AutóAddikt Újdonságok Új Fiat Tipo és Fiat Tipo Cross: új motorok, új dizájn, új...

Új Fiat Tipo és Fiat Tipo Cross: új motorok, új dizájn, új technológia

A Tipo megújult: teljeskörűen átdolgozták a modellcsaládot. Új a dizájn – magával ragadóbb, fiatalosabb és dinamikusabb. Az elérhető technológiák az abszolút élvonalat képviselik, míg a motorok egyszerre erősebbek és környezetbarátabbak. A modellkínálat emellett egy új crossover modellel: az új Tipo Cross kivitellel bővül. Az új kínálatot két központi tematika köré rendeztük: az egyik a „Life”, amely három felszereltségi szinten (Tipo, Life és City Life) és három karosszériaváltozatban (négyajtós, ötajtós, kombi) érhető el; a másik a „Cross”, amelyet két kivitelben (City Cross és Cross) kínálunk, kizárólag ötajtós crossover karosszériával.

A sokoldalú, magával ragadó Panda Cross stratégiai fontosságot játszott a modell európai sikerében. A ‘crossover’ megjelenés egy új, fiatalabb célközönség számára is vonzóvá tette a Pandát: azok számára, akik nem csupán funkcionális, ideális városi autót kerestek, hanem egy vagány, modern járművet. Ugyanezt a stratégiát követi most a Tipo, amikor kibővíti a modellcsaládot. A Fiat formatervezői és mérnökei ugyanezen irányelvek mentén fejlesztették ki az új Cross és City Cross verziót, megalkotva az új Tipo crossovert, amely életkorát, ízlését és mobilitási szükségleteit tekintve szélesebb ügyfélkört szólít meg, mint eddig.

A Tipo új megjelenése

Az új Tipo teljesen megújult: modernebbnek, dinamikusabbnak, elegánsabbnak hat. Az átrajzolt hűtőmaszk dísze az új Fiat logó: a Fiat feliratos stíluselem a megújulást hirdeti. A Fiat Tipo a közelmúltban bemutatott új 500 után elsőként kapja meg ezt az új Fiat logót.

A fényszórókat is áttervezték, mostantól elöl és hátul egyaránt LED-ek világítanak. Az új lámpatestek nem csak az autó vonalvezetését módosítják, hanem modernebbé teszik a modell egészének a megjelenését, továbbá javítják annak aktív és passzív biztonságát. A kedvezőbb látási viszonyoknak köszönhetően, a fenntarthatóságra való törekvés jegyében csökkentik a modell energiafogyasztását, és ezáltal CO2- kibocsátását.

A lökhárító alsó felét is teljes mértékben újratervezték. A csiszolt króm ICE MATTE kidolgozású részletekhez új rajzolatú, 16 vagy 17 colos könnyűfém keréktárcsák társulnak, diamond turned kidolgozással.

Az utastér is vadonatúj. Az üléseket exkluzív mintázatú szövetkárpit borítja. A hagyományos analóg műszerek helyébe teljes mértékben testre szabható, 7 colos TFT digitális műszeregység lépett.

A modernebb, fejlettebb rendszer segítségével könnyedén ellenőrizhetjük az autó állapotát, kezelhetjük a multimédiás rendszert és okostelefonunkat. A műszeregységhez vadonatúj UConnect 5 multimédiás rendszer társul 10,25 colos érintőképernyővel – ez a rendszer szintén az új 500-ason debütált, és a Tipo most elsőként kapja azt meg az FCA modelljei közül.

A tervezők figyelmét még a kormánykerék sem kerülte el: elegánsabb és sportosabb lett. A kompaktabb kialakítású kormánykerék jobb ergonómiát kínál, valamint tökéletes rátekintést enged a 7 colos TFT műszeregységre. A központi panelen átrajzolták a klímaberendezés kezelőszerveit, illetve új króm és fekete kivitelű betéteket alkalmaztak.

Az új Tipo modellkínálata két további, előzmények nélküli különlegességet is kínál: ezek az Óceán kék és Paprika narancs színárnyalatok.

Az új Tipo Cross: crossover, Tipo módra

A Tipo modellcsalád egy vadonatúj karosszériaváltozattal bővült. A Fiat bevezeti az új Tipo Cross modellt, és ezzel a négyajtós, ötajtós és kombi változatok mellé egy hamisítatlan crossover variánst állít, amivel egy teljesen új célközönséget tud megszólítani.

A Fiat Tipo tradicionális célközönségének számító családok ma már egészen más értékeket keresnek: a hagyományos ötajtós és kombi modellek helyett az olyan crossoverek iránt érdeklődnek, amelyek sem a komfort, sem a helykínálat terén nem követelnek kompromisszumot. Ezek a családok szerethető, karakteres, dinamikus és fiatalos, mindazonáltal megfizethető autót keresnek. A válasz pedig a Tipo Cross, a Fiat új családi crossover modellje.

A Tipo Cross összességében sokkal erőteljesebb, merészebb hatást kelt. Szemmel láthatóan szélesebbé teszi a fényszórók alatt folytatódó hűtőmaszk új kialakítása, valamint a crossoverektől elvárható módon magasabb is fivéreinél.

A Tipo Cross csaknem 4 centiméterrel magasabb, köszönhetően az áthangolt futóműnek, illetve az új keréktárcsa/gumiabroncs párosításnak, amely egy másik Fiat crossoverről: az 500X-ről lehet ismerős. A Tipo Cross nagyobb abroncsai még robusztusabb megjelenést eredményeznek.

Az új hangolás egyben magasabb üléspozíciót is eredményez, megkönnyíti a be- és kiszállást, illetve általában leegyszerűsít minden olyan rutinfeladatot, amellyel a családos Tipo-tulajdonosok nap mint nap találkoznak, a gyermekek gyerekülésbe történő behelyezésétől kezdve az ülések alá beszorult tárgyak kiszabadításáig.

Az innovatív megjelenésű új Tipo Cross csaknem 7 cm-rel magasabb a korábbi modellnél, köszönhetően számos ‘crossover’ stíluselemének. Ilyenek a kerékív-toldatok, a különleges első lökhárítónak, alsó védőlemeznek és az autó összhatását még izmosabbá tevő gallytörő rácsnak. De ide tartoznak az oldalsó kötények, a hátsó diffúzor és az a praktikus tetőcsomagtartó is, amelyet korábban csak a kombi modellhez kínáltak.

Élvonalbeli biztonság és technológia

A dizájn és a stílus mellett a technológiai tartalom is alapvetően újult meg, azzal az ambiciózus céllal, hogy a C-szegmens élére emelkedjen. Az új Tipo a legmodernebb vezetőtámogató rendszereket (ADAS) vonultatja fel:

‘Jelzőtábla-felismerő rendszer’, amely azonosítja az aktuális útszakaszon érvényes sebességhatárt

‘Intelligens sebesség-szabályozás’, amely a korlátozás betartását javasolja a vezetőnek

‘Sávtartó asszisztens’, amely a megfelelően felfestett forgalmi sávon belül tartja az autót

‘Éberségfigyelő rendszer’, amely pihenőt javasol, ha a vezető túl fáradt ahhoz, hogy folytassa az utat

‘Adaptív fényszóró’, amely automatikusan távolsági világításra kapcsol, ha nem érzékel szembejövő forgalmat, így éjjel jobb látási viszonyokat teremt

‘Holttér-figyelő rendszer’, amely ultrahangos érzékelők segítségével figyeli a tükrök holtterét, és a
külső visszapillantó tükörben megjelenő háromszöggel figyelmeztet az érzékelt akadályokra, valamint elülső parkolóradarok

‘Kulcs nélküli nyitás és indítás’, illetve vezeték nélküli okostelefon-
töltő.

Ami az infotainment funkciókat illeti, a Tipo az új 500 után elsőként kapta meg a 10,25 colos képernyővel szerelt új UConnect 5 infotainment rendszert, ezt a jövő felhasználói számára tervezett, csatlakoztatott platformot. A magától értetődő, kényelmes és praktikus ügyfélélmény megvalósítása érdekében kifejlesztett rendszer a könnyen és ösztönösen használható, rendkívüli mértékben testre szabható Android Automotive operációs rendszert alkalmazza. Az Uconnect 5 vezeték nélküli telefontükrözés funkciója révén az okostelefonok vezeték nélkül is csatlakoztathatók az érintőképernyőhöz. A rendszer testre szabható profilokat kínál, és akár öt konfigurációt képes megjegyezni.

Az új Tipo új infotainment rendszeréhez egyszerre két telefon is csatlakoztatható Bluetooth-on keresztül – például a vezető céges és privát telefonja, aki így párhuzamosan fogadhat is indíthat hívásokat mindkettővel, anélkül, hogy újra és újra csatlakoztatnia kellene egyiket vagy a másikat.
Szintén említésre méltó, hogy az utastérben minden kezelőszerv új, fehér háttérvilágítást kapott. Ez modernebb megjelenést eredményez. Ugyancsak örömteli újdonság a hátsó üléseknél kialakított USB töltő csatlakozó, így hosszú utazások alkalmával a gyerekek táblaszámítógépükkel múlathatják az időt.

Új, takarékosabb és tisztább erőforrások

Teljesen megújult az új Tipo motorkínálata. A modell bevezetésekor benzines és dízelmotorokkal elérhető.

Benzinmotor. Az új modell megkapta az új 100 lóerős 1.0 GSE T3 benzinmotort. Ez a háromhengeres erőforrás akár 190 Nm forgatónyomatékot ad le már 1500/perc fordulatszámon (szemben az eddigi 1,4 literes, 95 lóerős motorral, amely csak 127 Nm-re volt képes, és ahhoz is 4500/perc fordulatszámig kellett pörgetni.

Az 1.0 GSE T3 erőforrás a FireFly Turbo motorcsalád legmodernebb tagjaként kimagasló teljesítményt biztosít jelentősen kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett. A motor maximális teljesítménye 74 kW (100 LE). Az új motor élvezetes vezethetőséget kínál. Álló helyzetből optimálisan gyorsul, köszönhetően a már alacsony fordulatszámon is jelentős forgatónyomatéknak; ráadásul lenyűgözően csendes, ami még kényelmesebbé teszi vezetését.

Végezetül a sebességváltót úgy hangolták, hogy városban a lehető legrobbanékonyabb vezethetőséget, autópályán viszont a lehető legjobb utazási komfortot nyújtsa. Ezért például 130 km/óra sebességnél a fordulatszám mindössze 3200/perc.

Dízelmotorok. Az Euro 6D Final normát teljesítő Multijet dízelmotorok két teljesítményszinten: 95 és 130 (korábban 120) lóerős kivitelben elérhetők.

A 130 lóerős 1.6 Multijet dízelmotor optimális választás a flottavásárlók számára. A flottapiac stratégiai jelentőséggel bír az alsó-középkategóriás szereplők, így a Tipo számára is.

D-Fence csomag a Mopartól

A fokozottan környezetbarát új Tipo modellcsalád opcióként felszerelhető a Mopar által kifejlesztett D-Fence csomaggal. Ez három berendezést tömörít. Egy nagyteljesítményű pollenszűrőt, amely a szálló részecskék 98%-át megszűri, egy HEPA szűrőt ami a beltérben lévő levegő tisztításában segít, valamint egy UV-lámpát, amellyel fertőtleníthetjük az utastérben gyakran megérintett felületeket, a kormánykeréktől kezdve a sebességváltón át az ülésekig.

A Tipo sikertörténete

A Fiat Tipo 2016-ban mutatkozott be. A modellcsalád azóta jelentősen kibővült, a szedán mellett megjelent az ötajtós és a kombi változat is – most pedig az új Tipo Cross karosszéria.

A Tipo bemutatása után gyorsan kategóriája egyik legkedveltebb típusává vált Olaszországban és szerte Európában, ahol nagymértékben hozzájárult a Fiat márka erősödéséhez: az eladott példányok több mint 70 százaléka Olaszországon kívül talált gazdára.

A modellből bevezetése óta 670 000 darabot adtak el; a 2019-es eladásokból minden korábbinál nagyobb arányban részesedtek az exportpiacok.