AutóAddikt Autóteszt Lexus Lexus UX300e – a márka első elektromos alternatívája, ami remek

[TESZT] Lexus UX300e – a márka első elektromos alternatívája, ami remek

Mit hagysz ki a megtakarításért? Elég sok felszerelés van a 7000 dolláros különbségért: (mi 17-eseket kaptunk), három fényszórós LED-es fényszórók adaptív távolsági fényszóróval (mi a mi specifikációnkban a hagyományos LED-eseket kaptuk), napfénytető, head-up display, 360 fokos kamera, akusztikus első és oldalsó üvegek, valamint magasabb minőségű anyagok és felületek a belső térben.

További felszereltségünk ebben a specifikációban a nappali menetfény, az automatikusan behajtható és fűthető oldalsó tükrök, a 10,3 colos infotainment-kijelző, a 13 hangszórós Mark Levinson hangrendszer és a 7,0 colos vezetői műszerkijelző. Van még abroncsnyomás-ellenőrzés, vezeték nélküli töltés, fűthető és szellőztethető első ülések, fűthető hátsó külső ülések és kormánykerék, valamint parkolószenzorok elöl és hátul.

Mi egy szép Celestial Blue árnyalatú Lexus UX300e tesztautót kaptunk, amely egy igazán lenyűgöző szín a palettán. További színek: Sonic Chrome, Sonic Quartz, Titanium, Mercury Grey, Khaki Metal, Carnelian (narancssárga), Caliente (piros), vagy az egyetlen, költségmentes fényezési árnyalat, az Onyx black.

Minőségi enteriőrt kapunk. Pontosan úgy, ahogyan azt a Lexus-tól elvárhatjuk

Ez a Lexus UX300e belülről többnyire ismerős élményt nyújt a modellcsalád többi tagjához képest, néhány jelzéssel, hogy ez az akkumulátoros elektromos modell. Van egy a műszerfalon, a központi sebességmérő és a teljesítményjelző másik oldalán. Ez egy digitális elrendezés, a másik oldalon egy további kijelzővel, amelyen csak alapvető információk állnak rendelkezésre.

Az ülések fűthetőek, szellőztethetőek és elektromosan állíthatóak, és a mindennapi használathoz elég kényelmesek. Elektromos kormányoszlop is van, hogy az ember szépen elhelyezkedhessen a kormány mögött.

Van egy egyedi sebességváltó, amely kissé eltérő működésű a menet- és a hátramenethez, valamint egy elektromos rögzítőfék és az infotainment-kijelző vezérlésére szolgáló touchpad.

Az egyébként kis méretű jármű középkonzolja tisztességes méretű, és két USB-A konnektort rejt. Ehhez csatlakozik egy vezeték nélküli töltőpad, egy 12 V-os konnektor és – áldott legyen az ég – egy CD-lejátszó.

Egyébként a belső elrendezés felépített jellege – a nagy műszerfallal és a megemelt középkonzollal – nem segít a tágasságon és a szellősségen. Összességében azonban magas minőségűnek és nagyon jól összerakottnak érződik, ami jó pozícióba hozza, hogy felvegye a harcot egy Audi vagy egy Mercedes-Benz ellen.

A második sor sem túl tágas. A gyereküléseket éppen csak bepréseltük hátra, de nem venném jó néven, ha hosszú lábú felnőttek kényelmesen elférnének egymás mögött. Hátul viszont vannak szellőzőnyílások, és lejjebb van pár USB-A konnektor.

Az UX300e-ben van egy váltóalagút, amely a benzinmotoros örökségből maradt meg, és amely most a nagyfeszültségű akkumulátorok kábelvezetékeként funkcionál (maguk az akkumulátorok pedig a padló és a hátsó ülés alatt vannak elhelyezve). Az autóban öt felnőtt elhelyezése hátul kissé szűkös lenne.

A csomagtartó egy kis SUV-hoz képest elfogadható méretű, 414 literes. A Lexus az elektromos járművek korlátozott csomagtartójának trendjével is szembemegy, mivel az akkumulátorokat alacsonyan és középen helyezte el az UX alvázában. Az ilyesmi jót tesz a torziós merevségnek és a súlypontnak, de az elektromos Lexus is több csomagteret kap, mint a benzines és hibrid változatok. A hátsó ajtó elektromos, de pótkereket semmiféle pótkerék nem kap az UX-ben. Be kell érnie a javítókészlettel.

Rugalmas konnektivitás jellemzi az infotainmentet

Annak ellenére, hogy új elektromos hajtásláncot kapott, az elektromos Lexus UX300e megtartotta ugyanazt az érintőkijelzővel vezérelt infotainment rendszert, amelyet a Lexus már néhány éve használ. Az infotainment-kijelző jó méretű, és az operációs rendszer olyan fontos dobozokat pipál ki, mint a vezetékes Apple CarPlay, a vezetékes Android Auto, a digitális rádió és a natív navigáció.

De mivel nincs érintőképernyő-képesség (és a képernyő egy kicsit elérhetetlen), kénytelen vagy a váltó mögötti, enyhén bosszantó érintőpadot használni a vezérléshez.

Nem minden rossz, mivel a hangerőszabályzó és a további gombok hasznosak a navigációhoz. Az ikonok közötti pontos mutató mozgatásának megkísérlése azonban kihívást jelent. Ha egyszer már belejött a szemed, kicsit könnyebb lesz. De kétségtelen, hogy vezetés közbeni használata nagyobb erőfeszítést és figyelmet igényel, mint egy egyenes érintőképernyős rendszeré.

A Lexus modellcsalád más autóiban nemrégiben megjelent az érintőképernyő, amely a vezetőnek (vagy utasának) választási lehetőséget ad, hogy ezt vagy az érintőpadot használja. Egy ilyen szép kiegészítője lenne ennek a Lexus UX300e kis elektromos SUV-nak.

Az infotainment-kijelzőhöz csatlakozik néhány furcsa, manapság autókon ritkán látható apróság (analóg óra és CD-lejátszó), és a vezető előtt lévő multifunkciós kijelző is ad egy kis alapinformációt.

Technológia és biztonság a csúcsra járatva

A biztonság manapság minden új autó esetében fontos tényező, és a Lexus UX jó eredménnyel kerül ki ebből a tesztből – a 2019-es ötcsillagos ANCAP teszteredménnyel együtt. Különösen a felnőtt utasok védelme nagyon jó, 96 százalékos pontszámot jegyeztek fel.

Az utasok számára nyolc légzsák mellett a Lexus számos olyan rendszerrel rendelkezik, amely megpróbálja megakadályozni, hogy ilyesmi megtörténjen.

Az autonóm vészfékezés az előre néző radar- és kamerarendszereknek köszönhető, amelyek olyan dolgokat is működtetnek, mint a közlekedési táblák felismerése, az intelligens adaptív sebességtartó automatika és a sávkövetés (a Lexus a vezetőtámogató technológiára utal, amely képes az autót a sávban tartani a forgalomban és a kanyarokban is).

Az autonóm fékezés a gyalogosokra éjjel-nappal, a kerékpárosokra pedig nappal is működik. Van még fékasszisztens, automatikus távolsági fényszóró, hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszer és holttérfigyelő.

Egy másik praktikus funkció egy városra összpontosító jármű esetében egyfajta alacsony sebességű autonóm vészfékezés. A Lexus UX 15 km/óra alatti sebességnél a szenzorok segítségével figyeli a közelgő ütközéseket (például parkolókban és bevásárlóközpontokban).

Kellemes vezetni az UX300e-t

Az elektromos hajtásláncnak van néhány egyértelmű előnye egy olyan kis luxusautóban, mint a Lexus UX. Először is jobb a teljesítmény. Az azonnali nyomaték sokkal jobb, mint a benzinmotor fáklyás, keményen pörgő természete, és a gördülési gyorsulás különösen gyors és élvezetes.

A gödörből kilépve a villanymotor gyorsan megtalálja (és túl is lépi) a 17 colos, gazdaságosságra fókuszáló abroncsok által nyújtott tapadás határait. Kap egy kis progresszív gázadás, és a Lexus UX300e bőséges gyorsulást kínál az alkalmazáshoz.

Miközben a vezethetőség, a kormányzás és a teljesítmény minősége mind jó, összességében érezni a dolog súlyát. A maga 1840 kilogrammja végül is elég sok egy kis, elsőkerék-hajtású autótól, és a padló alá szerelt akkumulátorcsomag tünete. Ez körülbelül 300 kg-mal több, mint az UX200 Luxury, és ezt érezni is lehet, ahogy az elektromos UX300e elkezdi a kanyarokban a külső kerekeket terhelni. A felfüggesztés és a kormányzás hangolása jól elrejti ezt, de mindenképpen ott van.

A kifinomultsági szintek meglehetősen magasak, még akkor is, ha ez a Luxury felszereltség kimarad az akusztikus üvegezésből, amelyet a Sports Luxury felszereltség kap. Ehhez kétségtelenül hozzájárul a többnyire csendes villanymotor, amely lehetővé teszi, hogy a Lexus a benzinmotoros modellekhez képest magasabb szintű kifinomultságot érjen el.

A legnagyobb probléma az én szemszögemből nézve a hatótávolság hiánya az elköltött összeghez képest. Bár a Lexus azt állítja, hogy az elektromos vezetési hatótávolság 300 km körül van két feltöltés között, a légkondicionálót bekapcsolva ez a szám gyorsan 264 km-re csökkent.

És egy forró ausztrál nyár alatt – aminek mégis sötét árnyalatú – rengeteget használja a légkondicionálót és a szellőztetett üléseket. A Lexus UX300e-vel szerzett tapasztalataim alapján a két feltöltés között 250 km körüli biztonságos hatótávolságon ülnék.

Összegezvén

Nem minden benzinmotoros-elektromos modell tökéletesen kivitelezett, és a 2022-es Lexus UX300e esetében ez biztosan így van. Azonban van mit szeretni a kis elektromos Lexusban. Csendes, kifinomult, összetartónak és jól elkészítettnek tűnik.

Az, hogy 250 km elegendő-e a hatótávolság, a végfelhasználó elvárásaitól és használatától függ. Figyelembe véve, hogy egy éjszaka alatt teljes üzemidőre vissza lehet tölteni, ez bátorító, és a 250 km a legtöbb felhasználó számára sok vezetés a városban, amit végig kell vinni.

Azok, akik elektromos autót szeretnének vásárolni, nem a nyers ár-érték arányt nézik az üzemanyaggal működő alternatívákhoz képest. Ha elektromos autót szeretne, akkor örülnie kell, hogy felárat kell fizetnie a belső égésű motorokhoz képest.

És figyelembe kell vennie a hatótávolságot is, és azt, hogy megfelel-e az Ön igényeinek, ahogy említettem. Legalábbis a Lexus Encore tulajdonosi program részeként az UX300e vásárlói akár nyolc napra is kölcsönvehetnek egy másik járművet a Lexus kínálatából – ez pont megfelelő az UX rövid hatótávolságának ellensúlyozására, ha egy autós kirándulásra készülnek.

Ami a Lexus UX300e-t visszatartja, az az a tény, hogy más márkák, például a Mercedes-Benz és a Volvo hasonló pénzért nagyobb hatótávolságot kínálnak. A Lexus azonban az alapfelszereltség szintje, valamint az otthonra telepített töltő, a hároméves töltési díj és az Encore-előnyök, köztük a parkolószolgálat és más különleges ajánlatok révén nyerhet néhány pontot.

De ha 250 km elég, és ez a kis Lexus elég nagy a célközönség számára a belső tér és a külső méretek tekintetében, akkor érdemes megfontolni a beszerzését.

2022 Lexus UX300e specifikációk

Motor

Motortípus: állandó mágneses elektromos szinkronmotor

Lökettérfogat: N/A cm³

Maximális teljesítmény: 204 LE @ N/A ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ N/A ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, fokozatmentes irányváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4495 mm

Szélesség: 1840 mm

Magasság: 1545 mm

Tengelytáv: 2640 mm

Első gumik mérete: 225/50 R18

Hátsó gumik mérete: 225/50 R18

Tömeg, üresen: 1840 kg

Megengedett össztömeg: N/A kg

Csomagtartó mérete: 367 liter, bővíthető 486 literig

Üzemanyagtartály mérete: N/A liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 160 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.5 s (gyári), 7.6 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 14.5-16.4 kWh/100 km (ECO)

Országúti: 14.5-16.8 kWh/100 km (ECO)

Vegyes: 14.5-16.8 kWh/100 km (ECO)

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A l/100km

Országúti: N/A l/100km

Vegyes: N/A l/100km

CO2 kibocsátás: 0 g/km

Bővebb információ a Lexus magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu