Főoldal Blog Oldal: 135

A Volkswagen ID.3 megkapta az 5 csillagos Euro NCAP-minősítést

Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) biztonsági tesztjeit, a vizsgáztatók ugyanis minden kritérium szerint – a felnőtt és gyerekutasok, illetve a védettség nélküli közlekedők védelme, valamint a vezetői segédrendszerek terén – egyaránt kedvező minősítéssel ismerték el a Moduláris elektromos platform (MEB) műszaki alapjaira épülő első modellt.

„Nagyszerű siker teljes ID.-csapatunk számára” – hangsúlyozta Dr. Frank Welsch, a Volkswagen márka igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja. „Autóink magas színvonalú biztonsága mindenkor különösen fontos számunkra, ezért az MEB-koncepcióban is már a kezdetektől tekintetbe vettük – amint az ID.3 öt csillaga is meggyőzően bizonyítja.”

A felnőtt utasok védelmének értékelése többek között frontális és oldalirányú ütközések, valamint az ostorcsapás-jellegű mozgások okozta traumák tesztjeire épül. Ezen ütközési vizsgálatok, illetve a gyors és biztonságos mentést és kiszabadítást szolgáló biztonsági megoldások értékelése alapján az ID.3 esetében 87 százalékos védelmi fok adódott a vezető és felnőtt utasai, valamint 89 százalék a gyerekutasok számára.

Utóbbi értékelés három fontos szemponton alapul: a gyerekvisszatartó biztonsági rendszerek frontális vagy oldalirányú ütközés során nyújtott védelme mellett a különböző méretű gyermekülések beépítésének lehetőségei, illetve a jármű által a gyerekek biztonságos szállításához kínált felszerelések álltak a középpontban.

A bennülők védelme mellett az Euro NCAP azt is vizsgálja, milyen hatékonyan védik gázolásveszély esetén az Automatikus vészfék-rendszerek (Automatic Emergency Braking; AEB) a közlekedés védettség nélküli résztvevőit. A tesztelők a szériafelszereltséghez tartozó további vezetői segédrendszerekre is nagy hangsúlyt fektettek. Pozitívum, hogy a Sávtartás-asszisztens (Lane Assist) és a Vészfékasszisztens (Front Assist) az ID.3 mindegyik felszereltségi változatában rendelkezésre áll a fedélzeten.

Első ízben a Volkswagennél, az ID.3 úgynevezett Középső légzsákot (Center Airbag) is tartalmaz első ülései között, amely például oldalirányú ütközés esetén megelőzheti a vezető és az első utas esetleges fejkontaktusát.

Extrafelszerelésként a Volkswagen további high-end vezetői segédrendszereket is kínál. Ilyen a követési távolságot tartó és előretekintő sebességérzékeléssel kiegészített Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control; ACC), míg a Menetasszisztens (Travel Assist) egészen 160 kilométer/órás sebességig lehetővé teszi a támogatott vezetést. A Közlekedési torlódás asszisztens (Traffic Jam assist), a parkolóhelyről kiállást segítő funkcióval (Rear Traffic Alert) kiegészített Holttér-érzékelés (Blind Spot Sensor), a Vészhelyzet-asszisztens (Emergency Assist) és a Parkolási asszisztens (Park Assist) szintén nagyban hozzájárul a biztonságos, nyugodt vezetéshez.

Ötcsillagos értékelésével az ID.3 folytatja a Volkswagen Euro NCAP sikersorozatát, amelyben legutóbb az új Golf és a T-Cross érte el a legmagasabb minősítést. Az Európai Újautó-értékelési Program (European New Car Assessment Programme) immár 1997 óta szolgál az új gépkocsik biztonsági színvonalának szigorú mércéjéül, naprakész tájékoztatást nyújtva az autóvásárlóknak a népszerű új modellek biztonságáról. Az elmúlt évek során a vizsgálati eljárások, valamint a szériafelszereltséghez tartozó vezetői segédrendszerekre és a passzív biztonságra vonatkozó követelmények egyaránt szigorúbbá váltak. A részletek nyilvánosan is elérhetők a www.euroncap.com oldalon.

Relatív harmónia: Liberty Walk Widebody Lexus LC500

Lehet valami egyszerre elegáns és vulgáris? Megfér egy testben az arisztokratikus kifinomultság és a gettók nyers valósága? Szentségtörés vagy mennybe menetel egy Liberty Walk-féle Lexus LC500?

Ha valóságshow-t szerveznének autódizájnerek számára, ez lehetne az egyik legérdekfeszítőbb párosítás. A Lexus formatervezői heteket, hónapokat töltenek el azzal, hogy egy új modell legkisebb részletébe, legfinomabb ívébe is belecsempésszék a márka teljes filozófiáját, az évszázados kézműves tradíciók hagyatékától az űrtechnológiák hangulatáig.

Oldalakon át lehet értekezni a felhasznált anyagok eredetéről, a felületek textúrájáról, a robotizáció korában megőrzött manufakturális jegyekről. A Liberty Walk tuningműhely rajzolóinak tusceruzáját viszont mintha pókméreggel töltötték volna meg tinta helyett, autóik eltúlzott formavilága pedig egy 18+os besorolású animében is otthonosan mutatna.

Mégsem választja el egy világ a két alkotótábort: nemcsak azért, mert mindketten mélyen japán esztétikai elveket vallanak, hanem mert mindkettő a minőségre, a következetességre és az egységes megjelenésre való, szigorú törekvés jellemzi – hol ilyen, hol olyan formában.

Amikor tehát a Liberty Walk hozzányúlt a Lexus (vagy talán az egész luxuskupé-szegmens) legszebb típusához, az LC-hez, nem végezhettek félmunkát. És nem is tették.

Először is jelentősen kiszélesített kerékíveket, megtoldott küszöböket szereltek fel az autóra. Elöl eltéveszthetetlen stílussal nyit a történet, a slusszpoén pedig egy kompromisszumokat nem ismerő kötény, amelyet a veszélyesen mélyre nyúló lökhárítóba integráltak.

Minden aerodinamikai elem festetlen, lakkozott karbon kompozitból készül, és míg ezek finoman simulnak bele az autó egészébe, a hasas kerékdob-idomokat a Liberty Walk szokása szerint látható csavarokkal rögzítették.

Mivel az LC 500 ilyen mélyre ültetve alkalmatlan volna a közlekedésre, a Liberty Walk műszaki mágusai digitálisan vezérelt AirREX légrugókat szereltek a kupé alá. A szénszálas optikai csomag 1,7 millió japán jenbe, azaz kis híján ötmillió forintba kerül.

Ennek a harminc százalékát megspórolhatjuk, ha lemondunk a harsány kerékdobokról; a különbözetből pont kijön a légrugózás ára. Ebben azonban még nincsenek benne a matt fekete keréktárcsák, sem a titánból formált, dupla ikerkipufogó – sem pedig az átépítés költsége.

Az optikai csomag az 5.0 literes V8-as szívómotorral szerelt LC500-hoz és a 3.5 literes V6-os hibrid hajtásláncot alkalmazó LC500h-hoz egyaránt megrendelhető. Az előbbi a magától értetődő választás egy ilyen harsány jelenséghez, de ha már a kontrasztok meséjét írjuk, talán érdemes megfontolni a fenntarhatóbb változatot.

Interbrand 2020: továbbra is a Toyota a világ legértékesebb autógyártója

Idén is kiadta meghatározó, a világ száz legértékesebb márkáját tartalmazó listáját az Interbrand. A Toyota az első helyen áll az autógyártók között, ahogy 17 éve mindig.

Megdöbbentő változásokat hozott a világgazdaságban a koronavírus-járvány és annak áttételes hatásai. Ha csak a nyers számokat nézzük, kiválóan állunk, hiszen az Interbrand által listázott 100 legértékesebb globális vállalat kilenc százalékkal növelni tudna összértékét (amely elérte a 2336,5 milliárd dollárt). A valóság azonban az, hogy ezt a növekedést egy maroknyi gigavállalat hozta össze. A Top 3 vállalat ma már a teljes százas lista értékének 30 százalékát (!) teszi ki, míg 2010-ben ez az arány „csupán” 16 százalék volt.

Interbrand TOP 10 legértékesebb vállalat

MárkaAbszolút helyezés (2020)Abszolút helyezés (2019)Márkaérték (mrd dollár) 2020Márkaérték (mrd dollár) 2019Márkaérték változás 2019 -> 2020
      
Apple11322,999234,24137,9%
Amazon23200,667125,26360,2%
Microsoft34166,001108,84752,5%
Google42165,444167,713-1,4%
Samsung5662,28961,0981,9%
Coca-Cola6556,89463,365-10,2%
Toyota7751,59556,246-8,3%
Mercedes-Benz8849,26850,832-3,1%
McDonalds9942,81645,362-5,6%
Disney101040,77344,352-8,1%

Átélve a karantént, a távolságtartást, az érintésmentességet, egy csöppet sem csodálkozhatunk azon, hogy a világ 100 legértékesebb vállalatát elemző Interbrand listán az online kereskedelemmel foglalkozó Amazon növelte a legnagyobb mértékben az értékét (+60%), a legtöbbet pedig két streaming szolgáltató, a Spotify (+22 hely) és a Netflix (+24 hely) lépett előre a rangsorban.

Miközben a vásárlás, a szórakozás, a kommunikáció új módjait támogató szolgáltatók szárnyaltak, az autóipar újabb nehéz évet könyvelhetett, könyvelhet el.

A küzdelmes második negyedév után ugyan kezdenek magukra találni a gyártók, a visszaesés így is drámai mértékű. Jól látható, hogy csak a lista élén álló, eleve erős márkák (a Toyota 2004 óta minden évben a legértékesebb autógyártónak számít) tudták megőrizni relatíve jó pozíciójukat a Top 100-as listán. A Tesla két év távollét után tért vissza a listára.

Interbrand TOP 15 legértékesebb autógyártó

Az Interbrand márkaérték-felmérése a vállalat pénzügyi teljesítménye és versenyképessége mellett számos egyéb szempontot is figyelembe vesz. Ilyenek a vállalatok globális hatását és a fenntartható fejlődést előirányzó tevékenységei, a márka vásárlásra motiváló ereje, de meghatározó szerepet játszik benne az ügyfélhűség, a tehetséges munkaerő csábítási és megtartási képessége is.

