Főoldal Blog Oldal: 334

A vártnál lényegesen kedvezőbb működési eredményről számol be 2017 első negyedévére a Volkswagen-csoport

Jelentősen nagyobbra adódott az előzetes piaci várakozásoknál a Volkswagen-csoport 2017 első negyedévi működési eredménye, amelynek előzetes értéke az idei első három hónapra mintegy 4.4 milliárd euró.

A piaci várakozásokat felülmúló előzetes működési eredmény egyik legfőbb oka a Volkswagen márka eredményének – amely mintegy 0,9 milliárd eurót tett ki – javulása. Ennek hátterében új termékei, elsősorban a Tiguan piaci bevezetése, valamint a nyugat-európai piacokon elért magas eredményszint áll. A fix költségek optimalizációja ugyancsak kedvező hatást fejtett ki, s a vállalatcsoport további márkái szintén hozzájárultak a jó teljesítményhez.

A Volkswagen-csoport 2017-es működési eredménye tekintetében továbbra is 6,0 és 7,0 százalék közötti operatív nyereségaránnyal számolunk.

A teljes időszaki jelentés 2017. május 3-án, szerdán fog megjelenni.

A BMW 530e iPerformance plug-in hibrid károsanyag-kibocsátása mindössze 44 gramm kilométerenként

Bemutatkozik a világ legsikeresebb üzleti limuzinjának plug-in hibrid modellje. Mindössze néhány héttel a BMW 5-ös sorozat hetedik modellgenerációjának piaci bevezetése után, a világ legsikeresebb üzleti limuzinjának palettájára a plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt változat is megérkezik.

A BMW 530e iPerformance típusnéven bemutatkozó sportos limuzin a bajor gyártó legendásan lendületes vezetési élményét a zéró emissziójú, tisztán elektromos mobilitás lehetőségével egyesíti. A modell 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,9 liter*, kombinált károsanyag-kibocsátása pedig csupán 44 gramm kilométerenként. A BMW 530e iPerformance a felső-középkategóriájú üzleti limuzinok leginnovatívabb modelljeként érkezik meg az utakra, az új 5-ös BMW legmodernebb vezetést támogató rendszereivel felvértezve – az úttörő BMW eDrive technológiának köszönhetően kilenc különböző hajtáslánc-konfigurációval. Mindezt fejedelmi helykínálat, hatalmas csomagtartó és páratlanul kényelmes utazási funkciók egészítik ki, amelyekkel a BMW 5-ös sorozat még a leghosszabb utakat is élménnyé varázsolja. A BMW 530e iPerformance meghajtásáról a forradalmi BMW eDrive hajtáslánc-technológia és a BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó kétliteres benzinmotor innovatív párosa gondoskodik, amely kivételesen gazdaságos és felettébb erőteljes plug-in hibrid meghajtást kínálva emeli új szintre az új 5-ös BMW egyszerre dinamikus, kiegyensúlyozott és hatékony karakterét.

A BMW plug-in hibrid modelljeit megillető iPerformance típusnév a jövőbe mutató BMW i divízió technológiai örökségét hirdeti, a BMW 530e iPerformance pedig hatodik tagként gurul fel az ügyfelek körében hatalmas népszerűségnek örvendő iPerformance-palettára. A modell példaértékű életciklusát a TÜV Rheinland hivatalos ISO-tanúsítvánnyal ismerte el: a BMW 530e iPerformance abszolút emissziós értékének meghatározásához a világ elsőszámú műszaki szakértő szervezete a limuzint átfogó vizsgálatnak vetette alá, amely a modellben alkalmazott anyagok kitermelésétől kezdve, a gyártási folyamatokon és az évtizedeken át tartó hétköznapi használaton keresztül, egészen az újrafeldolgozás lehetőségéig terjedt. Az ISO 14040 és az ISO 14044 szabványok szerint elvégzett független vizsgálat rámutatott, hogy a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt BMW 530e iPerformance modell globális felmelegedésre gyakorolt hatása összességében 15 százalékkal alacsonyabb, mint a csupán belsőégésű erőforrással hajtott BMW 530i limuzin esetében. Ráadásul, ha a bajor gyártó ügyfele a jármű nagyfeszültségű akkumulátorának töltéséhez kizárólag megújuló erőforrásokat használ, ez az érték további 47 százalékkal csökkenthető.

Hatékony plug-in hibrid hajtáslánc egy nagyobb belsőégésű erőforrás teljesítményével
Az úttörő BMW eDrive hajtáslánc-technológia csúcsminőségű elektromos motorja már álló helyzetből is 83 kW / 113 lóerő maximális teljesítmény és 250 Nm csúcsnyomaték leadására képes, a 2,0 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres benzinmotor pedig 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményt és 320 Nm forgatónyomatékot állít elő. A BMW 530e iPerformance modell belsőégésű erőforrásának és elektromos motorjának együttműködése mindössze kilométerenkénti 44 gramm* kombinált károsanyag-kibocsátást eredményez, a 185 kW / 252 lóerő maximális rendszerteljesítménynek és a 420 Nm együttes csúcsnyomatéknak köszönhetően pedig a sportos limuzin 6,2 másodperc alatt futja meg álló helyzetből a 100 km/órás sprintet. A modell végsebessége 235 km/óra. Valós forgalmi körülmények között a BMW 530e iPerformance maximális akkumulátor-töltöttséggel és teli üzemanyagtartállyal 650 kilométer megtételére képes, egyetlen feltöltéssel pedig 50 kilométernyi tisztán elektromos mobilitást kínál, amely akár 140 km/órás sebességig fenntartható. Az elektromos motor és a belsőégésű erőforrás egyaránt a hátsó tengelyt hajtja, már az alapfelszereltség részeként a nyolcsebességes Steptronic automataváltón keresztül. A tervezőmérnökök az elektromos motort az automataváltó házába építették be, a rendszer így tisztán elektromos meghajtás esetén is használhatja a nyolc sebességi fokozatot. Azáltal pedig, hogy az elektromos motor a váltóházba került, a mérnökök elhagyhatták a nyomatékváltót, az elektromos motor többletsúlya így szinte észrevétlen marad.

Forradalmi járműtöltési innovációk: bemutatkozik a BMW Digitális Töltési Szolgáltatás és a BMW Wireless Töltés

A lítium-ion cellákból álló nagyfeszültségű akkumulátor 9,2 kilowattóra energiateljesítményre képes, helytakarékossági okokból pedig a hátsó üléssor alá építették be a tervezők, rendkívül hatékony hűtőkörrel kiegészítve. Az akkumulátor elrejtésének köszönhetően a BMW 530e iPerformance 410 literes csomagtér-térfogatot és sík rakodófelületet kínál. Hagyományos háztartási aljzatról a lítium-ion akkumulátor öt óra alatt teljesen feltölthető, amely a 3,7 kW teljesítményű BMW i Wallbox falitöltő használatával három órára mérséklődik.

A BMW Digitális Töltési Szolgáltatás (BMW Digital Charging Service) piaci bevezetésével a bajor gyártó lesz a világ első olyan autógyártó vállalata, amely egyszerre kínál ügyfeleinek intelligens, kényelmes, költséghatékony és napenergiát hasznosító otthoni járműtöltési lehetőséget. A technológia az előre megadott indulási időpontra minden esetben maximális töltöttségi szintre tölti a BMW 530e iPerformance modell nagyfeszültségű akkumulátorát, szükség esetén pedig az utastér hőmérsékletét is előre beállítja.

A BMW Digitális Töltési Szolgáltatás saját előállítású napenergia felhasználásával és a legkedvezőbb villamosenergia-tarifák kihasználásával teszi minden korábbinál kényelmesebbé, fenntarthatóbbá és gazdaságosabbá az otthoni járműtöltést. A villamosenergia-tarifák lehető leghatékonyabb kihasználása érdekében a szolgáltatás nem csupán az eltérő napszakokra érvényes díjazási kategóriákat, de az utazás előre megtervezett menetrendjét is számításba veszi. Mint ilyen, a technológia minden esetben a lehető leggazdaságosabb tarifát kínáló napszakban tárolja el az optimális járműtöltéshez szükséges villamos-energiát, majd a csatlakoztatott elektromos vagy plug-in hibrid BMW modell nagyfeszültségű akkumulátorát úgy tölti fel, hogy az az előre megtervezett utazás kezdetére maximális töltöttségi szinten legyen.

A BMW i Wallbox Connect falitöltővel együttműködve a BMW Digitális Töltési Szolgáltatás a háztartás napenergia-hasznosító rendszerét is optimálisan hasznosítja. A technológia jó előre számításba veszi az előre tervezett járműtöltéshez szükséges energia mennyiségét és összeveti azt az időjárás-előrejelzés szerint hasznosítható napenergia mennyiségével. A Digitális Töltési Szolgáltatás arra is figyel, hogy a háztartás napenergia-hasznosító rendszere előbb az okosotthon funkcióinak tökéletes működtetéséhez szükséges napenergia-mennyiséget állítsa elő, a fennmaradó energiát pedig a BMW i Wallbox Connect falitöltőn keresztül csatlakoztatott jármű teljes mértékben emisszió-mentes töltéséhez használja fel. A villamosenergia-hálózatból szükséges többlet-energiát a technológia a legoptimálisabb tarifát biztosító napszakban tárolja el, az elektromos vagy plug-in hibrid járműben dolgozó nagyfeszültségű akkumulátor töltéséhez összességében így a lehető legtöbb napenergiát és a legkedvezőbb napszakban eltárolt villamos-energiát használja fel.

2018-tól ráadásul a BMW 530e iPerformance modell opcionális extrafelszereltségei közé a BMW Wireless Töltés is felkerül, amely a járműbe épített nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátor vezeték nélküli töltését teszi lehetővé. A BMW által kísérleti tanulmányként bemutatott technológia egy nagyméretű töltőlapból és egy vevőlapból áll: a háztartási villamosenergia-hálózathoz csatlakoztatott töltőlap a garázs padlózatához erősítve vagy a szabadban lefektetve is használható, miközben a vevőlapot a plug-in hibrid modell padlólemezére kell felhelyezni, a nagyfeszültségű akkumulátorhoz csatlakoztatva. A töltőlap fölé guruló jármű elektromos mezőt hoz létre, amely így vezeték nélkül, a villamosenergia-tarifák szempontjából legkedvezőbb napszakban eltárolt energia felhasználásával, 3,2 kW teljesítménnyel folyamatosan tölti a modell nagyfeszültségű akkumulátorát. A rendkívül kényelmes járműtöltési prototípus körülbelül 3,5 óra alatt képes maximális szintre tölteni a BMW 530e iPerformance modell nagyfeszültségű akkumulátorát.

Diszkrét típusjegyek a karosszérián és az utastérben

A BMW 530e iPerformance plug-in hibrid technológiájáról apró típus-specifikus jelek árulkodnak. Kívülről a vese alakú hűtőrács kék lamellái, a keréktárcsák kék kerékagy-sapkái, a bal első kerékív mögé helyezett akkumulátor-töltőnyílás, a C-oszlopokon található „eDrive” logók, valamint a csomagtérajtóra helyezett 530e típusnév jelzi a modell forradalmi hajtáslánc-technológiáját. Az ajtókat kinyitva „eDrive” feliratú, világító küszöblécek fogadják az utasokat. A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának egyszerre elegáns és sportos kisugárzása az utastérben is folytatódik, amelyet a BMW 530e iPerformance modell esetében egy középkonzolra helyezett diszkrét eDrive gomb, valamint típus-specifikus digitális műszeregység és központi kijelző egészít ki.

Kilenc különböző hajtáslánc-konfiguráció

A Driving Experience Control névre keresztelt élménykapcsolóval az új BMW 5-ös sorozat vezetői a SPORT, a COMFORT és az ECO PRO üzemmódok között váltogathatnak. A személyes preferenciák szerint beállítható üzemmódokkal többek között a kormányrásegítés mértékét, a gázpedál érzékenységét, az automataváltó váltási karakterisztikáját és a hajtáslánc hatékonyságát is testre szabhatják az ügyfelek. A plug-in hibrid változat esetében az automataváltó előválasztó karja mögött egy eDrive gombot is elhelyeztek a tervezők, amellyel a belsőégésű erőforrás, az elektromos motor és a nagyfeszültségű akkumulátor együttműködése állítható be. A rendszer három alternatívát kínál fel, AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE és BATTERY CONTROL néven, amelyek a Driving Experience Control három vezetési üzemmódjával tetszés szerint kombinálhatók. A BMW 530e iPerformance minden indításnál a COMFORT üzemmód és az AUTO eDRIVE hajtáslánc-beállítás kettősét aktiválja.

AUTO eDRIVE hajtáslánc-beállítás esetén a rendszer minden vezetési szituációban a lehető legoptimálisabb szempontok szerint működteti együtt a belsőégésű erőforrást és az elektromos motort, akár 90 km/órás sebességig engedélyezve a tisztán elektromos meghajtást. A MAX eDRIVE beállítás aktiválása esetén a BMW 530e iPerformance modellt kizárólag az elektromos motor hajtja, akár 140 km/órás végsebesség mellett. Padlógázra a belsőégésű erőforrás is bekapcsolódik a hajtásláncba, hogy egy nagyteljesítményű manőver, így például előzés esetén besegítsen a hajtásba.

A BATTERY CONTROL beállítás lehetővé teszi, hogy a vezető utazás közben mindvégig fenntartsa, vagy akár az előre megadott értékre emelje a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintjét. A BMW ügyfele ez utóbbi értéket 30 és 100 százalék között adhatja meg, a rendszer pedig a hajtásláncban felszabaduló lassulási és fékezési energiák visszatáplálásával a kívánt értékre emeli, majd az utazás későbbi szakaszáig megőrizve, mindvégig fenntartja az akkumulátor töltöttségét. BATTERY CONTROL beállítás esetén a BMW 530e iPerformance modellt kizárólag a belsőégésű erőforrás hajtja, az elektromos motor pedig generátorként dolgozik, így a lassuláskor és fékezéskor felszabaduló energiát az elektromos motor azonnal a nagyfeszültségű akkumulátorba továbbítja. Az így eltárolt és fenntartott energiát a bajor gyártó ügyfele az utazás bármely fázisában felhasználhatja, a BMW 530e iPerformance modell intelligens energiamenedzsmentje így arra is lehetőséget biztosít, hogy a külvárosi autóutakon visszatermelt energiát a hajtáslánc a belvárosi forgalomban, tisztán elektromos meghajtásként hasznosítsa, zéró emisszió mellett.

Az iDrive operációs rendszer legkorszerűbb változata a még közvetlenebb kezelhetőségért
Akárcsak az új BMW 5-ös sorozat belsőégésű erőforrással szerelt változatainál, úgy a plug-in hibrid modell esetében is a BMW ConnectedDrive legkorszerűbb szolgáltatásait és funkcióit kínálja fel ügyfeleinek a gyártó. A navigációs rendszer opciói, a széleskörű telefon-szolgáltatások, a szórakoztató lehetőségek és a különféle járműbeállítási funkciók az opcionális extrafelszereltség részeként a nagyfelbontású, 10,25”-os központi kijelzőn is egyesülhetnek, a középkonzolra helyezett iDrive-vezérlő mellett pedig ezen funkciók a képernyő megérintésével és hangutasításokkal is kezelhetők. Az 5-ös BMW hetedik modellgenerációjába már a BMW Gesztusvezérlés is megrendelhető, amelynek köszönhetően az operációs rendszer adott funkciói apró kézmozdulatokkal is vezérelhetők.

A vezetést támogató rendszerek és felszereltségi opciók teljes palettája

A BMW 530e iPerformance plug-in hibrid modell a BMW 5-ös sorozat hetedik generációjához elérhető összes felszereltségi opcióval felvértezhető, így a vezetést támogató rendszerek páratlanul széles palettája is maradéktalanul az ügyfelek rendelkezésére áll – ráadásul a jövőbe mutató BMW eDrive hajtáslánc-technológiával karöltve. Az innovatív vezetést támogató rendszerek között megtalálható többek között a kikerülési segédlet (Evasion Aid), a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (Crossing Traffic Warning), a minden korábbinál pontosabb sávváltást segítő asszisztens (Lane Change Assistant), valamint a sávelhagyást figyelő aktív rendszer (Lane Change Warning) is, amely oldalirányú koccanásveszély esetén automatikus kormánymozdulatokkal igyekszik elkerülni az ütközést. Az opcionális, minden korábbinál fejlettebb aktív tempomat (Active Cruise Control) és az oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens (Lane Keeping Assistant with Active Side Collision Protection) vadonatúj funkcióként mutatkozik be a palettán. A BMW valaha készített legkorszerűbb aktív tempomat-rendszere összehangolva működteti a sávtartást segítő és a követési távolságot tartó, vezetést támogató rendszereket, miközben a technológia eközben a sebességkorlátozásokat is képes figyelembe venni (Speed Limit Assist). Az új 5-ös BMW vezetője ráadásul 0 és 210 km/óra között 15 km/óránként, vagyis tizennégy különböző határértéken az aktív tempomat maximális sebességét is beállíthatja. A BMW 530e iPerformance egy lépéssel közelebb hozza a nagymértékben automatizált járművezetést, hiszen amellett, hogy a jármű 0 és 210 km/óra között automatikusan képes tartani a forgalom tempóját, figyeli a követési távolságot és a sávtartás is, miközben a gázpedált és a féket is automatikusan kezeli.
A vadonatúj BMW Connected Onboard szolgáltatás-paletta, személyre szabott kezdőképernyővel

A BMW Connected 2016-os európai és egyesült államokbeli premierjével a BMW egy minden részletre kiterjedő digitális koncepcióval emelte új szintre a személyes mobilitást. Az Open Mobility Cloud elnevezésű, rugalmas felhőalapú platformra épülő BMW Connected játszi könnyedséggel kapcsolja össze a BMW központi operációs rendszerét a bajor gyártó ügyfelének olyan digitális eszközeivel, mint az okostelefonok és az okosórák. Az új BMW 5-ös sorozatban mindez vadonatúj funkciókkal egészül ki, így például a BMW Connected Onboard szolgáltatás-palettával, amely a központi kijelzőn már az indulás pillanatában átfogó információkkal szolgál a navigációs rendszerben aktivált úti cél távolságáról, az utazás várható időtartamáról és az érkezés idejéről, valamint az úti cél aktuális és előre jelzett időjárásáról. A BMW Connected folyamatosan figyeli a felhasználó okostelefonjának naptár-bejegyzéseit is, így amennyiben új tételeket talál, azokat a jármű központi operációs rendszerében párhuzamosan futó naptárba is automatikusan átemeli.

A bajor gyártó azon ügyfelei, akik sűrűn manővereznek a nyüzsgő belvárosi forgatagban, az új 5-ös BMW-t a „Surround View and 3D View” funkcióval is felszerelhetik, hogy minden pillanatban figyelemmel követhessék a jármű közvetlen környezetét. A rendszer madártávlatból, háromdimenziós térben láttatja az üzleti limuzin minden oldalát és a jármű körüli forgalom élőképét. Sőt mi több, az új BMW 5-ös sorozatban ünnepli világpremierjét a BMW Connected vadonatúj „Remote 3D View” funkciója, amelynek köszönhetően az ügyfelek már okostelefonjukon keresztül is figyelemmel követhetik a leparkolt 5-ös BMW környezetét, bárhol álljon is az autó. Az okostelefon és a jármű közötti folyamatos élőképet a mobilinternet-hálózat biztosítja.

A BMW 530e iPerformance vezetői a digitális parkolóhely-foglalást és -fizetést kínáló ParkNow szolgáltatást, valamint az új BMW 5-ös sorozatban bemutatkozó On-Street Parking Information technológia előnyeit is maradéktalanul kiélvezhetik. Utóbbi folyamatosan elemzi az úti célként megjelölt városrész aktuális forgalmát és a közterületi parkolóhelyek alakulását, hogy a központi kijelzőre vetítve minden pillanatban pontos előrejelzéssel szolgálhasson a területen elérhető parkolóhelyekről.

Korlátlan e-mail-hozzáférés a Microsoft Exchange szolgáltatásnak köszönhetően

Az autóba épített folyamatos internetkapcsolatnak és a központi operációs rendszerbe installált Microsoft Exchange szolgáltatásnak köszönhetően a BMW a világ első olyan autógyártója, amely járművében korlátlan Microsoft Office 365-hozzáférést kínál ügyfeleinek. Az új 5-ös BMW-ben ülve a bajor gyártó ügyfelei biztonságosan fogadhatják, szerkeszthetik és küldhetik el e-mailjeiket, a rendszer az online naptárak módosításait pedig folyamatosan szinkronizálja. Miközben utazás közben is mindvégig produktívak maradnak, a BMW ügyfelei egyetlen mozdulattal aktiválhatják a jármű navigációs rendszerébe átemelt megbeszélési időpontokat és találkozási helyszíneket is, az okostelefonban eltárolt kontaktokat pedig a központi kijelzőn keresztül is tárcsázhatják.

A BMW hatodik iPerformance-modellje

Ahogyan a BMW M Performance a BMW és a BMW M divízió között, úgy a BMW iPerformance a BMW és a BMW i divízió közötti technológiai örökséget szimbolizálja. Plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt négykerekűit a bajor gyártó 2016 júliusa óta az átfogó iPerformance típusnévvel illeti. A BMW 530e iPerformance így olyan úttörő modellek nyomában gurul, mint a BMW 225xe iPerformance, a BMW 330e iPerformance, a BMW X5 40e iPerformance, a BMW 740e / 740Le iPerformance, valamint a kizárólag Kínában értékesített BMW X1 xDrive25Le iPerformance. A BMW már most rendkívül széles plug-in hibrid modellpalettával kedveskedik ügyfeleinek, a kompakt kategóriától egészen a luxusig. A BMW 530e iPerformance a bajor gyártó hatodik iPerformance-modelljeként érkezik meg a piacra, a világ legsikeresebb üzleti limuzinjának plug-in hibrid változatát pedig hamarosan újabb modellek követik a színpadon.

Megmutatta magát az új Suzuki Swift

Magyarországra is megérkezett az új Suzuki Swift. A Genfi Autószalonon nagy sikert arató új generációs modell, formatervezett megjelenésével, fürgeségével, valamint a vezetési élményt fokozó funkcionalitásával, belső kialakításával és fejlett biztonság technológiai megoldásaival nemsokára itthon is kapható lesz. Menetpróbán találkoztunk az autóval.

Az új autó örökölte a Swift népszerű karakterét, míg a megújított elemekkel innovatív stílust alkottak a tervezők. Az impozáns, európai modell az elődjétől örökölt továbbfejlesztett elemei közé tartozik a széles vállvonal, a fekete A-oszlopok és a függőlegesen elrendezett első és hátsó lámpák. A lágyabb, ugyanakkor izmosabb és edzettebb megjelenésről a rövidebb, alacsonyabb, szélesebb karosszéria gondoskodik, míg a széles és erőteljes első hűtőrács, a lökhárító rácsa és a karakteres sárvédőívek erőt sugároznak.

Az alacsony súlypontot a sötét oszlopok is kihangsúlyozzák, amelyektől úgy tűnik, mintha lebegne a tető. Az oszlopba süllyesztett hátsó ajtókilincsek még stílusosabbá és sportosabbá teszik a megjelenést, míg az egyedi LED-es fényszórók és kombinált hátsó lámpák a fejlett technológiát emelik ki.

Látványos beltér és ellenállhatatlan kényelem

A modellre leginkább jellemző fürgeség érzetét a többdimenziós műszerfal emeli ki az utastérben, míg a merészen sportos fehér és selyemfényű krómozás a fekete alaptónussal kombinálva kontrasztos belteret teremt.

Az új Swift modern és sportos beltéri funkcionalitásai közé tartozik többek között az öt fokkal a vezető felé fordított középkonzol, a D alakú kormánykerék, az optimalizált formájú első ülések és rugókialakítás, valamint a magasított oldalpárnák. Az inspiráló vezetés és szórakozás élményét szolgálja ezenkívül a Bluetooth®-kompatibilis, okostelefon kijelzőjének tükrözésére használható audiokijelzőegység 7″-os érintőkijelzővel, MP3/WMA/ACC-kompatibilis USB-csatlakozóval és SD-kártyanyílással. A komfortérzet további növelését a tágas beltér és a 265 literes csomagtartó biztosítja, amely az üléstámlák ledöntésével akár 579 literesre is növelhető.

Felemelő vezetési élmény új alapokon

A Suzuki újgenerációs, könnyű és rendkívül stabil felépítésű „HEARTECT” platformjának köszönhetően jelentősen megnőtt az új Swift ütközőbiztonsága, illetve a jármű össztömege 120 kg-mal könnyebb, mint a korábbi modellé volt: mindössze 840 kg. Az újratervezett felfüggesztés és technológia a kisebb üzemanyag-fogyasztást és a fürge, komfortos vezethetőséget támogatja. A tesztvezetések során egyértelműen megmutatkozott, hogy a korábbihoz képest javult az új Swift úttartása, valamint az autó gyorsabban reagál a kormány elfordítására és a kormánykerék a nagyobb kormánymozdulatoknál is simábban mozgatható.

Az új Swift kétféle benzinmotorral lesz induláskor elérhető a hazai márkakereskedésekben. Az 1,0 l-es BOOSTERJET a Balenoból már ismert különösen jó nyomatékkal bíró erőforrás. A kompakt hengerekkel ellátott 1,2 l-es DUALJET motor pedig átlagosan öt százalékkal gazdaságosabb, mint a korábbi modellé volt.

Fejlett biztonság, magabiztos vezetés

Az új Swiftben jelenik meg elsőként a Suzuki fejlett, kétérzékelős fékasszisztens rendszere, amely egylencsés kamera és lézerszenzor adatainak összevetésével biztosítja a vezetést támogató funkciókat. A modell kétszenzoros féksegédje (DSBS) hallható vagy látható figyelmeztetéssel jelez a vezetőnek, ha ütközés veszélyét érzékeli, illetve a fékezés esetén fékrásegítővel növeli a fékerőt, vagy szükség esetén automatikus fékezést végez. A modell biztonsági rendszere a kormány rezgésével figyelmeztet a sávelhagyásra 60 km/h felett, illetve figyelmeztet, ha a jármű „kóvályogva” halad.

A modell kivitelezésétől függően további funkciók és technológiák támogatják a biztonságos és magabiztos vezetést. A 40 km/h felett működő fényszóróvezérlés automatikusan átkapcsol a távolsági és a tompított világítás között a többi jármű jelenlététől és a fényviszonyoktól függően. Az adaptív tempomat pedig egy radarral figyeli az autó előtt haladó jármű sebességét, és automatikusan fenntartja a beállított követési távolságot.

Wimbledonban a Jaguar XF Sportbrake

A Jaguar a legendás wimbledoni centerpályát választotta a kívánatos új XF Sportbrake előzetes bemutatásának helyszínéül.

Nem egészen hetven nappal a 2017-es Wimbledoni Teniszbajnokság kezdete előtt az All England Lawn Tennis Club tökéletesen gondozott gyepén, merőben szokatlan formában adott magából előzetest a dinamikus sportkombi.

A pályakarbantartók a Jaguar formatervezési igazgatója, Ian Callum jelenlétében, Neil Stubley főpályamester felügyelete alatt rendezték át a helyszín jól ismert fehér vonalait.

„Az XF Sportbrake sziluettje lendületesen fut hátra, mintha a messzeségbe tartana, ami a sebesség és sportosság határozott érzésével ruházza fel a modellt” – mondta Ian Callum, majd hozzátette: „Anélkül kínál jóval nagyobb használati értéket, hogy ügyfeleinknek kompromisszumot kellene kötniük a dinamikus formatervre és vezethetőségre vonatkozó, magas elvárásaik terén.”

„Ian és én teljesen más területeken dolgozunk, ám Wimbledon főpályamesterét és a Jaguar főtervezőjét mégis összeköti valami: a tökéletes pontosság iránti elhivatottságunk. Elég egyetlen rosszul meghúzott vonal, és az egész világ szemtanúja lesz tévedésünknek, így életbevágó, hogy minden vonalat 100 százalékos precizitással rajzoljunk meg” – fogalmazott Neil Stubley.

https://www.youtube.com/watch?v=d07hCJwJ8Ms&feature=youtu.be

Az XF Sportbrake idén nyáron csatlakozik a díjnyertes XF sportszedánhoz a Jaguar modellkínálatában.

A Jaguar a július 3-16. között megrendezésre kerülő 2017-es Wimbledoni Teniszbajnokság hivatalos autóipari partnere.

A Toyota segít a nagyvárosi közlekedés torlódásainak felszámolásában

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a 6 milliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

A 2015 áprilisában útjára indított, a Chulalongkorn Egyetem által levezényelt, és több, mint egymilliárd forintos költségvetésű projekt során a szakemberek többféle megoldás bevezetésével szabályozták a járművek számát és a közlekedés ritmusát a bangkoki Sathorn Roadon, ahol rendszeresen, több okból is feltorlódik a forgalom. Az így nyert tapasztalatok további iránymutatást adnak a későbbi hatékony intézkedésekhez.

A világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártójának tartott Toyota a közlekedési torlódások felszámolását az élhető nagyvárosi mobilitás és a környezeti terhelés mérséklése okán egyaránt fontosnak tartja, így az e területen szerzett évtizedes tapasztalatait örömmel állítja nagyvárosok, ezúttal a 6 milliós thai főváros, Bangkok szolgálatába. Az előnyeiket a városi közlekedés során különösen kidomborító, környezetbarát hibrid autóiról ismert vállalat szakemberei első körben a közlekedő járművek számát mérséklő megoldásokra fókuszáltak, úgy mint:
• Park & Ride rendszer bevezetése a tömegközlekedés jobb kihasználásához
• Iránybusz-járatok beindítása a helyi iskolákhoz, így kevesebb magántulajdonú autó kell a tanulók közlekedéséhez
• Informatikai rendszer kiépítése és okostelefonos applikáció a Park & Ride rendszer jobb kihasználásához és a leggyorsabb ingázó útvonalak megtalálásához
• Rugalmas munkaidő kialakítása a helyi vállalatoknál, hogy a munkába járók ne egyszerre közlekedjenek; így mérsékelhetők a csúcsidőszak közlekedési dugói
• A forgalom áramlását segítő megoldások
• A torlódásokat okozó kritikus útszakaszok beazonosítása forgalmi szimulációs elemzéssel, és olyan megoldások bevezetése, mint a buszsávok és a ’parkolni tilos’ zónák
• A forgalmi lámpák működésének optimalizálása a helyi rendőrség által alkalmazható digitális eszközökkel

2016 júniusában, egy kéthetes próbaidőszak során a csapat mindezt további megoldásokkal is kiegészítette: a forgalmi csúcsidőben bizonyos forgalmi sávok irányát megfordították, és egyes buszmegállókat máshová helyeztek. Az adott intézkedések eredményét a forgalom áramlásának változása alapján értékelték.

A forgalmi torlódások természetesen csak akkor enyhíthetők tartósan, ha ezek az intézkedések a projekt lezárása után is működhetnek. Éppen ezért a csapat javaslatcsomagot állított össze a helyi vállalatok, kormányzati szervek és tudományos intézetek számára, segítve e szervezetek további közös munkáját. A javaslatcsomagot 2017 februárjában vette át Thaiföld Miniszterelnöki Hivatalának képviselője a projektet irányító szakemberektől.

„Ebben a projektben nem csupán a Chulalongkorn Egyetem volt segítségünkre, hanem Bangkok városa, rendőrsége és lakói is, nem beszélve számos helyi vállalatról – és ez a széles körű együttműködés remekül bevált. Szeretnék mindenkinek tiszta szívből köszönetet mondani. Különös örömömre szolgál, hogy a TMF – amelynek alapvető célkitűzése, hogy a helyi közösségekkel dolgozzon együtt – ilyen sok támogatást kapott az itteni emberektől és hivataloktól. Az itt tanultakat a TMF későbbi projektjeiben is szeretnénk sikeresen kamatoztatni, hogy hozzájárulhassunk egy még mobilabb társadalom kialakulásához” – fogalmaz Akio Toyoda, a Toyota világszintű elnöke.

„Ez a projekt arra szolgált, hogy a fenntarthatóbb városi közlekedési rendszerek kidolgozásával csökkentse a közlekedés időtartamát, árát, energiafogyasztását és környezeti terhelését. Nagyon fontos azonban, hogy az itt nyert tudást és technológiát megosszuk, és közösen alkalmazzuk. Úgy hiszem, hogy a projekt végén összeállított javaslatcsomag hasznos ötleteket kínál a fenntartható közlekedési rendszer kialakításához. Szeretnék köszönetet mondani a Toyota Mobilitási Alapítványnak azért, hogy mindezt lehetővé tette” – teszi hozzá Dr. Supot professzor, a Chulalongkorn Egyetem mérnöki karának dékánja.

Történelmi festéssel érkezik a Nürburgringre a BMW M6 GT3

A nürburgringi 24-órás versenyen a bajor prémiumgyártó a Zöld Pokolban aratott első győzelem emlékével érkezik a rajtrácsra: az 1989-es diadal huszonnyolcadik évfordulója alkalmából a BMW Schnitzer csapat a 43-as rajtszámot viselő versenyautót, a legendás BMW E30 M3 trikolor árnyalataiba öltözteti a 2017. május 27-28-ai hétvégén.

A BMW Schnitzer csapat illusztris múltra tekinthet vissza a világ legveszélyesebb versenypályájaként ismert Nürburgring aszfaltcsíkján: Charly Lamm csapatfőnök istállója az elmúlt huszonnyolc évben öt alkalommal hódította el a Zöld Pokolban megrendezett 24-órás megbízhatósági verseny arany trófeáját. A rendkívüli sikertörténet 1989-ben vette kezdetét, amikor is a németországi Freilassing városából induló csapat a nürburgringi diadal után a Német Túraautó Bajnokság (DTM) abszolút dobogójának tetején is debütált.

A tizenegy versenyhétvégéből álló idény során Roberto Ravaglia vezette győzelemre a BMW E30 M3 versenyautót, amelynek volánján a Nürburgringen megtett 143 kör alatt honfitársával, az olasz Emanuele Pirro-val és a francia Fabien Giroix-val osztozott. A BMW Schnitzer csapat idén május 27-28. között a Zöld Pokolban átélt első siker emlékét idézve gurul fel ismét a rajtrácsra, a két BMW M6 GT3 versenyautó egyike ugyanis a legendás előd klasszikus fényezését ölti magára.

A fehér alapra álmodott kék, sötétkék és vörös csíkozásra a BMW Schnitzer csapat főnöke mind a mai napig csodálattal vegyes tisztelettel tekint. „A BMW Motorsport valódi ikonként van jelen a versenysportok élvonalában. Rendkívül szerencsések vagyunk, hogy már évtizedek óta együtt dolgozhatunk. A BMW M6 GT3 versenyautó történelmi fényezése azon első győzelmünk emlékét idézi, amelyre különösen büszkék vagyunk. A BMW Motorsport klasszikus trikolor-csíkjai ráadásul nem csupán bennünk, de a rajongókban is régi érzéseket ébresztenek, így még inkább motiválnak minket arra, hogy a legjobbat hozzuk ki az idei versenyből” – mondta Charly Lamm, aki átütő élményként mesél az első nürburgringi sikerről. „Ugyanazon a hétvégén álltunk rajthoz a DTM-ben és a nürburgringi 24-óráson, és mindkettőt hiba nélkül hoztuk: a pilóták és a csapat minden egyes tagja kiválóan teljesített. Egészen fantasztikus verseny volt, egy felejthetetlen élmény mindenki számára” – fogalmazott.

A BMW Schnitzer csapat két évvel később, 1991-ben hódította el második nürburgringi serlegét, ezúttal a német Armin Hahne, a szintén német Joachim Winkelhock és a dán Kris Nissen hármasával a BMW E30 M3 volánja mögött. A modellt a letaglózóan erős motor és a tökéletes súlyelosztású, kikönnyített felépítmény kettőse a BMW Motorsport valaha készített legsikeresebb túraautójává emelte, amely a belga Eric van de Poele irányítása alatt már 1987-ben, DTM-bemutatkozása évében azonnal a sorozat etalonjává avanzsált. Roberto Ravaglia győztes kvalitásaival felvértezve a BMW E30 M3 versenyautó ugyanebben az évben az abszolút túraautó-világbajnoki címet is elnyerte, majd évek múltán, összesen 41 futamgyőzelmével a Német Túraautó Bajnokság örök klasszikusainak történelemkönyvébe is begurult.

A BMW E30 M3 leváltása után a BMW Schnitzer csapat 2004-ben, 2005-ben és 2010-ben is megismételte a Zöld Pokolban aratott diadalt, két alkalommal a BMW M3 GTR, majd legutóbb a BMW M3 GT2 modellel. 2017-ben Charly Lamm istállója ismét világklasszis pilótákat ültet a BMW M6 GT3 versenyautók volánja mögé: a kétszeres DTM-bajnok Marco Wittmann mellett Tom Blomqvist és Martin Tomczyk foglal majd helyet, a történelmi overállba öltöztetett, 43-as rajtszámot viselő gépet pedig két újonc, a német Timo Scheider és a brit Alex Lynn oldalán Augusto Farfus és António Félix da Costa vezeti.
A Nürburgringen a szervezők idén immáron negyvenötödik alkalommal hívják életre a hosszú távú megbízhatósági versenyt, ezúttal május 27-28. között.

Bemutatkozik az Audi e-tron Sportback koncepció

Dizájntanulmány és műszaki kísérleti jármű, elektromos autó és nagyerejű kupé: sokoldalú koncepciómodellel érkezett az Audi a tavaszi Sanghaji Autószalonra. Az Audi e-tron Sportback concept négyajtós Gran Turismo modellben 320 kilowattos elektromos hajtásrendszer dolgozik. Formai nyelvezete a klasszikus Audi-stíluselemeket számos jövőbemutató részletmegoldással ötvözi, olyan „felvillanyozó” architektúra képében, amely az elektromos hajtás technikája és kialakítása számára egyaránt testre szabott megoldás.

Az Audi e-tron Sportback újabb jelentős mérföldkő az Audi elektromos mobilitás felé vezető útján. Amint Rupert Stadler, az AUDI AG igazgatótanácsának elnöke megerősítette: „2018-ban érkezik az Audi e-tron – vetélytársai körében az első széleskörű mindennapos használhatóságot kínáló elektromos autó. Több mint 500 kilométer hatótávjával és az elektromos autózás különleges élményével e sportos SUV-modellt az elkövetkező évtized meghatározó termékévé kívánjuk tenni. Az Audi e-tron Sportback sorozatgyártású kivitele formájában pedig már 2019-ben követi egy érzelmekben gazdag kupéváltozat, amely mindjárt az első pillantásra vonzó elektromos autóként azonosítható.”

Hangsúlyosan világos tónusú utasterében az Audi e-tron Sportback concept a funkcionális és letisztult formák, illetve formai elvként a leglényegesebbre redukált kezelőelemek sajátos szintézisét kínálja. A központi monitor alatt, a középkonzolon és az ajtókárpitokban nagyfelületű érintőképernyők szolgálnak információval és a jármű rendszereivel folytatott interaktív kommunikációval. A műszerfal és a lebegő hatást keltő középkonzol vízszintes felületei a könnyed tágasság érzetét közvetítik a kényelmes egyes ülésekben helyet foglaló négy személy felé.

Éjjel és nappal egyaránt jól érzékelhető innováció a koncepciómodell világítástechnikája. A digitális vezérlésű első és hátsó LED-Matrix egységeket intenzív fényáram jellemzi. Apró Digital-Matrix projektorok vetítenek jelzéseket az aszfaltra, a világítást a környezettel folytatott sokoldalú és dinamikus kommunikációs eszközzé avatva. A négykarikás márka alkalmazta világszerte elsőként a teljes-LED fényszórót, de a Matrix-LED, a lézer- és az OLED-világítástechnika áttörését is nagyban elősegítette. A sanghaji műszaki tanulmány komplex funkciók egész sorával mutatkozik be, amelyekkel új utakra léphet a jó látás, valamint a környezettel fény útján zajló, interaktív kommunikáció.

A tanulmánymodell arculatának „szemeiként” kétoldalt, a motorházfedél vonala alatt karcsú fénycsíkok tűnnek fel – a nappali menetfények. A fénykibocsátó diódák (LED) és a mikrotükrökkel kialakított felület kombinációjával, valamint komplex szabályozástechnika segítségével számos animált mozgás és jelzés állítható itt elő. Az e-tron Sportback indításakor, de már az ajtók nyitásakor is a rendszer kapcsolható szegmenseket használ a dinamikus vizuális üdvözléshez.

A nappali menetfény alatt a Singleframe hűtőrács jobb és bal oldalán egy-egy nagyfelületű fénykibocsátó mező kapott helyet, amelyekben egyenként 250 LED-egység működik térbeli elrendezésben. Ezek lehetőségek sokaságát kínálják tetszetős grafikák, de konkrét kommunikatív jelzések előállítására is, akár menet közben.

Az e-tron Sportback hajtásáról olyan konfiguráció gondoskodik, amely a jövő sorozatgyártású, tisztán elektromos hajtásrendszerű Audi-modelljeiben is megjelenik. Egy elektromos motor dolgozik az első, és kettő a hátsó tengelyen, amelyek mind a négy kereket meghajtva alakítják a nagyteljesítményű kupét – jellegzetes Audi-módra – quattro összkerékhajtásúvá. A kellő színvonalú menetteljesítményekről 320 kW, sőt, a boost üzemmódban akár 370 kW teljesítmény gondoskodik, amellyel a tanulmánymodell álló helyzetből mindössze 4,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra. A 95 kWh energiatároló-képességű akkumulátor több mint 500 kilométer hatótávot (NEFZ) biztosít.

A tanulmányautó folyadékhűtésű lítiumion-akkumulátora – amint már az e-tron quattro concept esetében is – az utascella alatt, a tengelyek között kapott helyet. Ez az elrendezés egyszerre járul hozzá a tömegközéppont kellően alacsony pozíciójához, valamint az első és a hátsó tengely közötti kiegyensúlyozott, 52:48 arányú tömegeloszláshoz. Mindez piaci szegmensében kiemelkedő menetdinamikai képességekkel és biztonsági adottságokkal ruházza fel a sportos SUV-modellt. Az akkumulátor két csatlakozóján át, az úgynevezett kombinált töltőrendszer (Combined Charging System) segítségével egyenárammal (DC) és váltakozóárammal (AC) is tölthető.

Dr. Dietmar Voggenreiter, az AUDI AG igazgatótanácsának a marketing és az értékesítés területeiért felelős tagja az elektromos mobilitás a kínai piacon kiemelt jelentőségét érzékeltette: „Célzottan mutatjuk be Audi e-tron Sportback modellünket első ízben épp itt, Sanghajban, Kína ugyanis világszerte az elektromos autók legfontosabb piaca. Ez az infrastruktúrára és a támogatásokra éppúgy érvényes, mint az értékesítési volumenre. Már ma is mintegy 150 ezer töltőállomás áll rendelkezésre, amelyekhez 2017 végéig további százezer társul. Jól felkészültünk e rohamos növekedésre. Az elkövetkező öt év során öt e-tron modellt kínálunk Kínában, köztük olyan tisztán akkumulátorhajtásúakat is, amelyek jóval 500 kilométer feletti hatótávval rendelkeznek – mint az Audi e-tron Sportback.”

A tanulmánymodell elején a jól ismert, nyolcszögletű Singleframe hűtőrács hangsúlyosan széles és vízszintes elrendezésű, az elektromos motor jóval alacsonyabb hűtőlevegő-igényének köszönhetően ugyanis ebben az esetben elmaradhatott nagyméretű nyílása. A karosszéria színére fényezett plasztikus borítása sajátos mintázatú és a négykarikás márkajelvény díszíti – akárcsak a hagyományos Singleframe rácsozatát.

E középső felület a szélein hátrafelé ível, s felette bőséges helyet biztosít az áramló levegő számára. Az így létrejött légbeömlő nyílást szintén nyolcszögletű, ám itt feketére fényezett keret szegélyezi, amely csaknem az orr teljes szélességén végighúzódik. Ez a mélyen előrenyúló motorházfedél, az alsó légterelőidom, illetve kerékjáratok között ívelő keret a fényszórókkal közösen semmi mással össze nem téveszthető arculatot kölcsönöz az Audi e modellje számára.

Új utakat járnak az Audi formatervezői az átáramoltatott motorházfedéllel is. Az első részén mélyre nyúló fedél felett az orr vonalaival párhuzamos hídmotívum köti össze a két sárvédőt, amely egyben légterelő elemként szolgál. Az elölnézet így jóval dinamikusabb benyomást kelt, mint a belsőégésű orrmotorral szerelt autók terjedelmes eleje.

A koncepciómodell oldalán az erőteljesen domborodó, felül hangsúlyosan vízszintes idommal lezárt kerékjáratok formálnak jellegzetes quattro-architektúrát. Ugyanakkor ezek az alakzatok nem csupán vizuális utalások a széles nyomtávra és a figyelemreméltó menetdinamikai képességekre, hanem az e-tron Sportback a márka génjeibe történő harmonikus integrációjához is nagyban hozzájárulnak. A nagyvonalúan méretezett kupé magabiztos fellépését az igencsak nagy, 23 col peremátmérőjű, hatküllős, high-tech stílusú kerekek is erősítik. Az e-tron Sportback concept külső hosszúsága – 2,93 méteres tengelytáv mellett – 4,90, szélessége 1,98, magassága pedig 1,53 méter, s a C-szegmensbe, vagyis az Audi A7 közelébe pozícionálják.

Kisméretű kamerák helyettesítik a külső visszapillantó tükröket, olyan technikaként, amely a kedvezőbb légáramlási tulajdonságok és a szélzajok csökkentésén túl további előnyökkel is szolgál. Csaknem teljesen eltűnnek ugyanis a fizikai tükrökre jellemző holtterek és a ferdén előrelátást korlátozó kitakarások. A kamerák képe az ajtók önálló kijelzőin jelenik meg. Az Audi már a sorozatgyártású alkalmazás konkrét utalásaként mutatja be e megoldást.

A 2015-ös IAA alkalmával az Audi a márka tisztán elektromos hajtásrendszerű sorozatgyártású modelljének előfutáraként mutatta be Audi e-tron quattro concept tanulmányát. Jelentősen átdolgozott SUV-modellként akár 500 kilométer hatótávot kínál, mégpedig az Audi jellegzetes felsőkategóriájú autóinak térkínálata és kényelmi színvonala mellett. Menetteljesítményei már a nagyteljesítményű sportautókat idézik, a 0 – 100 km/h sprint csupán 4,6 másodpercig tart az Audi e-tron quattro számára. E jövőbemutató elektromos SUV-modell szériaváltozata 2018-ban érkezik a piacra, míg az Audi e-tron Sportback concept tanulmányt 2019-ben követi sorozatgyártású verziója.

Megérkezett a hazai kereskedésekbe a Toyota Prius Plug-in Hybrid

Már kapható a magyarországi márkakereskedésekben az új, zöld rendszámos Toyota Prius Plug-in Hybrid, amely kategóriaelső elektromos hatótávolsággal és rendkívül innovatív technológiákkal egészíti ki a negyedik generációs Prius összes előnyét, miközben a forradalmi technológiák, például a nagyméretű napelem panel révén akár egy literre is leszoríthatjuk az üzemanyagfogyasztást. A kimagasló ár-érték arányú modell hamar újrarajzolhatja az utóbbi években dinamikusan növekvő magyarországi plug-in hibrid piac értékesítéseit.

 

A világ leginnovatívabb és legzöldebb autógyártójának tekintett, a környezetbarát hibrid technológiát is jegyző Toyota kínált először PHV (Plug-in Hybrid Jármű) modelleket. A második generációs Prius Plug-in Hybrid bemutatásával a vállalat újabb lépéssel jutott közelebb céljához, vagyis ahhoz, hogy a HV (hibrid), EV (elektromos) és FCV (üzemanyagcellás) modellek révén 2050-ig 2010-hez képest 90 százalékkal csökkentse flottaszintű CO₂-kibocsátását. Az első generációs Prius Plug-in Hybrid vásárlóinak visszajelzéseit figyelembe véve a Toyota nem csupán a legújabb Prius újabb változatát alkotta meg, hanem a maga nemében egyedülálló autót tervezett. Az új modell számos, technológiai áttörést jelentő megoldást hordoz, amelyek közül kettő újdonságnak számít a Toyotánál (az akkumulátor-melegítő rendszer és a kettős elektromotoros EV-hajtás), két másik pedig világújdonság (az EV-hatótávolságot növelő napelemes tető és a gázbefecskendezéses hőszivattyús klímaberendezés). Az elektromos hatótávolság több mint kétszeresére, 50 kilométerre nőtt, és az elektromos üzemmódban elérhető maximális sebesség immár nem 85, hanem 135 km/óra, miközben a feltöltés 65 százalékkal gyorsabb lett: a II-es típusú, III-as üzemmódú Mennekes csatlakozóval mindössze 2 óráig tart a folyamat. Az új Prius Plug-in Hybrid így hatalmas előrelépést testesít meg a hatásfok, a menetteljesítmények, az innováció és a stílus terén, és hű maradt a Toyota eredeti küldetéséhez: a tökéletes öko-autó megalkotásához. Az új Prius Plug-in Hybrid hajtásáról a Toyota legújabb generációs PHV-technológiája gondoskodik. A vásárlók így egyszerre két autó előnyeit élvezhetik: egy még kifinomultabb full hybrid modellt és egy teljes értékű, tisztán elektromos hajtású járművet, amelynek EV hatótávolsága több mint duplája az előző generációs változatnak, amihez három területen kellett komoly előrelépést elérni: a mérnökök optimalizálták az akkumulátor fejlesztési folyamait, fokozták az EV-hajtás teljesítményét és tökéletesítették a jármű kialakítását.

Optimalizált akkumulátor

A csomagtér alatt található, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor kulcsfontosságú szerepet játszik az új Toyota PHV több mint kétszeres, 50 km-t is meghaladó EV-hatótávolságában. Az akkumulátor kapacitása is megduplázódott: a korábbi 4,4 helyett immár 8,8 kWh – ugyanakkor mérete csupán 60 százalékkal, 87-ről 145 literre nőtt, és 120 kg-os tömege csak 50 százalékkal lett nagyobb.

Kettős elektromotoros hajtási rendszer

Az EV-teljesítmény is 83 százalékkal növekedett, ami a Toyota első olyan hibrid hajtásláncának köszönhető, amelyben kettős elektromotoros hajtási rendszer működik. Az új, rendkívül kompakt méretű egyirányú tengelykapcsoló lehetővé teszi, hogy a hibrid rendszer generátora második elektromotorként is működhessen; ez a megoldás erőteljesebb gyorsítást és még élvezetesebb teljesítményt kínál, s így 135 km/órára nőtt a tisztán elektromos hajtással elérhető végsebesség, az autó hajtásához pedig még ritkábban kell használni a benzinmotort.

Gázbefecskendezéses hőszivattyús klímaberendezés és akkumulátor-melegítő rendszer

Miközben a Prius Plug-in Hybrid EV-üzemmódban halad, az autó energia-felhasználását tovább csökkenti az új PHV rendszer javított hatékonysága. Az új Prius negyedik generációs full hybrid hajtását ebben az autóban több kifinomult technológia egészíti ki. A klímaberendezést immár – világelső megoldásként – gázbefecskendezéses hőszivattyú működteti, amely akár -10 fokos külső hőmérsékletig is képes a benzinmotor beindítása nélkül felfűteni az utasteret, minimumra csökkentve ezzel az autó fűtésének az üzemanyag-fogyasztásra és az EV-hatótávolságra gyakorolt hatását. A hagyományos fűtésnél, illetve a nagy teljesítményű elektromos fűtőelemeknél jóval hatékonyabb hőszivattyú a külső levegőből nyert hővel melegíti a kabint. A hőszivattyúra épített gázbefecskendezéses rendszer még alacsony külső hőmérséklet mellett is megfelelő fűtési teljesítményt biztosít. Az autóban emellett egy új akkumulátor-melegítő rendszer is működik, amely feltöltés közben akár -20 fokos külső hőmérséklet mellett is hatékony üzemi hőfokra fűti fel a cellákat. Ez mind az akkumulátor teljesítményét, mind pedig hatásfokát a megfelelő szinten tartja, így a hideg időjárás minimális hatást gyakorol az elektromos hatótávolságra, és az autósnak már az elindulás pillanatától rendelkezésére áll a jármű maximális teljesítménye – még akkor is, ha nagyon hideg van.

Gyorsabb feltöltés

Az akkumulátor legnagyobb töltési teljesítménye 2 helyett immár 3,3 kWh, ezért a teljes feltöltés akár 65 százalékkal gyorsabban elvégezhető: a II-es típusú, III-as üzemmódú Mennekes csatlakozóval csupán 2 órát, normál háztartási konnektorról pedig 3 óra 10 percet vesz igénybe.
A feltöltési folyamat heti szinten, napi beosztásban programozható, és a töltőberendezés az akku feltöltése mellett az utastér előzetes felfűtését, illetve lehűtését is elvégzi.

Kimagasló vezetési élmény

A Plug-in Hybrid lelkesítő vezetési élményének egyik kulcsa a Toyota Új Globális Platformja, amely olyan előnyöket biztosít, mint az alacsonyabb tömegközéppont, a sportosabb vezetői üléshelyzet, a precízebb irányíthatóság, valamint a karosszéria csekélyebb oldaldőlése.

A karosszéria 60 százalékkal merevebb lett, ami a nagy szilárdságú acél és a ragasztási technológiák alkalmazásának köszönhető, valamint a motortéri elválasztó panel és az első oszlopok közti szilárdabb kapcsolatnak, a középső oszlopok alsó része és a karosszériaelemek megerősített csatlakozási pontjának, a hátsó padló-kereszttartók megerősítésének, illetve az egyes szerkezeti elemek csatlakozási pontját megerősítő peremezés alkalmazásának.

Az igényes futómű és a karosszéria tehát anélkül is jobb irányíthatóságot biztosít, hogy a mérnököknek feszesebbre kellett volna hangolniuk a felfüggesztést, vagyis kompromisszumot kellett volna kötniük a lelkesítő vezetési élmény és a rugózási kényelem között. Mindez nagy mértékben hozzájárul ahhoz az élvezetes menetdinamikához, amit a vásárlók ma már egy öko-autótól is elvárnak.

PHV-specifikus futómű-beállítások

A menetdinamikát tovább javítja a Prius Plug-in Hybrid MacPherson első rugóstagjának és új, kettős keresztlengőkaros hátsó futóművének modellspecifikus beállítása. Az első futómű tekercsrugóit kifejezetten kellemes rugózási kényelemre hangolták. Az első lengéscsillapítók beállításait úgy alakították, hogy a csillapítás az alacsony és nagyon alacsony sebességtartományokban lágyabb, nagyobb sebesség mellett viszont keményebb legyen, így a felfüggesztés egyszerre kínál remek rugózási kényelmet és fokozott menetstabilitást.

Az első kanyarstabilizátor nagyobb, mint a negyedik generációs Priusban alkalmazott szerkezet, így 13 százalékkal csökkent a karosszéria oldaldőlési hajlama, és tovább javult az autó menetstabilitása. Egyenetlen útfelületen haladva az új, kettős keresztlengőkaros hátsó futómű kétharmadával kevesebb ütést közvetít a karosszéria felé, mint a most kifutó Prius Plug-in Hybrid felfüggesztése. Itt is ugyanazok a PHV-specifikus beállítások érvényesülnek, mint az első futómű esetében, vagyis a kiváló rugózási karakterisztikához jobb menetstabilitás társul.

Még kellemesebb vezetési élmény EV-üzemmódban

Az új futómű jelentős mértékben javított dinamikai jellemzőit hatásosan egészíti ki az új plug-in full hybrid rendszer, amely élénkebben reagál a gázparancsra. A kettős elektromotoros hajtásnak köszönhetően 83 százalékkal nőtt az EV-teljesítmény, így az autó elektromos üzemmódban is élvezetesen gyorsít. A Toyota mérnökei nemcsak a hatótávolság növelésére törekedtek, hanem arra is, hogy alapvetően átformálják az elektromos hajtás kínálta vezetési élményt – kihangsúlyozva az EV-modelleknek azt az egyedi tulajdonságát, hogy úgy érződik, mintha az elektromotor közvetlenül hajtaná meg a kerekeket, valamint a széles nyomatéktartományt, a lineáris gázreakciót és a véget nem érő gyorsulás benyomását. A full hybrid rendszer új sebességváltó-differenciálmű egysége és új, nagy hatékonyságú PCU rendszervezérlő egysége kimagasló működési hatékonysággal ruházza fel a Prius Plug-in Hybrid modellt. 90 kW együttes rendszerteljesítményével az új PHV full hybrid hajtáslánca 11,1 másodperc alatt gyorsítja 0-100 km/órás tempóra az autót, amelynek végsebessége 162 km/óra. Ugyanakkor a Prius Plug-in Hybrid átlagos üzemanyag-fogyasztása csupán 1,0 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig mindössze 22 g/km.

Három üzemmód és négy hajtáslánc-beállítás

A négyféle (HV, EV, EV City és Akkumulátor Feltöltés) kapcsolható hajtáslánc-beállítás segítségével a vezető meghatározhatja, hogy a Prius Plug-in Hybrid simán kapcsoló, elektronikus vezérlésű fokozatmentes E-CVT váltóműve hogyan továbbítsa menet közben a teljesítményt.

HV beállításban a Prius Plug-in Hybrid full hybrid járműként működik, hatékonyan ötvözve a benzinmotor és az elektromotorok teljesítményét. Ha a vezető megnyomja és lenyomva tartja a HV/EV kapcsolót, aktiválhatja az új Akkumulátor Feltöltés beállítást, amelyben a benzinmotor áramot termelve tölti az akkumulátort, miközben az autó HV üzemmódban halad.

Az EV beállításban a hajtóerőt elsősorban az akkumulátorból nyert elektromos áram szolgáltatja; ilyenkor a benzinmotor csak erőteljes gázadásra vagy nagy utazósebesség mellett indul be. Ebben az üzemmódban egy kapcsolható EV City beállítás is a vezető rendelkezésére áll, amely csökkenti a leadott teljesítmény maximális értékét, és csak padlógáznál indítja be a benzinmotort, hogy a Toyota PHV a lehető leghosszabb távolságokat tehesse meg kizárólag elektromos hajtással. Miközben az új Toyota PHV a három hajtáslánc-beállítás valamelyikével halad, a vezető három (NORMAL, POWER és ECO) üzemmód közül is választhat, tovább javítva ezzel az autó hatásfokát, teljesítményét és üzemanyag-fogyasztását. Mindhárom üzemmódban elérhető az Eco vezetőtámogató funkció, amelynek segítségével az autósok még könnyebben elsajátíthatják a környezetbarát vezetési technikákat. A NORMAL üzemmódot választva az új PHV az elindulástól kezdve az alacsonyabb sebességtartományokban automatikusan az EV-hajtással, vagyis kizárólag elektromotorjainak erejével halad; ilyenkor a jármű azonnal reagál a gázparancsra, és rendkívül simán, minimális zajjal és rezgésekkel suhan. Ezt követően a full hybrid hajtás automatikusan kombinálja a benzin- és elektromotorok teljesítményét, illetve – a forgalmi helyzettől függően – külön-külön is használhatja az erőforrásokat az autó mozgatásához.

POWER üzemmódban a rendszer módosítja a Prius Plug-in Hybrid gázreakcióit, nagyobb teljesítménnyel támogatva a lendületesebb gyorsítást és a lelkesítőbb vezetési élményt. A POWER üzemmódot kiválasztva az új Prius Plug-in Hybridben automatikusan aktiválódik az új DMD (Driver’s Mind D Logic) vezetősegítő rendszer, még közvetlenebbé varázsolva a vezetés élményét. A vezetőfigyelő index (DMI) rendszer használatával – amely jármű oldalirányú gyorsulásait figyelve ‘kiismeri’ az autós vezetési stílusát – a DMD felismeri, ha az autós sportosabb teljesítményre vágyik, s ennek megfelelően módosítja a motorfék-teljesítményt és a gázreakciókat. ECO üzemmódban a rendszer mérsékli az erőteljes gázparancsokat, és az alacsony üzemanyag-fogyasztás szempontjai szerint működteti a klímaberendezést. A forgalmi helyzettől függően az ECO üzemmód segítségével az autós érezhetően tovább csökkentheti a Prius Plug-in Hybrid üzemanyag-fogyasztását.

Még a Priusnál is csendesebb üzem

A megnövelt EV-hatótávolságnak köszönhetően az új Toyota PHV benzinmotorja ritkábban indul be, így az autó már eleve csendesebb lett, s e csekély zajszintet tovább javítja, hogy a vállalat szakemberei kiemelt figyelmet fordítottak az NVH (zaj, vibrációk és nyersesség) értékek csökkentésére. A hangszigetelő és zajelnyelő anyagokat körültekintően helyezték el az egyes zajforrások körül, így az utasok különlegesen csendes környezetben foglalhatnak helyet. A kifejezetten a Prius Plug-in Hybrid modellhez kialakított NVH-csökkentő megoldások sorában szerepel a motorháztető oldalsó élein elhelyezett tömítés, ami gyorsítás közben mérsékli a motorzajt; a műanyag sárvédő-elválasztó elemek, amelyek révén kevesebb zaj jut a motortérből a kabinba; az utastér első felét csendesebbé varázsoló akusztikus első oldalüvegezés; valamint a hátsó kerékdobokban elhelyezett szigetelőanyagok, amelyek a hátsó utastérbe jutó zajokat szűrik ki. A kabin komfortját és zajszintjét tovább javítja a műanyag-alapú tetőkárpitozás és a nagyobb méretű padlószigetelés, valamint az A-oszlop, a padlóperem és a hátsó ajtókárpitozás hangelnyelő anyaga.

Egyedülálló, áramvonalas formavilág
A legújabb Priussal közös TNGA (Toyota Új Globális Platform) padlólemezre épített új Prius Plug-in Hybrid látványos, áramvonalas formavilágának alapja a legendás Prius-sziluett, valamint néhány egyedi stíluselem, amelyek egyértelműen utalnak az autó fejlett technológiáira. A 4.645 mm hosszú, 1.760 mm széles és 1.470 mm magas új Toyota PHV 165 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb és 20 mm-rel alacsonyabb, mint elődje volt. Az autó első és hátsó túlnyúlása 25 illetve 80 mm-rel nőtt. A Toyota Under Priority és Keen Look dizájn-témáinak hatásos továbbfejlesztésével az új Prius Plug-in Hybrid orr-része első pillantásra megkülönböztethető a standard Priusétól; erről a látványosan háromdimenziós hatású plexi hűtőrács és az adaptív technológiával felszerelt keskeny, ultra-kompakt négy LED-es fényszóróegység gondoskodik. A hűtőrács látványosan előrenyúlik, hatásosan hangsúlyozva ki a lökhárító oldalainak áramvonalas formáját, míg a vízszintesen meghúzott nappali mentefények (DRL) és a sárvédők sarkaiba kitolt LED irányjelzők az autó széles és stabil kiállására irányítják a figyelmet. Oldalnézetből a Prius Plug-in Hybrid nemcsak hosszabb hátsó túlnyúlásáról, alacsonyabb motorházáról és hátsó légterelőjéről ismerhető fel, hanem a csak a PHV-modellhez kínált, kéttónusú fényezéssel díszített, 15 colos könnyűfém keréktárcsákról is, amelyeknek kialakítása a fékek hűtését is javítja.
A hátsó szélvédő jellegzetesen áramvonalas ‘dupla buborék’ íve a hátsó légterelő formáját is meghatározza; ennek széleinél beépített LED fényforrások láthatók, amelyek szintén a Toyota PHV egyedi jellegzetességei. Az autó csekély üzemanyag-fogyasztásában kulcsfontosságú szerepet játszik az átfogó aerodinamikai csomag, aminek köszönhetően a Prius Plug-in Hybrid légellenállási együtthatója mindössze 0,25 Cw. Az új Toyota PHV jól hasznosítja a legújabb Prius hatásos aerodinamikai megoldásait, s mindezt alacsony tetővonallal és hátsó légterelővel, nagyobb területet lefedő alsó burkolattal, az első és hátsó lökhárítók légáramlatokat kisimító sarokkialakításával, a ‘dupla buborék’ hátsó szélvédővel, valamint a hátsó lámpatestekbe integrált légterelő stabilizáló szárnyakkal egészíti ki. Mindemellett az új Prius Plug-in Hybrid alsó légbeömlője automatikusan nyitható és zárható, így a hűtőlevegő csak akkor áramlik be a motortérbe, amikor valóban szükséges; ez a megoldás tovább csökkenti a légellenállást.
Amikor a motor még hideg, a légbeömlő zárva marad, hogy a beáramló levegő ne késleltesse az üzemi hőfok – és ezzel együtt az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás – elérését. Az új, 2017-es Prius Plug-in Hybrid hétféle karosszériaszínnel rendelhető, amelyek közül az egyik árnyalatot (a Spirited Aqua metálfényezést) kifejezetten ehhez a modellhez dolgozták ki a dizájnerek.

Letisztult utastér-kialakítás
Az új Prius Plug-in Hybrid modellben a legújabb Prius műszerfal-kialakítását találjuk: az információk letisztult, strukturált elrendezésben tárulnak a vezető elé, akitől a műszerek távolabb kaptak helyet, a kijelzők pedig közelebb, kényelmesen elérhető távolságban találhatók. Ugyanakkor az új Toyota PHV nagyméretű, 8 colos infotainment képernyője új, frissebb grafikus felületet kapott, akárcsak a kettős, 4,2 colos műszerfali kijelzők. A Prius Plug-in Hybrid egyik jellegzetessége, hogy műszerfalát kiváló minőségű, selyemfényű krómbetétek díszítik, amelyek a váltókar fehér paneljén is megjelennek. Az új Toyota PHV modellbe a Prius első ülései kerültek, amelyeknek újfajta ülőlap-kiképzése csökkenti a vezető kifáradását. A hátsó helykínálatot és komfortérzetet nagyban növeli, hogy hátul két ülés található, amelyeket egy középkonzol választ el egymástól. A csomagtér padlója 160 mm-rel magasabb, hogy elegendő helyet biztosítson az alatta elhelyezett, nagyobb méretű hibrid akkumulátornak, de a csomagtér befogadó képessége így is 360 liter.

Forradalmi technológiák az üzemanyagfogyasztás minimalizálása érdekében
A Prius Plug-in Hybrid fejlett technológiáit kifejezetten úgy tervezték meg, hogy hozzájáruljanak a PHV hajtáslánc alacsony üzemanyag-fogyasztásához, és hogy népszerűsítsék a környezettudatos életstílust. Az először a 2010-es Auris HSD tanulmányautóban feltűnt technológia sikeres továbbfejlesztésének eredményeként az új Toyota PHV modell tetején egy nagyméretű napelem-panel kapott helyet, ami villamos energiát termel a hibrid rendszer akkumulátorának töltéséhez. Amikor az autó parkol (de nincs rácsatlakoztatva egy feltöltőre), a napelemes tető egy köztes napelem-akkumulátort tölt, ami – ha már teljesen feltöltődött – továbbadja töltését a fő HV akkumulátornak. Menet közben a napelem a 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel pótolva a segédberendezések áramfelvételét, csökkentve ezáltal a fő HV akkumulátor energiaveszteségét, és akár 2-3 százalékkal javítva a hibrid rendszer hatásfokát. Az időjárástól függően a napelemes töltés akár napi 5 kilométerrel, illetve évente mintegy 1000 kilométerrel növelheti az Prius Plug-in Hybrid hatótávolságát elektromos hajtás (EV) üzemmódban. A különféle beállítások közt most megjelenik az Akkumulátor Feltöltés is; ezt kiválasztva a benzinmotor áramot fejleszt és tölti az akkumulátort, miközben az autó HV üzemmódban halad.
Az új kétzónás, gázbefecskendezéses, hőszivattyús klímaberendezés S-Flow vezérlést kapott, ami a kabinban ülő utasok számának megfelelően automatikusan vezérli a légbefúvókat, hogy alacsonyabb energiafogyasztás mellett is megfelelő komfortérzetet biztosítson. Ugyancsak az energiafogyasztás csökkentését szolgálja a keskeny, négy LED-es fényszóróegység, amit AHS (adaptív fényszórórendszer) technológia egészít ki. Az AHS automatikusan kitakarja a fénycsóva azon részeit, amelyek elvakítanák a szembejövő autósokat, így a vezető mindig optimális hatékonysággal használhatja a távolsági fényt. A rendszer arra is képes, hogy a távolsági fény csóvájának szélességét az autó sebességéhez igazítsa; a fénypászma 14-40 km/órás sebességtartományban a legszélesebb, mert ez optimális látási viszonyokat teremt a lakott területeken, és 80 km/órás sebesség fölött a legkeskenyebb. A tompított fény használata közben az AHS automatikusan szabályozza a fényszóró magasságát, hogy a szemből érkező autósok elvakítása nélkül is a lehető legnagyobb területet világítsa be. Az AHS-t emellett kanyarvilágítás funkció egészíti ki, ami bevilágítja a kanyarokat az autó előtti útszakaszon. Most először fordul elő egy nagy sorozatban gyártott autóban, hogy CFRP (szénszál-erősítésű műanyag) csomagtérajtó csökkenti a jármű tömegét, tovább javítva ezzel a hibrid hajtási rendszer üzemanyag-fogyasztását. Az új Prius Plug-in Hybrid mindezek mellett vezeték nélküli telefontöltőt is kínál, valamint nagyméretű, színes head-up display-t, egy új, egyszerű intelligens parkolássegítőt (S-IPA), valamint a Toyota Safety Sense rendszer továbbfejlesztett változatát, amelyben két új tétel is helyet kapott: az egyik a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközés előtti biztonsági rendszer, a másik pedig a teljes sebességtartományban használható adaptív sebességtartó automatika, ami szükség esetén képes akár állóra is fékezni az autót.

Módosított Toyota GT86-osok a Top Gearnek

Az új Toyota GT86 a celebeknek szánt versenyautó szerepét kapta meg a Top Gear által jegyzett Reasonably Fast Car című betétműsorban.

Annak érdekében, hogy az autó jól szerepeljen a Top Gear híres tesztpályáján, a Toyota elhatározta, hogy verseny igényeinek megfelelően kissé módosítja a modellt. Az átalakítást pedig a Rogue Motorsport műhelyre bízta. A szerelő csapat 3 kocsit készített – két kézi és egy automata sebességváltós kivitelt. A munkálatokat személyesen Patrick Mortell irányította.

A három Toyota GT86 átalakítása azon elképzelés szerint zajlott, hogy az autók a lehető legközelebb legyenek a sorozatban gyártott modellhez, ugyanakkor a tesztpályás használathoz megfelelő szintű biztonsági szintet nyújtsanak. Ennek érdekében a Rogue Motorsport szakemberei bukócsövet és versenyüléseket szereltek be, valamint eltávolították a burkolatok jelentős részét.

A munka kezdetén kiszerelték az utastér összes olyan elemét, amely útban volt a bukócső beépítéséhez. Az volt a fontos, hogy a sofőr és a navigátor számára a lehető legtöbb hely álljon rendelkezésre, ezért a szerelők megszabadultak sok műanyag burkolattól, a tető borításától, a hátsó ülésektől, de a váltókar és a kormány körüli részeket is átalakították. Azokat a részeket, ahol a bukócsövet az alvázhoz hegesztették, megtisztították a gyári fényezéstől és az egyéb szigetelésektől.

A fő gyűrű az üzemanyagtartály fölé került, melyet a hegesztés idejére ideiglenesen el kellett távolítani. A bukócső beépítése után a kezelőpanel és az utastér borításának egy része visszakerült a helyére, de egyes pontokon módosítottak rajtuk. Mindhárom autó előkészítése körülbelül egy hetet vett igénybe.

Az átalakított Toyota GT86-ot Jack Rix szerkesztő tesztelhette elsőként. A Top Gear szakemberét lenyűgözte a japán modell menetdinamikája és irányíthatósága. Rix értékelte a hátsókerék-meghajtás és az elöl beépített 200 lóerős motor klasszikus kombinációját. Ugyanakkor megjegyezte, hogy a modell rajongói nagyon várják a turbófeltöltős változatot, a tesztek során több tucatnyian állították meg és kérdeztek rá, hogy ez már a turbós változat-e.

Patrick Mortell a Rouge Motorsport tulajdonosa osztotta Rix lelkesedését, kijelentve, hogy a GT86 a dinamikus és pontos vezetés örömét kereső autósoknak tervezett kocsi. Könnyű, jól kiegyensúlyozott, gyorsan reagál a sofőr mozdulataira és rendkívül jó menetdinamikát biztosít.

Ne felejtsük el, hogy a napjainkban ritkán látható hátsókerék-meghajtás a jó drifting-autó receptje. A drifting kultúra népszerűségét pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a hazai drift versenyek egyre növekvő népszerűsége.

Az új Honda Civic Type R körrekordot döntött a Nürburgringen

Egy hónappal genfi világpremierjét követően ismét a nemzetközi érdeklődés középpontjába került a vadonatúj Civic Type R.

A Honda nagy teljesítményű hot hatch-e minden idők leggyorsabb elsőkerék-hajtású autójának bizonyult a Nürburgring Nordschleifén – 2017. április 3-án a fejlesztéshez használt próbamodell 7 perc 43,8 másodperc alatt ért körbe a legendás német aszfaltcsíkon.

A rekorddöntést a sorozatgyártást megelőző utolsó fejlesztési szakaszban, száraz, tiszta időben hajtotta végre a Honda csapata, és igen büszkék lehetnek az elért eredményre, hiszen közel hét másodperccel jobb időt futottak, mint a Civic Type R előző generációjával.

Az új Civic Type R-t a tizedik generációs Civic fejlesztési programjának keretein belül dolgozták ki a mérnökök, ez volt a Honda történetének legátfogóbb ilyen jellegű projektre. A vállalat szakemberei azt a célt tűzték ki, hogy a modell közúton és versenypályán is maga mögé utasítsa a kategória többi szereplőjét.

Az új Civic Type R az innovatív, jövőbe mutató műszaki megoldásoknak köszönheti sikerét. Továbbfejlesztett és kifinomultabbá tett 2.0 VTEC TURBO erőforrása 320 lóerőt és 400 Nm-t szabadít az első kerekekre, méghozzá új, röviden áttételezett kéziváltón keresztül, ami még dinamikusabb gyorsulást tesz lehetővé. Ehhez társul az összetett, nagy sebességnél is stabil útfekvést biztosító aerodinamikai csomag, mely a felhajtó- és a leszorítóerőt illetően egyaránt a szegmens legjobbja.

Az új karosszériaszerkezet révén az új Civic Type R 16 kilogrammal könnyebb, mint elődje, torziós merevsége pedig 38 százalékkal javult. Ez jelentősen hozzájárult a gyorsabb kormányreakciókhoz és kanyarvételekhez, akárcsak az új, több lengőkaros hátsó felfüggesztés, ami – nem mellesleg – stabilabbá tette az autót a fékezések során és csökkentette a kitörési hajlamot.

A Civic Type R futóművének vezető fejlesztője Ryuichi Kijima volt, tőle tudhattuk meg, milyen változtatások tették lehetővé, hogy az új modell jobb időt futhasson a Nürburgringen felmenőjénél.

„Az új Type R nagyobb kanyarsebessége elsősorban a szélesebb nyomtávnak, a nagyobb tengelytávnak és az új, több lengőkaros hátsó felfüggesztésnek köszönhető” – árulta el Kijima-san, és így folytatta: “Hadd mondjak egy példát! A Metzgesfeld utáni kanyar a közepes sebességű ívek közé tartozik, itt a vezetők általában 150 km/órás sebességgel hajtanak. Nos, az új Civic Type R itt nagyjából 10 km/órával képes gyorsabban haladni kicsúszás nélkül, tehát igen jelentős a különbség. A differencia főként akkor szembetűnő, ha a teljes pályán elért időeredményeket nézzük – az új Type R tényleg sokkal fürgébb vetélytársainál.” 

A rekordidőt teljesítő fejlesztési modell műszaki jellemzői megegyeznek a sorozatgyártású változatéval, csupán a biztonsági okokból beszerelt bukókeret jelentett különbséget, de ezt is úgy installálták, hogy ne befolyásolja a karosszériamerevséget. Hogy a bukókeret okozta többletsúlyt kompenzálják, a Honda mérnökei kivették a szórakoztatóelektronikai és információs rendszert, sőt a hátsó üléseket is. További fontos adalék, hogy a rekorddöntéshez nem volt szükség versenyabroncsokra, az új Civic Type R közúti használatra is engedélyezett sportgumikkal érte el a nem mindennapi eredményt.

Az új Civic Type R gyártása 2017 nyarán kezdődik a Honda swindoni üzemegységében (HUM), ami az alap-Civic összeszerelését is végzi. Innen exportálják a modell a nemzetközi piacokra, beleértve Európát, Japánt és az Egyesült Államokat is. Érdekesség, hogy az új Civic Type R lesz az első Honda-emblémás Type R, amit hivatalosan forgalmaznak Észak-Amerikában.

LEGFRISSEBB

Újragondolja az elektromos autók töltését a Mercedes-Benz

0
A Mercedes-Benz új lendületet ad az elektromos kishaszongépjárművek piacának Közép-Európában: a vállalat az E.ON-nal kötött megállapodás keretében minden eddiginél személyre szabottabb és egyszerűbb e-mobilitás...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK