Főoldal Blog Oldal: 194

Turbómotort kaphat a Lexus csúcskupéja

Ismét közúton fotózták le a Lexus LC Convertible prototípusát. A szemfüles újságírók figyelmét azonban nem is annyira a kabrió kötötte le, hanem az azt kísérő, látszólag sorozatgyártású kupé…

Elképzelhető, hogy a Lexus LC kabrió világpremierje egybeesik majd egy nem kevésbé fontos fejlesztés bevezetésével? Szemtanúk és fültanúk szerint turbómotor fújtatott a kabriót kísérő prototípus orrában – vajon a rég várt LC F sportautó előfutárával találkoztak?

Egyre közelebb kerül a szériagyártáshoz a Lexus LC Convertible, a Lexus csúcs-kabriója. A napokban Kaliforniában fényképezték le az autó prototípusát. Most először láthatjuk zárt tetővel az autót, és kétszeresen is megnyugodhatunk. Egyrészt, mert a tervezők – betartva a koncepcióautóval tett ígéretet – valóban vászontetővel valósították meg a szépséges kabriót; másrészt, mert kifejezetten elegáns, kecses tetőt építettek, amely felhúzott állapotában sem bontja meg a formaterv harmóniáját.

Nyilvánvaló, hogy a Lexus az utolsó finomhangolásokat végzi autóján. Árulkodó jel, hogy beszerelték a szélfogó hálót – Goodwoodban még csak egy ponyva feszült a tető rekeszének burkolata és az ülések között. Maguk az ülések is mások, mint amiket a kupéból ismerhetünk. Ami azonban a legérdekesebb, hogy Scott Pruett, az észak-amerikai motorsport egyik legnagyobb legendája és a Lexus vezetéstechnikai programjának szakmai vezetője is beült a tesztautó volánja mögé. Az a pár százaléknyi különbség, amit ő tehet hozzá az autó beállításaihoz, valószínűleg nagyságrendekkel élvezetesebb, pontosabb vezethetőségként nyilvánul majd meg a szériamodellnél.

Miközben a kémfotósok az LC Convertible prototípusát fényképezték, feltűnt a színen két, látszólag szériakivitelű LC kupé is. A fényképészek elmondása szerint azonban ezeknek az autóknak egészen más hangjuk volt, mint a kabrió ötliteres szívómotorjának: erőforrásuk határozottan turbósnak, azon belül is meglehetősen haragosnak hangzott. A Lexusnak a rendelkezésre álló, fejlett hibrid technológia miatt nincs szüksége méretcsökkentett turbómotorokra ahhoz, hogy teljesíteni tudja az egyre szigorodó emissziós előírásokat. Ezért egyetlen logikus következtetés marad: ezekben a kupékban már a Lexus régóta rebesgetett csodafegyvere, a 600 lóerős, 4.0 literes, nyolchengeres, dupla turbós sportmotor dolgozott.

Az viszont, hogy az autók normál futóművel, optikai/aerodinamikai kiegészítők nélkül használták ezt a motort, két dolgot jelenthet. Vagy a várva várt LC F korai előfutárait láthatjuk a képeken (mely esetben sajnos sokat kell még várnunk a brutálisnak ígérkező sportautóra), vagy a Lexus nemcsak csúcsteljesítményű kivitelében szeretné használni a kompakt erőforrást, hanem visszafogottabb hangolással is kínálja majd – talán pont az LC500 korosodó (bár még mindig nagyszerű) 2UR-GSE szívómotorja helyett. Ha ez utóbbiról van szó, az LC F sem lehet már távol.

De vajon mennyire időt kell még rá várni? Mivel a Lexus valódi hazai piaca az Egyesült Államok, nem pedig Japán, kevés az esélye annak, hogy az október végi Tokiói Autószalonon találkozhatunk az autó előfutárával. Nagyobb az esélye annak, hogy januárban, a Detroiti Autószalonon mutatja be újdonságát – vagy reméljük, újdonságait – a Lexus.

Ilyen, amikor sportautót faragnak a Toyota RAV4-ből

Nem a Suprát, és nem is a GT86-ot vette kezelésbe a japán Kuhl Racing, hanem a Toyota bestseller szabadidőjárművét, a RAV4-est.

Japánban sokkal elfogadottabb és általánosabb az optikai tuning, mint Európában. Az óvilágban inkább csak a sportautókhoz, szedánokhoz nyúlnak kifinomult érzéssel a cégek, a szabadidőjárművek tuningcsomagjai többnyire egyetlen (meglehetősen otromba) sablon szerint készülnek. Azonban nem törvényszerű, hogy egy crossoverből kizárólag fenyegető behemótot lehet építeni: a japán Kuhn Racing legújabb munkája a bizonyíték arra, hogy egy emelt hasú családi autóból is készülhet sportos, de nem agresszív átirat.

Pedig a Kuhl Racing neve egyáltalán nem garancia a visszafogott munkára: a Priustól a C-HR-en át a Hiace-ig terjedő portfoliójuk közös jellemzői a kicsavart kerekek, az aszfaltot súroló fenéklemez és az indokolatlanul nagy aerodinamikai függelékek. A Toyota RAV4 új generációs formaterve azonban mintha önuralomra intette volna a stúdió tervezőit. Az a cég, amelyik a vadászfegyverek tusának barokkos díszítését idéző karosszéria-gravírozásokkal alapozta meg a hírnevét, váratlanul harmonikus és ízléses csomagot állított össze a RAV4-hez.

Persze talán nem a crossover kiegyensúlyozott esztétikuma és környezetbarát hibrid hajtáslánca ihlette meg a japán autóművészeket, hanem a haszonszerzés reménye: a tavaly tavasszal bemutatott, majd egy évre rá világszerte forgalomba hozott, ötödik generációs RAV4 ugyanis hatalmas sikernek bizonyult. Európában, Észak-Amerikában és összességében a világpiacon egyaránt vezeti szegmense eladási listáit. Japánban is megőrülnek érte a vevők, hiszen ott a Toyota valamiért egyáltalán nem forgalmazta a negyedik generációs RAV4-est, ezért hatalmas lelkesedéssel várta az újdonságot a piac.

Márpedig minél népszerűbb egy típus, annál többen lesznek azok, akik nem érik be a gyári megjelenéssel. A Kuhn Racing pedig készen áll a fogadásukra: sportkupékhoz méltó első splitter, erőtejes ültetés, vaskos küszöbtoldat, egy látványos diffúzor kétoldalán elhelyezkedő kétszer két darab, öblös kipufogó és persze prominens tetőspoiler testesíti meg a cég kínálatát. A képet túlméretes keréktárcsák teszik teljessé.

