AutóAddikt Magazin Ford: az autónk megtanulja, mit szeretünk. Jelzi például, ha fel kell hívni...

Ford: az autónk megtanulja, mit szeretünk. Jelzi például, ha fel kell hívni anyut, vagy „szól”, ha indul az edzés

Idővel sok autótulajdonos olyan jól kiismeri az autóját, mintha régi barátok lennének. De vajon az autóink mennyire ismernek minket? A járművek hamarosan képesek lesznek figyelmeztetni tulajdonosukat, hogy telefonáljanak a szokásos időben, vagy hogy ideje elindulni az edzőterembe, esetleg hogy megállhatnának a kedvenc kávézójuknál – feltéve, hogy rendszeresen ismétlődő cselekvésekről van szó.

A vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E fedélzetén debütáló, új generációs Ford SYNC technológia a vezető szokásaiból tanulva tesz intelligens javaslatokat. A természetes beszédfelismerést, az internetes keresések eredményeit, valamint a gépi tanulási folyamatot kombinálva, a korábbi utazások tapasztalatait felhasználva olyan javaslatokkal áll elő, amelyekkel időt takaríthatunk meg.

Európában egy exkluzív virtuális esemény keretében mutatták be először a Ford új kommunikációs és szórakoztató rendszerét. Szintén ma mutatkozott be a Távoli Járműbeállítás funkció: egy olyan új rendszer, amely segítségével a vezető még vadonatúj autója átvétele előtt személyre szabhatja autóját, előre konfigurálva a legkülönfélébb beállításokat, az üzemmódoktól kezdve az utastéri hangulatvilágítás színéig.

„Megszállottan dolgoztunk azon, hogy a Mustang Mach-E tulajdonosait a létező legszemélyesebb, legteljesebb mértékben összekapcsolt vezetési élményben részesítsük” – mondta Jan Schroll, a Ford Európa konnektivitásért felelős igazgatója. „Az új generációs SYNC a rendszer eddigi legintelligensebb változata, ráadásul minél tovább használja valaki az autóját, annál okosabbá válik. A rendszer ugyanis tudja, hogy mire van szüksége a vezetőnek (és mikor), így az autósnak nincs más dolga, mint átadni magát a vezetés örömének.”

Személyes részletek

Az új generációs Ford SYNC az utolsó bitig vadonatúj szoftvert kapott, hogy a vállalat emberközpontú tervezési filozófiája határozhassa meg a vezetési élményt. A rendszeren keresztül a Mustang Mach-E több mint 80 különböző beállítását módosíthatjuk kedvünk szerint, az utastér belső hőmérsékletétől kezdve az üléshelyzeten át a környezeti hangulatvilágításig, így teljességgel személyre szabott utazási élményben lehet részünk.

Sőt, a rendszer az okostelefonjáról vagy az indítókulcsáról képes felismerni a közeledő vezetőt, és már azelőtt aktiválhatja annak kedvenc beállításait, hogy beszállna. Így minden családtag teljes mértékben testre szabott vezetői környezetben foglalhat helyet, és egyéni vezetési élményre, illetve szórakoztatásra számíthat.

A rendszer gépi tanulási algoritmust alkalmazva képes az idő előre haladtával egyre jobban megérteni a vezetők szokásait. Minden pénteken az edzőteremben megyünk? Munka után hazatelefonálunk? Az új generációs SYNC rendszer megtanulja minden egyes felhasználó szokásait, hogy pont a megfelelő időpontban élhessen a megfelelő navigációs és kommunikációs ötletekkel – így a vezetőnek nincs más dolga, mint a vezetésre összpontosítani.

A Mustang Mach-E fedélzetén 15,5 colos Full HD érintőképernyőn keresztül vezérelhető az új generációs SYNC rendszer. A nagyméretű, felhasználóbarát konzol egyetlen pillantással könnyen leolvasható; a kezelőfelület minimalista kialakításának köszönhetően rendezetten, könnyen értelmezhető módon tájékoztatja a vezetőt. Az okostelefonoknál megszokott, kétujjas parancsok (nagyítás, kicsinyítés, forgatás) itt is működnek; a képernyő alján elhelyezett, jellegzetes tárcsával pedig gyorsan és pontosan szabályozható a zenelejátszás vagy a konferenciahívás hangereje.

A Ford informatikusai újragondolták a SYNC kezelőfelület menüstruktúráját is, így bármely alkalmazás, információ vagy kezelőszerv elérhető egy vagy két mozdulattal. A nagyméretű képernyőnek és a kártyás elrendezésnek köszönhetően egyszerre több alkalmazás is megjeleníthető: az autós mostantól akkor sem véti el a navigációs rendszer következő utasítását, ha közben telefonhívása jön, mert az útbaigazítás mindvégig látható marad a monitoron.

