Főoldal Blog Oldal: 196

Főtengely jeladó cseréje a 2005 Smart Fortwo 450-ben

Általános, és kimondottan kellemetlen hibajelenség okozója az indukciós főtengely jeladó hibája a korai, konkrétan 2005-ös Smart Fortwo-nál. Elromlott, a Zöld Autószerviz pedig cserélte.

A SmartMania.hu-nak köszönhetően jöttünk rá a megoldásra. Szerdai Gábor, a Zöld Autószerviz tulajdonosa be is szerezte a gyári Bosch főtengely jeladót, ami egy apró, majd’ T-alakú alkatrész.

Bizonytalan alapjáratot, egyenetlen impulzusokat generál a hibás főtengely jeladó. A motor melegedésével párhuzamosan növekszik az esély arra, hogy az elöregedett mágneses felületrész tágulásának köszönhetően megszakad az impulzusok leadása a vezérlés felé, így az elektronika nem érzékeli a megfelelő működést, és letiltja az egész rendszert, beleértve a gyújtást is.

Miután lefulladt a motor, indítózhatunk egy jó darabig, amíg újra üzemkész lesz a hajtáslánc. Ilyenkor se kép, se hang, és úgy negyed óra múlva – amikor visszahűlt a rendszer hőmérséklete – ismét indítható lesz a 2005 Smart Fortwo 450.

A főtengely jeladó eléggé bonyolult helyre lett szerkesztve. Először a vákumcsöveket, majd a rendszerhidraulikát kell eltávolítani, fojtószelep le, majd a turbó intercoolere következik.

A főtengely jeladó a blokk intercooler alatti részén található, kétpólusú dugóval, amelyet szintén eltávolított Gábor a szerelés során. A jeladót ezután egyszerűen ki lehetett emelni a helyéről, majd mehetett beillesztésre az új darab.

Összeszerelés után erőteljesebb alaojáratot, nyomatékosabb gyorsulást, effektíve stabilabb rendszerteljesítményt kaptunk. Érezhetően javult a 2005 Smart Fortwo 450 karakterisztikája, és persze megszűnt a véletlenszerű leállások sokasága is.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, SmartMania

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Teljes Ford sportautó-paletta a 2019-es Goodwood Festival of Speed-en

A brit Chicester közelében megrendezett 2019-es Goodwood Festival of Speed alkalmából a Ford a leggyorsabb országúti- és versenyautóival mutatja be, mennyire sokszínű a Ford Performance kínálata.

A vadontaúj Focus ST a világhírű Goodwood Hegyi futamon debütál a helyi közönség előtt, és a vadonatúj Mustang Shelby GT500 is most mutatja meg először Európának lenyűgöző, 760 lóerős teljesítményét.

A Le Mans 24 órás futamról frissen érkezett, 66. rajtszámú Ford Chip Ganassi Racing Ford GT versenyautó is feltűnik a hegyi futamon, méghozzá azzal a speciális “ünnepi fényezéssel”, ami akkor is díszítette, amikor sikeresen teljesítette a kultikus futamot. Az M-Sport Ford World Rally csapat Ford Fiesta WRC gépe is rajthoz áll, megmutatva, mit tud a Hegyi Futam és az Erdei Rally aszfaltján és lazább útburkolatán.

A Ford 2018-as NASCAR-győztes gépe, a Team Penske Ford Fusion versenyautó is feltűnik Goodwoodban (most először Európában), a Ford Capri sportkupék 50. évfordulójáról pedig 1980-as Zakspeed Turbo Capri bemutatásával emlékezik meg a márka.

A drift-bajnok Vaughn Gittin Jr. idén is visszatér Goodwoodba Ford Mustang RTR Drift gépével, ahogy a Gymkhana TEN sztárja, Ken Block is feltűnik a híres Hoonitruck és az Escort RS Cosworth volánja mögött.

“A Ford Performance csapat egyfajta innovációs laboratóriumként és tesztlétesítményként működik, arra használva motorsport-programjainkat, hogy a Ford-vásárlóknak még izgalmasabb országúti modelleket kínálhassunk” –  nyilatkozta Leo Roeks, a Ford Performance európai igazgatója. “Legyen szó akár a Focus GT versenyautó turbólyuk-kiküszöbölő technológiájáról, ami most a Focus ST turbóreakcióit javítja, akár a Fiesta WRC minden akadályt legyűrő képességéről, ami visszaköszön a Ranger Raptor pickupból is, mindent azért teszünk, hogy a versenyszellemet az országúti modelljeinkbe is átplántáljuk.”

A kiállítás egyik sztárja a most először reflektorfénybe lépő Puma kisterepjáró lesz. A Ford-stand látogatói a vadonatúj Kuga modellt is megcsodálhatják, ráadásul a kiállítási területen rengeteg izgalmas kaland és kihívás várja őket, például jegyet nyerhetnek egy utazásra a Ford Ranger Raptorral, ami mostanra már a Forza Horizon 4 versenyszimulátorban is megjelent.

Lehull a lepel a vadonatúj Ford Focus ST-ről

A Goodwood Hegyi Futamon a hétszeres brit motorsport-bajnok, Paul Swift vezeti a vadonatúj Focus ST-t, amelynek 280 lóerős, 2,3 literes EcoBoost benzinmotorja 5,7 másodperc alatt gyorsítja 100 km/órára az ötajtós modellváltozatot. A 420 Nm forgatónyomatékot leadó Focus ST menet közben mért gyorsító képessége még a legendás, előző generációs Focus RS-t is túlszárnyalja.

A fejlett sportkocsi-technológiák – többek közt a kettős megfúvású turbótöltés, a turbólyuk-kiküszöbölés, az opcionális Rajtautomatika és a rövid úton kapcsolható hatfokozatú sebességváltó fordulatszám-szabályozása – révén minden idők legdinamikusabb Focus ST-változatát sikerült megalkotni. Az autó egyedi futóművének, fék- és hajtáslánc-konfigurációinak fejlesztését a Ford Performance mérnökei irányították.

A Focus ST a legelső elsőkerékhajtású Ford, amelyben elektronikus vezérlésű részlegesen önzáró differenciálmű működik. Az EcoBoost motoros kivitelekhez alapáron kínált berendezés érezhetően javítja az ívmeneti tulajdonságokat és a menetstabilitást, mivel számítógépes vezérlőrendszere nemcsak gyorsabban reagál a tapadás változásaira és a vezető parancsaira, hanem arra is képes, hogy előre felkészüljön a gyors beavatkozásra.

A választható üzemmódok segítségével a vezető mindig az éppen aktuális helyzethez igazíthatja az autó működését; a Sport üzemmód egy külön erre szolgáló gombbal kapcsolható a kormánykerékről, az opcionális Teljesítmény Csomagnak pedig a kihegyezett Versenypálya beállítás is része. Az ötajtós EcoBoost változatokban alapáras Folyamatos Lengéscsillapító Vezérlésnek köszönhetően az eltérő hosszúságú lengőkarokkal kialakított hátsó futómű még hatékonyabban működik.

“A Ford GT szupersportkocsival, az F-150 Raptor pickuppal, a Ford Mustanggal és a Fiesta ST-vel szerzett összes tapasztalatunkat latba vezettük azért, hogy amikor a Focus ST vezetője padlógázt ad, igazán ‘hátba vágó’ élményben legyen része” – mondta Roeks.

Bemutatkozásakor a vadonatúj Focus ST ötajtós és kombi karosszériával, 280 lőerős 2,3 literes EcoBoost benzinmotorral és 190 lóerős 2,0 literes EcoBlue dízellel lesz kapható; mindkét erőforráshoz hatfokozatú manuális sebességváltó kapcsolódik. 2019 őszétől az ötajtós és kombi kivitelekben a 2,3 literes EcoBoost blokkhoz hétfokozatú automata sebességváltó is rendelhető lesz.

Bődületes erő: Ford Mustang Shelby GT500

Az USA-ban nemrégiben bemutatott vadonatúj Mustang Shelby GT500 most Európában is színre lép. A 760 lóerős fenevadat Goodwoodban a háromszoros drift-világbajnok Vaughn Gittin Jr. vezeti.

Minden idők legerősebb országúti Fordjában, a Shelby GT500-ban egy kézi munkával összeszerelt, kompresszoros feltöltésű, 5,2 literes alumínium blokk működik. A világ legnagyobb teljesítmény- és nyomatéksűrűségű, sorozatgyártású, kompresszoros V8-as blokkjának 847 Nm forgatónyomatéka alig 3 másodperc alatt katapultálja 97 km/órás sebességre az autót, ami 11 másodpercen belül futja meg a gyorsulási versenyek negyed mérföldes távját.

