Főoldal Blog Oldal: 431

Kategóriájának legnépszerűbb autója a SEAT Alhambra

A SEAT Alhambra a 2015-ös év abszolút győztese. A Maxivan kategóriában a legjobb cégautóvá, az egyterűek szegmensében pedig a legnépszerűbb taxivá választották. Ehhez most még az Auto Trophy 2015 cím járul a Van/MPV Import kategóriában.

seat-alhambra-elismeres-auto-trophy-2015-autoaddikt

Az autóipar egyik legelismertebb kitüntetése, az Auto Trophy. A SEAT az új Alhambra modelljéért a Van/MPV Import kategória 2015. évi Auto Trophy díját nyerte el. „Az Auto Trophy azért oly különleges kitüntetés számunkra, mert a nyerteseket egész Németország autórajongói választják. Ezzel a címmel ismét bebizonyosodott, milyen népszerű a SEAT Alhambra” – mondta Dr. Andreas Offermann, a SEAT értékesítési és marketing igazgatója, aki szemmel láthatóan büszkén vette át a díjat.

A SEAT Alhambra nyerte az Auto Trophy 2015-öt

Az Alhambra az olvasók körében a legnépszerűbb egyterű. 26 autós szaklap olvasóit és a Bauer Media Group számos internetes portáljának felhasználóit kérték, hogy szavazzanak postai úton vagy e-mailben. 6 nemzetközi és 17 nemzeti kategóriában így 74.921 olvasó és internet-felhasználó döntött az „Auto Trophy 2015” esetében.

Sokan közülük különösen az Alhambra iránt lelkesedtek. Ez tulajdonképpen nem csoda, hiszen a SEAT ezzel a típussal már 2014-ben is eladási rekordot ért el. Innováció, élvezetes vezetés, kiváló használati érték és biztonság – ezek azok a tulajdonságok, amelyek az Alhambra új nemzedékét is leginkább jellemzik. Meggyőző koncepciója a legnagyobb mértékű funkcionalitást és a legmodernebb technológiát egyesíti kiváló minőséggel és kidolgozással.

Sikeres a Ford Falubusz program

Az Falubusz program, mely teljes egészében európai forrásból teszi lehetővé a települések önkormányzatainak személyszállító járművek beszerzését, a Ford számára is kedvező eredményekkel zárult.

ford-falubusz-program-autoaddikt

„A Ford idei haszongépjármű alapú személyszállító gépjárműveinek értékesítésében fontos szerep jut a Falubusz program keretén belül történő értékesítésnek. Országszerte valamennyi Ford márkakereskedő adott át buszokat a térségben lévő kistelepülések önkormányzatainak, és civil szervezeteinek, és vállalja a buszok rendszeres karbantartását is.  A Ford sikerének titka ebben a programban a Transit modellek széles választékán és variálhatóságán túl a modelljeink DEKRA által is minősített alacsony üzemeltetési költsége volt, amely piacvezető a kategóriájában” – nyilatkozta Szamosi Viktor, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója.

4 és fél milliárd dollárt fektet a Ford elektromos autókkal kapcsolatos fejlesztésekbe 2020-ig

2020-ig a Ford további 4.5 milliárd dollárt fektet az elektromos járművekkel kapcsolatos fejlesztésekbe, és annak kutatásába, hogyan nyújthat a márka még teljesebb élményt vásárlóinak – s mindezt azért, hogy a közlekedési módok átformálásával javítsa az emberek életminőségét.

ford_startup

A vállalat 2020-ig 13 új elektromos járművel gyarapítja termékkínálatát, s az évtized végére a világszerte árusított Fordok több mint 40 százaléka elektromos hajtású lesz. Az elmúlt öt évben ez a Ford legnagyobb szabású befektetése az elektromos járművek terén.

Jövőre érkezik az új Focus Electric, amelynek vadonatúj egyenáramú gyorstöltője várhatóan 30 perc alatt 80 százalékos töltöttséget és 160 kilométeres hatótávolságot biztosít majd (az amerikai szabványok szerint), ami két órányi megtakarítást jelent a jelenlegi Focus Electric modellhez képest.

Az új Focus Electric – amelynek gyártása a jövő évben kezdődik – a következőket kínálja az európai és észak-amerikai vásárlók számára:

  • SmartGuide felhasználói interfész EcoGuide LCD műszeregységgel; a sokféle módon személyre szabható felületeken a vezető nyomon követheti a pillanatnyi energiafelhasználást, így maximális hatékonysággal használhatja járművét
  • A Féksegéd funkció arra ösztönzi a vezetőt, hogy fokozatos fékezéssel a lehető legtöbb energiát táplálja vissza az akkumulátorba
  • Élvezetes menettulajdonságok és agilis kormányreakciók annak érdekében, hogy a vezető szinte eggyé válhasson az autóval

A Ford arra törekszik, hogy mind több elektromos járműve révén megfeleljen annak az egyre erősebb, világméretű trendnek, ami a tisztább üzemű és alacsonyabb fogyasztású autók felé fordítja a vásárlók érdeklődését.

A Ford Európára és Ázsiára is kiterjeszti az elektromos járművekkel kapcsolatos kutatás-fejlesztési tevékenységeit, globális mérnökcsapatok segítségével gyorsítva fel az akkumulátor-technológia tökéletesítését, s ezáltal új piaci lehetőségeket tárva fel.

Élményközpontú tervezési szemlélet

A Ford továbbra is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a piacon kifejezetten olyan márkaként tartsák számon, amely a vásárlói élményre összpontosít – és nem csupán a járművek tekintetében. A vállalat ezt figyelembe véve alakítja termékfejlesztési folyamatait.

“Az előttünk álló kihívás lényege nem az, hogy ki kínálja a legtöbb technológiát egy adott járműben, hanem hogy ki állítja rendszerbe ezeket a technológiákat úgy, hogy azok a lehető legtöbb élményt és örömöt nyújtsák a vásárlóknak” – vélekedett Raj Nair, a Ford Motor Company termékfejlesztési alelnöke és technikai vezetője. “Az ügyfelek szokásainak tanulmányozása révén jobban megérthetjük, hogy a vásárlók milyen terméktulajdonságokat preferálnak, s így a jövőben még magasabb szintű élményt biztosíthatunk számukra.”

A hagyományos piackutatások mellett ezért a Ford globális, tudományos társadalomkutatásokat is folytat, tanulmányozva az emberek és a járművek kapcsolatát, s ezáltal olyan kognitív, szociális, kulturális, technológiai és gazdasági viselkedésmintákat állapít meg, amelyek hatással lehetnek termékei tervezésére.

“Ez az új munkamódszer a marketing, a kutatás, a tervezés és a dizájn eredményeit egyesítve újszerű vásárlói élményt teremt – sokkal hatékonyabban annál, mint amikor egyenként fejlesztünk ki különféle rendszereket és technológiákat, amelyeket utólag integrálunk egy adott termékben” – tette hozzá Nair. “A hagyományos üzleti technikák mellett az antropológusok, a társadalomkutatók, a gazdasági elemzők, az újságírók és a dizájnerek tapasztalatait is felhasználjuk termékfejlesztési eljárásaink átalakításához, hogy a végeredmény emberek millióinak számára jelenthessen új élményeket és életminőségük javulását.”

Jövőre a Ford kétszer annyi projektjében alkalmaz néprajzi kutatási eredményeket, mint idén.

A társadalomtudósok csoportja hónapokat töltött az olyan témák feltérképezésével, mint a luxusszínvonalú közlekedés jövője, vagy hogy hogyan viszonyulnak az emberek az autóikhoz, illetve hogy milyen szerepet játszanak a pickupok a klasszikus értelemben vett vidéki Amerikában.

A termékfejlesztésben újabb változást hoz, hogy a dizájnerek ezentúl nemcsak vázlatokat készítenek új ötleteikről, hanem teljes körű illusztrációkon ábrázolják a vásárlói élményt, amit az adott jármű ígér. A vásárlói élményben ráadásul már nem csupán a tárgyi, hanem egyéb (például szoftveres) élmények is szerepet játszanak.

A vásárlói élményre alapozott tervezési technika a Ford Intelligens Mobilitás terv továbbfejlesztésében is fontos szerepet játszik; a terv célja új szintre emelni az összeköttetést, a mobilitást, az önjáró autókat, a felhasználói élményt és az adatelemzést.

“Autógyártó és mobilitási vállalatként többre kell törekednünk annál, mint hogy olyan járműveket készítünk, amelyekkel az emberek eljuthatnak A-ból B-be” – mondta Nair. “Arra törekszünk, hogy vásárlóink szinte természetes módon kerüljenek kapcsolatba járműveinkkel, és folyamatosan keressük annak a módját, hogy örömöt szerezzünk nekik, és megszépítsük az életüket.”

Az akkumulátorok kutatás-fejlesztési munkáinak felgyorsítása

A Ford elektromos autókkal kapcsolatos kutatásainak globális kiterjesztése révén a vállalat Elektromos Autó Tervezési részlegei virtuálisan, egyazon időben megoszthatják egymással a fejlesztés alatt álló technológiákat és akkumulátor-teszteket, így az új technológiák kidolgozása új lendületet kap, ráadásul a költséges prototípusokból is kevesebbre lesz szükség.

A Ford mindezt Európára és Kínára is kiterjeszti, felgyorsítva ezzel az akkumulátor-technológia kutatás-fejlesztési munkáit. A HIL nevű innovatív hardver- és szoftverrendszer használatával a globális mérnökcsapat virtuális környezetben tesztelheti az akkumulátorokat és vezérlőrendszereiket, sokoldalúan modellezve, hogyan viselkednének ezek a technológiák a világ különböző – gyakran nagy igénybevételt jelentő – környezeteiben.

“Az akkumulátor minden elektromos autó lelke, ezért arra kell törekednünk, hogy a következő több mint 15 év során egyre inkább vezető szerepbe kerüljünk az akkumulátorok kutatása és fejlesztése terén” – nyilatkozta Kevon Layden, a Ford Elektromos Hajtás programjának igazgatója.

A Lexus RX kitűnő gyalogosvédelmi teljesítményt nyújt – megvan az Euro NCAP vonatkozó tesztje

A vadonatúj Lexus RX ötcsillagos minősítést érdemelt ki a nagy presztízsű Euro NCAP biztonsági vizsgálatán. Az egyedi részpontszámok minden egyes vizsgálati területeken messze meghaladták az ötcsillagos minősítéshez szükséges minimális értéket; az új Lexus kategóriájának egyik legbiztonságosabb képviselője.

lexus_rx_350_f_sport_1A Lexus RX 91 százalékos eredményt ért el a felnőtt utasvédelmi vizsgálatokon, míg a gyermek utasvédelmi teszteken 82, a gyalogosvédelem terén 79 százalékot teljesített. A biztonsági segédrendszerek vizsgálati pontban 77 százalékot érdemelt ki.

Kiváló, 79 százalékos összesített eredményével az RX az Euro NCAP által valaha tesztelt összes szabadidőjárműnél (nagyméretű terepjáró kategória) kiválóbb gyalogosvédelmi teljesítményt nyújtott.

A gyalogosvédelmi teljesítménnyel kapcsolatban az Euro NCAP szakértői kiemelték, hogy az RX maximális pontszámot kapott a gyalogos lábszárának és medencetájékának védelmére, miközben a fej védelme ugyancsak túlnyomórészt jó volt.  Ezen a biztonsági területen egyébként a Lexus a mértnél is előrébb jár, mivel a modell összes kivitelén elérhető, autonóm vészfékrendszer aktívan felismeri a gyalogosokat. Ezt a rendszert azonban az Euro NCAP majd csak 2016-tól értékeli, így ezúttal nem jelentett plusz pontot a modellnek.

