AutóAddikt Autóteszt Volvo Volvo XC40 D4 AWD R-Design – kisebb, de olyan, mint a...

[TESZT] Volvo XC40 D4 AWD R-Design – kisebb, de olyan, mint a nagyobb

Nyakatekert szójátékokkal egyelőre nem óhajtunk kedveskedni olvasóinknak, de alapvetően mindig fejtörést okoz egy-egy frappáns szalagcím megálmodása. Mindenesetre tény, hogy a Volvo XC90, XC60, illetve XC40 sorozatban biztosan van egy közös kapcsolódási pont: a minőség. Az Év Autója 2018: Volvo XC40 D4 AWD R-Design teszt következik.

Sok esetben közhelyszerű, de tény: nem mindig a nagy a legjobb. Autós vonalon ez teória nem egyedi, s sok ízben bizonyította igazát: néha felesleges a túlgondolt, gigászi paraméterekkel bíró kaszni, az eltúlzott beltér, vagy épp a tekintélyes szélesség, mely kapcsán még egy kétállásos garázsba is érdekes a beparkolás.

Nos, a Volvo XC40 D4 AWD R-Design esetében úgy tűnik, messzemenően sikerült eltalálni a paramétereket. Az autó nem kicsi, ez nyilván a fotókon is jól átmegy, de nem is nagy, ami egyáltalán nem okoz hátrányt semmilyen téren. Kompakt SUV talán a legmegfelelőbb definiálás, elegendő férő- és pakolótérrel, markáns, félreismerhetetlen stílusjegyekkel.

A küllem tehát – ahogyan már a fenti sorokból is érződik – belevaló, hamisítatlan SUV, klasszikusan hosszabb orr-kialakítással, C oszloptól csapott farrésszel.

Persze a Volvo-stílusjegyek is ott vannak a maguk helyén, a mai trend szerint elsődleges Thor-kalapács motívum a fényszórók kialakításában, a tradicionális, keresztátlós csíkban helyet foglaló Volvo-embléma a hűtőmaszkon is mutatják magukat.

Oldalnézetben máris szembetűnik a méretezéshez és kategóriához képest nagy tengelytáv (2702 milliméter), így garantált a bőséges férőhely az utasok számára – vagy nem annyira? Erről majd lejjebb, a Volvo XC40 D4 AWD R-Design utaskabin-elemzésekor.

Mindenhol autentikus Volvo részletek

Hátulnézetben (is) meghagyták a Volvo XC40 D4 AWD R-Design számára azt a kapós, félreértelmezhetetlen motívumot, amely a jelenlegi paletta összes modelljénél felismerhető és azonosítható. Ez nem más, mint a lámpatestek merész vonalvezetése, random jellegű LED-csíkkal, C oszlopra felfutó, fejére állított kérdőjel alakzatot formálva. Jobb hasonlat hirtelen nem jutott eszünkbe, igaz, a pont hiányzik a felső részről (úgy lenne teljes a kérdőjel-sablon), de annyi baj legyen.

A rendszámtáblahely hátul az alsó traktusra, a lökhárítómodulra került, a csomagtérajtón pedig karakteres Volvo felirat fut keresztbe.

Imént utaltunk az utastér méretezésére. A 2.7 méteres tengelytáv sok mindenre enged következtetni, például arra, hogy kényelmes lábteret kapunk az enteriőr hátsó kialakításában. Ezzel baj nincs is, viszont az ülőlapok kifejezetten keskenyek és rövidek is, így túlzás nélkül állítva kettő átlagos felnőtt utas férhet itt el könnyedén; hosszú távon már kell némi kompromisszum, nem beszélve arról, ha három delikvenst ültetünk be hátra.

Csomagtér tekintetében sincs túl nagy férőhelyünk, a 460 literes alapállapot kevesebbnek tűnik. Igaz, ezen a problémán segíthet a remekbeszabott átvariálási opció (padlószint alatti rekeszek), vagy épp az 1336 literig feltornázható érték. Igaz, utóbbi esetben a hátsó üléssorral értelemszerűen nem tudunk számolni.

Komfort, nagybetűsen: részben, de azért teljesítve

Elöl ülve viszont nem érzünk semmiben hiányt. Komfort tekintetében itt teljes értékűek a fotelek, az ülőlapok megfelelő szélessége és hossza (combtámasz is), valamint a hátlapok megfelelő méretezése mind a kényelmet szolgálják és erősítik. A minőségérzet is rendben van, az anyagok tapintása, a kidolgozottság mind prémiumszinten mozognak.

A Volvo XC40 D4 AWD R-Design-ba belesűrítettek minden olyan technológiát és technikát, amellyel a nagytestvér XC60 és XC90 is rendelkezik.

Okostelefon-integrációra épülő opciós megoldások (tükrözés alapvetően), a középkonzolba integrált 9 col átmérőjű kapacitív érintőkijelzős tabletről irányítható központi OS, temérdek vezetésbiztonságot támogató funkció, segéd, asszisztens – s még sorolhatnánk napestig.

Nem állítjuk azonban, hogy szimpla feladat a Volvo XC40 D4 AWD R-Design funkcióinak elsajátítása, tehát az biztos, hogy aki elsőre ül be egy jelenkori Volvo-ba, nem fogja 3 perc után álátni a kialakítás struktúráját.

Tehát igényel némi megszokást, de bármely új autó vásárlása után végig kell járnunk ezt az utat.

Vezetni élvezetes, megvan mindene hozzá

Vezetés tekintetében nincs kivetnivaló. A tesztelt Volvo XC40 D4 AWD R-Design remek, közepesen kemény futóműve szépen simítja az úthibákat, némely esetben érzékeltünk masszívabb pattogást, azt is alapvetően a hátsó futómű esetében. Az ülések pozicionálása remek, jó a kitekintés minden irányba, az A és C oszlopok tökéletesen lettek hangolva (szélesség) annak érdekében, hogy a lehető legoptimálisabb vezetési élményhez nagy mértékben járulhassanak hozzá.

A 8 fokozatú, Alsin által szállított automataváltó jól passzol a hajtáslánchoz, bár nem képviseli a gyors reakcióidejű váltók csúcsát – viszont Sport profilban egész fickóssá tud válni a Volvo XC40 D4 AWD R-Design.

A joystickra hajazó váltókart itt is kétszer kell billentenünk irányváltásnál, ami szintén megszokást igényel.

Dupla turbó, 190 LE. A D4 most sem vallott szégyent

Soros, 2 turbóval lélegeztetett, common-rail dízelmotort kapott a Volvo XC40 D4 AWD R-Design, 1969 köbcentis hengerűrtaralommal, 190 lóerős teljesítménnyel. A maximális teljesítmény leadása kerek 4000-es percenkénti fordulatszámon valósul meg, a 400 Newtonméteres csúcsnyomaték pedig már 1750-től rendelkezésre áll, és 2500-ig tart.

Az állandó összkerékhajtás ellenére remek a menetteljesítmény és az agilitás, a kissé gondolkozós váltó ellenére dinamikus gyorsulásokat is tud produkálni az autó, kiváltképp, ha Sport módban teszi a dolgát.

Ha körültekintően és mértékletesen autózunk, úgy a fogyasztás is kitűnő lehet a Volvo XC40 D4 AWD R-Design-nál. Méréseink szerint városi körümények közt 6.6, országúton 5.1 literes átlagfogyasztást produkált az autó.

Mennyi az annyi?

A tesztelt Volvo XC40 D4 AWD R-Design árazása túllépi a 17 milliós tételt, míg az XC40 alapára 11.5 millió környékén indul.

2018 Volvo XC40 D4 AWD R-Design specifikációk

Motor

Motortípus: négyhengeres dízelmotor, két turbóv

Lökettérfogat: 1995 cm³

Maximális teljesítmény: 190 LE @ 4000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 400 Nm @ 1750-2500 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, nyolcfokozatú automataváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4425 mm

Szélesség: 1863 mm

Magasság: 1652 mm

Tengelytáv: 2702 mm

Első gumik mérete: 235/60 R18

Hátsó gumik mérete: 235/60 R18

Tömeg, üresen: 1698 kg

Megengedett össztömeg: 2245 kg

Csomagtartó mérete: 460 liter, 1336 literig bővíthető

Üzemanyagtartály mérete: 54 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 210 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra:7.9 s (gyári), 7.5 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 6.6 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 5.4 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.3 l/100km

Országúti: 5.1 l/100km

Vegyes: 5.1 l/100km

CO2 kibocsátás: 132 g/km

Bővebb információ a MINI magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: AutóAddikt Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu
Szerkesztőségünk mobilinternet-hozzáférését a Telenor Magyarország biztosítja. Az Autóaddikt.hu Telenor Hello Data csomagot használ.
Együttműködő partnereink: Acer Hungary, ASUSDuplitec, Canon, Camera Kft., Telenor Magyarország
Utómunka hardver: Acer, ASUS

Szóljon hozzá!