Az év első három negyedévében egyetlen márka sem növelte nagyobb mértékben piaci részesedését, mint a Toyota. Sőt, a piaci szereplők egy része mintha behúzta volna a kéziféket.
Idén minden tizedik, Magyarországon eladott új személygépkocsi Toyota volt, derül ki a Datahouse részletes elemzéséből. A 2020. január-szeptember közötti időszakot ezzel a hazai piac második legerősebb márkájaként zárta a japán autógyártó, épp csak elmaradva a listát változatlanul, de meglehetősen ingadozó teljesítménnyel vezető Suzuki mögött. Érdekesség, hogy miközben a Suzuki mindenki másnál többet veszített piaci részesedéséből (-7,3 százalékpont), a Toyota épp ellenkezőleg, rekord mértékű növekedésről (+3,1 százalékpont) számolhatott be.
Helyezés (2019. helyezés)
Márka
2020. jan. – szept.
2019. jan. – szept.
Változás %
2020. jan. – szept. piaci rész %
2019. jan. – szept. piaci rész %
Változás (százalék-pont)
1. (1.)
Suzuki
9 356
20 391
-54,1%
10,4%
17,7%
-7,3%
2. (5.)
Toyota
8 993
7 947
13,2%
10,0%
6,9%
3,1%
3. (2.)
Ford
7 924
10 342
-23,4%
8,8%
9,0%
-0,2%
4. (7.)
Dacia
7 628
7 093
7,5%
8,5%
6,2%
2,3%
5. (4.)
Škoda
7 415
9 133
-18,8%
8,2%
7,9%
0,3%
6. (6.)
Volkswagen
7 299
7 656
-4,7%
8,1%
6,7%
1,4%
7. (8.)
Kia
4 557
5 453
-16,4%
5,1%
4,7%
0,4%
8. (9.)
Renault
4 111
5 395
-23,8%
4,6%
4,7%
-0,1%
9. (10.)
Fiat
4 028
3 985
1,1%
4,5%
3,5%
1,0%
10. (3.)
Opel
3 918
9 446
-58,5%
4,3%
8,2%
-3,9%
11. (12.)
Mercedes
3 455
3 309
4,4%
3,8%
2,9%
0,9%
12. (11.)
Hyundai
3 340
3 862
-13,5%
3,7%
3,4%
0,3%
13. (14.)
BMW
2 536
2 785
-8,9%
2,8%
2,4%
0,4%
14. (17.)
Peugeot
1 909
1 754
8,8%
2,1%
1,5%
0,6%
15. (13.)
Nissan
1 825
2 978
-38,7%
2,0%
2,6%
-0,6%
16. (20.)
Volvo
1 555
1 532
1,5%
1,7%
1,3%
0,4%
17. (–)
Citroën
1 470
n.a.
n.a.
1,6%
n.a.
n.a.
18. (–)
Jeep
1 467
n.a.
n.a.
1,6%
n.a.
n.a.
19. (15.)
Audi
1 452
2 025
-28,3%
1,6%
1,8%
-0,2%
20. (16.)
Honda
1 150
1 787
-35,6%
1,3%
1,6%
-0,3%
Ugyanez igaz a darabszámokra is: a Suzuki kevesebb mint kétharmad annyi autót (-54,1%) adott el az első három negyedévben, mint egy évvel korábban, míg a Toyota 13,2 százalékkal többet. Mindezt úgy, hogy a piac időközben jelentős mértékben, közel 22 százalékkal zsugorodott – ennek tudható be a piaci részesedések drámai mértékű változása. Míg a két japán márkát tavaly még öt helyezés és 8,7 százalékpont (!) választotta el egymástól, ma már mindössze 0,4 százalékpont a Suzuki előnye.
A piac egészét tekintve jól látható a koronavírus-járvány ellen tavasszal bevezetett megszorító intézkedések drámai hatása: a 2018. és 2019. között is tapasztalt tavaszi-nyári forgalomemelkedés elmaradt, ehelyett áprilisban és májusban 50 százalékot meghaladó mértékű volt a gyengülés; január és szeptember kivételével általános volt a vásárlói kedv nagymértékű csökkenése.
Hónap
2020
2019
Változás 2019/2020. %
január
10 114
9 716
4,1%
február
11 077
11 229
-1,4%
március
11 477
13 394
-14,3%
április
6 182
12 421
-50,2%
május
6 471
14 213
-54,5%
június
10 354
13 575
-23,7%
július
12 045
15 285
-21,2%
augusztus
10 923
15 618
-30,1%
szeptember
11 449
9 654
18,6%
Összesen
90 092
115 105
-21,70%
Miközben a céges vevők még kivárnak, a magánvásárlók körében egyértelműen nyerő márka a Toyota: négy szegmensben is dobogós, ezen belül kettőben az abszolút első helyen áll a Toyota releváns típusa. A darabszámok mögötti zárójelben található szám a kivonás nélküli darabszámot jelzi.
A miniautóknál a Toyota Aygo január óta vezeti az eladási listákat, és ez szeptemberben sem változott. A modell egyébként a céges eladásokban is jól áll, szeptemberben és az év első kilenc hónapjában egyaránt.
Céges
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Fiat 500
282 (107)
Fiat 500
2404 (192)
2
Volkswagen UP!
24 (24)
Volkswagen UP!
97 (92)
3
Toyota Aygo
11 (11)
Toyota Aygo
50 (48)
Magán
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Toyota Aygo
42 (41)
Toyota Aygo
327 (325)
2
Kia Picanto
35 (35)
Kia Picanto
208 (207)
3
Fiat 500
30 (30)
Fiat 500
304 (302)
Hasonló a helyzet a Toyota Yarisszal, amely nemcsak a magánvásárlók körében hódít, hanem a céges eladásokból is jócskán részesedik: ennek köszönhetően összességében ez volt a szeptemberben legnagyobb számban eladott kisautó.
Céges
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Opel Corsa
75 (71)
Renault Clio
1032 (314)
2
Toyota Yaris
64 (64)
Volkswagen Polo
535 (113)
3
Volkswagen Polo
49 (21)
Opel Corsa
433 (364)
Magán
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Toyota Yaris
216 (215)
Toyota Yaris
1651 (1645)
2
Suzuki Swift
59 (59)
Renault Clio
1253 (1252)
2
Opel Corsa
53 (53)
Dacia Sandero
685 (683)
Az alsó-középkategóriában a céges ranglistán és a magán ügyfelek körében egyaránt a Corolla volt a harmadik legkeresettebb kompakt modell szeptemberben; az autó az év első kilenc hónapjára vetítve a vásárlók második számú kedvence volt.
Céges
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Suzuki SX4 S-Cross
359 (188)
Škoda Octavia
3107 (2747)
2
Skoda Octavia
340 (294)
Toyota Corolla
1620 (1566)
3
Toyota Corolla
165 (163)
Suzuki SX4 S-Cross
1539 (679)
Magán
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Suzuki SX4 S-Cross
314 (309)
Suzuki SX4 S-Cross
1903 (1881)
2
Kia Ceed
103 (103)
Toyota Corolla
1091 (1088)
3
Toyota Corolla
86 (86)
Kia Ceed
632 (632)
Sokakat meglepett a Toyota Camry sikere: az elsőkerék-hajtású, hibrid nagyautó a szegmens legnépszerűbb típusa volt a magánvásárlók körében.
Magán
Modell
Forgalomba helyezés 2020.09.
Modell
Forgalomba helyezés 2020.01-09.
1
Toyota Camry
10 (10)
Toyota Camry
97 (97)
2
Mazda Mazda6
7 (7)
Mazda Mazda6
86 (82)
3
Alfa Romeo Giulia
7 (7)
Volkswagen Passat
63 (63)
Említést érdemel még a prémium kategóriákban a Lexus sikere: a Lexus ES300h az év eddigi szakaszának második legkedveltebb privát nagyautója, a Lexus LS pedig szeptemberben holtversenyben vezette a céges luxusautók eladásait.
Ez a kicsi nyílás a csomagtérfedél belső részén, az elakadásjelző háromszögtől jobbra található, az alsó részen. Itt a kárpit és maga a fémfelület találkozik, kicsi, téglalap alakú megoldással. Ebbe is bele lehet ügyeskedni a csomagtérpadló szíjat, de ahhoz, hogy megtartsa a nyitható műanyag padlórészt, el kell forgatni 90 fokban. Ez pedig nem túl előnyös az anyagfáradás szempontjából, főként, hogy az A1406930014-es tétel beszerezhetetlen újonnan (Ámon Pali bontójában viszont anno pont találtunk egyet).
Az A1296900014-es cikkszámú tartókeret két részből áll, maga a bepattintható műanyag, illetve benne egy rögzítő rész. Célszerű úgy behelyezni a kialakításba, hogy a rögzítőt kiszedjük, majd a műanyag patentek működési elve szerint dugjuk vissza, miután a helyére pattintottuk magát a keretet.
Összességében T-alakzatot kell mutatnia a tartónak, értelemszerűen állított T-t (nem fektetettet). A szíjat így könnyedén, vízszintes véggel gyönyörűen a helyére lehet illeszteni, és a tartó kialakításának köszönhetően fixen áll, tartva magát a pótkerékvályú fedelét, és rajta a takarókárpitot is akár.
A legjobb teszt nyilván az, amikor élesben és gyakorlatban sikerül kipróbálni valamit. Valami olyat, ami tényleg hasznos: a Henkel által forgalmazott Pattex Crocodile Power epoxy ragasztó beváltotta a hozzá fűzütt reményeket, ugyanis ezt a terméket választottuk projektautónk, a 97-es évjáratú Mercedes-Benz csomagtérkárpit korrekciójához.
Ugyanis a kárpit kétoldali eleméről hiányzott az U-alakú szegély, amely a csomagtartó fedelének zsanérjait öleli körbe mindkét felfogatásnál. Ezek az U-alakú szegélyek nagyjából beszerezhetetlenek már, legalábbis új, gyári verzióban – a Mercibolt.hu például ez esetben nem tudott segíteni, ugyanis külön nincsen ilyen alkatrész, csak egyben szállítják a kárpit elemekkel.
Ámon Pál Mercedes bontója jelentette a megoldást, sikerrel jártunk, be is szereztük a két szükséges, bal- és jobb oldali darabot. Itt megjegyeznénk, hogy az 1995, tehát az első nagy facelift előtti modellek esetében a csomagtérajtó zsanérjai vékonyabbak, ezáltal a műanyag burkolatuk is az; ebből következik, hogy a szegélyek is keskenyebb átmérővel bírnak. Első körben Pali ilyet talált, de hála az égnek, tudott keríteni utána szélesebb, nekünk megfelelően passzentosakat.
Így minden egyben volt ahhoz, hogy korrigáljuk a 140-es kárpitjának hiányosságait. Mivel az egész hátsó belső burkolat épp ki volt szedve (Hamza Csabáék a CVH-nál ugyanis egy jelentős karosszériamunkát hajtottak végre az autó hátsó részén – erről is hamarosan részletesen beszámolunk), kapóra jött a kárpit-munka az összeszerelésnél.
Mivel a Henkel épp kiküldte szerkesztőségünknek legújabb ragasztó üzletág-fókusztermékét, a Pattex Crocodile Power-t, nem is volt kérdés, mivel ragasszunk. Masszív, erős, gyorsan kötő ragasztóra volt szükség. Pontosan olyanra, mint amilyennek a csatolt tájékoztató anyag hirdette:
Gyors ragasztás a leredukált köszönhetően – az egész intervallum, amíg a kötés megszilárdul, 1 percet vehet igénybe
Egyenetlen felületeken is remek kötés – a Mercedes csomagtérkárpitja pont ilyen, ráadásul filc- és textil szerű, rugalmas anyag
Nagyobb igénybevétel sem jelent gondot a Pattex Crocodile Power-nek, kül- és beltéren egyaránt használható
Nekiláttunk a ragasztásnak. Először a szegélyek belső felületét kentük át vékonyan, amennyire csak hozzá tudtunk férni a belső sínszerű szakaszokhoz. Utána a kárpit felületei következtek, szintén vékonyan, de ügyelve arra, hogy minden részletre jusson a ragasztóanyagból.
Bár figyelmesen ragasztottunk, kis felesleg felkerült a szegélyek széléhez, ami nagyjából azonnal meg is kötött. Nem okozott problémát, ugyanis egy tompa csavarhúzóvéggel sikerült eltávolítani a úgy 80 százalékban a szennyeződéseket, de ezen még lesz mit finomítani. A bal oldali U-szegély egyik végződését nem kapta el annyira a attex Crocodile Power, amennyire szerettük volna (úgy 3 milliméteres felületen, kívül), de ez egyelőre nem okoz gondot.
Ragasztás és összeillesztés, tartás után hagytunk száradásra 2 napot. Nyilván sok a két nap, de egyszerű a magyarázat: nem volt időnk foglalkozni a kárpitokkal, így legalább ténylegesen megköthetett az anyag. Így is lett, nagyjából sziklaszilárd végkifejletet kaptunk: a kárpitok helyükre illesztése során sem ugrott ki a helyéről egyik szegély sem. Valószínűleg előbb repedne-törne el maga a műanyag ív, mintsem elengedje a ragasztást, de az is lehet, hogy a kárpitburkolat szakadna ki a ragasztás mentén.
Biztosak vagyunk benne, hogy még több ízben fogjuk használni a Henkel Pattex Crocodile Power ragasztócsalád termékeit. A kétkomponenses, cikkünkben is szereplő Pattex Crocodile Power epoxy ragasztó kitűnő ilyen jellegű munkákhoz, ezt most gyakorlati jelleggel is sikerült bebizonyítania. A W140-es Mercedes projektautónk pedig újabb lépést tett a végső, teljes megújulás irányába – ezúttal a belső csomagtér burkolatok terén.
A Continental alkalmazottai világszerte összefognak a koronavírus-járvány terjedésének és következményeinek megfékezése érdekében, és számos kezdeményezésen keresztül nyújtanak testre szabott segítséget. A vállalat munkatársai az elmúlt hónapokban innovatív koncepciókat dolgoztak ki és saját ötleteiket valósították meg, mellyel hozzájárultak az egészség és a közjó védelméhez. A fenntarthatóság és a veszélyhelyzeti segítségnyújtás támogatása érdekében a Continental létrehozta a For One Another, vagyis Egymásért Alapot, a DSZ – International Giving Foundation-nel együttműködésben.
A Continental technológiai vállalat által létrehozott Egymásért Alap egy nemzetköziadományozási platform, amely a Covid-19 járvány hatásaira reagálva támogatja a koronavírus-járvány elleni védekezést, a válság társadalmi következményeinek fenntartható enyhítését világszerte számos országban, beleértve Magyarországot is.
A Continental Egymásért Alap a közvetlen pénzbeli támogatás mellett a munkatársainak is lehetővé teszi, hogy egyénileg és átlátható módon segítsék az általuk kiválasztott nonprofit szervezeteket, köztük az Unicef Magyarországot. Június végéig, az első adományozási hullámban az Unicef számára összegyűjtött összeget a szervezet helyi egysége a legkiszolgáltatottabb, nehéz helyzetben lévő gyermekek megsegítésére fordította.
Az UNICEF Magyarország gyermekek ellátását végző intézményekkel (bentlakásos gyerekotthonokkal, anyaotthonokkal, gyerekkórházakkal, kórházi gyermekotthonokkal, iskolákkal, nehéz helyzetben lévő gyerekekkel foglalkozó civil szervezetekkel) vette fel a kapcsolatot és igényeiknek megfelelően védőfelszereléseket, tartós élelmiszert, számítástechnikai cikkeket, játékokat, higiéniás termékeket juttatott el számukra a koronavírus járvány alatt.
„A koronavírus helyzet páratlan nehézségek elé állította a gyerekeket, családokat és az értük dolgozó intézmények munkatársait. Reméljük, hogy partnereinkkel közösen egy kicsit könnyíthettünk a koronavírus által leginkább sújtott fiatalok életén. Köszönjük a Continental és munkatársai felajánlását és örömmel dolgozunk tovább a gyerekek jóléte és biztonsága érdekében“ – mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.
A technológiai vállalat legalább ez év végéig működteti az adományozási platformot, hogy az alkalmazottai, de a vállalaton kívüli személyek is folytathassák az adományozást a kiválasztott non-profit szervezeteknek, tizenegy országban.
“Szolidaritásunknak folytatódnia kell – a határokon és a munkahelyeken túl is. Közösen hozzájárulhatunk a válság negatív hatásainak enyhítéséhez és sok ember megélhetésének javításához. A nonprofit szervezetek szerte a világon mindent megtesznek annak érdekében, hogy segítsék az embereket egyéni szükségleteiknek megfelelően, amelyek a válság miatt jelentősen súlyosbodtak. Munkatársaink egyéni adományozásai által fenntartható módon segíthetünk másoknak, ebben a rendkívüli válságban. A Continental Egymásért Alapba való minden egyes hozzájárulás számít“- nyilatkozta Sarah Frachet, a magyarországi Continental vállalatcsoport országos HR vezetője.
Újabb szintezést vittünk véghez az 1997-es évjáratú S420 Mercedes projektautónk kapcsán.
Korábban az ajtókat hoztuk szintbe, mivel lényeges és jelentős eltérések voltak tapasztalhatók a kasznihoz képest. Ez viszonylag egyszerű folyamat volt, és megérte minden pillanat foglalkozni a kérdéssel, zongorázni lehet a különbséget a korábbi, és a mostani látvány közt.
Hasonlóan az ajtókhoz, a motorházfedél és a sárvédőelemek közt is volt jelentős szinteltérés. Először a motorházfedél tartó zsanérjaira gyanakodtunk, mert ugyebár azok képesek egy idő után megadni magukat, meglazulnak, megnyúlnak a felfüggesztéseknél.
Így, mielőtt a zsanérok cseréje mellett döntöttünk volna, megnéztük, érhető-e el jelentős változás a motorházfedelet tartó zsanérok felfogatásánál található 3-3 csavar meglazításával, majd a motorházfedél szintbe illesztésével. Mivel maga az S420 motorházfedele igencsak súlyos, nehéz, ezért a mutatvány többemberes volt – már csak azért is, mert nagy kárt okozhatunk a fedélnek, ha például kibillenne a helyéről, miközben tartjuk.
A három darab csavar meglazítása után – mindhárom felfogatási pontnál – felfelé toltuk a motorházfedelet, majd’ ütközésig. Második-harmadik nekifutásra sikerült is a beállítás, de úgy tűnik, még 1-2 millimétert fogunk finomítani a réseken.
Ugyanakkor a motorházfedél szintezését további – egyszerűbb – módokon is ki lehet vitelezni. A motorházfedél lámpák feletti részénél található 1-1 gumis végű állítóbak, valamint a hűtőmaszk illesztéseinél, az első lökhárító felfogató csavarjain szintén 1-1 gumis állítóbak. Ezek méretezésével kiküszöbölhetőek az apróbb eltérések, azonban az S420-on jelenleg mind a 4 állító csavar be van rohadva, úgyhogy ezeket cserélni fogjuk a közeli jövőben.
Még kell néhány hét azért, viszont utána megváltozik minden. Persze teljesen jó értelemben véve: új telephelyen folytatja működését a Zöld Autószerviz.
Folyamatosan hírbe hozzuk az Autóaddikt.hu hasábjain Szerdai Gábor vállalkozását, a Zöld Autószervizt. Munka- és persze baráti kapcsolatunk évtizedekre nyúlik vissza; számos közös együttműködünk, projektünk volt már, s lesz is a jövőben. Az biztos, hogy 2021-ben már az új környezetben, remek feltételek mellett megvalósuló Zöld Autószervizben fogjuk tudni figyelemmel kísérni a cég munkáját, mindennapjait.
Szerdai Gábor elmondta, hogy az új szerviz létesítésének alapvetően egyetlen oka volt: a fejlődés. Nem kérdéses, hogy a jelenlegi (és eddigi) kapacitást kinőtte a vállalkozás, valamint testre szabott, egyéni megközelítésű épületre, szerelőcsarnokra volt szükség.
Az új Zöld Autószerviz telephelye nem messze a jelenlegitől, szintén a XVI. kerületben található. Modern, több állásos szerelőműhely-struktúrával, nagyobb befogadó kapacitással, valamint maximalizáltan környezettudatos elképzelések szerint kerül kivitelezésre. Az építkezés jól halad, mondhatni, a nagyja megvan már, viszont még vannak hátra jelentős munkálatok.
Akár 78 kilométer tisztán elektromos hatótáv (NEDC) és 150 kW (204 LE) rendszerteljesítmény: az Audi bemutatja A3 Sportback 40 TFSI e modelljét (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30). A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) hajtásrendszerű kompaktmodell károsanyag-kibocsátás nélkül is közlekedhet, magasfokú gazdaságosság mellett kínál sportos menetteljesítményeket és az új A3 sorozat minden erényét felsorakoztatja.
Új A3 Sportback 40 TFSI e modelljével (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km): 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) folytatja járművei elektromossá alakításnak offenzíváját az Audi. Az A6, A7, A8, Q5 és Q7 sorozat hálózatról tölthető (Plug-in Hybrid) hibridmodelljei már megérkeztek a nemzetközi (mivel nálunk még nincs A8, A7) piacra, s most a kompaktmodellek következnek, a sort pedig – nagysikerű elődje, az A3 Sportback e-tron koncepcióját átvéve, illetve továbbfejlesztve – az Audi A3 Sportback 40 TFSI e nyitja. Röviddel ezután egy erősebb változat is megjelenik, amely inkább sportos tulajdonságait emeli ki.
TFSI-motor + elektromos hajtás– motor, erőátvitel és akkumulátor
A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodell belsőégésű motorjaként egy 1.4 TFSI erőforrás szolgál. E négyhengeres, benzines aggregát teljesítménye 110 kW (150 LE), s az 1550 és 3500 percenkénti fordulatszám közötti tartományon 250 newtonméter maximális forgatónyomatékot bocsát a vezető rendelkezésére. Az elektromos hajtás feladatát egy elődjéhez képest megnövelt teljesítménysűrűségű, állandó gerjesztésű szinkronmotor vette át, 80 kW teljesítménnyel és 330 newtonméter maximális forgatónyomatékkal. A korábbi konstrukcióhoz hasonlóan a hatfokozatú S tronic sebességváltó házába építve működik, ám még könnyebb és kompaktabb konstrukció.
Az 1.4 TFSI erőforrás és az elektromos motor együttesen 150 kW (204 LE) rendszerteljesítményt produkál, a rendszer forgatónyomatéka pedig ekkor átmenetileg a 350 newtonmétert is elérheti (boost). A kompakt plug-in hibridmodell álló helyzetből mindössze 7,6 másodperc alatt gyorsul fel 100 kilométer/órás tempóra, s a gyorsítás egészen 227 kilométer/óráig tarthat, az NEDC-ciklus szerint pedig 1,5-1,4 liter üzemanyagot igényel 100 kilométerenként (szén-dioxid-kibocsátás: 34-30 g/km). Hatfokozatú S tronic sebességváltó továbbítja a két motor teljesítményét az első tengelyre. E kettős tengelykapcsolós váltómű elektromos olajszivattyúval rendelkezik, amely átmenetileg leállított TFSI-erőforrás mellett is biztosítja az olajellátást és a fokozatváltásokat.
A lítiumion-akkumulátor a hátsó ülések közelében, az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) padlózata alatt kapott helyet, s összesen 96 prizmacellájában 13,0 kWh energiát tárolhat – csaknem 48 százalékkal többet, mint elődje. A nagyfeszültségű akkumulátor kialakítása változatlan maradt, az előrelépést továbbfejlesztett cellakémiával sikerült elérni. Az akkumulátor hőmérsékletét önálló hűtőkör szabályozza, amely szükség szerint a légkondicionáló berendezéshez is csatlakoztatható, az ügyfelek így magasabb külső hőmérséklet mellett is közlekedhetnek elektromos hajtással.
Előtérben a gazdaságosság – a hajtásrendszer-menedzsment
A hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodell hajtásrendszer-menedzsmentjét a gazdaságosság jegyében alakították ki. Mínusz 28 Celsius fok felett az autó minden esetben elektromosan indul, az EV gombbal pedig a vezető előtérbe is helyezheti az elektromos hajtást. Az NEDC-szabvány szerint akár 78 kilométert (WLTP: akár 67 kilométer) közlekedhet, vagyis a mindennapi útvonalak nagy részét megteheti nulla károsanyag-kibocsátással, csaknem 20 kilométerrel többet, mint az előző modellel. A tisztán elektromos végsebesség 140 kilométer/óra, kis sebességeknél pedig az úgynevezett Akusztikai jármű-figyelemfelkeltő rendszer (Acoustic Vehicle Alert System) törvényileg előírt elektromos hangja szólal meg.
Az A3 PHEV-modell hibrid üzemmódjában a két hajtásrendszer intelligensen osztja meg a munkát. Az MMI kezelési rendszeren keresztül két specifikus üzemmód is választható. A „Battery hold” üzemmódban az akkumulátor épp rendelkezésre álló töltöttségi szintjét őrzi meg a rendszer, míg a „Battery charge” választásakor a lehető legnagyobb töltést kapja az akkumulátor.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) hajtásrendszer-menedzsmentje jelentős mennyiségű adatot dolgoz fel, amelyeket a navigációs rendszer, a különböző érzékelők és a vezetői segédrendszerek szolgáltatnak. Gázelvételre a legtöbb menethelyzet során – a gazdaságosság jegyében – a leállított TFSI-motorral biztosított szabad gördülést választja a rendszer, vagyis az autó „vitorlázik”.
„dynamic” menetprofil és S menetfokozat – sportos hibrid-élmény
A szériafelszereltséghez tartozó Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszerrel a vezető – a comfort, efficiency, auto, dynamic vagy individual menetprofil választásával – igény szerint alakíthatja a hajtásrendszer, valamint olyan főegységek, mint a szervokormány és az S tronic sebességváltó karakterét. A dynamic profil aktiválásával és az S tronic sebességváltó S menetfokozatának kapcsolásával a hibrid hajtásrendszer sportos képességeit is megmutatja. Ha ekkor a vezető a gázpedált ütközésig nyomva (kickdown) teljes gázt ad, akár tíz másodpercen át a maximális megemelt forgatónyomatékszint is rendelkezésére áll (boost). Gázelvételre az elektromos gép a fékezési és motorfék-fázisok alatt energia-visszatáplálás (rekuperáció) üzemmódjára vált. Az ekkor produkált lassulás valódi „egypedál-érzést” (One-Pedal-Feeling) közvetít.
Fékezéskor mintegy 0,3 g lassulásig az elektromos gép önállóan látja el a lassítás feladatát, a mindennapok ügyfélüzeme során adódó fékezési folyamatok túlnyomó részét lefedve. A hidraulikus kerékfékek csak akkor lépnek működésbe, ha a vezető erősebben lép a fékpedálra, az átmenet pedig szinte észrevétlenül zajlik, s a rekuperáció továbbra is aktív marad. Fékezéskor az elektromos gép akár 40 kW teljesítménnyel táplálhat vissza energiát.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) határozott dinamikával ötvözi színvonalas menetkényelmét, amelyhez igényes négykaros hátsó kerékfelfüggesztései is kiváló alapként szolgálnak. Az elektromos fékrásegítő intenzív és közvetlen lassulásokról gondoskodik. A 16 col peremátmérőjű, különleges kialakítású könnyűfém keréktárcsák a szériafelszereltséget bővítik, kívánságra pedig 17 vagy 18 colos kerekeket is szállít az Audi.
Töltés otthon és útközben – teljes feltöltés valamivel több mint négy óra alatt
Alapkivitelében az Audi hálózatról tölthető hibrid (Plug-in Hybrid) kompaktmodellje az otthoni garázsban használható hálózati töltőkábellel érkezik. Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) töltése ekkor legfeljebb 2,9 kW teljesítménnyel zajlik, s valamivel több mint négy órát igényel a teljesen lemerült akkumulátor feltöltése. A díjmentes myAudi App használatával az ügyfelek a távolból is vezérelhetik a töltést és az előzetes légkondicionálást. Alacsony külső hőmérséklet mellett elektromos fűtőelemek melegítik a belteret, míg hőségben az elektromos légkondicionáló berendezés hűti. A nyilvános töltőállomásokon úgynevezett 3-as típusú (Mode 3) kábellel tölthető az autó. Útközben különösen kényelmes a töltés az e-tron töltőszolgáltatással (e-tron Charging Service), amely Európa legtöbb országára kiterjed és egyetlen kártyával nagyjából 150 ezer töltőponthoz biztosít hozzáférést.
Jellegzetes Audi A3 – élvezetes vezetés magasfokú mindennapos használhatóság
A 4,34 méter hosszú A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) a modellsorozat minden tagjára jellemző módon a vezetés intenzív élvezetével és magasfokú mindennapos használhatósággal szolgál. Külső megjelenése sportosan expresszív stílusú. Kívánságra az Audi Matrix-LED fényszórókat is kínál, amelyek digitális nappali menetfényének 15 LED-szegmensből álló pixelmezője E-alakú fénygrafikát állít elő – a hálózatról tölthető hibridhajtás (Plug-in Hybrid) szimbólumaként.
A progresszív dízájn az utastérben is folytatódik, mégpedig kompakt kialakítású sebességváltó-kapcsolóval (Shifter), markáns ajtókilincsekkel és a műszerfal nagyméretű Black Panel felületével. A kínálat újdonságai az újrahasznosított PET-palackokból készült üléskárpitok, amelyeken kontrasztárnyalatú díszvarrások szolgálnak stílusjegyként. A csomagtartó a hátsó üléstámlák helyzetétől függően 280 és 1100 liter közötti térfogatot kínál, kívánságra pedig kényelmesen, egyszerű lábmozdulattal nyitható és csukható, elektromos mozgatású csomagtérajtó is rendelhető.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) kezelési koncepciója hibridspecifikus funkciókkal és kijelzőkkel bővült. A digitális kombinált műszeregység – vagy az extrafelszerelésként rendelhető Audi virtual cockpit – powermeter-kijelzője a rendszer teljesítményéről, a hajtásrendszer pillanatnyi állapotáról, a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) működéséről, az akkumulátor töltöttségi szintjéről és a rendelkezésre álló hatótávról tájékoztat. A 10,1 col képátlójú központi MMI-képernyő az energiaáramlásokat jeleníti meg.
Intelligens és sokoldalú – hálózati kapcsolatok és felszereltség
Mint minden új A3, a kompakt plug-in modell is a moduláris infotaiment-koncepció harmadik generációjával a fedélzetén érkezik, amelyet elődjénél tízszer nagyobb számítási teljesítmény jellemez és minden connectivity-feladatot LTE Advanced sebességgel hajt végre, mindemellett WLAN-hotspotot is tartalmaz. Az MMI Navigációs rendszer plusz útvonalvezetése rugalmas és intelligens, s a Google Earth műholdképeivel, a forgalmi helyzetre vonatkozó előrejelzésekkel, illetve számos európai nagyváros háromdimenziós modelljével is szolgál.
Az Audi connect online-szolgáltatásai között szerepelnek az Audi-flotta kollektív intelligenciáján alapuló Car-to-X szolgáltatások is, amelyek figyelmeztethetnek a veszélyes helyekre és bizonyos városokban segíthetnek parkolóhelyet találni az út mentén. A jármű és a felhasználó okostelefonja közötti hálózati kapcsolat a myAudi App használatával, az Apple Car Play vagy az Android Auto segítségével jöhet létre. Az Audi phone box az autó antennájára csatlakoztatja és induktív úton töltheti is a készüléket. Az Audi connect kulcs Android operációs rendszerű okostelefon számára is biztosíthat jogosultságot az autó nyitására és zárására.
Az alapfelszereltség igen széles körű, s a már említett megoldások mellett LED-fényszórókat, bőrbevonatú multifunkciós kormánykereket és kétzónás automatikus légkondicionáló berendezést is tartalmaz. Kívánságra Szélvédő-kijelző (Head-up Display), integrált fejtámlákkal kiformált sportülések és panoráma-üvegtető is rendelkezésre áll. A vezetői segédrendszerek közül az Audi pre sense front, a Sávelhagyás-figyelmeztetés (Lane Departure Warning), a Bekanyarodás-asszisztens (Turn Assist) és a Kikerülés-asszisztens (Swerve Assist) egyarántaz alapfelszereltség részét képezik, míg az extrafelszerelésként kínált berendezések között az Adaptív sebességszabályzó (Adaptive Cruise Assist) játszik főszerepet, mivel számos menethelyzetben támogathatja a vezetőt a kormányzás, a gyorsítás és a fékezés során.
Az A3 Sportback 40 TFSI e (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km)*: 1,5-1,4; elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 13,8-13,0; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km)*: 34-30) értékesítése számos európai piacon 2020 őszén veszi kezdetét.
A müncheni központú vállalatcsoport világszerte összesen 675 680 darab új autót adott el idén júliusban, augusztusban és szeptemberben, amellyel harmadik negyedéves viszonylatban 8,6 százalékos értékesítési növekedést könyvelhetett el. A BMW Group tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatai iránt eközben mintegy másfélszeres kereslet mutatkozott.
A BMW Group a júliusi, augusztusi és szeptemberi hónapot érintő harmadik negyedévben összesen 675 680 darab új autót adott át ügyfeleinek világszerte, amely 8,6 százalékkal több, mint a 2019 hasonló időszakában értékesített mennyiség. Ahogyan az várható volt, a vállalatcsoport január és szeptember közötti értékesítési teljesítményét nagymértékben meghatározta a koronavírus-járvány, így ez idő alatt a BMW Group világszerte 12,5 százalékkal kevesebb, szám szerint összesen 1 638 316 darab új BMW, MINI és Rolls-Royce modellt adott el.
„Erőteljes modellpalettánknak köszönhetően évről évre képesek voltunk növelni eladásainkat az esztendő harmadik negyedévében, és ezen még a koronavírus-járvány elhúzódó hatásai sem változtattak” – fogalmazott Pieter Nota, aki a BMW AG igazgatótanácsának tagjaként egy személyben felel a BMW, a MINI és a Rolls-Royce márkák értékesítési hálózatáért, globális marketingjéért és ügyfélszolgálati részlegeiért. „Kifejezett örömünkre szolgál, hogy hálózatról tölthető modelljeink iránt eközben mintegy másfélszeres ügyfélérdeklődés mutatkozik, amellyel az elektromos mobilitás piaci növekedésünk legfőbb motorjává lépett elő. 2020. január 1-je óta ügyfeleinknek körülbelül 10 000 darab tisztán elektromos meghajtású MINI modellt adtunk át, amely jól mutatja, hogy a zéró emissziójú vezetési élmény mekkora értéket képvisel” – tette hozzá Pieter Nota.
A harmadik negyedév értékesítési sikertörténetét az erőteljes modellpaletta tagjai vezénylik
Idén júliusban, augusztusban és szeptemberben a BMW összesen 9,8 százalékkal több új autót értékesített világszerte, mint 2019 hasonló időszakában. Szám szerint ez 585 336 darab modellt jelent. A bajor prémiumgyártó eladási mutatóinak jelentős lendületet adott az első BMW 2-es Gran Coupé bevezetése, a megújult BMW 5-ös sorozat piaci premierje és az immár négyféle hajtáslánc-technológiával megrendelhető, új BMW X3. A január és szeptember közötti kilenc hónapban a BMW a koronavírus-járvány miatt globálisan 11,3 százalékkal kevesebb új autót értékesített, mint egy évvel korábban.
2020 első három negyedévében a MINI 208 144 darab új autót adott el világszerte, amely kereken 20 százalékos csökkenést jelent, noha a harmadik negyedév értékesítési mutatói éves viszonylatban 1,9 százalékos gyarapodásról számolnak be.
A Rolls-Royce Motor Cars 2 651 darab luxusautót értékesített az év első kilenc hónapjában, amely 28,5 százalékkal kevesebb, mint a 2019 hasonló időszakában eladott mennyiség. A modellpaletta tagjait övező töretlen érdeklődésről azonban a második és harmadik negyedév közötti 54 százalékos értékesítési növekedés tesz tanúbizonyságot. Az egyre több ügyfélmegkeresés és az egyre több megrendelés rendkívül erős negyedik negyedévet és éves zárást vetít előre. Az új Rolls-Royce Ghost szeptemberben ünnepelte világpremierjét, az első tulajdonosok pedig az esztendő utolsó negyedévében vehetik át luxusautójukat.
A január és szeptember közötti időszakban 5,4 százalékkal kevesebb, 129 599 darab új robogót és motorkerékpárt értékesített a BMW Motorrad. A harmadik negyedév ebből 52 892 darab kétkerekűvel vette ki a részét, amely az előző év hasonló időszakához viszonyítva 20,9 százalékos növekedési eredmény.
Az elektromos mobilitás, mint a piaci növekedés legfőbb motorja
A BMW Group 2020 januárja és szeptembere között világszerte 116 381 darab hálózatról tölthető BMW és MINI modellt értékesített, amely kereken 20 százalékos fejlődés. A vállalatcsoport júliusban, augusztusban és szeptemberben összesen 54 719 darab tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellt adott el, amely 46,6 százalékkal múlja felül a 2019 hasonló időszakában produkált értékesítési teljesítményt.
A BMW X2, a BMW 3-as sorozat és a BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt, új modellváltozatai Európában és világszerte egyaránt a BMW Group iránymutató pozícióját nyomatékosítják a hálózatról tölthető prémium modellek mezőnyében. A tisztán elektromos meghajtású BMW iX3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 17,5 – 17,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) piaci bevezetése ráadásul már az év vége előtt megkezdődik.
2021-ben a BMW Group tovább folytatja hálózatról tölthető modellpalettája szisztematikus bővítését: érkezik a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a technológiai zászlóshajóként debütáló BMW iNEXT. A müncheni központú vállalatcsoport célja, hogy 2030-ra több mint hétmillió darab hálózatról tölthető modellje guruljon a világ útjain, kétharmad részük ráadásul tisztán elektromos meghajtással. 2023-ra a BMW Group huszonöt tagúra bővíti fel hálózatról tölthető modellpalettáját, rajta a BMW 7-es sorozat, a BMW X1 és a BMW 5-ös sorozat következő nemzedékének tisztán elektromos meghajtású modellváltozatával. Ezen modelleket – ahogyan már most a BMW X3 modellt is – a bajor prémiumgyártó ügyfelei 48 Volt kapacitású indítógenerátorral szerelt mild-hibrid technológiával dolgozó benzines és dízelüzemű erőforrásokkal, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával és tisztán elektromos meghajtással is megrendelhetik majd.
A BMW Group elektromos mobilitás terén elért értékesítési sikertörténetéből a MINI modelljei is kiveszik a részüket. A tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,8 – 16,8 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) rendkívüli népszerűségnek örvend a brit prémiumgyártó ügyfeleinek körében, amelyet a január és szeptember között értékesített mintegy 10 000 darab új modell is igazol.
A BMW és a MINI értékesítési eredményei a főbb régiókban
Németország
A 2020 júliusa és szeptembere közötti három hónapban a BMW Group 85 579 darab új autót adott el hazai piacán, amely 12,1 százalékos értékesítési növekedést jelent. A január óta eltelt kilenc hónapban 201 865 darab új BMW modell kelt el Németországban, a 2019 hasonló időszakához viszonyított 16 százalékos visszaesés a koronavírus-járvány számlájára írható. A hálózatról tölthető modellek iránt ugyanakkor mintegy 44 százalékkal intenzívebb érdeklődés mutatkozik, amely az összes eladott új autó hozzávetőlegesen 12 százalékát jelenti.
Európa
Január óta a BMW Group összesen 648 107 darab új BMW és MINI modellt adott el az öreg kontinensen, amely 19,7 százalékos csökkenés. Az esztendő harmadik negyedéve azonban 7,1 százalékos értékesítési emelkedéssel zárt, amely szám szerint 275 618 darab új autót jelent. A tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellek iránt ez idő alatt 85,1 százalékkal több megrendelés érkezett, mint egy évvel korábban. Európában a koronavírus-járvány okozta piaci sajátosságok és teljesítmények régiónként változnak.
Amerika
Tengerentúli értékesítéseit a BMW Group a harmadik negyedév tekintetében 17 százalékos, míg egész éves viszonylatban 25,7 százalékos csökkenéssel zárta. A 99 052, illetve 251 154 darab új autó azt mutatja, hogy a koronavírus-járvány leginkább az amerikai kontinensen okozott nehézségeket. Az Egyesült Államokban ugyanakkor a BMW a vártnál is intenzívebb ügyfélérdeklődéseket regisztrált az esztendő harmadik negyedévében, amely a tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt újdonságok 28,2 százalékos értékesítési növekedésében is tetten érhető.
Kína
Kínában a BMW Group 559 681 darab új BMW és MINI modellt adott el a január és szeptember közötti kilenc hónapban, amely 6,4 százalékos javulást jelent. A biztató második negyedév után Kína 31,1 százalékos értékesítési fejlődéssel zárta 2020 harmadik negyedévét, szám szerint 230 612 darab új autóval. Szeptember végéig a hálózatról tölthető modellek iránti érdeklődés 7,4 százalékkal, 20 713 darab új autóra nőtt.
A BMW és a MINI globális értékesítési eredményeinek összefoglaló táblázata
2020. harmadik negyedév
Egy évvel ezelőtthöz képest
2020. január – szeptember
Egy évvel ezelőtthöz képest
Európa
275 618
+7,1%
648 107
-19,7%
Németország*
85 579
+12,1%
201 865
-16,0%
Ázsia
288 370
+24,9%
704 523
+3,0%
Kína
230 612
+31,1%
559 681
+6,4%
Amerikai kontinens
99 052
-17,0%
251 154
-25,7%
Egyesült Államok
78 634
-15,7%
199 571
-24,6%
A BMW Group értékesítési eredményei 2020 első kilenc hónapjában
2020. harmadik negyedév
Egy évvel ezelőtthöz képest
2020. január – szeptember
Egy évvel ezelőtthöz képest
BMW Group autók
675 680
+8,6%
1 638 316
-12,5%
BMW
585 336
+9,8%
1 427 521
-11,3%
MINI
89 253
+1,9%
208 144
-20,0%
Hálózatról tölthető* ¹
54 719
+46,6%
116 381
+20,0%
Rolls-Royce
1 091
-9,5%
2 651
-28,5%
BMW Motorrad
52 892
+20,9%
129 599
-5,4%
*Előzetes értékek
1A BMW i3 tisztán elektromos prémium kompaktot, a vadonatúj BMW i3s modellt, a BMW i8 Coupé és a BMW i8 Roadster modellpárost, a tisztán elektromos meghajtású MINI Cooper SE modellt, a plug-in hibrid hajtáslánccal felszerelt MINI Cooper S E Countryman ALL4 modellt és a BMW iPerformance paletta tagjait egyesítő, hálózatról tölthető portfólió
Egy kompresszoros, emelt futóművű Lexus LX luxusterepjáróval vághat neki a Rebelle-rali címvédő párosa az idei túraversenynek.
A Lexus motorsport-tevékenysége eddig jobbára a pályaversenyzésre és a driftsportra korlátozódott, most azonban a terepraliban is kipróbálják magukat – méghozzá a legjobbakkal együttműködve.
A márka észak-amerikai képviselete független specialisták bevonásával különlegesen felkészített luxusterepjárót épített a Rebelle-rali tavalyi győztesei, Rachelle Croft és Taylor Pawley számára. A címvédő páros tavaly egy csaknem szériakivitelű Lexus GX 460 volánja mögött vágott neki Észak-Amerika első, kizárólag női csapatok számára kiírt terepralijának, idén pedig az egy méretosztállyal nagyobb Lexus LX 570-est választották – ám ezúttal szó sincs gyári állapotról.
A 2020. október 8–17. között, több mint 2000 kilométeres távon zajló Rebelle-ralira épített autó, a Lexus J201 Concept leglátványosabb és legfontosabb módosítása a futóművet érinti. A szabad hasmagasságot megnövelték, méghozzá négy fokozatban: elöl 51-122 milliméter, hátul 25-104 milliméter tartományban módosítható az autó legalacsonyabb pontja és a talaj közötti távolság.
A lengőkarokat és a távtartókat is kicserélték, és hogy biztosra menjenek, masszív védőelemekkel óvják a terepváltót, az üzemanyagtartályt és a motorblokkot az alulról érkező sérülésektől, míg a küszöbök védelméről megvilágított Lexus felirattal ellátott, speciális méhsejt-mintázatú csúszásvédelemmel felszerelt fellépők gondoskodnak.
Bár a Rebelle-rali nem az abszolút sebességről, hanem a kitartásról, a tájékozódásról, a hatékony együttműködésről szól, a tervezők úgy döntöttek, nem hagyják alapállapotában az 5.7 literes, V8-as benzinmotort. A tetőlemez szintjébe emelt sznorkelen keresztül lélegző erőforrás teljesítményét egy Magnuson TVS1900 kompresszor segítségével a gyári 383-ról 550 lóerőre (+44%) emelték, a forgatónyomaték 546-ról 746 Nm-re (+37%) nőtt; ehhez a teljesítményhez elengedhetetlenek a speciális, belső hűtésű féktárcsák és versenyhasználatra méretezett fékbetétek.
A differenciálművek sűrített levegős rendszerrel, gombnyomással zárhatók, a 17 colos offroad keréktárcsákra szerelt, 33 colos (285/70 R17) terepabroncsokban a fedélzeti kompresszor segítségével bármikor villámgyorsan a terepviszonyok függvényében módosítható a nyomás. Ez utóbbi két rendszer kezelésére, a LED-es terepvilágítás be- és kikapcsolására, valamint az akkumulátor töltöttségének ellenőrzésére egy speciális okostelefonos alkalmazás szolgál.
Mindkét lökhárítót lecserélték; elöl 4,5 tonna teherbírású csörlőt helyeztek el, és mentési pontokat alakítottak ki, a hátsóra a komplex tetőcsomagtartó-rendszerhez vezető létra mellett két kihajtható tárolóelemet rögzítettek: az egyikre a pótkereket, a másikra két darab, egyenként 19 literes vizes kannát szereltek.
A csomagtartóban speciális fiókos tárolórendszer, egyedi alumínium bőröndkészlet, valamint két kutyaitató tálka (!) kapott helyet.
Adósok vagyunk még a Lexus J201 Concept elnevezés eredetével: a Lexus belső terminológiájában az LX modellsorozat URJ201 kódjellel ismert. A J201 tehát amolyan bennfentes összekacsintás – azok, akiknek mond valamit a kód, pontosan tudják, miről van szó, egy ízig-vérig terep-versenyautóról.
A Bridgestone szakértői szerint 2020-ban a járványhelyzet alatt kevesebbet autózók abroncshasználati szokásainak megváltozása is növeli a négy évszakos gumiabroncsok iránt évek óta bővülő hazai keresletet. Az évről évre tapasztalható növekedés elsősorban a folyamatos új technológiai fejlesztésekből eredő minőségjavulásnak köszönhető. Eközben a nyári és téli gumikból idén januártól szeptemberig kevesebb fogyott 2019 azonos időszakához képest. A 2020-ban eladott abroncsok 5,5 százaléka volt négy évszakos, és az év hátralévő részében ez az arány várhatóan még tovább fog növekedni.
2020 januárja és augusztusa között itthon a négy évszakos abroncsok iránti kereslet mintegy negyedével nőtt, miközben a nyári és téli gumik eladásai mérsékelten, 6-10 százalékkal csökkentek. Az Europool adatai azt mutatják, hogy míg a teljes abroncspiac az elmúlt öt évben lassú emelkedést, illetve az utóbbi másfél évben stagnálást mutat, addig az egész évben használható gumik gyors ütemben törnek előre.
Az négy évszakosok eladási aránya júliusban kiugró volt (8,5%), elérte a tavalyi 4,4 százalékos éves szint közel kétszeresét, és augusztusban is átlagon felüli maradt ez a szám (6,9%). Lengyelországban a 2020-as arány már 12 százalék feletti, Németországban pedig idén először átlépte a 20 százalékot.
Az ősz rendszerint a téli abroncsok vásárlásának időszaka, ám a várható hazai és nemzetközi utazási korlátozások hatására többen dönthetnek úgy, hogy a téli garnitúra helyett négy évszakosra váltanak, hogy a téli alacsonyabb kihasználtság esetén tavasszal megspórolják az abroncscserét.
„A Bridgestone-nál azt tapasztaljuk, hogy az autótulajdonosok egyre inkább nyitnak a négy évszakos abroncsok irányába. Egyrészt az autós utazások számának és távolságának korlátozások miatti csökkenése hosszú távon a költséghatékonyabb alternatíva felé tereli az autósokat, másrészt az elmúlt években megjelenő új fejlesztésű keverékek megbízható teljesítményükkel egyre inkább elnyerik a bizalmukat” – hangsúlyozta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA, Magyarországi Fióktelepének személygépjármű-abroncs üzletágvezetője.
A prémium négy évszakos termékkategória az abroncsgyártási technológiák egyik leggyorsabban fejlődő ága. A legújabb termékek akkor versenyképesek, ha a lehető legszélsőségesebb útviszonyok között is ugyanúgy vagy közel olyan jól teljesítenek, mint a nyári és téli gumik az adott évszakban. Ideális esetben a keveréknek akár a levegő 40-50 fokos hőmérséklet-ingadozását is el kell tudnia viselni – az aszfalton a határértékek pedig akár még szélsőségesebbek lehetnek –, miközben folyamatosan jó teljesítményt kell nyújtania.
A szakember a kategória egyik csúcstermékét, a 15 és 21 col között 82 méretben gyártott Bridgestone Weather Control A005evo prémium abroncsot hozta fel példának: „Az A005evo gumi valamennyi méretben kategóriájának „A”, azaz legjobb besorolású nedves tapadási mutatójával rendelkezik, kiváló havas teljesítményére megkapta az igazolt 3 hegycsúcs és hópehely jelölést (3PMSF), illetve a prémium nyári abroncsok futásteljesítményével bír. Ezeket az eredményeket az egyedi mintázaton túl egy teljesen új keverési eljárásnak, a Nano ProTech technológiának köszönhetően tudtuk elérni, ami a szilika sokkal egyenletesebb elkeverését tette lehetővé, biztosítva a kiemelkedő teljesítményt vizes aszfalton az abroncs teljes élettartama alatt. Ráadásul az öt méretben kapható Driveguard változat az abroncs különösen erős kiképzésének köszönhetően defekt esetén akár további 80 km-t is meg tud tenni, elkerülve az út szélén történő kerékcserét” – mondta el a szakember.
Tanácsok a Bridgestone-tól – Kinek éri meg négy évszakos abroncsot venni?
Négy évszakos abroncs megvételének mérlegelésekor fontos figyelembe venni számos tényezőt, hogy olyan abroncstípus kerüljön az autóra, amely garantálni tudja a biztonságos vezetést. A legfontosabb tényezők az éghajlat és az időjárás, valamint az utak állapota.
A négy évszakos gumi azoknak lehet tökéletes megoldás, akik általában nem szélsőséges időjárási viszonyok között autóznak, akik elsősorban városban vagy kezelt, jó állapotú közutakon közlekednek, illetve akik évi szinten legfeljebb 20 ezer kilométert tesznek meg a járművel.
Ha bizonytalanok vagyunk, mindenképp a biztonságot tartsuk szem előtt. Egy alpesi sítúrára mindenképp téli garnitúrával ellátott autóval utazzunk, de ha erre nincs módunk, akkor olyan négy évszakos gumit válasszunk, amelynek oldalfalán megtalálható a 3 hegycsúcs és hópehely (3PMSF) jelölés. A költséghatékonyság csak másodlagos szempont legyen.
A Maserati MSG Racing számára kihívásokkal teli második futamot hozott a berlini Formula E hétvége. Bár a csapat stratégiája ígéretes volt, az energia-menedzsment központú...