Megkezdődött a Ford Puma gyártása

A Ford modern üzemében, a romániai Krajovában megkezdődött az innovatív Ford Puma sorozatgyártása.

A fejlett Ford EcoBoost Hybrid 48 voltos hajtással felszerelt új, SUV-hangulatú kompakt crossover a legelső hibrid jármű, ami Romániában készül.

A Ford 1700 új dolgozó szerződtetésével és mintegy 200 millió eurós befektetéssel készült fel a modell gyártására, ami a mild hybrid hajtás csekély fogyasztása mellett kategóriaelső, kiválóan kihasználható csomagteret és csábító dizájnt kínál. A vállalat krajovai befektetése ezzel 2008 óta elérte az 1,5 milliárd eurót.

Az új Ford Puma egyike annak a nyolc elektromos modellnek, amelyeket a Ford még idén bevezet az európai piacon. A Ford nemrégiben jelentette be, hogy ezentúl minden új személyautójához kínál majd valamilyen elektromos opciót (mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid vagy tisztán elektromos hajtást), hogy európai vásárlói az egyik legátfogóbb ilyen palettáról választhassanak. A vállalat arra számít, hogy 2022 végére a Ford személygépkocsik több mint felét elektromos hajtáslánccal rendelik majd meg a vevők.

“A Puma új fejezetet nyit a Ford emberközpontú dizájn-filozófiájában, ami még magasabb szintre emeli az európai Fordok minőségét, technológiáját és vezetési élményét” – nyilatkozta Stuart Rowley, a Ford Európa elnöke. „Biztos vagyok benne, hogy a Puma hatalmas sikert arat majd Európában.”

Kifinomult mild hybrid hajtása mellett a karizmatikus Puma látványos SUV-elemekkel és rugalmasan alakítható 456 literes csomagtérrel (benne az innovatív Ford MegaBox megoldással) csábítja a vásárlókat, valamint olyan vezetéssegítő technológiákkal, mint a Stop & Go rendszerrel kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, a Sebességkorlátozás Felismerés és a Sávközép funkció.

Az autó felszereltségi listáján prémium kényelmi tételek is szerepelnek, így a vevők akár a szegmens első derékmasszírozó ülését is megrendelhetik.

Az autó változatos kivitelei (például a Ford Performance inspirációjával kialakított sportos Puma ST-Line és a gazdagon felszerelt Puma Titanium X) a múlt hónapban, a Frankfurti Autószalonon mutatkoztak be először.

Az Európában már megrendelhető új Pumával a Ford tovább bővíti SUV- és SUV-hangulatú modelljeinek kínálatát. A Ford Romania alkalmazásában mintegy 6000 ember áll; ők készítik a Ford Puma mellett a Ford EcoSport modellt is, valamint az Év Motorja és Hajtáslánca díj 11-szeres győztesét, az 1,0 literes EcoBoost benzinmotort.

Az új Puma bevezetésével a Craiova Üzem immár két autót is gyárt egyszerre, kompakt SUV-modellekkel látva el azt a járműkategóriát, ami a JATO Dynamics szerint Európa leggyorsabban növekedő szegmense.**

Összevonja belső égésű erőforrás üzletágait a Volvo Cars és a Geely

A Volvo Cars és a Geely azt tervezi, hogy meglévő belső égésű erőforrás tevékenységeiket egy önálló üzleti egységben vonják össze, és ezzel egy olyan új, globális beszállítói hátteret hozzanak létre, amely új generációs belső égésű és hibrid hajtásláncok fejlesztésével fog foglalkozni.

A tervezett új üzleti egység megalakulása lehetővé tenné a Volvo Cars számára, hogy tisztán elektromos prémium modelljeinek fejlesztésére koncentráljon. A Volvo Cars a fenntarthatóság köré kívánja felépíteni tevékenységeit; ennek keretében egy teljes mértékben villamosított modellpaletta kifejlesztésén dolgozik. A várakozások szerint a következő évtized derekára a vállalat globális eladásainak 50 százalékát teszik majd ki a tisztán elektromos járművek, míg a fennmaradó 50 százalékot azok a hibrid modellek jelentik majd, amiket az új üzleti egység szállít majd.

A tervbe vett új üzleti egység megalakulásával a fejlett technológiákat alkalmazó, takarékos belső égésű erőforrások és hibrid hajtásláncok elérhetővé válnának a Geely Auto, a Proton, a Lotus, az LEVC és a LYNK & CO márkák számára is. A tervezett új önálló üzleti egység emellett külső autógyártóknak is szállíthatna, ami további növekedési lehetőséget jelentene.

A tervezett új vállalkozás a Volvo Cars és a Geely jelentős iparági együttműködésével jönne létre, számottevő operatív, iparági és pénzügyi szinergiákat teremtve.

A javasolt új üzleti egység a Volvo Cars részéről mintegy háromezer, a Geely belső égésű projektjeiből hozzávetőleges ötezer embernek biztosítana munkát kutatás-fejlesztési, beszerzési, gyártási, informatikai és pénzügyi területeken. A várakozások szerint a folyamat nem vezet elbocsátásokhoz.

Jelenleg mind a Volvo Cars, mind a Geely azon dolgozik, hogy belső égésű üzletágukat saját szervezetükön belül új egységekbe helyezzék át. Ez az első lépés azon fúzió felé, amelynek során a két vállalkozást egyetlen közös, önálló üzleti tevékenységbe szervezik át.

A Volvo Cars meggyőződése szerint az autóipar villamosítása fokozatosan megy végbe, azaz a teljesen elektromos járművek mellett továbbra is jelentős kereslet mutatkozik majd a takarékos hibrid hajtásláncok iránt.

„A hibrid autóknak a legkiválóbb belső égésű erőforrásokra van szükségük. Az új üzleti egység rendelkezésére álló erőforrások, a szervezet mérete és szakmai kompetenciája pedig lehetővé teszi majd, hogy ezeket a hajtásláncokat költséghatékonyan fejlesszék ki” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója

Az új vállalkozás részletes tervei jelenleg kidolgozás alatt állnak. A pontos feltételek a szakszervezetekkel folytatott egyeztetések, valamint az igazgató tanács és az illetékes hatóságok jóváhagyása után alakulhatnak ki.

Egyre kevesebb a garanciális javítás a Peugeot szervizekben

Az elmúlt hat év során radikálisan visszaesett a garanciális hibabejelentések száma a Peugeot-nál. A minőség látványos javulása az új generációs padlólemezek bevezetésével egy időben kezdődött.