A Shelby GT500 futómű-geometriáját áttervezték, és az autó új elektronikus szervokormányt, valamint könnyített első-hátsó tekercsrugókat kapott. Az új generációs MagneRide™ felfüggesztés gondoskodik arról, hogy a gép minden eddiginél nagyobb oldalirányú gyorsulásokat is kontrollálni tudjon, ami nagyban növeli a versenypályán nyújtott teljesítményt és a magabiztos irányíthatóságot.

A versenypályán elvárt fékezőerőről masszív, az amerikai sportkupék világában eddig legnagyobbnak számító, 420 mm-es, kétrészes féktárcsák, valamint hatdugattyús Brembo féknyergek gondoskodnak. A hétfokozatú TREMEC® kettős tengelykapcsolós sebességváltó mindössze 100 ezredmásodperc alatt képes fokozatot váltani.

Ford GT Le Mans versenyautó

A múlt hónapban Le Mans-ban pályára lépő négy gyári Ford Chip Ganassi Racing Ford GT versenygépet különleges “Ünnepi Fényezés” díszítette, felidézve a márka múltbéli és jelenkori sikereit a hosszútávú Le Mans 24 órás futamon.

A 66-os rajtszámú Ford GT-t Stefan Mücke, Olivier Pla és Billy Johnson vezette Le Mans-ban, a Goodwoodi Hegyi Futamon pedig Mücke ül a volánnál; az autó fekete festése azt a Ford GT40-est idézi, amivel Bruce McLaren és Chris Amon nyerték meg a Le Mans 1966-os futamát.

A karbon-alumínium futóművel, szénszálas karosszériaelemekkel és 3,5 literes EcoBoost V6 ikerturbós motorral épített Ford Chip Ganassi Racing Ford GT teljesítménye 500 lóerő, forgatónyomatéka pedig 500 Nm.

A Ford GT versenygép a Ford GT országúti változatára épül, amelynek teljesítménye 655 lóerő, forgatónyomatéka 750 Nm, végsebessége 347 km/óra, és kihegyezett teljesítményét aktív aerodinamikai megoldások támogatják.

Az évente csupán 250 példányban készített Ford GT a világ egyik legexkluzívabb sportkocsija.

A Ford Fiesta WRC is teljesít egy szakaszt

A FIA Rally Világbajnokságon az M-Sport Ford World Rally Team versenyez azzal a Ford Fiesta WRC géppel, amelynek 375 lóerős, 450 Nm-es 1,6 literes EcoBoost motorja és összkerékhajtása lenyűgöző teljesítményt biztosít aszfalton és murván egyaránt.

Az M-Sport WRC-pilótája, Elfyn Evans most bemutatja azt a tudást, ami tavaly segített neki megszerezni első győzelmét a Dayinsure Wales Rally GB futamon; Evans mind a Goodwood Hegyi Futamon, mind pedig az Erdei Rallyn rajthoz áll az autóval.

Csapattársa, Teemu Suninen a múlt hónapban eddigi legjobb teljesítményét nyújtva összetettben második helyezést szerzett a Szardínia Rallyn a Ford Fiesta WRC-vel. Evans és Sunninen jelenleg a negyedik, illetve ötödik helyen állnak a bajnokság egyéni tabelláján.

A Ford Fusion NASCAR versenyautó Európában

Bár jóval otthonosabban mozog hazai környezetében, az amerikai 600 mérföldes (965 kilométeres) ovál pályákon, a Team Penske Ford Fusion NASCAR versenyautó az 1 mérföldnél alig hosszabb hegyi sprintre is benevez, hogy ízelítőt adjon a nézőknek a Ford egyik legsikeresebb motorsport-programjának hangulatából.

NASCAR-gépként a 22. rajtszámú Team Penske Fusion hű maradt a pálya-versenyzés gyökereihez: autójukat egy 775 lóerős, 718 Nm forgatónyomatékú, 5,8 literes Ford V8-as blokk hajtja.

Az acélvázas, kézzel gyártott karosszériájú, Penske-futóműves Team Penske Fusiont a goodwoodi fesztiválon az amerikai Billy Johnson, minden idők legsikeresebb IMSA Continental Tire Championship pilótája vezeti, aki legutóbb, 2016-ban egy Ford Mustang Shelby GT350R-C géppel nyert bajnoki címet.

Zakspeed Turbo: a Capri dicső emlékezete

A kultikus Capri kőkemény versenyváltozata, a tűzokádó Zakspeed Turbo Capri a német DRM túra- és sportautó-bajnoki versenysorozatokhoz épült, és 1981-ben Klaus Ludwig ezzel az autóval nyert a 2. csoport bajnokságában.

Az 1,7 literes turbómotort egy Cosworth BDA erőforrásból fejlesztették ki, aminek alapja a Ford akkoriban használt 1.3 Kent motorja volt; ezzel az erőgéppel a Zakspeed Turbo Capri 540 lóerőt és 482 Nm forgatónyomatékot produkált.

A DRM bajnokságban 1980 és 1982 között versenyzett gép tulajdonosa és pilótája Goodwoodban Peter Mücke, a Mücke Motorsports alapítója és Stefan Mücke édesapja.

Az 1969-ben bemutatott Capri modellből a gyártás 17 éve alatt több mint 1,9 millió darabot adott el a Ford.

Újra a pályán a közönség kedvencei: Block és Gittin Jr.

A hihetetlenül népszerű autóőrültek, Ken Block és Vaughn Gittin Jr.egyedi építésű Ford-izomautókkal térnek vissza a Goodwood Hegyi Futam és az új drift-bemutatótér, az Aréna aszfaltjára.

Block gépe, az 1977-es Ford F-150 Hoonitruck most először csillogtatja meg élő közönség előtt 914 lóerejét, 952 Nm forgatónyomatékát és rally-fejlesztésű összkerékhajtását.

A Gymkhana TEN videóban tavaly feltűnt járműben található az autóipar történetének legnagyobb, 3D fémnyomtatással készült alkatrésze. A Ford Performance mérnökei közösen dolgoztak európai Ford-kutatómérnökök egy csapatával az alkatrész megtervezésén és szerkezeti elemzésén. A németországi RWTH Aachen egyetem munkatársaival együttműködve építette meg a csapat azt a bonyolult formájú alumínium szívócsonkot, ami a turbótöltőktől a hengerekhez szállítja a levegőt.

Szintén Goodwoodban debütál Block új Ford Escort RS Cosworth Widebody “Cossie V2” gépe is. A drámai stílusú retro modellt azt követően építették, hogy 2018 nyarán Block 1991-es Ford Escort Cosworth A-csoportos rallyautója egy futam során kigyulladt és porig égett. A mostani, szélesített futóműves, WRC-stílusú karosszériával épített gépet egy 317 lóerős Ford Cosworth 2.0 blokk hajtja.

Gittin Jr. autója, a Mustang RTR Spec 5-D ugyanaz a rekorder gép, amivel tavaly a világ első pilótájaként 13 mérföldön át driftelt a legendás Nürburgring Nordschleife versenypályán.

A kifejezetten a Formula Drift futamokra épült, karbonszálas karosszériájú, egyedi Mustangban egy 5,0 literes Ford Performance Aluminator XS V8 motor működik Vortech JT kompresszorral; az erőforráshoz egy hatfokozatú, szekvenciális Pfitzner Performance sebességváltó csatlakozik.

Ranger Raptor off-road

Az új Ford Ranger Raptor Európa legkelendőbb pickupjának legkeményebb és legnagyobb teljesítményű változata. Az autót a Ford Performance az igazán elhivatott off-road rajongók számára fejlesztette ki, ezért a Ford 2,0 literes EcoBlue dízelmotorjának biturbó változatával szerelték fel, amely egy új, 10 fokozatú automata sebességváltón keresztül adja le 213 LE teljesítményét és 500 Nm forgatónyomatékát.

Paul Swift precíziós pilóta mutatja be, mire képes az impozáns megjelenésű, extrém stílusú, egyedi Ford Performance futóműre ültetett Ranger Raptor a goodwoodi Off-Road Arénában.

Július 2. óta még több off-road rajongó élvezheti a Ranger Raptor tudását, hiszen ekkor jelent meg a modell az Xbox világméretű versenyszimulátorán, a Forza Horizon 4. játékban. A Ranger Raptor volt a világ első járműve, amely egy videojáték-fesztiválon, a kölni Gamescom rendezvényen mutatkozott be.

“Van valami különleges ebben a rally-stílusú pickupban, ami a világ autósait és játékosait egyaránt magával ragadja,“ vélekedett Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. “Remekül odaillik a virtuális Ford-garázsba, és biztosak vagyunk benne, hogy a játékosok nagyon élvezik majd a Ranger Raptor országúti és terepképességeit.”

A Ford standján mutatkozik be a Puma és a Kuga

A Ford Performance standjára látogatók az elsők között élvezhetik a nemrégiben bemutatott vadonatúj Ford Kuga SUV és az új Ford Puma SUV-ihletésű crossover látványát.

A karcsú és tágas, vadonatúj Kuga különleges formatervvel és a Ford eddigi legszélesebb elektromos hajtási palettájával lép piacra. A modellváltozatok közt megtalálható a Kuga Titanium, a Kuga ST-Line és a Kuga Vignale, és a vásárlók a fejlett hibrid hajtások széles kínálatából választhatnak, amelyek példátlanul alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosítanak.

A karizmatikus Puma modell lenyűgöző külső formavilággal, kategóriaelső, kompromisszumoktól mentes csomagtérrel és kifinomult mild hybrid hajtással áll reflektorfénybe.

Azok a játékosok, akik a legjobb köridőt érik el a Ford-standon felállított Forza Horizon 4 konzolokon, tovább versenyezhetnek egy lendületes autózásért Paul Swift oldalán a Ranger Raptorban, illetve lecsúszhatnak a stand oldalán felállított gyors és lélegzetelállító Ford Performance-csúszdán.

2005 Smart Fortwo 450: véletlenszerű leállások menet közben, majd 10-15 perc után újraindul

Idegesítő problémába futottunk bele projektautónkkal, a 2005 Smart Fortwo 450-nel. Menet közben random leáll, majd úgy negyed óra elteltével hajlandó elindulni újra.

A hiba vissza-visszatért, és kezdett egyre aggasztóbb lenni. Menet közben, amikor nem is számítunk rá, egyszerre elfogy a szufla a hajtásláncból, lefullad a motor, hibakód nuku. Gyújtás levesz, majd rárak, indítózás: semmi, és várnunk kell legalább 15 percet.

Akker telt be a pohár, amikor egy vasúti átjáró előtt gondolta úgy magát a 2005 Smart Fortwo 450, hogy lefullad, és még indulni sem lesz hajlandó. A 800 kilós önsúlynak és jó erőnlétünknek, valamint nem utolsó sorban segítőkész autóstársainknak köszönhetően félretoltuk az útból az autót, majd vártunk a megoldásra.

Igazából tanácstalanok voltunk totálisan, a korábbi esetekhez hasonlóan azonban már átalgoltunk, és tudtuk-reméltük, hogy a hosszas indítózások egyszercsak meghozzák gyümölcsüket. Meg is hozták, az autó elindult.

De mi is a megoldás? Természetesen partnerünk, a SmartMania.hu oldalán leltünk rá a tennivalókra – a hiba elhárítása, diagnosztizálása IDE KATTINTVA olvasható.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, SmartMania

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Napelemes Toyota és Lexus modellek – mikorra valósulhat meg?

A jelenlegi Toyota Prius Plug-in Hybrid – amely legnagyobb tisztán elektromos teljesítményével nem véletlenül a világ egyik legnépszerűbb plug-in hibrid elektromos (PHEV) autója – már most rendelhető úgynevezett ’solar csomaggal’, azaz napcellás üvegtetővel.

Ez álló helyzetben a nagyfeszültségű, menet közben pedig a 12V-os akkumulátort tölti, mintegy 5 km-el, 55 km-re megnövelve az autó tisztán elektromos hatótávját. Amire azonban most készül a Lexus környezetbarát luxusautómárkát is jegyző Toyota, komoly áttörést jelenthet ezen a területen. A világ leginnovatívabb autógyártója ugyanis a japán Újenergia és Ipari Technológiai Fejlesztési Szervezet (NEDO) és a Sharp közreműködésével még ebben a hónapban megkezdi a vadonatúj, nagy hatásfokú napelemekkel felszerelt, elektromos üzemű gépjárműveinek közúti tesztjeit – amelynek révén a szállítmányozási és közlekedési iparágak CO2-kibocsátásának drasztikus csökkentését reméli.

A részben vagy teljesen elektromos meghajtások vezető fejlesztőjeként ismert Toyota, a NEDO és a Sharp bejelentette, hogy 2019 július végén megkezdik közös projektjük közúti tesztjeit.

A tesztek során felmérik, milyen hatékonyan képesek a nagy hatásfokú napelemek javítani az elektromos üzemű járművek hatótávolságát és energia-felhasználását. A tesztsorozat megvalósításához a Sharp modularizálta azokat a világszínvonalú, kiváló hatásfokú szolárcellákat1 (34% fölötti konverziós hatásfok2), amelyeket korábban egy, a NEDO által vezetett projekthez fejlesztett ki, ezáltal létrehozva egy fedélzeti napelemes panelt. A Toyota ezt a panelt egy Prius Plug-in Hybrid modell tetőlemezén, motorházfedelén, csomagtérajtaján és egyéb felületein elhelyezve megépítette a közúti teszten résztvevő demóautót. A napelem-panelek hatásfokának növelése, valamint a fedélzeti felület bővítése révén a Toyotának sikerült mintegy 860W4 névleges energiatermelési teljesítményt elérnie, ami hozzávetőlegesen 4,8-szorosa a jelenleg kereskedelmi forgalomban kapható, napelemes töltőrendszerrel felszerelt Prius Plug-in Hybrid modell solar rendszere teljesítményének.

A korábbinál közel kétszer nagyobb tisztán elektromos hatótávot is elérhet az új rendszerrel a Prius Plug-in Hybrid

Az energiatermelő teljesítmény jelentős növelése mellett a demonstrációs autó egy olyan különleges rendszert is alkalmaz, amely nem csak parkolás során, de menet közben is tölti a hibrid akkumulátort, ami a várakozások szerint jelentősen javíthatja a jármű elektromos hatótávolságát, illetve energia-fogyasztását. Gyakorlatilag az autó mostani, solar csomaggal mintegy 55 km-es tisztán elektromos hatótávja helyett akár 106,3 km-es hatótávra is képes lehet az új panelrendszerrel.

A Toyota tervei szerint a tesztre különböző menetkörülmények között, Toyota City-ben, Aicsi prefektúrában, Tokióban és egyéb területeken kerül sor. A tesztek során számos adatot gyűjtenek és ellenőriznek – a szolárpanelek energiatermelő teljesítményétől kezdve a hibrid akkumulátor töltési időtartamáig -, majd ezeket a fedélzeti napelemes töltőrendszer fejlesztésében hasznosítják.

A Toyota a tesztek során begyűjtött adatok és eredmények egy részét megosztja a NEDO-val és a Sharppal. A NEDO támogatását élvező Fotovoltaikus Hajtású Járművek Stratégiai Bizottsága5 (fotovoltaikus = napelemes) és más szervezetek a CO2-kibocsátás csökkentése és a praktikus használhatóság (pl. hányszor szükséges feltölteni a járművet) szempontjait figyelembe véve kiértékeli a megoldás előnyeit. A projekt célja, hogy hozzájáruljanak egy új szolárpanel-piac létrehozásához – amely magában foglalná a közlekedési és szállítmányozási szektorokat is -, és megoldásokat keressenek a társadalom energetikai és környezetvédelmi problémáira.

Classic Vehicle Hungary: külső tükrök javítása projektautónkon, az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420-on

A W140-es bálnák egyik típusbetegségeként aposztrofálják a külső visszapillantó tükrök hibáját. Mi is belefutottunk ebbe a problémába, de hála az égnek: a Classic Vehicle Hungary instant segített, és megoldotta.

Alapvetően az elektromosan mozgatható külső tükrök a W140-en kimondottan bonyolult felípítésűnek tűnhetnek, legalábbis a laikusok számára. Tény, hogy rengeteg kábel fut a tüklörházon belül, a burkolat alatt, kötegelve, de külön, szólóban is.

Behajtható tükrökkel rendelkezik projektautónk is, az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420. Itt ugyebár máris felléphet mindenféle meghibásodás lehetősége – fel is lépett, így, 22 év eltelte után.

Próbaképp (és megmozgatásképp) periodikusan folyamatos ki- és behajtást eszközölünk a külső tükrökön, egyfajta check ez, valamint a karbantartás része is. Legutóbbi alkalommal a tükrök behalottak annak rendje s módja szerint, majd a kihajtási folyamatnál szolid pukkanás hallatszott a motortér felől, a tükrök pedig megálltak úgy egyharmados úton. Se kép, se hang.

Megkezdtük a hiba feltárását: irány a motortér, azon belül is a fő biztosítéktábla (ugyanis elpukkant biztosítékra gyanakodtunk, amelyet a tükrök mozgató elektronikája – motor, kábelezés – okozhatott).

