Főoldal Blog Oldal: 303

Legyártották az 500 ezredik Audit Győrben

Az Audi Hungaria járműgyártása fontos mérföldkőhöz érkezett: elkészült az 500 ezredik autó, egy Audi TT S Győrben és indult Nagy-Britannia felé, új tulajdonosához. Az autó „viperazöld” színű egyedi lakkozást kapott és egy 2 literes négyhengeres benzinmotor hajtja, amely szintén az Audi Hungariánál készült.

A járműgyártás hosszú hagyományra tekint vissza az Audi Hungariánál.

„Az első Audi TT modellek gyártása közel 20 évvel ezelőtt, 1998-ban kezdődött Győrben. 2013-ban nyitottuk meg a teljes gyártási folyamatot lefedő új járműgyárunkat, ahol azóta 500 000 négykarikás autót gyártottunk az első csavartól az utolsóig“ – mondta
Arnd-Robert Sponagel, az Audi Hungaria járműgyártásért felelős igazgatósági tagja. „Emellett a következő évben a prémiumkategóriás kompakt SUV-val, az Audi Q3 modellel tovább bővítjük termékpalettánkat, majd egy évvel később megkezdjük az újabb, teljes egészében Győrben készülő modell, az Audi Q4 gyártását. Ezzel a modellel az Audi belép a Compact Utility Vehicles (CUV) szegmensébe.“

A járműgyártás 4 000 munkatársa jelenleg az Audi TT Coupé és Roadster, valamint az Audi A3 Limousine és Cabriolet modelleket gyártja Győrben. Sportos testvéreik, az Audi TT RS Coupé és Roadster, valamint az Audi RS 3 Limousine szintén a győri gyártósorról gördülnek le.

Az előkészületek már gőzerővel folynak az Audi Q3 sorozatgyártására.
Az új Q-modellek gyártásához egy 80 000 négyzetméteres karosszériagyár épül Győrben.

A Kia Stonic sajtóbemutatóján jártunk

Kellemes, exkluzív környezetben mutatkozott be a Kia Stonic, a dél-koreai autógyártó apró crossovere.

A sajtótájékoztatón elhangzott: tavaly, azaz 2016-ban) több mint 8 millió autót értékesítettek – újdonság, hogy megnyílt az új gyár Mexikóban, így a termelés még magasabb szinteket érhet el.

A Kia az ötödik legnagyobb autógyártó vállalat a világon, Európában az egyetlen, amely 8 éven keresztül minden évben tudta növelni az eladásait. Magyarországon már 4%-os piacrésük van, 2018-ban el akarják érni az 500 ezres eladást Európában, ehhez járul hozzá a legújabb modell, a Stonic.

Idén bemutatták a Rio-t, a Picanto-t, most a Stonic-ot és idén érkezik még a Stinger is. A Sportage 207 000 db eladásnál jár, most érkezik a Stonic, ami lényegében a Sportage kistestvéreként aposztrófálható – itt jött is a nagytigris-kistigris hasonlat.

Az SUV szegmens értékesítése EU-ban az utóbbi években 60 százalékkal nőtt. Magyarországon ez a szám 2012 és 2016 között 295 százalékos növekedést jelent. 2009-ben megjelent a Soul, ami az egyik első és szebb SUV volt, amit nem értettek: nagyobbnak vagy épp kisebbnek képzelték el, nem tudták hogy mire szánták. Utána az évek folyamán folyamatosan jelentek meg új autók ebben a szegmensben. Az SUV az egyik legdinamikusabban fejlődő szegmens Európában.

  • Honnan jönnek az SUV vásárlók? BMPV szegmentből (például Kia Venga, kis egyterűek), B szegmensből, C szegmensből, hagyományos egyterűből.
  • Miért döntenek SUV mellett? Két okból kifolyólag: a márkahűség és a külső design. 2018-ban 360 db darab autót akarnak itthon értékesíteni (3.8 százalék piacrés).

A vadonatúj Kia Stonic vonzó, igazi európai jelenség. Valódi crossover, amely minden eddigi Kiánál jobban a vevői igényekhez alakítható, kívül és belül egyaránt.

A motorválasztékban többféle, takarékos és alacsony emissziójú benzines és dízel erőforrás szerepel, egyelőre csak kézi kapcsolású sebességváltókkal. A kormányzást és a felfüggesztést az európai vásárlók ízlésének megfelelően hangolták. A padlólemez és a karosszéria nagyarányú nagy szakítószilárdságú acéltartalmának köszönhetően a Stonic minden helyzetben magabiztosan viselkedik.

Az új Kia Stonic kategóriájának egyik „legokosabb” modellje, számos olyan technológiai megoldással, amelyek a kezelhetőség, a biztonság, a menetkomfort és az utazási kényelem fokozását szolgálják. Az előrelátóan megtervezett karosszéria tágas és kiválóan variálható kabint határol.

A dél-koreai Sohari üzemben készülő Stonic dizájnja a Kia Motors európai és dél-koreai formatervező központjainak kooperációs munkája. Az autó minőségét a többi Kia modellhez hasonlóan egyedülálló 7 éves vagy 150 000 km-es garancia támasztja alá. A Stonic még 2017-ben, a harmadik negyedév során megérkezik az európai márkakereskedésekbe, egy olyan szegmensbe, amely várhatóan Európa legdinamikusabban fejlődő piaca lesz a következő években.

A B-SUV szegmens: Európa legnagyobb piaci területe lesz 2020-ra
Az új Stonicot a Kia bevallottan hódító szándékkal küldi a térség legújabb és legdinamikusabb fejlődést mutató piaci szegmensébe. A szuperminikre épülő szabadidő-terepeseket tömörítő B-SUV kategória éves eladásai jelenleg 1,1 millió darabnál tartanak Európában – ez a teljes piac 7%-át teszi ki -, de évről évre intenzív növekedés várható és 2020-ra az értékesítés elérheti a kétmillió autót.

“Eladási mennyiségben a B-SUV szegmens várhatóan 2021-re már hasonló nagyságú lesz, mint az egy kategóriával nagyobb C-SUV-ok piaca: ez a számokban azt jelentheti, hogy tíz Európában eladott új autó közül egy a Stonic szegmenséből talál majd gazdára” – magyarázta Michael Cole, a Kia Motors Europe ügyvezető igazgatója. “A B-SUV szegmens komoly vonzerőt jelenthet a körülötte lévő spektrum vevői számára, így akár 21%-ra is tehető azok száma, akik a B szegmens kisautóiból ilyen nagyobb szabadidő-terepesekbe ülhetnek át, mindemellett 15% pártolhat át a kompakt C szegmensből is, megunva a családi ferdehátút. A Stonic ezen felül azoknak ugyancsak alternatíva lehet, akik kompakt egyterű autójukat cserélnék le.” Hozzátette: “A Stonic lehet a legizgalmasabb új autó ebben a rendkívül gyorsan bővülő osztályban, a Kia Motors egyedülálló garanciális feltételei, a márkához köthető bizalom, a megbízhatóság, a minőség, valamint a tetszetős forma remek ütőkártyának számít. Eme folyamatosan fejlődő szegmensben a Kia Stonic méltán pályázhat a legkelendőbb autó címére.”

Külső megjelenés: látványos forma és minden idők leginkább személyre szabható Kia modellje

A Stonic tervezésekor alapvető célkitűzésnek számított az európai hangulat megjelenítése, ami vonzóvá teszi az autót. A Stonic karosszériáját a Kia Motors németországi, Frankfurti, európai formatervező stúdiójában álmodták meg, de a munkákba szoros együttműködéssel kapcsolódott be a dél-koreai Namyangban működő formatervező központ is.

Kompakt méret és alacsonyan tartott súlypont jellemzi a karosszériát, amelyet mind formájában, mind funkcionalitásában a nagyobb Kia szabadidő-terepesei inspiráltak. Rövid első és hátsó túlnyúlásaival (830 mm és 730 mm), elegánsan hosszú gépháztetejével, valamint alacsony magasságával (1520 mm) a Stonic üdítően sportos jelenség, de ez nem veszélyezteti azt a kedvelt magas üléspozíciót, amit a vásárlók általában elvárnak a SUV-októl. Az autót körbeölelő fekete alsó burkolatok, illetve az első és hátsó védőbetétek szintén jót tesznek a megjelenésnek. A funkcionalitást tetősínek javítják.

A formatervre nagy hatással volt a Kia Motors vezető formatervezőjének, egyben elnökének azon filozófiája, miszerint az egyszerűség gyönyörködtet. Az eredmény a márka legfeltűnőbb autóinak egyike, amely egy sor egyedi elemnek köszönhetően már messziről és azonnal felismerhetően Kia. A márkavédjegynek számító „tigrisorr” hűtőmaszkot itt 3D hatású krómozott betéttel tették hangsúlyosabbá, míg a széles C-oszlopok olyan markáns formajegyek, amelyek a legtöbb Kián felbukkannak a kisautóktól a SUV-okig. Szintén elmondható, hogy a Stonic abban is követi a filozófiát, hogy karosszériája határozott, vízszintes vonalakat ötvöz lágyabb részletekkel. Az autó elején látható párhuzamos vonalak lágyan „omlanak le”, összeköttetésbe hozva ezt a részt az övvonallal. Lágy, szoborszerűen kimunkált részletek keverednek kontrasztosan a hűtőmaszk éles, vízszintes vonalaival, kiemelve az alacsonyan lévő légbeömlőket, a védőbetéteket és a ködfényszórókat. Az 1760 mm-es karosszériaszélességet nagyobbnak éreztetik a fényszórókat körülvevő LED-es nappali menetfények, amelyek kiviteltől függően tartozékai az autónak.

A profilt vizsgálva feltűnő az alacsonyan tartott tetővonal, és a B-SUV modellekre jellemzően hátrahúzott A-oszlopok: mindezek a már említett hosszú gépháztetővel igazán sportos összhatást eredményeznek. A karosszéria teljes hossza 4140 mm, míg a tengelyek közötti távolság 2580 mm, ami nem tekinthető csekélynek. Az ajtókon határozott éllel jelennek meg az oldalvonalak, továbbá különlegesen domborodnak a fényezett lemezfelületek.

Az övvonal és a hátsó kerékjárat az autó végére fókuszáltatja a tekintetet, izmos, erőt sugárzó formával. A hátsó lámpák kialakítása rendkívül innovatív és látványos, mintegy leképezve a fényszórók hasonló megoldását. A kettőség újra szerephez jut: a letisztult vonalú karosszériát markáns vonalú lökhárítók és védőbetétek teszik látványossá.

A B-SUV szegmensben nagyon fontos vásárlói szempont az autók személyre szabhatósága, a Stonic megfelel ennek a kihívásnak. Az autó különleges hatású ’Targa-style’ C-oszlopai természetes, könnyed megoldással kötik össze a tetőt a karosszériával – szinte tálcán kínálkozik a lehetőség a kétszínű fényezésre. A pluszpénzért, opciós lehetőségként választható kettős fényezést a 2013-ban a Genfi Autószalonon bemutatott Kia Provo tanulmányautó inspirálta.

A Kia Stonic vásárlói alaphelyzetben kilencféle fényezés közül választhatnak, a tető ötféle színben kérhető, összesen pedig húszféle kéttónusú kombináció adódik. A választott karosszériaszíntől függően, a tető Aurora fekete, Electric zöld, Signal vörös, Clear fehér vagy Tan narancs lehet. A sztenderd 15 colos lemez keréktárcsák helyett 15 vagy 17 colos könnyűfémek állnak rendelkezésre (extraként vagy kiviteltől függően).

Vezethetőség: agilis, sportos viselkedés, élmény minden utazás

A Kia Stonic a B-SUV szegmens karakteresen izgalmas, dinamikusan vezethető autója, kiemelkedő menettulajdonságokkal, kezes viselkedéssel az európai igények alapján. A fejlesztőcsapat céljai között szerepelt a sportos, precíz vezethetőség és a nagy sebességnél is biztonságos stabilitás.

Elmondható, hogy az eddigi Kia modellekhez képest a mérnökök itt nagyobb hangsúlyt fektettek a nem túlzottan sportos, ám az irányíthatóságnál azonnali reakciókat kiváltó viselkedés megteremtésére. Az első tengelyen lévő hidraulikus egységek csökkentik a felütések okozta kellemetlen csapást, mindemellett nagy sebességgel haladva kevésbé „úszik el” az autó.

A felfüggesztés tervezésekor a fejlesztők arra törekedtek, hogy a karosszériamozgások lineárisak legyenek, a konkurenciát megelőző finom rugózással. A Stonic kormányzásának hangolása is hasonló szemlélettel zajlott, az irányíthatóság precízebb, a reakciók közvetlenebbek, mint a rivális márkáknál, az áttételezés 14,1:1, a két végállás között a kormány 2,52 fordulatot tesz meg. A magára a kormányoszlopra szerelt szervomotor pontosabb irányítást és több visszajelzést ad. A könnyűépítésű erőforrások nem terhelik túlzottan az első tengelyt, így elmarad a kellemtelen orrnehézség, illetve a nehézkes kanyarodás.

A Stonic nagyteljesítményű fékrendszerrel rendelkezik a biztos lassulás érdekében, elöl 280 mm átmérőjű hűtött, hátul 262 mm átmérőjű tömör tárcsákat találni.

Minden Stonic elsőkerék-hajtású, alapfelszereltségének része az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC), és a teljes körű védelmet nyújtó VSM (Vehicle Stability Management) is. A rendelhető vezető-asszisztensek között megtalálható a:

• Torque Vectoring Braking: csökkenti az ívbelső kerékre jutó nyomatékot, csökkentve az alulkormányzottságot, így téve gyorsabbá, stabilabbá a kanyarodást
• Cornering Brake Control: kanyarban szabályozza az ívbelső kerekekre jutó fékerőt, ezzel javítja a stabilitást
• Straight Line Stability: egyedileg fékezi a kerekeket egyenes úton, vészfékezés esetén a leghatékonyabb megállás érdekében
• Hill Start Assist: emelkedőn segíti az autó elindulását, ideális olyan autónál, amit elsősorban városi környezetben használnak

Hajtásláncok: könnyű építésű, hatékony, kis hengerűrtartalmú motorok

A Stonic a Kia modellpalettájának legmodernebb fejlesztésű benzin- és dízelmotorjaival fut, amelyek maximális mechanikai hatékonysággal, nagy teljesítménnyel és kiváló rugalmassággal garantálják a vezetés élményét.

Várhatóan a Stonic eladásainak jelentős részét teszi majd ki a korszerű, csupa könnyfém építésű 1,0 literes T-GDI (Turbo-Gasoline Direct Injection, közvetlen befecskendezéses turbós benzines) erőforrás. Erre a soros háromhengeres turbós benzinmotorra rendkívül élénk gázreakció és nagyon kedvező üzemanyag-fogyasztás jellemző, ugyanakkor kompakt, könnyű építése miatt nem terheli felesleges tömeggel az első tengelyt, s így nem rontja az autó precíz irányíthatóságát. Ennek a hatékony üzemű 1,0 literes T-GDI motornak a legnagyobb teljesítménye 120 LE 6000/percnél, maximális forgatónyomatéka 172 Nm 1500-4000/perc között. Létezik 100 LE-s kivitelben is, de ez csak 2018-ban érkezik.

Az 1.0 literes T-GDI motorral szerelt korábbi Kia modellekhez képest a Stonic erőforrásai új osztott hűtőrendszert tartalmaznak a blokk és a hengerfejek számára, továbbá egy szintén új, kétfokozatú, nagynyomású olajszivattyút. A 120 LE-s változat 10,3 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/h-t, vegyes üzemanyag-fogyasztása 5,0 l/100 km. CO2 kibocsátása 115 g/km (NEDC, vegyes érték).

Elérhető kétféle atmoszférikus (feltöltés nélküli), négyhengeres, szívócső-befecskendezéses MPI (multi-point injection) benzinmotor is: az 1,25 literes változat legnagyobb teljesítménye 84 LE (122 Nm), CO2 kibocsátása 118 g/km (NEDC, vegyes érték), a nagyobb 1,4 literes 100 LE-t (133 Nm) teljesít, CO2 kibocsátása 125 g/km (NEDC, vegyes érték). Mindkét MPI motor új hűtőrendszert kapott módosított záró szeleppel. Ezáltal javult az üzemanyag-hatékonyság, csökkent a motor bemelegedési ideje. A Stonic motorválasztékának leggazdaságosabb erőforrása egyértelműen a Kiánál régóta ismert 1,6 literes CRDi dízel, amely 110 LE-t és 260 Nm-t tud felmutatni, CO2 kibocsátása 109 g/km, hivatalos vegyes fogyasztása 4,2 l/100 (NEDC, vegyes érték). Az olajhűtő bypass szelepe lehetővé teszi, hogy a motor a korábbinál gyorsabban melegedjen be, míg a folyamatosan változó szállítású olajszivattyúval magasabb fordulaton is hatékony a kenés.

A Stonic minden erőforrásához jelenleg kézi kapcsolású, hatfokozatú sebességváltó csatlakozik alapfelszereltségként, ötfokozatú manuálissal egyedül az 1.25 literes MPI változatot szerelik. A Stonic ezen alkatrészei új fejlesztésű egységek, csökkentett súrlódással, így biztosítva nagyobb hatékonyságot és kellemes kapcsolási érzetet. Az új golyós csapágyak súrlódó felülete a korábbinál kisebb, az erőátviteli egységek hatékonyságának 1%-os javulása érdekében.

Az automaták kedvelőitől egyelőre türelmet kér a Kia, hamarosan elkészül a hétsebességes, duplakuplungos robotváltó – az 1.0 literes T-GDI motorhoz – de ennek bevezetése legkorábban csak 2018-ban lesz esedékes.

Utastér: a stílus, a technológia és az egyediség kombinációja

A külsőhöz hasonlóan, a Stonic belső formaterve is az európai stílust követi, a kialakításért a Kia németországi tervezőközpontjának munkatársai feleltek, akik szorosan együttműködtek a vállalat dél-koreai stúdiójának szakembereivel.

A Stonic utastere jóformán tükörképe a karosszériának, azaz egyenes vonalak és letisztult felületek jellemzik. A beltérben meghatározóak a határozott, geometriai formák, a könnyen áttekinthető műszerfalat a külső ihlette. Az első utas előtti festett rész a műszerpulton egyértelműen a „tigrisorr” hűtőmaszkra utal, míg a szélekre került szellőzők formájukkal a fényszórók alakját követik.

Az ergonomikus kialakítású műszerpult széles, vízszintes felülete optikailag növeli, szélesíti a teret, ugyanakkor helyet ad a legmodernebb technológiáknak is. A műszerfal középrésze enyhén a vezető felé fordul, tetején pedig szinte lebeg a HMI (human-machine interface) infotainment rendszer kijelzője. A legjobb leolvashatóság érdekében ezt az érintőképernyőt magasra, az utasok látómezejébe emelték, a rendszer kezelését pedig néhány külön gomb is könnyíti. Fontos, hogy a Stonic hűtését, fűtését, szellőztetését vezérlő nagyméretű panel könnyen elérhető az érintőképernyő alatt, kezelése a forgókapcsolókkal rápillantás nélkül is egyszerű.

A karosszériához hasonlóan, a Stonic utastere is egyedileg színezhető a vásárlók igénye szerint, összesen négyféle látványcsomaggal: szürke, bronz, narancs és zöld elemek rendelhetők. A választott csomagoknak megfelelően, a színekhez igazodik a kabin kárpitozása és dekorációja, a vezető sportos, alul lapított karimájú kormányt forgat. A Stonic ülései alapkivitelben egyszerű feketék, míg a szürke, narancs és zöld csomagok esetén kétszínű sötét- és világosszürke a kárpitozás, műbőr/szövet anyaggal, kontrasztos tűzésekkel a varrásoknál. Bronzszínű csomaggal a Stonic kárpitozása minden esetben fekete műbőr.

Praktikus megoldások: okos térkihasználás, tágas, variálható utastér

A Stonic átgondolt tervezése során különös figyelmet fordítottak a leghatékonyabb belső helykihasználásra. A kabin bőséges helyet kínál mind a vezetőnek, mind az utasoknak: az első lábhely 1070 mm, a hátsó 850 mm, a fejtér elöl 996 mm, hátul 975 mm, míg a vállszélesség az első sorban nagyvonalú 1375 mm, a hátsóban 1355 mm. A magasra emelt műszerfal nem zavarja, az elöl helyet foglaló utasok térdét és érdekes, de annál fontosabb apróság, hogy az alul lapított kormánykarima is javítja a vezető térérzetét. A 45 literes üzemanyagtank a hátsó ülés alá került, így a hátsó utasok kényelmesen alacsony pozícióban ülhetnek és bőven jut hely a lábuknak.

