Főoldal Blog Oldal: 205

Jól teljesített a Honda A FIM EWC-n és a FIA WTCR-ben

Az elmúlt hétvégén a Pozsonytól keletre található Slovakia Ring vonta magára a motorsport-rajongók figyelmét. Ugyanis a híresen technikás szlovák pálya adott otthont a FIA Túraautó-világkupa (FIA World Touring Car Cup, WTCR) és a FIM Endurance-világbajnokság (FIM Endurance World Championship, EWC) futamainak.

A Honda egyedüli gyártóként nevezett mindkét viadalra, és igencsak ütőképes gépeket állított rajtrácsra: a Civic Type R-t és a CBR1000RR Fireblade-et. Műszaki színvonalukról árulkodik, hogy a japán iparóriás pilótái mindkét versenyen dobogón végeztek.

A FIM EWC indulóinak nyolcórás összecsapását szombaton tekinthették meg a szurkolók, míg a FIA WTCR három futamát vasárnap rendezték.

Előbbin nemcsak a Randy de Puniet, Yonny Hernandez és Sebastien Gimbert alkotta Honda Endurance Racing csapat nyűgözte le a közönséget, hanem a szintén CBR1000RR-rel nevező F.C.C. TSR Honda France is, amelynek három pilótája, Freddy Foray, Josh Hook és Alan Techer egészen a pódiumig verekedte fel magát. Sajnos a változó útviszonyok közepette zajló verseny vége előtt egy órával a Honda Endurance Racing pilótája elesett, a csapat pedig a nyolcadik helyre csúszott vissza. Így aztán a – tavaly EWC-bajnokként ünnepelt – F.C.C. TSR Honda France a harmadik helyre jött fel, és igen kemény küzdelmet vívott az élbolyban.

Vasárnap már a négykerekűeké volt a főszerep és a Honda pilótái ezúttal is kitettek magukért. Az ALL-INKL.com Münnich Motorsport kötelékében versenyző Nestor Girolami-Esteban Guerrieri duó az első, illetve második helyre hozta be a Civic Type R TCR-t. Összesítettben Girolami áll az élen, őt követi két ponttal lemaradva csapattársa, Guerrieri. Kiváló teljesítményüknek köszönhetően az ALL-INKL.com Münnich Motorsport is vezeti a tabellát – ötven pontos előnyükkel magabiztosan őrzik az első helyet a konstruktőrök kupájában.

A FIA WTCR következő versenyhétvégéjét 2019. május 18. és 19. között Hollandiában rendezik, a FIM EWC pedig 2019. június 7-től 9-ig várja a rajongókat, méghozzá az Oscherslebenben megrendezésre kerülő 8 órás futamra.

[TESZT] Opel Insignia Grand Sport 1.6 SHT AT6 Exclusive Ultimate – még mindig okoz kellemes meglepetést

Korábban írt cikkünkben vázoltuk nagyvonalakban, mit tud, mire képes a kívül-belül megújult Opel Insignia. A koncepció most ismét újnak mondható, ahogyan a megközelítések is. Teszten az 1.5 literes benzines turbóssal szerelt verzió.

Hazudnánk, ha azt állítanánk: nem tett jót az Insignia koncepciónak a teljes megújulás. A dizájn ennek megfelelően ténylegesen újra lett gondolva, olyan irányvonallal, miszerint a sportosság, a dinamizmus kell, hogy előtérbe kerüljön. Igazából nincs is olyan autómárka jelenleg, amely ne erőltetné ezt az érzést, jószerivel be is válik a recept – nos, az Opel Insignia Grand Sport esetében mindenféleképp jó az irány.

Bár még talán annyira nem érződik a PSA jelenlét, mint mondjuk a Crossland X esetében, mégis sokat változott a külcsín a feljebb már emlegetett sportosra hangolt jelleg jegyében.

Jól láthatóan kiemelt figyelmet fordítottak arra a külső formák hangolásánál a tervezőmérnökök, hogy az Insignia jelleg azért meg tudjon maradni – a hűtőmaszk például ugyanúgy hangsúlyos, mint az elődnél, a rajzolat is nagyjából ugyanolyan; a lámpatestek vékonyabbra lettek húzva, s természetesen az IntelliLux LED mátrix rendszert is megkapták.

Kecsesebb, szerethetőbb. De leginkább sportosabb

Oldalnézetből látszik a legjobban, hogy az új Opel Insignia Grand Sport jóval laposabb lett a korábbinál.

Az ívek, idomok kecsesebbek lettek, a tetővonal csapottabbá vált, ezáltal az egész kaszni gömbölydedebb jelleget sugall. Persze fontos, hogy az új Opel Insignia Grand Sport ettől függetlenül megtartotta üzleti limuzin jellegét, annak ellenére, hogy jelenleg az ötajtós változat elégíti ki ezen irányú igényeket is.

Jól beleillik az Opel Insignia Grand Sport a jelenlegi Opel-portfólióba, a stílusjegyek itt is hasonlóak, mint mondjuk egy legfrissebb generációs Astra esetében: a zárófények burái a fényszórók kialakításához hasonlóan keskeny formát kaptak, a csomagtérfedél közepére került a hangsúlyos Opel embléma, amely egyébként korábbról jól ismert módon a nyitást-zárást is magában hordozza.

Letisztult, elegáns enteriőrt kapott az Opel Insignia Grand Sport, a tesztautó Innovation felszereltségének megfelelően jó minőségű anyaghasználattal, valamint kellemes színkonfigurációval egyetemben.

A központi műszeregység elrendezése a lényegre koncentrál, itt az analóg és digitális rendszerek elegyét fedezzük fel (pontosan úgy, ahogyan a faceliftes, eggyel korábbi Insignia esetében is).

A középkonzol gyönyörűen letisztult, még a tavalyihoz képest is (amely szintén a korábbi Insignia-szériát jelenti), a központi érintésérzékeny LED infotainment kijelzőn állíthatunk szinte mindent, ami az autó viselkedését, funkcionalitását befolyásolhatja.

Bővebb helykínálatot kapunk, nagyobbat, mint korábban

Tágas az utaskabin, nem vitás: négy átlagos testalkatú felnőttel nem jelent problémát az akár hosszabb távú utak megtétele sem, igaz, külföldi nagytesztünk egyelőre várat magára – majd decemberben nyakunkba vesszük a határon túli részeket ismét egy 1.6 literes dízellel szerelt modell fedélzetén.

Mindenesetre sok a hely, a fejtér is optimálisabb lett, mint a korábbi Insignia esetében. A tetővonal – bár csapott a B és C oszlop között – nem vesz el annyit, amennyit gondolnánk, ráadásul a relatíve alacsony felépítés sem éreztet kimondott kompromisszumokat.

Jól hangolt első fotelek fogadják az új Opel Insignia Grand Sport utasait, tágas spektrumon való állíthatósággal, személyre szabhatósággal. Az ülőlapok és háttámlák méretezése átlagos, jól passzol ehhez a kategóriához. S persze érezhető itt is, hogy utazóautónak lett tervezve az Opel Insignia Grand Sport, azt nyújtva ismét, amit eddig tudott e téren.

Ugyanakkor érezhető a fejlődés jócskán: a hátsó traktus szellősebb, ezáltal kényelmesebb lett, a nagyobbodott fejtér (lásd feljebb) ezt példázza, csakúgy, mint a hatalmasnak tűnő lábtér jelenléte is.

Ehhez azért nagy mértékben hozzájárul a 2829 milliméteres tengelytáv (az előd 2737 milliméterrel rendelkezett), illetve a finomhangolt kialakítás is.

Bár nagyobb hatást érzünk az új Opel Insignia Grand Sport csomagterénél, mint korábban, mégsem így van: csökkent 10 literrel a befogadóképesség, így a kerek 500 helyett most 490 literrel gazdálkodhatunk. Ez átlagos méret ebben a szegmensben, vagy talán kicsit alább megy, de nem volt hiányérzetünk egyáltalán. Viszont ha úgy tartja kedvünk, maximum 1450 literesre bővíthetjük a csomagtartót az osztott hátsó ülések lehajtásával – ez viszont 340 literrel felülmúlja az előző Insignia képességeit e téren.

200 lóerő mozgatja a valamivel több, mint 1.5 tonnás kasznit

200 lóerő összteljesítményt produkált a tesztelt Opel Insignia Grand Sport 1.5 literes, soros hengerelrendezésű, közvetlen befecskendezésű benzinmotorja, mely maximum 5500-as percenkénti főtengely fordulatszámnál érkezik, s a nyomatékcsúcs 280 Newtonméter, ami konkrétan 1650-4500 közt áll rendelkezésre.

Közvetlen gázreakcióival, egyenletes görbéjével az Opel Insignia Grand Sport 1.5 literes kivitelben jó alternatíva, igaz, alacsonyabb fordulatszám-tartományokban hajlamos visszavenni az elánból, és a pörgős karakterisztika fulladozósba vált.

Ténylegesen 2000 RPM környékén jön meg a hajtáslánc ereje, és viszonylag tág intervallumban van jelen a kraft – méréseink szerint közel 5000-ig nem fogy el a szufla.

Még mindig megvan a nagybetűs menetstabilitás

Menetstabilitás terén is sokat fejlődött az amúgy is remek futómű és felfüggesztés: elöl a szokásos MacPhersont, hátul többlengőkaros megoldást kapunk. A kanyarvételezések még zseniálisabbak lettek, nem érezhető még csekély alulkormányozottság sem viszonylag nagy sebességgel vett, szűkebb kanyaroknál sem. Az utastér pedig kőkeményen, stabilan vesz minden intenzívebb kormányrántást, úgy, hogy a futómű egyáltalán nem volt sportosra hangolva (maximum a műszerfal megfelelő gombjával indított vezetési profil bevetését eszközöltük).

2019 Opel Insignia Grand Sport 1.6 SHT AT6 specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres benzinmotor, turbóval

Lökettérfogat: 1598 cm³

Maximális teljesítmény: 200 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 280 Nm @ 1650-4500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4897 mm

Szélesség: 1863 mm

Magasság: 1455 mm

Tengelytáv: 2829 mm

Első gumik mérete: 245/35 R20

Hátsó gumik mérete: 245/35 R20

Tömeg, üresen: 1522 kg

Megengedett össztömeg: 2110 kg

Csomagtartó mérete: 490 liter, 1450 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 62 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 232 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.0 s (gyári), 8.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.2 l/100 km

Országúti: 6.6 l/100 km

Vegyes: 7.5 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.2 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 6.6 l/100km

CO2 kibocsátás: 153 g/km

Bővebb információ az Opel magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryASUSCamera Kft.

Utómunka hardver: AcerASUS

Új kijelző- és járművezérlő rendszert fejleszt nagyteljesítményű sportautóiba a BMW M GmbH

Világpremier az új BMW M8 Coupé és az új BMW M8 Cabrio modellpárosában: a hajtáslánc és a futómű konfigurálását kínáló „Setup” gombbal a fékrendszer beállításai is személyre szabhatóvá válnak, miközben a vadonatúj „M Mode” gomb a közúti és a versenypályás vezetés preferenciáit részesíti előnyben.

A BMW M modellek a vezetés összehasonlíthatatlan élményével bírnak – mostantól még egyedibb formában: a BMW M GmbH egy olyan új kijelző- és járművezérlő rendszert mutat be, amellyel nagyteljesítményű sportautóinak hajtáslánca, futóműve és vezetést támogató rendszerei részletekbe menően személyre szabhatók. A vezetési szituáció függvényében állítható járműbeállításokon és a „Setup” gombbal konfigurálható személyes rendszerpreferenciákon túl a bajor prémiumgyártó ügyfelei immár az „M Mode” gomb vadonatúj szolgáltatásait is kiélvezhetik, egyetlen gombnyomással. A „Setup” gomb a járműbeállítások minden korábbinál átfogóbb részletességét váltja valóra, miközben az „M Mode” gomb a kijelző- és vezetést támogató rendszerek személyre szabott hangolását teszi lehetővé. Ez a teljességgel egyedi, minden korábbinál intuitívabb járművezérlő rendszer első ízben az új BMW M8 Coupé és az új BMW M8 Competition Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 242 gramm / km; előzetes értékek), illetve az új BMW M8 Cabrio és az új BMW M8 Competition Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,6 – 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 – 246 gramm / km; előzetes értékek) fedélzetén mutatkozik be. Az innováció közreműködésével a BMW nagyteljesítményű luxusautóinak vezetői még intenzívebben élhetik át a csúcsmodellek rendkívüli adottságait, az abszolút menetkomforttól kezdve, egészen a vérpezsdítő versenypályás lendületig.

A BMW M modellek számára kifejlesztett járművezérlő rendszerek eddig is kifejezetten széles skálán kínálták fel az ügyfelek számára a hajtáslánc és a futómű egyedi hangolási lehetőségeit, amelynek részeként a vezetők az erőforrás, a kerékfelfüggesztés és a kormánymű karakterisztikáját egymástól függetlenül állíthatják be. A BMW M xDrive intelligens összkerékhajtással dolgozó modellek esetében a motorból érkező erő tengelyek közötti elosztásának mértéke is maximálisan személyre szabható. Az új BMW M8 Coupé és az új BMW M8 Cabrio mindezeken felül a fékrendszer konfigurálását is felkínálja a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek.

Új „Setup” gomb a hajtáslánc és a futómű közvetlen, intuitív vezérlése érdekében

Az új BMW M8 Coupé és az új BMW M8 Cabrio középkonzolján megtalálható „Setup” gomb öt különböző járműparaméter közvetlen beállítását teszi lehetővé. A vadonatúj gomb megnyomására a központi kijelzőn a „Járműbeállítások” menüpont ugrik fel, amely listába rendezve mutatja az adott modell aktuális beállításait. A bajor prémiumgyártó ügyfelei itt egyetlen lépéssel, személyes preferenciáik szerint állíthatják át a motor, a futómű, a kormánymű, a fékrendszer és a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás működési szisztémáját, az érintőképernyő vagy a BMW iDrive vezérlőtárcsa használatával.

