Főoldal Blog Oldal: 123

A Peugeot haszonjárművek arattak Angliában is

A rangos Év Kishaszonjárműve (International Van of The Year – IVOTY) díj mellett 2020-ban az angol szaksajtó is díjazta a Peugeot kisteherautóit: három méretosztályban is aranyéremmel – köztük egy abszolút győzelemmel – távozott a What Car magazin „Van Awards 2021” díjátadójáról a Peugeot. Ezzel egy időben egy nem kevésbé patinás online folyóirat, a Parkers az év elektromos újdonságait rangsorolva helyezte az élre a Peugeot közepes méretű villanymotoros furgonját.

A brit What Car? magazin, amely 1978 óta szavazza meg minden évben az aktuális személyautó-piaci kínálat legjobb darabjait, idén először ugyanis a haszonjárművekre is kiterjesztette nagy presztízsű díját. Öt szegmensben (kompakt, kis, közepes és nagy áruszállítók, valamint elektromos áruszállítók) hirdettek abszolút győztest, ezen kívül különdíjakkal jutalmazva az egy-egy részterületen kiemelkedő képességeket mutató modelleket.

A Peugeot Partner magabiztosan győzött saját méretosztályában, a kompakt áruszállítók között. A modern, moduláris EMP2 padlólemez lehetővé tette, – emelték ki a magazin szerkesztői -, hogy a tervezők két, markánsan eltérő személyiséget ötvözzenek a járműben, amely így a személyautókra jellemző vezetői környezetet figyelemre méltó hasznos teherbírással (650-1000 kg) és raktér-kapacitással (3,3-3,8 m3) ötvözi. 

A hosszú távon is kényelmes futómű és a takarékos erőforrások szintén hozzájárultak a győzelemhez, a pontot az i-re viszont egyedülálló specialitásával tette fel a Partner: a tervezők sikeresen adaptálták a többszörösen díjnyertes i-Cockpit kezelőfelületet a furgon arányaihoz és igényeihez. 

Az eredetileg a Peugeot személyautóihoz kifejlesztett i-Cockpit vezetői környezetnek köszönhetően a Partner egyedül, társmodelljeit[1] is megelőzve állhatott fel a dobogó csúcsára. A közepes és nagy áruszállítók mezőnyében ellenben a Partner nagyobb fivérei a velük közös műszaki alapokon nyugvó modellekkel együtt örülhettek a sikernek. 

A Peugeot Partnerhez hasonlóan kétféle tengelytávval elérhető, de kettő helyett három választható karosszériahosszt kínáló Peugeot Expert és a 2019 közepén teljes körűen megújult, modern vezetőtámogató technológiákkal és új felszereltségi csomagokkal még kompetensebbé tett Peugeot Boxer(ikertípusaikkal[2] karöltve) a közepes és nagyméretű áruszállítók legpraktikusabbjának bizonyultak.

Az előbbi 960-1469 kg hasznos teherbírása verhetetlennek bizonyult a szegmensben, és bár a magasított tető opciójának hiánya miatt a felhasználóknak be kell érniük 4,6-6,1 m3 raktér-kapacitással, a szakértők szerint ezért bőven kárpótolnak az olyan praktikus részletek, mint a fülkét elválasztó fal különösen hosszú tárgyak szállítását lehetővé tevő átadónyílása – ugyan ehhez hasonlót sokan kínálnak a piacon, ám egyik megoldás sem ennyire átgondolt, ennyire jól kihasználható. 

A praktikus használatot segíti az áttekinthető kezelőfelület, a komfortos ülések és az olyan, személyautókból ismert technológiák elérhetősége, mint a head-up display. Az Expert egyelőere nem kapta meg a Partner (illetve a Peugeot személyautó-kínálatának tagjai) által sikerrel alkalmazott i-Cockpit vezetői környezetet, ám így is célszerűbbnek bizonyult versenytársainál.

Ami a Peugeot Boxert illeti, a Peugeot klasszikus modellje klasszikus értékekkel emelkedett a szegmens élére. Négy különböző karosszériahossza, 8-17 köbméteres raktere és 1440- 2060 kg hasznos terhelhetősége a kínálat legcélszerűbben kihasználható tagjává teszi. 

Nem véletlenül olyan népszerű a típus a lakóautó-építők vagy egyéb, speciális felépítményeket készítő vállalkozások körében. Ráadásul a Boxer a Peugeot aktuális haszonjármű-kínálatában elsőként kapott tisztán elektromos hajtásláncot; mára az Expert és a Partner is beállt mellé a sorba, így a márka különösen színes palettával várja azokat, akik a kedvező üzemeltetési költségek vagy az emissziómentes (ezáltal behajtási korlátozásoktól mentes) közlekedés lehetősége miatt választanának villanyfurgont.

Hogy mennyire fontos az áruszállító szegmensben is a villamosítás, azt jól szemlélteti egy másik brit kiadvány, a Parkers Év Új Autója díja, ahol három szegmensben is versenyt hirdettek villanyautók számára. 

A Peugeot e-Expert és ikertípusai[3] minden versenytársánál nagyobb elektromos hatótávolságot (akár 330 km a WLTP norma szerint) és kedvezőbb teherbírást (akár 1275 kg) kínál, amihez kedvező vételár és elismerésre méltó vontatási alkalmasság (akár 1000 kg) társul, így a zsűrinek nem kellett sokáig keresgélnie a piac legkiválóbb elektromos haszonjárművét


[1] Peugeot Partner, Citroën Berlingo, Vauxhall/Opel Combo, Toyota Proace City

[2] Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Toyota Proace, Vauxhall/Opel Vivaro; illetve Peugeot Boxer, Citroën Relay, Fiat Ducato

[3] Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Vauxhall/Opel Vivaro-e, Toyota Proace Electric

15 százalékos kedvezménnyel tölthetők a Nissan elektromos autók a MOL Plugee e-töltőin

A MOL-csoport közösen a Nissannal, valamint további konzorciumi partnereivel (E.ON, Petrol, HEP és BMW) a NEXT-E (egy az Európai Unió által támogatott) projekt keretében a régió legnagyobb töltőhálózatát hozza létre. Az együttműködés folytatásaként a MOL és a Nissan arról állapodott meg, hogy a magyarországi MOL Plugee töltőket minden Nissan LEAF vagy Nissan e-NV200 tulajdonos egy éven keresztül – 2021.12.31-ig – kedvezményesen használhatja.

A NEXT-E projekt részeként összesen 252 villám-, illetve ultra-gyors töltőt telepítenek konzorciumi szinten, azzal a céllal, hogy hat közép-kelet-európai ország – Csehország, Horvátország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia – teljes mértékben átjárható legyen, így elektromos autóval is könnyedén el lehet majd jutni a cseh határtól az Adriára vagy a Fekete-tengerhez. 

2021 végéig minden MOL Plugee töltési tranzakcióból a Nissan elektromos autó tulajdonosok 15% kedvezménytkapnak a mindenkor érvényes regisztrált felhasználóknak elérhető árakból. Ez azt jelenti, hogy DC töltés esetében kilowattóránként bruttó 139 Ft helyett bruttó 118,15 Ft-ot, AC töltés esetében bruttó 99 Ft helyett bruttó 84,15 Ft-ot fizetnek a tulajdonosok. A 31. perctől fizetendő jelképes bruttó 1 Ft-os percdíj 85 fillérre csökken percenként a gépjármű tulajdonosoknak.   

Magyarországon a Nissan LEAF a 2013-as értékesítési kezdet óta minden évben piacvezető volt, ezért ez a modell a legelterjedtebb villanyautó a magyar utakon. Emellett globálisan is az egyik legnépszerűbb elektromos autó, 2010 óta már több mint 500.000 db fogyott belőle világszerte, melyből több mint 175.000 Európában.Az e-NV200 pedig az elektromos haszongépjármű park éllovasa.

A NEXT-E mellett a Nissan több mint 15 hasonló Európai Uniós töltőhálózatfejlesztési projektet támogatott Európában, melynek köszönhetően a CHAdeMO standardú töltőkből – amely nem a hivatalos EU által előírt szabvány -, kb. ugyanannyi található Európában, mint amennyi a CCS Combó-ból, azaz mintegy 10.000-10.000 db.

A Plugee töltőkön kétfajta villámtöltő csatlakozó (CCS Combo és CHAdeMO) található, valamint egy váltóáramú Type2-es gyorstöltő csatlakozó is elérhető, míg az ultra töltőkön CCS Combo és CHAdeMO. Ezeknek köszönhetően gyakorlatilag minden nagy autógyártó megtalálja a töltési lehetőséget, legyen az elektromos autó, vagy konnektorból tölthető hibrid modell. 

A MOL már Magyarországon is üzemeltet öt ultragyors töltőt, melyhez 2021 januárjában érkezik a hatodikrégiós szinten pedig már egy tucatnál tartanak. Ezeknek a berendezéseknek a teljesítménye 150 kW, ami háromszor gyorsabb töltést jelent, mint a leginkább elterjedt villámtöltők (50 kW). A Nissan LEAF nagyobb akkumulátoros változata ezeken a töltőkön huzamosan 70 kW-tal tud tölteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy 30 perc* alatt kb 200 km* megtételéhez elegendő elektront lehet tankolni a LEAF-be.

A MOL Plugee idehaza már több mint 60 helyszínen nyújt nagyteljesítményű elektromos töltési szolgáltatást, a hálózatát pedig dinamikusan bővíti. Az országos lefedettséggel bíró vállalat rendelkezik a hazai autópályák legsűrűbb elektromos töltő hálózatával. 

Nemcsak azért örülünk a NEXT-E projektnek, mert sokkal könnyebbé válik a hosszabb utakon való közlekedés villanyautóval, hanem azért is, mert a mostani hírnek köszönhetően, közösen a MOL-lal, adhatunk valamit azoknak a LEAF és e-NV200 tulajdonosoknak, akik az évek során megtiszteltek minket azzal, hogy Nissan-t választottak. Ezúton is köszönjük nekik.” – nyilatkozta Reizer Levente, a Nissan PR Managere.

„A MOL hosszú évek óta prioritásként kezeli az e-mobilitásra épülő szolgáltatásainak fejlesztését, azért léptünk be 2017-ben a NEXT-E projektbe, mert hiszünk abban, hogy ez a jövő közlekedésének egyik erős alternatívája. A MOL regionális vezető szerepét pedig tovább erősítjük azzal, hogy már nemcsak a robbanó motoros autóknak, de a villanyautóknak is biztosítunk regionális töltőhálózatot. Büszkék vagyunk arra, hogy a Nissan bennünket választott partneréül, ezzel elismerve az e-mobilitásban tett erőfeszítéseinket” – mondta Tóth-Fekete Róbert, a MOL Plugee üzletág vezetője.

A töltés érvényesítése a MOL Plugee applikáción keresztül történik a következők szerint: 

a gépjármű tulajdonosok az applikáció letöltése után a regisztráció első lépéseként kiválaszthatják a “Nissan EV 2021” elnevezésű kedvezményes töltési csomagot, majd a képernyő alján az adott elektromos autó alvázszámát megadva válnak jogosulttá a kedvezményre. Az alvázszám ellenőrzése automatikusan történik, az autósoknak nincs szükségük semmilyen extra lépés elvégzésére. Egy alvázszám egyszer regisztrálható. A regisztrációt követően az adott elektromos töltőberendezés Áraink menüpontja alatt láthatóvá válik a mindenkor érvényes kedvezményes ár. Természetesen a MOL Plugee Driver Portálján keresztül is elvégezhető a regisztráció.   

Sikeres 2020-at zárt Magyarországon a Ford

A 2020-as esztendőben az új személy- és kishaszongépjármű eladások főként a COVID-19 vírus elterjedése után kialakult helyzet miatt 18,5 százalékkal estek vissza Magyarországon, és épphogy túlszárnyalták a 150 ezres össz. darabszámot*, amely még a 2018-as összpiaci darabszámot is alulmúlja közel 9300 darab gépjárművel – derült ki ma délelőtt a Ford Magyarország online megtartott sajtótájékoztatóján.

A tavalyi rendkívüli év iparági eredményekhez a Ford márkakereskedői főleg a haszongépjárművek iránt tapasztalt kimagasló keresletnek köszönhetően 18782 darab gépkocsi értékesítésével járultak hozzá, amely 12, 52 százalékos piaci részesedést jelent. 

A személyautó szegmensben a Ford a harmadik helyen zárt 11741 darab regisztrált személyautóval és 9,1 százalékos piaci részesedéssel a szegmensben köszönhetően annak, hogy a 2020 elején bejelentett hibrid stratégia keretében 14 új hibrid modellt mutattak be Magyarországon.

2020-ban debütált a vadonatúj Puma EcoBoost Hybrid 125 lóerős és 155 lóerős változata mellett a vadonat új Kuga PHEV és dízel MHEV változata. Tavasztól a Fiesta és a közkedvelt Focus is elérhető 1.0 EcoBoost MHEV változatban, A hazai prémium SUV piacra augusztusban megérkező, ízig-vérig amerikai, 7 üléses Explorer Plug in Hybrid pedig a prémium terepjárók között kínál környezettudatos, zöld rendszámos alternatívát. 

Részben a Nagycsaládos 7 üléses programnak is köszönhetően az általános piaci visszaesés ellenére az M-Mikrobusz a B-, és a C-egyterű szegmensben növekedés volt tapasztalható. A Mikrobusz szegmensben 4163 Ford Transit Custom, Tourneo Custom kisbusz talált gazdára. 

A Ford a kishaszonjármű szegmensben 7041 eladott kishaszongépjárművel alig 558 darabbal marat el a tavalyi teljesítményétől, és lett piacvezető, amely a kishaszonjármű piac 32 százalékát jelenti, tehát elmondható, hogy tavaly közel minden harmadik újonnan forgalomba helyezett haszonjármű Ford volt. 2020-ban a Ford a pick-up szegmensben ismét domináns első helyett szerzett 2520 darabbal, közel 50 százalékos piaci részesedéssel. A szegmensben egyedülállóan széles, limitált Ranger Blue Edition és Ranger Thunder modellekkel kiegészített Ranger paletta ékköve a  Ford Ranger Raptor Performance Pick-up, mely terepképességét ultra-erős alváz, egyedi futómű és gumiabroncs, 213 lóerős, 500 Nm forgatónyomatékú EcoBlue motor, 10 fokozatú automata sebességváltó, valamint Terepvezérlési Rendszer javítja. 

2449 darab 3.5 tonnás Ford Transit eladásával a Ford vezeti a HV, vagyis Nagy haszonjármű kategóriát, valamint 1109 darab Ford Transit Custom eladásával a Ford vezeti az ún. kishaszonjármű (Small CV) szegmenset is.

A Ford a mai sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy 2021-ben számos újabb hybrid és elektromos modellt mutatnak be, valamit a Ford kínálatában idén megjelenik számos Performance modell is. 

„A tavaly év elején indított új kommunikációs kampányunk, a Bring On Tomorrow megmutatta, mit hoz a jövő. Ez a kampány egyértelműen jelzi, hogy milyen izgalmas időket élünk, és hogy a Ford is nagy változások előtt áll. Ezen átalakulás részeként folytatjuk 2020-ban megkezdett stratégiánkat és vadonatúj hidrid termékcsaládunk újabb tagokkal bővül.” jelentette ki Szabó Attila, a Ford Magyarország új ügyvezető igazgatója. A tavalyi pandémiás helyzet nem várt nezézségeket gördített az autóipar elé is, mely jól látható a tavalyi eredményekben is, ennek ellenére bizakodóak vagyunk, és idénre már újra a gazdaság élénkülésével és egy 10% körüli piaci bővüléssel számolunk” – tette hozzá az ügyvezető.

A Ford a 2021-es évre is tartogat meglepetéseket. A személyautó piacra januárban érkezik a vadonatúj Puma ST változata mely a Ford sportos és atlétikus, új városi terepjárójának izomautó változata, a Ford első Performance SUV-je. Az autó csábító stílusa és lenyűgöző, 200 lőerős teljesítménye új fejezetet nyit a városi terepjáró kategóriában. 

Ugyancsak januárban érkezik majd a vadonatúj Kuga Full Hybrid változata, mely így a 2.0 literes EcoBlue Hybrid, és 2.5 literes Plug in Hybrid motorokat kiegészítve a Ford eddigi legszélesebb elektromos hajtási palettáját kínálja. A Kuga Full Hybrid több mint 1000 km-t képes megtenni egy tank benzinnel, és legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása várhatóan 5,1 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 118 g/km lesz.

Tavasz közepétől várható a népszerű S-Max és Galaxy Full Hybrid verziója is, melyek a 2.5 literes Atkinson motor és 1.1 kWh akkumulátor kombinációjával nagyszerű vezetési élményt és alacsony fogyasztás és károsanyag kibocsátást ígérnek. 

Idén ősszel érkezik Magyarországra az új, Mustang ihlette, teljesen elektromos új Ford SUV, a Mustang Mach-E. Az európai vásárlók sajátságos elvárásai alapján hangolt Mustang Mach‑E olyan vezetési élményt kínál, hogy az autó valóban méltó a legendás Mustang embléma viselésére.

Mind a normál hatótávolságú 288 cellás, 68 kWh (valós) kapacitású, mind pedig a nagyobb hatótávolságot biztosító 376 cellás, 88 kWh (valós) kapacitású lítiumion akkumulátor a két tengely között, a padló alatt kapott helyet; ezzel még mélyebbre került az autó tömegközéppontja, tovább erősítve a sportos Mustang-menetdinamikát.

  • A hátsókerékhajtású Mustang Mach-E teljesítménye 269 LE a normál akkumulátorral és 294 LE a nagyobb kapacitású akkuval. A forgatónyomaték 430 Nm, és az autó 6,1 illetve 6,2 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 1
  • Az alapáron összkerékhajtással és nagyobb kapacitású akkumulátorral kínált Mustang Mach-E GT teljesítménye 487 LE, forgatónyomatéka pedig 860 Nm, és az autó 3,7 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órára. 1

A nagyobb kapacitású akkumulátorral és hátsókerékhajtással2 a Mustang Mach-E várható hatótávolsága 610 km.

A Ford Performance családját erősíti majd a nyáron érkező Mustang Mach 1 is. A látványosan feltuningolt Mach 1 továbbfejlesztett aerodinamikai megoldásokkal, különlegesen kalibrált 480 lóerős, 5,0 literes V8-as motorral1 és a versenypálya-használathoz megfelelő, nagyobb kapacitású hűtőrendszerrel készül.

A Mach 1 az első sorozatgyártású Mustang az európai piacon, amelyben nagy teljesítményű TREMEC hatfokozatú manuális sebességváltó működik; ebben az egységben fordulatszám-szabályozó technológia könnyíti meg a sima visszakapcsolást, és hatékonyabb olajhűtő rendszer biztosítja, hogy az szerkezet jól bírja a fokozott igénybevételt.

A haszongépjármű piacon ugyancsak izgalmas év várható a Fordnál, hisz érkezik városi áru- és személyszállításban piacvezető Transit Custom és Connect modellek rallye ihletésű, sportos MS-RT változatai, valamint a Ranger több, egyéni igényre szabható limitált szériás kiadása is.

Idén érkezik meg a hazai márkakereskedésekbe a Ranger szimpla kabinos alváz kivitele, amely A Rangertől eddig megszokott teljesítmény és nyomaték adottságok kiaknázásával számtalan egyedi felépítményes változat megszületését teszi majd lehetővé.

*A Datahouse újautó-eladási adatai szerint (személy-, kishaszon, nagyhaszon és busz) 

A Toyota akkumulátoros elektromos önvezető e-Palette alapú járművei hamarosan az utakon

A Toyota e-Palette alapú járművei hamarosan megjelennek a MaaS (Mobility as a Service – azaz mobilitási szolgáltatások) alkalmazásokban: az új autonóm járművek első felhasználási helye a Toyota tökéletes konnektivitású jövő-városa, Woven City lesz, de a rendszer kereskedelmi forgalmazása és közüzemi, nyilvános alkalmazása is megkezdődik már a 2020-as évek elején. A szolgáltatás biztonságának, kényelmének és megbízhatóságának alapja a rendszer Toyota Gyártási Rendszer (TPS) alapú szervezése és működtetése.

A Toyota bemutatta az akkumulátoros, tisztán elektromos hajtású e-Pallette-re épülő önvezető járművek irányítási és szolgáltatásszervezési rendszerét. Az e-Palette alapú elektromos autók az Autono-MaaS* alkalmazás elemeiként kínálnak majd autonóm szolgáltatásokat. Több partnerrel együttműködésben, az új járművek a tervek szerint a Toyota tökéletes, és teljes konnektivitású minta-városában, a Japánban, a Fuji hegy lábánál elhelyezkedő Woven Cityben működnek majd először, de más, már kereskedelmi alapú alkalmazásuk is a tervek között szerepel a 2020-as évek elejétől. Amikor a Toyota elnöke, Akio Toyoda 2018 januárjában, a CES-en (Consumer Electrinics Show, Las Vegas) bejelentette, hogy célja a márka komplex mobilitási szolgáltatóvá fejlesztése, egyben az e-Palette-et is bemutatta, mint a Toyota autókon túlmutató mobilitási szolgáltatásainak majdani alapját.

Az önvezető funkciókkal is felvértezett e-Palette a tavalyi Tokiói Autószalonon mutatkozott be először, nyilvános üzemben pedig a jövő évi Tokiói Olimpián szerepel elsőként: az olimpiai és paraolimpiai faluban működő, körforgalmú buszjárat járműveinek alapját adja majd. A koronavírus-járvány alaposan felforgatta mindannyiunk életét, és egyben előhozta a megfelelő távolságtartás iránti igényt a tömegközlekedésben, miközben komolyan megnövelte az árucikkeket kiszállító vállalkozások terhelését is. Az öregedő, zsugorodó fejlett társadalmak önmagukban is komoly mobilitási kérdéseket vetnek fel, így a jövőben minden bizonnyal egyre nagyobb szükségünk lesz olyan megoldásokra és szolgáltatásokra, amilyeneket az e-Palette, és az egyéb Autono-MaaS megoldások képesek számunkra nyújtani. A fenti kihívásokra adandó válaszként a Toyota célja a „just-in-time” rendszerű mobilitási szolgáltatások bevezetése, azaz hogy a felhasználók (és az áruk is) akkor és úgy jussanak el úti céljukhoz, ahogyan és amikor az a legmegfelelőbb. Ahhoz, hogy az ilyen rendszerek a kellő rugalmassággal és az elvárható, tökéletes pontossággal működjenek, elengedhetetlen a megfelelő szervezési, szabályozási és irányítási rendszer. A vállalat ezért a Toyota Gyártási Rendszer (TPS) alapjaira épülő rendszert dolgozott ki, kifejezetten az e-Palette alapú járművek forgalmának irányítására és működésük szervezésére. Ez a Toyota Mobilitási Szolgáltatások Platform (MSPF)** új szolgáltatásainak formájában jelenik meg, a járművek oldaláról az Autonóm Mobilitásirányítási Rendszer (AMMS) részeként – hogy a járműveket egymással és a rendszerrel összekapcsolja -, és az e-Palette Feladatkiosztási Platform (e-TAP) elemeként az emberek közötti kapcsolatok szervezésében. A cél a várakozási idők minimalizálása, a forgalmi dugók csökkentése, valamint ennek révén a forgalom biztonságosabbá, megbízhatóbbá és kényelmesebbé tétele. A lehető legmegbízhatóbb TPS-alapú, valós idejű szolgáltatás érdekében az AMMS akkor és oda küldi az e-Palette alapú elektromos járműveket, amikor és ahol szükség és igény van rájuk.

A szolgáltatás – vagyis az e-Palette járművek forgalma – rugalmasan alakítható és időzíthető a pillanatnyi igényeknek megfelelően. Ha az igények növekedésével újabb járművek csatlakoznak a szolgáltatásba, a rendszer automatikusan egyenletesre szabja a követési időket. Az irányítás folyamatosan figyeli valamennyi jármű műszaki állapotát, és ha hibát észlel, a kocsit visszairányítja a telephelyre, majd másikat állít üzembe helyette. Vészhelyzetben a járművek távolról is leállíthatók és újra is indíthatók az utasok maximális biztonsága érdekében. A „Jidoka” (emberi automatizálás) szabályozási elv részeként a TPS-t és az e-TAP-ot vizuális funkciókkal is kiegészítették. Ennek révén egy diszpécser egyszerre több autót is felügyelhet és kezelhet. Az esetleges javítási vagy vészhelyzeti információk és utasítások automatikusan érkeznek meg a megfelelő alkalmazottakhoz, nemcsak az irányításban dolgozókhoz, hanem a karbantartást végzőkhöz is. Így az állásidő minimálisra csökken, és kisebb munkaerői létszámmal is biztosítható a szolgáltatás pontossága és magas színvonala.

“Az elnökünk, Akio Toyoda által a közelmúltban, a cég gazdasági eredményeinek ismertetése kapcsán megfogalmazottak alapján, a Toyota bárki számára elérhető mobilitási szolgáltatóként tekint jövője elé. Hisszük, hogy minden egyes Toyota-alkalmazott a világ és az emberiség boldogsága, boldogulása érdekében tevékenykedik, hiszen ez a küldetésünk. E küldetés beteljesítésének egyik eszköze az e-Palette. A hozzá illeszkedő operációs rendszerrel ez a technikai alap komolyan hozzájárul előbb Woven City, majd az egész világ fejlődéséhez.” – avat be Keiji Yamamoto, a Toyota Connected elnöke.

A kifejezetten emberközpontúan működő Woven City a Toyota teszt-terepe, méghozzá kimondottan olyan technológiák fejlesztésére, mint az önvezetés, a MaaS, a személyes mobilitási szolgáltatások, a robotika, az okos otthonok és a mesterséges intelligencia. Az e-Palette alapú járművek tökéletesen illenek ebbe a környezetbe. A valós üzemi körülmények között végzett tesztek rengeteg hasznos információval szolgálnak majd a járművek és a teljes üzemeltetési rendszer további finomítása és fejlesztése, kényelme, megbízhatósága és biztonsága szempontjából. A Toyota és partnerei már az e-Palette alapú járművek kereskedelmi forgalmának bevezetésén dolgoznak; a megcélzott határidő a 2020-as évek eleje.

*Az “autonomous” és a “mobility as a service,” kifejezések kombinációja. A Toyota önvezető autókra épülő szolgáltatásának neve.

** Kifejezetten mobilitási szolgáltatók számára létrehozott nyílt platform, több API alapú mobilitási funkcióval.

Toyota Yaris: túl a négymillión

Legördült a gyártósorról a 4 milliomodik Toyota Yaris a Toyota franciaországi üzemében, amely történetesen egy negyedik generációs Yaris, amelyben a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos hajtása kapott helyet. A új slágervárományos modell ugyan valamivel rövidebb 4 méternél, mégis a világ legbiztonságosabb kisautója.

A Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) legyártotta a négymilliomodik Toyota Yarist, egy piros-fekete kéttónusú fényezésű, gazdag felszereltségű modellt. A negyedik generációs Yarist a Toyota világelső öntöltő hibrid elektromos meghajtásának negyedik generációs változata hajtja, és a  szegmensben egyedülálló passzív és aktív biztonsági rendszereket kínál alapfelszereltségként. A Yaris több, mint 20 éve, 1999-ben lépett színre, 2000-ben pedig már el is nyerte az Év Autója címet, és azóta is töretlen sikernek számít – mind az értékesítési darabszámok, mind pedig a márka népszerűsítésének tekintetében. A modell eladásai évről évre növekednek: 2019-ben a harmadik generációs Yarisból 224.000 darab talált gazdára Európában, 22 százalékot produkálva a Toyota európai forgalmából, és közel 8 százalékos piaci részesedést szerezve a szegmensben. Magyarországon a modell ennél is nagyobb slágernek számít: idén január és november között nem kevesebb, mint 2816 darab talált gazdára belőle a kivonásokkal tisztított magyarországi újautó piacon, ami megdöbbentő 45,4%-os növekedést (miközben a szegmens eladásai 28,8%-al zuhantak), és 25,6%-os szegmensrészesedést (ami 13,1 százalékpontos növekedésnek felel meg) jelent, azaz gyakorlatilag ma minden negyedik eladott új kisautó Magyarországon Toyota Yaris. Ebben persze szerepe volt az idén kivezetett harmadik generációs Yarisnak, amely Yaris Classic néven komoly értékesítési sikereket ért el, de ősszel megérkezett vadonatúj, negyedik generációs Yaris is óriási sikernek bizonyult.

A négymilliomodik európai gyártású Yaris egy negyedik generációs modell, amiben a Toyota Hybrid System negyedik generációs változata működik a szegmens legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztásával és CO₂-kibocsátásával [3,7 l/100 km és 85 g/km (WLTP)]. A Toyota mérnökei mindezt magasabb teljesítmény (116 LE) mellett érték el.

A tervezők csapata emellett azt a biztonsági szintet is sikeresen fenntartotta, ami az új Yarist a szegmens legbiztonságosabb autójává avatja. A vadonatúj Yaris kiérdemelte a 2020 SAFETYBEST díjat is az európai B-szegmensben elsőként kifejlesztett  központi légzsákjáért, ami alapfelszereltség a Yarisban. A Toyota legkelendőbb modelljében a  Toyota Safety Sense legújabb változata működik; ebben a csomagban ugyancsak alapáron jár egy sor olyan aktív biztonsági rendszer, amelyek elsőként jelennek meg a kategóriában. A közeljövőben a Yaris mellett a sláger kisautó sikervárományos SUV testvérmodellje, a Yaris Cross is hamarosan megkezdődik a Toyota franciaországi gyártóüzemében. 

Már rendelhető a vadonatúj Jeep Gladiator

A vadonatúj Jeep Gladiator megérkezett a hazai Jeep márkakereskedésekbe.

Az ikonikus Wrangler alapjaira épül a pickup, amely a ’Menj bárhova, csinálj bármit’ életérzést új szintre emeli: 152 centiméteres acél platója fokozott sokoldalúságot, funkcionalitást és rugalmasságot nyújt. Emellett már a piaci bevezetéskor több mint 200 eredeti Jeep kiegészítő található a Mopar® kínálatában, amelynek segítségével a Gladiator teljesen személyre szabható, vagyis pont olyan életstílus modellé alakul, amilyenre az ügyfeleknek szüksége van.Európai premier 2021 elejénEurópában a Jeep Gladiator kiindulásként Sport és Overland felszereltségi szinten elérhető, továbbá az exkluzív Launch Edition és a 80th Anniversary kiadások fokozzák a kínálatot.

Minden szinten közös nevező a vadonatúj, háromliteres, V6-os Multijet dízelmotor, amely 264 lóerőt és 600 Nm nyomatékot kínál. A színpalettán kilencféle árnyalatot találunk, amely akár ponyvatetővel, akár fekete vagy a karosszéria színére fényezett keménytetővel is kombinálható. A Sport alapfelszereltség 17 colos kerekekkel érkezik, míg a többi változat már 18 colos kerekeket kínál.

Hamisítatlan Jeep külső és belső, középpontban a technológiával és a funkcionalitással – a vízálló utasteret beleértve

A vadonatúj Jeep Gladiator karakteres, terepjárós formaterve azonnal felismerhető, köszönhetően a tipikus Jeep márkajegyeknek. A Wrangler legendás hétlamellás hűtőrácsa itt is megtalálható, de kisebb változásokkal és hátrafelé dőléssel az aerodinamika javítása érdekében.

Az okos funkcionalitás és a sokoldalúság volt középpontban a Gladiator különösen strapabíró, 152 centiméteres platójának megalkotásánál. Rejtett megvilágítás, opcionális, vízálló külső áramforrás (230V), erős, integrált rögzítőfülek – minden adott a sokoldalú bevetéshez.

A vadonatúj Jeep Gladiator abszolút egyedi jármű, amely a nyitott kalandokhoz is lehetőséget biztosít számos konfigurációjának köszönhetően: teljesen zárt kényelem a háromrészes keménytetővel, ponyvatető vagy semmi: a kabriók világába is belekóstolhatunk vele. A lehetőségek szinte korlátlanok. Ugyanez igaz a platóra is: a rolós, vagy a felhajtható puha vagy kemény platófedél szintén teljes sokoldalúságot kínál, legyen bármi a rakomány.

A Jeep Gladiator kivételes funkcionalitását felhasználóbarát részletek fokozzák. Az előre néző kamera lehetővé teszi a szemben lévő akadályok könnyű észlelését, amely különösen terepjárás során jön jól. A hűtőrács közepén elhelyezett kamera a Jeep történelmében elsőként elérhető, öntisztító rendszere pedig lehetővé teszi, hogy terepjárás során is mindig használható lehessen.

A különleges opciók sorát gyarapítja a 9-hangszórós Alpine audiorendszer hátsó mélynyomóval, amely 552 W-os teljesítményt, 12-csatornás erősítőt és hordozható, Bluetooth-os hangszórót is tartalmaz. Az ülések mögött található vezeték nélküli hangszórót a Gladiator menet közben tölti, teljesen víz- és porálló kialakítása pedig különösen sokoldalú használatot tesz lehetővé, főleg, hogy az USB portján keresztül más eszközöket, pl. mobiltelefont is tölthet. Így az ügyfelek akkor is magukkal vihetik kedvenc zenéjüket, ha a négykerekű kalandok átmenetileg véget érnek.

Fejlett, tiszta dízelmotor

A Gladiator európai kínálatának kizárólagos tagja a háromliteres, V6-os Multijet dízelmotor, amely szériában start-stop rendszerrel rendelkezik, és eleget tesz a végleges Euro 6D károsanyag-kibocsátási előírásoknak. Az FCA EMEA által fejlesztett és gyártott motor fejlett turbófeltöltési technológiája és alacsony súrlódása kivételes hatékonyságot és teljesítményt szavatol. Ezt igazolja a 264 lóerős csúcsteljesítmény, valamint a 600 Nm maximális nyomaték, amelynek köszönhetően a tekintélyes méretűpickup csupán 8,6 másodperc alatt letudja a 0-100-as sprintet. Ez részben a nyolcfokozatú, bolygóműves automata váltó érdeme is, amely lágy kapcsolásokat, gyors reakciót és még jobb terepképességeket biztosít. A modell WLTP szerinti vegyes fogyasztása változattól függően 9,5 és 9,8 l/100 km közötti.

A valaha készült legjobb Jeep pickup

A Jeep Gladiator a márka legendás terepképességeit örökli, amely a szofisztikált Command-Trac 4×4 összkerékhajtási rendszernek köszönhető, amely 2,72:1-es áttételű terepfelezővel és nagy teherbírású, harmadik generációs Dana 44 első és hátsó tengelyekkel rendelkezik. A felépítmény kiváló terepszögeket kínál, a hátsó önzáró differenciálmű fokozza a tapadást – nem csoda, hogy a Gladiator kínálatának minden tagja megkapja a ’Trail-Rated’ offroad minősítést.

Fejlett biztonsági rendszerek arzenálja

A vezetési biztonság kiemelt szerepet kapott a vadonatúj Jeep Gladiator fejlesztésénél, így a modell különösen gazdag aktív és passzív biztonsági megoldások tekintetében. Az egyik ilyen a teljesen LED-es világítási rendszer, amely minden modellváltozatnál széria. Emellett az alapfelszereltség része a ParkView tolatókamera, az első és a hátsó parkolóradar, valamint a borulásgátló. Az opciós listán megtalálható a holttérfigyelő hátsó keresztirányú forgalomfigyelővel, az első off-road kamera, az autonóm fékezésre képes ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszer, az adaptív tempomat araszolás funkcióval és az automatikus távolsági fényszóró.

Modern, negyedik generációs UconnectTM rendszer új szolgáltatásokkal

A Jeep Gladiator fedélzetén megtalálható a negyedik generációs UconnectTM rendszer, felszereltségtől függően 7 vagy 8,4 colos központi kijelzővel. A csúcsverzió különösen könnyen használható: nagyobb teljesítménye gyorsabb indulást és működést garantál, nagyfelbontású érintőképernyője pedig tökéletesen adja vissza akár telefonunk tartalmait is az Apple CarPlay és az Android Auto funkciónak köszönhetően.

2021 májusától Magyarországon is elérhetővé válik az új UconnectTM Services szolgáltatás, amely számos digitális platformon (például a My Uconnect mobiltelefonos alkalmazás segítségével) kínál hozzáférést a gépjárműhöz, illetve annak funkcióihoz. A Sport felszereltségi szinten feláras, egyébként széria 8,4 colos központi rendszerhez elérhető szolgáltatáscsomag fokozott fedélzeti és távolsági kapcsolódási lehetőségeket kínál: segítségével nem csak ellenőrizhetjük például, hogy bezártuk-e az autót, de a távolból is bezárhatjuk azt. Emellett baleset esetén azonnal megkaphatjuk a megfelelő segítséget, a flottakezelők pedig további kiegészítő csomagokkal szabhatják személyre szükségleteiknek megfelelően a szolgáltatást.

Örökség

Az új Gladiator gazdag történelmi örökségre épít: a legidősebb rokonig egészen 1947-ig kell visszamennünk, amikor a Willys Overland bemutatkozott egytonnás teherbírású, négykerékhajtású haszonjárműként a CJ-2A alapjain. Ezt négy évtizeden át követték pickup modellek, mint például az FC-

150/170 (1957-1965), a Jeep Gladiator/J Series (1963-1987), a CJ-8 Scrambler (1981-1985) és a Jeep Comanche (1986-1992).

Vadonatúj, akkumulátoros elektromos hajtású SUV modellel jelentkezik a Toyota

A mára Európában több, mint 50%-ban öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Toyota egy elődmodell nélküli akkumulátoros elektromos SUV bemutatását ígéri néhány hónapon belül, amely a részben van teljesen elektromos autók fejlesztésében élen járó autógyártó forradalmi, rendkívül rugalmasan használható vadonatúj e-TNGA padlólemezére épül majd. Mint ismeretes, a Toyota kínálatában 2025-re egyetlen olyan modell sem szerepel majd, amely ne lenne elérhető részben vagy teljesen elektromos hajtással, és a környezetbarát meghajtású autók (köztük 1 millió zéró emissziós akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóval) addigra a vállalat világszintű eladásainak felét jelenthetik majd. A hamarosan bemutatásra kerülő akkumulátoros elektromos SUV a Proace Electric és Proace City Electric után a Toyota harmadik elektromos autója lesz Európában, egyben az első azon modellek sorában amely az új e-TNGA palólemezre épül. 

A Toyota bejelentette, hogy hamarosan bemutatja európai akkumulátoros elektromos hajtású termékkínálatának harmadik modelljét, egy közepes méretű SUV-t, amely az egyben az első olyan Toyota lesz ami már az új e-TNGA platformra épül majd. A vállalat a következő hónapok során további részleteket is elárul majd az autóról, de jelen pillanatban csak egy stilizált rajz és a platform néhány részletmegoldása nyilvános. Az egyelőre még névtelen modell a Toyota új e-TNGA platformjára épül, amely intelligens kialakításának köszönhetően a platform egy sor különféle járműhöz is könnyen és hatékonyan adaptálható. A platform alapelve, hogy sok kulcsfontosságú elem fix, míg más elemek változtathatók. Ezzel a megoldással különféle szélességű, hosszúságú, tengelytávolságú és magasságú autók alakíthatók ki. Az e-TNGA egyaránt alkalmas első-, hátsó- és összkerékhajtásra, és az akkumulátorok, illetve az elektromotorok változatos teljesítménye révén sok járműtípushoz és felhasználási profilhoz könnyen hozzáigazítható. A rugalmas alakíthatóságnak köszönhetően a különféle termékváltozatok fejlesztési ideje lerövidülhet, sőt egy időben akár több önálló modell tervezése is lehetséges. Az első e-TNGA modell kifejlesztése már megtörtént, és az autó készen áll a sorozatgyártásra, ami Japánban, a vállalat ZEV üzemében folyik majd.

“A Toyota hamarosan megteszi a következő lépést akkumulátoros elektromos hajtású termékkínálatának piacra dobásához, a következő hónapok során bemutatva a portfólió első, közepes méretű SUV modelljét. Az e-TNGA platform sokoldalúsága és rugalmassága lehetővé teszi, hogy olyan járműveket tervezzünk és alkossunk, amelyek nemcsak tisztán elektromos hajtásúak, hanem élvezetesen vezethetők és gyönyörűek is!” – Koji Toyoshima,  avat ZEV gyáregység (a vállalati zéró emissziós modelljeit gyártó üzem) helyettes vezérigazgatója.

Egyedi megrendelésre készült a legújabb Lexus tanulmány

Hosszú évszázadok óta mások vágyait teljesíti, most azonban saját kívánságlistát állított össze a Lexus skandináv ügyfele. A HX hibrid megújuló üzemanyaggal fut, sőt: egyenesen repül! –, organikus hajtásképletének köszönhetően a legkevésbé szilárd közegben is gond nélkül halad, csomagtere pedig a legnagyszerűbb, amelyet a sarkkörön innen és túl valaha láttunk.

Az ünnepek előtt hétpecsétes titokként kezelték a munkatársak, most azonban, hogy túlesett a „bejáratáson”, nyilvánosságra hozta legújabb prototípusának részleteit a Lexus Kanada.

A Lexus HX Sleigh Concept egy különleges ügyfél, a Mikulás rendkívül pontosan megfogalmazott, listába szedett kívánságait követve valósult meg. A projektet Lappföldön létesített, ideiglenes K+F laboratóriumára bízta a japán autógyártó. A cég tájékoztatása szerint az építésben az ügyféllel régóta szoros munkakapcsolatot ápoló Takumi-manók is részt vettek: a helyi adottságokat ismerő szakemberek a megrendelő korábbi céges járművének a fejlesztésében is közreműködtek.

Ez a Szán néven ismert, klasszikus konstrukció megbízhatóságával, környezetbarát működésével (az organikus üzemanyaggal – pl. répa – működő hajtáslánc működésének melléktermékei természetes úton lebomlottak), rendkívüli kihasználhatóságával és kiemelkedő sebességével magasra tette a mércét a Lexus mérnökei előtt.

A tervezők megőrizték a Szán futóművét és színvilágát, ugyanakkor a hajtás a Lexus bevált hibrid hajtáslánc-koncepciójának aktualizált verziójára adaptálták. Az E-Four elektromos összkerékhajtás helyett így bionikus össz-patahajtást alkalmaztak, hajtószár-vezérelt, fokozatmentes nyomatékvektor-szabályozással. Az egyetlen példányban létező Lexus HX legfontosabb eleme persze a csomagtartó, amely nem csak kéz nélkül nyitható fedelével, de a szabadalmaztatott feketelyuk-technológiát alkalmazó, végtelen kapacitásával hívja fel magára a figyelmet.

A csomagfutár-feladatok elvégzésére optimalizált Lexus HX fedélzeti infotainment rendszere a műholdas navigációs adatbázissal, valamint a tulajdonos telefonjának címlistájával összehangolva teszi egyszerűvé, hatékonnyá és tévedésmentessé a rakomány kiszállítását.

A rénszarvas-felismerő rendszerrel, éjjellátó technológiával, valamint légi-irányító szoftverrel felszerelt HX további fontos funkciója a speciális klímaberendezés, ami 20 kilométeres utazómagasságon forró, oxigéndús levegőt fúj az utastérbe. A modell éles használata csak a következő év végén várható, addig további tesztek elvégzését kérte a világszerte jól ismert ügyfél a Lexus mérnökeitől. Mondanunk sem kell, alig várjuk az első gyakorlati tapasztalatokról készült beszámolót.

75 évvel ezelőtt kezdődött a Volkswagen Beetle sorozatgyártása Wolfsburgban

1945. december 27-én megkezdődött a Volkswagen Limousine (Type 1) sorozatgyártása. Ez volt a valódi kezdete a Volkswagen sikertörténetének. A modellt eredetileg a nemzeti szocialisták presztízs projektjeként tervezték, de 1939-től a wolfsburgi üzem járművek helyett fegyverzetet gyártott. A második világháború végéig az 1938-ban „KdF-Wagen” névre keresztelt modellből csak 630 darab hagyta el a Volkswagen gyárát. Csak a brit gondnokság alatt Ivan Hirst őrnagy stratégiai elképzelésének köszönhetően kezdődött meg a VW Beetle egyedülálló sikertörténete Wolfsburgban.

A belsőleg „Type 1” néven emlegetett polgári Volkswagen sorozatgyártása, amely később „Beetle” néven vált világhírűvé, csak a második világháború végét követően, 1945. december 27-én kezdődött meg, a Volkswagenwerk GmbH vagyonkezelője alatt, melyet a brit katonai kormány 1945 júniusában vállalt magára. A britek a Volkswagen Type 1-et arra akarták használni, hogy a megszállási zónájukban szükséges sürgős szállítási feladatokat ezzel hajtsák végre. Ez a brit pragmatizmus volt az, amely végül megvédte a gyártóüzemet a közelgő lebontástól. Ebben a fejlesztésben kulcsszerepet játszott Ivan Hirst főtiszt. Jövőbe látása és improvizációs tehetsége tette lehetővé az autógyártás megkezdését a jegyrendszeres években a hiány által uralt körülmények között. A technika és az autók iránti lelkesedésével, céltudatosságával és egyértelmű hozzáállásával sikerült lenyűgözően rövid idő alatt átalakítani egy volt fegyvergyárat civil ipari vállalattá.

A brit katonai kormány 1945 augusztusában már kiadott egy megrendelést 20.000 járműre. A gyártás megkezdése az újrakezdés és a remény látható jele volt a gyárban, amelyet a második világháború végére nagyrészt elpusztítottak. Ez a megoldás összhangban volt a későbbi németországi brit politikával, amely a pénzügyi biztonságot és a lakosság jövőbeli kilátásait tekintette a demokratikus struktúrák fejlődésének kulcsfontosságú elemének. Végül a demokrácia utat talál a Volkswagenwerk-be: 1945. november 27-én a demokratikus szavazással megválasztott Üzemi Tanács megtartotta alakuló ülését.

Ennek ellenére jelentős problémák merültek fel a munkaerő élelmiszerrel és lakásokkal való ellátása terén, és a termelést akadályozta a szűkös nyersanyag és az energiaellátás. E nehéz körülmények ellenére az első Volkswagen szedán nem sokkal Karácsony után elhagyta a gyártósort. A Wolfsburg és a Volkswagenwerk GmbH csak nyolc hónappal a háború befejezése után megkésett karácsonyi ajándékot kapott. 1945 végére 55 járművet gyártottak.

1946-tól a pénzreformig havonta körülbelül 1 000 járművet gyártottak. Az anyaghiány és a jegyrendszer, valamint a személyzet hiánya miatt nem volt lehetséges több jármű gyártása. A felelős megbízottak 1949 őszére megalapozták a vállalat további növekedését. Létrehoztak egy értékesítési és ügyfélszolgálati szolgáltatási rendszert, és 1947-ben elkezdték exportálni a Volkswagen szedánt.

A polgári gyár fejlesztéséről és a Volkswagen Type 1 sorozatgyártásának megindításáról szóló döntés volt az egyedülálló sikertörténet kiindulópontja. A korai újraindításnak köszönhetően a Volkswagenwerk GmbH kiváló kiinduló helyzetet kapott a gazdasági fellendüléshez a D-Mark bevezetése után. A nem hivatalos „VW Beetle” megnevezése alatt az autó népszerűbb lett, mint szinte minden más autómodell az egész világon, és rekordokat döntött a gyártás időtartama és mennyisége szempontjából is. A Volkswagen csak 2003-ban állította le Mexikóban a VW Beetle gyártását, miután 21 529 464 járművet gyártottak, köztük mintegy 15,8 milliót Németországban.

A Toyota GR Yaris minden idők egyik legjobb autója a Top Gear szerint

A világ talán legismertebb autós folyóirata, a brit Top Gear letesztelte, és maximális pontszámmal értékelte a Toyota GR Yarist. A lap közel három évtizedes fennállása óta ez mindössze a hatodik olyan autó, amely 10 ponttal zárta a megmérettetést – és az első, amelyet hétköznapi érdeklődők is képesek megvásárolni és fenntartani.

Hogyan kerül a hipersportautó-gyártás legnagyobb modern kori legendáival, valamint minden idők egyik legértékesebb sportkocsijával közös csapatba egy szűk négyméteres városi kisautó? Ez a kérdés csak azokban merül fel, akik nem próbálták a Toyota GR Yarist.

A világ egyik legnagyobb autós magazinjának, a havonta 100 ezer példányban nyomtatott brit Top Gear folyóiratnak a szerkesztői azonban próbálták, és huszonhét év tapasztalattal, valamint több ezer tesztautóval a hátuk mögött úgy ítélték meg, hogy a Porsche 918, a Ferrari LaFerrari, a McLaren P1, a McLaren 675LT, valamint a Ferrari 250 után a japán háromajtós is maximális 10 pontot érdemel a teszten. Mivel pedig a felsorolt rendkívül drága és ritka autókból álló klub egyetlen tagja sem kapható újonnan, a Top Gear szerint a már Magyarországon is kipróbálható és megrendelhető Toyota GR Yaris a jelenleg megvásárolható legjobb autó a Földön.https://www.youtube.com/embed/Q02Hka8dtqk?modestbranding=0&html5=1&rel=0&autoplay=0&wmode=opaque&loop=0&controls=1&autohide=0&showinfo=0&theme=dark&color=red&enablejsapi=0

Amikor a Toyota az FIA új szabályrendszeréhez igazodva megtervezte és megépítette a GR Yarist, a márka következő generációs WRC raliautójának homologizációs alapját, a közvélemény rendkívül magas elvárásokat támasztott az autóval szemben. A mércét a három évvel korábban bemutatott, kompresszoros Yaris GRMN helyezte igen magasra. Ez egy erősen korlátozott darabszámban gyártott, kissé koros alapokra épülő, de az ergonómiai és műszaki korlátok ellenére félelmetesen szórakoztató, ritkaság volt, amely tízmillió forintos árával kimerítette az ésszerűtlenség fogalmát.

Ehhez képest a Toyota GR Yaris 25 ezer példányban készül, hiszen ennyit ír elő az FIA a rali világbajnokságban induló versenyautók homologizációs modelljeiből (azóta kiderült, hogy a GR Yarisból mégsem készül raliautó, mert a jelenlegi modell egyszerűen túl jó ahhoz, hogy leváltsák; ellenben nem is állítják le a gyártását 25 ezer darabnál). A tömegcsökkentés érdekében a tetőlemez szénszálas kompozitból, más karosszériaelemek alumíniumból készülnek. A fogyókúrás program összeállításakor a hátsó ülések eltávolítása is felmerült, ám ezek végül mégis maradtak.

Ezt az egyetlen kifogást – mármint a korlátozott hátsó férőhelyet – tudta felhozni az autó ellen a Top Gear szerkesztősége, rögtön hozzátéve, hogy egy ilyen autóban az égvilágon senkit nem érdekel a hátsó férőhely.

Annál fontosabb a tökéletesen hangolt felfüggesztés, amely az extrém merev karosszériának köszönhetően túlzott feszesség nélkül is rendíthetetlenül stabil, így a rugózás is kényelmesnek mondható. Az összkerékhajtás, amely háromféle nyomatékelosztással támogatja a sportos, még sportosabb és eszement felhasználást. Versenypályán az erő 70 százalékát a hátsó tengelyre juttatva könnyedén autózhatunk keresztben.

Közúton ellenben az 50:50 arányú megosztást javasolják a szerkesztők, amely mintha zsinóron húzná át a kanyaron az autót – a GR Yaris ráadásul támogatja a ballábféket (azaz amikor gázelvétel nélkül fékezünk, kontrolláltan megcsúsztatva a hátsó tengelyt), sőt, a kézifék behúzásakor automatikusan oldja a hátsó tengely hajtását, mint egy igazi rali versenyautó. Az igazi ínyencek első és hátsó Torsen önzáró differenciálművet is rendelhetnek az autóhoz.

A képet a pontos kézi sebességváltó, a ralisportra optimalizált (azaz kissé megemelt), ideális üléshelyzet, valamint a hőskort idéző motorkarakterisztika teszi teljessé. A lap szerint összességében a páratlanul ritka műszaki tökéletesség és a kissé nyers viselkedés ritkaságszámba menő párosítása teszi a világ legkiválóbb autójává a GR Yarist.
Míg ellenfelei cizellált, kifinomult viselkedésre törekednek, a kis Toyota zabolátlan természete élvezetesebbé teszi az együtt töltött perceket, órákat és éveket – az élményhez viszonyítva pedig a költségek is versenyképesnek tekinthetők, főleg, hogy a szervizigény sem kiemelkedő: a GR Yarist bármely hazai hivatalos márkaszerviz képes maradéktalanul kiszolgálni.

A Toyota GR Yaris már Magyarországon is megrendelhető, sőt, rendelés előtt ki is próbálható a Toyota NS Autóház (Pécs), Toyota Koto Autóház (Kaposvár) és Toyota Linartech (Kecskemét) márkakereskedésekben.

A modell alapára 12 millió forint, ami a fent felsorolt, közvetlenül a motorsportból átemelt, örömszerző funkciók mellett olyan, mindennapi értékeket is tartalmaz, mint a hét légzsák, a kétzónás klímaberendezés, az okostelefon-integráció, a tolatókamera, a fűthető ülések és kormánykerék, a hátsó Isofix-ülések (lám, mégsem haszontalan a hátsó traktus) vagy a Toyota Yarishoz egyébként rendelhető biztonsági és vezetőtámogató technológiák hiánytalan és igen széles palettája.

Az extralistán mindössze három tétel szerepel ezek közül talán a legizgalmasabb a Sport csomag, amely két Torsen önzáró differenciálművet, sportos lengéscsillapítókat, öntött helyett kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat, továbbá speciális Michelin Pilot Sport 4S sportabroncsokat tartalmaz.

Habár a GR Yaris a motorsportból született, és minden porcikája az élvezetes vezethetőséget szolgálja, a Toyota nem tervezi márkakupás autók gyártását és forgalmazását. Ez első hangzásra rossz hír, ám valójában lehetővé teszi, hogy a Toyota motomachi gyártóüzeme (ahol annak idején a Lexus LFA is készült) 100 százalékban a közúti modellek iránti igények kielégítésére koncentráljon. A nagy globális érdeklődés miatt a most megrendelt autókat így is várhatóan csak legkorábban 2021 júliusában vehetik át a magyarországi tulajdonosok.

LEGFRISSEBB

[TESZT] Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum – nagyon élhető, mindennapi...

0
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...

TESZTJEINK