Főoldal Blog Oldal: 115

A Goodyear lett a Nürburgring hivatalos abroncsszállító partnere

A Goodyear lett a Nürburgring hivatalos abroncsszállító partnere; így még jobban elmélyült a híres német versenypálya és az abroncsvállalat régóta fennálló együttműködése.

Az új partnerség keretében a teljes nürburgringi autóflottát a Goodyear széles nyári- és téli gumiabroncsválasztékából szerelik fel, beleértve a Nürburgringi Autóversenyzői Akadémia, a ring°kartbahn és az Offroadpark járműparkját is. A partnerség részeként a Goodyear jelentősen növeli márkajelenlétét a világ egyik leghíresebb és legnehezebb versenypályáján. 

Az abroncsgyártó a Nürburgring „hivatalos abroncsszállító partnere” címet kapja meg, és használhatja a Nürburgring Partner logót márkakommunikációjának részeként. „A Goodyear kiváló példa egy mindkét fél számára jól működő partnerkapcsolatra. Manapság különösen fontos, hogy támaszkodhassunk egymásra, ezért örülünk, hogy hivatalos abroncsszállító partnerünk még jobban megerősíti elkötelezettségét” – nyilatkozta Michael Dürbaum, a Nürburgring üzletfejlesztési és értékesítési igazgatója. 

Motorsport DNS

„Nagy örömmel tölt el bennünket, hogy még intenzívebbé tehetjük régóta fennálló, sikeres együttműködésünket a Nürburgringgel” – mondta Dr. André Weisz, a Goodyear Németország fogyasztói ágazatának ügyvezető igazgatója. „Meggyőződésünk, hogy hivatalos abroncsszállító partner státuszunk még láthatóbbá tesz bennünket Németország vezető abroncsgyártójaként, különösen az UUHP (ultra-ultra nagy teljesítményű) szegmensben. A Goodyear fokozottabb jelenléte a rangos versenypályán még inkább ráirányítja a figyelmet a márka gazdag motorsportmúltját, és nyomatékosítja a Goodyear visszatérését a német autóversenyzésbe.”

A Goodyear több mint tíz éve a Nürburgring hivatalos partnere. A kibővített partnerség magában foglalja a Goodyear márkajelzés feltüntetését a versenypályán és a közvetlenül a rajt-/célegyenes felett található VIP-lounge elnevezését.

Az együttműködés Goodyear újjászületését is jelképezi a német és nemzetközi motorsportban. Az vállalat tavalyi visszatérésekor több kategóriagyőzelmet is aratott a Nürburgring NLS Endurance Series versenysorozaton. Az NLS kizárólag a híres 25 km-es Nordschleife pályán zajlik, azon a pályán, amit az 1976-os Német Nagydíj után a Formula–1 számára alkalmatlannak minősítették. Az utolsó F1-es versenyt az Eifel-hegység legendás aszfalcsíkján James Hunt Goodyear abroncsokkal felszerelt McLarenje nyerte meg. Azóta a rendkívüli kihívást jelentő pályát felújították, és az NLS-bajnokságon kívül évente futamot rendeznek egy szintén Goodyear abroncsokat használó versenysorozatban, a FIA WTCR túraautó-világkupában is. 

A Nordschleife pályát az autó- és abroncsgyártók legújabb termékeik teljes körű tesztelésére is használják, és a Goodyear rendelkezik a pályán egy fejlesztőközponttal is. A többek között a Porsche 911 GT2 RS és GT3 RS autókra homologizált legújabb Eagle F1 SuperSport RS UUHP-abroncsok tesztelése is a 170 kanyaros pályán zajlott.

Új 1.6 literes benzinmotor gyártása kezdődött meg Szentgotthárdon


1.6 literes PureTech benzinmotor új generációjának gyártását jelentette be ma a Stellantis Szentgotthárdon. Az új motor sorozatgyártásának kezdete 2023. első felében várható és a telepítendő éves gyártási kapacitás eléri majd a 200 ezer darabot.

A motor fő komponenseit, a főtengelyt, a forgattyúsházat és a hengerfejet Szentgotthárdon fogják megmunkálni és itt történik majd a motor összeszerelése és tesztelése is. Az új motor gyártása a meglévő sorok átalakítása révén történik majd. A tervezési és kivitelezési munkák zömét a gyár mérnökei és szakemberei házon belül fogják elvégezni.

Az új motorcsalád bevezetésében közreműködő külső beszállítók elsősorban hazai gépeket- és berendezéseket gyártó vállalatok. A termelés felfutása létszámbővítést is fog jelenteni Szentgotthárdon.

“Az 1,6 literes motor gyártásának bevezetése a szentgotthárdi munkatársak szakértelmének és hozzáállásának köszönhető és nagyban hozzájárul a gyár sikeres jövőjének megalapozásához” – jelentette ki Mesics Olívia gyárigazgató.

A szentgotthárdi motorgyár 1992-ben kezdte meg a termelést. Jelenleg a Stellantis európai motorgyárai közül egyike azon gyáraknak, amelyek az 1,2 literes PureTech motorcsaládba tartozó benzinmotort gyártják. Ennek a motornak a gyártása 2020. januárjában kezdődött Szentgotthárdon 350 ezres éves kapacitással.

Világ Női Autója Díj 2021: tarolt a Lexus LC Convertible

A tavaly ősztől már Magyarországon is rendelhető, és most tavasszal a hazai márkakereskedésekbe is megérkező Lexus LC 500 Convertible nyerte el a 2021-es év legjobb luxusautója címet a Világ Női Autója (WWCOTY) szavazásán. A Lexus első vászontetős modellje a kilenc kategóriagyőztes autó egyike, amelyeknek biztonságát, komfortját, technológiáját és ár-érték arányát a legjobbnak ítélték az adott szegmensben.

A Legjobb luxusautó kategória győzteseként a a Lexus LC Convertible kabrió is részt vesz az Év Legjobb Autója megmérettetésen, aminek abszolút győztesét március 8-án, a Nemzetközi Nőnapon teszi közzé a szervezet. A WWCOTY zsűrije 50 tagú, és az autós újságíró hölgyek öt kontinens 38 országát képviselik. Ez az autós világ egyetlen olyan zsűrije, amely kizárólag nőkből áll, az idei évtől pedig magyar tagja is van az MTI-s Kurcz Erzsébet személyében.

A Lexus LC 500 Convertible egy varázslatos őrület, amiről álmodozhatunk; olyan autó, ami sokunk bakancslistáján szerepel. Megvan benne a klasszikus sportkocsik szenvedélye, így nincs szüksége trükkökre ahhoz, hogy magába bolondítson minket” – fogalmaz Marta Garcia (Spanyolország), a WWCOTY ügyvezető elnöke.

Anat Danielt (Izrael) az fogta meg igazán, ahogy a Lexus mérnökei egyensúlyt teremtettek a luxus, a “japán sportosság” és a “pazar” erőforrás között, amitől az autó “egyedi és feledhetetlen” lett; Charleen Clarke (Dél-Afrika) szerint pedig “varázslatos élmény” vezetni ezt a kabriót. Ahogy kupé-testvére, az LC Convertible is érzékletesen testesíti meg a Lexus életmód-márkává formálódását, hiszen az autó nemcsak élvezetes vezethetőséget, hanem egyedi dizájnt és kivételes kézműves minőséget is kínál az igényes vásárlóknak. Az LC kabrió 2019-ben állt először reflektorfénybe a Detroiti Autókiállításon; ekkor mutatta be a Lexus egy tanulmányautóval, hogyan sikerült Tadao Mori vezető dizájnernek és csapatának a kupé díjnyertes formavilágából egy stílusos, vászontetős kabriót készíteni. A tanulmányhoz képest már csak minimális változtatásokat kellett végrehajtani a sorozatgyártású változaton, ami 2020-ban lépett piacra világszerte. Az LC 500 Convertible igazán különleges ékköve a Lexus modellkínálatának.

A tervezők nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az autó nyitott és zárt tetővel ugyanolyan jól mutasson, ezért kiemelt figyelemmel tervezték meg a tetőmerevítő- és mozgató mechanizmust. Az LC Convertible azonban nemcsak gyönyörű, hanem a Lexus “’Lélegzetelállító Teljesítmény’ filozófiájának is méltó képviselője, hiszen a tízfokozatú Direct Shift automata sebességváltóval összekapcsolt 5,0 literes V8-as motor 270 km/órás (elektronikusan korlátozott) végsebességet kínál. A gyorsulás álló helyből 100 km/órára mindössze 5 másodpercig tart, és precíz aerodinamikai megoldások gondoskodnak arról, hogy az utasokat még lendületes autózás közben se zavarják a légörvények. A gyönyörűen kialakított, kiváló minőségű anyagokkal burkolt kabin tökéletesen példázza a Lexus emberközpontú szemléletét. 

2021-ben a WWCOTY zsűrizési folyamata megújult: a szakértők először megnevezték az adott kategóriában legjobbnak tartott három autót, és csak ezt követően szűkítették le a kört az egyetlen győztesre. A megmérettetésen azok a modellek vehettek részt, amelyeket 2020 januárja és decembere között mutattak be. Ahogy az elmúlt években, idén is egy független szervezet, a Grant Thornton New Zealand hitelesítette a szavazás eredményét.

1997 Mercedes-Benz S420 W140: BOSCH A1408260643 és A1408260653 első indexek kitakarítása

Kezdődik az új szezon, kezdődnek a munkálatok: projektautónk, a W140-es S420 Mercedes 1997-ből újra porondon. Sok teendőnk lesz az idén is, az tény, viszont most egy nem túl bonyolult folyamatot vezényeltünk le.

A címben arra utalunk, hogy rendbetettük a gyári BOSCH A1408260643 és A1408260653 indexeket. Ez nem teljesen igaz, hiszen az indexeknek nincs semmi bajuk (hacsak az nem, hogy a vezetőoldalin található egy apró, mindössze pár milliméteres repedés – pótoljuk miharmarabb), viszont nem nagyon voltak még a búrafészkek kitakarítva, sem a kábelezés karbantartva.

Úgyhogy neki is láttunk a bal- és jobb oldali indexbúrák kiszerelésének. A géptető felnyitása után elsőként a fényszórók modulja feletti takarólemezt kellett eltávolítanunk, ezek rögzítése szimplán lett kialakítva, könnyedén kipattinthatók a helyükről. Az indexeket mindkét oldalon 1-1 fül rögzíti, amelyet a lámpaüregbe benyúlva pillanatok alatt kitapinthatunk, majd finoman lenyomva – ügyelve arra, hogy ne törjük el – elkezdjük kifelé tolni. Óvatosan, mert bármiben megakadhat az indexbúra kifele menet, a kábelköteg feszülhet, és a többi.

Miután megvoltunk mindkét oldalon, jöhetett a kétpólusú csatlakozók leválasztása. Itt máris érződött, hogy némi oxidáció azért lesz a villás résznél, valamint magában az aljzatban, mivel nem túl könnyen jött szét. Mindkét oldalon hasonló jelenség volt tapasztalható.

Épp ezért némi WD40-et alkalmaztunk az aljzatok tisztítása, jobb érintkezése érdekében. Emellett az indexek izzófoglalatainak csatlakozóit is letisztítottuk, hogy 100 százalékos legyen az érintkezés minősége, majd a végén az indeybúrák gumitömítéseit is átkentük gumiápoló spray-vel azért, hogy az esetleges nemkívánatos kikeményedést megelőzhessük, elkerülhessük.

Következő körben szeretnénk kiszintezni végre a vezetőoldali sárvédőelemet, melyhez legelőször az alsó díszműanyagot kell eltávolítani, majd a lökhárítót is le kell szedni a procedúrához.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Autóaddikt

Utómunka: Acer

Kicsit mindenkit jobb emberré tesz a Toyota különleges üzenete

A Toyota idei Super Bowl reklámfilmjében nem szerepelt egyetlen autó sem, és a vállalat neve is csak villanásnyi időre tűnt fel a záró üzenetet megelőzően. Mégis az este talán legfontosabb és kétségtelenül legmeghatóbb egypercesének bizonyult a szpot, amelyre még évek múlva is emlékezni fogunk – mint a filmre, amely megváltoztatott bennünk valamit.

Amikor a Toyota 2015-ben tízéves mobilitási támogatói szerződést írt alá a nemzetközi paralimpiai mozgalommal, papíron nem volt szó többről, mint hogy a vállalat minden lehetséges téren megkönnyíti a sportolók, a tagszervezetek és a mindenkori szervezők közlekedését. Az együttműködés azonban mostanra jóval túlnőtt hivatalos keretein. Olyan emberi, társadalmi üzenetek csatornájává vált, amely nemcsak a fogyatékkal élők, hanem minden egyes embertársunk számára támogatást és bátorítást nyújt, és amely mások és önmagunk megismerésére, kiteljesítésére és elfogadására buzdít.

Ennek az üzenetnek az eddigi talán legszebb, legerősebb példáját láthatta az a 91 millió ember, aki idén február 7-én a televízióban megnézte a Super Bowl-t, és annak szüneteiben azokat a reklámfilmeket, amelyek szakmai és kereskedelmi szempontból egyaránt a műfaj abszolút csúcsát képviselik. Az amerikaifutball-bajnokság döntőjén ugyanis nemcsak a két konferencia legjobb csapata mérkőzik meg egymással, hanem a hirdetők és ügynökségeik is: valódi rangot ad, ha egy szpotot a legkreatívabb, legmeghatóbb, legötletesebb vagy legrelevánsabb reklámfilmnek választ meg a közönség vagy a szakma.

https://www.youtube.com/watch?v=fqWG5_7nwyk&feature=emb_title

Amellett, hogy technikailag eredeti és igényes, a Toyota reklámfilmje valójában egy pár másodperces telefonbeszélgetést idéz fel – azt a néhány mondatot, ami megváltoztatta Jessica Long életét. A súlyos végtag-rendellenességgel született szibériai árva 1993-ban, 13 hónapos korában került az Egyesült Államokba, ahol megtanult lábszár nélkül élni és úszni. 12 évesen részt vett élete első paralimpiáján, a tavalyi, tokiói lett volna az ötödik, és a mai napig 23 alkalommal (13 arany-, hat ezüst- és négy bronzérem) álhatott olimpiai dobogón.

Jessica igazi hős – de az egyperces szpot szerint nem kisebb hősök a szülei, akik tisztában voltak állapotával, amikor örökbe fogadták; nagyszülei, akik megtanították úszni; és mindazok, akik élete fordulópontjain tudatosan vagy ösztönösen arra biztatták: ne adja fel, higgyen magában, és érje el mindazt, amire képes és amire hivatott.

A legjobbnak választott reklámfilm záró gondolata – hisszük, hogy mindannyiunkban ott rejlik a remény és az erő – pedig mindezt kiterjeszti az egész emberiségre. Mert nem kell olimpikonnak lennünk ahhoz, hogy nagyszerű dolgokat vigyünk véghez, és hőssé válhassunk környezetünk, családunk vagy csak saját magunk szemében.

Ettől olyan a különleges a GR Yaris karosszériaszerkezete és felfüggesztési rendszere

A Rally Világbajnokság (WRC) tüzében kovácsolódott Toyota GR Yaris az az utcai sportautó, amelynek tulajdonosa talán a legközelebb érezheti magát egy valódi rally autó birtoklásához. Ez sok a versenytechnikából ismert megoldás együttes eredménye, amelyek között szerepel a vadonatúj, 261 lóerős háromhengeres turbómotor, vagy a különlegesen könnyű, mégis elképesztően merev karosszériaszerkezet éppúgy, mint a MacPherson első és kettős keresztlengőkaros hátsó felfüggesztéssel ellátott könnyű és erős futómű, a lineáris reakciókat biztosító közvetlen áttételű kormánymű, a nagyteljesítményű fékrendszer, esetleg a speciális üléspozíció, és természetesen nem utolsósorban a GR Four összkerékhajtás. A karosszéria különleges merevségét a még a világ legbiztonságosabb kisautójának számító sztenderd Yarisban alkalmazottnál is jelentősen több ponthegesztéssel és ragasztással érte el a Toyota.

A karosszéria merevségének biztosítása a GR Yaris fejlesztési folyamatának egyik legfontosabb célfeladata volt, hiszen szerepe különösen fontos nem csak az autó irányíthatóságában, de a vezetési élményben is. A megfelelő karosszériamerevség elérése érdekében az alapmodellénél jelentősen több a hegesztési varrat a GR Yaris karosszériáján, különösen a legfontosabb teherviselő elemeken és bekötési pontokon. A ponthegesztések száma összesen 4.175, ez 259-cel több a szériaváltozatokon alkalmazottnál. Több a szerkezeti ragasztóval megerősített kapcsolódási pont és él is, és ennek hatása érződik is a menettulajdonságokon, az ívmeneti jellemzőkön, a kormányzási reakciókon és a tapadáson, sőt a vezető biztonságérzetén is. A karosszérián összesen 35,4 m hosszon találhatók ragasztott kapcsolatok; ez 14,6 méterrel több az alapmodell értékénél. A fejlesztők különös figyelmet fordítottak a karosszéria hátsó részére, főleg ott, ahol a hátsó, 45 fokos tartók a lengéscsillapítók bekötésével találkoznak. Ezzel a hátsó kerékjáratok merevsége is megnőtt, ami különösen jótékonyan hat a teljes hátsó traktus torziós merevségére. A hátsó kereszttartót egyetlen, széles keresztmetszetű elem rögzíti a hátsó tetőoszlopokhoz, így akár nyitott csomagtérajtóval is teljes a szerkezet torziós integritása. A hátsó kerékjárati dobokat megnyújtották, és közvetlenül összekötötték őket a hátsó tetőoszlopokkal. A tökéletes első-hátsó tömegelosztás érdekében az akkumulátort a csomagtartó padlója alá szerelik be.

Mindehhez persze különleges felfüggetszés dukál. Az első futómű teljesen új konstrukciójú MacPherson rendszer, könnyű és erős szerkezettel, és így a lehető legjobb vonóerő-átadási jellemzőkkel. Az első futóműnek képesnek kell Lennie az autó teljes teljesítményének átadására az első kerekek felé úgy, hogy a tapadás minden felületen és különféle menetdinamikai helyzetekben is tökéletes legyen. A fentiek elérése érdekében a tervezőcsapat különös figyelmet fordított az első kerékagyak és azok csapágyainak méretezésére, valamint az alsó lengőkarok bekötéseire. A csapágyházak környékét és a lengőkarok perselyeit is megerősítették, így a teljes szerkezet tökéletesen ellenáll az út felől érkező behatásoknak, és minden körülmények között a lehető legtökéletesebb tapadást és irányíthatóságot nyújtja. A teljes felfüggesztés geometriáját és rugóútjait úgy tervezték meg, hogy a tapadás szélsőséges körülmények között is tökéletes legyen. A kerékagyak kormányösszekötő-bekötéseit alacsonyra építették, így a kerékdőlés eleve nagyobb lehet a szokásosnál, és a kormány elfordításával (valamint a berugózással) kevésbé módosul a kormányzási karakterisztika. A kanyarstabilizátor kialakítását és a rugók jellemzőit is a nagy igénybevételekhez igazították, a lengéscsillapító készlet karakterisztikája meredek, így gyorsan reagál a behatásokra. Az új, GA-C alapú padlólemez lehetővé tette a GR Yaris igényeihez tökéletesen illeszkedő hátsó felfüggesztés és az összkerékhajtás beépítését is. A hátsó futómű összetett kettős keresztlengőkaros kialakítása jóval összetettebb szerkezet a sorozatgyártású Yaris modellek csatolt lengőkaros rendszerénél. Akárcsak elöl, a fő cél itt is a lehető legkönnyebb szerkezet kialakítása volt, tökéletes tapadási jellemzők és ívmeneti karakterisztika mellett. A hátsó felfüggesztés merev szerkezeti kialakítása hatásosan csökkenti az útfelületről érkező torziós (csavaró) és oldalirányú erők hatásait, így jelentősen növeli a kerekek tapadását. Ennek érdekében a lengőkarok alsó bekötése kettős, és a perselyek is erősebbek a szokásosnál. A rövid felső lengőkarok hatására hátul is viszonylag nagy már a kezdeti kerékdőlés értéke is, és a rugók, valamint a csillapítók hangolását szintén a szerkezethez igazították.

Természetesen nem lenne teljes a kép a külön az autóhoz fejlesztett keréktárcsák és a nagyteljesítményű abroncsok nélkül. A GR Yaris alapáras, 18 colos, többküllős keréktárcsái könnyűek és erősek, a küllők vonala a hagyományos japán kardok formáját idézi. A gumik 225/40 R18 méretű Dunlop SP Sport MAXX 050-esek. A GR Yaris Versenypálya csomagjához még könnyebb, kovácsolt anyagú, tízküllős BBS felnik tartoznak, különlegesen erős tapadású Michelin Pilot 4S abroncsokkal. A csomaghoz áthangolt futóműkarakterisztika is társul, erősebb rugókkal, vastagabb kanyarstabilizátorokkal, feszesebb lengéscsillapítókkal és eltérő kormányrásegítési karakterisztikával. Mindehhez társul a guminyomásra figyelmeztető rendszer (TPWS), amely folyamatosan figyeli a nyomásértéket mind a négy kerékben, és ha csökkenést észlel, azonnal figyelmezteti a vezetőt. A versenypályán használatos nyomásértékek pontossága is jobban megfigyelhető, és pontosabban tartható így.

Miután ezt a teljesítményt uralni is kell, a fékrendszerre is különleges figyelmet kellett szentelnie a Toyotának. A GR Yaris fékei majdnem akkorák, mint amik a GR Suprán találhatók, sőt az első tárcsák átmérője itt még nagyobb is. A fékrendszert úgy méretezték, hogy ne csak nagy teljesítményű és jól adagolható legyen, de ne is változtassa meg a hajtási és tapadási jellemzőket menet közben, még extrém igénybevételek esetén sem. Az első, belső hűtésű tárcsák átmérője 356 mm, a négydugattyús féknyergek anyaga könnyűfém ötvözet. A hátsó féktárcsák 297 mm-esek, szintén belső hűtéssel, és kétdugattyús alumínium nyergekkel. A Versenypálya csomagban az első féknyergek pirosak, és GR logó is díszíti őket. A nagy súrlódású betétekkel felszerelt fékek hőleadó képességét a versenypályák jelentette igénybevételekhez igazították, sőt valójában az eggyel magasabb kategóriába tartozó ilyen jellegű autókban is megállnák a helyüket. A fékpedál útja rövid, így a visszajelzések a vezető felé mindig határozottak, pontosak és egyértelműek. A lassulási karakterisztika és a fékerő-érzet lineáris, a fékerő ingadozása a használat módjától függetlenül minimális. 

Külön figyelmet szentelt emellett a Toyota a kormányműre, amelynek tervezésekor a lineáris karakterisztika, a pontosság és a vezetői visszajelzések egyértelműsége volt a legfőbb szempont. A cél az volt, hogy a vezető a lehető legharmonikusabb kapcsolatban álljon az autóval, és rajta keresztül az úttal. Amellett, hogy szerkezetében megerősítették, a kormányoszlop felépítése is módosult, alumíniumból készül, így jelentősen könnyebb az alapmodellekénél. A kormánymű áttétele közvetlenebb lett, és szerkezeti súrlódásait a minél pontosabb vezetői visszajelzések és a nemkívánatos kormányzási befolyások csökkentése érdekében jelentősen csökkentették. Ennek hatására a kormányérzet kis sebességnél is kiváló. A kormányrásegítés késése minimálisra csökkent, a reakciók gyorsak és élesek – vagyis éppen olyanok, amilyeneket egy ilyen autó annak vezetője megkíván. A kormánymű áttétele 13.6:1, ami azt jelenti, hogy véghelyzetei között a kormánykerék mindössze 2,36-ot fordul.

Gyorsabb és fenntarthatóbb: a Ford és a Hermes együttműködése intelligens összehangolást biztosít az autós és gyalogos futárok között

2020-ban minden addiginál több házhoz szállítás történt, bár néhány jel azt mutatja, hogy 2021-ben már csökken az online kereskedelem volumene. Ám a felpörgetett digitális értékesítés így is fokozott terhet ró a futárszolgálatokra, akik a vásárló ajtajáig szállítják ki az árut – ráadásul az is elvárás, hogy mindezt gyorsabban és hatékonyabban tegyék.

A Ford együttműködésbe kezdett a Hermes futárszolgálattal, hogy egy kísérleti projekt keretében kidolgozzák a házhoz szállítás fenntarthatóbb módját, ami csökkenti a városi kézbesítések carbon lábnyomát, ráadásul a határidők betartását is megkönnyíti. Az innovatív megoldás mindemellett segíthet mérsékelni az utak zsúfoltságát és a levegőszennyezést.

A Ford intelligens MoDe:Link szoftvere összehangolja a hagyományos házhoz szállító járművek és a gyalogos kézbesítők munkáját, olyan helyszíneket határozva meg a sofőrök számára, ahonnan egyszerre több kiszállítási cím is sétatávolságban van. Az itt leparkolt áruszállítóból tehát gyalogosan is leszállíthatók a küldemények.

Ha a kezdeményezés sikeresnek bizonyul, az áruszállító járművek sokkal hatékonyabban használhatják az utakat, ami nemcsak a légszennyezést csökkentheti, hanem a forgalomban is kevesebb ilyen autó jelenik meg.

Átgondolt kézbesítés

A Ford intelligens logisztikai szoftvere, a MoDe:Link azonosítja a praktikus helyeket, ahol a gyalogos futárok átvehetik a környékre szánt küldeményeket, emellett pedig a futárcsapatok mozgását is koordinálja, amikor egyszerre több csomagot is kézbesítenek a sokemeletes üzleti és lakóépületekben.

A futárok egy szokványos okostelefonos alkalmazást használva találják meg a járművet, és az app azt is megmutatja, hogy melyik a legrövidebb és leggyorsabb útvonal a kézbesítési címhez. Az alkalmazásban a Hermes nyomkövető rendszere is helyet kapott, így a vásárlók valós időben követhetik a nekik szánt küldemények útját.

A rendszer a két végpont között mindvégig összehangolja a csomagok mozgatását, hogy a szállítás folyamata (legyen szó akár a raktárból a járműbe pakolásról, akár a járműtől a célállomás küszöbéig való kézbesítésről) a lehető leghatékonyabb és legfenntarthatóbb módon történjen. Az eredetileg Londonban útjára indított projektet a Ford és a Hermes most további helyszíneken is meghonosítja az Egyesült Királyságban.

Ez az ötlet csupán egy a sok megoldás közül, amelyekben a Ford azt vizsgálja, hogyan tehető tisztábbá a városok levegője az összekapcsolt technológiák segítségével. Egy nemrégiben elkészült, három európai nagyvárost felölelő tanulmány szerint a blokklánc-technológiával és a dinamikus geifencinggel úgy egészíthető ki a plug-in hibrid járművek (pl. a Ford Transit Custom PHEV) működése, hogy tovább csökkenjen a légszennyezés, aminek a városok és a városlakók ugyanúgy hasznát látják, mint a járművek üzemeltetői.

A siker jelei

A Hermes az egyik legnagyobb brit futárszolgálat, amely tavaly több mint 630 millió küldeményt kézbesített. A Hermes Innovációs Laboratórium csapata szeptemberben kezdett együttműködésbe a Forddal, és London belvárosának egy részén, az év egyik legforgalmasabb időszakában tették próbára közös elképzelésüket.

A karácsonyi csúcsidőszak idején a kísérleti szolgáltatás addig példátlan mérvű házhoz szállítási igénnyel birkózott meg. A nyolc gyalogos futárból álló csapatot két Ford Transit áruszállító szolgálta ki, ugyanannyi csomagot kézbesítve, mint a hagyományos megoldással hat áruszállító – és ráadásul még gyorsabban is dolgoztak.

Az emberi tényező

Egy olyan üzletágban, ahol állandó verseny folyik a szállítmányozó sofőrök toborzásában, a gyalogos kézbesítési modell egy vadonatúj munkavállalói csoport előtt tárja ki az ajtót, akiknek már nem kell vezetniük, és nem kell járművel rendelkezniük.

Mivel a gyalogos futárok műszakonként akár ötven csomagot is célba juttatnak, itt inkább a fittség és a jó egészségi állapot számít; ennek a munkakörnek külön előnye, hogy rugalmasabb munkaidőt kínál, ami jobban összeegyeztethető a családi élettel. A Ford-projektben a gyalogos futárok csapatában sok olyan olyan vendéglátós is dolgozott, akiknek a lezárások miatt megszűnt az addigi munkájuk.

Idézetek

“Ha a jövőben átgondoltabban szervezzük a házhoz szállítást, a haszonjárművek fenntarthatóbban és hatékonyabban működhetnek, mégis jobb szolgáltatás nyújtható a vásárlók számára. A Hermessel közösen végzett kísérletek bebizonyították, hogy a kézbesítési módok összehangolásával még a csúcs-időszakokban is hatékonyabbá tehető a kézbesítés” – mondta el Tom Thompson, a Ford Mobility projektvezetője.

“A fenntarthatóság iránti elkötelezettségünk jegyében folyamatosan vizsgáljuk az új kézbesítési ötleteket, amelyekkel csökkenthető a fuvarok utolsó szakaszára eső környezeti terhelés, hogy felkészülhessünk a városokban várható emissziós korlátozásokra, például az ultra-alacsony emissziós zónák kijelölésére. Az új működési modell könnyen bővíthető, hogy kielégítse a házhoz szállítás iránti növekvő igényt, ráadásul így olyan emberek is dolgozhatnak futárként, akik nem vezetek autót, vagy nincs járművük” – jelentette ki Carl Lyon, a Hermes UK ügyvezető igazgatója.

A 2021-es könnyűatlétikai Európa-bajnokságot LIQUI MOLY szponzorálja

A LIQUI MOLY fokozza az élsport melletti elkötelezettségét a könnyűatlétikai EB-n. A 36. Fedettpályás Európa-bajnokság március 5. és 7. között kerül megrendezésre a lengyelországi Toruń városában.

A 2019-es minszki EB-hez hasonlóan a DNA-val (Dynamics New Athletics) egy különleges formátum válik a fedettpályás EB részévé. Hat ország – köztük Németország – atlétái egy tíz sportágat felölelő, kétórás mérkőzés keretében küzdenek meg egymással. A legtöbb sportágban győzelmet arató atléták nyerik meg a mérkőzést. 

Az EB “hivatalos partnereként” a kenőanyag-specialista logója a kamerák főbeállítása mentén négy banneren lesz, a célegyenesben, valamint az atléták bemelegítési területén lesz látható. Ezen felül a stadionban található videófalon látható lesz a német cég reklámszpotja. A csomagot az EB-rendező minden kommunikációs tevékenységébe történő integráció teszi teljessé. 

A kenőanyag-specialista élsportban való szerepvállalása közismert. Peter Baumann marketingvezető a következő magyarázatot fűzi hozzá: “A sportszponzorálás jól illeszkedik a márkánkhoz. A kiemelkedő sportolókhoz hasonlóan a LIQUI MOLY-nál mi is mindig a legjobbat hozzuk ki magunkból. A széles médiavisszhangot arra használjuk, hogy növeljük márkánk ismertségét.”

Eljött a nagyon sportos Lexus modellek ideje?

A frissen bemutatott Lexus IS 500 F Sport Performance menetdinamikai adottságai kiemelkedők, ám ennél is fontosabb, hogy egy leendő, kifejezetten sportos modellszéria első képviselőjének szánják. Egy nagyon fontos kérdés azonban a levegőben maradt: az F Sport Performance mellett megmaradnak-e a korábbi F sportmodellek, és ha igen, mire lesznek képesek?

A közelmúltban megjelenő japán sajtóhírekből arra lehetett következtetni, hogy a Lexus nagyteljesítményű, dinamikus vezethetőségre optimalizált sportmodellekkel bővíti kínálatát. Ezt nem sokkal később a gyár maga is megerősítette, most pedig már be is mutatkozott a Lexus IS 500 F Sport Performance: egy 479 lóerős, ötliteres szívómotorral szerelt sportszedán.

Az autó műszaki tartalmát, megjelenését és hangulatát tekintve egyaránt az egykori IS F sportszedán méltó utódjának tűnik. Nyolchengeres motorja magas, 7100/perc fordulatszámon adja le csúcsteljesítményét, maximális forgatónyomatéka 536 Nm, amely 4800/perctől érhető el. Ezek nagyságrendileg megegyeznek az azonos blokkot alkalmazó RC F sportkupé teljesítményadataival.

Az autó mindössze 64 kilogrammal nehezebb, mint a széria eddigi legsportosabb tagja, az IS 350 F Sport, így menetdinamikája lenyűgöző: 4,5 másodperc alatt éri el a 96 km/h végsebességet (egyelőre csak az észak-amerikai specifikációjú modell adatai állnak rendelkezésre), a száguldást pedig az egymás fölé rendezett, ovális végcsöveken át áradó, semmihez sem fogható üvöltés kíséri.https://www.youtube.com/embed/TXlzDdyR1js?modestbranding=0&html5=1&rel=0&autoplay=0&wmode=opaque&loop=0&controls=1&autohide=0&showinfo=0&theme=dark&color=red&enablejsapi=0

A hátsókerékhajtású sportszedánt nyolcfokozatú automata sebességváltóval, választható Sport S és Sport S+ üzemmódprogramokkal, adaptív felfüggesztéssel, valamint részlegesen önzáró Torsen differenciálművel szerelték fel – ezek a hajtáslánc- és futóműelemek eddig is elérhetők voltak a modellcsalád más, sportos tagjaihoz. Extra azonban a Yamaha által fejlesztett, speciális hangolású hátsó lengéscsillapító, illetve a nagyobb tárcsákat és hatékonyabb hűtést alkalmazó fékrendszer.

Első pillantásra talán csak az agresszívabb aerodinamika, a fekete emblémák és az exkluzív, elöl fél, hátul egy kilóval könnyített 19 colos keréktárcsák tűnnek fel, de az IS 500 Lexus F SPORT Performance motorházfedelét csaknem 50 milliméterrel megemelték, az első lökhárítót és kerékdobokat pedig megnyújtották, hogy helyet adjanak a V8-as motornak. A sötét krómmal szegélyezett oldalablakok mögött fekete F SPORT Performance emblémával díszített bőr sportkormány, fém pedálsor és exkluzív műszerezettség várja a kalandkedvelő pilótákat.

Bár megjelenésével több fontos kérdésre választ kaptunk, mégis megválaszolatlanul hagyja a legfontosabbakat az IS 500 Lexus F SPORT Performance. Az egyik, hogy elérhető lesz-e Európában: noha a közelmúltban teljesen megújult IS alapmodellt annak idején nem vezették be az öreg kontinensen, a sportverziót Európában is komoly rajongótábor és valós piaci potenciál várná.

A másik, hogy az F SPORT Performance mellett fenntartja-e az eredeti, legendás F modellszériát a Lexus. Annak idején pont az IS F szedán indította útjára a márka sportprogramját, így stílusos, ha pont ennek a modellnek a kései utódjával helyezik új alapokra a szériát.

Ugyanakkor az sem elképzelhetetlen, hogy az F SPORT Performance amolyan köztes szintként foglal majd helyet az alapmodellek és a durva F sportváltozatok között. Ha így lesz, akkor várhatóan azt a 4.0 V8-as turbómotort szerelik az IS F orrába, amelyet a korábban beharangozott LC F és LS F modellek is megkaphatnak – igaz, várhatóan azok 670 lóerős teljesítményének valamivel szelídebb hangolásában.

BMW/MINI Charging: a benzinnél és a gázolajnál is olcsóbbá teheti az elektromos autózást

2021. február 1-jén a BMW Group tizenkilenc európai országban vezette be szabványosított járműtöltési tarifáját. Az egységesítés az öreg kontinens több mint 173 000 nyilvános járműtöltő pontját érinti.

A BMW és MINI modellek nyilvános járműtöltéséhez a BMW Group Európa tizenkilenc országában azonnali hatállyal új, szabványosított tarifát vezetett be. Ezzel a lépéssel a müncheni központú vállalatcsoport még vonzóbbá tette ügyfelei számára a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt autók üzemeltetési költségét, egyúttal az elektromos mobilitás népszerűségének folyamatos növekedésére és hálózatról tölthető modellpalettája tavalyi kimagasló értékesítési mutatójára (+31,8%) is naprakészen reagált.

A BMW Charging és / vagy a MINI Charging egyszeri regisztrációja csak Európában több mint 500 szolgáltató több mint 173 000 nyilvános járműtöltő pontján kínál szabványosított járműtöltési opciókat. A BMW Group ügyfelei kétféle alap csomag közül választhatnak, járműtöltési preferenciáik, vezetési szokásaik és igényeik szerint. A „Flex” és az „Active” csomaghoz egyaránt elérhető az „IONITY Plus” kiegészítő is.

„A magával ragadó modellpaletta mellett a versenyképes, átlátható tarifát kínáló, megbízható járműtöltési infrastruktúra kiépítése is alapvető fontosságú az elektromos mobilitás térnyeréséhez és elfogadottsága növeléséhez – a BMW Charging és a MINI Charging alkalmazásokkal pedig ügyfeleink pontosan ezt kapják” – nyomatékosította Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagjaként egy személyben felel a BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák értékesítési hálózatáért, globális marketingjéért és ügyfélszolgálati részlegeiért. „Active csomagunk tarifájával számolva Németországban a villamosenergia költségei több mint 25 százalékkal olcsóbbak, mint az ugyanannyi mobilitást kínáló bármelyik üzemanyagé, még azon ügyfeleink esetében is, akik nem tudják otthon vagy a munkahelyükön tölteni az autójukat és így a nyilvános járműtöltő hálózatra kell támaszkodniuk. Mindez azt jelenti, hogy a szóbeszédet, amely szerint a hálózatról tölthető autók töltése drágább, mint a benzines vagy dízelüzemű erőforrással szerelt modellek tankolása, teljes mértékben meg tudjuk cáfolni” – tette hozzá Pieter Nota.

Egyszerű hozzáférés több mint 500 szolgáltató európai járműtöltési infrastruktúrájához: egy kártya + egy alkalmazás az összes nyilvános járműtöltő ponthoz

A BMW Group holisztikusan közelíti meg az elektromos mobilitás kérdéskörét: a BMW Charging és a MINI Charging a vállalatcsoport minden ügyfelének átfogó járműtöltési megoldásokat kínál – az otthoni járműtöltéstől kezdve, a fali töltők installálásán és a digitális szolgáltatások rendszerbe állításán keresztül, egészen a BMW Charging és a MINI Charging nyilvános járműtöltő hálózatáig. Az egyszeri regisztrációt követően egy kártya – vagy igény szerint egy alkalmazás – több mint 173 000 nyilvános járműtöltő ponthoz (162 000 AC és 11 000 DC, köztük akár 150 kW töltési kapacitásra is képes, nagyteljesítményű (HPC) töltőállomásokkal) kínál kényelmes hozzáférést Európában. Ebből mintegy 300 szolgáltató több mint 33 000 nyilvános járműtöltő pontja Németországban található. Magyarországon 4 szolgáltató több mint 1500 töltőpontját tudnak használni a felhasználók a szolgáltatással.

A BMW Charging és a MINI Charging járműtöltő hálózatának a BMW Group közös vállalkozásként működtetett, nagyteljesítményű IONITY járműtöltő pontjai is részei. Az IONITY járműtöltő parkjai – egyenként átlagosan négy járműtöltő oszloppal – Európa főbb autópályái és tranzitútvonalai mentén találhatók. Itt például egy 10 perces járműtöltés a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint több mint 100 kilométerre elegendő energiával vértezi fel a tisztán elektromos meghajtású BMW iX3 modellt (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km (NEDC) / 18,6 – 19,0 kWh / 100 km (WLTP); kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km). 2021 végéig Európában több mint 400 új járműtöltő állomás épül, miközben a városokon belüli hálózatbővítés is tervben van.

A BMW/MINI Charging használata olyan egyszerű, mint bankkártyával vásárolni

A BMW Charging és a MINI Charging folyamatosan növekvő hálózata tökéletes megoldást kínál azoknak az ügyfeleknek, akik nem tudnak vagy nem akarnak kiépíteni otthonukban megfelelő járműtöltő infrastruktúrát, és autójukat munkahelyükön sem tudják tölteni. A BMW / MINI Charging a parkolás minden elképzelhető formáját egyesíti a járműtöltéssel, legyen szó akár üzleti megbeszélésekről, városnéző körutakról vagy éttermi megjelenésekről. Sőt mi több, a hálózat azoknak is kiváló választás, akik a hosszabbra nyúló utazásokat részesítik előnyben – például szabadság vagy üzleti út alkalmával. A BMW és a MINI ügyfelei a következő nyilvános járműtöltő tarifák közül választhatnak, járműtöltési preferenciáik, vezetési szokásaik és igényeik szerint.

„Active” tarifa: az újratervezett alaptarifa az alacsonyabb költségek mellett átláthatóbb működést is kínál – kiváltképp azon ügyfeleknek, akik csak vagy főként nyilvános járműtöltő pontokat használnak –, hiszen a hálózat összes járműtöltő pontjának költsége előre, már a töltés megkezdése előtt megbízhatóan tervezhető. Az „Active” tarifa 1990 forintos alap havidíjáért például az ügyfelek hazánkban 85 forint (AC), illetve 130 forint (DC, 90 perc után 130 forint/perc extra töltőfoglalási díj) kilowattóránkénti szabvány díjért tölthetik fel autójukat a BMW Charging és a MINI Charging hálózatában.

Az „IONITY Plus” kiegészítő azon ügyfeleknek kínál kifejezetten vonzó plusz szolgáltatásokat, akik rendszeresen tesznek meg hosszabb távolságokat és gyakran töltik autójukat az autópályák mentén. A kiegészítő 4300 forint alap havidíjáért a BMW és a MINI ügyfelei egyaránt 105 forint (HPC) kilowattóránkénti szabvány díjért tölthetik fel autójukat az IONITY akár 150 kW töltési kapacitásra is képes, nagyteljesítményű töltőállomásain.

Ráadásul a BMW Group azon ügyfelei, akik új, hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiával szerelt BMW vagy MINI modellt vásárolnak, az első 12 hónapban havidíj nélkül részesülnek az „Active” tarifa kedvező díjaiban, amely még tovább fokozza a benzines, illetve dízelüzemű modellekkel szemben jelentkező üzemeltetésiköltség-különbségeket. A tisztán elektromos meghajtású BMW iX3, BMW iX (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint: < 21 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km; a teljesítményre, energiafogyasztásra és hatótávolságra vonatkozó adatok a modell aktuális fejlesztési fázisában mért, előzetes értékek) és BMW i4 modellhármashoz ráadásul az „IONITY Plus” kiegészítőt is havidíj nélkül kínálja a bajor prémiumgyártó.

„Flex” tarifa: a BMW Group azon ügyfelei, akik kevésbé rendszeresen vagy spontán alkalmakkor használják a nyilvános járműtöltő pontokat, sokkal inkább a havidíj-mentes „Flex” tarifában találhatják meg számításaikat. A BMW és a MINI ügyfelei egy egyszeri regisztráció után hozzáférhetnek a BMW / MINI Charging hálózatában található összes nyilvános járműtöltő ponthoz, amelyeken az adott szolgáltató díjszabása mentén tölthetik fel autójukat.

Az ügyfél hazájának határain kívül az adott nemzetre érvényes járműtöltési tarifák az irányadóak, miközben a bajor prémiumgyártó ügyfele az „Active” tarifa és az „IONITY Plus” kiegészítő szabványosított díjszabásait ugyanúgy kihasználhatja.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum – nagyon élhető, mindennapi...

0
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...

TESZTJEINK