Főoldal Blog Oldal: 279

Nagyobb teljesítménnyel és egyedi stílussal tiszteleg a mozifilm-legenda előtt az új Ford Mustang Bullitt

A filmtörténet egyik leghíresebb autós jelenete majdnem 10 percen át tart a Warner Bros. Bullitt, magyarul San Francisco-i zsaru című filmjében, amikor Steve McQueen egy 1968-as Mustang GT kupéval üldöz két bérgyilkost San Francisco utcáin.

A legendás film bemutatójának 50. évfordulójára készült el a különleges Ford Mustang Bullitt, ami a mai Genfi Autószalonon lép először az európai közönség elé.

Az idén januárban Detroitban megrendezett Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon debütált új Mustang Bullitt gyártása júniusban kezdődik meg az európai vásárlók számára.

A Mustang Bullitt modellt a Ford 5,0 literes V8-asa hajtja, amit nyitott szívórendszerrel és szívócsonkkal, 87 mm-es fojtószelepházakkal és a Shelby Mustang GT350 modellből származó hajtáslánc-vezérlő modullal egészítettek ki a mérnökök, s így a motor várhatóan 464 lóerőnyi teljesítményt és 529 Nm forgatónyomatékot ad majd le.

A Shadow Black vagy klasszikus Dark Highland Green fényezésekkel megrendelhető Mustang Bullitt 19 colos, Torq Thrust stílusú keréktárcsákon gördül, amelyek mögött vörösre festett Brembo™ féknyergek láthatók, a kör alakú tanksapkát pedig ugyanolyan logó díszíti, mint a mozifilmben.

Az utastér meghatározó elemei a 12 colos, digitális LCD műszeregység és a Recaro sportülések. Az ülések, a középkonzol és a műszerfal-panel burkolatának varrásai ugyanolyan színűek, mint a karosszéria fényezése, és a műszerfal utasoldali részén a szokásos Mustang-embléma helyett a Bullitt változatba egy egyedi sorszámozással ellátott plakett kerül.

Az új Ford Mustang Bullittban alapfelszereltségként jelenik meg a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája, ami a simább visszakapcsolások mellett az erőteljes 5,0 literes V8-as “felhördülését” is biztosítja; és ha már a hanghatásoknál tartunk, ne feledkezzünk meg a prémium minőségű B&O PLAY audiorendszerről sem, aminek 1000 wattos teljesítményét 12 hangszóró sugározza.

“Semmi sem tükrözi jobban a Mustang szellemiségét és energiáit, mint a ‘Bullitt’ legendás üldözési jelenete” – vélekedett Steven Armstrong, a Ford Motor Company csoportszintű alelnöke és az Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős elnöke. „Feltuningolt teljesítményével és olyan új rendszereivel, mint a fordulatszám-szabályozás vagy a B&O PLAY audio, az új Mustang Bullitt ugyanolyan menő lesz, mint annak idején maga Steve McQueen volt.”

Az új Mustang Bullitt európai bemutatóját Steve McQueen két unokája, Chase és Madison, valamint édesapjuk, Chad McQueen is támogatja, akik leforgatták saját autós üldözési jelenetüket a Genfet körülölelő Svájci Alpok szerpentinjein – vagyis pontosan ott, ahol a “Bullitt” című film híres száguldását felvették.

“Otthon körülvesznek minket azok az emléktárgyak, amelyek nagyapánk szereplését idézik fel a Bullittban, és meg sem tudnám számolni, hányszor láttuk már a filmet, úgyhogy kifejezetten felemelő élmény számunkra, hogy mi is részesei lehetünk a harmadik generációs Mustang Bullitt európai bemutatkozásának,” nyilatkozta Chase McQueen.

“Chad, az apánk Fordokkal tanított minket vezetni Kalifornia tengerparti útjain, ezért lelkesítő volt most együtt forgatni vele – és persze az új autóval. De az is csodálatos érzés volt, hogy a Ford és a Steve McQueen alapítvány közös árverésén az első új Mustang Bullitt VIN 001 300.000 dollárért kelt el, amit jótékony célra ajánlottak fel” tette hozzá Madison McQueen.

A különleges kiadású Mustang Bullitt

Az új Ford Mustang Bullitt az 1968-as, azonos című Steve McQueen-filmben szereplő Mustang GT kupé előtt tiszteleg.

A harmadik generációs Mustang Bullitt a 2001-ben és 2008-ban megjelent Bullitt-változatok nyomdokában jár, amelyeket szintén erős motorokkal, Torq Thrust stílusú keréktárcsákkal, egyedi dizájn-megoldásokkal és korlátozott számban kínált fényezésekkel – köztük Dark Highland Green árnyalatban – rendelhettek meg a vásárlók.

Az új Mustang Bullitt hatfokozatú manuális sebességváltóját a Ford új fordulatszám-szabályozó technológiája egészíti ki, ami a motor elektronikus vezérlésének segítségével rövid gázfröccsöt ad, amikor a vezető visszakapcsol, hozzáigazítva ezzel a motor fordulatszámát a kiválasztott sebességfokozathoz, hogy a váltás sima és zökkenőmentes legyen.

Az alapfelszereltségként kínált 1000 wattos B&O PLAY prémium audiorendszer 12 nagy teljesítményű hangszórón át sugározza a zenét, amit minden utas tökéletes minőségben élvezhet, bármelyik ülésben is utazik. A tiszta basszusokról kéttekercses mélynyomó gondoskodik, és az első ajtókba épített nagy teljesítményű, háromutas hangszórók egyenletesen osztják el a kabinban a hanghatásokat.

Az alapfelszereltség része még a 12 colos, digitális LCD-műszeregység is, ami minden olyan funkcióval rendelkezik, amit a még idén Európában is forgalomba kerülő vadonatúj Mustang kínál, ám ebben a változatban a gyújtás ráadása után a póni képe helyett egy különleges, az autót ábrázoló zöld Bullitt üdvözlő ikon jelenik meg a képernyőn. Az új modell fehér biliárdgolyó-váltógombja is stílusos főhajtás az eredeti autó emléke előtt.

A zöld öltésekkel díszített standard ülések helyett (amelyekhez memória funkció is tartozik a vezetőoldalon) a Mustang Bullitt vásárlói fekete bőrkárpitozású Recaro® sportüléseket is rendelhetnek.

A McQueen által vezetett autó hangulatát több más részlet is felidézi: a hűtőrács és az első oldalablakok finom krómkerete, valamint a hűtőrács különleges, fekete fényezése. Az autó tervezői kívül-belül egyaránt visszafogottan bántak az emblémákkal; kívül például a kör alakú tanksapka Bullitt-logója az egyetlen ilyen elem.

„Ez a Mustang a kedvencem, pedig nincsenek rajta csíkok, légterelők vagy emblémák,” mondta el Darrell Behmer, a Mustang vezető formatervezője. „Ennek az autónak semmi ilyesmire nincs szüksége, hiszen már önmagában is nagyon dögös.”

A vásárlók a Ford kifinomult MagneRide állítható futóművét is megrendelhetik; ebben a felfüggesztésben olyan lengéscsillapítók működnek, amelyekben a folyadék csillapító ereje elektronikusan szabályozható, így a futómű azonnal reagál az útfelület változásaira, a rugózási kényelem csorbítása nélkül optimalizálva az autó irányíthatóságát. Az alapáron kínált aktív szelepes kipufogórendszer jellegzetes, doromboló V8-as motorhanggal tölti meg az utasteret.

Az európai vásárlók által megrendelt új Ford Mustangok kiszállítása még idén megkezdődik.

88. Genfi Autószalon: Lexus RC F Sport Black Edition

A közönség a 2018-as Genfi Autószalonon láthatja először a drámai és exkluzív külső-belső stílusjegyeket felvonultató RC F SPORT Black Edition modellt.

Az autó színvilága a japán tusfestészethez és kalligráfiához használt tradicionális sumi festék mélyen ragyogó, telt árnyalatát idézi.

Az exkluzív grafitfekete metálfényezéssel készülő autón kívülről a fekete rozsdamentes acél ablakkeretek, a matt fekete F SPORT könnyűfém keréktárcsák, az új, fekete krómozású hűtőrács és ködfényszóró-foglalatok ejtik rabul a szemlélő pillantását, míg az utasteret sumi tussal színezett, fekete fabetétek dísztik, míg a sima tapintású fekete bőrkárpiton kontrasztos narancssárga varrás látható.

A Lexus RC 300h F SPORT atlétikus formavilágára drámai vizuális hatással erősít rá az új Black Edition modell, amit a 2018-as Genfi Autószalon látogatói csodálhatnak meg először. Ahogy nevéből is kiderül, a Black Edition változat dinamikus és misztikus látványának kulcsa a fekete stíluselemek alkalmazása, amelyek színéhez a japán tusfestészethez és kalligráfiához évszázadok óta használt tradicionális sumi tusfesték mélyen ragyogó árnyalata adott ötletet.

Az “L” rácsmintájú F SPORT hűtőrács új, sötét krómdíszítést kapott, akárcsak az új formavilágú, kör alakú LED ködfényszórók. Ezek a világítótestek az alsó légbeömlő két szélén kaptak helyet, hatásosan egészítve ki a fényszórók és a nappali menetfények látványát.A 19 colos F SPORT könnyűfém keréktárcsák festése matt fekete, és a kupé grafitfekete fényezéséhez jól passzoló rozsdamentes ablakkeretek is ebben az árnyalatban pompáznak.

Az F SPORT üléseket és kormánykereket sima tapintású fekete bőr borítja, amit élénk narancssárga varrás díszít. Az új fabetétek mélyfekete árnyalatát a sumi tusfesték adja. Az RC F SPORT Black Edition modellben a Lexus önmagát töltő hibrid hajtáslánca működik; a 2,5 literes benzinmotor és az erős elektromotor párosának összesített teljesítménye 223 DIN LE/164 kW. A rendszer lendületesen gyorsítja az autót, és készségesen reagál a gázparancsra, ugyanakkor nagyon takarékos is: az RC F SPORT Black Edition kombinált ciklusban mért legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig mindössze 116 g/km.

Peugeot 208 R2 Rali Kupa: idén visszatér a márka a ralibajnokságba

A Peugeot sohasem riadt vissza a kihívásoktól, bizonyítja ezt azzal is, ahogyan az idén visszatér a magyar ralibajnokságba – pénzdíjas márkakupát szervez utánpótlásnevelő célzattal, s a győztes a lehető legjobb nyereménnyel gazdagodik: költségek nélkül rajthoz állhat egy külföldi futamon 2019-ben.

S ha ez még nem lenne elég motiváció, az már biztosan, hogy a hétszeres abszolút magyar bajnok ifjabb Tóth János lesz a kupa résztvevőinek mentora. S ki mástól lenne érdemesebb tanulni, mint az egyik legjobbtól?!

De először is nézzük, mit érdemes tudni a Peugeot 208 Rali Kupa sorozatról!

A Peugeot által kiírt, a FIA Nemzetközi Sportszabályzatának, illetve a MNASZ előírásoknak megfelelő sorozat nyitott minden olyan versenyző számára, akinek van érvényes rali licence és az autója megfelel a technikai szabályzatnak, vagyis FIA homológ Peugeot 208 R2-es versenyautót állít csatasorba, s vállalja az egységes PIRELLI gumiabroncs használatot.

A sorozat mindenképp hiánypótló, hiszen évek óta folyamatosan téma az utánpótlásnevelés fontossága, s az, hogy ez csak akkor lehetséges, ha a kiskategóriákból nem fogynak el a versenyzők. Nos, az idén mindenképp érdemes lesz kis kategóriát választani.

S nem csupán azért, mert a pénzdíj futamonként akár 420 000 forint is lehet, hanem azért is, mert a regisztrációs díj (350 000 forint) a nevezésen felül tartalmazza a kupában egységesen kötelező Peugeot versenyző-overallt, valamint a Peugeot utcai ruházatot a pilóta és a navigátor számára, az egységes Peugeot szervizsátor használa- tát, technikai ellenőrzést és mérnöki segítséget a versenyek alatt.

Tudják mit jelent mindez?

Hogy a márkakupa résztvevői egy kicsit úgy érezhetik magukat, mintha gyári versenyzők lennének – itthon, a magyar bajnokságban.

„A Peugeot évtizedek óta jelen van a magyar ralibajnokságban, sokat adott a sportnak, de sokat is köszönhet neki, ezért gondoltuk úgy, szeretnénk tenni valamit a atalokért, a sportszerű versenyzésért, s ezért is hívtuk életre a Peugeot 208 Rali Kupát. A sorozatban az első évben csak öt aszfaltos bajnoki futam szerepel, így a versenyzőknek is könnyebb dolguk lesz, nem kell murva futóművet vásárolniuk” – nyilatkozta Balkányi György, a Peugeot magyar- országi importőrének ügyvezetője.

Érdekesség, és hazánkban eddig nem volt megszokott, hogy a márkakupa résztvevőinek vállalniuk kell, hogy betartják az etikai kódex szabályait nem csupán a versenyhétvégéken, hanem a pályabejárás, a versenyzői el- igazítás, a díjkiosztó, és minden olyan nyilvános megjelenés során, amelyen a kupa hivatalos ruházatát viselik. Külföldön ez teljesen bejáratott rendszer, hiszen minden márkának fontos, hogy az őt képviselő versenyző azono- suljon az értékrendjével.

S ebben is – no meg minden másban – a versenyzők segítségére lesz a hétszeres abszolút magyar bajnok ifjabb Tóth János.