Ilyen esetekben – ha a külső tükrök elektronikus meghibásodására gyanakszunk – legelőször a 20-as, a 21-es, valamint a 30-as biztosítékot vizsgáljuk meg. A 20-as elsősorban a klímavezérlésért és a klímakompresszorért, az automata klímaért felel (egy áramkörön és panelen található a tükörállítással) felel. A 21-es az ablakmosófolyadék melegítéséért, a sebességváltóolaj hűtéséért, valamint az automata AC-ért felel, s mellé nem utolsó sorban a külső tükrök ki- és behajtásáért. A 30-as az üléspozíció memóriákat kezeli, mellette a kormányállítást, s persze a tükörlapok mozgatását is felügyeli.

Átvizsgáltuk tehát a biztosítékokat, és egyetlen tönkrement darabot találtunk, a 21-es számú slotban, egy 20A-s sárga színűt. Ebből arra következtettünk, hogy a tükrök ki- és behajtásával kapcsolatos probléma léphetett fel: motor, és/vagy kábelezés.

Hamza Csabát, a Classic Vehicle Hungary tulajdonsát hívtuk a probléma elhárítását kérve. A tükörházak lekerültek, és máris kiderült: a kábelkötegek külső szigetelése finoman szólva megfáradt mindkét tükörnél, s a csupasz kábelek beleértek a fémvázba, ezáltal zárlatot okoztak, és kilőtték a 21-es biztosítékot.

Ez még a jobbik eset: félő volt, hogy esetlegesen az egész vezérlőpanelt kell cserélni – ehhez tartozik a feljebb említett 3 darab biztiosíték, egész tág körű működést és funkcionalitást lefedve. Ráadáasul rizikós volt az is, hogy a többi részegységet (például klímakompresszor, ülések elektronikája) károsíthatja ez a zárlat/meghibásodás, így tényleges gyors beavatkozás kellett.

Netes fórumokon lehet olyanokat olvasni, hogy próbálkozhatunk ilyen esetekben magasabb amperszámú biztosítékkal (például 25A, vagy 30A), hátha behajlik vagy kihajlik a tükör, blablabla. NE próbálkozzunk ilyesmivel, mert egyrészt károsíthatjuk magát a tükröt, a motorokat, a kábelezés kiéghet, másrészt a kapcsolódó elektronika is tönkremehet pillanatok alatt.

Csaba saját kezűleg végezte el a külső tükrök javítását. Leszerelés után szét lett bontva a kábelezés, maga a szerkezeti felépítés, majd teljesen új kábelkötegek lettek beépítve. A kábelkötegekben futó kábelek mindegyike vadonatúj lett, valamint az összefogó burkoló szigetelés is megújult. Így most újabb hosszú évekig (elméletileg) hibamentesen működhetnek az elektromosan ki- és behajtható tükrök, valamint a tükörlapok állításával sem valószínű, hogy lesz probléma a közeljövőben.

A Classic Vehicle Hungary teljes körű autójavítást (diagnosztika, olajcsere, időszakos szerviz, karbantartás, motorjavítás-felújítás, futóműjavítás, gumis munkák, autóvillamosság) végez, érdemes felkeresni őket bármilyen kisebb, vagy nagyobb volumenű hibajelenség kapcsán. Ráadásul specialistái a klasszikus, youngtimer/oldtimer besorolású autóknak, remek szakértői a Mercedeseknek is – nem véletlen, hogy az Autóaddikt.hu a Classic Vehicle Hungaryt választotta partneréül.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Goodwoodban mutatkozott be a versenypályára tervezett, limitált darabszámú Ford GT Mk II

A Ford és a Multimatic ma a Goodwood Festival of Speed-en mutatta be a Ford GT Mk II modellt – egy kizárólag versenypálya-használatra tervezett GT-t, amely új szintre emeli a Ford GT teljesítményét.

700 lóerős, 3,5 literes EcoBoost motor, versenyeken csiszolt aerodinamika és motorsport-orientált irányíthatóság… A GT Mk II a Ford Performance és a Multimatic közös fejlesztésével született, felhasználva mindazt a tapasztalatot, amit a Ford összegyűjtött a FIA Hosszútávú Világbajnokságban és az IMSA WeatherTech SportsCar Bajnokságban sikeresen szereplő Ford GT versenyautókkal kapcsolatban. Izgalmas csavar, hogy mindezek ellenére a GT Mk II-t a különféle versenysorozatok szabályrendszerétől, előírásaitól és korlátozásaitól függetlenül tervezték.

“A GT Mk II a Ford GT teljes teljesítmény-potenciálját felszabadítja, hiszen nem kötik a versenyeket szabályozó testületek mesterséges korlátozásai” – nyilatkozta Hau Thai-Tang, a Ford termékfejlesztési és értékesítési főmunkatársa. “A GT-tulajdonosok így tapasztalhatják meg a lehető legélethűbben a Le Mans-győztes versenygépünk erejét, és azt a magával ragadó érzést, amikor egy ilyen autóval száguldanak át a célvonalon.”

A mindössze 45 példányban készülő, 1,2 millió dolláros kezdő áron kínált autó a GT-család legújabb tagja a 2016-os Le Mans 24 órás futamot megnyerő versenygép és a Ford GT szupersportkocsi mellett.

“Eddig nem volt mód arra, hogy teljes mélységében kibontsuk a GT-ben rejlő hihetetlen teljesítményt” – mondta el Larry Holt, a Multimatic technikai vezetője. “Az országúti modellre nyilvánvalóan a közúti közlekedés előírásai vonatkoznak, a versenyváltozat esetében pedig a teljesítmény-kiegyenlítés szabályai miatt 150 lóerőt le kellett faragni az országúti modell teljesítményéből. Az Mk II világos választ ad arra a gyakran felmerülő kérdésre, hogy milyen is lenne egy autó a korlátozások nélkül. Ilyen.”

Az Ontario állambeli Markhamban készülő Mk II élete a ‘normál’ Ford GT-üzemben kezdődik, majd átszállítják a Multimatic Motorsports speciális műhelyébe, ahol Ford GT Mk II-vé nemesül.

Mindenből a legjobbat

A Ford GT Mk II tervezői az aerodinamika és a motor tökéletesítésére összpontosítva mind az országúti GT szupersportkocsiból, mind a GT versenyautóból átvették a legjobb megoldásokat. Ezek jó része már a világ legkeményebb hosszútávú futamain is bizonyított.

A nagyméretű, kétrészes hátsó légterelő szárny a Ford GT versenyautó leszorító erejét kínálja. A hátsó tengelyek extra terhelését új első splitter és diffúzor egyensúlyozza ki.

Az agresszív aerodinamikai változtatásoknak köszönhetően a GT Mk II több mint 400 százalékkal nagyobb leszorító erőt termel, mint a Ford GT, miközben a versenyek világában már bizonyított futóművel és a Michelin Pilot Sport versenygumikkal több mint 2G oldalirányú gyorsulás mellett is stabil marad.

A GT Mk II könnyebb és agilisabb is lett. A mérnökök elhagyták az utcai változat állítható hasmagasságát és kiválasztható üzemmódjait, ami mintegy 90 kilogramm tömegcsökkentést eredményezett. Az ötféleképpen beállítható DSSV lengéscsillapítók alacsonyabb, fix hasmagasságot biztosítanak; ez nemcsak az irányíthatóságot javítja, hanem a lehető leghatékonyabb aerodinamikai teljesítményt is biztosítja.

A Ford GT Mk II-ben ugyanazt a 3,5 literes EcoBoost motort találjuk, ami a Ford GT országúti és versenyautó-változatát is hajtja, de mivel az Mk II-re semmilyen korlátozó előírás nem vonatkozik, a blokk 200 lóerővel nagyobb teljesítményt ad le, mint a versenygép, így az Mk II a Ford GT legerősebb változata. A 3.5 EcoBoost erőforráshoz ugyanaz a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltó csatlakozik, mint ami a Ford GT-ben is működik, de ezt az egységet kifejezetten versenypálya-használatra kalibrálták.

Hogy az erőhöz állóképesség is társuljon, az Mk II motorja innovatív hűtést kapott, amelynek fontos része a kívülre felszerelt, vízpermet-hűtésű, nagy kapacitású töltőlevegő-hűtő. Magas hőmérsékleti tartományokban a vízpermetezés automatikusan aktiválódik, így a Ford GT Mk II teljesítménye ilyenkor is egyenletesen magas marad.

A versenyautók gépháztető-szívótorkára emlékeztető légbeömlő kapott helyet a tetőn; ez táplálja az Mk II kiegészítő motor-, tengelykapcsoló- és sebességváltó-hűtőit, hogy az autó a legextrémebb pályanapokon is optimális hűtést kapjon.

A nagyobb motorteljesítményhez komolyabb megállító erő is jár. Az Mk II fékhatása a GT versenyváltozathoz fogható, és a gép megkapta az utcai változat karbon-kerámia fékjeit, így a 15,5 colos első és a 14,1 colos hátsó Brembo egységeket is. A masszív tárcsákat egyedi megjelenésű, kovácsolt alumínium keréktárcsák rejtik, amelyeken Michelin Pilot Sport GT versenygumik feszülnek.

Az Mk II orrkiképzése és motorházteteje hasonló az utcai változatéhoz, akárcsak a jellegzetes nappali menetvilágítással kiegészített, stílusos Ford GT-fényszórók.

Az utastérben személyre szabott Sparco versenyülést találunk, hatpontos versenyhevederekkel; az utasülés opcionális. A versenypályán száguldó sofőrt egy teljes értékű MoTeC adatgyűjtő rendszer látja el friss információval, és a berendezés kijelzője a tolatókamera képernyőjeként is funkcionál.

A GT család legújabb tagja

A Goodwoodban először 2017-ben színre lépő sorozatgyártású Ford GT a márka eddigi legfejlettebb és legexkluzívabb országúti modellje, éppen ezért világszerte mindössze 250 darabot építenek belőle évente.

A Le Mans 24 órás versenyre megalkotott Ford GT versenyautó hatalmas sikert hozott a Fordnak, hiszen már első, 2016-os pályára lépése alkalmával első helyen végzett a GTE Pro géposztályban – pontosan 50 évvel azután, hogy a Ford GT40 megszerezte négyből első győzelmét Le Mans-ban.

A Ford befejezte a versenyzést a FIA Hosszútávú Világbajnokság 2019-es Le Mans-futam GTE Pro géposztályában. A Ford GT-k azonban továbbra is rajthoz állnak majd az IMSA szezonban, amelynek csúcs az októberi Road Atlanta lesz.

A GT Mk II nyilvános bemutatkozását a Goodwood Festival of Speed szupersportkocsi-géposztályba való nevezéssel szervezte meg a Ford, és az autót közvetlenül a Multimatictól vehetik meg a vásárlók. Aki szeretne egy Mk II-est, az a FordGTMkII.com linken keresztül léphet kapcsolatba a Multimatic vállalattal.

Minden idők legkiválóbb Fiat Ducatoját mutatták be Torinoban

Bemutatkozott az új 2020-as modellévi Ducato, a Fiat Professional legnépszerűbb típusának evolúciója.

A Ducato immár 38 éve biztosít élvonalbeli megoldásokat a legkülönfélébb felhasználási elvárásokra, az áruszállítástól kezdve az összetettebb felépítményekkel járó feladatokig, beleértve a lakóautó-átépítéseket is. A Ducato ötödik éve uralja elvitathatatlanul az európai piacot. Emellett 12 országban vezeti a helyi eladásokat, valamint az abszolút legnagyobb szereplő az európai lakóautó-építő piacon: négy eladott lakóautóból mintegy három Fiat Ducato alapokra készül. Ezek a számok komoly piaci sikerről tanúskodnak, amelynek titka nem más, mint hogy a Ducato a legkülönfélébb szakmai elvárásokra és követelményekre képes teljes körű választ adni.

Az ügyfelek a legváltozatosabb szállítási és munkafeladatok elvégzésében számíthatnak a Ducatora és annak sokoldalúságára, az utasszállítástól kezdve a városi áruszállításig, a hűtőkocsiktól a lakóautókig, köszönhetően azoknak a műszaki jellemzőknek (teherbírás, raktér térfogat, tengelyterhelés stb.), amelyek kiemelik azt az elsőkerék-hajtású modellek mezőnyéből, nem is beszélve a piac legváltozatosabb tengelytáv-, hossz- és magasság-változatainak. Az új, 2020-as Ducato friss kihívás előtt áll: minden idők legkiválóbb Ducatojaként kell helyt állnia.

Ahhoz, hogy egy ilyen sikeres modellt tökéletesíthessenek, a Fiat Professional mérnökei egy minden eddiginél személyre szabottabb megközelítést alkalmaztak, személyes tapasztalatokon és gyakorlatokon alapuló fejlesztést követve. Mára a teljes motorkínálat teljesíti a 6D emissziós normát; a még takarékosabb, még környezetbarátabb, még nagyobb teljesítményű erőforrások különböző üzemanyag-típusokra támaszkodva óvják a környezetet. Szintén újdonságként jelenik meg a kínálatban az új kilencfokozatú elektronikus sebességváltó. A legújabb generációs nyomatékváltó rendszer a lehető legteljesebb mértékben képes kiaknázni a motor forgatónyomaték-tartalékait. Tömegét tekintve kategóriájának legjobb erőátviteli egysége, ami garantáltan megbízhatóvá és tartóssá teszi, valamint minden helyzetben élvezetes vezethetőséget tesz lehetővé. Ezen túlmenően 2020 során bevezetésre kerül egy tisztán elektromos modellváltozat, amely a Fiat Professional technológiáit alkalmazva a metánüzemű Ducato Natural Power oldalán erősíti a modellcsalád alternatív üzemanyagú kínálatát. Innovatív kísérleti projekteken keresztül, a legnagyobb ügyfelek bevonásával fejlesztik ki a Ducato Electric modellt, amely ennek köszönhetően úgy kínál az igényeknek megfelelő megoldásokat, hogy a felhasználóknak sem a teherbírás, sem a teljesítmény terén nem kell kompromisszumot kötniük. Végül, de nem utolsósorban nincs hiány a legfejlettebb ADAS vezetőtámogató berendezésekben, új generációs infotainment rendszerekben sem.

Motorok: teljesítmény, környezetbarát működés, takarékosság

A motorválaszték mindig a Fiat Professional Ducato egyik legnagyobb erősségének számított. Az átfogó, széles körű paletta a legkülönfélébb felhasználási területekre kínál különösen nagy teljesítményű, megbízható erőforrásokat. A Ducato kategóriájának egyetlen tagja, amely ipari felhasználásra tervezett dízelmotort kapott: ez tartós és robusztus, ugyanakkor személyautókra jellemző teljesítményt és kényelmet biztosít. A 2020-as modellévi Ducato megőrzi mindazon tulajdonságait, amelyek oly népszerűvé tették az ügyfelek körében, még tovább fejlesztve könnyed vezethetőségét, illetve új teljesítmény-variánsokat vezetve be. Az új paletta összes erőforrása teljesíti az Euro 6D emissziós normát. A MultiJet 2 motorkínálat ipari eredetű 2,3 literes erőforrásai változó geometriájú turbófeltöltő alkalmazásával biztosítanak finomabb vezethetőséget és minden idők legjobb rugalmasságát már a legalacsonyabb fordulatszámoktól kezdve, miközben a valós felhasználás szerinti mérések tanúsága szerint csökkent az üzemanyag-fogyasztás. Elektronikus vezérlésének köszönhetően az új turbófeltöltő képes a motor fordulatszámához, illetve a vezetési stílushoz igazítani áramlástani jellemzőit, és ezzel minden helyzetben optimális feltöltést biztosítani. Ezt a turbinakerék kerülete mentén elhelyezett, mozgatható lapátok alkalmazásával érték el: ezek a kipufogógáz áramlását szabályozva képesek módosítani a sűrítőkerék fordulatszámát és a töltőnyomást.
A Ducato új MultiJet 2 dízelmotor-családja hű maradt a Fiat Professional „egy feladat, egy motor” alapelvéhez, így mindig optimális megoldást nyújt az ügyfelek legváltozatosabb elvárásaira.

A Ducato belépőmotorja a 120 lóerős 2.3 MulitJet 2 erőforrás, amely legnagyobb teljesítményét 2750/percnél adja le, míg 320 Nm nyomatéki csúcsa 1400/perc fordulatszámon jelentkezik. A motorhoz kézi sebességváltó kapcsolódik; a teljesítmény- és nyomatékértékek körülbelül 10 százalékkal haladják meg a korábbi 2,0 literes erőforrás adatait. A kínálat központi darabja a 140 lóerős (3500/percnél) motor, amelyet sokoldalúvá és rugalmassá tesz mindössze 1400/percnél ébredő 350 Nm maximális forgatónyomatéka (+9% a 130 MultiJet motorhoz képest). A motor kézi sebességváltóval, valamint az új, kifinomult kilencfokozatú automata sebességváltóval egyaránt rendelhető.

A 160 lóerős (3500/perc) motor automata sebességváltóval társítva 400 Nm (1500/perc) nyomatékot ad le, környezetbarát üzeméhez kiemelkedő teljesítmény társul. Az erőforrás egyedi főtengelyt alkalmaz túlméretezett csapágyakkal, különleges dugattyúkkal, valamint speciális turbófeltöltővel – mindezek a módosítások jobb teljesítményt és hosszabb élettartamot eredményeznek.

A kínálat csúcsán álló 2.3 MultiJet variáns 178 lóerős csúcsteljesítményre képes percenkénti 3500-as fordulatszámnál, legnagyobb forgatónyomatéka kéziváltó esetén 400 Nm, az új kilencfokozatú automata váltóval 450 Nm (+12% az elődmodellhez képest) nyomatékcsúcsot biztosít, ami a kategória legnyomatékosabb motorjává teszi. A motor ideális megoldás az elérhető legnagyobb motorteljesítményt és kiemelkedő menetkomfortot keresők számára, különösen az új automata sebességváltóval társítva. A motorváltozatok között természetesen megtalálható a Natural Power variáns 3000 cm3-es, kizárólag metánról üzemelő erőforrása is. A motor legnagyobb teljesítménye 136 LE 2730/percnél, míg legnagyobb forgatónyomaték 350 Nm 1500/percnél. A motor tökéletesen példázza azt az elhivatottságot és vezető szerepet, amelyet a Fiat Professional ennek az alternatív üzemanyagtípusnak az alkalmazása terén betölt.
A Ducato 140 Natural Power alapjaira metánüzemű járművek egész sora épül, a személygépkocsi alapú haszonjárművektől kezdve a Fiorinón át a rövid és hosszú tengelytávú Doblóig.

Az új kilencfokozatú automata sebességváltó

Az új kilencfokozatú automata sebességváltó könnyed, élvezetes vezethetőséget szavatol, anélkül, hogy kompromisszumot követelne a menetteljesítmények terén. Mindemellett minden helyzetben optimális üzemanyag-fogyasztást biztosít.
Tömegét tekintve kategóriájának legjobb erőátviteli egysége, amely optimálisan képes kiaknázni akár a 178 lóerős dízelmotor 450 Nm-es nyomatékát is. Végül, de nem utolsósorban különösen megbízhatóvá és tartóssá teszi a hagyományos tengelykapcsolót helyettesítő nyomatékváltó egység.

A Fiat Professional mérnökei úgy fejlesztették ki a kilencfokozatú automata sebességváltóval szerelt, 2020-as modellévi Ducatót, hogy minden egyes ügyfél az adott feladathoz és útvonalhoz optimalizálhassa járműve teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását.

A felhasználó három különböző üzemmód közül választhat. A Normál állás mellett választható az Öko fokozat, amely finomabb gázreakciókat és egyedi hangolású váltási mintázatot alkalmazva szorítja minél lejjebb az üzemanyag-fogyasztást, míg a Power üzemmód közvetlen gázreakciókkal és sebességváltással biztosít élvezetes vezethetőséget és optimális teljesítőképességet, akár a legkíméletlenebb körülmények között is.

A váltó ‘D’ állásában a vezérlőegység a különböző környezeti paraméterek (sebesség, terhelés, emelkedő) függvényében választja ki és kapcsolja az egyes fokozatokat. Ha gyakran kell sebességet váltani, vagy nem szokványos útviszonyok (pl. meredek lejtő) közepette a vezető az Autostick üzemnek köszönhetően hosszabban tarthatja az alacsonyabb fokozatokat, ami nagyobb teljesítményt eredményez, ugyanakkor nem kell aggódnia a hajtáslánc túlmelegedése miatt. A funkció aktiválásához a sebességváltó karját balra kell húzni, majd hátra és előre tolva kapcsolhatók a fokozatok.

Eco csomag

A 2020-as Ducato alapfelszerelésként kínált Eco csomagja a környezet védelmére szolgáló, innovatív technológiák legjavát vonultatja fel. Az Eco csomag része a Start & Stop rendszer, az intelligens generátor, az elektronikus vezérlésű (kisebb energiafelhasználást és fokozott üzemi hatásfokot ígérő) üzemanyag-szivattyú, valamint a fogyasztás csökkentésében a vezetőt támogató ECO kapcsoló.
Ez a teljes tulajdonlási költséget javító funkcionalitás fontos erőssége nem csak a Ducato kínálatának, de a Fiat Professional teljes palettájának.

Vezetőtámogatás és infotainment

A 2020-as modellévi Ducato minden szempontból a valaha létezett legkiválóbb Ducato: erről tanúskodik technológiai tartalma, biztonsági rendszerei, az ADAS technológiák, az online funkcionalitás, valamint a motorvariánsok. Az új modellválaszték minden eddiginél kifinomultabb vezetőtámogató rendszereket vonultat fel, amelyek révén a vezető körkörösen képes ellenőrizni járművét. Konkrétan a következő eszközök állnak rendelkezésre:
• Holttér-figyelő rendszer (BSA), amely a hátsó lökhárítóban elhelyezett radaros érzékelők segítségével azonosítja a visszapillantó tükrök holtterében közeledő, ezért a vezető számára nem látható járműveket.
• Az exkluzív hátsó keresztirányú forgalomfigyelő (RCP) rendszer, amely tolatás során radaros érzékelők segítségével észleli az oldalirányból közeledő járműveket. A rendszer képes elkerülni a manőverezés közben előforduló veszélyhelyzeteket.
• Teljes fékvezérlés (FBC), amely az akadályok azonosítása után meghatározza az ütközés kockázatának mértékét, majd riasztja a vezetőt, és automatikus vészfékezéssel közbeavatkozva előzi meg a balesetet.
• Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS), amely akár rossz látási viszonyok között is képes megállapítani, ha a jármű elhagyja a forgalmi sávot. Vészhelyzetben azonnali hang- és fényjelzéssel riasztja a vezetőt.
• Forgalmi jelzőtábla felismerés, amely a fedélzeti kamera segítségével észleli az út mellett elhelyezett sebességkorlátozó, illetve előzést tiltó jelzőtáblákat, majd azokat megjeleníti a műszerfali kijelzőn.
• Adaptív távolsági világítás, amely automatikusan szabályozza a távolsági fényt: a rendszer képes észlelni a szemből közeledő járműveket, és ezzel egyszerre mérsékli az elvakítás veszélyét és teremt kedvezőbb látási viszonyokat.
• Eső- és szürkületérzékelő, amely a csapadék intenzitásától függően aktiválja az ablaktörlőket, illetve szabályozza a törlés sebességét. A szürkületérzékelő romló fényviszonyok mellett automatikusan bekapcsolja a tompított világítást.
• Abroncsnyomás-felügyeleti rendszer (TPMS), amely folyamatosan ellenőrzi az abroncsokban uralkodó nyomást, és a központi kijelzőn figyelmeztet az esetleges nyomáscsökkentésre.

Minden komoly felhasználó számára kötelező funkció az alapjárat-emelés, amely a motor alapjárati fordulatszámának megemelésével gondoskodik a fedélzeten található elektromos készülékek táplálásáról. Szintén említést érdemel az új LED-es raktér-megvilágítás. Ezek az új, nagyobb teljesítményű fényforrások a jármű tengelytávjától függően három különböző méretben állnak rendelkezésre, és folyamatos energiatakarékos raktér-megvilágítást szavatolnak, a raktér közepén akár 70, szélein 40 lux megvilágítással.

Infotainment rendszer Apple CarPlay integrációval és Android AutoTM kompatibilitással

Az év második felétől kezdve kibővül a 2020-as modellévi Ducato modellek fedélzeti infotainment rendszereinek választéka. Már jelenleg is elérhető egy új Mopar® infotainment rendszer: a 7 colos érintőképernyőt, USB csatlakozót és digitális DAB rádióvevőt tartalmazó technológia képes arra, hogy a jármű külső méreteinek, illetve kivitelének megadása után jelezze a vezetőnek azokat az útszakaszokat és átjárókat, amelyek túlságosan keskenyek, illetve nem elég magasak ahhoz, hogy biztonságosan áthaladjon rajtuk a Ducato. Ezt az igazán eredeti és értékes funkciót számos felhasználó mellett a lakóautó-tulajdonosok is nagyra fogják értékelni.

Az új rendszer Apple CarPlay integrációt, valamint Android AutoTM kompatibilitást kínál.

Az Apple CarPlay révén a vezető a forgalmi helyzetre optimalizált útbaigazításban részesülhet, hívásokat kezdeményezhet és fogadhat, szöveges üzeneteket írhat vagy olvashat, vagy zenét, hangoskönyvet és podcastokat hallgathat, mégpedig úgy, hogy közben mindvégig a vezetésre koncentrálhat.

A CarPlay támogatja a Siri hangvezérlést, azt kifejezetten autóvezetés közbeni használatra optimalizálták.

A rendszer az Android Auto™-val is kompatibilis, így a felhasználó menet közben is folyamatosan élvezheti az Android szolgáltatásait: a rendszer a jármű központi kijelzőjére „vetíti ki” a telefon alkalmazásait és szolgáltatásait. Mindez menet közben lehetővé teszi az információk kényelmes és biztonságos elérhetőségét. A vezető a Google Maps™ segítségével juthat útba igazításhoz, valamint könnyedén hozzáférhet a telefonján tárolt zenéhez, multimédiás tartalmakhoz, vagy kedvenc üzenetküldő alkalmazásaihoz. Az Android Auto kompatibilitásról részletesen tájékozódhat a support.google.com/androidauto címen.

Élvezetes, személyautós stílus

A 2020-as Ducato stílusának alapját az az élvonalbeli „személyautós formaterv” adja, amely a vérbeli haszonjármű koncepciójával társítva a dinamizmus, a biztonság, a minőség és a tartósság érzését sugallja. Ezekből adódóan a Fiat Professional új modellje azt a „funkcionalitáshoz kötött dizájn” koncepciót bontja ki még teljesebben, amely 1981 óta jellemzi a modellcsaládot. A 2020-as modellévi Ducato olyan, modern gépkocsi, amely karakteres és meghatározó képviselője a haszonjárművek piacának, és amely nem csak megőrizte, de meg is erősítette karizmatikus személyiségét. A típus legfontosabb formajegye a jól elhatárolt felső és alsó részre tagolódó karosszéria.

Ez az elválasztás mostantól nem annyira geometrikus, mint inkább dinamikus jelleget ölt, köszönhetően egy új dimenzionális megközelítésnek. Az orrészt kihangsúlyozzák az A-oszlopok, amelyeket az erőtől duzzadó hűtőmaszk köt össze; a rácsozat a fényszórók vonalában az orr teljes szélességében végighúzódik. A 2020-as modellévi Ducato orrának jellegzetessége a titánszínű hűtőmaszk, valamint a fényszórók zongoralakk kontúrja, ami modernebbé teszi ezt az ikonikus, azonnal felismerhető stíluselemet. A megoldás erővel és határozottsággal tölti meg a jármű megjelenését, ugyanakkor elsődleges célja a bent ülők védelme, akárcsak annak a spártai sisaknak, amelyről mintázták. A jármű sérülésnek leginkább kitett elemeit a lökhárító és a motorházfedél izmos felépítésének kiterjesztésével óvják meg, így mérsékelve a helyreállítás költségeit.

A 2020-as Ducato Electric: fejlettebb technológia, takarékosabb üzem, fokozott érték

Az új Ducato megújulása során sikeresen múlta felül önmagát, tovább haladva az evolúciónak azon az útján, amelyre csaknem negyven évvel ezelőtt lépett. Kiemelkedő teljesítmény és környezetbarát üzem, elsődleges célként kezelt, alacsony tulajdonlási költségek, a felhasználói feladatok eltérő igényeihez való, minél tökéletesebb alkalmazkodás. A kategória leggazdagabb modellválasztékú típusa, kifinomult és összetéveszthetetlen stílussal, élvonalbeli technológiákkal.

Ám ha mindez nem lenne elég: az idei évtől előrendelhető a tisztán elektromos hajtású modellverzió, amelynek érkezését a Fiat Professional legfontosabb ügyfeleivel folytatott kísérleti projektek készítették elő, kölcsönös kísérletek sorozatával a lehető legpontosabban meghatározva az egyes konkrét elvárásokat. A Ducato a Fiat Professional kínálatának első tisztán elektromos modelljeként lép majd színre; a járművet az FCA csoport legmagasabb szintű minőségi elvárásaival összhangban tervezték és fejlesztették.

A Fiat Professional technológiai szakértelmét megosztva hozta létre legkeresettebb típusának tisztán elektromos hajtású verzióját, amely – akárcsak a modellcsalád többi tagja – testre szabott öltönyként igazodik a felhasználók minden szükségletéhez, az innováció, a környezetvédelem és a teljesítmény zászlaja alatt, összhangban a Ducato „fejlettebb technológia, takarékosabb üzem, fokozott érték” koncepciójához, ezzel minden idők legkiválóbb Ducatoját kínálva az ügyfeleknek.

Megvannak a gyári, 1404011002 OEM számú, 15 lyukú felnik az S420-hoz: a Classic Vehicle Hungary újítja fel a szettet

Nagyjából 2 hónapos keresgélés után megtaláltuk a megfelelőnek tűnő, 16 colos, OEM 1404011002 15 lyukú gyári felniszettet az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420-hoz. A felniket fel kell újítani, fényezni – a munkát ismét a Classic Vehicle Hungary-ra bízzuk.

Nem volt egyszerű a feladat: legyen eredeti (valószínűleg ezzel nem is lett volna különösebb gond), legyen repedés-, törés- és hegesztésmentes, ne legyen széjjelpadkázva. Voltak tehát kritériumok, s bár annak örültünk volna, ha optimális árfekvésben találunk olyan garnitúrát, amely nem igényel nagyon felújítást – végül egy kipofozásra szoruló szettet sikerült beszereznünk.

Beszerzés után rögvest elvittük a felniket Hamza Csaba műhelyébe, a Classic Vehicle Hungary-hoz, előzetes felülvizsgálatra. Elmondása szerint a felnik mentesek a maradandó sérülésektől, károsodásoktól, nincs rajtuk padkanyom, törve, repedve nem voltak. Viszont a fényezés egyértelműen rossz mindegyik esetében, tehát kell rá egy eredeti színárnyalat, valamint korrekciós munkákra (értelemszerűen csiszolás például) szükség lesz.

Kívül-belül megújulnak tehát a 1404011002 OEM számú kerekek. Mintának (a megfelelő színárnyalat kikeveréséhez) az eredeti pótkereket használjuk – azt a pótkereket, amelyet az 1997-es gyártásnál mellékeltek a bálnához. Innen jött egyébként az ötlet is, hogy a jelenlegi 17-es kerekeket (is) cseréljük olyanra, mint amilyennek lennie kell; az autentikusság számít igazán.

Úgyhogy nagyon várjuk a fejleményeket, reményeink és Csaba előrejelzése szerint a héten meglesznek a felújított felnik. Hozzájuk illő ET51 gyári csavarokra, illetve gyári kupakokra is szükség lesz, ezek beszerzése folyamatban.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

[TESZT] Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI – markáns divatirányzat, prémium felhanggal

Máig korszakalkotó tézis, hogy a Volkswagen-termékek a magas megbízhatóságukról nyerték el hírnevüket. Bár a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI tesztalany 1 hetes intervallumban járt szerkesztőségünknél, erős a gyanú, hogy a világból is kimenne, ha épp arról lenne szó mondjuk egy több hónapos nagyteszt során. Prémiumszint sportos magabiztossággal: teszten a jelenleg legnagyobb VW SUV.

Tesztünk alanya ismételten a V6-os dízellel szerelt csúcsmodell lesz. Túlzó a V6? Dehogy, ekkora kasznihoz, ilyen karakterisztikához ez a minimum, no meg azért meg is kell adni a módját az igazi Touareg érzésnek, nemdebár?

A Volkswagen brandnél szembetűnő az evolúciós változás. Ezalatt azt kell érteni, hogy bár a formanyelv megmarad a hagyományokhoz hű mivoltában, azért kimondottan sok újítás, és nem utolsó sorban modernizálás tűnik fel az új(abb) modellek vizsgálódásánál. Pontosan úgy, ahogyan ez a tesztelt Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI esetében is így történt.

Jellegzetes stílusjegyek. Minden vérbeli Volkswagen

Markáns, félreismerhetetlen küllem jellemzi a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI-t, a hűtőmaszk gigászi, sok krómmal, viszont cserébe nincs túlbonyolítva vagy túlgondolva. A maszk lamellái hangsúlyosan vízszintesek, V-alakot hordoznak, úgy, hogy az egész összessége megkapja a jellegzetes VW-sziluettet, középen természetesen fókuszban a Volkswagen logóval.

A front lámpatestek egyfajta beépülő modulként vannak jelen, olyan, mintha a hűtőmaszk rácsozatának folytatása lenne bal és jobb szélen; az alsó légbeömlők pedig az orr bőséges szélességét helyezik a figyelem középpontjába.

Oldalnézetből tűnik szembe leginkább a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI valós mérete, ennek megfelelően a tengelytáv majd’ 3 méter (2904 mm), valamint a 21 colos felnik is kifejezetten meggyőzőek. Jó, jó, ez egy R Line, ami azért a sportosság összes stílusjegyét kell, hogy hordozza – a peres gumik és őrülten nagy keréktárcsák pont ehhez asszisztálnak.

Ebből a plánból tűnik szembe leginkább a Touareg klasszikus mivolta. Hosszú orr, hosszú tetőív, majd kombisan csapott hátsó ajtó-végződés a C oszloptól. Terepjárós a fazon, de mint tudjuk, ez a szegmens csakis nyomokban tartalmaz offroad hajlamokat. Optimális érzés, hogy kedvenc Touaregünkkel bármikor letévedhetünk az aszfaltcsíkról, és egész biztos, nem jön zavarba közepesen nehéz terepen. Már ha bevállaljuk a fentebb már emlegetett 21 colos felnikkel, meg amúgy is. Nem gondoljuk.

Far tekintetében sincs túlspilázva semmi, csakis a tradicionális Volkswagen-elemek köszönnek vissza, elhúzott vonalvezetésekkel, letisztultan a lényegre koncentráló kialakításokkal. A hátsó, ötödik ajtó üvegfelülete nagy, arányosan illeszkedik az oldalablakokéhoz, így a kilátás s maga a panorámaérzet is remek – leszámítva a C oszlop terjedelmes vastagságát.

Megpakolva mindenféle földi jóval

Annyi baj legyen: mindent rábízhatunk nyugodt szívvel az automatikára, a vezetéssegédekre és asszisztensekre. Mindent tényleg, a teszthét során nem volt olyan forgalmi szituáció, ahol feleslegesnek éreztünk volna bármi fedélzeti kiegészítőt. Felsorolni újfent nem fogjuk ezeket, mivel a tesztcikk nagyjából összes columnja megtelne, így aki részletesebben bele szeretné ásni magát a paraméterekbe, az megteheti a cikk végén található bővebb gyári infó résznél.

Jó, vagy inkább még jobb irányba halad a dizájnkoncepció

Megszokhattuk eddig, hogy a Volkswagen-enteriőrök nem túl informatívak, innovatívak. Sőt, leginkább szimplának, túl leegyszerűsítettnek, semlegesnek titulálhattuk.

Nos, ennek vége: a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI minden téren rácáfol az előbbiekre, persze nagyban köszönhető mindez az Audi-s vonalnak, amely sosem volt ennyire erős egy VW-nél, mint a mostani generációknál.

Q7 összehasonlítási alapunk nincsen egyelőre, viszont A6 igen: a korábban tesztelt darab ugyanezt a motort hordozta, mint jelen tesztautónk, és a beltér kialakítása konkrétan szinte megegyezett ezzel az autóéval. Döntött, egybeolvasztott cockpit-infotainment, a műszeregységek elrendezése, maga a grafikus LCD – tehát minden klappol, ugyanúgy. És ez jót tett a Touaregnek, meg úgy önmagában az egész Volkswagen modellpalettának. Így sokkal szerethetőbb, emészthetőbb összességet kap a VW-vásárló, azért alacsonyabb árfekvésben.

Tehát mostanra egyáltalán nincs akkora kontraszt a Volkswagen és Audi modellek közt, mint annakelőtte. Ez valahol jó is, meg nem is, ki-ki döntse el maga; de az biztos, hogy aki VW fan, az azt vesz majd, aki Audi fan, az meg azt vesz. A vásárlókört és réteget nem fogja befolyásolni, ez tény.

Minőségi anyagokból építkező enteriőrt kapott a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI, messzemenően komfortos fotelekkel, jó fogású, megfelelően vastag kormánykerékkel, és tökéletesen átlátható műszerfallal. A középső infotainment-oszlop is remekbeszabott elhelyezést kapott, csakúgy, mint az akár 2 ujjal pöcögtethető automataváltó joystickje, vagy épp az alá helyezett módválasztó tárcsa és egyéb kiegészítő gombok.

Kényelem felsőfokon

Mindehhez ízléses díszítések, jó hangulatú megoldások társulnak a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI belrerében, ügyelve arra, hogy az ízléses összhang megmaradjon.

Hátul is hasonló a helyzet, a komfortzóna tágul, s három átlagos testalkatú felnőtt mosolyogva elutazgathat hátul, akár több száz kilométeres távokban gondolkodva. Mindehhez a kényelmes láb- és fejtér nagyban hozzátesz egy adaggal, ugyanakkor az alaphangon 810 literes csomagtartó sem piskóta, pakolni csomagokat igencsak lehet és kötelező. Közel 1 köbméterrel meg lehet növelni a rakfelületet, ha a hátsó osztott üléssort előrehajtjuk.

3 literes V6: ez az igazi, nincs apelláta

3 literes, V6-os gázolajos aggregátot építettek a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI orrába, amely 286 lóerőt képes kipréselni magából 3500-as percenkénti fordulatszámon. A csúcsnyomaték kerek 600 Newtonméter, ami szintén illusztris adat (2250-3250 RPM), így nem meglepő, hogy az 1940 kilogramm üres tömegű kaszni 7 másodperc alatt képes a nulla-százas sprint teljesítésére. Egész pontosan 6.6 másodpercet rögzítettünk tesztünk során.

Jók a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI menettulajdonságai, leszámítva a kissé statikus kormányzást. Erőteljesebb kanyarvételezésnél jön az alulkormányozottság, nem csak érzetre; ráadásul a kocsiszekrény hajlamos a masszív oldaldőlésre, ezért kifejezetten óvatos mozdulatokkal kormányoztuk az autót szélsőségesebb szituációkban.

A 3 literes V6-os dízel egészen elképesztő fogyasztás tekintetében. Leírva lehet, soknak tűnik az átlag 8.1 literes városi érték, de gyakorlatilag egy jelen kori nagyautós (nem SUV) üzemanyagfelhasználását hozza a Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI. Nem beszélve a városon kívüli, 5.2 literes 100-as átlagról, illetve a vegyes 6.5 literesről sem (1 tizeddel siklerült itt a gyárilag megadott érték alatt teljesítenünk).

2019 Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI specifikációk

Motor

Motortípus: V-elrendezésű hathengeres dízelmotor turbóval

Lökettérfogat: 2967 cm³

Maximális teljesítmény: 286 LE @ 3500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 600 Nm @ 2250-3250 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4878 mm

Szélesség: 1984 mm

Magasság: 1717 mm

Tengelytáv: 2904 mm

Tömeg, üresen: 1940 kg

Megengedett össztömeg: 2850 kg

Csomagtartó mérete: 810 liter, 1800 literre bővíthető a hátsó üléstámlák előrehajtásával

Üzemanyagtartály mérete: 75 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 235 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 6.1 s (gyári), 6.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.1 l/100 km

Országúti: 5.2 l/100 km

Vegyes: 6.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.7 l/100km

Országúti: 5.9 l/100km

Vegyes: 6.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 173 g/km

Bővebb információ a Volkswagen magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Canon

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

1997 Mercedes-Benz W140 S420: gyári rendszámtáblatartó beszerzése, felrakása

Valamilyen hirtelen ötlettől vezérelve a W140 S420 előző tulaja elfelejtette felrakni (visszahelyezni) az első lökhárító gyári tartozékát, a rendszámtáblatartó műanyag aljat. Úgy döntöttünk, pótoljuk, hiszen a helyreállítás egyik lényeges részlete ez is.

A gond mindösszesen annyi volt, hogy a megrendelt, 1408851281 OEM számú, abszolút genuine első rendszámtáblatartó más színárnyalatú volt, mint a mi 744-es színkódú W140-ünk.

Természetesen hazai bontókban nem leltünk ilyet, nem jártunk sikerrel. Úgyhogy jöhetett újra az ebay, böngészés, majd meg is találtuk a megfelelő darabot (évjárat: 96-os facelift utáni modellekhez, egyébként a kiválasztott termék egy 98-as késői bálna bontásából érkezett).

Hamza Csaba, a Classic Vehicle Hungary tulajdonosa felajánlotta, hogy rövid határidővel színre fújják a rendszámtáblatartót, így helyére kerülhet ez a részegység is az S420-ra, teljes lehet az összhang.

Így is történt: mindössze egyetlen munkanap leforgása alatt el is készült a fényezés. A Classic Vehicle Hungary ismételten remek munkát végzett, gönyörű fényezéssel, átfedésekkel került a helyére a rendszámtáblatartó műanyag lap.

Így most az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420 lökhárítója most teljes értékű, olyan, mint amilyen akkor volt, amikor kijött a gyárból az autó. Következő körben a rendszámtáblák elhelyezését kell újragondolni: hátul ugyanis custommade módon ragasztva került fel a rendszám, ami egyrészt nem autentikus és ronda, másrészt instabil; bármikor leeshet, elveszíthetjük menet közben.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK