AutóAddikt Autóteszt Opel Opel ADAM S 1.4 Turbo – parányi autó, hatalmas élmény

[TESZT] Opel ADAM S 1.4 Turbo – parányi autó, hatalmas élmény

Számtalan verziója megfordult már szerkesztőségünknél, mégsem számítottunk arra, amit az Opel ADAM S variánsa nyújtott: vérpezsdítő aspektust, közvetlen, jól befolyásolható viselkedést. Egyszóval: élményautós jelleget, de azt minden túlzás nélkül szinte 100 százalékosan. S ha azt gondolnánk, hogy az újdonság erejével ható Opel Corsa OPC 210 lóerejéhez képest kevésnek érződik a tesztben szereplő Opel ADAM S 150 lóereje, nagyot tévedünk.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_001

Ízléses és jól tálalt – juthat eszünkbe első nekifutásra, amikor elkezdjük vizslatni az Opel jelenleg legkisebb gyártásban lévő modelljének sportosra hangolt variánsát. Persze ez köszönhető az imortőr remek konfigurálásának is, hiszen a tesztautó most is a leginkább emészthető és rögvest megszerethető külsővel-belsővel érkezett: elsőre a két színárnyalatú karosszéria-megoldások vonzzák a tekintetet, konkrétan a vörös tónusú tetővonal (az egész tető felületére értendő a szín), valamint a szintén ugyanolyan színnel bíró hátsó szárny is remekbeszabottan fokozzák a kívánt összhatást.

Néhány ismerős elem visszaköszön – alapvetően a jelenleg aktuális portfólióból

Az orr-rész kialakítása kellően morcos hatást kelt, annak ellenére, hogy az Opel ADAM szellemiségéhez, valamint a jelenlegi Opel profilhoz mérten a mosolyt formázó hatalmas, mindent átfedő hűtőmaszk a domináns természetesen, legalább annyira hangsúlyos lámpatest-kialakításokkal megspékelve.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_002Dinamizmusra hajazó hatás nyilvánvalóan már itt is érződik a fentiek tekintetében, mely vonulat remekbeszabottan folytatódik, ha az Opel ADAM S-t oldalirányból szemléljük behatóbban: elsősorban a 18 colos papucsok azok, amelyek megbolondítják az összképet, az autó méreteihez képest hatalmasnak tűnő féktárcsák plusz egy lapáttal rátesznek a vizuális élményre, nem beszélve a leginkább ebből a perspektívából élvezhető tetőrajzolatról, mely a C oszlop lefedésével kifejezetten illusztris látványt jelent.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_003Hátulról is a megszokott részleteket látjuk, kicsit másképp: a tetőt meghosszabbító légterelővel vagány az egység, a zárófények tokozása jól kihangsúlyozzák az Opel ADAM S formavilágát, s az alsó traktusra húzott lámpatest páros pedig harmonizál a front megjelenésének felépítésével. Elmaradhatatlan az apró krómkipufogóvég jelenléte, ez a bal oldalon kapott elhelyezést, diffúzoros hatás viszont nincs, de nem is hiányzik ahhoz, hogy szívünk egyre hevesebben dobogjon.

Egyediség, egyéni szellemiség

Folytatódik a látvány-gyönyör, amint az Opel ADAM S enteriőrjébe bújunk, ugyanis mindazon részlet, amely a külalakot valamilyen formában jellemzi, benn is megtalálható.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_014

A kormánykerék alsó íve például ugyanazt a vörös árnyalatot vonultatja fel, amely a tetőt is meghatározza, csakúgy a bőr váltógombnál és a szintén bőr kézifékkar-burkolatnál, de ezen felül találkozunk még egy szolidan megbúvó „S” felirattal is a kesztyűtartó környékén.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_004

Egyértelmű, hogy egy Opel ADAM S modellben a pedálok is sportosak, ennek megfelelően kapjuk a csomagban a három lyukacsos felületet. Recaro üléseivel ténylegesen eléri végcélját az Opel ADAM S, ugyanis túl azon, hogy a lendületes menetdinamikához elengedhetetlen a masszív székek jelenléte, de rendkívül jól mutat – ismét.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_013

Mibe lehet belekötni mégis külcsín terén? Voltaképp semmibe, egyedül talán a kormánykerék kissé túlméretezett mivolta vesz vissza az összhatásból, de pont annyira, ami még elfogadható szintet jelent. Mennyi minden kárpótol, vagy ad hozzá még legalább kétszer annyi pluszt!

Ketten, esetleg hárman? Alkat kérdése csak

Míg elöl kényelmesen két felnőtt, átlagos testalkattal rendelkező felnőtt vígan utazhat, és élvezheti az Opel ADAM S által nyújtotta élményáradatot – ennek lényegét majd lejjebb fejtjük ki – hátul már közel sem ennyire rózsás a helyzet, tekintve az autó visszafogott méretezését: sem a 3698 milliméter hossz, sem a 3276 milliméter szélesség, sem pedig az 1484 milliméteres magasság nem engedi sejtetni, hogy több lenne benne (kapacitás terén), mint amennyire számítunk.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_006

Ennek megfelelően az Opel ADAM S csomagtere is miniatűr, mindössze 170 literes, viszont akár 663 literesre is átalakítható a dönthető hátsó ülések segítségével. Mindez elegendő lehet két személyre, akár hosszabb távolságokra is – ne feledjük, hogy az Opel ADAM S leginkább egy kétszemélyes megoldást jelent.

Bőséges erőnlétet kapunk az Opel ADAM S erőforrásától

Az 1.4 literes turbótöltött négyhengeres benzinmotor, annak 150 lóereje (5000 RPM) és 220 Newtonméter (3000 RPM) forgatónyomatéka felel a sokadjára emlegetett élményautózás mikéntjéért.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_015

A gyárilag előirányzott 8.4 másodperces 100-as sprint méréseink szerint 2 tizeddel lett kedvezőbb, de még a 8.2 másodperces érték is kevesebbnek hatott, mint amennyi ténylegesen. Becsapós ez, köszönhetően a 2000 alatt még lustálkodó, azonban attól feljebb megbokrosodó, s egészen 6000-ig formájában lévő aggregátnak, valamint a kellően rövidre hangolt sebességfokozatoknak, legalábbis negyedikig, onnantól közepesen hosszúak az áttételek.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_007Kirobbanó hangorkánra ne számítsunk, főként, ha az utasfülkében ülve, felhúzott ablakok mellett kíváncsiskodunk; kívülről azonban a búgós, kicsit agresszívabb viselkedés néhol jellemzően előtört az Opel ADAM S motorházteteje alól.

Szinte kivétel nélkül jellemző az Opel modelljeire a precíz és stabil kormányzás, kiváltképp, ha a sportosabb variánsokról esik szó. Gondoljunk csak az Opel Corsa OPC Nürburgring változatára, amely ténylegesen a szűk kanyarvételezésre lett hangolva, de az Astra OPC, illetve az Insignia OPC sem szégyenkezhet.

Pályán sem kell szégyenkeznie

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_008Igen ám, de a cikkünkben szerepló Opel ADAM S hátulján nem virít az OPC felirat, ennek ellenére a menetstabilitás kitűnő, élesebb ívű kanyarokban is remekel relatíve nagyobb sebességgel, minimális alulkormányozottsággal, rögtön kivitelezhető és gyakorlatban is megvalósítható korrekciókkal, szintén elhanyagolható kaszni dőléssel. A valós érzethez nagyban hozzájárul a Recaro üléspáros, de kell is a stabilitás, úgy, hogy közben azért kényelmes is maradjon az utazás. Igaz, rosszabb minőségű közutakon a kemény hangolású, elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros felfüggesztés nem a legjobb alternatíva, de ennyi kompromisszumot szívesen köt bárki, aki elkötelezett a kompakt hot hatch kategória irányába.opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_009

A cikkben szereplő Opel ADAM S kereken 5 millió forintot kóstál, míg a belépő Jam felszereltségű, 1 literes 90 lóerős benzinmotorral ellátott verzió 4 420 000 forintba kerül. A leginkább vaskos árcédulát az Opel ADAM Rocks S kapta, itt 5 590 000 forintot kell kifizetni a pénztárnál.

opel_adam_s_1_4_turbo_teszt_autoaddikt_005

2015 Opel ADAM S 1.4 Turbo specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1364 cm³

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 5000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 220 Nm @ 3000 ford./perc

Erőátvitel: elsőkerékhajtás, 6 fokozatú kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 3698 mm

Szélesség:  mm

Magasság: 1484 mm

Tengelytáv: 2311 mm

Első gumik mérete: 225/35 R18

Hátsó gumik mérete: 225/35 R18

Tömeg, üresen: 1178 kg

Megengedett össztömeg: 1516

Csomagtartó mérete: 170 liter, 663 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 38 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 8.4 s (gyári), 8.2 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 7.1 l/100 km

Országúti: 4.2 l/100 km

Vegyes: 5.5 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 7.6 l/100 km

Országúti: 4.9 l/100 km

Vegyes: 5.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 139 g/km

Bővebb információ az Opel hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon EOS 5D Mark II fényképezővel készítettük.
Az online- és egyéb kommunikációnkhoz ASUS ZenFone 2 okostelefont használunk.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSGigabyte, SonyEpson, Kaspersky Lab, Canon, Camera Kft., Nike
Utómunka hardver: ASUSAcer, Gigabyte