Elkelt az egymilliomodik európai Lexus

A világ vezető környezetbarát prémium autógyártója, az Európában immáron 80%-ban (Nyugat-Európában 96%, Magyarországon 99%) öntöltő hibrid elektromos autókat értékesítő Lexus mérföldkőhöz érkezett a kontinensen. Az Európában 1990-ben egyetlen modellel piacra lépő, mára azonban gyakorlatilag valamennyi fontos személyautó szegmenst környezetbarát csúcstechnológiás hibrid autókkal lefedő japán luxusautómárka ugyanis éppen európai megjelenésének harmincadik évfodulóján értékesítette egymilliomodik autóját a kontinensen. A nem mindennapi sikert a világ legfejlettebb öntöltő hibrid elektromos hajtása, a Lexus modellek kézműves kidolgozása és jellegzetes, letisztult, futurisztikus formavilága és az iparág legjobb ügyfélszolgálata alapozta meg.

Fontos mérföldkőhöz ért a Lexus, eladva Európában az egymilliomodik járművet: a márka összesített értékesítési eredménye szeptemberben vált hétszámjegyűvé. Az eredmény jó időzítéssel született, hiszen éppen a Lexus európai bemutatkozásának 30. évfordulójára esik. Ráadásul mindez a márka történetének új fejezetével is egybeesik, hiszen a Lexus idén mutatta be első, tisztán elektromos autóját, az UX 300e modellt, amit először néhány kiválasztott európai országban forgalmaznak. 1990-ben, alig néhány hónappal a márka amerikai debütálását követően a Lexus piacra lépett Európában is, méghozzá egyetlen modellel, az LS 400-assal, amiből 1158 darabot sikerült eladni. Ezt akár szerény nyitásnak is nevezhetnénk, ám mégiscsak ezzel vette kezdetét a prémium autók piacának átformálódása, hiszen az LS újraírta mindazt, amit a vásárlók a teljesítményről, a hatékonyságról és a modern felszereltségről gondoltak. Ezzel egy időben a Lexus újfajta szemléletet is meghonosított az ügyfelekkel és az autókkal való törődésben – és ez azóta is elérendő szintet jelent a nemzetközi autóipar számára. A hagyományos japán vendégszeretet, az ‘omotenashi’ jegyében (amelynek lényege, hogy a vásárlót úgy fogadjuk, mintha saját otthonunkban látnánk vendégül) a Lexus a márka alapelvei közé emelte a kifogástalan kiszolgálást.

A Lexus már a kezdetektől fogva a saját útját követte, nem pedig a piac bevett normáit másolta – amire az egyik legjobb példa, hogy mindmáig vezető szerepet játszik az öntöltő hibrid elektromos hajtások fejlesztésében. 2005-ben lépett reflektorfénybe a világ első hibrid luxusautója, az RX 400h SUV, és a márka azóta jelentősen továbbfejlesztette a technológiát, még magasabb szintre emelve a hibrid hajtások teljesítményét, üzemanyag- és károsanyag-kibocsátását, valamint a vezetés élményét. Az Európában eladott egymillió Lexus nem kevesebb, mint 45 százaléka hibrid volt. A hibrid hajtás ma már a Lexus teljes modellpalettáján szerepel, és az ilyen autók értékesítése folyamatosan növekszik: jelenleg a hibridek teszik ki a nyugat-európai piacokon értékesített Lexusok 96 százalékát.

A Lexus mindig gondosan figyelemmel követte az ügyfelek változó igényeit és preferenciáit, a mindenkori piaci trendekkel összhangban fejlesztve ki új modelljeit. Ennek nyomán a márka az SUV crossover modellekre helyezte a hangsúlyt, amelyekből a Lexus már 550 ezer darabot értékesített Európában. A kínálatban ma is szerepel a luxus SUV-piacot eredetileg megteremtő RX, illetve a hétüléses RX L, a közepes méretű NX és a 2019-ben bemutatott kompakt UX városi crossover, amely nagyon hamar a márka legnépszerűbb európai modellje lett. Oroszországban és más keleti piacokon a Lexus a nagyméretű LX és az erőteljes GX modelleket is forgalmazza. Napjainkban ezek az autók teszik ki a Lexus teljes európai értékesítésének több mint 80 százalékát. A tervezők mindeközben a vezetés örömére is nagy hangsúlyt fektettek, amit jól példáz a Lexus “F” jelölésű, nagy teljesítményű modellcsaládja, köztük az ultra-exkluzív LFA V10 szupersportkocsi és az RC F kupé, ami jelenleg is versenyez a nemzetközi GT-futamokon. E különleges gépek szellemiségét a sportos stílusú és tervezésű F SPORT változatok képviselik a Lexus kínálatában. Az autóipar korlátait átlépve a Lexus időközben luxusmárkává fejlődött, amely híres a kézműves minőségű munkáról, a feltörekvő dizájnerek támogatásáról a nemzetközi Lexus Design Award révén, illetve arról, hogy lenyűgöző élményekkel gazdagítja vásárlói életét.

A Lexus összesített értékesítési eredménye Európában:

Modell                                    Bemutatás éve       Eladott darabszám 2020. szeptember 30-ig

LS                                              1990                                                                                           39.059

GS                                             1993                                                                                           74.998

IS                                               1999                                                                                         202.210

RX                                             2000                                                                                         289.284

SC                                             2001                                                                                              6.202

LX                                             2002                                                                                           58.234

GX                                            2010                                                                                           14.862

ES                                              2010                                                                                           26.949

CT                                             2011                                                                                           97.637

LFA                                           2011                                                                                                    38

NX                                            2014                                                                                         155.366

RC                                             2015                                                                                              7.083

LC                                             2017                                                                                              1.816

UX                                            2019                                                                                           32.972

ÖSSZESEN                                                                                                                              1.006.710

A Lexus Európa piacai magában foglalják Nyugat-Európát (EU-tagállamok, Egyesült Királyság, Norvégia, Izland és Svájc), illetve a következő keleti piacokat: Oroszország, Kazahsztán, a kaukázusi régió, Törökország és Izrael.

A Godot Art Fair 2020 művészeti vásár november elsejéig várja az érdeklődőket

A Godot Kortárs Művészeti Intézet szervezésében október 20-tól november 1-ig várja látogatóit az ország legifjabb művészeit felvonultató kortárs képzőművészeti vásár, a Godot Art Fair. A száz pályakezdő – fiatal és legújabb generációs – művész alkotásait szemléző vásár megszületését a MINI is támogatta.

A Godot Kortárs Művészeti Intézet 1100 m2-es épületegységében látogatható október 20. és november 1. között a Godot Art Fair, a száz művész közel ezer műalkotását bemutató tárlat. Az ötödik éve megrendezett vásár mellett idén sem marad el a 21 éves múltra visszatekintő Godot Galéria különálló kiállítása.

A kiállítás első napján a Godot Kortárs Művészeti Intézet kurátorai, Laczkovich Borbála, Cserhalmi Luca és Kozák Gábor kiscsoportos tárlatvezetéseket tartottak, ahol a vendégeknek az elsők között nyílt lehetőségük a kiállított műtárgyak megvásárlásra. A megnyitót ezúttal is a MINI támogatta, ahol a tárlatvezetést követően a látogatók MINI shuttle szolgáltatást vehettek igénybe. Szintén itt került kiállításra a megújult MINI Countryman modell is, mely a brit márka sikeres képviselője a prémium kompakt szabadidő-autók szegmensében.

A Godot Art Fair idén újabb helyszínt is kapott: a Godot Laborban, a hazai kortárs képzőművészeti élet legújabb színterében, a galéria állandó művészkörének munkáival találkozhatnak a látogatók. A KOL-LABOR című tárlaton szereplő tizenegy fiatal képzőművész a galéria programjaként is megfogalmazott friss, egyedi, kísérletező, érzékeny szemléletmódot képviselik minden műfajban, legyen az festmény, szobor vagy installáció. A tárlatnak otthont adó Godot Labor 400m²-es, négyszintes épületét magas színvonalú alkotások töltik be, így szintről-szintre, teremről-teremre barangolva szippantja magába a látogatót ez a művészeti örvény.

A Godot Art Fairre jegyek online is kaphatók: https://ticket.bygodot.hu/.

Bemutatták a BMW X5 M Competition és a BMW X6 M Competition First Edition különkiadását

A Sports Activity Vehicle és a Sports Activity Coupé szegmensek két nagyteljesítményű sportolójának magabiztos megjelenését harmonikusan összeállított stílusjegyek nyomatékosítják tovább. A különkiadás mindkét modell esetében 250 példányban lát napvilágot.

Az új BMW X5 M Competition (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 12,8 – 13,0 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 291 – 296 gramm / km) és az új BMW X6 M Competition (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 13,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 301 gramm / km) párosát a letaglózó erő, a hódítás iránti vágy és az extravagáns stílus hamisítatlan ötvözete emeli egyedi magasságokba a világ útjain. A duó új mércét állít fel a lélegzetelállító menetteljesítmény terén, és mostantól az exkluzivitás terén is: a First Edition különkiadás típus-specifikus stílusjegyei kivételesen egyedi módon fokozzák tovább a Sports Activity Vehicle (SAV) és Sports Activity Coupé (SAC) szegmensek luxus BMW M modelljeinek vérpezsdítő, jellegzetes karakterét.

Az új BMW X5 M Competition és az új BMW X6 M Competition különkiadása mind a karosszérián, mind pedig az utastérben harmonikusan összeállított stílusjegyekkel kelti életre a nagyteljesítményű ritkaságokat. A kirívó exkluzivitás hangulata a két turbófeltöltővel dolgozó, 460 kW / 625 lóerő maximális teljesítményre képes, magas fordulatszám-tartományig kalibrált V8-as benzinmotorral, az M-specifikus futóművel és az M xDrive intelligens összkerékhajtással felejthetetlen vezetési élményben teljesedik ki. A két újdonság, amelyek egyenként 250 példányban legyártott, limitált darabszámban látnak napvilágot az egyesült államokbeli Spartanburgben, azonnal elérhetővé válnak a bajor prémiumgyártó ügyfelei számára.

A BMW Individual Frozen Dark Silver karosszériafényezési opciót kizárólag a különkiadás számára keverték ki a fényezők, hogy minden korábbinál extrémebb módon helyezzék előtérbe az új BMW X5 M Competition és az új BMW X6 M Competition magával ragadó formanyelvét. A matt fényezés garantálja, hogy az erőtől duzzadó karosszériaívek, a letisztult felületek és a jellegzetes BMW M stílusjegyek egy összetéveszthetetlen egésszé álljanak össze, függetlenül attól, hogy hogyan esik rá a fény. A különkiadás emellett a BMW Individual Frozen Marina Bay Blue karosszériafényezési árnyalatban is megrendelhető. Ez utóbbi szín a gyárilag elérhető speciális BMW fényezések egyike, amely a BMW X5 M Competition, a BMW X6 M Competition, a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 számára is megrendelhető. A speciális BMW fényezések listája időről időre bővül.