Az Euro NCAP munkatársai azt is kiemelték, hogy a biztonsági segédrendszerek kategórián belül szokásosan értékelt technológiák egytől egyig a Lexus RX alapfelszerelésének részét alkotják.

Az RX a prémium szabadidőjárművek kategóriájának legfejlettebb, legteljesebb körű aktív biztonsági funkcióit kínálja alapfelszerelésként. A Lexus Safety System+ olyan szolgáltatásokat tartalmaz, mint:

  • Az ütközés előtti biztonsági rendszer, amely egy előre tekintő kamera és egy ultrahangos radar segítségével észleli az RX előtt lévő járműveket és gyalogosokat
  • A távolságtartó tempomat, amely segít a vezetőnek a biztonságos követési távolság tartásában, akár rendkívül alacsony sebességű haladás során is
  • A sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) és a sávtartó asszisztens (LKA), amelyek észlelik, ha az autópályán haladó új RX kezd kilépni aktuális forgalmi sávjából, és segítenek a vezetőnek biztonságosan visszakormányozni a járművet a helyes nyomvonalra
  • Az automatikus távolsági világítás, amely észleli a szemből érkező, illetve az RX előtt, azonos irányban haladó járműveket, és önműködően vált át a tompított, illetve távolsági világítás között
  • A jelzőtábla-felismerő rendszer, amely előre tekintő kamera segítségével észleli a legfontosabb figyelmeztető és tiltó táblákat, majd azokat megjeleníti a multi-információs kijelzőn, ezzel csökkentve annak veszélyét, hogy a sebességkorlátozások, sávlezárások és egyéb fontos tudnivalók elkerülik a vezető figyelmét

Noha az Euro NCAP ezeket nem értékeli, a Lexus RX fedélzetén megtalálható, a gyalogosok és az utasok hathatós védelmét szolgáló biztonsági funkciók között feltétlenül említést érdemel az opciós holttérfigyelő rendszer, a hátsó keresztirányú forgalomfelügyelet, a csóválásra figyelmeztető rendszer, amely a vezető éberségének csökkenésére utaló jeleket észleli, valamint a 360 fokos panoráma monitor.

Átadták a százötvenezredik autót a BMW Welt-ben

Múlt hét péntek különleges nap volt a BMW Welt történetében, hiszen a bajor gyártó 2007-ben megnyitott élménykomplexuma immáron százötvenezredik járműátadásához érkezett.

shannon-lantzy-jared-lantzy-bmw-welt-150-ezredik-autoaddikt

A jubileumi tulajdonosok, Shannon és Jared Lantzy egészen az Egyesült Államokból, a Maryland állami Silver Spring-ből utaztak Németországba, hogy a BMW Welt-ben vegyék át vadonatúj autójukat, egy BMW 328i xDrive Sports Wagon modellt*. A rendhagyó ünnepséget követően a BMW Group exkluzív látogatásra invitálta a párt a BMW müncheni gyárába és a BMW Welt-be.

Kontinenseken átívelő utazás a vezetés élményéért

Új autót vásárolni mindig különleges érzés, látványos járműátadásaival azonban a BMW Welt mindezt életre szóló élménnyé varázsolja. Olyannyira, hogy 2007-es megnyitása óta a világ minden tájáról érkeztek ügyfelek a BMW Welt-be, hogy a bajor gyártó otthonában találkozzanak először kiválasztott kedvencükkel. Shannon és Jared Lantzy párosa a százötvenezredik, aki a BMW élménykomplexumában vehette át vadonatúj autóját. A jubileumi BMW 328i xDrive Sports Wagon tulajdonosait eme különleges alkalomból Oliver Rademacher, a BMW Welt látogatóközpontjának és járműátadási részlegének vezetője köszöntötte, miközben a komplexum dolgozói hatalmas számokat felemelve írták ki a magasba, hogy „150.000”. Az Egyesült Államokból érkező páros a BMW Welt minden munkatársának külön köszönetét fejezte ki a nagyszerű fogadtatásért és a felejthetetlen élményért.

„Az elmúlt közel nyolc esztendőben összesen százötvenezer új autót adtunk át a BMW ügyfeleinek, akik a káprázatos modellek mellett életre szóló élménnyel is gazdagodtak nálunk. Az új autó átvétele mindig különleges érzés, és mi ezt igyekszünk a legmagasabb fokú élménnyé varázsolni. Ügyfeleink a világ minden tájáról nagy szeretettel érkeznek hozzánk” – fogalmazott Oliver Rademacher.

Miután átvették új autójuk kulcsait, a 35 éves szaktanácsadó és férje a BMW Group jóvoltából különleges látogatáson vehettek részt a BMW Welt-ben és a bajor gyártó müncheni üzemében, ahol a gyártási és összeszerelési folyamat kulisszái mögé is bepillantást nyertek.

Egy kézzelfogható, életre szóló élmény

Az ünnepélyes járműátadás a BMW Welt egyik kulcsfontosságú funkciója. Az élménykomplexum központi csarnokát úgy építették meg, hogy az új autóval való első találkozás felejthetetlen emlék legyen a BMW minden ügyfele számára.

A BMW Welt idén számos ünnepélyes rendezvénynek és gálaestnek is otthont adott. Szeptemberben itt vehette át a tízmilliomodik 3-as limuzint a BMW egyik bajorországi, járművezetési oktatóként dolgozó ügyfele, majd október végén ugyanitt adta át tulajdonosának a vadonatúj BMW 7-es sorozat első képviselőjét is a bajor gyártó. A „Luxury 7” elnevezésű rendezvényen számos meghívott, kiemelkedő személyiség is tiszteletét tette.

2015-ben több mint 22 000 új autót adott át ügyfeleinek a bajor gyártó a BMW Welt-ben. Az élménykomplexum kiállítócsarnoka felett húzódó „nagyszínpad” naponta 80-120 járműátadásnak ad otthont, de nem ritka a napi 160 felejthetetlen találkozás sem. Az ünnepélyes járműátadások csúcspontja az, amikor az új tulajdonosok először gurulnak ki München útjaira kiválasztott kedvencükkel.

A BMW Welt a világ minden tájáról vonzza az ügyfeleket

A BMW Egyesült Államokban és Kanadában élő ügyfelei új autó vásárlásakor egy különleges, „Európai átadás” elnevezésű csomagot is megrendelhetnek, amely a BMW Welt-béli ünnepélyes járműátadáson túl egy exkluzív európai autózást is magába foglal, az öreg kontinens leggyönyörűbb nagyvárosainak érintésével. A bajor gyártó élménykomplexumába idén a világ minden tájáról érkeztek ügyfelek, köztük egy harmincöt fős kanadai csoport is, amelynek tagjai hat nap alatt hat európai országon utaztak át vadonatúj autójukkal, mintegy 1 000 kilométeren. A felejthetetlen utazás után a BMW Group megszervezte, hogy a csoport autóit hajókkal szállítsák át a tengerentúlra, ahol az ügyfelek ismét volán mögé ülhettek a vezetés élményéért.

Nissan: a jövő töltőállomása

A Nissan, a világ vezető elektromosjármű-gyártója újabb betekintést ad a jövő töltőállomásáról alkotott elképzelésébe, amelyet az innovatív Foster + Partners építészirodával közösen tervezett. A 20 másodperces videóban az a végleges koncepció látható, mely jövő márciusban kerül majd bemutatásra.

nissan-jovo-toltoallomasa-autoaddikt

David Nelson, a Foster + Partners vezető tervezője a következőket nyilatkozta: „Az elkövetkező 10 évben az épített környezet rendkívüli mértékben meghatározza az emberek életét. Az önvezető autók, a mesterséges intelligencia és a hálózatba kapcsolt megoldások rohamos elterjedése várható, nekünk, építészeknek pedig az a feladatunk, hogy inspiráljuk és támogassuk ezt a változást.

Ha olyan városokat szeretnénk alkotni, melyek bennünket szolgálnak, meg kell ragadnunk ezeket a fejlesztéseket, és integrálnunk kell azokat a technológiákat, amelyek megkönnyítik a városlakók életét.”

A Nissan a múlt hónapban bemutatott egy olyan 7 kW-os járművet, amely könnyűszerrel képes egy nagyobb akkumulátorcsomag (például a japán Atsugiban található kutatási és fejlesztési központban fejlesztés alatt álló, 500 km-es, 60 kW-os csomag) egy éjszaka alatt történő feltöltésére.

Richard Candler, az innovatív termékstratégiáért felelős ügyvezető igazgató elmondta: „2010 óta a zéró-emissziós autózás élvonalában vagyunk, és számunkra ez a projekt arról szól, hogy ösztönözzük az embereket: csatlakozzanak hozzánk ezen az úton.

A minket körülvevő világ folyamatosan változik, és szerintünk ez a változás különlegesen izgalmas dolog. Úgy véljük, hogy a hálózatba kapcsolt városok elterjedésével az üzemanyag-feltöltés a napi életünk szerves részévé válhat – a szigetszerű kialakítás a múlté.”

A Nissan ezen a héten Párizsban az ENSZ éghajlat-változási konferencián (COP21) bejelentette az innovatív Vehicle to Grid (V2G) rendszer kifejlesztését és a használt akkumulátorok felhasználására vonatkozó kutatás eredményeit, amely lehetővé teszi, hogy a tulajdonosok önálló „energia-elosztó központként” használják autójukat, vagyis elektromos áramot tároljanak az autó akkumulátorában, vagy visszatáplálják az áramot az elektromos hálózatba.

Autobest 2016 díjat kapott az új Fiat Tipo

A 2001-ben létrehozott független szervezet, az Autobest nemzetközi zsűrije a Fiat Tipo-nak ítélte az Autobest 2016 díjat.

fiat-tipo-autobest-2016

Az eredmény újabb igazolása a modell kiemelkedő funkcionalitásának: a Tipo vásárlója a lehető legtöbbet kapja a pénzéért, a Fiat funkcionális modellcsaládjának meghatározó koncepciójával összhangban. A Tipo pontosan azt kínálja, amit az ügyfelek leginkább nagyra értékelnek az egyszerű felszereltségi struktúra és áttekinthető pénzügyi ajánlat mellett.

A 26 európai országot (és ezzel a földrész lakosságának 91 százalékát) képviselő 26 autós újságíróból álló zsűri összesen 1492 pontot adott a Fiat Tipo-nak. Az értékelés 13 különböző szempont szerint zajlott, beleértve a formatervet, a komfortot, az üzemeltetés költséghatékony voltát, a vezethetőséget, a vételárat, a szervizhálózatot, az alkatrész-ellátást, a sokoldalúságot és a használtpiaci értéket. Röviden összegezve: az az autó nyerheti el a díjat, amelyik a legjobb ajánlatot testesíti meg az európai vásárlók számára

Az idei évben az új Fiat Tipo végzett az élen, megelőzve a másik négy döntős modellt: az új Opel Astrát, az új Hyundai Tucsont, a Honda CRV-t és a Mazda CX-3-at. A zsűri értékelése szerint a Fiat Tipo kiemelkedő jellemzőkkel bíró termék, amely az átlagos európai vásárló számára elengedhetetlen összes értékkel rendelkezik, a formatervtől a motorokon át az érzékelhető minőségig; a komforttól a sokoldalúságon át a kiemelkedő ár/érték arányig.

Az új Fiat Tipo kiemelkedő eredménye egyben új rekordot jelentett az Autobest díjak történetében: a Panda (2003) és a Linea (2008) után, a Tipo a harmadik Fiat modell, amely a nagypresztízsű díjban részesült. A díjátadó ünnepségre 2016 februárjában, Milánóban kerül sor. Idén első alkalommal szavazott kibővített zsűri az Autobest jelöltjeire: az értékelés során tizenegy új tag képviselte Ausztriát, Belgiumot, Franciaországot, írországot, Olaszországot, Hollandiát, Norvégiát, Portugáliát, Spanyolországot, Svédországot és az Egyesült Királyságot.

A Fiat Tipo értékesítése decemberben megkezdődött Olaszországban. A modell fogadtatása rendkívül kedvező volt, a legelső hétvégén több mint ezer megrendelést vettek fel az új autóra. A modellt jövő tavaszig az európai, közel-keleti és afrikai (EMEA) térség minden piacán – összesen negyven országban – vezetik be, hazánkba február közepén érkezik.

Ami a részleteket illeti, az új modell a tágas csomagteret (520 liter) kompakt befoglaló méretekkel kombinálja: 4,53 méter hosszú, 1,79 méter széles, és 1,50 méter magas. A 2,64 méteres tengelytáv nagyban hozzájárul a kiemelkedő térkínálathoz. Mindezen értékeket kívül-belül hamisítatlan olasz formaterv teszi még hangsúlyosabbá, így a Tipo túlzás nélkül egyedülálló ajánlat a kategóriában.

Az új modell elöl független McPherson rugóstagokat, hátul csatolt hosszlengőkarokat alkalmazó, kiforrott felfüggesztése precíz vezethetőséget, kiemelkedő úttartást és kiváló rugózási komfortot biztosít. Mindkét konfiguráció a lehető legkönnyebb kialakítást kapta, így maguk is hozzájárulnak a takarékos üzemhez.

Hamisítatlan Fiathoz illő módon az új Tipo egy sor olyan, ötletes megoldást vonultat fel, amelyek minden utasa számára élvezetesebbé teszik a fedélzeten töltött időt. Ilyenek a bőséges alapfelszereltség, vagy a külön megrendelhető Uconnect rendszer, amely 5 colos színes érintőképernyőt, Bluetooth mobiltelefon kihangosító rendszert, audio streaming funkciót, szöveges üzenet felolvasást és hangfelismerést, AUX és USB csatlakozókat, iPod integrációt, valamint a kormánykeréken elhelyezett kezelőszerveket kínál; emellett külön kérésre tolatókamerával és TomTom 3D Touch műholdas navigációs rendszer is választható.

A típusnév legendásnak számít a Fiat háza táján: a márka több mint egy évszázados fennállása alatt számos alkalommal használta már a patinás Tipo elnevezést. A nagy becsben tartott nevet viselő modellek egyike az a típus volt, amelyből 1988 ás 1995 között csaknem kétmillió darab talált gazdára, és amelyik 1989-ben elnyerte az Év Autója címet, nem utolsó sorban sokoldalúságának, tágas helykínálatának és kompakt méreteinek köszönhetően. Ugyanezekkel a győztes jellemzőkkel találkozhatunk az új Tipo esetében: a praktikus, funkcionális modell a Fiat legjobb hagyományaival összhangban a létező legkiválóbb ár / felszereltség arányt kínálja, ami végső soron minden autó legfontosabb értékmérője.

A Fiat Tipo-t Olaszországban, a Fiat formatervezési központjában tervezték; Törökországban, az FCA csoport egyik legnagyobb kutatás-fejlesztési központjával: a  Tofaş R&D-vel együttműködésben fejlesztették; és a világ egyik legkiválóbb autóipari gyártólétesítményében, a világszínvonalú gyártási folyamataiért aranyéremmel jutalmazott bursai (Törökország) Tofaş üzemben gyártják.

Már Ferihegyen is tudunk elektromos autót tölteni

Újabb elektromos autó töltőállomással bővült a hazai hálózat, miután átadták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. Terminál parkolójában létesített egységet. A beruházás az ELMŰ és partnere, az ABB közreműködésével valósult meg.

abb-toltopont-elektromos-autozas-budapest-airport-ferihegy-autoaddikt

A jelenlegi legkorszerűbb gyorstöltővel a japán és az európai szabvány szerint gyártott típusok is „megtankolhatók” akár olyan rövid idő alatt, amíg egy utast a gép leszállása után megvárunk az érkezési csarnokban, a Budapest Airport a töltő használatáért nem számít fel külön díjat.

A repülőtéri parkoló legújabb fejlesztése, egy ún. villámtöltő áll mostantól az elektromos autót használók rendelkezésére a 2. Terminálhoz tartozó Terminál parkolóban. A jelenleg kapható legkorszerűbb töltő, amivel egyszerre két autó tölthető egyen- vagy váltóárammal, a svájci ABB magyarországi gyártó üzeméből érkezett a repülőtérre, a telepítéshez szükséges infrastruktúra kiépítését pedig az ELMŰ biztosította és az üzemeltetést is ők látják el. A töltőoszlop erős napsütésben is jól olvasható 8 hüvelykes kijelzőjén könnyen nyomon követhető a töltés állapota, a működtetéshez nem kell szaktudás vagy külön regisztráció, csak csatlakoztatni kell az autóhoz és a töltés elindul.

A villámtöltő különlegessége, hogy akár 15 perc alatt is 30-ról 80 %-ra feltölthető egy 24 kWh-s akkumulátorral szerelt autó (pl. a leggyakoribb típus, a Nissan Leaf) amivel újabb 100-120 kilométer tehető meg. Ez az idő pedig éppen elég, ha egy utast kísérünk ki a repülőtérre, vagy várunk meg a járat leszállása után. A repülőtér a parkolási díjon felül egyelőre nem számít fel plusz díjat a vételezett áramért. A töltő támogatja a jelenleg legelterjedtebb, egyenárammal működő CCS és CHAdeMO szabványokat, de normál hálózati váltóárammal is tud tölteni – ebben az esetben a töltés kicsit lassabb, igaz, a töltőoszlopról még így is rövidebb idő alatt tölt fel, mint egy otthoni fali konnektorból.

Lepsényi István, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára méltatta, hogy az új elektromos töltőállomás átadása szervesen illeszkedik a kormány Jedlik Ányos Tervének megvalósításába és kifejtette: „A hazai e-mobilitás program megvalósítása érdekében a jövőben összesen 150 hasonló elektromos autótöltő állomás átadását tervezzük az országban. A célunk az, hogy e program révén Magyarország teljes egészében keresztülautózható legyen a korszerű, elektromos meghajtású járművekkel. Látni kell, hogy  mindenki csak nyerhet az ilyen járművek elterjedésével, hiszen csökken a környezetszennyezés, a károsanyag-kibocsátás és a zajártalom. A magyar gazdaság számára pedig új, a növekedést támogató, innovatív fejlesztéseket tesz lehetővé.”

„Bízunk benne, hogy utasaink is örömmel fogadják majd legújabb környezetbarát szolgáltatásunkat, amely a nyáron indított e-mobilitás programunk egyik leglátványosabb eleme. Fontosnak tartjuk, hogy tovább folytassuk szolgáltatásaink színvonalának fejlesztését, hiszen ez is nagyban hozzájárul ahhoz, hogy megőrizzük pozíciónkat, mint a régió legjobb repülőtere” – hangsúlyozta Szarvas Gábor, a Budapest Airport környezetvédelmi igazgatója.

Az ELMŰ-ÉMÁSZ az elmúlt évekhez hasonlóan továbbra is úttörő szerepet kíván betölteni a fenntartható közlekedés magyarországi feltételeinek megteremtésében, folyamatosan fejlesztve hálózatát, amely a most átadott berendezéssel együtt országszerte immár 41 állomást számlál. „Az általunk létrehozott infrastruktúra mára olyan kiépítettségi szintet ért el, hogy eljött a pillanat, amikor érdemes a részleteit is kidolgozni annak az üzleti modellnek, amivel a további bővítést piaci alapon lehet finanszírozni. A repülőtér talán a legalkalmasabb helyszín, ahol a töltőállomások működtetése kereskedelmi alapokra helyezhető, hiszen a Ferihegy és a belváros közti távolság oda-vissza kényelmesen megtehető a ma forgalomban lévő elektromos autókkal.”

A most üzembe helyezett gyorstöltő referencia is egyben az együttműködésre az ABB-vel. Velük közösen várjuk azt a fair versenyen történő megmérettetést, amellyel – a meglévő városi töltőinfrastruktúránk bővítése mellett – a Jedlik Ányos Terv keretében hozzájárulhatunk egy országos gyorstöltő-hálózat kiépítéséhez is.” – mondta beszédében Dr. Friedrich Wilhelm Knebel, az ELMŰ-ÉMÁSZ hálózati ügyekért felelős igazgatósági tagja.

„Nagy örömmel fogadtuk a Budapest Airport felkérését a gyorstöltőállomás létesítésére. Az ABB jelentős nemzetközi és hazai tapasztattal rendelkezik a gyorstöltő infrastruktúra telepítése és üzemeltetése terén legyen szó akár töltőoszlopok gyártásáról vagy egy egész országot lefedő hálózat létrehozásáról” – mondta el Balogh Attila, az ABB e-mobilitás szakértője.

Az ABB gyorstöltői már több mint 25 országban, például az USA-ban, Chile-ben, Hollandiában, Nagy-Britanniában, Ausztriában, Svájcban, Észtországban és Magyarországon is megtalálhatók. Az egyik legnagyobb volumenű megbízást az észt kormány adta, ahol az ABB 165 darab gyorstöltőt telepített, teljesen lefedve a balti ország területét. Az ABB 2014. elején együttműködésre lépett a kínai Shenzhen BYD Daimler New Technology Co. Ltd.-vel, amelynek keretében a következő hat évben az ABB szállíthatja az új DENZA elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstöltőket Kínában.

A múlt héten a klímakonferencia ideje alatt Párizsban is bemutatták az ABB innovatív busztöltő technológiáját, amely a világ első, nagy teljesítményű, felsővezeték nélkül tölthető elektromos autóbuszrendszerének energia-ellátására alkalmas. A technológiát első ízben nagy teljesítményű, mintegy 135 fő szállítására alkalmas elektromos autóbuszokon alkalmazták Genfben.

„Magyarország első gyorstöltő-állomását vállalatunk helyezte üzembe az Istenhegyi úton 2012-ben, és az óta több hazai gyorstöltőt telepítettünk. Reméljük, ezzel az e-gyorstöltő állomással is hozzájárulunk a hazai innovatív „zöld” technológiák elterjedéséhez és a Budapest Airport környezetbarát programjának sikeres megvalósulásához” – tette hozzá Balogh Attila.

Az új repülőtéri e-autó töltőállomás jól illeszkedik a Budapest Airport idén év elején elindított e-mobilitás fejlesztési programjába. A repülőtér a program révén szeretné támogatni és ösztönözni a partnereit a környezetbarát elektromos hajtású járművek használatára. Ennek keretén belül a Budapest Airport is vásárolt egy tisztán elektromos üzemű Smartot, új töltőállomásokat létesített a repülőtéri földi kiszolgálásban egyre gyakoribb elektromos vontató járművek számára és a legutóbb kiírt új személyszállítási tenderében már kötelezővé tette a szerződött partner számára az elektromos taxik beszerzését is.

Szalay és Bunkoczi keményen edz az Africa Race-re

Keményen készülnek, és szükség is van rá, hiszen a világ legkegyetlenebb sivatagjába, a Szaharába indulnak december végén. Szalay Balázs és Bunkoczi László a klasszikus Dakarok útvonalán, Marokkóban, Mauritániában és Szenegálban méreti meg magát az Afrika Race-en, s bár ugyanabban az autóban (Opel Mokka) ülnek, fizikailag teljesen másként készülnek.

szalay-bunkoczi-opel-mokka-felkeszules-dakar

A pilóta, Szalay Balázs állóképesség-növelõ és erõsítõ gyakorlatokat végez, miközben a navigátor, Bunkoczi László inkább még gyógytornázik, speciális erõfejlesztést és gerinctornát végez. Igaz, ehhez szorosan kapcsolódik, hogy a legutóbbi Africa Race-en három csigolyája eltörött, amikor nagy sebességgel balesetet szenvedtek az elsõ marokkói szakaszon.

„Január elsõ napjaiban ragasztásos technikával rendbe tették a sérült gerincemet, de a rehabilitációs folyamat során nem volt meg a komfortérzetem, úgyhogy júniusban újra megmûtöttek – titánlemezt tettek a gerincembe és csavarokkal fogták össze. Augusztus közepétõl gyógytornázok, speciális, erõfejlesztõ gyakorlatokat és gerinctornát végzek, erõsítem a mély hátizmokat és a hasizmomat. Most úgy érzem, a gerincem jobb, mint újkorában. Naponta két edzésem van, speciális étrenddel nyolc kilót ledobtam négy hónap alatt, és az orvos azt mondta, visszatérhetek a régi életmódomhoz. Viszek egy speciális kenõcsöt Afrikába, amivel majd minden este bekenjük a hátamat, és bízom benne, hogy minden rendben lesz” – mondta Bunkoczi.

Az Opel Dakar Team pilótája, Szalay Balázs ezzel szemben erõsít, méghozzá azért, mert pontosan tudja, mely izmokat terheli meg a sivatagi autózás.

„A vállamat, a karomat, az alkaromat és a gerincemet erõsítem leginkább, és állóképességi tréningeket végzek, mert a sivatagban erre van szükség. Sokszor nagyon kell szorítani a kormányt, és amikor nem tudom, mi vár rám a következõ dûne mögött, szorítom is. A maratoni versenyek elsõ néhány napján van, hogy elzsibbad a kezem, úgyhogy néha muszáj belepumpálni a vért, és ezért muszáj nagyobb súlyokat is mozgatni” – tette hozzá Szalay.

Az Opel Dakar Team párosa december 27-én rajtol az Africa Race-en Monacóban, majd december 29-én kezdõdik a valódi száguldás – immár Afrikában.

Előremutató plazmatechnológia a Ford fejlesztésében

A Ford reciklálja az elöregedett motorokat, hogy azok újra használhatók legyenek egy különleges, a Ford által szabadalmaztatott plazmabevonat-technológia révén. Az eljárás 50 százalékkal kevesebb CO₂-kibocsátást eredményez, mint egy új motor gyártása, és természetesen jelentős nyersanyag-megtakarítással is jár.

ford-plazmatechnologia-autoaddikt

“Áttanulmányoztunk egy eljárást, ami eredetileg a vadonatúj Ford Mustang Shelby GT 350R modellhez hasonló, nagy teljesítményű járművek teljesítményének fokozására szolgált, és kiderült, hogy alkalmas az elöregedett motorok felújítására, amelyek egyébként hulladékká válnának. Ez újabb példája annak, hogyan igyekszik a Ford számos innovatív megoldással mérsékelni környezeti terhelését,” nyilatkozta Jürgen Wesemann, a Ford kutatási és fejlett tervezési részlegének jármű- és anyagtechnológiai vezetője.

A plazmasugár-szórásos (PTWA) hőporlasztásos bevonatkészítési eljárást – több más, a fenntarthatóságot szolgáló innovációhoz hasonlóan – Aachenben dolgozták ki a Ford Kutatási és Innovációs Központ mérnökei. A Ford emellett számos kutatást folytat az üzemanyag-fogyasztás és a környezeti terhelés csökkentése érdekében a kis tömegű anyagok – például az alumínium, a szénszál és a nagy szilárdságú acél – nagyobb mérvű felhasználásával kapcsolatban. A vállalat mindemellett a megújuló anyagokból készülő alkatrészek terén is kiterjedt kutatás-fejlesztési munkát folytat; jó példa erre a Heinz Ketchup gyártási melléktermékének számító paradicsomhéjból vagy a fás szárú növényekből készül bio-műanyag előállítása.

Újra felhasználható motorok

A motorokat ma arra tervezik, hogy hosszú évekig, kilométerek százezrein át működjenek, minden elképzelhető körülmény között. Ugyanakkor az is bevett szokás, hogy ha egy motor meghibásodik, egyszerűen új egységre cserélik – különösen akkor, ha a belsejében kellene valamit felújítani.

A plazmasugár-szórásos hengerfal-bevonat technológia segítségével azonban az elhasználódott, kopott motorblokkok újra visszanyerhetik eredeti, gyári minőségüket.

“A hagyományos motorfelújítási technikák megfizethetetlenül drágák, kifejezetten energiaigényesek, ráadásul öntöttvas alkatrészeket és bonyolult megmunkálási folyamatokat igényelnek. A plazmasugár-szórásos bevonatkészítés feleslegessé teszi a nagyobb méretű részegységek felhasználását, és az így megmunkált motorblokk új életre kelhet,” mondta el Mark Silk, az európai vevőszolgálati részleg hajtáslánc-termékcsoport igazgatója. Kis tömegű anyagok

A könnyebb, kisebb tömegű járművek készítése fontos szerepet játszik a Ford Blueprint for Sustainability nevű tervében, s ez a törekvés az új alumíniumgyártási technikákat is magában foglalja, amelyek révén úgy csökkenthető a jármű karosszériájának tömege, hogy szilárdsága nem szenved csorbát.

A Ford F-150 nemrégiben elnyerte a 2016-os Év Zöld Teherautója címet a San Antonioban rendezett Autó és Teherautó Szakkiállításon; ebben a járműben a Ford fenntartható forrásból származó anyagokkal mérsékelte a környezeti terhelést. Az üléskárpitok reciklált műanyagpalackokból származó REPREVE műszálakból készülnek, ami évente több mint 5 millió műanyagpalack újrahasznosítását jelenti. A vállalat számos környezettudatos anyagot használ, például rizspelyvával megerősített műanyagokat az elektromos kábelkötegekben, ricinusolajból készült üzemanyagvezetékeket, vagy éppen szójababból és  reciklált pamutanyagokból készült üléseket.

A Ford az iparágban elsőként alkalmaz különleges újrahasznosítási koncepciót az F-150 gyártása során. Az autó karosszériaelemei hatalmas alumíniumlemezekből készülnek. A sajtolási eljárás után lehulló fölösleget eddig “másodlagos minőségű” alumíniumként kezelték, de ezt az anyagot a Ford ezentúl újrahasznosítja a présüzemben, vagyis nem hulladékként kezeli.

A tömegcsökkentés filozófiája a jelenlegi európai modelleknél – többek között a B-MAX, a Fiesta, a vadonatúj Mondeo és a vadonatúj S-MAX esetében – is érvényesül, így ezek az autók a magasabb szintű fenntarthatóság mellett is szilárdabbak, biztonságosabbak és könnyebbek lettek.

A vadonatúj Mondeoban az iparágban első alkalommal használtak fel az A-oszlopokhoz, a B-oszlopokhoz és a tetősínekhez hidroformázott, nagy szakítószilárdságú acélt. A négy- és ötajtós modellek csomagtérajtajának belső szerkezete magnéziumból készül, körülbelül 40 százalékos tömegcsökkentést eredményezett a hagyományos acélszerkezethez képest.

A vállalat mérnökei most új gyártási eljárásokon dolgoznak, amelyekkel olcsón és nagy mennyiségben állíthatnak elő szénszálas részegységeket a jövő Fordjaihoz. A szénszálas kompozitokat már évek óta használják repülőgépek és versenyautók gyártásához, mivel extrém kis tömegükhöz komoly terhelhetőség társul. A Ford ezen a téren együttműködik a DowAksa vállalattal, s a közös kutatás a szénszál-komponensek gyártásához szükséges energiamennyiség csökkentésére, a nyersanyagok árának mérséklésére és a reciklálási eljárások kidolgozására is kiterjed.

“A Ford és a Dow Chemical már létező fejlesztési szerződésére alapozott új együttműködésnek köszönhetően hamarabb eljöhet az idő, amikor a sorozatgyártású autókban is megjelennek a szénszálas kompozit anyagok,” tette hozzá Wesemann. “A közös munka eredményeképpen hatékonyabbá válik fejlesztési programunk, aminek célja az autóiparban alkalmazható könnyebb kompozit anyagok megalkotása, s ezáltal az autók üzemanyag-fogyasztásának mérséklése – a szerkezetek szilárdságának csökkenése nélkül.”

 Megújuló forrásból származó anyagok – a cserjéktől a ketchupig

Annak érdekében, hogy kiderüljön, hogyan válhatnak az autók még inkább környezetbaráttá, a Ford számos kutatási programot finanszíroz a megújuló forrásból származó anyagok témakörében. Az egyik vizsgált anyag az Arizonában honos guayule-cserje, ami alkalmasnak tűnik az autógyártásban használatos gumi nagy részének kiváltására. A gumi növényi alapú alternatívái közt megtalálható még a pitypang, a napraforgó és a cukornád is.

A Ford és a Heinz kutatói azt is vizsgálják, hogyan dolgozhatnák fel a paradicsom héját (a Heinz Ketchup gyártási melléktermékét) egy környezetbarát anyaggá, ami a járműgyártásban is felhasználható. Így alakulhatna át a szárított paradicsomhéj kábelköteg-konzollá vagy éppen tárolórekesszé, amiben az autós pénzérméket vagy egyéb apró tárgyakat tarthat.

A Ford a Focus modell hűtőrácsát már most is hibrid műanyag-fém keverékből gyártja, és nemrégiben a szizálkenderből készített kesztyűtartó prototípusa is elkészült. A vállalat a Bioplasztik Alapanyag Szövetség alapító tagjaként elkötelezetten támogatja a növényi alapanyagú műanyagok fejlesztését, segítséget nyújtva a bioplasztik-ipar fenntartható jövőjének kialakításához.

Hiteles károsanyag-kibocsátási értékek

Európában és világszerte is egyre erőteljesebb elvárás a levegőminőség megóvása; az új nitrogénoxid-kibocsátási előírások pontosan ezt a célt szolgálják. A Ford szavatolja, hogy dízel- és benzinmotorjai megfelelnek a hamarosan életbe lépő, szigorúbb szabványoknak. A járművek károsanyag-kibocsátásának laboratóriumi tesztje mellett az autóknak a valós vezetési cikluson alapuló (RDE) mérés előírásainak is meg kell felelniük, amely az emissziós vizsgálat és hitelesítés érdekében közúti tesztet is magában foglal. 2016-tól a Ford járműveit 120 percen át vizsgálják majd városi és vidéki utakon, valamint autópályákon.

LEGFRISSEBB

Így zajlik a tankolás Los Angelesben egy önkiszolgáló benzinkúton

0
Amerikai hétköznapok egyik jellegzetes jelenete a saját kezű tankolás. Los Angelesben – ahogy az USA legtöbb államában – az autósok többsége önkiszolgáló benzinkutakon tölti...

TESZTJEINK