A versenypályákon aratott győzelmek legendái szinte kivétel nélkül egy olyan megbízható, kirobbanó teljesítményű erőforrással kezdődnek, amely késlekedés és megtorpanás nélkül képes végsebességig gyorsítani a legkiforrottabb technikát. A vadonatúj BMW M8 GTE versenyautóról szóló fejezetben a BMW P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtásláncé a főszerep.
A történet 2016 februárjában kezdődött, amikor is a BMW Motorsport tervezőmérnökei egy újabb, a Német Túraautó Bajnokságba (DTM) történő 2012-es visszatérést megelőző átfogó, éveken át tartó fejlesztőmunkához hasonló projektre kaptak felkérést: a feladat egy minden korábbinál hatékonyabb, letaglózó erejű, magabiztos GTE versenyautó megtervezése és megépítése volt. A mérnökök a tervezési fázis első hónapjaiban összesen több mint 1 000 különböző formában, felépítésben, elrendezésben és koncepcióban álmodták papírra a vadonatúj technika erőforrását és hajtásláncát, mígnem 2017 elején testet öltött a bajor prémiumgyártó motorsport-részlegének valaha készült leghatékonyabb erőforrása, amelynek maximális teljesítménye az eltérő versenyszabályzatok értelmében 500 és több mint 600 lóerő között állítható.
A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc első ízben 2017. január 20-án, a BMW Motorsport müncheni tesztközpontjában bizonyíthatta kvalitásait, majd a BMW M8 GTE névre keresztelt versenyautó első prototípusában, 2017. július 1-jén gurult ki először a napfényre. A forradalmi motorsport-technológia végül 2018. január 27-én ünnepelte élesben versenypályás premierjét, a Daytona-i 24-órás megmérettetésen.
A két éven át tartó fejlesztőmunka célja legalább annyira egyértelmű, mint amennyire ambiciózus volt: megépíteni a valaha készült leghatékonyabb BMW versenymotort. A műszaki alapot adó erőforrás megtalálása ezért kulcsfontosságú momentumnak számított, hiszen a mérnököknek egy olyan megbízható, nagyteljesítményű és sorozatgyártásban kínált szívet kellett választaniuk, amely az eltérő motorsport-osztályok rendkívül magas szintű elvárásainak is maradéktalanul megfelel. A BMW Motorsport és a BMW M GmbH szoros együttműködésének köszönhetően a befutó a BMW S63T4 kódnév alatt kifejlesztett V8-as, BMW TwinPower Turbo technológiával dolgozó benzinmotor lett, amely eredetileg az új BMW M5 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 241 gramm / km)* motorházteteje alá készült.
Tekintve, hogy a vadonatúj BMW M8 GTE versenyautó főként az FIA World Endurance Championship (WEC) hosszú távú megmérettetésein és az IMSA WeatherTech SportsCar Championship egyesült államokbeli futamain áll majd rajthoz, a P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc erőforrásának öntvényből készült motorblokkja és hengerfeje a versenyszabályzatok értelmében mindennemű módosítás nélkül, a sorozatgyártásban kínált benzinmotorból érkezett. Mindkét alkatrészt tömegtermelésben készíti a BMW Group Landshutban működő könnyűszerkezetes öntödéje, ahol hosszú távon fenntartható, innovatív gyártási megoldások garantálják a könnyűszerkezetes öntvényből készült, technológiailag kifinomult motoralkatrészek megbízhatóságát és hatékonyságát.
A BMW M8 GTE versenyautó erőforrása hozzávetőlegesen 2 300 darab alkatrészből áll, amelyből 985 darab teljesen egyedi. A vadonatúj technológia ezért további átfogó módosításokat igényelt, a részletekbe menő versenyszabályzat maradéktalan betartása mellett. A P63/1 kódnevű motor a 985 darab egyedi alkatrészből 181 darabot más-más gyártósorokról örökölt meg, több mint 700 darab pedig a BMW Motorsport egy másik versenymotorjából érkezett, vagy kifejezetten az újdonság számára lett legyártva. A GTE versenyosztály szabályrendszere értelmében a tervezőmérnökök eközben a motorsport-szív hengerűrtartalmát 4.4 literről 4.0 literre csökkentették és új hajtókar-rögzítési megoldásokat találtak ki, amely laposabb főtengely alkalmazását tette lehetővé. A verseny-erőforrás így még kivételesen magas terhelés mellett is hatékony járást és még sportosabb hangzást garantál.
A mérnökök az égéstér kialakítását és geometriáját, így a beömlő- és kiömlőnyílásokat is a motorsport élvonalának követelményei szerint tervezték meg, ahogyan a szívó- és kipufogórendszer is átfogó változtatásokon esett át. A hatékonyság növelése érdekében a szakemberek az erőforrás turbófeltöltési szisztémáját is teljesen áttervezték. A technológiai változtatások együttesen gyorsabb és tökéletesebb égést eredményeznek, több mint 2 100 Celsius fok maximális hőmérsékleten. A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtáslánc hatékonysága így több mint 40 százalékkal nőtt, amellyel kiérdemli a BMW versenyautóba vagy túraautóba valaha készített leghatékonyabb verseny-erőforrásának járó címet. A bajor prémiumgyártó színeiben versenyző csapatok így minden korábbinál rugalmasabb versenystratégiákat dolgozhatnak ki.
A P63/1 kódnév alatt kifejlesztett hajtásláncot azonban nem csupán páratlan hatékonyság, de kivételesen agilis vezethetőség is jellemzi, amelynek köszönhetően a vadonatúj BMW M8 GTE versenyautó pilótái még többet kihozhatnak a technikából. A vadonatúj megközelítésben kifejlesztett motorvezérlő elektronika a teljes fordulatszám-tartományban azonnali gázreakciót és egyenletes teljesítmény-leadást garantál.
Az új BMW M8 GTE versenyautó számára kifejlesztett, P63/1 kódnevű motor műszaki adatai a következők:
Típus: V8-as benzinmotor BMW TwinPower Turbo technológiával
Hengerűrtartalom: 3 981 ccm
Maximális teljesítmény: az eltérő versenyszabályzatok értelmében 500 és több mint 600 lóerő között állítható
Hengerek száma: 8
Hengerelrendezés: V
A hengersorok által bezárt szög: 90°
Hengerfurat: 89 mm
Lökethossz: 80 mm
Hengerek közötti távolság: 98 mm
Maximális fordulatszám: percenként körülbelül 7 000 főtengely-fordulat





![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-180x135.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-180x135.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-180x135.jpg)

































![[TESZT] Ford Explorer EV Premium Extended Range – kiadós, remek teszthét Angliában](https://www.autoaddikt.hu/kepek/ford-explorer-ev-uk-anglia-teszt-autoaddikt-38-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Grande Panda 1.2 110LE 48V MHEV LaPrima – stílusos városi kényelem](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-grande-panda-1-2-mhev-teszt-autoaddikt-4-100x75.jpg)
![[TESZT] Jeep Grand Cherokee 2.0 4xe PHEV Summit Reserve – az egyik legikonikusabb amerikai Európának](https://www.autoaddikt.hu/kepek/jeep-grand-cherokee-2-0-4xe-phev-summit-reserve-teszt-autoaddikt-24-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat Scudo 2.0 Mjet 180 LE AT8 L2 Crew Cab – szállításra, és 6 személy utazásához is kiváló](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-scudo-2-0-mjet-crew-cab-teszt-16-100x75.jpg)
![[TESZT] Fiat 600 Hybrid 1.2 100LE 48V MHEV LaPrima – frissesség, üdeség, Olaszország](https://www.autoaddikt.hu/kepek/fiat-600-mhev-hyvrid-laprima-teszt-autoaddikt-2-100x75.jpg)