A kimagasló minőségű karosszériafényezés elegánsan harmonizál a Jet Black árnyalatú, csillagküllő-dizájnú BMW M könnyűfém keréktárcsákkal, amelyek magasfényű fényezése a különkiadás sajátja. Az elöl 21”, hátul 22” méretű keréktárcsákon eltérő méretű gumiabroncsok feszülnek. A karosszéria sportosságát ugyanakkor szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült, egyedi kiegészítők fokozzák tovább: a különkiadás M Carbon külső visszapillantó-házakkal, az új BMW X6 M Competition esetében pedig M Carbon légterelő szárnnyal is büszkélkedhet. Az M Carbon motortér-borítás ugyancsak a First Edition különkiadás sajátja.

Az utastér páratlan harmóniáját a Silverstone / Midnight Blue exkluzív kéttónusú árnyalatban húzott, BMW Individual teljes Merino bőrkárpitozás és a BMW Individual felületfényezések együttese teremti meg. A BMW M multifunkciós ülések sportosságát fekete Alcantara bélések és Sakhir Orange színű kontraszt-varrás nyomatékosítja. Utóbbi az ajtókárpitokon és a műszerfalon is visszaköszön. És ahogyan a bőrözött műszerfal, úgy az Alcantara BMW Individual tetőkárpit is Midnight Blue árnyalatban pompázik.

A jövőbe mutató, ultrakönnyű szénszál-erősítésű műanyag a különkiadás utasterében is megtalálható, a szénszál-mintázatú dekorcsíkok ráadásul egyedi, piac-specifikus dizájn szerint készülnek. Az ezüstszínű „First Edition 1/250” felirat – amelyet a vékony lakkozás előtt gravíroznak bele a szénszálból készült plakettbe – a különkiadás exkluzivitását hirdeti. A különleges plakettek egyediségét a pohártartó fedelébe gravírozott, hasonló stílusú típusjelzés is hangsúlyozza.

A Toyota újabb környezetbarát megoldást vezet be

A világ legzöldebb autógyártójaként ismert Toyota a jövőben olyan különleges bevonat-rábélyező gépet használ majd, amelynek révén jelentősen mérsékelhető a környezeti terhelés és átalakítható a bevonatképzési eljárás, miután szükségtelenné teszi a galvanizálási eljárást. A japán autógyártó az iparág általanos károsanyagkibocsátásának csökkentése érdekében versenytársai számára is elérhetővé teszi a technológiát.

A Toyota bejelentette, hogy sikerült a világon elsőként kifejlesztenie egy olyan felületkezelési bevonat-rábélyező technológiát, ami egy fémionokat áteresztő polimer membránt (szilárd elektrolit membránt) visz fel a felületekre – méghozzá a bélyegzőhöz hasonlóan kizárólag oda, ahol bevonatot kell képezni.  Ezt a technológiát az elektronikai alkatrészek réz-, nikkel- és más fémrétegekkel történő bevonása során  alkalmazzák. A Toyota egyúttal azt is bejelentette, hogy együttműködésre lép a  Mikado Technos és a Kanematsu nevű cégekkel a fenti technológián alapuló, újfajta bevonatképző gépek gyártására, értékesítésére és elterjesztésére. Ez az új bevonat-rábélyező gép szükségtelenné teszi a galvanizálási eljárást, amikor a bevonatot igénylő alkatrészeket galvánfürdőbe merítik, holott egészen idáig ez volt a legelterjedtebb bevonatképzési eljárás. Ennek köszönhetően drámai mértékben – nagyjából harmincad részére – csökkenthető a keletkező hulladékoldat mennyisége és a  CO₂kibocsátás is, ami jelentősen mérsékli a gyártási folyamat környezeti terhelését és időigényét. 

A Toyota úgy döntött, hogy kereskedelmi forgalomba hozza az új bevonat-rábélyező gépet, ami így szélesebb körben elterjedhet, méghozzá számos ágazatban (vagyis a Toyoták gyártásában részt vevő üzleti partnerek körén kívül is), hogy mindenki kamatoztathassa a technológia környezetvédelmi és egyéb előnyeit. A Toyota a Mikado Technos sajtológép-gyártó rendelkezésére bocsátja az eljárással kapcsolatos szabadalmait és szakértelmét, hogy az a saját technológiáját is integrálva fejlesszen és gyártson bevonat-rábélyező gépeket, amelyeket majd a Kanematsu vállalat hálózata értékesít.

A Toyota elképzelése szerint a következő két-három év során a bevonat-rábélyező gépet bizonyos cégek tesztelik majd. Ezt követően 2023-tól vagy 2024-től kezdve széles körben forgalmazzák a sorozatban gyártott új gépeket az összes felhasználó számára.  

