Főoldal Blog Oldal: 290

[TESZT] Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 – szintlépés egy új szegmensbe

Bár a Ford Fiesta már több generációja óta nem igazán azt az aprócska, kezdetekben megszokott kisautót jelenti, mint amire leginkább asszociálunk, hanem valami egészséges átmenetet inkább az alsó-középkategória és a hagyományos értelemben vett középkategória irányába. Teszten a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6.

Pár hónappal ezelőtt a Ford Fiesta magyarországi sajtóbemutatóján máris kiderült, hogy a kék ovál belépőszintű modellje kimondottan túlnőtte magát azokon a sztereotip megközelítéseken, amelyek még úgy 8-10 évvel ezelőtt is illettek a modellre. Elsősorban minőségi evolúción ment keresztül az autó, s bár az eggyel előbbi szériához képest alapvető nagyságrendbeli változás a méreteket tekintve csekély, mégis szembetűnő a fejlődés.

Nyilvánvaló, hogy a tesztelt Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 hozza azt a trendet, amely manapság a Fordnál dívik: a szélesre és egyben hangsúlyosra rajzolt hűtőmaszk, az elhúzott vonalvezetésű mellső lámpatestek mind fellelhetők; szigorú krómberakásokkal, mondván, a Fiesta már-már a prémiumszegmens felé kacsintgat. Bár ott elbukik a dolog, hogy a Ford prémiummárkája nyilván a Vignale, de alapvetően egy masszívan felszerelt Titanium Technology-verzió is tudja hozni jócskán a luxusjelleget, érzetet.

Megmaradt minden, ami jellemző a Fiestára

Oldalnézetből látszik leginkább, hogy az új Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 mennyivel hosszabb, s egyben markánsabb lett elődjénél. 4040 milliméteres hossza egyértelműen kiemeli a kisautó-kategóriából, de az 1734 milliméteres szélesség is meggyőzően hat.

A vonalvezetés ebből a perspektívából is hordozza a jellegzetes Fordos elemeket, ívelt tetővel, felfelé húzó övvonallal, vékonyra kanyarított C oszloppal kápráztat. A 17-es kerekek pedig egyenesen laposabbá teszik a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 összhatását, így az egész autónak egyfajta hamisítatlan sportos karakterisztikát kölcsönöz.

A hátsó lámpaburák kialakítása eltér a korábban megszokottaktól, jelen esetben nem a szélekre lettek kihelyezve az egységek, hanem jelentősen benyúlnak a csomagtérajtó felső harmadába, egy szinten a rendszámtábla-kiképzéssel. Kapunk hátsó szárnyat is, ezáltal a feljebb említett sportos mivolt még erőteljesebben van jelen, az egészhez még egy parányi sportkipufogóvég is dukál – ha már lúd, legyen kövér.

Hangsúlyozzuk: a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 tesztautónk Titanium Technology elnevezésű pakkot kapott, ennek megfelelően tényleges a kifinomultságérzet az egész autó egységét tekintve.

Átlényegült beltér

Nincs ez másképpen az enteriőrben sem: jó anyagválasztás, kellemes anyagminőség fogadja az utasokat, az egész környezetre a letisztultság, jól értelmezhető átláthatóság illik. A műszeregység rendkívül informatív, persze ahhoz, hogy minden részlet jól felfedje magát, a kormányoszlop állítgatásával azért kell játszani – rövid idő után meghozza gyümölcsét.

Középre helyezve megkapjuk a régóta áhított LCD alapú infotainment kijelzőt, mely segítségével az autó legtöbb használati funkcióját el tudjuk érni hathatósan. Az egység alatt helyezkednek el hagyományosan a keringetés, illetve maga a klíma kezelőszervei, jól, könnyedén elérhető pozícióban.

Nyilván ne számítsunk nagyautós, fejedelmi kényelemre a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 esetében, viszont az tény, hogy a már unalomig ismételgetett kategória-kérdést felhozva meglepően tágasra sikerült a kialakítás.

Az ülő- és hátlapok kiterjesztése átlagos, tehát átlagos testalkattal bőven kiélvezhető a komfort, elöl és hátul is. A hátsó traktus mind lábtér, mind pedig fejtér tekintetében szintén az átlagost hozza, ami egy Fiesta-nagyságrendbeli autónál kimondottan pozitív értékelést jelent.

Három henger és egy automata

999 köbcentis, 3 hengeres benzines egység kapott helyet a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6-ban, ehhez egy hatsebességes automataváltót társítottak konfigurálásnál. A benzinmotor maximális teljesítménye kereken 100 lóerő, amit 6500-as percenkénti fordulatszámon kapunk meg, a társított nyomatékmaximum 170 Newtonméter, 4000 RPM-en. Mindkét érték illusztris, figyelembe véve a gyárilag megadott 1131 kilogrammos üres tömeget – a súly-lóerő arány így 11.3 kilogramm/lóerő értékre jön ki.

Ennek megfelelően a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 dinamikája kitűnő, a háromhengeres egység csak alapjáraton bizonytalankodik, ad tanúbizonyságot a páratlan hengerszámból adódó kiegyensúlyozatlanság-érzetből.

A hatgangos automata áttételezése optimális, a fokozatok kapcsolása is viszonylag akkor történik, amikor a sofőr azt elvárja. Érdekes, hogy az alacsony hengerűrtartalom ellenére a váltó teljesen akadás- és erőlködésmentesen tudja tenni dolgát, nem tapasztaltunk egyszer sem erőhiányból adódó problémát, bakit.

A teljesítményleadás annak rendje, s módja szerint 5000 felett már érezhetővé is vált, a gyorsítás intenzitása azért 80 kilométer/óra környékén visszafogottabbá vált, és alig 12 másodperc kellett a Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6-nak, hogy elérje a 100 kilométer/órát álló helyzetből.

Fogyasztás? Meglepődtünk!

Kicsit féltünk a fogyasztás alakulásától. Ez mindig így van, ha downsizingolt, főként 3 hengeres motorokkal dolgozunk – meg kell mondjuk, kellemes csalódás érte stábunkat. A Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 átlagosan városi körülmények közt beérte 6.6 literrel 100 kilométerre: ez az érték 3 tizeddel elmarad a gyárilag megállapítottól. Országúti viszonyok közt is alulmúltuk a papíron szereplő adatot, ugyanis 4.1 literre sikerült leszorítanunk az autó fogyasztását. Autópályán 2550-as percenkénti fordulatszám mellett haladtunk egyenes, sík vonalon, 130 kilométer/órás sebességgel, az átlag itt 6.1 literrel érkezett.

2017 Ford Fiesta 1.0 EcoBoost A6 specifikációk

Motor

Motortípus: háromhengeres benzinmotor, turbóval

Lökettérfogat: 999 cm³

Maximális teljesítmény: 100 LE @ 6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 170 Nm @ 4000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4040 mm

Szélesség: 1734 mm

Magasság: 1483 mm

Tengelytáv: 2493 mm

Első gumik mérete: 205/45 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1131 kg

Megengedett össztömeg: 1680 kg

Csomagtartó mérete: 292 liter, 984 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 185 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.2 s (gyári), 12.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.6 l/100 km

Országúti: 4.1 l/100 km

Vegyes: 5.8 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.9 l/100km

Országúti: 4.2 l/100km

Vegyes: 5.2 l/100km

CO2 kibocsátás: 118 g/km

Bővebb információ a Ford magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Apple iPhone X
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

[TESZT] Volkswagen e-Golf – ha kell, kirohan a világból

Manapság ugye egyre népszerűbb az elektromos autózás, az okokat és tényeket most (újra) nem vesszük véka alá. Elég az hozzá, hogy akkor teljes az összkép, ha a kiválasztott tisztán elektromos autó kedvező ár-érték aránya mellett remek hatótávval bír. Nos, a Volkswagen e-Golf pontosan ilyen.

Alapvetően ma egy tisztán elektromos személyautó úgy 180 kilométert tud megtenni, és ez nem a gyárilag előirányzott adat. Persze ez leginkább a téli mért értékekre vonatkozik, s ha nagyon szőrszálhasogatók óhajtunk lenni, bizony ez az érték még lejjebb is degradálható.

Sok minden közrejátszik a téli villanyautózásnál ahhoz, hogy a hatótáv csökkenjen. Elsőként nyilván a klíma (fűtés) használata nyom a latba, de az is egyértelmű, hogy a külső alacsony hőfok is nagyban beleszól a harmóniába.

Fent említett közhelyszába menő tényeket mindenki ismeri, aki egy kicsit is foglalkozott már az elektromos autózással, vagy annak pláne, aki ilyen hajtásláncú autót vezet nap mint nap. A legsarkalatosabb kérdéskör tehát kielemezve, itt sok feltételnek nem árt megfeleni – a Volkswagen e-Golf teszthete alatt bőségesen tudott bizonyítani. S meg kell mondjuk, nagyon korrektül sikerült is ez neki.

Pont olyan, mint a hagyományos értelemben vett Golf. Vagy mégsem?

Küllemre sok eltérés nincsen a hagyományos értelemben vett Golfhoz képest, a leginkább szembetűnő stíluselem a speciális felniegyüttes, vastagabb, 205/55 R16 eco gumikkal, kedvezően csökkentett CW értékű felnikkel. Talán még a feliratok hiánya is szemet szúrhat, de azért az e-Golf plakett több helyről is visszaköszön annak rendje, s módja szerint.

Ami nagyon jó, az a teljes értékű utastér rendelkezésre állása. Itt ténylegesen van hely átlagos testalkatú 4, vagy 5 felnőtt delikvensnek, s a csomagtér is hasonló, mint az „eredeti” Golf esetében. Az anyaghasználat remek, lényegre törő minden kezelőszerv és egység, vezetni pofonegyszerű, az egész kialakítás remekbeszabott.

Azért persze a wolfsburgi minimalizmus előtör a Volkswagen e-Golf esetében is, nincsen agyoncicomázva semmi sem, egyedüli plusz a display elektromos autózás monitorozását kiegészítő funkciói érhetők el a megfelelő menüpont választásával.

Az infontainment struktúrája egyébként nem más, mint a Volkswagen Discover Pro rendszer speciálisan e-Golf-ra feljesztett változata.

Konnektivitás, innováció

A Volkswagen e-Golf tökéletesen összehangolható iOS, vagy Android alapú okoseszközökkel. Számos funkció elérhető az online appon keresztül: behangolhatjuk az indulás idejét, töltést indíthatunk és állíthatunk le, első és hátsó szélvédőt fűthetünk-hűthetünk, de még akár dudálhatunk is kedvünk szerint. Sokak által ajánlott alkalmazást használtunk a Volkswagen e-Golf tesztjének során: a PlugShare minden fontos információt összegyűjt a közelben lévő töltőoszlopok foglaltsági adataival, de azt is ellenőrizhetjük, hogy a megadott pontokon milyen típusú-szabványú a rendszer egyebek mellett.

A töltés szintén szimpla, a legkényelmesebb otthon, a garázsban csatlakoztatni a töltőt a hálózatra egy hosszú nap után – másnap reggelre meg is van a megfelelő töltöttségi szint. Ha nyilvános oszlopot választunk, ne feledjük, a szabvány itt Type-2, de a CSS villámtöltő használata a leginkább optimális. Előbbivel 4-5 órát kell számolni, utóbbival elegendő 30 perc is akár a 80 százalék körüli szinthez.

35.8 kWh akkumulátor-kapacitása máris sok mindent sejtet a Volkswagen e-Golf-ról. Így már érthető a 300 kilométeres beirányzott hatótáv – az előző, még facelift előtti generáció modelljeit még 190 kilométeres hatótávra minősítette a NEDC, viszont itt már a varázslatos új érték szerepel a papíron.

Remek a hatótávja

Ami a legfontosabb: ténylegesen el lehet érni a 300 kilométeres hatótávot! Persze ehhez rendkívül sok kompromisszumra van szükség. Főként télvíz idején, hiszen ha ECO profillal autózunk, le kell mondanunk számos ilyenkor kényelmi extráról, mint például a fűtésről. Ami ugyebár nem kellemes, főként most, hogy ide-oda repkednek a mínuszok, nem biztos, hogy szívderítő dolog egy kihűlt utastérben vacogva számolni a kilométereket a következő esedékes töltőpontig. Vannak alternatív megoldások erre, például felöltözünk tetőtől talpig, de az meg amolyan bumfordi megoldás.

Egy szónak is száz a vége: a 300 kilométer körüli hatótáv remekül teljesíthető minimálisan használt fogyasztókkal: klíma, fűtés (ebbe beletartozik az ablakfűtés is) mellőzése, átlagsebesség optimális megválasztása, megfontolt gázpedálkezelés, kevés autópályázás, több országút, 80 kilométer/óra körüli átlagtempók. Így a fogyasztás 12-13 kWh értékeket mutatott.

Azonban ha emberibb léptékekkel szeretnénk autózni frissen kiválasztott Volkswagen e-Golfunkkal, akkor úgy 200-220 kilométerrel tisztán számolhatunk, 16-16.5 kWh átlagfogyasztással. Ez egyébként nagyon jó érték, és minden további nélkül tartható is hosszútávon, folyamatos tempó mellett. Kíváncsiak leszünk arra, hogy nyáron hogyan muzsikál majd a rendszer, úgyhogy néhány hónap múlva újból elővesszük a Volkswagen e-Golfot.

Volkswagen e-Golf specifikációk

Motor

Motortípus: eletkromotor (AC szinkronmotor)

Lökettérfogat: –

Maximális teljesítmény: 136 LE

Erőátvitel: fokozatmentes automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4268 mm

Szélesség: 1799 mm

Magasság: 1442 mm

Tengelytáv: 2631 mm

Első gumik mérete: 205/55 R16

Hátsó gumik mérete: 205/55 R16

 

Csomagtartó mérete: 380 liter

Üzemanyagtartály mérete: –

 

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: –

Országúti: –

Vegyes: –

Gyárilag mért eredmények

Városi:  –

Országúti: –

Vegyes: –

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a Volkswagen hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

LEGO Toyota Land Cruiser: méretarányos, és minden alkatrésze működik

A LEGO évről évre csodálatos készletekkel örvendezteti meg a technikai finomságok, autóipari legendák iránt fogékony felnőtteket és gyermekeket. Ám százszor izgalmasabbak azok a szerkezetek, amelyeket elhivatott LEGO-mesterek meglévő alkatrészek felhasználásával, saját kútfőből (vagy még inkább az eredeti konstrukciók alapos tanulmányozása után) hoznak létre.

Az utóbbi idők alighanem legigényesebb munkája a létező legvalószínűtlenebb helyről, az oroszországi Udmurtföld fővárosából, Izsevszk városából származik. Bár az itteni lakosok az anyatejjel együtt szívják magukba a gépipar iránti fogékonyságot (Izsevszk kohászati és autóipari központ, valamint a világhírű Kalasnyikov szülővárosa), a városban élő kockaművész, aki a világ LEGO-fórumain Madoca1977 felhasználónévvel teszi közzé alkotásait, egy órásmester precizitásával kombinálja autógépészeti tudását.

Az általa épített Land Cruiser 80 minden szempontból lenyűgöző alkotás. A kizárólag LEGO Technic darabokból épített autó távvezérelt meghajtó- és léptetőmotorjaival nemcsak haladni és kormányozni tud, de a csörlője is működik.

Ez azonban még semmi! Távolból kapcsolható központi differenciálzárat, valamint felezőt is kapott a rugózó merev tengelyes LC80, és hogy teljes (és hiteles) legyen a kép, kiegészítő reflektorokat, expedíciós tetőkeretet, valamint emelt légszűrő-kivezetést, magyarul snorkelt is épített az autóhoz.

Az alábbi videókon működés közben tekinthető meg az LC80, illetve az építő részletes magyarázatát is meghallgathatjuk az alkotásról.

Madoca1977 egyébként nem először nyúl a Toyota terepjáró-legendájához: 2016-ban emelt futóművű, óriáskerekű FJ40-eseket épített, szintén Technic nyersanyagból.

Mi volt a trend az autóiparban 2017-ben?

2017 év végén visszatekintve összegyűjtöttük, hogy mely trendek maradtak meg és váltak iránymutatóvá vagy divatossá az autógyártásban 2017-ben.

A Duna Autó Zrt., mint az ország legszélesebb márkakínálatát értékesítő autókereskedő vállalat, tapasztalatait felhasználva megnéztük, mely szempontokat tartottak fontosnak az autógyártók új modelljeik megalkotásánál. Melyek azok a műszaki, vásárlói, illetve közlekedésbiztonsági igények, amelyeknek megfelelően a 2017-ben bevezetett új autómodelleket létrehozták.

Zöld úton az elektromos

Az alternatív hajtáslánc már jó néhány éve foglalkoztatja az autógyártókat, viszont az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően a tendencia egyértelműen a hibrid és az elektromos autók elterjedése felé mutat. Az energiaátalakítási hatékonyságuk összehasonlíthatatlan: a hagyományos belső égésű benzinmotoroké 30-40% körüli, míg egy villanymotoré 90% feletti. A fékezésnél kialakuló mozgási energiát átalakító és felhasználó hibrid technika kifejezetten városi és elővárosi forgalomban előnyös. A plug-in hibrid még környezetkímélőbb megoldást nyújt, hiszen a 30-40 km-es a hatótávolságukkal, pont az erősen szennyezett városi területeken képes benzinmotor nélkül közlekedni. Épp ezért számos olyan előny járul hozzájuk, ami az elektromos autókhoz is: adókedvezmény, olcsóbb biztosítási díj és az illetékek, zöld rendszám, ingyenes parkolás, stb. A leginkább környezetkímélő megoldás a teljesen elektromos hajtású autók használata, amelyek elterjedését a már említett kedvezményeken túl, vissza nem térítendő állami támogatással is segítik. A Duna Autó, lépést tartva az elektromos autók térnyerésével, a telephelyén lévő két elektromos töltőállomása mellé, hamarosan újabb négyet, majd újabb kettőt létesít, ahol a Duna Autónál vásárolt gépkocsikat ingyenesen tölthetik tulajdonosaik.

Okosodó autók az életvédelem és biztonság érdekében

Évente csak Európában 85 000 ember veszti életét olyan közúti balesetben, amelynél személyi felelősség állapítható meg. Ez a szám az, ami arra készteti az autógyártókat, hogy olyan biztonsági rendszereket fejlesszenek, amivel csökkenthető az emberi hiba lehetősége. Ennek a folyamatnak az lesz a vége, hogy teljesen önvezető autók kerülnek majd az utakra. A törésteszteken nemcsak az aktív, hanem a passzív biztonságot is tesztelik, és az ötcsillagos értékeléshez a vészfékrendszer, sávtartó rendszer, adaptív tempomat, holttérfigyelő rendszer megléte is szükséges. Ezek a passzív biztonsági rendszerek egyre több márkánál szinte az alapárban benne vannak, és részben önvezetővé teszik az autókat, például képesek a sávot követve bevenni a kanyart is.

„Gyalogosvédelem tekintetében ennek az évnek a hozadéka, hogy a vészfékasszisztens szenzorai beköltöztek az autó elejére a logó mögé, viszont annak érdekében, hogy ott zavartalanul tudjanak működni, a fém logókat egy plexi lapra cserélték le a gyártók. A legtöbb modern autón ez már megfigyelhető” – hívta fel a figyelmet erre az érdekességre Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Kiszínezzük az életet: A divatos kétszínűség

A személyre szabhatóság korábban a prémium autómárkákra volt jellemző, de a vásárlói igényeket követve egyre több márka előtérbe helyezte. A bicolor fényezés egyre népszerűbb, elsősorban a női célcsoportot megcélzó kisautókat gyártók körében. A városi terepjárók közül a Nissan Juke volt az úttörő, és kezdetben az összkerékhajtású modelljeit kínálta többszínű fényezéssel 4 különböző variációban. Mostanra már eléggé kiszélesedett a színpaletta, a variációknak csak a képzelet szab határt, ahogy ez ebben a filmben is látszik. A Duna Autó márkái közül a személyre szabható, egyre divatosabb kétszínűség a Nissan Juke, Nissan Micra, Kia Stonic, Suzuki Vitara, Hyundai Kona, Peugeot, Škoda Fabia, Fiat 500 és 500x modellek vásárlásánál választható. Az utóbbi két autó külseje és belseje a legapróbb részletekig megválasztható, így a tulajdonos igazi személyre szabott ékszerdobozává válnak.

Magasan a legjobb, avagy a városi terepjárók térhódítása

Az utóbbi években a városi terepjáró (SUV) lett az egyik legnépszerűbb szegmens az autóiparban. Térhódítását az is igazolja, hogy 2017-ben olyan márkák is kihoztak városi terepjárókat, amelyek eddig egyáltalán nem gondolkodtak ebben a kategóriában. Ilyen például a Škoda, Seat vagy a Fiat, és új modelljeik: a Škoda Karoq és Škoda Kodiaq, Seat Ateca, illetve a Fiat 500X. Tulajdonképpen az autó külső méreteiből a szélessége és a hossza nem, csak a magassága megnövelt, ezáltal tűnik nagyobbnak. A megnövelt belső tér sokkal jobb helykihasználtságot biztosít. A magasabbra kerül az üléspozíció, ami egyfajta biztonságérzetet nyújt, ugyanis két autó ütközésénél a magasabbat hiszik biztonságosabbnak, viszont egy baleset kimenetele minden esetben a sebesség, szituáció, vezetési rutin, stb. függő. A SUV-ok emelt hasmagassága is előnyös a parkolásnál. Úgy tűnik, hogy a méretes karosszéria, a tágas utastér és a trendi formaterv mindent visz és továbbra is biztosítja a városi terepjárók töretlen népszerűségét.

Üdv, automataváltó! Ég veled, dízelmotor!

A felsoroltakon kívül még elmondható, hogy az automataváltós autók egyre népszerűbbek mind a gyártók, mind az újautó vásárlók körében, illetve a dízelmotorok visszaszorulása is jellemző tendencia.

„Ez egyrészt abból fakad, hogy a környezetvédelmi szabályozások következtében a dízel egyre több európai városból kiszorul, másrészt olyan mértékű fejlesztések történtek a közvetlen befecskendezéses, turbó benzinmotorok terén, amelyekkel felveszik a versenyt a dízel előnyeivel. Sokkal rugalmasabbá váltak, egyre kisebb motorokkal egyre nagyobb teljesítményt érnek el és lecsökkent a fogyasztásbeli különbség is” – tette hozzá Simon Péter, a Duna Autó Zrt. műszaki igazgatója.

Remek 2017-es évet zár a BMW

A BMW innovációs iránymutatóként betöltött, abszolút piacvezető pozícióját idén is számos szakmai kitüntetés, olvasói díj és rajongói elismerés igazolta.

2017-ben ismét számos díj, nívós kitüntetés és fényes trófea nyomatékosította a BMW széleskörű termék- és szolgáltatás-palettájának kivételes teljesítményét. Az országos, regionális és globális szinteken aratott győzelmek nem csupán a BMW négykerekű modelljeinek egyedülálló sajátosságait, de lélegzetelállító formanyelvüket, innovatív megoldásaikat, intelligens járműkapcsolati lehetőségeiket, és nem utolsósorban kimagasló arányú fenntarthatóságukat igazolták. A díjakat szakmai magazinok és nemzetközi folyóiratok olvasóközönségei, szakújságírókból álló zsűrik, illetve az infotechnológia, az üzleti élet, a környezetvédelem és a dizájn területének elismert szaktekintélyei ítélték oda a BMW-nek.

A legtöbb díjat az új BMW 5-ös sorozat nyerte el

Az új BMW 5-ös sorozat kiváltképp sikeres évet tudhat maga mögött, hiszen mindegyik új BMW modellnél több szakmai kitüntetést, olvasói díjat és rajongói elismerést nyert el. A világ legnépszerűbb üzleti modelljének eme kivételes sikerszériája nem csupán az új 5-ös BMW globális elismertségét, de a 2016 végén bemutatott újdonság iránymutató járműtechnológiai arzenálját is igazolja. Nagy-Britanniában a „WhatCar?”magazin az új BMW 5-ös sorozatot választotta meg az év abszolút legjobb új autójának, az „Autocar” magazin pedig a modellnek ítélte az év üzleti limuzinjának járó díjat. A hetedik generáció az „Auto Zeitung” német autós szakmagazin „AutoTrophy” olvasói szavazásának „Luxusautó” kategóriájában, valamint az „Auto Bild Allrad” magazin legjobb összkerékhajtású autókat megválasztó olvasói szavazásán is diadalmaskodott. Utóbbi esetben az új 5-ös BMW a 40 000 euró feletti ársáv legjobb összkerékhajtású személyautójának járó díjat hódította el. A BMW 5-ös sorozat kimagasló járműkapcsolati innovációit ugyancsak számos elismerés és díj igazolta: a modell elnyerte az „auto motor und sport” német autós szakmagazin és a „Chip” számítástechnikai szaklap által közösen meghirdetett „Járműkapcsolati Díj 2017” kitüntetést, illetve a „Computer Bild” számítástechnikai magazin „Arany Computer” díját is. Az 5-ös BMW hetedik nemzedéke mindkét esetben a „Hálózatba kapcsolt járművek” kategóriájában aratott diadalt. Megannyi kitüntetése, elismerése és trófeája után nem meglepő, hogy kimagasló minőségének köszönhetően az új BMW 5-ös sorozat az „Auto Bild” magazin értéktartási versenyének „Value Champion 2017” díját is elhódította. Sőt mi több, az eurotaxSCHWACKEexpert járműszakértői a modellt a legalacsonyabb értékcsökkenésű prémium gépkocsinak is megválasztották. A limuzin és Touring karosszériaváltozatban egyaránt elérhető újdonság a formatervezés területén is látványos sikereket ért el. A BMW 5-ös sorozat hetedik nemzedékének formanyelvét az észak-rajna-vesztfáliai Formatervezési Központ szakmai zsűrije terméktervezési „Red Dot” díjjal, az iF Industrie Forum Design e. V. pedig „Gépkocsi” kategóriában arany fokozatú „iF Terméktervezési Díjjal” ismerte el.

A BMW i3 és a BMW i8 rendkívüli hírnévre tett szert

2017-ben ismét reflektorfénybe került a bajor prémiumgyártó hálózatról tölthető modelljeinek kimagasló járműtervezési- és innovációs erőssége, amelyet a tisztán elektromos meghajtású BMW i3 és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó megannyi elismerése igazolt. Az „Auto Zeitung” német autós szakmagazin „AutoTrophy” olvasói szavazásán a BMW i3 az „Elektromos autók” kategóriájának egyértelmű győztese, míg a BMW i8 a „Hibrid jármű” kategória legjobbja lett. A modellpáros az „Auto Test” autós szakmagazin és az „Ökotrend” környezetvédelmi folyóirat által közösen életre hívott, „Környezetbarát autók tesztje” elnevezésű megmérettetésen is diadalt aratott. A BMW i3 prémium modellt a „Kisautók” között, a BMW i8 plug-in hibrid sportautót pedig a „Kupék” szegmensében választották meg a leginkább környezetbarát modellnek. És ahogyan az új BMW 5-ös sorozat, úgy az „Auto Bild Allrad” magazin összkerékhajtású autókat rangsoroló megmérettetésén a progresszív sportkupé is sikert aratott: a BMW i8 a legjobb összkerékhajtású hibridnek járó trófeát nyerte el. A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktot eközben a „WhatCar?” és az „Autocar” magazin is a 2017-es esztendő legjobb elektromos autójának választotta meg.

2015 és 2016 után a BMW i8 sorozatban harmadik alkalommal, 2017-ben is győzelmet aratott a „Nemzetközi Év Motorja Díj” választáson, a plug-in hibrid sportautó háromhengeres benzinmotorja ezúttal ismét az 1.4 – 1.8 liter hengerűrtartalmú modellek mezőnyében bizonyult a legjobbnak. A BMW hálózatról tölthető modelljeinek idei sikersorozatát a BMW X5 xDrive40e iPerformance modell trófeája koronázta meg: a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt modellt az egyesült államokbeli „Green Car Journal” magazin a 2017-es év SUV modelljének választotta.

Járműkapcsolat: az innovációs iránymutatóként betöltött piacvezető pozíciót díjak és elismerések nyomatékosítják

2017-ben a bajor prémiummárka nem csupán átfogó modellpalettájával, de innovatív járműkapcsolati megoldásaival is elismerések sorát zsebelte be. A BMW az „Auto Bild” német autós szakmagazin legjobb márkákat értékelő szavazásán aratta egyik legnagyobb idei sikerét, hiszen a hálózatba kapcsolt járművek között, a vezetést támogató rendszerek terén, a központi operációs rendszer áttekinthetősége és működtethetősége szempontjából, a gépkocsik okostelefon- és internet-kapcsolatait összesítő kategóriában, illetve a kifinomult szolgáltatások szegmensében is abszolút győzelmet aratott.

A BMW egyértelműen iránymutató pozícióját a BMW Professional navigációs rendszer, a BMW WLAN Hotspot és a BMW Touch Display fényes trófeái is igazolják, hiszen az „auto motor und sport” német autós szakmagazin és a „Chip” számítástechnikai szaklap által közösen meghirdetett „Járműkapcsolati Díj 2017” kitüntetés a navigációs rendszerek, a multimédiás funkciók és a járművezérlési koncepciók kategóriában is Münchenbe vándorolt.

Első helyen a BMW és a BMW Group

A legjobb vállalatokat elemző és értékelő Best Brands Organisation 2017-ben a BMW-nek ítélte oda a legjobb nemzetközi márkának járó elismerést, mialatt a BMW AG a „Robb Report” magazin által első ízben életre hívott „Luxus Kitüntetés” díj „Üzleti vállalkozás” mezőnyében aratott diadalt. Sőt mi több, az „Auto Test” autós szakmagazin és az „Ökotrend” környezetvédelmi folyóirat által közösen életre hívott, „Környezetbarát autók tesztje” elnevezésű megmérettetésen a BMW Group a leginkább környezetbarát gyártónak járó kitüntetést is elnyerte.

A 2017-ben elnyert díjak, elismerések és kitüntetések újfent azt igazolják, hogy a BMW nem csupán élen jár a csúcstechnológiákkal felvértezett gépkocsik és az innovatív szolgáltatások kifejlesztése, illetve értékesítése terén, de forradalmi megoldásaival a jövő mobilitási irányzatait is formálja. A bajor prémiumgyártó innovációs erősségének története ugyanakkor hosszú évtizedekre tekint vissza: 2017-ben az ikonikus BMW 600 és a legendás BMW M1 ismételten elnyerte a nívós szakmai magazinok olvasóinak abszolút tetszését. Amíg előbbi az „Auto Bild Klassik” magazin „Arany Klasszikus Kormánykerék” díját, addig utóbbi a „Motor Klassik” magazin „Motor Classic Award” díját zsebelte be.

A BMW 2017-ben elnyert legfényesebb trófeái, elismerései és kitüntetései:

Az „Auto Zeitung” német autós szakmagazin által:

A legjobb hibrid járműnek járó „Green Mobility Trophy” díj a BMW i8 plug-in hibrid sportautónak

A legjobb elektromos autónak járó „Auto Trophy” díj a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktnak

A legjobb közép-méretosztálybeli autónak járó „Auto Trophy” díj a BMW 3-as sorozatnak

A legjobb prémium autónak járó „Auto Trophy” díj a BMW 5-ös sorozatnak

A 25 000 és 50 000 euró közötti ársáv legjobb SUV modelljének járó „Auto Trophy” díj a BMW X3 modellnek

Az „Auto Test” autós szakmagazin és az „Ökotrend” környezetvédelmi folyóirat által:

A „Környezetbarát autók tesztje” elnevezésű megmérettetés leginkább környezetbarát gyártónak járó kitüntetése a BMW Group-nak

A leginkább környezetbarát autónak járó kitüntetés a 94 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral felszerelt BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktnak a „Környezetbarát autók tesztje” elnevezésű megmérettetés „Kisautók” kategóriájában

A leginkább környezetbarát autónak járó kitüntetés a BMW i8 plug-in hibrid sportautónak a „Környezetbarát autók tesztje” elnevezésű megmérettetés „Kupék” kategóriájában

A „Sport Auto” német autós szakmagazin által:

Az 50 000 euró alatti legjobb sportlimuzinnak / sportkombinak járó „Sport Auto Award” díj a BMW 340i modellnek

Az 50 000 euró alatti legjobb sportkupénak járó „Sport Auto Award” díj a BMW M240i Coupé modellnek

Az 50 000 euró alatti legjobb kabriónak / roadsternek járó „Sport Auto Award” díj a BMW M240i Cabrio modellnek

A 100 000 euró alatti legjobb sportkupénak járó „Sport Auto Award” díj a BMW M2 Coupé modellnek

Az „Auto Bild Allrad” német autós szakmagazin által:

A 40 000 euró feletti ársáv legjobb összkerékhajtású személyautójának járó „Four-Wheel Drive Car of the Year“ díj a BMW 5-ös sorozatnak

A legjobb összkerékhajtású hibridnek járó „Four-Wheel Drive Car of the Year“ díj a BMW i8 plug-in hibrid sportautónak

A „Motor Klassik” magazin által:

Az 1970-es évek klasszikusának járó „Motor Classic Award” díj a BMW M1 modellnek

Az „Auto Bild Klassik” magazin által:

A kisautó-, illetve kompakt-szegmens klasszikusának járó „Arany Klasszikus Kormánykerék” díj a BMW 600 modellnek

Az „auto motor und sport” német autós szakmagazin és a „Chip” számítástechnikai szaklap által:

Az intelligens hálózatba kapcsolt legjobb járműtechnológiának járó „Járműkapcsolati Díj 2017” kitüntetés az új BMW 5-ös sorozatnak

A legjobb navigációs rendszernek járó „Járműkapcsolati Díj 2017” kitüntetés a BMW Professional navigációs rendszernek

A legjobb multimédiás funkciónak járó „Járműkapcsolati Díj 2017” kitüntetés a BMW WLAN Hotspot-nak

A legjobb járművezérlési koncepciónak járó „Járműkapcsolati Díj 2017” kitüntetés a BMW Touch Display-nek

Az „Auto Bild” német autós szakmagazin által:

A legjobb autóipari márkát megillető „The Best Brands” kitüntetés a BMW-nek a hálózatba kapcsolt járművek között, a vezetést támogató rendszerek terén, a központi operációs rendszer áttekinthetősége és működtethetősége szempontjából, a gépkocsik okostelefon- és internet-kapcsolatait összesítő kategóriában, illetve a kifinomult szolgáltatások szegmensében

A „Computer Bild” számítástechnikai magazin által:

Az intelligens hálózatba kapcsolt legjobb járműtechnológiának járó „Arany Computer” díj az új BMW 5-ös sorozatnak

Az „Auto Bild” német autós szakmagazin és a „Schwacke” német piackutató intézet által:

A legértékállóbb prémium modellnek járó „Wertmeister 2017” díj az új BMW 5-ös sorozatnak

Az „auto motor und sport” német autós szakmagazin által:

A kompakt kategória legjobb dizájn-innovációját elismerő 2017-es „Autonis” díj a BMW 2-es Coupé modellnek

A közép-méretosztálybeli autók legjobb dizájn-innovációját elismerő 2017-es „Autonis” díj a BMW 4-es Coupé és a BMW 4-es GranCoupé modellpárosnak

Az észak-rajna-vesztfáliai Formatervezési Központ szakmai zsűrije által:

A személyautó kategória 2017-es terméktervezési „Red Dot” díja az új BMW 5-ös limuzinnak

Az iF Industrie Forum Design e. V. által:

A gépkocsi kategória 2017-es arany fokozatú „iF Terméktervezési Díja” az új BMW 5-ös limuzinnak

A Best Brands Organisation által:

A legjobb nemzetközi márkának járó elismerés a BMW-nek

A „Robb Report” magazin által:

Az „Üzleti vállalkozás” kategória „Luxus Kitüntetés” díja a BMW AG-nek

Az Engine Technology International szakmai zsűrije által:

A világ legjobb 1.4 – 1.8 hengerűrtartalmű erőforrásának járó „Nemzetközi Év Motorja Díj 2017” a BMW i8 plug-in hibrid sportautó turbófeltöltésű, háromhengeres benzinmotorjának

A EuroCarBody által:

„EuroCarBody Award 2017” díj az új BMW 6-os GranTurismo modellnek

A „WhatCar?” brit autós szakmagazin által:

Az év abszolút legjobb új autójának járó „Car of the Year” díj a BMW 520d modellnek

A 20 000 és 40 000 angol font közötti ársáv legjobb elektromos autójának járó „Car of the Year” díj a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktnak

A 25 000 angol font feletti ársáv legjobb hot hatch modelljének járó „Car of the Year” díj a BMW M140i modellnek

Az „Autocar” brit autós szakmagazin által:

A legjobb üzleti limuzinnak járó „New Car Awards” díj az új BMW 5-ös sorozatnak

A legjobb elektromos autónak járó „New Car Awards” díj a BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktnak

Az év innovációs iránymutatójának járó „Technology Award” díj a BMW-nek

A „Test Aankoop / Test Achat” belga autós szakmagazin által:

A legjobb családi kombinak járó „Best of the Test” elismerés a BMW 3-as Touring modellnek

A „Green Car Journal” egyesült államokbeli autós szakmagazin által:

A 2017-es év SUV modelljének járó „Green SUV of the Year” díj a BMW X5 xDrive40e iPerformance modellnek

A „U.S. News and World Report” osztrák magazin által:

A luxuskategória legjobb családi kompakt SUV modelljének járó „U.S. News Best Car” díj a BMW X3 modellnek

A „cars.co.za” szaúd-arábiai autós szakmagazin és használtautó-kereső oldal által:

A legjobb luxusautónak járó „Consumer Awards” díj a BMW 750Li Design Pure Excellence modellnek

A legjobb nagyteljesítményű autónak járó „Consumer Awards” díj a BMW M2 Coupé modellnek

A „Car and Driver Magazine” brazil autós szakmagazin által:

A legjobb prémium limuzinnak járó „Best Premium Sedan” elismerés az új BMW 5-ös sorozatnak

Az „NDTV Car and Bike” indiai szakmagazin által:

A 2017-es esztendő legjobb luxusautójának járó „Luxury Car of the Year” kitüntetés a BMW 7-es sorozatnak

A Toyota utánajárt, melyik a legnépszerűbb pick-up Magyarországon

A pick-up szegmens, jóllehet a terep- és útviszonyok nem feltétlenül indokolnák, évek óta töretlen népszerűségnek örvend hazánkban, ami részben a kedvező adózási feltételekre, részben pedig a modellek praktikus voltára vezethető vissza.

Amellett ugyanis, hogy a helyüket a legkeményebb terepen is megálló, rendkívüli rakodó és vonókapacitással, teherbírással rendelkező erőgépek, a mai pick-upok jellemzően a legmodernebb aktív biztonsági rendszerekkel és kényelmi funkciókkal felszerelve egészen személyautós vezetési élményt kínálnak, és már-már reprezentációs célra is megállják a helyüket. Van néhány márka, amely az elmúlt évtizedekben nevet szerzett magának a szegmensben, idehaza és nemzetközi szinten egyaránt, de vajon melyik a legnépszerűbb pick-up ma Magyarországon?

A világ számos országában, így sok afrikai, dél-amerikai, dél-kelet ázsiai országban, vagy épp Ausztráliában a pick-upok jelentette terepképességek az út- és terepviszonyok miatt a mindennapi használat alapfeltételei, olykor túlzás nélkül élet és halál kérdése is lehetnek, sokszor az alapvető, települések közötti közlekedés is elképzelhetetlen lenne nélkülük. Magyarországon szerencsére nem ez a helyzet, ám itt is meg vannak azok a területek, legyen szó az energetikai szolgáltatókról, az agráriumban tevékenykedő vállalatokról, vadásztársaságokról, erdészetekről, vagy épp az építőiparról, ahol a pick-upok a munkavégzés alapvető eszközeinek számítanak. Míg korábban a kritikus hangok hajlamosak voltak divatjárműként tekinteni rájuk, a számok azért mást mutatnak (idén az első 11 hónap magyarországi újautó értékesítés 3,4%-át tették ki a pick-upok, szemben a valóban divatjárműnek számító SUV-k 28,4%-ával), bár tény, hogy részesedésük a teljes piacból hazánkban érezhetően magasabb, mint Európában. Elég, ha a világ számos országában a pick-up szinonimájaként emlegetett Toyota Hiluxot vizsgáljuk: míg az Európában az idei év első 11 hónapjában eladott 37.672 Hilux a márka európai értékesítéseinek 4,3%-át teszi ki, addig az ugyanezen időszakban Magyarországon értékesített 1.076 Hilux a Toyota hazai eladásainak 12,2%-át jelenti, azaz csaknem háromszor akkora szegmens súlya Magyarországon, mint Európában. No de melyik Magyarország legnépszerűbb pickupja?

A kérdés nem olyan egyszerű, mint első pillantásra gondolnánk. Ha a hazai regisztrációs adatokat nézzük, azt látjuk, hogy a TOP3 pick-up esetében a sorrend a következő: Ford Ranger (1.526 darab), Toyota Hilux (1.076 darab) és Isuzu D-Max (431 darab). Ha azonban az adatokat megtisztítjuk a regisztráció után forgalomból kivont és külföldön újraértékesített, azaz re-exportált darabszámtól, és a valóban hazánkban maradó pick-upokat vizsgáljuk, egészen másként alakul a sorrend: az első ez esetben a Toyota Hilux (1035 darab), ezt követi a Ford Ranger (883 darab), és harmadik az Isuzu D-Max (419 darab). Látható, hogy a Ranger esetén megdöbbentően magas, 42%-os a re-export arány, hasonló csak az ötödik helyen álló Nissan Navara (36,4%) és a hetedik Fiat Fullback (22,3%) esetén látható. Mindennek köszönhetően a teljes pick-up szegmens esetében 21%-os a re-export arány, azaz a hazánkban január ás november között regisztrált 4.149 pick-upból csupán 3.288 darab maradt Magyarországon. A teljes magyarországi személyautó és haszongépjármű piac esetében egyébiránt 14% a re-export aránya, azaz a pick-up szegmens e tekintetben valamelyest felülreprezentált.
Ha tehát a címben megfogalmazott kérdésre keressük a választ, Magyarországon is a világ és Európa első számú pick-upja, az egyébiránt jövőre 50 éves pick-up legenda, a Toyota Hilux a legnépszerűbb választás, ami a hazai pick-up értékesítések 31,5%-át jegyzi.

Toyota: 2018 tavaszától indulhat a hidrogén töltőállomás-hálózat fejlesztése Japánban

A 2017 májusában megkezdődött tárgyalások eredményeképpen 11 cég egy új vállalat megalapításáról írt alá szerződést az abszolút zöld, melléktermékként tiszta vizet kibocsátó üzemanyagcellás autók (FCV) számára készült hidrogéntöltő állomások (HRS) teljes körű fejlesztése céljából. Az új vállalat megalapításának tervezett időpontja 2018 tavasza.

c, a JXTG Nippon Oil & Energy, az Idemitsu Kosan, az Iwatani, a Tokyo Gas, a Toho Gas, az Air Liquide Japan, a Toyota Tsusho valamint a Japán Fejlesztési Bank.

Az új japán vállalat létrehozásától a jórészt a fenti vállalatok által működtetett hidrogénalapú kezdeményezések felgyorsítását várják. A hidrogén üzemanyagcellás meghajtású autók fejlesztésében egyértelműen vezető szerepet tölt be a Hidrogén Tanács munkájában is meghatározó, a Lexus prémium márkát is jegyző Toyota, amely a sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás Mirai személyautó mellett ma már a technológiával hajtott targoncát, buszt és kamiont is gyárt, (és nem utolsó sorban 5600 a technológiával kapcsolatos szabadalmát ingyenesen osztotta meg versenytársaival a technológia mihamarabbi széleskörű térnyerése érdekében). A hidrogéntöltő állomások hálózatának kiépítése ugyanakkor Japánban közös célnak mondható, hiszen a kormány és a különböző szektorok képviselői egyaránt támogatják a fejlesztést. A japán gazdasági, ipari és kereskedelmi minisztérium iparági szerve, a Hidrogén- és Üzemanyagcella-stratégiai Tanács által 2016. március 22-én kiadott Hidrogén- és üzemanyag-stratégiai ütemterv szerint a hidrogénnel hajtott üzemanyagcellás autók népszerűsítésének kezdeti szakaszában, 2020-ig a célkitűzés 160 töltőállomás létrehozása és 40 000 üzemanyagcellás jármű értékesítése. Az új vállalat célja az infrastruktúra-fejlesztők, az autógyárak és a pénzügyi intézmények közötti együttműködés erősítése a japán HRS-ek és FCV-k üzembe helyezésének felgyorsítása és fellendítése érdekében.

Az új vállalat a következő tevékenységeket tervezi:
• Hidrogéntöltő állomások stratégiai üzembe helyezése: a vállalat 10 éven belül teljesíti küldetését. Az első szakaszban, azaz az első négy évben az új vállalat 80 új töltőállomás megépítését tűzi ki célul. Ennek eléréséhez a jelenlegi tagokon kívüli vállalatokkal is együtt kíván működni. Az új vállalat kormányzati támogatásokkal és önkormányzati iniciatívákkal számolva saját, önálló hidrogéntöltő állomás üzembe helyezési tervet fejleszt azért, hogy Japánban olyan környezet jöhessen létre, amelyben számos használó élvezheti majd az üzemanyagcellás autóval való közlekedést.
• Hozzájárulás a hidrogéntöltő állomások hatékony működtetéséhez: A hidrogéntöltő állomások működését az infrastruktúra-fejlesztők felügyelik. A tőlük származó, telepítésre és működésre vonatkozó információkat rendszerezik, majd hasznosítják. Ezáltal az országosan állomásokat üzembe helyező és működtető vállalat a következő módon járul hozzá a hatékony működtetéshez, illetve a további, ütemtervben szereplő célok eléréséhez:
• Az FCV-használók kényelmének növelése: Az új vállalat szeretné, ha minél többen élnének a hidrogén nyújtotta lehetőségekkel, ezért az Association of Hydrogen Supply and Utilization Technology (HySUT) céggel közösen az állomásokat illetően felhasználóbarát fejlesztésekbe kezd. A HySUT már eddig is tett lépéseket a piacbővítés tekintetében, és a növekvő igényeket figyelembe véve megnövelte a szolgáltatási időt.
• A költségek csökkentése és a szabályozások felülvizsgálata: Az új vállalatnak a költségek csökkentése érdekében olyan kérdésekkel is foglalkoznia kell, mint a felszerelések szabványosítása vagy a szabályozások felülvizsgálata. Ennek érdekében olyan külső szervezetekkel lép együttműködésre mint a Fuel Cell Commercialization Conference of Japan (FCCJ), illetve a HySUT.

A műveletek teljesítése érdekében a tagvállalatok a következő tevékenységi köröket látják el:
• Az infrastruktúra-fejlesztők az új vállalat nevében befektetnek a töltőállomásokba és meg is építik azokat.
• A hidrogéntöltő állomások hatékony telepítése, a használók kényelmének növelése, a széleskörű ismertség fokozása, valamint az első szakaszban az üzemanyagcellás járművek piaci térnyerésének fellendítése érdekében az autógyárak anyagilag is hozzájárulnak az új vállalat tevékenységéhez.
• A pénzügyi intézmények befektetéseik által részben fedezik a HRS-ek telepítési költségeit. A pénzügyi intézmények biztosítják a szükséges forrásokat, amíg a HRS-üzlet fenntarthatóvá válik, vagyis az első szakaszban mérséklik az infrastruktúra-fejlesztők anyagi korlátait, illetve segítséget nyújtanak új résztvevők bevonásában is.

Ahhoz, hogy Japán teljes mértékben hidrogénalapú társadalommá váljon, a HRS-üzletág fenntarthatóvá tételére és az FCV-k elterjedésére van szükség, mégpedig a lehető leggyorsabban. Ezért az új vállalat növelni kívánja a HRS-működtető vállalatok, valamint a befektetők részvételének mértékét.

Gyártás alatt az új Nissan LEAF Európában

Hivatalosan is megkezdődött a világ legnépszerűbb elektromos járműve, a Nissan LEAF következő generációjának gyártása az európai ügyfelek számára.

Legurultak az első Nissan LEAF-ek a Nissan egyesült királyságbeli, sunderlandi gyárának gyártósoráról, így megkezdődött a februárig tartó visszaszámlálás, amikor az első ügyfelek átvehetik járművüket.

A vállalat által a Nissan Intelligent Mobility keretében felvázolt jövőkép megtestesítőjeként a már nemzetközi díjakkal is kitüntetett új modell teljes megújuláson esett át, hogy nagyobb hatótávolságot, dinamikus dizájnt, továbbfejlesztett vezetéstámogató technológiákat és fokozottabb összekapcsolhatóságot nyújtson.

Kevin Fitzpatrick, a Nissan Europe regionális gyártásért felelős alelnöke a következőket mondta el: „A Nissan vezető szerepet tölt be az elektromos járművek európai bevezetésében 2011 óta, és évről-évre egyre több ügyfelünk osztozik velünk a vezetéssel kapcsolatos jövőképünkben.

Izgalommal tölt el minket, hogy megkezdődött a gyártás Sunderlandben, és az is, hogy februárban már az európai piacokon is elérhetővé válik az új Nissan LEAF.”

Az új Nissan LEAF nagyobb, 378 km-es* hatótávolságot kínál egyetlen feltöltéssel, így a járművezetők hosszabb utakat tehetnek meg a kibővített európai CHAdeMO gyorstöltőhálózathoz kapcsolódva.

Az új Nissan LEAF, többek között, az alábbi csúcstechnológiákat kínálja:

Az új ePedal technológiával a vezetők mindössze egy pedál lenyomásának szabályzásával gyorsíthatják, lassíthatják és állíthatják meg az autót, így még könnyebbé válik az irányítás, és a vezetés is stresszmentesebb lehet. Az ePedal még lejtőn is képes megtartani az autót, és már belépő szinten is alapfelszereltségként érhető el.
A fejlett ProPILOT vezetéstámogató rendszer szabályozza az elöl haladó jármű mögött tartott távolságot, és kormányozza is a járművet, hogy segítsen azt a sáv közepén tartani. Ezek a funkciók jelentősen hozzájárulnak a vezetési élményhez autópályán, illetve sűrű és zökkenőmentesen haladó forgalomban egyaránt.
A ProPILOT Park technológiának köszönhetően az új LEAF-fel a parkolás mindössze egy gombnyomás. Ez a teljesen automatikus parkolási funkció a nagyfelbontású kamerák képét feldolgozó technológiát és az autó különböző pontjain található 12 ultrahangos érzékelő adatait használva biztonságosan és pontosan irányítja be az autót a parkolóhelyre.

A Nissan LEAF 2013 óta készül az Egyesült Királyságban az európai piacokra. 2011 óta, a Nissan Japánban található oppamai üzeméből történő szállítások megkezdése óta már több mint 85 000 darab kelt el belőle Európában. A Nissan Sunderlandi üzemére fordított korábbi 420 millió fontos befektetésen túl egy további 36 millió fontos befektetés is támogatta a Nissan LEAF bevezetését, és mindeközben 2000 új munkahely jött létre a Nissannál és egyesült királyságbeli beszállítói láncánál.

Nem sokkal a gyártás megkezdése előtt a Nissan LEAF megkapta első jelentős nemzetközi díját az évente megrendezett New Yorki-i CES-en (Consumer Electronics Show), a CES Unveiled ceremónián. A LEAF-et a következő díjakkal tüntették ki:

A CES Legjobb innováció díj győztese az Intelligens járművek és önvezető technológia kategóriában, valamint a CES kitüntetettje a Technológia egy jobb világért kategóriában

A Nissan LEAF mellett a Nissan sunderlandi gyárában készülnek a piacvezető Qashqai és Juke crossoverek, illetve az Infiniti márka Q30 és QX30 modelljei is. Az üzem a tavalyi évben ünnepelte 30 éves fennállását, és ebben az évben az összes gyártási mennyiség meghaladta a 9 millió járművet, ezzel az üzem megerősítette pozícióját, mint a valaha volt legnagyobb autógyár az Egyesült Királyságban.

Duplakuplungos automataváltó került a MINI-be

A két tengelykapcsolóval dolgozó, hétfokozatú Steptronic automataváltó anélkül gyorsítja fel a háromajtós MINI, az ötajtós MINI és a MINI Cabrio egyes modellváltozatait, hogy egy pillanatra is megszakítaná az erőforrásból érkező teljesítmény és forgatónyomaték leadását.

A brit prémiumgyártó egy újfajta váltóval fokozza tovább a kisautó-szegmens megalapítójának eredendően sportos karakterét: a háromajtós MINI, az ötajtós MINI és a MINI Cabrio egyes modellváltozataihoz opcionális extrafelszereltségként megrendelhető duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltó a rendkívül gyors sebességváltás, a kivételesen sima kapcsolási érzet és az optimalizált belső hatékonyság hármas egységével kecsegtet. Az új technológia első ízben a három MINI modellsorozat meghatározott erőforrásaihoz válik elérhetővé, az alapfelszereltség részeként kínált hatfokozatú manuális váltó alternatívájaként. A két tengelykapcsolóval dolgozó új váltó extrém élénk sebességváltási dinamikával fokozza a vezetés élményét, miközben az automataváltók összes kényelmi funkcióját is magában hordozza.

A MINI ügyfele a duplakuplungos automataváltót egy vadonatúj fejlesztésű, elektronikus előválasztó karral vezérelheti, amely a hajtáslánc haladás (D), üres (N) és rükverc (R) állásba kapcsolása után minden esetben ugyanabba a központi pozícióba tér vissza. A váltó parkoló funkciója (P) a P gomb megnyomásával kapcsolható be. A kivételesen sportos vezetési stílus és a manuális sebességváltás (M) érdekében aktiválható sport (S) üzemmód a haladás (D) állásba kapcsolt előválasztó kar balra billentésével érhető el. Az új technológia elektronikus vezérlőegysége a MINI központi navigációs rendszerével is együttműködik, miközben az erőforrás Start / Stop opcióját és a hajtáslánc vitorlázó funkcióját támogatva a modell üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását is csökkenti.

Motorsportban fejlesztett működési szisztéma a még intenzívebb vezetési élményért

A MINI duplakuplungos automataváltójának működési szisztémája közvetlenül a motorsport élvonalából érkezik meg a gyártósorokra, a technológia így többek között azt is lehetővé teszi, hogy a sofőr anélkül váltson felfelé és gyorsuljon a kívánt sebességre, hogy egy pillanatra is megszakadna az erőforrásból érkező teljesítmény és forgatónyomaték leadása. A MINI ügyfelének ráadásul még a gázpedállal sem kell játszania az optimális sebességi fokozat aktiválásához, hiszen a duplakuplungos automataváltó elektronikus vezérlőegysége – a versenypályás használathoz hasonlóan – még folyamatos padlógáz esetén is a másodperc törtrésze alatt, a vezetési szituáció szerinti legoptimálisabb fordulatszámnál kapcsolja be a hajtásba a következő fokozatot – folyamatos teljesítmény- és forgatónyomaték-leadással fokozva a vezetés élményét.

Mindezt a duplakuplungos automataváltó speciális szerkezeti felépítése teszi lehetővé. A technológia lényegében két váltót integrál egyetlen közös házba, a folyamatos teljesítmény-és forgatónyomaték-leadás pedig a két belső tengelykapcsoló precízen összehangolt működésével érhető el. Az egyik váltó a páros (2, 4, 6), míg a másik a páratlan (1, 3, 5, 7) sebességi fokozatokat és a rükverc állást kapcsolja, utazás közben így az egyik kuplung oldott, a másik pedig zárt. Egymást követő sebességváltások közben a két tengelykapcsoló felváltva, észrevétlenül kapcsolódik be a hajtásba.

Ha például a MINI harmadik sebességi fokozatból gyorsít, a páratlan fokozatokat kapcsoló tengelykapcsoló teljesen zárt, míg a páros oldali oldott állapotban van. Az elektronikus vezérlőegység eközben előkészíti a következő – ez esetben negyedik – sebességi fokozatot, majd a vezetési szituáció szerinti legoptimálisabb fordulatszámnál fokozatosan oldja a páratlan oldali kuplungot, a páros fokozatokért felelős tengelykapcsolót pedig ezzel párhuzamosan zárja. A teljesítmény- és forgatónyomaték-leadás így egy pillanatra sem szakad meg, a művelet ráadásul bármelyik manuális szerkezetnél gyorsabban, szinte észrevétlenül kapcsol.

Minden vezetési szituációban a legoptimálisabb sebességi fokozat

Hogy minden pillanatban a legoptimálisabb sebességi fokozatot készítse elő, a duplakuplungos automataváltó elektronikus vezérlőegysége folyamatosan elemzi a sofőr vezetési stílusát és – központi navigációs rendszerrel felszerelt modellek esetében – a MINI előtt álló útvonal sajátosságait. A technológia a gázpedál állását, az erőforrás aktuális fordulatszámát, a sebességet és az aktivált vezetési üzemmódot egyaránt figyelembe veszi. A váltó így a vezetési- és forgalmi szituációk hirtelen változásaira is rendkívül gyors sebességváltásokkal képes reagálni. Ha például az intenzív gyorsítás váratlanul félbeszakad, a duplakuplungos automataváltó gondolkodás nélkül, a másodperc törtrésze alatt visszavált egy sebességi fokozatot.

A két belső tengelykapcsoló precízen összehangolt működése nem csupán gyorsabbá, de simábbá is teszi a gyorsulásokat és a lassításokat. A szinte észrevétlen sebességváltások jóformán csak a legintenzívebb gyorsulási manőverek közepette, a sebességi fokozatok gyors felfelé kapcsolgatásakor hallhatók, a váltásokról azonban legtöbbször csak a fordulatszámmérő mutatójának apróbb mozgásai árulkodnak. A technológia ráadásul terhelésváltási reakcióktól mentes, a manuális sebességváltókhoz hasonlóan.

Hét sebességi fokozat az intenzívebb vezetési élmény és a még nagyobb utazási komfort érdekében

A duplakuplungos automataváltó hét sebességi fokozata a hatfokozatú manuális váltóhoz képest szélesebb fokozat-kiosztásokat kínál, gyorsulás közben így az egymást követő sebességi fokozatok között kisebb a fordulatszám-eltérés, amely nem csupán sportosabb vezetést, de komfortosabb utazást is garantál. A folyamatos motorkapcsolatnak köszönhetően a duplakuplungos automataváltó már egészen alacsony fordulatszám-tartománytól intenzív gyorsulási folyamatot kínál, amely haladás (D) állásban, sport (S) üzemmódban és manuális sebességváltás (M) esetén egyaránt elérhető. Sport (S) üzemmódban a technológia minden sebességi fokozatban szinte tiltásig forgatja az erőforrást, a felfelé kapcsolásokat pedig minden korábbinál gyorsabban véghezviszi. A sport (S) üzemmód a manuális sebességváltás (M) opcióját is felkínálja, az előválasztó kar balra billentése után a MINI ügyfele szekvenciálisan kapcsolgathat az egymást követő sebességi fokozatok között. Lefelé kapcsoláshoz csupán az elektronikus vezérlőegységgel dolgozó előválasztó kar előretolása, míg felfelé váltáshoz a kar enyhe hátrahúzása szükséges.

Automatizált sebességváltások esetén (D vagy S állásban) a duplakuplungos automataváltó vezérlőegysége nem csupán a MINI ügyfelének vezetési stílusát, de – az adott modell felszereltségétől függően – a MINI központi navigációs rendszerének adatait is elemzi. Ilyenkor a technológia a MINI előtt álló útvonal feltérképezésével készül fel a legoptimálisabb sebességváltásokra. Hajtűkanyarhoz vagy forgalmi csomóponthoz érkezve például a váltó automatikusan visszakapcsol egy fokozatot, hogy a motorfék erejével segítse a lassulást. Ha azonban az éles kanyart sorozatos egymásutánban több is követi, a technológia egészen addig nem kapcsol magasabb fokozatba, amíg a MINI az utolsó ideális ívet is el nem hagyja – ezzel is garantálva a lehető legdinamikusabb kanyarvételeket és segítve az intenzív kigyorsítást.

A duplakuplungos automataváltó ugyanakkor – a hagyományos szerkezetek tengelykapcsolóihoz hasonlóan – csúsztató funkciót is kínál, a MINI így a gázpedál megérintése nélkül, már a fékpedálról lelépve mozgásba hozható. A kettős tömegű lendkeréknek köszönhetően a technológia már a legalacsonyabb fordulatszám-tartományból is folyamatosan, hajtáslánc-vibráció és karosszéria-rezonancia nélkül gyorsítja fel a modellt a kívánt sebességre.

Optimalizált belső hatékonyság az erőforrás Start / Stop opciójával és a hajtáslánc vitorlázó funkciójával

A brit prémiumgyártó duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltójának elektronikus vezérlőegysége mindezek mellett egy sor innovatív tulajdonsággal fokozza a háromajtós MINI, az ötajtós MINI és a MINI Cabrio egyes modellváltozatainak hajtáslánc-hatékonyságát. A felesleges üzemanyag-égetés elkerülése érdekében például a technológia a forgalmi dugókban állva automatikusan aktiválja az erőforrás Start / Stop opcióját.

Sőt mi több, a hajtáslánc MID és GREEN vezetési üzemmódokban elérhető vitorlázó funkciója a duplakuplungos automataváltóval felszerelve is működik. Ez esetben a technológia azonnal szétkapcsolja a hajtásláncot, amint a MINI ügyfele leveszi a lábát a gázpedálról. A modell ilyenkor üresben, motorfék nélkül, a lehető legalacsonyabb pillanatnyi üzemanyag-fogyasztással gurul. A hajtáslánc vitorlázó funkciója a központi navigációs rendszerrel és intelligens vezetést támogató rendszerekkel felszerelt MINI modellek esetében működik a legprecízebben és a leghatékonyabban. Ha például a technológia a navigációs rendszer adatainak elemzése vagy a fedélzeti kamera képe alapján úgy ítéli meg, hogy torlódáshoz vagy forgalmi csomóponthoz közelítve hamarosan fékezni kell, a hajtáslánc a másodperc törtrésze alatt azonnal összeáll, hogy motorfék segítségével kezdje meg a lassítást.

Itt a tél, így fagyasszuk le Toyotánkat

Remek reklámfilmmel emlékezteti ügyfeleit a zord télidőre való felkészülés szükségességére a Toyota. Az üzenet önmagában is hasznos, viszont a látvány és ami mögötte van, egyenesen lenyűgöző.

Jön a tél, és amennyi szépséget, annyi veszélyt is tartogat, nem utolsósorban autónkra nézve. Sokszor a csúszós utakig, párásodó szélvédőig el sem jutunk, ha éjjel befagy az autó, reggel egy nyithatatlan mozgásképtelen „szobor” várja a munkába induló családot a ház előtt.

Miközben az átlagos autósok azon igyekeznek, hogy megelőzzék az autó jegesedését, egy csapat brit reklámszakember pont ennek ellenkezőjét tűzte ki magának. A Toyota téli felkészülésre buzdító szpotjához ugyanis jégtömbbe ágyazták a márka soros bestsellerét, a C-HR városi szabadidőjárművet.

Azt gondolhatnánk, nincs is ennél egyszerűbb feladat, de persze, mint a legtöbb dolog, ami könnyűnek tűnik, ennek a végrehajtása is különös felkészülést igényelt.
A folyamat a tényleges forgatás előtt 24 órával vette kezdetét. A frissen mosott autót desztillált vízzel permetezték be, majd beálltak vele egy hermetikusan lezárt hűtőkamrába. A hőmérsékletet mínusz 20 fokra állították, és vártak – gondolnánk, de ennyi kevés lett volna a filmrendező által megálmodott jégcsaperdőhöz. Ezért óránként felnyitották a kamra ajtaját, és újabb adag vizet locsoltak végig az autón. A 24. óra végére a karosszéria egyes pontjain 10 centiméter vastagra nőtt a jégpáncél – kezdődhetett a forgatás!

Kivéve, persze, hogy az ajtók nem nyíltak, az utastérből pedig amúgy sem lehetett volna kilátni. Ezért óvatosan kiolvasztották a csomagtérfedelet, és egy bátor önkéntes azon keresztül bemászott az autóba, és a bőszen integető segítők körvonalait alig-alig kivéve kigurult a kamrából.

Az egyes beállításokat előre megtervezték, hiszen nem volt sok ideje a stábnak: a hitelesség érdekében nem stúdióban, hanem a szabadban forgatták a filmet, méghozzá októberben, hogy a téli időszakra készen legyen a videó. Ezért amint elhagyta a fagyasztót, párologni, gőzölögni, olvadni kezdett a C-HR jégpáncélja. Másfél tucatnyi beállításból kellett lefilmezni még fagyott állapotában az autót, hogy aztán érzékletesen mutathassák be az egyes karosszériaelemeknél az olvadást.

Ami a legfontosabb: a film forgatása során a Toyota C-HR-nek nem esett bántódása. A kis crossover remekül bírta a megpróbáltatást, a hibrid hajtásláncnak meg sem kottyantak a sarkköri viszonyok, és első próbálkozásra azonnal beindult az autó.

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK