Főoldal Blog Oldal: 235

Stabil értékesítési eredménnyel zárta a BMW Group 2018 első háromnegyed évét

A BMW eladásai szeptemberben, valamint a január és szeptember közötti időszakban is túlszárnyalták az előző esztendő értékesítési teljesítményét, amelyet a vállalatcsoport kilencedik hónapban átadott 14 559 darab hálózatról tölthető modellje is nyomatékosít.

A 2018 januárja és szeptembere között eltelt kilenc hónapban a BMW Group világszerte 1 834 810 darab új autót adott át ügyfeleinek, amely a 2017-ben regisztrált mutató tükrében – a főbb piacok némelyikén jelentkező gazdasági nehézségek ellenére is – 1,3 százalékos abszolút fejlődést jelent. Szeptemberben, amely az iparágban hatályba léptetett környezetvédelmi szigorítás következtében átmeneti változékonyságot hozott, a vállalatcsoport csupán 0,8 százalékkal múlta alul egy évvel korábbi értékesítési eredményét: világszerte eladott 237 781 darab új autójával a BMW Group kiegyensúlyozottan követi a nyereséges tömegtermelés fenntartását is hangsúlyba hozó üzletpolitikáját.

„Az egyedi kihívások összességével telített piaci helyzet ellenére is stabil értékesítési eredményt értünk el” – nyilatkozta Pieter Nota, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja. „2018 harmadik negyedévét Európában elsősorban a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) hatályba léptetése határozta meg, amely szeptemberre átmeneti piaci változékonyságot eredményezett. Az átállásra tökéletesen felkészültünk, hiszen gyakorlatilag a tömegtermelésben kínált összes modellünk WLTP-képes” – folytatta. „Értékesítési teljesítményünk egyik legkiválóbb mutatója továbbra is a hálózatról tölthető portfóliónkat övező töretlen kereslet. Szeptemberben több tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt gépkocsit adtunk át ügyfeleinknek, mint eddig bármelyik önálló hónapban, a január és szeptember közötti kilenc hónapra vetítve pedig ezen modelljeinkkel több mint 40 százalékkal múltuk felül a tavalyi esztendő hasonló időszakában regisztrált értéket. Jó úton haladunk azon kitűzött célunk felé, hogy az idei év végére hálózatról tölthető modellpalettánk tagjaival átlépjük az egy esztendőn belül értékesített 140 ezres darabszámot” – tette hozzá a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja.

2018 kilencedik hónapjában a müncheni központú vállalatcsoport 14 559 darab BMW i és BMW iPerformance modellt, illetve hálózatról tölthető MINI-t adott át ügyfeleinek, amely 35 százalékkal több, mint az előző szeptember teljesítménye, egyúttal a BMW Group hálózatról tölthető modellpalettájának eddigi legeredményesebb önálló hónapja. A bajor prémiumgyártó elektromos mobilitás területén betöltött iránymutató pozícióját az idén világszerte eladott 97 543 darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt gépkocsi is nyomatékosítja, amely 42 százalékkal szárnyalja túl a vállalatcsoport tavalyi év januárja és szeptembere között eladott, hálózatról tölthető négykerekűinek értékesítési mutatóját. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompakt 2013-as piaci bevezetése óta eltelt öt évben a BMW Group nem kevesebb, mint 313 000 darab hálózatról tölthető autót adott át ügyfeleinek. A 2018-as Párizsi Autószalonon ráadásul a BMW i3 és BMW i3s modellpáros vadonatúj, 120 amperóra tárolókapacitású és 42,2 kilowattóra energiateljesítményű akkumulátora is bemutatkozott, amellyel hétköznapi használat mellett mindkét modell 30 százalékkal több, immár 260** tisztán elektromos meghajtású kilométer megtételére képes. A BMW i3 (120 Ah) modell kombinált energiafogyasztása 100 kilométerre vetítve 13,1* kilowattóra, amely a BMW i3s (120 Ah) modell esetén 14,0 – 14,6* kilowattórára nő. Káros anyagot egyik modell sem bocsát ki.* A BMW Group célja, hogy hálózatról tölthető modelljei globális értékesítési mutatójával 2020-ra a félmilliós darabszámot is átlépje. 2025-re a vállalatcsoport legkevesebb huszonöt tagúra bővíti ezen modelljei átfogó portfólióját, amelyek közül tizenkettő tisztán elektromos meghajtással közlekedik majd.

A BMW márka az év kilencedik hónapjában és az idei esztendő első háromnegyed évében annak ellenére tudta növelni szeptemberi és egész éves eladási mutatóját, hogy az európai értékesítést egyedi piaci kihívások komplexitása bonyolítja, a főbb piacok némelyikén tapasztalható gazdasági nehézségek pedig átmeneti ügyfél-bizonytalanságot eredményeznek. A bajor prémiumgyártó idén szeptemberben 200 710 darab új modellt adott át ügyfeleinek, amely 0,8 százalékkal múlja felül az előző szeptember teljesítményét, és amellyel a márka egész éves eladási mutatója 1,9 százalékos fejlődéssel 1 566 216 darabra nőtt. A látványos növekedéshez elsősorban a világszerte 286 180 darabban elkelt BMW 5-ös sorozat és a 132 478 példányban értékesített BMW X3 járult hozzá: amíg előbbi 14,9, addig utóbbi 15,3 százalékkal szárnyalta túl saját eladási mutatóját a 2017-es számok tükrében. Azáltal, hogy idén tavasztól a BMW X3 egyesült államokbeli tömegtermelését a kínai gyártás beindítása és a modell dél-afrikai bevezetése egészíti ki, a bajor prémiummárka jelentősen gyorsabban, átfogóbban és személyre szabottabban tudja kielégíteni ügyfelei rendkívül magas érdeklődését.

A MINI globális értékesítési mutatói némileg csökkentek az idei első háromnegyed évben, a világszerte eladott 265 935 darab új autó 2 százalékos mínuszt jelent. A brit prémiumgyártó szeptemberi átadásai 9,2 százalékkal 36 731 darabra csökkentek, amelynek hátterében a rendkívül összetett piaci helyzetben is fenntartott nyereséges tömegtermelés áll.

A Rolls-Royce Motor Cars 2 659 darab luxusautót adott el idén január és szeptember között, amellyel 13,5 százalékkal növelte értékesítési mutatóját az előző év hasonló időszakában regisztrált teljesítményhez képest. A Rolls-Royce luxusautók, azon belül is a Dawn, Ghost és Wraith modellek Black Badge változatai iránt továbbra is töretlen ügyfélérdeklődés mutatkozik. A gyártó a Rolls-Royce Cullinan első példányainak leszállítására is készül, amely 2019 elején esedékes. A luxus terepjáróra már a teljes jövő évet kitöltő mennyiségű megrendelés érkezett.

A BMW Motorrad idén is képes megismételni tavalyi értékesítési sikertörténetét: az idei január és szeptember között eltelt kilenc hónapban világszerte 126 793 darab robogó és motorkerékpár talált gazdára, amely mindössze 0,8 százalékos csökkenést jelent. A szeptember ebből 14 124 darab kétkerekűvel vette ki a részét, amely 0,2 százalékkal több, mint a tavaly szeptemberben értékesített mennyiség.

A BMW és a MINI értékesítési eredményei a legfőbb régiókban

A BMW Group mindhárom főbb piaca szokatlanul egyedi piaci kihívások sokrétűségével néz szembe. Európában a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) környezetvédelmi előírásai szeptemberben léptek hatályba az új autók tömegtermelési szegmensében, amely az év harmadik negyedévében átmeneti piaci változékonyságot eredményezett. Kínában intenzív egyeztetések zajlanak az új autókat érintő díjtételek esetleges változtatásáról, miközben a gazdasági nehézségek következtében az Egyesült Államokban is átmeneti ügyfél-bizonytalanság lépett fel.