A Toyota a Toyota Environmental Challenge 2050 nevű kezdeményezés keretében hirdette meg a „Gyártás nulla CO₂-kibocsátással” programot, aminek célja, hogy hozzájáruljon egy fenntarthatóan működő társadalom létrehozásához. A Toyota csoport egyesült erővel dolgozik a fenti kihívás teljesítésén – a csoporton belül bevezetve a bevonat-rábélyegző gépek alkalmazását –, illetve fokozatosan mérsékelve a gyártási folyamat során kibocsátott CO₂ mennyiségét. Az újonnan kifejlesztett bevonat-rábélyező gép fejrészének felső felében található egy oldat, a fej csúcsán pedig egy fémionokat áteresztő, szilárd elektrolit membrán; ezt nyomják rá a bevonatot igénylő felületekre. Ez a felépítés lehetővé teszi, hogy a fej csúcsán elhelyezett szilárd elektrolit membrán kizárólag azokkal a felületekkel érintkezzen, amikre bevonatot kell felvinni.  Ha áram folyik a vezetőben, akkor az – egy bélyegzőhez hasonlóan – fémréteget visz fel a membránnal érintkező felületre. A hagyományos galvanizálási eljárás során az alkatrészeket teljesen bemerítik a réz-, nikkel- vagy egyéb fémoldatot tartalmazó galvánfürdőbe, majd áram hatására a fémfilm teljesen bevonja azokat. Több, nagyméretű galvánfürdő szükséges a felületek bevonásához, illetve azokat az eljárás előtt és után is le kell mosni. Emellett nagy mennyiségben kell fémoldatokat is használni, és mivel az egész alkatrész elmerül az oldatban, nagy mennyiségben keletkezik mérgező hulladék is.  A teljes bevonatképzési eljárás – beleértve a levegőbe kerülő mérgező anyagok eltávolításához szükséges berendezést – és a hulladékoldat kezelése is igen költséges. 

Megkezdődött az új Volkswagen Touareg eHybrid és a Touareg R előértékesítése

A Volkswagen tovább folytatja hibrid offenzíváját. Mostantól a Touareg is elérhető két különböző, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid változatban. Mindkét verzió alacsony átlagfogyasztásával és akár 47 kilométeres, elektromos üzemmódban elérhető hatótávolságával tűnik ki. Az elektromos motorral és benzines erőforrással szerelt SUV család első tagja a 280 kW (381 LE) rendszerteljesítményre képes új Touareg eHybrid modell. Ez a változat a legmagasabb szintű utazási kényelemre született és két, Atmosphere és Elegance névre hallgató felszereltségi szinttel érkezik. Németországban a modell induló ára 72 378 euró lesz. Azok, akik a még sportosabb beállításokat és felszereltséget szeretik, dönthetnek a Touareg R modell mellett. 340 kW (462 LE) rendszerteljesítményével ez a modellcsalád és a márka legerősebb képviselője. A Touareg R modell Németországban 84 660 eurótól érhető el.

A két, összekerékhajtású hálózatról tölthető (plug-in) hibrid SUV magas szintű hatékonyságot, a Touareg modellek jól ismert, sokoldalú karakterét és kiemelkedő szériafelszereltséget kínál. Utóbbinak része a 4 zónás automata klímaberendezés, a digitális műszeregységekkel szerelt Innovision Cockpit, a Discover Premium csúcskategóriás navigációs rendszer és a panoráma toló-/billenőtető. A Touareg R szintén a szériafelszereltség részeként kínálja az interaktív IQ.LIGHT LED-Mátrix fényszórókat.

A Touareg eHybrid és a Touareg R WLTP ciklus szerint mért hatótávolsága 47 kilométer, ehhez alacsony fogyasztási adatok társulnak. Köszönhető mindez az elektromos motor és a hathengeres, turbófeltöltős benzinmotor tökéletes együttműködésének. A hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellek tökéletesen illeszkednek az autósok jellemző járműhasználatához. Németországban például a Közlekedési és Digitális Infrastruktúráért Felelős Szövetségi Minisztérium (BMVI) számításai szerint Európa legnépesebb országában az utazások 99 százaléka nem éri el a 100 kilométeres távolságot. Ezekre a távolságokra a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellek teljesen feltöltött akkumulátorral (energia kapacitás: nettó 14,3 kWh, bruttó 17,9 kWh) kiemelkedően alacsony üzemanyag és energiafogyasztásukkal tűnnek ki. A WLTP ciklus alapján a Touareg eHybrid fogyasztása 2,6 l/100 km illetve 24,2 kWh/100 km, míg ezek az értékek a Touareg R esetében 2,7 l/100 km illetve 24,4 kWh/100 km.

Mindkét Touareg modell hálózatról tölthető (plug-in) hajtása a hosszabb utakon is megmutatja a benne rejlő lehetőségeket, hiszen menet közben az akkumulátor folyamatosan töltődik a fékenergia rekuperációjának – vagyis a fékezés során visszatáplált energiának – köszönhetően. Ez az energia elég a Touareg eHybrid és Touareg R modellek számára, hogy újra és újra teljesen lekapcsolják a hathengeres motort lassításkor és a lejtős szakaszokon, így lényegében nulla helyi kibocsátással képesek vitorlázni. Az elektromos erőforrás és a hathengeres motor együttműködését a modellek prediktív hibrid stratégiája teszi tökéletessé. Mindkét Touareg a navigációs rendszer GPS és térképadatait használja ahhoz, hogy a közepesen hosszú és hosszú utazások alkalmával is elérje ezeket a kiemelkedően gazdaságos fogyasztási értékeket. Ezért az SUV modellek integrálják az adott útvonal információit a hibrid vezérlésbe. A Touareg eHybrid és a Touareg R így a két erőforrás kombinált használatával akár 810 kilométeres hatótávolságra is képes. 