Az erőforrás karakterisztikája az EFFICIENT, a SPORT és a SPORT PLUS beállítások között állítható, míg a futómű az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítók COMFORT, SPORT és SPORT PLUS hangolási lehetőségeit kínálja fel. A vezetők a BMW M-specifikus, elektromechanikus szervokormány és az új fékrendszer esetében a COMFORT és a SPORT karakterisztikák közül választhatnak. A dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control) kikapcsolásakor a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás 4WD, 4WD SPORT és 2WD (tisztán hátsókerék-meghajtás) üzemmódjai is elérhetővé válnak. A bajor prémiumgyártó ügyfelei a sportkormányon található M1 és M2 gombokra egymástól függetlenül elmenthetik a motor, a futómű, a fékrendszer, a kormánymű és a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás személyre szabott, tökéletesen egymáshoz hangolt karakterisztikáit, amelyeket a motorhang, a sebességváltó-karakterisztika, a menetstabilizáló rendszerek és az automatikus motorleállítási lehetőség (Auto Start Stop) egyéni preferenciákhoz igazított beállításaival egészíthetnek ki. A jármű teljes beállítása így egyetlen gombnyomással aktiválhatóvá válik.

Premier a BMW M8 sportmodellben: integrált fékrendszer pontos pedál-visszajelzésekkel és BMW M-specifikus konfigurálhatósággal

Az új BMW M8 sportmodellben debütáló, BMW M-specifikus fékrendszer a fékezési karakterisztika egyedi hangolásának lehetőségét váltja valóra. Az innovatív technológia segítségével a bajor prémiumgyártó ügyfelei egyetlen rendszeren keresztül, a vezetési szituáció függvényében állíthatják be a fékrendszer reagálási sebességét, erősségét és vezérlőfunkcióit. Az integrált fékrendszer hozzávetőlegesen két kilogrammal csökkenti a jármű rugózatlan tömegét és vákuum-mentes fékhatás-erősítővel fokozza a modell hatékonyságát. Az optimális lassuláshoz szükséges féknyomást egy elektromos egység állítja elő, amely intenzívebb működést, a menetstabilizáló rendszerekkel pedig jelentősen gyorsabb és pontosabb együttműködést garantál.

Az integrált fékrendszer lassító hatását a bajor prémiumgyártó ügyfelei tökéletesen személyre szabhatják, miközben a rendszer minden vezetési szituációban pontos pedál-visszajelzéseket ad. Utóbbiakra sem a nedves útviszonyok, sem az oldalirányú gyorsulási hatások, sem a magasabb fékhőmérsékletek nincsenek hatással. A pontos pedál-visszajelzések eközben minden pillanatban tökéletes fékerő-adagolhatóságot garantálnak.

A BMW M modellek számára kifejlesztett, új fékrendszer kétféle pedál-visszajelzési lehetőséget is kínál: a fékpedál érzékenységét COMFORT és SPORT karakterisztika szerint állíthatják be a bajor prémiummárka ügyfelei. Amíg előbbi a komfortos vezetési élmény működési elvét részesíti előnyben, addig utóbbi már a pedál legenyhébb érintésére is végtelenül közvetlen, azonnali fékhatással reagál. Eme innovatív rendszer az alapfelszereltségként kínált BMW M fékekkel és az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető BMW M karbon-kerámia fékekkel is kiválóan együttműködik az új BMW M8 sportmodellben.

Színtiszta vezetési élmény az innováció erejével: az „M Mode” gomb

A „Setup” gomb által felkínált vadonatúj járműbeállítási lehetőségek mellett az új BMW M8 a nyolcfokozatú Steptronic automataváltó karakterisztikájának és az erőforrás hangjának beállítását is lehetővé teszi, előbbit az előválasztó karon elhelyezett Drivelogic gomb, utóbbit pedig a középkonzolon elhelyezett különálló gomb segítségével. A menetstabilizáló rendszerek érzékenységét csökkentő és kontrollált járműcsúsztatásokat is lehetővé tevő M Dinamikus Mód (MDM – M Dynamic Mode), valamint a dinamikus menetstabilizáló rendszert (DSC – Dynamic Stability Control) kikapcsoló „DSC Off” funkció ugyancsak külön gombot kapott.

A BMW M GmbH új zászlóshajóinak egyik legnagyobb újítása ugyanakkor a középkonzolon elhelyezett „M Mode” gomb, amelynek segítségével a bajor prémiumgyártó ügyfelei személyes preferenciáik szerint állíthatják át a vezetést támogató rendszerek működési elvét, illetve a teljes mértékben digitális műszeregység és a BMW Head-up kijelző párosának megjelenített tartalmát. Az „M Mode” gomb megnyomásával az új BMW M8 Coupé és az új BMW M8 Cabrio vezetői a ROAD és a SPORT üzemmódok között választhatnak, amely az új BMW M8 Competition Coupé és az új BMW M8 Competition Cabrio modellpáros esetén TRACK üzemmóddal egészül ki. Mindhárom opció az adott vezetési szituáció függvényében fokozza a BMW M modellek által fémjelzett vezetési élményt. Az opciók változtatásával a kijelzőkön megjelenített tartalmak és információk is változnak, a vezetést támogató rendszerek menetbiztonsági közbeavatkozásai pedig – úgy mint az aktív fékezés vagy az aktív kormányzás – minimálisra csökkennek, vagy teljesen megszűnnek.

Az alapértelmezett beállításként aktiválódó ROAD üzemmód esetén az alapfelszereltségként és opcionális extrafelszereltségként működő vezetést támogató rendszerek egytől egyig bekapcsolnak. Az „M Mode” gomb egyszeri megnyomásával azonnal aktiválódik a SPORT üzemmód, amely a bajor prémiumgyártó ügyfelei által konfigurált szisztéma szerint működteti a fedélzeti vezetést támogató rendszereket. A technológia ilyenkor az adott útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozásokról és előzési tilalmakról is csupán figyelmeztető jelzéseket küld, miközben a vezetést támogató rendszerek összes fékezési és kormányzási közbeavatkozását kikapcsolja – kivéve az automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre figyelmeztető rendszer (Collision Warning with braking function) és a kikerülési segédlet (Evasion Aid) esetében.

SPORT üzemmódban a teljes mértékben digitális műszeregység és a BMW Head-up kijelző is a vadonatúj M View megjelenítés szerint dolgozik. A technológia ilyenkor csupán a sportos vezetéshez szükséges legfontosabb információkat jeleníti meg, így a BMW M-specifikus fordulatszámmérőt, az ideális sebességváltás kijelzését, a digitális sebességmérőt és az aktuális sebességi fokozatot. A műszeregység bal és jobb oldalán ezzel párhuzamosan a hűtőfolyadék hőmérséklete, a turbófeltöltő töltési nyomása, a gumiabroncsok állapota és a hosszanti-, illetve oldalirányú gyorsulás mértéke látható. A BMW Head-up kijelző tartalma ez esetben csupán a fordulatszámmérőre, az ideális sebességváltás kijelzésére, a navigációs rendszer iránymutatásaira és távolsági figyelmeztetéseire, az aktuális tempóra és sebességi fokozatra, illetve a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszer (Speed Limit Info) korlátozásaira és előzési tilalmaira koncenrálódik. Az „M Mode” gomb ismételt megnyomásával a rendszer az alapértelmezett beállításként aktiválódó ROAD üzemmódra vált át.

Az „M Mode” gomb hosszabb megnyomásával kelthető életre a kifejezetten versenypályás használatra kifejlesztett TRACK üzemmód, azonban csak az új BMW M8 Competition Coupé és az új BMW M8 Competition Cabrio modellpáros esetében. Az opció aktiválását a vezetőknek a BMW iDrive vezérlőtárcsa megnyomásával is meg kell erősíteniük, a technológia ugyanis ez esetben az összes komfort- és biztonságfokozó vezetést támogató rendszert kikapcsolja. Kikapcsol továbbá a fedélzeti zenerendszer és a központi kijelző is, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei maximálisan a pálya vonalvezetésére koncentrálhassanak. A TRACK üzemmód aktiválásával az új BMW M8 Competition Coupé és az új BMW M8 Competition Cabrio vezetői a BMW M divízió motorsport-ihlette, tisztán versenyautós esszenciáját élhetik át. A digitális műszeregység és a BMW Head-up kijelző ez esetben is M View megjelenítés szerint dolgozik, azonban a navigációs rendszer iránymutatásai és távolsági figyelmeztetései, valamint a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszer (Speed Limit Info) korlátozásai és előzési tilalmai nélkül. Az „M Mode” gomb ismételt megnyomásával a rendszer az alapértelmezett beállításként aktiválódó ROAD üzemmódra vált át.

Közös kutatóintézetet hozott létre a Toyota a kínai Tsinghua Egyetemmel

A Toyota és a kínai Tsinghua Egyetem bejelentette, hogy megállapodtak egy közös kutatóintézet létrehozásáról.

Az új intézmény révén a következő öt évben a két fél többféle kutatási programot is tervez, amelyek céljai között a környezetvédelmi kérdésekre nyújtott megoldások épp úgy szerepelnek mint a balesetek számának csökkentése.

A közös kutatóintézet létrehozásával a Toyota és a Tsinghua Egyetem lehetőséget lát a kínai fejlődés előmozdítására, illetve arra, hogy a Toyota olyan mobilitási vállalattá váljon, ami kielégítheti a kínai fogyasztók igényeit az új technológiát képviselő járművek fejlesztése és elterjesztése révén. Céljuk továbbá, hogy jobb megoldásokat kínáljanak a környezetvédelmi problémákra, ugyanakkor csökkentsék a közlekedési balesetek számát. A Toyota és a Tsinghua Egyetem 1998 óta vesz részt közös kutatási programokban. A kutatóintézet létrehozása mindkét fél számára lehetővé teszi, hogy ne csupán a hazai vásárlóknak szánt autók fejlesztésében működjenek együtt, hanem a hidrogénenergia olyan, aktív hasznosítása terén is, amivel egyaránt megoldhatók Kína energiaellátási gondjai, illetve bizonyos egyéb társadalmi problémái is.

A Toyota társadalmi fejlődést szolgáló kezdeményezésekkel kapcsolatos szemlélete a nyitottságon és azon az elképzelésen alapul, hogy elő kell segíteni az elektromos járművek elterjedését. A vállalat nemrég ügy döntött, hogy royalty fizetési kötelezettség nélkül engedélyezi elektromos járműtechnológiai szabadalmainak alkalmazását.

„A közös kutatóintézet létrehozásához vezető folyamat azzal kezdődött, hogy tavaly májusban eszmecserét folytattunk Li Keqianggal, az egyetem vezetőjével. Nagyon örülök, hogy lehetőségünk nyílik hozzájárulni Kína fejlődéséhez” – fogalmaz aToyota elnöke, Akio Toyoda a közös kutatóintézet létrehozása kapcsán.

A Toyota még 2018 novemberében, a Sanghajban megrendezett Kínai Nemzetközi Import Expón tett javaslatot új mobilitási koncepciók bevezetésére azzal a céllal, hogy támogassa az emberek kényelmét a villamosítás, különféle okos megoldások és az információtechnológia révén. Példa erre a ’Mobility as a Service’ (MaaS) szolgáltatásokhoz és termékekhez tervezett, új generációs, akkumulátoros elektromos jármű: az e-Palette. Mindemellett a Toyota az új mobilitási koncepció felhasználását tervezi a 2020-as Tokiói Olimpia és Paralimpia megrendezésekor is, majd a tervek közt szerepel a 2020-as Tokiói Olimpia és Paralimpia során megszerzett tapasztalatok felhasználása a 2022-es Pekingi Téli Olimpia és Paralimpia sikeres lebonyolításánál is. Tervezik tehát az együttműködést a Nemzetközi Olimpiai Bizottsággal, és a 2022-es Pekingi Téli Olimpia és Paralimpia Szervező Bizottságával.

A Hyundai Motor az 58. La Biennale di Venezia nemzetközi művészeti kiállításon folytatja globális művészeti patrónusi tevékenységét

A Hyundai Motor Company régóta támogatja a La Biennale di Venezia kortárs művészeti és kulturális fesztivált. Ezen szerepvállalását megerősítendő 2015 óta főtámogatója annak a koreai pavilonnak, ahol az idei évben nemek közötti különbségeket figyelembe vevő kritikákon és reflexiókon keresztül tárják fel a kelet-ázsiai modernizmus kérdéseit és történetét.

Az 58. Velencei Biennálé (La Biennale di Venezia) nemzetközi művészeti kiállítás kurátora Ralph Rugoff. A május 11. és november 24. között megrendezett fesztivál idei alcíme „Élj izgalmas időkben”; a 90 nemzeti pavilon 79 művész munkáit helyezi reflektorfénybe.

A Biennale Arte 2019 – vagy, ahogy gyakran nevezik, a művészeti világ olimpiája – minden második (páratlan) évben kerül megrendezésre; a világszínvonalú rendezvényen az egyes nemzetek pavilonjai saját művészeik kreatív alkotásait mutatják be.

„A kiállítás arra a képzetre igyekszik felhívni a figyelmet, hogy a műalkotások jelentése nem elsősorban a tárgyakban lakozik, hanem azokban a párbeszédekben, amelyek először a művész folytat az alkotásával, majd az utóbbi a közönséggel, végül a közönség tagjai egymással” – mondta Rugoff, aki egyben a londoni Hayward galéria igazgatója is. „A Biennale Arte 2019 végső célja annak az ideálnak a megvalósítása, hogy bármely kiállításon nem az ott bemutatott műtárgyak és alkotások a legfontosabbak, hanem hogy a közönség a kiállítást követően hogyan hasznosítja az ott szerzett tapasztalatokat, hogy képes-e a mindennapi valóságokkal kiterjesztett nézőpontból, új energiákkal feltöltődve szembenézni. A kiállításnak fel kell nyitnia az emberek szemét a létezés korábban elképzelhetetlen módozataira, és ezáltal meg kell változtatnia a világukról alkotott nézeteiket.”