  2018. szeptember Egy évvel ezelőtthöz képest 2018. január – szeptember Egy évvel ezelőtthöz képest
Európa 113 620 -4,9% 815 460
  • Németország*
28 509 -3,3% 231 320 -0,9%
  • Nagy-Britannia
38 090 -8,6% 181 423 -2,7%
Ázsia 80 127 +4,1% 637 299 +2,7%
  • Kína
59 616 +13,2% 459 629 +5,3%
  • Japán
9 496 +6,4% 56 244 -4,1%
Amerikai kontinens 38 946 +2,2% 335 369 +2,9%
  • Egyesült Államok
29 369 +0,2% 259 258 +1,7%
  • Latin-Amerika
4 870 +12,9% 40 567 +11,1%

A BMW Group értékesítési eredményei 2018. szeptemberében és az év első kilenc hónapjában

  2018. szeptember Egy évvel ezelőtthöz képest 2018. január – szeptember Egy évvel ezelőtthöz képest
BMW Group autók 237 781 -0,8% 1 834 810 +1,3%
BMW 200 710 +0,8% 1 566 216 +1,9%
MINI 36 731 -9,2% 265 935 -2,0%
Hálózatról tölthető*** 14 559 +35,0% 97 543 +42,0%
Rolls-Royce 340 +23,2% 2 659 +13,5%
BMW Motorrad 14 124 +0,2% 126 793 -0,8%

 

A szamurájok fegyverének kifinomult szépsége határozza meg a Lexus ES dizájnját

A Lexus jól ismert arról, hogy autóinak külső és belső formavilága különleges módon ötvözi a letisztultan futurisztikus dizájnelemeket és a legtisztább és legnemesebb kézműves japán hagyományok ihlette formai megoldásokat és anyaghasználatot.

Nincs ez másként a márka vadonatúj luxus limuzinja esetében sem, amelynek sportos hangolású kivitele, a vadonatú ES F SPORT ajtópaneljei időtlen szépséggel ruházzák fel az utasteret – annak a kialakításnak köszönhetően, amit a japán szamurájok legendás védjegye, az egyszerre a világ legnemesebb pengéjének és műremeknek tartott katana féltve őrzött kézműves hagyománya ihletett.

Talán semmi nem írja le olyan kifejezően a számos rangos dizájndíj által is elismert Lexus által képviselt formavilágot és egyedi dizájnmegoldásokat, mint a „provokatív elegancia” szóösszetétel. A Lexus gépjárművek evolúciójában meghatározó szerepet játszottak azok a hagyományos japán kézműves technikák és részletek, amelyeket folyamatosan alkalmaztak a múltbéli modellek előtanulmányaiban. Az új ES F SPORT ezt a tradíciót folytatja ajtópaneljével, amit a katana kardoknak ezüstös, hullámszerű mintázatot adó, hagyományos polírozási technika, az 1600-as évekre visszavezethető Hadori ihletett. A világtörténelem legkiválóbb katanáit díszítő Hadori egyszerre kifinomult és erőteljes; szépsége valódi műalkotássá teszi a fegyvert. A Lexus dizájnerei tisztában voltak azzal, ezt a kifinomult megjelenést nem lesz egyszerű az ES F SPORT ajtópaneljén visszaadni. Az autó belsejét tervező Toshihide Maseki azonban nem riadt vissza a kihívástól.

„Az új ES F SPORT vázlatait nézegetve szembeötlő volt a dizájn sportossága, ilyennel egyetlen korábbi modellünknél sem találkoztam” – idézi fel a kezdeteket Maseki, a Lexus egyik vezető dizájnere. „A jármű optikai tömegét hátratolták, ami az egész formát kiélezetté tette. Ebben a pillanatban megértettem, hogy a belső felületek kialakításakor a dinamizmus és az elegancia kettősét kell ötvöznöm. A különböző koncepciók mérlegelésekor feltettem magamnak a kérdést: melyik hagyományos japán kézműves tárgy képviseli egyszerre a kiélezettséget, a dinamizmust és a szépséget? Így jutottam el a katanához.”

Maseki ekkor elutazott Gifu prefektúrába, és felkereste Seki városát, a japán történelem legkiválóbb katanáinak szülőföldjét. A seki kovácsmúzeumban mindent megtudhatott a japán kardkészítés még a Hadorinál is ősibb, 700 éves művészetéről. A múzeum látogatói megcsodálhatják minden idők legkiválóbb kardjait, valamint kardkovács-mesterek által tartott, élő bemutatón ismerkedhetnek meg a katana készítésének tradicionális folyamatával.

„Teljesen lenyűgözött a látvány, amint a kovács pörölye lecsapott a fémre” – meséli Maseki. „Elképesztő mennyiségű energia kell ahhoz, hogy a fémtömbből pengét formáljanak. Ugyanakkor, bár a frissen kovácsolt kardból csak úgy sugárzik a nyers, szinte tapintható intenzitás, hiányzik belőle az új ES-nél nélkülözhetetlen elegancia. Ekkor jött a képbe a kovácsolást követő folyamat: a polírozás. A különleges Hadori polírozási technika valóságos műalkotássá teszi a pengét, így tökéletesen illeszkedik az új ES dizájnkoncepciójához.”

Mély, időtlen szépség

A klasszikus katanák közül leginkább a XIV. és XVI. század közötti időszakban kovácsolt kardok gyakorolták a legmélyebb benyomást Masekire.

„A XVII. századtól kezdve egyre gyakrabban találkozni kifejezetten dekorációs célra készült katanákkal.” – meséli Maseki. „Azt megelőzően azonban harci eszköznek szánták a katanát.”

A pengéket csupán minimálisan díszítettek. Eltúlzott díszítés helyett kézműves munkán alapuló, természetes szépség, valamint magas gyakorlati érték: ez a stílus illett az új ES szériakiviteléhez.

Az Európában szokásos széles, nehéz pallosokkal szemben a japán katana első pillantásra szinte törékenynek tűnhet. Ugyanakkor a katana különleges esztétikummal bír, olyan mély, maradandó szépséggel, amelyen nem fog az idő. Ezt az erőt igyekezett Maseki az ajtópanelen keresztül kifejezni.

„A katana szépségének megértéséhez először fel kell ismernünk, hogy az ereje belülről fakad. Különösen mély személyiséggel rendelkezik, amelyet egy kézműves mester gondos munkája nyomán nyert el. Arra törekedtem, hogy az új ES vezetőjét is megérintse ez a belső erő, és ezáltal megértse a valódi szépség időtlenségét.”

A kézműves mestermunka hű reprodukciója

Miután Masekiben megfogalmazódott az ajtópanel koncepciója és formai iránya, hozzálátott a prototípus elkészítéséhez. Tapasztalt mestereket kért fel, hogy kézi munkával készítsék el a mintapéldányt, ami alapján aztán géppel sokszorosíthatják a formát. Ezen a ponton azonban Maseki akadályba ütközött. A gépbe ugyan pontosan bevitték a Hadori minta összes geometriai adatát, a végtermék azonban nem is emlékeztetett a prototípusra. Ez elgondolkodtatta Masekit.

„Mivel a számadatok stimmeltek, közelebbről szemügyre vettem a prototípust” – magyarázza. „Ahogy mikroszkóppal vizsgáltam a mintázatot, olyan, véletlenszerűen létrehozott vonalakat vettem észre, amelyeket a gép képtelen volt visszaadni. Ezek a vonalak tették olyan erőteljessé az eredeti dizájnt.”

“A prototípust elkészítő mesterek hosszú évek tapasztalatára és a katana esztétikumának alapos ismeretére támaszkodva, ösztönösen hozták létre ezeket a „véletlenszerű vonalakat.”

„Rájöttünk, hogy az azonos szögű megmunkálással készített mintázatból hiányzott az átütő erő, míg ha az adathalmazt véletlenszerű elemekkel egészítettük ki, a végtermék lenyűgöző hatású lett” – árulja el Maseki.

Habár a kifinomultság a mesteri munka fontos része, a teljességhez elengedhetetlenek azok az emberibb, ösztönösebb elemek, amelyek nem egyszerű számításokon alapulnak. Géppel készített, mégis kézműves, kifinomult, ugyanakkor erőteljes hatású – ezek talán egymásnak ellentmondó jellemzők, ám hosszas kísérletezéssel mégis képesek voltunk létrehozni ezt a kombinációt, amely a katanákat idéző, mély szépséggel ruházza fel az új ES ajtópaneljeit.

A valódi szépség csak akkor valósulhat meg, ha a kérdéses tárgy minden apró részletét a végletekig finomítottuk. A Hadori egyike azoknak a finom részleteknek, amelyek az új ES fedélzetén töltött pillanatokat kiemelik a mindennapokból.

DTM finálé: az Audi pilótája, René Rast második bajnoki címéért száll harcba

Az Audi Sport mindent egy lapra tesz fel a DTM október 13-14-én megrendezésre kerülő hockenheimi idényzáró hétvégéjén. Az Audi pilótájának, René Rastnak ugyanis még egy aprócska esélye van arra, hogy sikerrel megvédje bajnoki címét. A legjobb három pilóta között azonban már most biztos helye van a DTM jelenlegi bajnokának.

Az Audi Sport Team Rosberg 31 éves német versenyzője a pillanat embere a DTM sorozatban. Az utóbbi időben sorozatban szerzett négy győzelme megakadályozta, hogy idejekorán eldőljön a bajnoki cím sorsa. A Hockenheimben rendezett szezonzárón még van esélye arra, hogy megelőzze a Mercedes-Benz két pilótáját, Paul Di Restát és Gary Paffettet a bajnokság hajrájában. „Belátom, elég kicsi az esélyem és igen valószínűtlen, hogy mi legyünk a bajnokok” – mondja Rast, „de a DTM-ben bármi megtörténhet, különösen az utolsó fordulóban. Már elértük a szezonra kitűzött célunkat, és nincs mit veszítsünk. A tét ezúttal egyértelműen Paul és Gary vállát nyomja.”

Az előző kilenc versenyen Rast átlagban 19,5 pontot szerzett futamonként, amivel sikerült az összetett versenyben 30 pontra csökkenteni a hátrányát. A hockenheimi hétvégén pedig összesen 56 pont talál gazdára: 25 pontot ér minden győzelem és három pont jár minden pole pozícióért. Ha Rast szombaton minden lehetséges pontot be tud gyűjteni, akkor a bajnoki cím sorsa vasárnap dől majd el, függetlenül a riválisok eredményétől. Amennyiben Di Resta és Paffett pont nélkül zárna, Rastnak legkevesebb két pontot kell szereznie szombaton.

A DTM történetét böngészve láthatjuk, hogy Rast jó lapokkal indul neki a hétvégének. 2014. óta az Audi a lehetséges hat győzelemből ötöt gyűjtött be a Hockenheimringen. Hat alkalommal sikerült az Audi pilótáinak az utolsó fordulóban megszerezni a DTM bajnoki címét, a tavalyi évben éppen René Rastnak. Az utolsó sikeres címvédés a DTM sorozatában tíz évvel ezelőtt volt, akkor a korábbi Audi pilótának, Timo Scheidernek sikerült a duplázás két egymást követő évben.

„Nehezen indult a szezon, ezért nem számítottunk rá, hogy a végén a bajnokságért küzdünk majd” – nyilatkozta az Audi Motorsport vezetője, Dieter Gass. „Az, hogy még versenyben vagyunk Renének és a csapatunknak köszönhető. Ők sosem adták fel. A szabályok által meghatározott, korlátozott paraméterek mentén folyamatosan fejlesztettük az Audi RS 5 DTM versenyautónkat. A döntő hétvégének pedig csak egyetlen mottóval vághatunk neki: mindent bele! Ha René győzelmi szériája folytatódik, bármi megtörténhet. Sokan elfelejtették, hogy ő az első sorból indult a hockenheimi nyitóhétvégén, amikor a szabályváltozások miatt a helyzetünk messze nem volt optimális.”

Hockenheim ad otthont a DTM bajnoki címéért zajló utolsó összecsapásnak az Audi és a Mercedes-Benz pilótái között. A két gyártó párosa már 22 éve határozza meg a túraautó bajnokság arculatát, különösen igaz volt ez 2006 és 2011 között, amikor rajtuk kívül nem szerepelt más gyártó a sorozatban. Ebben az időszakban négy bajnoki címet hódítottak el az ingolstadtiak, kettő pedig stuttgarti alakulat kezébe került.

Hogy méltóképpen ünnepeljék a Mercedes-Benz búcsúját a DTM sorozattól, mind a hat Audi RS 5 DTM versenyautó a „SEE YOU!” (Találkozunk!”) felirattal vág neki a versenynek, ahol az „O” betűt egy csillag helyettesíti.

„A Mercedes-Benz mindig igen komoly riválisunk volt, aki mindent beleadott a pályán” – mondja Dieter Gass, az Audi Motorsport vezetője. „Nagy kár, hogy a Mercedes csillaga most eltűnik a DTM-ből, mert úgy hisszük, hogy a komoly múlt mellett jelentős jövőbeli potenciált is rejt magában a sorozat. Alig várjuk, hogy 2019-től a még erősebb, csúcstechnológiát képviselő turbómotorokkal versenyezzünk.”

A 2018-as DTM szezon két utolsó futamát szombaton és vasárnap 13.30-tól rendezik. A SAT.1 csatorna 13 órától élőben közvetíti mindkét versenyt Hockenheimből. A záróhétvégére jegyek online a www.audi.com/dtm oldalon érhetők el. Diákok ingyenesen léphetnek be. Szombat este 19 órától a paddockban felállított színpadon Disco Boys koncerten vehetnek részt a látogatók. Ezen kívül rengeteg DTM rajongó várja, hogy a DTM kísérőprogramjaként szereplő Touring Car Classics (Túraautó Klasszikusok) rendezvényt és az első GT4 Sprint Cup Europe versenyt is megtekinthessék a hétvége alkalmával.

12,9 százalékkal növelte globális eladásait a Volvo Cars idén szeptemberben

A Volvo Cars szeptemberben is fenntartotta értékesítési lendületét: a vállalat globális eladásai 12,9 százalékkal haladták meg az egy évvel korábban mért értéket. A vállalat 60 622 gépkocsit adott el az év kilencedik havában; legfontosabb piacain – az Egyesült Államokban, Kínában és Európában – egyaránt nőttek az eladások.

2018 első kilenc hónapjában a Volvo több autót adott el, mint az annak idején szintén rekord évnek számító 2014 egészében. A január és szeptember közötti időszakban eladott autók száma elérte a 472 553 darabot, ami 14,3 százalékos erősödés az előző év azonos időszakához képest. 2014-ben a Volvo 465 866 autót adott el.