Kiemelkedő hatékonyságuk ellenére az új hálózatról tölthető (plug-in) hibrid modellek – híven a Touareg családhoz – továbbra is a komoly igénybevételt jelentő feladatok specialistái maradtak. Mind a Touareg eHybrid, mind pedig a Touareg R esetében a megengedett legnagyobb vontatható tömeg 3,5 tonna, amely kiemelkedően magas egy hibrid modell esetében (tisztán elektromos hajtásnál is elérhető). Ez a sokoldalúság – a vérbeli terepjárótól a luxus kategóriát képviselő túraautóig húzódó teljes spektrumot lefedő, ideiglenesen akár nulla kibocsátású járműként – az új, hálózatról tölthető (plug-in) hibrid Touareg modelleknek egyedülálló helyet biztosít a nagyméretű SUV járművek kínálatában.

A Touareg kategóriájában a világ egyik legmodernebb járműve. A Travel Assist segítségével például ez az első olyan Volkswagen, amely képes a támogatott vezetésre akár 250 km/óra sebességig, a rendszer korlátain belül. A Touareg nem csupán az előtte haladó jármű mozgására reagál, de figyelembe veszi a sebességkorlátozásokat és az út vonalvezetését is (kanyarok, körforgalmak, kereszteződések stb.). Ezen kívül a Touareg az első olyan Volkswagen, amely az új, távirányító funkcióval rendelkező Park Assist rendszernek köszönhetően egy okostelefon alkalmazás révén automatikusan ki illetve beáll egy adott parkoló helyre. Ez egy kifejezetten vonzó tulajdonsága az új Touareg eHybrid és Touareg R modelleknek, hiszen a távirányító funkcióval rendelkező Park Assist nem csupán a hathengeres benzines erőforrással működik együtt, hanem a tisztán elektromos E-MODE esetén is. Ugyanez vonatkozik a már ismerős Trailer Assist funkcióra is, amely az utánfutóval való tolatást teszi lényegesen egyszerűbbé.

A harmadik negyedév európai értékesítési eredménye a Fordnál: rekordszintű SUV-eladások és továbbra is piacvezető hely az európai haszongépjármű piacon

A Ford a 3. negyedévben 299.632 (-4,2%) járművet értékesített  a 20 hagyományos európai piacán*, ami 7,6% piaci részesedést jelent.

A 3. negyedévben továbbra is a Ford az 1. számú európai haszongépjármű-márka, és a vállalat 15,1%-ra növelte piaci részesedését 20 hagyományos európai piacán.

A Ford 94.565 (+3,8%) haszongépjárművet értékesített a negyedévben, ami 1993 óta a legjobb negyedéves eredmény. A haszongépjárművek iránti keresletet a házhoz rendelt árucikkek iránti igény bővülése is érezhetően élénkítette.

A Ford 64.651 darab Transit, Transit Custom és Tourneo Custom modellt értékesített, ami 1993 óta a legjobb negyedéves eredmény, és 10,3 százalékos javulást jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. Az szeptemberben bemutatott 5 tonnás Transit pedig tovább erősíti a Ford áru- és személyszállító flottáját.

A Ford 205.067 (-7,5%) személyautót értékesített a 3. negyedévben, a  Ford SUV modellek értékesítése harmadával, 92.685 darabra nőtt a tavalyi év azonos időszakához képest.

Az új Ford Puma eladásai (42.362 db) a teljes Ford SUV-értékesítés közel felét tették ki. A szeptember végén bemutatott vadonatúj Ford Puma ST az európai piac legelső kompakt SUV-modellje, amelyben elérhetők a Ford Performance teljesítménynövelő technológiái.

A 20 legnagyobb piac az erősödés jeleit mutatta, különösen azokban az országokban, ahol gazdaságélénkítő csomagokat vezettek be.

A személyautók hibrid  változatai népszerűek voltak a 3. negyedévben. 74%-os hibrid mixével a Puma hozta a legjobb mHEV-arányt.

A nyár folyamásn Európában is bemutatkozott a konnektoros hibrid hajtást kínáló, hétüléses, terepen is jól használható, 3 literes Ford Explorer PHEV. A karizmatikus, fényűző kidolgozású és felszereltségű SUV-ból már több mint 1000 darab kelt el Európa-szerte.

“Magyarország a vártnál jobban teljesített a 3. negyedévben, bár a tavalyi eredményt még mindig nem sikerült elérni. A haszongép-járművek piacát erősen felpörgette a házhoz szállítás és az online vásárlás megerősödése. Az új Puma értékesítése túlszárnyalta várakozásainkat, ráadásul a vásárlók 74 százaléka választotta a rendkívül takarékos, mégis erős EcoBoost Hybrid hajtásláncot.”- mondta el Szabó Attila, a Ford Magyarország ügyvezető igazgatója. 

