Főoldal Blog Oldal: 120

[TESZT] BMW 530e xDrive – borítékolható a népszerűsége

Nincs könnyű dolga – még szegmensén belül sem – az új BMW 5-ös szériának, ha a konnektoros hibrid-szegmenst vizsgáljuk. Etalon a 20d, 30d, de az 530e legalább annyira. Hatékonyság és praktikum, ráadásul zöld a rendszám is: BMW 530e xDrive teszt.

Ráadásul tavaly év végi statisztikák szerint a hazai 5-ös BMW eladások javarészt pont az 530e irányába döntötték a mérleg serpenyőjét, érdekes módon megelőzve az oly népszerű dízel hajtáslánccal szerelt modervariánsokat is. Nyilván ebben az is nagyban közrejátszik, hogy a flottaeladásoknál előnyt jelenthet, jelenthetett a zöld remdszám megléte, valamint a kiváló hatékonyság, illetve a környezettudatos mivolt is. Egyszóval: a BMW 530e xDrive remek, előremutató alternatíva, és nagyon meggyőző darab.

Nem mintha az előző szértia (2017) nem lett volna teljes és komplex, viszont az is igaz, hogy temérdek (főként kisebb) külső és belső újításon esett át a 2021-es modellévű verzió, nem csak a plug-in hybrid. A legfontosabb nóvum egyértelműen az akkumulátor upgrade-je, mely révén egyértelműen hatékonyabban, nagyobb tisztán elektromos hatótávval lehet használni a BMW 530e xDrive-ot.

Még mindig ez a klasszikus, iránymutató limuzin-formavilág

Küllem tekintetében sokat nem változtatott a bajor gyártó a front részegységein. A vesék még nem ormótlanok, ebből kifolyólag az arányosság és a letisztultság megmaradt, a LED-menetfények rajzolata még markánsabb és egyedibb lett, mint korábban. A nélkülözhetetlen krómozás is fel-feltűnik, főként az imént már emlegetett vesék sziluettjeinél, igyanakkor az alsó légbeömlők mindkét oldalon visszafogottan hirdetik a sportos habitust.

Oldalnézetben igazi szedán-külalak jellemzi a BMW 530e xDrive-ot, tökéletesen arányos vonalvezetéssel, modern, kerekített formákkal, klasszikus tálalással. Azért ott ékeskedik az A-oszlop alatt az M pakettre utaló embléma, ezáltal értelemszerűen a kerekek, a futómű és a hasmagasság, valamint a szegélyek a szoknyarészeknél, valamint a első- és hátsó beömlők mind a dinamizmust hirdetik.

Jellegzetes motívumok szintén felfedezhetők a BMW 530e xDrive farrészén is. Tradicionális például a hátsó lámpák rajza, kialakítása, csakúgy, mint maga a csomagtérfedél ívelése, vagy épp a lökhárító feszes kinézete. Jó is ez így, a BMW maradjon BMW minden porcikájában, nem zavaróan egyhangúan persze, minden aprócska szüsszenetre odafigyelve.

Legyen szó üzleti protokollról, vagy épp dinamizmust sugalló sportosságról: a BMW 530e minden kritériumnak megfelel a beltér tekintetében is

Szibtén klasszikusan visszafogott, ám magasan elegáns enteriőrt kapott a BMW 530e xDrive, jellegzetes LCD műszeregységgel, a vezetőülés felé döntött középkonzollal és váltókarral, prémium minőségű alapanyagokból építkezve. Utóbbinak megfelelően a kormánykerék tapintása és fogása is kiváló, vaskossága biztonságérzetet ad messzemenően vezetés közben. A cockpit kialakításának köszönhetően az LCD panelek még erőteljes ellenfényben is kitűnően olvashatók, értelmezhetők, a meghagyott analóg kapcsolók kézre esnek, de az érintésérzékeny felületek is szimplán bírhatók működésre menet közben.

Nyilvánvalóan minden a kényelemről, komfortról szól a BMW 530e xDrive-ban. Így hát nem meglepő, hogy a több irányban és részben állítható vezetőoldali és utasoldali ülések ergonómiája magas szintű, a comb- és deréktámasz jelentős mértékben hozzátesz az utazás minőségéhez, ugyanakkor száz százalékig testreszabható és konfigurálható az elöl utazók termetéhez, alkatához. Fejtér és térdtér bőségesen állnak rendelkezésre, az üléspozíciók még a legalacsonyabb állásban is rendkívül élhetők.

Mindt minden mai szedán, a BMW 530e xDrive C oszlopa is csapott kissé. Ennek ellenére a ki- és beszállás kitűnő, a fejtér hátul is megmarad optimális szinten. Az ülések közepesen kemények, az ülő- és hátlapok megfelelő dőlésszöggel bírnak, jól tartanak; természetesen állíthatók és ezáltal testre is szabhatók.

Nem domborít ugyanakkor csomagtérkapactiásban a BMW 530e xDrive, ugyanis 410 literrel számolhatunk mindössze. Nem kicsi a méret, viszont a kategórián belül van nagyobb is – ennek ellenére négy fő csomagjait kellően elnyeli a raktér, úgyhogy viszonylag kompromisszumoktól mentes kirándulások vezényelhetők le az autóval.

Családi autónak tehát ideális a BMW 530e xDrive, viszont a másik nagy előnye még mindig a céges protokollautó-jelleg. Nem csak jelleg, hiszen presztízst is jelent mind a mai napig az 5-ös széria, s utalván az első bekezdésekben említett flottavásárlásokra – bizony még mindig a legtöbben a reprezentációs lehetőségeket látják meg az autóban. Ennek nyilván örülünk, hiszen az ötös BMW nem veszítheti el sohasem kultikusságát és vezető szerepét e téren, főként, ha környezettudatosan és a legszigirúbb normatíváknak megfelelve teszi mindezt.

Sornégy hibrid, összkerék

A tesztben szereplő BMW 530e xDrive szíve egy sornégyes, 2 literes benzinmotor hibrid hajtáslánccal, 184 lóerővel (5000-6500 RPM), kerek 300 Newtonméter forgatónyomatékkal (1350-4000 RPM). Jól látható az adatokból, hogy a villanymotornak köszönhetően alacsony fordulaton megérkezik a nyomatékmaximum, ennek megfelelően az autó dinamizmusa és agilitása kitűnő. A nullszázas sprintet méréseink szerint (sport módban) 5.7 másodperc alatt futotta meg, ami meggyőző érték, úhgyhogy igen sportos megközelítésben is használható a BMW 530e xDrive. A gyorsulásra jótékony kihatással van az állandó xDrive összkerékhajtás is, amely nagyban elősegíti a stabilitást is emellett – elsősorban ennek pontosan télen érezzük gyakorlati hasznát.

Bár megújított akkumulátort kapott az új BMW 530e xDrive, ezzel együtt a tisztán elektromos hatótávtól többet vártunk. Méréseink alapján 38-40 kilométert tudott több újratöltéssel az autó, óvatos gázpedálkezelés mellett, városi környezetben. Az újratöltés kissé nehézkesen volt kivitelezhető, saját, otthoni hálózat használatával. Az X5 plug-in hybridhez hasonlóan 16A helyett csak 10A-val tudtuk tölteni az autót konnektorból – időközben kiderült, hogy maga a töltő tud csak 10A-t. Így a 0 százalékról 100 százalékra történő feltöltés 10.7 óra alatt ment végbe, 2232 Wh (2.232 kWh) pillanatnyi energiafelvétellel.

Fogyasztás tekintetében – hibrid profillal – 6.9 liter/100 kilométeres átlagot rögzítettünk vegyes felhasználás mellett. Városban 3.2, míg országúton 6.6-7.8 literes értékek születtek.

Árcédula

A tesztben szereplő BMW 530e xDrive árcéduláján szereplő összeg 32 millió forint irányába mozdul el, míg a belépőszintű modell már 19 millió forint környékén megvásárolható.

2020 BMW 530e xDrive specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű négyhengeres hibrid benzinmotor

Lökettérfogat: 1998 cm³

Maximális teljesítmény: 184 LE @ 6600 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 300 Nm @ 1350-4000 ford./perc

Erőátvitel: összkerékhajtás, 8 fokozatú tiptronic automataváltó

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4963 mm

Szélesség: 1868 mm

Magasság: 1483 mm

Tengelytáv: 2975 mm

Első gumik mérete: 205/45 R17

Hátsó gumik mérete: 205/45 R17

Tömeg, üresen: 1970 kg

Megengedett össztömeg: 2560 kg

Csomagtartó mérete: 410 liter, bővíthető – literig

Üzemanyagtartály mérete: 42 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 230 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 5.9 s (gyári), 5.8 s (saját mérés)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 3.2 l/100 km

Országúti: 6.6-7.8 l/100 km

Vegyes: 7.8 l/100 km

Gyárilag mért eredmények

Városi: – l/100km

Országúti: – l/100km

Vegyes: – l/100km

CO2 kibocsátás: 36-49 g/km

Bővebb információ a BMW magyarországi képviseletének honlapján, IDE kattintva.

Még több fotó: Autóaddikt.hu Facebook oldal

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Huawei, Acer Hungary

Utómunka hardver: Acer

Élmezőnyben a Mazda első elektromos autója

Három hónap állt a Mazda első elektromos autója, az MX-30 rendelkezésére, hogy meggyőzze a magyar piac elektromos autó-vásárlóit. Úgy tűnik, jól kezdett, hiszen szeptembertől decemberig a Mazda Motor Hungary 153 darab értékesítésének örülhetett, mellyel 8. helyre került az EV-piac eladási versenyében.

„Első elektromos kompakt SUV-unk nem véletlenül nyerte el az ügyfelek tetszését, sikere több tényező kombinációjának eredménye” – mondta Együd Tibor, a Mazda Motor Hungary ügyvezetője. 

„Megkülönböztető dizájnja, magas szintű felszereltsége és vonzó ára olyan ötvözetet alkot, mely sok érdeklődőt arra késztet, hogy belépjen az elektromos autózás világába. Az autó elsősorban Mazda, melyet élmény vezetni, még elektromos hajtáslánccal is. Belső tere prémium kényelmet ad, és erősíti az érzést – csakúgy, mint benzines modelljeinknél – hogy autó és vezetője egy. Mi ezt hívjuk Jinba Ittainak.”

Az MX-30 10 felszereltségi szintjéből 5 befért a tavaly igényelhető 11 millió forint vételár alatti állami ártámogatásba. A belépő modell ára 10.390.900 Ft-tól kezdődik, melyben az alapfelszereltség része a színes head-up kijelző, a LED-fényszórók, az aktív sebességtartó automatika, az i-Activsense biztonsági rendszerek, illetve az okostelefon-tükrözés. Az év végi, illetve évkezdő ajánlatok között még 1.300.000 Ft-os kedvezménnyel is elérhető néhány modell, a készletet a https://www.mazda.hu/mx30-2020-evvegiakcio/ oldalon lehet böngészni.

A Mazda Magyarországon 2020-at a szabadidőautóknak szentelte – hiszen ez a szegmens teszi ki a piac majd 38%-át. A legnépszerűbb Mazda SUV a kompakt CX-30 volt (339db), azt szorosan követte a családi méretű CX-5 (310db), s a CX-3 zárja a sort, mely 6 hónap gyártási szünet után frissített motorokkal és belső térrel jelent meg újra még az MX-30 szeptemberi érkezése előtt.

„A vásárlók érdeklődése egyre növekszik a szabadidő-autók iránt, és nekünk mindig van egy olyan ajánlatunk, mely válasz ügyfeleink igényeire. Persze a hagyományos karosszéria-piacot sem engedjük el, hiszen a Mazda3 hasonlóan jó eredményeket ér el, mint a CX-30, illetve még a Mazda6 is elérhető a választékunkban” – teszi hozzá Együd Tibor. 

A Mazda a 2020-as évet 1528 darabos regisztrációval zárta, 2021-es eladási terve 2000 db a magyar piacon. „Az elmúlt 12 hónap volt az autóipar egyik legnehezebb időszaka, de mindent megtettünk annak érdekében, hogy gyorsan reagáljunk a vírus okozta kihívásokra. Remélem a legrosszabb már mögöttünk van – mi optimizmussal kezdjük 2021-et, mivel a jövő olyan új modelleket hoz, melyek újabb piaci szegmensekbe hozzák el a Mazda elismert értékeit az autózásban.” – foglalta össze Együd Tibor.

A BMW i4 innovációk sorával kelti életre a márka által fémjelzett vezetési élményt

A tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé modellben a mérnökien precíz irányíthatóság, a vérpezsdítő kanyarsebesség, a kimagasló menetkomfort és a remekbe szabott kidolgozás egyesül.

A BMW 3-as sorozat és a BMW 4-es sorozat a menetdinamika és az utazási komfort optimális egyensúlyát tekintve is mérceként szolgál a prémium szegmensben, a hamarosan bemutatkozó BMW i4 pedig készen áll arra, hogy eme előkelő szerepkört a hálózatról tölthető modellek mezőnyében töltse be. A bajor prémiumgyártó első tisztán elektromos meghajtású, négyüléses Gran Coupé modellje a zéró emissziójú mobilitást a vezetés színtiszta élményével egyesíti.

„Most először, az első skiccektől kezdve olyan BMW modellt terveztünk, amely tisztán elektromos meghajtással kelti életre a márka által fémjelzett sportosságot” – fogalmazott David Alfredo Ferrufino Camacho, a BMW i4 fejlesztési vezetője. „A BMW i4 ízig-vérig BMW – ráadásul tisztán elektromos meghajtással” – tette hozzá.

Néhány hónappal világpremierje előtt a BMW i4 a sorozatgyártást megelőző utolsó menetdinamikai teszteket futja, amelyek célja, hogy a mérnökök tökéletes harmóniába hangolják a modell hajtáslánc- és futómű-technológiáját. Tekintve, hogy az elektromos motor késlekedés nélkül, már álló helyzetből is képes leadni maximális teljesítményét, elengedhetetlen, hogy a futómű-technológia minden vezetési szituációban mérnökien precíz irányíthatóságot és vérpezsdítő kanyarsebességet, a legszélsőségesebb időjárási körülmények és útviszonyok közepette pedig tökéletesen kiegyensúlyozott menetdinamikát és utazási komfortot garantáljon. A finomhangolási folyamatok során a BMW Group tervezőmérnökei maximálisan kiaknázzák több évtizedre visszatekintő, hajtáslánc- és futóműtechnológia-fejlesztési szaktudásuk legjavát, amelynek köszönhetően a BMW i4 kiforrott prémium modellként érkezhet meg az utakra, olyan magával ragadó vezetési élménnyel, amely egyedülálló a szegmensben.

Izgalmas nyugodtság: gyorsulás a BMW i4 modellel

390 kW / 530 lóerő maximális teljesítményével a BMW i4 letaglózó gyorsulásra képes: a modell álló helyzetből mindössze 4 másodperc alatt sprintel fel 100 km/órás sebességre. A gyorsulásnál azonban még megdöbbentőbb a hajtáslánc rendszerreakciója. A karosszériadőléseket típus-specifikus lengéscsillapító-technológia csökkenti, miközben a BMW által kifejlesztett, rendkívül gyorsan és pontosan beavatkozó hajtásfüggő kipörgés-korlátozás (ARB technológia) minden vezetési szituációban optimális tapadást és tökéletes menetstabilitást garantál – még csúszós útfelületen is. Ez teszi a BMW i4 által kínált gyorsulási élményt egyszerre izgalmassá és megnyugtatóvá, hiszen a sprint intenzitását sem a kerekek kipörgése, sem a korrigáló kormánymozdulatok nem csökkentik.

A letaglózó gyorsulás ugyanakkor csak egy a BMW i4 kimagasló menettulajdonságai közül, hiszen a modell hajtáslánc-technológiája a vezető minden mozdulatára azonnal reagál – legyen szó akár a gázpedálról, akár a kormányműről, akár a fékrendszerről. Az agilitás és a precizitás ilyen magas szintű kifejlesztéséhez a BMW i4 előfutáraként bemutatott tanulmányautó biztosította a szükséges tervezési előfeltételeket, így többek között a koncepció hosszú tengelytávolsága, széles nyomtávjai, típus-specifikus kerékjárat-kialakításai, nagyméretű keréktárcsái, valamint rendkívül magas torziós merevsége, alacsony súlypontja és tengelyek közötti optimális terhelés-elosztása.

Könnyed precizitás: kanyarodás az ideális íven

Mint ilyen, a BMW i4 hajtáslánc- és futómű-technológiájának megtervezésekor, illetve finomhangolásakor a tervezőmérnökök a modell tanulmányautójának összes paraméterét részletesen figyelembe vették, hogy a BMW i4 minden vezetési szituációban a márka által fémjelzett vezetési élményt éltesse. A kerékfelfüggesztéseket és a lengéscsillapítókat a folyamatos, optimális úttartás szempontjai szerint tervezték meg, állították be és hangolták tökéletesre. A gyakorlatilag hangtalan hajtáslánc és a kifinomult futómű-technológia ugyanakkor így még magasabb sebességnél is könnyed, szinte lebegő haladási élményt kínál, amelyet sem az úttest egyenetlenségei, sem a tapadási nehézségek nem befolyásolnak.

„A BMW i4 egyszerre sugall könnyedséget és agilitást, illetve masszív felépítést és magabiztosságot” – mondta David Alfredo Ferrufino Camacho. „Kimagaslóan megbízható irányíthatóságával és magas szintű kanyarstabilitásával olyan, mint ha szó szerint odaragasztaná magát az úttesthez. Egyenesben mindegyik tisztán elektromos meghajtású autó képes látványos gyorsulásra, a BMW-nek azonban ez nem kihívás. Ennyivel nem elégszünk meg” – tette hozzá a BMW i4 fejlesztési vezetője.

A BMW i4 mindezek ellenére játszi könnyedséggel irányítható – még a legtempósabb vezetési szituációkban is. A kormánymű természetes irányfelismerő viselkedése és a fékrendszer erőteljes, pontos adagolhatósága mellett kulcsfontosságú e téren a kormány áttételezése is: a BMW i4 már a kormánykerék legkisebb megmozdítására is mérnöki pontossággal reagál, miközben minden vezetési szituációban precízen, hajtási befolyásoktól mentesen ad visszajelzést a vezetőnek – még a legintenzívebb kigyorsítások és a legerőteljesebb lassítások közben is. A sávváltások még magasabb sebességnél sem megerőltetőek, a hosszúra nyúló, pihentető utazások közben pedig a sebességfüggő Servotronic kormányrásegítés gondoskodik róla, hogy az úttest egyenetlenségei ne jussanak át az utastérbe.

Hamisítatlan BMW, a menetdinamika és az utazási komfort optimális egyensúlyával

A BMW i4 magával ragadó menetdinamikai tulajdonságainak egyik alappillére, hogy a teljesítmény nem megy az utazási komfort rovására. A tisztán elektromos meghajtású Gran Coupé a hétköznapokban is kompromisszumok nélkül használható. A modell padlólemezébe épített, legkorszerűbb akkumulátorcella-technológia egyetlen feltöltéssel akár 600 kilométer tisztán elektromos hatótávolságot is garantál (a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint), a hosszúra nyúló, kényelmes utazásokban pedig a futómű-technológia is maximálisan partner. A jövőbe mutató műszaki megoldás alapja a prémium minőségű, típus-specifikus alkatrészekkel dolgozó, részletekbe menően finomhangolt lengéscsillapító-technológia, amely nem csupán az úttest egyenetlenségeiből fakadó, de a kanyarodások közbeni karosszériadőléseket is képes hatékonyan csökkenteni. A kerékfelfüggesztések és a lengéscsillapító-technológia típus-specifikus hangolása nagymértékben hozzájárul a BMW i4 harmonikus vezethetőségéhez.

A sorozatgyártást megelőző utolsó menetdinamikai tesztek mellett a BMW Group müncheni gyára megkezdte a BMW i4 tömegtermelésének előkészítését (további információk az A BMW Group müncheni gyára készen áll a BMW i4 érkezésére c. sajtóközleményben). A szakemberek itt a sorozatgyártás minden egyes fázisának utolsó ellenőrzéseit végzik, hogy a BMW i4 a márkától megszokott minőségben érkezzen meg az utakra.

A Toyota vezeti a 2020-as globális eladási listát több kategóriában és összesítésben is

A 2020-as év óriási kihívást jelentett az autóiparnak, a visszaesés mértéke azonban piaconként és gyártónként eltérő volt. A Toyota egyike azon márkáknak, amelyek viszonylag jól vészelték át az időszakot. Nem csoda, hogy számos méretosztályban kiválóan teljesített a márka.

Minden tízedik, világszerte eladott autót a Toyota gyártotta tavaly – ez derül ki a számos megbízható forrásból összeállított adatokból, melyet a Focus2Move szervezet közölt a 2020. évi globális eladásokról.
A japán márka 10,1 százalékos piaci részesedése az elmúlt pár év legjobb eredménye, és annak köszönhető, hogy versenytársai többségéhez képest a Toyota viszonylag szerény, 12,2 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el a tavalyi év során.

2010 óta veretlen a csúcson a Toyota, ami részben azon stratégiának köszönhető, hogy a japán márka nem darabolta magát túlzott mértékben almárkákra, részben pedig annak, hogy takarékos és megbízható hibrid típusai jóval kedvezőbb kezdeti beruházással szerezhetők be, mint a versenytársak hálózatról tölthető (plug-in hibrid vagy teljesen elektromos) modelljei, így a fizetőképes kereslet visszaesése kisebb mértékben sújtotta a márkát.

Globális értékesítési eredmények (2020)

MárkaDarabszám, 2020 (millió)Változás, 2019-2020
Toyota8,06-12,2%
VW5,73-16,8%
Honda4,33-14,1%
Ford4,18-18,3%
Nissan3,80-19,5%
Hyundai3,71-15,2%
Chevrolet2,96-22,4%
Kia2,69-4,6%
Mercedes-Benz2,43-8,4%
BMW2,05-8,4%

Forrás: https://www.focus2move.com/world-cars-brand-ranking/

Az abszolút legnépszerűbb modellek globális Top 10-es listáján négy gyártó és három kategória osztozik; három márka is triplázott a rangsor csúcsán. Mindössze két modell tudta növelni eladásait, és a többiek közül egyetlen tartotta 10% alatt a visszaesést. Figyelemreméltó tény, hogy a tíz legnépszerűbb modell összes darabszámának 40%-át teszi ki a Toyota három típusa.

Legnépszerűbb globális modellek (2020)

ModellDarabszám, 2020Változás, 2019-2020
Toyota Corolla1 134 262-8,8%
Toyota RAV4971 516+1,9%
Honda CR-V705 651-13,2%
Honda Civic697 945-16,3%
Volkswagen Tiguan607 121-18,8%
Toyota Camry592 648-13,2%
Nissan Sylphy544 376+14,4%
Volkswagen Golf492 262-28,6%
Volkswagen Lavida463 804-13,0%
Hyundai Tucson462 110-14,6%

Forrás: https://www.focus2move.com/world-car-market/

A fenti rangsor egyben azt is jelenti, hogy a Toyota Corolla, a Toyota RAV4 és a Toyota Camry magabiztosan vezetik saját méretosztályukat. Az alsó középkategóriás Corolla a Honda Civic és a Volkswagen Golf előtt uralja a szegmens globális eladásainak 10,7 százalékát. A RAV4 mögött a Honda CR-V és a VW Tiguan következik, meg sem közelítve annak 3,3 százalékos piaci hányadát – az arányok jól mutatják, mennyire zsúfolt a szabadidőjárművek kategóriája. Piaca 7,1 százalékát uralja a Camry, maga mögé utasítva a Nissan Sylphy-t és a Volkswagen Lavidát.

Legnépszerűbb globális szabadidőjármű (2020)

ModellDarabszám
Toyota RAV4971 516
Honda CR-V705 651
Volkswagen Tiguan607 121
Hyundai Tucson462 110
Haval H6360 676
Kia Sportage359 308
Mercedes GLC356 867
Mazda CX-5346 951
Chevrolet Equinox344 571

Legnépszerűbb globális középkategóriás modell (2020)

ModellDarabszám
Toyota Camry592 648
Nissan Sylphy544 376
Volkswagen Lavida463 804
Honda Accord435 269
Tesla Model 3397 780
Mercedes C-osztály334 060
Volkswagen Passat319 097
BMW 3299 941
Buick Excellence GT260 226
Audi A4257 440

Legnépszerűbb globális alsó-középkategóriás modell (2020)

ModellDarabszám
Toyota Corolla1 134 262
Honda Civic697 945
Volkswagen Golf492 262
Volkswagen Bora330 242
Hyundai Elantra314 737
Volkswagen Sagitar307 562
Mercedes A-osztály286 788
Mazda 3233 154
Toyota Levin225 887
Audi A3222 726

Az eladási sikerlista nem lehetne teljes az észak-amerikai és globális pickupok hagyományos harca nélkül: a Ford F-széria, a Chevrolet Silverado és a RAM egyrészt szinte kizárólag Észak-Amerikában kaphatók, másrészt nem egyetlen modellt, hanem egy többlépcsős típuscsaládot jelölnek, amelybe adott esetben nehéz teherjárművek is beletartoznak. A három széria együttesen több mint kétmillió példányban talált gazdára tavaly. Ehhez képest az abszolút negyedik helyezett, a Toyota Hilux mindössze 323 287 példányban kelt el, ám azt a világ 140 piacán, így nemcsak a kompakt pickupok méretosztályának, hanem a tényleges világpiacnak is ő a bajnoka.

Európában megkerülhetetlen szegmens a kisautóké: itt a Volkswagen Polo vezeti a versenyt, ám szorosan a nyomában ott áll a vadonatúj Toyota Yaris, megelőzve az olyan hagyományos európai etalon modelleket, mint a Renault Clio (#3) vagy a Peugeot 208 (#5).

A globális adatokat összesítő Focus2Move.com weboldal szerkesztői rávilágítottak, hogy a Toyota sikerének a kulcsa a termékek koncentrációja: a világ talán legszélesebb modellkínálata egyetlen márka alatt összpontosul, így a Toyota minden piaci szegmensben jelen van, méghozzá igen erőteljesen.

Napjainkban az is felülmúlhatatlan előnyt jelent, hogy a Toyota és prémium társmárkája, a Lexus együtt a világ legsokszínűbb, mintegy negyven modellből álló öntöltő hibrid portfolióval bír. Ez a piacvezető pozíció évről évre nagyobb jelentőséggel fog bírni, amint világszerte tovább szigorodnak a károsanyag-kibocsátási normák: azok a márkák, amelyek nem készültek fel idejekorán a zöld átállásra, súlyos piacvesztéssel számolhatnak.

Ezek a márkák viszik előre az autóipart

A világ vezető szabadalmi hivatalaihoz benyújtott kérelmeket tíz évre visszamenőleg megvizsgálva kiderül, melyek az autóipar leginnovatívabb szereplői. A listán ázsiai és európai gyártók, tömegpiaci és luxusautó-márkák egyaránt szerepelnek; az élen álló Toyota egymaga több szabadalmat jegyzett, mint a második és harmadik helyezett vállalatok együttvéve.

2020-ban drasztikusan visszaesett az autóipar innovációs lendülete, töredékére csökkent a vállalatok újítási aktivitása – ez derül ki azokból az adatokból, amelyeket a Google Patents szolgáltatás segítségével elemzett ki egy brit autópiaci szolgáltató, a Bristolstreet.

A 105 ország szabadalmi hivatalaihoz benyújtott kérelmek címszavas keresésével arra igyekeztek választ találni, hogy melyek azok az autógyártók, amelyek a legaktívabban fejlesztik az autóipari technológiákat.

A 2011 és 2020 közötti időszakra vonatkozó statisztikák értelmezésénél szem előtt kell tartani egy fontos jelenséget. Az egy évre jutó szabadalmi bejegyzések száma 2018 után drasztikusan csökkenni látszik, 2020-ra pedig szinte a nullára esett vissza. Nyilvánvaló, hogy a koronavírus pandémia kapcsán hozott költségcsökkentő intézkedések hatással voltak a vállalatok kutató-fejlesztő tevékenységeire is, a minden vállalatnál jelentkező, 90 százalékot meghaladó visszaesés azonban ezzel együtt is irreális.

Sokkal életszerűbbnek tűnik, hogy a statisztikákban később fognak megjelenni ezekre az évekre vonatkozó számadatok, és a tényleges növekedés némileg nagyobb annál, mint amit az itt látható táblázatok és grafikonok sejtetnek.

Ez a feltételezés egybevág a közel 300 éve működő, évi másfél milliárd angol fontos forgalmat bonyolító szabadalmi specialistának számító Freshfields Bruckhaus Deringer ügyvédi iroda elemzőinek véleményével is: „Az autóipar jelenleg a harmadik legaktívabb innovációs szektor a távközlés és az információtechnológia mögött, ráadásul a növekedés üteme minden más iparágat leköröz.”

Így egyrészt megállapítható, hogy az autógyártók kivétel nélkül rendkívüli ütemben, exponenciálisan növelték innovációs aktivitásukat, másrészt érdekes látni, hogy az utóbbi két évtizedben hogyan rendeződtek át az erőviszonyok. Vannak persze állandóságok: egyrészt a legerősebb öt szereplő közül négy akkor is, most is ázsiai autógyártó volt, másrészt a Toyota akkor is, most is nagyságrendekkel több szabadalmat jegyeztet be világszerte, mint bármely versenytársa: többet, mint a mindenkori második és harmadik helyen álló piaci szereplő együttvéve.

Ugyanez a helyzet, ha nem az általános autóipari szabadalmakat, hanem az elektromos mobilitáshoz kapcsolódó innovációkat vesszük szemügyre. A Toyota hibrid hajtáslánca közel 25 éve forradalmasította az autóipart; a technológia folyamatos fejlesztése mellett a vállalat a hidrogén üzemanyagcellás kutatások és fejlesztések terén is a világ első számú szakértőjének számít és ez meglátszik a beadott szabadalmak számán is.

A vállalat tíz év alatt több mint megnyolcszorozta a témában benyújtott szabadalmainak számát. Mivel azonban a villamosítás, a közlekedés szénlábnyomának a csökkentése közös és igen sürgető ügy, ezen szabadalmak jelentős hányadát felszabadította a Toyota , így hozzájárulva ahhoz, hogy a tőle független autógyártók hatékonyabban végezhessék kutatási és fejlesztési tevékenységeiket – a szekértők szerint ez a lépés is hozzájárult ahhoz, hogy egyes autóipari vállalatok a Toyotánál is nagyobb ütemben fejlesztették elektromos technológiáikat.

A részben vagy teljesen elektromos hajtástechnológiák mellett az autonóm mobilitás is egyre nagyobb hangsúlyt kap az elmúlt években; a tíz éve még épp csak körvonalazódó technológia fejlődésének üteme megdöbbentő. Ezen a téren a Toyota tudatosan lassabb ütemű fejlődésre szavazott, mint sok más gyártó: a cégcsoport filozófiája szerint az autónak sokkal inkább támogatnia, mint helyettesítenie kell az embert. Ennek ellenére a vállalat már 2020-ban, a tokiói olimpiai játékok alkalmával bemutatta volna részlegesen önvezető járművekből álló flottáját, a globális sportrendezvényt azonban ismert az okok miatt elhalasztották.

A cégcsoport luxusmárkája, a Lexus Japánban már forgalomba hozta a 2. szintű önvezető képességekkel felvértezett LS szedánt. A lézeres érzékelővel felszerelt limuzin képes önállóan tartani a pozícióját a forgalmi sávban, illetve a követési távolságot az előtte haladó mögött, valamint alkalmas a sávváltási és előzési manőverek önálló végrehajtására is.

A Volkswagen megháromszorozta tisztán elektromos autói kiszállítását 2020 folyamán

Tovább gyorsította az elektromos mobilitás felé vezető átalakulását a Volkswagen Személyautók márka.

„A 2020-as év fordulópontnak számított a Volkswagen számára és áttörést jelentett az elektromos mobilitás témakörében” – hangsúlyozta Ralf Brandstätter, a Volkswagen márka vezérigazgatója. Az elmúlt év során a márka minden eddiginél több elektromos autóját szállította ki világszerte, összesen több mint 212 ezer legalább részben elektromos hajtásrendszerű gépkocsit (+158 százalék 2019-hez képest), köztük csaknem mintegy 134 ezer (+197 százalék 2019-hez képest) tisztán elektromos, akkumulátorhajtású járművel. Ralf Brandstätter így folytatta: „Jó úton haladunk azon célkitűzésünk megvalósítása felé, hogy piacvezetővé váljunk a tisztán elektromos, akkumulátorhajtású gépkocsik körében. Minden más vállalatnál jobban képviseljük a vonzó és megfizethető elektromos mobilitást.”

A kihívásokkal teli piaci környezet ellenére a Volkswagen – mindenfajta hajtásrendszert tekintetbe véve – összesen mintegy 5,328 millió járművét szállította ki ügyfeleinek világszerte, ami nagyjából 15 százalékos csökkenést jelent a megelőző évhez viszonyítva. December hónapban is tartott a márka intenzív évvégi lendülete, s csupán alig, mindössze két százalékkal maradt el a megelőző év nagyon jó azonos hónapjától. „A Volkswagen 2020-ban bizonyította erejét. Az autókereskedelemben a járvány által okozott összes korlátozás ellenére is meg tudtuk őrizni globális piaci részesedésünket, sőt, egyes régiókban kismértékben növeltük is” – emelte ki Klaus Zellmer, a Volkswagen Személyautók igazgatótanácsának az értékesítés területéért felelős tagja. „Mindez jól mutatja, hogy az ügyfelek körében kedvelt és vonzó termékekkel, valamint abszolút motivált értékesítési szervezettel rendelkezünk.”

Az ID.3 számos európai országban egyenesen az eladási listák élére ugrott

2020-ban a Volkswagen Személyautók összesen kilenc új elektromos és hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) modelljével jelent meg a piacon, a BEV- és a hibridmodellek részesedése így már a márka teljes kiszállításainak 12,4 százalékát is elérte Európában – a 2019-es 2,3 százalék után. Noha csak szeptemberben érkezett a piacra, 56 500 eladott járművel az ID.3 bizonyult a legnépszerűbbnek, amit nagyjából 41 300 darabbal az e-Golf2, illetve mintegy 24 ezer autóval a Passat GTE3 követett. 2020 folyamán összesen mintegy 68 800 ID.3 modellre érkezett megrendelés, több mint 56 500 példányát pedig már kiszállították az ügyfeleknek, közülük körülbelül 14 400 darabot Németországban. Az ID.3 igazi telitalálat” – mutatott rá Klaus Zellmer értékesítési igazgató. „Csak az év második felében jelent meg, s számos országban egyenesen az eladási listák élére ugrott.”

Az ID.3 így Finnországban, Szlovéniában és Norvégiában egyaránt az adott piac legnagyobb darabszámban kiszállított BEV-modelljének számított decemberben, míg Svédországban összességében, azaz a hajtásrendszer fajtájától függetlenül is az ID.3 volt a legkeresettebb autó 2020 decemberben. Hollandiában és Németországban a Volkswagen márka a teljes 2020-as évre az első helyre lépett elő a tisztán elektromos járművek körében, Németországban 23,8, Hollandiában pedig 23 százalékos részesedést érve el a BEV-modellek piacán. Az elektromos mobilitás áttörése a német flottapiacon is megmutatkozott, ahol a beérkező megrendelésekben összesen csaknem 22 százalékra nőtt a BEV- és a PHEV-járművek részaránya – a 2018-as mintegy két százalék és a 2019-es nem egész öt százalék után.

Várhatóan további lendületet adnak 2021-ben az ID.4 és a plug-in hibridek

Az ID.3 után az ID.44 révén immár második tisztán elektromos modelljével jelenik meg a Volkswagen a piacon, amely a márka első teljes mértékben elektromos világautója, emellett pedig SUV-modellként is különösen népszerű az ügyfelek körében. A SUV-modellek világszintű részaránya a 2019-es 29,8 százalékról 2020-ra 34,8 százalékra nőtt a Volkswagen teljes kiszállításaiban. Amint Klaus Zellmer kijelentette: „2021-re globális piaci részesedésünk növelését tűztük ki célul” – aminek az új BEV-modellek mellett a 2020-ban indított hibrid-offenzíva is lendületet adhat.

A Volkswagen Személyautók márka kiszállításai – áttekintő

Ügyfél-kiszállítások2019dec.2020dec.Eltérés(%)20192020Eltérés(%)
Nyugat-Európa116 500139 300+19,5%1 496 8001 146 300-23,4%
Közép- ésKelet-Európa23 70021 600-8,6%267 700222 300-17,0%
Észak-Amerika45 80052 500+14,7%564 800468 400-17,1%
Dél-Amerika46 60043 000-7,8%491 500392 300-20,2%
Kína és HK354 200320 600-9,5%3 163 2002 851 100-9,9%
További ázsiai/csendes-óceáni térség15 60011 600-25,7%149 300120 500-19,3%
Közel-Kelet/Afrika12 90014 500+12,7%145 600127 100-12,7%
Világszerte615 200603 100-2,0%6 279 0005 328 000-15,1%

1 ID.3 – Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEFZ): 15,4-13,5; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; gazdaságossági besorolás: A+

2 e-Golf – Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEFZ): 13,8-12,9; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0; gazdaságossági besorolás: A+

3 Passat GTE – Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km) (NEFZ): 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 14,2 – 13,8; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 34-32; gazdaságossági besorolás: A+

4 ID.4 – Elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km) (NEFZ): 16,9-16,2; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 9; gazdaságossági besorolás: A

BMW: jelentősen növekvő plug-in hibrid modell értékesítések 2020-ban Magyarországon

Online sajtótájékoztató keretein belül jelentette be a BMW magyarországi képviselete, hogy a BMW Group több mint 2.3 millió értékesített modellel, 17 éve tartó sikersorozatát folytatva, 2020-ban is a világ vezető prémiumautó-gyártója lett. A legnagyobb értékesítési volumen növekedést a plug-in hibrid modelljei érték el: világszerte 38.9 százalékos, hazánkban 32 százalékos volt a bővülés.

A BMW Group a koronavírus-járvány hatásaival sújtott évben is meg tudta őrizni globális vezető pozícióját a prémiumautó szegmensben, és a 2 324 809 darab eladott új BMW, MINI és Rolls-Royce modellel az értékesítési volumene is csupán 8,4 százalékkal maradt el a 2019-es teljesítménytől. „Már a 2020-as harmadik negyedév is bíztató jeleket mutatott, de a tavalyi október-december időszak különösen erős értékesítési teljesítményt hozott: a BMW Group 686 069 darab autót szállított ki ügyfeleinek, mely 3,2 százalékos előrelépés a 2019-es év megegyező időszakához képest. 2020-ban a legnagyobb sikert a BMW Group a plug-in hibrid és elektromos autók szegmensében könyvelhette el. Éves szinten globálisan 191 646 konnektorról tölthető autót értékesített, mely 31,8%-os bővülést jelent a megelőző évhez képest. Ezáltal sikerült túlteljesítenie a szigorú 2020-as európai uniós károsanyag-kibocsátási normákat, így a vállalat flottakibocsátási értéke 100 g/km alatt maradt. A két éve tartó luxus-szegmens bővülés tovább folytatódott: a tavaly értékesített 115 420 modellel, már 70%-os a BMW 7-es, 8-as és X7-es sorozatok térnyerése 2018-hoz képest” – mondta el Maciej Galant, a BMW Group Magyarország ügyvezető igazgatója a vállalat Évindító sajtótájékoztatóján.

A BMW M GmbH modelljei közel 50 éves fennállásuk legjobb eredményét hozták: 144 218 autót szállítottak ki ügyfeleknek, ami 6%-os fejlődést jelent. A MINI márka értékesítése némileg csökkent tavaly a 2019-es évhez képest (-15,8%), de az új MINI Cooper SE-ből 17 580 autót adtak át ügyfeleknek, míg a márka John Cooper Works szériája 20 565 darabbal, 20,8%-os javulást mutatott a megelőző évhez képest. A Rolls-Royce 3 756 autót szállított ki ügyfeleinek (-26,4%), mely nagy részben a tavalyi évben csak nagyon korlátozottan elérhető Ghost modellnek volt köszönhető, de az év végén bemutatott új Ghost nóvum már jelentős rendelésállományt tudhat maga mögött.

A BMW Motorrad üzletága fennállása második legeredményesebb évét produkálta: az év során bemutatott tucatnyi újdonság végül 169 272 db (-3,4% vs 2019) kétkerekű kiszállítását eredményezte.

Míg a BMW Group Európában -15, az amerikai régióban -19,7 százalékos eredményt ért el a koronavírus okozta nehézségek közepette, Ázsiában 6,1%-kal növelte eladásait, melyből Kína önmagában 777 379 db autót jelentett (+7,4%).

A BMW Group értékesítési eredményei 2020-ban Magyarországon

„A magyarországi eladások megközelítették a 2019-es eredményeket, a BMW márka mindössze 5%-kal maradt el az előző évtől, miközben a BMW Group (BMW és MINI) értékesítése a prémium szegmens 33,3%-át uralta. Ez különösen jó eredmény annak tükrében, hogy a magyar összpiac közel 19%-kal, míg a prémium szegmens 8%-kal esett vissza, tehát a BMW Group még növelni is tudta piaci részesedését” – folytatta a vállalat ügyvezető igazgatója.

Tavaly a BMW legnépszerűbb modellje Magyarországon a 3-as sorozat volt 543darabbal, melyet az X5 (482 db), az X3 (344 db), az 5-ös sorozat (334 db), a 2-es sorozat (330 db) és az X6-os (286 db) követett. A BMW 3-as modellje a prémium középkategória messze legsikeresebbje volt 2020-ban. Évek óta tapasztalható, hogy a BMW X modellekegyre nagyobb részt képviselnek a márka értékesítésében. Tavaly 1 709 darabra, 4 százalékos növekedést mutatva bővült a bajor SAV és SAC modellek térnyerése, így a BMW márka összértékesítésének már 48% át teszik ki. Különösen sikeresek voltak az X6 és X7 modellek.

BMW M és M Performance modelljei Magyarországon is kiválóan szerepeltek: a január-november időszakban 45%-kal, 533 darabra nőttek az eladások. A hamarosan érkező új BMW M3 és M4 páros további sikereket hozhat a legsportosabb BMW-knek.
A BMW luxusszegmensben való értékesítés bővülése szintén nagyon látványos volt. A BMW 7-es, 8-as és X7-es sorozataiból 249 darabot szállítottak ki tavaly, 26%-kal többet, mint 2019-ben.

A vállalat plug-in hibrid modelljeinek értékesítése egyre nagyobb teret nyert Magyarországon is, teljes összhangban a nemzetközi piacokkal, így 32%-kal több, azaz 545 db plug-in hibrid BMW és MINI modell került kiszállításra tavaly. A legnépszerűbbek a BMW X5 45e (122 db), a 330e (120 db) és az 530e (99 db) modellek voltak. A plug-in hibridek a magyarországi BMW Group értékesítés 14% át tették ki 2020-ban. Jól mutatja a plug-in hibridek népszerűségét, hogy a BMW 5-ös sorozatának legnépszerűbb modellje tavaly az 530e volt (január-novemberi adat), melyet az 520d és 530d modellek követtek.

Az immár hétéves BMW i3-as tavaly is a legnépszerűbb prémium kategóriás modell volt 187 darabbal a hazai elektromos autó piacon, valamint az újdonságként érkező MINI Cooper SE elektromos autóból is 75 db került ügyfelekhez. Ezzel az eredménnyel a BMW Group a magyarországi elektromos autópiac 8%-át tudhatta magáénak.

MINI-ből tavaly 366 darab kelt el (-14% vs 2019), de a Cooper SE és Cooper S E Countryman ALL4 konnektorról tölthető modellek kiváltképp sikeresek voltak (110 db) és a MINI értékesítés 30 %-át adták. Az exkluzív, limitált szériás MINI John Cooper Works GP modellből 8 darab talált itthon gazdára 2020-ban.

BMW Motorrad 2020-ban új értékesítési rekordot ért el Magyarországon 634 darabbal (+18,7% vs 2019) és az összesített motorkerékpár eladások harmadik helyén áll a márka. Az 500 ccm feletti nagymotor kategóriában továbbra is piacvezető a BMW 549 darabbal, mely jelentős, 25,9% gyarapodás a megelőző évhez képest. Ezzel a kiváló teljesítménnyel a nagymotor kategória 24,6%-át birtokolta, ami jelentős előrelépés a 2019-es évhez képest. A legnépszerűbb BMW motorkerékpárok az R1250 GS/Adventure modellek voltak, de a két F900-as modell is szép eredményt produkált a modell első évében (61 db). Az 500 ccm alatti kategóriában 85 db BMW kétkerekűt szállított ki a vállalat itthon. A 2021-es évet egy sor újdonsággal indítja a BMW Motorrad, jön az R18 Classic, az R 1250 RT immár új, nagyméretű beépített TFT navigációval, az M 1000 RR – az első M motorkerékpár –, valamint az S 1000 R, illetve megújul több BMW Motorrad márkakereskedés is.

A 2021-es évet a BMW az iX3 bemutatásával kezdi, a modell a következő hetekben megérkezik Magyarországra is. Ez a vállalat első modellje, mellyel teljesül a „Power of Choice” azaz a választás szabadsága ígéret, így az ügyfelek egyazon kategórián belül választhatnak benzines, dízel, plug-in hibrid vagy teljesen elektromos modellt is.

A tavasz elején érkezik a várva várt BMW M3/M4 páros, lenyűgöző, egyedi dizájnnal, alapból 480 lóerős teljesítménnyel, mely Competition kivitelben 510 lóerőt tud.

Az év talán legnagyobb újdonsága a 2021 legvégén érkező vadonatúj BMW iX elektromos modell, mely újraértelmezi az SAV szegmenst előremutató formatervvel, technológiával, anyaghasználattal és konnektivitási funkciókkal. Az autó 600 km megtételére lesz képes egy töltéssel és fontos szerepet játszik a BMW Group azon törekvésében, mely szerint 2023-ra már 25 darab konnektorról tölthető modellt fog kínálni a vállalat. Szintén 2021-ben hull le a lepel a BMW i4-ről, mely több mint 500 lóerős teljesítménnyel, 600 km-es hatótávval és megkapó dizájnnal egészíti ki a BMW 4-es modellpalettáját.

A BMW Group Magyarország Évindító online sajtótájékoztatóját élőben az Eiffel Műhelyházból közvetítették. Az Opera legújabb egysége fantasztikus tereivel adott otthont az eseménynek, ahol a BMW M440i Coupé, a MINI Countryman és a BMW R18 Classic motorkerékpárt állították ki. Az Opera és a BMW Group Magyarország kulturális partnersége immár hat éve tart.

A BMW M GmbH adta el tavaly a prémium szegmens legtöbb nagyteljesítményű modelljét

A bajor prémiumgyártó vérbeli sportautókat építő divíziója világszerte 144 218 darab új modellt értékesített 2020-ban, amellyel megőrizte piacvezető pozícióját a teljesítményre optimalizált és nagyteljesítményű prémium gépkocsik mezőnyében.

A 2020-as pénzügyi évben újabb értékesítési rekorddal folytatódott a BMW M GmbH fenntartható növekedése. A BMW Group teljesítményre optimalizált és nagyteljesítményű prémium modellekre szakosodott divíziója tavaly világszerte összesen 144 218 darab új gépkocsit adott át ügyfeleinek, amely a 2019-es teljesítmény tükrében, a koronavírus-járvány terjedése következtében meghozott piaci intézkedések ellenére is mintegy 6 százalékos növekedést jelent. E kimagasló eredménnyel a müncheni központú vállalatcsoport független leányvállalata megszilárdította első ízben 2019-ben kivívott, piacvezető pozícióját a teljesítményre optimalizált és nagyteljesítményű prémium modellek mezőnyében. „A tény, hogy még ezt a nehéz, páratlan kihívásokkal teli évet is sikerült újabb értékesítési rekorddal zárnunk, tökéletesen igazolja következetes növekedési stratégiánkat” – fogalmazott Markus Flasch, a BMW M GmbH igazgatótanácsának elnöke. „Arra pedig különösen büszkék lehetünk, hogy a teljesítményre optimalizált és nagyteljesítményű sportautók mezőnyében kivívott piacvezető pozíciónkat nem csupán megvédtük, de még tovább stabilizáltuk” – tette hozzá.

Az értékesítési mutatók látványos fejlődése többek között az új BMW X5 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint: 12,6 – 13,1 liter / 100 km; átlagos üzemanyag-fogyasztás a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) tesztkörének mérései szerint: 12,8 – 13,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás a WLTP mérései szerint: 287 – 298 gramm / km; kombinált károsanyag-kibocsátás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 287 – 296 gramm / km) és az új BMW X6 M (átlagos üzemanyag-fogyasztás a WLTP mérései szerint: 13,1 – 13,4 liter / 100 km; átlagos üzemanyag-fogyasztás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 13,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás a WLTP mérései szerint: 300 – 305 gramm / km; kombinált károsanyag-kibocsátás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 301 gramm / km) piaci bevezetésének volt köszönhető. 460 kW / 625 lóerő maximális teljesítményre képes V8-as motorjával a Sports Activity Vehicle (SAV) és a Sports Activity Coupé (SAC) szegmens két BMW M modellje kivételesen letaglózó nagyteljesítményű élményt garantál. Akárcsak a BMW M2 CS különkiadás (átlagos üzemanyag-fogyasztás a WLTP mérései szerint: 9,2 – 10,1 liter / 100 km; átlagos üzemanyag-fogyasztás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 9,4 – 10,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás a WLTP mérései szerint: 210 – 229 gramm / km; kombinált károsanyag-kibocsátás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 214 – 238 gramm / km), amely a BMW Motorsport új versenyautójának műszaki alapjául is szolgál. Önmagában a nagyteljesítményű modellek szegmensében a BMW M GmbH hozzávetőlegesen 4 százalékkal növelte értékesítési mennyiségét a 2019-es számokhoz képest.

Az új BMW 3-as sorozat és az új BMW 4-es sorozat teljesítményre optimalizált modelljei ugyancsak kivették a részüket a BMW M GmbH értékesítési növekedéséből. A BMW 3-as limuzin, a BMW 3-as Touring és a BMW 4-es Coupé erőteljes, soros hathengeres benzin- és dízelmotorokkal, típus-specifikus futómű-hangolással és egyedülálló stílusjegyekkel felvértezett csúcsmodelljei a prémium középkategória vérpezsdítő BMW M élményét ígérik, korlátlan megbízhatósággal és hosszú távú menetkomforttal megfűszerezve.

Egyre intenzívebb ügyfélérdeklődés mindegyik főbb piacon

A motorsport élvonalából átemelt csúcstechnológia, valamint a hajtáslánc, a futómű, az aerodinamika, az utastér-kialakítás és a járművezérlés terén gondosan összehangolt műszaki megoldások olyan utánozhatatlan karakterekké varázsolják a BMW M GmbH modelljeit, amelyek világszerte egyre több autórajongót ejtenek rabul. A BMW M divízió legfontosabb piacának számító Egyesült Államokban és Kínában például a márka tavaly új értékesítési rekordot állított fel. Oroszországban és Koreában eközben több mint 60 százalékkal, míg Olaszországban mintegy 47 százalékkal nőttek a BMW M GmbH eladásai. Nagy-Britanniában a BMW M modellek iránt mutatkozó ügyfélérdeklődések szintén meghaladták a várakozásokat. „A BMW M GmbH modelljeire mindegyik főbb piacunkon egyre intenzívebb ügyfélérdeklődést regisztrálunk” – nyilatkozta Thomas Felbermair, a divízió értékesítési- és marketingigazgatója. „Ennek, és márkakereskedő partnereink erős elköteleződésének köszönhetően kivételesen sikeresen tudtuk leküzdeni a járvány utóhatásai okozta kihívásokat” – tette hozzá.

Indulásra készen: érkezik a BMW M5 CS, a BMW M3 limuzin és a BMW M4 Coupé

2021 januárjában a BMW M GmbH a BMW M5 CS világpremierjére helyezi a hangsúlyt. A BMW M5 különkiadása most először válik elérhetővé – kimagasló menettulajdonságokkal és exkluzív motorsport-stílusjegyekkel felvértezve. 2021 márciusában ezt követően bemutatkozik az új BMW M3 limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás a WLTP mérései szerint: 10,3 – 10,6 liter / 100 km; átlagos üzemanyag-fogyasztás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás a WLTP mérései szerint: 236 – 241 gramm / km; kombinált károsanyag-kibocsátás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 248 gramm / km) és az új BMW M4 Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás a WLTP mérései szerint:10,3 – 10,5 liter / 100 km; átlagos üzemanyag-fogyasztás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 10,8 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátása WLTP mérései szerint: 235 – 240 gramm / km; kombinált károsanyag-kibocsátás a NEDC tesztkörének mérései szerint: 248 gramm / km). A két nagyteljesítményű legenda a BMW M modellek hamisítatlan vezetési élményét gurítja az utakra. Világpremierje után mindkét újdonság osztatlan érdeklődést váltott ki a rajongókból.

A BMW M-rajongók kívánságainak a jövőben végtelen sokszínűség tesz eleget: a manuális váltóval szerelt modellváltozatok mellé érkeznek a Drivelogic-kal dolgozó, nyolcfokozatú BMW M Steptronic automataváltóval szerelt Competition modellváltozatok is, 2021 nyarán pedig most először a BMW M3 és a BMW M4 palettáján is bemutatkozik a BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás. A nyári szezonra az új BMW M4 Cabrio is megérkezik, a BMW M3 Touring pedig már a sorozatgyártást előkészítő fejlesztési fázisban jár.

Betekintés a jövőbe: további növekedés, hálózatról tölthető BMW M élmény és 50. évforduló

„Rendkívül figyelemre méltó, hogy már legfontosabb újdonságaink piaci bevezetése előtt sikerült új értékesítési rekordot felállítanunk” – mondta Markus Flasch. „A BMW M3 és a BMW M4 új generációja további dinamikus növekedést ígér nekünk 2021-re” – tette hozzá a BMW M GmbH igazgatótanácsának elnöke, aki a BMW M modellek által fémjelzett vezetési élmény merőben új, hálózatról tölthető perspektívájának világpremierjére is készül. 2021-ben a BMW M GmbH bemutatja első elektromos meghajtású sportautóját.

Utóbbi debütálásával a BMW M GmbH kimagaslóan erős portfólióján is megjelenik a bajor prémiumgyártó által hirdetett „választás szabadsága”, amellyel a divízió a fennállása 50. évfordulóját hozó 2022-es esztendőbe is optimistán léphet be. Abba az évbe, amely Markus Flasch szerint „tele lesz meglepetésekkel”. „Ha csak annyit említek, hogy „különkiadások”, ügyfeleink máris kristálytisztán tudják, mi mindenre számíthatnak évfordulót hozó évünkben” – fogalmazott.

Életre kel a legkülönlegesebb Toyota, aminek benzintartályában akár csomagok is szállíthatók

Ha egy autó egyetlen példányban létezik, kis túlzással az is szenzációszámba megy, ha lemossák. Ez esetben azonban jóval többről van szó: a Toyota Gazoo Racing hozzáfogott, hogy két évtizedes tárolás után teljes körűen felújítsa a világ egyetlen felrendszámozott Toyota GT-One versenyautóját.

Amikor a Toyota pár napja, január közepén bemutatta GR010 Hybrid Hypercar versenyautóját, nem csak azért övezte hatalmas érdeklődés, mert az előző három évben elődje, a TS050 Hybrid nyerte meg a világ egyik legismertebb extrém autóversenyét. A lelkesedés nagy részben annak is szólt, hogy a premier már annak a homologizációs példánynak az érkezését is előre vetíti, amely nemcsak átvitt értelemben lesz országútra szabadított versenyautó, hanem szó szerint a GR010 rendszámozható átirata.

Nem ez lesz azonban az első alkalom, hogy a Toyota Le Mans-i versenyautóból épít közúti szupersportautót. A márka 1985-től új és új stratégiákkal igyekezett elhódítani a 24 órás verseny koronáját, míg végül be kellett látniuk: az egyetlen célravezető megoldás, ha saját versenyrészlegük fejleszti ki az autót. A Toyota Team Europe – a mai Toyota Gazoo Racing Europe GmbH jogelődje – 1997-ben fogott hozzá a később TS020 néven ismert modell építéséhez.

A csapatnál nemcsak kiváló mérnökök, de remek jogászok is dolgoztak, akik felismertek két kiskaput az FIA szabályzatában. Az ugyanis előírta, hogy a versenyautóból homologizációs (azaz közúti közlekedésre alkalmas) példányt kell építeni, ennek pedig, mint minden rendes utcai autónak, rendelkeznie kell csomagtartóval.

A szabálykönyv azonban nem rendelkezett a homológ példányok darabszámáról, és nem kötötte ki, hogy a csomagtérnek könnyen megközelíthetőnek kell lennie. A Toyota Team Europe tehát egyetlen példányban megépítette a TS020-val szinte mindenben egyező GT-One utcai sportautót, és kijelentette: az üzemanyagtartály üres állapotában tökéletesen alkalmas a csomagok elhelyezésére. A többi már történelem: a TS020-ast 1998-ban kilencedikként intették le, 1999-ben pedig egy durrdefekt miatt kellett beérniük a második hellyel.

Ezzel a Toyota búcsút intett Le Mans-nak, ahová csak 2012-ben tért vissza. A TS020 tehát egy emlékezetes korszak utolsó mementójaként vonult be a történelembe, homologizációs példánya, a GT-One pedig minden idők egyik legértékesebb, legkülönlegesebb sportautójaként tért örök nyugalomra a Gazoo Racing kölni múzeumában. Legalábbis akkor úgy tűnt. Most ugyanis a csapat mérnökei nekiláttak felújítani a modellt.

Egyelőre még csak a tájékozódásnál tartanak: felmérik, hogy mit kell javítani, felújítani vagy cserélni. Különösen nagy kihívásnak ígérkezik a motor, amely bár közúti kivitelében korántsem volt annyira agresszív, mint a hosszú távú világbajnokságra hangolt erőforrás (bár megtartották a versenyautó motorvezérlését, módosították a vezérműtengelyt és a szívócsövet), az 1,1 tonnás menetkész tömegre jutó mintegy 550 lóerő így is félelmetesen gyorssá tette.

Ennek azonban megvolt az ára: mivel a Toyota soha nem szándékozott értékesíteni az egyetlen homologizációs példányt, nem gondolták, hogy azt valaha használni akarják majd. Márpedig a 3.6 literes, V8-as ikerturbós motor egyáltalán nem felhasználóbarát: minden motorindítást komplett olajcserének kell megelőznie – egyrészt, mert a bemelegedés fázisában hatalmas igénybevételnek teszi ki a kenőanyagot, másrészt mert a leállítást követően az olaj a turbón keresztül a kipufogórendszerbe szivárog. Ez persze egy olyan versenymotornál, amit 4800 kilométerenként amúgy is újra kell építeni, nem okoz gondot, de közúton bizony nem praktikus…

Egyelőre persze nem tudni, hogy milyen sors vár a K-LM 1998 rendszámú GT-One-ra, már ha egyáltalán sikerül életre kelteni – amire azért van esély, hiszen az eredeti versenyprogram mérnökei is részt vesznek a felújításban. Gyanítjuk azonban, hogy a projektet legalábbis részben a bevezetőben említett Toyota GT010 Hybrid és a homologizálására szolgáló GR Super Sport párosának érkezése motiválta.

Ha ugyanis a GT-One a 2021-es Le Mans-i 24 órás verseny alkalmával akár csak egy tiszteletkört futna a Circuit de la Sarthe 13,6 kilométeres körén, azzal nemcsak a Toyota motorsport-tevékenységeinek múltja és jelene között teremtene fantasztikus, élő kapcsolatot, de az idén 98 éves autóverseny legendája előtt is méltó módon tisztelegne a Gazoo Racing.

Napelemes autótöltő létesült az Óbudai Egyetemen újrahasznosított Nissan LEAF akkumulátorokkal

Az Óbudai Egyetemen, nemzetközi szinten is egyedülálló módon napelemes töltőállomást helyeztek üzembe 2020. január 15-én. Az Intézmény a Premium Napelem Kft.-vel konzorciumban hozta létra az innovatív elektromos autó töltőt (SOLAR CARPORT), melyben az energiát napelemek biztosítják, és újrahasznosított elektromos akkumulátorban tárolják. A K+F projekt az Európai Unió szervezete, az EIT Urban Mobility támogatta. A fejlesztés révén az Egyetem hallgatói értékes szakmai-gyakorlati tapasztalatot szerezhetnek. Az innováció rendkívül gyorsan, négy hónap alatt valósult meg.

Az Óbudai Egyetem számára kiemelten fontos fejlesztés üzembe helyezésének napján Prof. Dr. Kovács Levente rektor beszédében köszönetét fejezte ki a projektben részt vevő szakembereknek. A projekt megvalósítását, az akkumulátorok újrahasznosítását és a töltő ilyetén használatát az országban egyedülállónak nevezte. Hozzátette, hogy az Óbudai Egyetem vezetése szívesen vesz részt minden ilyen és hasonló innovatív fejlesztésben. 

A beruházás megvalósításának ötletét Ormándi Gabriella, az Óbudai Egyetem kancellárja a kezdetektől kiemelten támogatta. 

Prof. Dr. Kádár Péter, az Óbudai Egyetem Villamosenergetikai Intézetének igazgatója arról beszélt, hogy ez a berendezés is beleillik abba másfél évtizedes kutatás-fejlesztési ívbe, ami az Óbudai Egyetemen a napelemek technológiája és energetikai alkalmazásának területén folyik. Bár a napelemek és inverterek hazánkban is széles körben elterjedtek, mégis az akkumulátorok másodlagos hasznosítása, a szigetüzemű töltés és az autóból történő hálózati irányú visszatáplálás újdonságnak számít.

Reizer Levente, a Nissan PR Managere úgy fogalmazott: „2010 óta forgalmazzuk a Nissan LEAF-et és Magyarországon jelenleg ebből az elektromos autóból fut legtöbb az utakon. Bár az akkumulátorok nagyon megbízhatóak, fontos, hogy készüljünk arra az időre, amikor az autók elérik az életútjuk végét. Ezt követően – a Nissan számításai alapján – az autóból kiszerelt akkumulátorok energia tárolásra még akár 2-3 évtizeden keresztül is alkalmasak lehetnek. A mai napon átadott rendszer segít abban, hogy tapasztalatokat szerezzünk arra vonatkozóan, hogy hogyan tudjuk Magyarországon is meghosszabbítani az elektromos autók akkumulátorainak az életútját.” 

 „Az EIT Urban Mobility (eiturbanmobility.eu) az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT) támogatásval létrejött és működő innovációs hálózat, melynek fő célja az innovatív technológiák támogatása a városi közlekedés és árúszállítás terén. Nagy örömünkre szolgál, hogy a hazai egyetemek és kisvállakozások is részt tudnak venni az innovációs hálózat munkájában és fejlesztéseikkel hozzájárulnak a városok környezetbarátabbá és élhetőbbé tételéhez. Gratulálunk az Óbudai Egyetemnek és a Premium Napelem kft.-nek a fejlesztéshez és a további kapcsolódó innovatív kutatómunkához.”  – mondta Huba Bence, az EIT Urban Mobility, Regional Innovation Scheme Managere.

Az Óbudai Egyetem kitűnik az oktatásban és kutatásban

Sok egyéb terület mellett az Óbudai Egyetem jeleskedik a napelemes rendszerek kutatása és oktatása terén. Magyarországon két intézmény biztosít ilyen szakirányú továbbképzést, az egyik az Óbudai Egyetem. Az Intézmény egyúttal lassan egy évtizede szaktudással és helyszínnel támogatja a napelemes iparág egyik legfontosabb konferenciáját a Magyar Napelem Napkollektor Szövetséggel közösen. Ugyanakkor az Egyetem vezetése számára fontos törekvés az e-Mobilitás érvényesítése is, mely területre felkészítik a jövő mérnökeit. 

A projekthez szükséges akkumulátorokat két, használaton kívüli japán autóból szerelték ki. A Solar Carportot az Óbudai Egyetem Szőlő utcai telephelyén helyzeték üzembe annak érdekében, többek közt azért, hogy a hallgatók tanulmányozhassák az árammenedzsmentet. Az innovatív Solar Carport-tal lehetőség nyílik a napelemes rendszerek struktúrájának, főbb szerkezeti elemeinek, üzemeltetésének gyakorlati bemutatására. A hallgatók mérhetik a napelemek performanciáját, az akkumulátorok karakterisztikáját vagy az elektronikai egységek (inverter, töltő, akkuvezérlő) főbb jellemzőit. Mindezen túl a rendszer alkalmas kutatás-fejlesztési feladatok végzésére is, mit például az akkumulátorok másodlagos felhasználásával kapcsolatos tapasztalatok szerzése, a hálózati visszatáplálás vizsgálata (V2G – Vehicle to Grid), vagy akár az ütemezett töltés algoritmusainak fejlesztése.”

Az EU-ban különösen hangsúlyos cél a CO2 csökkentés, ezért elengedhetetlen a megújuló energia, azon belül is a napenergia használata. Az egyik megoldás a rohamosan növekvő eMobilitásban rejlik, mivel szerte a világban növekszik az autópark, ezáltal sokszorozódik az autókban lévő egységnyi akkupakk is. Ezért különösen fontos, hogy a szakemberek hasznosítani tudják a termékben rejlő kiváló lehetőséget. A projekt partnerek arra számítanak, hogy a jövőben nagymennyiségű elektromos autó akkumulátor érkezik majd vissza a piacra, melyek még több évtizedig alkalmasak lesznek energiatárolásra. 

„Nemzetközi téren is újdonság”

A Solar Carport, napelemes autóbeállónak – azon kívül, hogy megújuló áramot termel, amelyet aztán mobilitásra hasznosítanak az elektromos autók – egyéb praktikus előnyei is vannak. Például az, hogy árnyékot is ad parkolás közben. Nemzetközi téren is újdonságnak számít, hogy a rendszer kiegészül egy újrahasznosított elektromos autó akkumulátorral. Az e-autók szegmense Magyarországon és Európában is a legdinamikusabban fejlődő iparág, és a (2020.01.01.-től) hatályos európai CO2 szabályozásnak köszönhetően az elkövetkező néhány évben ez minden bizonnyal így is marad. Az autóban lévő áramterhelés sokkal nagyobb, mint ami egy napelemes rendszernél szükséges, így akár több évtizedig is alkalmas lesz még erre a típusú felhasználásra. 

Konzorciumi partnerek

Az Egyetem konzorciumi partnere a Premium Napelem Kft, amely az innovatív projektek mellett (például napelemes kapacitások drónokkal történő felmérése egy adott településen) elsősorban a lakossági piacon tevékenykedik. A támogató szervezet, az EIT Urban Mobiliy, mely az Európai Unió által létrehozott szervezet. Célja a felhasználó-központú, integrált, valóban multimodális közlekedési rendszerre történő áttérés felgyorsítása. A városi mobilitás vezető európai innovációs közösségeként az EIT Urban Mobility szakemberei azon dolgoznak, hogy megkönnyítsék a városok, az ipar, az egyetemek, a kutatás és az innováció közötti együttműködést a legsürgetőbb mobilitási kihívások megoldása érdekében. A szervezet kutatói és egyetemi partnerei megmutatják, hogy az új technológiák miként segíthetnek a valós problémák megoldásában az emberek, az áruk és a hulladék intelligensebb szállításával.

További információ: www.eiturbanmobility.eu. A projekt a regionális innovációs rendszer (RIS) keretében valósult meg. 

Technikai részletek

A rendszer a következő részletegységeket foglalja magába: 

  • SoliTech, európai gyártmányú üveg-üveg napelem, 24 darab, egyenként 320 Wp teljesítményű monokristályos változat. Az összteljesítmény tehát 7,680 kWp. Az üveg-üveg napelemeknek az a sajátossága, hogy a napelem-cellák két üveglap között helyezkednek el. Több előnye közül az egyik, hogy a napelemek részben fényáteresztőek. Emellett, a sokkal magasabb szilárdság miatt csökken a napelem-cellákon, a rakodásból, szállításból, szerelésből és más egyéb tényezőből adódó hajlítások száma, ami hajszálrepedésekhez vezethet. Ennek következtében az ilyen típusú napelemeknél sokkal magasabb a kapacitás-garancia: 30 év, 90 százalék, versus ez az átlagos napelemeknél: 25 év 80 százalék. 
  • Az inverter 7 kW-os, 3 fázisú Fronius inverter okos mérővel. Azért esett erre a választás, mert ez jól illeszkedik az akku vezérlőjéhez.
  • Az akkumulátorokat egy Victron gyártmányú BMS-ek vezérlik (Victron Quattro 48/8000/110-100/100 230V), mely rengeteg különböző lehetőséget rejt magában. A hallgatók egy online felületen keresztül monitorozhatják, vezérelhetik, automatizálhatják az akkumulátorok töltését és merítését.
  • Az elektromos autók töltését 2 darab, egyenként 22 kW-os Wallbox gyártmányú, Copper típusú okos töltő biztosítja. Itt is, ahogyan az inverternél, és a BMS-nél fontos volt, hogy online módon monitorozható, illetve kontrolálható legyen a töltők teljesítménye és használata. Ezáltal az egyetemi hallgatók, illetve a konzorciumi tagok következtetéseket vonhatnak le a felhasználásból, amelyeket a kereskedelembe helyezésnél a rendszernek hasznosíthatnak. 
  • Végül az akkumulátorok 1 darab 24 kW-os és 1 darab 40 kW-os használt Nissan LEAF akkumulátorból származnak. A szakemberek választása azért esett a Nissan-ra, mert ez az egyik „legeladottabb” elektromos autó az európai és a magyar piacon. Európában a LEAF-ből több mint 175.000 darab talált gazdára, és Magyarországon is ebből a modellből fut a legtöbb az utakon. Ezen kívül több kézzelfogható előnye van: nagyon megbízható, amennyiben az felhasználók megfelelően merítik és töltik (20-80 százalék között tartják a töltöttséget), úgy akár több évtizedig kiválóan működnek. Mivel a Nissan 2010 óta gyártja a LEAF-et, nagyon sok olyan található az utakon, amelyek igen jelentős futásteljesítménnyel rendelkeznek, és bizonyítottan megbízhatóak. A másik előnyük, hogy az akkumulátor passzív hűtéssel rendelkezik, ezért lényegében nem igényel semmilyen karbantartást (például nincs szükség hűtőfolyadék cserére, vagy kopó-forgó ventilátorra). Az akkumulátorok moduláris felépítésűek, melyet a Premium Napelem Kft. és az Óbudai Egyetem szakemberei a Nissan támogatásával modulokra szedtek, és 7 darabos csomagokba rakták őket össze. Ennek köszönhetően az eredeti 400 V-os feszültség (ami 48 modul sorba kötésére volt érvényes) szignifikánsan lecsökkent, így könnyebb a vezérlésük, valamint rugalmasabb a jövőbeni alkalmazásuk is. Az akkumulátorok teljesen biztonságosak, ilyen konstrukcióban nem lehet őket túlhevíteni, és tűzveszély kizárólag deformáció esetén következhetne be, ami lényegében kizárt, ugyanis egy fém szekrényben lettek elhelyezve az épületen kívül. 
  • A rendszert az Óbudai Egyetem Szőlő utcai (Szőlő utca 2. számú) épületénél állították üzembe, ahol a témához illeszkedő műszaki oktatás zajlik.

A jövő

Tekintettel arra, hogy az EU-ban kiemelt cél a CO2 csökkentés, ezért elengedhetetlen a megújuló energia használata, azon belül is az egyik leghangsúlyosabb a napenergia. Az egyetlen nagy hátránya a zöld energia termelésnek, hogy a felhasználás időben elválhat a termeléstől, azaz hektikus a termelés, ami instabillá teheti az energia rendszert, vagyis szükség van tároló rendszerekre. 

Az egyik megoldás pontosan a rohamosan növekvő eMobilitásban rejlik, ugyanis növekszik az autópark és nő az autókban lévő egységnyi akkupakk is, ezért egy-két évtizeden belül hatalmas mennyiségű, olcsó tárolókapacitás áll majd rendelkezésünkre, így fontos, hogy hasznosítsuk ezt a kiváló lehetőséget. Az már bizonyított tény, hogy az akkumulátorok az autó életútja után még sokáig használhatóak, egyszerűen csak szervezés, és akarat kérdése, hogy ezt megtegyük. A jelen projekt sok hasznos tapasztalatot halmoz majd fel a témában.

A nemzeti színű szalagot Prof. Dr. Kovács Levente, Szabó Tamás kancellárhelyettes Reizer Levente, Huba Bence vágta át. 

LEGFRISSEBB

[TESZT] Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum – nagyon élhető, mindennapi...

0
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...

TESZTJEINK