Jelenleg harmadannyi garanciális hibával kell foglalkoznia a Peugeot szervizhálózatának, mint bő fél évtizeddel ezelőtt, árulta el újságíróknak Jean-Philippe Imparato, a márka globális vezérigazgatója.

Idén májusban történelmet írt a Peugeot, amikor a J.D. Power nagy-britanniai statisztikákra épülő megbízhatósági rangsorában nem csak az abszolút első helyen végzett, de 77 pontos eredményével (a pontszám azt jelzi, hány hibajelenség jut 100 autóra) a felmérés történetének egyik legkiválóbb teljesítményét nyújtotta. A szervezet közvetlenül a felhasználókat kérdezte: több mint 11 500 autós számolt be arról, az elmúlt egy év során milyen tapasztalatokat gyűjtöttek legfeljebb három éves autóikkal.

A nyolc kategóriában 177 hibajelenségre rákérdező felmérés az egyik legalaposabb és leghitelesebb a piacon. A 2015 óta évente elvégzett felmérésen a Peugeot jellemzően a mezőny felső harmadában helyezkedett el, rendszeresen megelőzve a többi francia márkát és számos nagynevű európai gyártót. Több alkalommal a legmegbízhatóbbnak tartott japán márkákat is maga mögé utasította a francia autógyártó.

Ez az eredmény összecseng azzal, amit Jean-Philippe Imparato, a márka globális vezérigazgatója a közelmúltban osztott meg ausztrál újságírókkal: a Peugeot jelenleg nagyságrendekkel kevesebbet – egészen pontosan harmadannyit – költ garanciális javításokra, mint hat évvel ezelőtt. Konkrét intézkedésekhez nem köthető a minőség radikális javulása, ugyanakkor a márka életében fordulópontnak számít a referenciapontként megjelölt 2013-as év.

Ekkor vezette be ugyanis azt az új generációs EMP2 padlólemezt a márka, amelyre ma a Peugeot kínálatának gerincét adó összes modell épül. A 2014-ben az Év Autójának megválasztott Peugeot 308 elsőként kapta meg ezt a modern platformot, amit később a szintén Év Autója (2017) díjban részesített 3008-as, az 5008-as szabadidőjármű, az új generációs 508-as is felhasznált. Ugyanerre a padlólemezre épülnek a Traveller / Expert, illetve Partner / Rifter párosok, a Peugeot többszörösen kitüntetett, sokcélú típusai, amelyek haszonjárműként és rendkívül praktikus családi, illetve üzleti gépkocsiként egyaránt bizonyítanak.

A 630 millió eurós beruházással kifejlesztett EMP2 a globális autóipar egyik legsokoldalúbb „építőkészlete”: a kiemelkedően moduláris platform nem csak a tengelytáv módosítását teszi lehetővé, de a rá épülő modellek szabad hasmagasságának, illetve az alkalmazott futómű-konstrukcióknak a kiválasztásában is szabad kezet hagy a tervezőknek.

Mindemellett ultra nagy szakítószilárdságú acélok, valamint alumínium és magnézium ötvözetek alkalmazásával biztosítja a csekély tömeg és a kiemelkedő szerkezeti szilárdság ideális kombinációját.

Az EMP2 nem csak a mechanikus jellemzők terén kínál megbízható, stabil alapot a Peugeot portfoliójának, hanem az elektronikus és elektromos tartalmak tekintetében is. Előbbire példa a forradalmian új ergonómiai megoldást és magas szintű kapcsolódási lehetőségeket kínáló i-Cockpit vezetői környezet, utóbbi pedig a hajtásláncok részleges vagy teljes villamosításának lehetőségét eredményezi. Ez pedig nem a jövő, hanem a jelen: a Peugeot a következő hónapokban vezeti be európai piacain új generációs plug-in hibrid típusait: a szedán és kombi kivitelben választható, elsőkerék-hajtású 508 Hybrid akár 29 g/km CO2-kibocsátást és akár 54 kilométeres tisztán elektromos hatótávolságot kínál, míg a dupla villanymotoros, összkerékhajtású 3008 GT Hybrid4 típus 300 lóerős rendszer-teljesítményéhez mindössze 1,3 liter/100 kilométeres átlagfogyasztás társul.

Kedvezőbb fogyasztást, több praktikumot ígér a legújabb Ford Transit

A Ford bemutatja minden idők legintelligensebb, legkisebb étvágyú, legsokoldalúbb és legtermelékenyebb 2 tonnás Transit áruszállítóját, amit arra terveztek, hogy a vállalkozások a mai modern városi környezetben is kifogástalanul megállják a helyüket.

Több mint 4600 tökéletesített alkatrész, fejlett hajtásláncok és vezetéstámogató technológiák – ezek révén vált az új Ford Transit olyan járművé, ami több árut képes szállítani, kevesebbet fogyaszt, és mind a vezetése, mind az üzemeltetése jóval egyszerűbb.

A Ford kifinomult EcoBlue dízel erőforrásainak továbbfejlesztett változatai akár 7 százalékkal kevesebb üzemanyaggal is beérik, ami jelentős megtakarítást jelent az autót üzemeltető vállalatok számára, ráadásul a Transit új EcoBlue Hybrid hajtásával – a szegmensben elsőként bevezetett 48 voltos mild hibrid rendszerrel – további 8 százalék megtakarítás érhető el.

Az új Transit tömegcsökkentéséhez az űrkutatásban használatos számítógépes tervezést (CAD) is bevetették a Ford mérnökei, s ennek révén 80 kilogrammal sikerült növelni a jármű hasznos teherbírását. Emellett fejlett online kapcsolati megoldások (például az új fedélzeti modem-technológiát használó FordPass Connect) segítik a jármű üzemeltetőit, hogy optimalizálják a Transit üzemanyag-fogyasztását és kihasználtságát.

A fejlett vezetéstámogató technológiák segítségével a sofőr kézhasználat nélkül parkolhat, mindig betarthatja a sebességkorlátozásokat, és elkerülheti az ütközéseket – vagy csökkentheti azok súlyosságát – a sűrű nagyvárosi forgalomban.

“A legendás Ford Transit már megint magasabbra tette a lécet a vállalkozások jobb termelékenysége tekintetében, hiszen nagyobb hasznos teherbírást, alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és fejlettebb konnektivitást kínál, így ezt az autót bármilyen méretű vállalat maximális hatékonysággal használhatja,” vélekedett Michael McDonagh, a Ford Európa globális Transit-programját vezető főmérnök. “Mindemellett a Ford a villamosítás terén is diktálja az iramot, hiszen a szegmensben elsőként kínált mild hibrid hajtásláncaink ideálisak az áru- és csomagszállító szolgáltatók számára.”

Az új Ford Transit jelenleg már egész Európában kapható; az új változat az előző modellsorozat sikerére épít, ami Európában és Észak-Amerikában olyan szinten alapozta meg a Transit hírnevét, hogy az autó ma már a szegmens első számú járművének számít. A Ford Transit-család európai értékesítése 2019-ben is tovább nőtt, 68.800 darabos rekordot érve el a második félévben, ami 2,7 százalékkal szárnyalta túl az előző év azonos időszakának eredményét.

Magyarországon 2019-ben az első háromnegyed évben 2135 darab 2 tonnás Transit talált gazdára, megszerezve ezzel a kategória első helyét.

Alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, több választási lehetőség

A továbbfejlesztett erőteljes, üzemanyag-takarékos és finoman működő 2,0 literes EcoBlue dízelmotor (a WLTP vezetési ciklusban mért Ford-adatok alapján) akár 7 százalékkal kevesebbet fogyaszt. A Ford hatfokozatú manuális sebességváltójával szerelt új Transit legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 200 g/km, legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása pedig 7,6 l/100 km. (WLTP ciklusban mért adat)*

A kedvezőbb fogyasztáshoz a tovább tökéletesített üzemanyag-befecskendező rendszer is hozzájárul, ami 2200 barra növeli a nyomás csúcsértékét, így hatékonyabbá válik az égési folyamat. A motor belső súrlódását az új acéldugattyúk vékonyabb palástja mérsékli. A változó átfolyású olajszivattyú a mindenkori igényhez igazítja az olaj adagolását, csökkentve ezzel a motor fölösleges terhelését.

További üzemanyag-megtakarítást eredményez a 2 tonnás Transitban most először bevezetett elektromos szervokormány (EPAS), illetve az átfogó tömegcsökkentés, a kis gördülési ellenállású gumiabroncsok használata és az aerodinamikai fejlesztések. A teljes modellkínálatban alapfelszereltség a fogyasztást csökkentő Auto Start-Stop technológia.

Ugyancsak a takarékosság jegyében vezeti be a Ford – elsőként egy haszongépjárműben – az új EcoGuide technológiát, ami a GPS helymeghatározás alapján előre jelzi a vezetőnek, mikor kell lassítania vagy fokozatot váltania, felkészülve ezzel az általa még nem látható forgalmi helyzetekre, például egy kereszteződésre, egy sebességkorlátozásra vagy egy lejtőre.

Az új Transitban egy új, 185 lóerős és 415 Nm forgatónyomatékú, 2,0 literes EcoBlue motor is megjelenik a már eddig is kínált 105, 130 és 170 lóerős variánsok mellett. Mindegyik változat új kialakítású turbótöltőt kapott, így forgatónyomatékukat az eddiginél is szélesebb fordulatszám-tartományban adják le.

Az elsőkerékhajtású modellek vásárlói már eddig is választhattak hatfokozatú automata sebességváltót, ám 2020 tavaszától a hátsókerékhajtású Transitok kínálatában is megjelenik a Ford hatékonyan és gyorsan kapcsoló 10 fokozatú automatája, amelynek Adaptív Kapcsolási Ütemezés funkciója az egyéni vezetési stílusok felmérésével optimálisan időzíti a sebességfokozatok kapcsolását.

Elsőként a szegmensben: EcoBlue Hybrid technológia

Az elsőkerékhajtású és a hátsókerékhajtású Transit-modellekhez egyaránt opcióként kínálja a Ford az innovatív EcoBlue Hybrid 48 voltos mild hibrid dízel hajtástechnológiát, ami a WLTP-mérés alapján átlagosan 3 százalék üzemanyag-megtakarítást eredményez az azonos teljesítményű 2,0 literes EcoBlue dízelmotoros modellhez képest. A megtakarítás mértéke akár a 8 százalékot is elérheti olyan forgalmi körülmények között, ahol a rendszer maximálisan ki tudja használni az energia-visszanyerést.

A Transit EcoBlue Hybrid modelleket kifejezetten a lehető legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztásra hangolták. Ezekben az autókban a hagyományos generátor helyett egy szíjhajtású, integrált indítómotor/generátor működik, ami segít elektromos árammá alakítani a jármű lassításakor felszabaduló mozgási energiát, és ezzel az árammal egy 48 voltos, léghűtésű lítium-ion akkumulátort tölt. Az itt tárolt áram nyomaték-kiegészítéssel segíti a belsőégésű motor működését haladás és gyorsítás közben, emellett pedig az autó elektromos berendezéseit is működteti.

Kisebb tömeg, nagyobb hasznos teherbírás

A jobb termelékenységet eredményező nagyobb hasznos teherbírás egy átfogó program eredménye; a Ford mérnökei jelentősen csökkentették az új Transit tömegét – még úgy is, hogy közben a legújabb biztonsági rendszerekkel és vezetéstámogató technológiákkal szerelték fel az autót.

A mérnökök a “legkisebb is számít” alapelvet szem előtt tartva több száz alkatrészt tettek könnyebbé – ugyanakkor pedig erősebbé és tartósabbá –, amiben nagy segítségükre volt a repülőgépiparban használatos CAD szoftver. A Transit hátsókerékhajtású, hosszú tengelytávolságú, közepes tetőmagasságú változata például 80 kilogrammal lett könnyebb, mint a most kifutó, azonos specifikációjú modell. Az elsőkerékhajtású változat esetében a tömegcsökkenés 48 kg; a nettó hasznos teherbírás az 1418 kilogrammot is eléri a 3,5 tonnás modelleknél.

Az új Transit alumínium motorházteteje 5,4 kilogrammal könnyebb az acélból készített elemnél, miközben ugyanolyan szilárd. A legnagyobb mérvű, 14,7 kilogrammos tömegcsökkentést a hátsókerékhajtású modellek hátsó tengelyének áttervezése eredményezte, de az új, könnyű kompozit anyagból készített rekeszfal** is 4,4 kilogrammnyi megtakarítást jelentett.

Az új Transit acél keréktárcsáit pörgetett formázással gyártják, ami kevesebb fém felhasználása mellett is nagyobb szilárdságot eredményez. Ez 5,5 kg tömegcsökkentést jelent a Transit öt kerekén (a pótkereket is hozzászámítva).

„Egy áruszállító hasznos teherbírása rendkívül fontos szempont az üzemeltetők számára. Ugyanakkor a csekélyebb saját tömeg egyúttal a jármű üzemanyag-fogyasztását és CO₂-kibocsátását is javítja, ezért a Ford Transit tervezőcsapata arra törekedett, hogy csökkentsék az autó tömegét, de közben továbbra is megőrizzék a Transit strapabírását és erejét,” tette hozzá McDonagh.

Mindig kapcsolatban

A Ford elkötelezetten törekszik arra, hogy teljes haszongépjármű-kínálatában biztosítsa a konnektivitás előnyeit, ezért az új Transit kínálatában is megjelenik a FordPass Connect és a beépített modem-technológia, lehetővé téve a flottaüzemeltetők számára, hogy javítsák járműveik kihasználtságát, és optimalizálják az üzemeltetési költségeket. Ennek hatásos eszköze két új termék: a Ford Telematika és Ford Adatszolgáltatás, valamint a nemrégiben bemutatott új FordPass Pro alkalmazás; ez utóbbit kifejezetten a kisebb cégek és az egyszemélyes vállalkozások számára készítette a Ford, hogy ők is maximálisan kihasználhassák járművük kapacitását.

A Transit fejlett technológiái közt a SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer is szerepel, amit a vezető egyszerű hangutasításokkal, vagy a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható8 colos érintőképernyőn keresztül kezelhet.

A külső gyártók által kínált átalakítások és tartozékok az új Upfitter Interfész Modulon keresztül férhetnek hozzá a Transit elektromos rendszeréből származó adatokhoz.

Egyszerűen vezethető

A Transit kifinomult és személyautós vezethetőségét még magasabb szintre emeli az EPAS rendszer bevezetése, amivel könnyebb parkolni és manőverezni. Az autóhoz olyan vezetéstámogató technológiák is rendelhetők, mint az Aktív Parkolóasszisztens vagy a Sávtartó Asszisztens; mindez hatékonyan segít abban, hogy a vezető ne fáradjon el munka közben.

A Transitban most először érhetők el a mindenkori közlekedési helyzethez igazodó választható beállítások: minden hajtásláncban kapcsolható a Normal és az Eco üzemmód, emellett a hátsókerékhajtású és az összkerékhajtású változatokban rendelkezésre áll még a lefagyott vagy havas úttesten is jó tapadást biztosító Csúszós Út üzemmód és a négykerékhajtású modellekhez kifejlesztett Sár/Nyomvályú üzemmód is. Az automata sebességváltós, hátsókerékhajtású modellek Vontatás üzemmódja zökkenőmentes, sima teljesítményleadást biztosít, amikor a Transit nagyméretű utánfutót vontat.

Az autó vontatási kapacitását is sikerült növelni. A 170 és 185 lóerős, 350 GVM hátsókerékhajtású (4,1:1 végáttételű) változatok teljes megengedett szerelvény-össztömege elérheti a 7000 kilogrammot, vontató kapacitásuk pedig a 3500 kilogrammot.

A fejlett vezetéstámogató technológiák széles kínálata segíti a vezetéssel járó stressz és terhelés csökkentését, illetve egy esetleges ütközés elkerülését vagy a baleset súlyosságának mérséklését. Többek közt:

Az Utánfutó funkcióval kiegészített Holttérfigyelő rendszer nagyobb holtteret lát be, amikor az autó – akár 10 méteres szerelvény-hosszúságig – utánfutót vontat
Az Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatika hatásosan kombinálja a Közlekedési Tábla Felismerés és az Adaptív Sebességtartó Automatika rendszerek funkcióit, hogy a vezető mindig betartsa a sebességkorlátozásokat
Továbbfejlesztett Sávtartó Asszisztens
A Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer immár éjszaka is felismeri a gyalogosokat, amikor megvilágítja őket a fényszórók fénye
Az autó kínálatában olyan új rendszerek is megjelennek, amelyek egyszerűbbé, stresszmentesebbé teszika vezető munkáját, amikor zsúfolt ipari vagy városi környezetben kell manővereznie vagy parkolnia, és segítenek elkerülni az ebből eredő koccanásokat és sérüléseket.

A széles látószögű első és hátsó kamera segít a közeledő járművek észlelésében, amikor a Transit egy szűk parkolóhelyről hajt ki, zsúfolt úton halad vagy tolat
A magasan elhelyezett tolatókamera jobb képet ad hátramenetben, különösen akkor, amikor az autó nyitott ajtókkal tolat
A kiegészítő oldalsó érzékelőknek köszönhetően a Parkolássegítő rendszer hatékonyabban működik
Az Aktív Parkolóasszisztens segítségével a vezető könnyen megtalálja a megfelelő méretű parkolóhelyet, és kormányzás nélkül beállhat oda – legyen szó akár párhuzamos, akár merőleges parkolásról
A Kiállássegítő rendszer a járdaszegéllyel párhuzamos parkolóhely elhagyásában segít
A Keresztirányú Forgalomfigyelő a parkolóhelyről történő kitolatás közben figyelmezteti a vezetőt, ha az autó nyomvonalát egy másik jármű keresztezheti
Mindezt kiegészíti még egy opcióként rendelhető, erős fényű, magasra szerelt LED fényforrás, ami a rosszul megvilágított területeken segíti a rakodást, valamint a Motoros Oldalsó Rakodónyílás-ajtó (2020 tavaszától rendelhető), ami szintén megkönnyíti a ki- és berakodást.

A kínálatban szerepel a MyKey rendszer is, aminek segítségével a flottamenedzserek előre beprogramozhatják az indítókulcsot, korlátozva az autó sebességét és a rádió hangerejét, illetve megakadályozva az aktív biztonsági rendszerek kikapcsolását.

Első pillantásra felismerhető külső. Praktikus, vadonatúj utastér

A Ford Transit látványos, ugyanakkor praktikus, könnyen tisztítható karosszériájának új külső megjelenését magasabbra húzott, határozottabb, három díszléces hűtőrács és áttervezett alsó orr-rész határozza meg. Az első karosszériaelemek és a lökhárító átformálásával javult az aerodinamika, és az első traktus felületei könnyebben tisztíthatók. A magasabb felszereltségű modellek erős bi-xenon fényszórója és új LED nappali menetfénye a Transit-család jellegzetes arculatát sugallja.

Akárcsak a legújabb Transit Custom modellben, itt is teljesen átalakult az utastér formavilága, így a kabin még stílusosabbá, praktikusabbá és kényelmesebbé vált. Az új műszerfalpanel praktikus újdonságai révén a vezető mobil irodaként használhatja az autót; ezt szolgálja többek közt a műszerfal tetején kialakított három, nyitott tetejű tárolórekesz, vagy az új dokkoló rekesz, amelyben a vezető nemcsak mobiltelefonját, hanem nagyobb méretű tabletjét is tárolhatja és töltheti.

Az erős szövésű, új üléskárpitokat a Ford a legkeményebb koptatási próbáknak vetette alá; a komfortérzetről megújult ülések gondoskodnak. amelyek párnázata jobban megtámasztja a testet.

Ahogy a kifutó modell esetében, a vevők most is rengeteg – több mint 450 féle – változat közül választhatnak, beleértve az elsőkerék-, a hátsókerék- és az összkerékhajtást, és persze a teljes körű felépítmény-kínálatot, amelyben a nemrégiben bevezetett, alacsony platómagasságú fülkés alvázkivitel is szerepel.

Mivel egyre több az olyan vásárló, akiknek szolgáltatásaihoz magasabb felszereltségű autó kell, a Ford egy új Limited modellváltozatot is bevezet a kínálatban, a karosszéria szénére fényezett első lökhárítóval, 16 colos könnyűfém keréktárcsákkal, manuális klímaberendezéssel, bi-xenon fényszórókkal, valamint 8 colos érintőképernyőhöz csatlakozó SYNC 3 rendszerrel.

Új Transit Custom – modernebb hajtásláncok és technológiák

Az új Ford Transit mellett az egy tonnás Ford Transit Custom frissített változata is megjelenik az európai piacokon, méghozzá hasonlóan jelentős fejlesztésekkel, mint nagyobb testvére.

Az autóban bevezetett újdonságok mind azt a célt szolgálják, hogy növeljék a jármű teljesítményét és csökkentsék az üzemeltetés költségét; jó példa erre a 2,0 literes EcoBlue dízelmotor továbbfejlesztett változatainak (köztük az új 185 lóerős verzió) bevezetése. A Transit Customban is megjelenik a szegmensben elsőként kínált EcoBlue Hybrid hajtáslánc, ami még kedvezőbb fogyasztást biztosít. A Transit Custom legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 175 g/km, üzemanyag-fogyasztása pedig 6,7 l/100 km (WLTP ciklusban mért adat).

Az új FordPass Connect fedélzeti modem-technológia mellett több olyan vezetéstámogató rendszer is feltűnik a Transit Custom felszereltségében, amelyek eddig nem szerepeltek a kínálatban:

Utánfutó funkcióval kiegészített Holttérfigyelő rendszer
Intelligens Sebességhatárolóval kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika
Sávtartó Asszisztens
Aktív Parkolóasszisztens
Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető
2019 végétől a Transit Custom kínálatában megjelenik az új Plug-In Hybrid*** modell, ami a nagyvárosok belső kerületeiben nulla károsanyag-kibocsátású elektromos hajtással halad, ugyanakkor hosszabb utakra is alkalmas, miközben a vezetőnek nem kell tartania az akkumulátor lemerülésétől.

Megjelentek az új, X-szériához tartozó BMW M Performance alkatrészek

A megjelenés egyediségét és a teljesítmény intenzitását fokozó opciók a BMW X5 M, a BMW X6, a BMW X6 M és a BMW X7 modellek portfólióját színesítik tovább.

Magabiztos kiállásával, rendhagyó teljesítményével és meghatározó stílusával a BMW X6 harmadik nemzedéke (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,1 – 10,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 172 – 243 gramm / km)* idén novemberben új mércét állít a Sports Activity Coupé (SAC) szegmensben. Néhány hónappal később, 2020 tavaszán a BMW X5 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 12,8 – 13,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 291 – 296 gramm / km)* és a BMW X6 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 12,5 – 12,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 284 – 289 gramm / km)* nagyteljesítményű párosának új generációja is megérkezik az utakra, motorháztetejük alatt egy 441 kW / 600 lóerő (a Competition kivitelek esetében 460 kW / 625 lóerő) maximális teljesítményre képes, BMW M TwinPower Turbo technológiával dolgozó V8-as benzinmotorral. Az egyedi megjelenés és a lélegzetelállító menetteljesítmény fokozásáról mindhárom újdonság esetében vadonatúj BMW M Performance alkatrészek gondoskodnak. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető tételeket a BMW X7 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,5 – 11,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 171 – 252 gramm / km)* is megkapja.

A kiváló minőségű, prémium kategóriás alkatrészeket kivétel nélkül a nagyteljesítményű sportautókat építő BMW M GmbH tervezőmérnökei fejlesztették ki, a világ legkeményebb versenypályáin felhalmozott szaktudás kiaknázásával. A termékek – amelyekkel a bajor prémiumgyártó ügyfelei nem csupán sportosabbá tehetik négykerekűjük megjelenését, de széles körben személyre is szabhatják azt – minden tekintetben illeszkednek a BMW X5 M, a BMW X6, a BMW X6 M és a BMW X7 típus-specifikációihoz, így nem csupán a négy luxusterepjáró kiállását, de a könnyűszerkezetes járműépítés súlycsökkentő intézkedéseit és a modellek aerodinamikai adottságait is tovább javítják.

Karosszéria: szénszálból készült alkatrészek az egyedi megjelenés és a még jobb aerodinamikai tulajdonságok érdekében

A BMW X5 M, a BMW X6 és a BMW X6 M sportos karakterét számos szénszálból készült BMW M Performance alkatrésszel fokozhatják tovább a bajor prémiumgyártó ügyfelei. A kézzel készült termékek többrétegű mélységét fényesen lakkozott felület emeli ki, amely úgy óvja az alkatrészt, hogy közben láthatóan hagyja a szénszál egyedi méhsejt mintázatát. A szénszálból készült BMW M Performance hűtőrács, küszöbléc és diffúzor (amely a BMW M Performance alkatrészek piaci premierjét követő hónapokban válik elérhetővé) hármasa vérbeli versenyautó-karaktert kölcsönöz a modelleknek. A BMW M Performance sport kipufogórendszer magasfényű feketére fényezett végződéseit körbeölelő diffúzor által szabályozott légörvényt a BMW X5 M esetében magasfényű feketére fényezett BMW M Performance tetőszárny és légterelő lapok optimalizálják. Utóbbi alkatrészek ráadásul a négykerekű iránystabilitására és egyenesfutási képességére is jótékony hatással vannak.

A fekete karosszériamatricákat tartogató BMW M Performance Frozen Black Wrapping csomag az új BMW X6 sportos kisugárzását fokozza. A matt fekete és szürke színben megálmodott, „M Performance” feliratú dekormatrica a felsőkategóriás terepkupé oldalán húzódik végig, hatékonyan hangsúlyozva ki a karosszéria lendületes vonalvezetését. Az új BMW X6 frontrészének magasfényű feketére fényezett betétjei és a BMW X7 hátulját díszítő, magasfényű feketével kiírt típusjelzés ugyancsak a két modell sportosságát nyomatékosítja. A BMW X modellcsalád legnagyobb tagjának exkluzivitását szénszálból készült BMW M Performance külső visszapillantó-házak fokozzák tovább.