„Nagyszerű ez a kezdeményezés és megtisztelő, hogy részt vehetek ebben a projektben, amelynek céljaival és kiírásával tökéletesen tudok azonosulni, ráadásul egy olyan márka égisze alatt, teszem mindezt, amellyel 18 éve állok kapcsolatban és amellyel 14 éven keresztül versenyeztem” – nyilatkozta ifjabb Tóth János, majd hozzátette: “Ami nagyon szimpatikus benne, hogy alapfeltétel az etikai kódex betartása, ami talán szokatlan itthon, de szerintem teljesen helyénvaló. Ami pedig engem illet, több, mint huszonöt évet versenyeztem Magyarországon, sok versenyen indultam, sok tapasztalatot szereztem. Tudom, mire kell oda gyelni egy-egy verseny előtt s közben, s megpróbálok mindenkinek abban segíteni, amiben kéri. Tudom, hogy lesz, akinek a gumiválasztásban adok majd tanácsot, másnak a pálya- feldolgozásban, s másnak elég lesz az is, hogy ott állok a gyorsasági szakaszok céljában és tapasztalatot cserélünk. Korábban is adtam már tanácsokat atal srácoknak, de ez más lesz, univerzális feladat, aminek próbálok majd megfelelni.”

A rutinos mentor mellett a TRT (Tagai Racing Technology) minden versenyre mérnököt biztosít a versenyautók- hoz, aki a Peugeot márkához méltó technikai hátteret adja.

Az elért eredmény után két féle pénzdíjazás lesz

Először is minden versenyen a kupa első három helyezettje kap 200, 150 illetve 100 000 forintot.

Ha a kupában résztvevők a 6-os géposztály első három helye közül bármelyiken végeznek, azt még plusz díjaz- zuk 220, 160 és 110 000 forinttal. Vagyis aki a kupában és a géposztályban is az első helyen végez, az összesen 420 000 forintot nyer.

Az év végi díjazás lehet a legcsábítóbb. Aki a kupát megnyeri, az 2019-ben részt vehet egy, az ERC bajnokság keretében megrendezésre kerülő versenyen, a TRT által biztosított Peugeot 208 R2-es versenyautóval. A részvétel teljes költségét a Peugeot 208 Rally Cup Hungary partnerei állják.

A 2018. évi versenynaptár

Március 24-25.: Eger rali

Április 28-29.: Miskolc rali

Június 15-17.: Székesfehérvár rali

Szeptember 1-2.: Ózd rali

Október 13-14.: Mecsek rali

November 10-11.: Zemplén rali

A pontozási rendszer: 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2, 1

Bemutatjuk a BMW M4 DTM 2018-as csapatát

A BMW M4 DTM versenyautók hatosfogata vadonatúj fényezésekkel, újragondolt aerodinamikai megoldásokkal és változatlan motorsport-partnerekkel vág neki a Német Túraautó Bajnokság idei tíz versenyhétvégéjének.

A 2018. május 5-i hétvégén elrajtol a Német Túraautó Bajnokság (DTM) idei versenyszezonja, amelynek tíz hétvégéjén az Augusto Farfus, Bruno Spengler, Joel Eriksson, Marco Wittman, Philipp Eng és Timo Glock alkotta szextett száll versenybe a sorozat pilóták, csapatok és gyártók közötti bajnoki címeiért. A módosított versenyszabályzat értelmében a versenyautók leszorítóereje és légellenállási együtthatója idéntől jelentős mértékben csökken, miközben a lemezek alatt dolgozó járműtechnológia változatlan marad. A BMW M GmbH legendás trikolor árnyalatát modern karosszéria-fényezések értelmezik újra.

A BMW M4 DTM versenyautók pilótái és partnerei

A BMW Motorsport hosszú távú partnerei 2018-ban is a bajor prémiumgyártó pilótái, csapatai és versenyautói mögött állnak. A kanadai Bruno Spengler a 7-es rajtszámot viselő BMW Bank M4 DTM versenyautóval, míg a brazil Augusto Farfus a 15-ös rajtszámú Shell BMW M4 DTM géppel tér vissza a zárt aszfaltcsíkokra. A DTM kétszeres bajnokává koronázott Marco Wittmann BMW Driving Experience M4 DTM versenyautója a 11-es rajtszámot viseli, honfitársa, a szintén német Timo Glock pedig a 16-os rajtszámmal kitüntetett DEUTSCHE POST BMW M4 DTM versenyautó volánja mögött foglal helyet.

Újoncként mutatkozik be a csapatban az osztrák Philipp Eng és a svéd Joel Eriksson párosa: a huszonnyolc esztendős Eng a 25-ös rajtszámú SAMSUNG BMW M4 DTM versenyautóval, míg a mindössze tizenkilenc éves Eriksson a Puma és a BMW Lifestyle logóival díszített, 47-es rajtszámú géppel gurul fel a rajtrácsokra. Augusto Farfus, Marco Wittmann és Timo Glock a BMW RMG csapat színeiben, Bruno Spengler, Joel Eriksson és Philipp Eng pedig a BMW RBM csapat égisze alatt autózik majd. A BMW Motorsport hivatalos szponzorai és beszállítói között az Amplus, az Akrapovič, a BMW M Performance Parts, az H&R, a MAHLE, a ZF, a Zollner, a Puma hivatalos beszállítójaként pedig az Oakley is feltűnik idén.

Különbözőek, mégis egyek: a BMW M4 DTM versenyautók karosszéria-fényezései

Hagyomány és innováció találkozása: erről szólnak a BMW M4 DTM versenyautók 2018-as karosszéria-fényezései, amelyek a BMW M divízió ikonikus zászlójának színeit értelmezik újra, modern köntösbe csomagolva. A világoskék, sötétkék és piros árnyalatok már az 1970-es években feltűntek a zárt aszfaltcsíkokon diadalmaskodó BMW versenyautókon, a lényeg pedig az elmúlt közel fél évszázadban sem változott: a trikolor matrica mind a mai napig egyet jelent a versenypályákon aratott abszolút győzelmekkel és az újabbnál újabb rekordokkal.

2018-ban a BMW M GmbH logójának három árnyalata izgalmas, új formákban, a tökéletes láthatóság érdekében elvonatkoztatott motívumok képében lendül mozgásba a Német Túraautó Bajnokság futamain. A karosszéria-fényezések tökéletesen illeszkednek a BMW M4 DTM versenyautók kialakításához, miközben kiképzésükkel és a színek elrendezésével a motorsport lélegzetelállító lendületét idézik. A motorháztető vezetőoldali felére például egy egységes, matt fekete sáv került fel, amely megvédi a pilótákat a karosszérián visszatükröződő fényektől, ék alakjával pedig a maximális teljesítményre sarkall.

„Amikor először megláttam az idei versenyautóm fényezését, elállt a lélegzetem” – mondta Marco Wittmann. „Óriási megtiszteltetés, hogy a BMW M divízió klasszikus színeiben versenyezhetek, a világoskék, a sötétkék és a piros árnyalatok egysége számomra egyet jelent a ’80-as és ’90-es évek motorsport-sikereivel. Mindent meg fogok tenni annak érdekében, hogy idén egy újabb fejezettel gazdagítsam ezt a sikertörténetet a DTM-ben” – tette hozzá a sorozat kétszeres bajnoka.

