AutóAddikt Autóteszt Audi Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic – perfekt kettősség

[TESZT] Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic – perfekt kettősség

Túl hivalkodó, és még inkább sportos a TT? A hagyományos A4 túl klasszikus vonalvezetésű, amolyan konzervatív választás? Nincs probléma: az arany középutat egyértelműen az Audi A5 Coupé jelenti, a felső-középkategória egyik leginkább szerethető, ultramodern gyöngyszeme.

Nem újkeletű találkozásunk az Audi A5 Coupé-val, ugyanis néhány héttel ezelőtt a Hungaroringen egy Porsche Hungaria által levezényelt pályanapon egyebek mellett ezt a modellt is kipróbálhattuk. Nyilvánvaló, hogy a prezentált felhozatalból – az R8-at leszámítva, bár azt nem vezettük – egyértelműen ez a modell vitt a prímet. Nyilván versenykörülmények közt nyomába sem tud érni mondjuk egy széria Octavia, vagy akár egy Leon sportosabbra gondolt verziója; az Audi A5 Coupé összkerékhajtással (quattro) lehengerlő volt. Pont ott, ahová alapjaiban véve tervezték.

Ne szaladjunk ennyire előre, hiszen az Autóaddikt.hu sémája alapvetően először a külcsín, aztán a belbecs (a cikkek felépítését tekintve). Úgyhogy csapjunk be a küllem taglalásába.

Letaglózóan letisztult – a szó jó értelmében – formát kapott az Audi A5 Coupé, mellőzve minden felesleges sallangot, túlgondolt részletet. A konzervatív A4-vonalvezetés elemekben azért megmaradt, szemből tekintve akár az is lehetne, de mégsem: a hűtőmaszk sziluettje ugyan hasonló, de a krómozott keresztcsíkozás, valamint a ködlámpafészkek alá húzott ezüst elválasztó vonal mind arról árulkodnak, hogy itt bizony valami egészen más történettel állunk szemben. A fényszórók íveltek, kissé morcosra húzottak, a mellső sárvédőívek tekintélyes félkört írnak le, bőven befogadva a 18-as keréktárcsákat.

Összetéveszthetetlen formaterv

Oldalnézetből már látszik a kupé jelleg, a kétajtós kivitel, magasra húzott övvonalakkal, krómberakással, valamint az S line plakettel egyetemben már egyértelmű: ez itt az Audi A5 Coupé teljes életnagyságban. A tökéletes összképhez némi ültetés is társul az imént említett S line-nak köszönhetően, némi fénytörést produkáló törésvonal-vezetés, és máris megvan az összetéveszthetetlen Audi-tálalás.

Visszafogott, mégis sportos az Audi A5 Coupé far-kialakítása, megkapjuk párban a kipufogóvégeket, a vékonyra rajzolt helyzetjelző-zárófény lámpaburákat, s némi légterelő szárnyra emlékeztető csomagtérfedél kialakítást.

Ennyi, nem több. No és persze ami nem mérvadó, de mégis az: a színválasztás is a lehető legoptimálisabbra sikerült a tesztautóhoz, ugyanis ha belegondolunk, az Audik többnyire sötét tónusokban róják az utakat. Fekete, sötétkék, sötétezüst, sötétszürke – de ez más kategória teljesen, látszik jól ebből is. Vadító az összkép.

Az enteriőrben felejtsük el a visszafogottságot!

Ha hozzászoktunk volna az önmagát ismétlő, néhol öreguras, kevés újítást hozó beltereket, akkor gyorsan el is felejthetjük a sztereotípiákat, és huppanjunk be az Audi A5 Coupé utaskabinjába! Persze nem szabad párhuzamot vonni egy business-szellemiségű luxusszedánnal, vagy bármivel, ami alapból mellőzi a sportosság fogalmát; itt minden a fiatalos, dinamizmusra hangolt miliőt erősbíti. Majdnem TT – nem is volt véletlen a bevezetőben a konkrét utalás – de mégis megmarad túrautósnak az egész kialakítás.

A kormánykerék jobban nem is simulhatna kézbe, vaskos fogással, alsó kiegyenesített ívvel rendelkezik, a központi műszeregységet abszolút nem takarja ki még akkor sem, ha a legextrémebb állásba helyezzük.

Az analóg kijelzőket szinte el is felejthetjük, a főkonzol két oldalán találkozhatunk csak mutatókkal (hűtővízhőmérséklet és üzemanyagszint). A középre helyezett kijelző rendkívül impozáns, végtelen beállítási opcióval bír.

Nekünk a teljes navigációs térkép kijelzés tetszett a legjobban, így ténylegesen minden szem előtt volt, ami a megtervezett úthoz és a kapcsolódó információkhoz volt köthető. Tulajdonképp átköltöztettük az egészet a központi infotainmentről, ott meg másnak lett helye rögvest (audio).

Az Audi A5 Coupé ülései egyszerre sportosak és kényelmesek. Amolyan igazi multifunkciós ülőalkalmatosságok: pályán szorosan tartanak, megfelelő keménységgel, hosszabb utazásnál pedig észre sem vesszük, hogy magunk mögött hagytunk 300 kilométert. Megfelelő felületű (hossz, szélesség) ülőlapokkal, ergonómia szempontjából is remek hát- és fejtálmákkal bírnak tehát az első fotelek. Hátul a helyzet a kialakításból adódóan visszafogottabb azért, 2 személlyel viszont lehet nyugodt szívvel kalkulálni, ha utazást tervezünk.

Amilyen visszafogott tud lenni az Audi A5 Coupé országúton, annyira át is tud alakulni – már autópályán is. Bár hazai vizeken teszteltünk, ezért a végsebességet nem tudtuk ellenőrizni, hiszünk a gyári adatoknak; minden adott a combos tempóhoz. Tesztautónkban 254 lóerős négyhengeres turbótöltött TFSI benzinmotor dolgozott, 5000-6000 RPM-en leadva a legnagyobb teljesítményt.

A társított 370 Newtonméteres nyomaték sem utolsó, főként, hogy a kellemesre hangolt turbónyomásnak köszönhetően már relatíve alul, 1600-nál érkezik az elszánt erő, mely 4500-ig ki is tart.

Pályára termett, de ha kell, derekasan teljesít a hétköznapokban is. Pedig nem sportautó alapvetően

7 sebességes duplakuplungos automataváltó egészíti ki a hajtásláncot, precíz, pontos fel- és visszaváltásokkal. Az Audi A5 Coupé messzemenően stabil, a Hungaroring 6-os Mansell-kanyarját szinte lassítás nélkül, gyönyörű íven vette be. Egyszer sem sikerült kihoznunk a sodrából, a célegyenes előtt nem sokkal a 15-öst sem sikerült kiegyenesítenünk többszöri nekifutásra sem. Érdekes egyébként, hogy itt korábban egy Porsche sajtónapon több külföldi kolléga is megfeneklett Boxsterekkel is, amelyek köztudottan remek vezethetőséget nyújtanak pályakörülmények közt. Nos, az Audi A5 Coupé-val mosolyogva teljesíthető volt a feladat.

Fentebb írtunk a végsebességről, sajnos a Hungaroring egyenesében sem sikerült beirányozni a 250 kilométer/órát, az 1-es kanyarig elért maximumunk 208 kilométer/óra volt. Ugyanakkor ez is illusztris eredmény, tekintve, hogy szinte álló helyzetbe visszalassítva indultunk neki minden esetben a célegyenesnek.

Lehet, hogy az Audi A5 Coupé fogyasztását ilyen körülmények közti tesztelésnél nem is nagyon illene feszegetni, mi mégis megtesszük. Pályán az átlag 18-22 liter/100 kilométer közt alakult, ami nem meglepő nyilván, mint ahogyan az sem, hogy a gumik, illetve a fékek is alaposan megfáradtak a sajtónap végére. Ezek persze extrém körülmények mind, országúton 5.1 literes, míg városban 8.3 literes átlagot sikerült mérnünk 100 kilométerre átlagolva, mely értékek azért már közelebb állnak a realitáshoz.

2016 Audi A5 Coupé 2.0 TFSI quattro S tronic specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1984 cm³

Maximális teljesítmény: 254 LE @ 5000-6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 370 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, hétfokozatú duplakuplungos automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4673 mm

Szélesség: 1846 mm

Magasság: 1371 mm

Tengelytáv: 2764 mm

Első gumik mérete: 245/40 R18

Hátsó gumik mérete: 245/40 R18

Tömeg, üresen: 1500 kg

Megengedett össztömeg: 2000 kg

Csomagtartó mérete: 465 liter

Üzemanyagtartály mérete: 54 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 250 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.8 s (gyári), 5.7 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.3 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 7.0 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.6 l/100km

Országúti: 4.8 l/100km

Vegyes: 5.8 l/100km

CO2 kibocsátás: 132 g/km

Bővebb információ az Audi magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUS, Sony,  Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: Acer, ASUS