AutóAddikt Autóteszt Volvo Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription – komplexitás magas szinteken

[TESZT] Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription – komplexitás magas szinteken

Tűkön ülve vártuk szinte: az XC90 debütálása-érkezése után tudvalévő volt, hogy a svédek következő nagy dobása az S90-V90 párhuzam lesz. Mennyi ideig is kellett visszaszámolni a napokat (némi túlzással)? Nem sokáig, a lényeg: tavaly, Q3 környékén már a bennfentesebbek megismerhették a prémium limuzin/kombi minden sajátosságát. Szerkesztőségünkhöz is megérkezett a nagybetűs északi luxus a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription személyében.

Lehet vitatkozni azon, hogy a Volvo mennyire találta el, esetleg nyúlt mellé jelen megközelítéseivel – ami a formatervet, vagy épp a sokhengeres motorverziók elhagyását jelenti. Tény viszont, hogy a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription, illetve maga az S90 változatai is mind-mind egytől egyig mesterműveknek számítanak, alapvetően azért, mert remekbeszabottan hordozzák a jelenlegi piactól kissé eltérően az egyediség minden mozzanatát. Persze 10 millió felett már vígan beszélhetünk a prémiumról és a luxusról, ez már más világ, itt mindennek egyedinek és utánozhatatlannak kell tűnnie; illeszkedni muszáj. A Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription pedig kiválóan hozza az elvárásokat.

Formaiság tekintetében a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription egyedi, ahogy írtuk pár sorral feljebb, apelláta nincsen. Ugyanis a dizájnerek elkövettek mindent, hogy a küllem jól passzoljon a svéd stílusirányzathoz, hordozva olyan részleteket, amelyeket visszamenőleg szinte bármelyik Volvo-modellnél fellelhetünk. Az orr-rész hűtmőmaszk kialakítása például ennek jegyében fogant egyebek mellett, a hangsúlyos rácsozat, a még hangsúlyosabb Volvo embléma mind ezeket a téziseket erősítik. Kötelező jelleggel elkél a sok króm, a befelé hajló lamellák illusztrisak, annak rendje s módja szerint törik meg a fényhatást, így befotózásnál több pontos derítésre van szükség (ha optimális végeredményt akarunk). Nyilván ez nem szempont, csak megjegyeztük, utalva arra, hogy a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription szinte bármely porcikája hordozza a különlegességet, és a már unalomig ismételgetett egyediséget.

Minden illeszkedik a mára jól megszokott új Volvo-arculatba

Természetesen maga a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription is megkapta a mostani Volvo portfólióra egyre inkább jellemző Thor beütést, a kalapács-sziluettet – a front lámpabúrái enyhén íveltek, a maszk felé nyitnak, és kellemes harmóniát képeznek a beömlőknek álcázott díszítések alá helyezett apró ködlámpafészkekkel. Kimondottan lapos, keskeny az orr, amúgy nemcsak ez a felület, az egész autó is, a maga 1475 milliméteres magasságával.

A „laposság” a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription oldalnézetéből látszik igazán, ahogy az is, mennyire próbálták a gyakorlati megvalósításokat sportos irányba terelgetni. Úgy, hogy közben az egész jellegzetesség business jellege megmaradjon, sok-sok prémiumelemet ötvözve.

A 19-es kerekek óriásinak tűnő hatást nyújtanak, ez betudható a sikkes, pillekönnyű érzetet adó vonalvezetésnek, nyakonöntve az egész összképet a tradicionális kombik minden bájával. Viszonylag magasra húzott övvonalak, nagy oldalablaküveg-felületek, klasszikus formairányzat az autó elejétől a hátuljáig. Mindehhez ezüstárnyalatú berakások, végig követve az oldalvezetést. Jól szembetűnik a beltér nagyságára utaló tengelytávolság, amely jelen esetben majdnem eléri a 3 métert – 2941 milliméter egészen pontosan.

Bár a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription elölnézetből sem kifejezetten hétköznapi, a hátsó talán még inkább különlegesnek hat: a meghatározhatatlan alakzatot hordozó hátsó helyzetjelzők buráinak rajzolata lenyűgözi a hozzáértőt és laikust egyaránt, a sok törésvonallal domborító dizájn itt is arcunkba csap makacsul – a LED alapú, aszimmetrikus vonalként jelenlévő zárófények egyszerűen zseniálisak minden túlzás nélkül. Vagy leginkább amolyan volvós a megközelítés, amelyet elvár a márka fan, s az már csak hab a tortán, hogy a lámpatokozás lezárása a csomagtérajtón végződik, a rendszámtáblahely kialakítása fölé ívelődve. Volvo nagyfelirat van, klasszikus módon az üvegezés alá húzva, no meg V90 és D5 plakett is akad bal, illetve jobb oldalon annak rendje, s módja szerint. A lökhárítóba ágyazott dupla kipufogóvég is elmaradhatatlan, szolidan húzódik meg szinte a háttérben, jelezve ugyanakkor, hogy a prémiumkategória minden egyes elvárásának így is meg kell felelni.

Stílusos részletek mellé betársul a praktikum is: a Volvo V90 számtalan előnnyel bír

Öblös, nagy, bár kategóriájában nem a legterjedelmesebb csomagteret tartogat a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription. Bár az 560 literes befogadóképesség majd’ gigászi, van ettől nagyobb (640 liter – de minek?), ráadásként a rakfelület bőségesen kiterjeszthető akár 1526 literig is.

Enteriőr tekintetében ne várjunk semmiféle felesleges sallangot, koncentráljunk a lényegre. Ahogyan azt a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription minden egyes részlete esetében, itt is felsejlik a svédes elegancia, hűvös visszafogottság, de ezen összhatás nélkül nem Volvo egy Volvo; közhelyekkel élve, nem lehet másképp ugyanis.

Finoman megmunkált, selymesen lágy tapintású anyagok köszönnek vissza, a kormánykerék fogása olyan jó, hogy az ember talán nem is akarná többet elengedni, vagy legalábbis példamutató koncepcióként alkalmazná minden egyes hasonszőrű kategóriatársnál. A kormánykerék keresztküllőire helyezett pár funkciógomb jól kézre esik, hüvelykujjal tökéletesen lehet klimpírozni rajtuk vezetés közben úgy, hogy az ne vonja el a figyelmet semmiről.

Techdemó svéd módra

Több virtuális oldalnyi strófát zengtünk a műszaki, technológiai és biztonsági megoldásokról még korábban, az XC90 taglalásánál. Nos, ugyanaz a felszereltség megtalálható itt is, a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription esetében (Inscription csomag), a 12.3 col képátlós kapacitív TFT alapú központi kijelző kellőképp informatív, minden érintésre jól reagál. A menürendszer viszont alapvetően túlzsúfoltnak, átláthatatlannak tűnik, megnehezítve a sofőr, és nem egy esetben a mellette ülő utas dolgát is: számos olyan opció került bele a felhozatalba, amely kevésbé, vagy szinte egyáltalán nem szükséges a (nem) hétköznapi élvezetekhez, magához az utazáshoz. Szimplán bonyolult a felépítés, és egészen biztos, hogy jóval több megszokást igényel a perfekt, gyors kezelhetőség, mint mondjuk 15-20 perc. S bár hiába a több, mint 12 hüvelykes megjelenítő, a funkciók ikonjai sok esetben zsúfoltan kerülnek egymás mellé, így fennáll a lehetősége annak, hogy menet közben fél szemmel oda-odapillantva véletlenül másra bökünk, mint amire kellene.

Erős viszont hangrendszer tekintetében a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription. A Bowers and Wilkins 7.1 hifirendszer lenyűgöző, az elosztás ideális, az egész utastér kitűnő lefedettséget kapott. Számos profilt ki tudunk választani zenehallgatás közben, nekünk leginkább a klasszikus concert hall-verzió tetszett – le a kalappal a surround emulálásnak, amellyel még a rádiócsatornák hallgatása is új értelmet nyer. Tehát ha külön kellene konfigurálni az audiót a V90-be, biztosan kiválasztanánk az elsők közt.

Utazni, utazni, utazni: a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription egyértelműen erre sarkall. Már a puszta kombis megjelenés is ezt harsogja, de miután helyet foglalunk az autóban, kicsúcsosodik az érzés. Hogy miért? A válasz egyértelmű: nagybetűs a kényelmi faktor. Lenyűgöző a hangszigetelés. Hátul is mosolyogva elfér négy, igaz, közepesebb termetű felnőtt, akár több száz kilométeres távolságokkal számolva is.

Kényelmesen. Akár hosszú, több száz kilométeres távok tekintetében is

Az első ülések ergonómiai szempontból nagyon rendben vannak, beleértve a comb- és deréktámaszokat, az ülésfűtést, az ülésszellőztetést, vagy akár a masszázsfunkciót is. Minden természetesen az infotainmenten keresztül állítható, az ülések is, bár itt megint belefut a koncepció egy feleslegesen túlspilázott grafikus felületbe, felesleges. Látványos, de nem létszükséglet, a kevésbé geek felhasználó nehezen emészti. Aki viszont műszaki-tech-IT beállítottságú, az már önmagában a körítést, a műszaki hátteret is imádni fogja a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription-ben.

Hátul – ahogyan említettük feljebb – remekbeszabottan elférnek a felnőttek, de a legoptimálisabb a 2 gyerek-1 felnőtt, vagy 2 felnőtt-1 gyerek kombó, vagy csak a 2 felnőtt irány. Itt is igaz azért az aranyszabály, hogy a legkényelmesebb a négy fős kiosztás utazásnál, de nem cáfoljuk az imént leírtakat: jól utazható az autó hátul 3 fővel is, az ülő- és hátlapok kialakítása megadja a teljes, pozitív támogatást ehhez.

Két literes, de meggyőzi a célközönséget

Fanyalogni ér, ha felmerül a Volvo új D5-D4 motorcsaládja. Konkrétan a fanyalgás oka ismételten csakis a downsizing, merthogy minek a jól bevált 2.5 literes lökettérfogatot 2 literesre csökkenteni, a hengerszámot négyre redukálni, és a többi. Üzenjük minden fanyalgónak: nem éri meg felesleges köröket futni és frázisokat zengeni, ugyanis a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription orrába épített, sornégyes, 1969 köbcentiméteres, 15.8:1 sűrítési arányú, magas nyomású turbódízel aggregát 4000-es percenkénti fordulatszámon leadott 235 lóereje, valamint az 1750-2250 közt rendelkezésre álló 480 Newtonméteres csúcsnyomaték mindenért kárpótol.

Vagy legalábbis hozza azt a szintet, ami elvárható egy közel 5 méter hosszúságú prémium kombitól. Ugyanakkor figyelembe kell vennünk, hogy magasra húzott turbótöltés ide, vagy oda, az 1705 kilogramm száraz tömeget nem kimondottan egyszerű úgy mozgatni dinamikusan egy 2 literes gázolajossal, hogy az például az üzemanyagfogyasztásra is jótékony hatással lehessen.

A gázreakciók közvetlenek, a hajtáslánchoz társított 8 sebességes automataváltó korrektül teszi a dolgát, bár láttunk-tapasztaltunk már sokkal precízebben dolgozót is. Vagy inkább észrevétlenebbül dolgozót, a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription esetében több ízben érezhető gondolkodás felváltásoknál, illetve szereti a rendszer a magasabb RPM tartományokat, túlságosan is kiaknázni az erőhátteret a végletekig. Ilyenkor segíthet a manuális váltás közbeiktatása, már ha a hajtás is úgy akarja.

Jól brillírozik összkerékhajtás terén a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription, bár hó, latyak, egyéb csúszósságra utaló körülménybe nem futottunk bele az utakon, viszont érezhetően hordozza az autó am stabilitás minden mozzanatát. Nehéz tehát kihozni a sodrából, ha pedig mégis sikerülne, a számtalan integrált elektronika azon nyomban közbe avatkozik, és visszavesz az elánból.

Tesztjeink során a Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription fogyasztása változatos jelleggel alakult. Városban jóval felülmúltuk a gyárilag megadott 5.7 literes átlagot, 8.1 litert sikerült produkálnunk, viszont országúti körülmények (90 kilométer/óra átlagtempó) hoztuk nagyjából a 4.5 liter/100 kilométert – itt 4.8-5 literrel közlekedtünk. Autópályán a kettő közé sikerült beirányoznunk a fogyasztást, nyolcadikban, 2100 RPM mellett 6.7-7.1 literrel zártuk a méréseket.

Mennyiért?

A cikkben szereplő Volvo V90 D5 AWD AUT Inscription jelenleg 17 966 000 forintba kerül, a belépő szintet képviselő D3 Kinetic 150 lóerővel 11 891 000 forintért vihető haza.

2016 Volvo V90 D5 AWD AUT specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres turbótöltött soros dízelmotor

Lökettérfogat: 1769 cm³

Maximális teljesítmény: 235 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 480 Nm @ 1750-2250 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4936 mm

Szélesség: 1890 mm

Magasság: 1475 mm

Tengelytáv: 2941 mm

Első gumik mérete: 225/40 R19

Hátsó gumik mérete: 225/40 R19

Tömeg, üresen: 1705 kg

Megengedett össztömeg: 2400 kg

Csomagtartó mérete: 560 liter, 1526 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 60 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 240 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 7.2 s (gyári), 7.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 8.1 l/100 km

Országúti: 4.8 l/100 km

Vegyes: 6.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 5.7 l/100 km

Országúti: 4.5 l/100 km

Vegyes: 4.9 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Bővebb információ a Volvo hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

A cikkhez tartozó fényképeket Canon technikával készítettük.
Együttműködő partnereink: ASUS, Acer Hungary, Sony, KonzolvilágEPSON, AOC, PhilipsMyActionCam, Canon, Camera Kft.
Utómunka hardver: ASUS, Acer, Gigabyte
HIRDETÉS
ÉRTÉKELÉS
Forma, design
97 %
Komfort
90 %
Kezelhetőség, teljesítmény
88 %
Anyagminőség
91 %
Biztonság
96 %
Ár-érték arány
88 %
Előző cikkBusiness Athlete, azaz Vezető alkat: ezzel a szlogennel kapcsol magasabb fokozatba az új BMW 5 marketing-kampánya
Következő cikkMár rendelhető az új generációs Hyundai i30 ötajtós változata itthon is