Főoldal Blog Oldal: 342

Toyota üzemanyagcellás villástargoncák a Motomachi üzemben

A Toyota bejelentette, hogy két üzemanyagcellás villástargoncát állított munkába a Toyota Cityben működő Motomachi üzemben. A targoncákat a Toyota Industries Corporation gyártotta.

A hidrogénből előállított elektromos árammal működő üzemanyagcellás targoncák rendkívül környezetbarátak, hiszen működésük során sem CO₂-t, sem más káros anyagot nem bocsátanak ki. Emellett használatuk is nagyon kényelmes, mivel üzemanyagtartályuk körülbelül három perc alatt tölthető újra. Ugyanakkor az is fontos tulajdonságuk, hogy – mivel üzemanyagcellájuk áramot fejleszt – vészhelyzet esetén kiegészítő áramforrásként is szolgálhatnak. A Toyota arra törekszik, hogy mérsékelje gyárai CO₂-kibocsátását, ezért a vállalat azt tervezi, hogy hagyományos villástargoncáit üzemanyagcellás hajtásúakra cseréli.

E folyamat első lépése az új eszközök bevezetése a Motomachi üzemben, ahol 2018-ban újabb 20 ilyen targonca áll majd munkába, és számuk 2020 körül már 170-180 darabra nőhet. Mióta 2015-ben közzétette 2050-es Környezetvédelmi Célkitűzéseit, a Toyota elkötelezetten dolgozik a hidrogén-energiával kapcsolatos technológiák fejlesztésén és bevezetésén, hogy üzemeiben minél nagyobb arányban alkalmazhassa a hidrogént – valóra váltva ezzel a Nulla CO₂-kibocsátású Gyártás tervét.

A két üzemanyagcellás villástargonca üzembe állítása fontos lépése a Toyota, a Környezetvédelmi minisztérium és a Vidékfejlesztési, Infrastrukturális, Közlekedési és Idegenforgalmi Minisztérium közös kezdeményezésének, amelynek célja az üzemanyagcellák népszerűsítése a munkagépek gyártói között, elősegítve ezzel a hidrogénalapú társadalom kialakulását.

87. Genfi Nemzetközi Autószalon: Citroën C-Aircross Concept – igazán kompakt SUV, amely jól illeszkedik a márka arculatához

A Citroën egy merész, karakteres és színes egyéniségű tanulmányautóval lép a közönség elé. A C-Aircross Concept a márka B szegmensbeli SUV-król alkotott elképzeléseit testesíti meg, és egyben a Citroën termékoffenzívájának újabb állomását is jelzi. A nemzetközi forgalmazásra szánt sziluettel a márka az SUV-piacon készül támadásba lendülni. A különleges egyéniségű autó az új C3 szellemiségét idézi.

Egy magabiztos SUV: a C-Aircross Concept friss, eredeti egyéniségével tűnik ki a többi SUV közül. A modern karosszéria lemezfelületeit erőteljes grafikai elemek és színek dobják fel. Belül tágas utastér rejlik, melynek szín- és anyaghasználata – végletekig letisztult stílusban – egyszerre high-tech és oldott hangulatot teremt.

Egy modern SUV: a C-Aircross Concept ellentétes irányba nyíló ajtói mögött derűs, nyugodt utazást ígérő, szellős utastér tárul fel. A bőséges helykínálat, a párnázott hatású, széles ülések, a panoráma napfénytetőn beáramló fény egytől-egyig a Citroën Advanced Comfort program alapértékeit testesítik meg.

A Citroën leleplezte a C-Aircross Concept-et, mely a márka kompakt szabadidő-autókról alkotott elképzelését testesíti meg. A tanulmány újabb bizonyíték arra, hogy a Citroën minden szegmensben képes eredetit alkotni.

A C-Aircross dizájnjával, egyedi felépítésével és friss színvilágával tűnik ki a kompakt SUV modellek közül.

A koncepcióautó beltere – a fényben fürdő, tágas utastérrel, a meleg hatású anyagokkal és a mindennapi életet megkönnyítő technológiákkal – a Citroën Advanced Comfort® program megvalósulásának újabb példája.

A március 7-én a Genfi Autószalonon debütáló C-Aircross Concept a márka SUV-szegmensben indítandó offenzívájának az előhírnöke is egyben.

A technológiai berendezéseket is egyszerű, gördülékeny használat jellemzi. Jó példa erre a műszerfal folytatásaként kialakított, színes kijelzős head-up display, az intuitív kezelőszervekkel ellátott egyküllős kormány, a visszapillantó kamerák vagy az indukciós telefontöltés.

„A C-Aircross Concept a Citroën nemzetközi termékoffenzívájának folytatását vetíti előre. Az új C3 szellemiségében fogant, magabiztosságot sugárzó, merész tanulmány a kompakt szabadidő-autók új felfogását tükrözi. Kényelmes, derűt sugárzó belterével egyben a Citroën Advanced Comfort program filozófiáját is tökéletesen megtestesíti” – mondta el Linda Jackson, a Citroën vezérigazgatója.

A minden ízében optimista C-Aircross Concept különleges egyéniséget rejt. Rendkívül modern, határozott dizájn jellemzi, mely egyszerre sugall robusztusságot és energiát. A – mindössze 4,15 m hosszú, 1,74 m széles és 1,63 m magas – kompakt SUV az áramvonalas külső és a hagyományos SUV-attribútumok sikeres összhangját valósítja meg. Az új C3-on alkalmazott jellegzetes stílusjegyekre támaszkodó C-Aircross tanulmány a sima felületek és az üde színfoltokkal tarkított grafikai elemek ellentétére épít.
Felépítését tekintve a C-Aircross Concept a magasra helyezett, rövid motorháztetővel és a zömök, ám cseppet sem agresszív orr-résszel hívja fel magára a figyelmet, ami szokatlan az SUV-k rendkívül kötött stílusvilágában. A C-Aircross Concept – minden kalandra felkészülve – elöl és hátul fényes fekete sárvédő-betétekkel, újfajta kialakítású, kerékív-betétekkel és a karosszéria alsó részén húzódó oldalsó védőelemekkel van felszerelve. Az autó látványos 18” keréktárcsákkal felszerelt kerekeken gurul.

A márkaképpel és az új C3 külső stílusjegyeivel összhangban a C-Aircross Concept kerekded, magabiztos orr-részt és két szinten elhelyezett világítótesteket kapott. A hűtőrácshoz kapcsolódó LED-es nappali lámpák elkülönülnek az elsődleges világítást biztosító alsó lámpatestektől. A letisztult, egyedi grafikájú hátsó részt is határozott stílus jellemzi. A markáns vállak kiemelik a két oldalt elhelyezkedő, három lebegő fénykarikából álló, high-tech 3D hátsó lámpákat.

Ugyanez a lebegő hatás érvényesül a hátsó oldalablakok díszítései és a tető esetében. A koncepcióautó valóságos védjegye a belülről megvilágított, lebegni látszó két hátsó oldalablak. A panoráma üvegtetővel pedig tovább nő a fényforrások száma. A korallszínű, stilizált hátsó ablakoknak köszönhetően akadálytalanul hatol be a fény, ugyanakkor a külső szemlélő számára rejtve marad a gépkocsi belseje. A jelentős üvegfelület és a nagy beltér tovább erősítik a tanulmány egyedi karakterét, mely tágas és világos utasteret kínál.

A tervezésnél az aerodinamika is kulcsszerepet játszott. Ez mindenekelőtt a karosszéria vonalvezetésében és a koncepció tökéletes kiegyensúlyozottságában nyilvánul meg. Minden egyes felület kialakításánál figyelembe vették az autó által gerjesztett légáramlatokat. Az aerodinamikai hatékonyság növelése érdekében az első lökhárítóban elektronikusan vezérelt légterelők, az alsó air breather karosszériavédőkben további levegőbelépők, hátul pedig egy diffúzor kapott helyet.

A Citroën C-Aircross Concept-et a könnyebb beszállás érdekében ellentétes irányba nyíló ajtókkal tervezték. A kényelmet szolgáló kinematikai megoldás a korábbi Aircross és CXperience koncepcióautóknál alkalmazott változatot idézi. A tanulmány ajtajai egy funkcionálisan kialakított, kellemes méretű, energizáló hatású utastérre nyílnak, mely utazásra és a szabadidő aktív eltöltésére csábít.

Az SUV belsejében a Citroën tervezőmérnökei egy letisztult, légies műszerfal és lebegni látszó ülések mellett tették le a voksukat. A belső kialakítás jellemzően vízszintes tagolású, ami tágas, szellős belső tér benyomását kelti.

A Citroënre oly jellemző, intuitív kezelőszervekkel ellátott egyküllős kormány mellett a kárpittal bevont műszerfal egy füstüveg head-up display kijelzőt is magában foglal, melyen a műszerek információi a vezető látóterébe vetítve jelennek meg. A műszerfal közepén egy különleges képvilágú, 12” érintőképernyő foglal helyet, mely a különböző vezetéssel kapcsolatos, ill. infotainment információk közvetítésére szolgál. Alatta kezdődik a széles középkonzol, mely egészen a hátsó ülésekig húzódik, és számos hasznos tárolóhelynek ad otthont. Különleges hatást kelt a világító korallszín padló és a vele azonos árnyalatú szőnyegek.

Az üléseket borító, bársonyos tapintású vastag szövetre is a színek bátor kombinálása jellemző. Az üléspadra emlékeztető üléseken a szürke- és narancsárnyalatok köszönnek vissza. A színeknek és anyagoknak a műszerfal dizájnját idéző váltakozása, valamint a vízszintes tagolás felerősíti a Citroën C-Aircross tanulmányautó egyedi jellegét.

Akárcsak az új C3, a C-Aircross Concept is hű marad a Citroën Advanced Comfort® programhoz. A vezetőt és az utasokat védőburokként körbevevő, igazi élettérként funkcionáló autó bővelkedik a testi-lelki nyugalmat szolgáló adottságokban.

Beszálláskor már az utastér puszta látványa is kellemes érzéssel tölti el az embert. A kanapé módjára hívogató, széles első és hátsó üléseket meleg, párnázott hatású alcantara kárpit borítja. Magas minőségű, egyszerre természetes és igényes kiképzésük mellett kiválóan tartanak, kialakításukat az ágymatracok világa inspirálta.

A praktikum és a funkcionalitás jegyében a C-Aircross Concept számtalan nagyméretű, speciális rendeltetésű, jól látható tárolóhelyet kínál. A tervezők az ülések háttámlájában, ill. oldalában is elrejtettek néhány tároló alkalmatosságot. Elöl a középkonzolban is található egy jókora tároló, az első rekeszben pedig egy vezeték nélküli indukciós töltő. A középkonzol folytatásában egy második tárolóhely is rendelkezésre áll a hátsó utasok telefonjai számára. Hordozható tabletünk is pillanatok alatt megtalálja a helyét: az első ülések háttámlájára rögzítve filmet nézhetünk rajta, vagy az üléspad közepén kialakított diszkrét tárolórekeszbe rejthetjük.

A jó hangulatú, derűs utazás érdekében a Citroën C-Aircross tervezői számára különösen fontos volt a fény és a külvilággal való vizuális kapcsolat. A célt híven szolgálják az impozáns oldalsó üvegfelületek és a fényt a zsalugáterekhez hasonlóan beengedő, innovatív, stilizált hátsó oldalablakok. A hatalmas panoráma üvegtetőn keresztül pedig csak úgy dől be a napfény az ülőhelyekre. A különböző forrásokból érkező fény növeli a teret és a jó közérzetet és közvetlenül hozzájárul az utasok kényelméhez.
A nyugodt vezetést szolgáló technológiák
A Citroën Advanced Comfort® program jegyében új fedélzeti technológiák segítik a C-Aircross Concept használatát. Az élenjáró, hasznos és intuitív technológiák előnyeiből minden utas egyformán részesül.

A vezető kímélése és a zavartalan, nyugodt vezetés érdekében leegyszerűsödtek a kormánynál lévő vezérlők, a vezetéshez hasznos információk pedig a vezető látóterébe vetítve jelennek meg. A C-Aircross Concept tökélyre viszi a head-up display kijelzést, és a visszapillantók is a high-tech kategóriába tartoznak: a hagyományos külső visszapillantó tükrök szerepét két oldalsó kamera látja el. A látott kép a belső visszapillantó tükörben jelenik meg. Az autó környezetének tökéletes belátása érdekében a tetőspoiler közepén is elhelyezésre került egy hátsó kamera.

A C-Aircross Concept intelligens és intuitív kezelői felülettel rendelkezik. A vezető és az utasok a 12” központi érintőképernyőn számos funkcióhoz hozzáférnek. A valóságos vezérlőközpontként működő képernyő megkönnyíti az autó

használatát, de fontos esztétikai szerepe is van: nagyban hozzájárul az autó belsejében tapasztalt kivételes térélményhez. Ami az infotainment rendszert illeti, a hangvezérlésű 3D online navigáció, a Citroën Connect Nav jóvoltából az adott útra vonatkozó információk mindenkihez eljutnak. Minden egyes utas kiválaszthatja a kedvenc zenéjét vagy megnézheti az általa választott filmet. A keresett élménytől függően különböző konfigurációk közül lehet választani: 1:2, 2:1 vagy teljes képernyős megjelenítés.
Az eredetileg az új C3-on bevezetett fedélzeti HD kamera, a ConnectedCAM Citroën™ a társas érintkezés és a lelki nyugalom szempontjából egyaránt hasznos. A közvetlenül a belső visszapillantó tükör mögött elhelyezett eszköz felveszi, amit a vezető maga előtt lát, és lehetővé teszi, hogy az így készült képeket és videofelvételeket egy kattintással megossza a közösségi oldalakon.

A C-Aircross Concept fedélzetén a Share with U alkalmazás is rendelkezésre áll. Az új szolgáltatásnak köszönhetően egyszerűen megoszthatjuk, majd együtt élvezhetjük médiafájljainkat (játékok, zene, videók) az útitársakkal.

Ami a csatlakoztatási lehetőségeket és a külvilággal való kapcsolattartást illeti, a C-Aircross Conceptben a középkonzol közepén található bemélyedésben okostelefonja vezeték nélküli indukciós töltése is biztosított.

Az akusztikai élmény érdekében a tervezők a térbeli hangzásra is kiemelt figyelmet fordítottak. Az első és hátsó fejtámlákba hangszórókat és mikrofonokat építettek, amitől megannyi külön hangburok jött létre. Az utasok választhatnak, hogy a többiekkel való kommunikációt vagy a befelé fordulást részesítik előnyben.

A mindennapos városi közlekedésre és a hegyekben vagy a tengerparton tett családi vagy baráti kiruccanásokra egyaránt alkalmas C-Aircross Concept mindenféle szituációban megállja a helyét, köszönhetően a tapadást hatékonyan javító Grip Control rendszernek.

Dowan Kim február elejétől a Kia Motors Hungary élén

A Kia Motors Corporation vezetősége 2017 február elsejétől Dowan Kim urat nevezte ki a Kia Motors Hungary új elnökének. Az előző elnök, Jong Kook Lee úr, a Kia Motors csehországi leányvállalatánál folytatja munkáját, továbbra is elnöki pozícióban.

Kim úr 1996 óta dolgozik a Kia Motors Corporation-nél. 2010 – 2014. között az oroszországi Kia értékesítési- és logisztikai koordinátoraként dolgozott. Ezután visszatért Szöulba, ahol jelen kinevezéséig a Kia Motors központjában a FÁK és a Kelet-európai eladásért felelős csoport vezetője volt.

Dowan Kim úr nős, két gyermek édesapja, szabadidejében kifejezetten aktívan él, szeret golfozni.

“Izgalommal várom az új kihívásokat a Kia Motors magyarországi csapatánál. Szeretnék hozzájárulni a márka hazai sikereihez. Ebben a tehetséges és lelkes kollégákból álló csapatra is komolyan támaszkodhatom. Hiszem, hogy nagy lehetőségek rejlenek a márkában, hiszek a növekedésben értékesítési területen és a piaci részesedés terén egyaránt. Modelljeink kiválóak, különlegesek és feltűnő megjelenésűek, világszínvonalúak minőségben és változatlanul kiemelkedők ár-érték arányban” – mondta el Kim úr.

87. Genfi Nemzetközi Autószalon: a BMW újdonságai

A 2017-es, idei Genfi Nemzetközi Autószalonra a BMW újabb világpremierekkel, valamint a tisztán elektromos és plug-in hibrid modellek hosszú távú fenntarthatósága érdekében kifejlesztett újítások leleplezésével készül.

Az új BMW 5-ös Touring és a minden téren finomhangolt új BMW 4-es sorozat Genfben gurul ki először a nagyközönség elé, a 2017. március 9-19. között nyitva álló expón pedig a világ legsikeresebb plug-in hibrid sportautójának újabb különkiadása, a BMW i8 Protonic Frozen Black Edition is bemutatkozik.

Világpremier: az új BMW 5-ös Touring

Az európai ügyfelek elsöprő rajongását élvező BMW 5-ös Touring legújabb, ötödik modellgenerációja a dinamikus menetteljesítmény, az elegáns kiállás, az innováció és az intelligens funkcionalitás páratlan egységének vadonatúj dimenziójával kecsegtet. A modell egyszerre exkluzív és lendületes karosszéria-arányai a sportosan sokoldalú utazóautó lélegzetelállító vezetési élményét és minden korábbinál változatosabb utastér-kialakítását nyomatékosítják, miközben az új BMW 5-ös Touring némileg megnövelt külső méretei mögött érezhetően tágasabb helykínálat kényezteti a bajor gyártó ügyfeleit. A hangszigetelés az új BMW 5-ös limuzin menetkomfortját kínálja, a hátsó üléssor pedig a felsőkategória luxuslimuzinjainak kényelmét ígéri.

Az új BMW 5-ös Touring még öt utas mellett is 570 literes csomagteret kínál, amely az elődmodellhez képest tízliteres helykínálat-bővülést jelent. A csomagtér térfogata a hátsó üléstámlák ledöntésével egészen 1 700 literig bővíthető, amely a kifutó modellgeneráció hasonló értékéhez viszonyítva újabb harmincliternyi plusznak felel meg. Mindeközben a modell megengedett tengelyterhelése is jelentősen nőtt. Az utastér funkcionalitását számos ötletes részlet fokozza. Az ajtózsebekbe már egyliteres palackok is elsüllyeszthetők, a középkonzolon található pohártartók pedig ugyancsak nagyobb helyet kínálnak. A 40 : 20 : 40 arányban osztott hátsó üléstámla immáron egyetlen gombnyomással, elektromosan is ledönthető, a csomagtérben elhelyezett poggyászok elrendezését és rögzítését ötletesebb csomagrögzítő hálók és minden korábbinál több rögzítési pont segíti, a kiegészítő felszerelések pedig a csomagtér síkja alatt kialakított külön mélyedésekben kaptak helyet. A csomagtérajtó és a hátsó ablak külön-külön is nyitható, a csomagtérajtó ráadásul az opcionális extrafelszereltség részeként már teljesen elektromos, kéz nélküli nyitást és zárást is kínál.

Az új BMW 5-ös Touring piaci bevezetése 2017 júniusában kezdődik, eleinte a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának négy választható erőforrásával, két motorváltozat esetében pedig a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással. A modell motorpalettája az év folyamán újabb és újabb hátsókerék-meghajtású, illetve összkerékhajtású hajtáslánc-változatokkal gazdagodik majd. A könnyű anyagok felhasználásával, a hajtáslánc hatékonyságának optimalizálásával és a légellenállást csökkentő karosszériaelemek alkalmazásával a BMW 5-ös Touring ötödik modellgenerációjának saját tömege hozzávetőlegesen 100 kilogrammal, átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása pedig mintegy 11 százalékkal alacsonyabb, mint megegyező erőforrással és hajtáslánccal szerelt elődmodellje esetében.

Az intelligens könnyűszerkezetes járműépítés a karosszériaváz még tovább növelt torziós merevségét garantálja, a vadonatúj futómű-technológia pedig a modell sportos egyéniségét fokozza. Az új BMW 5-ös Touring az agilitás és a menetkomfort minden korábbinál optimálisabb harmóniájával kecsegtet. A széleskörű alapfelszereltségnek az automata szintszabályozású, levegős hátsó futómű is része, miközben az opcionális extrafelszereltségek listáján a dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás (DDC – Dynamic Damper Control), az aktív borulásgátló rendszer, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is együttműködő aktív hátsókerék-kormányzás (Integral Active Steering), valamint a tízmilliméteres hasmagasság-csökkenést kínáló M Sport futómű is megtalálható.

A vadonatúj kijelző- és járművezérlési koncepciók közé immáron az érintőképernyő, a BMW Gesztusvezérlés és számos innovatív vezetést támogató rendszer is felkerült, az automatizált járművezetés megvalósulását így már többek között olyan újítások vetítik előre, mint a legkorszerűbb kormányzási és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Guidance Assistant), az ütközést elkerülő aktív vezetési segédlet (ActiveAssist Collision Avoidance), illetve a keresztirányú forgalomra (Cross-Traffic Alert) és a rossz haladási irányra figyelmeztető rendszer (Wrong-Way Driving Alert). A parkolóasszisztenst (Parking Assistant) eközben már az új BMW 5-ös Touring modellben is távirányítású parkolás (Remote Control Parking) egészíti ki, a közterületen található szabad parkolóhelyeket kereső vadonatúj, intelligens felszíni parkolóhely-kereső szolgáltatás (On-Street Parking Information) innovációjával pedig a hosszadalmas és stresszes, szabad helyek után kutakodó belvárosi bolyongások is a múltba vesznek.

Sportosabb, mint valaha: az új BMW 4-es sorozat

Még határozottabb kiállásával és továbbfejlesztett futómű-technológiájával az új BMW 4-es sorozat újabb fejezetet nyit a sportos prémium modell sikertörténetében. Az új BMW 4-es Coupé, az új BMW 4-es Cabrio és az új BMW 4-es Gran Coupé elegáns karakterét és sportos kisugárzását átdolgozott légbeömlők és új lökhárító-betétek, valamint már az alapfelszereltség részeként LED-technológiás első fényszórók és LED-es hátsó lámpák fokozzák. Az ajtók mögött vadonatúj galvanizált betétek, magasfényű fekete középkonzol és króm kiegészítők teremtik meg az exkluzív, prémium utastér-hangulatot.

Az új BMW 4-es sorozat opcionálisan elérhető extrafelszereltségei közé vadonatúj felhasználói felülettel érkezik meg a továbbfejlesztett BMW Professional navigációs rendszer: a menürendszer listaszerű elrendezését mostantól nagyméretű csempe-ikonok váltják, az „élő” csempék pedig a felhasználó személyes preferenciái szerint alakíthatók és elhelyezhetők. Az új BMW 4-es sorozat opcionális extrafelszereltségeinek palettájára ráadásul a felsőbb modellsorozatokban korábban bemutatott digitális műszerfal-kijelző is megérkezik.

Az új BMW 4-es Coupé és az új BMW 4-es Gran Coupé még feszesebb hangolású futóművet kap, amely minden korábbinál sportosabb vezethetőséget és változatlanul kényelmes menetkomfortot kínál. A BMW 430d és a BMW 430i szintjétől felfelé a bajor gyártó az opcionális extrafelszereltség részeként ráadásul mindegyik modellváltozathoz gyárilag felszerelt nagyteljesítményű gumiabroncsokat is kínál.

A BMW M4 Coupé és a BMW M4 Cabrio sportmodell-párost már az alapfelszereltség részeként full LED-technológiás, adaptív első fényszórókkal és vadonatúj stílusú, ugyancsak full LED-es hátsó lámpákkal kínálja ügyfeleinek a bajor gyártó. Az utastérben számos típus-specifikus kiegészítő gondoskodik a legsportosabb 4-es BMW hamisítatlan atmoszférájáról, és ahogyan a paletta összes többi képviselője, úgy a két M4 modell is megkapja a BMW Professional navigációs rendszer és a BMW ConnectedDrive szolgáltatás-csomag legfrissebb verzióját.

A BMW i divízió sikertörténete és a BMW i8 legújabb különkiadásának világpremierje
A tisztán elektromos meghajtású BMW i3 meghatározó piaci részesedésével, a BMW i8 plug-in hibrid sportautó vadonatúj különkiadásaival és a BMW iPerformance modellpaletta hamarosan debütáló új tagjaival a BMW Group még tovább növeli a hosszú távon fenntartható mobilitás terén betöltött piacvezető pozícióját. Három évvel piaci bemutatkozását követően a BMW i3 az elektromos meghajtású prémium kompakt modellek elsőszámú képviselőjévé lépett elő. A BMW i8 eközben a világ legnépszerűbb plug-in hibrid sportautójává vált, a modell progresszív technológiájának és a BMW iPerformance modellpalettának köszönhetően pedig a BMW Group a világ legsikeresebb, plug-in hibrid modelleket kínáló autógyártójává érett. 2016 novemberében a vállalatcsoport tisztán elektromos és plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt modelljeinek globális értékesítése a százezres darabszámot is átlépte, a BMW Group így 2017-re már százezernél is több, BMW eDrive hajtáslánc-technológiával felszerelt modell globális eladását tűzte ki célul.

2017-ben a BMW i8 plug-in hibrid sportautó limitált példányszámú különkiadásainak exkluzív palettája is tovább bővül. A BMW i8 Protonic Frozen Black Edition a 87. Genfi Nemzetközi Autószalonon ünnepli világpremierjét, a BMW Individual részleg típus-specifikus, Protonic Frozen Black karosszéria-fényezésével és utasterének fekete alapú, élénksárga kontraszt-varrásával. 2017 második felében a BMW i divízió a BMW i8 Protonic Frozen Yellow Edition különkiadásról is lerántja a leplet, amely minden korábbinál exkluzívabb atmoszférában váltja valóra a vezetés elektromos modellek nyújtotta élményét.

[TESZT] Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition – nem tudni, hol a helye

Nem számít kimondott újdonságnak az 1.5 literes EcoBoost benzines a Ford személyautó-palettáján, korábban már be is mutattuk olvasóinknak egy tesztalany felszereltségeként a 182 lóerős kivitelt. Most ismét felélesztjük a koncepciót, ezúttal ugyan “csak” 150 lóerős mivoltában érkezik, viszont kimondottan egyedi tálalásban láthatjuk viszont. Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition teszt következik.

A Focus formaiságát, egyéniségét alapvetően felesleges taglalnunk, hiszen megtettük már több ízben darabokra szedtük a modellt az alapkivitelektől egészen az ST-ig (egyelőre még az RS hátravan). Most egy kis ízelítő, amolyan déja vu jelleg a sportos mivolt révén, hiszen a Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition igencsak emlékeztet a „nagytestvér” 250 lóerős echte hot hatch változatára. Küllemre legalábbis, bár akkora kontraszt a teljesítményt illetően nem volt tapasztalható.

Persze más világ ez, amolyan visszafogottabb versenyszellemmel felvértezett felhasználók számára készült a Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition. A küllem persze korántsem visszafogott, ez látszik is jól a fotókon; a morcosabbra gondolt frontrész, a hangsúlyossá tett beömlők, a szó szerint fókuszba helyezett hűtőrács-mintázat mind a lendületet hozza, a speciális Race Red elnevezést kapott fényezés pedig egyszerűen lenyűgöző hatást ad az autónak.

Mindehhez nagyban hozzájönnek a szintén limitált szériás 18 colos Panther Black felnik, amelyek nem meglepő módon fekete színárnyalatot hordoznak, az ötküllős kialakítás pedig kifejezetten illusztris összhatást nyújt. A peres gumikkal közlekedve visszaköszön máris a hamisítatlan ST-érzés, igaz, a futómű azért jóval lágyabbra lett hangolva, mint a másik szélsőséges esetben.

Feltűnő színösszeállítás. Pontosan úgy, ahogyan kell

Fotózásnál azért érződött a kontraszt a két szín esetében (piros, fekete), derítenünk kellett rendesen ahhoz, hogy a kerekek ne vesszenek el a semmiben szinte, illetve a rajzolatoknak is látszaniuk kellett.

Hála az égnek megoldható volt a probléma, így az összhatás véleményünk szerint szinte száz százalékban érezhető.

Kevéske ültetés-hatást is kapott a Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition, ami egyrészt a tényleges futómű magasságból adódik, másrészt pedig a feljebb már részletezett keréktárcsák viszonylag vékony gumifelületének köszönhető. Oldalról nézve egyébként akár egy reális ST is lehetne, de mégsem az, a sasszemű autós tudorok felfedezik az eltéréseket.

Ilyen eltérés például a far kialakításánál a kipufogócsonk elhelyezése: amíg a hagyományos értelemben vett ST-nél középre került a dupla, oválisabb arculatú kipufogóvég, addig jelen esetben a jobb oldalra lett helyezve, szóló, szimpla, egyetlen csöves megoldással. Diffúzor-hatás sincs, mindösszesen egy mindkét oldalon lefelé ívelő csík, amely a hűtőmaszk beömlőjének mintázatát viseli.

Sportos érzetet, nem csak kívül

A Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition enteriőrje is élhetőbb hétköznapi értelemben véve, mint az ST-nél. Az ülések itt is viszik a kagylósított irányvonalat, mégsem a Recaro jegyzi ezeket – bár az oldaltartásuk, valamint az ülő- és hátfelület teljesen rendben van, mégis nagyobb komfortot ad hosszabb távra gondolt utazások esetében.

Pedálsor tekintetében is előbukkan a sportosság, visszafogottabban bár, de fel lett vértezve mindhárom modul a maga fémes jellegével, tökéletesen kiegészítve a vezetőállást. A kormánykerék annak rendje s módja szerint egyenesített alsó ívvel érkezik, így nem csak a ki- és beszállás egyszerűbb, de az érzet is remekbeszabottan megmarad.

Nyilvánvaló: elmarad teljesítményben a hagyományos ST-től, de azért nem panaszkodhatunk

Száguldozni nyilván nem, de azért dinamikusan fogunk tudni közlekedni a Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition-nel. Az autóba egy 1.5 literes, 150 lóerős aggregát került, s bár downsizing ide, vagy oda, nagyon meggyőző teljesítményt produkált a hajtáslánc az egy hetes teszt során. A maximálisan elérhető teljesítmény kerek 6000-es percenkénti fordulatszámon érkezik, míg a kisajtolható legnagyobb, 177 Newtonméteres forgatónyomaték 1600-tól egészen 4000-ig rendelkezésre áll.

Vezetni is kellemes a Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition-t, az optimális turbótöltésnek köszönhetően nincsenek kiautózhatatlan tartományok, turbólyuk-hajlam is elenyészően érezhető egy-egy sebességfokozat alacsonyabb fordulatszám-tartományában. A gázreakciók közvetlenek, intenzív gyorsulásérzet is garantált, némi sportos hangzásjelleggel elegyítve.

Hová is kategorizálható pontosan a Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition? Nem tudni, hol a helye – leginkább a ésszerűbb, hétköznapi választások, és a kicsit túlgondolt, sportos aspektus közé irányozható be, talán azt is megkockáztatva, hogy kategóriatermető jelleggel bír. Mindenesetre az egyediség jelen van, és ezt nagyon díjazzuk minden esetben.

2016 Ford Focus 1.5 EcoBoost ST Line Race Red Edition specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1499 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 177 Nm @ 1600-4000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, hatfokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4360 mm

Szélesség: 1823 mm

Magasság: 1469 mm

Tengelytáv: 2648 mm

Első gumik mérete: 235/40 R18

Hátsó gumik mérete: 235/40 R18

Tömeg, üresen: 1364 kg

Megengedett össztömeg: 1900 kg

Csomagtartó mérete: 363 liter, 1148 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 55 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 219 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.9 s (gyári), 8.9 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.8 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 6.5 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: n/a l/100km

Országúti: n/a l/100km

Vegyes: n/a l/100km

CO2 kibocsátás: 127 g/km

Bővebb információ a Ford hazai honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSON, QNAP, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Minden, amit az új BMW 5 Touring kapcsán tudnunk kell

A BMW 5 Touring az elmúlt két és fél évtizedben a dinamikus menetteljesítmény, az elegáns kiállás és az intelligens funkcionalitás páratlan egységét képviselte az utakon, az ötödik modellgeneráció pedig mindezt most vadonatúj szintre emeli.

Akárcsak a nemrégiben leleplezett új BMW 5-ös limuzin, úgy a méltán népszerű modellsorozat tradicionális jegyeket hordozó második karosszéria-változata is exkluzív kijelző- és járművezérlési koncepciókkal, úttörő vezetést támogató rendszerekkel és kivételes fejlesztéseken átesett járműkapcsolati megoldásokkal nyűgözi le a bajor gyártó ügyfeleit.

„A BMW 5 Touring legújabb változatát ezúttal is kifejezetten az európai piac számára fejlesztettük ki, hiszen a koncepció az öreg kontinensen már nem kevesebb, mint egynegyed évszázadnyi sikertörténetnek örvend. Biztos vagyok benne, hogy kivételes sokoldalúságával az ötödik modellgeneráció minden korábbinál népszerűbb lesz azon ügyfeleink körében, akik nagyra értékelik a BMW 5 Touring jellegzetesen tágas utastér-elrendezését, variálható csomagterét, tekintélyes megjelenését és legendás vezetési élményét” – mondta Dr. Ian Robertson, a BMW AG igazgatótanácsának BMW-értékesítésért és márkamarketingért felelős tagja.

Az új BMW 5-ös Touring 2017 márciusában, a 87. Genfi Nemzetközi Autószalonon ünnepli világpremierjét. A modell piaci bevezetése 2017 júniusában kezdődik, eleinte a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának négy választható erőforrásával, két motorváltozat esetében pedig a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással. Az új BMW 5-ös Touring motorpalettája az év folyamán újabb és újabb hátsókerék-meghajtású, illetve összkerékhajtású hajtáslánc-változatokkal gazdagodik majd.

Alacsonyabb tömeg, intenzívebb agilitás és még optimálisabb hatékonyság
Az új BMW 5-ös Touring sportos egyéniségét a vadonatúj futómű-technológia és a módszeres súlycsökkentés párosa kelti életre. A modell széleskörű alapfelszereltségének az automata szintszabályozású, levegős hátsó futómű is része, miközben az opcionális extrafelszereltségek listáján a dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás (DDC – Dynamic Damper Control), az aktív borulásgátló rendszer, a BMW xDrive intelligens összkerékhajtással is együttműködő aktív hátsókerék-kormányzás (Integral Active Steering), valamint a tíz milliméteres hasmagasság-csökkenést kínáló M Sport futómű is megtalálható.

A futómű számos alkatrésze és a csomagtérajtó kizárólag alumíniumból, a futómű központi egységei és az extrém torziós merevségű karosszériaváz pedig alumínium és magas szilárdságú acél keverékéből készült. A könnyű anyagok felhasználásával, a hajtáslánc hatékonyságának optimalizálásával és a légellenállást csökkentő karosszériaelemek alkalmazásával a BMW 5-ös Touring ötödik modellgenerációjának átlagos üzemanyag-fogyasztása és kombinált károsanyag-kibocsátása mintegy 11 százalékkal alacsonyabb, mint megegyező erőforrással és hajtáslánccal szerelt elődmodellje esetében.

Az erőteljes karosszéria-íveket kiváltó határozott kontúrok és a dinamikusan elnyújtott vonalak az új BMW 5-ös Touring esetében is a sportosság és a sokoldalúság azon kivételes egységét keltik életre, amely az elmúlt 25 évben is mindvégig a modell egyik meghatározó védjegye volt. Szemből nézve összetéveszthetetlenül markáns elemek dominálnak, az alapfelszereltség részeként kínált LED-technológiás első fényszórók pedig már egészen a vese alakú hűtőrácsig érnek. Oldalnézetből a jármű sziluettjének sportos vonalvezetése prémium modellekre jellemző, harmonikus karosszéria-arányokban teljesedik ki, amelynek a tekintélyes motorháztető, az elegánsan emelkedő A-oszlop, a hosszan elnyújtott tetővonal és a meredeken lejtő D-oszlop egyaránt éke. A hátsó ablakot diszkrét légterelő szárny foglalja keretbe, középen kiegészítő féklámpával, két oldalt pedig apró légterelő betétekkel. Az új BMW 5-ös Touring hátsó kialakítását ezúttal is a vízszintes vonalvezetés határozza meg, az „L”-alakú hátsó lámpák pedig mindkét oldalt mélyen előrenyúlnak, hogy a karosszéria szélességét hangsúlyozzák.

Az új BMW 5-ös Touring utasterében a vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítás a nagyvonalú elegancia, a gondosan megmunkált felületek és az apró részletekben rejlő precizitás alkotta prémium hangulattal párosul. A kifutó BMW 5-ös Touring műszerfal-elrendezéséhez képest az ötödik modellgeneráció megoldása már kevésbé merészen emelkedik, az utastér így számottevően tágasabb benyomást kelt. A sík központi kijelző tökéletesen beleillik a műszerfal formavilágába, a bajor gyártó ügyfeleit pedig minden ülésen nagyobb fej-, váll-, és lábtér fogadja. Az utazás kényelmét ülési anatómia szerint kialakított üléstámlák és hosszabb ülőlapok fokozzák, a fejedelmi menetkomfortot pedig az első szélvédő, a tetőkárpit és a csomagtér intenzívebb hangszigetelése emeli az új BMW 5-ös limuzin szintjére. Az új BMW 5-ös Touring utastere olyannyira megnőtt, hogy a hátsó üléssorban egyszerre már három gyerekülés is tökéletesen elfér egymás mellett.
A BMW 5-ös Touring ötödik modellgenerációjának csomagtér-térfogata alapesetben 570 literre nőtt, amely a hátsó üléstámla ledöntésével egészen 1 700 literig bővíthető. A modell a motorváltozat és a hajtáslánc függvényében akár 120 kilogrammal tovább terhelhető, immáron egészen 720–730 plusz kilogrammal. A hátsó üléssor és a csomagtér sokoldalúsága hasonlóan nagymértékben növekedett, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla ugyanis már kéz nélkül, egyetlen gombnyomással, elektromosan is dönthető, a csomagtérajtó és a hátsó ablak külön-külön is nyitható, a csomagtérajtó ráadásul opcionális extrafelszereltségként már teljesen elektromos, kéz nélküli nyitást és zárást is kínál. A csomagtérben elhelyezett poggyászok elrendezését és rögzítését ötletesebb csomagrögzítő hálók és minden korábbinál több rögzítési pont segíti, a kiegészítő felszerelések pedig a csomagtér síkja alatt kialakított külön mélyedésekben kaptak helyet.

Az új BMW 5-ös Touring 2017 júniusi piaci bevezetésekor négy erőforrás kerül fel azonnal a modell motorpalettájára, a BMW Group legkorszerűbb motorcsaládjának tagjai pedig egytől egyik a legfejlettebb BMW TwinPower Turbo turbófeltöltésű technológiával hozzák egyensúlyba a letaglózó menetteljesítmény, illetve a még tovább csökkentett üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás párosát. Az új BMW 530i Touring motorházteteje alatt dolgozó kétliteres, négyhengeres benzinmotor 185 kW/252 lóerő maximális teljesítmény és 350 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes. A modell alapfelszereltségének része a nyolcsebességes Steptronic automataváltó is, amellyel az új BMW 530i Touring 6,5 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, miközben 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztása 5,8–6,3 liter, kilométerenkénti kombinált károsanyag-kibocsátása pedig 133–143 gramm.

Az új BMW 540i xDrive Touring modellben a soros hathengeres, háromliteres benzinmotor, a nyolcsebességes Steptronic automataváltó és a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás optimális hármas egysége dolgozik, a 250 kW/340 lóerő maximális teljesítmény és a 450 Nm csúcs forgatónyomaték pedig 5,1 másodperces nulla-százas gyorsulást garantál. Az új BMW 540i xDrive Touring átlagos üzemanyag-fogyasztása 7,3 – 7,7 liter/100 km, kombinált károsanyag-kibocsátása pedig 167–177 gramm/km.
Az új BMW 520d Touring modell orrában dolgozó négyhengeres dízelmotor 140 kW/190 lóerő maximális teljesítményt és 400 Nm csúcs forgatónyomatékot állít elő a 2.0 liter hengerűrtartalomból. Az erőforráshoz az alapfelszereltség részeként hatsebességes manuális váltót társít a gyártó, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban a nyolcsebességes Steptronic automataváltó is elérhető. Az új BMW 520d Touring kereken 8 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra (automataváltóval 7,8 másodperc alatt), a modell rekordszintű hatékonyságáról pedig mindeközben 100 kilométerre vetített 4,5–4,9 liter átlagos üzemanyag-fogyasztás (automataváltóval 4,3– 4,7 liter) és kilométerenkénti 119–129 gramm károsanyag-kibocsátás (automataváltóval 114 – 124 gramm) tanúskodik.

Az új BMW 5-ös Touring piaci bevezetésekor elérhető motorpalettát a háromliteres, soros hathengeres dízelmotor zárja, amelyet az új BMW 530d Touring modell motorházteteje alá szerel be a gyártó. Az erőforrás 195 kW/265 lóerő maximális teljesítménye és 620 Nm csúcsnyomatéka az alapfelszereltség részeként kínált nyolcsebességes Steptronic automataváltóval 5,8 másodperc alatt katapultál fel álló helyzetből 100 km/órára, a modellhez az alap hátsókerék-meghajtás alternatívájaként ráadásul opcionális extrafelszereltségként a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás is elérhető. Utóbbival az új BMW 530d xDrive Touring 0-100-as gyorsulása 5,6 másodpercre csökken. A hathengeres dízelmotorral felszerelt BMW 5-ös Touring átlagos üzemanyag-fogyasztása 4,7 – 5,1 liter/100 km (az új BMW 530d xDrive Touring esetében 5,3–5,7 liter / 100 km*), kombinált károsanyag-kibocsátása pedig 124–134 gramm (az új BMW 530d xDrive Touring esetében 139-149 gramm).

Az új BMW 5-ös Touring modellben dolgozó nagyfelbontású, akár 10,25 col képernyő-átmérőjű központi kijelző beállítási, navigációs, kommunikációs, információ-szolgáltató és szórakoztató funkciói a középkonzolra helyezett iDrive vezérlő mellett immáron érintőképernyőként is működtethetők. A BMW Professional navigációs rendszerrel felszerelt modellek esetében a központi kijelző listaszerű menüelrendezését vadonatúj, „élő” csempe-ikonokkal dolgozó menürendszer váltja, amely sokkal közvetlenebb vezérlést és egyszerűbb leolvasást, ezáltal pedig biztonságosabb vezetést garantál. Az új BMW 7-es sorozat után a BMW 5-ös limuzinban és a BMW 5-ös Touring modellben is megjelenik a széleskörű hangvezérlési funkció és a BMW Gesztusvezérlés, amelyek minden korábbinál intuitívabb járművezérlést tesznek lehetővé. A legfejlettebb BMW Head-Up kijelző immáron 70 százalékkal nagyobb kivetítő-felületet kínál, amely a BMW modellek kijelző- és járművezérlési koncepcióinak vadonatúj szintjét képviseli.

Vadonatúj vezetést támogató rendszereivel és átfogó funkcionalitásával az új BMW 5-ös Touring újabb mérföldkövet képvisel az automatizált járművezetés megvalósulása felé vezető úton. A technológia megállíthatatlan fejlődését már olyan intelligens biztonsági funkciók övezik, mint a keresztirányú forgalomra és a kötelező elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer (Crossing Traffic Warning és Priority Warning), a sávváltást segítő asszisztens (Lane Change Assistant), az aktív oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens (Lane Keeping Assistant with Active Side Collision Protection) és a kikerülési segédlet (Evasion Aid). A megannyi intelligens vezetést támogató rendszer együttműködésének köszönhetően az új BMW 5-ös Touring egészen 210 km/órás sebességig képes automatikusan a felfestett forgalmi sávban maradni, a kormányzási manőverek mellett pedig a gázpedált és a féket is kezeli. A technológia minden korábbinál kényelmesebb és stressz-mentesebb utazást tesz lehetővé, az akár álló helyzetre fékező (Stop&Go) aktív tempomat (Active Cruise Control) pedig a gombnyomásra aktiválható, sebességkorlátozásokat figyelő rendszernek (Speed Limit Info) köszönhetően még az adott útszakaszra érvényes korlátozásokat is minden helyzetben betartja.

Az új BMW 5-ös Touring a BMW Connected szolgáltatás-paletta minden korábbinál átfogóbb tárházával kecsegtet. A BMW Connected játszi könnyedséggel kapcsolja össze a felhasználó okoskészülékeit a BMW központi operációs rendszerével, az intelligens technológia így már nem csupán az autóban, de az autón kívül is számos területen segíti a bajor gyártó ügyfelének mobilitását és gördülékenyebbé teszi mindennapi teendőit. A felhasználó például már az irodájában ülve kiválaszthatja következő úti célját, a pontos helyszínt és a kívánt érkezési időpontot pedig az okostelefonon keresztül aktiválhatja a BMW navigációs rendszerében. A technológia ezt követően alternatív útvonalakat ajánl fel, a valós idejű forgalmi információk (RTTI – Real Time Traffic Information) folyamatos elemzésével pedig jó előre megmutatja, hogy a pontos célba érkezéshez mikor kell indulni. A bajor gyártó ügyfele mindeközben a távolból is bármikor figyelemmel követheti leparkolt 5-ös BMW-jét, a Remote 3D View funkció a szélessávú mobilinternet-hálózatra csatlakozva jeleníti meg a felhasználó okostelefonján a jármű külső kameraképeiből összeállított madártávlati élőképet. A Microsoft Exchange szolgáltatásnak köszönhetően a BMW ügyfelei már autójukban ülve is teljes körűen kezelhetik naptár-bejegyzéseiket, beérkező üzeneteiket és dokumentumaikat, az Apple CarPlay teljes vezeték nélküli technológiájával kiegészített vezeték nélküli okostelefon-integrálási lehetőség pedig még induktív, vezeték nélküli okostelefon-töltési lehetőséget is kínál.

Az új BMW 5-ös sorozat kimagasló menetkomfortjához széleskörű parkolási segédletek is hozzájárulnak. A parkolóasszisztenst (Parking Assistant) már az új BMW 5-ös Touring modellben is távirányítású parkolás (Remote Control Parking) egészíti ki, a ParkNow szolgáltatás online foglalási és fizetési megoldásai pedig a zárt parkolók által kínált lehetőségek egészen új dimenzióját kínálják. A közterületen található szabad parkolóhelyeket kereső vadonatúj, intelligens felszíni parkolóhely-kereső szolgáltatás (On-Street Parking Information) innovációjával eközben a múltba vesznek a hosszadalmas és stresszes, szabad helyek után kutakodó belvárosi bolyongások.

Az új BMW 5-ös Touring 2017 júniusától elérhető modellváltozatai

BMW 530i Touring

Motor: soros négyhengeres benzinmotor
Váltó: nyolcsebességes Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 1998 ccm
Maximális teljesítmény: 185 kW/252 lóerő percenkénti 5200 és 6500 főtengely-fordulat között
Csúcsnyomaték: 350 Nm percenkénti 1450 és 4800 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 6,5 másodperc
Végsebesség: 250 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,8–6,3 liter/100 km*
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 133–143 gramm/km*

BMW 540i xDrive Touring

Motor: soros hathengeres benzinmotor
Váltó: nyolcsebességes Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 2998 ccm
Maximális teljesítmény: 250 kW/340 lóerő percenkénti 5500 és 6500 főtengely-fordulat között
Csúcsnyomaték: 450 Nm percenkénti 1380 és 5200 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,1 másodperc
Végsebesség: 250 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7,3–7,7 liter/100 km*
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 167-177 gramm/km*

BMW 520d Touring

Motor: soros négyhengeres dízelmotor
Váltó: hatsebességes manuális váltó (az opcionális extrafelszereltség részeként nyolcsebességes Steptronic automataváltó)
Hengerűrtartalom: 1995 ccm
Maximális teljesítmény: 140 kW/190 lóerő percenkénti 4 000 főtengely-fordulatnál
Csúcsnyomaték: 400 Nm percenkénti 1750 és 2 500 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 8,0 másodperc (automataváltóval 7,8 másodperc)
Végsebesség: 230 km/óra (automataváltóval 225 km/óra)
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5–4,9 liter/100 km* (automataváltóval 4,3–4,7 liter/100 km*)
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 119–129 gramm/km* (automataváltóval 114–124 gramm/km*)

BMW 530d Touring/BMW 530d xDrive Touring

Motor: soros hathengeres dízelmotor
Váltó: nyolcsebességes Steptronic automataváltó
Hengerűrtartalom: 2993 ccm
Maximális teljesítmény: 195 kW/265 lóerő percenkénti 4 000 főtengely-fordulatnál
Csúcsnyomaték: 620 Nm percenkénti 2 000 és 2 500 főtengely-fordulat között
Gyorsulás 0-100 km/óra: 5,8 másodperc (a BMW 530d xDrive Touring modell esetében 5,6 másodperc)
Végsebesség: 250 km/óra
Átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,7–5,1 liter/100 km* (a BMW 530d xDrive Touring modell esetében 5,3–5,7 liter/100 km*)
Kombinált károsanyag-kibocsátás: 124 – 134 gramm / km* (a BMW 530d xDrive Touring modell esetében 139-149 gramm / km*)

* Az adatokat az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az értékek a gumiabroncs-típusoktól is függnek.
A motor- és hajtáslánc-változatok teljesítményével, üzemanyag-fogyasztásával és károsanyag-kibocsátásával kapcsolatos adatok előzetes értékek.

Érkezik a limitált szériás Toyota Aygo x-pose

Csak ezerötszáz darab készül majd a Toyota Aygo x-pose elnevezésű limitált szériájából, amelyet a csillogó fehér szín, bordó vászontető, az övvonal bordó felületei, és a külsővel harmonizáló színösszeállítású belső tesznek még különlegesebbé. A limitált modell márciustól lesz elérhető az európai piacokon.

2014-es bevezetése óta a Toyota Aygo népszerű választás a szupermini kategóriát választók körében, a modell európai eladásai évente meghaladják a 88 ezret. Piaci részesedése 6,7% az A-szegmensben, ami azt jelenti, hogy a négy legnagyobb darabszámban értékesített modell között van ebben a rendkívül kompetitív kategóriában. A modell hazánkban is rendkívül népszerű, a tavalyi évet szegmensének harmadik helyén zárta, 5,5%-os szegmensrészesedéssel. Idevágó érdekesség, hogy a tavalyi Miss Balaton szépségverseny győztese is egy Aygo-val lett gazdagabb.

Az autó orr-részét jellemző ikonikus “X” motívumtól kezdve a széleskörű személyre szabhatóságáig egyébiránt minden Aygo stílusában és technológiájában megtalálható a vidámság. A modellkínálatot – 3 felszereltség, 3 speciális kivitel – mostantól egy újabb változat egészíti ki: a korlátozott darabszámban, mindössze 1500 példányban készülő Aygo x-pose.

A divatos “x-pose” kivitel szavatolja a különleges megjelenést, köszönhetően az orr-rész X motívuma és a hátsó lökhárító zongoralakk fekete betétjeivel tarkított csillogó fehér fényezésének, a színre fújt ajtókilincseknek, visszapillantó tükröknek és a sárvédők díszítésének.

Az autó feltűnő megjelenését tovább fokozza a bordó színű, elektromos mozgatású vászontető és egy új, feltűnő egyediséget biztosító csomag. Ebben az esetben a motorháztető első orr része és az első légterelő is bordó fényezést kap, valamint bordó matricák díszíthetik a külső tükröket és az oldalsó övvonalat is. A fehér színű, 15 colos, ötküllős könnyűfém keréktárcsák polírozottak a középső részük pedig bordó. Az utastér eleganciáját a fehér színű légbeömlő nyílások, fekete középkonzol és váltózsák fokozza, miközben a műszerfalat és a váltókart bordó betétek díszítik.

Az Aygo x-pose részben bőrkárpitozású ülésekkel készül, de rendelhető fekete színű, bordó betétekkel ellátott teljes bőrkárpitozással is.

A szőnyegek színvilága is harmonizál az autó többi részével, szegélyeik bordó színűek. Az új Aygo x-pose Európa-szerte 2017 márciusától érhető el a márkakereskedésekben.

Négy Ford GT áll rajthoz a 2017-es Le Mans 24 órás futamán

Az ACO (Automobile Club de l’Ouest) bejelentést tett, miszerint mind a négy Ford GT versenygép rajthoz áll a 2017-es Le Mans 24 órás futamon – egy évvel azt követően, hogy a márka diadalmasan visszatért a hosszú távú versenyek világába.

A Ford Chip Ganassi Racing csapat éppen 50 évvel azután nyert újra ezen a futamon, hogy a Ford 1966-ban történelmi hármas befutóval szerezte meg az összes dobogós helyet Le Mans-ban. A márka egy évvel később, 1967-ben is diadalt aratott; akkor Dan Gurney (USA) és A. J. Foyt (USA) vezette győzelemre a Ford GT40-est, így az első helyezés idén is jubileumi sikert jelenthetne a csapat számára.

“Amikor tavaly megjelentünk Le Mans-ban, hatalmas nyomás volt a csapaton, hiszen egy győzelemmel akartunk méltó emléket állítani a legendás 1966-os eredménynek” – mondta el Raj Nair, a Ford Motor Company termékfejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke és műszaki főmunkatársa. „Fantasztikus érzés volt, hogy ezt megvalósítottuk, de nem pihenhetünk a babérjainkon. Júniusban újabb egy évnyi tapasztalattal gazdagabban és hét győzelemmel a tarsolyunkban térünk vissza Le Mans-ba, és már alig várjuk, hogy újra pályára lépjünk ezen a hihetetlenül izgalmas versenyen!”

A Ford Chip Ganassi Racing idén is erős csapattal áll ki, hogy megismételje a 2016-os LM GTE Pro osztályban aratott győzelmet.

A 2017-es csapat újonca egy fiatal brazil, Luís Felipe Pipo Derani, aki Andy Priaulx (GB) és Harry Tincknell (GB) mellett vezeti majd a 67-es rajtszámú Ford GT-t a FIA Hosszútávú Világbajnokság Silverstone-i, Spa-i és Le Mans-i futamain. A 23 éves versenyző 2016-ban keltette fel a Ford figyelmét, amikor megnyerte a Daytona Rolex 24 és a Sebring 12 órás futamokat – annak ellenére, hogy először állt ott rajthoz.

A múlt heti Daytona Rolex 24 győztesei, Joey Hand (US), Dirk Müller (GER) és Sébastien Bourdais (FRA) most arra készülnek, hogy 68-as rajtszámú Ford GT-jük volánja mögött megvédik tavalyi Le Mans-i trófeájukat. Az összeszokott csapat immár két 24 órás versenyen is bebizonyította ütőképességét.

A 66-os rajtszámú Ford GT-től továbbra is a szokásos gyors tempó várható, hiszen az autót Stefan Mücke (GER) és Olivier Pla (FRA) vezeti a FIA WEC versenysorozatban, és a Silverstone-i, Spa-i és Le Mans-i futamokon Billy Johnson (US) is csatlakozik hozzájuk.

A 69-es rajtszámú Ford GT legénysége, Ryan Briscoe (AUS), Richard Westbrook (GB) és Scott Dixon (NZ) arra készül, hogy idén még jobb helyezést érnek el, mint 2016-ban, amikor a dobogó harmadik fokára állhattak fel Le Mans-ban.

“Már mind nagyon várjuk, hogy idén is visszatérjünk Le Mans-ba a Ford GT-vel” – nyilatkozta Chip Ganassi, a Ford Chip Ganassi Racing csapat tulajdonosa. “Tavaly mi győztünk itt, és az azóta eltelt évben rengeteg tapasztalatot gyűjtöttünk a versenyről, az autóról és arról, hogy mi kell a győzelemhez. Úgy érzem, idén már sokkal felkészültebben állhatunk rajthoz. Ráadásul megint négy autóval és 12 remek pilótával szállunk versenybe, úgyhogy alig várom már, hogy újra ott legyünk, és megvédjük a címünket!”

Pipo Derani #67
“Boldog vagyok és büszke, amiért egy ilyen sikeres és elismert márka, mint a Ford, engem választott, hogy képviseljem a versenypályán. Amióta csak versenyzem, mindig arra vágytam, hogy egy olyan csapat tagja lehessek, mint a Ford Chip Ganassi Racing, és nagy lehetőség számomra, hogy velük dolgozhatok. Külön köszönettel tartozom George-Howard Chappellnek, amiért bizalmat szavazott nekem. A Ford GT kivételes teljesítményről tett tanúbizonyságot az elmúlt 12 hónapban, így már nagyon várom a közös munkát a csapattal – akárcsak azt, hogy sikereket arassunk a FIA Hosszútávú Bajnokságon, és megvédjük a Le Mans LM GTE Pro címűnket.”

Sébastien Bourdais #68
“Izgalmas gondolatokat ébreszt bennem a visszatérés Le Mans-ba. Persze kicsit stresszel is, hiszen most mindenki ránk figyel, mondván: ‘Oké, magasra tettétek a lécet, és idén újra meg kell ugranotok ezt a szintet!’ Persze ha belegondolunk, a versenyzésnek éppen ez a lényege: elérsz valamit, és attól kezdve ezt kell teljesítened. Hatalmas dolog, hogy részt vehetek ebben a programban. Szerencsés vagyok, hogy ott lehettem az 50 éves jubileumi visszatérés idején, és hogy részt vehettem a Ford és a Ferrari csatájában… olyan kiváltság ez, amire egész életemben emlékezni fogok. A verseny történelmi jelentősége nagy hatással volt rám. Az, hogy ott szerepelt a nevem, és hogy részt vehettem egy programban, ami rengeteg ember számára nagyon sokat jelentett – nos, ez igazán különleges élmény. Hihetetlen dolog volt megtapasztalni a Ford család elkötelezettségét és azt, ahogy teljes szívvel vágytak erre a sikerre. Amikor a család megérkezett Le Mans-ba, minden addigi dolgot egészen más színben kezdtem látni. Valahogy számomra is személyessé vált az egész, és nem csupán egy újabb versenyprogram újabb futama volt.”

Harry Tincknell #67
“Le Mans egyik különlegessége, hogy a versenypálya egyes részeit közútként is használják, így év közben nem járhatunk ide tesztelni. Szóval az embernek itt évente csak egy lehetősége adódik. Ez a világ legnagyobb és leghíresebb hosszútávú versenye; több mint 250 ezer ember gyűlik össze, és olyan a hangulat, mint sehol másutt a világon. Maga a pálya is hihetetlen. Nagyon gyors a tempó, ami tökéletesen fekszik a Ford GT-nek, hiszen ezt az autót kifejezetten Le Mans-hoz tervezték. Tavaly, az 1966-os győzelem 50. évfordulóján történelmet írtunk. Én most a 67-es autóval versenyzek, és a Ford ’67-ben is nyert itt, úgyhogy remélem, idén is hozzáteszünk valamit a történelmi eredményekhez. Szerintem idén jó esélyeink vannak. A tavalyi Le Mans-i futam előtt a WEC-csapat csupán két versenyen tudott részt venni, mostanra viszont komoly tapasztalatot gyűjtöttünk, és jól működő egységgé fejlődtünk. Szép eredményekkel zártuk a 2016-os évadot, és a múlt heti daytonai eredmény is azt mutatja, hogy jól felkészültünk a 2017-es szezonra. Nagy várakozással utazunk Le Mans-ba. Persze tudom, hogy kemény küzdelem lesz, mégis alig várom már, hiszen az év legnagyobb versenye vár ránk!”

2017 a Lexus éve lesz Magyarországon?

A Lexus magyarországi értékesítései a 2016-os évben 67,5 százalékkal nőttek. A márka mindemellett elképesztőnek számító lendülettel indította az új évet: januárban 230 százalékkal növelte, azaz gyakorlatilag megtriplázta magyarországi eladásait az előző év azonos időszakához képest.

A látványos évkezdés azonban nem minden, a japán prémium márka három vadonatúj modellel támad majd az év során, így minden esélye meg van arra, hogy, hogy még tovább javítsa hazai piaci pozícióját.

A tavalyi évet a prémium piacot 4,1 százalékos piaci részesedéssel záró, már 2016-ban is a 24,5%-os piaci bővülés ütemét látványosan meghaladó, értékesítéseit 67,5%-al növelő Lexus januárban egészen elképesztő eredményt produkált hazánkban. A japán prémium márka az előző év azonos időszakához képest 230 százalékkal növelte értékesítéseit a mindössze 10,8%-al bővülő magyarországi személyautó és haszongépjármű piacon, a prémium piacon történelmi rekordnak számító 9,4 százalékos piaci részesedést sikerült elérnie.
A Lexus kínálatából januárban is a már a 2016-os év értékesítéseit is vezető NX és RX crossoverek bizonyultak a legnépszerűbbnek: az előbbi a márka hazai értékesítéseinek 47%-át, míg utóbbi 45,5%-át tette ki az első hónapban. A tavalyi év két másik nagy slágere a GS és az IS szedán modellek voltak, és a vállalatnak minden oka meg van arra, hogy ezektől idén is sokat várjon, különös tekintettel arra, hogy utóbbinak év elején megérkezett a legújabb generációja. Talán még ennél is izgalmasabb újdonság lesz a mákra modellportfóliójában a rendkívüli várakozások övezte, nyáron érkező LC luxus sportkupé, és a vadonatúj, a Detroiti Autószalonon a rangos EyesOn formatervezési díjjal kitüntetett LS luxus szedán, amely várhatóan télen érkezik a márkakereskedésekbe. Mindezek ismeretében nem túlzás azt várni, hogy a 2017-es év a Lexus éve lesz a magyar luxusautó piacon, hiszen minden esély meg van arra, hogy a japán prémium márka az idei évben is az egyik legnagyobb növekedést produkálja majd a kategóriában.

„A rendkívül sikeres tavalyi évet követően a Lexus által a magyarországi piacon elért eredmények minden várakozásunkat felülmúlták. Növekedésünk lendületének fenntartásában segítségünkre lesznek a tavalyi év sláger modelljei, úgy mint az NX, az RX és a GS épp úgy, mint a már a márkakereskedésekben is megtalálható új IS, és az év hátralévő részében érkező hihetetlenül izgalmas vadonatúj LC, és természetesen zászlóshajónk, a vadonatúj LS. Feltett szándékunk emellett, hogy az eddiginél jobban megismertessük hazai ügyfeleinkkel egy meglévő sportos modellünket, az RC-t is” – fogalmaz Kárpáti László, a Lexus magyarországi vezetője.

„Sokat várunk emellett értékesítési hálózatunk bővülésétől is, hiszen az idei évtől már nem csupán Budapesten lesz, hanem Debrecenben és Szegeden is nyílik hivatalos Lexus márkakereskedés, és akár további értékesítési pontok nyitása is elképzelhető a jövőben, természetesen szem előtt tartva ügyfeleink legmagasabb szintű, minden előzetes várakozást felülmúló prémium kiszolgálását” – teszi hozzá a szakember.

A Lexus márka látványos sikereiben egyébiránt a folyamatosan érkező vadonatúj modellek és forradalmi technológiák, innovatív műszaki megoldások és lenyűgöző dizájn mellett rendkívül fontos szerepe van a vállalat által húsz éve bemutatott, azóta pedig tökéjre fejlesztett környezetbarát hibrid technológiának.

„A Lexus a luxusautó piac legszélesebb hibrid portfólióját kínálja, ami számottevő versenyelőnyt jelent számunkra azon a piacon, ahol a magán és vállalati ügyfelek egyaránt egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a környezetbarát autózásra és az üzemben tartási, így az üzemanyag és szervizköltségekre. E tekintetben pedig ügyfeleink egyértelműen etalonként tekintenek a márkára, amit mi sem bizonyít jobban, mint a tény, hogy a Magyarországon értékesített Lexus modellek tekintetében évek óta 90% felett a hibrid meghajtású modellek aránya” – mutat rá Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője.

A Nissan Qashqai története

Szinte hihetetlen, hogy a Nissan Qashqai immár egy évtizede van a piacon – pedig így van. Egy új piaci szegmens – a városi crossover – előhírnökeként érkezett meg 2007 elején az európai bemutatótermekbe, és azóta is a szegmens zászlóshajója a régióban.

De a Qashqai bevezetése azért kockázatokat is rejtett. Most megtudhatja, hogyan is született meg ez az innovatív jármű, amely kétségtelenül átformálta az európai autópiacot.

A projekt születése

1999-ben megalakult a Renault–Nissan Alliance vállalatszövetség, amelynek Carlos Ghosn, az új vezérigazgató egyértelmű irányvonalat jelölt ki: A japán márka európai termékportfóliója átalakításra szorul. Ennek szükségességét világosan alátámasztotta, hogy a Nissan C-szegmensbe tartozó csapotthátúja, az Almera nem rendelkezett jó értékesítési mutatókkal Európában. Az igazgató ezért célul tűzte ki, hogy a következő változatnak valami jobbat kell kínálnia a vásárlóknak. A tervezésért, formatervért, műszaki tervezésért és gyártásért felelős csapatok visszatértek a tervezőasztalhoz.

2002 elején egy Nissan vezetőkből és menedzserekből álló 25 fős csapat Japánba utazott a márka műszaki központjába. Ez a találkozó egy 12 hónapos projekt kezdete volt, melynek során az új Almerát fejlesztették volna ki. A projekt során alapvető döntéseket kellett meghozni: hogy nézzen ki, milyen motorokat építsenek be, milyen teljesítményt kell nyújtania. Az eredeti ötlet szerint az új verzió eltért volna elődjétől, a kissé nagyobb új generáció a SEAT Alteához és a Volkswagen Golf Plushoz hasonló modellek riválisa lett volna.

Nehéz döntések

Azonban a csapatban nem minden haladt a tervek szerint. A folyamat már kilenc hónapja zajlott, amikor egy találkozón 2002. december 13-án a csapattagok több fájdalmas következtetésre jutottak. Ezek közül a legfontosabb az volt, hogy az autó nem teljesíti a Nissan márka ígéretét (Innováció és élmény mindenkinek), és nem képes megfelelni az ügyfelek márka felé támasztott elvárásainak sem.

Akkoriban Peter Brown volt a Nissan európai műszaki központjának (NTCE) járműértékelésekért felelős menedzsere, és azóta is ő tölti be ezt a tisztséget. Így emlékszik vissza: „Mindent végigszámoltunk, de az új Almera egyszerűen nem ígérkezett annyira versenyképesnek, mint reméltük. Nem köszöntek vissza benne olyan, a Nissan számára meghatározó értékek, mint az innováció és az élmény, és nem abba az irányba mutatott, mint amerre a cég már elindult az olyan izgalmas modellekkel, mint amilyen a 370Z, az X-Trail vagy a harmadik generációs Micra.”

A hagyomány korlátainak átlépése

Carlos Ghosn szavai még ott visszhangzottak a fülekben, és a beszélgetés új irányt vett: Mi lenne, ha a Nissan valami teljesen újjal és váratlannal állna elő, ami megkérdőjelezné a hagyományos szegmenseket?

Peter Brown folytatta: „Egyfajta mini-Murano jutott eszünkbe, amely megnyithatná a kapukat a szabadidő-autók vásárlása felé, ezek népszerűsége ugyanis egyre nőtt a korábbi években. Olyan autót szerettünk volna kifejleszteni, amely kitör a hagyományos európai csapotthátú és szedán szegmensek korlátai közül.”

2002-ben a szabadidő-autók (SUV-ok) népszerűsége egyre inkább felfelé ívelt. Ennek ellenére még ekkor is nagyon sok hátráltató tényező állt a csapotthátú és szedán vásárlók útjában, akik általában meglehetősen konzervatívan választottak autót. A Nissan  ügyfélfelméréseiből egyértelművé vált, hogy a SUV-okat túl nagynak gondolják a városi forgalomhoz, illetve mindennapi használatra, mindemellett az emberek nem szerették a túl magas fogyasztást és az utastér lehangoló minőségét.

Peter Brown így folytatta: „A döntéshozókat azonban meg tudtuk győzni, hogy a hátrányok közül néhányat át tudnánk hidalni, és egyesíthetnénk a csapotthátú családi autók legnagyobb előnyeit a szabadidő-autók legvonzóbb tulajdonságaival. Így született meg a crossover kategória első képviselőjének ötlete.”

Ezután a kutatási fázis következett, melynek során elsősorban arra koncentráltunk, hogy megállapítsuk, életképes lehet-e egy olyan jármű, amely gyakorlatilag a népszerű X-Trail kistestvére lenne. Egy olyan jármű, mely egyszerre kínálná egy szabadidő-autó vonzó megjelenését, praktikumát és sokoldalúságát, azonban mindezt egy családi csapotthátú méretében, menetdinamikájával és fenntartási költségeivel. A kifejezés, mely köré házon belül gyűjtöttük ötleteinket, a városi nomád volt.

Motivált csapatmunka

A világ különböző pontjain dolgozó Nissan tervezőcsapatok új kihívással néztek szembe: meg kellett alkotniuk a jármű külső és belső formatervét. A Nissan Design Europe (NDE) két javaslatot adott be. A széria Qashqai végül nem ezek alapján készült el, de az egyikből született meg a 2004-es Qashqai koncepcióautó.

A kiválasztott külső formaterv a Nissan Japán Globális Tervezőközpontjának munkája volt, az utastér pedig a Nissan amerikai tervezőközpontjától származott. Eredetileg a Qashqai csak az európai piacra készült volna, ezért a gyártási fázis során mindkét elem a Nissan Európai Tervezőközpontjához került.

Dave Godsell, aki azóta is az NDE egyik formatervi projektmenedzsere, így emlékszik vissza: „A projektre az általános lelkesedés volt a jellemző. AZ NDE nem sokkal azelőtt költözött Münchenből és Cranfieldből Londonba, így sok új munkatársunk volt. Mindannyian úgy éreztük, itt az esélyünk arra, hogy megmutassuk munkánk értékét az Alliance új tervezőcsapatának. Meg akartuk mutatni, hogy mindenkivel együtt tudunk működni annak érdekében, hogy sikeres terméket alkossunk meg egy új területen.”

Mivel az autót kizárólagosan az európai piacra szánták, a Nissan cranfieldi (Egyesült Királyság) európai műszaki központjának (NTCE) munkatársait bízták meg a műszaki alapok elkészítésével.

Peter Brown kifejti: „Ez mindössze a második alkalom volt, hogy a japán központ az NTCE-t bízta meg egy teljesen új modell kifejlesztésével. Természetesen izgatottak voltunk, hogy valami olyasmivel állhatunk elő, amire addig nem volt példa. A képlet egyszerű volt: végy egy hagyományos szabadidő-autót, és tedd olcsóbbá, mozgékonyabbá, kompaktabbá.”

A fejlesztés új iránya

Mivel nem volt követhető példa, és más gyártóknak sem voltak viszonyítási alapként használható modelljei, a Nissan maga dolgozta ki azokat az egyszerű paramétereket, melyek segítségével kitűzték az új crossover méreteire és teljesítményére vonatkozó fejlesztési célokat.

Peter Brown így folytatta: „Megtartottuk a szabadidő-autók magasabb üléspozícióját, nagyobb kerekeit és szabad magasságát, de az utasteret úgy terveztük át, hogy a benn ülők úgy érezzék, hogy a kocsiban, nem pedig rajta ülnek.”

A magas kartámaszok és oldalak, valamint a személyautóknál megszokott középkonzol-elrendezés már azt a vezető-centrikus utastér-kialakítást nyújtotta a Nissannak, amelyre a tradicionális csapotthátú modellek vevőinek megnyeréséhez szükség volt.

A crossover fejlesztése 2003-ban és 2004-ben is folytatódott. Az utastér elrendezésének és technológiáinak fejlesztése során az NTCE mérnökei egy álcázott járművel dolgoztak, mely külső szemlélők számára egy 1,5 literes  dCi-vel szerelt Renault Scenicnek tűnt. Mindeközben a termékfejlesztési részleg előzetes piaci igényfelméréseken dolgozott a csapotthátú családi autók és a szabadidő-autók eladási statisztikái alapján, hogy hozzájussanak a nélkülözhetetlen visszajelzésekhez és információkhoz.

A Qashqai koncepcióautó

A koncepcióautó 2004. március 2-án mutatkozott be a Genfi Autószalonon. A neve Qashqai volt, mely egy iráni törzs nevéből származott, és az autó „városi nomád” jellegére utalt. Kétkedéssel fogadták, az autós média nem akarta elfogadni, hogy lenne hely a piacon a Nissan furcsa szabadidő-autó/csapotthátú hibridjének.

Peter Brown szerint: „A cikkek jó része ugyanazokkal a fenntartásokkal kezelte az újdonságot, melyeket már hallhattunk iparági szereplőktől: Vajon tényleg mindkét típus legjavát nyújtja a crossover, vagy pont nem lesz elég jó sem a csapotthátú autók, sem a szabadidő-autók kedvelőinek?”

Henrik Dreboldt, aki ma a dán Berlingske Tidende újság autós rovatvezetője, 2004-ben egy kis helyi újságnál, a Lørdagsavisennél dolgozott.

Így emlékszik vissza: „Az autós sajtót valósággal sokkolta a Qashqai tanulmányautó. Ahogy legtöbb kollégám, én is csak álltam, és ingattam a fejem. Azonban a Nissan mindannyiunknál jobban látta a jövőt, és ma is uralják a crossover szegmenst. Akkoriban ezt nem sokan gondolták volna.”

A Nissan azonban kitartott amellett, hogy a Qashqai egy nagyszerű termék. Az autó sajtóközleménye kimagaslóan jövőbelátó volt: „A Nissan az elsők között felismerte a vásárlói igények változását, melynek köszönhetően az ügyfelek egyre több olyan autót vásárolnak majd, mint a Qashqai.”

A genfi eseményt követően folytatódott a szériaváltozat fejlesztése, rögzítésre kerültek a műszaki jellemzők és a formaterv. Ekkora megszületett a döntés, hogy a Qashqai egyszerre váltja fel a C-szegmenshez tartozó Almerát és a D-szegmenshez tartozó Primerát is. A Primera meglehetősen jó autó volt, de a értékesítési számai elmaradtak a szegmens legsikeresebb szereplőitől.

A gyártásba került Qashqai

A szaksajtó képviselői 2006 januárjában, egy Finnországban megrendezett, nem nyilvános tesztalkalom során ülhettek először a volán mögé. Láthatóan még mindig csupán kompakt szabadidő-autóként tekintettek a Qashqai-ra. Szinte azonnal a négykerékhajtású autók rossz értékesítési mutatóira vonatkozó jóslatokat firtatták, hiszen úgy gondolták ez az egyik legfontosabb dolog, ami megkülönbözteti a Qashqai-t a hagyományos, C-szegmensbe tartozó csapotthátúaktól. Azonban a Nissan alapos kutatómunkát végzett, ezért tudta, hogy elenyésző számú szabadidő-autó tulajdonos merészkedik autójával terepre, vagy használja ki annak összkerékhajtását.

Peter Brown elmondta: „Hogy az új autó megfizethetőbb legyen, és alacsonyabb legyen az üzemanyag-fogyasztása is, az 1,5 literes dízel, illetve az 1,6 literes benzinmotorokat is használni kívántuk a Qashqai-ban az X-Trailből ismert 2 literes motorok mellett.”

A világ első szériagyártású városi crossovere a 2006-os Párizsi Autószalonon mutatkozott be. A Nissan az erős tiltakozás ellenére (hogyan kell ezt kiejteni?) is kitartott a Qashqai név mellett.

A Nissan végül a Qashqai világos piaci pozícionálásával és az autó kifinomult vezetési élményével kivívta az újságírók elismerését. A kétkedők egy része azonban kitartott véleménye mellett, egy elismert egyesült királyságbéli sajtóorgánum például így fogalmazott cikkében: „Egész jó családi csapotthátú, de egyáltalán nem olyan forradalmi, mint amilyennek megpróbálják beállítani.”

2007. február: Megkezdődik a Qashqai értékesítése

A Qashqai értékesítése 2007 februárjában indult, és azonnal sikeressé vált az ügyfelek körében. Az év végére már 100 000 Qashqai kelt el Európában. A legnagyobb piac az Egyesült Királyság lett, itt 18 000 darabot értékesítettek.

A díjak is özönleni kezdtek, csak az első évben 14-et kapott az autó.  A díjak minden területet lefedtek: a szabadidő-autó és városi autó kategóriákból több értékes „Az év autója” díjat is elnyert, és a flottaértékesítésben is kapott elismeréseket.

Mire 2008-at írtunk, az autós világ ráébredt, hogy a Nissan sokkal komolyabban veszi a crossover kategóriát, mint gondolták. A Qashqai nem maradt egyedül, megérkezett a hétüléses változat a Qashqai+2, mely praktikus megoldást jelentett a nagyobb családoknak.  Vonzerejét kompakt mérete alapozta meg, az autó mindössze 12 cm-rel volt hosszabb, mint a Qashqai, mégis még két további utasnak kínált helyet hátul. Végül több mint 235 000 Qashqai+2-t adtak el Európában.

2010-ig a Nissan elképesztő, 1,2 millió darabot adott el a Qashqai-ból, ekkor jött el az ideje a felfrissített változat bemutatásának, mely számos formatervi és technológiai fejlesztést hozott. Az orr-rész frissítése mellett a Nissan bemutatta a 360 Fokos Parkolókamera rendszert is – ez a rendszer azóta is a Nissan autók erős értékesítési érve.

2014: Hogyan fejlesszük tovább a kategóriavezetőt?

A crossoverek iránti kereslet folyamatosan nőtt, és a Nissan már dolgozott az úttörő jelentőségű autó teljesen új verzióján. A Qashqai második generációja a 2014-es Genfi Autószalonon mutatkozott be a világnak. Az elődjénél 5 centiméterrel hosszabb, ugyanakkor alacsonyabb és szélesebb autó sokkal könnyedebb és sportosabb külső formatervvel és jobb minőségű utastérrel érkezett.

Tökéletesen bemutatta, hogyan fejlesztette a Nissan a Qashqai-t életciklusa során. Az autó megtartotta eredeti crossover gyökereit, a magas üléspozíciót és a gazdaságos üzemeltetést, ugyanakkor több olyan megoldás került bele, melyeket az ügyfelek elvárnak egy mindennapi családi autótól.

Vonzerejének kulcsát az új technológiák jelentették. Megkapta a Nissan Aktív Biztonsági Pajzs rendszereit, a Vészfékezési asszisztenst, az éberségfigyelő rendszert és a sávelhagyásjelzést.

A második generációs Qashqai fejlesztése során tanúsított elkötelezettség és részletekre való odafigyelés meghozta gyümölcsét. 2014-ben megnyerte az elismert brit vásárlói tanácsadó a What Car?  „Év autója” díját, 2015-ben és 2016-ban a legjobb kisméretű szabadidő-autó díjat kapta meg ugyanettől a kiadványtól. 2014 óta 700 000 db második generációs Qashqai fogyott Európában.

2017. február: 10 éve a vezető crossover

10 év alatt a Qashqai három új változata jelent meg, és az a tény, hogy ezek mindegyike egyértelműen tökéletes városi járműként volt pozícionálva, folyamatos növekedést jelentett. Ez egy olyan autó, mely legyőzte a termék-életciklusok hagyományát, hiszen értékesítési számai 77%-kal nőttek 2007 óta. 10,5%-os részesedésével még ma is első kategóriájában.

Egy angol mondás szerint az utánzás a bók legőszintébb formája. Nem okozott meglepetést, hogy a versenytársak is rövid időn belül bemutatták saját városi crossoverjeiket. Ma a Qashqai-nak 21 közvetlen versenytársa van.

Miközben más márkák próbáltak felzárkózni a crossover trendhez, a Nissan új termékeket fejlesztett. 2010-ben bemutatta a Juke-ot, a crossoverek családjának legújabb tagját.  A Qashqai sikerének receptjére építve, de ugyanakkor még kompaktabb formában újabb iparági szegmens született. A Juke-ból csak Európában 775 000 darab talált gazdára, világszerte pedig több mint 1,2 millió fogyott belőle.

A Nissan crossover családot a teljesen új, harmadik generációs X-Trail tette tette teljessé, melynél már felhasználták a Qashqai és Juke fejlesztése során gyűjtött ügyfélvisszajezéseket és információkat. A trió legnagyobb méretű tagja 2013-ban jelent meg a piacon, és a kalandvágyó családok praktikus szállítóeszközeként a típus sikeres hagyományaira épít.

A Qashqai ma tökéletesen megtestesíti a Nissan márka ígéretét – „nnováció és élmény mindenkinek. Azonban ezeket az innovációkat az igény szülte. A Nissan átlagos szedánokat és csapotthátú autókat gyártott, melyek nem tudták belopni magukat a vásárlók szívébe.

Ezt követte a 10 éves sikertörténet, miközben a Qashqai értékesítések megalapozták a Nissan üzleti sikerét Európában.  Továbbra is a legnépszerűbb crossover, hiszen a típus erényei semmit sem változtak, továbbra is egyszerre nyújtja a szabadidő-autó praktikumát és egy csapotthátú gazdaságosságát, és ez a Nissan 83 éves történelmének legsikeresebb európai típusává tette.

2016 végéig mindösszesen 2,3 millió Qashqai-t értékesítettek Európában. Az autó jelenleg a világ 99 piacán érhető el – Antiguától Ausztráliáig és Algériától Angoláig – , és 2007 óta mindösszesen 3,3 millió kelt el belőle a világon.

A Qashqai napjainkban a média egyik kedvence, 2007 óta több mint 80 díjat nyert el, köztük 19 Év autója elismerést. Steve Fowler, az angol Auto Express főszerkesztője, a következőket tette hozzá: „Néha a legegyszerűbb ötletek a legjobbak, és magától értetődően szerethető az a megoldás, hogy a vágyott szabadidő-autó stílust és üléspozíciót egy kisebb, megfizethetőbb típusban láthatjuk viszont. A Qashqai továbbra is a mérce, melyhez versenytársait hasonlítjuk: nagyszerű érzés vezetni, és utazni benne.”

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK