AutóAddikt Hírek Haszongépjármű-piac: közel két évtizede a Ford vezet

Haszongépjármű-piac: közel két évtizede a Ford vezet

A Ford lassan nem kevesebb, mint kettő évtizede vezeti a magyarországi haszongépjármű piac értékesítéseit, jelenleg a legfrissebb, legteljesebb, számos nemzetközi és hazai díjjal elismert haszongépjármű portfóliót kínálja valamennyi gyártó közül, ráadásul egy friss hazai DEKRA tanulmány szerint két modellje is szegmensének legalacsonyabb üzembentartási költségeit garantálja.

ford_logo_napimagazin

Ha haszongépjármű akkor Ford? Erre a kérdésre minden ötödik hazai kishaszongépjármű vásárló igennel felel, a Ford ugyanis 20%-os piaci részesedéssel vezeti a magyarországi kis- és középhaszongéprjármű piac értékesítéseit. Mindez természetesen nyilvánvalóan nem véletlen: a márka, amely az idei évvel teljesen megújította haszongépjármű kínálatát, elképesztően erős modellporftólióval rendelkezik, amelynek tagja a 2013-as ’Év Pickupja’ díjat elnyert Ranger épp úgy, mind a 2013-as ’Év Haszongépjárműve’ címet elhódító Transit Custom vagy a 2014-es ’Év Haszongépjármű címet megszerző Transit Connect. Érdemes megjegyezni azt is, hogy ez a bravúr korábban egyetlen gyártónak sem sikerült: korábban még senki nem tudta két egymást követő évben elhozni a rendkívül nagy presztizst jelentő nemzetközi elismerést.

Ráadásul a márka haszongépjármű kínálatát elismerő számos díj sorába nemrégiben egy hazai cím is bekerült: a Camion Truck&Bus magazin olvasóinak szavazatai alapján a 2,5-3,5 tonnás kategóriában a Ford Transit lett a 2014-es ’Év Haszongépjárműve’ cím birtokosa Magyarországon.

De mit kell tudnia egy haszongépjárműnek, hogy ilyen egyöntetűen magasra értéklje a szakma és a felhasználók egyaránt? Sok minden eszünkbe juthat ilyenkor, a raktér méretétől, rakodhatóságától, tisztíthatóságától az intelliges, praktikus megoldásokon át a teherbírásig és a fejlett vezetéstámogató rendszerekig, ám egyvalami mellett egyetlen haszongépjármű fenntartó sem megy el szó nélkül, ez pedig az üzembentartási költségek kérdésköre.

A Ford valamennyi területen piacvezető megoldásokat és értékeket kínál, legyen szó akár a biztonság területéről (a Ranger volt az első pickup, míg a Transit Custom az első kisteherautó ami valaha ötcsillagos Euro NCAP minősítést szerzett) akár a vezethetőségről, akár az egyéb terméktulajdonságok, a rakodhatóság és terhelhetőség területéről, ám a legnagyobb előnyt épp ezen a területen, a fenntartási költségek terén kínálja versenytársaival szemben.

A vállalat ezért úgy döntött, hogy egy magyarországi DEKRA* tanulmány keretében összeméri haszongépjárművenek üzemben tartási költségeit versenytársainak modelljeivel. A tanulmány egyelőre csak a portfólió két kisebb tagjára, a Transit Courier-re és a Transit Connect-re készült el, ám miután a Ford szó szerint érti a haszongépjármű reklámjaiban feltűnő jelmondatot, ’Mindenre van Transit’, biztosra vehetjük, hogy hamarosan a két nagytestvérre, a Transit Custom-ra és a Transit-ra vonatkozóan is megtekintheőek lesznek az adatok, és vélhetően nem maradhat ki a sorból a Ranger sem. Az eredmények pedig már most is rendkívül meggyőzőek.

A tanulmány módszertana egy elképzelt üzemeltetőre vetített nettó költségszámítást vesz alapul, ahol az adott kisteherautó céges autóként, váltakozó sofőrökkel üzemel, vidéki nagyváros székhellyel, 5 éves futamidővel, évi 30.000 km futásteljesítménnyel. Az üzemanyag felhasználás tekintetében a forgalmazók által megadott ill. típusbizonyítványokban szereplő adatok kerültek figyelembe vételre, a meghatározott időszakra vetített átlagos üzemanyagár segítségével. A kötelező szervizek költségei a gyártók által előírt ciklus szerint lettek kalkulálva, 2 garnitúra gumiabroncs beszerzését is számolva. Az üzemeltetési hibák javítási költsége a feltételezett elhasználódás periódusok szerint került kiszámításra. Az egyéb költségek magukban foglalják a műszaki vizsgáztatást, a felelősségbiztosítást, a CASCO biztosítást és a teljesítményadót is, ám nem számítva a beszerzési és amortizációs költségeket (ezen költségek ugyanis nem kalkulálhatók sztenderden, nagyban befolyásolja őket az adott vásárlás trazkaciós költsége, így ezeket figyelembe véve nem végezhető pártatlan összehasonlítás).

Mindezek figyelembevételével a Transit Courier és a Transit Connect egyaránt szegmensének legalacsonyabb üzembentartási költségeit produkája: a 75 lóerős 1.5-ös turbódízel motorral szerelt, Transit Courier 19,71 Ft/km-es, a 95 lóerős 1.6-os turbódízel motorral Transit Connect SWB 22,43 Ft/km-es átlagköltséggel végzett kategóriája első helyén.

„A DEKRA tanulmány eredménye a Transit Courier és a Transit Connect esetében is egyértelműen igazolja, hogy a két modell nem csak piacvezető termékjellemzőket, hanem kategóriaelső üzembentartási költségeket is kínál.” – hívja fel a figyelmet Nagy András, a Ford magyarországi haszongépjármű értékesítéseiért felelős igazgató.

„Nagy várakozásokkal tekintünk az elé, hogy a Transit Custom és a Transit hogyan szerepel majd saját kategóriájában, reményeink szerint ez két modell is épp ilyen meggyőző eredményeket produkál majd.” – teszi hozzá a szakember.

„A Ford magyarországi értékesítéseinek mintegy egyharmadát teszik ki a haszongépjárművek, amelyeknek nagy része vállalatok részére történik, azaz flottaértékesítés. Az elmúlt években egyre inkább megfigyelhető trend, hogy a vállalkozások a beszerzési és amortizációs költségek mellett nagyobb hangsúlyt helyeznek az üzembentartási költségekre, az üzemanyagfogyasztásra, szervizköltségekre, ami a haszongépjármű felhasználók esetén fokozottan érvényes.” – avat be Dalos Attila, a Ford magyarországi flottaértékesítési igazgatója.

„Ez a tendencia, épp úgy, mint a biztonsági szempontok és a legfontosabb termékjellemzők, a raktér, a teherbírás, és egyre több vállakozás esetén a környezetvédelmi szempontok, az alacsony károsanyagkibocsátás előtérbe kerülése tovább erősíti pozícióinkat, hiszen ezeken a területeken modelljeink piacvezető értékeket kínálnak, amit a frissen megjelent DEKRA tanulmány alátámaszt.” – mutat rá Dalos Attila.

Nagy András ezen felül elmondta, hogy a piaci sikerekben minden idők legerősebb, legfrissebb, piacvezető üzembentartási költségeket és garanciális feltételeket kínáló Ford haszongépjármű portfóliója mellett rendkívül fontos szerepe van a Transit Centrum márkakereskedői hálózatnak is. Ezek olyan márkakereskedések, amelyeket kifejezetten a haszongépjármű felhasználók igényeire szabtak, mint például a dedikált, mély termékismerettel rendelkező, tanácsadói feladatok ellátására is képes haszongépjármű-értékesítők, a meghosszabbított nyitva tartás, az elsőbbségi ügyfélkezelés, az áru átrakodását segítő berendezés, vagy akár igény esetén cserejármű biztosítása, illetve kedvezményes haszongépjármű-bérlési lehetőség. Sok ügyfél számára nem utolsó szempont emellett a kimagasló minőségű, rugalmas, és rendkívül széles felhasználási területeket lefedő felépítménygyártó beszállítói bázis, amivel a Ford rendelkezik.