Koreai pavilon: „Elbánt velünk a történelem, de most már mindegy”

Az idei, 58. La Biennale di Venezia „Elbánt velünk a történelem, de most már mindegy” címmel berendezett koreai pavilonjának kurátora Hyunjin Kim, a Kadist interdiszciplináris kortárs művészeti alapítvány vezető ázsiai kurátora.
A koreai pavilonban három női alkotóművész – siren eun young jung, Hwayeon Nam és Jane Jin Kaisen – egy közös központi kérdés köré rendezték alkotásaikat: „Ki kanonizálta a történelem megformálását, és ennek a történetnek a részeként kiknek a testéről kell még írnunk?” A férfiak uralta társadalom és a nyugati világ normáit megkérdőjelező kiállítás feltérképezi, hogy a modernizmus hogyan teremt tradíciókat, és a nyugati modernizmus hatáskörén kívül eső, összetett nemi nézőpontból megvizsgálja az ázsiai hagyományokban rejlő emancipációs képességet.

„Megtiszteltetés a Hyundai Motor számára, hogy 2015 óta töretlenül támogathatja a La Biennale di Venezia koreai pavilonját, és ezzel lehetőségek sokaságát teremheti meg az aktuális érdeklődési körök feltérképezésére, a művészetekről és a társadalomról folytatott beszélgetésekre” – mondta Wonhong Cho, a Hyundai Motor alelnöke és marketing igazgatója. „Igyekszünk hozzájárulni a globális képzőművészeti szcéna fenntartásához, és a kortárs művészet és kultúra támogatása révén elérhetővé tenni az alkotóművészeteket.”

A Biennale Arte 2017 kiállítás koreai pavilonja Cody Choi és Lee Wan alkotásainak adott otthont. A koreai művészeti tanács megbízásából létrejött kiállítás kurátora a Hyundai Motor művészeti vezetője, Daehyung Lee volt. 2015-ben a pavilon Moon Kyungwon és Jeon Joonho munkáit mutatta be. A kiállítás megrendelője és kurátora az a Dr. Sook-Kyung Lee volt, aki jelenleg a Hyundai Tate „Transnational” kutatóközpontot vezeti.

Túl a Velencei Biennálén

A La Biennale di Venezia folytonos támogatójaként a Hyundai Motor hitet tesz a globális művészeti közösségek támogatása iránti elkötelezettsége mellett. A Hyundai arra törekszik, hogy elérhetőbbé, közérthetőbbé tegye a képzőművészeteket. Ezen igyekezetében az autógyártó 2013 óta számos hosszú távú szakmai kapcsolatot ápol a Biennálén kívül is. Említésre méltó a Koreai Modern és Kortárs Művészetek Nemzeti Múzeumával (MMCA), a Los Angeles Megyei Képzőművészeti Múzeummal (LACMA), valamint a londoni Tate galériával folytatott együttműködés. A Hyundai Motor emellett számos művészeti projektet, kezdeményezést, illetve globális díjakat is támogat.

Az MMCA Hyundai Motor sorozat lehetővé teszi, hogy koreai művészek bemutassák saját alkotásaikat; ez a program egyben az alkotók nemzetközi szereplését, illetve ismertségét is elősegíti. A Hyundai LACMA projektje koreai művészeti ösztöndíjakat, valamint művészeti és technológiai programokat támogat. A Tate Modern galériában a Hyundai Bizottság évről évre lehetővé teszi egy alkotóművész számára, hogy a galéria impozáns Turbinacsarnokában a különleges térbe szabott installációt mutasson be.

2019 során a Hyundai Motor számos további, nagy jelentőségű kiállítást támogat: a LACMA-ban (júniustól) az első, Koreán kívül megvalósuló koreai kalligráfiai kiállítás „A vonalon túl: a koreai írás művészete” címmel; a Tate Modern képtárban (októbertől) Kara Walker kiállítása az ötödik Hyundai komisszió keretében; illetve a szöuli MMCA múzeumban (októbertől) Park Chan-kyong video- és fotográfiai munkáinak kiállítása.

A SEAT először értékesített több mint 200 ezer autót az év első négyhónapos időszakában

A SEAT értékesítés világméretekben 7 százalékkal emelkedett 2019 januárjától áprilisig az előző év azonos időszakához képest. A SEAT az év első négy hónapjában, most első alkalommal értékesített több mint 200 000 autót, ami most 202 600 darabot ért el. Tavaly januártól áprilisig a márka 189 300 autót szállított ki, ami az idei évig az addigi legjobb eredménye volt.

A SEAT idén áprilisban 51 000 járművet értékesített, ami 1,8%-kal jobb, mint a 2018-as eredmény volt. Ugyancsak ez volt az eddigi legjobb áprilisi hónap, meghaladva a tavaly áprilisban elért 50 100 darabos mennyiséget.

Az új CUPRA* márka értékesítése továbbra is rekordokat dönt. Az év első négy hónapjában a CUPRA 7 900 autót értékesített, ami 82,3%-kal több, mint amennyi 2018 azonos időszakában volt (* Megjegyzés: ezeket a számokat a SEAT teljes értékesítési adatai tartalmazzák).

A SEAT értékesítésért és marketingért felelős alelnöke, valamint a CUPRA vezérigazgatója, Wayne Griffiths aláhúzta, hogy „az év első négy hónapjában erős növekedést mutattunk egy kihívást jelentő gazdasági környezetben, és növeltük piaci részesedésünket, különösen a főbb európai országokban. Biztosak vagyunk abban, hogy ezt a pozitív tendenciát az év hátralévő részében is megőrizzük, köszönhetően szabadidő autós (SUV) kínálatunknak, amelyik világméretekben ma már az értékesítés több, mint 40%-át teszi ki. A nemrégen piacra került CUPRA Ateca, valamint a Leon CUPRA kiváló teljesítményével a CUPRA márka is jelentős mértékben járult hozzá sikereinkhez.”

2019 első négy hónapjában Németország, Algéria és az Egyesült Királyság volt az a három ország, amelyek az értékesítési mennyiségben a legnagyobb növekedést hozták az előző év azonos időszakával összehasonlítva. Ebben az időszakban ismét Spanyolország volt a SEAT legfőbb piaca, ahol az értékesítés 4,2%-kal emelkedett, és elérte a 40 900 eladott gépkocsit. A SEAT Spanyolországban piacvezető márka, és a Leon a legnagyobb darabszámban értékesített modell. Spanyolországot Németország (40 100 eladott gépkocsi; + 13,4%) és az Egyesült Királyság (25 500 gépkocsi; + 7,6%) követte, míg Franciaország és Olaszország továbbra is a SEAT növekedési stratégiájának két kulcsfontosságú országa Európában. E két országban az eredmények kétszámjegyű növekedést mutattak: Franciaországban 11 400 (+ 14,6%), illetve Olaszországban 9 600 darab (+ 14,4%) értékesített gépkocsival.

A SEAT értékesítés nőtt Ausztriában (8 000 gépkocsi; + 2,5%), Svájcban (4 600; + 13,9%), Hollandiában (4 100; + 22,3%), Svédországban (2700; + 14,1%) és Dániában (2200; +28,4 %), valamint Algériában is, ahol a piac továbbra is erősen emelkedő tendenciát mutat közel 12 000 gépkocsi kiszállításával (11 900; + 18,7%).

Javuló pénzügyi eredmények
Az értékesítés növekedése és a nagyobb haszonnal értékesített gépkocsik pozitív hatása 2019 első negyedévében is hozzájárultak a SEAT üzemi eredményének növekedéséhez, ami 89 millió eurós rekord nagyságú értékre nőtt, és 5,5%-kal magasabb, mint a 2018-as időszak azonos időszakának eredménye, a 85 millió euró volt. Mindezen túl a SEAT forgalma 2019 januárja és márciusa között most először lépte át 3 milliárd eurót (3,053 milliárd), ami 9,7%-kal magasabb összeg, mint az tavaly első három hónapjában volt (2,782 milliárd euró).

80 kilogrammal nőtt az új Ford Transit hasznos teherbírása

Az új Ford Transit üzemeltetői még hatékonyabban kihasználható autóra számíthatnak, amikor 2019 közepétől megjelenik a fejlett adatátvitelt és csekély üzemanyag-fogyasztást kínáló modell, amely a minden részletre kiterjedő tömegcsökkentő programnak köszönhetően akár 80 kilogrammal nagyobb hasznos teherbírást kínál.

A Ford tervezői kifinomult mérnöki megoldásokat alkalmaztak: Európában az új Transit a Ford első haszongépjárműve, amely súlytakarékos alumínium motorháztetővel készül, illetve az autó könnyű, de szilárd kompozit anyagú rekeszfalat és pörgetett formázással készült acél keréktárcsákat is kapott. A mérnökök a repülőgépiparban használatos számítógépes tervező rendszerrel (CAD) dolgoztak.

Ezek az innovációk segítettek az új Transit saját tömegének csökkentésében, ami egyben a hasznos teherbírás növelését is jelenti. A jármű hátsókerékhajtású, hosszú tengelytávolságú, közepes tetőmagasságú változata például 80 kilogrammal lett könnyebb, mint a most kifutó, azonos specifikációjú modell. Az elsőkerékhajtású változat esetében a tömegcsökkenés 48 kg.

“Egy áruszállító hasznos teherbírása rendkívül fontos szempont az üzemeltetők számára. Ugyanakkor a csekélyebb saját tömeg egyúttal a jármű üzemanyag-fogyasztását és CO₂-kibocsátását is javítja, ezért a Ford Transit tervezőcsapata arra törekedett, hogy csökkentsék az autó tömegét, de közben továbbra is megőrizzék a Transit strapabírását és erejét” – mondta el Michael McDonagh, a Transit globális programvezető főmérnöke. “A megnövelt hasznos teherbírás tovább erősíti majd a modell jól megalapozott hírnevét.”

Az új Transit azonban nemcsak teherbírásával, hanem 7 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztásával is segít a költséghatékony munkavégzésben. A jármű megújult hajtáslánc-kínálatában szereplő, felfrissített 2,0 literes EcoBlue dízelmotor-család legalacsonyabb CO₂-kibocsátása 156 g/km*, és a vásárlók immár egy erőteljesebb, 185 lóerős változatot is megrendelhetnek, illetve a hátsókerékhajtású kivitelekhez egy új 10 fokozatú automata sebességváltó is a rendelkezésükre áll. A szegmensben elsőként kínált EcoBlue Hybrid 48 voltos mild-hybrid opció a gyakori megállásokkal-elindulásokkal tarkított városi használat során akár 8 százalékkal is csökkentheti a 2,0 literes EcoBlue blokk üzemanyag-fogyasztását, amelynek legalacsonyabb CO₂-kibocsátása így 144 g/km.

A sofőrök munkáját új vezetéstámogató technológiák és adatátviteli megoldások teszik még kényelmesebbé, a flottaüzemeltetők pedig a FordPass beépített modem-technológia révén optimalizálhatják az autók kihasználtságát és működési költségeit.

A Ford továbbra is Európa első számú haszongépjármű-márkája; a Ford Transit modellcsalád 2019 első negyedévében 81.700 darabos értékesítési eredményt ért el, ami 11,8 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. 2018-ban a Ford 380.900 haszongépjárművet értékesített 20 európai piacán, vagyis 8 százalékkal többet, mint 2017-ben.

Kisebb tömeg – nagyobb hasznos teherbírás

A Fordnak egy átfogó, minden részletre kiterjedő program révén sikerült mérsékelnie a jármű tömegét, miközben a Transitot a legújabb biztonsági rendszerekkel és vezetéstámogató technológiákkal szerelte fel.

A mérnökök a “legkisebb is számít” alapelvet szem előtt tartva több száz alkatrészt tettek könnyebbé – ugyanakkor pedig erősebbé és tartósabbá –, amiben nagy segítségükre volt a repülőgépiparban használatos CAD szoftver. A néha csupán 0,5 kg megtakarítást jelentő változtatások a jármű minden területét érintik, és így összességükben akár 80 kilogrammos tömegcsökkentést is jelenthetnek.

Az új Transit könnyű alumínium motorházteteje 5,4 kilogrammal könnyebb az acélból készített elemnél, miközben ugyanolyan szilárd: az új motorháztető ütésállóságának tesztjén kiderült, hogy mínusz 30 és plusz 80 Celsius fok közti hőmérsékleten ugyanúgy ellenáll az ütéseknek és a horpadásoknak, mint az acél gépháztető.

A legnagyobb mérvű tömegcsökkentést a hátsókerékhajtású modellek hátsó tengelyének áttervezése eredményezte, de az új, könnyű kompozit anyagból készített rekeszfal** is 4,4 kilogrammnyi megtakarítást jelentett.

Az új Transit acél keréktárcsáit pörgetett formázással gyártják, ami kevesebb acél felhasználása mellett is nagyobb szilárdságot eredményez. Ez 5,5 kg tömegcsökkentést jelent a Transit öt kerekén (a pótkereket is hozzászámítva).

Alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás. Több választási lehetőség

A 2,0 literes EcoBlue dízelmotor-család továbbfejlesztése mellett más megoldások is javítják az autó üzemanyag-fogyasztását és CO₂-kibocsátását; ilyen például a Transitban most először bevezetett elektromos szervokormány (EPAS), és ugyanezt a célt szolgálják az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok, illetve az aerodinamikai tökéletesítések is.

Az üzemanyag-takarékos Auto Start-Stop technológia minden modellváltozatban az alapfelszereltség része. A sofőrök munkáját az EcoGuide segíti, amely a GPS-adatok alapján előre jelzi, hogyan érhető el alacsonyabb fogyasztás az adott útszakaszon.

A Ford nemrégiben jelentette be, hogy 2021-ben megjelenik a Transit új, tisztán elektromos hajtású változata is. A kifejezetten elektromos hajtásra tervezett modellvariáns segít majd tisztábbá és csendesebbé varázsolni a városokat, ugyanakkor pedig csökkenteni az áruszállítás költségeit.***

Intelligensebb dizájn, intelligensebb technológiák

A Ford Transit új külső megjelenését magasabbra húzott, határozottabb, három díszléces hűtőrács és áttervezett alsó orr-rész határozza meg. Teljesen átalakult az utastér formavilága is, így a kabin még stílusosabbá, praktikusabbá és kényelmesebbé vált, a sofőr munkáját pedig olyan megoldások segítik, mint aSYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszer, amit a vezető egyszerű hangutasításokkal, vagy a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is használható8 colos érintőképernyőn keresztül kezelhet.

A Transit kifinomult és személyautós vezethetőségét még magasabb szintre emeli az EPAS rendszer bevezetése, amivel könnyebb parkolni és manőverezni. Az autóhoz olyan vezetéstámogató technológiák is rendelhetők, mint az Aktív Parkolóasszisztens vagy a Sávtartó Asszisztens; mindez hatékonyan segít abban, hogy a vezető ne fáradjon el munka közben.

A Transitban most először érhetők el a mindenkori közlekedési helyzethez igazodó választható beállítások: az Eco üzemmód, a Csúszós Út üzemmód, a négykerékhajtású modellekhez kifejlesztett Sár/Nyomvályú üzemmód, valamint a Vontatás üzemmód, ami zökkenőmentes, sima teljesítményleadást biztosít, amikor a Transit nagyméretű, a saját tömegénél nehezebb utánfutót vagy hajót vontat.

A fejlett vezetéstámogató technológiák széles kínálata segíti a vezetéssel járó stressz és terhelés csökkentését, illetve egy esetleges ütközés elkerülését vagy a baleset súlyosságának mérséklését. Többek közt:

Utánfutó funkcióval kiegészített Holttérfigyelő rendszer
Intelligens Adaptív Sebességtartó Automatika
Továbbfejlesztett Sávtartó Asszisztens
Gyalogosészleléssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer

Az autó kínálatában olyan új rendszerek is megjelennek, amelyek egyszerűbbé, stresszmentesebbé teszik a vezető munkáját, amikor zsúfolt ipari vagy városi környezetben kell manővereznie vagy parkolnia, és segítenek elkerülni az ebből eredő koccanásokat és sérüléseket. Ilyen például a Széles Látószögű Első és Hátsó Kamera, a magasan elhelyezett tolatókamera, az oldalsó érzékelőkkel kiegészített Parkolássegítő rendszer, a Kiállássegítő rendszer, vagy éppen a Keresztirányú Forgalomfigyelő.

110 millió forintot ér a világ legritkább Peugeot-ja, amely csak egyetlen példányban létezik

Egyetlen példány készült a Peugeot 402 Pourtout Cabriolet-ből. Az 1937-es gyártású, meseszép klasszikus a közelmúltban 390 ezer dollárért talált gazdára az Egyesült Államokban.

A Peugeot 402 (1935-1942) két korszak határán született. Az autógyártó saját formatervezői az akkoriban egyeduralkodóvá váló style paquebot-t, az Art Déco mechanikus ihletésű irányzatát követve különösen áramvonalas, előremutató karosszériát terveztek a három különböző tengelytávval kínált, eleinte 2,0, majd 2,2 literes, soros négyhengeres benzinmotorral épített, kifejezetten gazdagon felszerelt modellhez. Ugyanakkor a független karosszériaépítő műhelyek csillaga sem áldozott még le, és számos ünnepelt mester álmodott látványos idomokat a modern technika köré.

A kor két legnevesebb karosszériaépítő művésze, a Peugeot hivatalos megbízottjaként tevékenykedő Émile Darl’mat és a kor legfényűzőbb luxusautóit presztízsükhöz méltó karosszériába öltöztető Marcel Pourtout közös munkáikkal érték el pályájuk csúcsát. Örökké emlékezetes marad például az Eclipse lenyitható keménytető, amelyet a Peugeot számos típusához elkészítettek, de sikeres Le Mans-i versenyautókat is terveztek együtt, alapvetően mégis külön utakon jártak. Míg a ma is népszerű 402 Darl’mat roadsterek kompakt, sportos hangvétele a típus dinamizmusára helyezte a hangsúlyt, Marcel Pourtout légies eleganciájú kabrióként értelmezte újra a harmincas évek megkerülhetetlen doktrináját: az aerodinamikát.

A Carrosserie Pourtout alkotása a 402-es leghosszabb alvázát vette alapul. A fényszórókat kiemelte a hűtőmaszk fogságából, és torpedó alakú foglalatban helyezte el azokat. Az autó lekerekített orrát büszke, meredek rácsra cserélte, a sárvédőknek pedig nagyobb hangsúlyt adott, így azok szinte kiáltványként hirdetik az Art Déco elveit. A hátsó kerekek hosszan elnyúló burkolata főúri arányokkal ruházta fel az autót, amelynél Marcel Pourtout jó érzékkel lemondott az Eclipse tetőről, és feszes szabású vásznat borított a rövid utastér és a kifejezetten alacsony szélvédő fölé.

A Peugeot 402 Pourtout Cabriolet túlzás nélkül a kor egyik legharmonikusabb autódizájnja volt, amely ma a gyűjtők féltett kincse lehetne, ha sorozatgyártásba kerül. Nem került, ki tudja miért, csupán egyetlen példány készült ebből a mestermunkából. Nem kevésbé rejtélyes, hogy vajon miért a széria kisebbik, 55 lóerős motorját építették be a 333 centiméteres tengelytávon nyugvó közúti luxusjachtba, ám a fekete-szürke fényezésű, krómmal gazdagon díszített autó ezzel is 110 kilométer/órát meghaladó sebességre volt képes. Az autó sebességváltója egy négyfokozatú Cotal egység volt, amit nem csupán automata kuplungja tett különlegessé, hanem az is, hogy külön irányváltó tartozott hozzá, így hátramenetben is négy áttétel között választhatott a vezető, aki vastagon párnázott ülésen, fával berakott környezetben irányította járművét.

Már az kisebbfajta csoda, hogy a világháború nem sodorta el a Peugeot 402 Pourtout Cabriolet egyetlen példányát, az pedig egyenesen hihetetlen, hogy az utána következő évtizedeket is viszonylagos épségben átvészelte. A nyolcvanas években egy tehetős észak-amerikai gyűjtő kollekciójába került, majd következő tulajdonosa 2007-ben teljes körű helyreállításba fogott. A képeken látható állapotát három év megfeszített munka után nyerte el az ismeretlen legenda. Azóta számos veteránautós szépségversenyen aratott diadalt a 797280 alvázszámú, kétszemélyes cabriolet, amely utoljára tavaly tűnt fel: ekkor 389 ezer dollárért, azaz mintegy 110 millió forintért cserélt gazdát az autó.

