, háromdimenziós méhsejtstruktúrájú hűtőrács mélyebben, közvetlenül az RS nagyméretű oldalsó légbeömlőket is tartalmazó lökhárítóján helyezkedik el. A lökhárító markáns, bumerángalakú pengeelemeit kizárólag az RS Q3 dizájnjához tervezték. Az RS génjei visszaköszönnek a Singleframe hűtőrács feletti lapos réseiben is.

Az Audi Q3 családján belül az RS Q3 és az RS Q3 Sportback testesíti meg a sportosság csúcsát. A kompakt modellek nagyon meggyőzőek: öt henger, 294 kW (400 LE) teljesítmény, 480 Nm forgatónyomaték, quattro összkerékhajtás. Öthengeres erőforrásuk igazi modern klasszikus. Az Audi Hungariánál gyártott 2,5 literes TFSI motor az elmúlt évben sorozatban kilencedszer nyerte el a neves „Az Év Nemzetközi Motorja” díjat.

A többszörösen kitüntetett öthengeres motor ugyanabból a 2 480 cm3 lökettérfogatból több mint 17 százalékkal nagyobb teljesítményt képes kihozni. A maximális forgatónyomaték a rendkívül széles – percenként 1 950-től 5 850 fordulatig terjedő – fordulatszám-tartományban rendelkezésre áll. Az RS Q3 és RS Q3 Sportback mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsul nulláról 100 km/órás sebességre. A maximális sebességük 250 km/órára szabályozott, illetve kérésre 280 km/órára.

1-2-4-5-3 – a szomszédos és az egymástól távol lévő hengerek felváltva lépnek működésbe. A különleges gyújtási sorrend és a hengerek páratlan száma egészen sajátos ritmust és egyedülálló motorhangot eredményez. A kétosztatú RS kipufogórendszer tovább erősíti az öthengeres motor karakteres hangját.

Az Audi RS Q3 és Q3 Sportback a 2019-es év végétől lesz elérhető az európai kereskedésekben.

Gran Turismo a hálózatról tölthető hibridek között: az Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro

Az Audi a terveknek megfelelően folytatja elektromos autó stratégiáját, amelynek keretében már nagyméretű, négyajtós kupé modellje is elérhető erőteljes és hatékony hálózatról tölthető hibrid (PHEV) változatban.

A prediktíven működő intelligens hajtásvezérlés hosszabb elektromos hatótávolságot tesz lehetővé, ezzel párhuzamosan pedig alacsony üzemanyag-fogyasztást és dinamikus teljesítményt biztosít. Az új Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro mindezt egyben kínálja 270 kW (367 LE) rendszerteljesítmény mellett (üzemanyag-fogyasztás, kombinált: 2,1-1,9 l/100 km; elektromosáram-fogyasztás, kombinált: 18,1-17,5 kWh/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált*: 48-44 g/km). Az alapfelszereltség átfogó listája mellett az S line külső csomag és a sportfutómű teszi teljessé a sportos megjelenést.

Az új hálózatról tölthető (plug-in) hibrid Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro hajtásrendszere egy 185 kW (252 LE) teljesítményű, 370 Nm nyomatékkal rendelkező, 2 literes, négyhengeres turbófeltöltésű benzinmotorból és egy elektromos motorból áll (üzemanyag-fogyasztás, kombinált*: 2,1-1,9 l/100 km; elektromosáram-fogyasztás, kombinált*: 18,1-17,5 kWh/100 km; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált*: 48-44 g/km). Az állandó gerjesztésű szinkronmotor (PSM) legnagyobb teljesítménye 105 kW, maximális nyomatéka pedig eléri a 350 Nm-t. Ez illetve az elválasztó kuplung a hétfokozatú S tronic sebességváltóba integrálva működnek, amely ultra technológia felhasználásával továbbítja a nyomatékot a quattro ultra hajtáshoz. Az A7 Sportback 55 TFSI e quattro 270 kW (367 lóerő) rendszerteljesítményével és összesen 500 Nm forgatónyomatékával hódít, utóbbi már 1 250 percenkénti fordulat felett elérhető.

Álló helyzetből mindössze 5,7 másodperc alatt gyorsít 100 km/órás sebességre, legnagyobb sebessége pedig 250 km/óra. A WLTP ciklus alapján számolt, elektromos üzemmódban megtehető hatótávolsága több, mint 40 kilométer, ezzel a hálózatról tölthető (plug-in) modell Németországban cégautóként alacsonyabb adózási sávba tartozik. Elektromos üzemmódban az A7 Sportback legnagyobb sebessége 135 km/óra, amely károsanyag-kibocsátás nélküli, kényelmes, autópályán történő közlekedésre is alkalmassá teszi a modellt.