A Stonic fedélzetén számos praktikusan kialakított rakodóhely is található. A tervezők tanulmányozták a konkurens modellek megoldásait, ezért arra törekedtek, hogy a jobb kihasználhatóság érdekében nagyobb tárolókat alakítsanak ki. Például a középkonzol alján található duplatálcás rekeszben elférnek a legnagyobb kijelzőjű okostelefonok is (mint az Apple iPhone 8 Plus, az iPhone X, a Google Pixel XL, vagy a Samsung Galaxy Note8). Minden ajtózseb palacktartós (elöl 1,5, hátul 0,5 literes palackoknak), míg elöl kettős pohártartó kapott helyet. A 7,0 literes kesztyűtartó méretét úgy alakították ki, hogy elférjen benne egy iPad vagy más hasonló tablet. A vezető külön tartóban helyezheti el a napszemüvegét, az előre-hátra 55 mm-t csúsztatható kényelmes kartámasz alatt pedig további 3,3 literes rakodóhely található.

A Stonic variálható, alaphelyzetben 352 literes (VDA) csomagtartójában kétlépcsős álpadló osztja fel a teret. Ez lehetővé teszi a felhasználóknak, hogy igényeik szerint változtassák a csomagtér méretét, illetve, hogy sík rakodófelületet alakítsanak ki, ha le vannak döntve a hátsó üléstámlák. A felső pozícióban rögzített padló alatt a tulajdonosok rejtett rekeszeket alakíthatnak ki. A vadonatúj Kia Stonic a B-SUV szegmens egyik legszélesebb rakodónyílásával rendelkezik (1022 mm), a vásárlók pedig az alapáron járó defektjavító készlet helyett ideiglenes pótkereket (mankókereket) is vásárolhatnak. A csomagok rögzítésében oldalt elhelyezett kampók segítenek. A hátsó üléstámlák ledöntésével a Stonic maximális raktérkapacitása 1155 liter lehet.

Technológia: fejlett okostelefon integráció és egyéb fedélzeti funkciók

A Stonic számos olyan intuitív technológiát vonultat fel, amivel fokozza a komfortot és az utazási kényelmet. Ez a B-SUV szegmens egyik legmodernebb autója, olyan high-tech infotainment rendszerrel, amely könnyedén és zökkenőmentesen kapcsolódik teljes körűen az okostelefonokkal, továbbá vezérelhető velük az autó számos funkciója.

A nagyméretű, 7,0 colos érintőképernyő a Stonic műszerfalának szó szerinti központi egysége, eleme. A rendszer alaphelyzetben rendelkezik Apple CarPlay (iPhone 5 vagy újabb készülék) és Android Auto (Android 5.0 Lollipop vagy újabb operációs rendszer) szolgáltatással, on-the-go használható az Apple Maps és a Google Maps a navigációhoz, a zenehallgatás (stream), továbbá a hangvezérlés is rendelkezésre áll (Siri vagy OK Google). Lehetséges a „pinch-and-swipe” és a hangvezérlés, opcionális a navigáció és a digitális vételű DAB rádió. Elöl alaptartozék az USB port, amelyről az utasok szükség szerint tölthetik is mobilkészülékeiket. A középső kartámasz megrendelése esetén a hátsó utasok számára is van USB port a fedélzeten.

A műholdas navigációs rendszerrel felszerelt Stonic a TomTom szoftveres támogatására épülő Kia Connected Services technológiát használja. A feláras kapcsolati csomag tartalmazza a hatékony navigáláshoz szükséges élő közlekedési információkat, a traffipax jelzéseket és ezek riasztását, az érdekes pontok (POI) keresését, valamint az időjárás előrejelzést. A Kia Connected Services szolgáltatáshoz ingyenes frissítési lehetőség jár, amelynek időtartama az új autó vásárlásától számított hét év.

A többi Kia modellel megegyezően, a Stonic is számos komfortnövelő tartozékot kínál a tulajdonosoknak. Ezek közé tartozik a három fokozatban fűthető első üléspár, a fűthető kormánykerék, a hat hangszórós audioberendezés, a tempomat, a fényre elsötétedő belső visszapillantó, a komfort kulcskezelés és a nyomógombos motorindítás, a tolatókamera, az automata légkondicionáló, az eső- és fényszenzor, valamint a távfény asszisztens.

Biztonság: könnyű és merev karosszéria, vezetéstámogató asszisztensek

A Stonic karosszériája merev és könnyű padlólemezre épül, amely a maximális biztonság alapja. Az új szabadidő-terepes karosszériájának jelentős része nagy szakítószilárdságú acélokból (AHSS – Advanced, High Strength Steel) áll, úttörő módon pedig 98 méter hosszan tartalmaz ragasztott szerkezeti elemeket, amelyek tovább növelik a váz merevségét és a biztonságot. A karosszéria tervezett deformációval, az utastér alatt és fölött hatékonyan vezeti el az ütközési energiákat és erőhatásokat, ezzel is védve a bennülőket. A Stonic alapból hat légzsákos (front, oldal, és függöny), a gyerekülések biztonságos rögzítésére a hátsó sorban Isofix pontok találhatók.

 

Az aktív biztonság érdekében, az új Kia Stonic a márka legújabb DRiVE WISE
Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) technológiáját is felvonultatja. Az ADAS-t azért hozták létre – és fejlesztik folyamatosan -, hogy segítse a vezetőket a jármű biztonságos irányításában, miközben segítséget is nyújt a felmerülő veszélyek, veszélyhelyzetek elkerülésében. A Stonic esetében az alábbi ADAS technológiák érhetők el: ütközés megelőző Forward Collision-avoidance Assist (FCA)** gyalogosfelismerővel; holttér-figyelő Blind-spot Collision Warning (BCW) hátsó Rear Cross-traffic Collision Warning (RCCW) forgalomfigyelővel kiegészítve; sávelhagyásra figyelmeztető Lane Departure Warning (LDW). A sávtartó Lane Keeping Assist (LKA) 2018 közepétől lesz elérhető az autóhoz.

Újdonságként fáradtságérzékelő Driver Attention Warning (DAW) is elérhető, ez a kimerült, álmos vezetőket próbálja megkímélni a balesetektől. Európában minden negyedik baleset okozója az álmosság, a kimerültség***. A rendszer egyaránt figyeli a járművet és a vezetőt, szükség esetén pedig figyelmeztető hangjelzést ad és a műszerfalon grafikusan is üzen, ha az autó mozgásából arra az elemző következtetésre jut, hogy csökken a vezető koncentrációja.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

[TESZT] Kia Rio 1.4 MPI EX Premium – az igazi kistigris

A tigris tigrise. Azaz Dél-Korea egyik sztárja. Úgy hívják, hogy Kia. Még pontosabban Kia Rio, amit teszteltünk.

Engem az sem zavar, hogy szinte mindenben a Toyota érzést adja. De egyébként évek óta látszik rajta egyfajta minőségi design, ami a nyugati féltekén élőket célozza és kifejezetten jól jött az autó konszern típusainak. Nos, igen, hiszen Peter Schreyer csapata itt tevékenykedik már régóta, akinek többek között a Beetle és az Audi TT Roadster is volt köszönhető. Sőt, a KIA „tigris orr” szintén. Körülbelül tíz éve történt a tervezőasztalon az a pálfordulás, ami ma összetéveszthetetlenné és igazán egyedivé teszi ezt a dél-koreai típust. És az óta tarol az amerikai és az európai kontinensen is. Ilyen ütemű tartós növekedésre egyik autógyártó sem volt képes, amit felmutatott a Kia és az anyavállalat Hyundai.

A motortérben nekem kifejezetten tetszik, hogy csak a motor köszön vissza és nem mindenféle műanyag fedelek tömkelege, aminek elbontása fél óra lenne. Ebben a kocsiban csak az van, ami kell így semmiképpen nem lesz az autószerelők réme.

Megnéztük, még az égőcsere is csak egy perc, szóval ma már nemigen találni ehhez hasonlatos új autót. Nincs felesleges kacat és csecsebecse csak a puritán valóság. Egyébként megtévesztésig hasonlít az előző Toyota Corolla kupéra. Belül szintén. És végre (talán utoljára?) egy olyan kijelző egység, ami nem csupán érintőképernyős, hanem még a tavalyi divat szerint épített gombos és tekerős. Ez főleg akkor jó, ha valaki szeret a kocsiban hamburgerezni vagy lángost enni -a lángos már Dubai-ban is nagy divat ám, szóval együnk sokat- na de ki tud minden falat után szappannal kezet mosni, hogy érintőképernyőzzön? Viszont a Rio-ban bármit tud kapcsolgatni, és közben falatozhat is kedvére. Ezt ugye nem gondolja át az ember autóvásárláskor, pedig micsoda fontos opció!

Részletekben a lényeg

De azért ezen tulajdonságok mellett a kocsi fel van szerelve nagyon sok kényelmi funkcióval is:

– HAC visszagurulás-gátló rendszer
– SLS egyenes futás stabilizációs rendszer, amikor egy érzékelő érzékeli az esetleges egyenetlen fékerőt a bal és a jobb oldali kerekek között és kikorrigálja úgy, hogy minden oldalra azonos fékerő hasson
– VSM jármű stabilitás-szabályozás, azaz akkor is fennmarad a jármű stabilitása, ha kanyarodás közben fékezünk
– AEB autonóm vészfékrendszer ahol a kamera és a radar adatait értelmezve ütközés elkerülésére önállóan működésbe hozza a fékeket. Például ha az előttünk folyamatosan haladó gépkocsi hirtelen fékez, vagy éppen egy gyalogos előlép a „semmiből” akkor a Rio azonnal automatikusan fékezni kezd. 8 és 80 km/h közötti tartományból képes teljesen megállni.

Számos meggyőző technológiai plusz

TOMTOM szolgáltatásai pedig a következőt biztosítják:

– LiveTraffic azaz 2 percenként frissülő, szinte élő közlekedési információk fennakadásról, balesetről és ezek miatt természetesen alternatív útvonal lehetőségekről
– időjárás előrejelzés csapadékról, napsütésről és még a várható szélsebességről is
– Traffipax információk a fix és a telepített sebességellenőrzési pontokról
– helyi kereséssel pedig a közelünkben aktuálisan elérhető bevásárlási és éttermi lehetőségekről kapunk információt 500 kategóriában 250 000 helyszínlehetőséggel. Természetesen külföldön is.

A CarPlay segítségével hatékonyan és biztonságosan használható az iPhone telefon is. Vagy éppen válasszuk az AndroidAuto rendszert amelyen keresztül Google Térkép, zeneszámaink, sőt egyéb hasznos információk is elérhetők.

