AutóAddikt Magazin Mi lenne, ha rendelnénk egy tacót? A Postmates ügyfelei már önvezető házhoz...

Mi lenne, ha rendelnénk egy tacót? A Postmates ügyfelei már önvezető házhoz szállítást is választhatnak a Ford segítségével

Az új Ford Transit kísérleti önvezető autóban három rekesz található (egy az első utasülés helyén, kettő pedig hátul), amelyekben ugyanúgy szállítható étel, mint más árucikk.

A Ford együttműködik a Postmates céggel, amely a meleg ételtől és kávétól kezdve a barkácsfelszerelésen át a napi bevásárló listánk tartalmáig bármit házhoz szállít. A két vállalat egy önvezető autókra alapozott kiszállító szolgáltatást működtet, ami nemcsak egy-egy környék lakóinak életét könnyíti meg, hanem a helyi üzletek forgalmát is fellendíti. A kísérleti program révén a Ford megtanulja, hogyan kezelnek a boltok és az éttermek egy önvezető autót, hogyan pakolják bele az árut, és hogy milyen megoldandó kérdések merülhetnek még fel.

Ismerős érzés: ahogy közeleg a vacsora ideje, a gyomrunk egyszerű, ám egyértelmű jelzést küld arról, hogy tacóra vágyik. Ekkor eszünkbe villan a kukoricalisztből préselt tortilla, a csípős salsaszósz és a friss koriander íze – és máris összefut a szánkban a nyál.

De mi van akkor, ha egy taco megrendelésével nemcsak az éhség szörnyetegét győzzük le, hanem – bármilyen hihetetlennek hangzik – a jövőt is formáljuk?

A Ford együttműködik a Postmates céggel, amely a meleg ételtől és kávétól kezdve a barkácsfelszerelésen át a napi bevásárló listánk tartalmáig bármit házhoz szállít. A két vállalat egy önvezető autókra alapozott kiszállító szolgáltatást működtet, ami nemcsak egy-egy környék lakóinak életét könnyíti meg, hanem a helyi üzletek forgalmát is fellendíti.

A Postmates pilótái Miamiban és Miami Beachen jelenleg több mint 70 üzlet munkáját segítik, s a listán a népszerű Coyo Taco is szerepel. A sokszínű kínálattal rendelkező házhoz szállítás rengeteg új vásárlót vonz, így ezek a vállalakozások gyors növekedésnek indultak, és élénken érdeklődnek az iránt, hogy az önvezető járművek milyen lehetőségeket tartogatnak számukra a jövőben.

Amikor a helyiek tacót – vagy bármit, de tényleg szinte bármit – rendelnek a Postmates szolgáltatásán keresztül, megrendelésük kitöltésekor azt az opciót is választhatják, hogy a terméket egy önvezető kísérleti jármű szállítja ki nekik.

Hogy ez mit jelent a gyakorlatban? Ezt tulajdonképpen könnyebb megmutatni, mint elmagyarázni, úgyhogy hadd vázoljuk fel röviden, hogyan működhet a jövőben a vacsora házhoz szállítása, ha a munkát önvezető járművek végzik.

Pár dolog persze ebben ilyenkor sem változna: amikor az étel elkészül, az étterem egyik munkatársa beteszi az autóba. (Meglepetés: tacót rendeltünk!)

Ehhez a kísérleti programhoz a Ford átalakított egy Transit Connectet, amelynek zárható rekeszeiben biztonságosan szállítható az étel, és az autó egy fuvarral egyszerre több vásárlót is kiszolgálhat. Mivel a Postmates ugyanúgy vállal kiszállítás a szusiéttermekből, mint a barkácsboltokból, a hátul és az első utasülés helyén elhelyezett rekeszek különböző méretűek, hogy könnyebben tesztelhessék a jármű optimális kialakítását.

A teszt legfontosabb célja azonban annak vizsgálata, hogyan tudják kezelni az üzletek dolgozói és a vásárlók az önvezető járművet. Ahogy fent is látható, amikor az étterem munkatársa beírja hozzáférési kódját az érintőképernyőn, automatikusan kinyílik az egyik rekesz, hogy beletehesse az ételt. A rekeszekben két pohártartó is található, így nem kell attól tartanunk, hogy szállítás közben kilötyög az üdítőnk fele.

Ez a Ford első önvezető autója, amelyet kifejezetten arra alakítottak ki, hogy segítségével többféle intefészt is tesztelhessenek (az érintőképernyőt, a rekesz-rendszert, a külső audiorendszert), értékes adatokat nyerve a 2021-re tervezett, kifejezetten házhoz szállításra kialakított önvezető jármű kifejlesztéséhez.

A kísérleti járműveket úgy alakították ki, hogy önvezető autóknak tűnjenek, bár valójában egy képzett sofőr vezeti őket. A Ford azért döntött így, mert a kísérlet célja a házhoz szállítási folyamat első és utolsó szakaszának vizsgálata, nem pedig az önvezető technológia tesztje, amit más helyszíneken, más kísérleti járművekkel végeznek.

Amikor az autó megérkezik, egy szöveges üzenet kapunk arról, hogy átvehetjük a rendelésünket. A szállító rekeszt úgy tudjuk kinyitni, hogy az érintőképernyőn bepötyögjük a kódot, amit a megrendelés leadása után kaptunk.

Miután megadtuk a kódunkat, a képernyőn megjelenik, melyik rekeszben található a vacsoránk, sőt a rendszer meg is világítja az adott rekeszt. A korábbi tesztek során kiderült, hogy az emberek a hangos, szóbeli tájékoztatást is szeretik, ezért a Postmates-programban már ez is szerepel.

A két vállalat megpróbálja a lehető legegyszerűbbé tenni az emberek és az önvezető járművek közti interakciót, és többféle módszert is kipróbál a lehető leghatékonyabb kiszállításra, ami egyaránt előnyös a helyi szolgáltatók és vásárlók számára.

Szóval amikor legközelebb rendelünk, és a rendszer megkérdi, hogy szeretnénk-e önvezető autós kiszállítást, válasszuk ezt az opciót, segítve a házhoz szállítás jövőjének megformálását! És még valami: jó étvágyat a vacsorához!