Még kevesebb leszorítóerő és még alacsonyabb légellenállás

A 2018-as szezon kezdetére a Német Túraautó Bajnokság versenybírói egy igen lényeges ponton módosították a sorozat szabályrendszerét. A BMW Motorsport tervezőmérnökei ennek értelmében átfogó változtatásokat hajtottak végre a BMW M4 DTM versenyautók karosszériáján, hogy a nagyteljesítményű gépek leszorítóereje a 2017-es érték egyharmadával csökkenjen. A módosítások leginkább „a kevesebb néha több” mottóval jellemezhetők, a kisebb leszorítóerőnek és a minden korábbinál alacsonyabb légellenállásnak köszönhetően ugyanis a versenyautók még gyorsabbak lesznek, még nagyobb végsebességet érhetnek el, irányításuk pedig még inkább a pilóták kezébe kerül.

Az első lökhárító két oldalán idéntől már nem kettő, csupán egy légterelő elem található, új az első koptató, a nagyméretű küszöbelem egyszerűbb és áramvonalasabb lett, illetve eltűntek a hátsó kerekek mögé illesztett légterelő lapok. A versenyautók hátsó kialakításán szinte semmi nem változott, a légellenállás csökkentése érdekében azonban néhány apró ponton módosítottak a mérnökök. A végeredmény egyszerű: a kisebb leszorítóerő és az alacsonyabb légellenállás nagyobb versenypályás tempó elérését teszi lehetővé. 2018-tól már csupán egy spirálrugó dolgozik az első kerekek mögött, a BMW M4 DTM versenyautó így fékezéskor még intenzívebb kontrollt igényel a pilótáktól.

A kevesebb leszorítóerőnek és az alacsonyabb légellenállásnak hála, mostantól minden kanyar, ív és ráfordító előtt korábban kell fékezniük a pilótáknak, az íven tartáshoz így hosszabb kormánymozdulatra, nagyobb erőkifejtésre és több koncentrációra lesz szükség.

„Izgatottan várom a 2018-as szezon rajtját. A kevesebb leszorítóerő több vezetési szabadságot kínál, amelynek köszönhetően még inkább kitolhatjuk a technika határait. Nem csupán nekünk, pilótáknak, de a mérnököknek is izgalmas lesz, hogy megtalálják a tökéletes beállításokat” – fogalmazott Bruno Spengler.

Több mint 500 lóerő a motorháztető alatt

A 2017-es változtatások széleskörű alkalmazása után idén a tervezőmérnökök nem nyúlhattak hozzá érdemben a DTM versenyautók erőforrásához és hajtásláncához, a BMW Motorsport így ezúttal csupán prémium szintű technológiai partnere, a Shell oldalán tökéletesítette az erőforrás kenési megoldásait. A P66/1 kódszámú, 4,0 liter hengerűrtartalmú V8-as benzinmotor maximális teljesítménye továbbra is több mint 500 lóerő, a szénszálból készült féktárcsákat pedig ezúttal is erősebb, tartósabb féknyergek szorítják össze. A BMW V8-as benzinmotorja összeszerelve hozzávetőlegesen nyolcszáz különböző alkatrészből áll, a motortérben pedig egyidejűleg mintegy négyezer alkatrész dolgozik. Az erőforrás teljesítményét és forgatónyomatékát egy hatsebességes szekvenciális váltó továbbítja a hátsó tengely felé, a fokozatok között a pilóta a kormány mögötti pneumatikus váltófülekkel kapcsolgathat. A tizenegy áttétel lehetővé teszi, hogy a BMW versenymérnökei a motor jelleggörbéje és az adott versenypálya karakterisztikája szerint minden egyes járműbeállításnál újrahangolják a váltót. A BMW M4 DTM versenyautók 2,6 másodperc alatt gyorsulnak fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra, végsebességük körülbelül 285 km/óra.

Megkezdődtek a szezon előtti hivatalos tesztek

2018 márciusának első napjaiban a Német Túraautó Bajnokság gyártói, csapatai, tervezőmérnökei, szerelői és pilótái az olaszországi Vallelunga versenypályán kezdhették meg a szezon előtti tesztelést, meglehetősen mostoha időjárási körülmények közepette. A háromnapos felkészülés azonban még így is kiváló lehetőségeket kínált arra, hogy a gyártók valós körülmények között teszteljék és finomhangolják az idén rajtrácsra gurítandó technikákat.

„A hónapokon át tartó, hosszú tervező- és fejlesztőmunka utáni első tesztelés mindig különleges. Ilyenkor jönnek ki a technika valós adatai és a versenyautó viselkedése is ekkor realizálódik bennünk” – mondta Jens Marquardt, a BMW Motorsport igazgatója. „A BMW M4 DTM versenyautók új karosszéria-fényezései fantasztikusan sikerültek, és az olaszországi tesztelés is kiváló visszajelzésekkel zárult. Az itt megszerzett eredményeken még tovább dolgozunk, hogy tökéletesen felkészüljünk a májusi rajtra” – tette hozzá.

„Az első benyomásom azonnal az volt, hogy a kevesebb leszorítóerő ellenére is megmaradt az autó stabilitása” – folytatta Marco Wittmann. „Jóllehet, egyre nagyobb a kihívás, de minden megtett kilométerrel, kanyarral és körrel felkészültebbek leszünk. A következő teszt áprilisban vár ránk a Hockenheimringen, várhatóan teljesen más időjárási körülmények közepette, így új oldaláról ismerhetjük majd meg a BMW M4 DTM versenyautó viselkedését” – nyilatkozta a német klasszis.

A 2018-as Német Túraautó Bajnokság versenyhétvégéi:

2018. május 4-6.: Hockenheimring (Németország)
2018. május 18-20.: Lausitzring (Németország)
2018. június 1-3.: Hungaroring (Magyarország)
2018. június 22-24.: Norisring (Németország)
2018. július 13-15.: Circuit Park Zandvoort (Hollandia)
2018. augusztus 11-12.: Brands Hatch (Nagy-Britannia)
2018. augusztus 24-26.: Misano World Circuit Marco Simoncelli (Olaszország)
2018. szeptember 7-9.: Nürburgring (Németország)
2018. szeptember 21-23.: Red Bull Ring (Ausztria)
2018. október 12-14.: Hockenheimring (Németország)

88. Genfi Autószalon: a Toyota által megnézhetjük, hogyan autózunk majd 10 év múlva

Az elektromos közlekedés jövőbeli lehetőségeinek feltérképezése jegyében Európában először a Genfi Autószalonon mutatkozik be az az új tanulmányautó-család, amely a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota gyors ütemű elektromosjármű-fejlesztési programjának tervezett irányvonalait vázolja.

Az akkumulátoros elektromos (BEV) járműveket felvonultató Concept-i tanulmánycsalád és az üzemanyagcellás (FCEV) TOYOTA FINE-Comfort Ride tanulmányautó betekintést engednek abba, hogyan járulhatnak hozzá az új technológiák az egyéni mobilitás kiterjesztéséhez és egy fenntartható társadalom kialakításához.

A tavalyi év végén a környezetbarát hibrid elektromos (HEV), hálózatról tölthető hibrid elektromos (PHEV), akkumulátoros elektromos (BEV) és hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológiák fejlesztésében élenjáró, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota bejelentette, hogy felgyorsítja elektromosautó-fejlesztési folyamatait, és 2030 tájára több mint évi 5,5 millió ilyen gépkocsit szeretne eladni. Ezek közül több, mint egymillió várhatóan zéró károsanyag-kibocsátású, akkumulátoros (BEV) vagy üzemanyagcellás (FCEV) jármű lesz.

