Főoldal Blog Oldal: 404

Egymillió SCR rendszerrel felszerelt BlueHDi dízelmotor

Ezen a héten gördült le a Trémeryben létesült üzem gyártósoráról az egymilliomodik Euro 6-os BlueHDi dízelmotor.

bluehdi-autoaddikt

 

A Trémery-ben (Moselle megye) működő üzemben kétféle hengerűrtartalmú Euro6 « BlueHDi » dízelmotort gyártanak: az 1.6 l (100 LE és 120 LE) és a 2.0 l (150 LE és 180 LE) típust. Ma már az összes Peugeot, Citroën és DS Euro6 dízel gépkocsi « BlueHDi » technikával készül, amelyet a PSA 2013 óta, az Euro 6 szabvány bevezetése (2014. szeptember) előtt fokozatosan kezdett alkalmazni a Csoport járműveiben.

A BlueHDi technika lehetővé teszi a dízelmotorok károsanyag-emissziójának folyamatos utókezelését. A kipufogórendszert három olyan szűrővel látják el, amelyek szinte a nullára csökkentik a szennyezőanyag-kibocsátást: az oxidációs katalizátorral, az adalékolt részecskeszűrővel (FAP), amely szinte teljesen kiküszöböli a részecskéket, valamint a részecskeszűrő előtt elhelyezett Selective Catalytic Reduction (SCR) modullal, amely a motor által kibocsátott nitrogén-oxid részecskéket szűri ki. A « BlueHDi » rendszer fejlesztése során mintegy száz szabadalmat jegyeztetett be a PSA Csoport.

Az üzemben jelenleg 7000 dízelmotort gyártanak naponta, ebből ötezer 1.6 literes (815.000 darab készült belőle 2014-es bevezetése óta) és kétezer 2.0 literes (185.000 darab 2013. szeptemberi bevezetése óta).

Christian Chapelle, a PSA Csoport hajtáslánc- és platform gyártósoraiért felelős igazgatója az esemény kapcsán így nyilatkozott: “Úttörő szerepet játszottunk a 2000-ben bemutatott részecskeszűrő alkalmazásával, majd a járműgyártók közül elsőként tettük általánossá modellkínálatunkban az SCR technikát, most pedig elkészült az egymilliomodik, a jelenleg leghatékonyabb károsanyag-kibocsátás csökkentő rendszerrel felszerelt BlueHDi dízelmotorunk, ami ékesen bizonyítja a PSA Csoport elkötelezettségét amellett, hogy fenntartható és tiszta mobilitási megoldásokat kínáljon ügyfeleinek.”

Még hatékonyabb, 33 kWh-s akkumulátort kap a BMW i3

 

A BMW i divízió egy jelentős mértékben megnövelt hatékonyságú akkumulátor-innovációval duplázza meg kompakt méretű elektromos autója modellváltozatainak számát.

A lítium-ion cellák nagyobb energiatárolási képességének köszönhetően a BMW i3 modellpalettája 2016 nyarán a 94 amperóra tárolókapacitású és 33 kilowattóra energiateljesítményű akkumulátorral bővül. Miközben az akkumulátor méretei nem változnak, az új technológia a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) mérésein egyetlen feltöltéssel mintegy 50 százalékkal nagyobb hatótávolság, vagyis 190 helyett 300 kilométer megtételére volt képes. Teljesen feltöltött akkumulátorral ez hétköznapi használat esetén, rossz időjárási körülmények közepette, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométeres hatótávolságot jelent, miközben a tisztán elektromos meghajtású BMW i3 125 kW-os / 170 lóerős elektromos motorjának dinamikus menetteljesítménye mit sem változik: a BMW i3 továbbra is 7,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre.

Ezen kimagasló értékek birtokában a BMW i3 egyben a legsportosabb és leghatékonyabb elektromos autó a prémium szegmensben, az EU-ciklus tesztkörének (NEDC) mérései szerint 100 kilométerenkénti mindössze 12,6 kilowattórás energiafogyasztással. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3, amely már közel két és fél éve a piacon van, továbbra is a modellpalettán marad. Sőt mi több, a hatótávolság-növelő Range Extender opció a jövőben mindkét akkumulátor-változathoz elérhető lesz: miközben állandó szinten tartja az akkumulátor töltöttségét, a kéthengeres belsőégésű benzinmotor 150 kilométerrel toldja meg a BMW i3 REX hatótávolságát. A 94 amperórás, illetve a 60 amperórás BMW i3 átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométeren mindkét REX modell esetében 0.6 liter, miközben a kombinált energia-fogyasztás 11.3 kWh/100 km (94 Ah), illetve 13.5 kWh/100 km (60Ah), a kombinált károsanyag-kibocsátás pedig kilométerenkénti 12 (94 Ah), illetve 13 (60 Ah) gramm. A vadonatúj akkumulátor-innováció elkészülésével és a REX változat palettán tartásával a világ legsikeresebb prémium elektromos kisautójának elérhető modellváltozatai világszerte kettőről négy modellre nőnek.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 megjelenésével párhuzamosan a BMW i divízió vadonatúj, még intenzívebb járműtöltési megoldásokat és új felszereltségi opciókat is elérhetővé tesz ügyfelei számára. A BMW i speciális járműfrissítési programjának részeként ráadásul a BMW i3 jelenlegi tulajdonosai is újabbra cseréltethetik elektromos kisautójuk akkumulátorát – a BMW i3 moduláris felépítésének és rugalmas járműtervezési megoldásainak köszönhetően.

A lítium-ion akkumulátor celláinak nagyobb energiatárolási képességéről

94 amperóra tárolókapacitásával, 33 kilowattóra energiateljesítményével és azáltal, hogy a BMW i3 a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérésein 300 kilométeres hatótávolságot produkált, a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 vadonatúj mércét állít fel az elektromos autók szegmensében.

100 kilométerre vetített mindössze 12.6 kWh-s átlagos energiafogyasztásával (NEDC) a BMW i3 a valaha készült leghatékonyabb elektromos autó, amely 100 kilométerenként 3,15 euró, vagy még alacsonyabb villamosenergia-költséggel párosul. A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 hatótávolsága hétköznapi körülmények között, teljesen feltöltött akkumulátorral, működő légkondicionálóval vagy utastér-fűtéssel is minimum 200 kilométer. Mindez menetteljesítményben és agilitásban jelentkező veszteségek nélkül: az akkumulátor kapacitásának növekedése ellenére a 94 amperórás BMW i3 és a 60 amperórás BMW i3 sem méreteiben, sem teljesítmény-mutatóiban nem különbözik egymástól. Mindkét modell továbbra is kategória-etalon elektromos autóként kínálja a hatékonyság, a teljesítmény és a hatótávolság optimális kombinációját. Mindeközben a BMW i3 álló helyzetből éppen olyan dinamikusan gyorsul fel a hétköznapokban megszokott sebességekre, mint a sportos hangolású belsőégésű erőforrásokkal szerelt hagyományos négykerekű modellek.

A BMW i3 nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátora nyolc modulból, egy-egy modul pedig tizenkettő energiatároló cellából áll. Az új, 94 amperórás akkumulátor kapacitását a külső méretek változtatása nélkül fejlesztették tovább a mérnökök. A BMW és a Samsung szakemberei az egyes cellákon belüli energiatároló egységeket több elektrolittal és némileg módosított anyag-intenzitással optimalizálták tovább, a végeredmény így 94 amperóra tárolókapacitás és 33 kilowattóra energiateljesítmény lett, amelyből érdemben 29 kilowattóra használható fel. A BMW i3 elsőgenerációs, 60 amperórás akkumulátora ezzel szemben 22 kilowattóra energiateljesítményre képes, amelyből 19 kilowattóra hasznosítható a gyakorlatban.

A BMW i3, mint a hosszú távú fenntarthatóság autóipari szimbóluma

A vadonatúj fejlesztésű akkumulátor beépítésekor a BMW i divízió mérnökeinek mindössze néhány apróbb módosítást kellett végrehajtaniuk, hiszen a tervezők már a BMW i3 koncepciójának megalkotásakor és a tervezés legelső lépésétől kezdve figyelembe vették a jövőben várható modellfrissítések újításait és a technológiai fejlődés várható innovációit. A vadonatúj akkumulátor beépítésekor csupán az intenzívebb hűtést kellett megoldaniuk a mérnököknek, a BMW i3 szerkezeti felépítésében semmiféle strukturális változtatásra nem volt szükség, amely újfent az elektromos kisautó jövőbe mutató járműkoncepciójának egységét és a tervezők előrelátását igazolja. A modul lemerülése esetén a teljes akkumulátor helyett továbbra is elegendő csupán az adott egységet kicserélni, akárcsak a BMW i3 elsőgenerációs akkumulátora esetében. Ez a költségcsökkentő, környezetbarát és jövőbe mutató technológiai megoldás az autóipar egészét tekintve egyedülálló innovációnak számít, amely a BMW i divízió hosszú távú fenntarthatóságra irányuló holisztikus járműépítési megközelítésének szerves része. A BMW i3 célja továbbá, hogy ne csupán az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás terén, de a beszállítási hálózat, a termelés, a szervizelés és az újrafeldolgozás terén is jelentős mértékben felülmúlja a modern benzines és dízelüzemű autókat.

2013-as piaci debütálásakor a BMW i3 volt az első, TÜV által hitelesített autó, amelynek teljes életciklusa minimum 33 százalékkal felülmúlta a teljes autóipari palettát. Kimagasló szerepet játszik ebben a BMW i divízió lipcsei (összeszerelő) és Moses Lake-i (szénszál-erősítésű műanyagot előállító) üzemeket is magába foglaló, nagymértékben emisszió-mentes beszállítási- és termelési hálózata, valamint a hagyományos autógyártó létesítményekhez viszonyított 70 százalékkal kevesebb vízhasználatot igénylő termelési folyamata.

A BMW i3 akkumulátorának lítium-ion cellái ugyancsak kategória-etalon mércét állítanak fel a kimagasló energiakapacitás, az életciklus-stabilitás és az ütközés-biztonság hármas egyensúlya terén. Az új fejlesztésű akkumulátor hűtéséről a kivételes hatékonyságú légkondicionáló rendszer gondoskodik, miközben az utastér-fűtés kiegészítő funkciójával indulás előtt a rendszer az optimális 20 Celsius fokra melegíti fel az akkumulátort. Az akkumulátort úgy tervezték meg a mérnökök, hogy az teljes életciklusában kiszolgálja a BMW i3 modellt. Az akkumulátorra a BMW 8 év vagy 100 000 kilométer garanciát vállal.

Járműfrissítési program: vadonatúj akkumulátor a BMW i3 minden tulajdonosának

A BMW i divízió járműépítési vezérelveinek egyik meghatározó alappillére a hosszú távú fenntarthatóság, és mint ilyen, a bajor gyártó a BMW i3 mindegyik tulajdonosának rendkívül környezetbarát módon biztosítja a legújabb technológiai innovációkat. Minderre a BMW i3 modell LifeDrive járműstruktúrájának rugalmassága ad garanciát: a BMW i3 a világ első prémium kategóriájú kompakt járműve, amelyet már a kezdeti skiccek megrajzolásától a tisztán elektromos meghajtás követelményei és előnyei szerint terveztek meg. A koncepció így az új fejlesztésű akkumulátor utólagos beépítésére is lehetőséget biztosít.

A 94 amperórás akkumulátor bemutatásával párhuzamosan a BMW i divízió a BMW i3 mindegyik tulajdonosának megadja a lehetőséget arra, hogy a járműfrissítési program keretében a 60 amperórás, elsőgenerációs akkumulátort az új fejlesztésű változatra cseréltessék. A program csak a kijelölt piacokon érhető el. Miután a vadonatúj, 33 kilowattórás akkumulátort beépíttették, az ügyfelek a szervizben hagyhatják a korábbi, 22 kilowattórás akkumulátort, amelyek ezt követően a BMW fix telepítésű járműtöltő állomásainak alkotóelemeként kezdenek második életet, ismételten igazolva a BMW i divízió teljes termelési folyamatra és életciklusra kiterjedő, holisztikus fenntarthatósági szemléletét.

Változatlan teljesítmény-leadás és még hatékonyabb vezetés

Jövőbe mutató járműtervezési vezérelveinek és innovatív anyaghasználatának köszönhetően a BMW i3 messze a legkönnyebb modell az elektromos autók szegmensében. Annak ellenére, hogy a 94 amperórás akkumulátor többletsúlyának következtében a prémium kisautó önsúlya 1 245 kilogrammra nőtt, a 60 amperórás akkumulátorral szerelt változat által kínált menetteljesítmény és agilitás mit sem változott. Mindez a BMW i3 módosított vezérlőelektronikájának és energiamenedzsmentjének köszönhető, amely változatlan teljesítménygörbét eredményezett. Sőt mi több, teljes terhelés alatt a 94 amperórás akkumulátor teljesítmény-leadása még kiegyensúlyozottabb.

A vadonatúj fejlesztésű, 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 – akárcsak az elsőgenerációs, 60 amperórás változat – meghajtásáról egy 125 kW / 170 lóerő maximális teljesítményű és 250 Nm forgatónyomatékú elektromos motor gondoskodik, amely a BMW Group saját fejlesztésű erőforrásaként már álló helyzetből való elinduláskor a gázpedál alá teszi a rendszer csúcsnyomatékát. A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 így mindössze 7,3 másodperc alatt felgyorsul álló helyzetből 100 km/órás sebességre, a 60 km/órás tempót pedig csupán 3,8 másodperc alatt abszolválja.

A gyors és biztonságos vezetés szempontjából azonban a 80 – 120 km/óra közötti rugalmasság a leginkább meghatározó tényező, ezt a gyorsulást pedig a BMW i3 számos más, belsőégésű erőforrással szerelt négykerekűt felülmúló értékkel teljesíti, mindössze 5.1 másodperc alatt. E téren a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 a 240 kW / 326 lóerő maximális teljesítményű BMW 440i Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 7.4–7.7 liter/100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 172–179 gramm/km) teljesítményszintjén áll. A BMW i3 modellbe egy fokozatmentes váltót építettek a mérnökök, amely az elektromos motor teljesítményét és forgatónyomatékát a hátsó tengelyre továbbítja, lendület-megszakítás nélkül, álló helyzetből egészen a 150 km/órás végsebességig (ez utóbbit az elektronika hajtáslánc-hatékonysági okokból korlátozza). Az értékek mindkét akkumulátor-változattal szerelt BMW i3 esetében megegyeznek.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 energia-fogyasztása számos részlet finomhangolásával, így többek között az elektromos motort vezérlő elektronika és az alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok optimalizálásával még tovább csökkent. A rendszer a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérésein 12,6 kWh energiát fogyasztott 100 kilométeren, amely a legjobb fogyasztási érték a prémium elektromos autók szegmensében. A 60 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 átlagos energia-fogyasztása 12,9 kWh / 100 km.

Nagyobb töltési teljesítmény és több energia, változatlan idő alatt

Az 50 százalékkal megnövelt akkumulátor-kapacitás elviekben hosszabb töltési időt eredményez – ha a töltési technológia változatlan. Annak érdekében azonban, hogy a nagyobb akkumulátor-kapacitás ne jelentsen plusz időt „energia-tankolás” közben, a BMW i tervezőmérnökei az elektromos hajtáslánc töltési rendszerét is továbbfejlesztették. A 94 amperórás akkumulátorhoz a BMW már 11 kW maximális teljesítményű, háromfázisú töltési rendszert kínál, amely minden tekintetben megfelel a széles körben használt, többfázisú, váltakozó áramú járműtöltési infrastruktúra nemzetközi szabványainak.

A 11 kW csaknem 50 százalékos növekedést jelent a BMW i3 elsőgenerációs, 60 amperórás akkumulátorának töltési teljesítményéhez képest, amely egyfázisú 7,4 kW. Mindez azt jelenti, hogy többfázisú, váltakozó áramú töltés esetén a BMW i3 94 amperórás akkumulátorának teljes feltöltési ideje kevesebb, mint három óra, amely megegyezik a 60 amperórás változat 7,4 kW teljesítményű töltési idejével.

A BMW i3 modellhez a gyártó alapfelszereltségként háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábelt is kínál, amely 2,8 kW teljesítménnyel kevesebb, mint tíz óra alatt teljesen feltölti a 94 amperórás akkumulátort. A 60 amperórás akkumulátornak ehhez mindössze nyolc óra elegendő. A másfélszeresére növekedett hatótávolság és az egy éjszaka alatt teljesen feltölthető akkumulátor mellett mindeközben a kisautó BMW modelleket jellemző menetdinamikája és agilitása mit sem változik.

A BMW i3 60 és 94 amperórás akkumulátorai opcionális extrafelszereltségként ráadásul már a jövőbe tekintő, 50 kW teljesítményű gyorstöltési hálózatról is tölthetők. A gyorstöltési hálózatra csatlakoztatva a BMW i3 94 amperórás akkumulátora kevesebb, mint 40 perc alatt 80 százalékos töltöttségi szintre „tankolható”. A 60 amperórás akkumulátornak ehhez mindössze 25 percre van szüksége. Mindez azt jelenti, hogy a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 ez esetben percenként 4 kilométerre elegendő energiát vesz magához, amely 24 perc alatt elérhető 100 kilométernek felel meg.

Range Extender opció a még nagyobb hatótávolságért

A BMW i divízió a 94 amperórás akkumulátorhoz is elérhetővé teszi a hatótávolság-növelő Range Extender opciót. A 650 köbcentis, kéthengeres kiegészítő benzinmotort közvetlenül az elektromos motor közelébe, a hátsó tengely fölé építik be a mérnökök. A belsőégésű erőforrás szükség esetén 28 kW / 38 lóerő maximális teljesítménnyel dolgozik, a generátort meghajtva elektromossággal látva el a hajtásláncot. A belsőégésű erőforrás csak akkor lép működésbe, ha az akkumulátor töltöttsége egy bizonyos szint alá csökken, vagy ha a vezető az akkumulátor töltöttségének fenntartása érdekében külön működésbe hozza. A kiegészítő benzinmotor hétköznapi körülmények között 150 kilométerre elegendő plusz energiával toldja meg az akkumulátor kapacitását. A benzinmotor ugyanakkor nincs hatással a BMW i3 csomagtér-térfogatára, a benzinmotor 9 literes üzemanyag-tartálya ugyanis a jármű elejében kapott helyet. A BMW i3 csomagtere mindegyik akkumulátor-változat és hajtáslánc-típus esetében 260 liter, amely a hátsó üléstámlák ledöntésével 1 100 literre bővíthető.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 saját tömege a Range Extender opció esetében 120 kilogramm plusz súllyal gyarapodik, a modell magas szintű agilitása és lenyűgöző menetteljesítménye azonban szinte mit sem változik: a 0-100 km/órás gyorsulás ez esetben 8,1 másodperc. A legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC) mérései a 94 amperórás akkumulátorral és a kiegészítő Range Extender opcióval szerelt BMW i3 modell esetében kilométerenkénti 12 grammos károsanyag-kibocsátást, kizárólag elektromos meghajtás esetén pedig zéró emissziót mutattak ki. A vadonatúj fejlesztésű akkumulátorral szerelt BMW i3 ezáltal a menetteljesítmény és a hatékonyság tekintetében is kategóriája élén áll – legyen szó akár a tisztán elektromos meghajtású, akár a Range Extender opcióval felszerelt modellváltozatról.

Exkluzív karosszéria-fényezések, felszereltségi csomagok és vezetést támogató opciók

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 már messziről azonnal felismerhető lesz a kizárólag ehhez a modellváltozathoz elérhető Protonic Blue élénk metálkék karosszéria-fényezésről, amely mindeddig kizárólag a BMW i8 plug-in hibrid sportautó kiváltsága volt. Az új fejlesztésű akkumulátorral szerelt BMW i3 kiválasztásakor a bajor gyártó ügyfelei kétféle akril (Capparis White hófehér, illetve Fluid Black mélyfekete) és négyféle metálfény (Protonic Blue élénk metálkék, Mineral Grey ásványszürke, Platin Silver platinaszürke, valamint Ionic Silver fényes szürke) közül választhatnak majd.

A BMW i3 modellhez négy különböző utastéri felszereltségi csomag érhető el: az Atelier alapfelszereltséget a Loft, a Lodge és a Suite opcionális kialakítások egészítik ki. A BMW i3 utastéri felszereltségi opciói a jövőben újabb változatokkal bővülnek majd. A rendkívül elegáns sötét tölgy fabetétek a Suite felszereltségi szinten mostantól felár nélkül rendelhetők meg. Az Atelier, a Loft és a Lodge szinteken a sötét tölgy és az eukaliptusz fabetétek egyaránt opcionális extrafelszereltségként lesznek elérhetők. A bajor gyártó ügyfelei a BMW i3 utasterében természetesen kezelt fa, bőr, szövet és egyéb megújuló nyersanyagok innovatív kombinációjával találkozhatnak, amelyek egyszerre teszik láthatóvá és kézzelfoghatóvá az elektromos kisautó hosszú távon fenntartható, prémium karakterét.

A 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 modellhez opcionális extrafelszereltségként már a szériában kínált Atelier felszereltségi szinttől elérhető lesz a Driving Assistant Plus vezetést támogató csomag, amely Stop & Go funkcióval kiegészített, kamera-alapú aktív tempomatot, közlekedési torlódásokat figyelő asszisztenst (Traffic Jam Assistant), sebességhatár-kijelzést (Speed Limit Info), automata fékező funkcióval kiegészített, ütközésre és gyalogosra figyelmeztető rendszert, valamint előrelátó vezetési segédletet (Proactive Driving Assistant) is tartalmaz.

A világ legsikeresebb elektromos autói a BMW-től

A BMW Group a jövőbe tekintő BMW i divízió megalapításával, majd a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült utascellát és a BMW eDrive technológia tisztán elektromos hajtásláncát egyesítő LifeDrive járműstruktúra megalkotásával abszolút úttörő szerepet vállalt a jövő mobilitásának kifejlesztésében. A zéró emissziójú, nagyvárosi közlekedésre tervezett BMW i3 és a progresszív BMW i8 plug-in hibrid sportautó a vezetés hamisítatlan élményét prémium minőségű, hosszú távon fenntartható technológiai innovációkkal egyesíti. Miután 2013 novemberében megérkezett a piacra, a BMW i3 világszerte egyhamar az elektromos autók szegmensének etalonjává vált: miközben a modell napjainkban is Németország egyértelműen legnépszerűbb elektromos autója, a BMW i3 Norvégiában a bajor gyártó legmagasabb eladási mutatóit produkálja. A tisztán elektromos meghajtású prémium kisautó legfontosabb piaca azonban az Egyesült Államok, a modellt megrendelő ügyfelek több mint 80 százaléka pedig világszerte a BMW i3 modellel csatlakozott először a BMW Group családjához. A BMW i3 és a BMW i8 mindeközben szakmai díjak, olvasói kitüntetések és rajongói elismerések tucatjait hódítja el, a könnyűszerkezetes járműépítés és az innovatív hajtáslánc-technológia területén éppúgy, mint a hosszú távú fenntarthatóság megoldásai, a lenyűgöző menetteljesítmény és a formabontó járműkialakítás szempontjából. Mint ilyen, a BMW i divízió a világ legsikeresebb bemutatkozó márkájaként vonult be az autóipar történelmébe, hiszen fennállása első két évében rekord mennyiségű díjat, kitüntetést és elismerést nyert el.

Otthoni járműtöltés maximális kényelemben: a vadonatúj BMW i Wallboxok

2016 nyarán megérkezik a piacra a BMW i3 megnövelt teljesítményű akkumulátorral szerelt modellváltozata, ez alkalomból pedig a bajor gyártó a vadonatúj BMW i Wallboxokat is bemutatja, amelyek még kényelmesebbé és még gyorsabbá teszik az otthoni, illetve a privát parkolóhelyeken történő járműtöltést. Az új Wallboxok már az intenzívebb töltési technológia követelményeinek is eleget tesznek, és mint ilyen, az egyfázisú töltés mellett már háromfázisú energiaátadásra is képesek.

Elődjeikhez képest az új fali töltők ugyan sem keskenyebbek, sem kisebbek nem lettek, megnövelt teljesítményüknek köszönhetően azonban mindössze 2 óra 45 perc alatt teljesen feltöltik a BMW i3 új fejlesztésű, 94 amperórás akkumulátorát. A LED-kijelzőn keresztül működtethető BMW i Wallbox azonnal megkezdi a jármű töltését, amint a töltőkábel csatlakozik az autóhoz.

Az alap BMW i Wallboxhoz 2016 végén további két fali töltő csatlakozik, amelyek további kényelmi és kapcsolódási funkciókat kínálnak majd. Az új töltők többek között azt is lehetővé teszik, hogy a bajor gyártó ügyfelei egyetlen fali töltővel egyszerre több járművet is kezeljenek. A BMW i Wallbox Plus automatikusan felismeri a töltőhöz csatlakoztatott autót, az ügyfelek pedig egy erre kifejlesztett okostelefon-alkalmazással is beállíthatják majd a járműtöltés sebességét, illetve idő-intervallumát. A BMW i Wallbox Connect teljes körű WiFi-kapcsolatot kínál és a BMW i Wallbox Plus funkcióin felül átfogó online vezérlést is lehetővé tesz majd. Azon túl, hogy eltérő mennyiségű árammal és más-más töltési intenzitással egyszerre több autó töltését is lehetővé teszi, az intelligens rendszer e-mailben jelez a tulajdonosoknak az előre beállított művelet végeztével, sőt mi több, a járműtöltést követő aktuális hatótávolságot is kiszámolja.

A BMW i Wallbox Plus és a BMW i Wallbox Connect az okosotthonok központi rendszerével is kompatibilis, így többek között a myGEKKO és a Loxone is képes a fali töltő mindenféle funkcióját kezelni. Az okosotthon hálózatához csatlakoztatva a BMW i3 akkumulátora a háztetőre szerelt napelemek használatával is feltölthető.

Csatlakoztatás közben a BMW i Wallboxok igyekeznek a lehető leginkább kímélni az elektromos autó akkumulátorát, amelyet indulás előtt éppen ezért optimális működési hőmérsékletre melegítenek fel. Az előmelegítés az alacsony kültéri hőmérsékletek esetén nagymértékben növeli az akkumulátor teljesítményét, hatótávolságát és élettartamát. A BMW i Wallboxokon keresztül végzett előmelegítéshez, valamint az utastér előre beállított hőmérsékletének eléréséhez a rendszer az okosotthon központi elektromos hálózatát használja fel, amelynek köszönhetően mit sem csökken a jármű akkumulátorának hatótávolsága.

Az innovatív BMW i Wallboxok mellett a bajor gyártó számos egyéb szolgáltatással is kedveskedik a BMW i3 és a jövőbe mutató BMW i8 plug-in hibrid sportautó tulajdonosainak: fali töltő installálása előtt a BMW i divízió szakemberei előre felmérik az ügyfél otthonának lehetőségeit, hogy a lehető legoptimálisabb megoldást kínálhassák, a töltési hálózat beüzemelését követően pedig karbantartással, tanácsadással és apróbb kiegészítő szolgáltatásokkal is a tulajdonosok rendelkezésére állnak.

Egyszerű járműtöltés, bármerre is vigyen az út

Számos üzemeltető által működtetett mintegy 40 000 töltőpontból álló és huszonöt országra kiterjedő nemzetközi hálózatával a BMW i divízió ChargeNow szolgáltatása az elektromos és plug-in hibrid hajtásláncú járművek legnagyobb töltési infrastruktúráját kínálja. ChargeNow-ügyfélkártyájuknak köszönhetően a szolgáltatás ügyfelei a hálózat bármely pontján egyszerűen és kényelmesen tölthetik fel járművüket, ráadásul készpénz-fizetés nélkül, azonnali számlázási opció mellett. A szolgáltatás igénybevételéhez még bonyolult és időigényes regisztrációra sincs szükség. A szabad, elérhető távolságú és megfelelő szolgáltatásokat kínáló legoptimálisabb töltőpontokat a ChargeNow okostelefon-alkalmazása minden esetben segít megtalálni, az okos applikáció pedig a BMW ConnectedDrive navigációs rendszerével is együttműködik.

BMW ConnectedDrive: technológiai mérföldkő a jármű, a vezető és a környezet közötti állandó kapcsolat létrehozása és fenntartása terén

A BMW i3 modellhez opcionális extrafelszereltségként elérhető Professional navigációs rendszer a BMW ConnectedDrive számos olyan exkluzív szolgáltatásával összekapcsolható, amelyet kizárólag a BMW i divízió járműveihez fejlesztettek ki a tervezők. Az autó hatótávolságát elemző Range Assistant opció a vezetés minden pillanatában, folyamatosan követi a navigációs rendszerbe táplált tervezett utat és a jármű aktuális helyzetét. Amennyiben a kiválasztott úti cél meghaladja a jármű hatótávolságát, a rendszer felajánlja a vezetőnek, hogy kapcsoljon ECO PRO vagy ECO PRO+ vezetési üzemmódba, miközben megkeresi az úti célhoz vezető leghatékonyabb alternatív útvonalat. Szükség esetén az intelligens funkció megjelöli a navigációs rendszer térképén az útvonal mentén fellelhető járműtöltési pontokat is.

Az egyik leginnovatívabb opció ugyanakkor a dinamikusan változó hatótávolság-térkép (Dynamic Range Map), amely a jármű éppen aktuális hatótávolságát nem csupán az akkumulátor töltöttségi szinte alapján, de a vezetési stílust, az elektromossággal működtetett kényelmi funkciókat, a kiválasztott vezetési üzemmódot, a tervezett útvonal topográfiai jellemzőit, az autó körüli aktuális forgalmi helyzetképet, a külső hőmérsékletet és a valós idejű forgalmi információkat (RTTI – Real Time Traffic Information) egytől egyig folyamatosan elemezve számolja ki és jeleníti meg.

A BMW i3 mindemellett az autó, a vezető és a környezet közötti interaktív kapcsolat terén is élvonalbeli járműtechnológiai mércét állít fel. A BMW i Remote App elnevezésű okostelefon-alkalmazás az autótól függetlenül segíti a bajor gyártó ügyfelének mindennapi mobilitását. Azon túl, hogy az applikáció a jármű leparkolása után, gyalogos közlekedés közben is útba igazítja a vezetőt, majd a végső úti cél elérése után segít neki visszatalálni a járműhöz, a BMW ConnectedDrive a Professional navigációs rendszerrel együttműködve most először úgynevezett intermodális útvonaltervezést is kínál: a rendszer ilyenkor nem csupán az autót és a jármű körüli forgalmi helyzetképet, de a tömegközlekedési eszközök lehetőségeit is valós időben elemzi, hogy szükség esetén a lehető leggyorsabb célba érkezési megoldást kínálhassa fel ügyfelének. A rendkívüli pontossággal működő, kivételesen hatékony funkció a jármű környezetének és előtte álló útvonalának forgalmi szituációit, az elérhető parkolóhelyeket, a busz-, villamos- és metróközlekedés alternatíváit, valamint a gyalogosan megtehető távolságokat egy időben, egyszerre elemzi.

A 60 amperórás akkumulátorral és a 94 amperórás akkumulátorral szerelt BMW i3 bőséges alapfelszereltségének része továbbra is az iDrive operációs rendszer, a BMW i Remote App opciók, az akkumulátor előmelegítő funkciója, a Driving Experience vezetési üzemmód-választó kapcsoló, a Professional rádió, a mobiltelefon-kihangosító szett, a légkondicionálás, a bőrkormány, a LED-es nappali menetfények, a hátsó szenzorokkal dolgozó tolatóradar (PDC – Park Distance Control) és a háztartási aljzathoz csatlakoztatható töltőkábel.

A BMW i divízióról

BMW i részlegével a BMW Group minden részletre kiterjedő alapossággal közelíti meg a jövő járműtechnológiáinak kérdéskörét: maximális hatékonyság szerint megtervezett koncepcióival és interaktív járműkapcsolatokat kínáló mobilitási szolgáltatásaival a BMW i divízió a hosszú távú fenntarthatóság prémium szintű újraértelmezését váltja valóra.

A BMW i divízió a nagyvárosi környezetbe tervezett, tisztán elektromos meghajtású BMW i3 modell és a BMW i8 plug-in hibrid sportautó jövőbe mutató párosával a világ 50 országában van jelen.

A BMW i almárka égisze alatt egyesül továbbá a BMW plug-in hibrid négykerekűit gyártó BMW iPerformance részleg és számos kiegészítő mobilitási szolgáltatás, így a DriveNow és a ReachNow autómegosztó szolgáltatások, a ChargeNow nemzetközi járműtöltési hálózat, a parkolóhely-keresést, -foglalást és –fizetési opciót is kínáló ParkNow parkolási segédlet, a nagyvárosok mobilitását forradalmasító megoldások felkarolására létrehozott BMW i Ventures társaság, vagy éppen a kormányzati és közösségi szaktanácsadásra megalapított BMW i Urban Mobility szakértői központ.

Árak:

BMW i3 – 11 880 000,-Ft (bruttó)

BMW i3 94Ah – 12 264 000,-Ft (bruttó)

BMW i3 REX* – 13 444 000,-Ft (bruttó)

BMW i3 REX* 94Ah – 13 828 000,-Ft (bruttó)

(*hatótávnövelő) Az árak érvényesek 2016 júliusi gyártástól.

* Az energia-fogyasztási értékeket az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

** A villamosenergia-költség a területtől, a szolgáltatótól és a napszaktól is függ, a sajtóközleményben szereplő érték alapját a kilowattóránkénti 0,25 eurós ár adja.

*** Az üzemanyag-fogyasztási értékeket az EU-ciklus tesztkörének mérései alapján számolták ki, az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

Az Audi TT RS Coupé és Audi TT RS Roadster a Pekingi Autószalonon mutatkozott be

Minden idők legerősebb Audi TT modelljét küldi versenybe a német márka, amelynek új fejlesztésű, öthengeres erőforrása 400 lóerőt teljesít, s semmi mással össze nem téveszthető hangon szól. A Coupé és a Roadster a Pekingi Autószalonon tartotta világpremierjét.

audi-tt-rs-coupe-roadster-autoaddikt

Erőteljes orr, nagyméretű légbeömlő nyílások, mélyre nyúló első légterelő és rögzített hátsó szárny – az Audi TT RS mindjárt az első pillantásra egyértelművé teszi, mekkora erő rejtőzik áramvonalas karosszériája alatt. Új fejlesztésű, öthengeres alumíniummotorja 400 lóerős, vagyis 60 lóerővel teljesít többet elődjénél, tekintélyes, 480 newtonméter maximális forgatónyomatékát pedig az első és a hátsó kerekekre továbbítja. A kerekek lehető legkisebb hajtásból eredő megcsúszása (kipörgés) melletti maximális gyorsulásról kipörgésgátló gondoskodik, a Coupé így álló helyzetből mindössze 3,7, míg a Roadster 3,9 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra – ennél gyorsabb még egy sorozatgyártású TT sem volt. A brutális gyorsulást – valóságos zeneként a lóerőrajongók fülének – az öthengeres motor jellegzetes hanghatásai kísérik, amelyek a kipufogórendszer két nagyméretű ovális végcsövén hangzanak fel. A far további különlegessége az új, háromdimenziós hatású OLED-lámpatestek, amelyek első ízben itt jelennek meg az Audinál a sorozatgyártásban.

Ekkora erő nyilván feszes futómű hangolást igényel. Mindössze 1,34 méteres magasságával az Audi TT RS szorosan tapad az aszfaltra, éppoly könnyedén, mint amilyen biztosan uralva a kanyarokat. Kormányzása közvetlen visszajelzései révén pilótája szinte eggyé válhat az úttal, s forgassa bármilyen intenzíven is a kiváló fogású sportkormányt, a mélyre épített és határozottan kiformált oldalpárnákkal kialakított sportülések biztos pozíciót nyújtanak számára. A Roadster esetében elegendő egy gombnyomás a nyitott autózás élvezetéhez, amely nyomán vászonteteje – mintegy 50 kilométer/óráig akár menet közben is – automatikusan nyílik.

A TT RS utastere is különösen sportos stílusú, alumínium vagy szénszál-erősítésű műanyag (karbon) elemekkel illetve „RS” feliratokkal kiegészítve. Akárcsak az R8 modellekben, a vezető itt is közvetlenül a kormánykerékről, gombnyomással indíthatja be a motort – egyértelmű utalásként a versenysport világára. A menetdinamikai szabályozórendszer szintén ilyen különleges, úgynevezett szatellit-kezelőelemmel vezérelhető, igény szerint négy üzemmódban változtatva a TT RS alapvető karakterét, a hangsúlyosan kényelmestől egészen a kifejezetten sportosig. A kijelzők egyértelműen a vezetőre összpontosítanak. Minden fontos információt a teljes egészében digitális Audi virtual cockpit 12,3 col képátlójú kijelzőfelülete gyűjt össze, a sebességtől a fordulatszámon át, egészen a navigációig. Sőt, igény szerint RS-specifikus képernyő ad tájékoztatást a gumiabroncsok légnyomásáról, a pillanatnyi forgatónyomatékról és a nehézségi gyorsulással (g) kifejezett, éppen ható erőkről. A fordulatszámhatár elérésekor kapcsolásjelző hívja fel a pilóta figyelmét, hogy a kormánykerék kapcsolóbillentyűjével vagy a sebességváltókarral váltson feljebb. Ennek feltétele, hogy az alsó fokozataiban sportosan rövidre áttételezett, kettős tengelykapcsolós váltómű manuális üzemmódja legyen aktív.

A mindenkori jól informáltság érdekében a vezető gazdag infotainment-kínálatból válogathat. Legyen éppen szó parkolóhely-keresésről, utazási vagy közlekedési információkról, üzemanyagárakról vagy időjárás-jelentésről, online-hírekről – az Audi connect sokrétű szolgáltatással jelenik meg a fedélzeten. Az utasok akár csetelhetnek is menet közben, s a rendszer kívánságra fel is olvassa a híreket. Az okostelefon és a táblagép WLAN-hotspot segítségével csatlakozhat az internetre, a mobilkészülék bizonyos alkalmazásai pedig közvetlenül az Audi virtual cockpit kijelzőfelületén jelenhetnek meg. A középkonzol rekeszében a készülék induktív módon tölthető, miközben a jármű külső antennájára csatlakozva kínál kedvezőbb vételt, s hangvezérléses utasításokra teremt összeköttetést a kívánt beszélgetőpartnerrel. Praktikus megoldás a Roadster telefon-kihangosítójának a biztonsági öv hevederében működő mikrofonja, amely mindenkor jó hangminőségű beszélgetéseket tesz lehetővé.

 

Folyamatosan növekszik a hazai márkaszervizek forgalma

Egyes márkaszervizek forgalma akár 15-20 százalékkal is emelkedett a tavalyi év során 2013-hoz hasonlítva, de 5-10 százalék közötti volt a javulás 2014-hez képest is – derült ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének kutatásából, amit az „Értünk hozzá!” kampányban résztvevő importőrök márkaszervizeinek segítségével készített el. A felmérésből az is látható, hogy jellemzően céges autókat javítanak a kereskedések, de sok magánszemély tért vissza a hivatalos javítóműhelyekhez.

volvo-markaszerviz-autoaddikt

Az “Értünk hozzá!” márkaszerviz kampány keretében a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete immáron négy éve méri a márkaszervizek teljes hálózatát, és idén is elkészítette a márkakereskedők tapasztalatait összefoglaló kérdőívét. Ebből az látszik, hogy 2015-ben 5-10 százalékos forgalomnövekedést értek el a márkaszervizek 2014-hez képest, 2013-hoz viszonyítva pedig már 15-20 százalékos gyarapodásról beszélhetünk. A szervizek arról is beszámoltak, hogy a munkadíj mellett az alkatrész forgalom is hasonló emelkedést mutatott.

Jelentős változást tapasztaltak a szervizek az ügyfélkör felosztásában: korábban kevesebb magánszemély vitte márkaszervizbe az autóját, mint cég, most ez az arány javulni látszik. Ugyan még mindig céges ügyfelek vannak többségben, de a különbség szűkül, ami legfőképp annak köszönhető, hogy egyrészt több magánszemély vesz új kocsit, másrészt pedig az idősebb autókra vonatkozó ajánlatok sok ügyfél számára vonzóak.

Legtöbben az időszaki szervizek vagy garanciális javítások kapcsán fordulnak meg a javítóműhelyekben. A biztosítási káresemények gyors ügyintézése, és javítása, valamint az akciós ajánlatok is sok ügyfelet vonzanak a márkakereskedésekhez. Tapasztalatunk szerint egyre több olyan gépkocsi kerül a márkaszervizekhez, amit független javítóműhelyek vagy sufni szervizek nem vállaltak el, vagy nem tudtak szakszerűen megjavítani. Sok esetben a márkaszervizben az ilyen javítások jelentősen olcsóbbak is voltak.

A kutatásból kiderült, hogy népszerűek a téli-nyári felkészítő ajánlatok, és az egyéb szolgáltatások, mint például a gumitárolás vagy a műszaki vizsga. A kiegészítő szolgáltatások, így a csereautó vagy taxi biztosítása, az online ügyfélkapu, a hozom-viszem szolgálat pedig növelik az ügyfelek elégedettségét.

Az “Értünk hozzá” kampányról

Tizenkilenc MGE tagvállalat (30 márka képviseletében) úgy gondolta, szakmai összefogásra van szükség annak érdekében, hogy a márkaszervizek által képviselt valós értékek kerüljenek a köztudatba. A márkaszervizek garantálják a gépjármű biztonságát, garanciát adnak munkájukra és a beépített eredeti gyári alkatrészekre. A résztvevő márkák egy közérdekű tájékoztató kampányt folytatnak, amelynek részeként létrehozták a www.ertunkhozza.hu honlapot, és az autozzbiztonsagosan.hu blogot, hogy bemutassák azokat a valós és hiteles értékeket, amelyeket a márkaszervizek képviselnek, és amelyek fontosak valamennyi autós és közlekedés biztonsága számára.

Megkezdi az első Golf visszahívást a Volkswagen

A Volkswagen megkezdi az érintett, EA 189-es típusú motorral felszerelt járművek visszahívását.

volkswagen-passat-2-0-tdi-4motion-teszt-autoaddikt-011

Az első modell, amelyhez a vevők rövid határidőre tudnak szervizidőpontot kérni, a kétliteres motorral szerelt Golf TDI Blue Motion Technology (BMT). Európában kb. 15 ezer olyan manuális váltós Golfot hívnak a szervizekbe, amelyek érintettek. A visszahívási folyamat keretében hamarosan a Volkswagen személygépjármű márka további modelljeire is sor kerül.

A műszaki intézkedések során elsődleges célkitűzés az ügyfélbarát megoldás. Éppen ezért az érintett modelleket több csoportra osztva hívják a szervizekbe annak érdekében, hogy biztosítsák az átalakítások hatékony lebonyolítását. A Szövetségi Gépjármű Hivatal (KBA) vizsgálatát és jóváhagyását követően már valamennyi érintett gépjármű-tulajdonos kapott levelet, amelyben tájékoztatták a visszahívásról. Ezeket a gépjármű-tulajdonosokat egy további levélben kérik majd egy későbbi időpontban arra, hogy a választásuk szerinti Volkswagen szervizpartnerrel egyeztessenek időpontot.  Ezt a levelet rövidesen megküldik valamennyi érintett Golf 2.0 TDI BMT tulajdonosának.

A Szövetségi Gépjármű Hivatallal szorosan együttműködve a Volkswagennek az a célja, hogy a műszaki megoldás ne okozzon változást az érintett járművek fogyasztásában, teljesítmény-paramétereiben és zajszintjében. A KBA a Golf 2.0 TDI BMT vonatkozásában megerősítette, hogy ezt a célkitűzést teljes mértékben elértük.

A Volkswagen gőzerővel dolgozik a műszaki megoldások kivitelezésén és valamennyi olyan járművön elvégzi a szükséges műszaki intézkedéseket, amelyet érint az NOx-ügy. Ez az illetékes hatóságokkal szorosan egyeztetve történik. Ennek keretében Európában a Volkswagen, mint gyártó él kijavítási jogával. A Volkswagen vásárlói számára a műszaki intézkedések kivitelezése során nem merülnek fel költségek. Ezen túlmenően a visszahívás keretében minden vevőnek megfelelő és költségmentes cserejárművet kínálunk fel.

Az érintett járművek egyebekben műszakilag biztonságosak és menetkészek, a műszaki intézkedés elvégzése előtt is korlátozás nélkül használhatók a közúti forgalomban. A szükséges műszaki intézkedések kivitelezése egész Európában a Szövetségi Gépjármű Hivatallal egyeztetett menetrend és intézkedési terv szerint történik.

[TESZT] Hyundai Tucson 2.0 CRDi HP – ez valami más

Tagadhatatlan, hogy kitűnő konfigurációval érkezett szerkesztőségünkhöz az új Hyundai Tucson 2.0 CRDi tesztautó, ugyanis minden földi jóval telepakolta az importőr. A GO! és a GO! Plus felszereltségi szintek ugyanis önmagukban véve rengeteget hozzáadnak az alap opciós listához (ami önmagában véve sem lapos), igaz, egy 10 millió forint feletti vételárral kecsegtető alternatíva esetében már el is várható, hogy minden klappoljon.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-001

Biztonsan emlékeznek a korábbi Hyundai Tucson szériákra, igaz? Nos, röviden és tömören: ez már teljesen más téma, a 2016-os modellévű Tucson, vagy akár Santa Fe (hogy a SUV kategóriánál maradjunk márkán belül) nagyon el lett találva, pont úgy, ahogyan azt az igények megkívánják, vagy ahogyan egy jelenkori szegmensen belül domborító modellnek helyt kell állnia. Nézzük is, hogyan sikerült megvalósítania a dél-koreai gyártónak a részleteket!

Klasszikus, kategórián belüli vonalakkal

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-004Először is: a Hyundai Tucson 2.0 CRDi formaterve jól eltalált. Ez már a néhány hónappal ezelőtt levezényelt menetpróbán is világos volt, persze nyilván legelőször ez az, ami szembeötlik: a hangsúlyos hűtőmaszk tengerentúli SUV irányvonalat idéz, a morcosra húzott front lámpatestek inkább a japános identitást hordozzák, míg a már-már merész formavilágot jelentő ködlámpafészek-kialakítások talán a leginkább figyelemre méltóak. Sokan egyébként kétkedve méregették a teszthét során a Hyundai Tucson 2.0 CRDi-t, mondván, ez egészen biztos, hogy valami új, de mégis ismert dolog – ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy manapság a kategóriákon belül igen nagy a párhuzam és sok esetben a hasonlóság. Valószínűleg ez okozhatja a déja vu érzését, de ez korántsem baj, eleget teszünk a trendek által támasztott igényeknek. Ennyi, nem több.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-003A Hyundai Tucson 2.0 CRDi nem is akar ebből kifolyólag többnek látszani, mint amire predesztinálva lett. Az oldalvezetés klasszikusan, unalomig ismételt SUV fazonra hajaz, ennek megfelelően az építés is magasabb, amolyan terepjárós, annak ellenére, hogy a tesztben szereplő autó maximum nyomokban hordozza a terepes képességeket a 4WD hajtáslánc révén. Amúgy meglepően jó terepes képességeket vonultat fel az autó, de erről majd a cikk vége felé, a motorizáltság és a műszaki részletek taglalásánál bővebben.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-002

Talán a leghangsúlyosabb részelemek a Hyundai Tucson 2.0 CRDi esetében a sárvédőívek, melyek nagyok, és megfelelő erősítő védelmet kaptak kavicsfelverődések, kellemetlen ajtórányitások ellen. Pont annyira túlzóak az arányok itt, amennyire még bőven belefér a sémába, a far rész megemelt záró menetfény buráit kicsit még jobban megdobja ez a domborulat. A csúcsmodell esetében sem találtunk kettős kipufogóvégződést a jobb és bal oldalakon, a jobb alsó részre került a dupla csövű krómozott csonk a sportosság demonstrálásának kedvéért.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-005

Összeségét tekintve elegáns és egyben lendületes összhatást nyújt a Hyundai Tucson 2.0 CRDi, beleépül ugyan a tömegbe, de mégis különleges mivolta kiemeli onnan egyből. Alapvetően maga a Hyundai embléma kelt érdeklődést a mainstreamhez szokott kritikusokban, valamint az az egyediség, amely az egész jelenlegi márka arculatot is meghatározza.

Levetkőzte korábbi gyermekbetegségeit az új Hyundai Tucson

S ha már elegancia, nem maradhat el a várt összhatás az enteriőrben sem. Az anyaghasználat a kategóriában már megszokott – persze magasabb felszereltségi rátától is nagyban függő – jó tapintású, minőségi megközelítés, akár a kárpitozást, akár a burkolatokat, lágyabb és keményebb műanyagokat tekintve. A kormánykerék fogása optimális, méretre is az, a küllőkre integrált kezelőszervek jól elérhetők, az egész műszeregység, illetve maga a cockpit infó közvetítése is remek.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-009

Kellemesen hangolható üléspozíciói révén nemcsak komfortos a Hyundai Tucson 2.0 CRDi, hanem vezethetőség szempontjából is minden a helyén van a szó szoros értelmében. Az első ülések fotel kényelműek, igaz, a tömöttség kicsit kemény, viszont kiválóan testre szabható az ülő- és a hátlap is; hosszabb távra kiváló lehet.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-011

A hátsó traktus hármas sora ki tud szolgálni viszonylag kompromisszumoktól mentesen 3 utazót, a fejterek rendben vannak, csakúgy, mint a térd- és lábterek is. Egyedül a vállszélességben mért értékek tűntek alacsonyabbnak a kelleténél, de akad sok más egyéb pozitívum, ami kárpótol.

Élhető környezet: a tesztelt Hyundai Tucson 2.0 CRDi ideális szabadidős programokhoz, vagy hétköznapi használatra

Például a csomagtér pontosan ilyen: 513 literes kapacitása révén remek pakolhatóság jellemzi, s ha a hátsó üléstámlákat előre hajtjuk, akár másfél köbméter is rendelkezésünkre állhat – mondjuk egy 2 fővel számolt utazás esetében.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-016Autamataváltóval a Hyundai Tucson 2.0 CRDi tesztautó 1615 kilogrammot nyom, ami bár elsőre soknak tűnhet, de ha hozzávesszük, hogy mekkora méretezésről és milyen mérvű felszereltségről szól a fáma, el is felejthetjük a sztereotípiákat. Ugyanis van nekünk egy vaskos dízelmotorunk, egy hatgangos automataváltó egységünk, valamint egy állandó összkerékhajtásunk, kardánnal, mindennel együtt. Így már nem is tűnik soknak, igaz?

Elegendő erőtartalékkal

A 2 literes közös nyomócsöves befecskendezést kapott CRDi gázolajos aggregát 185 lóerő leadására képes 4000-es percenkénti fordulatszámon, míg a 400 Newtonméternyi csúcsnyomaték már 1750-nél rászabadítható mind a négy kerékre, és tolható egészen 2750-ig.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-014

Az 1000 RPM fordulatszám-tartomány bőven elegendő ahhoz, hogy a társított 6 sebességes automataváltó által prezentált fokozatok mindig a legmegfelelőbb formájukat hozzák, sebesség- és környezet függően, jól megválasztott áttételezésekkel. Külön öröm, hogy a motor járásának, s persze az utaskabin szigetelésének köszönhetően rendkívül csendes az utazás, 130 kilométer/órás autópályatempónál törvényszerűen emelkedik a menet- és futóműzaj, de úgy éreztük, elmarad az átlagosan megszokottól.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-007Fürge gázreakciókkal válaszol a hajtáslánc az intenzív kigyorsításokra előzésnél, az automata rögtön reagál a gázpedál hirtelen lenyomásaira, a felkapcsolások pontosak, nincs motorüvöltés, végletekig kihúzott tartományok. Itt a Hyundai Tucson 2.0 CRDi kicsit talán túl is mutat kategóriáján, hiszen a precizitás, valamint a vezetési élmény faktora igencsak szerethető formában vannak jelen.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-006Ha úgy adódik, kisimítja az úthibákat, ha kell, feszesen tapasztja az abroncsokat az aszfaltra, viszont ha muszáj, lágyan csillapít szélsőségesebb terepen is. Ugyebár a Hyundai Tucson 2.0 CRDi nem terepjáró, viszont a terepes képességek meglepően jók – erről az autó már több ízben tanúbizonyságot tett, tesztjeink lefolytatása előtt a zsámbéki Driving Camp lankáin többek közt. Megfelelő terepszögekkel, kellően nagyra méretezett hasmagassággal és gázlómélységgel nem jelenthet gondot az, ha egy családi kirándulás során szélsőségesebb körülmények közt kötünk ki egy köves-göröngyös földúton, vagy netán egy 60 százalékos emelkedőt kell meghódítanunk, sáros, poros környezetben.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-013

Azt számítsuk azonban mindig bele, hogy az utcai gumik jelentős százalékban levesznek a terepes képességekből, ez mindig lebegjen a szemünk előtt.

Ahhoz képest, hogy mekkora, kifejezetten gazdaságos

Több, mint másfél tonnás önsúly ide, vagy oda, a Hyundai Tucson 2.0 CRDi üzemanyagfogyasztása igencsak meggyőző volt a tesztelések során.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-012

A 8 literes gyárilag beirányzott gyári értéket alulmúltuk 7 tizeddel, 7.3 liter/100 kilométer lett az átlag – ebbe beleszámoltuk az erdőn-mezőn át történő, alacsonyabb sebességfokozatokban kivitelezett vezetést is. Országúton szintén jobban teljesített az autó, mint ahogy elvártuk, ugyanis 5.6 literes gyári helyett 5.1 literre jött ki a százas átlag.

hyundai-tucson-2-0-crdi-teszt-autoaddikt-008

2015 Hyundai Tucson 2.0 CRDi specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű 4 hengeres turbótöltött dízelmotor

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 185 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2750 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 6 fokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4475 mm

Szélesség: 1850 mm

Magasság: 1655 mm

Tengelytáv: 2670 mm

Első gumik mérete: 255/55 R18

Hátsó gumik mérete: 255/55 R18

Tömeg, üresen: 1587 kg

Megengedett össztömeg: 2250 kg

Csomagtartó mérete: 488 liter, 1478 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 62 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 201 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.9 s (gyári), 9.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.3 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 6.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 8.0 l/100km

Országúti:5.6 l/100km

Vegyes: 6.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 170 g/km

Bővebb információ a Hyundai hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike

Magyarországon is bemutatkozott az új, 2017-es Nissan GT-R

Statikus bemutató keretein belül leplezte le a Nissan magyarországi képviselete a 2017-es Nissan GT-R modellt. Az eseményre a Nissan Gablini budaörsi szalonjában került sor.

nissan-gt-r-2017-gablini-autoaddikt-2

Az új Nissan GT-R a feljebb említett helyszínen két napon keresztül, április 29-én, illetve április 30-án volt megtekinthető a nagyközönség számára, közvetlenül a bejárattól balra lett kiállítva az ízig-vérig sportautó.

nissan-gt-r-2017-gablini-autoaddikt-3

Úgy gondoljuk, minden ok meg is van arra, hogy mára legendává nője ki magát a Nissan GT-R koncepció: ki ne emlékezne az elődre, a kultikus Nissan Skyline-ra, annak is a GT-R verziójára, vagy a még erősebb R34 változatra? Mivel 2002-ig volt gyártásban az autó, kellett jószerivel az utánpótlás – jött is, 2007-től, jóval sportosabb és megújultabb külsővel.

nissan-gt-r-2017-gablini-autoaddikt-7

Nos, a jelenlegi, 2017-es modellévű Nissan GT-R Az új Nissan GT-R most még sportosabb formatervvel, új prémium belsővel tért vissza. A megújult külsőhöz  pedig megnövelt teljesítmény is párosul: a 2017-es Nissan GT-R 3.8 literes, 24 szelepes, ikerturbós V6-os motorja már 570 lóerőt és 637 Nm nyomatékot szabadít az utakra.

nissan-gt-r-2017-gablini-autoaddikt-8

Korábban, bő 1 hónappal ezelőtt már beszámoltunk az új, 2017-es modellévű Nissan GT-R érkezéséről részletesen – cikkünk IDE kattintva olvasható.

nissan-gt-r-2017-gablini-autoaddikt-9

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft.

Évről évre egyre népszerűbb a Nagy Futam

Igazi, hamisítatlan ünnep a technikai sportok kedvelőinek a belvárosban A Nagy Futam elnevezésű rendezvény.

nagy-futam-2016-autoaddikt-2

Nem meglepően évről évre egyre népszerűbb esemény A Nagy Futam, az idén is több százezren voltak kíváncsiak a Budapest szívében megtartott eseményre, amelyen felvonult a hazai, valamint a nemzetközi autó- és motorsport krémje. 

Sőt, az Európa-bajnokságra készülő labdarúgó-válogatott, és az olimpiára hangoló magyar csapat néhány tagja is eljött – többek között Dzsudzsák Balázs, Juhász Roland, Torghelle Sándor, Feczesin Róbert, Nagy László, Gyurta Dániel, Benedek Tibor és Nagy Viktor – õk azonban természetesen csak az autogramosztásból vették ki a részüket, a „szakmázást” meghagyták a profiknak.

„Nagyon büszke vagyok rá, hogy már negyedik alkalommal ülhetek itt illusztris társaságban, az ilyen, kapun kívüli események is hozzájárulnak ahhoz, hogy hazánkban ennyire népszerûek a technikai sportok, s ezért tudtuk többek között újabb öt évre meghosszabbítani a Formula–1-es szerződésünket. Büszkék vagyunk a pálya új aszfaltjára, mint ahogy arra is, hogy harminc év után sikerült elérni, hogy a jövő héttõl egy új Volán-busz járat szállítja akár a Hungaroringre is az utasokat. Így már nem csupán a nagy események alatt közelíthető meg közösségi közlekedéssel a versenypályánk” – mondta Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Az esemény sztárvendége a korábbi Formula–1-es legenda, Gerhard Berger volt, aki egy klasszikus F1-es autóval, egy BRM-mel bemutatózott, majd pedig csatlakozott Karl Wendlingerhez és Patrick Friesacherhez, egy-egy Nascar-gép volánja mögött, s a libabõrt okozó motorhang mellett  a közönség nagy örömére rózsaszín, kék és fehér füstöt eregettek az autókból, hogy fokozzák a látványt.

„Mindig nagy élmény Budapestre jönni, már versenyzőként is szerettem. Akkoriban az volt a futam különlegessége, hogy elõször jöhettünk a vasfüggöny mögé, amikor pedig megérkeztünk, akkora szeretet és érdeklõdés fogadott minket, hogy az egyszerûen elképesztő. Attól a pillanattól fogva imádtam a magyar futamot, sok volt a szurkolóm is, igaz, talán többen ismertek a diszkóból, mint a pályáról. De a viccet félretéve, az említett élményeknek köszönhetõen, amikor hívtak, szívesen jöttem vissza, és nagyon élveztem az egész Nagy Futamot, jó volt látni, hogy milyen sokan eljöttek, és hogy mennyire szeretik itt az autósportot. A BRM is lenyûgözött, elképesztõ a hetvenes évek technikája, annyi baj volt csak, hogy ez egy viszonylag szűk autó, nem az én magasságomra tervezték. De azért csak belepréseltem magam valahogy” – viccelődött Gerhard Berger, aki egész nap vérbeli profi módjára autózott, és úgy is nyilatkozott.

Csakúgy, mint a DTM gyári pilótái, Miguel Molina (Audi), Lucas Auer (Mercedes) és Martin Tomczyk (BMW), akik megalapozták a német túraautó bajnokság szeptemberi visszatérését a Hungaroringre – aki látta őket autózni, annak biztosan megdobbant a szíve, s az biztosan vágyik majd rá, hogy versenykörülmények között is szurkolhasson nekik.

Michelisz Norbert autóját a gyári csapat már konténerbe tette, és elindította Marokkó felé, úgyhogy az utcai Hondájával bemutatózott, de a közönség így is nagyon szerette. „Minden pillanatát imádom a Nagy Futamnak, ez az idén sem volt másként. Jó érzés, hogy ennyi motorsport-szerető ember van Magyarországon, reméljük, hogy még sokszor jöhetünk a belvárosba, hogy minél közelebbről lássanak minket” – mondta Michelisz.

S hogy ehhez mit tett hozzá Baumgartner Zsolt, hazánk egyetlen Formula–1-es pilótája? Azt, hogy: „Az ilyen utcai rendezvények emberközelivé teszik az autósportot, s mivel a Nagy Futam ingyenes, ide bárki eljöhet és találkozhat a kedvenceivel. Ilyenkor az a legfontosabb, hogy lehetõleg maradandó élményt szerezzünk a nézőknek…” 

Sajnos az autós bemutató végén történt egy kisebb baleset: az egyik Ferrari a hátsó szárnyával hozzáért egy kordonhoz, amitől a kordon megütött öt nézőt. Hármat közülük biztonsági vizsgálatra kórházba szállítottak, de mindhárman csak könnyebb sérüléseket szenvedtek.

A Nagy Futam délutáni programjában a repülőgépek játszották a főszerepet, a műrepülő világbajnok Besenyei Péter alapozta meg a hangulatot (és bár az Air Race-en már nem indul, bizonyította, hogy tudása mit sem kopott), utána jött a Red Bull flottája, a Flying Bulls, majd pedig régi harci gépek, és egy Wizz Air utasszállító, ami mindig lélegzetelállító élmény a Duna fölött.

nagy-futam-2016-autoaddikt-1

A végére maradt a csattanó: Veres Zoltán műrepülő világbajnok két dél-afrikai társa, Jason Beamish és Larry Beamish társaságában Guinness-rekordot kísérelt meg. Korábban soha, senki sem repült még át kötelékben a Lánchíd alatt, most azonban ez is megtörtént. Igaz, mindenkiben megállt az ütő, amikor a kötelék bal oldalán lévõ gép (valószínűleg egy széllökés miatt) leért a vízre, a pilóta azonban elképesztõ lélekjelenlétrõl és rutinról tett tanúbizonyságot, amikor újra a levegőbe emelte.

A Hyundai drukkerparkja szuper élményt nyújt az EB szurkolóinak

A 2016-os futball Európa-bajnokság hivatalos szponzoraként a Hyundai digitális rajongói parkkal kápráztatja el a szuperdrukkereket. A kifejezetten EB-fanoknak szóló játékban meccsjegyeket és izgalmas ajándékokat nyerhetnek azok, akik a legtöbb szavazatot kapják rajongói képükre.

hyundai-tucson-euro-2016-autoaddikt

A Hyundai egy aranyos kisfilmet alkotott, amelyben egy szenvedélyes focidrukker kisfiú szemszögéből mesélik el a rajongás valódi élményét. A videóban a kisfiú nagyon sok házimunkát vállal el, hogy meg tudja venni az EB-meccsre szóló jegyét, ám mire összegyűjti rá a pénzt, elfogynak a belépők. A szülei elviszik a Hyundai Fan Park-ba, ahol fantasztikus élmény várja; rengeteg rajongóval együtt szoríthat a kedvenc csapatának.

A szerencsések már a meccsekre szóló jegyekkel ülnek a zsebükben, de sajnos nem mindenki tud személyesen eljutni az EB helyszíneire. A Hyundai online Fan Park célja megadni az esélyt a legnagyobb focirajongóknak, hogy élőben követhessék kedvenc meccseiket a francia helyszíneken. Ezért semmi mást nem kell tenni, csak feltölteni egy képet a weboldalra, amely megmutatja, hogy ő a legnagyobb rajongó Európában – kattintás IDE.

https://youtu.be/bJ0yLPMpeFU

A legtöbb szavazatot elért kép készítőjét a Hyundai ajándékjegyekkel jutalmazza. Amennyiben a nyertes rendelkezik már jeggyel, egy exkluzív személyi sofőrt biztosítanak számára, aki a stílusos érkezésben és távozásban áll majd rendelkezésére.

A második izgalmas videó közvetlen az EB előtt várható, úgyhogy érdemes nyitott szemmel járni!

2001 óta több, mint 2.5 millió MINI készült Oxfordban

Tizenöt éves jubileumi ünnepséget tartott a brit kisautó-gyártó, a MINI Oxfordban: a hagyományokkal átitatott létesítményben napra pontosan tizenöt évvel ezelőtt, 2001. április 26-án készült el az első modernkori MINI modell, egy merőben új autóipari korszak első mérföldköveként.

mini-2001-15-ev-oxford-autoaddikt

Az első újkori MINI Cooper Chili Red fantázianévre keresztelt tűzpiros karosszéria-fényezést viselt, amelyet a tetőn és a visszapillantó-házakon hófehér árnyalat hozott kontrasztba. A prémium szegmens eredeti kisautójának újjászületésével a létesítmény és a brit gyártó életében egyaránt páratlan sikertörténet vette kezdetét: 2001 óta több mint 2,5 millió MINI modell látott napvilágot az oxfordi üzemben, a rendkívül népszerű kisautók pedig a világ több mint 110 országában találtak gazdára.

A MINI oxfordi létesítményét mind a mai napig a világ legkorszerűbb autóipari üzemei között tartják számon. A gyárban dolgozó munkatársak létszáma a kezdeti 2 400-ról az elmúlt tizenöt év során 4 500-ra nőtt, a gyártósorokon pedig naponta mintegy 1 000 MINI készül el, megállás nélkül, három műszakban. Az üzem egyik kivételes sajátossága a gyártósorok példátlanul magas fokú rugalmassága: az oxfordi gyárban jelenleg a MINI modellpalettájának négy karosszériaváltozata készül. Mindegyik autó az ügyfelek egyéniségének tökéletes tükörképeként ölt testet, az opcionális extrafelszereltségek, a karosszéria-fényezési lehetőségek, az utastéri kiegészítők és árnyalatok, valamint a kárpitváltozatok rendkívül széles palettájának köszönhetően. A sportos kisautók szimbólumai, a vadonatúj MINI John Cooper Works modellek ugyancsak „egyenesen Oxfordból” érkeznek. „Napi ezer darab, egyénre szabott prémium kisautó legyártása nem kis feladat, amelyet munkatársaink napról napra rendkívüli alázattal és kivételes szaktudással készítenek” – mondta Frank Bachmann, a MINI oxfordi létesítményének menedzsere.

Az oxfordi autógyártás története mindeközben már több mint egy teljes évszázadra tekint vissza. 1931-ben a brit létesítmény gyártósoráról már a Morris Oxford modell gurult le, amelyet különleges kialakítású hűtőrácsa miatt akkoriban csak „Bikaorr” fantázianéven emlegettek. A milliós értékesítési darabszámot az üzem történetében elsőként az 1948 és 1971 között gyártott Morris Minor négykerekű lépte át.

A klasszikus Mini születése évétől, 1959-től egészen 1968-ig készült Oxfordban, Morris Mini-Minor néven. A döntés, hogy az újkori MINI is már a kezdetektől itt készüljön, már 2000 tavaszán megszületett. Az üzem széleskörű, rekord sebességű modernizálási folyamata mindössze tizenhárom hónapig tartott, mire minden teljesen készen állt a kisautó szegmens újabb forradalmára. A brit kisautó-klasszikus modern újraértelmezésének megszületésével rendkívül látványosan indult a XXI. századi autógyártás. Az új MINI a termelés beindítása után nem sokkal átlépte az előre kitűzött értékesítési volument, a modellpaletta pedig egy második karosszéria-változattal gazdagodott: az első MINI Cabrio 2004 tavaszán gurult le az oxfordi üzem gyártósoráról.

A 2006 őszén bekövetkezett generációváltással párhuzamosan a MINI termelési folyamatai a brit kisautó-gyártó Oxfordból (karosszéria- és vázépítés, fényezés, illetve összeszerelés), Swindonból (présüzem) és Hams Hall-ból (erőforrás-termelés) álló gyártási háromszögébe költöztek át. A termelési háromszög folyamatos bővítése és modernizálása lehetővé tette, hogy a gyártási volumen fokozása mellett a MINI modellpalettája is újabb karosszéria-változatokkal bővüljön. Az ezredforduló óta a BMW Group több mint 1,75 milliárd angol fontot fektetett be Nagy-Britanniában működő gyártási hálózatába.

2007 őszén megkezdődött Oxfordban a megnövelt tengelytávú, nagyobb terhelési kapacitású és forradalmian innovatív ajtórendszerrel felszerelt új MINI gyártása: az új MINI Clubman nagyszerű értékesítési mutatókat produkált a hagyományos ajtókkal szerelt MINI Cooper és a nyitott tetős MINI Cabrio oldalán. A nyitott tetős kétajtós második modellgenerációja pontosan a márka 50. évfordulóján érkezett meg a piacra, 2011-ben pedig a MINI Coupé, majd egy évvel később a második nyitott tetős prémium kisautó, a MINI Roadster is csatlakozott a palettához.

Prémium szintű vezetési élményükkel a MINI modellpalettájának Oxfordban készülő tagjai minden korábbinál szélesebb célcsoportot varázsolnak el. A háromajtós MINI mellett napjainkban már a vadonatúj ötajtós MINI is a paletta nagy sikernek örvendő tagja. Akárcsak a vadonatúj MINI Clubman, amely immáron a prémium kompakt szegmens meghódítását tűzte ki célul maga elé. A hatajtós járműkülönlegességek ezúttal is Oxfordban látják meg a napvilágot – nem csupán elsőkerék-meghajtással, de mostantól intelligens ALL4 összkerékhajtással is.

LEGFRISSEBB

Fogadás a magyar válogatottra: így növeld a nyerési esélyeid Mostbeten 

0
 A magyar labdarúgó-válogatott teljesítménye az elmúlt években újra felkeltette a sportfogadók figyelmét. Akár szenvedélyes szurkolóként, akár gyakorlott fogadóként követi valaki a nemzeti csapat szereplését,...

TESZTJEINK