“Magyarország az európai Ford országok között kiemelkedően teljesített, mind az első háromnegyed éves teljesítmény, mind a szeptemberi eladások alapján az előkelő második helyet foglaljuk el a piaci részesedés rangsorban. Itthon 1881 darab személy és haszonjárművet értékesítettünk szeptemberben, ami meghaladta a tavalyi év értékesítési darabszámait. Az első háromnegyedév értékesítési számai alapján ugyancsak a Ford vezeti a személy és kishaszonjármű összesített piacot 12,13 százalékos részesedéssel, és 12773 darabos értékesítéssel amely adat azonban már 20 százalékos visszaesést mutat a tavalyi év hasonló időszakához képest, köszönhetően a második negyedévben a COVID járvány miatt tapasztalt erőteljes piaci visszaesésnek”

“Itthon még mindig a Focus a legkedveltebb személyautó modellünk (1358 db), bár a márciusban bemutatott új Puma eladásai (1305)  már alig maradnak le mögötte.

Haszonjárművek terén a személyszállító Tourneo Custom (2433db), és a nagyobb Transit (1815 db) mellett a Ranger (1539) népszerűsége is töretlen” – mondta el az ügyvezető.

1997 Mercedes-Benz S420 W140: hátsó vezetőoldali vízelvezető korrekciója a CVH Autószerviz és karosszériaműhelyben

Ha karosszériamunka adódik projektautónkon, a 97-es évjáratú Mercedes S420 W140-esen, egyértelműen Hamza Csaba műhelyébe, a CVH Autószerviz és karosszériaműhelybe vezet útunk. Nem véletlen, hiszen nagyjából a Classic Vehicle az a cég, akikre rá merjük bízni a Mercedes esztétikai korrekcióit. Korábban is így tettünk, nem bántuk meg, és a jövőben is így fogunk tenni.

Talán az egyik csomagtérkárpit-kiszerelésnél jött szembe a probléma, miszerint az utasoldali sarok a CD tár alatt közvetlenül enyhén silány állapotnak örvend. Nem az egész vályú, hanem a legmélyebb pontban kialakított vízelvezető dugó, és annak nagyjából 3-4 centis átmérőn belüli környezete a rozsda martaléka lett. Valószínűleg többször megállhatott benne a víz, nem száradt ki, és máris megvan a probléma forrása.

itt meg is jegyezzük, hogy nem árt bizonyos időközönként megvizsgálni ezt a felületet, mindkét oldalon (utasoldalon az akkumulátor alatti rész lehet kritikus, hasonló jelleggel és szempontok alapján.

Tehát konkrétan kirohadt a gumidugó körülötti rész a W140-esen, nem festett túl jól. Főként, hogy a dugó is kipottyant belőle menet közben, akkorára tágult a lyuk a korrózió mentén. Csabát meg is invitáltuk, hogy mérje fel a problémát, annak kihatásait, s megállapította, hogy komolyabb korrekcióra lesz szükség.

Konkrétan vágni kell egy darabka lemezt, kialakítani a 140-es megfelelő sémájára tematika szerint, majd ponthegesztéssel a helyére illeszteni azt. Így is tettünk, elvittük az autót a CVH-ba, és a tapasztalt csapat nekilátott a munkálatoknak.

Miután szabaddá lett téve az út az új lemez felhelyezéséhez, kezdődhetett a legyártás. Kétség kívül ebben igencsak profik Csabáék, hiszen nem ez az első eset, amikor testre szabott alkatrészt kreáltak a Mercihez, de olyan instant könnyedséggel, hogy az állunk leesett. Ez most azonban más kategória volt, miután itt tényleges esztétikai szempontok is szerepet játszottak.

Típusazonos lemezből ki is lett kanyarítva a megfelelő fémlapka, amely a pótlás alapjául szolgált. A lapkát természetesen meg kellett munkálni, pontosan olyanra, mint amilyen az eredetileg kiöntött, helyéről kikanyarított lemez volt. Méretvételezések és sok összehasonlítás után meg is született az azonos méretű végeredmény. S tényleg milliméterre stimmelt minden, egymás mellé rakva a két lemezfelületet.

Még kettő dolog volt hátra: az egyik a vízelvezető lyuk kivágása, a másik pedig a CD tár tartófülének kialakítása. Mindkettő relatíve pillanatok alatt elkészült, itt is az utolsó, apró részletig minden passzolt az eredetivel.

Mindezek után következett a ponthegesztéses felhelyezés. Ez sziszifuszi munka volt, főként, hogy több ízben csiszolgatni, korrigálni kellett a felületeket. S miután a lemez a helyére került, epoxis felületkezeléssel már majd’ a végére is értünk a folyamatnak.

Pár héttel később fejeztük be a procedúrát. A felületkezelés sikeresnek bizonyult, jöhetett a gumidugó végleges behelyezése, annak szigetelése és ragasztása. Miután stabil volt minden, folytatódhatott a korrekció a végső, befejező folyamattal, konkrétan az alvázvédelem felvitelével.

Így minden klappolt, minden a helyére került. Az alvázvédelem felvitele szinte 100 százalékban hasonló lett, mint az eredeti gyári szórásé, persze ott gép ténykedett, és azt a folytonosságot nyilván nehéz kétkezi megoldással kivitelezni. Viszont a CVH Autószerviz és karosszériaműhely munkatársainak még ez sem tudott gondot okozni – nem meglepő módon.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

LEGFRISSEBB

[TESZT] Lexus NX 350h – pontosan ilyen a prémium középkategória

0
A Lexus NX 350h már első pillantásra magára vonja a figyelmet. A markáns, modern frontrész és a masszív orsó alakú hűtőrács a Lexus védjegyévé...

TESZTJEINK