A 2018-ban eddig mutatott erőteljes teljesítményének, valamint a hamarosan piacra kerülő új V60 és S60 modelleknek köszönhetően a Volvo Cars-nak minden esélye megvan arra, hogy sorban ötödször is rekord évet zárjon. A vállalat 2017-ben összesen 571 577 darab gépkocsit értékesített.

A Volvo szabadidőjárművei iránti, töretlen érdeklődés révén szeptemberben az Egyesült Államokban 10,3 százalékkal nőttek az előadások. Az év kilencedik hónapjában a Volvo nem kevesebb, mint 8715 gépkocsit adott el; szemben a 2017 szeptemberében regisztrált 7900 darabos forgalommal.

Kínában masszív 14,4 százalékos növekedést regisztrált a márka, szeptemberben 13 205 új Volvo talált gazdára. A kiváló teljesítmény mindenekelőtt a helyben összeszerelt XC60 és S90 modellek iránti jelentős érdeklődésnek volt betudható.

Európában 29 922 Volvót adtak el szeptemberben, ami 8,4 százalékkal több, mint 2017 szeptemberében; a húzómodellek az XC60 és az XC40 voltak.

Szeptember Január-szeptember
2017 2018 Változás 2017 2018 Változás
Európa 27 604 29 922 8,4% 219 603 233 680 6,4%
Kína 11 544 13 205 14,4% 82 341 96 192 16,8%
USA 7900 8715 10,3% 56 963 73 929 29,8%
Egyéb 6626 8780 32,5% 54 565 68 752 26,0%
Összesen 53 674 60 622 12,9% 413 472 472 553 14,3%

 

Összességében továbbra is az új Volvo XC60 a márka legkelendőbb típusa, amelyből az év első kilenc hónapjában 134 975 darabot adtak el (2017-ben 10 473 db), amit az XC90 (70 329 eladott autó, 2017-ben 60 596 db), illetve a Volvo V40/V40 Cross Country (59,501 darab; 2017-ben 69 116 db) követett. Az év első kilenc hónapjában az XC40 összesen 48 543 példányban talált gazdára, míg az S90-ből 43 834 darabot (2017-ben 28 933 db) adtak el.

Indul a Ford Deutsche Post StreetScooter WORK XL elektromos hajtású áruszállító gyártása

Németországban, a Ford kölni üzemében megkezdődött a Deutsche Post StreetScooter WORK XL áruszállító gyártása.

Itt egészítik ki elektromos hajtáslánccal és a Deutsche Post DHL szabványainak megfelelő felépítménnyel a Transit alvázakat, amelyek a törökországi Kocaeliben, a Ford Otosan üzemben készülnek.

A kölni gyártósoron mintegy 180 ember dolgozik két műszakban, akik naponta akár 16 darab WORK XL modellt is elkészíthetnek, így az éves gyártókapacitás eléri majd a 3500 darabot.

“Azzal, hogy megkezdtük a StreetScooter WORK XL összeszerelését Kölnben, sikerült tökéletesen párosítanunk a Ford értékes tapasztalatát a haszongépjármű-gyártás terén és a StreetScooter vállalat startup-céges lendületét” – nyilatkozta Joerg Beyer, a Ford Európa termékfejlesztési részlegének ügyvezető igazgatója. “Ez a közös projekt jól mutatja, hogy tömeggyártóként is képesek vagyunk kisebb szériák hatékony előállítására.”

A WORK XL jelenleg a legnagyobb haszongépjármű a StreetScooter portfóliójában: az autó 20 köbméteres rakterében több mint 200 küldemény fér el, és a hasznos teherbírás eléri az 1275 kilogrammot. A Ford többféle elektromotorral és lítium-ion akkumulátorral gyártja majd a modellt, amelynek legnagyobb teljesítménye 90 kW (122 LE), forgatónyomatéka pedig 276 Nm. A legnagyobb, 76 kWh kapacitású akkumulátorral a WORK XL akár 200 km hatótávolságot is elérhet. A dízelmotoros járművekkel összehasonlítva minden egyes elektromos hajtású áruszállító 5 tonnányi CO₂-kibocsátást és 1900 liter gázolajat takarít meg egyetlen év leforgása alatt.

A Deutsche Post DHL a németországi városokban használja majd a WORK XL modellt kiscsomag-kézbesítésre, és a jövőbeli tervek közt az is szerepel, hogy az elektromos áruszállító más vásárlók számára is elérhető lesz.

“A Ford ideális partner számunkra, mivel remekül megérti rugalmas és vásárlóközpontú gyártási filozófiánkat. Erőinket egyesítve hatásosan népszerűsíthetjük Németországban az elektromos mobilitást, és környezetbarátabbá, csendesebbé alakíthatjuk a városi áruszállítást. Az új WORK XL StreetScooter tökéletes e-áruszállító a nagyvárosi kézbesítési feladatokra, így más szállítmányozók számára is izgalmas ajánlatot jelent majd,” vélekedett Dr. Achim Kampker, a StreetScooter alapító vezérigazgatója.

Az elektromos hajtásláncok kulcsszerepet játszanak majd a Ford európai termékkínálatában. A vállalat célja, hogy 9,5 milliárd euro befektetéssel egy 40 modellt számláló, elektromos hajtású (köztük 16 tisztán elektromos hajtású járműből álló) portfóliót alakítson ki 2022-ig.

A Ford nemrégiben, a Hannoveri Haszongépjármű Szakkiállításon mutatta be először az új Transit Custom plug-in hibrid (PHEV) sorozatgyártásra kész változatát. A jármű fejlett hibrid hajtáslánca várhatóan 50 kilométernyi nulla károsanyag-kibocsátású autózást tesz lehetővé, illetve 500 kilométeres hatótávolságot kínál a díjnyertes 1,0 literes EcoBoost motor használatával.

Párizsi Autószalon 2018: az új Toyota Corolla kimondottan látványosra sikerült

Sportos és dinamikus külsőt kapott a világ legnépszerűbb autója, a Toyota Corolla legújabb generációja, amelynek ötajtós és kombi változata is kiállításra került a Párizsi Autószalonon, míg a szedán változat szintén még idén, a Pekingi Autószalonon érkezik.

A magyarországi márkakereskedésekbe is jövő tavasszal érkező új Toyota Corolla lesz a világ első autója, amely két eltérő teljesítményű környezetbarát öntöltő hibrid elektromos motorral is elérhető lesz, ami nagyban hozzájárulhat a világszintű autópiac zöldülési ütemének további felgyorsulásához

A vadonatúj Toyota Corolla kombi változata volt a Párizsi Autószalon egyik leginkább várt újdonsága, hiszen a magánvásárlók mellett a vállalati flottaügyfelek körében is rendkívül népszerű szegmensben ez a modell kínálja majd a legteljesebb élhető és praktikusan használható zöld palettát. Az új Corolla be is váltotta a hozzá fűzött reményeket, ugyanis nem csak műszaki tartalmával, de formavilágával is osztatlan sikert aratott.

„Az új Corolla Touring Sports fejlesztése során azt tűztük ki célul, hogy a C-szegmens legkarcsúbb, sportos formavilágú kombiját alkossuk meg, a nagyobb D-szegmens járműveire jellemző hátsó helykínálattal és hatalmas csomagtérrel” – fogalmaz a Toyota Európai Formatervezési Központjának kollégája, Kazuhiko Isawa, vezető tervező.

Az új Toyota Corolla Touring Sports Európában egyedülálló karosszériáját a belgiumi Zaventem városában működő új formatervezési központban tervezték. A TNGA konstrukciójának köszönhetően az új kombi nem pusztán a ferdehátú egyik változata, hanem önálló modell. Az új Touring Sports 58 mm-rel hosszabb elődjénél. Még jelentősebb változás a tengelytávolság 100 mm-rel nagyobb, 2.700 mm-es értéke, aminek köszönhetően az első és a hátsó ülések közötti távolság 48 mm-rel nagyobb a korábbinál, így 928 mm-es hátsó lábterével az autó kategóriájának legtágasabb modellje. Bár az ötajtós Corolla modellhez hasonlóan a Touring Sports orrkialakítása is különleges és dinamikus, és karosszériája is 25 mm-rel alacsonyabb elődjénél, a B-oszloptól hátrafelé az autó minden karosszériaeleme teljesen új és más. A lendületes tetővonal elegáns, ugyanakkor robosztus kombi-kupé karaktert kölcsönöz az autónak.

A sportos profilt ugyanolyan széles kerékjáratok hangsúlyozzák, mint a Hatchback esetében; a kerekek elhelyezése vizuálisan tovább fokozza a Corolla szélességét és alacsony súlypontjának érzetét. Hátul a Touring Sports dizájnja is az ötajtós karosszériaváltozatra jellemző, erőteljes vállkialakítást mutatja; a LED lámpatestek nagy szélességben uralják a felületet, a hátsó szélvédő pedig 12 fokkal laposabb szögben áll, mint a most kifutó modellen. A ferdehátú modelltől eltérően a rendszámtábla magasabban, a csomagtér ajtaján kapott helyet, és a rakodóperem is alacsonyabb lett. A mélyebb hátsó lökhárítóval sikerült tovább hangsúlyozni azt a hatást, amit elöl az Under Priority Catamaran vonalú lökhárító formaterve is sugároz. A Touring Sports ötféle új könnyűfém keréktárcsával rendelhető meg, köztük polírozott felületű 18 colos, és kétféle (ezüstszínű és fekete) polírozású 17 colos változattal. Az autóhoz 11 különböző külső fényezés választható, amelyek közül újdonság az Oxid Bronz metál, a Szenvedélyes Vörös, az Értékes Ezüst és a Fantom Barna árnyalat. Az is a Corolla Touring Sports különleges karakterét erősíti, hogy az autóhoz (már rögtön a piaci bevezetéstől kezdve) a kategóriában egyedülálló módon négy különböző kéttónusú fényezés is rendelhető. A karosszéria választott színével izgalmas kontrasztot alkot a feketére festett tető, az ajtóoszlopok és az alsó hűtőmaszk.

„Az új Corollával az volt az elsődleges célunk, hogy bátor, dinamikus megjelenésű ferdehátút alkossunk, a használati érték csorbítása nélkül” – magyarázza Simon Humphries, a Toyota globális formatervezési részlegének ügyvezetője a sikervárományos modell ötajtós változata kapcsán. „A TNGA alapokon a súlypontot sikerült alacsonyan tartani, így oldalnézetben az autó könnyed és atletikus, hátrafelé haladva azonban megváltozik a koncepció, és a karosszéria pontosan azt az masszív, széles és alacsony kiállást sugallja, ami különösen fontos az európai vásárlók számára.”

Az új Corolla ötajtós változatának formavilága is jóval sportosabb, dinamikusabb és jellegzetesebb lett, orrkialakítása pedig kifejezetten erős benyomást kelt a szemlélőben. Az autó teljes hossza 40 mm-rel nőtt, de ennek jelentős részét a fokozott biztonság és a modernebb forma érdekében meghosszabbított tengelytávolság teszi ki. A karosszéria 25 mm-rel alacsonyabb lett, mint korábban, és a motorháztető is 47 mm-rel mélyebben húzódik. Az eredmény egy olyan letisztult és mutatós forma, amely az alacsony gépháztető révén javítja a biztonságot, miközben sokkal jobb kilátást is biztosít előre. Az új frontrész kialakításához a Toyota továbbfejlesztette az Under Priority Catamaran és a Keen Look formatervezési filozófiát. A laposabb motorháztető ívelt első pereme alatt húzódó keskenyebb felső hűtőrácsban kaptak helyet az új, teljes egészében LED-technológiás fényszórók és a velük egybeépített nappali menetfények (DRL). A látványosan nagyméretű, trapéz alakú hűtőrács kerete erősen előreugrik. Mivel a karosszéria első túlnyúlása jó 20 mm-rel rövidebb, ez az elem az eddiginél meredekebben áll. Az új Corolla karosszériájának első sarkainál jellegzetes, katamarán-stílusú formát alkot a hűtőrács-keret oldalsó kialakítása, hatásosan irányítva a figyelmet a jármű 30 mm-rel nagyobb szélességére és sportos kiállására. Az első légterelő felfelé kanyarodó éleinél kaptak helyet az új LED ködfényszórók. A légbeömlő rácsbetétje is új kialakítású, jobban tagolt és kifinomultabb lett.

Az ötajtós Corolla változat elegáns oldalnézete karcsú, sportos sziluettet mutat, és az autóhoz ugyanaz az öt új könnyűfém keréktárcsa-dizájn rendelhető, mint a Touring Sportshoz. Az új hátsó kialakítás a korábbinál lekerekítettebb, így szorosabb a vizuális kapcsolat az autó eleje és hátulja között. A csomagtér ajtaja műanyagból készül, amit egyszerű formázni, és mivel kicsi a tömege, jelentős súlymegtakarítást is jelent. A hátsó szélvédő a korábbinál 14 fokkal meredekebb szögben áll, és ez a megoldás az erőteljes kialakítású kerékívekkel kombinálva kompaktabbnak mutatja a karosszériát. A hátsó légterelő egybeépül a csomagtérajtóval, és minden felszereltségi szinten szériatartozék a ’cápauszony’ antenna. A hátsó LED lámpatestek fényvezető elemei egészen a karosszéria legtávolabbi pontjáig kifutnak, még inkább kihangsúlyozva a Corolla széles, stabil kiállását. A hátsó lökhárítón is felfedezhető az elöl meghatározó szerepet játszó Under Priority Catamaran dizájn; ezt a vékony alsó légterelő elem dupla, krómozott betétei hangsúlyozzák ki.
Az új Corolla ötajtós változata a Touring Sports kivitelhez hasonlóan 11 féle karosszériaszínben érhető el, és opcióként négy különböző kéttónusú fényezéssel is megrendelhető.

A Touring Sports és az ötaljtós Corolla belső kialakítása

„A C-HR modellel szerzett tapasztalatok alapján egy önálló TME Érzékelhető Minőség csapat állt össze, hogy felügyelje az új Corolla utasterének minőségét. A stílusért felelős tervezőkkel és a mérnökökkel szorosan együttműködve a csapat nemcsak a színekre, a felszereltségre és sok egyéb részletre kiterjedően tervezte meg az utasteret, hanem olyan apróságokra is ügyelt, mint a fények erőssége és iránya. Mindezek alapján a formai megoldásoktól kezdve a színeken át a különböző felületkiképzésekig számos fejlesztést hajtottak végre, minden egyes lépésnél szigorúan ellenőrizve a minőséget. Ennek a minden részletre kiterjedő figyelemnek az eredménye az a határozott minőségi fejlődés az utastérben, ami elsősorban az emberek érzékeire hat” – avat be Yasushi Ueda, a Corolla modellcsalád főmérnöke.

Az új felületek, színek és burkolatok kombinációjának, valamint a legmagasabb szintű kidolgozási- és anyagminőségnek köszönhetően az új Toyota Corolla ötajtós és Touring Sports változata vadonatúj kialakítású kabinja tágas, modern és egységes stílusú teret kínál. A tervezők különös figyelmet fordítottak a Touring Sports változat utasterére, amit kifejezetten az európai piac igényeinek figyelembe vételével fejlesztettek, hogy a legmagasabb szintű érzékelhető minőséget is kínálja a vásárlóknak. A tágas utastér kialakításának egyik kulcsa az új műszerfal, amely 24 mm-rel keskenyebb, mint volt. A kisebb magasság révén csökkent az elem által keltett masszív benyomás, javult a kilátás előre, és így alacsonyabbra kerülhetett az első ülés csípőpontja is, ami nemcsak az autó súlypontjának csökkenéséhez járult hozzá, hanem sokkal élvezetesebb vezetői üléspozíciót is kínál. Ezzel párhuzamosan a középkonzol 42 mm-rel szélesebb és 22 mm-rel magasabb lett, hogy a kapcsolókat és a váltókart könnyebben el lehessen érni; ez a megoldás is hatásosan hozzájárul a kabin vezetőközpontú kialakításához. Ezzel együtt a tervezők a középkonzolon található kartámaszt is átalakították, amit a kényelmesebb használat érdekében 20 mm-rel szélesebb tartományban lehet hosszirányban állítani. Az újratervezett üléseknél megváltozott a háttámla, az ülőlapok rugózása és az uretánhabos párna vastagsága. Ezekkel a módosításokkal – és a már említett ideális vezetői pozícióval –, sokkal kényelmesebbek lettek az új ülések, így az autóban még a hosszú utak is kevésbé fárasztóak. A magas felszereltségi szintű modelleknél alaptartozék az ugyancsak újonnan kifejlesztett első sportülés, optimálisan kialakított vékony és széles válltámaszokkal, amelyek hatékonyabbak a tömör támaszoknál, így egyszerre kínálnak látványos formai megoldást és tökéletes oldaltartást. A vezető környezetének ergonomikus kialakítását fokozza számos új kapcsoló és műszer, amelyek a Human Machine Interface (HMI) részei.

A cockpit része a műszeregységben elhelyezett új, 3D-hatású panel vagy a multi-információs kijelző, a 10 colos head-up kijelző, a fedélzeti szórakoztató rendszer középkonzoli 8 colos érintőképernyője, az elektromos működtetésű rögzítőfék, a vezeték nélküli telefontöltő, valamint a fényre sötétedő elektrokróm belső visszapillantó. A hátsó sor üléseit is áttervezték, és párnázatát a korábbinál egyenletesebb elosztású, az utasok testét jobban alátámasztó habanyaggal töltötték fel. Az alapfelszereltség része, hogy a hátsó üléstámlák akár a csomagtérből is ledönthetők, így tejesen sík rakodófelület alakítható ki. A dizájnerek az utastér kialakítása során összetett, ugyanakkor látványával egységet sugárzó, minden tekintetben kiváló minőséget tükröző kialakításra törekedtek, kellemes tapintású anyagokkal, selyemfényű króm és zongoralakk-fekete betétekkel, valódi és műbőrrel bevont, tűzéssel díszített burkolatokkal, valamint választható szövet, Alcantara vagy valódi bőrkárpitozással.

Az új Corolla Touring Sports első és hátsó üléstávolsága 928 mm, ami 48 mm-rel több, mint a most kifutó modell esetében; a hely tehát hátul is bőséges, miközben az alaphelyzetben 598 literes (VDA) csomagtér számos praktikus megoldással segíti a kényelmes használatot. A kéz nélkül is nyitható csomagtér ajtaját a lökhárító alsó részén, középen elhelyezett szenzor működteti, és a nyitáshoz elegendő egy, a lökhárító alatt végzet lábmozdulat. A rakodónyílás szélessége 10 mm-rel nőtt. A hátsó lengéscsillapítók újszerű elhelyezésével egyszerűbbé vált a csomagtartó oldalfalainak kialakítása. Ez nemcsak a tér maximálisan kihasználható szélességét javítja, hanem a rakodást is megkönnyíti, ráadásul így a kerékdobok mögött mindkét oldalon külön tárolórekeszeket is ki lehetett alakítani. A csomagtér padlója alsó és felső állásban is rögzíthető, amit úgy lehet nyitni és zárni a felső állapotban, mintha zsanérral csatlakozna a hátsó üléstámlákhoz. Minden felszereltségi szinthez jár a megfordítható burkolat, amely felül szőnyeg, alul műanyag bevonatú. Ez utóbbi különösen hasznos, ha piszkos, szennyezett holmit kell szállítani. A padló alatt kibővített, teljes egészében kárpitozott és kivehető elválasztó elemekkel felszerelt rekesz található. A kényelmet tovább javítja a világon most elsőként, a csomagtér mindkét oldalán alkalmazott LED belső világítás, valamint a kivehető és egy mozdulattal összecsukható kalaptartó is.

110 éves a Ford T-modell, a világ első népautója

1908. október 8-án a Ford Motor Company szerelőcsarnokból első alkalommal gördült ki Ford T-modell, a világ első népautója, melyből évtizedek alatt több mint 15 millió Bádog Böske készült, ahogy akkor becézték a szalagszerű szereléssel és gyártással készült gépkocsit. Az 1999-ben az Évszázad Autójának választott Ford T- Model-t a XX. század legjelentősebb technikai újításaként tartják számon, nem véletlenül.

Ez a Ford modell valósította meg Henry Ford álmát, miszerint „Szeretném kerekekre tenni Amerikát”. A T-Model koncepcióját, melyben egy olcsó, megbízható, járt és járatlan úton is vezethető, könnyen javítható automobil képét festette le Henry Ford egy lelkes magyar tervezőcsapat valósította meg 1907-ben.

Galamb József a szintén magyar Farkas Jenővel, Kaltenberger Gyulával, és Balogh Károllyal együtt alkotta meg a híres Ford T-modell alkatrészeinek tervét. Ez egy egyszerűen kezelhető, olcsón előállítható autó volt. A szerkezeti tervek elkészítése során jelentős műszaki újításokat alkalmaztak.

A T-Model tervezése 1907-ben kezdődött és 1908. október 8-án, 110 évvel ezelőtt gördült le a szalagról az első prototípus, mely megváltoztatta Amerika, és majd a világ hétköznapjait. Az autó Otto-rendszerű négyhengeres motorjának legnagyobb teljesítménye 15 kW, legnagyobb sebessége 65 km/h volt. A Galamb tervezte bolygóműrendszerű sebességváltó működtetése két lábpedállal, szalagfékekkel és több lemezes tengelykapcsolóval történt. A korábbi tolókerekes váltó helyett alkalmazott Galamb által feltalált új külső fogazású bolygóműves sebességváltó kiküszöbölte a korábbi pontatlan gyártástechnológia miatt gyorsan kopó fogaskerekek miatti gyakori meghibásodásokat. A külső fogazású bolygóművet lényegesen könnyebb és olcsóbb volt gyártani, mint elődjeit, ami nagyban hozzájárult, hogy ez a modell olyan hamar meghódította a világot. Az új bolygóműves sebességváltó különlegessége pl. az volt, hogy az előremenet és hátramenet pedált egymás után lehetett működtetni, amivel az autót ki lehetett hintáztatni pl. a legmélyebb kátyúkból is.