Ez a célkitűzés nagyban segít majd megvalósítani a Toyota Environmental Challenge programban meghirdetett környezetvédelmi célokat (2050-re a 2010-es értékek egytizedére csökkenteni az új járművek globális átlagos károsanyag-kibocsátását), hiszen előírja, hogy 2025-re a Toyota összes modellje elérhető lesz (kizárólagosan vagy választhatóan) elektromos hajtáslánccal. Ennek a számottevő előrelépésnek a megvalósítása érdekében a Toyota a Panasonic Corporation céggel tervezett vegyesvállalatára vonatkozó megvalósíthatósági tanulmányt indított útjára, amely a részben vagy teljesen elektromos járművekbe szánt prizmatikus akkumulátorok teljesítményével, biztonságával, árazásával és megbízható piaci ellátásával kapcsolatos esetleges kihívásokra keresett választ.

A Toyota által a Genfi Autószalonon bemutatott tanulmányautók betekintést engednek azokba a formai megoldásokba és műszaki fejlesztési tartalmakba, amelyekkel várhatóan maximálisan ki lehet aknázni a jövőbeli elektromos és üzemanyagcellás gépkocsikban rejlő lehetőségeket, amelyek a környezet védelmén túl magukba foglalják a mobilitás biztonságosabbá és elérhetőbbé tételét, különös tekintettel az idős és fogyatékkal élő vásárlók számára.

A különleges Concept-i széria három elektromos járműből álló tanulmánycsalád, amelyek mindegyikét eltérő felhasználótípus számára, különböző forgalmi környezetekre fejlesztették ki. A TOYOTA FINE-Comfort Ride tanulmány azt vizsgálja, hogyan lehetséges az FCEV technológiák alkalmazásával tágas, rugalmasan variálható belső terű, újszerű formátumú prémium szedánt teremteni. A mesterséges intelligencia alkalmazásával, a nagy adatmennyiségek begyűjtésével és a fedélzeti Segéd alkalmazásával a Toyota azt vizsgálja, hogyan válhat egy autó a gazdája partnerévé, figyelve vezetője hangulatát és kedélyállapotát, ezzel biztosítva a biztonságos, élvezetes utazást.

A Toyota új Concept-i tanulmányautó-családjának tagjai mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásával igyekeznek megérteni vezetőjüket, hogy az autók és gazdáik partnerként tanulhassanak egymástól, és együtt fejlődhessenek. A mobilitás ezen jövőképével először a Genfi Autószalonon találkozhat az európai közönség; az itt bemutatott három Toyota Concept-i tanulmányautó különböző személyes mobilitási szükségeteket hivatott kielégíteni. A négykerekű Toyota Concept-i mellett színpadra lép a Concept-i RIDE: egy univerzális, kisméretű jármű, amelyet bárki használhat, beleértve a kerekesszékes vagy idős ügyfeleket; valamint a Concept-i WALK, egy “sétálóutcába” szánt jármű, amelyet kifejezetten a járdán történő, gyalogosok közötti használatra fejlesztettek ki. A Toyota mindig is arra törekedett, hogy modelljeivel megragadja a mobilitás szabadságát és örömét – vagyis hogy olyan járműveket teremtsen, amelyeket a japán vásárlók általában “szeretett” autóként emlegetnek. A Toyota Concept-i széria tagjai egy új korszak “szeretett” autóivá válhatnak; követve a “több mint gép: partner” elvét. A Toyota Concept-i szériát megalapozó technológia képes megérteni az embereket (TANULÁS), mesterséges intelligencia segítségével felismerve az emberi érzelmeket, és megjósolva a vezető várható kívánságait. Ehhez kapcsolódnak az önvezető rendszerek, amelyek biztonságot és felszabadultságot biztosítanak (VÉDELEM). Emellett a technológia fejlődésével lehetőség nyílik arra is, hogy a jármű előre megjósolja a vezető érzelmeit, és ezzel a vezetési élmény új távlatait térképezze fel (INSPIRÁCIÓ).

TOYOTA CONCEPT-I

Ez a négykerekű modell mesterséges intelligenciával képes az emberek megértésére: a jármű ötvözi az emberek megértésére képes technológiát (TANULÁS) és az önvezető technológiákat, biztonságos és nyugalmas közlekedést (VÉDELEM), valamint új, élvezetes vezetési élményt (INSPIRÁCIÓ) biztosítva, miközben a futurisztikus utastér, a fejlett HMI és a Segéddel történő interakció új felhasználói élményt teremt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megkezdi Japánban a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

Technológia, ami képes megérteni az embereket (TANULÁS)

A vezető kifejezéseiben, akcióiban és hangszínében “olvasva” a Concept-i felméri az érzelmeket és az éberség szintjét. Az általános információkat, például az internetes híreket összeveti a személyes információkkal, például a közösségi oldalakon kifejtett aktivitással, a GPS információkkal vagy az autóban korábban folytatott beszélgetésekkel, és ezek alapján előre felméri az autós várható igényeit. E technológiára építve a Toyota Concept-i sorozat értékes innovációt kínál az olyan területeken, mint a biztonság és a vagyonvédelem (VÉDELEM) és az élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ).

Biztonság és nyugalom (VÉDELEM)

Az embereket megértő technológia segítségével a Concept-i nemcsak az autó, hanem a vezető mindenkori állapotát is figyeli. Ennek alapján előfordulhat, hogy a Concept-i önvezető üzemmódra vált, például amikor az autó állapota kiváló ugyan, de a vezető egy veszélyes vagy stresszes közlekedési helyzetbe kerül. Az autó emellett a vezető érzelmeinek, éberségének és figyelmének ismeretében stimulálja az autós mindegyik érzékét (beleértve a látását, tapintását, sőt akár a szaglását is), hogy még a magasabb szintű stresszt is könnyebben elviselhetővé tegye.

Élvezetes vezetési élmény (INSPIRÁCIÓ)

Az autós érzelmeinek és érdeklődésének ismeretében a Concept-i beszélgetést is kezdeményez. Az autó a vezető hangulata alapján érdekes témákat vet fel, egészen újszerű stílusban valósítva meg a kétirányú kommunikációt. A technológia egy “Érzelmi térképet” is készít, rendszeresen mappázva a vezető érzelmeit és GPS-adatait. Az egyéni érzelmek gyűjtésével és azok “big data” adatelemzésével a Toyota Concept-i sorozat járművei felfrissítő élményeket biztosíthatnak azáltal, hogy új, élvezetes útvonalakat javasolnak a napi rutin helyett. Az autó dizájnjának izgalmas jellegzetessége az előre erősen elnyújtott utaskabin; az egyszerű kialakítású és levegős belső tér központi eleme a műszerfal közepén elhelyezett Segéd; innen áramlanak kifelé a kabin vonalai, méghozzá egyenesen a karosszéria lemezeire, egységes stílusban egyesítve az autó külső és belső formavilágát. Az ösztönösen használható HMI, a 3D-HUD (head-up display) rendszer és az Segéd interakciója egészen újszerű felhasználói és vezetési élményt nyújt. A Toyota azt tervezi, hogy már 2020 körül megépíti a Toyota Concept-i működő változatát, és megkezdi a tanulmányautó bizonyos funkcióival kiegészített járművek közúti tesztjét.

