AutóAddikt Újdonságok 87. Nemzetközi Genfi Autószalon: Peugeot Instinct Concept

87. Nemzetközi Genfi Autószalon: Peugeot Instinct Concept

A Peugeot feltette a kérdést: ki ne álmodott volna már olyan autóról, amelyben az utazás teljes nyugalma együtt jár a környezet megóvásával? Egy autóról, amely megért bennünket és annyira ismer, hogy a legkisebb vágyainkat is előre kitalálja? Egy autóról, mely mintha önmagunk térbeli folytatása lenne, s amelyben minden töretlen, könnyed, áramló és természetes?

A Peugeot egy ilyen autóban gondolkodik, a hozzá kapcsolódó jelszó pedig: a szabadság. A vezetési mód és a vezetési élmény megválasztásának szabadsága. A mozgás szabadsága. Mindez a Peugeot Instinct Concept tanulmányautóban ölt testet.

„Egy Peugeot mindig valami mást nyújt, többlet élményt ad. Ezt erősítik meg ügyfeleink, ezt bizonyítja az új PEUGEOT 3008 sikere, és ugyanezt nyújtja majd az új autonóm autónk is a jövőben. Ezt az érzelmi többletet hívják szabadságnak!” – mondta Jean-Philippe Imparato, a Peugeot ügyvezető igazgatója.

„A Samsung ARTIK Cloud könnyű ás átlátható interakciót teremt a hálózatba kapcsolt eszközök és szolgáltatások között, bármilyen technológiát is alkalmaz a felhasználó. A Peugeot Instinct Concept és a SAMSUNG ARTIKTM Cloud valóra váltja az autonóm autóról alkotott elképzelésünket” –  fogalmaz Dr. Luc Julia, a Samsung Electronics innovációs alelnöke.

„Egy autonóm jármű megtervezése rettentően izgalmas kihívás. Számba kell venni a kötöttségeket, az aktív vezetés és az autonóm működés szempontját egyetlen célt tartva a szemünk előtt: mindenkor az öröm forrása legyen, érzelmeket váltson ki. A Peugeot Instinct Concept az első autonóm tanulmány, amely nem hagyja az út szélén a vezetés örömét” – mondja Gilles Vidal, a Peugeot formatervezési igazgatója

Röviden a Peugeot Instinct Concept tanulmányról

A Peugeot Instinct Concept tervezésének mottója a szabadság. A vezetési mód megválasztásának szabadsága, a mozgás szabadsága, az okoseszközök nyújtotta szabadság. Ez az elképzelés a vásárlók vágyaira és igényeire reagál.

A Peugeot elképzelései szerint megalkotott autonóm járműben megtapasztalható vezetési élményen keresztül a márka neve az öröm fogalmával fonódik egybe.

Az autonóm vezetés jelenti majd az új fordulópontot az autózás történetében. Az összes járműgyártó alkalmazni fogja ezt a technológiát; a márkák közötti különbség a megvalósítás mikéntjében rejlik majd.

A világon elsőként mutatnak be olyan járművet, amelyben működőképesek a « I.o.T « platform okosmegoldásai. A Samsung ARTIK Cloud platformról van szó, amely összekapcsolja a járművet a felhasználó saját adatfelhőjével.

A Peugeot Instinct Concept szimbiózisban fejlődik a mobilitás újfajta élményét jelentő, egymással hálózatba kötött eszközökkel. A jármű integrálja azokat az adatokat, amelyeket a felhasználó meg szeretne osztani vele: az okostelefonjáról, az okosórájából és az otthonautomatizálási készülékekből gyűjtött információkat.

Nincs többé fennakadás a hétköznapok egymást követő cselekvéseiben. A tanulmányautó az alkalmazások új palettáját kínálja, a felhasználó az otthonától a szabadidős tevékenységein át a munkájáig minden mozzanatot zökkenőmentesen, tökéletesen összehangolt folyamatban végezhet el.

A Peugeot Instinct Concept négy mozgási, kétféle vezetési (Drive Boost és Drive Relax) módot, valamint két autonóm (Autonóm Sharp és Autonóm Soft) üzemmódot kínál.

A Peugeot Responsive i-Cockpit újraértelmezi az utastér fogalmát annak érdekében, hogy megfeleljen az autonóm vezetésből adódó új felhasználásoknak. A kezelőfelületek a kiválasztott helyváltoztatási módnak és a felhasználó profiljának megfelelően automatikusan végrehajtják a szükséges konfigurációkat a felhasználás előtt, közben és utána.

A vezető minden körülmények között megőrzi uralmát a jármű felett. Autonóm vezetési módban a középkonzolra helyezett i-Device segítségével hajthat végre műveleteket, illetve vezérelheti a kapcsolókat.

Internet of Things

A Peugeot Instinct Concept egy kortalan formába öltöztetett kombi kupé. Rendkívül letisztult külsejét erőteljesen áramvonalas vonásokkal rajzolták meg.

Peugeot Instinct Concept: az I.o.T legjava

A Peugeot Instinct Concept az autózás közben elérhető internet alapú szolgáltatások tárházát kínálja.

Az online szolgáltatások és az okoseszközök önmagunk meghosszabítását jelentik. A Peugeot  egyre egyszerűbb és észrevétlenebb módon építi be ezeket az autóba, hogy nyugodt, intenzív és egyedülálló élményt nyújtson a vásárlóinak. Ezáltal ügyfeleink teljesen szabad döntéseken keresztül saját mobilitásuk aktív szereplőivé válnak.

Aude Brille, aki a Peugeot stratégiáért felel

A Peugeot Instinct Concept elképzelése szerint az Ember a természetből nyer ihletet, és ahogy egyre többet tanul a természettől, úgy lesz egyre önállóbb. A tanulmány a deep learning tanulási módszerre támaszkodva alakítja ki a felhasználó profilját. Mindehhez a Samsung ARTIK Cloud I.o.T (Internet of Things) platformja hálózatba kapcsolja a felhasználó hétköznapi okoseszközeit, és összegyűjti az adatokat az okosórákból, az okostelefonokból, a közösségi hálózatokból. Az otthonautomatizálási készülékek – okostévé, streaming audio – és a számítógép szintúgy bekapcsolódnak a hálózatba. Az autó önmagában is egy elképesztően gazdag információforrás. Mindenütt jelen van a hétköznapjainkban: szokásos útvonalak, kedvenc helyek, vezetési szokások…
A PEUGEOT és a data science területen tevékenykedő Sentiance az adatok feldolgozását és rendezését követően határozza meg az egyes felhasználók profilját. Ez egy dinamikus, folyamatosan gazdagodó kiértékelés, amely lehetővé teszi, hogy a Peugeot Instinct Concept teljes mértékben felkészüljön és alkalmazkodjon a tulajdonosa igényeihez és vágyaihoz.

Hétfő, 7.45
Ön a 8.30-kor kezdődő találkozójára a szokásosnál negyedórával korábban indul. Ugyanis az autó navigációs rendszere már « egyeztetett » az ön jegyzeteivel az aznapi feladatokról, majd az aktuális közlekedési és időjárási viszonyok alapján azt javasolja, hogy induljon el tizenöt perccel hamarabb, hogy biztosan pontosan érkezzen. Amikor beszáll az autóba, a FOCAL rendszer kiváló hangzásminőségében élvezheti ugyanazt a zenét, amelyet az előbb még a nappaliban hallgatott. Amikor pedig beindítja a motort, kattan a zár az otthona ajtaján.

Kedd, 21 óra
Jól kifáradt az edzés után – tudja ezt az okosórája is, ahonnan a Peugeot Instinct Concept tájékozódik, majd az autója automatikusan Autonóm Soft módba vált, így teljes nyugalomban gurulhat hazafelé. Már az otthona közelében jár, amikor az udvari világítás felkapcsol és bevilágítja önnek a parkolóhelyet.

Csütörtök, 8 óra
Úgy tűnik, nem fárasztotta le eléggé a tegnapi sportolás: az autója ezért azt javasolja, hogy az irodától tíz percre parkoljon le, és gyalog menjen be a munkahelyére.

Péntek, 14 óra
Ön egy találkozóra igyekszik, az út egy autópályán, majd egy kanyargós országúton át vezet. Az út első felét Autonóm Sharp módban teszi meg az autó, majd magától Drive Boost módba kapcsol, amikor elérik az alsóbb rendű utat, mivel tudja, hogy ön szereti a dinamikus vezetést.

A felhasználó eddig soha nem tapasztalt könnyedséggel boldogul az autóval. Az egész vezetési környezet azon igyekszik, hogy megkönnyítse számára az autózást. Ezt számos automatika segíti: vezetési mód, a kezelőfelületek és ülések beállításai, hangulatvilágítás, hifiberendezés stb. Ám mindenkor az Ember marad a felelős döntéshozó, aki épp úgy választhatja a manuális sebességváltást, mint azt, hogy az Autonomus mód bekapcsolásával teljesen rábízza magát a járműre.

A négyféle vezetési mód különösen kifinomult vezetést tesz lehetővé. A Drive Boost a dinamikus vezetésre fókuszál. A Drive Relax az ADAS (Advanced Driving Assistance Systems – fejlett, vezetést segítő rendszerek) bevonásával támogatja a vezetőt, például az automatikus fényszóró-bekapcsolás, vagy az aktív sebességtartó automatika segítségével.

Autonóm vezetési módban az Autonóm Soft a kényelmet helyezi előtérbe. Ez hosszabb utazások esetén ideális, amikor megnézhetünk egy filmet, olvashatunk, vagy pihenni szeretnénk. Az optimális menetidőre az Autonóm Sharp a legjobb garancia, amit a precíz és dinamikus úttartás biztosít.

Peugeot Responsive i-Cockpit: forradalom mindenkinek

Eddig a tanulmányok talán túlságosan elitista képet rajzoltak az autonóm autókról, mintha a csúcskategóriának, és kizárólag az autó vezetőjének örömére szánták volna őket. A Peugeot elképzelése szakít ezzel a megközelítéssel. Az autonóm vezetésnek minél több emberhez el kell jutnia. Ezt a szándékot tükrözi a Responsive i-Cockpit adaptív és innovatív belső felépítés is.

Az autonóm autó új utakat nyit a kreativitás előtt, melyeket az új felhasználások hívtak életre.

„A Peugeot Instinct Concept tanulmánnyal és az új Responsive i-Cockpit utastérrel azokra a tényezőkre építünk, amelyek annyira népszerűvé tették a márka legutóbbi modelljeit. A vezetés élményének újfajta formáit teremtjük meg. A kezelőfelületeken, a felépítésen, a stíluson keresztül. Hol van az leírva, hogy egy autonóm autónak kinézetében és használatában unalmasnak kell lennie?” – teszi fel a kérdést Matthias Hossann, a Peugeot tanulmányautók felelőse.

A vezető környezete egy sima felületű kinematikai rendszerrel büszkélkedhet, amely a Drive és az Autonóm módok közötti váltáskor lép működésbe. Ekkor a kompakt kormánykerék és a billenőkapcsolók pultja eltűnik a műszerfalban, a gázpedál pedig visszahúzódik a lábtérben.

A vezető bármelyik üzemmódban ura a járműnek. Drive módban ez nyilvánvaló, az igazi meglepetés, hogy a Peugeot autonóm autója ezt Autonóm módban is tudja. Az autó a középkonzolon elhelyezett 9.7 colos kijelző mellett található i-Device segítségével vezérelhető. Csak egy mozdulat, és már meg is előztük az előttünk haladó járművet, ugyanilyen egyszerűen válthatunk Softból Sharp módba.

Drive módban a holografikus műszerfali kijelzőn jelennek meg a vezetéshez kapcsolódó információk: a jármű sebessége, a PHEV hajtáslánc két energia átalakítója közötti megoszlás, az akkumulátor töltöttsége stb. Az autó holtterében megjelenő járműre a digitális visszapillantó figyelmeztet.

Autonóm módban ezek a berendezések újabb, relevánsabb információkkal is ellátnak, hiszen mostantól, hogy a vezető nyugodtan hátra dőlhet, csupán az idő fogalma számít. A bennülők tisztában vannak azzal, hogy mekkora utat tettek már meg és mennyi van még hátra a menetidőből.

A különböző kapcsolási és vezetési módokhoz más-más hangulat tartozik. Nemcsak a megjelenített információk tartalma különbözik, hanem megváltozik az ülések helyzete, a világítás és a hangjelzés is.

A Responsive i-Cockpit minden utasnak kitüntetett helyet biztosít még ebben a kompakt autóban is. Az egyéni komfortzóna megteremtéséhez az üléseket a repülőgépekéhez hasonlóan alakították ki. A testtel érintkező részeket – az üléslapot, a háttámlát és a fejtámaszt – egymástól külön alakították ki. Az alumínium szerkezetű üléslap továbbra is fix marad. A háttámla azonban mobil, a keresztirányú Y tengely körül forgatható. Az üléspozíciót attól függően állíthatjuk be, hogy éppen mit szeretnénk: ha pihenni, kinyújtózhatunk, ha vezetni, felülhetünk, ha pedig filmnézéssel vagy munkával kívánjuk múlatni az időt, válasszuk a köztes pozíciót.

Az autóban utazók egy chatbot-on keresztül kommunikálhatnak az autóval. A hangvezérelt személyi asszisztens a szolgáltatások széles választékához enged hozzáférést. Gyorsan és egyszerűen foglalhatunk például mozijegyet, vagy vásárolhatunk online.

Az anyagok is arra invitálnak, hogy magunkra szánjuk a felszabadult időt. A padló selymes érintése arra ösztönöz, hogy cipőnket levéve adjuk át magunkat a pihenésnek. A test vonalát követi és megtartja a 3D hurkolt ülésborítás. Ugyanez az anyag köszön vissza a középkonzol oldallapjain, az ajtópaneleken, az üléslapokon és a támlákon. A tarkó és a fej kényelmét szolgálja a bőrrel és rugalmas 3D hurkolt anyaggal bevont fejtámasz.

Kombi kupé: kortalan szépségű design

A Peugeot Instinct Concept tanulmány az autonóm autók egy új, a vásárlók széles rétegének szánt ökoszisztémát vezet be. Az aerodinamikai újításokból letisztult, időtlen stílus született, amely érzelmi húrokat pendít meg.

A mozgó jármű a levegő ellenállásával találkozik, ami jelentős energiát emészt fel. Az aerodinamikai mérnökök folyamatosan azon dolgoznak, hogy a légellenállás minél kisebb legyen, ami a fogyasztás csökkenését és az utazók kényelmét növeli. Ez utóbbi szempont egyre fontosabb lesz a jövőben. Az autonóm jármű utasai új tevékenységeknek adhatják át magukat utazás közben, új örömöket fedezhetnek fel.

A Peugeot Instinct Concept a legdivatosabb karosszériaformákból meríti az arányait. Az ívelt vonalak a lehető legszorosabban követik a szerkezeti elemeket és az utasteret. A PHEV hajtáslánc 300 lóerős teljesítményét vetíti előre a hosszan elnyúló motorháztető. A hangsúlyosan domborodó kerékjáratok az összkerékhajtású tanulmány kitűnő úttartását és nagy teljesítményét sejtetik.

Az orr-rész rendkívül kifejező. A LED-es fényszórók közepébe helyezett kamera lencséje, amely az emberi szem pupilláját idézi, folyamatosan pásztázza a jármű környezetét és információkkal látja el a vezetéstámogató rendszereket.

A kétoldalt fénycsíkkal szegélyezett hűtőmaszk az autó mozgása közben különleges és egyedülálló szerepeket lát el. A közepén elhelyezett oroszlán fehér színű megvilágításával látványosan jelzi a közlekedőknek, hogy az autó autonóm módban közlekedik. 90 km/óra menetsebességtől fontos aerodinamikai funkciói vannak: egyrészt növeli a leszorítóerőt, másrészt a sebesség elérését követően kinyílik rajta egy speciális légbeömlő, amely a menetszél irányított elvezetését biztosítja, ami aztán a karosszéria légellenállását csökkenti számottevő mértékben. A légbeömlőn beáramló levegő a kerékjáratoknál távozik. A virtuális kerékburkolat kioltja az aerodinamikai interferenciát azáltal, hogy a futómű együtt dolgozik az ötküllős könnyűfém keréktárcsákkal, melyek még könnyebbek a felületükön futó szűk barázdáknak köszönhetően. Ugyanez az aerodinamikai megoldás hátul is visszaköszön. A levegő a karosszéria övvonalában, a hátsó ajtóban kialakított nyíláson át áramlik be, onnan a fénycsíkkal összekötött, 3D lámpák alatt található diffúzor felé veszi az irányt.

A domború napfénytető alacsonyan borul az utasok fölé. Vonalvezetését remekül kihangsúlyozza a karosszéria színével megegyező, három rétegű, mélykék lakk.

A Peugeot már a közeljövőben megvalósítja az autózás kettős élményét: a dinamikus vezetés örömét az időnyereség fogalmával kapcsolja össze. A magunkra szánt időével, a szabadság, az öröm idejével. Ezt testesíti meg a Peugeot Instinct Concept.