AutóAddikt Autó-motorsport Visszatér a sivatagi versenyre a Lexus csúcsterepjárója

Visszatér a sivatagi versenyre a Lexus csúcsterepjárója

A világ egyik legnagyobb offroad tartozék-gyártója vadonatúj versenyautóval készül a legendás Baja 1000 idei kiadására. Ambiciózus terveik megvalósítását egy tapasztalt pilótára, valamint a Lexus LX600 terepjáróra bízták.

Idén ötvenöt éves a Baja 1000, a világ egyik legismertebb, legnehezebb sivatagi autóversenye. A név az útvonal hosszából ered, bár a rajt és a cél közötti távolság mostanra jellemzően meghaladja az 1100 mérföldet (kb. 1800 km.) Habár ezen a téren nem vetekedhet a Dakar-ralival, a Baja 1000 nehézségét az adja, hogy a versenyzők egyetlen etapban teljesítik ezt a távot.

A legjobb idő az útvonaltól függően változik, tavaly 20 óra 45 perc volt – nem túlzás tehát, ha úgy képzeljük el a Baja 1000-est, mint egy sivatagban zajló Le Mans-i 24 órás futamot. A pilótákat és járműveiket egyaránt képességeik legvégső határára taszító versenyen jól cseng a Lexus neve: az LX570 luxusterepjáró szériakivitelű hajtáslánccal szerelt példánya 2010 és 2013 között három alkalommal is győzni tudott a Stock Full kategóriában.

Míg tíz évvel ezelőtt az amerikai Joe Bacal ült a hatalmas terepjáró volánjához, idén egy japán páros: Tomonori Noto és Kazuhiro Tanaka készül teljesíteni a kíméletlen távot, méghozzá a vadonatúj Lexus LX600-assal. Az autót a japán terepjárókra szakosodott tartozékgyártó, a JAOS motorsportrészlege készíti fel a versenyre. A Team JAOS 2015-ben, a műhely alapításának harmincadik évfordulóján jött létre, komoly múlttal rendelkező partnerekről van tehát szó. Ugyanakkor a JAOS eddig speciálisan átalakított Toyota versenyautókkal ért el sikereket: a csapat 2015-ben az AXCR ázsiai terepralin egy Toyota FJ Cruiserrel, majd egy évvel később egy Toyota Hiluxszal indult. A Noto-Tanaka duó 2017 óta versenyez együtt, 2019-ben kategóriagyőzelmet értek el a versenyen.

Természetesen most is ez a távlati cél, de a Baja 1000 egészen más, mint az AXCR – részben a fent említett okokból, részben az eltérő tereptípus miatt is: míg az ázsiai tereprali gyakorlatilag az őserdőn vág át, és elsősorban a sáros talaj okozhat problémát a versenyzőknek, a Baja 1000 útvonala homok- és kősivatagokon vezet át. Ezért az idei versenyt az ismerkedésre szánják, 2023-ban már szeretnének biztonságosan célba érni, 2024-ban aztán jöhet a kategóriagyőzelem.

A Lexus LX600 ugyanúgy a jobbára szériakivitelű autókat felsorakoztató Stock Full géposztályban indul, mint annak idején példaképe, az LX570. A pontos műszaki adatokat egyelőre nem hozta nyilvánosságra a Team JAOS, a novemberi premierhez közeledve azonban vélhetően ismertetik a versenyautó paramétereit.

A 2021 végén bemutatott Lexus LX600 a márka vadonatúj offroad zászlóshajója. Az elődmodellekkel ellentétben típusjelzése nem a motor lökettérfogatára utal: hajtásáról egy 3,5 literes V6-os turbómotor (V35A-FTS) gondoskodik, ennek legnagyobb teljesítménye 415 lóerő, maximális forgatónyomatéka 650 Nm. Az impozáns óriás végsebessége 209 km/óra, álló helyzetből 6,9 mp alatt gyorsul 100 km/órára. Noha vérbeli terepjáróról van szó, kifinomult (elöl kettős keresztlengőkaros, hátul többlengőkaros) futóműve révén aszfalton is magabiztosan mozog.

Előző cikk[TESZT] Suzuki S-Cross 1.4 Allgrip AUT 48V Hybrid GL+ – könnyed és egyben áthidaló megoldások
Következő cikkAz Opel cápakultusza az új Astra Sports Tourer-rel folytatódik