Felkészülni, vigyázz, rajt!

Az új Mustang Mach-E tulajdonosai már azelőtt előre konfigurálhatják autójukat, hogy átvennék azt, köszönhetően az új Távoli Járműbeállítás funkciónak. Nincs más dolguk, mint létrehozni egy személyes profilt, amelyben elmenthetik kedvenc beállításaikat, gyakori úti céljaikat (pl. munkahely vagy egy üzlet), illetve – hogy soha ne kelljen aggódniuk – beazonosíthatják a közeli töltőállomásokat.

A beállítás történhet online vagy a Ford-tulajdonosok számára kifejlesztett FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül; a gépkocsi olyan paraméterei állíthatók be, mint a reggeli indulás rendszeres időpontja, az utastéri kényelmi beállítások, a töltési szintek, és így tovább. 1 A Mustang Mach-E üzemmódok is személyre szabhatók; az aktív, suttogó vagy féktelen üzemmódok között választva módosulnak a jármű reakciói, míg az utastérben a jármű hangzása és a hangulatvilágítás színe igazítható az aktuális üzemhez.

A személyes beállítási profilt a felhőben tárolja a rendszer, így amint a vezető megragadja a Mach-E kulcsait, és első ízben szinkronizálja okostelefonját az autóval, a beállítások automatikusan átkerülnek a járműbe. Viszlát, idegesítő kezdeti beállítások: üljön be, és már indulhat is! A vezeték nélküli frissítések a későbbiekben azt is lehetővé teszik majd, hogy a tulajdonosok már átvétel előtt beállítsák kedvenc rádiócsatornáikat.

„Az univerzális megoldások tulajdonképpen senkinek sem igazán jók” – mondta Sheryl Connelly, a Ford globális ügyféltrend- és jövőtervezési vezetője. „Az ügyfelek olyan termékekre, szolgáltatásokra és élményekre vágynak, amelyek teljes mértékben megfelelnek elvárásaiknak; pontosan ezért kínálja fel a Ford, hogy már a Mustang Mach-E átvétele előtt személyre szabhatják autójukat. Azok, akik élnek a felkínált lehetőséggel, soha nem fognak két teljesen egyforma Mustang Mach-E-t találni.”

A Mach-E tulajdonosok okostelefonjukkal is oldhatják a központi zárat. Ha aktiválják a telefon-a-kulcs funkciót, a jármű késlekedés nélkül azonosítja a közeledő vezetőt, oldja az ajtózárakat, és behívja az illető személyes beállításait. 2Ha az okostelefon akkumulátora lemerül, a zár nyitásához elég beírniuk személyes biztonsági kódjukat az ajtón található billentyűzeten.

Beszélgetés-segéd

Az új generációs SYNC fejlett természetes hangfelismerés funkciója révén a vezetőnek nem kell betanult parancsokat felidéznie, hanem a vezetésre összpontosíthatja figyelmét. A rendszer tizenöt európai nyelven érti meg a természetes, hétköznapi beszédet, így a tulajdonosok pontosan úgy beszélgethetnek autójukkal, mint az utasaikkal. Szóbeli utasításokkal vezérelhetik a szórakoztató és navigációs funkciókat, a beltéri környezetet vagy a telefonhívásokat.

Hogy a kérdésekre és utasításokra a lehető legjobban reagálhasson, az új generációs SYNC rendszer a fedélzeti intelligenciáját internetes keresések eredményeivel egészíti ki, hogy a legközelebbi étteremre vagy gyógyszertárra vonatkozó kérdésekre maximálisan pontos és naprakész választ adhasson.

Az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereket egyaránt ingyenesen előre telepítette a Ford, ráadásul a vezeték nélküli kapcsolódásnak köszönhetően a tulajdonosok biztonságosan és könnyedén hozzáférhetnek kedvenc okostelefonos alkalmazásaikhoz, akár szóbeli parancsokkal, akár a fedélzeti érintőképernyőn keresztül. 3

A nagyméretű képernyőnek köszönhetően az Apple CarPlay és az Android Auto egyéb új generációs SYNC alkalmazásokkal (pl. navigáció vagy rádió) egyidejűleg jeleníthető meg, így a vezető mindig tökéletesen uralhatja a helyzetet, és gyorsan hozzáférhet a legfontosabb funkciókhoz.

A kapcsolódást tovább javítja a SYNC AppLink, amely olyan támogatott alkalmazásokkal teremt minden eddiginél teljesebb integrációt a jármű és az okostelefon között, mint a what3words, a Waze vagy a Webex.

Töltés

Az új generációs SYNC száműzi a bizonytalanságot és az aggodalmat az elektromos autózásból: a rendszer tájékoztatja a vezetőt arról, hogy utazása során hol és mikor tudja feltölteni járművét, illetve valós idejű tájékoztatást nyújt a szabad töltőállomásokról és a töltési árakról.

Az ‘intelligens hatótávolság’ technológia pontos tájékoztatást ad a jármű pillanatnyi hatótávolságáról. Ehhez olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint a forgalom, a domborzati viszonyok vagy az időjárás, sőt még az ugyanazon az útvonalon előbb haladó, többi Ford elektromos gépkocsik által gyűjtött adatokkal is kalkulál. Amennyiben a hatótávolság jelentős mértékben változik, a rendszer megjelenít az új, becsült értéket, valamint tájékoztatást ad a változás okáról.

A tulajdonosok hozzáférhetnek a legnagyobb európai nyilvános töltőhálózathoz, és itt a FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül fizethetnek. 4 A Mustang Mach-E vezetői kevesebb mint 40 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthetik járművük akkumulátorát – 10 percenként átlagosan 119 kilométerrel növelvehatótávolságukat – az IONITY nagy teljesítményű töltőberendezéseivel.5

Az akkumulátor töltöttségére, illetve a megtehető távolságra vonatkozó információk a FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül érhetők el. Ugyanitt lehetőség van a töltés időzítésére, így kiaknázhatók az olcsóbb tarifa előnyei, ugyanakkor az autó elegendő hatótávolsággal vághat neki a következő utazásnak. A FordPass felületén beállítható az indulás tervezett ideje, így a rendszer ideális hőmérsékletet állíthat be az utastérben, előre befűtve vagy lehűtve a töltőre csatlakoztatott autó kabinját, így biztosítva a maximális hatótávolságot.

Online navigáció

Az új, online navigációs rendszer segít lerövidíteni az utazás idejét és elkerülni a torlódásokat, amihez új útvonalat ajánl. A valós idejű, illetve prediktív forgalmi információkat a TomTom biztosítja, míg a fedélzeti és felhő alapú útvonaltervezésről gondoskodó Garmin minden helyzetben a lehető leghatékonyabb útvonalat választja az autósok úti céljához. 6

A legújabb térképverziókat a gépkocsiban menti el a rendszer, így a navigáció hálózati kapcsolat nélkül is hatékonyan üzemel.

Célba érve az autósok valós időben tájékozódhatnak a szabad parkolóhelyekről – az utcán és a garázsokban egyaránt –, így nem kell időt veszíteniük a keresgéléssel. A FordPass alkalmazás olyankor is segít, ha a vezető nem emlékszik, hogy egy ismeretlen városban vagy nagy parkolóban hol parkolta le járművét.

A FordPass alkalmazás emellett az új generációs SYNC navigációs rendszerével összekapcsolódva még egyszerűbbé teszi az utazások megtervezését, különös tekintettel a kifejezetten járműtulajdonosok részére kidolgozott szolgáltatásokra. Az utazásokat előre megtervezhetik, figyelembe véve az útközbeni töltések szükségletét, az érdeklődésre számot tartó helyszíneket, valamint az ezek közelében megtalálható szolgáltatásokat. Ha a vezető készen áll az indulásra, nincs más dolga, mint átküldeni az útitervet a FordPass alkalmazásból az autóba. 

Mindig fejlődik

Ahogy az okostelefonos alkalmazások időről időre szoftverfrissítésen esnek át, amelyek során továbbfejlődnek és új képességekre tesznek szert, ugyanúgy képesek a vezeték nélküli frissítések folyamatosan továbbfejleszteni és tökéletesíteni a Ford gépkocsikat.

Az észrevétlenül, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül letölthető frissítések nemcsak a SYNC rendszer és a számtalan fedélzeti számítógépes modul minőségét és teljesítményét javítják, de azok funkcionalitását is kiterjesztik, így a vezetőnek ritkábban kell felkeresnie a márkaszervizt.

A szoftverek a háttérben, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissülnek, a frissítéseket két percen belül aktiválja a rendszer. 7 A tulajdonos megválaszthatja, hogy mikor menjen végbe a frissítés: akár úgy is beprogramozhatja a rendszert, hogy a változásokat éjjel érvényesítse a rendszer, vagy olyankor, amikor egyébként nem használná a gépkocsit. Így elkerülhetők a késések.

A tisztán elektromos Mustang Mach-E az első olyan gépkocsi Európában, amely megkapja az új generációs SYNC rendszert. A technológia később bizonyos Ford típusokhoz lesz elérhető. A Mach-E az elektromos Ford járművek gyors ütemben gyarapodó választékának csúcsát testesíti meg: egyike annak a tizenhét új, elektromos hajtásláncú modellnek, amelyeket a vállalat 2021 végéig vezet be az európai piacon.