A Toyota Concept-i-ről három videót is megtekinthetünk az alábbi linkeken:

TOYOTA CONCEPT-I RIDE

Kisméretű jármű a “felhasználóbarát városi mobilitás” megvalósítására: felfelé nyíló ajtók, elektromosan csúsztatható, univerzális ülés, a mozgáskorlátozottak számára is könnyen használható joystick-irányítás. Az ülés elhelyezése és az önvezető funkció bárki számára lehetővé teszi a biztonságos közlekedést. Az autómegosztó szolgáltatásokban is elképzelhető az alkalmazása

Biztonság és nyugalom

Menet közben a vezetőülés középre áll be. A parkolást olyan vezetősegítő funkciók támogatják, mint az automatikus parkolás, illetve a kiszállás utáni önálló parkolás, így bárki – nem csupán a kerekes széket használó, hanem az idős emberek is – biztonságosan és relaxáltan használhatja az autót. A Toyota azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a Toyota Concept-i RIDE megjelenik az autómegosztó szolgáltatások kínálatában. Az univerzális mobilitás megosztásával a Toyota arra törekszik, hogy mindenki számára kényelmesen használható és könnyen elérhető közlekedési módot kínálhasson.

A Toyota Concept-i RIDE-ról készült videóban azt láthatjuk, hogyan könnyíti meg autója egy mozgáskorlátozott lány mindennapjait:

TOYOTA CONCEPT-I WALK

Kompakt méretű, a gyalogos körzetekre tervezett mobilitási eszköz: az önvezető funkció segítségével az eszköz hosszabb távolságokon is biztonságosan használható. A három kerék, a változtatható tengelytávolság, a kormányzási funkció és az alacsony padló révén a jármű könnyen használható, és nem kell hozzá különleges öltözék. Az elképzelés szerint a jármű a megosztó szolgáltatásokban tűnhet fel, illetve a szabadidős sporttevékenységekben és lakott területen kívül is használható.

Biztonságos közlekedés a járdán és a gyalogos zónákban

gy jármű, amely képes megfordulni egy lépésnél rövidebb és egy vállszélességnél keskenyebb területen, és ami nem foglal több helyet, mint egy sétáló ember. A beszélgetések és a kormányrúd érzékelőinek információi alapján a Segéd megérti a vezetőt, és ha menet közben veszélyt észlel, figyelmeztet, majd automatikusan megelőző lépéseket tesz. A három kerék és a tengelytávolságot állító szerkezet mindig az adott sebességhez igazodik, így a jármű álló helyzetben és menet közben egyaránt stabil marad.

Bárki könnyen használhatja

A kormányzási funkció bekapcsolásával a felhasználóknak nem a testsúlyuk áthelyezésével kell irányítaniuk a Toyota Concept-i WALK modellt, így bárki könnyen kezelheti a járművet. Az alacsonyabb padlókialakításnak köszönhetően kortól, nemtől vagy ruházattól függetlenül egyszerű a fel- és leszállás. A vállalat elképzelései szerint a Toyota Concept-i WALK kiválóan alkalmas az autómegosztó szolgáltatók számára. A jármű jól használható rövidebb távolságokra, az egyes tömegközlekedési központok közötti rövid utakra, de akár lakott területen kívül is.

A Toyota Concept-i WALK-ról készült videóban egy fiatalos nagymama vásárol ajándékot unokájának a jármű segítségével:

88. Genfi Autószalon: az új Volvo XC40 az Év Európai Autója 2018

A Volvo új kisméretű szabadidőjárműve, az XC40 a Genfi Autószalon előestéjén megtartott díjátadó ünnepségen elnyerte a 2018. Év Európai Autója címet. A prémium gépkocsikat gyártó Volvo Cars első ízben részesült ebben a nagy presztízsű megtiszteltetésben.

“Tökéletes időzítéssel nyerte meg az Év Autója díjat az új XC40” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. “Hiszen a Volvo globális szabadidőjármű-kínálata most először áll három modellből. Az XC40 nagymértékben hozzá fog járulni márkánk további gyarapodásához, megnyitva előttünk a kisméretű szabadidőjárművek új, gyorsan fejlődő piaci szegmensét.”

Az XC40 győzelme egyben azt is jelenti, hogy a Volvo új, globális szabadidőjármű-családjának minden egyes tagját – Európában vagy Észak-Amerikában – az Év Autójának koronázták meg. Az elmúlt két év során a nagyméretű XC90 és a középkategóriás XC60 egyaránt elnyerte az Év Észak-Amerikai Szabadidőjárműve (North American Truck/Utility of the Year) címet.

A 2018. Év Európai Autója díj nem az első elismerés, amelyben az XC40 részesült – egyebek mellett a What Car? brit autós szakfolyóirat szintén az Év Autójának választotta meg.

Az XC40 új mércét állít fel kategóriájában a formatervezés, a csatlakoztatás és a biztonsági technológiák terén. Az európai piacokon, valamint az USA-ban közvetlenül a bevezetést követően több mint 20 ezer megrendelést adtak le az autóra, ami mindennél fényesebben bizonyítja, hogy a Volvo eltalálta az ügyfelek ízlését. Az XC40 piaci bevezetése hamarosan Kínában folytatódik: a világ legnagyobb újautó-piacán hasonlóan erőteljes kereslettel számol a Volvo.

Az új XC40 az első olyan modell, amely a Volvo Cars új fejlesztésű, moduláris jármű platformjára (CMA) épül, arra a platformra, amely a 40-es széria további, tervezett típusainak – köztük tisztán elektromos üzemű járműveknek – is alapjául szolgál majd. A Geely-vel közösen kifejlesztett CMA felruházza a vállalatot a szegmens meghódításához szükséges méretgazdaságossággal.

Az XC40 emellett az első olyan Volvo modell, amely autómegosztó funkcionalitást is kínál: ezt a szolgáltatást a Volvo digitális kulcs technológiája, valamint a Volvo On Call csatlakoztatott szolgáltatási platform teszik lehetővé. Az XC40 tulajdonosok egyszerűen, tényleges gyújtáskulcs átadása nélkül oszthatják meg járművüket barátaikkal, családtagjaikkal.

Szintén újdonságnak számít az a Care by Volvo előfizetéses szolgáltatás, amelyet az XC40-nel vezetett be a Volvo Cars, és amely vásárlás helyett havi átalánydíj ellenében biztosítja a jármű elérhetőségét. A Care by Volvo olyan átlátható, egyszerű és gondtalan élménnyé teszi az autóhasználatot, mintha csak egy mobiltelefonról volna szó.

Az XC40 olyan biztonsági és vezetőtámogató funkciókat kínál, mint a Volvo Pilot Assist rendszere, a City Safety, az útelhagyást gátló biztonsági rendszer, az automatikus fékvezérléssel kombinált keresztirányú forgalomfelügyelet, vagy a 360 fokos kamera, ami segíti a manőverezést a szűk helyeken.

A belső tér zseniális kialakításának köszönhetően az XC40 utasai a szokásosnál is praktikusabb tárolóhelyet találnak többek között az ajtókban és az ülések alatt. Emellett külön rekesz várja – és tölti vezeték nélkül – a mobiltelefonokat, egy kihajtható akasztó a kézitáskák és szatyrok elhelyezését könnyíti meg, míg a padlókonzolban kivehető kukát találunk.

A vállalat még 2017-ben jelentette be, hogy 2019-től minden újonnan bevezetett Volvo modell elérhető lesz részben vagy teljesen elektromos hajtáslánccal. Ezzel a piacvezető pozícióval összhangban a későbbiekben hibrid, valamint akkumulátoros elektromos kivitelekkel bővül az XC40 kínálata.

“Növekedési stratégiánk egyértelmű: eltökélt szándékunk, hogy vezető szerepet játsszunk a biztonság, a kapcsolódási szolgáltatások és a villamosítás terén” – mondta Håkan Samuelsson. “Az XC40 ennek az elkötelezettségnek a megtestesülése; és a modell fogadtatását elnézve – legyen szó az ügyfelek érdeklődéséről vagy a COTY zsűrijének ma kihirdetett ítéletéről – jó irányba tartunk.”

88. Genfi Autószalon: Toyota Fine-Comfort Ride – még egy lépéssel közelebb a hidrogén alapú jövő irányába

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott, környezetbarát hibrid elektromos (HEV) autóiról ismert Toyota élen jár az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás elektromos (FCEV) technológia fejlesztésében is, egyedüliként kínálva a technológiával hajtott sorozatgyártott autót, buszt, teherautót és targoncát is. Íme, a Toyota Fine-Comfort Ride.

A 2018-as Genfi Autószalonon ugyanakkor a japán autógyártó egy az üzemanyagcellás technológiában rejlő újabb lehetőségek bemutatására alkalmas tanulmányautó, a Fine Comfort Ride leleplezésével újabb hatalmas lépést tett a hidrogén alapú társadalom elérkezése felé. Az üzemanyagcellákkal és a kerekekbe épített elektromotorral hajtott prémium limuzin tanulmányautó nulla károsanyag-kibocsátással és mintegy 1000 km hatótávolsággal rendelkezik. A különleges megjelenésű és áramvonalas, gyémánt formájú karosszéria, hátrafelé keskenyedik, minden utas számára érintőképernyőt kínál, miközben a hajtáslánc kialakításának köszönhetően az utastér tágas és rugalmasan variálható.

A Toyota Fine-Comfort Ride egy üzemanyagcellás tanulmányautó (FCEV), amit készítői egy alacsony széndioxid-kibocsátású társadalomban képzeltek el, amely fejlett módon hasznosítja a hidrogént és a megújuló energiát. A FINE-Comfort Ride nemcsak azért érdekes, mert egy prémium minőségű jármű, hanem azért is, mert jól variálható kialakítása egyedinek számít az elektromos hajtású járművek közt. Az Európában először a Genfi Autószalonon látható autó rendkívül környezetbarát, hiszen működése közben sem széndioxidot, sem más szennyező anyagot nem bocsát ki, és bár csupán három percbe telik a feltankolása, mégis szokatlanul hosszú távolságot képes megtenni egyetlen feltöltéssel.

A gyémánt formájú utastér hátrafelé keskenyedik, ám a kabin elejétől a közepéig tartó szakasz a jármű legszélesebb és legmagasabb része; ez a forma egyrészt maximális helykínálatot teremt a második üléssorban, másrészt pedig kifejezetten áramvonalas. Az autó rendkívül rugalmasan alakítható, hiszen a motorok a kerékagyban kaptak helyet. A kerekek a karosszéria sarkaiba kerültek, ami remek menetstabilitást biztosít. A padló alatti burkolat javítja a menetstabilitást és mérsékli a kabinba jutó zajt, ami el is várható egy prémium limuzintól.

A TOYOTA FINE-Comfort Ride egyik alapgondolata, hogy a jövő mobilitása nem csupán “helyváltoztatást” biztosít az embereknek, hanem más értékekkel is gazdagítja utazásukat. Éppen ezért a digitális Segéd funkció és az érintésvezérlésű kijelzők egy olyan cockpitben kaptak helyet, ami körülöleli a vezetőt és az utasokat, hogy az autóban mindenki akadálytalanul hozzájuthasson az információkhoz. Az ülések elrendezése sokféleképpen változtatható, így a TOYOTA FINE-Comfort Ride mindig tökéletesen kiszolgálja utasai igényeit – akár egyéni térre, akár intenzív kommunikációra vágynak. A jármű halkan és simán fut, és a hidrogén üzemanyagcella bőséges mennyiségű áramot termel az utastér számos elektromos berendezésének működtetéséhez. Az autó hatótávolsága mintegy 1000 km.

https://www.youtube.com/watch?v=CkHrGwKMWIQ

A TOYOTA FINE-Comfort Ride hatszemélyes; a jármű hossza 4830, szélessége 1950, magassága 1650 mm, a tengelytávolság pedig 3450 mm.

Dupla Guinness világrekordot ünnepel a BMW

 

A BMW egyszerre döntötte meg a leghosszabb drift és a leghosszabb páros drift világrekordját az új és az előző generációs BMW M5 sportlimuzin-duóval.

Az új BMW M5 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 gramm/km) nevéhez máris két világrekord fűződik: 2017. december 11-én, a dél-karolinai Greer városában található BMW Performance Centerben Johan Schwartz, a bajor prémiumgyártó vezetéstechnikai instruktora megállás nélkül, nyolc órán és 374,2 kilométeren keresztül tartotta folyamatos csúszásban az új sportlimuzint, amely a fellocsolt körpályán beállította a leghosszabb drift új Guinness világrekordját. Lélegzetelállító mutatványával Johan Schwartz a korábbi, 230,1 kilométeres világrekordot döntötte meg.

A Guinness világrekordhoz szükséges, nyolc órán át tartó folyamatos csúszáshoz egy speciálisan erre a célra gyártott üzemanyag-utántöltő rendszer kifejlesztésére volt szükség, amelyet a BMW az észak-karolinai Detroit Speed műhellyel közösen készített el. A vadászrepülőgépek levegőbeni üzemanyag-utántöltési technológiájára épülő rendszer lehetővé tette az új BMW M5 drift közbeni tankolását, amelyet Johan Schwartz háttércsapatának kézzel kellett véghezvinnie. Tankoláskor a GUINNESS™ világrekordra törő BMW M5 mellé egy előző generációs testvérmodell csúszott be, amelynek hátsó üléssorából manuálisan töltötték újra a mutatványhoz szükséges üzemanyagot. A második BMW M5 modellt a BMW Performance Center vezető instruktora, Matt Mullins vezette. A manuális utántöltést a Detroit Speed műhely munkatársa, Matt Butts végezte.

„Alaposan begyakoroltuk az üzemanyag-utántöltést a világrekord-kísérlet előtt, hiszen nagyon kicsi volt a hibahatár. Mind izgatottan vettünk részt Johan mutatványában és boldogok vagyunk, hogy segíthettünk a BMW-nek visszahódítani a rekordot” – fogalmazott Matt Butts.

A bajor prémiumgyártó egyúttal a leghosszabb páros drift Guinness világrekordját is megdöntötte: a felvizezett pályán Johan Schwartz és Matt Mullins egy teljes órán át csúszott egymás mellett párhuzamosan, 79,3 kilométeren keresztül.

Az Audi folytatja e-üzemanyagai fejlesztését

Az Audi meggyőződése, hogy nagy lehetőség rejlik az e-üzemanyagokban (e-fuel) – e-gáz (e-gas), e-benzin (e-gasoline) és e-dízel (e-diesel) -, s folytatja ezirányú stratégiáját.

A szintetikus benzin fejlesztése során az ingolstadti gyártó fontos köztes célkitűzését valósította meg: az első motortesztek számára – fejlesztőpartnereivel közösen – első alkalommal állítottak elő jelentősebb mennyiségben megújuló forrásokból származó üzemanyagot.

Leunában (Németország, Szász-Anhalt tartomány), a Global Bioenergies S.A. vállalattal közösen az Audi az eddigi legnagyobb mennyiségben – 60 liter – állított elő e-benzint (e-gasoline). “Mint minden Audi e-fuel, az új üzemanyag is számos előnnyel szolgál. Nem függ a nyersolajtól, kompatibilis a meglévő infrastruktúrával és a zárt szénciklus távlatát kínálja” – hangsúlyozta Reiner Mangold, az AUDI AG hosszú távon fenntartható termékei fejlesztésének vezetője. Az Audi e-gasoline tulajdonképpen folyékony izooktán, amit jelenleg biomasszából, két lépésben állítanak elő. Először a Global Bioenergies gázhalmazállapotú izobutént (C4H8) fejleszt bemutatóüzemében, majd Leunában a Fraunhofer Center for Chemical Biotechnological Processes (CBP) további hidrogén felhasználásával izooktánná (C8H18) alakítja. Ez az üzemanyag kén-, illetve benzolmentes, így égése különösen alacsony károsanyag-kibocsátással jár.

Az Audi mérnökei most tesztmotorban vizsgálják e megújuló forrásokból előállított üzemanyag égési, illetve károsanyag-fejlődési jellemzőit. Különösen kedvező kopogásmegelőző tulajdonságokkal rendelkező, nagytisztaságú szintetikus üzemanyagként az Audi e-benzin a belsőégésű motorok sűrítési arányának – s ezzel hatásfokának – további növelésére kínál lehetőséget. Középtávon a projektpartnerek úgy szeretnék átdolgozni a gyártási folyamatot, hogy már ne igényeljen biomasszát, hanem megújuló forrásokból származó szén-dioxid és hidrogén legyen csupán alapanyaga.

Az Audi alternatív üzemanyagai már most is nagy lehetőségeket kínálnak a hosszútávon fenntartható mobilitás terén, hatékonyan segítve elő a belsőégésű motorok szén-dioxid- kibocsátásának mérséklését – a márka g-tron modelljei esetében például akár 80 százalékkal**. Az Audi számára az e-üzemanyagok jóval többet jelentenek csupán laboratóriumi kutatásnál. A négykarikás márka immár 2013 óta kínálja megújuló forrásokból származó e-gáz üzemanyagát a piacon, amely részben a vállalat saját, werltei (Németország, Emsland) power-to-gas üzemében készül. Az ügyfelek bármely tetszőleges töltőállomáson megtankolhatják járműveiket a normál gázárat fizetve, az Audi pedig az elszámolt mennyiségnek megfelelő e-gáz üzemanyagot a földgázhálózatba táplálva biztosítja a program “zöld” előnyeit, köztük a szén-dioxid-kibocsátás megfelelő csökkentését.

Az e-dízel (Audi e-diesel) ugyancsak része az Audi e-üzemanyag-portfóliójának. Az Audi együttműködő partnereként a Sunfire 2014 végétől 2016 októberig működtette kísérleti üzemét Drezdában. Akárcsak Werltében, az energiát itt is “zöld” áram, az alapanyagot pedig víz és szén-dioxid szolgáltatta. A végtermék az úgynevezett Blue Crude volt, amit azután Audi e-dízellé finomítottak. Az Audi most a svájci Aargau kantonban, Laufenburgban tervezi gyártási kapacitás kiépítését. A tervek szerint az Audi és partnerei, az Ineratec GmbH, illetve az Energiedienst Holding AG közös, új kísérleti üzeme éves szinten mintegy 400 ezer liter Audi e-dízel üzemanyagot állítana elő, amelyhez mindeddig első alkalommal kizárólag vízenergiát használnak majd.

88. Genfi Autószalon: 2019 elejétől rendelhető lesz a Honda Urban EV

A Honda illetékesei kihasználták a lehetőséget, és a 2018-as Genfi Autószalonon tartott sajtótájékoztatón bejelentették, hogy a jövő év elejétől már felvesznek rendeléseket az Urban EV-re.

Az eseményen Philip Ross, a Honda Motor Europe alelnöke is felszólalt: “Az Urban EV Concept szériagyártású változata csak 2019 végén érkezik az európai kereskedésekbe, de az óriási érdeklődés miatt úgy határoztunk, hogy már az év elején elkezdjük felvenni a megrendeléseket a típusra.”

Urban EV Concept

Az Urban EV Concept a Honda első tisztán elektromos üzemű járműve lesz az európai piacon. Egyszerű, kifinomult formavilágának legszembetűnőbb eleme a karcsú A-oszlopok között húzódó, hatalmas szélvédő, ami olyan hatást kelt, mintha a teljes frontrészt kitöltené.

A beltér négy személynek nyújt teljes értékű helyet, méghozzá – elöl és hátul egyaránt – osztatlan üléseket felkínálva az utazóknak. Az igényes kárpitozás békés, nyugodt hangulatot áraszt, egyszersmind a minőségérzetet is a végsőkig fokozza, akárcsak a kortárs stílusban fogant fabetétek sokasága. A műszerfalon a panorámahatást keltő, ajtókra is átnyúló, digitális kijelzőé a főszerep. Ennek központi része a menetinformációkat és az akkumulátor töltöttségi adatait jeleníti meg, míg a – a külső tükröket kiváltó – széleken az autó mögötti részt figyelő kamerák képe látható.

Az Urban EV Concept tanulmánymodellt a Genfi Autószalonon, a Honda standján tekinthetik meg az érdeklődők, a kiállítás 2018. március 8. és 18. között várja a látogatókat.

LEGFRISSEBB

Visszatérhet a Škoda 110 R kupé

0
A Škoda dizájnerei ismételten visszanyúltak a múlt egy ikonikus modelljéhez, és modern formában álmodták újjá a legendás 110 R faros kupét. Az eredeti típus...

TESZTJEINK