A Volvo Cars és a vállalatnak otthont adó, svédországi Göteborg városa közös erővel a jövőbeli, fenntartható technológiák tesztelésére szolgáló, új városi zónákat hoznak létre abból a célból, hogy 2030-ra klímasemlegessé tegyék a várost.
A ‘göteborgi zöld városi zóna’ elnevezésű kezdeményezés keretében olyan, teljesen emissziómentes területet kívánnak létrehozni Skandinávia legnagyobb kikötővárosán belül, amelyet különböző klímasemleges közlekedési módozatokkal, valamint hálózatba kapcsolt infrastruktúrával szerelnek fel.
Azáltal, hogy valós várost használ tesztkörnyezetként, a Volvo felgyorsíthatja a villamosításhoz, a közösségi mobilitáshoz, az autonóm közlekedéshez, a kapcsolódáshoz és a biztonsághoz köthető technológiák és szolgáltatások fejlesztését. A tesztprogram részeként a Volvo 100 százalékos tulajdonában álló mobilitási szolgáltató, az M robottaxikat fog üzemeltetni a zónán belül.
„A projekt alapvető célja, hogy minél kevesebb autó közlekedjen a városban – ami teljes mértékben összecseng a vállalat küldetésével.” – mondta Håkan Samuelsson, a Volvo Cars elnök-vezérigazgatója. „Ezt bizonyítottuk akkor is, amikor létrehoztuk az M közösségi mobilitási szolgáltatót, akik egyedi mesterséges intelligencia technológia kifejlesztésével és alkalmazásával fokozták szolgáltatásaik hatékonyságát és kihasználtságát. Részt akarunk venni a jövő városainak létrehozásában, az azok által kínált életminőség fenntartásában. Ez a kezdeményezés pontosan erre kínál alkalmat, ráadásul lehetővé teszi számunkra, hogy felelősséget vállaljunk saját városunk jövőjéért.”
A projektben részt vevő partnerek többek között olyan technológiákat fognak tesztelni, mint a megoldások és szolgáltatások geocímkézése, amellyel biztosítható, hogy a járművek a zóna határain belül kizárólag elektromos üzemben közlekedjenek, és betartsák az előírt sebesség-korlátozásokat; vagy a hálózatba kapcsolt közlekedési infrastruktúra, amely képes kapcsolatot létesíteni a járművek aktív biztonsági rendszereivel, és információt megosztani a közlekedés résztvevőivel.
„Tudásunkat és technológiánkat arra szeretnénk használni, hogy hozzájáruljunk egy villamosított, hálózatba kapcsolt, közös használatú és klímasemleges város megteremtéséhez.” – mondta Henrik Green, a Volvo Cars technológiai igazgatója. „Ez a projekt lehetővé teszi számunkra, hogy jó példával járjunk elöl; hogy az új technológiákat és szolgáltatásokat nagy léptékű, valós környezetben tesztelve bebizonyítsuk: ha mindez itt lehetséges, akkor bárhol megvalósítható.”
A további, lehetséges példák között említhetők a tisztán elektromos mobilitási csomópontok, a teljes körű, könnyen használható elektromosjármű-töltőhálózatok, vagy az autonóm taxik.
A klímaátmenet legfőbb akadálya nem a klímabarát intelligens technológiák hiánya, hanem az ezek bevezetését lehetővé tevő kapacitási korlátozás. Az átalakításhoz az innovációt elősegítő, holisztikus szemléletre, valamint az érdekelt felek közötti mélyreható, folyamatos együttműködésre van szükség.
Mivel a Volvo a kezdeményezés előkészítő tervezésében is aktívan részt vett, biztosítani tudta, hogy a zóna a kezdetektől fogva magában foglalja villamosított mobilitási szolgáltatásait, és azokat valós környezetben fejlessze, amivel fokozható a fenntarthatósági célkitűzések hatása.
2020 folyamán az M szolgáltató saját fejlesztésű mesterséges intelligencia technológiáját alkalmazva igazoltan mérsékelni tudta a forgalmi dugókat és a légszennyezettség mértékét Göteborgban: egyetlen, M által üzemeltetett jármű már most nyolc magánhasználatú gépkocsit vált ki a városban. A göteborgi városvezetés célkitűzéseihez hasonlóan a Volvo Cars folyamatosan mérsékli szénlábnyomát; a vállalat 2040-re el kívánja érni a teljes körű klímasemlegességet. Ezen végső cél megvalósítása érdekében a vállalat számos, 2025-ig megvalósítandó köztes célt tűzött ki maga elé.
Ezek között említést érdemel az egy járműre eső CO2-lábnyom 40 százalékos csökkentése; a tisztán elektromos járművek 50 százalékos részaránya a globális járműeladásokon belül (a fennmaradó 50%-ot a hibridek teszik ki); valamint a vállalat teljes tevékenységére (beleértve a gyártást és a logisztikát is) vetített szénkibocsátás 25 százalékos csökkentése.
A zöld város kezdeményezés 2021 tavaszán indul útnak, annak léptékét fokozatosan növelik.
A bajor prémiumgyártó rendkívül erős utolsó negyedéves értékesítési eredményt, a hálózatról tölthető modellek mezőnyében pedig kétszámjegyű eladási növekedést ért el a koronavírus-járvánnyal sújtott 2020-as esztendőben, amellyel immár tizenhét éve töretlenül őrzi első helyét a prémium szegmensben.
A BMW Group továbbra is a világ vezető prémiumautó-gyártója. A müncheni központú vállalatcsoport 2020-ban világszerte összesen 2 324 809 darab új BMW, MINI és Rolls-Royce modellt adott át ügyfeleinek, amely csupán 8,4 százalékkal marad el a 2019-es teljesítménytől. A bajor prémiumgyártó mindezek tükrében 686 069 darab új autót értékesített 2020 októbere és decembere között, amely 3,2 százalékkal szárnyalja túl az előző esztendő hasonló időszakának mutatóját. A plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt autók iránt eközben 38,9 százalékkal intenzívebb ügyfél-érdeklődés mutatkozott, amely alátámasztja a jövőbe mutató hajtáslánc-technológia létjogosultságát.
„Mind az értékesítés, mind pedig a gyártás tekintetében rendkívül agilisan kezeltük a koronavírus-járvány betörését és terjedését. A 2020-as esztendőt így erős utolsó negyedéves teljesítménnyel, ismét a prémium szegmens éllovasaként zártuk” – fogalmazott Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagjaként egy személyben felel a BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák értékesítési hálózatáért, globális marketingjéért és ügyfélszolgálati részlegeiért. „EfficientDynamics technológiánknak és az Európában értékesített több mint 135 000 darab hálózatról tölthető modellnek köszönhetően még az Európai Unió által előírt károsanyag-kibocsátási célunkat is sikerült túlteljesítenünk, néhány grammal a kötelező határ alatt végezve” – tette hozzá.
Az értékesítési csatornák módszeresen felépítve költöztek át az online térbe
A koronavírus-járvány betörését követően a BMW Group ügyfelei egyre inkább a közvetlen kontaktoktól mentes értékesítési folyamatokat részesítették előnyben, a müncheni központú vállalatcsoport így 2020-ban módszeresen átemelte értékesítési fázisait a digitális térbe. A bajor prémiumgyártó értékesítési munkatársai már a világ több mint hatvan országában képesek online tanácsadással és gépjármű-értékesítéssel kiszolgálni ügyfeleiket. Az értékesítő munkatársak az ügyfelekkel együtt, osztott képernyőn keresztül tervezhetik meg a kívánt autót, sőt mi több, az ügyfelek részletes, személyre szabott modellbemutatót is kérhetnek az interneten keresztül.
Második lépésként a BMW Group a kulcsfontosságú piacok márkakereskedői hálózatának értékesítési folyamatait is átemelte a digitális térbe. A sűrűn látogatott, naprakész márkakereskedői weboldalak 2021-ben a világ összes piacán elérhetők lesznek.
Erős értékesítési teljesítmény az abszolút luxuskategóriában
A BMW világszerte 2 028 659 darab új autót adott el 2020-ban, amely 7,2 százalékkal marad el a 2019-es eredménytől. Az abszolút luxuskategória képviselői ezzel szemben 12,4 százalékos értékesítési növekedést értek el: a BMW 7-es sorozat, a BMW 8-as sorozat és a BMW X7 modellváltozatait 115 420 példányban rendelték meg az ügyfelek. E jelentős profitot termelő, csúcstechnológiás modellek értékesítési mutatója 2018 óta több mint 70 százalékkal emelkedett.
A hálózatról tölthető modelleket érintő, 30 százalékkal intenzívebb ügyfél-érdeklődés az elektromos mobilitás térnyerését élteti
Az elektromos mobilitás úttörőjeként a BMW Group 2020-ban világszerte 192 646 darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW, illetve MINI modellt adott el, amely 31,8 százalékkal több, mint 2019-ben. Mindez azt jelenti, hogy az elektromos mobilitást éltető autók a vállalatcsoport értékesítési eredményének egyre meghatározóbb részét alkotják. A zéró emissziójú modellek iránti ügyfélkereslet 13 százalékkal, míg a plug-in hibrid gépkocsik iránti ügyfél-érdeklődés mintegy 40 százalékkal növekedett tavaly. Európában a hálózatról tölthető modellek már a teljes értékesítési eredmény hozzávetőlegesen 15 százalékát teszik ki.
2020-ban a BMW Group tizenhárom tagúra növelte hálózatról tölthető (tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt) modellváltozatainak számát, amelyeket a világ hetvennégy országában forgalmaz. A vállalatcsoport célja, hogy ezt a portfóliót 2023-ra huszonöt tagúra bővítse fel, több mint felét ráadásul tisztán elektromos meghajtással. A MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) és a BMW iX3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) tavalyi bevezetése után idén Dingolfingban a BMW iX, Münchenben pedig a BMW i4 sorozatgyártása is megkezdődik.
A BMW M GmbH az elmúlt fél évszázad legsikeresebb éveként zárta a 2020-as esztendőt
A nagyteljesítményű sportautókat építő BMW M GmbH 6 százalékkal több, szám szerint 144 218 darab új autót értékesített 2020-ban, amellyel ismét fennállása eddigi legsikeresebb évét könyvelhette el. A sikerhez leginkább a BMW X modellcsalád legsportosabb tagjai, köztük a BMW X6 M50i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,4 – 10,7 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 243 gramm / km) járult hozzá. 2020-ban az új BMW M3 és az új BMW M4 is világpremierjét ünnepelte, a sorozatgyártásban kínált első példányok 2021 első negyedévében érkeznek meg az utakra.
A MINI ügyfeleit letaglózta a MINI Cooper SE és a MINI John Cooper Works
A MINI a világjárvány és a rendkívül kiélezett mezőny ellenére is képes volt 292 394 darab új autót eladni 2020-ban, amely a 2019-es mutató tükrében mindössze 15,8 százalékos csökkenést jelent. A modellpaletta egyik legnépszerűbb tagja a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE volt, amely 17 580 ügyfél garázsába gurult be. Hatalmas népszerűségnek örvendtek még a MINI John Cooper Works modellek is, amelyek 20 565 darabos értékesítési eredményükkel 20,8 százalékos eladás-növekedést értek el tavaly.
Rolls-Royce Motor Cars: figyelemreméltó teljesítmény egy rendkívüli évben
2020-ban a Rolls-Royce Motor Cars 3 756 darab luxusautót értékesített, amely a 2019-es eredményhez képest 26,4 százalékos visszaesés. E mutatót azonban a gyártó úgy érte el, hogy a piac korábbi legkelendőbb modellje, a Rolls-Royce Ghost az idei év végén érkező újdonság miatt már az év nagy részében nem volt rendelhető. Az ügyfelek érdeklődése azonban mindegyik modell iránt töretlennek bizonyult, a személyre szabott exkluzív megrendelések száma pedig új rekordot döntött. Az év szenzációja egyértelműen az új Rolls-Royce Ghost bemutatása volt, amelyet az ügyfelek, a média képviselői és a szélesebb közönség is egyöntetű rajongással fogadott. Az újdonságra érkező előrendelések szinte teljesen feltöltötték a brit luxusautó-gyártó 2021-es gyártási naptárát. A Rolls-Royce Motor Cars továbbra is a hosszú távon fenntartható nyereségességet tartja szem előtt.
A BMW Motorrad történelme második legjobb évét zárta
A BMW Motorrad a koronavírus-járvány jelenléte ellenére is 169 272 darab új robogót és motorkerékpárt értékesített 2020-ban, amellyel történelme második legeredményesebb évét érte el. A kimagasló eredmény a BMW Group kétkerekű divíziójának sikeres növekedési stratégiáját támasztja alá. A pozitív mutatókat tizenhárom új modell leleplezése és a BMW Motorrad erős portfóliója garantálta.
A BMW és a MINI értékesítési eredményei a főbb régiókban
2020-ban a BMW Group 7,4 százalékkal több új autót adott el Kínában, mint egy évvel korábban. Szám szerint ez 777 379 darab új BMW és MINI modellt jelent. Kínában ez a müncheni központú vállalatcsoport legjobb egész éves értékesítési mutatója azóta, hogy 1994-ben megérkezett a piacra. A bajor prémiumgyártó ötödik legnagyobb piaca, Dél-Korea ugyancsak jelentős eladás-növekedéssel zárt, a 69 872 darab új autó 30,5 százalékkal múlja felül a 2019-es mutatót.
2020 januárja és decembere között a BMW Group 306 870 darab új autót értékesített az Egyesült Államokban, amely 18 százalékos csökkenést jelent. Mindazonáltal a koronavírus okozta nehézségek közepette a gyártó töretlen ügyfél-érdeklődéssel, valamint szoros és hatékony márkakereskedői együttműködéssel egy rendkívül erős utolsó negyedéves értékesítési eredményt hozott.
Európában, ahol a járvány terjedésének következtében a hatóságok sorra elrendelték a kereskedések ideiglenes bezárását, a BMW és a MINI összesítve közel 16 százalékkal múlta alul a 2019-es esztendő eladási teljesítményét. Szám szerint ez 912 621 darab új autót jelent. Németországban a BMW Group tavaly 13,3 százalékkal kevesebb, 287 143 darab új BMW és MINI modellt adott el.
A BMW és a MINI globális értékesítési eredményeinek összefoglaló táblázata
2020. negyedik negyedév
Egy évvel ezelőtthöz képest
2020. január – december
Egy évvel ezelőtthöz képest
Európa
264 096
-4,0%
912 621
-15,7%
Németország*
85 062
-6,7%
287 143
-13,4%
Ázsia
279 986
+14,8%
984 515
+6,1%
Kína
217 698
+10,1%
777 379
+7,4%
Amerikai kontinens
127 459
-4,4%
378 613
-19,7%
Egyesült Államok
107 299
-2,2%
306 870
-18,0%
A BMW Group értékesítési eredményei 2020-ban
2020. negyedik negyedév
Egy évvel ezelőtthöz képest
2020. január – december
Egy évvel ezelőtthöz képest
BMW Group autók
686 069
+3,2%
2 324 809
-8,4%
BMW
600 799
+4,3%
2 028 659
-7,2%
BMW M GmbH
43 568
+6,2%
144 218
+5,9%
MINI
84 165
-3,7%
292 394
-15,8%
Hálózatról tölthető ¹
76 246
+55,0%
192 646
+31,8%
Rolls-Royce
1 105
-20,7%
3 756
-26,4%
BMW Motorrad
39 673
+3,8%
169 272
-3,4%
*Előzetes értékek
1A BMW i3 és BMW i3s tisztán elektromos prémium kompaktokat, a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster modellpárost, a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE modellt, a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 modellt és a BMW iPerformance paletta tagjait egyesítő, hálózatról tölthető portfólió
A sajtóközleményben szereplő adatok előzetes értékek, amelyek a BMW Group hivatalos 2020-as értékesítési beszámolójáig változhatnak.
A Renoca nevű cég a restomod egyre erőteljesebb divatját lovagolja meg, de sajátos csavarral: a különc milliomosok helyett azokat célozza meg, akik igazán bele akarnak szeretni az autójukba.
Az autóktól az utazáson át a fagylaltig sok mindent kínál ügyfeleinek a japán Flex vállalat, küldetése pedig a lehető legbizarrabb: azt szeretnék, hogy az emberek igazán szeressék őket. Mármint az ügyfeleket. Ez persze csak úgy érhető el, ha az ügyfelek szeretik saját magukat, ami pedig feltételezi, hogy olyan tárgyakkal, szolgáltatásokkal és élményekkel veszik körül magukat, amelyek örömöt okoznak nekik. Ebben jut szerephez a Renoca, a Flex egyik leányvállalata, amely használt Toyotákat varázsol újjá – illetve teljesen mássá.
A mindössze négy éve működő cég kínálata az egyik oldalról nézve szegényes, a másikról viszont nagyon is sokszínű, hiszen bár a Toyota palettájának igen kis szeletével foglalkozik, azokhoz bőségesen kínál lehetőségeket, így aligha készül két pontosan ugyanolyan Renoca Toyota. Annál is inkább, mert a kiindulási alapként használt autók maguk sem azonosak: az előéletüktől, évjáratuktól függő eltérésekhez rugalmasan alkalmazkodnak az alkotók.
A kínálat gerincét a Toyota Land Cruiser adja. Nem kevesebb, mint öt különböző modellt kínálnak, amelyek mindegyike eltérő koncepciót követ. A 106 a lehető legegyszerűbb, teljesen letisztult terepjáró mintapéldánya, amely egy kicsit úgy néz ki, mint egy LC60-as, de valójában annak modern utódjára, a 2007-ig gyártott LC100-asra épül, és annak minden kényeztető előnyét élvezi, az adaptív futóműtől a légzsákokon át a V8-as benzinmotorig.
A Wonder szintén az LC60-as hangulatát hozza, de a módosított orrkialakítás mögött egy LC80-as rejtőzik – illetve nem is rejtőzik olyan nagyon. A Phoenix a hetvenes évek ízlésvilágába öltöztetett LC80-as, a Color Bomb az Európában is ismerős LC150-es (más néven Prado) harsány neonszínekben pompázó, szögletes és kerek lámpával egyaránt meggyőző átirata, míg az American Classic krómba és falemez-dekorációba fojtja ugyanezt a modellt. Mivel a Renocát az alapító személyes lelkesedése táplálja, gyanítjuk, hogy a kínálat a jövőben bővülni fog.
A Land Cruisereknél kevésbé hivalkodó, és jóval praktikusabb az ötödik generációs, Japánban máig forgalmazott Toyota Hiace (H200) kétféle, széles és keskeny karosszériás (a különbség megközelíti a 20 centimétert!) kivitelét megvadító Coast Lines modellcsalád. Ez dupla kockalámpával és nagy, kerek fényszórókkal egyaránt rendelhető – mindkettő nagyságrendekkel vagányabb, mint az alapmodell „furgonszerű”, jellegtelen fényforrása. A Coast Lines-ból egyébként lakóautót is készít a Renoca, amit nemcsak megvásárolni, hanem bérelni is lehet, így egy hétvégére bárki világcsavargónak képzelheti magát.
Európai szemmel azonban nem is ez, hanem a mifelénk teljesen ismeretlen Toyota Probox kereklámpás remixe a legszerethetőbb. A Probox a Toyota XXI. századi belpiacos kínálatának talán leginkább sallangmentes, lényegre törő tagja. A szó szerint minden részletében szögletes családszállító szerkezetet rettentően bájossá varázsolják az apró, kerek fényszórók és fekete lökhárítók. Az egész erősen emlékeztet a nyolcvanas évek európai térvarázslójára, a második generációs VW Polo kombi kivitelére – találó tehát, hogy ezt a kompakt kombit Euro Box néven kínálja a Renoca. A kerékdobon elhelyezett irányjelzők, a kis átmérőjű kerekek, a fekete kilincsek, a műbőr csomagtérszőnyeg és a többi apró részlet hibátlanul idézi a hangulatot.
Ezen a ponton szokás azt mondani, az egyetlen baj, hogy a Renoca kizárólag a japán piacra termel. Van azonban ennél nagyobb bökkenő is: ahogy korábban említettük, akkor készül el egy-egy újra-Toyota, ha találnak egy megfelelő állapotú használt típust. A cég aktuális kínálata így folyamatosan változik, az árak pedig csak útmutatónak szolgálnak, hiszen az az alapanyag beszerzési költségeitől (azaz állapotától, futásteljesítményétől, motorizáltságától, felszereltségétől stb.) függ.
A stúdió jelenlegi kínálatából csemegézve például találunk 106-ost 2,5 millió jenért (kb. 7,5 millió Ft), keskeny Coast Line-t hárommillióért (9 millió Ft), vagy keveset futott Euro Boxot 1,8-ért (kb. 5,4 millió Ft). 10 millió forintnál is többet kellene átváltanunk ahhoz, hogy elhozhassuk a készleten lévő Wondert – talán ezért is ez a legdrágább modell, mert a cégalapítónak egy hasonló stílusú öreg autóhoz kapcsolódó, személyes emlékei hívták életre annak idején az egész vállalkozást.
A Ford Motor Company, Inc. és a Hedin Group AB megállapodtak a Ford Motor Company összes svédországi részvény-tulajdonának átruházásáról, véglegesítve ezzel a korábban bejelentett importőri megállapodást. Ezentúl a Hedin Motor Company AB magánimportőrként lesz a Ford termékek importőre Svédországban.
Az új importőrség létrejöttével a svéd piac csatlakozott a Ford European Direct Market portfóliójához.
Az Ford EDM piacai jelenleg 21 európai magánimportőri kézben lévő piacot ölelnek fel, melynek managementjét Magyarországról, Szentendréről a regionális irodából bonyolítja a Ford EDM szervezete Szamosi Viktor EDM operatív igazgató vezetésével.
A Ford a teljes EDM régióban 2020-ban 17 000 személyautót és haszonjárművet értékesített, mely a a COVID járvány hatásaként 25% visszaesést jelent az előző évhez képest.
„Az autóipari kereskedelmi csatornák világszerte látványos változáson mennek keresztül; e trendnek megfelelően a Ford a Hedin Csoportot választotta partneréül, mivel a vállalat tökéletesen beleillik a Ford azon törekvéseibe, hogy még sikeresebbé váljon a svéd piacon. A váltás jegyében a Hedin Csoport olyan megoldást kínál, amelyben maga az importőr is jelentős szerepet vállal a kiskereskedelmi tevékenységben.” – jelentette ki Szamosi Viktor.
„Nagy kihívás, és egyben nagyon szép feladat a svéd piac managementje” – tette hozzá Szilágyi Zsolt, a svéd piacért felelős értékesítési és marketing vezető – ”Svédországban 2020-ban 292 000 új személyautó és 31 000 haszongépjármű talált gazdára. A skandináv országokban hagyományosan magasabb az elektromos és hibrid autók aránya, Svédországban a tavaly eladott személyautók több mint negyede (26%) elektromos BEV vagy Plug in Hybrid volt, amivel elekrtifikációban Európa vezető országai között van”.
“A működés leegyszerűsítése és áramvonalasítása révén átlátható ajánlattal jelenhetünk meg a piacon, felhasználva a piacvezető márkakereskedőként szerzett tapasztalatainkat, hogy még jobban megértsük a piac és a vásárlók igényeit és elvárásait. Keményen dolgozunk majd a Ford márka pozíciójának további erősítésén és azon, hogy élen járjunk az iparág digitalizációjának felgyorsításában, illetve hogy egyre sokszínűbbé tegyük az értékesítési csatornákat,” nyilatkozta Anders Hedin, a Hedin Csoport tulajdonosa és vezérigazgatója.
A Tipo megújult: teljeskörűen átdolgozták a modellcsaládot. Új a dizájn – magával ragadóbb, fiatalosabb és dinamikusabb. Az elérhető technológiák az abszolút élvonalat képviselik, míg a motorok egyszerre erősebbek és környezetbarátabbak. A modellkínálat emellett egy új crossover modellel: az új Tipo Cross kivitellel bővül. Az új kínálatot két központi tematika köré rendeztük: az egyik a “Life”, amely három felszereltségi szinten (Tipo, Life és City Life) és három karosszériaváltozatban (négyajtós, ötajtós, kombi) érhető el; a másik a “Cross”, amelyet két kivitelben (City Cross és Cross) kínálunk, kizárólag ötajtós crossover karosszériával.
A sokoldalú, magával ragadó Panda Cross stratégiai fontosságot játszott a modell európai sikerében. A ‘crossover’ megjelenés egy új, fiatalabb célközönség számára is vonzóvá tette a Pandát: azok számára, akik nem csupán funkcionális, ideális városi autót kerestek, hanem egy vagány, modern járművet. Ugyanezt a stratégiát követi most a Tipo, amikor kibővíti a modellcsaládot. A Fiat formatervezői és mérnökei ugyanezen irányelvek mentén fejlesztették ki az új Cross és City Cross verziót, megalkotva az új Tipo crossovert, amely életkorát, ízlését és mobilitási szükségleteit tekintve szélesebb ügyfélkört szólít meg, mint eddig.
A Tipo új megjelenése
Az új Tipo teljesen megújult: modernebbnek, dinamikusabbnak, elegánsabbnak hat. Az átrajzolt hűtőmaszk dísze az új Fiat logó: a Fiat feliratos stíluselem a megújulást hirdeti. A Fiat Tipo a közelmúltban bemutatott új 500 után elsőként kapja meg ezt az új Fiat logót.
A fényszórókat is áttervezték, mostantól elöl és hátul egyaránt LED-ek világítanak. Az új lámpatestek nem csak az autó vonalvezetését módosítják, hanem modernebbé teszik a modell egészének a megjelenését, továbbá javítják annak aktív és passzív biztonságát. A kedvezőbb látási viszonyoknak köszönhetően, a fenntarthatóságra való törekvés jegyében csökkentik a modell energiafogyasztását, és ezáltal CO2- kibocsátását.
A lökhárító alsó felét is teljes mértékben újratervezték. A csiszolt króm ICE MATTE kidolgozású részletekhez új rajzolatú, 16 vagy 17 colos könnyűfém keréktárcsák társulnak, diamond turned kidolgozással.
Az utastér is vadonatúj. Az üléseket exkluzív mintázatú szövetkárpit borítja. A hagyományos analóg műszerek helyébe teljes mértékben testre szabható, 7 colos TFT digitális műszeregység lépett.
A modernebb, fejlettebb rendszer segítségével könnyedén ellenőrizhetjük az autó állapotát, kezelhetjük a multimédiás rendszert és okostelefonunkat. A műszeregységhez vadonatúj UConnect 5 multimédiás rendszer társul 10,25 colos érintőképernyővel – ez a rendszer szintén az új 500-ason debütált, és a Tipo most elsőként kapja azt meg az FCA modelljei közül.
A tervezők figyelmét még a kormánykerék sem kerülte el: elegánsabb és sportosabb lett. A kompaktabb kialakítású kormánykerék jobb ergonómiát kínál, valamint tökéletes rátekintést enged a 7 colos TFT műszeregységre. A központi panelen átrajzolták a klímaberendezés kezelőszerveit, illetve új króm és fekete kivitelű betéteket alkalmaztak.
Az új Tipo modellkínálata két további, előzmények nélküli különlegességet is kínál: ezek az Óceán kék és Paprika narancs színárnyalatok.
Az új Tipo Cross: crossover, Tipo módra
A Tipo modellcsalád egy vadonatúj karosszériaváltozattal bővült. A Fiat bevezeti az új Tipo Cross modellt, és ezzel a négyajtós, ötajtós és kombi változatok mellé egy hamisítatlan crossover variánst állít, amivel egy teljesen új célközönséget tud megszólítani.
A Fiat Tipo tradicionális célközönségének számító családok ma már egészen más értékeket keresnek: a hagyományos ötajtós és kombi modellek helyett az olyan crossoverek iránt érdeklődnek, amelyek sem a komfort, sem a helykínálat terén nem követelnek kompromisszumot. Ezek a családok szerethető, karakteres, dinamikus és fiatalos, mindazonáltal megfizethető autót keresnek. A válasz pedig a Tipo Cross, a Fiat új családi crossover modellje.
A Tipo Cross összességében sokkal erőteljesebb, merészebb hatást kelt. Szemmel láthatóan szélesebbé teszi a fényszórók alatt folytatódó hűtőmaszk új kialakítása, valamint a crossoverektől elvárható módon magasabb is fivéreinél.
A Tipo Cross csaknem 4 centiméterrel magasabb, köszönhetően az áthangolt futóműnek, illetve az új keréktárcsa/gumiabroncs párosításnak, amely egy másik Fiat crossoverről: az 500X-ről lehet ismerős. A Tipo Cross nagyobb abroncsai még robusztusabb megjelenést eredményeznek.
Az új hangolás egyben magasabb üléspozíciót is eredményez, megkönnyíti a be- és kiszállást, illetve általában leegyszerűsít minden olyan rutinfeladatot, amellyel a családos Tipo-tulajdonosok nap mint nap találkoznak, a gyermekek gyerekülésbe történő behelyezésétől kezdve az ülések alá beszorult tárgyak kiszabadításáig.
Az innovatív megjelenésű új Tipo Cross csaknem 7 cm-rel magasabb a korábbi modellnél, köszönhetően számos ‘crossover’ stíluselemének. Ilyenek a kerékív-toldatok, a különleges első lökhárítónak, alsó védőlemeznek és az autó összhatását még izmosabbá tevő gallytörő rácsnak. De ide tartoznak az oldalsó kötények, a hátsó diffúzor és az a praktikus tetőcsomagtartó is, amelyet korábban csak a kombi modellhez kínáltak.
Élvonalbeli biztonság és technológia
A dizájn és a stílus mellett a technológiai tartalom is alapvetően újult meg, azzal az ambiciózus céllal, hogy a C-szegmens élére emelkedjen. Az új Tipo a legmodernebb vezetőtámogató rendszereket (ADAS) vonultatja fel:
‘Jelzőtábla-felismerő rendszer’, amely azonosítja az aktuális útszakaszon érvényes sebességhatárt
‘Intelligens sebesség-szabályozás’, amely a korlátozás betartását javasolja a vezetőnek
‘Sávtartó asszisztens’, amely a megfelelően felfestett forgalmi sávon belül tartja az autót
‘Éberségfigyelő rendszer’, amely pihenőt javasol, ha a vezető túl fáradt ahhoz, hogy folytassa az utat
‘Adaptív fényszóró’, amely automatikusan távolsági világításra kapcsol, ha nem érzékel szembejövő forgalmat, így éjjel jobb látási viszonyokat teremt
‘Holttér-figyelő rendszer’, amely ultrahangos érzékelők segítségével figyeli a tükrök holtterét, és a külső visszapillantó tükörben megjelenő háromszöggel figyelmeztet az érzékelt akadályokra, valamint elülső parkolóradarok
‘Kulcs nélküli nyitás és indítás’, illetve vezeték nélküli okostelefon- töltő.
Ami az infotainment funkciókat illeti, a Tipo az új 500 után elsőként kapta meg a 10,25 colos képernyővel szerelt új UConnect 5 infotainment rendszert, ezt a jövő felhasználói számára tervezett, csatlakoztatott platformot. A magától értetődő, kényelmes és praktikus ügyfélélmény megvalósítása érdekében kifejlesztett rendszer a könnyen és ösztönösen használható, rendkívüli mértékben testre szabható Android Automotive operációs rendszert alkalmazza. Az Uconnect 5 vezeték nélküli telefontükrözés funkciója révén az okostelefonok vezeték nélkül is csatlakoztathatók az érintőképernyőhöz. A rendszer testre szabható profilokat kínál, és akár öt konfigurációt képes megjegyezni.
Az új Tipo új infotainment rendszeréhez egyszerre két telefon is csatlakoztatható Bluetooth-on keresztül – például a vezető céges és privát telefonja, aki így párhuzamosan fogadhat is indíthat hívásokat mindkettővel, anélkül, hogy újra és újra csatlakoztatnia kellene egyiket vagy a másikat. Szintén említésre méltó, hogy az utastérben minden kezelőszerv új, fehér háttérvilágítást kapott. Ez modernebb megjelenést eredményez. Ugyancsak örömteli újdonság a hátsó üléseknél kialakított USB töltő csatlakozó, így hosszú utazások alkalmával a gyerekek táblaszámítógépükkel múlathatják az időt.
Új, takarékosabb és tisztább erőforrások
Teljesen megújult az új Tipo motorkínálata. A modell bevezetésekor benzines és dízelmotorokkal elérhető.
Benzinmotor. Az új modell megkapta az új 100 lóerős 1.0 GSE T3 benzinmotort. Ez a háromhengeres erőforrás akár 190 Nm forgatónyomatékot ad le már 1500/perc fordulatszámon (szemben az eddigi 1,4 literes, 95 lóerős motorral, amely csak 127 Nm-re volt képes, és ahhoz is 4500/perc fordulatszámig kellett pörgetni.
Az 1.0 GSE T3 erőforrás a FireFly Turbo motorcsalád legmodernebb tagjaként kimagasló teljesítményt biztosít jelentősen kedvezőbb üzemanyag-fogyasztás és károsanyag-kibocsátás mellett. A motor maximális teljesítménye 74 kW (100 LE). Az új motor élvezetes vezethetőséget kínál. Álló helyzetből optimálisan gyorsul, köszönhetően a már alacsony fordulatszámon is jelentős forgatónyomatéknak; ráadásul lenyűgözően csendes, ami még kényelmesebbé teszi vezetését.
Végezetül a sebességváltót úgy hangolták, hogy városban a lehető legrobbanékonyabb vezethetőséget, autópályán viszont a lehető legjobb utazási komfortot nyújtsa. Ezért például 130 km/óra sebességnél a fordulatszám mindössze 3200/perc.
Dízelmotorok. Az Euro 6D Final normát teljesítő Multijet dízelmotorok két teljesítményszinten: 95 és 130 (korábban 120) lóerős kivitelben elérhetők.
A 130 lóerős 1.6 Multijet dízelmotor optimális választás a flottavásárlók számára. A flottapiac stratégiai jelentőséggel bír az alsó-középkategóriás szereplők, így a Tipo számára is.
D-Fence csomag a Mopartól
A fokozottan környezetbarát új Tipo modellcsalád opcióként felszerelhető a Mopar által kifejlesztett D-Fence csomaggal. Ez három berendezést tömörít. Egy nagyteljesítményű pollenszűrőt, amely a szálló részecskék 98%-át megszűri, egy HEPA szűrőt ami a beltérben lévő levegő tisztításában segít, valamint egy UV-lámpát, amellyel fertőtleníthetjük az utastérben gyakran megérintett felületeket, a kormánykeréktől kezdve a sebességváltón át az ülésekig.
A Tipo sikertörténete
A Fiat Tipo 2016-ban mutatkozott be. A modellcsalád azóta jelentősen kibővült, a szedán mellett megjelent az ötajtós és a kombi változat is – most pedig az új Tipo Cross karosszéria.
A Tipo bemutatása után gyorsan kategóriája egyik legkedveltebb típusává vált Olaszországban és szerte Európában, ahol nagymértékben hozzájárult a Fiat márka erősödéséhez: az eladott példányok több mint 70 százaléka Olaszországon kívül talált gazdára.
A modellből bevezetése óta 670 000 darabot adtak el; a 2019-es eladásokból minden korábbinál nagyobb arányban részesedtek az exportpiacok.
Egyértelműen valamiféle divatcikk-jelenség fedezhető fel a mai kisautók és mini SUV-k forgatagát tekintve. S bár sok brand temeti az apróságok kategóriáját, azért vannak még megkapó darabok. Meg egyediek is. Az új Toyota Corolla pontosan ilyen: bebizonyítja, hogy van helye a mai napig ennek a célszegmensnek, még akkor is, ha kissé nagyétkű, de nem túl dinamikus. Toyota Yaris 1.5 CVT teszt.
Mint ahogyan mi is, sokan várták, vártuk mi is az új Yaris érkezését. Persze ha Toyota, akkor nyilvánvalóan evidens a hibrid hajtáslánc megléte; viszont mindenképp érdekes maradhat az a koncepció, mely révén a tiszta benzinesek, dízelek előtérbe kerülnek. A tesztben szereplő Toyota Yaris 1.5 CVT megelőzte a hibrid tesztautót, ami nem is baj: akarva-akaratlanul fogjuk tudni majd összehasonlítani a két alternatívát.
Nyilván borítékolható, hogy a kettő verzió közül melyik lesz majd a tiszta befutó. Ugyanakkor ízlés és habitus kérdése, hogy kinek mi jön be inkább – nekünk a hibrid vonala szimpatikus inkább a Toyotának. Lehet, hogy ez valamiféle beidegződés vagy megszokás, ki tudja.
Az új Toyota Yaris 1.5 CVT csinos és egyben elegáns is, sportos felhanggal. A frontrész kialakítása a jelenlegi Toyota-paletta arculatát viszi és hozza, morcosra húzott lámpaburkolat-ívekkel, arányaiban hatalmas hűtőmaszkkal, dinamizmust sugalló beömlőrostélyokkal. Meg persze egy pici krómmal, mert mutatjuk ugye, hogy ez nem holmi fapados játékszer.
Kicsi, de mégsem apró
A 3.94 méteres bruttó hosszúsághoz képest gigászi 2.56 méteres tengelytáv a legszembetűnőbb részlete a Toyota Yaris 1.5 CVT a meghatározó külső jegyek mellett. Ez gyakorlatban is érződik, hiszen a beltérre kimondottan jótékony hatással van, de maga a küllem még inkább egyedivé válik ezáltal. A nagyon trendi, két színárnyalatot hordozó kialakítás révén a tetőmodul a C oszlop közepéig bezárólag erős kontrasztot alkot együttesen, itt számos konfigurálási lehetőség van a színpalettát tekintve. Jó is ez, ettől lesz fiatalos és divatosan üde a Toyota Yaris 1.5 CVT, nincs kétség.
Jókora sárvédőívek mutatják a robosztusnak ható kialakítást a Toyota Yaris 1.5 CVT-nél. A 17 colos papucsok így még nagyobbaknak tűnnek tényleges méretüknél, nem túlzóak egyáltalán, maximum a komfortérzetet csökkenthetik kissé. Meg a menetzaj lehet kicsit permanensebb a 20.5 centi széles gumiknak köszönhetően, ami egyébként teljesen átlagosnak vehető még ebben a kategóriában is.
Ívek terén nincs hiány. Az imént említett sárvédőívek mellett az első és a hátsó részek kialakításai is mind egy szálig markánsak, egyediségükkel vonzzák a tekintetet. Tényleges egyediség ez, hiszen sikerült ismételten olyat alkotnia a Toyotának, amely kirívóbbá, megkülönböztethetőbbé teszi a Yaris-t a vetélytársaktól. Mindezt stílussal és kellő lazasággal.
Jellegzetes Toyota-elemek, amelyek meghatározzák a jelenlegi arculatot
Talán hátulnézetből hasonlít leginkább elődjére a Toyota Yaris 1.5 CVT, a lámpatestek rajzolata hozza a tradíciókat, pár évvel ezelőttre visszanyúló stilisztikát. Ráadásul a búrák hatalmasak, jócskán belógnak a C oszlop területére, majd’ összeérve a hátsó ajtó vonalával.
Nem spóroltak a Toyota Yaris 1.5 CVT enteriőrjének anyagminőségén: a tesztautó ugyan magas felszereltséget hordozott, de ettől függetlenül az első együtt töltött percek után még jöhettek volna ellenérzések. ismerve a kategóriát. De nem jöttek, mert nem volt minek és miért jönnie; a kialakítás masszív, az illesztések remekek, az alkalmazott anyagok tapintásra, fogásra puhák, lágyak. A kormánykerék kialakítása tökéletesen illeszkedik a vezető kezébe, legyen az nemtől és kortól független – ez is az egyik ismérve annak, hogy a Toyota Yaris 1.5 CVT ergonómiája kortalan, egyben betalálta tökélyre hangoltan az arany középutat.
Modern és jó minőségű beltér a Yaris-ban
Kitűnő elhelyezkedést kapott a Toyota Yaris 1.5 CVT központi műszeregysége, minden átlátható, a bajuszkapcsolók funkciógombjai egyértelmű kezelést biztosítanak. Az üléspozíciók jók, teltebb, magasabb termettel szinte teljesen az alsó szintig kell variálni az ülésmagasságot, különben könnyedén beleérhet a fejünk (vagy inkább a hajunk, ha van) a plafonba. S bár nincs combtámasz, sem könyöktámasz, mégis jófajta komfortérzetet kapunk az autó használatakor.
Meglepően terebélyesek az ülések elöl az új, 2021-es modellévű Toyota Yaris 1.5 CVT-ben. Oldaltartás: ötös, szélesség-hosszúság az ülő- és hátlapoknál: szintén ötös. Mintha nem is egy kiskategóriás autóban utaznánk, bőven akad heky a tédnek, vállnak, fejnek. Még intenzívebb kanyarvételezésnél is megmarad a fix stabilitásérzet, nincsenek jobbra-balra dűlöngélések. Persze csak egy bizonyos határig.
Hátul sem vészes a helyzet, persze itt már nem árt kompromisszumot kötni. Két közepes testalkatú felnőtt, kissé összehúzva magát még elfér, tagbaszakadtabb delikvensek már annyira nem. Vagy két gyerek stílusosan, ha mondjuk családi kisautónak pozícionáljuk a Toyota Yaris 1.5 CVT-t.
285 literes csomagtartójával nem dönt rekordokat a Toyota Yaris 1.5 CVT, de még elegendőnek mondható egy nagyobb bevásárláshoz, vagy épp egy visszafogottabb utazáshoz is. A hátsó ülések hajtogatásával közel 1 köbméteres pakolórész alakítható ki, így 2 személlyel már egész kellemesen lehet szállítgatni az autóval.
Remek teljesítmény: számít az alacsony önsúly is
9 kilogramm/lóreő. Ennyi a Toyota Yaris 1.5 CVT súly-teljesítmény aránya, ami kecsegtető érték. Az egész autó önsúlya 1125 kilogramm, ehhez egy 1490 köbcentis, soros három hengeres szívó benzinmotor szolgáltatja a kraftot 125 lóerő képében. A maximális teljesítmény 6600 RPM-re pörgetve születik meg, míg a 153 Newtonméteres forgatónyomaték-csúcs 4800-nál érkezik.
Sportosnak nem nevezhető a Toyota Yaris 1.5 CVT 3 hengerese, a CVT sem tesz hozzá jótékonyan – sajnos. ECO módban ne is készüljünk világmegváltü gyorsításokra vagy előzésekre, ilyenkor semmi különös nem történik azon kívül, hogy a motor konkrétan kiabálni, idegeskedni kezd. Akaratossá válik egyértelműen. Ha a performanszra utazunk, az akaratosság megmarad, a teljesítményérzet kevéssé növekszik, de talán egy fokkal jobb, mint takarékos módozatban.
Takarékos?
Nézőpont kérdése a takarékosság a Toyota Yaris 1.5 CVT esetében. Mi finoman úgy fogalmaznánk, hogy visszafogottan takarékos, ami egyébként gyakorlatban tényleges magas fogyasztást jelent tesztjeink során szerzett tapasztalatink tükrében. Városi-elővárosi használat során 7.2-8.5 literes fogyasztást rögzítettünk 100 kilométerre átlagolva, míg országúti, 90 kilométer/órás átlaggal sikerült a minimumot 4.7 liternél beirányozni.
A tesztben szereplő Toyota Yaris 1.5 CVT 6.6 millió forint környékén mozog, míg a belépő szint alapára 5.7 millió forintot tesz ki.
Péntektől dönthetnek a Groupama Biztosító KGFB ügyfelei a számukra felajánlott, összesen több mint 700 millió forint sorsáról. Az érintett ügyfelek szabadon meghatározhatják, hogy a felajánlott összeget megtartják vagy jótékony célra, az Országos Mentőszolgálat támogatására szánják. Választásukról február végéig online, a biztosító weboldalán nyilatkozhatnak.
Mint azt a Groupama Biztosító korábban bejelentette, összesen több mint 700 millió forintot ajánl fel mintegy 250 ezer, egyedi KGFB szerződéssel rendelkező ügyfele számára. A felajánlott összeg az ügyfelek 2020. december 28-án hatályos kötelező gépjármű-felelősségbiztosításának egyhavi díjrészével arányosan kerül felosztásra. A felajánlás minden gépjárműtípus esetén jár, és minden magánszemély, egyéni vállalkozó, vállalkozás, jogi személy üzembentartó megkaphatja, aki 2020. december 28-án hatályos – és 2021. január 1-jével nem felmondott – egyedi, határozatlan idejű KGFB-szerződéssel rendelkezik a Groupama Biztosítónál.
Az autósok 2020-ban összességében kevesebbet használták gépjárműveiket, kevesebb balesetet okozva. A biztosítótársaság a felajánlással egyben köszönetét is kifejezi ügyfelei felé, akik a kevesebb utazással felelősséget vállaltak a járvány terjedésének visszaszorításában, és egyúttal szeretne tisztelegni azok előtt is, akikre az elmúlt időszakban különösen nagy teher hárult. Az egyedülálló akció keretében az érintett üzembentartók ezért dönthetnek úgy is, hogy az összeget adakozásra használják fel, mely esetben az Országos Mentőszolgálat bajtársainak munkáját segíthetik, akik a megnövekedett feladatok miatt most jóval többet közlekedtek az utakon.
„A koronavírus elleni védekezésben az OMSZ rendkívüli szerepet vállalt, amiért a Groupama Biztosító felajánlásán keresztül szeretne köszönetet mondani a mentőszolgálat munkatársainak. Ahogy az egészségügyben dolgozó többi szakemberre, úgy a mentősökre is óriási teher hárult 2020-ban. A felajánlással szeretnénk kifejezni hálánkat áldozatos munkájukért, illetve megadni a lehetőséget ügyfeleinknek, hogy erkölcsi elismerésüket ily módon közvetíthessék a mentőszolgálat felé” – mondta el Bertrand Woirhaye, a Groupama Biztosító vezérigazgatója.
„Hálásak vagyunk a segítségért, sokat jelent számunkra a támogatás. A koronavírus járvány elleni küzdelemben a frontvonalban dolgozunk. Bajtársaink eddig több mint 70 ezer fertőzésgyanús, vagy igazoltan koronavírus fertőzött betegnek nyújtottak segítséget, és több mint 500 ezer ember járványügyi mintavételét végezték el. A Groupama Biztosító és ügyfeleinek felajánlása a munkánk elismerését is megtestesíti, ami erőt ad nekünk ahhoz, hogy azt töretlen elkötelezettséggel folytassuk.” – nyilatkozta Dr. Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója.
A visszatérítési időszak lehetőségei
A Groupama Biztosító érintett ügyfelei február 28-ig dönthetnek a felajánlott összeg sorsáról, az alábbiak szerint:
Bankszámlaszámuk megadásával rendelkezhetnek arról, hogy a biztosító arra utalja át számukra a felajánlott összeget vagy kérhetik annak beszámítását a meglévő KGFB szerződésük alapján fennálló díjfizetési kötelezettségükbe, vagy rendelkezhetnek az összegről az Országos Mentőszolgálat javára.
Amennyiben csoportos beszedéssel fizetik díjukat, február 28-ig nyilatkozhatnak az összeg beszámításáról díjfizetési kötelezettségükbe vagy választhatják a jótékony célt is. Amennyiben február 28-ig nem érkezik nyilatkozat, a biztosító automatikusan a bankszámlájukra utalja a felajánlott összeget.
Azok esetében, akik nem nyilatkoznak majd a biztosító online felületén, és nem csoportos beszedéssel fizetik díjukat, a felajánlott összeget az Országos Mentőszolgálat munkájának támogatására fordítja a biztosítótársaság.
A Groupama Biztosító vállalja, hogy a felajánlott, több mint 700 millió forintos összeg azon részét, melyről nem nyilatkoztak az arra jogosultak, illetve számlaszámuk hiányában nem tudja számukra eljuttatni, teljes egészében a mentők munkájának támogatására fordítja.
A felajánlás egyszeri és nem jelent kötelezettségvállalást a jövőre nézve, továbbá nem jelenti az ügyfél kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjának, díjelőírásának csökkentését sem, az változatlan marad.
Itt lehet nyilatkozni
Az érintett ügyfelek a Groupama Biztosító honlapjáról elérhető, a https://groupama.hu/hu/a-kotelezo-johet-szivbol/ aloldalon találják meg az akcióval kapcsolatos részletes információkat. Az azonosítást követően ezen a felületen tudnak regisztrálni, és itt jelölhetik be azt is, hogy a rendelkezésükre álló megoldások közül melyiket választják: megtartják vagy az Országos Mentőszolgálat javára rendelkeznek az összegről.
Három elismeréssel jutalmazzák a Continental technológiai vállalatot a CES innovációs díjak 2021-es átadóján. A csúcstechnológiás Transparent Trailer technológiát és az Advanced Radar Sensor (ARS) 540 radaros érzékelőt a „Járműintelligencia és Közlekedés” kategóriában, az Ac2ated hangrendszert pedig a „Járműn Belüli Szórakoztatás és Biztonság” kategóriában díjazzák.
A végső döntéseket egy független szakértői bírákból, többek közt ipari tervezőkből, mérnökökből és a szakmédia tagjaiból álló testület hozta meg annak érdekében, hogy a modern szórakoztató-elektronikai termékekkel kapcsolatos legkiválóbb tervezési és mérnöki munkákat jutalmazzák 28 kategóriában.
„Mindig nagyszerű érzés, amikor a forradalmi termékek kapcsán ismernek el minket a CES innovációs díjátadón” – mondja Samir Salman, a Continental Automotive Technologies csoportszektorának vezérigazgatója az észak-amerikai régióban. „Az eredmények nemcsak a technológiánk értékéről tanúskodnak, hanem a globális csapatunk tagjainak elkötelezettségéről is, akik folyamatosan új és figyelemre méltó megoldások létrehozására törekszenek ügyfeleink számára. Az ilyen elismerések arra ösztönöznek minket, hogy még tovább haladjunk előre, hogy lássuk, milyen további mobilitási és biztonsági megoldásokat tudunk még kifejleszteni a jövőben.”
A Transparent Trailer technológia azzal bővíti a Continental vontatást érintő szolgáltatásait, hogy lehetővé teszi a sofőrök számára, hogy „átlássanak” a vontatott pótkocsin, és így tisztában lehessenek a mögötte és körülötte lévő területtel is. A Continental Surround View rendszerén alapuló megoldás technológiája biztonságosabb vezetést kínál vontatás során. Két kamera és egy vezérlőegység együttesen egy olyan panorámaképet nyújt, amely gyakorlatilag láthatatlanná teszi a pótkocsit. Az eredmény egy zökkenőmentes élő adás formájában jelenik meg a sofőrnek, melyen keresztül láthatja a pótkocsi mögötti utat és az esetleges akadályokat.
A Continental ARS 540 az első gyártásra kész 4D-s képalkotó radar. A részlegestől a teljesen automatizált megoldásokig támogatja az automatizált vezetési rendszereket. Amíg a korábbi rendszerek csak a távolság, a sebesség és az azimut szög kapcsán voltak képesek információkat rögzíteni, az ARS 540 nagy hatótávolságú radarérzékelője az objektumok távolságán, sebességén és azimut szögén kívül kiszámítja helyüket és magasságukat is, hogy egy pontos térképet készítsen a vezetési környezetről 300 méteres körzetben. Továbbá a radarérzékelő magasságmérő képessége még a legváltozatosabb objektumok, akár még kis tárgyak minden eddiginél pontosabb felismerését is lehetővé teszi. Emellett a kibővített funkcióknak köszönhetően az ARS 540 nagyfelbontású részletek felhasználásával azonosítja az objektumokat, annak érdekében, hogy kezelni tudja a komplex, vezetés közben előforduló szituációkat, akár még rossz fény- és időjárási viszonyok közepette is, nagy sebesség mellett.
A harmadik díjat a Continental és a Sennheiser technológiáinak partnerkapcsolata érdemelte ki, melynek eredménye egy magával ragadó hangélmény, amely megszünteti a valóság és a reprodukció közti határokat. A közösen létrehozott megoldás egy skálázható és adaptív hangrendszert kínál, amely támogatja a mobilitás fejlődését az egyre inkább felhasználó-élmény-orientált jövő felé. A Continental Ac2ated Sound rendszerével nincs szükség a hagyományos hangszórók járműbe való telepítésére, helyettük kisméretű és könnyűsúlyú aktuátorok kerülnek elhelyezésre, melyek a felületekkel lépnek kapcsolatba. Az újonnan hozzáadott fejtámla audio-funkció a személyre szabott hallgatási zónák egyedülálló élményét nyújtja, teljesen láthatatlan integrációval. A Sennheiser AMBEO Mobility szolgáltatása az audiospecialista szabadalmaztatott AMBEO 3D hangtechnológiáját alkalmazza, hogy magával ragadó és természetes hangélményt biztosítson az autón belül. Úgy tervezték, kalibrálták és finomhangolták, hogy hihetetlenül élénk hangzásképet és kristálytiszta kommunikációt nyújtson. A két technológia ötvözésével egy láthatatlan, megkapó, valós élményt nyújt a járműben utazó összes hallgató számára.
A díjnyertes technológiákról és a Continental legújabb, a mobilitás jövőjét meghatározó innovációiról a teljes mértékben digitálisan megtartott CES díjátadón tudhat meg többet 2021. január 11. és 14. között.
A három elismerés azt jelenti, hogy a Continental már összesen nyolcszor érdemelt ki CES innovációs díjat, melyek között az alábbi kitüntetések is megtalálhatók:
2020-ban a Continental Transparent Hood rendszerét a „Járműintelligencia és Közlekedés” termékkategóriában,
A CES innovációs díjra pályázókat három szempont alapján értékelik: tervezés és funkcionalitás, megjelenés és dizájn, és, hogy mi teszi egyedivé és innovatívvá a terméket.
Ha április elseje volna, akkor sem lepődhetnénk meg jobban a Toyota legfrissebb szabadalmi bejegyzésén, amely egy, az autonóm járművekkel kapcsolatos, fontos felvetésre keres – és javasol – választ. Felmerül ugyanis a kérdés: ha kiemeljük a szerető gazdát a közlekedés képletéből, ki fogja a mindennapokban karbantartani, gondozni az autót?
Az autóipar öles léptekkel halad a teljes autonómia, azaz a vezető nélküli közlekedés képessége felé – és persze minél közelebb kerül a célhoz, annál több olyan feladat és akadály merül fel, amelyre korábban talán nem is gondoltunk. Ma már az is tisztán látszik, hogy a technológiai fejlesztések mellett a robotautózás emberi, társadalmi és jogi aspektusaival is foglalkoznia kell azoknak, akik komolyan gondolják, hogy valaha is autonóm járművekkel népesítik be a világ útjait.
Ha az autóipar mindezen feladatokat sikeresen megoldja, és megvalósítja az autonóm mobilitás álmát – a Toyota már tavaly nyáron készen állt arra, hogy demonstrálja önjáró járműflottájának képességeit, ám az ennek keretet adó tokiói olimpiai játékokkal együtt ez a fontos és látványos tesztüzem is elmaradt –, akkor is számtalan kérdésre kell még választ találni. Ide tartozik a robotautók lehetséges felhasználási területeinek kutatása, de az olyan, nem feltétlenül magától értetődő kérdések is, mint amit a Toyota legújabb szabadalmi bejegyzése feszeget.
Az amerikai szabadalmi hivatalhoz karácsonykor benyújtott elképzelés szerint ugyanis a jövő autonóm járművei maguktól fognak az autómosóba járni, méghozzá akkor, amikor erre valóban szükség van. Ez alapvető elvárás lehet egy autómegosztó szolgáltatás esetén (senki nem szeret koszos autóba beszállni), ugyanakkor az önjáró gépkocsik számtalan szenzorának a működését is akadályozhatja a lerakódott sár, por és egyéb piszok.
A vázolt technológia tulajdonképpen ugyanazt a logikát követi, amit az autótulajdonosok szoktak: amellett, hogy rendszeres időközönként elkalauzolja a járművet a mosóba, fejlett érzékelők segítségével figyeli a környezeti viszonyokat. A jármű folyamatosan GPS-adatokat küld egy felhő alapú központba, amely azután meghatározza, hogy az útvonal átvezetett-e földúton, illetve olyan területeken, ahol az adott időben csapadékos időt jeleztek (a Toyota járművei egyébként erre már önmaguktól is képesek). Ha igen, a rendszernek nincs más dolga, mint a legközelebbi megfelelő mosóba irányítani a robotautót.
A vállalat részletes leírása szerint egyébként a technológia akár hagyományos, sofőr vezette járműveknél is alkalmazható: ahogy a modern autók figyelmeztetik vezetőjüket, hogy pihenjen, vagy tartsa be az előírt sebességkorlátozást, ugyanúgy emlékeztethetik gazdájukat, hogy ideje tisztává varázsolni a járművet.
A Toyota eddig is élen járt ezeknek a problémáknak a kidolgozásában. Amellett, hogy megfeszített tempóban dolgozik az autonóm közlekedéshez elengedhetetlen, ultra nagy felbontású térképek kifejlesztésén, hozzáfogott egy teljes város – méghozzá egy valódi, élhető település – felépítéséhez, ahol a lehető legnagyobb léptékben vizsgálhatja a különböző, új generációs technológiák működését.
Az infrastruktúra mellett az emberek szintjén is fontos előrelépést tett az autógyártó. Nemcsak megalkotta azt a számítógépes modellt, amellyel pontosan szimulálhatók az autonóm járművek utasait ütközés esetén érő erőhatások, de az erre vonatkozó szabadalmakat meg is osztotta az autóipar többi szereplőjével, így segítve elő a minél biztonságosabb járművek fejlesztését. Azzal is foglalkozott, hogy az utasok ne csak biztonságban, de jól is érezzék magukat a fedélzeten: ezen a téren más tudományágak szakértőinek bevonásávaligyekszik válaszokat találni.
Erre azért van szükség, mert 2020-ben meredeken emelkedtek a vállalat elektromosautó-eladásai.
A Volvo Cars megháromszorozza a belgiumi Gent városában működő üzemének elektromosautó-gyártó kapacitását, felkészülve a hálózatról tölthető akkumulátoros Recharge modellcsalád iránt mutatkozó, gyorsan növekvő keresletre.
A Volvo Cars azt követően jelentette be a gyártókapacitás fokozását, hogy a 2020. naptári évben jelentős mértékben emelkedett a Recharge modellek iránti kereslet. 2019-hez képest a tavalyi évben több mint megduplázódott a Recharge modellek részesedése az eladásokból.
A Volvo 2022-re meg kívánja háromszorozni genti üzemének jelenlegi elektromosautó-gyártó kapacitását, amely így az üzem teljes gyártókapacitásának mintegy 60 százalékát fogja kitenni.
Gentben már folyik a második tisztán elektromos Volvo gyártásának előkészítése: a 2021 folyamán gyártásba kerülő típus a vállalat moduláris CMA padlólemezére épül. Jelenleg is Gentben készül a Volvo első tisztán elektromos típusa, az XC40 Recharge, valamint az XC40 szabadidőjármű plug-in hibrid kivitele.
„A Volvo jövője elektromos; Recharge modelleink nyilvánvalóan elnyerték ügyfeleink tetszését” – mondta Javier Varela, a Volvo globális ipari tevékenységeiért és minőségért felelős igazgatója. „Modellkínálatunk folyamatos, egyre szélesebb körű villamosításában és gyártókapacitásunk növelésében egyaránt úttörő szerepet játszik a genti üzem, követendő példaként lépve fel a vállalat egész globális gyártóhálózata számára.”
A Volvo Cars feltett szándéka, hogy prémium elektromosjármű-gyártóvá váljon, és ezzel összhangban az elkövetkező évek során számos tisztán elektromos járművet hoz forgalomba. A vállalat tervei szerint 2025-re globális eladásainak 50 százalékát teszik majd ki a tisztán elektromos járművek, a fennmaradó 50 százalékot pedig plug-in hibrid modellek fogják adni.
Gent a Volvo Cars globális gyártóhálózatának első olyan tagja, ahol megkezdődött a tisztán elektromos járművek gyártása, ugyanakkor a vállalat további üzemeinek is szerepet szán az elektromos gyártókapacitás fokozásában.
A Volvo Cars a múlt hónapban jelentette be, hogy villanymotorokat fog összeszerelni a svédországi Skövde városában működő hajtáslánc-gyártó üzemében, az évtized közepére pedig megvalósítja az e-motorok teljes körű házon belüli gyártását. A vállalat a következő években 700 millió svéd koronás beruházással segíti elő ezen célkitűzés megvalósulását. A Volvo Cars jelentős beruházásokkal támogatja az új generációs Volvo modellekbe szánt villanymotorok házon belüli tervezését és fejlesztését.
A Kia Niro 1.6 GDI PHEV Platinum újraértelmezi a hétköznapi autózás fogalmát: ötvözi a környezettudatos technológiát a mindennapi használat praktikumaival, mindezt úgy, hogy közben...