Mindenhol érezni, a minőségi anyagokkal nem fukarkodtak. Akár bőr, akár műanyag, a szemet gyönyörködtető belső vonalak igazán elegáns formatervvel büszkélkednek és rendkívül stílusossá teszik az autót.

Előnyére vált az áttervezés

El kell ismerni, a kocsi jóval szebb, mint az előző Rio. És pontosan akkora a csomagtartója amekkora kell: 325 liter. 40/60 arányban ledöntve ez még tovább növelhető. Figyelem, a hátsó üléssort lehajtva egy teljesen sík csomagtartót kapunk ahol remekül elférnek a terebélyes tárgyak. Maga a csomagtér padló is két állásban rögzíthető. Vagy felső állásba (a teljesen sík csomagtartó érdekében) vagy alsó állásba a még nagyobb tér érdekében. Nyilván mindehhez dukál egy csomagrögzítő háló, amely az apróbb tárgyak rögzítéséhez alkalmas.

További különlegességek: 2 funkciós LED DRL fényszóró, a kettő között pedig a mára tipikussá vált tigris hűtőmaszk, ami abszolút megkülönbözteti a KIA családot egyéb közlekedési eszközöktől.

A külső tükrök természetesen elektromosan behajthatók, és maga a kocsi karosszériája is rejteget némi meglepetést. Ki gondolná például, hogy a Rio típusban 97 méter szerkezeti ragasztó van? Nos, tudni illik, hogy a ragasztott felületek 100%-ban illeszkednek egymáshoz, nem úgy, mint a régebben használt ponthegesztés. Ponthegesztés esetén csak a „pontoknál” rögzült a karosszéria, amely így bizony elmaradt a 100%-os rögzítési lehetőségtől. Vagyis a mai kor autóit – tessék jól figyelni – a maximális biztonság érdekében ahol csak lehet ragasztják!

S ettől függetlenül nem mindegy az acél minősége sem, merthogy mégiscsak hozzájárul ahhoz, hogy minél szilárdabb védelmet adjon a bent ülőknek. A Rio 51%-a fejlett, nagy szakítószilárdságú acélból (AHSS) készül.

Természetesen a légzsákok száma sem elhanyagolható utas védelmi szempontból, éppen ezért a Rio-ban vezető- és utas oldali légzsák, két első légzsák, továbbá teljes hosszúságú függönylégzsák gondoskodik épségünkről.

Mit tud még az infotainment?

Essen azért szó a 7 colos kijelzővel elérhető navigációs és kényelmi rendszerekről is, hiszen sokan alapvetően autóvezetés közben is dolgoznak és előnyös, ha nem a telefont kell nézegetni közben (ami nagyon veszélyes) hanem elegendő csak néhány pillantást a 7 colos kijelzőre vetni:

– a Bluetooth technológia segíti az okos telefon funkciók biztonságos használatát.
– a DAB digitális rádió tökéletesen tiszta és részlet gazdag zenei élményeket kínál
– a hangfelismerő rendszerrel a szóbeli utasításokon keresztül vezérelhető a navi és az audio rendszer, sőt, kérhető üzenetek felolvasása is.

És hogy még a középkonzolra se kelljen pillantani, a legfontosabb információk beprogramozhatók a Supervision műszerfalra, azaz a fordulatszám mérő és a kilométeróra mutató közötti 3,5 colos kijelzőre, úgy mint

– megtett kilométer
– maradék megtehető távolság (az üzemanyag fogyasztás függvényében)
– külső hőmérséklet
– pillanatnyi fogyasztás és
– óra

17 colos keréktárcsái szintén szemet gyönyörködtetőek és nagyon jól állnak neki.

A Rio egyébként háromféle motorral kapható nálunk: a jól bevált 1,4 CRDI, a benzines 1,25 MPI és a benzines 1,4 MPI. Figyelem, csak ez utóbbihoz létezik automata sebességváltó! Manuális váltó esetén pedig választható 5 de akár 6 sebességes is.

Motor variációk és adatok:

1.4 CVVT: 1368 ccm 100 LE 133/4000 Nm/fordulat/perc
1.2 CVVT: 1248 ccm 84 LE 121/4000 Nm/fordulat/perc
1.0 T-GDI: 998 ccm 120 LE 172/1500-4000 Nm/fordulat/perc
1,4 CRDI: 1396 ccm 90 LE 240/1500-2500 Nm/fordulat/perc

2017 Kia Rio 1.4 MPI EX Premium specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1368 cm³

Maximális teljesítmény: 100 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 137 Nm @ 4200

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4065 mm

Szélesség: 1725 mm

Magasság: 1450 mm

Tengelytáv: 2580 mm

Első gumik mérete: 235/40 R19

Hátsó gumik mérete: 235/40 R19

Tömeg, üresen: 1130 kg

Megengedett össztömeg: 1580 kilogram

Csomagtartó mérete: 325 liter, 980 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 45 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 176 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 12.2 s (gyári), 10.1 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.4 l/100 km

Országúti: 4.4 l/100 km

Vegyes: 5.2 l/00 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: na/a l/100km

Országúti: n/a l/100km

Vegyes: 5.0 l/100km

CO2 kibocsátás: 114 g/km

Bővebb információ a Kia magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Hármas Audi győzelem egy drámai DTM futamon Spielbergben

Múlt vasárnap az Audi ismét hármas győzelmet ünnepelhetett a DTM spielbergi versenyhétvégéjén, az osztrák Red Bull Ringen. Egy viszonylag eseménytelen szombati versenyt követően a nézők látványos küzdelemnek lehettek szemtanúi, amelynek végén meglepetésre az Audi Sport Team Rosberg csapat versenyzője, René Rast került ki győztesen.

Az egész vasárnapi versenyt ugyanis Rast csapattársa, Jamie Green dominálta. A brit versenyzőnek Audi RS 5 DTM versenyautójával sikerült ismét megszerezni a pole pozíciót és már rögtön a rajt után ő diktálta az iramot. Green és a szélárnyékban autózó Rast nagyszerű teljesítményével az Audi Sport Team Rosberg eséllyel pályázott egy első-második helyre egészen addig, amíg három körrel a vége előtt az élen haladó Green váratlanul sebességet vesztett és váltóproblémái miatt a 14. helyig csúszott vissza.

Így René Rast DTM-es újonc évében már harmadik győzelmét ünnepelhette a hétvégén, a bajnoki táblázatban pedig egészen a második helyig lépett előre. Ő is egyike annak a hat pilótának, akiknek esélyük van elhódítani a bajnoki trófeát az október 14-15-én Hockenheimben megrendezésre kerülő idényzáró hétvégén. Négyen közülük pedig egy Audi RS 5 DTM versenyautóval állnak majd rajthoz.

„Nekem személy szerint ez egy nagyszerű eredmény” – nyilatkozta Rast. „De nagyon sajnálom, hogy Jamie számára így alakult a verseny. Győzelmet érdemelt volna a mai napon. Egyrészről nagyon boldogok lehetünk, hiszen megnyertük a versenyt, másrészről viszont sajnáljuk, hogy nem lett belőle egy első-második hely.”

Mike Rockenfeller (Audi Sport Team Phoenix) és Nico Müller (Audi Sport Team Abt Sportsline) második illetve harmadik helyével a 2017-es szezonban most először képviseltette magát egyszerre mindhárom Audi csapat a dobogón. Rockenfeller úgy érezte, hogy ez a verseny már elment, miután a futam első harmadában erősen eltalált egy rázókövet. De a kerékcserét követően „Rocky” visszaküzdötte magát az élbolyba, megelőzve többek között a bajnokság jelenlegi éllovasát, Mattias Ekströmöt és Marco Wittmannt, a BMW pilótáját.

Szombati győzelme után Mattias Ekström az ötödik helyen végzett, így sikerült megőriznie vezető helyét a pilóták pontversenyében. A nyolcadik helyről rajtolva a svéd pilótának keményen kellett küzdenie az ötödik helyért járó 10 pontért. Ekström igen kockázatos taktikát választott, hiszen már az első körben kiállt kereket cserélni. Miután a verseny vége előtt nem sokkal behívták a biztonsági autót a pályára, Ekström a mezőny legelhasználtabb gumijain autózva a végsőkig folytatta a küzdelmet. A fordulatokkal teli utolsó szakaszban még így is képes volt megelőzni a BMW versenyzőjét Marco Wittmannt és ezzel megszerezte az ötödik helyet.

Vele ellentétben Loïc Duval a legfrissebb gumikkal vágott neki a véghajrának és ennek köszönhetően az utolsó helyről a nyolcadikra sikerült felküzdenie magát. Ezzel Duval másodszor szerzett pontot a DTM sorozatában.

„Elképesztő verseny volt” – nyilatkozta Dieter Gass, az Audi Motorsport vezetője. „Az első három hely megszerzésével nagyszerű hétvégét zártunk. De rettenetesen sajnálom, ami Jamie-vel történt. Hibátlan teljesítményt nyújtott itt Spielbergen egészen az első naptól kezdve. Kétszer is megszerezte a pole pozíciót és kétség nem fér hozzá, hogy a mai győzelmet is megérdemelte volna. Egy technikai hiba miatt ennyit veszíteni ilyen kevéssel a vége előtt igazán fájdalmas dolog. Mattias (Ekström) egy igazán kockázatos stratégiával küzdötte vissza magát az élre és most éllovasként utazhat Hockenheimbe. A DTM rajongók igazán látványos fináléra számíthatnak.”

Négy Audi pilóta (Mattias Ekström (172 pont), René Rast (151), Jamie Green (137) és Mike Rockenfeller (134)) áll jelenleg a pontverseny első négy helyén. Csupán a BMW versenyzője, Marco Wittmann (134 pont) és a Mercedes-Benz pilótája Lucas Auer (131 pont) van versenyben az Audival a bajnoki címért. A gyártók versenyében az Audi 166 ponttal a Mercedes-Benz előtt jár, és 213 ponttal előzi meg a BMW-t. A csapatokat illetően az Audi Sport Team Rosberg áll az első helyen, nyomában az Audi Sport Team Abt Sportsline alakulatával.

A második verseny eredménye:

1 René Rast (AUTO BILD MOTORSPORT Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Rosberg) 39 kör 57 perc 21.893 másodperc alatt

2 Mike Rockenfeller (Schaeffler Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Phoenix) + 1.025 mp

3 Nico Müller (Playboy Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Abt Sportsline) + 1.824 mp

4 Gary Paffett (Mercedes-Benz) + 3.741 mp

5 Mattias Ekström (Red Bull Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Abt Sportsline) + 6.136 mp

6 Marco Wittmann (BMW) + 7.968 mp …

8 Loïc Duval (Castrol EDGE Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Phoenix) + 8.457 mp

14 Jamie Green (Hoffmann Group Audi RS 5 DTM/Audi Sport Team Rosberg) + 16.754 mp

Tokióban mutatják be a vadonatúj Honda Sports EV-t

Vadonatúj, tisztán elektromos üzemű sportautó-tanulmányról rántják le a leplet a Honda munkatársai 2017. október 25-én, a Tokiói Motor Show-n. A Sports EV megannyi fejlett két- és négykerekű koncepció, illetve sorozatgyártású modell társaságában lép színre a japán fővárosban.

Kiállítják például a – szeptemberi Frankfurti Autószalonon rendkívül pozitív fogadtatásra talált – Urban EV Conceptet és a hatvanadik születésnapját, illetve 100 milliós példányszámát ünneplő Super Cub motorkerékpár jubileumi változatait is. Emellett a Honda NeuV személyi közlekedési eszköz és a vadonatúj CR-V is helyet kap a márka standján, így immáron a japán közönség is megismerheti a márka legújabb fejlesztéseit.

Sports EV Concept

Feltűnő sziluettjével, rugalmas karosszériaelemeivel és barátságos ábrázatával tulajdonképpen minden életstílushoz illik a Tokióban debütáló Sports EV Concept. A tervezőcsapat élvezetesen vezethető, szerethető modell kifejlesztésére törekedett, ami az elektromos hajtáslánc és a mesterséges intelligencia előnyeit ötvözi egy kompakt kocsitestben.

Urban EV Concept

Az elképesztően sikeres frankfurti világpremiert követően a Tokiói Motor Show-n is színpadra gurul a Honda Urban EV Concept. A vadonatúj platformra épülő, elektromos autó egyszerű, letisztult formavilága és kompakt építésmódja a modern városi életvitelhez passzol. Fejlett hajtáslánca mellett olyan csemegék teszik érdekessé, mint a hűtőrács helyére beépített, üzenetek, illetve töltöttségi adatok megjelenítésére is alkalmas kijelző vagy a hatalmas, első üléssort szinte teljesen körülölelő digitális képernyőrendszer, ami még barátságosabbá, szerethetőbbé varázsolja az autót. A típus várhatóan 2019-ben érkezik az európai kereskedésekbe.

Super Cub-jubileum

Két jelentős mérföldkövet is elér idén a legendás Super Cub: pályafutásának 60. évébe lép és elkészül belőle a százmilliomodik példány. Az ünnep alkalmából a Honda apró kiállítást rendez be standján a modell történetéről, egyszersmind felsorakoztatja a jelenlegi modellváltozatokat és két új, jubileumi kivitelt. Utóbbiak Super Cub 110 és Super Cub 125C néven kerülnek majd a szalonokba, s várhatóan éppoly sikeresek lesznek, mint elődeik.

Vadonatúj CR-V

Szintén a Tokiói Motor Show-n találkozhatnak elsőként a szigetország vásárlói a vadonatúj, ötödik generációs CR-V-vel. A világ legnépszerűbb SUV-jaként számon tartott típus ezentúl a Honda kétmotoros i-MMD (Intelligent Multi-Mode Drive) hibrid hajtásláncával is megvásárolható lesz.

Honda NeuV

A NeuV névre keresztelt elektromos személyi közlekedési eszközt a 2017 januárjában megrendezett, Las Vegas-i CES informatikai kiállításon leplezte le a Honda. A márka által fejlesztett, mesterséges intelligenciát kamatoztató Honda Automated Network Assistant rendszer nemcsak önálló közlekedésre képes, hanem arra is, hogy – arckifejezéseit és hangját vizsgálva – kikövetkeztesse a pilóta lelki állapotát, s olyan tanácsokat adjon, amelyek elősegítik a könnyebb, biztonságosabb közlekedést. Emellett a NeuV idővel kiismeri a vezető életstílusát és preferenciáit, s személyre szabott útvonalakat, programokat stb. ajánl a tulajdonosnak, ezáltal még szorosabb viszony alakulhat ki.

Történelmi döntést hozott a Toyota: a hibridek gyártása beindul Amerikában is

A világ legzöldebbnek és leginnovatívabbnak tartott autógyártója, a környezetbarát hibrid modelljeiről ismert Toyota 373,8 millió dollárt ruház be amerikai üzemeibe az Indiana államban készülő Highlander Hybrid gyártásának támogatására. Ezzel a világ vezető prémium hibrid autómárkáját, a Lexust is jelző japán autógyártó most először gyárt majd hibrid hajtásláncokat az Egyesült Államokban.

A Lexus prémium márkával együtt az elmúlt húsz évben immár több, mint 11 millió környezetbarát hibrid autót értékesítő Toyota tovább növeli észak-amerikai beruházásait, hogy továbbra is a hibrid járművek globális szinten is első számú gyártója maradjon: a vállalat 373,8 millió dollárt fektet be öt, az USA-ban működő üzemébe, megalapozva ezzel első amerikai gyártású hibrid hajtásláncának előállítását. Ez összhangban van a piac legszélesebb hibrid modellportfólióját (világszerte 34, Európában és hazánkban 16 modell) kínáló Toyota és Lexus azon célkitűzésével, hogy 2020-ra világszintű értékesítéseinek minimum 50%-át tegyék ki a hibrid hajtású modellek. Európában ez az arány egyébiránt már ma csaknem teljesült: a Toyota estében 40% fölött, a Lexus esetében pedig 90% fölött alakul a környezetbarát hibrid modellek értékesítésének aránya.

A tervek szerint mindegyik projekt még az idén elindul, és legalább 2020-ig működik. A beruházások közt szerepel a hibrid váltómű gyártása a nyugat-virginiai Buffalóban, a 2,5 literes motorok gyártási kapacitásának bővítése a Kentucky államban lévő Georgetownban, a 2,5 literes motorok hengerfej-gyártásának felfuttatása a Missouri államban működő Bodine Aluminum vállalatnál, valamint a Bodine Jackson üzem átalakítása a hibrid váltóművek burkolata és a 2,5 literes motorblokkok gyártásához. Az alabamai Huntsville üzemet teljesen felújítják, hogy alkalmassá váljon a TMGA padlólemezeket kiegészítő motorok gyártására.

„Ez a beruházás világosan jelzi hosszú távú elkötelezettségünket, hogy azokon a piacokon gyártsunk egyre több járművet és alkatrészt, ahol értékesítjük azokat” – fogalmaz Jim Lentz, a Toyota Motor North America vezérigazgatója. „E stratégiánkat úgy alakítottuk ki, hogy jobban szolgálja itteni vásárlóink és értékesítő partnereink érdekeit, egyúttal pedig úgy pozícionálja gyártási tevékenységeinket, hogy a jövőben is tökéletesen kielégíthessük amerikai ügyfeleink igényeit.”

A Kentucky államban gyártott 2,5 literes motorok és a Nyugat-Virginiában készülő hibrid váltóművek olyan, észak-amerikai gyártású hibrid modellekbe kerülnek majd, mint az indianai Princetonban összeszerelt Highlander Hybrid. A Toyota még mindig a benzin-elektromos hajtású hibridek világelső gyártójának számít: e modellek értékesítése az USA-ban már meghaladta a 3 milliós, globálisan pedig a 10 milliós (a Lexust is beleszámítva 11 milliós) darabszámot.

A beruházásnak köszönhetően az alabamai üzemben ötven új munkahely is létrejött. A Kentucky és Nyugat-Virginia államokban működő gyárakban, illetve a Bodine Aluminum üzemeiben most nem számítanak nyereségre, de a beruházások segítenek stabilizálni e gyárak jövőbeli foglalkoztatási szintjét.

„Azzal, hogy beruházunk öt amerikai üzemünkbe, látványosan növeljük legújabb TNGA motorjaink gyártási kapacitását, és Amerikában is meghonosítjuk a Toyota legfontosabb technológiája, a hibrid hajtáslánc gyártását” – mutat rá Jeff Moore, a vállalat gyártási tevékenységért felelős alelnöke. „Ez is azt mutatja, hogy a Toyota mélyen hisz az észak-amerikai gyáripar nemzetközi versenyképességében.”

Az összesen 373,8 millió dollár értékű beruházás a következők szerint oszlik el:
• Toyota Motor Manufacturing, Kentucky: 120.960.000 USD
• Bodine Aluminum Jackson, Tennessee: 14.500.000 USD
• Toyota Motor Manufacturing, Nyugat-Virgina: 115.300.000 USD
• Toyota Motor Manufacturing, Alabama: 106.000.000 USD
• Bodine Aluminum Troy, Missouri: 17.050.000 USD

A mostani, illetve a már korábban ismertetett projektek révén a Toyota már majdnem felerészben (4,1 milliárd dollár értékben) megvalósította azt a vállalását, amit Akio Toyoda, a vállalat vezérigazgatója jelentett be 2017 januárjában, s aminek értelmében a Toyota 10 miliárd dollárt ruház be az USA-ban.

A BMW Startup Challenge fődíját egy ígéretes akkumulátor-technológia nyerte el

A holland székhelyű LeydenJar Technologies BV vállalat szilíciumanód-cellás lítium-ion akkumulátora a jelenleg használt, grafitanód-alapú technológia tízszeres kapacitásával kecsegtet, amely a hatékony energiatárolás területén, megegyező alkalmazási körülmények közepette több mint 50 százalékos abszolút teljesítménynövekedést eredményezhet. Az innovatív fejlesztés a BMW Group müncheni központjában is bemutatkozhat.

Idén 10 ország 62 innovatív technológia-fejlesztési kezdeményezése nevezett a feltörekvő kisvállalkozások úttörő megoldásainak felkarolására létrehozott BMW Startup Challenge nemzetközi felhívására, a szakmai zsűri által megjelölt tíz döntős projekt közül pedig szeptember 26-án Amszterdamban, az öreg kontinens legnagyobb startup-fesztiváljaként számon tartott StartupFest Europe 2017 keretében megrendezett BMW Group Startup Symposium gálaesten választották ki a három nyertest. A felhívásra a BMW olyan kisvállalkozások kezdeményezéseit várta, amelyek a mobilitás és a technológia területén iránymutató termékek, illetve szolgáltatások ötletével kecsegtetnek.

A BMW Startup Challenge fődíját, a Hollandiában gyártott BMW X1 vadonatúj, különleges kiadásának egyéves használati jogát a holland feltörekvő kezdeményezés, a LeydenJar Technologies BV úttörő lítium-ion akkumulátor-technológiai megoldása kapta, amely színtiszta szilíciumanód-cellák alkalmazásával jelentős mértékű elektromos hatótávolság-növekedést és költségcsökkenést ígér a hálózatról tölthető járművek esetében. A kimagaslóan hatékony technológia az előzetes számítások szerint a sorozatgyártásban jelenleg használt, grafitanód-alapú cellamegoldás mintegy tízszeres kapacitásával kecsegtet, amely megegyező alkalmazási körülmények között a hálózatról tölthető gépkocsik több mint 50 százalékos energiatárolási fejlődését eredményezheti. A hétköznapokban mindez nagyobb elektromos hatótávolságot és alacsonyabb kilométerenkénti költséget jelent. A LeydenJar Technologies BV fejlesztése szerint ráadásul az innovatív technológia bármelyik hálózatról tölthető hajtáslánchoz tökéletesen alkalmazható és napjaink legmodernebb akkumulátor-gyártási folyamataiba zökkenőmentesen integrálható.

A BMW Startup Challenge második helyezettjei az ugyancsak holland Wellsun és Skytree kisvállalkozások innovatív megoldásai lettek, holtversenyben. A Wellsun olyan átlátszó, villamosenergia-előállító és -kezelő paneltechnológiát dolgozott ki, amely optimalizálja az önfenntartó energiahálózattal felszerelt épületek által összegyűjtött napenergia felhasználását, míg a Skytree a gépkocsik utastéri levegőjéből kinyerhető szén-dioxid megkötésével és hasznosításával fokozza a belső levegő minőségét, miközben csökkenti a jármű energiafogyasztását és növeli a hálózatról tölthető hajtásláncok hatótávolságát.
A három nyertes projekt lehetőséget kap, hogy a BMW Group teljes körű vendégeként ellátogasson a vállalatcsoport müncheni központjában működő Startup Garage tehetséggondozó műhelybe, ahol a fejlesztők részletesen bemutathatják innovációjukat a BMW termék-és szolgáltatás-beruházásokért felelős szakembereinek.

„Számos kérdés megfogalmazódott bennünk, miközben a legígéretesebb technológia-fejlesztési kezdeményezéseket kerestük. Vajon mennyire kínálnak az egyes projektek kézzelfogható, racionális megoldást a jövő égető problémáira? Összeegyeztethetők-e ezek a BMW értékrendjével? Mennyire tér el az adott felvetés a jelenleg is használt technológiáktól?” – vélekedett a szakmai zsűriben helyet foglaló Menno Kleingeld, a holland VDL Enabling Transport Solutions ügyvezető igazgatója.

„A BMW Startup Challenge tíz döntős projektje által bemutatott innovatív megoldások minősége és sokszínűsége egészen kivételes. A lelkes, motivált kisvállalkozásokkal folytatott interaktív eszmecserék kiváltképp izgalmasak egy olyan élenjáró innovációs iránymutató számára, mint amilyen a BMW Group, különösen akkor, amikor a technológia villámgyors fejlődésen megy keresztül”  – tette hozzá Peter Schwarzenbauer, a BMW AG igazgatótanácsának MINI, Rolls-Royce és BMW Motorrad márkákért felelős tagja, aki a szeptember 26-i BMW Group Startup Symposium gálaesten személyesen gratulált a győzteseknek.

„Rendkívül felemelő érzés volt látni, hogy a szakmai zsűri mindhárom győztesnek holland kisvállalkozások kezdeményezését választotta. Az energiatárolás, a levegőtisztítás és a napenergia-hasznosítás területén elért kivételes eredményükkel mindhárman bizonyították, hogy a Hollandiában székelő feltörekvő vállalkozások a környezetvédelemre központi tényezőként tekintenek” – nyilatkozta Neil Fiorentinos, a BMW Group Hollandia ügyvezető igazgatója.

A szakmai zsűri által kiválasztott tíz döntős projekt:

Etho Inc (Egyesült Államok)
EZY Mobility (Hollandia)
Filigrade BV (Hollandia)
LeydenJar Technologies BV (Hollandia)
Motoshare (Hollandia)
Radygo (Hollandia)
Sense Glove (Hollandia)
Skytree (Hollandia)
Spatial (Egyesült Államok)
Wellsun (Hollandia)

A tíz döntős projekt az akkumulátor-technológia (LeydenJar Technologies BV), a mesterséges intelligencia (Sense Glove), az energia-előállítás (Wellsun), a digitális térképtechnológia (Spatial), a székhely nélkül működő személyszállítás (Motoshare), az IP-biztonság (Filigrade BV), a vezeték nélküli járműtöltés (EZY Mobility), a kiterjesztett valóság (Etho Inc), a sugárzásvédelem (Radygo), valamint a széndioxid-megkötés- és hasznosítás (Skytree) területén kecsegtet iránymutató technológiai megoldásokkal.
A szakmai zsűriben Daan Roosegaarde, a Roosegaarde Stúdiót is alapító holland művész; Evert Jaap Lugt, a feltörekvő kezdeményezéseket csokorba gyűjtő YES!Delft ügyvezető igazgatója; Menno Kleingeld, a holland VDL Enabling Transport Solutions ügyvezető igazgatója; Pieter Waasdorp, a holland Nemzetgazdasági Minisztérium vállalkozásfejlesztési részlegének igazgatója; Anne-Wil Lucas, a tehetséggondozásra, ismeretanyagra és képességfejlesztésre koncentráló Startup Delta programigazgatója; valamint Jochem Cuppen, a „Get in the Ring” kezdeményezés igazgatója foglalt helyet.
Egyedülálló vállalati hálózat a feltörekvő kezdeményezések hatékony támogatásáért
Az ígéretes technológiai innovációkkal kecsegtető feltörekvő kisvállalkozások hatékony támogatására a BMW Group egy iparág-szerte egyedülálló vállalati hálózatot épített ki, amelynek köszönhetően akár már a tervezés kezdeti fázisában bekapcsolódhat a fejlesztésbe és a kiválasztott projekteket a legvégső pontig kísérheti.

A bajor prémiumgyártó forradalmi mobilitási szolgáltatásokra (BMW i Ventures), feltörekvő kisvállalkozásokra (BMW Startup Garage), valamint nagyvárosi innovációkra (URBAN-X) specializálódott társaságainak, illetve projektjeinek közös célja, hogy időben felfedezzék azon kimagasló technológiai és tervezőmérnöki kezdeményezéseket, amelyek a mobilitás fejlődésében és a nagyvárosi életminőség javulásában jelentős változásokat hozhatnak.

– A bajor prémiumgyártó a BMW i Ventures társaság égisze alatt karolja fel azokat a nagyvárosi mobilitás fejlesztésére összpontosító, kivételesen ígéretes projekteket, amelyek a kezdeti együttműködésnek köszönhetően jelentős technológiafejlődési potenciállal és az ügyfelek számára egyre szélesebb szolgáltatás-palettával kecsegtetnek.

– A BMW Startup Garage célja, hogy felkarolja azon feltörekvő, ámde innovatív járműtechnológiákat, amelyek a BMW partnerhálózatához csatlakozva és sorozatgyártásra előkészítve több millió gépkocsiban fokozhatják a vezetés élményét. A divízió kifejezetten olyan technológiákat és szolgáltatásokat keres, amelyek előrelendítik az iparágat. Az ígéretes leendő partnerek a BMW Startup Garage keretein belül lehetőséget kapnak, hogy a BMW Group tesztautójába beépítsék innovációjukat, amelyet a bajor prémiumgyártó tervezőmérnökei és vezetői alapos elemzésnek és vizsgálatnak vetnek alá.

– A 2015-ben útjára indított URBAN-X projekt a MINI egyedi megközelítésében gondolja újra a nagyvárosi életterek létjogosultságát és hatékonyságát. A projekt keretében a MINI olyan vállalkozókkal dolgozik együtt, akik ötletes elképzeléseikkel és innovatív megoldásaikkal azon fáradoznak, hogy vonzóbbá tegyék a jövő nagyvárosainak élettereit. Az URBAN-X messze túlmutat a metropoliszok közlekedési lehetőségein és a járművek hatékonyságán, hiszen iránymutató dizájn-megoldásaival és forradalmi installációival többek között a megújuló energia-előállítás, a környezetvédelem és az újrahasznosítás területén is munkálkodik.

A BMW i Ventures, a BMW Startup Garage és az URBAN-X különlegessége, hogy a pénzbeli támogatáson és az együttműködésre épülő kapcsolat ápolásán felül a feltörekvő kisvállalkozásoknak arra is lehetőséget biztosít, hogy bekerüljenek a bajor prémiumgyártó azon kiváltságos beszállítói és partneri közé, amelyektől a vállalatcsoport évről évre több milliárd euró összértékben vásárol.

A világ 87. legértékesebb brandje a MINI

A világmárkák piaci értékét vizsgáló Interbrand vállalatcsoport idén is összeállította a legértékesebb márkákat rangsoroló TOP 100-as listát, amelyen immáron több mint ötmilliárd amerikai dollárra becsült abszolút értékével a MINI a 87. helyen áll.

A MINI minden kétséget kizáróan az autóipar legegyedibb stílusú márkája, amelynek termékeiből, szolgáltatásaiból és átfogó szemléletéből világszerte emberek milliói merítenek ihletet a hétköznapokban. A brit gyökerekből táplálkozó prémiumgyártó márkaarculatát emellett a termék- és szolgáltatáspaletta, az innovációkra való törekvés, a hamisítatlan egyéniség és a páratlan kommunikációs megoldások szüntelen újragondolása jellemzi, a MINI osztatlan népszerűsége pedig a világmárkák piaci értékét vizsgáló Interbrand vállalatcsoport legfrissebb felmérésének eredményében is visszaköszön: több mint ötmilliárd amerikai dollárra becsült abszolút értékével a brit prémiummárka a 87. helyre lépett fel a világ legértékesebb márkáit rangsoroló TOP 100-as listán.

Az elmúlt évek során a MINI kimagasló márkaérték-növekedésről tett tanúbizonyságot: miközben 2014-ben még nem tudott betörni az Interbrand TOP 100-as listájára, 2015-ben már a 98. helyen debütált, amelyet egy évvel később a 88. helyre, idén pedig a 87. helyre javított fel. A stabil márkaérték-növekedés hátterében a MINI 2015-ben bejelentett átfogó márkaarculat-változása és modellpalettájának szisztematikus újrapozícionálása áll. Az új profil középpontjába a hamisítatlan stílus, az összetéveszthetetlen egyéniség és a kézzelfogható értékrend hármas egysége került, amely a márkakommunikáció exkluzív megoldásaiban is tetten érhető.

„A MINI-nél valódi érdeklődést mutatunk az emberek élete, érdeklődési köre és szenvedélye iránt. Felülemelkedünk az üres frázisokon és kézzelfogható megoldásokat kínálunk. Meghallgatjuk ügyfeleinket és párbeszédbe elegyedünk a nagyvárosok fiatal, kreatív lakóival, akik céltudatos, teljes életre törekszenek” – mondta Sebastian Mackensen, a MINI márka alelnöke.

A MINI márkatevékenységei messze túlmutatnak a négykerekű egyéniségek megtervezésén és tömegtermelésén. A brit prémiumgyártó dizájnerei és tervezőmérnökei közös asztalhoz ülnek a metropoliszok élhető jövőképén munkálkodó találékony generáció képviselőivel, hogy a márkára jellemző „kreatív helykihasználás” és „minimális alapterület” vadonatúj értelmet nyerjen. A hétköznapi erőforrások felelős felhasználásának egyre nagyobb jelentősége és az egyre szűkülő nagyvárosi terek kontrasztja forradalmi megoldások létrejöttét eredményezi: a MINI 2017 elején rántotta le a leplet a „MINI LIVING – Breathe (Lélegezz!)” installációról, amelyet a New York-i székhelyű SO-IL dizájncsapat kreatív építészeivel karöltve készített el. Az erőforrás-tudatos együttélés úttörő elképzeléseként megálmodott, minimális alapterületen felépített megoldás alapjaiban kérdőjelezi meg a metropoliszok hétköznapi élettereinek hagyományos szerkezeti koncepcióját, miközben bemutatja, hogy a kreatív építészet miként küzdheti le az egyre zsugorodó nagyvárosi területek és az egyre szűkösebb erőforrások égető problémáit.

Termékpalettáján keresztül a MINI ráadásul már közel egy évtizede elkötelezte magát az erőforrások felelős felhasználása mellett: az elektromos mobilitás korszakának eljövetelét sürgető MINI E projektet 2008-ban indította útjára a brit prémiumgyártó, aki az elektromos hajtásláncok közúti tesztelésével felhalmozott szakmai tapasztalatok kiaknázásával 2017-ben első plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt négykerekűjét is bemutatta. A MINI Cooper S E Countryman ALL4 modellt 2019-ben a MINI történetének első tisztán elektromos meghajtású gépkocsija követi, amelyet a 2017-es Frankfurti Nemzetközi Autószalonon a jövőbe mutató MINI Electric tanulmányautó harangozott be. Mint ilyen, a brit prémiumgyártó széleskörű portfóliója hamarosan innovatív plug-in hibrid és tisztán elektromos meghajtású modellekkel bővül.

A MINI márkaérték-növekedésével párhuzamosan a gyártó termékpalettája iránt mutatkozó ügyfél-érdeklődés is kiegyensúlyozott fejlődést produkál: a 2017 első nyolc hónapjában világszerte eladott 230 925 darab új autó 3,1 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt. A portfólió két legnépszerűbb modellje a MINI Countryman és a MINI Cabrio, amelyek iránt 12,9 százalékkal, illetve 20,3 százalékkal nagyobb érdeklődés mutatkozik, mint egy évvel ezelőtt.

2017-ben az Interbrand immáron tizennyolcadik alkalommal állította össze a világ legértékesebb márkáit rangsoroló TOP 100-as listát, amelyet évről évre frissít. A vállalatcsoport folyamatosan vizsgálja, hogy mi minden határozza meg a világ vezető márkáinak sikerességét, az értékelés szempontjai között pedig az egyes vállalatok termékeihez és szolgáltatásaihoz kapcsolódó gazdasági növekedés, az ügyfélkörök visszajelzései és az adott márka globális szerepvállalása is szerepel.

Különleges autócsodákkal és programokkal várta látogatóit a VI. Volkswagen-találkozó

A 2016-os évhez hasonlóan ezúttal is több ezer autó, s az ideálisnak nem nevezhető időjárás ellenére 10 000 vendég érkezett a Volkswagen-találkozóra az ország minden részéből, amit hatodik alkalommal rendezett meg a Porsche Hungaria a Hungaroringen. Számtalan program várt az érdeklődőkre, a legszerencsésebb vendég pedig 138 forintért vihette haza végül a Volkswagen Golfot a Das WeltAuto játékán.

Van, aki heteken, hónapokon, sőt, akár éveken át dolgozik Volkswagenjén annak érdekében, hogy egyszer végre kiállíthassa autóját a Volkswagen-találkozón, amit évről évre ősszel rendez a márka hazai importőre a Hungaroringen. Ezúttal szeptember 23-án került sor a hatodik összejövetelre, amin oldtimer, youngtimer, gyári állapotú vagy éppen tuning négykerekűek sorakoztak fel típusonként külön-külön helyszínen. A szokásoknak megfelelően a Paddockot a szakmai zsűri által kiválasztott háromszáz legszebb Golf foglalta el, a Bogarak és Transportek – az összes többi léghűtéses és haszonjármű modellel – a Hippifaluban kaptak helyet, míg a többi típus rajongói (Passat, Polo, Jetta/Bora/Vento, Scirocco/Corrado) klubonként csoportosultak autóikkal.

Idén is számtalan programmal készültek a szervezők: a kisebbeket kreatív workshop és alkotóház, valamint játszóház és arcfestés várta, a hölgyek a szépségműhelyben és mobil masszázs során frissülhettek fel, valamint aromaterápiás foglalkozáson és stílustanácsadáson is részt vehettek. Egész nap üzemelt a gokart-, és a vezetéstechnikai pálya is, utóbbin oktatásra is jelentkezhettek az érdeklődők. Volt autófestés, Greenbox fotózás, autós szimulátor, itt tétje is volt a kőrözésnek: a tizenkét leggyorsabb látogató beülhetett pár körre a gyári csapat által hozott Golf R és Golf GTI Performance modellek egyikébe. A Volkswagen Driving Experience Team ismét látványos bemutatókat tartott, a Paddock részen található boxukban a látogatók betekintést nyerhettek a TCR versenyek világába az ott kiállított GTI TCR modelleknek köszönhetően. A Volkswagen gyár jóvoltából Magyarországra érkezett két különleges hibrid autó is: a Golf GTE Performance Concept és a Golf GTE Variant ImpulsE, emellett pedig a nagyszínpadon megtekinthető volt az új Polo is.

A Hippifaluban szintén rengeteg gyerekprogram színesítette a rendezvényt, a felnőttek Touaregekkel, Amarokokkal, Tiguannal off-roadozhattak az erdőben, beülhettek a mobil off-road pályán cikázó Amarokba, vagy éppen benevezhettek a Bullimpiára, a Transporterekkel vívott látványos és szórakoztató versenyre.

A nap egyik legizgalmasabb pontját a Wellhello koncert utáni eredményhirdetés jelentette, ekkor derült ki ugyanis, hogy ki, hány forintért viheti haza a VI-os Golfot. Mint ismert, az a látogató nyerhette meg a kocsit, aki eltalálja azt a legkisebb egész számot, amire senki más nem tippelt a golflicit.hu oldalon. A szabály azt is kikötötte, hogy a nyertest telefonon értesítik, akinek a helyszínen kell tartózkodni az eredményhirdetés során. A kiírás végül egy Pest megyei településről érkező játékosnak kedvezett, aki 138 forintos ajánlatot tett a kocsiért, ez az összeg bizonyult ugyanis végül a győztes tippnek.

A Volkswagen-találkozó ezúttal is a Hippifaluban zárult, ahol Zacher Gábor tartott a hippik drogfogyasztási szokásairól egy izgalmas előadást, majd filmvetítés és egy óriási tábortűz búcsúztatta a napot. A rendezvényen összesen tízezer látogatót regisztráltak a szervezők, ami azt mutatja, hogy a rajongókat a borús időjárás-előrejelzés, és egy kis eső sem tántorította el attól, hogy kilátogassanak a mogyoródi versenypályára. A Volkswagen tulajdonosok fanatizmusát, a márka iránti töretlen lelkesedést és elköteleződést jövőre egy hasonlóan nagyszabású rendezvénnyel szeretné meghálálni a Porsche Hungaria.

Szélsőséges időjárásban bizonyított az új Jeep Compass

Magyarországon is bemutatkozott a vadonatúj Jeep Compass. A Hármashatár-hegy lankáin, folyamatosan szakadó esőben és szokatlanul hideg időben vezettük a kompakt terepjárót.

 

A barátságtalan időnek alapvetően örültünk, ugyanis így tudtuk testközelből megismerni leginkább a Jeep Compass menettulajdonságait, képességeit. Bár a masszív és mindent átfogó terepezés elmaradt, viszont az összkerékhajtás nyújtotta stabilitást, aktív vezetést segítő technológiákat gyakorlatban tudtuk tesztelni.

Minden adott volt tehát a komplex menetpróbához, ami a Jeep Compass-hoz a leginkább illett: sok eső, még több nedves és csúszós útfelület, sár, szél, s még sorolhatnánk. Az autó remekül viselkedett, és bőségesen elegendő nyomatékot produkált a 2 literes MultiJet gázolajos (ezzel a motorvariációval vezettük az autót), hozzá meglepően alacsony átlagfogyasztási értékeket mutatott a fedélzeti számítógép kijelzője.

A modell legendás, kategóriaelső terepképességeket, modern és hamisítatlan Jeep formatervet, kiemelkedő közúti alkalmasságot, a nyitott tetős autózás élményét, valamint fejlett, felhasználóbarát fedélzeti technológiákat és biztonsági funkciók gazdag választékát kínálja.

Az új modell, a kompakt szabadidőjármű szegmens, azaz a világ egyik legfontosabb, rendkívüli ütemben növekvő piaci kategóriájának kínálatát gyarapítja, amelynek globális éves eladásai a várakozások szerint 2020-ra csaknem 20 százalékos növekedéssel elérhetik a 7,5 milliós darabszámot. A vadonatúj Compass a Jeep modellkínálat meghatározó tagjaként jelent meg az európai piacokon, lehetővé téve, hogy a márka versenyképes ajánlattal válaszoljon a piac kihívásaira, a vásárlók igényeire.

Hogy az EMEA térségben felmerülő, változatos ügyféligényeknek maradéktalanul megfeleljen, a Compass egy benzin- és két dízelmotorral, összesen öt különböző hajtáslánc-kombinációban rendelhető. A modell négyféle felszereltségben választható. A Sport, a Longitude, és a Limited változatok már megérkeztek. Utóbbi a legkifinomultabb, leggazdagabb technológiai tartalmat kínáló, legbőkezűbben felszerelt csúcsmodell. A későbbiekben pedig piacra lép a kategória legkiválóbb, Trail Rated terepalkalmasságát kínáló, maximális offroad elvárások kielégítésére alkalmas Trailhawk változat is.

„A Compass bevezetésével teljessé válik a Jeep európai portfoliója, amely így valamennyi szabadidőjármű szegmenst lefed, hozzájárulva a márka rendkívül sikeres terjeszkedéséhez Európában. A Compass révén új szintre léphet márkánk, amely így igazán vonzó ajánlattal áll európai vásárlói elé. A Jeep legendás terepalkalmasságát karakteres formatervvel és a legkülönfélébb olyan felhasználóbarát technológiákkal kombinálja, amelyek biztonságos és kényelmes mindennapi vezetési élményt kínálnak” – hangsúlyozta Alberto de Aza, a FCA CEE ügyvezető igazgatója.

Karakteres, modern, hamisítatlan Jeep formavilág prémium jellemzőkkel és nyitott tetős szabadságérzettel

A vadonatúj Jeep Compass egyedülálló, modern esztétikumához határozott kiállás társul. A vadonatúj szabadidőjármű azonnal Jeepként azonosítható, köszönhetően az olyan hagyományos formai megoldásoknak, mint a hetes osztású hűtőrács, vagy a trapéz alakú kerékívek. A Jeep formatervezői azonban nem érték be ennyivel. A legendás hűtőrácsot fényes fekete háttér előtti, különálló króm elemekkel frissítették fel. A fényszórókeretek fekete körvonalat kaptak, ami még karakteresebbé teszi a vadonatúj Jeep Compass megjelenését.

A csapott tetővonal és az izmos kerékdobok lenyűgöző megjelenést kölcsönöznek az autónak. A Jeep márkára jellemző, teljesen körbefutó üvegfelület és az opcionális fekete tető egyedi, prémium hatást biztosít. A külön rendelhető, dupla-paneles napfénytető, maximális üvegfelületet és a lehető legnagyobb fejteret biztosítva garantálja a Jeep márkától elválaszthatatlan, nyitott tetős vezetési élményt.

 

A Compass megjelenésének meghatározó eleme az egyedülálló LED-es zárófény. A keskeny, szögletes lámpatest a csomagtérajtóra átfutva erőteljes, prémium megjelenést kölcsönöz a modellnek, egyértelművé téve hovatartozását.

Felső kategóriás belső kialakítás prémium jellemzőkkel és technológiákkal

A vadonatúj Jeep Compass utasterét kifinomult anyaghasználat és fejlett műszaki tartalom jellemzi. A középkonzol trapéz alakú kerete jellegzetes Jeep formai elem, színében és kidolgozásában a belső tér kiviteléhez igazodik. A középkonzolon kapott helyet a Uconnect rendszer 5,7, vagy 8,4 colos érintőképernyője.

A padlókonzolon érhetők el a Jeep Compass funkcionális elemei, köztük a sebességváltó, a Selec-Terrain kezelőszervek, az elektromos rögzítőfék, a motor start-stop rendszer (ESS) kapcsolói, a klíma és hangerőszabályozó gombok, valamint a hordozható médialejátszó készülékek tárolórekeszben elhelyezett csatlakozó- és töltőportjai. A vezető előtti műszeregységben átgondolt kialakítású, 3,5 vagy 7,0 colos LED tájékoztató kijelzőt találunk. A színes 7 colos képernyőn megjelenő információkat a vezető akár menet közben is átkonfigurálhatja.

Fejlett felhasználóbarát technológiák, köztük vadonatúj infotainment rendszerek

A vadonatúj Jeep Compass új mércét állít a Jeep kínálat infotainment rendszerei tekintetében. A háromféle Uconnect rendszer (UConnect 5.0, 7.0 és 8.4NAV) kommunikációs, szórakoztató és navigációs funkciói, a vezetési élményt és az utasok kényelemérzetét egyaránt javítják, ráadásul mindezt a kategória egyik legnagyobb, színes LED műszeregységének segítségével. A Uconnect 7.0 vagy 8.4NAV rendszerek nagyfelbontású, kapacitív érintőképernyőjük mellett, az új Apple CarPlay és Android Auto funkciók (alapfelszerelés a Limited és Trailhawk kiviteleken) révén gondoskodnak a kihangosításról, navigációs és hangvezérelt üzenetkezelésről. Ezen rendszerek révén az ügyfelek zökkenőmentesen integrálhatják telefonjuk hangfelismerő és infotainment szolgáltatásait a fedélzeti berendezéssel.

Kategóriaelső terepalkalmasság, kétféle összkerékhajtási rendszer

A kategória legkiválóbb terepalkalmasságáról kétféle fejlett, intelligens, állandó összkerékhajtási rendszer: a Jeep Active Drive és a Jeep Active Drive Low gondoskodik. Utóbbi 20:1 arányú kúszóáttételt kínál. Mindkét rendszer a rendelkezésre álló hajtóerő akár 100 százalékát képes bármely kerékre összpontosítani. A Jeep Active Drive és Active Drive Low összkerékhajtási rendszereinek része a Jeep Selec-Terrain funkció, amely akár öt különböző üzemmódot (automata, hó, homok, sár, valamint – kizárólag a Trailhawk kivitelhez – szikla) kínálva gondoskodik a minden felszínen, időjárástól függetlenül, úton és terepen egyaránt tökéletes összkerékhajtásról.

A Compass hátsó tengelye lekapcsolható, az autó képes akár fronthajtással is közlekedni így kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást elérini. A Jeep Active Drive és Active Drive Low összkerékhajtási rendszerei szükség esetén késlekedés nélkül váltanak át elsőkerékhajtásról összkerékhajtásra.

 

Hiánytalan hajtáslánc-kínálat

A lehetséges vásárlói igények és elvárások kielégítésére, a vadonatúj Jeep Compass nem kevesebb, mint nyolcféle hajtáslánc-opciót kínál, két benzinmotorral, két dízelmotorral, valamint kétféle sebességváltóval – egy hatfokozatú kézi, és egy kilencfokozatú automata váltóval.

A Compass európai kínálatát egy benzin- és két dízelmotor alkotja. Az 1,4 literes MultiAir2 benzines turbómotor 140 lóerőt ad le 5000/perc fordulatszámon, legnagyobb forgatónyomatéka 230 Nm 1750/percnél. A start-stop rendszerrel szerelt motor hatfokozatú kéziváltóval és elsőkerék-hajtással kerül forgalomba. Az 1,4 literes MultiAir2 turbómotor erősebb változata 170 lóerőt (5500/perc) és 250 Nm nyomatékot (2500/perc) ad le. A motor kilencfokozatú automata váltón keresztül hajtja mind a négy kereket.
A dízel választék a takarékos 1,6 literes MultiJet II Stop&Start motorral indul. Ennek 120 lóerős csúcsteljesítménye 3750/percnél érhető el, a legnagyobb forgatónyomaték 320 Nm (1750/perc). A motorhoz hatfokozatú kézi sebességváltó és kétkerék-hajtás tartozik. A 2,0 literes MultiJet II Stop&Start dízelmotor 140 lóerőt (4000/perc) és 350 Nm nyomatékot (1750/perc) ad le.

A motorhoz a kilencfokozatú automata vagy a hatfokozatú kézi sebességváltó egyaránt választható, 4×2 hajtásképlettel. Ugyanezen kétliteres MultiJet II Stop&Start dízelmotor nagyobb teljesítményű, 170 lóerős kivitele kizárólag a kilencfokozatú automata sebességváltóval és 4×4 összkerékhajtással rendelhető (beleértve a Trailhawk egyedi terepáttételes üzemmódját); méltó zárásaként a vadonatúj Compass dízelmotor-kínálatának.

Több mint hetven fejlett biztonsági és vagyonvédelmi funkció

A vezető és utasai biztonsága elsődleges jelentőséget élvezett a vadonatúj Jeep Compass fejlesztése során. A modell több mint hetven fejlett aktív és passzív biztonsági, illetve vagyonvédelmi funkciót kínál, beleértve a ráfutásos ütközést gátló Forward Collision Warning-Plus rendszert és a sávelhagyásra figyelmeztető LaneSense Departure Warning-Plus funkciót. Mindkét rendszer a szériafelszereltség részét képzi az összes modellváltozaton.

A modern arzenálhoz tartozik a holttér-felügyelet és a hátsó keresztirányú forgalom-felügyelet, a ParkView tolatókamera dinamikus segédvonalakkal, a teljesen automata párhuzamos és merőleges parkolósegéd, az adaptív tempomat, az ESC menetstabilizáló elektronika elektronikus borulásvédelemmel, valamint a hét légzsák. A fokozott védelem érdekében a Compass „biztonsági cella” vázszerkezettel rendelkezik, amely több mint 65 százalékban tartalmaz nagy szakítószilárdságú acélt.

A Jeep Compass maximális, ötcsillagos minősítést ért el az EuroNCAP törésteszten
Az új Jeep Compass maximális ötcsillagos EuroNCAP minősítést ért el. Az ikonikus márka legmodernebb technológiákat csatasorba állító új modellje, minden kategóriában – felnőtt utasvédelem, gyermek utasvédelem, gyalogosvédelem és vezetőtámogató rendszerek – kedvező eredményt ért el.

Az eredmény különösen annak fényében elismerésre méltó, hogy az már a 2017-es, minden eddiginél szigorúbb EuroNCAP normák szerint született. Ami azt igazolja, hogy a Jeep Compass fejlesztése során meghatározó jelentőségű szempont volt a biztonság és a magas szintű védelem. Az új kompakt szabadidőjármű a márka legendás terepalkalmasságát felhasználóbarát megoldásokkal, valamint vezetőtámogató technológiák hiánytalan kínálatával társítja – mindezt karakteres, modern köntösben.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

LEGFRISSEBB

Egyetlen Land Cruiser sem látott annyi kalandot, mint a Krokodilvadász HJ47-ese

0
Augusztus végén Ausztráliában elárvereztek egy 43 éves Troopyt, azaz egy „csapatszállító” kivitelű Toyota Land Cruiser J40-est. Egy ilyen autó önmagában is érdekes ajánlat volna,...

TESZTJEINK