Sport fékrendszer és sport keréktárcsák a még következetesebb irányíthatóság érdekében

A bajor prémiummárka a BMW X5 M és a BMW X6 M duójához az alapfelszereltség részeként kínálja a BMW M Performance sport fékrendszert, amely az opcionális extrafelszereltség részeként a BMW X6 számára is elérhetővé válik. Nagyobb méretű, belső szellőzésű, lyuggatott és könnyűszerkezetes féktárcsáival a sport fékrendszer gyorsabb fékreakciót és még a legextrémebb vezetési szituációkban is kiegyensúlyozottabb fékerő-adagolhatóságot garantál, miközben messzemenőkig strapabíróbb, mint a hagyományos technológiák. A vörösre fényezett féknyergek leginkább nyitott küllődizájnú keréktárcsák esetében érvényesülnek, utóbbiak pedig a BMW X5 M, a BMW X6, a BMW X6 M és a BMW X7 számára egyaránt elérhetőek – téli garnitúra esetén maximum 21”, nyári garnitúra esetén pedig maximum 22” méretben.

A csillagküllő-dizájnú, 749 M kódjelű, 22” méretű BMW M Performance könnyűfém keréktárcsa a BMW X6 alá felcsiszolt Jet Black árnyalatban és matt fekete színben is megrendelhető, rendhagyó küllődizájnnal és sportos teljesítménnyel fűszerezve meg a felnik könnyűszerkezetes kialakítását. A speciális gyártási folyamatnak köszönhetően ezek a keréktárcsák hozzávetőlegesen egy kilogrammal kevesebbet nyomnak a mérlegen, mint hagyományos, öntvényből készült társaik, az alacsonyabb saját tömeg pedig a BMW X6 kormányozhatóságára és menetdinamikai adottságára is jótékony hatást gyakorol. A BMW X7 alá megrendelhető súlyoptimalizált, 22” méretű, Y-küllődizájnú, 785 M kódjelű BMW M Performance kovácsolt keréktárcsák egyszerre matt és csiszolt Jet Black árnyalatban ragyognak, kéttónusú fényezésük pedig még inkább előtérbe helyezi a legnagyobb tekintélyű BMW X modell luxus karakterét. A BMW X5 M, a BMW X5 M Competition, a BMW X6 M és a BMW X6 M Competition opcionális extrafelszereltségei közé felkerülő, 809 M kódjelű, duplaküllő-dizájnú BMW M Performance könnyűfém keréktárcsákon elöl 295/35 ZR21 107Y XL, míg hátul 315/30 ZR22 107Y XL méretű gumiabroncsok feszülnek, a matt Jet Black árnyalatú felniket pedig a hamisítatlan motorsport-hangulat érdekében a BMW M divízió trikolor színei díszítik.

Csúcsteljesítmény a luxus színvonalú utastérben is

A BMW X5 M, a BMW X6 M és a két Competition modell eredendően sportos karakterét a BMW M Performance alkatrészek az utastérben is képesek tovább fokozni. A BMW M Performance sportkormány még a legdinamikusabb vezetési szituációkban is tökéletes fogást garantál: a tervezők mindkét oldalt extrém magas, Alcantara-borítású markolatrészt és nagyméretű hüvelykujj-kiképzést alkottak, amely még a legnagyobb sebesség esetén is javítja a fogás stabilitását és segíti a precíz kormányzást. Az alapesetben vörös 12-órás jelzéssel és kézzel varrt, ezüstszürke keresztöltésekkel ellátott BMW M Performance sportkormányt a bajor prémiumgyártó ügyfelei teljes Alcantara-borítással és „M Performance” feliratú, szénszálból készült kormánybetéttel is megrendelhetik. És mint ilyen, a kormány mögé szénszálból készült BMW M Performance váltófülek is választhatók, az alapesetben krómozott felületű elemek helyett. A lábtérben „M Performance” feliratú BMW M Performance szőnyegek fokozhatják a sportosságot, a BMW M divízió trikolor árnyalatával és kontraszt-árnyalatú, bőrhatású szegélyezéssel. A BMW X6 és a BMW X7 számára ráadásul a BMW X5 M és a BMW X6 M alapfelszereltségébe tartozó, motorsport-ihlette pedálsor is megrendelhető az opcionális extrafelszereltség részeként, rozsdamentes acélból készült lábtámasszal, illetve fék- és gázpedállal.

Intenzív BMW M Performance élmény már álló helyzetben is

A BMW M Performance alkatrészekkel felszerelt BMW X modellek már álló helyzetben is a zárt versenypályák vérpezsdítő hangulatát sugallják. Az első ajtókba épített LED-technológiás BMW M Performance kivetítők például az ajtók kinyitásakor a BMW M divízió logóját és BMW M Performance motívumokat vetítenek az autó melletti aszfaltrészre. A prémium minőségű Alcantara-borítással és szénszálból készült betéttel ellátott BMW M Performance kulcstartó eközben valósággal életre kelti a BMW M Performance életérzést. A kulcstartóba egy BMW M Light Blue árnyalatú, hatszögletű csavar rögzíti a sportterepjárók kulcsát, amelyet a csúcsminőségű burkolat így mindenféle karcolástól és sérüléstől óv. A prémium minőségű, rendkívül ellenálló műanyagból készült BMW M Performance kerékzsákokat ugyancsak praktikus kiegészítőként ajánlja ügyfeleinek a gyártó, a 22” méretig elérhető kerékzsákok ugyanis a felnik szállításában is tárolásában is segítséget nyújtanak: megóvják a keréktárcsákat a különféle szennyeződésektől, megerősített fogantyúik pedig jelentősen megkönnyítik a kerekek kézbe vételét. A zsákjelöléseknek köszönhetően mindegyik kerék könnyedén beazonosítható marad, a látványos BMW M Performance dizájn pedig a motorsport élvonalának hangulatát csempészi a garázsba.

Biztonsági öv-párnák a 2005 Smart Fortwo 450-hez

Ez valamiféle típusbetegség, vagy típushiba. Vág a biztonsági öv, menet közben ez roppant frusztráló a Smart 450-nél? Van megoldás.

Alapvetően a 450-es Smartoknál nincs lehetőség a biztonsági övek magasságállítására. Ráadásul az ülések sincsenek egy szintben, így a vezetőülésben helyet foglalókmég inkább szembesülnek a problémával. Persze ez teljes mértékben alkatfüggő, viszont ettől függetlenül van, akinek a nyakánál vág az öv, de van, akinek a vállánál.

Egyszerű megoldásként érdemes beszerezni a dupla szetben árult övpárnákat, melyeket a szíjak felületére kell felhelyezni.

Rém egyszerű a feladat: a párnák tépőzárral vannak ellátva, így különösebb szerelést sem igényel a felrakásuk. Mivel a Smart Fortwo 450-nél is hajlamos az öv összetekeredésre, először nem árt ellenőrizni, hogy az övtartóban nem tekeredett-e ki a szíj.

Ha igen, a legegyszerűbb az ülések ülőlap oldalához rögzített rész csavarját meglazítani, kitekerni, és az övet visszaállítani eredeti pozíciójába, átvezetve az övtartón.

Miután megvagyunk, máris átbújtathatjuk az övet a párnákon, majd visszahajthatjuk a tépőzárakat. Érdemes nem túl szorosra hajtani, hiszen úgy jóval szimplább akár menet közben is állítani a megfelelő párna magasságot.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországSmartMania

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

7.4 százalékos növekedés a Volvo Cars-nál 2019 első 9 hónapjában

A Volvo modellek étékesítése az év első 9 hónapjában konzekvensen nőtt és elérte az 507 704 darab, ezzel 7.4 százalékkal haladta meg a tavalyi év hasonló időszakát.

Mind a három régió, a kínai, az amerikai és az európai is nagyobb számú eladásról számolt be, és a márka iránti kereslet meghaladja az iparági átlagot, így a piaci részesedése mind a három régióban erősödött.
Szeptemberben 64 536 Volvo modellt értékesítettek, ez 6,5%-kal magasabb a tavaly szeptemberi statisztikánál.

A dinamikus növekedés a sok nemzetközi díjat nyert XC modellcsalád iránti folyamatosan nagy keresletnek köszönhető. E modellek között is az XC60 modell a listavezető, őt az XC40-es majd az XC90-es modell követi. A jelentős növekedéshez a Volvo legújabb modellje, az S60 is hozzájárult.

Az európai régióban idén szeptember végéig 247 610 Volvo személygépkocsi talált gazdára, ez 6%-kal több a tavalyi eredményeknél. A növekedésből leginkább Németország (+24,8%) és az Egyesült Királyság (+19,3%) vette ki a részét.

Az amerikai kontinensen is nagyobb a fejlődés, mint az iparági átlag: a növekedés elérte a 4,7%-ot, és ez 77 432 Volvo gépkocsi értékesítését jelentette. Ebben a régióban az XC90 és az XC60 modellek voltak a legnépszerűbbek.

A kínai régióban szeptember végéig 109 512 Volvo modellt értékesítettek a márkakereskedők, ez 13,8%-kal magasabb a tavalyi számoknál. A siker mögött főleg a helyi gyártású XC60-as és S90 modellek állnak.

1997 Mercedes-Benz W140 S420: BP4902 APS fejegység rendbetétele

Bár különösebb hibája nem volt a W140-es Mercedes S420 projkektautónk speciális Auto-Pilot-System (APS) Blaupunkt BP4902 fejegységének, arra a megállapításra jutottunk, hogy kiszereljük, és alaposan megtisztogatjuk kívül s belül egyaránt.

A Blaupunkt által gyártott APS (gyári OEM termékszám: A 002 820 54 89 0080) külön, a GPS számára fenntartott CD playerrel rendelkezik, valamint 6 darabos CD tár is jár hozzá, mindkettő kiegészítő a csomagtérben található. Az egység tehát összesen 3 részes, azonban mi most kizárólag az utastérben található rádiós-navigációs fejegységet vettük karbantartás alá.

Mind az APS, mind pedal a klímapanel kivételéhez egy speciális Mercedes szerszám szükséges (gyári OEM termékszám: W 000 589 88 63 00). A vezérlőpanelek alsó részén bal és jobb oldalon található egy-egy apró nyílás, ide kell behelyzni a kiszedőszerszámokat – ügyelve arra, hogy a megfelelő irányba rakjuk be; a szerszámokon fel van egyébként tüntetve, melyik a helyes (balos és jobbos) állásuk.

Addig toljuk óvatosan befelé a kiszedőket, amíg nem hallunk kattanást: ez azt jelenti, hogy helyére kerültek a kampók, és húzhatjuk is ki a helyéről a modult. Persze előtte a váltót nyilván célszerű N fokozatba kapcsolni, hiszen útban van/lenne, így viszont minden további nélkül kiemelhető már az APS.

Összesen 3 aljzatról kell leválasztani a kábelezést, ezek közül bal oldalon találjuk az antenna kábelét, bal oldalon a másik 2 köteget. Itt nem árt ellenőrizni rögtön a kábelek minőségét, a mi esetünkben – hála az égnek – minden gyári állapotot tükrözött.

Alapvetően általános karbantartásra szedtük ki az APS-t az S420-ból, 22 év csak 22 év, számítva arra, hogy jócskán elszennyeződtek a nyákok, panelek, ellenállások, kondik és egyebek. Meglepetésünkre nagyjából nulla százalék szennyeződést találtunk (!), minden csillogott-villogott belül.

Mindezek ellenére a felső panel csatlakozóinak levétele, és maga a nyák kiemelése után minden apró szegletet kifújtunk sűrített levegővel, speciális korróziógátló kenőanyaggal átfújtuk az illesztéseket, forrasztásokat és a kondenzátorok lábait, valamint az IC-ket, és a socketeket is lábanként végigzongoráztuk.

Összeszerelés előtt még elvégeztük a hátsó/külső csatlakozóaljzatok regenerálását, ide is ment rozsdagátló, valamint gondosan letisztítottuk az RF antenna bemenetet is.

A visszaszerelés fordítottja a kivételnek, az óvatosság itt sem árt, főként a kábelkötegek megfelelő elhelyezésénél: ügyeljünk arra, hogy sehol ne gyűrődjön, törjön a köteg, lehetőleg az eredeti állapot szerint állítsuk vissza az elhelyezkedést.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle Hungary, Zöld Autószerviz, MerciBolt.hu, Hankook Tire Magyarország, ULO

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

LEGFRISSEBB

Sportszponzorálás és az autóipar: miért fektetnek be az autómárkák a játékba

0
Az autógyártók évtizedek óta jelen vannak a sportban, de befektetésük nem véletlen. A Forma-1-től a futballig minden nagyobb sporteseményen ott vannak a járműgyártók logói....

TESZTJEINK