Főoldal Blog Oldal: 354

Így lehetne még több útdíj bírságot megelőzni

Magyarországon folyamatosan nő az elektronikus útdíj bevallására alkalmas OBU fedélzeti eszközök száma, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) adatai szerint a hazai járművek OBU-penetrációja idén augusztusra már a 97%-ot is elérte.

Az egyik magyar tulajdonú útdíjbevallási közreműködő vállalat úgy látja, hogy ugyan egyre nő az útdíjfizetők tudatossága, a figyelmetlenség, valamint a rendelkezésre álló riasztási funkciók hanyagolása miatt sokan amúgy elkerülhető bírságokat kénytelenek fizetni.

A HU-GO megtett úttal arányos útdíjfizetési rendszer 2013. július 1-jei bevezetése óta az elektronikus útdíjfizetésre használt OBU (On Board Unit) fedélzeti eszközök száma folyamatosan gyarapodik, és eközben, a fuvarozók tudatosságának bizonyítékaként, a rendelkezésre álló egyenlegek is növekednek: a NÚSZ 2016. októberi számításai szerint már mintegy 5,3 milliárd forintos letéti egyenlegről beszélhetünk. A mára jócskán megnövekedett és lassuló ütemben, de még mindig növekedő volumen miatt a felhasználók folyamatos, ám változó intenzitású ellenőrzésnek vannak kitéve.
A NÚSZ épp a jogkövető fuvarozók védelméért hozta létre a HU-GO bírságriasztási funkcióját, ami 30 perces adatkiesés (vagyis a központi ellenőrzési rendszer által detektált, vélelmezett vagy megállapított jogosulatlan úthasználat) esetén értesítést küld a felhasználónak. A felhasználó pedig, amennyiben figyelemmel kíséri a rendszer jelzéseit, a bírságot is jó eséllyel elkerülheti. A tudatosságot illetően azonban még lenne hova fejlődni, miként azt az egyik útdíjbevallási közreműködő saját piaci tapasztalatai és adatai is alátámasztják.

„Jelenleg százmilliós nagyságrendű szakaszjegyeket közvetítünk, és több mint 35 ezer OBU-eszköz közreműködésében nyújtunk szolgáltatást. Ezek közül mi úgy látjuk, hogy csupán a készülékek alig több mint felénél, 54%-ban van aktiválva a bírságriasztási funkció. Ha ügyfelekre bontjuk, még tanulságosabb a kép: a cégek csupán 31,7%-a, azaz a több OBU-t igénybe vevő, nagyobb flottát üzemeltető vállalatok élnek ezzel a lehetőséggel. Az egy-két OBU-t használók körében még sajnos sokan nem figyelnek erre, holott egy esetleges útdíj bírság a kisebb társaságokat sokkal érzékenyebben érintheti” – emelte ki Farkas Károly, az útdíjbevallási közreműködő i-Cell Kft. operatív igazgatója.
Az i-Cell Kft-n keresztül futó, százmilliós nagyságrendű szakaszjegyek esetében eddig kevesebb, mint 1%-os arányban keresték meg a vállalatot büntetési eljárás megindítása miatt.

A megkeresések közül:
• 74,5%-ban valamilyen eszközhasználati hiba történt, vagyis az eszköz jelezte a hibát/problémát, amit azonban az üzemeltető vagy gépkocsivezető nem kezelt időben, illetve nem vette figyelembe a készülék jelzéseit. (Hiszen az is jelzés, ha a készülék egyáltalán nem világít.)
• 6,5%-ban HU-GO adatregisztrációs probléma (rendszám, ID azonosító stb.) jelentkezett.
• 19%-ban pedig volt szakaszjegy, de az ugrásból vagy menetillesztésből történt hiba miatt mégis eljárást indítottak, a büntetést viszont később elengedték.

„Az eszközhasználati hibák közelebbi megvizsgálásakor azt láttuk, hogy az esetek 55%-ában a felhasználók kikapcsolt készülékkel közlekedtek, 30%-ban tartósan fennálló GSM csatlakozási probléma történt, csaknem 10%-ban pedig nem rendesen adminisztrált, a rendszerről lekapcsolt vagy lecsatlakozott készülék okozta a kellemetlenséget. A fuvarozók önhibáján kívüli vis maior esetek, mint amilyen a készülék- és tápellátási hiba, vagy például a nem kielégítő GPS-jel, csupán az esetek megközelítőleg 5%-ában eredményeztek büntetési eljárást. Vagyis a mi szemszögünkből kijelenthető, hogy nagyobb odafigyeléssel és tudatossággal a bírságolások túlnyomó része is megelőzhető lenne” – tette hozzá Farkas Károly.

Amit a Toyota már nagyon vár: még nagyjából egy hónap, és kezdetét veszi a WRC

A TOYOTA GAZOO Racing a múlt héten leleplezte a Toyota Yaris WRC versenyautót és bemutatta a 2017-es versenyszezon pilótáit: már csupán alig egy hónap van hátra a 2017-es FIA Rally Világbajnokság (WRC) monacói rajtjáig, és a Toyota gyári csapata pedig az utolsó lépéseknél tart felkészülésében és türelmetlenül várja a startot.

A TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatának mindennapjait több mint egy éve csordultig kitölti a műhelymunkával, teszteléssel és edzésekkel töltött több ezer óra. Valamennyi erőfeszítésük egyetlen célra irányul: tökéletesen fel akarnak készülni a Monte-Carlo Rallyra.

Az autósport csúcsát képviselő rally világbajnokság WRC olyan új kihívást és lehetőséget jelent a Toyota számára, aminek révén még magasabb szinten képezheti munkatársait, új technológiákat fejleszthet ki, és a világ minden táján számtalan különböző útfelületen szerezhet tapasztalatokat. Mindez értékes segítséget jelent abban, hogy a világvezető márka „még jobb autókat” alkothasson.

„Nagy örömmel mutatom be a WRC-n induló autónkat, csapatunkat és partnereinket. Szeretném kifejezni hálámat és tiszteletemet a rajongók ezreinek, akik 17 évet vártak erre a napra, valamint a rally szervezőinek, résztvevőinek és az autógyáraknak, akik távollétünkben is látványosan fejlesztették a rally-sportot. Mindenkinek köszönjük, most pedig visszatértünk!” – fogalmaz a Toyota, és egyben a WRC csapat elnöke, Akio Toyoda.

„Az autókat és az embereket egyaránt hatalmas próbatétel elé állítja ez a versenysorozat. A TOYOTA GAZOO Racing ’utál’ veszíteni – és természetesen a WRC-be sem ezért térünk vissza. Volt alkalmam Tommi oldalán kipróbálni a Yaris WRC-t, és meggyőződhettem róla, hogy jó okkal bízunk a csapat versenykészségében. Finn, német és japán csapattársainkkal minden tőlünk telhetőt megteszünk majd az előttünk álló utolsó hónapban, hogy rajongóink okkal örüljenek a Toyota visszatérésének és jogosan mondhassák: büszke vagyok arra, hogy a Toyotának szurkolok. Bízom benne, hogy számíthatunk a támogatásukra.” – teszi hozzá az elnök.

Yaris WRC: a WRC-gépek új generációja

A Yaris WRC-t úgy fejlesztették ki, hogy minden szempontból megfeleljen a 2017-es versenyszezonban érvényes FIA műszaki előírásoknak, így az autó a WRC-gépek új generációjának tagja, amely a következő évadokban új magasságokba röpíti majd a sportágat. A Yaris WRC 1,6 literes, közvetlen befecskendezéses motorja 380 lóerőnyi teljesítményt ad le, és a nagy szabadságot biztosító aerodinamikai előírásoknak köszönhetően az autó dizájnja egyszerűen lenyűgöző. A Yaris WRC tervezését, megépítését és kifejlesztését egy tapasztalt mérnökcsapat végezte, amelynek Tom Fowler, Simon Carrier és Mikko Ruoho is tagja.

„A Yaris WRC egy remekül megtervezett autó, hihetetlen potenciállal” – avat be Tommi Mäkinen, a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatfőnöke. „Az új előírások sokkal szabadabb kezet adtak a fejlesztőknek. És bár még alaposan ki kell tapasztalnunk az autóban rejlő lehetőségeket, már most kijelenthetjük, hogy ez a gép megbízható és gyors. Alig várom már, hogy lássam, mire képes versenykörülmények közt!”

Egymás képességeit remekül kiegészítő pilótákból összeállított csapat
2017. január 19-én két Yaris WRC áll rajthoz a Rally Világbajnokság nyitó futamán Monte-Carlóban; a volán mögött Jari-Matti Latvala és Juho Hänninen ül majd. A szezon során tesztpilótaként a fiatal finn versenyző, a WRC2 Bajnokság idei győztese, Esapekka Lappi is részt vesz a csapat munkájában.

Jari-Matti Latvala: az ász

Jari-Matti Latvala 2002 óta versenyez a WRC-ben, s azóta újra meg újra lenyűgözi a rally közönségét: a 2016-os szezont például 16 futamgyőzelemmel zárta. 169 rajtjával és három bajnoki érmével kétségtelenül a Miikka Anttilával közösen autózó Jari-Matti a WRC egyik legjobb pilótája. Hihetetlen tapasztalata és páratlan teljesítménye komoly előnyt jelent a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapat számára.

„Rallys pályafutásom egy Toyota Corolla GT volánja mögött kezdődött 2001-ben, és első eredményemet egy Corolla WRC-vel értem el a Rally Világbajnokságon a 2013-as észtországi futamon. Így aztán több szempontból is úgy érzem, hogy hazatértem! Nagy örömmel csatlakoztam a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapatához; szerencsésnek tartom magam, amiért részese lehetek e történetnek, és remélem, rengeteg győzelmet aratunk majd” – fogalmaz a népszerű pilóta.

Juho Hänninen: a tapasztalat erejével

Juho Hänninen, a TOYOTA GAZOO Racing WRC másik pilótája (és navigátora, Kaj Lindström) szintén a kezdetektől részt vett a Yaris WRC fejlesztésében. Juho hatalmas WRC-tapasztalata és autóismerete nagy érték a csapat számára.

Esapekka Lappi: a fiatal tehetség

A WRC2 frissen megkoronázott királya, a finn versenyző mindenkit lenyűgözött sebességével, pörgésével és alkalmazkodó készségével. Miután kipróbálta magát az Európai Rally Bajnokság R5 kategóriájában és világszintű tapasztalatot szerzett a WRC2 Bajnokságban, a fiatal finn most új kihívást talált, hiszen ő lett a TOYOTA GAZOO Racing WRC csapat tesztpilótája.

„Őrületes lehetőség ez számomra és navigátorom, Janne Ferm számára. Egy álom vált most valóra. Éveken át keményen dolgoztunk, hogy eljussunk ide – és végre sikerült! Izgalmas és ösztönző élmény a csapat tagjává válni, és rendkívül hálásak vagyunk a lehetőségért. Alig várom már, hogy megkezdjük a tesztprogramot a TOYOTA GAZOO Racing csapattal és a Yaris WRC-vel” – fogalmaz lelkesen a fiatal tehetség.

Titokban újult meg a 38 éves Ford Fiesta, az apa elérzékenyült

Carlo Tedeschi minden gyermeke tradicionális nevet visel: Cristina, Monica, Francesco, Massimo, Paolo, Valentina, Chiara… és Fiesta?

Nem, Carlo és felesége, Gianfranca nem fogytak ki az olasz keresztnevekből, csak az a helyzet, hogy 38 éve vásárolt kisautójukat nyolcadik gyermeküknek tekintik. Így amikor Carlo szervezetében két éve rákot találtak, a “többi” hét gyermeke úgy döntött: restauráltatják szeretett családtagjukat, hogy újra régi fényében ragyogjon.

“A Fiesta fontos szereplő volt családunk életében. Én és két húgom nemcsak a Fiestával tanultunk vezetni, hanem apánk ezzel az autóval hozott haza minket a kórházból, amikor megszülettünk” – mesélte a 34 éves Paolo, a legfiatalabb fiú. “Tudtuk, hogy mindig arról ábrándozott, bárcsak olyan lehetne a Fiesta, mint új korában. Ez az autó mindig, mindenhol velünk volt: az esküvőkön, az ünnepeken, a nyaralásokon – akárcsak egy testvér. A városban mindenki ismeri az autónkat; mi vagyunk a Fiesta-család.”

A Tedeschi család apraja-nagyja a Fiestán tanulta meg az autóvezetést; Carlo újonnan vásárolta az autót az otthonától, Sant’llario d’Enzától nem messze, Reggio Emilia városában működő márkakereskedésben. Ez volt élete egyetlen új autója, és a mára igencsak ütött-kopott Fiesta kilométer-számlálója immár 245 ezret mutat.

Ahhoz, hogy egy autó jogosult legyen az oldtimereknek járó különleges arany plakett viselésére, kizárólag eredeti alkatrészek lehetnek benne. Csakhogy az autó üléskárpitja már szétfoszlott, Olaszországban viszont nem kapható ilyesmi. Szerencsére a tervezett meglepetés híre Németországba is eljutott, és a német Fiesta-rajongók a család segítségére siettek. A Tedeschi család díszvendégként vehetett részt a múlt héten a Ford kölni rendezvényén, ahol a vállalat bemutatta a Fiesta legújabb generációját.

“Az autónk újra gyönyörű. Bárcsak engem is ilyen könnyen helyre lehetne hozni!” – mondta a családfő, Carlo.

Bemutatjuk a BMW 530e iPerformance-ot, a bajorok plug-in hibridjét

A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának kikiáltott BMW 5-ös sorozat (530e) plug-in hibrid modellje 2017 márciusában mutatkozik be, nem sokkal az 5-ös széria hetedik modellgenerációjának piaci bevezetése után.

A BMW 530e iPerformance típusnéven bemutatkozó sportos limuzin a bajor gyártó legendásan lendületes vezetési élményét a zéró emissziójú, tisztán elektromos mobilitás lehetőségével egyesíti. A modell 100 kilométerre vetített átlagos üzemanyag-fogyasztása mindössze 1,9 liter, kombinált károsanyag-kibocsátása pedig csupán 44 gramm* kilométerenként.

A BMW 530e iPerformance a felső-középkategóriájú üzleti limuzinok leginnovatívabb modelljeként érkezik meg az utakra, az új 5-ös BMW legmodernebb vezetést támogató rendszereivel felvértezve – az úttörő BMW eDrive technológiának köszönhetően kilenc különböző hajtáslánc-konfigurációval. Mindezt fejedelmi helykínálat, hatalmas csomagtartó és páratlanul kényelmes utazási funkciók egészítik ki, amelyekkel a BMW 5-ös sorozat még a leghosszabb utakat is élménnyé varázsolja.

A BMW 530e iPerformance meghajtásáról a forradalmi BMW eDrive hajtáslánc-technológia és a BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó kétliteres benzinmotor innovatív párosa gondoskodik, amely kivételesen gazdaságos és felettébb erőteljes plug-in hibrid meghajtást kínálva emeli új szintre az új 5-ös BMW egyszerre dinamikus, kiegyensúlyozott és hatékony karakterét. A BMW plug-in hibrid modelljeit megillető iPerformance típusnév a jövőbe mutató BMW i divízió technológiai örökségét hirdeti, a BMW 530e iPerformance pedig hatodikként gurul fel az ügyfelek körében hatalmas népszerűségnek örvendő iPerformance-palettára.

Hatékony plug-in hibrid hajtáslánc egy nagyobb belsőégésű erőforrás teljesítményével

Az úttörő BMW eDrive hajtáslánc-technológia csúcsminőségű elektromos motorja már álló helyzetből is 70 kW / 95 lóerő maximális teljesítmény és 250 Nm csúcsnyomaték leadására képes, a 2,0 liter hengerűrtartalmú, négyhengeres benzinmotor pedig 135 kW / 184 lóerő maximális teljesítményt és 320 Nm forgatónyomatékot állít elő. A BMW 530e iPerformance modell belsőégésű erőforrásának és elektromos motorjának együttműködése mindössze kilométerenkénti 44 gramm* kombinált károsanyag-kibocsátást eredményez, a 185 kW / 252 lóerő maximális rendszerteljesítménynek és a 420 Nm együttes csúcsnyomatéknak köszönhetően pedig a sportos limuzin 6,2 másodperc alatt futja meg álló helyzetből a 100 km/órás sprintet. A modell végsebessége 235 km/óra. Valós forgalmi körülmények között a BMW 530e iPerformance maximális akkumulátor-töltöttséggel és teli üzemanyagtartállyal 650 kilométer megtételére képes, egyetlen feltöltéssel pedig 50 kilométernyi tisztán elektromos mobilitást kínál, amely akár 140 km/órás sebességig fenntartható. Az elektromos motor és a belsőégésű erőforrás egyaránt a hátsó tengelyt hajtja, egy nyolcsebességes Steptronic automataváltón keresztül. A tervezőmérnökök az elektromos motort az automataváltó házába építették be, a rendszer így tisztán elektromos meghajtás esetén is használhatja a nyolc sebességi fokozatot. Azáltal pedig, hogy az elektromos motor a váltóházba került, a mérnökök elhagyhatták a nyomatékváltót, az elektromos motor többletsúlya így szinte észrevétlen marad.

A lítium-ion cellákból álló nagyfeszültségű akkumulátor 9,2 kilowattóra energiateljesítményre képes, helytakarékossági okokból pedig a hátsó üléssor alá építették be a tervezők, rendkívül hatékony hűtőkörrel kiegészítve. Az akkumulátor elrejtésének köszönhetően a BMW 530e iPerformance 410 literes csomagtér-térfogatot és sík rakodófelületet kínál. Hagyományos háztartási aljzatról a lítium-ion akkumulátor öt óra alatt teljesen feltölthető, amely a 3,7 kW teljesítményű BMW i Wallbox falitöltő használatával három órára mérséklődik.

Diszkrét típusjegyek a karosszérián és az utastérben

A BMW 530e iPerformance plug-in hibrid technológiájáról apró típus-specifikus jelek árulkodnak. Kívülről a vese alakú hűtőrács kék lamellái, a keréktárcsák kék kerékagy-sapkái, a bal első kerékív mögé helyezett akkumulátor-töltőnyílás, a C-oszlopokon található „eDrive” logók, valamint a csomagtérajtóra helyezett 530e típusnév jelzi a modell forradalmi hajtáslánc-technológiáját. Az ajtókat kinyitva „eDrive” feliratú, világító küszöblécek fogadják az utasokat. A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának egyszerre elegáns és sportos kisugárzása az utastérben is folytatódik, amelyet a BMW 530e iPerformance modell esetében egy középkonzolra helyezett diszkrét eDrive gomb, valamint típus-specifikus digitális műszeregység és központi kijelző egészít ki.

Kilenc különböző hajtáslánc-konfiguráció

A Driving Experience Control névre keresztelt élménykapcsolóval az új BMW 5-ös sorozat vezetői a SPORT, a COMFORT és az ECO PRO üzemmódok között váltogathatnak. A személyes preferenciák szerint beállítható üzemmódokkal többek között a kormányrásegítés mértékét, a gázpedál érzékenységét, az automataváltó váltási karakterisztikáját és a hajtáslánc hatékonyságát is testre szabhatják az ügyfelek. A plug-in hibrid változat esetében az automataváltó előválasztó karja mögött egy eDrive gombot is elhelyeztek a tervezők, amellyel a belsőégésű erőforrás, az elektromos motor és a nagyfeszültségű akkumulátor együttműködése állítható be. A rendszer három alternatívát kínál fel, AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE és BATTERY CONTROL néven, amelyek a Driving Experience Control három vezetési üzemmódjával tetszés szerint kombinálhatók. A BMW 530e iPerformance minden indításnál a COMFORT üzemmód és az AUTO eDRIVE hajtáslánc-beállítás kettősét aktiválja.

AUTO eDRIVE hajtáslánc-beállítás esetén a rendszer minden vezetési szituációban a lehető legoptimálisabb szempontok szerint működteti együtt a belsőégésű erőforrást és az elektromos motort, akár 90 km/órás sebességig engedélyezve a tisztán elektromos meghajtást. A MAX eDRIVE beállítás aktiválása esetén a BMW 530e iPerformance modellt kizárólag az elektromos motor hajtja, akár 140 km/órás végsebesség mellett. Padlógázra a belsőégésű erőforrás is bekapcsolódik a hajtásláncba, hogy egy nagyteljesítményű manőver, így például előzés esetén besegítsen a hajtásba.

A BATTERY CONTROL beállítás lehetővé teszi, hogy a vezető utazás közben mindvégig fenntartsa, vagy akár az előre megadott értékre emelje a nagyfeszültségű akkumulátor töltöttségi szintjét. A BMW ügyfele ez utóbbi értéket 30 és 100 százalék között adhatja meg, a rendszer pedig a hajtásláncban felszabaduló lassulási és fékezési energiák visszatáplálásával a kívánt értékre emeli, majd az utazás későbbi szakaszáig megőrizve, mindvégig fenntartja az akkumulátor töltöttségét. BATTERY CONTROL beállítás esetén a BMW 530e iPerformance modellt kizárólag a belsőégésű erőforrás hajtja, az elektromos motor pedig generátorként dolgozik, így a lassuláskor és fékezéskor felszabaduló energiát az elektromos motor azonnal a nagyfeszültségű akkumulátorba továbbítja. Az így eltárolt és fenntartott energiát a bajor gyártó ügyfele az utazás bármely fázisában felhasználhatja, a BMW 530e iPerformance modell intelligens energiamenedzsmentje így arra is lehetőséget biztosít, hogy a külvárosi autóutakon visszatermelt energiát a hajtáslánc a belvárosi forgalomban, tisztán elektromos meghajtásként hasznosítsa, zéró emisszió mellett.

Az iDrive operációs rendszer legkorszerűbb változata a még közvetlenebb kezelhetőségért

Akárcsak az új BMW 5-ös sorozat belsőégésű erőforrással szerelt változatainál, úgy a plug-in hibrid modell esetében is a BMW ConnectedDrive legkorszerűbb szolgáltatásait és funkcióit kínálja fel ügyfeleinek a gyártó. A navigációs rendszer opciói, a széleskörű telefon-szolgáltatások, a szórakoztató lehetőségek és a különféle járműbeállítási funkciók az opcionális extrafelszereltség részeként a nagyfelbontású, 10,25 colos központi kijelzőn is egyesülhetnek, a középkonzolra helyezett iDrive-vezérlő mellett pedig ezen funkciók a képernyő megérintésével és hangutasításokkal is kezelhetők. Az 5-ös BMW hetedik modellgenerációjába már a BMW Gesztusvezérlés is megrendelhető, amelynek köszönhetően az operációs rendszer adott funkciói apró kézmozdulatokkal is vezérelhetők.

A vezetést támogató rendszerek és felszereltségi opciók teljes palettája

A BMW 530e iPerformance plug-in hibrid modell a BMW 5-ös sorozat hetedik generációjához elérhető összes felszereltségi opcióval felvértezhető, így a vezetést támogató rendszerek páratlanul széles palettája is maradéktalanul az ügyfelek rendelkezésére áll – ráadásul a jövőbe mutató BMW eDrive hajtáslánc-technológiával karöltve. Az innovatív vezetést támogató rendszerek között megtalálható többek között a kikerülési segédlet (Evasion Aid), a keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer (Crossing Traffic Warning), a minden korábbinál pontosabb sávváltást segítő asszisztens (Lane Change Assistant), valamint a sávelhagyást figyelő aktív rendszer (Lane Change Warning) is, amely oldalirányú koccanásveszély esetén automatikus kormánymozdulatokkal igyekszik elkerülni az ütközést. Az opcionális, minden korábbinál fejlettebb aktív tempomat (Active Cruise Control) és az oldalirányú ütközést megelőző rendszerrel együttműködő sávtartó asszisztens (Lane Keeping Assistant with Active Side Collision Protection) vadonatúj funkcióként mutatkozik be a palettán. A BMW valaha készített legkorszerűbb aktív tempomat-rendszere összehangolva működteti a sávtartást segítő és a követési távolságot tartó, vezetést támogató rendszereket, miközben a technológia eközben a sebességkorlátozásokat is képes figyelembe venni (Speed Limit Assist). Az új 5-ös BMW vezetője ráadásul 0 és 210 km/óra között 15 km/óránként, vagyis tizennégy különböző határértéken az aktív tempomat maximális sebességét is beállíthatja. A BMW 530e iPerformance egy lépéssel közelebb hozza a nagymértékben automatizált járművezetést, hiszen amellett, hogy a jármű 0 és 210 km/óra között automatikusan képes tartani a forgalom tempóját, figyeli a követési távolságot és a sávtartás is, miközben a gázpedált és a féket is automatikusan kezeli.

A vadonatúj BMW Connected Onboard szolgáltatás-paletta, személyre szabott kezdőképernyővel

A BMW Connected 2016-os európai és egyesült államokbeli premierjével a BMW egy minden részletre kiterjedő digitális koncepcióval emelte új szintre a személyes mobilitást. Az Open Mobility Cloud elnevezésű, rugalmas felhőalapú platformra épülő BMW Connected játszi könnyedséggel kapcsolja össze a BMW központi operációs rendszerét a bajor gyártó ügyfelének olyan digitális eszközeivel, mint az okostelefonok és az okosórák. Az új BMW 5-ös sorozatban mindez vadonatúj funkciókkal egészül ki, így például a BMW Connected Onboard szolgáltatás-palettával, amely a központi kijelzőn már az indulás pillanatában átfogó információkkal szolgál a navigációs rendszerben aktivált úti cél távolságáról, az utazás várható időtartamáról és az érkezés idejéről, valamint az úti cél aktuális és előre jelzett időjárásáról. A BMW Connected folyamatosan figyeli a felhasználó okostelefonjának naptár-bejegyzéseit is, így amennyiben új tételeket talál, azokat a jármű központi operációs rendszerében párhuzamosan futó naptárba is automatikusan átemeli.

A bajor gyártó azon ügyfelei, akik sűrűn manővereznek a nyüzsgő belvárosi forgatagban, az új 5-ös BMW-t a „Surround View and 3D View” funkcióval is felszerelhetik, hogy minden pillanatban figyelemmel követhessék a jármű közvetlen környezetét. A rendszer madártávlatból, háromdimenziós térben láttatja az üzleti limuzin minden oldalát és a jármű körüli forgalom élőképét. Sőt mi több, az új BMW 5-ös sorozatban ünnepli világpremierjét a BMW Connected vadonatúj „Remote 3D View” funkciója, amelynek köszönhetően az ügyfelek már okostelefonjukon keresztül is figyelemmel követhetik a leparkolt 5-ös BMW környezetét, bárhol álljon is az autó. Az okostelefon és a jármű közötti folyamatos élőképet a mobilinternet-hálózat biztosítja.

Parkolás könnyedén: a ParkNow és az On-Street Parking Information

A BMW 530e iPerformance vezetői a digitális parkolóhely-foglalást és -fizetést kínáló ParkNow szolgáltatást, valamint az új BMW 5-ös sorozatban bemutatkozó On-Street Parking Information technológia előnyeit is maradéktalanul kiélvezhetik. Utóbbi folyamatosan elemzi az úti célként megjelölt városrész aktuális forgalmát és a közterületi parkolóhelyek alakulását, hogy a központi kijelzőre vetítve minden pillanatban pontos előrejelzéssel szolgálhasson a területen elérhető parkolóhelyekről.

Korlátlan e-mail-hozzáférés a Microsoft Exchange szolgáltatásnak köszönhetően

Az autóba épített folyamatos internetkapcsolatnak és a központi operációs rendszerbe installált Microsoft Exchange szolgáltatásnak köszönhetően a BMW a világ első olyan autógyártója, aki járművében korlátlan Microsoft Office 365-hozzáférést kínál ügyfeleinek. Az új 5-ös BMW-ben ülve a bajor gyártó ügyfelei biztonságosan fogadhatják, szerkeszthetik és küldhetik el e-mailjeiket, a rendszer az online naptárak módosításait pedig folyamatosan szinkronizálja. Miközben utazás közben is mindvégig produktívak maradnak, a BMW ügyfelei egyetlen mozdulattal aktiválhatják a jármű navigációs rendszerébe átemelt megbeszélési időpontokat és találkozási helyszíneket is, az okostelefonban eltárolt kontaktokat pedig a központi kijelzőn keresztül is tárcsázhatják.

A BMW hatodik iPerformance-modellje

Ahogyan a BMW M Performance a BMW és a BMW M divízió között, úgy a BMW iPerformance a BMW és a BMW i divízió közötti technológiai örökséget szimbolizálja. Plug-in hibrid hajtáslánccal szerelt négykerekűit a bajor gyártó 2016 júliusa óta az átfogó iPerformance típusnévvel illeti. A BMW 530e iPerformance így olyan úttörő modellek nyomában gurul, mint a BMW 225xe iPerformance, a BMW 330e iPerformance, a BMW X5 40e iPerformance, a BMW 740e / 740Le iPerformance, valamint a kizárólag Kínában értékesített BMW X1 xDrive25Le iPerformance. A BMW már most rendkívül széles plug-in hibrid modellpalettával kedveskedik ügyfeleinek, a kompakt kategóriától egészen a luxusig. A BMW 530e iPerformance a bajor gyártó hatodik iPerformance-modelljeként érkezik meg a piacra, a világ legsikeresebb üzleti limuzinjának plug-in hibrid változatát pedig hamarosan újabb modellek követik a színpadon.

2016 egyik legjobb találmánya a Goodyear Eagle-360 abroncskoncepció a Time szerint

A Time magazin technológia rovatának szerkesztői minden évben listát készítenek az év legjobb találmányairól, melyek jobbá, intelligensebbé és —egyes esetekben—egy kicsit szórakoztatóbbá teszik a világot. A Goodyear is bekerült a szórásba.

Az idei lista 25 találmányt tartalmaz, köztük – a Goodyear Eagle-360 koncepciója mellett – egy VR-szemüveget, önbefűző cipőt, a Tesla és a SolarCity együttműködésével kifejlesztett napelemes tetőt és a Chevrolet Bolt elektromos gépkocsit.

„Az önvezető járművek vezetőitől elvárt interakció és beavatkozások fokozatos csökkentésével a jövőben az abroncsoknak a mostaninál is fontosabb szerepük lesz az úttal való elsődleges kapcsolatként” – mondta Joe Zekoski, a Goodyear műszaki igazgatója. „A Goodyear abroncskoncepciói kettős szerepet hivatottak betölteni a jövőben, mind a hagyományos gondolkodásmód határait feszegető kreatív platformként, mind a következő generációs technológiák kísérleti terepeként.”

A Goodyear Eagle-360 egy gömb alakú abroncskoncepció, mely a biztonság fokozása érdekében maximális manőverezhetőséget, kapcsolatot és bionikus megoldásokat biztosítana az önvezető járművek számára.

„Bár az Eagle-360 a jövő koncepciója, egyben a Goodyear innovációs stratégiájának és az intelligens és biztonságos mobilitással kapcsolatos jövőképének létfontosságú eleme is.”

Környezetbarát, dinamikus motorok és hajtásláncok a Toyota újdonságai között

A Toyota olyan a vadonatúj, globális padlólemezére épülő motorokat és hajtásláncokat (sebességváltók és hybrid rendszerek) fejleszt, amelyek sima járásukkal és reszponzív működésükkel valódi vezetési élményt nyújtanak, miközben az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást is drasztikusan csökkentik.

Egy autó képességeit alapvetően meghatározza a teljesítménye és károsanyag-kibocsátása. A világ vezető autógyártója által megfogalmazott Közvetlenül reagáló és sima járású fejlesztési koncepció célja átformálni a Toyoták vezetési élményét. A vállalat célkitűzése, hogy a Japánban, az USA-ban, Európában és Kínában évente eladott autók 60 százalékában 2021-re már az új hajtásláncok működjenek, 15 százalékkal vagy annál is nagyobb mértékben* csökkentve a CO₂-kibocsátást. A Toyota a lehető legmagasabb szintű vezetési élmény és környezetvédelmi teljesítmény érdekében, a Toyota Új Globális Platform (TNGA) autószerkezeti reformra építve – amelynek célja az egyre jobb autók megalkotása – új motorokat és sebességváltókat fejlesztett ki, és tovább tökéletesítette hybrid rendszereit. A vállalat azt tervezi, hogy új hajtásláncait 2017-től kezdve gyors ütemben honosítja meg egyre több modelljében.

A TNGA bevezetésével a Toyota alapjaiban formálta át autónak felépítését: az új struktúra által biztosított alacsonyabb motorháztető, mélyebb tömegközéppont és egyéb innovációk jelentősen javítják a járművek menetteljesítményét. A rugózási kényelem, a kanyarstabilitás és fékteljesítmény fokozása érdekében a mérnökök teljes egészében újragondolták a padlólemez kialakítását, és a negyedik generációs Prius 2015-ös bemutatása óta a vállalat elkezdte széles körben alkalmazni az így megalkotott új padlólemezeket. Ezzel együtt megkezdődött az új hajtásláncok kifejlesztése is, amelyek nagymértékben javítják az autók vezetési élményét és környezeti teljesítményét.

A Toyota újonnan kifejlesztett hajtáslánc-elemei kis tömegűek, kompakt méretűek, és hozzájárulnak az alacsony tömegközéppont kialakításához. A mérnökök a teljesítmény kérdésének alapvető újraértelmezésével gyorsabb égésű motorokat és hatékonyabb, többfokozatú váltóműveket alkottak. Mindemellett az új szerkezetek szabványosításával és moduláris, egységes kialakításával sikeresen teremtették meg a jövő “jól megépített” autónak alapjait.

Természetesen alapvető szempont volt az új hajtásláncok magas szintű környezetvédelmi teljesítménye, ugyanakkor az is fontos volt, hogy a “Közvetlenül reagáló és sima járású” fejlesztési koncepció alapján olyan teljesítményt kínáljanak, ami képes “átformálni a Toyoták vezetési élményét”. A Toyota számára az autóépítés kiinduló pontja a “vezetés öröme” – vagyis hogy az autós élvezze a volán mögött töltött időt. A Toyota célja, hogy olyan modelleket alkosson, amelyek megfelelnek az autósok kívánalmainak, egyúttal pedig rendkívül kis fogyasztásúak, és több más szempontból is kímélik a környezetet. A ma bemutatott új hajtásláncok közel 10 százalékkal** nagyobb teljesítményt és mintegy 20 százalékkal** alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás kínálnak. Az új hajtásláncok és az újszerű karosszéria-megoldások (például az aerodinamikai fejlesztések vagy a tömegcsökkentés) párosításával megnyílik az út a még nagyobb teljesítmény és a még kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás felé.

Új 2,5 literes, közvetlen befecskendezéses, soros négyhengeres benzinmotor
A belsőégésű erőforrások új sorozatának a Toyota a Dynamic Force Engines nevet adta. Az új motorokban rejlő lehetőségek tökéletes kiaknázása érdekében a mérnökök a TNGA alkalmazásával teljes egészében átgondolták és megújították a blokkok felépítését, a lehető legmagasabb szintre emelve menetteljesítményüket és környezeti teljesítményüket. A munka azonban nem ért véget ezzel; a Toyota szakemberei jelenleg is dolgoznak az új, még fejlettebb motorok megalkotásán. Az új erőforrások gyors égésű technológiával és változó szelepvezérléssel működnek. Termikus hatásfokukkal együtt teljesítményük is javult, mivel energiaveszteségüket olyan megoldások mérséklik, mint az új kipufogó- és hűtőrendszer, illetve a mechanikus részegységek tökéletesített mozgása

Az új 2,5 literes motor a világ egyik legkedvezőbb termikus hatásfokával működik: a benzinmotoros autókban 40 százalékos, a hybridekben pedig 41 százalékos értékkel. Ez az új, teljes egészében újratervezett és nagy mértékben továbbfejlesztett egység számos új technológiát alkalmaz; jó példa erre a vezérlési rendszer, amely rendkívül gyors gázreakciókat, valamint minden fordulatszám-tartományban bőséges forgatónyomatékot biztosít.

Új 8 fokozatú és 10 fokozatú automata sebességváltók (Direct Shift-8AT és Direct Shift-10AT)

A Toyota két új automata sebességváltót is kifejlesztett: a 8 fokozatú Direct Shift-8AT és a 10 fokozatú Direct Shift-10AT egységeket. Mindkét szerkezetben több megoldás is csökkenti az energiaveszteséget és javítja az erőátvitel hatékonyságát. A fogaskerekek fogazatának felszínét egy új technológiával munkálták meg, ami csökkenti a súrlódást, és a tengelykapcsolóban egymáshoz súrlódó anyagok konfigurációjának tökéletesítésével sikerült mintegy 50 százalékkal mérsékelni a tengelykapcsoló nyomatékveszteségét (a hagyományos 6 fokozatú váltóművekhez képest).

E megoldások és egyéb tökéletesítések révén sikerült elérni a világ egyik legjobb erőátviteli hatékonyságát. Az új automata sebességváltók kompaktabb kialakításúak és kisebb tömegűek, mint a hasonló, hagyományos váltóművek, ami ugyancsak hozzájárul a jármű csekélyebb üzemanyag-fogyasztásához.

Ugyanakkor alacsonyabb tömegközéppontjuk javítja az autó egyenesfutását és kanyarstabilitását. A szélesebb fokozatkiosztás és az új fejlesztésű, nagy teljesítményű, kompakt nyomatékátalakító szélesebb tartományban biztosít közvetlen hajtást. Az eredmény: gyors és zökkenőmentes reakció a gázparancsra, hogy a vezető közvetlenebbnek, “élőbbnek” érezze az autó viselkedését. A Direct Shift-10AT sebességváltóban kettővel több fokozat van, mint a 8 fokozatú Direct Shift-8AT egységben, így az egyes sebességfokozatok optimálisabban használhatók ki, különösen az alacsonytól közepesig terjedő fordulatszám-tartományokban.

Ennek köszönhetően a simán és zökkenőmentesen kapcsoló váltómű a világ leggyorsabban működő sebességváltói közé tartozik, s olyan dinamikát és menetkomfortot biztosít, ami méltó egy prémium hátsókerékhajtású járműhöz. Néhány megoldás olyan mértékben javítja az autó teljesítményét a mindennapos használat során (a városi autózás során ugyanúgy, mint autópálya-menetben), hogy azt a vezető már határozottan megérzi. Ilyen például a sima és azonnali reakció a gázparancsra, ami egy előzés során késedelem nélküli, lendületes gyorsítást eredményez.

A Toyota Hybrid System II (THS-II) továbbfejlesztése

A Prius negyedik generációjából ismert, a méretcsökkentést, tömegcsökkentést és veszteségcsökkentést szolgáló technológiák alkalmazásával a Toyota sikeresen fejlesztette tovább hybrid rendszerét a 2,5 literes motorokhoz, megalkotva az új, nagy teljesítményű többfázisú THS II rendszert hátsókerékhajtású autóihoz. A 2,5 literes motorokkal párosított THS II méretcsökkentő, tömegcsökkentő és veszteségcsökkentő technológiáit hatásosan egészíti ki az új TNGA-alapú benzinmotor kitűnő termikus hatásfoka és nagy ereje, így a hajtáslánc mind a teljesítmény, mint az üzemanyag-fogyasztás tekintetében látványos javulást eredményez. A többfázisú THS II rendszerrel a hybrid autók vadonatúj karaktert kaptak, hiszen minden forgalmi helyzetben élvezetesebb és közvetlenebb vezetési élményt kínálnak. Az új hybrid hajtás a magasabb sebességtartományokban is hatékonyabban működik; a benzinmotor nagy sebességnél sem jár állandóan, ami tovább javítja az autó üzemanyag-fogyasztását. A Toyota a hálózatról tölthető hybridek (PHV-k) hajtását is tovább tökéletesítette. Egy új, kettős üzemmódú hajtási rendszer bevezetésével az elektromotor, ami eddig csak generátorként működött, immár közvetlenül is besegíthet a jármű hajtásába, különösen EV üzemmódban növelve meg ezzel a hajtóerőt. A rendszer további fejlesztései közt szerepel a nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor is, ami jelentős mértékben, 60 kilométerre vagy akár még ennél is többre növeli a hatótávolságot EV üzemmódban.

Az új hajtásláncok bevezetése

A TNGA-alapú tervezés bevezetésével hatékonyabbá vált az új hajtáslánc-egységek alaptechnológiáinak fejlesztése, emellett pedig a minőség is javult, így lehetővé vált a kedvező árú, mégis kiváló minőségű termékek bevezetése. Ennek köszönhetően a Toyota egyre jobb autókat készíthet, és egyre több környezetkímélő, alacsony üzemanyag-fogyasztású modell kínálhat vásárlóinak. A 2021 végéig hátralévő öt év során a Toyota kilenc motor 17 változatát tervezi bemutatni – köztük a ma ismertetett 2,5 literes erőforrást – valamint négy sebességváltó 10 variánsát, köztük sokfokozatú automata váltóműveket és egy újfajta fokozatmentes egységet; emellett pedig a vállalat hat hybrid rendszer 10 változatának piaci bevezetését is tervezi. A TNGA-alapú moduláris termékfejlesztés eredményeképpen a Toyota rövid időn belül számos új hajtáslánc-egységet mutat majd be és alkalmaz különböző autóiban, amelyek közül az első új modell 2017-ben érkezik. A vállalat célkitűzése, hogy a Japánban, az USA-ban, Európában és Kínában évente eladott Toyoták és Lexusok 60 százalékában 2021 végére már az új hajtásláncok működjenek. A Toyota előrejelzései szerint a 2021-es évben az említett piacokon értékesített Toyoták és Lexusok CO₂-kibocsátása már 15 százalékkal vagy annál is nagyobb mértékben alacsonyabb lesz – és ez a számítás egyedül az új hajtásláncok alacsonyabb üzemanyag-fogyasztási eredményein alapul.

A hajtáslánc-részleg fejlesztési struktúrájának áttekintése és megerősítése

A Toyota arra készül, hogy alaposan áttekinti, elemzi és megerősíti hajtáslánc-részlegének fejlesztési struktúráját. A piacot jelenleg a hagyományos, belsőégésű motorral hajtott járművek uralják, és bár a hybridek és PHV-k népszerűsége látványosan nő, ezekben az autókban is belsőégésű motorok működnek. Az ilyen motorok és a hozzájuk tartozó sebességváltók létjogosultsága még a közeli jövőben is bizonyos, ám a Toyota emellett egyre nagyobb hangsúlyt fektet az elektromos hajtás és a hybrid technológiák, vagyis az elektromotorok, az akkumulátorok és a teljesítményvezérlő egységek (PCU-k) fejlesztésére.

Megosztani a technológiákat, javítva ezzel a Toyota Csoport együttes képességeit

A Toyota hosszú ideje arra törekszik, hogy “házon belül” kutassa és fejlessze legfontosabb technológiáit és rendszereit. A tudás, a know-how és a tapasztalat felhalmozása tette lehetővé, hogy a Toyota egészen újszerű ötleteket dolgozzon ki. Ez a szemlélet alkotta a Toyota kutatás-fejlesztési folyamatainak gerincét, és öltött testet abban, hogy a vállalat képes volt megtervezni egy praktikus hybrid hajtást, s ennek révén megalkotni a Priust, a világ első sorozatgyártású hybrid autóját; vagy hogy ki tudta fejleszteni és gyors ütemben piacra dobni a Mirai üzemanyagcellás járművet. Ugyanakkor a Toyota felismerte, hogy kizárólag saját forrásaira támaszkodva nehéz lenne a kívánt ütemben fejleszteni és elterjeszteni azokat az elektromos hajtási technológiákat, amelyek a CO₂-kibocsátás további csökkenését eredményezik. A vállalat továbbra is gondosan mérlegeli majd, mi az, amit “házon belül” kell fejlesztenie. Mostantól kezdve azonban igyekszik megosztani technológiáit a Toyota Csoporton belül, és növelni azon területek számát, amelyek fejlesztése közös munkával történik. A hatékonyabb együttműködést szolgálja majd az obeya rendszer bevezetése (projekt-termek, ahol a kitűzött célokat, alapelveket, határidőket, eredményeket és problémákat mindenki láthatja és megoszthatja), valamint az erőforrások csoportosítása és a legfejlettebb technológiák gyors meghonosítása három fontos terület fejlesztése érdekében: ezek közül az első a Toyota Csoport együttes képességeinek megerősítése, a második a fejlesztések felgyorsítása, a harmadik pedig a környezetbarát technológiák választékának bővítése.

Megerősíteni a hybrid technológiák fejlesztési struktúráját, mert e technológiák alapvető fontosságúak az elektromos hajtás tökéletesítésében

Az elektromotorok, akkumulátorok és PCU-k legfontosabb hybrid technológiái alapvető fontosságúak az elektromos hajtású járművek, vagyis a PHV-k, az FCV-k és az EV-k működésében is. Az elektromos hajtás elterjedését jelentős mértékben felgyorsítja a hybrid technológiák fejlesztése, amit a Toyota alaptechnológiaként határoz meg a környezetbarát hajtások fejlesztése tekintetében, ezért a vállalat azt tervezi, hogy növeli az ilyen jellegű kutató-fejlesztő csoportok létszámát. 2017-től a Toyota átszervezi fejlesztési struktúráját, és a következő öt évben mintegy 30 százalékkal – sőt ha szükséges, ennél is nagyobb mértékben – növeli a hybrid technológiák fejlesztésével foglalkozó szakemberek számát. A környezet megóvása érdekében a Toyota azt a célt tűzte ki, hogy 2050-re 90 százalékkal csökkenti új autóinak CO₂-kibocsátását (a 2010-es szinthez képest). A vállalat alapelve az energia-megtakarítás; ez a szemlélet vezérli a Toyotát környezetbarát technológiáinak fejlesztése során, a HV-k és PHV-k egyre szélesebb körű elterjesztésében és az üzemanyag-fogyasztás – és ezzel párhuzamosan a CO₂-kibocsátás – folyamatos csökkentésében. A jövőbe tekintve és a fosszilis üzemanyagok felhasználásának visszaszorítására törekedve a Toyota végső célja nulla károsanyag-kibocsátású járművek megalkotása. E folyamat egyik legújabb lépése a TNGA-alapú autótervezés, mivel e módszerrel gyorsabban terjedhetnek el az olyan járművek, amelyek egyszerre kínálnak kimagasló vezetési élményt és csekély környezeti terhelést.

A Ford John Lewis driftelős Showkana reklámfilmjével várja a karácsonyt

Hány filmet ismerünk fel? A legújabb Snowkhana animációs film valójában egy teszt, amiben mindenki megpróbálhatja megszámolni, hány karácsonyi filmsiker jelenetein driftel keresztül az apró szupersztár, Mental Block.

A YouTube-on hatalmas nézettséget elért, Ken Block főszereplésével forgatott Gymkhana-videók sikere nyomán született meg a Snowkhana sorozat, amelynek legújabb darabját apró játékfigurákból és LEGO-kockákból keltették életre fáradságos munkával, képkockánként fotózva – egyfajta főhajtásként John Lewis karácsonyi reklámfilmje előtt.

A legújabb epizód, a “Snowkhana 5: Karácsonyi kasszasikerek” már megtekinthető:

Ha kell egy kis segítség az összes filmjelenet beazonosításához, íme, egy kis puskázás:

• Anchorman
• Vissza a jövőbe
• Bullitt (Mustang)
• Gyémántok az örökkévalóságnak (Mustang)
• Mi a manó
• Jégvarázs
• Forrest Gump
• Szellemirtók
• Harry Potter és a titkok kamrája
• Jégkorszak
• Télapu
• Scooby-Doo
• Ágyúgolyó futam
• A birodalom visszavág
• Halálos iramban
• A Lego kaland
• Narnia krónikái – Az oroszlán, a boszorkány és a ruhásszekrény
• Toy Story

 

A stáblistán felvillan még Batman, Ben 10, a Magányos lovas, Raffaello, a tini nindzsa teknőc, valamint a Gru egyik minyonjának neve is. A teljes produkció elkészítése alig több mint egy hónapot vett igénybe, és a forgatás teljes anyagszükséglete 17 LEGO-fa, 11 flakon hó-spray, hét karton-ház és egy nagy flakon purhab volt – ja, és egy pár harisnyanadrág, amit John Lewis karácsonyi filmjében a trambulinhoz használtak.

Íme, az új MINI John Cooper Works Clubman

Miután meghódította a kisautó-kategóriát, a MINI John Cooper Works modellcsalád legújabb generációja most a prémium kompakt szegmens felé veszi útját. Külső méreteit és tágasságát tekintve az új MINI John Cooper Works Clubman az eddigi legnagyobb élsportoló a brit gyártó történetében, miközben az extra helykínálat, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság és a hosszú távú megbízhatóság egysége újabb megközelítésbe helyezi a vezetés élményét.

Bemutatkozik tehát a prémium kompakt szegmens első MINI John Cooper Works modellje; az új MINI John Cooper Works Clubman a vezetés vérpezsdítő élményét a brit prémiumgyártó által valaha kínált legnagyobb utas- és csomagtérrel, a kompromisszumoktól mentes hétköznapi használhatóság lehetőségével és a hosszú távú megbízhatóságban rejlő páratlanul egyedülálló értékekkel egyesíti, a MINI modelltörténetében most először; a hajtáslánc és a futómű-technológia a több évtizedes motorsport-szereplés öröksége, miközben az ALL4 intelligens összkerékhajtás az alapfelszereltség része, a legapróbb részleteiben is személyre szabható utastér pedig a vezetés élménye mellett a MINI Clubman funkcionalitását is fokozza.

Letaglózó vezetési élmény és kivételesen exkluzív kisugárzás a motor, a futómű, az aerodinamikailag optimalizált karosszéria és a sportos hangulatú utastér MINI John Cooper Works modellekre jellemző egységének köszönhetően; a hatajtós élsportoló egyedi járműkarakterét a széleskörű alapfelszereltség számos típus-specifikus eleme nyomatékosítja, így többek között a LED-es első fényszórók, a MINI Vezetési Üzemmódok (MDM – MINI Driving Modes), a parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), a kulcs nélküli nyitás, indítás, leállítás és zárás lehetőségét kínáló Comfort Access funkció, a MINI Visual Boost rádió, a multifunkciós kormánykerék és a fékező funkcióval dolgozó tempomat.

A MINI John Cooper Works modellek orrába tervezett 2.0 liter hengerűrtartalmú benzinmotor és az ALL4 intelligens összkerékhajtás legújabb generációja az új MINI John Cooper Works Clubman modellben dolgozik együtt először; négyhengeres benzinmotor MINI TwinPower Turbo technológiával és 170 kW / 231 lóerő maximális teljesítménnyel, amely 29 kW-tal / 39 lóerővel múlja felül a MINI Cooper S Clubman maximális teljesítményét; vadonatúj fejlesztésű, súly- és hatékonyság-optimalizált ALL4 intelligens összkerékhajtás elektrohidraulikus vezérléssel; hatsebességes manuális váltó az alapfelszereltség részeként és nyolcsebességes Steptronic sport automataváltó az opcionális extrafelszereltség részeként; átlagos üzemanyag-fogyasztás az EU-ciklus tesztkörének mérései szerint: 7,4 liter / 100 km (automataváltóval 6,8 liter / 100 km), kombinált károsanyag-kibocsátás az EU-ciklus tesztkörének mérései szerint: 168 gramm / km (automataváltóval 154 gramm / km).

Az új MINI John Cooper Works Clubman lélegzetelállító menetteljesítménnyel, magával ragadó járműkarakterrel és erőteljes hangzással érkezik meg a piacra; tapadásra optimalizált erőelosztás mind a négy keréken; gyorsulás álló helyzetből 100 km/órás sebességre 6,3 másodperc alatt (manuális váltóval és automataváltóval egyaránt); sport kipufogórendszer, Brembo sport fékrendszer, 18 collos MINI John Cooper Works könnyűfém keréktárcsák (Black Grip Spoke) és már az alapfelszereltség részeként dinamikus vonóerő-szabályzással (DTC – Dynamic Traction Control), az első differenciálmű elektronikus záró funkciójával (EDLC – Electronic Differential Lock Control) és az optimális kanyarsebességet biztosító Performance Control teljesítményvezérlő rendszerrel kiegészített dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSC – Dynamic Stability Control); az opcionális extrafelszereltség részeként dinamikus lengéscsillapítás-szabályzás (DDC – Dynamic Damper Control) és 19 collos könnyűfém kerékgarnitúra is elérhető.

A hagyományőrző kombi karosszéria-koncepció egyszerre sportos és modern újraértelmezése, amely egyedülálló a kompakt szegmensben; dinamikusan elnyújtott jármű-sziluett hosszú tetővonallal; négy oldalsó ajtó; csapott hát függőlegesen kettéosztott csomagtérajtóval; a légellenállási együttható módszeres csökkentése érdekében Air Curtains légbevezető és Air Breathers légkivezető nyílások, valamint számos MINI John Cooper Works karosszéria-kiegészítő; hatalmas légbeömlők az első ködlámpa-fészkek és parkolófények helyén; típus-specifikus küszöbtoldatok; széles hátsó lökhárító a sport kipufogórendszer ikervégződésével; MINI John Cooper Works légterelő szárny; hatszög alakú, méhsejt mintázatú hűtőrács vörösre fényezett keresztmerevítéssel; MINI John Cooper Works logó a hűtőrácson, az oldalsó irányjelző-paneleken és a kettéosztott csomagtérajtó jobb oldali felén; Rebel Green lopakodó-zöld karosszéria-fényezés vörösre fényezett tetővel és külső visszapillantó-házakkal, valamint vörös vagy fekete árnyalatú karosszéria-versenycsíkokkal a MINI John Cooper Works modellek kiváltságaként.

Öt teljes értékű ülés; alapesetben 360 literes csomagtér, amely a 40 : 20 : 40 arányban osztott hátsó üléssor támláinak ledöntésével egészen 1250 literig bővíthető; már az alapfelszereltség részeként kéz nélkül nyitható csomagtérajtó; az opcionális extrafelszereltség részeként tárolócsomag, tetősínek és levehető fejű vonóhorog.

Prémium minőségű kijelzők és vezérlőpanelek; kormányoszlopra költöztetett műszerfal; központi műszeregység az alapfelszereltség részeként 6,5 inch, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig 8,8 inch átmérőjű, színes központi kijelzővel; sorba rendezett billenőkapcsolók Start / Stop gombbal a motor kulcs nélküli indításához és leállításához; könyöktámasszal, MINI Controllerrel, elektromos kézifékkel, tárolólehetőségekkel és két pohártartóval felszerelt középkonzol; az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető MINI Head-Up kijelző kizárólagos MINI John Cooper Works kijelző-tartalmakkal.

Hamisítatlanul egyedülálló, sportautó-stílusú utastér-kialakítás; integrált fejtámlákkal szerelt MINI John Cooper Works sportülések szénszál-fekete árnyalatú Dinamica szövetkárpittal; MINI John Cooper Works küszöblécek; antracit tetőkárpit; multifunkciós, bőrözött MINI John Cooper Works sportkormány a nyolcsebességes Steptronic sport automataváltó kormány mögötti váltófüleivel; típus-specifikus váltógomb- / előválasztó kar- és műszerfal-dizájn; rozsdamentes acélból készült pedálsor és lábtámasz.

Súly- és biztonság-optimalizált karosszériaváz; integrált MINI biztonsági koncepció első és oldalsó légzsákokkal, oldalsó függönylégzsákokkal, a hátsó üléssorban alapfelszereltségként, az első utasülésben az opcionális extrafelszereltség részeként ISOFIX gyerekülés-rögzítési pontokkal, kerekenkénti gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszerrel, Intelligens Segélyhívóval és automata fékező funkcióval dolgozó, ütközésre figyelmeztető rendszerrel; már az alapfelszereltség részeként LED-optikás nappali menetfénnyel és fehér irányjelzőkkel felszerelt LED-es első fényszórók, LED-optikás hátsó lámpák; az opcionális extrafelszereltség részeként adaptív fényerő-elosztás és kanyarfény.

A MINI Clubman modellhez kínált összes vezetést támogató rendszer a MINI John Cooper Works kivitelhez is elérhető: automata fényszóró-vezérléssel kiegészített esőszenzor, parkolóasszisztens (Parking Assistant), tolatókamera és kamera-alapú aktív tempomatot, kezdeti fékező funkcióval dolgozó, gyalogosgázolásra figyelmeztető rendszert, távolságifényszóró-asszisztenst és KRESZ-jelzéseket felismerő rendszert is magába foglaló Driving Assistant csomag.

A széleskörű alapfelszereltség része a légkondicionáló, az USB-aljzattal, AUX-csatlakozóval és 6,5 inch átmérőjű színes kijelzővel szerelt MINI Visual Boost rádió, valamint a Bluetooth-technológiás telefon-kihangosító rendszer is; a vezetési élmény és a menetkomfort fokozása érdekében az opcionálisan elérhető extrafelszereltségek listájára a duplazónás automata légkondicionáló, a panoráma üvegtető, a sportülések szénszál-fekete árnyalatú Dinamica bőrözése, az első ülésfűtés, a központi műszeregység LED-es fénygyűrűjét, az állítható árnyalatú hangulatvilágítást és a bal oldali visszapillantó-házból kivetíthető MINI logó opcióját kínáló MINI Excitement Package, az elektromosan fűthető és behajtható külső visszapillantók, az elvakítás-mentes belső és külső visszapillantók, a szélvédő-fűtés, a Harman Kardon zenerendszer, a tetőantenna vörös LED-állapotjelzőjével kiegészített riasztórendszer, a MINI navigációs rendszer és az érintés-érzékeny MINI Touch Controllert, valamint a 8,8 inch átmérőjű, színes érintőképernyőt is magába foglaló Wired felszereltségi csomag is felkerült.

A brit prémiumgyártó és a MINI John Cooper Works modellek hamisítatlanul egyedi stílusát a következő külső és belső extrafelszereltségi opciókkal fokozhatják tovább a MINI ügyfelei: versenycsíkok, krómozott külső visszapillantó-házak, Chrome Line utastéri felszereltség-csomag, világítás csomag, MINI Yours bőrözött sportkormány és három változatban elérhető MINI Yours Interior Styles opció.

A MINI Connected teljes információ-szolgáltatás palettája; Intelligens Segélyhívó és MINI TeleServices szolgáltatások az alapfelszereltség részeként integrált SIM kártyának köszönhetően; folyamatosan frissülő alkalmazás-paletta az ügyfél okostelefonjának egyre átfogóbb integrálhatósága érdekében; széleskörű MINI Connected alkalmazás, amely az autóban és okostelefonon keresztül egyaránt számos funkcióval támogatja a brit prémiumgyártó ügyfelének személyes mobilitását: figyelmeztet a közelgő találkozókra, az aktuális forgalmi információk elemzésével előre kiszámítja az utazás várható időtartamát, parkolás után az okostelefonon keresztül segít megérkezni az úti célba, navigációs szolgáltatást kínál, megjeleníti az útvonal mentén található töltőállomásokat és parkolókat, sőt mi több, megannyi internet-alapú információ-szolgáltató és szórakoztató szolgáltatást is kínál, mint például a Spotify, a Stitcher, az Amazon Music, a Deezer, az Audible hangoskönyvjei, a Napster/Rhapsody, a TuneIn, a Glympse és a Life360.

A Peugeot Traveller első magyarországi útján nevetést visz a gyermekeknek

A mindig jókedélyű és segíteni vágyó Bohócdoktorok idén is vidámságot visznek beteg gyermekeknek, akik kénytelenek kórházban, otthonuktól távol tölteni az ünnepeket. Az országos program keretében több vidéki kórházba is ellátogatnak, utazásukat pedig az új Peugeot Traveller kisbusz segíti. Az új Peugeot Traveller egy ideális választás, hiszen 9 személy kényelmesen utazhat benne és a Bohócdoktorok számos csomagja is elfér benne.

A Magyar Bohócok a Betegekért Alapítvány bohócdoktorai egyedi nevetésterápiájukkal megalakulásuk óta közel 3000 viziten segítettek már majdnem 150 ezer beteg felépülésében. Az Alapítvány bohócdoktorai Dr. Lala vezetésével útra kelnek, és elviszik a vidámságot és a nevetést a békéscsabai Dr. Réthy Pál Kórházba, valamint az Orosházi Kórházba is. A vizitek előtt és után is fontos, hogy kipihentek legyenek a bohócdoktorok, ezért a nyugodt utazás elengedhetetlen a számukra. A csúsztatható ülések sokféle konfigurációjának és a belső tér rugalmas alakíthatóságának köszönhetően az új Peugeot Traveller kítűnő segítő társ az utazásban.

Az új Peugeot Traveller akár kilenc személynek is kényelmes helyet nyújthat, az 1500 literes csomagtartó térfogata pedig 4900 literre növelhető a kivehető üléseknek köszönhetően. Ez a bohócdoktoroknak kifejezetten előnyös lesz az utazásnál, mivel a Vitézi Rend által életre hívott csokigyűjtésnek hála, meglepik a beteg gyermekeket egy kis finomsággal is.

December 17-én az Alapítvány az Orosházi Kórház látogatása és vizitje után családi programot is tart a helyi Petőfi Művelődési Központban, ahol a kicsiket és a nagyokat egyaránt színes és ingyenes programokkal várják majd, és megismerkedhetnek a bohócdoktorokkal, és a tevékenységükkel is.

„Sokkal könnyebb megnevettetni 200-300 gyereket, mint felvidítani egy beteg gyereket a kórházban. Ezért is fontos, hogy az ünnepek közeledtével minél több helyre elvihessük a gyógyító nevetést” – mondta el az országos eseménysorozat kapcsán Dr. Lala.

„Nagyon örülök, hogy ebben az évben lehetőségünk adódott könnyebbé tenni a Magyar Bohócok a Betegekért Alapítvány tevékenységét. Munkájuk során rengeteg szeretetet, jókedvet, életvidámságot és erőt adnak a beteg gyerekeknek, ezért nagyon örülünk, hogy együtt dolgozhattunk, és egy kicsit megkönnyíthettük munkájukat” – mondta el Bálint Zsófia, a Peugeot magyarországi márkaigazgatója.

Négy különbözó modellváltozattal érkezik az új Ford Fiesta

A Ford a németországi Kölnben, egy különleges Go Further rendezvényen mutatta be az új generációs Ford Fiesta modellt, a világ legfejlettebb technológiájú kisautóját.

Az új generációs Fiesta minden más európai sorozatgyártású kisautónál több vezetősegítő rendszert és kapcsolódási szolgáltatást kínál, emellett pedig a modell 40 éves történelmének legátfogóbb és legsokoldalúbb termékcsaládjával lép piacra.

A Ford négy különféle modellváltozatot mutatott be a Fiestából. A kínálatban megtalálható a stílusos Fiesta Titanium, a Ford Performance izomautóinak hangulatát idéző Fiesta ST-Line, a gazdag felszereltségű Fiesta Vignale és a Fiesta Active crossover; ez utóbbi variáns az új Active modellváltozatok első képviselője, amelyeket a Ford a következő évek során minden modellcsaládjában meghonosít.

A három- és ötajtós változatban készülő Fiesták kimagasló minőséget és kifinomultságot kínálnak, miközben stílusos, új külső dizájnjuk és forradalmian újszerű belső kialakításuk minden eddiginél több opcióval formálható a vásárló egyéni ízléséhez. A Ford arra is nagy figyelmet fordított, hogy tovább javítsa az autó közismerten élvezetes vezetési élményét, mivel részben ennek volt köszönhető, hogy az európai piacon négy éven át a Fiesta volt a legnagyobb darabszámban értékesített kisautó.

“Vásárlóinkhoz hasonlóan mi is rajongunk a Fiestáért; ez az oka, hogy még szerethetőbbé, élvezetesebbé és sportosabbá tudtuk formálni ezt a kultikus kisautót, és hogy sikerült kialakítanunk egy olyan modellcsaládot, amelynek minden tagja más és más egyéniségű” – nyilatkozta Jim Farley, a Ford Motor Company Európáért, a Közel-Keletért és Afrikáért felelős ügyvezető alelnöke és elnöke. „Immár minden autóvezető-típus számára kínálhatunk egy neki megfelelő Fiestát, legyen az a luxuskivitelű Fiesta Vignale vagy akár a Fiesta Active crossover – ráadásul olyan technológiákkal, amelyekről a kisautók vásárlói még néhány évvel ezelőtt is csak álmodozhattak.”

A Fiesta vezetősegítő rendszereit olyan szenzoros technológia támogatja, ami képes felderíteni az autó előtti 130 méteres útszakaszt. E berendezések kategóriaelső kínálatában a továbbfejlesztett Gyalogosészlelő rendszer is szerepel, amely immár éjszaka is képes felismerni a veszélyhelyzetet és elkerülni a balesetet; ugyancsak ebben az autóban jelenik meg elsőként a Ford Aktív Parkolóasszisztensének új változata, amelynek automatikus fékezési funkciója megakadályozza a koccanásokat, amikor az autó a vezető kormányzása nélkül parkol le.

Ugyancsak a Fiesta az első Ford, amelyben megjelenik a prémium minőségű B&O PLAY Hangrendszer és a nyitható panoráma üvegtető. A Fiesta kifinomult SYNC 3 kapcsolódási és fedélzeti szórakoztató rendszeréhez egy akár 8 colos, nagy felbontású érintőképernyő tartozik, s az autó tágas és ergonomikus utasterében közel 50 százalékkal kevesebb gomb található a középkonzolon, így a vezető környezete letisztultabbá és intuitívabbá vált.

A legmodernebb hajtásláncok kínálatában megtalálható a Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja, aminek akár 140 lóerős változata is megrendelhető, valamint egy 1,5 literes, 120 lóerős TDCi egység, a Fiesta legelső nagy teljesítményű dízele. A Ford számításai szerint a CO₂-kibocsátás legalacsonyabb értéke 82 g/km lesz, aminek elérésében az innovatív súrlódáscsökkentő technológiákkal működő, vadonatúj hatfokozatú sebességváltó is szerepet játszik.

Kibővített Fiesta termékkínálat

A Ford Fiesta minden idők legátfogóbb modellkínálatával lép piacra, kielégítve a vásárlók egyre magasabb igényeit, akik immár a B-szegmensben is bőségesebb választási lehetőségeket és magasabb szintű minőséget várnak el.

Az új Ford Fiesta lesz az első modellgeneráció, amelyből luxuskivitelű Ford Fiesta Vignale kivitel is készül, s ezzel még gazdagabbá válik a Ford Vignale termékkínálat, amelyben jelenleg a Mondeo, az S-MAX, a Kuga és az Edge Vignale modellek szerepelnek. A Fiesta Vignale egyedi megjelenéséről különleges, 18 colos könnyűfém keréktárcsák, exkluzív külső részletmegoldások és fényezések, valamint hatszögletű mintázattal és szmoking-stílusú öltésekkel díszített bőrülések gondoskodnak.

A Fiesta Active a Fiesta első crossover-változata, amelynek erőteljes SUV-stílusát emelt hasmagasság, tetősínek és kiegészítő védőelemek teremtik meg – és mindezt a ferdehátú karosszéria praktikuma és a Fiesta élvezetes menetdinamikája egészíti ki.

A Ford már idén bevezette az ST-Line modellek új kínálatát, amelyeknek külső és belső kialakítása a Ford Performance izomautók hangulatát idézi. Az erős Ford EcoBoost benzinmotorokkal és TDCi dízelekkel hajtott autók azok számára készülnek, akiket vonz az ST modellek sportos imázsa, de nincs szükségük az ST motorok és futóművek kimagasló teljesítményére és a sportkocsis technológiákra.

A Ford Fiesta ST-Line megkülönböztető külső jegyei az egyedi kialakítású könnyűfém keréktárcsák, hűtőrács, első-hátsó lökhárítók és oldalsó légterelő szoknyák. Az utastérben sportülések, lapított alsó karimájú kormánykerék és alumínium pedálok várják az autóst, aki a sportfutóműnek köszönhetően remek vezetési élményre számíthat.

Szintén most mutatkozik be a stílusos Ford Fiesta Titanium is, gazdag felszereltséget és kiváló minőséget ígérve az európai vásárlók számára. 2016 első 10 hónapjában közel 60 százalékkal nőtt a gazdagabb felszereltségű Ford-modellek értékesítése, és az idén eladott Fiesták 48 százaléka Titanium változatban kelt el. A Fiesta emellett Trend felszereltséggel is kapható lesz.

“A tavalyi év azonos időszakához képest a B-szegmensben 24 százalékkal nőtt a magasabb felszereltségű modellváltozatok iránti kereslet, miközben ugyanez a növekedés a belépő szintű felszereltség esetében mindössze 11 százalékos volt” – mondta el Roelant de Waard, a Ford Európa marketingért, értékesítésért és szolgáltatásokért felelős alelnöke. „A Ford ezentúl jóval sokoldalúbban jelenik meg a B-szegmensben, ahol a KA+ kivételes ár-érték arányt képvisel, az új generációs Fiesta-család pedig gazdagabban felszerelt, személyre szabott modelleket kínál.”

A világ legfejlettebb technológiájú kisautója

Az új generációs Ford Fiesta modern technológiáinak kategóriaelső kínálata magasabb szintre emeli a kisautó kényelmét és biztonságát. A fejlett vezetősegítő rendszerek működését két kamera, három radar és 12 ultrahangos érzékelő támogatja, amelyeknek összehangolt működésével a jármű teljes környezete 360 fokban ellenőrizhető, akárcsak az autó előtti 130 méteres útszakasz – márpedig ez a távolság nagyobb, mint egy futballpálya hossza.

A Fiesta az első Ford, amelyben megjelenik a Gyalogosészlelővel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető Rendszer továbbfejlesztett változata, amely a Fiesta fényszóróiból kibocsátott fény segítségével éjszaka is képes felfedezni az autó előtti útszakaszon vagy annak közelében tartózkodó gyalogosokat, illetve azokat, akik keresztezhetik a jármű nyomvonalát.

A rendszert arra tervezték, hogy mérsékelje bizonyos típusú frontális ütközések vagy gyalogosgázolások súlyosságát, vagy hogy segítségével a vezető biztonságosan elkerülhessen bizonyos fajta baleseteket. A gyalogosok mozgásának hatékonyabb nyomon követését szélesebb látószögű kamera segíti.

Ugyancsak a Fiestában jelenik meg elsőként a Ford Merőleges Parkolás funkcióval kiegészített Aktív Parkolóasszisztense, amely megtalálja a megfelelő méretű parkolóhelyet (akár a járdaszegéllyel párhuzamosan, akár merőlegesen), és a vezető kormányzása nélkül is bemanőverezi oda az autót. A Fiestába épített technológia új funkciója, hogy automatikusan fékez, ha a vezető (előre- vagy hátramenetben) nem reagál a rendszer utasításaira és a másik jármű vagy útakadály közelségére figyelmeztető jelzésre, és emiatt fennáll a koccanás veszélye.

“Automatikus parkolási technológiáink néhány autós számára valamiféle ‘űrtechnológiának’ tűnnek; annyira fejlettek, hogy amikor az emberek először próbálják ki, egyszerűen lenyűgözik őket” – vélekedett Darren Palmer, a Ford Európa kisautó-termékcsaládjának igazgatója. “Az Aktív Parkolóasszisztens automatikus fékezési funkciója már azt is megakadályozza, hogy a parkoló autó a vezető figyelmetlensége miatt nekikoccanjon valaminek, így a parkolás a szűkebb helyeken is stresszmentesebbé válik.”

Egyéb technológiák, amelyek szintén először jelennek meg a Fiesta kínálatában:
• Közlekedési Tábla Felismerés, ami immár egyidejűleg több, az egyes autópálya-sávokra vonatkozó, az úttest fölötti kijelzőkön megjelenített sebességkorlátozás felismerésére is képes, és frissíti a műszerfali kijelző képét, ha a vezető sávot vált
• Automatikus Távfény, amely immár hatékonyabban működik az olyan helyzetekben, amikor a szembejövő sávokat egy kordon választja el egymástól; a rendszer érzékeli, ha egy magas jármű (kamion vagy autóbusz) közelít, és tompítottra vált, hogy az elválasztó elem fölött átvilágító fénycsóva ne vakítsa el a magasan ülő sofőrt. A Fiesta vezetőjének komfortérzetét egy új funkció is növeli, ami fokozatosabb átmenetet biztosít a távolsági fény és a tompított világítás kapcsolása között.

Saját szegmensében a Fiesta az első európai modell, amelynek kínálatában a Keresztirányú Forgalomfigyelő is szerepel, ami jelzi, ha oldalirányból egy másik jármű közelít, miközben az autó kitolat a parkolóhelyről. Ez a rendszer a Fiesta összesen 15 különféle vezetősegítő technológiáinak egyike; a lista emellett olyan berendezéseket tartalmaz, mint a Adaptív Sebességtartó Automatika, az Állítható Sebességhatároló, a Holttérfigyelő, a Követési Távolságra Figyelmeztető Rendszer, a Vezetőfigyelmeztető, a Sávtartó Asszisztens, a Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer és az Ütközésre Figyelmeztető Rendszer.

SYNC 3 és B&O PLAY: prémium minőségű szórakoztatás

A Ford SYNC 3 kommunikációs és fedélzeti szórakoztató rendszeren keresztül a Fiesta vezetője egyszerű, hétköznapi szavakkal kezelheti az audiorendszer, a navigáció és a csatlakoztatott okostelefonok funkcióit.

Az autósnak elég megnyomni egy gombot, majd kimondani, hogy kellene egy kávé, tankolni kellene, kellene egy parkolóhely – és a rendszer máris kávézót, benzinkutat vagy parkolót keres, sőt akár vasúti pályaudvart, repteret és szállodát is. A berendezés kompatibilis az Apple CarPlay és az Android Auto rendszerekkel. A SYNC 3 egyúttal a SYNC AppLink rendszert is magában foglalja, aminek segítségével a vezető menet közben olyan okostelefonos alkalmazásokat kezelhet hangutasításokkal, mint például a Glympse, az Aupeo, a Spotify, az MyBoxMan, a HearMeOut, az AccuWeather és a Los 40 Principales.

A Fiesta tablet-szerű, 8 colos színes érintőképernyője a kétujjas csippentés és a végigsimításos mozdulatokkal is kezelhető. A SYNC 3 rendszerhez egy hasonló kialakítású, 6,5 colos színes érintőképernyő is rendelhető, valamint egy 4,2 colos kijelző a MyFord Dock rendszerrel kombinálva, ami az utasok telefonjainak és navigációs eszközeinek tárolására, rögzítésére és töltésére szolgál. A Fiesta minden képernyője a kategória legjobb felbontását kínálja, valamint a versenytársakénál akár kétszer nagyobb fényerőt, így a vezető még könnyebben olvashatja le róluk a navigációs utasításokat és egyéb információkat.

Mivel a vásárlók egyre szélesebb körben használnak hordozható médialejátszókat, a Fiestához alapáron jár a Bluetooth-csatlakozást és két USB-port, míg a beépített CD-lejátszó opcióként rendelhető meg. A teljes modellkínálathoz rendelhető DAB rádió. Ám bármilyen zeneforrást is választanak a vásárlók, mindig biztosak lehetnek az audiorendszer kiváló hangminőségében – különösen a Ford első B&O PLAY Hangrendszerének kifogástalan hangzásában.

A hangszórók elhelyezése és finomhangolása minden egyes Ford-modellben az adott jármű sajátosságaihoz igazodik, így az új, kizárólag a Ford globális kínálatában szereplő B&O PLAY rendszer személyre szabott zenei élményt teremt. A Fiestában tíz hangszóró található, köztük egy csomagtartóban elhelyezett mélynyomó és egy, a műszerfal tetejére épített központi középhang-sugárzó, amit a B&O PLAY alumínium emblémája és különleges hálómintázata díszít. Az erősítő összteljesítménye 675 watt; a Digitális Jelerősítő és a választható Surround Hangzás telt és erőteljes hangzást biztosít, hogy a zenei élmény mindig és mindenki számára tökéletes legyen – függetlenül attól, hogy ki melyik ülésen ül.

Beépített minőség

Az új generációs Fiesta kimagasló minőséget kínál, ám ez nem csupán az autó gazdagabb felszereltségére vonatkozik, hanem innovatív tervezési módszereire és kifinomult dizájnjára is; ez utóbbira jó példa a Fiestához első ízben rendelhető nyitható, teljes méretű panoráma üvegtető, amely két, csaknem teljes szélességű panel színezett edzett üvegből készül.

A külső felületek kidolgozása egy nagyobb és drágább autó benyomását kelti. A parkolószenzorokat a karosszéria lemezeinek síkjába süllyesztették; a szélvédőmosó fúvókákat egy perem takarja; a hátsó lámpaburákon és a hátsó rész burkolatán nincsenek látható csavarfejek; a tető és a csomagtérajtó közti rés több mint 30 százalékkal keskenyebb lett. Ezek a példák jól mutatják, hogy a Fiesta-csapat a legapróbb részletekre is ügyelt, hogy az autó már első pillantásra minőségi benyomást keltsen.

Az utastérben is egymással pontosan szintben álló, hézag nélkül csatlakozó felületeket találunk. Az egyetlen darabból készített középkonzol feltűnés nélkül olvad egybe a műszerfal alsó részével, és ott sem láthatók rögzítőelemek, ahol a padlóhoz csatlakozik. A Fiestában olyan bevonatkészítő eljárást alkalmaztak, amely nemcsak az autóiparban kiválónak számító minőséget biztosít, hanem bonyolult, háromdimenziós felület-kidolgozást is eredményez.

A Fiesta modellcsalád üléshuzatai és kárpitjai voltak az első anyagok, amelyeket Duntonban, a Ford megújult anyagvizsgáló laboratóriumában teszteltek. Az üléskárpitok strapabírását 60.000 tesztciklus során ellenőrizték. A színtartást időjárásállóság-méréssel vizsgálták, és spektométerrel bizonyosodtak meg arról, hogy a huzatok erős UV-sugárzás hatására sem fakulnak ki. A bőrkárpittal szemben elvárás volt, hogy ellenálljon a kiömlő kávénak és a farmernadrágokból rákerülő festékanyagoknak is. A bőrből készült kormányburkolatok esetében azt is vizsgálták, hogy nyomot hagynak-e rajtuk a napvédő krémek.

A Fiesta újdonságainak egy része a Ford nagyobb és drágább autóiból érkezik; ilyen például a hideg téli napokon extra komfortérzetet adó kormánykerék-fűtés, vagy az új, stílusos műszeregység, amelynek 4,2 colos multifunkciós TFT-kijelzőjén látványos üdvözlő animáció jelenik meg az autó beindításakor.

Merevebb karosszériaszerkezet, a hajtáslánc visszafogottabb rezgése és nyersessége, a hajtás hatékonyabb elszigetelése, akusztikus szélvédő – ilyen és ehhez hasonló megoldások biztosítják a Fiestában ülők prémium utazási élményét. A Fiestáé a kategória legcsendesebb utastere; 100 km/órás sebességnél a kabinban mérhető zajszint mértéke 29,2 son, ami 7 százalékos javulást jelent a most kifutó Fiestához képest.

A vezető azt tapasztalja majd, hogy a Fiesta kezelése egyszerűbbé vált. A vásárlóktól érkező visszajelzések alapján az új Fiesta olyan ablaktörlőket kapott, amelyek 13 százalékkal nagyobb felületet tisztítanak meg; az ajtók bezárásához 20 százalékkal kevesebb erőkifejtés kell; az üzemanyagtöltő nyílás kialakítása csökkenti a kiömlés veszélyét, ha az autós a tanksapka nélküli EasyFuel rendszert használja, amely megakadályozza a nem megfelelő üzemanyag tankolását.

Az Ajtó Élvédő az ajtó nyitása után egy szempillantás alatt védőelemet borít az ajtó peremére, megakadályozva a lemez vagy a fényezés esetleges sérülését, amikor a vezető szűk helyen kényszerül kiszállni az autóból. A tető új kialakítása hatékonyabban vezeti el az esővizet a tető pereméről, hogy ki- és beszálláskor minél kevesebb vízcsepp hulljon az utasok ruhájára.

A gyártás során és után elvégzett kiegészítő tesztek még jobb minőséget garantálnak. Egy új technológia kielemzi a préselés során hallható hangok frekvenciáját, és ennek alapján megállapítható, hogy az adott elem megfelel-e a minőségi előírásoknak – még mielőtt a lemez kikerül a présgépből.

“Nagy figyelmet fordítottunk az olyan részletekre is, amelyeket a vásárlók anélkül is érzékelnek, hogy mindez tudatosodna bennük; például az illesztési hézagokra vagy a pedálérzetre” – magyarázta el Palmer. “A Fiesta az egyik leggyakoribb látvány az utakon, ezért olyan autót akartunk alkotni, ami mindenkiből elismerő pillantásokat vált ki.”

Forradalmian továbbfejlesztett külső formaterv

A Kölnben bemutatott négy Fiesta-változat mindegyikét a most kifutó Fiesta merész stílusának újraértelmezése jellemzi; a formavilág elegánsabb és lendületesebb lett.

Az egyszerűbb, egyenesebb vonalak és letisztultabb felületek több erőt sugallnak. Az eddigi hosszanti domborítás elhagyásával a motorháztető dizájnja nyugodtabbá vált, s így jobban érvényesül az új, szélesebb hűtőrács. A formás fényszórók újszerű kontúrjai révén az autó éjjel és nappal első pillantásra felismerhető.

Oldalnézetből az autó kevésbé mutat ék formát; a 71 milliméterrel hosszabb és 12 milliméterrel szélesebb karosszéria ugyanakkor sokkal inkább prémium hatást kelt. Az övvonal egészen a fényszóróig nyújtózik, és ezzel együtt az ablakvonal is nyújtottabb lett. Még a külső tükörház alsó és felső élét is egyenes vonal köti össze, amit nem tör meg többé az irányjelző burája.

Az oldalsó karosszériaelemeket úgy formálták meg, hogy a nagyváros éjszakai fényei izgalmasan tükröződjenek rajtuk. Az akár 18 colos méretben is megrendelhető könnyűfém keréktárcsák aszimmetrikus dizájnja annyira lendületes, hogy még akkor is a mozgás érzetét keltik, amikor az autó áll. Az új, vízszintesen elnyújtott hátsó lámpatestek hatásosan hangsúlyozzák ki a Fiesta szélesebb kiállását és izmos vállait; a látványt egy jellegzetes, C-alakú fényhatás egészíti ki.

„Vásárlóink túlnyomó részének még mindig nagyon tetszik a most kifutó Fiesta dinamikus dizájnja; többek közt ez lehet az oka, hogy a Fiesta még 7 év után szegmensének legnépszerűbb modellje” – vélekedett Joel Piaskowski, a Ford Európa formatervezési igazgatója. „Éppen ezért a formavilágot úgy fejlesztettük tovább, hogy modernebbé váljon, de ne hiányozzon belőle a ’Fiestaság’ sem, amit a vevők annyira szeretnek. Az autó külseje vizuálisan egyszerűbb lett, így a kibővített modellcsalád egyes tagjainak karaktere erőteljesebben kidomborítható az eltérő orrkialakításokkal, hűtőrácsokkal és egyéb megoldásokkal, amelyek a vásárlók még szélesebb körében keltenek érdeklődést.”

A Ford Fiesta mind a négy változata saját karakterrel bír, ami az egyszerű alap-formavilágra épül; ez a karakter aztán még tovább alakítható az olyan, egyéni ízlés szerint kiválasztott opciókkal, mint a kontrasztos, feketére, fehérre, Bohai Bay Mint színre vagy az új Chrome Copper árnyalatra fényezett tető és külső tükörburkolatok. A karosszériaszínek sorában olyan új árnyalatok is megjelennek, mint a Blue Wave, vagy a Fiesta Vignale változathoz kínált Milano Grigio.

A Ford Fiesta Vignale különleges, selyemfényű Vignale hűtőrács-mintázata, hűtőrács-kerete, ködfényszóró-keretei és hátsó diffúzora igazi luxushangulatot teremtenek. A Fiesta Titanium krómozott díszlécei letisztult, mégis előkelő stílusról árulkodnak. A függőleges ködfényszórók kiemelik a lökhárító ‘mosolyát’, így az autó optimista és barátságos benyomást kelt.

A Ford Fiesta ST-Line egyszerű, hálóval borított hűtőrácsa a Ford Performance autónak világát idézi; ez a dizájn arra szolgál, hogy kihangsúlyozza a hűtőmaszk mögött szunnyadó teljesítményt. A sportos karosszéria szögletesebb és agresszívebb. A funkcionális hátsó légterelő hatásosan járul hozzá az autó stabilabb kiállásához.

A Ford Fiesta Active még erősebben különbözik az alap-dizájntól: futóműve emelt, és az első lökhárítótól a kerékjárati íveken és az autó oldalán keresztül egészen a hátsó részig sötét védőburkolat fut végig. A hatszögletű hűtőrácsot is egy sötét elem varázsolja karakteresebbé, akárcsak a csomagtérajtón elhelyezett rendszámtábla-keretet; a tető és a tetőoszlopok kontrasztos fényezést kaptak, s ezek összhatásaként az autó erőteljesebb benyomást kelt.

Kényelmes utastér, személyre szabott stílusban

A Ford Fiesta felhasználó-központú utasterének kialakítását nagyban befolyásolta az okoseszközök és tabletek széles körben elterjedt használata. Az ergonomikus dizájnú és puha tapintású anyagokkal burkolt tér nemcsak tágasabb lett, hanem már első pillantásra prémium minőséget sugall. A logikus beosztású, mégis kellemes érzelmeket ébresztő kabint a vásárlók könnyedén a saját igényeikhez és egyéniségükhöz formálhatják, amihez egy sor új tartozék és kiegészítő áll rendelkezésükre.

Ezeket a kiegészítőket kifejezetten úgy tervezték meg, hogy még a kabin személyre szabása után is megőrizzék az utastér kiegyensúlyozott, harmonikus jellegét; jó példa erre a középső és utasoldali műszerfal, valamint az ajtóbehúzók és a külső tükörburkolatok dekorációs elemeinek kínálata, amely Race Red, Yellow, Bohai Bay Mint, Deep Impact Blue vagy Chrome Copper fényezéssel is megrendelhető.

“A Ford Fiesta utastere mind a dizájn, mind pedig a kivitelezés szempontjából forradalmi” – mondta Piaskowski. “Mindegyik utastér-változat érzékletesen kihangsúlyozza az egyes modellváltozatok egyéniségét. Az új dizájn minőségi anyagokkal, kézműves minőségű kidolgozással és modern technológiákkal kényezteti a vásárlót – valamint a személyre szabást szolgáló új opciókkal, hogy még egyénibbé, még különlegesebbé varázsolhassa Fiestáját.”

A kellemes környezet kialakításához a könnyen működtethető kezelőszervek is hozzájárulnak. A középkonzol gombjainak száma majdnem a felére csökkent, és számos konnektivitási és szórakoztató funkció vezérlése a 8 colos érintőképernyőn kapott helyet. A kezelőszervek és képernyők legtermészetesebb, ergonomikus elhelyezését tekintetkövető szoftverrel ellenőrizték, és mind a műszeregység, mind pedig a központi képernyő olyan helyre került, ahol egyetlen pillantással leolvashatók róluk az információk.

A hátul utazók térdének 16 mm-rel nagyobb hely jut; ez részben az első ülések új, vékonyabb háttámlájának köszönhető, amelyek az eddiginél is jobb oldaltartást adnak. Az állítható magasságú vezetőülésben új helyre került a deréktámasz, és a fejtámla pozíciója is könnyebben hozzáigazítható az eltérő testalkatú emberek magasságához.

Az új Fiesta csomagtérajtaja szélesebb nyílást tár fel, így a csomagtér hozzáférhetőbbé vált, az apróbb személyes tárgyak pedig jól elférnek a 20 százalékkal nagyobb kesztyűtartóban és a középkonzolban kialakított 1 literes médiatároló rekeszben. A hosszú családi utazásokon jól jön majd, hogy a hátsó ajtózsebekbe 0,6 literes vizespalackok is beférnek.

Intelligensebb, erősebb, biztonságosabb

Aktív és passzív biztonsági rendszereinek, valamint a vezetősegítő technológiák átfogó kínálatának köszönhetően a Fiesta várhatóan a legmagasabb besorolást kapja majd az Euro NCAP biztonsági értékelésén. A Fiesta az első Ford az európai piacon, amely az új, fejlett Végeselemes Analízis technológia alkalmazásával teljesítette az egész járműre kiterjedő számítógépes törésteszt-szimulációkat, aminek révén a mérnökök hatékonyabban finomíthatták a biztonsági elemeket, legyen szó akár a légzsákokról, akár a karosszériaszerkezet megerősítéseiről.

A Ford Fiesta karosszériájában 36 százalékkal több bóracél erősíti a legfontosabb pontokat, például a B-oszlop felső részét, amelynek új, T-keresztmetszetű kialakítása hatékonyabban vezeti el a tetőszerkezet felé az oldalütközés során ébredő erőhatásokat. Az ajtók áttervezett keresztmetszete szintén az oldalütközés hatásaitól védi az autóban ülőket; az ajtókban immár nyomásérzékelők is helyet kaptak, és ezek segítségével a visszatartó rendszerek több ezredmásodperccel gyorsabban aktiválódhatnak. Az oldallégzsákokat úgy terezték, hogy kiemeljék az utas karját az ütközési zónából.

Innovatív biztonsági megoldás a biztonsági öv csatjának kialakítása; a mechanikusan aktiválódó eszköz egy ütközés esetén megakadályozza az öv vízszintes szárának csúszását, így nincs szükség a vezetőoldali légzsákra. A hátsó-szélső ülésekhez tartozó biztonsági övekhez is tartozik erőhatároló és előfeszítő – ez korábban csak az első üléseknél volt – így az övek még hatékonyabban fogják fel az előre lendülő testeket, kiküszöbölve az öv által okozott sérüléseket.

A tervezők a kisgyermekes szülőkre is gondoltak, amikor kikapcsolható első légzsákot építettek be az utasülés elé, így azon gyermekülést is el lehet helyezni. A gyalogosok védelmét szolgálja a fényszórók kialakítása, amelyek ütközés hatására hátrafelé mozdulnak el, valamint az összecsukló motorburkolat és az ablaktörlők tengelycsonkjának elhelyezése is.

Kifinomult hajtásláncok

A leegyszerűsített motorkínálatban kifinomult, az Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabványnak megfelelő erőforrások szerepelnek, amelyeknek dinamikus teljesítménye és csekély üzemanyag-fogyasztása kategóriaelső vezetési élményt és alacsony költségeket kínál a vásárlóknak.

A Ford többszörösen díjnyertes 1,0 literes EcoBoost benzinmotorja 100, 125 és 140 lóerős változatban is megrendelhető az autóhoz; a CO₂-kibocsátás legalacsonyabb értéke 97 g/km, amihez az is hozzájárul, hogy a blokk egy új, hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, amelyben hatékony megoldások csökkentik a belső súrlódást. A 100 lóerős változathoz opcióként hatfokozatú, a kormány mögötti váltókarokkal is kapcsolható automata sebességváltó is rendelhető.

A turbótöltésű, háromhengeres 1,0 literes EcoBoost motorban olyan fejlett technológiák működnek, mint a nagy nyomású közvetlen üzemanyag-befecskendezés és a Kettős, Függetlenül Változó Szelepvezérlés; a blokk kiegyensúlyozott, páratlanul finom járását egy innovatív megoldás, a síkban eltolt főtengely biztosítja.

A Ford 120 lóerős, 1,5 literes TDCi erőforrása a Fiesta első nagy teljesítményű dízele. A teljesítmény, a nyomaték és a csekély fogyasztás egyedülálló kombinációját kínáló motor hatfokozatú manuális sebességváltóhoz csatlakozik, és tervezett CO₂-kibocsátása 89 g/km. Az 1,5 literes TDCi egység 85 lóerős változatban is elérhető – vagyis 10 lóerővel nagyobb teljesítménnyel, mint a most kifutó Fiesta legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztású változata –, és a Ford új hatfokozatú manuális sebességváltójával párosítva a hajtáslánc tervezett CO₂-kibocsátása 82 g/km.

Az 1,5 literes TDCi motor működésének hatékonyságát optimalizált égéstér-kialakítás, turbótöltés (a 120 lőerős kivitelben változó geometriájú turbótöltő) és kifinomult befecskendező rendszer fokozza. Az üzemanyag-fogyasztást tovább mérsékli az Intelligens Visszatápláló Töltés, ami a generátor szelektív működtetésével tölti az akkumulátort, amikor az autó szabadon fut vagy fékez.

Az 1,0 literes EcoBoost blokkhoz hasonlóan a Ford 1,1 literes benzinmotorja is háromhengeres felépítésű. Ez az új ötfokozatú manuális sebességváltóval összekapcsolt, 70 és 85 lóerős változatban kínált erőforrás váltja le a kifutó modell 1,25 literes szívómotorját; az új blokk magasabb teljesítményt kínál, legalacsonyabb tervezett CO₂-kibocsátása pedig 101 g/km.

Az új Ford Fiesta minden erőforrásának üzemanyag-fogyasztását Auto-Start-Stop technológia javítja, az 1,0 literes EcoBoost és az 1,5 literes TDCi motorral hajtott változatokban pedig Aktív Hűtőrács technológia működik. A manuális sebességváltóval szerelt modellekben egy új Eco gomb található, aminek megnyomásával módosul a motor és a gázadás karakterisztikája, hogy a vezető még több üzemanyagot takaríthasson meg. Az autó légellenállását tovább javítja a padló alatti burkolat.

Még élvezetesebben vezethető

Az új generációs Fiesta kategóriaelső menetdinamikát kínál, nem beszélve a jobb útfogásról, a hatásosabb fékteljesítményről és a tovább javított kormányérzetről; mindehhez jobb rugózási kényelem és kifinomultabb működés társul, mivel a mérnökök az autó minden elemét a vezetési élmény és a kényelem szempontjai szerint optimalizálták.

A bóracél szélesebb körű alkalmazásának, a lézerhegesztésnek, az első segédkeret merevebb bekötési pontjainak és a csatolt lengőkaros futómű hegesztett bekötési pontjainak köszönhetően a torziós szilárdság 15 százalékkal javult. Az első nyomtáv 30, a hátsó nyomtáv 10, a tengelytávolság pedig 4 mm-rel nőtt, így a futómű immár a nagyobb, 18 colos kerekekkel is tökéletes összhangban működik. Az első keresztstabilizátor rúd üreges; az így elért tömegcsökkentés jobb rugózási komfortot és kormányérzetet eredményez. A kormánymű belső súrlódását 20 százalékkal sikerült csökkenteni, a sebességváltóban pedig simábban kapcsolhatók a fokozatok.

A Ford Fiesta futóműve 10 százalékkal jobban tapad kanyarodás közben; ez érezhetően fokozza a vezetés élményét, akárcsak az Elektronikus Nyomatékvektor Szabályozás, ami kanyarodás közben az ívbelső kerekek enyhe fékezésével javítja a tapadást és a menetstabilitást. 100 km/órás sebességről lassítva több mint 8 százalékkal csökkent a féktávolság. A 100 lóerőnél nagyobb teljesítményű modellváltozatokban a hátsó kerekeket is tárcsafék lassítja.

Az új, kettős futómű-bekötési pontok kétszer merevebbek, így az új Ford Fiesta kormányreakciói gyorsabbak és pontosabbak. A bekötési pontok különleges dizájnja jobban védi a szerkezetet az úttest felől érkező behatásoktól, a nagyobb méretű hátsó torziós rúd pedig mérsékli a kisebb úthibákból adódó felütést, és ezzel együtt a kabinba beszűrődő útzajt is.

“Az élvezetes vezethetőség mindig is elsőrendű cél volt a Fiesták fejlesztésénél. Ez alól az új Ford Fiesta sem kivétel, hiszen a vásárlók elvárják, hogy minden generációváltással agilisabb, sportosabb és kiegyensúlyozottabb autót alkossunk” – nyilatkozta Joe Bakaj, a Ford Európa termékfejlesztésért felelős alelnöke. “Így van ez most is: új kisautónk még több stílust, minőséget, technológiát és örömöt kínál – vagyis: Fiestább, mint valaha!”

LEGFRISSEBB

Mégsem búcsúzik az Audi a hagyományos motoroktól

0
Az Audi módosította korábbi stratégiáját, és továbbra is kínálni fog belső égésű motorral szerelt modelleket, válaszul a piaci igényekre. Az Audi három évvel ezelőtt még...

TESZTJEINK