Az A7 Sportback lítium-ion akkumulátora a csomagtér padlója alatt kapott helyet. Összesen 104 hasáb alakú cellából épül fel és 14,1 kWh energia tárolására képes 381 V üzemi feszültség mellett. Az optimális hőmérséklet szabályozás érdekében a hűtési kör összeköttetésben áll a légkondicionáló rendszer hűtési körfolyamatával és az alacsony hőmérsékletű hűtési körfolyamattal, amelybe integrálták az elektromos motort és az erősáramú elektronikát is.

A lítium-ion akkumulátort a jármű hátuljában, a csomagtér padló alatt helyezték el oly módon, hogy a csomagtér alja teljesen sík maradt. A maximális tárolási kapacitás így – lehajtott hátsó ülésekkel – eléri az 1 235 litert.

Hálózatról tölthető (plug-in) hibrid quattro összkerékhajtással

Audi modellekre jellemző módon az A7 Sportback 55 TFSI e is ultra technológiával szerelt quattro összkerékhajtást kapott. A hátsó tengely igény esetén villámgyorsan és prediktív módon aktiválódik. A fékenergia visszanyeréséből származó elektromos energia az első tengelyen keresztül kerül a rendszerbe. A quattro összkerékhajtás és az A7 PHEV megalkotását a teljesítményre és a hatékonyságra való együttes törekvés határozta meg. A négyajtós Gran Turismo modellel az Audi az egyetlen prémium autógyártó a közvetlen versenytársak között, amely a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid megoldást összkerékhajtással kombinálva kínálja.

Könnyű kezelhetőség három vezetési móddal

Az A7 Sportback 55 TFSI e quattro hajtásrendszerének koncepcióját úgy alkották meg, hogy az ügyfelek a hétköznapi útjaik nagy részét elektromos üzemmódban tehessék meg, legyen az nulla károsanyag-kibocsátású városi közlekedés vagy nagy hatótávolságú hosszabb utazás. Az elektromos motor és a belső égésű erőforrás kombinációja garantálja a sportosan dinamikus vezetési élményt. A három különböző vezetési mód pedig gondoskodik róla, hogy a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid könnyű kezelhetőségével segítse a mindennapok közlekedését.

Az A7 PHEV indításánál az EV mód szolgál alapbeállításként. Ez azt jelenti, hogy minden indításnál az autó kizárólag elektromos üzemmódban közlekedik, ameddig a vezető egy változó, jól észlelhető nyomásponton túl nem nyomja a gázpedált. A második, Battery Hold vezetési módban az akkumulátor töltési szintjét az aktuális szinten tartja a hajtásvezérlő rendszer, így például egy későbbi, meghatározott szakaszt tisztán elektromos üzemmódban tehet meg a jármű.

A hibrid mód automatikusan bekapcsolódik a navigációs rendszer útvonaltervezésével együtt, a “Mode” gomb megnyomásával pedig akár manuálisan is aktiválható ez a vezetési mód. Ekkor az akkumulátorban tárolt energiát egyenletesen osztja szét az A7 PHEV rendszere a teljes út során, célja pedig – a lehető legtöbb útszakasz elektromos üzemmódban való teljesítése révén – az üzemanyag-fogyasztás mérséklése. Így például a városi araszoló forgalomban való utazás nagy részét képes elektromos üzemmódban megtenni. Az adott helyzettől függően a rendszer előrelátó módon dönt a motor lekapcsolásáról és a gépjármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról, amellyel akár 35 kW energia pótlása is lehetővé válik. Az elektromos motor felel a gyengébb, maximum 0,1 g lassulással járó fékezésekért, amely a hétköznapi használat során a fékezések többségét adja. A maximum 0,2 g lassulással járó fékezések során visszanyert fékenergia elérheti a 80 kW elektromos energiát is.

Előrelátó működési stratégia és előrelátó hatékonysági asszisztens

Az A7 maximális hatékonyságát az előrelátó működési stratégia keretében az előrelátó hajtásvezérlés biztosítja. Ez az előrelátó hatékonysági asszisztens információit használja, amely szintén megtalálható számos közép- és felsőkategóriás Audi modellben, ahol az elektromos motor, a lítiumion akkumulátor és a belsőégésű motor hármasát vezérli.

Amennyiben az útvonaltervezés aktív az MMI navigációs rendszerben, az előrelátó működési stratégia megpróbálja az út utolsó, városi szakaszát tisztán elektromos üzemmódban megtenni és közel üres akkumulátorral elérni a kívánt úti célt. Amikor az A7 Sportback TFSI e megérkezik egy városba, a hajtásvezérlés az akkumulátor töltésével biztosítja, hogy az utolsó városi szakaszt elektromos üzemmódban teljesítse az autó. Így a vezető az összes elektromos energiát a városokban történő, nulla károsanyag-kibocsátású autózás során használhatja fel.

A hajtásvezérlés alapját a nagyszámú adatok adják. Az előrelátó működési stratégia két típusú, környezeti és útinformációt használ, az útvonal megközelítő illetve pontos tervezéséhez. A megközelítő tervezés alapja például az online forgalmi információk, az úti céltól való távolság, a kiválasztott útvonal jellemzői, a közvetlen környezetről rendelkezésre álló pontos információk, mint például a sebességkorlátozások, az út típusa, az emelkedők és a lejtők és a fedélzeti érzékelőkből nyert legfrissebb adatok. A hajtásvezérlés megközelítő tervezése így alapvetően a választott úttal kapcsolatos információkon, mint a forgalom, a domborzat és az út típusa alapszik. A pontos tervezést az A7 az adott közlekedési szituációban alkalmazza a hajtásvezérlésnél, a tervezés pedig ebben az esetben az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) segítségével történik, amely más közép- és felsőkategóriás Audi modellben is megtalálható.

Az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) az adott helyzethez igazítja a vitorlázás közbeni fékenergia visszanyerés jellegét. A rendszer a navigáció adatbázisában található tervezett út adatait illetve az előttünk haladó járműhöz viszonyított, kamera és radarok által meghatározott távolságot használja. Az adott helyzettől függően a rendszer előrelátó módon dönt a motor lekapcsolásáról és a gépjármű szabadonfutásáról illetve a vitorlázással egybekötött rekuperációról, amikor a mozgási energia visszanyerése és elektromos energiává történő átalakítása zajlik. Amennyiben az adaptív sebességszabályozás (ACC) aktív, az előrelátó hatékonysági asszisztens (PEA) automatikus fékezéssel és gyorsítással segíti a vezetőt, a maximális hatékonyság és kényelem elérését szem előtt tartva.

Az aktív gázpedáltól érkező jelzés és a műszerfalon illetve a head-up kijelzőn megjelenő vizuális figyelmeztetés a lehető leghatékonyabb autózást segíti. Az aktív gázpedál egy nyomásponttal jelzi a tisztán elektromos üzemmód végét illetve jelzéssel tájékoztatja a vezetőt megfelelő pillanatról, amikor a gázpedálról levéve a lábát a lehető legtöbb mozgási energiát termeli.

Kényelmes: gyorstöltés rövid idő alatt

Az Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro* az alapfelszereltség részeként a Kompakt töltési rendszerrel érkezik, amelyet opcionálisan a nyilvános töltőállomások használatához szükséges Type 2 típusú Mode 3 töltőkábel egészít ki. A Kompakt töltési rendszer a háztartási és ipari csatlakozókhoz illeszkedő kábelek mellett egy vezérlő egységet is tartalmaz. A rendszer része egy LED-es állapotjelző és olyan biztonsági funkciók, mint a hőmérséklet és a maradékáram ellenőrzés. Az Audi kínálatában szerepel egy opcionális, a töltőrendszer számára kialakított zárható, falra szerelhető tartó.

400 V / 16 A áramerősséggel a CEE ipari csatlakozóval történő teljes töltés mindössze 2,5 órát vesz igénybe. Az integrált töltő 7,4 kW maximális töltési teljesítménnyel képes a lítiumion akkumulátort tölteni. De a 220 V erősségű háztartási csatlakozóval a teljesen lemerült akkumulátor kényelmes feltöltése sem tart tovább, mint körülbelül hét óra. A kényelmes feltöltés út közben is lehetséges. A vállalat által létrehozott Audi e-tron Charging Service (Audi e-tron Töltési Szolgáltatás) akár 100 000 töltőponthoz biztosít hozzáférést Európa-szerte. Szolgáltatótól függetlenül egy kártyával az összes töltőhely használható.

A folyamatosan felügyelhető töltésért: a myAudi alkalmazás

A myAudi alkalmazás lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy az Audi connect kínálatának szolgáltatásait okostelefonjukon igénybe vehessék, amely különösen az elektromos modellek esetében praktikus. Az alkalmazás segítségével ellenőrízhetik az akkumulátor töltöttségét és a hatótávolságot, elindíthatják a töltési folyamatot, beprogramozhatják a töltő időzítőjét illetve megtekinthetik a töltési és fogyasztási statisztikájukat. Ezen kívül az alkalmazás és az MMI navigációs rendszer útvonaltervezője is jelzi a töltőállomásokat.

A myAudi alkalmazás másik funkciója az indulás előtti előfűtés illetve előhűtés. Ebben az esetben a járműben a klímaberendezés kompresszora és a kiegészítő fűtés is elektromos energiával működik. Az ügyfél maga döntheti el, hogy a belső tér mennyire legyen hűvös vagy meleg miközben az akkumulátor töltése folyik. A választott opcionális felszereléstől függően ugyanez vonatkozik az ülések és a kormánykerék fűtésére, a szélvédő, a hátsó ablak és a tükrök fűtésére illetve az ülések hűtésére.

Intelligens hőmérséklet szabályozás

A klímaberendezés egy igen hatékony hőszivattyút használ, amely az elektromos hajtásrendszer hulladékhőjét hasznosítja. Ezzel a kifejezetten hatékony megoldással nem csupán a belső tér hűtése vagy fűtése válik gyorsabbá, de nagyobb elektromos hatótávolságot is garantál különösen magas illetve alacsony külső hőmérséklet mellett.

Sportos megjelenés és mindenre kiterjedő felszereltség

Az Audi A7 Sportback 55 TFSI e nem csupán sportos teljesítményével, de ehhez idomuló dinamikus megjelenésével és széleskörű alapfelszereltségével is hódít közvetlen versenytársaival szemben. A fekete optikai csomaggal és sötétített (privacy) üvegezéssel kombinált S line külső csomag már álló helyzetben is erősíti a négyajtós Gran Turismo sportos összképét.

Szintén a szériafelszereltséghez tartoznak a HD Mátrix LED fényszórók, a sportülések, a négyzónás automata légkondicionáló berendezés, a komfortkulcs, az Audi virtual cockpit, a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid specifikus információk kijelzője, a 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsák és a piros első és hátsó féknyergek.

Az Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro* modell már rendelhető, Németországban az alapár 77 850 euró lesz. A piaci bevezetés pedig 2019. harmadik negyedévében indul majd.

Audi A7 Sportback 55 TFSI e:

Üzemanyag-fogyasztás l/100 km: 2,1 – 1,9 (kombinált), elektromosáram-fogyasztás, (kombinált): 18,1-17,5 kWh/100 km CO2 kibocsátás g/km: 48 – 44 (kombinált).

A Peugeot Boxer 4×4 Concept hűen tükrözi a gyártó szabadidő-járművekről alkotott elképzelését

A bevezetése óta immár 720 000 példányban elkelt Peugeot Boxer a 2019-es szabadidő-autó-kiállításra expresszív stílusával és innovatív anyagaival kitűnő vagány járművé változott, mely minden kalandra készen áll.

Az izgalmas és átütő erejű koncepció hűen tükrözi a Peugeot szabadidő-járművekről alkotott elképzelését. Rengeteg személyre szabható lehetőséget kínál, és fittyet hány a megszokott megoldásoknak: színeiben és anyagaiban WANDERLUST GREEN, MINT, GREVAL-szürke Alcantara és fehér ásvány találkozik.

Akárcsak a Peugeot Rifter 4×4 Concept, ez a modell is terepre termett, DANGEL-féle összkerékmeghajtással, speciális gumiabroncsokkal és megemelt hasmagassággal rendelkezik.

És hogy teljes legyen az élmény, a 10 m²-es lakótér úgy lett kialakítva, hogy tartósan elférjen benne három személy.

Mi több, a fedélzeten egy Peugeot eM02 FS Powertube elektromos rásegítésű hegyi kerékpár, a tetőcsomagtartóban pedig egy kanadai kenu is helyet kapott.

A Peugeot Boxer 4×4 Concept a 2019. szeptember 28. és október 6. között megrendezésre kerülő bourget-i szabadidőautó-kiállításon mutatkozik be először.

1. kihívás: A szegmensben megszokott normák felülírása

Az első kihívás a lakókocsik hagyományos világával való szakítás és a márka ilyen típusú gépjárművekről alkotott elképzelésének a közvetítése volt. A szegmensben központi szerepet játszó szabadságvágy jegyében karakteresebb lett a jármű stílusa, így kalandozásaink során még intenzívebb élmények várnak ránk.

A selymes, gyöngyházfényű WANDERLUST GREEN karosszériaárnyalatnak köszönhetően az autó tökéletesen beleolvad a környezetébe és szinte eggyé válik a természettel. A karosszériát üde, mentaszínű (MINT) részletek tarkítják, az autó hátulját pedig átlósan futó DARK CHROME matricák díszítik.

A fényes CAST IRON elemekkel díszített új hűtőrács a márka legújabb stílusában készült, a kimondottan robusztus küszöbök pedig az első sárvédővel és a fogazott kerékdob-szélesítésekkel mutatnak rokonságot. A szélvédő kialakításának köszönhetően mélyebbre nyúlik be az orr-rész. A praktikum továbbra is elsődleges szempont volt, ezért a tervezők a szélvédőhöz, illetve a motorhoz való hozzáférést is újragondolták.

A táborhely megtalálása éjjel-nappal egyformán könnyű: az éjszakai felfedezőtúrákhoz a Peugeot 508-tól megörökölt és a szélvédő fölött közvetlenül a karosszériába beépített 8 LED-modul szolgáltatja a fényt.

Az L3 hosszúságú Peugeot Boxer-re épülő tanulmányban a 6 méteres hosszt úgy sikerült kihasználni, hogy 3 személy számára ideális, 10 m²-es lakótér áll rendelkezésre.

Ez 4 külön térre oszlik: konyha és étkező, háló, fürdőszoba és a vezetőhely. A rengeteg tárolóhelynek köszönhetően az autóban minden elfér, ami az extrém sportokhoz vagy a mindennapi élethez szükséges.

A beltér – a jármű külsejével éles kontrasztban – nyugodt, világos színekkel operál, valóságos védőburokként veszi körül az utasokat, és igazi feltöltődést biztosít. Meleg hangulatot árasztanak a fabetétek, és az ülések és a kárpitok is egészen különlegesek. A sportos hatású high-tech szövet a PEUGEOT e-208 GT, 508 HYBRID GT, 508 SW HYBRID GT és 3008 HYBRID4 modellekről már ismerős GRÉVAL-szürke Alcantara® kárpittal kombinálódik, mely az ajtók belső oldalán is visszaköszön. A mentaszínű BOXER feliratoknál a nagy textilmárkák által használt transzfertechnikát alkalmazták. A biztonsági övek sem unalmasak: akárcsak a szellőzőnyílások, ezek is mentaárnyalatot öltöttek.

A márka többi modelljével rokonságot mutató, teljes egészében textil borítású tető most még kényelmesebb. Az aprólékos gonddal kidolgozott ajtókilincsek és zsanérok krómdíszítés helyett selyemfényű CAST IRON kivitelt kaptak.

2. kihívás: A környezet tisztelete

A környezethatékonyság és a tartósság a Peugeot Boxer 4×4 Concept megalkotásánál kiemelt szempontok voltak. A tervezők különös gonddal választották ki a felhasznált anyagokat: az asztal, a konyhapult és a mosdókagyló a természetes kő tartósságát a kerámia szépségével ötvöző fehér ARAGONIT ásványból készültek, a padló pedig bravúros módon teljes egészében újrahasznosított és újrahasznosítható anyagokból van. A felhasznált műanyagok 85%-ban gépjárműtartályokból, 10%-ban tejesüvegekből, 5%-ban pedig fehér flakonokból (pl. folyékony szappan) származnak. A padlóhoz használt összesen 50 kg újrahasznosított műanyag révén egy hagyományos műanyagból készült padlóhoz képest 75 kg CO2-t sikerült megtakarítani. Ezzel a tartós megoldással egyben az is elkerülhető, hogy a műanyag hulladékot újabb eldobható tárgyak készítéséhez használják újra.

A felfedezőutak során a Peugeot Boxer 4×4 Concept a természet tiszteletéről sem feledkezik meg: az autó a részecskeszűrő (FAP) és az SCR rendszer alkalmazása révén a legújabb környezetvédelmi normáknak és a legfrissebb Euro6 szabványoknak is megfelel.

A Peugeot Boxer 4×4 Concept persze messze nem csak a stílusról szól: kavicsos, sáros, havas utakon és sziklás ösvényeken egyaránt otthonosan kell, hogy mozogjon.

A DANGEL-féle 4×4 meghajtás folyadéksúrlódásos tengelykapcsolót (viszkokuplung) és első osztóművet alkalmaz. A kívánt üzemmód a műszerfal bal oldalán, a vezető keze ügyében található három kapcsolóval aktiválható:
– 2WD üzemmód: hagyományos elsőkerék-meghajtás a mindennapos használat során,
– 4WD üzemmód: a hátsó kerekek meghajtása rosszabb tapadási körülmények esetén,
– Lock üzemmód: a hátsó differenciálzár aktiválása, ami szélsőséges helyzetekben és gödrökön való átkeléskor hasznos.

A négykerék-meghajtás hatékonyságát tovább növelik a nagy teljesítményű gumiabroncsok. A Peugeot Boxer 4×4 Concept BF Goodrich terepgumikkal van felszerelve, melyek amellett, hogy stílusosak, masszívak, tartósak és kiválóan tapadnak.

A Peugeot Boxer 4×4 Concept hasmagassága elöl 30 mm-rel, hátul 50 mm-rel magasabb, így az akadályok többsége nem okoz neki problémát.

A meredekebb lejtők sem jelenthetnek akadályt: a 6 fokozatú kézi váltóval társított BlueHDi 165 motor 370 Nm nyomaték leadására képes.

A kalandtúrának semmi nem szabhat határt, ezért a PEUGEOT BOXER 4×4 CONCEPT tetőcsomagtartóján egy a gépjármű stílusát követő, diófából készült kanadai kenu is helyet kapott. A tetőcsomagtartó kifejezetten a tanulmányhoz készült, így a tetőablakok akadálytalanul nyithatók. A szintén egyedi tervezésű oldallétra a kerékjárat ívéhez igazodik, könnyen elérhető róla a tetőcsomagtartó, és az oldalsó felszerelésekhez való hozzáférést sem akadályozza.

De ne feledkezzünk meg a PEUGEOT eM02 FS Powertube hegyi kerékpárról sem. Az elektromos rásegítésű terepbicikli a márka legújabb generációs e-kerékpárjai közül való. Az elegáns, áramvonalas megjelenés többek között annak köszönhető, hogy a kisméretű akkumulátor közvetlenül a vázba lett beépítve. A dupla felfüggesztés változatos használatot tesz lehetővé, így a kerékpár nehéz terepen is ideális társnak bizonyul. Tárolása a vontatmányoknak kialakított hátsó tartóelemen történik. A karosszériát tarkító foltokhoz hasonlóan mentaszínű, ami finom kontrasztot alkot a matt fekete ajtókkal.

A navigációs rendszer 9” új érintőképernyővel az eltévedés lehetősége kizárt. A képernyőn a gépjármű méretei is megadhatók, így könnyen elkerülhetjük a méretkorlátozás alá eső utakat. A valós idejű forgalmi adatokat szolgáltató WAZE alkalmazással kompatibilis rendszerre egyszerre két telefon is csatlakoztatható. A környezet biztonságos belátása érdekében pedig az első és hátsó többnézetű HD kamera képe is itt látható.

3. kihívás: A legkiválóbb szakértők csatarendbe állítása

Az utolsó kihívás a maguk területén referenciának számító partnerek megtalálása és rendhagyó megoldásokra való biztatása volt.

Az összkerékmeghajtás a márka régi partnere, a 4×4 átalakításairól híres DANGEL nevéhez fűződik. A márka logója ez alkalommal mentaárnyalatot kapott.

A mosogató, a konyhapult és az asztal a KERROCK keze nyomát dicséri.

Az infotainment és navigációs rendszert a fedélzeti multimédiás berendezések specialistája, az ALPINE gyártja. A kimondottan a lakókocsik és furgonok szerelmeseinek kifejlesztett Alpine rendszer gyárilag beszerelhető opció. Az átadáskor így nem jelent időveszteséget a berendezés kereskedésben való beszereltetése, és plusz munkadíjjal sem kell számolni. A szabadidős járművek méreteit figyelembe vevő (hidak magassága, keskeny utak stb.), 23 cm-es képernyővel rendelkező rendszer nélkülözhetetlen társ, a nyugodt, költségtakarékos utazás és a biztonságos megérkezés záloga.

A három évig ingyenesen frissíthető térképadatbázis a legkülönbözőbb szolgáltatási területeket is lefedi, és az Európában található szolgáltatóegységek, valamint a márkakereskedések teljes listáját tartalmazza. A berendezés nemcsak a tolatókamerával, de az Android Auto, illetve Apple CarPlay rendszerekkel is kompatibilis, így az Alpine képernyőjén okostelefonunk alkalmazásaihoz közvetlenül és kényelmesen hozzáférhetünk. A rendszerre Bluetoothon keresztül akár 5 telefon is csatlakoztatható, ebből kettő akár egyszerre is. A felszerelésre a Peugeot Európa teljes területén 2 év jótállást vállal.

Ne feledkezzünk meg a padlóborításról sem, melyet a „Le Pavé” névre hallgató projekt keretében a SASMINIMUM startup cég tervezett. A 2017-ben építészek által indított vállalkozás egyedülálló gyártási rendszert fejlesztett ki, melynek során a zúzott hulladékot vegyszerek, illetve műgyanta hozzáadása nélkül erős és ellenálló anyaggá alakítják.

Az így nyert termék 100%-ban újrahasznosított és 100%-ban újrahasznosítható. A cég az aranyásókhoz hasonlóan olyan újabb és újabb műanyag hulladékok után kutat, melyeket a projektben részt vevő, újrahasznosítással foglalkozó üzemek nem tudnak hasznosítani. Az anyagok így színük szerint osztályozottak és tanúsítottan nem mérgezők.

A Peugeot Boxer 4×4 Concept a 2019. szeptember 28. és október 6. között tartott bourget-i szabadidőautó-kiállításon mutatkozik be először a világon.

[TESZT] Opel Grandland X 1.5D ECOTEC Start/Stop 8AT Innovation – a gazdaságosság netovábbja

Mindig izgatottan várjuk az Opel legújabb modelljeit – főként a PSA-fúzió óta kiemelt figyelemmel viseltetünk a villámos márka iránt. 1.6 literes dízellel járt nálunk a népszerű SUV: Opel Grandland X 1.5D teszt következik.

Tavaly nyáron megjártuk már a Grandland X 1.6-os gázolajosával Olaszországot is, erről itt lehet olvasni. Kellemes fogyasztással, optimális kényelmi faktorral autóztunk, ideális utazóautónak aposztrofálva a modellt.

Ahogyan a címből is látszik, a tesztautó komoly Innovation felszereltséget kapott, tehát bőrbelső, és mindenféle felsőkategória felé kacsintgató nyalánkságok várják a sofőrt és utasait. Még automataváltót is kaptunk, így még inkább felcsigázottan vártuk a fogyasztást pedzegető végeredményt. Anno megállapítottuk, hogy azért van kivétel, amikor már szinte édesmindegy, hogy automata-e, vagy manuális-e, de az más szegmens, más kategória. Legalábbis eddig azt hittük.

Ízléses tálalással

Bár nyilván nem nyom a latba a teszt végeredményeit tekintve, hogy milyen színű volt az aktuális tesztalany, mi most mégis kiemeljük az Opel hazai importőre által választott aranyba forduló árnyalatot.

Kellőképp feldobja az autó karakterét ez a szín, az imázsvilágnak is jót tesz, na meg uniszex is egyben. Ez akkor nagyszerű, ha a kocsit a családon belül például a gyengébbik nem képviselői is használják, de akkor sem ciki, ha monduk a férfiember tárgyalni indul egy üzleti ügyben a Grandland X-szel. Ez igenis fontos, főleg a mai, sajnos sok eseteben (indokolatlanul) külsőségekre építkező világunkban.

Korábbi írásainkban kifejtettük az Opel Grandland X kényelmi faktorát, ez jelen esetben sincs másképp.

Az ülések megfelelően tartanak, jó szélességgel és hosszal rendelkeznek az ülő- és hátlapok tekintetében is, hátul pedig nagyszerű kényelem áll az utasok rendelkezésére. Jelen konfigurációhoz hozzátartozott a méretes panorámatető is, amit tulajdonképpen kötelezővé kellene tenni minden szabadidőautónál. Áldásásos hatása van egy kirándulásnál, még akkor is, ha vacakabb, borús az időjárás.

Ekkora motor, ekkora hatótávval? Ráadásul automata is, igaz, 8 gangos

Ha valaki azt gondolja, hogy csak a 2 litres dízelekkel lehet komoly hatótávot elérni (hol van az már?), az téved. Jó, ott vannak a benzines downsizingos motorok – ott is nem egy kitűnő fogyasztással bíró darabot sikerül találni; volt ilyen is, a Grandland X 1.2 literes 3 hengerese személyében.

Túlzás nélkül állítjuk, hogy hosszú évekre visszanyúló pályafutásunk során – főként, amióta bejöttek a relatíve kis hengerűrtartalmú gázolajos és benzines motorokhoz társított automataváltók – nem találkoztunk még ennyire gazdaságos, ugyanakkor kirobbanóan dinamikus és kezes hajtáslánccal.

E téren (is) lenyűgöző teljesítményt tud felmutatni az Opel Grandland X 1.5D, hiszen teletankkal a range bőven 800 kilométer felett mozog, és ami a legfontosabb: tudja is tartani a szintet.

Úgy, hogy bőségesen kiautóztuk a kocsi tulajdonságait, korlátait sok városi, elővárosi helyszínnel, de autpályáztunk is vele.

Szám szerint városi környezetben 4.2-5.3 literes, országúton 3.8-4.4 literes átlagot rögzítettünk 100 kilométerre. Autópályán sem szálltak el az adatok, 2600-as RPM-nél váltakozó terepviszonyok közt.

Nyomaték van, bőségesen

Ahogy a fenti részletezésből is kiderülhetett már, a tesztelt Opel Grandland X 1.5D 4 hengeres dízelmotorja kimondottan agilis, korrekt lendületet ad a könnyű, 1380 kilogramm hyári üres tömegű kocsiszekrénynek.

A hengerűrtartalom 1499 köbcenti, a maximális teljesítmény pedig 130 LE (3750 RPM), ehhez 300 Newtonméteres csúcsnyomaték (1750 RPM) társul.

2018 Opel Grandland X 1.5D A8 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött díze5motor

Lökettérfogat: 1499 cm³

Maximális teljesítmény: 130 LE @ 3750 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 8 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4477 mm

Szélesség: 1856 mm

Magasság: 1609 mm

Tengelytáv: 2675 mm

Első gumik mérete: 225/55 R18

Hátsó gumik mérete: 225/55 R18

Tömeg, üresen: 1380 kg

Megengedett össztömeg: 2000 kg

Csomagtartó mérete: 514 liter, bővíthető 1652 literig

Üzemanyagtartály mérete: 53 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 192 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.3 s (gyári), 15.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.1 l/100 km

Országúti: 5.7 l/100 km

Vegyes: 4.6 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 4.5 l/100km

Országúti: 4.0 l/100km

Vegyes: 4.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 109 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Nem akármilyen utódot kap a Toyota GT86

Tada Tecuja főmérnök szerint immár biztosított a boxermotoros sportkupé jövője. Sőt, az utód az ígéretek szerint még a Supránál is több élvezetet fog nyújtani.

Nem is olyan régen még bizonytalan volt a Toyota GT86 jövője, most viszont a lehető legjobb hírrel szolgált az ausztrál WhichCar olvasóinak és a rajongóknak a projekt egykori főmérnöke: már összeállt a következő generációs kupét fejlesztő csapat, a benchmark pedig nem a jelenlegi modell, hanem a GR Supra lesz!
A Toyota 2012-ben dobta piacra a GT86 kupét: egy minimalista, orrmotoros, hátsókerék-hajtású sportautót, amely szellemiségében az 1970 és 2006 között hét generáción át gyártott Celica kupé, nevében pedig a kultikus utcai sportautó, az 1983 és 1987 között gyártott Toyota AE86 előtt tiszteleg. 200 lóerős motorjával, 1,3 tonna alatti menetkész tömegével és józan, 205/55 R16 méretű abroncsaival a sportautók klasszikus receptjét ülteti át a XXI. századba: a nyers teljesítmény helyett kiegyensúlyozott, fordulékony és kezes viselkedésével szerez örömet.

A szabadidőjárművek mindent elsöprő népszerűségét ugyan oly sok más kategóriához hasonlóan a sportautók is megsínylik. A jelek szerint a Toyota mégsem int búcsút a műfaj talán utolsó képviselőjének. Tada Tecuja főmérnök, aki az eredeti GT86 projekt vezetése után a GR Supra fejlesztése fölött is bábáskodott, reménykeltő információt osztott meg újságírókkal: a Toyotánál már létrehozták az új generációs GT86 kifejlesztésével megbízott csapatot, és meghatározták az autóval szemben támasztott elvárásokat is.

„Ügyfeleink egyértelműen megfogalmazták elvárásaikat: az új GT86-osnak a Supra szintjét kell elérnie vagy felülmúlnia” – árulta el Tada-szan, ami természetesen nem a puszta számok, hanem a vezetési élmény, a kezesség terén értendő. Ennek kapcsán meg is jelent két fantáziakép a motor1.com oldalon.

Ez komoly kihívás, hiszen a GR Supra igazi mérnöki bravúr: karosszériájának szerkezeti szilárdsága nagyobb, mint a szénszálas vázszerkezetű Lexus LFA-é volt, tömegközéppontja pedig a soros hathengeres motor ellenére mélyebb, mint a boxermotoros GT86-osé. Ugyanakkor számos út áll a Toyota előtt, és mindegyiknek megvan a maga létjogosultsága.

Az egyik lehetőség, hogy a márka folytatja bevált együttműködését a Subaruval, és akár a jelenlegi modell alaposan továbbfejlesztett padlólemezére, akár egy új platformra helyezve valósítja meg a következő generációs kupét. Motorként az Ascent 2.4 literes boxerje merülhet fel lehetőségként, akár 260 lóerős, turbós kivitelében, akár szívómotorrá átdolgozva, nagyjából 230 lóerővel. Mivel ez a vadonatúj motor négyhengeres, nem tenné orrnehézzé a sportautót, a 20 százalékkal nagyobb lökettérfogat pedig feltöltés nélkül is növelné a forgatónyomatékot.

A másik, nem kevésbé kézenfekvő opció az új generációs TNGA platform alkalmazása. A Toyota és a Lexus felső kategóriás, hátsó- és összkerékhajtású típusainál alkalmazott GA-N és GA-L padlólemezek hosszirányban beépített orrmotort alkalmaznak: ez eleve jól hangzik, különösen, ha lerövidítik a tengelytávot. A házon belüli technológia alkalmazásának kétségtelen előnye, hogy igény esetén minden további nélkül lehetővé teszi hibrid hajtáslánc beépítését. Hogy ez mennyire valós opció a sportautók világában, arra a Toyota GR Super Sport tanulmány versenysport-ihletésű, ezer lóerős hajtáslánca a bizonyíték.

Van azonban egy harmadik lehetőség is. Noha a Toyota és a Mazda egy évvel ezelőtt létrehozott együttműködésének első gyümölcsei szabadidőjárművek lesznek, ez nem jelenti azt, hogy a partnerek ne kooperálhatnának más területeken is. Egy, a napokban kiszivárgott szabadalmi bejegyzés arra enged következtetni, hogy a Mazda hátsókerék-hajtású platform fejlesztésébe fogott, ami tökéletes alap volna egy új, nagyteljesítményű sportautóhoz. Mivel pedig a japán márkák közül a mai napig csak ez a kettő tudott győzni a legendás Le Mans-i 24 órás versenyen, egy közös fejlesztésű utcai sportautó igazi ínyencfalat volna a rajongók, és komoly kihívás a versenytársak számára.

Tokiói Autószalon 2019: a Mazda bemutatja első szériagyártású elektromos autóját

A Mazda Motor Corporation a 2019-es Tokiói Autószalonon mutatja be első sorozatgyártású elektromos autóját.

A teljesen új, elektromos modell a márka új generációs választékának harmadik képviselője lesz. Fejlesztésekor szem előtt tartották a Mazda embercentrikus építési filozófiáját, valamint az elektromos hajtásból származó előnyöket, hogy teljesítményét gondtalanul és teljes szívéből élvezhesse a vezető és utasai.

A következő Mazda modellek kerülnek kiállításra az idei Tokiói Autószalonon:

  • Világpremier Új elektromos hajtású Mazda
  • Más modellek: MAZDA MX-5 (Japánban Roadster), MAZDA3 Hatchback, MAZDA3 Sedan, MAZDA CX-30, MAZDA CX-5, MAZDA CX-8

LEGFRISSEBB

Sportszponzorálás és az autóipar: miért fektetnek be az autómárkák a játékba

0
Az autógyártók évtizedek óta jelen vannak a sportban, de befektetésük nem véletlen. A Forma-1-től a futballig minden nagyobb sporteseményen ott vannak a járműgyártók logói....

TESZTJEINK