1913-ban Galamb vezetésével a Ford gyár áttért a mozgó összeszerelő szalagon történő sorozatgyártásra. E forradalmi újításnak köszönhetően a T-Model a világ első népautója lett. Húsz évig gyártották, közel 15 és fél millió darab készült belőle.Az autó páratlan sikerének alapja a konstrukció egyszerűsége és célszerűsége volt, amelyet az akkori viszonyok között újdonságnak számító anyagok és technológiai alkalmazások is segítettek. Népszerűségének okán több mint tizenötmillió darabot gyártottak belőle. 1914-ben a Ford több autót gyártott, mint az összes többi járműgyártó együttvéve. A gyártókapacitás csúcsát 1925 jelentette, amikor napi 9–10 ezer autó gördült le a gyártósorról, és ez éves szinten már a kétmilliót is meghaladta. Még 2000-ben is 100 000 működőképes darab volt fellelhető a világon, ebből 3 működőképes Touring modell 1917-ből, 1919-ből és 1921-ből az MVKSE jóvoltából Makó városában található.

T-Model bemutatásával váltak valóra Henry Ford és Galamb József álmai arról, hogy egy elfogadható árú, megbízható és jól működő autót gyártsanak. Ez a jármű egy új korszak kezdetét jelentette a személyszállításban – egyszerű volt vezetni, egyszerű volt a karbantartása, az egyenetlen utakon is jól kezelhető volt, és azonnal sikert aratott.

A világ leértékesebb autómárkája 2018-ban is a Toyota

Tavalyi teljesítményét hat százalékkal túlszárnyalva ismét a Toyota végzett a legmagasabban az autóipari vállalatok közül az Interbrand 2018-as márkaérték- felmérésén.

15 év után továbbra is a Toyota a világ legértékesebb autómárkája – ez derült ki az Interbrand frissen közzétett „Best Global Brands” listájáról. A szervezet az ezredforduló óta rangsorolja a világ száz legértékesebb cégét. Ehhez három tényezőt vesznek figyelembe: megvizsgálják a vállalat anyagi helyzetét és működési profitját; kielemzik, mennyire befolyásolja a márkanév a fogyasztók vásárlási döntéseit; valamint felmérik, mennyire képes megtartani ügyfeleit a márka.

Akárcsak tavaly, idén is 15 autómárka került fel az Interbrand „Best Global Brands” listájára, köztük egy új szereplő, a Subaru, amely a századik helyen búcsúztatta a tavaly ugyanott debütáló, ám a listáról idén kiszorult Teslát. A többi szereplővel ellentétben idén egy márka, a BMW veszített értékéből 2017-hez képest, a legtöbb autógyártó szerény, de tisztességes értéknövekedést könyvelhetett el a tavalyi évhez képest. Köztük is a legnagyobb mértékű (a listára először tavaly felkerült Ferrari kiugró eredményét nem tekintve) emelkedéssel a Toyota számolhatott, így nem csoda, hogy a japán gyártó megőrizte vezető pozícióját az autóiparon belül, illetve hetedik helyét a globális rangsorban.

A listára felvett 15 autógyártó értéke együttesen öt százalékkal nőtt egy év alatt; idén eléri a 269,905 milliárd dollárt (a listát vezető Apple egymaga 214,480 milliárd dollárt ér). Ennek csaknem egyötödét, 19,79 százalékát teszi ki a Toyota, szemben a tavalyi 19,56 százalékkal. Érdekesség, hogy a Toyota önmagában értékesebb, mint a Volkswagen-csoport listán szereplő három márkája együttvéve (35,095 milliárd dollár). Utóbbiakat a konszernek szintjén a BMW és a Mini párosa is megelőzi (46,260). A Hyundai és a Kia együtt 20,460 milliárd dollárt ér.

Márka Abszolút helyezés (2018) Abszolút helyezés (2017) Márkaérték (mrd dollár)       2018 Márkaérték (mrd dollár) 2017 Változás 2017-hez képest (%)
1 Toyota     7    7 53,404 50,291 6,19%
2 Mercedes-Benz     8    9 48,601 47,829 1,61%
3 BMW   13  13 41,006 41,521 -1,24%
4 Honda   20  20 23,682 22,696 4,34%
5 Ford   35  33 13,995 13,643 2,58%
6 Hyundai   36  35 13,535 13,193 2,59%
7 Nissan   40  39 12,213 11,534 5,89%
8 Volkswagen   41  40 12,201 11,522 5,89%
9 Audi   42  38 12,187 12,023 1,36%
10 Porsche   52  48 10,707 10,129 5,71%
11 Kia   71  69   6,925   6,683 3,62%
12 Land Rover   78  73   6,221   6,095 2,07%
13 Ferrari   80  88   5,760   4,876 18,13%
14 Mini   90  87   5,254   5,114 2,74%
15 Subaru 100   4,214
Autógyártók összértéke 269,905 257,149 +4,96%

[TESZT] Citroën C4 Cactus PureTech 110 – bohém és elegáns egyszerre

Néhány évvel ezelőtt, amikor a Cactus még csak koncepció formátumban létezett, nagy elvárásokkal tekintettünk az autó érkezésére. Amikor megtapogathattuk, tetszett, ám vártuk a nagy áttörést, az igazán egyedi megoldásokat. Aztán jött az első tesztautó, és kezdtünk megnyugodni – igen, ez az, ilyesmire vártunk. Most viszont máris itt az első nagy facelift: vajon túllépte-e határait a tanulmány? Citroën C4 Cactus PureTech 110 teszt.

Ahogyan a bevezetőben is említettük, a Cactus egy olyan koncepciónak indult, ami rendkívül formabontónak számított volna, ha ténylegesen megvalósul. A részletezést most hagyjuk, gyönyörű találatokat kapunk, ha rákeresünk; a lényeg viszont nem változott: a Citroën mindent megtett annak érdekében, hogy a jelenlegi, első markáns faceliftes Cactus fezárkózzon a tornasorban, vagy legalábbis hozza azt, amit a mai kor elvárásai diktálnak.

Mit tartogat a facelift?

A Citroën C4 Cactus 2018-as modellfrissített verziójánál már látszik egyértelműen, hogy teljes az integrálódás az aktuális modellpalettával. Ennek megfelelően az orr-kialakítás is hasonló a többi, leginkább kategóriájában helyet foglaló modellekéhez – dupla fényszórók, magasra húzott hűtőmaszk, mellé bohém, lendületet sugalló megoldások.

Ilyen például az alsó részre helyezett ködlámpafészek-páros, vagy a maszk talajhoz közelebb eső kiegészítő beömlője.

Oldalnézetből is látszanak módosítások az új Citroën C4 Cactus karosszériáján: az oldalajtók AirBump “ütközői” visszafogottabbak lettek, bár így is eléggé hangsúlyosak, kiváltképp figyelembe véve  az első ajtók kipufogócsonkjához hasonló mintarészleteit. Mindezt krómberakással, lehetőleg úgy, hogy már távolról is felkeltse a figyelemet. Sikerül neki.

17 colos felniket pakoltak a Citroën C4 Cactus tesztautóra, itt a hagyományos formaiság köszön vissza, keresztrajzolattal, középre helyezett emblémával. A sárvédőívek kellemes összhangot alkotnak a bumperekkel, az egész tálalás crossoveres, pontosan annyira, amennyire kell manapság. Vagy inkább annyira, amennyire a divat diktál, márpedig a fentebb említett szegmens popularitása folyamatosan növekszik.

Pláne, hogy a C4 önmagában ki is vonult a gyártó felhozatalából, így jelenleg a C4 Cactus képviseli ezt a modellt is. Hogy meddig? Még legalább 2-3 évig, addig, amíg megérkezik a Citroën legfrissebb kompaktja.

Megmaradtak a félreismerhetetlen stílusjegyek

A hátsó részen nem túl szembetűnőek a változtatások, a burák tokozása osztott lámpatesteket hordoz, közrefogva a masszív logót, Cactus-feliratot, valamint a műanyagok közé helyezett rendszámtáblahely kialakítását.

Kívülről tehát viszonylag sok változtatást fedezhetünk fel, a beltér viszont nagyjából megmaradt olyannak, amilyennek megismerhettük az előző generációs Cactus-ban. Az anyagminőség jó, számtalan egyedi megoldással találkozhatunk, ráadásul összesen 5 új csomagot is konfigurálhatnak a vásárlók. Így több minta, ciráda, látványos színkavalkád (is) választható az autóhoz, amellyel még egyedibb és testreszabhatóbb lesz a Citroën C4 Cactus.

Személyes kedvencünk volt a tesztautóban is fellelhető Advanced Comfort elnevezésű üléstechnológia, mely révén még lágyabbá, puhábbá varázsolható az amúgy sem parrogós menetkomfort.

Végre hidraulika!

A Citroën C4 Cactus hidraulikus felfüggesztést kapott, amelyet a korábbi C5 óta majd’ minden modellnél visszasírunk.

A rugózás ténylegesen vajpuha, komfortos, remekül javítja az úthibákat. Ugyanakkor arra is figyeltek a tervezésnél, hogy ne legyen eltúlozva a megvalósítás, így gátlókat szereltek be, amelyek megakadályozzák a nagyobb kilengéseket.

Véleményünk szerint azonban a 17-es kerekek rontanak a kényelemérzeten, úgyhogy érdemes ettől lejjebb válogatni felnik tekintetében.

3 henger, 1.2 liter

Tesztelt Citroën C4 Cactus-unk 110 lóerős, sorhármas, 1199 köbcentis benzinmotort kapott, 110 lóerővel (5500 RPM), 205 Newtonméter csúcsnyomatékkal (1500). A turbós benzines rendkívül dinamikus, a hajtáslánchoz kapcsolt 5 fokozatú manuális kéziváltó áttételezése közepes, de inkább rövid ötödik fokozatig – ennek megfelelően a Citroën C4 Cactus viselkedése kifejezetten dinamikus, virgonc, és akár 9 másodperc környéki nulla-százas sprintet is kivitelezhetünk.

Fogyasztás, árazás

Mindezt úgy, hogy a fogyasztás is a helyén marad: városi környezetben 5.9 literig sikerült levinnünk az átlagot 100 kilométeres távra számítva, irszágúton pedig 4.7 liter volt a maximum mérésünk.

Árcédula tekintetében is kellemesek a benyomások, figyelembe véve a Citroën C4 Cactus kategóriáját (hobbi-szabadidő-divatautó): az alapár 4.6 millió környékén indul, a tesztelt modell pedig 5 880 000 forintba kerül.

2018 Citroën C4 Cactus PureTech 110 specifikációk

Motor

Motortípus: soros, 3 hengeres benzinmotor, turbóval

Lökettérfogat: 1199 cm³

Maximális teljesítmény: 110 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 1500 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, ötfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4170 mm

Szélesség: 1729 mm

Magasság: 1480 mm

Tengelytáv: 2595 mm

Első gumik mérete: 205/50 R17

Hátsó gumik mérete: 205/50 R17

Tömeg, üresen: 1060 kg

Megengedett össztömeg: 1595 kg

Csomagtartó mérete: 358 liter, 1170 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 50 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 188 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:9.4 s (gyári), 9.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.9 l/100 km

Országúti: 4.7 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.0 l/100km

Országúti: 4.2 l/100km

Vegyes: 4.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 110 g/km

Bővebb információ a Citroën magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu / Matei Bence / Camera Kft.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

 

 

Párizsi Autószalon 2018: ügyfélsportos bevetésre készen az Audi R8 LMS új, továbbfejlesztett változata

Az Audi Sport ügyfélsport programja negyedik modelljét mutatja be mindössze négy év alatt.

A teljesen új alapokra építkező második generációs Audi R8 LMS (2015), az Audi RS 3 LMS TCR túraautó (2016) és az Audi R8 LMS GT4 versenyautó (2017) megalkotása után az Audi R8 LMS GT3 új evolúciós lépcsőfokhoz érkezett. Michael-Julius Renz, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója és Chris Reinke az Audi Sport ügyfélsport programjának vezetője október 2-án a Párizsi Autószalonon mutatta be a modellt a nemzetközi kiállítás látogatóinak. A gyorsasági és megbízhatósági versenyeken világszerte sikerrel szereplő modell új verziója kifejezetten az ügyfelek igényeire szabva készült mind technológia, mind üzemeltetési költségek tekintetében.

Bathurst, Daytona, Dubai, Laguna Seca, Nürburgring, Sepang és Spa: az Audi R8 LMS a modell 2015-ös debütálása óta szerepel a legnevesebb megbízhatósági versenyek győzteseinek listáján. Világbajnoki címek, a FIA GT Világkupán és az Intercontinental GT Challenge versenyeken elért nemzetközi sikerek teszik teljessé győztes modell sorozatát.

Ennek ellenére van még mód a fejlődésre az Audi Sport számára: „Az autó továbbfejlesztése során még nagyobb hangsúlyt fektettünk az ügyfeleinkre és az ő igényeikre” – nyilatkozta Chris Reinke. „A jelenlegi modellgeneráció második evolúciójának tervezési folyamatát számos egyeztetés előzte meg a csapatainkkal.” A sikeres profi pilótákon kívül amatőr versenyzők is számos kategóriagyőzelmet vagy bajnoki címet zsebeltek be az Audi versenyautójával az Egyesült Államokban, Ázsiában, Ausztráliában, Új-Zélandon és Európában.
A legújabb változat fejlesztési munkái során az Audi Sport arra fókuszált, hogy ezeket az ügyfeleket minden eddiginél jobb műszaki alapokkal szolgálják ki. Az aerodinamika és a hűtés optimalizálása a dinamikusan változó versenykörülmények között is nagyobb stabilitást kínál.

A hajtáslánc elemeinek hosszabb élettartam szintén központi terület volt a fejlesztés során. A csapatok számára ez az evolúciós csomag mind versenyteljesítmény, mind gazdaságosság szempontjából kifizetődő, hiszen a teljes koncepció apróbb módosításai, a tengelykapcsoló és a váltó hosszabb szervizintervalluma érzékeny kiadásokat jelentenek, ugyanakkor ígéretes versenyeredményeket sejtetnek, és optimális támogatást jelentenek az amatőrök számára is. Mindegy, hogy egy csapat már rendelkezik egy második generációs Audi R8 LMS versenyautóval vagy éppen az új modellt vásárolja meg, a változtatások mindenkinek kedveznek és lehetővé teszik a már meglévő versenyautók átalakítását is.

A párizsi világpremiert követően az Audi Sport az első ügyfélautókat novemberben adja át 398 000 eurós (áfa nélkül) áron. A korábbi modellgenerációk átalakításához szükséges evolúciós csomag 28 000 euróba (áfa nélkül) kerül. A FIA homologizációt követően a versenyautók januártól már pontokért, győzelmekért és bajnoki címekért szállnak versenybe a nemzetközi porondon.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Honda CR-V (2020) – remek útitárs Los Angelesben is

0
A 2020-as Honda CR-V az amerikai piacon továbbra is az egyik legnépszerűbb kompakt SUV, és nem véletlenül. A modell az ötödik generáció részeként érkezett,...

Íme, a Xiaomi YU7 prémium crossover

TESZTJEINK