Egy ilyen ritka automobil története elképzelhetetlen kételyek és ellentmondások nélkül. Vannak, akik szerint nem a Carrosserie Pourtout, hanem a szintén Párizsban tevékenykedő Ateliers de Carrosserie de Becon (A.C.B.) alkotása a remekbe szabott karosszéria. Az autó élettörténetében számos gyűjtő neve felbukkant, egyes források szerint nem a nyolcvanas években, hanem az azt megelőző évtizedben utazott át a tengerentúlra az autó. Annyi azonban bizonyosnak tűnik, hogy bár legutóbbi restaurálása óta alig több mint húsz mérföldet futott a kabrió, a legutóbbi, 2016-os beszámolók szerint tökéletesen üzemkész állapotban volt: motorja könnyen indult, korához képest erőteljesen húzott, a négyfokozatú váltó finoman és késlekedés nélkül kapcsolt, a fékek pedig határozottan és viszonylag egyenletesen fogtak.

Audi Formula E versenyhétvége Monacoban

Nyolc verseny, nyolc győztes és a bajnoki címért folyó küzdelem még mindig teljesen nyitott: a Formula E sorozat ötödik szezonja bővelkedik drámában. Május 11-én, szombaton pedig sor kerül a következő versenyre, amelynek Monaco híres városi pályája ad otthont. Daniel Abt és Lucas di Grassi itt szeretné tovább gyarapítani az Audi Sport ABT Schaeffler csapat eddig megszerzett 40 dobogós helyezését.

„Újra és újra lenyűgöz, milyen komoly versenyt hoz ez a szezon, milyen nehéz a dobogón végezni és mennyi csapatnak és pilótának van még valós esélye a végső győzelemre” – nyilatkozta Allan McNish csapatvezető, aki – Lucas di Grassihoz hasonlóan – a nagyhercegség területén él és minden nap szemmel követheti az ideiglenes pálya kialakításának folyamatát. „Jó látni, hogy fokozódik az izgalom a városban. Még a helyi iskolákat is bevonják, így a jövő nemzedéke is megismerkedhet a Formula E sorozattal.” McNish úgy véli, hogy az időmérőnek itt kiemelt jelentősége lesz. „Itt Monacoban különösen nehéz előzni, így a lehető legjobb rajthely megszerzésére kell törekednünk. Daniel, Lucas és az egész csapat izgatottan várja a szombatot.”

A monacói verseny –a nagy hagyományokkal bíró Grand Prix versennyel váltásban – kétévente szerepel a versenynaptárban. A Formula E sorozat első és harmadik szezonjához hasonlóan most is a Forma-1 versenypálya rövidített változatán zajlik a küzdelem, amelyből kimarad a kaszinónál található kanyar és az alagút is. E helyett az első kanyar, a Sainte Dévote után a pálya a kikötő felé kanyarodik és egy hajtűkanyarral visszatér a jól ismert, luxus yachtok mellett elhaladó vonalvezetéshez. 1,765 kilométeres hosszával ez a legrövidebb pálya a Formula E sorozat naptárában.

Mindkét korábbi futamon Lucas di Grassi másodikként állhatott dobogóra, vagy még pontosabban, a királyi páholy emelvényére. Talán köze van ennek a hazai pálya előnyéhez, ugyanis a brazil versenyző otthona és az autójának a boxutcában elfoglalt helye mindössze 350 méter távolságra van egymástól. Di Grassi a nagyhercegségben és feleségével Biancával és fiúkkal, Leonardoval.

„Nem ez az egyetlen ok, amely a monacói pálya különleges varázsát adja” – nyilatkozta Lucas di Grassi. „A kikötőnél található új box létesítmények, a pálya, amely a hétköznapi életem részét képező helyek mentén halad és a rengeteget barátom teszi különlegessé ezt a versenyt számomra.”

A brazil pilóta egyértelmű célokkal vág neki a szombatnak: „A bajnokság teljesen nyitott. A Párizsban szerzett negyedik helyemmel jó pozícióból támadhatom az élen állókat. Megvan a monacói győzelemhez szükséges csapat és autó.”

Csapattársa, Daniel Abt a francia fővárosban ünnepelte a szezon második dobogós helyezését, így ő is minimális hátrányból vághat neki a folytatásnak. „Szeretném ezt a lendületet tovább vinni Párizsból Monacóba és egy hibátlan versenynapot teljesíteni. Egyértelműen a győzelemre törekszem” – nyilatkozta Daniel Abt, aki a Fomula E sorozat előtt már a GP2 és GP3 sorozatokkal versenyzett és dobogón is állhatott Monacóban. „Monaco számomra a versenynaptár egyik csúcspontja. Imádom a pályát és a verseny különleges hangulatát.”

Az Audi Sport ABT Schaeffler gyári csapat mellett az Envision Virgin Racing ügyfélcsapata is – Sam Bird és Robin Frijns pilótákkal a kormány mögött – Audi e-tron FE05 versenyautókkal áll majd rajthoz. Ezt az autót az Audi és technológiai partnere, a Schaeffler közösen fejlesztette ki. A brit alakulat jelenleg a csapatok versenyében második helyen áll, Frijns pedig – Párizsban megszerzett első győzelmét követően – jelenleg vezeti a pilóták versenyét.

Ismét közelebb egy lépéssel a Honda Elektromos látomásának megvalósulásához

Újabb lépést tett a Honda, hogy megvalósítsa Elektromos látomását, jóváhagyta ugyanis új, tisztán elektromos üzemű városi autójának nevét és bejelentette, hogy a Jazz legújabb változatát i-MMD-vezérelt hibrid hajtáslánccal is piacra dobja.

A típusnév nem más, mint Honda e, az i-MMD pedig intelligens, több üzemmódban használható hibrid konstrukciót takar. Az Elektromos látomást 2019-ben, a Genfi Autószalonon újította meg és bővítette ki a Honda. A vállalat törekvése, hogy 2025-ben már minden Európában eladott Honda modell képes legyen elektromos (alternatív) üzemre.

A Honda e prototípusa szintén Genfben mutatkozott be, egyértelműen jelezve, hogy az ultramodern EV-platform készen áll a sorozatgyártásra, és megjelenését illetően éppúgy jelentős előrelépés, mint a technológiát illetően. Fejlett elektromos hajtásláncának és hátsókerékhajtásának köszönhetően a Hondákra jellemző különleges vezetési élménnyel ajándékozza meg a kompakt elektromos autók vásárlóit, amellett természetesen, hogy károsanyag-kibocsátás nélkül rója az utakat.

A Honda e iránti elképesztő keresletről tanúskodik, hogy Európa-szerte már 22 ezren jelezték iránta érdeklődésüket. A vevők további információkat tudhatnak meg, ha ellátogatnak az alábbi honlapra: https://www.honda.hu/cars.html

Az i-MMD-vezérelt hibrid hajtásláncot a közkedvelt Jazz új generációja is megkapja. A rendszer a CR-V-ben mutatkozott be nemrég, de már széles körben népszerűvé vált, ami nem csoda, hiszen valós körülmények között is hihetetlenül hatékony, illetve takarékos. A dupla motoros i-MMD hibrid megjelenése a kisebb kategóriákban újabb jele, hogy a egyre közelebb járunk az Elektromos látomás megvalósulásához.

A vadonatúj Jazz az év második felében, a Tokiói Autószalonon ünnepli majd világpremierjét.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK