Főoldal Blog Oldal: 378

Jóval 6 millió forint alatt a teljesen elektromos Citroën C-ZERO ára

A Nemzetgazdasági Minisztérium által kiírt pályázat keretében elérhető állami támogatást a Citroën akár plusz 1,5 millió forintos kedvezménnyel toldja meg, így jelenleg a Citroën kínálja a piac egyik legkedvezőbb árú, teljes értékű elektromos autóját.

citroen-c-zero-kedvezmeny-autoaddikt

A pályázattal maximálisan elérhető 1,5 millió Ft-os állami támogatáshoz a Citroën hazai importőre a C-ZERO esetében további 1,5 millió Ft kedvezményt ad, így az elektromos városi kisautó már bruttó 5 600 000 Ft-tól elérhető. A piac egyik legkedvezőbb ára mellé gazdag felszereltség társul, hiszen az akár 150 km-es hatótávú C-ZERO szériafelszereltsége a klímaberendezést, a Bluetooth telefonkihangosítót és a könnyűfém keréktárcsákat is tartalmazza – áll a sajtóközleményben.

Érdemes tudni, hogy a Citroën az 1990-es évek eleje óta gyárt elektromos hajtású autókat. A márka első szériában gyártott elektromos autói a C15 és a C25 électrique modellek voltak, a kínálat később az AX, a Saxo és a Berlingo elektromos változataival bővült. A Citroën jelenlegi kínálatában a C-ZERO városi autó és a Berlingo kisteherautó elektromos változata szerepel,  jövő nyáron a piacon teljesen egyedülálló elektromos kabrió az e-Méhari is megérkezik a magyar piacra.

A Citroën a C-ZERO mellett az elektromos Berlingo furgonra is kidolgozott egy vonzó ajánlatot, az állami támogatás felett további 9%-os kedvezményt kínálva ügyfeleinek. Az L1 District változat kedvezményekkel csökkentett, a maximális állami támogatást is tartalmazó nettó ára 5 853 000 Ft. A 695 kg-os hasznos teherbírású, 3,3 m3 rakterű Berlingo furgon egy feltöltéssel 170 km-t képes megtenni, így kiváló és egyben környezetkímélő megoldást jelent a városi áruszállításra.

A környezetet kevéssé szennyező elektromos autók hazai térnyerését mostantól nem csak az alacsony üzemeltetési és fenntartási költségek, hanem az elérhetőbb ár is segíteni fogja. A Citroën által kidolgozott ajánlatok mind a városi kisautót, mind a kis áruszállítót kereső magán- és céges ügyfelek számára megfontolandó, környezetkímélő megoldást jelentenek.

Bemutatkozik a Škoda szerviztámogató programja, itt a Nagy Bumm

A Nagy Bummal kezdődött minden. Itt az ideje, hogy újraírjuk a történelmet. A Škoda az őszt a Nagy Bummal kezdi.

skoda-szerviztamogatas-nagy-bumm-autoaddikt

A Škoda a kiváló autók mellett a hosszú távú, szakszerű gondoskodás márkája is. A vállalat idén ősszel meghirdeti a szerviztámogató programját, amelynek része a Škoda Fair Repair, a Karosszéria Szakértő program és a Karosszéria 4+ program. Ezekkel nem csoda, hogy az autó akár 500 ezer kilométer után is hibátlanul működik. Nem hiszi el? Pedig van bizonyíték.

Škoda Fair Repair

A Volkswagen-konszern ellenőrzött törésteszteket végeztetett annak bemutatására, hogy milyen hatással vannak a különböző javítási módszerek a személygépkocsik biztonsági jellemzőire. A teljes projektet a DEKRA műszaki szakértői felügyelték. Két új autót, két azonos töréstesztnek vetettek alá. A súlyos oldalütközési szimulációt követően két különböző eljárással javították meg őket. Az egyik járművet hivatalos márkaszervizben a gyártó legfrissebb előírásainak megfelelően javították.

A másik jármű a Kraftfahrzeugtechnisches Institut (KTI) laboratóriumába került, ahol egy olyan javítást szimuláltak, melynek a célja az volt, hogy a gépjármű minél hamarabb visszatérhessen a forgalomba, azonban a javítási metódus nem felelt meg az aktuális gyári javítási előírásoknak. A javításokat követően mindkét személygépkocsit ismételt töréstesztnek vetették alá, megcélozva ugyanazt a területet. A megismételt törésteszten a két karosszéria különböző mértékben sérült.

A hivatalos márkaszerviz a személygépkocsi – a B-oszlop, a küszöb, az oldalfal, a tető és az ajtók – javítását új, gyári eredeti alkatrészek felhasználásával végezte el. A KTI laboratóriumban a sérült B-oszlopot hidegen húzták ki, az oldalfal alsó felét pedig részben kivágták és cserélték. Ez az eljárás az oka a szerkezeti szilárdság csökkenésének. A kivágott alkatrész nagymértékben hozzájárult ahhoz a deformációhoz, mely súlyos személyi sérülések bekövetkezését jelezte a második töréstesztnél (oldalütközés az ECE 95 szerint, 50 km/h sebességnél).

A nem megfelelő eljárások következtében a B-oszlop eltört ott, ahová az új oldalfalat felerősítették. A küszöb hideg kihúzatása szintén csökkentette a teljes padlólemez és a B-oszlop alsó elemének szilárdságát. A legfrissebb gyári előírások szerint végzett javítás esetében nem történt semmilyen torzulás a személygépkocsik karosszériájának szerkezetében, és biztonsági paramétereik megegyeztek egy új jármű paramétereivel.

A Fair Repair tesztek eredményei világosak – a hivatalos márkaszervizben javított személygépkocsi kiváló minőségű és biztonságos jármű, még a balesetben szerzett súlyos sérülések ellenére is. Ezek a tapasztalatok hívták életre a Karosszéria Szakértő programot is.

Karosszéria Szakértő program

Az autók szervizelése bizalmi művelet. A ŠKODA karosszéria szakértő márkaszervizeiben a legjobb kezekben van az autó, legyen szó sérülésről vagy időszakos javításról. A szakszerű helyreállításnak köszönhetően az autó megőrzi értékét, minőségét, így továbbra is megbízható és biztonságos marad. A kárügyintézés során, a Karosszéria Szakértő programban résztvevő ŠKODA márkaszervizek ügyfélközpontú, komplett szolgáltatási portfoliót kínálnak, mely kiterjed az autómentéstől kezdve, a professzionális javításon át, egészen a biztosítókkal történő kárrendezésig. A ŠKODA karosszéria szakértő márkaszervizei szakszerűen, a gyártó előírásai szerint végzik el a javításokat a legmodernebb karosszériajavítási és fényezéstechnológiai eljárásokkal, természetesen gyári eredeti alkatrészek felhasználásával. Minden garancia megmarad, így a 3 éves fényezési gyártói garancia a gyártótól, a négyéves importőri általános garancia, és a 12 éves átrozsdásodási garancia, de még a Go! Mobilitásgarancia is érvényes lesz.

Karosszéria 4+

Mostantól a négy évnél idősebb ŠKODA gépkocsikhoz nemcsak a márka Szerviz 4+ szolgáltatását vehetik igénybe kedvezményes árakon, csomagajánlatokkal és akciókkal megfűszerezve, hanem a ŠKODA bevezeti a Karosszéria 4+ szolgáltatást. Előnyei: olcsóbb javítás, alacsonyabb önrész, karambolos javítás eredeti alkatrészekkel, mindez 15 százalékos alkatrészkedvezménnyel.

Škoda Octavia 500

Mit ér egy tízéves autó 500 ezer kilométerrel? A ŠKODA egy autós magazin segítségével górcső alá vett egy második generációs, fél millió kilométert futott Octaviát. Az ezüstszínű ŠKODA Octavia Elegance 2.0 TDI/103 kW gépjárművet flottában vásárolták, és az 500 000 kilométeres távot ugyanazzal a vezetővel tette meg. A szétszerelés megerősítette, hogy a gépkocsit gondos kezek tartották karban. A motorblokk alsó része nem mutatott látható vagy mérhető rongálódást. Kopást csak a hengerek aljánál lehetett látni, míg a főtengely csapágyai egyáltalán nem használódtak el. Még a dugattyúk is úgy néztek ki, mintha újak lettek volna. Habár az olajcserék 30 000 km-es szervizperiódus szerint történtek, kokszosodást nem találtak, és az olajszűrő betétje is tiszta volt.
A négy befecskendező szelep közül kettő kisebb mennyiségű üzemanyagot fecskendezett be maximális terhelésen. Mind a négy befecskendezőnél csökkent nyitó nyomást mértek. A motorműködés tekintetében a legnagyobb problémát a hengerfejen lévő repedés jelentette. Ugyanakkor ez nem hatott ki a vízáramlásra.

A sebességváltót szétszedve nem találtak mérhető elhasználódást a fogaskerekeken, a csapágyakon és a szinkrongyűrűkön sem. A tengelykapcsoló egyenetlen működésének oka a behajtó tengely barázdáinak és a surlódó tárcsa kenési hiányossága volt. A felfüggesztés mechanikailag nagyszerű állapotban volt. A rázópados vizsgálat felszínre hozta, hogy az egyik gumipersely elhasználódott. A minőségi endoszkóppal végzett korrózióelemzés felfedte, hogy amíg az egyik küszöbpanel belülről teljesen újszerű állapotban volt, a másik csak azokon a részeken korrodált, ahol előzőleg nem történt meg a védőviaszos kezelés.

A gyakorlati teszt bebizonyította, hogy a ŠKODA Octavia egy nagyon jól megépített autó, amely még nehéz körülmények között is képes ellenállni, és kiváló mechanikai tartósságot mutat. Mi volt a titka? Egyértelműen az, hogy rendszeresen márkaszervizben tartották karban. Ha az autó megfelelő karbantartásban részesül, az megbízhatóságot eredményez a hosszú évek során, így meghibásodások nélkül több százezer kilométer tehető meg vele. Szükséges azonban az eredeti alkatrészek és a gyártó által ajánlott szervizfolyadékok és jó minőségű üzemanyag használata. A hivatalos márkaszervizek nyújtotta törődés nem váltható ki a márkafüggetlen boltok és javító műhelyek szolgáltatásaival.

Sok fiatal elbukik vezetésbiztonságból a Ford legújabb felmérése szerint

Egy a Ford által megrendelt felmérés szerint sok egyetemista autóvezetés közben is használja mobiltelefonját, sokuk túllépi a megengedett sebességhatárt, és nem kevesen az ittas vezetést is megkockáztatják.

biztonsagos-vezetes-ford-fiatalok-autoaddikt

A kutatások szerint a fiatalok halálának elsődleges oka világszerte az autóbaleset. Európában a fiatalabb korosztályok az átlagosnál majdnem kétszer nagyobb eséllyel szenvedhetnek halálos kimenetelű autóbalesetet.

A felmérés során megkérdezett egyetemisták 43 százaléka elmondta, hogy vezetés közben is küld szöveges üzeneteket, 38 százalékuk az alkalmazások közt böngész, 36 százalékuk pedig telefonhívásokat indít. 50 százalék számolt be gyorshajtásról, és 13 százalék ittas vezetésről. Összehasonlításként: azoknak, akik 18 éves koruk után nem tanultak tovább, csupán 45 százalékuk válik gyorshajtóvá, 9 százalékuk vezet ittasan, és 41 százalékuk használja vezetés közben a mobiltelefonját.

A 2313 egyetemistát és tovább nem tanulót fiatalt megszólaltató felmérés összegzését Európa-szerte közzétették a gólyatáborokban, ahol az elsőéves diákok hagyományosan óriási bulikkal ünneplik meg az iskolakezdést. A Ford Driving Skills for Life (DSFL) program révén a Ford ingyenes képzést kínál a fiatal autósoknak. A vállalat programjában 2016 végéig 13 európai ország több mint 20 ezer autósa tökéletesíti majd vezetési tudását.

“Hatalmas eredmény bekerülni egy egyetemre, és sokan közülünk itt találják meg a legjobb barátaikat is. Viszont szeretnénk biztosítani, hogy ezek a barátságok tényleg egy életre szólnak majd, és hogy ezek a fiatalok a diploma megszerzése után is büszkén idézhessék fel ezeket az éveket” – mondta Jim Graham, a Ford DSFL managere. “Nagyon fontos, hogy az egyetemisták és persze minden fiatal megértse, milyen szörnyű következményekkel járhat rájuk és másokra nézve is, ha vezetés közben fölösleges kockázatot vállalnak.”

Az egyetemi lét mind szociális, mind képzési szempontból megerőltető időszak lehet, és a felmérés szerint sok tanuló hajlamos további kockázatokat vállalni a volán mögött. Például:

  • 48 százalékuk akkor is vezetne, ha az autóban többen ülnének, mint az megengedett
  • 75 százalékuk kevés alvás után, vagy teljesen kialvatlanul is beülne a volán mögé
  • 28 százalékuk akkor is beszállna egy autóba, ha tudná, hogy a járművet olyasvalaki vezeti, aki alkoholt fogyasztott

Összességében az egyetemisták 30 százaléka számolt be arról, hogy volt már részese egy balesetnek – szemben azokkal, akik 18 éves koruk után nem tanultak tovább; náluk ez az arány csupán 18 százalék.

Az európaiak közül az olasz egyetemisták a leginkább hajlamosak arra, hogy vezetés közben telefonáljanak (49 százalék), a németek közt a leggyakoribb a gyorshajtás (70 százalék), és a franciák és a spanyolok ülnek leggyakrabban autóba, ha a véralkoholszintjük magasabb a törvényben megszabott határértéknél (18 százalék).

A Ford DSFL program 13 évvel ezelőtt indult útjára az USA-ban, ma pedig már Belgiumban, Dániában, Finnországban, Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Lengyelországban, Romániában, Oroszországban, Spanyolországban, Törökországban és az Egyesült Királyságban is folynak gyakorlati képzések. A tréningeken a fiatal autóvezetők megtanulják a veszélyhelyzetek felismerését, a jármű kezelését, valamint a helyes sebesség és követési távolság megválasztását. A program megismerteti a fiatalokkal az ittas, illetve kábítószeres állapotban történő vezetés veszélyeit, emellett pedig a vezetés közbeni szelfizés problémáit is bemutatja – miután a Ford egy korábbi, 2014-es felméréséből kiderült, hogy minden negyedik fiatal autós készített már szelfit vezetés közben.

Megkezdték a Mazda MX-5 RF gyártását

A Mazda a tegnapi napon kezdte meg az MX-5 RF gyártását Japánban. A nyitható keménytetős modellt egyelőre az európai és észak-amerikai piacok számára készítik, amelyeken az értékesítés 2017 elején indul majd.

mazda-mx-5-rf-gyartas-autoaddikt

Az MX-5 RF tökéletesen megtestesíti a Mazda a vezető és az autó egységét jelentő Jinba-Ittai filozófiáját, amely meghatározta az MX-5 modellt annak 27 éves története során. A Mazda könnyű kétülésesének legújabb verziója nemcsak kivételesen szép ferdehátú kupékarosszériával rendelkezik, de háromrészes, nyitható keménytető-szerkezete is különleges: a nyitáskor a fejek feletti panel tűnik csak el, így az utasok nyitott tető esetén is élvezhetik a hátsó tetőrész védelmét, amely a tető bezárása után visszaáll a helyére, egyedi kabriós élményt biztosítva ezzel.

A Mazda MX-5 eddigi összes gyártási darabszáma idén április 22-én elérte az egymillió darabot, és az iparágban is rendkívül kedvelt autó: több, mint 280 autós díjat nyert eddig világszerte, közte a 2016-os World Car of the Year és a World Car Design of the Year elismeréseket.

Egyedi és különleges modellpár-koncepció a BMW i által

A bajor gyártó jövőbe mutató almárkája a pontárnyalás kivételes színjátékába öltöztetett BMW i3 Garage Italia CrossFade és BMW i8 Garage Italia CrossFade modellek alkotta egyedüli kettős kiadást gurította ki a 2016-os Párizsi Autószalon színpadára, egy hamarosan érkező különkiadás-duó magával ragadó előfutáraként.

bmw-i3-bmw-i8-autoaddikt

A BMW Group és az olaszországi Garage Italia Customs dizájnműhely együttműködésének legfrissebb gyümölcse egy lenyűgözően innovatív szín- és anyagkoncepció, amelyet a vállalatcsoport jövőbe mutató modellpárosára álmodtak meg a tervezők: szeptember 30-án a BMW i divízió a BMW i3 Garage Italia CrossFade és a BMW i8 Garage Italia CrossFade egyedüli kettős kiadását gurította ki a 2016-os Párizsi Autószalon nagyközönsége elé, egy hamarosan érkező dupla különkiadás úttörő hírnökeként. 2017 hajnalán a bajor gyártó a BMW i3 és a BMW i8 modellpalettáját is egy-egy újabb exkluzív változattal gazdagítja, a különleges széria pedig a most bemutatott koncepció hamisítatlan stílusjegyeit viseli majd.

Eme exkluzív modellpár-koncepció két alkotása között az egyedülálló fényezés von megkérdőjelezhetetlen párhuzamot, amely magával ragadó stílusban emeli ki a BMW i3 tisztán elektromos kisautó és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó úttörő kialakítását és innovatív járműkarakterét. A speciális fényezés középpontjában a XIX. század végén és a XX. század elején hódító festőművészeti irányzat, a pointillizmus esszenciáját éltető pontárnyalás áll, amely kiváltképp lebilincselő megjelenést és kisugárzást garantál. „Lapo Elkann a divat, az autóipar és a dizájn világát egyaránt behálózó átfogó összhang abszolút úttörője, és tervezőként rendkívül izgalmasnak találom az eme hármas egységben leledző lehetőségeket. A teljesen új anyagok alkalmazásának és a járművek jövőbe mutató kialakításának köszönhetően a BMW i divízióval mi már a kezdetekkor átléptük az autóipari dizájn állította akadályokat, a Garage Italia Customs egyedüli kiadásának felettébb progresszív kinyilatkozása így tökéletesen beleillik a BMW i3 és a BMW i8 modellképébe” – mondta Adrian van Hooydonk, a BMW Group vezető tervezője.

Az olaszországi Garage Italia Customs dizájnműhely 2016 júniusában már bemutatott egy egyedüli kiadást a BMW i8 műszaki alapjára: ez volt a BMW i8 Futurism Edition, amelynek egyedülálló karosszéria-dizájnját ugyancsak a festőművészet öröksége ihlette. A BMW Olaszország ötvenedik évfordulója alkalmából készített exkluzív modell Giacomo Balla olasz festőművész jövőt ábrázoló alkotásának hamisítatlanul egyedi árnyalatait öltötte magára. „Miként a BMW, úgy a Garage Italia Customs dizájnműhely is a technológiai fejlődésben rejlő értékek megtestesítője, miközben mindkét gyártót az újabbnál újabb innovációk lehetősége hajtja előre. A BMW i almárka modelljei kiváló alapot nyújtanak tervezőinknek ahhoz, hogy felfedezzék a mobilitás jövőjében rejlő művészeti lehetőségeket, a CrossFade projekt esetében alkalmazott mértani mintákkal pedig olyan lenyűgöző hatást értünk el, amely messze túlmutat a megszokott járműfényezési megoldásokon” – fogalmazott Lapo Elkann, a Garage Italia Customs dizájnműhely alapító-elnöke.

A 2016-os Párizsi Autószalonon bemutatott modellpár-koncepció egyedülálló dizájn-innovációját a XIX. század végén elhíresült festőművészeti irányzat, a pointillizmus optikai színkeverő technikája ihlette, amelynek alapját az egymástól egyenletes távolságban elosztott apró színfoltok alkotják. Azáltal, hogy az egymás szomszédságába helyezett különféle árnyalatok a valóságban nem, csupán a néző perspektívájából keverednek össze, egy egészen különleges mélységű, intenzív képi világ jön létre, az egyes színfoltok méret- és távolságbeli eltolásával pedig egy tökéletes harmónia szerint összeállított, precíz pontárnyalási struktúra épül fel.

A BMW i8 Garage Italia CrossFade egyedüli kiadás dizájn-koncepciója a Protonic Blue metálkék és a Protonic Dark Silver sötétezüst-metál árnyalatok közti precíz színváltozásra épül, amely még inkább kiemeli a progresszív plug-in hibrid sportautó arányait és vonalvezetését. Sőt mi több, a pontárnyalást a tervezők különböző méretű háromszög-motívumok mérnöki pontosságú elrendezésével váltották valóra, amely azon túl, hogy a fényezés végső benyomását erősíti, a BMW i8 lendületes járműkarakterét is fokozza. A különleges karosszéria-fényezést összetett eljárás során vitték fel a plug-in hibrid sportautó elemeire: a Protonic Blue metálkék alapot első ízben egy speciális takarófóliával vonták be, amely lehetővé tette, hogy a tervezők a karosszérián rajzolják meg a mérnöki pontossággal kiszámított háromszögekből álló végső mintát, majd ezután a kontraszt-árnyalatú karosszériarészeket fedő takarófóliát óvatosan lehámozták és a felületre Protonic Dark Silver sötétezüst-metál fényt fújtak fel. A BMW i8 Garage Italia CrossFade karosszériájának pontárnyalatát az utastérben elnyújtott kardánalagút, a két ajtókárpit és a tetőkárpit is megörökölte, az Alcantara textilfelületek itt is fokozatosan, elölről hátrafelé változnak át sötétezüstből királykékbe. Az ülések és a kiegészítő utastéri elemek Foglizzo bőrborítása, Protonic Blue királykék színezése és Alcantara perforálása mindeközben még tovább nyomatékosítja az egymással tökéletes kontrasztot alkotó árnyalatokat.

A BMW i3 Garage Italia CrossFade egyedüli kiadás esetében az orr-részt és az oldalsó elemeket átható pontárnyalást függőleges átmenet szerint alkalmazták a tervezők: a metálkék árnyalat intenzitása a karosszérián felfelé haladva egyre csökken, mígnem a motorháztető és a tető már teljes mélyfekete-metál árnyalatban pompázik. Az exkluzív fényezést itt is egy speciális takarófólia segítségével vitték fel az elemekre a készítők, azzal a különbséggel, hogy háromszögek helyett a tisztán elektromos kisautó esetében már egyre növekvő körmotívumokat alkalmaztak, amelyek a forradalmi ötajtós modell vezetési élményét szimbolizálják. A jellegzetes pontárnyalás a BMW i8 mintájára a BMW i3 utasterében is visszaköszön, ahol kiváló minőségű textil és Alcantara felületek hivatottak még tovább fokozni a kisautó prémium hangulatát. A rendhagyó dizájn-innováció alapját a karosszérián és az utastérben egyaránt a Protonic Blue metálkék árnyalat adja, amely az opcionális extrafelszereltség részeként már most elérhető alternatíva a BMW i3 modellhez, de csak a még hatékonyabb, 94 amperóra tárolókapacitású akkumulátorral szerelt változatok kiváltságaként.

400 lóerő, 480 Newtonméter nyomaték: érkezik az Audi RS 3 Limousine

Az Audi RS 3 új 2.5 TFSI aggregátjának teljesítménye 294 kilowatt, azaz 400 LE. Pontosan 33 lóerővel erősebb elődjénél, ami világszinten is a legerősebb öthengeres konstrukcióvá avatja.

audi-rs-3-limousine-2017-autoaddikt-3

480 newtonméter maximális forgatónyomatéka az 1700 és 5850 percenkénti fordulatszám közötti tartományban mindvégig a vezető rendelkezésére áll, mindenkor brutális vonóerőt biztosítva. A kompakt RS modell így álló helyzetből mindössze 4,1 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig 250 kilométer/óránál szabályozza le az elektronika, de kívánságra 280 kilométer/óráig is emelhető. A vezetés intenzív érzelmeket ébresztő élményét az öthengeres motor jellegzetes hanghatásai kísérik, amelyek a közvetlenül szomszédos, illetve egymástól távolabbi hengerek váltakozó gyújtása nyomán születnek és az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer segítségével változtathatók.

Könnyűfém forgattyúházával az öthengeres aggregát 26 kilogrammal könnyebb elődjénél. Kettős befecskendező-rendszerével a szívócsatornába, illetve közvetlenül az égésterekbe is juttatható a benzin, a kipufogóoldalon pedig az Audi valvelift system (AVS) változtatja a szelepek nyitását. Az eredmény intenzív teljesítmény mellett is kedvező üzemanyag-fogyasztás.

Sportosság, trakció, biztonság

A 2.5 TFSI erőforrás teljesítményét a rendkívül gyors működésű, hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós S tronic sebességváltó továbbítja a quattro összkerékhajtás felé. Utóbbi elektrohidraulikus, lamellás tengelykapcsolója változó arányban osztja el a forgatónyomatékot az első és a hátsó kerekek között. Elektronikus szabályozása a magas fokú stabilitást a vezetés intenzív élvezetével ötvözi. Minél sportosabban közlekedik a vezető, annál gyakrabban érkezik a nyomaték nagyobb része a hátsó kerekekre, ami különösen agilis menettulajdonságokban mutatkozik meg.

audi-rs-3-limousine-2017-autoaddikt-1

A quattro összkerékhajtás menedzsmentje már alapkivitelben az Audi drive select menetdinamikai szabályozórendszer részeként működik, akárcsak a kormányberendezés, az S tronic sebességváltó, a motormenedzsment, illetve a kipufogórendszer speciális szelepei. A vezető a comfort, auto, dynamic és individual üzemmódok szerint változtathatja e komponensek működését. Ugyanez érvényes az adaptív csillapítás-szabályozással kiegészített RS plusz sportfutómű opcionális technikájára is.

Az összkerékhajtás munkáját az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) intelligens szoftver-alfunkciójaként működő kerekenkénti forgatónyomaték-szabályozás teszi teljessé. E technika a tempós kanyarok belső ívén gördülő, csökkenő terhelésű kerekek enyhe fékezési beavatkozásaival gondoskodik arról, hogy nagyobb oldalerőt vehessenek fel, lágyabb és stabilabb irányíthatósági tulajdonságokat eredményezve. Az RS-specifikus hangolású ESC az ellenőrzött drifthez sport-üzemmódot is kínál. A rendszer a kifejezetten sportos autózáshoz teljes egészében ki is kapcsolható.

Progresszív kormányzás, négykaros hátsó felfüggesztések, feszes hangolás és az alapmodellhez viszonyítva 25 milliméterrel mélyebbre süllyesztett karosszéria – az RS 3 Limousine futóműve nagy erejű hajtásrendszere tökéletes partnere. Stabil egyenesfutásából az RS 3 Limousine közvetlenül és pontosan kormányozható a kanyarívekre, amelyeket precíz dinamikával abszolvál. Az első féktárcsák 370 milliméter átmérőjűek, amelyeken nyolcdugattyús nyergek nagyfelületű betétekkel gondoskodnak az optimális lassulásról. Igényes alternatívaként az Audi szénszál-erősítésű kerámia első féktárcsákat is kínál. Hátul 310 milliméter átmérőjű úszónyerges fékek dolgoznak. Az RS 3 Limousine alapkivitelében 19 col peremátmérőjű könnyűfém keréktárcsákkal és 235/35 méretű gumiabroncsokkal készül.

Egyéni RS-dizájn kívül és belül

Az alsó-középkategória új élsportolója már első pillantásra kifejezésre juttatja sportos karakterét. A Singleframe hűtőrács hangsúlyosan háromdimenziós hatású, méhsejt-mintázatú rácsozata alsó részén „quattro” feliratot hordoz. Alatta az első légterelő perem (blade) az orr teljes szélességében, egészen a szélső légbeömlő nyílásokig húzódik, ahol a kerékjáratok hatékonyabb átáramoltatásáért felelős, kisméretű tölcséridomokat képez. A markáns rajzolatú nappali menetfénnyel szerelt, LED-technikájú fényszórók a szériafelszereltséget bővítik, opcióként pedig Matrix-LED fényszórók is rendelkezésre állnak.

audi-rs-3-limousine-2017-autoaddikt-2

Az A3 modellekhez képest az RS 3 Limousine 20 milliméterrel szélesebb első nyomtávval készül, ennek megfelelően első kerékjáratai is szélesebb kialakításúak. Hátul a nyomtáv 14 milliméterrel nagyobb az alapmodellénél.

A csomagtérfedélen rögzített hátsó légterelő javítja a légáramlások leválását. A fart függőleges bordákkal kiformált, hangsúlyos hátsó diffúzorbetét zárja le az RS-kipufogórendszer nagyméretű, ovális végcsöveivel. A külső színek palettáján a négykarikás márka exkluzív ajánlatai az RS-specifikus Nardo-szürke és Catalunya-vörös.

Az alapvetően sötét tónusok jellemezte utastér már alapkivitelben „RS 3” feliratot hordozó, megvilágított küszöblécekkel fogadja a vezetőt és utasait. A fekete Feinnappa bőrrel bevont, támlájukon RS logóval díszített sportülések a szériakivitelhez tartoznak, s opcióként integrált fejtámlával még határozottabban kiformált RS sportülések is rendelkezésre állnak, rombuszmintájú steppeléssel és színes perforálással. A bőrbevonatú RS sportkormány alul egyenesített karimával készül. A sportos és elegáns atmoszférát a műszerfal és az ajtókárpitok igényes dekorbetétjei teszik teljessé.

Intuitív kezelés, nagyfelbontású kijelzők

Egyszerű hierarchiáival és intelligens kontextusmenüivel az RS 3 Limousine kezelése intuitív és ergonomikus. Fő eleme a középkonzol központi nyomó-/forgatógombja, amelyet az MMI touch funkcióval kiegészített MMI plusz navigációs rendszer csúcs infotainment-technika esetében érintőfelület (touchpad) tesz teljessé. Segítségével a vezető egyszerűen görgethet (scroll), nagyíthat (zoom) és írhat a monitoron. Mindezt szabadszöveges kereső egészíti ki, amely már néhány betű megadását követően szolgál keresési eredményekkel. A hangvezérlés a mindennapos élőbeszédben használatos kérdésekkel és utasításokkal is használható.

Már alapkivitelben a műszerfalból elektromosan kiemelkedő, 7 col képátlójú monitor áll rendelkezésre. A körműszerek számlapjai feketék, mutatóik vörösek, a számok pedig fehér színűek. A vezetőinformációs rendszer középre helyezett kijelzőjéről a töltőnyomás, a kenőolaj-hőmérséklet és a köridő is leolvasható. Kívánságra a teljes egészében digitális Audi virtual cockpit is rendelkezésre áll, amelynek 12,3 col átlójú kijelzőfelületén a vezető háromféle nézet közül választhat. Ezek egyike a speciális RS-képernyő, amelyet a fordulatszámmérő ural, jobbra és balra tőle pedig további adatok jeleníthetők meg, egyebek mellett a pillanatnyi forgatónyomatékról, a gumiabroncsok légnyomásáról és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett, éppen ható erőkről. Az S tronic sebességváltó manuális üzemmódjában a kapcsolásjelző színes skálája hívja fel a pilóta figyelmét az egyes fokozatok fordulatszámhatárának elérésére és a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel vagy a sebességváltókarral egyaránt végrehajtható váltásra.

Mindig online az Audi connect és az Audi smartphone interface révén

Az Audi RS 3 Limousine LTE-modullal csatlakozik az internetre. Az Audi connect sokrétű szolgáltatásai is elérhetők, köztük a Google Earth és a Google Street View képeivel támogatott navigációval, illetve az üzemanyagárakkal, időjárásjelentéssel, valamint utazási és közlekedési információkkal. Az adatok közvetlenül az MMI-rendszeren jelennek meg, amely az alapkivitelt bővítő, bőrbevonatú RS multifunkciós kormánykerékről, a központi nyomó-/forgatógombról, annak érintőfelületéről (touchpad) vagy hangvezérléssel kezelhető. Az adatforgalom egyes európai országok ügyfelei részére az új Audi connect SIM kártyán keresztül zajlik, amelyet gyárilag építenek be az autóba. A megfelelő rögzített díjas adatopcióval az ügyfél akár három évig térítésmentesen veheti igénybe a szolgáltatásokat, Európában akár külföldön is. A navigációs rendszerek WLAN-hotspotot is tartalmaznak, amely segítségével az utasok táblagépeikkel, okostelefonjaikkal és egyéb külső eszközeikkel igény szerint szörfözhetnek a világhálón. A magyar ügyfelek Magyarországon az adatforgalomra képes SIM kártyát a magyarországi mobilszolgáltatóknál tudják beszerezni.

Az ingyenes Audi MMI connect App számos további funkciót kínál, mint például az okostelefon határidőnaplójának továbbítása az MMI rendszerére. Az Aupeo! és Napster révén számtalan zene és hangoskönyv válik elérhetővé. A Google Maps segítségével kiválasztott úti célok, a nevezetes pontok (POI) és a Travel szolgáltatás tételei az okostelefon megfelelő alkalmazásával egyszerűen az autó navigációs rendszerére továbbíthatók. Az Audi smartphone interface az Apple Car Play és Android Auto rendszereket hozza el a fedélzetre, így például a telefon, a navigáció és a streaming-szolgáltatások közvetlenül az MMI-képernyőn követhetők és a különböző kezelési lehetőségekkel egyaránt vezérelhetők.

Az infotainment-kínálatot vonzó kiegészítő komponensek teszik teljessé. Az Audi phone box a Qi-szabvány szerint induktív úton tölti a mobiltelefont, miközben kis hatótávú (near-field) kapcsolat segítségével csatlakoztatja a készüléket a jármű külső antennájára, a lehető legjobb minőségű vételt biztosítva. A Bang & Olufsen Sound System 705 watt teljesítménnyel és 14 hangsugárzóval gondoskodik színvonalas hangzásélményekről.

Biztonságosan és kipihenten célba érni – az új vezetői segédrendszerekkel

Az RS 3 Limousine vezetői segédrendszerei kínálatával is kategóriája élvonalához tartozik. E fejlett technikák szükség szerint tartják a kívánt követési távolságot, segítik a vezetőt a sávváltásban illetve az éppen igénybe vett forgalmi sáv tartásában, felismerik a közlekedési táblákat, de a ráfutásos balesetek illetve gyalogosgázolások megelőzésében is hatékonyan közreműködhetnek.

audi-rs-3-limousine-2017-autoaddikt-4

Újdonság a közlekedési torlódás asszisztens is, amely sűrű forgalomban 65 kilométer/óra tempóig átmenetileg akár a kormányzás feladatát is átveheti, a vészhelyzet-asszisztens, amely szükség szerint önműködően lefékezi az autót, illetve a hátsó keresztirányú forgalom asszisztens, amely a parkolóhelyről kitolatáskor figyeli a keresztirányú forgalmat.

Az új, kompakt RS modell az Audi Sport égisze alatt 2017-benérkezik majd az európai piacra, a bruttó ajánlott fogyasztói ára pedig még árazás alatt van.

 

Kiemelt érdeklődés övezi az új Toyota GT86 érkezését

A Toyota GT86 modellben tökéletesen megtestesül a Toyota azon szándéka, hogy a márkát szenvedéllyel és izgalommal megtöltve olyan autókat építsen, amelyek élvezetesen vezethetők, és örömöt okoznak vezetőiknek.

toyota-gt86-2017-autoaddikt-1

A könnyű és dinamikus, orrmotoros, hátsókerékhajtású kupé létrejöttét közvetlenül a Toyota nagyszerű motorsport-hagyományai ihlették, nem véletlenül fogadta osztatlan lelkesedéssel a szakma és a nagyközönség egyaránt a hamisítatlan vezetési élményt kínáló autót, és övezi hatalmas várakozás annak Párizsban leleplezett új generációját.

A Párizsi Autószalonon leleplezett vadonatúj, 2017-es GT86 az ügyfelek által egyik leginkább várt Toyota. A modellen olyan jelentős változásokat vezettek be, amelyek ismételten kihangsúlyozzák és kiemelik azokat a teljesítmény-jellemzőket, amelyek meghatározzák a GT86 lényét, ugyanakkor tökéletesebb minőséget, érzékelhető vonzerőt és gazdagabb felszereltséget is hoznak, összhangban az ügyfelek elvárásaival.

Tökéletesített menetdinamika – továbbfejlesztett vezethetőség, stabilitás és rugózási komfort

Tetsuya Tada főmérnök nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy tovább fejlessze azokat a kvalitásokat, amelyek kivételesen jól vezethető autóvá tették a GT86-ost. “Mindent átdolgoztunk” – mondta a főmérnök, aki csapatával együtt közvetlenül a GT86 pályaversenyeken – többek között a Nürburgringi 24 óráson – szerzett műszaki tapasztalataiból merített munkája során. Prioritásként kezelték a stabilitás, a közvetlen reakciók és a rugózási kényelem tökéletesítését; ezek érdekében megnövelték a karosszéria merevségét, átdolgozták a futóműkomponenseket, és tökéletesítették a modell aerodinamikai jellemzőit. A karosszéria hátsó részét a hátsó tetőoszlop környékén elhelyezett, plusz ponthegesztésekkel merevítették meg; a hátsó panel és a konzol alkotóelemeinek a számát és a vastagságát egyaránt megnövelték.

A stabilabb, egyszersmind kényelmesebb rugózást szolgálja az új rugók, valamint az áthangolt Showa lengéscsillapítók alkalmazása. A dinamikusabb, sportosabb vezethetőségre vágyó ügyfelek az opciós Sachs lengéscsillapítókat választhatják. A részletekbe menő aerodinamikai fejlesztés között megtaláljuk az új, alacsonyabb orrészt, a módosított első és hátsó lökhárítókat, valamint az elöl és oldalt elhelyezett szárnyacskákat, amelyek stratégiai elhelyezésüknek köszönhetően elsimítják az autó körül ébredő légörvényeket. A kupé megőrizte egyedülálló hajtáslánc-konfigurációját: a kisméretű, elöl elhelyezett, 200 lóerős boxer szívómotor hatfokozatú kézi vagy ECT automata sebességváltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket.

Látványos külső formaterv – erőteljes megjelenés, tökéletesített aerodinamika

A GT86 külső megjelenését érintő, részletekbe menő módosítások áramvonalasabbá tették a modellt, egyben határozottabb kiállással ruházták fel, miközben maradéktalanul megőrizték a kupé feszes, klasszikus vonalait. Az orrész alkotóelemeinek visszafogott, ám hatékony átdolgozása – különös tekintettel a szélesebb, mélyebben ülő hűtőmaszkra és az első lökhárító határozott alsó peremére és integrált szárnyacskáira – tökéletesen harmonikus megjelenést eredményezett. A módosított orrkialakítás szemből még agilisabbnak, még szélesebbnek és laposabbnak mutatja az autót. Az aerodinamikát javító részletek között megtalálható az orron elhelyezett, új szárnyacska; vagy az új ködlámpaház hárombordás kialakítása, ami nem csupán áramvonalas, de megjelenésében is lenyűgöző. A fényszórókat átrajzolták: mostantól erőteljesebb a vízszintes hatás, a tompított és távolsági világítást egyaránt LED-es fényforrások biztosítják. Az irányjelzők új helyre költöztek a lámpatesten belül: mostantól különálló narancssárga LED-ek láncolataként jelennek meg a nappali fényként szolgáló, döntött fehér LED-sor alatt. Oldalt az első kerékdobon elhelyezett dekorbetét új, aerodinamikailag optimalizált szárnyprofilt kapott. A 2017-es modellhez választható keréktárcsák között megtalálható egy új 17 colos, keskeny küllős modell, mart felülettel, sötétszürke kivitelben. A GT86 hátulján fellelhető új stíluselemek az elöl találhatókra rímelnek, így itt is érvényesül az erőteljesebb, alacsonyabb megjelenés hatása. Ennek elsődleges eleme egy szélesebb, mélyebbre nyúló fekete borítóelem, valamint a diffúzor, amely határozott trapéz alakjával elég mélyre nyúlik le ahhoz, hogy elrejtse a kipufogóvéget. A hátsó légterelőt újrarajzolták, így még áramvonalasabb lett. A hátsó LED-es lámpatesteket is átdolgozták, kihangsúlyozva vízszintes tájolásukat. Újak a LEd-es irányjelzők, míg a jellegzetes fényrajzolatot fényvezetők segítségével érték el a tervezők.

Sportos, mégis prémium belső kialakítás

Az utastérben új funkciók és frissen bevezetett kidolgozások erősítik meg a GT86 alapvető karakterét, mint hamisítatlan vezetési élményre termett autót. Ugyanezek a megoldások egyben a látható és tapintható minőséget is javítják, még vonzóbbá téve a járművet. Az autó új, háromküllős kormánykereket kapott, amely 362 mm-es átmérőjével a legkisebb, amelyet valaha sorozatgyártású Toyotába szereltek. A kormánykerék karimájának keresztmetszetét aprólékos számítások során úgy alakították ki, hogy minden helyzetben a lehető legjobb fogást, legkellemesebb érzetet nyújtsa. A kormány közepét markáns, ezüst színű 86 logó díszíti; a küllők reszelt fémhatású borítást kaptak, valamint kiegészítő kezelőszerveket helyeztek el itt, amelyek az új audiorendszer és a 4,2 colos színes TFT multi-információs kijelző vezérlésére szolgálnak.

toyota-gt86-2017-autoaddikt-2

Az átdolgozott, háromtárcsás műszeregységen belül megjelent a multi-információs kijelző, amelynek menüjéből olyan adatok hívhatók elő, mint az üzemanyag-fogyasztás vagy a hatótávolság, valamint egy sor további, sportos vezetéshez kapcsolódó funkció, mint a gyorsulási-erő mérő, a teljesítmény- és nyomatékgörbe, vagy a stopperóra. A fordulatszámmérőt átskálázták, így most a csúcsteljesítményhez tartozó fordulatszám (7000/perc) a tárcsa tetején, 12 óránál helyezkedik el. A GT86 élvezetes vezethetőségére utal az új, külön aktiválható TRACK (versenypálya) üzemmód, amelyben a vezető maga határozhatja meg, milyen mértékben avatkozzanak bele a vezetésbe a menetstabilizáló és kipörgésgátló rendszerek, amiket teljesen ki is lehet kapcsolni. Maga a műszerfal új, egy darabból álló, texturált felületű fekete borítást kapott, amely mérsékli a zavaró csillogást és fényvisszaverődést, míg az ajtó kapcsolótáblájánál és a középkonzoli klímavezérlő panelen új, szénszálas rácsmintázatot alkalmaztak. A műszerfalpanel árnyékolójához kérhető, szarvasbőr mintázatú borítás jól rímel arra a frissen bevezetett kárpitopcióra, amely bőrbe és perforált Alcantarába burkolja az üléseket, tetszőlegesen fekete, vagy fekete-piros árnyalatban. A GT86 szövetkárpitja is megújult, mostantól jobban tartja a testet. A középkonzolon új, 6,1 colos kijelző szolgálja ki az audiorendszert; utóbbi újdonsága a DAB (digitális rádió) vételi lehetőség. A módosított Toyota Touch 2 with Go navigációs rendszer az eddiginél ösztönösebben kiismerhető kezelőfelületet, valamint három éven át érvényes térképfrissítést és az online szolgáltatásokhoz való hozzáférést kínál. Utóbbiak között megtalálható az élő forgalominformáció, a Google Keresés és a Twitter.

[TESZT] Ford Mustang GT 5.0 Fastback M6 – muscle car, csupa nagybetűvel

Eddig is tudtuk, mit jelent maga a Ford Mustang: kifejezés, legenda, az izomautók origója, a mérce maximuma – és még napestig sorolhatnánk.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-001

Korábbi kapcsolódó cikkeinkben már több ízben írtunk a kultikussá vált, alapjaiban V8-as, 5 literes szívó benzinessel szerelt jelenségről; teszteltük az automataváltós Mustang GT Fastback-et, valamint downsizing által utolért 2.3 literes sornégyessel szerelt Mustang Convertible-t is. Azonban a paletta csakis úgy lehet teljes, ha a klasszikus, manuális váltót kapott hajtáslánc is bekerül az archívumba.

Sokak szerint úgy igazán Mustang a Mustang, ha manuális váltót iktatnak az irdatlan erejű V8-as, valamint a hátsó hajtott kerekek közé. Ebben sok az igazság, azzal együtt, hogy a mai automataváltók sok esetben precízebben eltalálják azokat a megfelelő sebességtartományokat, ahol éppen az aktuális fokozatnak lennie kell, kapcsolódóan a mindenkori aktuális tempóhoz. Ugyanakkor a korábbi, automataváltós Mustang GT Fastback tesztünk lefolytatása alatt apró hiányérzetünk azért adódott, összehasonlítva számos hasonló teljesítménnyel bíró, azonos muscle kategóriába tartozó delikvenssel – azért más a szituáció.

Összehasonlítási alap

Korábban, még amikor a konkurens General Motors hivatalosan képviseltette magát Magyarországon a Chevrolet márkával, volt szerencsénk kipróbálni az akkori legerősebb, ZR-1 Corvette modellt a maga kompresszoros 647 lóerejével – manuális váltóval. Vagy a Camaro SS-t, 431 lóerővel, szintén manuális váltóval.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-006

Ugyan az elsőként felhozott Corvette ZR-1 teljesen más kategória, de az alapok valahol ugyanazok, Mustang-nál is van Shelby, vagy GT500, és szinte kivétel nélkül ott a manuális váltómű.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-005Iszonyatos erők szabadulnak el így 400 lóerő környékén, ezt nyilvánvalóan kezelnie kell az adott hajtásnak. Tehát nem mindegy, mennyire masszív a kiépítése az adott váltóműnek, ennek folyományaként ne lepődjön meg senki, ha – jelen esetben a Ford Mustang GT 5.0 Fastback – kézre eső váltókarja a szokottnál keményebb utat jár be a hat plusz egy állás közt.

Pályakörülmények közt sikerült tesztelnünk a Ford Mustang GT 5.0 Fastback modellt, tulajdonképp ez is volt a cél, hiszen a külsőt-belsőt már nem egy ízben szedtük szét darabokra az Autóaddikt.hu hasábjain.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-014

Arra voltunk kíváncsiak, mekkora határok kellenek ahhoz, hogy kibillentsük „nyugodt” mivoltából az autót, ami nem túl bonyolult. Annak ellenére, hogy hihetetlen módon stabil tud maradni az egész egység, hátsókerékhajtás ide, vagy oda; jól szerepelt például a rajtautomatika, de a menetstabilitás is gyönyörűen tartotta a kocsiszekrényt, valamint a két felfüggesztést az aszfaltcsíkon.

A lényeg a részletekben rejlik. Főleg, ha egy Mustang kerül fókuszba

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-004Kell is mindenfajta automatika, főként azoknak, akik kevésbé tapasztaltak pálya jellegű megmérettetések során. Minden nagyképűséget vagy fellengzést nélkülözve elmondhatjuk, hogy van némi rálátásunk az ilyen irányú dolgokra is, hiszen több ízben sürögtünk-forogtunk a Hungaroring, a Pannónia Ring, a kiskunlacházi reptér, vagy épp a Driving Camp pályáin – kellett is, hogy megalapozott legyen a Ford Mustang GT 5.0 Fastback dinamikusabb vezetésének éles próbája.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-020

Tipikus V8-as karakterisztikával kel életre a 421 Mustang-erő, amely egyébként 6500-as percenkénti fordulatszámon teljesedik egésszé.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-023

Azt gondolnánk, hogy a V8-asok leginkább az alacsony fordulatszámtartományokról híresek, ami olyan értelemben igaz is, hogy rendkívül kis RPM-nél jelentkezik a nyers vonóerő már, a maximális, 530 Newtonméteres forgatónyomaték-csúcs azonban 4250-nél jelentkezik.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-024Gyorsulás közben viszont eltűnnek a határok teljesen, egyes fokozatban adagolva a gázt úgy érezzük, máris 100-on vagyunk pillanatok leforgása alatt. Pedig nem, kettőben futja meg a 100-at, pont valahol ott szabályoz le a rendszer, annak érdekében, hogy felváltva a következő fokozatba irdatlan erőhatással katapultálja tovább az egyébként 1.7 tonnás kocsiszekrényt.

A teljesítmény mindent félresöpör

Sok hasonló teljesítménnyel rendelkező autóhoz tudjuk hasonlítani a Ford Mustang GT 5.0 Fastback-et, azonban ilyen aspektusú, karakterű hot hatch, vagy izomautó kevés létezik.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-022

Nem túlzás ez, hiszen sikerült a tervezőmérnököknek ténylegesen sikerült összehozni egy olyan összképet, amely külsőre és belsőre is maximálisan hozza az elvártat, azt, amire számítunk akkor, amikor a márkakereskedésben letesszük voksunkat a kék ovál legendája mellett.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-003

No de maradjunk még egy kicsit az autó taglalásánál, ez még nem a lekonf, a végefőcím is arrébb van. Ott tartottunk, hogy a gyorsulás elsöprő, az 5.0-ás V8 szigorúan tudatja, hogy nem babra megy a játék, üvölt, mennydörög. Valamiféle folyamatos ideges mivolt érezhető a motor karakterisztikus viselkedésén, na persze nem úgy, mint mondjuk a hasonló teljesítménnyel operáló Maserati Gran Turismo esetében, nem, ez teljesen más. Már megint a különbözés, látják?

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-025

 

Erről írunk a cikkben folyamatosan, ezt emeljük ki: a Mustang, konkrétan maga a Ford Mustang GT 5.0 Fastback más, mint a többi hasonszőrű gépjármű. Tény, ez egy Mustang, csupa nagybetűvel, kiemelve, ahogy van, a maga nyersességével és gyönyörével.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-010

Ömlengés, elfogultság? Ugyan, maximum annyiban, hogy köztudottan nagy rajongója az Autóaddikt.hu csapata a klasszikus értelemben vett V8-asoknak, ezért külön öröm, ha a Mustang kerül terítékre (még fog is jó pár alkalommal terveink szerint).

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-013Valahol 200 környékén járunk, elég lesz, jön a kanyar, itt ildomos már visszaváltani kettőbe, igaz, ötösig is alig mentünk el (atyaég, és hol jön a 250-es leszabályozás?). Rettentően jól tartja az ívet, tapad, amikor kell, minimális megbillenés sincsen. Az elöl MacPherson, hátul Multilink felfüggesztések – azzal együtt, hogy leginkább túra, nem sport, vagy pályaautósak – sziklaszilárdan nyomják az aszfaltra a négy, egyenként 19 colos keréktárcsát és a hozzájuk tartozó gumiabroncsokat.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-018

Mindezekhez elengedhetetlen, hogy Sport Plus módban legyünk, ugyanis ekkor változik teljesen sportautós jellegűvé az egész Ford Mustang GT 5.0 Fastback-hajtás. Összesen négy profilból szelektálhatunk, kiválasztva a leginkább illőt a vezetési környezethez – Normal (értelemszerű), Track, vagy Snow/Wet.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-019

Utóbbi profilt is gyönyörűen tudtuk próbálgatni, miután jött egy esős nap is a teszthét folyamán, el is ugrottunk Visegrád felé, s a Mogyoró-hegy lankáin ideális szerpentines körülmények közt jól működhetett a teszt. Bár a korlátozások 50-60 kilométer/órában szabták meg a felső sebességhatárt, tökéletesen tudtuk vizsgálni azt, hogy átlagos, városi tempó esetében mennyire marad stabil az autó, ha netán hirtelen kormányzás-beavatkozásra lenne szükség. Büszkén jelentjük: teljesen megmarad a stabilitás, minimálisan sem érzékeltünk bármilyen kicsúszásra utaló hajlamot, vagy elbizonytalanodást.

Van egy titkos profil. A neve: Sport Plus

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-015Azért ki lehet hozni a vadállatot teljes mértékben a Ford Mustang GT 5.0 Fastback-ból, ehhez Sport Plusba kapcsolva, kiiktatva a rajtoláshoz foganatosított elektronikát – belekóstolhatunk a burnout világába, de ehhez nem árt egy fél garnitúra gumiabroncs a hátsó kerekekre. Emiatt ezt nem is erőltettük, meghagyjuk azoknak, akik szerint 421 lóerő kerekekre szabadítása kizárólag ennyiből áll, de úgy gondoljuk, érdemes megemlíteni, ha már Mustang kapcsolódású teszttel rukkolunk elő.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-016

Tehát a Ford Mustang GT 5.0 Fastback tud vad, dühödt és erőteljes lenni, de kezesbáránnyá is szelidíthető. Vagyis helyesbítve: mindig kezesbárány, csak más és más viselkedéssel. Ami nagy szó, mert általában egy autó hangolásához megfelelően használható külön-külön környezetben – jelen esetünkben éppúgy alkalmas a Mustang túrázni, hétköznapibb módon autózni, mint a versenypályán erődemonstrálni.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-007

A férőhely is megvan ahhoz, hogy kényelmesen utazzunk. Nincsenek kőkemény ülő- és hátfelületű klasszikus értelemben vett Recaro székek, ezek inkább már-már fotelek, vaskos tartással, közepesen kemény ülőlapokkal, háttámlákkal.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-017

Régi korokat idéző műszerfal, gombkiosztás jellemzik a belső kialakítást, pontosan annyi huszonegyedik századdal, amennyit elbír a rajongók, vagy az átlag felhasználó ízlésvilága, a műanyag felületek aránya nem zavaró, passzentos, jól tükrözi a koncepció szellemiségét.

Kell neki a benzin, de azért nem annyira torkos

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-009Végezetül pedig vessünk egy pillantást a fogyasztásra. Persze egy Ford Mustang GT 5.0 Fastback tulajdonosnak valószínű, hogy nem ez lesz az elsődleges szempont autója megvásárlásánál, de mint minden autótesztünkben, itt is fontos kitérni ezen részletekre. Elöljáróban jegyezzük meg, hogy a 61 literes üzemanyagtank kifejezetten kicsi, még akkor is, ha átlag 6-8 literes fogyasztásról beszélünk 100 kilométerre átlagolva.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-026

Jelen esetben a range nagy jóindulattal is úgy 400 kilométer környékén alakult, ebből jól kimatekozható, hogy 12-14 literes átlaggal autóztunk a Ford Mustang GT 5.0 Fastback-kel – átlagos, városi-külvárosi, országutas és autópályás opciókkal.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-012

Viszont pályán kicsit másak az arányok, a legmagasabb érték 24.6 literre jött ki, ami egyébként relatíve nem sok egy ilyen teljesítménnyel bíró monstrum csúcsra járatásánál.

ford-mustang-gt-5-0-fastback-m6-teszt-autoaddikt-008

2016 Ford Mustang GT 5.0 Fastback M6 specifikációk

Motor

Motortípus: V elrendezésű 8 hengeres szívó benzinmotor

Lökettérfogat: 4951 cm³

Maximális teljesítmény: 421 LE @ 6500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 530 Nm @ 4250 ford./perc

Erőátvitel: hátsókerékhajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4784 mm

Szélesség: 1916 mm

Magasság: 1381 mm

Tengelytáv: 2720 mm

Első gumik mérete: 275/40 ZR19

Hátsó gumik mérete: 275/40 ZR19

Tömeg, üresen: 1732 kg

Megengedett össztömeg: n/a

Csomagtartó mérete: 408 liter

Üzemanyagtartály mérete: 61 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: n/a

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 4.8 s (gyári), 4.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 14.3 l/100 km

Országúti: 10.9 l/100 km

Vegyes: 13.1 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: n/a

Országúti: n/a

Vegyes: 12.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 281 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, SonyCanon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte

Különleges Lexus tanulmányautónak különleges Goodyear gumiabroncs

A kifejezetten az új Párizsi Autószalonon leleplezett, hatalmas sikert arató Lexus UX koncepcióautóhoz tervezett Goodyear abroncstanulmány az innovatív kialakítás és a modern technológia vadonatúj kombinációját alkalmazva minden eddiginél magasabb szintű komfortot ígér.

lexus-ux-goodyear-autoaddikt-2

A Lexus a 2016. évi Párizsi Autószalonon bemutatta vadonatúj tanulmányautóját, a Goodyear Urban Crossover abroncskoncepcióval szerelt Lexus UX szabadidőjárművet. Az exkluzív gépkocsihoz nem kevésbé exkluzív abroncsok illenek, amelyek sikeres demonstrálják a két vállalat közötti együttműködés hatékonyságát. Amikor a Lexus felkérte a Goodyear tervezőit, hogy fejlesszék ki vadonatúj típusának abroncsait, két szempontot emeltek ki: a termék tárja fel az abroncstervezés új határtartományait, és alkalmazza a létező legmodernebb technológiákat.

Az autó semmihez sem fogható formavilágához igazodva a Goodyear is azt a Lexus által alkalmazott “kívül-belül” filozófiát követte, amelyben a beltéri részletek szerves egységet alkotnak a külső formai elemekkel, és viszont. Ezzel az elvvel összhangban a keréktárcsa küllői szinte átmenet nélkül folytatódnak az abroncs oldalfalának kialakításában; az így kapott, különleges hatás tökéletesen harmonizál az autó egészével.

A keréktárcsával integrált oldalfalnak köszönheti különleges, városi crossover megjelenését az abroncs, míg a futófelületi mintázat dinamikus karakterrel ruházza fel azt. A dizájn a Goodyear különleges, lézeres vágási technológiájával készült.  Az abroncs olyan ultramodern Goodyear megoldásokat vonultat fel, mint a Sound Comfort technológia, amelynél az abroncs belső felületéhez erősített, nyitott cellás poliuretán habelem gondoskodik a megfelelő zajkomfortról. A technológia csillapítja az útfelületen végiggördülő abroncs üregében fellépő rezgések hangcsúcsát, és ezáltal különösen alacsony utastéri zajszintet tesz lehetővé. Így a Lexus vezető és utasai még inkább átadhatják magukat a zenehallgatás vagy az önfeledt beszélgetés élményének.

A Goodyear ezen abroncstanulmánya elsőként kombinálja a Sound Comfort technológiát az abroncsba ültetett integrált áramkör technológiájával, amelyet még 2014-ben, Genfben mutattak be. A chip létfontosságú adatokat juttat el a fedélzeti számítógéphez, elősegítve a stabil, sportos kanyarvételt, illetve lassítást. A rendszer olyan információkat továbbít, mint az abroncs nyomása és hőmérséklete, valamint az adott abroncs azonosítására szolgáló adatok; ezek alapján a központi számítógép automatikusan optimalizálja a jármű hossz- és keresztirányú szabályozó algoritmusait, ezzel kiemelkedő menetdinamikát érve el.

Az új abroncstanulmány a Goodyear RunOnFlat technológiáját is megkapta, amelynek megerősített oldalfalai defektet követő teljes nyomásvesztés esetén is akár 80 kilométeren át képesek megtartani a jármű tömegét.

lexus-ux-goodyear-autoaddikt-1

“Büszkén mutatjuk be a Lexus UX tanulmányautóhoz tervezett, innovatív abroncskoncepciónkat, amely újfent megerősíti a Goodyear azon képességét, hogy testre szabott megoldásokkal és termékekkel szolgálja ki autóipari gyári ügyfeleit. Tervezőink sikeresen fejlesztettek ki egy olyan abroncsot, amely formatervében harmonizál az autó általános dizájnfilozófiájával, ugyanakkor tökéletesen megfelel a Lexus ügyfelek kényelemre, élvezetes vezethetőségre és biztonságra vonatkozó, igen magas elvárásainak, méghozzá a termékkínálatunkban már most is elérhető technológiák: a Sound Comfort technológia és a RunOnFlat technológia alkalmazásával” – fogalmaz David Anckaert, a Goodyear autógyári beszállítói termékfejlesztési részlegének az EMEA régióért felelős ügyvezető igazgatója.

Hamarosan a hazai utakon is feltűnik az új, zöld rendszámmal szerelt Toyota Prius Plug-in Hybrid

Az új full hybrid platformra épülő negyedik generációs Toyota Prius összes kiemelkedő tulajdonságát a kategória legkiválóbb tisztán elektromos hatótávolságával kombináló, számos innovatív technológiát felsorakoztató, új Prius Plug-in Hybrid a Párizsi Autószalonon mutatkozott be először Európában.

toyota-prius-plug-in-hybrid-2017-autoaddikt

A Toyota a világon elsőként kínált hálózatról tölthető hybrid (plug-in hybrid) technológiát. Most, a második generációs Prius plug-in hybrid bevezetésével a márka újabb lépést tesz azon célja felé, hogy hybrid, plug-in hybrid, elektromos (EV) és üzemanyagcellás (FCV) járműtechnológiák révén 2050-re 90 százalékkal mérsékelje flottaszintű CO2-kibocsátását. Az első generációs Prius Plug-in Hybridre adott vásárlói visszajelzésekre reagálva a Toyota új PHV modellje nem csupán az előd nagy jelentőségű evolúciójának tekinthető, de saját jogán is egyedülálló, figyelemre méltó jármű.

Fedélzetén számos kifinomult technológiai áttörést találunk, így a dupla villanymotoros hajtási rendszert, az akkumulátor-melegítő rendszert, valamint két világújdonságot: az elektromos hatótávolság meghosszabbítására szolgáló napelemes tetőt, valamint a gázbefecskendezéses hőszivattyús automata klímaberendezést.

Az elődjéhez képest megduplázott, 50 kilométeres elektromos hatótávolság, illetve az elektromos üzemmódban elérhető, 85-ről 135 km/órára emelt maximális sebesség jól mutatja, milyen hatalmas előrelépést testesít meg az új Prius Plug-in Hybrid a hatásfok és a menetteljesítmények terén. Az innováció és a formaterv szempontjából szintén mérföldkőnek tekinthető új modell mindeközben hű tudott maradni eredeti küldetéséhez: hogy tökéletesen környezetbarát gépkocsi legyen.

Ultramodern PHV technológia, lenyűgöző elektromos vezetési élmény

Az új Prius Plug-in Hybrid a Toyota fejlett PHV technológiájának legfrissebb generációját alkalmazza. Gyakorlatilag két autót kínál egyben: egy minden eddiginél kifinomultabb full hybrid hajtásláncot, valamint egy valós használati értékű, tisztán elektromos vezetési élményt, az elődmodellhez képest megduplázott hatótávolsággal. Az elektromos hatótávolság jelentős megnövelését három kulcsfontosságú területen – optimális akkumulátor-fejlesztés, maximális elektromos menetteljesítmények és rövidebb töltési idő – elért technológiai fejlesztések tették lehetővé. A csomagtartó alatt található, nagy kapacitású lítium-ion akkumulátor kulcsfontosságú szerepet játszik az új Toyota PHV modell számottevően megnövelt, 50 kilométeres elektromos hatótávolságában. Az akkumulátor térfogata a korábbi 87-ről 145 literre nőtt, kapacitása ugyanakkor megduplázódott, a korábbi 4,4-ről 8,8 kWh-ra. Ugyanakkor a 120 kilogrammos akkucsomag csupán 50 százalékkal nehezebb az előző generációs modellénél.

Az elektromos üzemben elérhető teljesítmény is jelentősen (+83%) megnőtt, ami annak köszönhető, hogy a modell – a Toyotánál elsőként – kétmotoros hybrid hajtásláncot alkalmaz. A hajtási rendszeren belül található új, kisméretű, egyirányú tengelykapcsoló révén a hybrid generátor másodlagos villanymotorként is működhet. Ezzel 68 kW-ra emelkedett az elektromos teljesítmény, ami jobb gyorsítóképességet és még inkább magával ragadó menetteljesítményt eredményez, miközben nem mellékesen ritkábban van szükség a benzinmotor beindítására.

Azt, hogy a Prius Plug-in Hybrid elektromos üzemmódban az eddigieknél is ritkábban szoruljon rá a belső égésű motor támogatására, az új PHV rendszer megnövelt hatásfoka biztosítja: ennek alapját az a számos kifinomult új technológiát alkalmazó negyedik generációs full hybrid technológia adja, amely az új Prius-t is hajtja. Ugyancsak világújdonság a modell automatikus klímaberendezése, amelyet gázbefecskendezéses hőszivattyú működtet. Ez a rendszer akár mínusz 10 fokos külső hőmérséklet mellett is anélkül képes felmelegíteni az utasteret, hogy be kellene indítania a benzinmotort. Ezzel minimálisra csökkenti az utastér klimatizálásának az elektromos hatótávolságra gyakorolt, kedvezőtlen hatását.

A belső égésű motoros fűtésnél vagy a nagy teljesítményű elektromos vízfűtő rendszereknél sokkal jobb hatásfokkal üzemelő hőszivattyú a külső légkörből elvont hővel melegíti fel a belteret. A hőszivattyú rendszerre szerelt gázbefecskendezéses megoldás alacsony külső hőmérséklet mellett is biztosítja a hatékony fűtést.  Ráadásul az akkumulátor töltése során az új akkumulátor-fűtő rendszer akár mínusz 20 fokos külső hőmérséklet mellett képes az üzemi hatásfok szempontjából optimális hőmérsékletre melegíteni az akkumulátorcsomagot. Ezzel optimális szinten tartható az akku teljesítménye és hatásfoka, így a hideg időjárás a lehető legkisebb mértékben befolyásolja hátrányosan az elektromos üzemű hatótávolságot, és akár nagyon nagy hidegben is az elindulás pillanatától fogva maximális teljesítménnyel gazdálkodhat a vezető.

Az akkumulátor, amelynek maximális töltési teljesítménye a korábbi 2,0-ról 3,3 kW-ra nőtt, akár 65 százalékkal gyorsabban tölthető fel teljesen. A II. típusú, III. üzemmódú Mennekes csatlakozóval kb. 2 óra, hagyományos háztartási aljzatról 3 óra 10 perc a töltés időtartama. A töltési folyamat immár heti gyakorisággal, napi szinten programozható, ráadásul egyidejűleg kérhető a töltés, valamint az utascella előhűtése / -fűtése. A full hybrid hajtáslánc új transaxle egysége új, nagy hatásfokú PCU rendszervezérléssel társulva kivételes üzemi hatásfokkal ruházza fel a Prius Plug-in Hybridet. A korábbinál kedvezőbb elektromos és hybrid menetteljesítmények mellett a modell átlagos üzemanyag-fogyasztási célértéke mindössze 1,0* liter/100km, míg a Co2-kibocsátási célérték csupán 22* g/km.

Lenyűgöző, egyedülálló, áramvonalas formaterv

Az új generációs Priusnál is alkalmazott TNGA (Toyota New Global Architecture) padlólemezre épülő új Prius Plug-in Hybrid lenyűgöző, rendkívül áramvonalas formaterve az ikonikus Prius profilt a fedélzeten megtalálható, fejlett technológiákra utaló, egyedi stíluselemekkel fűszerezi.

A 4645 mm hosszú, 1760 mm széles és 1470 mm magas új Toyota PHV elődjénél 165 mm-rel hosszabb, 15 mm-rel szélesebb, és 20 mm-rel alacsonyabb; az első és hátsó túlnyúlások 25, illetve 80 mm-rel megnőttek a negyedik generációs Priushoz képest. A motorburkolat és a hátsó légterelő magasságának csökkentése még inkább kiemeli a jármű elnyújtott, kecses profilját, és alacsony tömegközéppontját. A Toyota Under Priority és Keen Look formai tematikáinak erőteljes továbbfejlesztését alkalmazó orrkialakítás első pillantásra megkülönböztethető a normál Priustól, köszönhetően a háromdimenziós plexi hűtőmaszknak, valamint a keskeny, igen kisméretű, négy LED-es fényszóróknak, amelyek új, adaptív  technológiát alkalmaznak. A maszk erőteljesen előre ugrik, amit még inkább kihangsúlyoz a lökhárító oldalfalainak határozottan plasztikus kialakítása, míg az első kerékdob szélénél elhelyezett, függőleges állású nappali világítás és LED irányjelzők még alacsonyabb, szélesebb megjelenést kölcsönöznek az autónak. A Prius Plug-in Hybrid oldalról nem csupán hosszabb hátsó túlnyúlásáról, valamint alacsonyabb motorburkolatáról és hátsó légterelőjéről ismerhető fel, de a kizárólag a PHV modellhez kínált, kéttónusú, 15 colos könnyűfém keréktárcsákról is, amelyek hatékonyabb fékhűtést tesznek lehetővé.

Hátul a PHV modell egyedi, áramvonalas ‘dupla buborék’ szélvédőjének keresztmetszeti íve visszaköszön a légterelőn, amelynek végpontjainál integrált LED fényforrást találunk, amelynek kialakítása megint csak a Toyota PHV modell sajátja. Az üzemanyag-fogyasztást csökkentő, különösen kedvező, kategóriaelső közegellenállási együttható (0,25 Cw) a teljes körű aerodinamikai csomagnak köszönhető. Az új Toyota PHV az új generációs Prius eleve kiváló aerodinamikai jellemzőiből indul ki; a közegellenállást alacsonyabban húzódó tetővonallal, illetve hátsó légterelővel, megnövelt felületű fenéklemez-borítással, a légáramlatokat elsimító első és hátsó lökhárító sarkokkal, a dupla buborék kialakítású hátsó szélvédővel, valamint a hátsó kombinált lámpatestbe integrált stabilizáló szárnnyal csökkenti még tovább.

Ezeken túlmenően az új Prius Plug-in Hybrid alulsó légbeömlőjét csappantyú fedi: ez automatikusan nyílva és záródva optimalizálja a motortérbe jutó hűtőlevegő mennyiségét, valamint mérsékli a légellenállást. Hideg benzinmotornál a rostély zárva marad, távol tartva a hűtésre szolgáló légáramlást, ezzel felgyorsítva az üzemi hőmérséklet elérését, és hozzájárulva a fogyasztáscsökkentéshez.

‘Ikonikus Human Tech’ belső kialakítás

Az új Prius Plug-in Hybrid műszerfalának kialakítása megegyezik a negyedik generációs Priuséval: letisztult, strukturális kialakítása rétegesen tárja a vezető elő az információkat: a mérőműszerek távolabb, a kijelzők közelebb helyezkednek el. Az új Toyota PHV ugyanakkor nagyobb, 8 colos infotainment képernyőt kapott, frissített, 2016-os grafikával. A kettős, 4,2 colos TFT műszerfali kijelző ugyancsak egyedi PHV_specifikus grafikát mutathat fel. A Prius Plug-in Hybrid műszerfala emellett a váltópanel fehér alapját díszítő, kiváló minőségű, selyemfényű krómbetétről is azonosítható. Az új Toyota PHV első utasai a Prius új kialakítású üléseinek örvendhetnek, amelyek kényelmesebb ülőlap-kialakítással biztosítják a hosszan tartó, fáradásmentes utazást. A lehető legkedvezőbb helykínálat és a legjobb környezet érdekében hátul két különálló, középkonzollal elválasztott ülést találunk. A csomagtartó padlója 160 mm-rel magasabbra került, hogy alatta elférjen a plug-in hybrid rendszer megnövelt akkumulátora. A csomagtér legnagyobb térfogata így 360 liter.

Fejlett technológia segíti a maximális hatásfokot

Az új Prius Plug-in Hybrid fedélzetén alkalmazott, fejlett technológiai megoldások egytől egyig a PHV hajtáslánc üzemi hatásfokának javítását, valamint a környezettudatos életmód népszerűsítését célozzák. Az eredetileg a 2010-es Auris HSD tanulmányautó fedélzetén bemutatott technológia sikeres továbbfejlesztéseként az új Toyota PHV tetőlemezébe nagyméretű napelem integrálható. Az itt megtermelt árammal a hybrid akkumulátort tölti a rendszer. Ha a felhasználó leparkolja autóját, ám azt nem csatlakoztatja töltőre, a napelemes tető elkezd tölteni egy szolár akkumulátort, amely amint teljesen feltöltött, töltését átadja az elsődleges hybrid akkumulátornak. Vezetés közben a napelemes töltőrendszer a segédrendszereket kiszolgáló 12 voltos akkumulátort tölti, ezzel enyhítve a hajtáslánc terhelését, ezáltal csökkentve az elsődleges hybrid akkumulátort terhelő energiafogyasztást. A napelemes töltés napi szinten akár 5 kilométerrel képes megnövelni az új Prius Plug-in Hybrid elektromos hatótávolságát. Ez éves szinten mintegy 1000 kilométernyi tisztán elektromos utazást jelent. A választható üzemmódok között immár megtalálható az akkumulátortöltő üzemmód, amelyben a belső égésű motor hybrid hajtási üzemben áramot fejleszt és az akkumulátort tölti. Az új, kétzónás, gázinjektoros hőszivattyúval felszerelt légkondicionáló berendezés S-Flow szabályozási rendszere automatikusan az ülésfoglaltság függvényében vezérli a légbeömlő rostélyokat: így kisebb energiafogyasztás mellett képes fenntartani a kívánt komfortszintet. A multi-LED-es fényszórók szintén kevesebb áramot fogyasztanak, míg a szénszálerősítésű műanyagból (CFRP) készült csomagtérfedél – ilyet most először alkalmaztak sorozatgyártású gépkocsin – további tömegcsökkentést elérve javítja még nagyobb mértékben a hybrid hajtáslánc hatásfokát. Az új Prius Plug-in Hybrid emellett vezeték nélküli okostelefontöltő platformot; nagyméretű, színes head-up kijelzőt; új, egyszerű intelligens parkolástámogató rendszert (S-IPA), valamint továbbfejlesztett Toyota Safety Sense rendszert kínál. Utóbbi két funkciója is most mutatkozik be elsőként a Toyota PHV fedélzetén: az egyik a gyalogosfelismerő funkcióval kiegészített ütközést megelőző biztonsági rendszer, a másik a teljes sebességtartományban üzemképes távolságtartó tempomat, amely akár álló helyzetig képes lefékezni a járművet.

TNGA platform – a közvetlen, magával ragadó vezethetőség kulcsa

A TNGA alapú padlólemez alapjaiban határozza meg a Prius Plug-in Hybrid eredendően élvezetes vezethetőségét. A modell tömegközéppontja mélyebben húzódik, mint az elődmodellé, ez pedig sportosabb üléshelyzetet eredményez, pontosabb és közvetlenebb vezethetőséggel, és csekélyebb oldaldőléssel. Ezeket az adottságokat még inkább kihangsúlyozza a Prius Plug-in Hybrid modell új, kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztése, amely az elődmodellhez képest harmad akkora mértékű függőleges ütésekkel képes végighaladni egyenetlen útszakaszokon. A még jobb vezethetőség és a közvetlen, kezes reakciókészség egyidejű megvalósítása érdekében az első MacPherson rugóstagot is áthangolták. Az új futómű számottevően feljavított dinamikai jellemzői mellé az új full hybrid rendszer kezesebb, közvetlenebb karaktere társul. A hybrid hajtáslánc dupla villanymotoros rendszerének köszönhetően 83 százalékkal megnövelt elektromos teljesítmény rendkívül robbanékony, közvetlen gyorsítóképességet eredményez. Végezetül a továbbfejlesztett elektromos üzemű képességekből eredő, csekély zajszinthez igazodva – a mérnökök kiemelt figyelmet fordítottak a nem kívánatos zajok és rezgések (NVH) minimalizálására. A zajcsillapító és elnyelő anyagok optimális, zajforráshoz közeli elhelyezésének köszönhetően az utasok soha nem tapasztalt csendnek és nyugalomnak örvendhetnek.

LEGFRISSEBB

Lexus ZC: új név, új korszak a prémium-villanyautók világában

0
Amikor a Lexus 2023 őszén a Tokiói Autószalonon bemutatta a futurisztikus LF-ZC tanulmányt, sokan legyintettek: túl szép, túl merész és távoli ahhoz, hogy valaha...

Visszatért a Ferrari Testarossa

TESZTJEINK