A Hankook gumiabroncsgyártó cég az SK Planettel együtt egy digitális platform kifejlesztésével erősíti meg vezető pozícióját a gumiabroncs-technológiában. A platform célja az útviszonyok elemzése mélytanulás és mesterséges intelligencia segítségével, a közlekedési kockázatok felismerése érdekében. A Hankook tesztvezetési helyszínei, a koreai Geumsanban található G’Track és a finnországi Ivalóban található Technotrac szolgáltatják majd az adatokat a rendszer számára.
A Hankook prémium gumiabroncsgyártó cég együttműködik a világvezető adatfeldolgozó és tesztelő SK Planet vállalattal annak érdekében, hogy egy olyan monitoringrendszert fejlesszenek ki, amely valós időben azonosítja a potenciális közúti veszélyeket. A „Közúti kockázatfelmérő-rendszer” (Road Risk Detection Solution, RRDS) mesterséges intelligenciát és mélytanulás-technológiát használ az elhaladó autók közúti zajának elemzésére, ennek köszönhetően pedig azonosítani tudja a potenciális közúti veszélyeket, mint például az esőzés, havazás, ónos eső, balesetek, vagy egyéb veszélyforrások.. Az adatokat ezután valós időben elküldi különböző közlekedésbiztonsági és közúti karbantartó hatóságoknak. Ezt követően pedig időben el lehet kezdeni az olyan intézkedéseket, mint például a felesleges hó eltávolítása vagy a kátyúk kijavítása.
A mesterséges intelligencia hatékony használatához különböző zajadatok széles skálájára van szükség. A Hankook sokrétű adatokat biztosít a jövőben az SK Planet számára a technológia pontosságának javítása és növelése érdekében. Az adatokat a koreai Geumsanban és a finnországi Ivalóban található tesztpályákon gyűjtik össze. A fejlesztés befejezése után a rendszert várhatóan télen fogják alkalmazni és bevezetni a közúti forgalom megfigyelésében és irányításában. Az SK Planet a tulajdonosa annak a szabadalomnak, amely hangfeldolgozás és a mélytanulás-technológia segítségével lehetővé teszi ezen megoldás alkalmazását.
„A Hankook Tire elsődleges prioritása a biztonság. Az SK Planettel való együttműködésünk egy útkockázat-felderítő rendszer kifejlesztése érdekében ezáltal hozzájárul a biztonságos vezetéshez, amely vállalatunk fő célja. A Hankook Tire digitális átalakulás iránti elköteleződéséhez igazodva ez az együttműködés tovább fogja fejleszteni a gépjárműipart is” – nyilatkozta Klaus Krause Dipl.-Ing., a Hankook európai kutatási és fejlesztési központjának vezetője.
A Hankook vezeti a digitális innovációt a gépjárműiparban, látható eredményeket érve el a technológián alapuló innováció terén. Az SK Planettel közös projekten kívül a vállalat szorosan együttműködik a koreai KAIST (Korean Advanced Institute of Science & Technology) egyetemmel a jövő technológiái, valamint az ipar és az egyetemek közötti partnerségek területén. A két fél az innovatív K+F és a digitális technológiai képességek digitális átalakulás révén történő megerősítésére összpontosít.
A kellemes, stresszmentes vezetési élményhez kifejlesztett Ford Co-Pilot360 vezetéssegítő technológiák az élmezőnybe segítették a Ford Kuga SUV-t az Euro NCAP legelső vezetéssegítő tesztjén.
A Kuga olyan járműveket előzött meg az összesítésében, mint a Tesla Model 3, a Volvo V60 és a Volkswagen Passat, miután a független tesztelők a gyakorlatban is próbára tették technológiáit, amelyek automatikusan tartják a kényelmes követési távolságot, a sáv közepén tartják az autót, és a megengedett sebességhatár szerint állítják be a tempót.
Az Euro NCAP új vezetéstámogatási tesztprogramja azokat a rendszereket értékeli, amelyek részt vesznek az autó irányításában – miközben a döntés továbbra is a vezető kezében marad –, segítséget nyújtva az akadályok észlelésében és a helyzetek kezelésében, hogy a vezetés kényelmesebb és biztonságosabb legyen.
A járműasszisztencia hatékonyságát vizsgáló, két héten át tartó tesztsorozatban a Kuga a Vezető Aktív Részvétele kategóriában több mint kétszer annyi pontot szerzett, mint a Tesla Model 3, és jelentősen túlszárnyalta a Volvo V60 és a Volkswagen Passat teljesítményét a Biztonsági Háttér kategóriában.
“Az autózás szabadságot és függetlenséget ad, ám manapság annyira sűrű a forgalom, hogy a vezetés fárasztó és stresszes feladattá vált. Ezért fejlesztettük ki azokat a technológiákat, amelyek leveszik a teher egy részét a vezető válláról, segítve, hogy jobban koncentrálhassanak az útra” – mondta Stuart Southgate, a Ford Európa biztonsági tervezési részlegének igazgatója. “Sokat dolgoztunk azon, hogy a Kuga rendszerei a lehető legösztönösebb, legtermészetesebb és legkellemesebb vezetési élményt biztosítsák, így az autósok a rendelkezésre álló technológiák minden előnyét kihasználhatják.”
A Kugához megrendelhető, Stop & Go rendszerrel, Sávközép funkcióval és a Sebességkorlátozás Felismeréssel kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC) radarral és kamerával figyeli az autó előtti útszakaszt, automatikusan a forgalom ritmusához igazítva a tempót, sőt sok forgalmi helyzetben az éppen aktuális sebességkorlátozást is figyelembe veszi.
A Kuga nyolcfokozatú automata sebességváltós változatában elérhető Stop & Go funkció segítségével az ACC rendszer az araszoló forgalomban akár állóra is fékezi az autót (amihez a teljes fékerő 50 százalékát is felhasználhatja), majd automatikusan újra elindítja, ha a megállás nem tartott 3 másodpercnél tovább. Az ennél hosszabb egy helyben állás után a vezető a kormánykeréken elhelyezett gombbal aktiválhatja újra a rendszert, vagy úgy, hogy finoman a gázpedálra lép.
A Sebességkorlátozás Felismerés biztosítja, hogy a jármű ne lépje túl a megengedett sebességhatárt, mert figyeli az úttest fölötti kijelzőket és az út szélén elhelyezett jelzőtáblákat, és ezeket összeveti a fedélzeti navigációs rendszer információival.
A Sávközép technológia figyeli az útfelületre felfestett vonalakat, és finom, de érezhető kormányzási nyomatékkal segít a vezetőnek a forgalmi sáv közepén tartani az autót, ha az ACC rendszer működik. A 200 km/órás sebességig aktív technológia fény- és hangjelzéssel figyelmeztet, ha nem érzékeli, hogy a vezető ilyenkor kormánymozdulatot tesz.
“A Ford Kuga ebben az erős mezőnyben is bebizonyította, hogy a ‘Jó’ besorolást egy nagy sorozatban gyártott családi SUV is elérheti,” nyilatkozta Richard Schram, az Euro NCAP műszaki igazgatója. “A Ford lenyűgözött minket első vezetéstámogatási vizsgálatunkon, minden területen kiváló teljesítményt mutatva, és jó egyensúlyt teremtve a Vezető Aktív Részvétele és a Jármű Asszisztencia között, miközben robusztus Biztonsági Hátteret kínál.”
A Kuga több technológiával is segít megelőzni a baleseteket, vagy mérsékelni azok súlyosságát; ilyen például a modellben most megjelent Holttérfigyelő vagy a Kereszteződés funkció, illetve a Aktív Fékezéssel kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer.
A kifinomult technológiák is hozzájárultak ahhoz, hogy a Kuga tavaly maximális, 5 csillagos besorolást kapott az Euro NCAP vizsgálatán.
Az XC40 Recharge az első megvalósult modell a tervezett tisztán elektromos Volvo gépkocsik hosszú sorában. A mai gyártásindítás fontos mérföldkő a Volvo Cars azon célkitűzésének a megvalósítása felé vezető úton, hogy 2025-re 40 százalékkal csökkentse egy autóra vetített szénlábnyomát. A várakozások szerint ugyanekkorra a vállalat globális eladásainak 50 százalékát teszik majd ki a tisztán elektromos járművek, míg a fennmaradó 50 százalékot hibrid modellek adják.
Az ügyfelek komoly érdeklődést mutattak az XC40 Recharge iránt. A típus néhány európai országban már rendelhető, ám az idei naptári évre ütemezett gyártási mennyiség már gazdára talált. Az első autókat idén októberben vehetik át tulajdonosaik. (A magyarországi forgalmazás kezdete a tervek szerint 2021 második felében lesz, pontosabb információkat később fogunk adni.)
A sorozatgyártás beindítását előkészítő fázis előzte meg, amelynek során a genti üzemben előszériás gépkocsik készültek. Az autógyártásban általános, minden típusnál alkalmazott eljárás célja, hogy az üzem optimalizálhassa a gyártási folyamatot, és biztosíthassa a legkiválóbb gyártási minőséget. Az előkészítés során a gyártásban dolgozó érintett munkatársak mindenre kiterjedő oktatásban részesültek az elektromos járművek biztonságos összeszerelésével kapcsolatban.
„Emlékezetes nap a mai a Volvo Cars és a genti üzem összes dolgozója számára” – mondta Javier Varela ipari tevékenységekért és minőségért felelős igazgató. „Modellkínálatunk folyamatos, egyre szélesebb körű villamosításában úttörő szerepet játszik a genti üzem, követendő példaként lépve fel a vállalat egész globális gyártóhálózata számára.”
Az autó annak a rendkívül keresett XC40 szabadidőjárműnek a tisztán elektromos kivitele, amely elsőként nyerte el a Volvo számára a nagy becsben tartott Európai Év Autója (COTY) díjat. Az XC40 Recharge a Geely-csoporttal közösen kifejlesztett, fejlett CMA kompakt, moduláris padlólemezre épül.
Az összkerékhajtású XC40 Recharge maximális hatótávolsága várhatóan meghaladja a 400 kilométert (WLTP norma szerint), a csúcsteljesítmény 408 LE. Az akkumulátor gyorstöltővel mindössze 40 perc alatt 80 százalékos szintre tölthető.
Az Android operációs rendszerre épülő, új infotainment rendszer minden korábbinál teljesebb mértékben testre szabható és ösztönösebben kezelhető, valamint olyan új, beágyazott Google technológiákat és szolgáltatásokat kínál, mint a Google Asszisztens, a Google Térképek vagy a Google Play Áruház. Az XC40 Recharge ezen kívül vezeték nélküli kapcsolaton keresztül képes frissíteni operációs rendszerét és az arra telepített szoftvereket.
Az eredeti XC40 kimagasló biztonsági színvonalából kiindulva a Volvo Cars biztonságtechnikai mérnökei teljes mértékben áttervezték és megerősítették a Recharge elülső szerkezetét, hogy kompenzálják a belső égésű motor hiányát, hogy teljesítsék a Volvo Cars házon belüli, szigorú biztonsági elvárásait, és hogy ugyanolyan magas szintű biztonságot nyújtsanak az utasok számára, mint bármely más Volvóban.
Az akkumulátort a karosszéria közepén kialakított biztonsági cella óvja a sérülésektől. Azzal, hogy az akkumulátor a padlóban kapott helyet, mélyebbre került a jármű tömegközéppontja, így csökkent a borulásveszély.
A modell ötletes, funkcionális belső kialakításának köszönhetően az XC40 rengeteg praktikus tárolóhelyet kínál – például az ajtókban vagy a csomagtartóban. Mivel a Recharge nem rendelkezik belső égésű motorral, az orrban kiegészítő csomagtartót alakíthattak ki, így növelve a modell tárolókapacitását.
Az USA Missouri államából származó Tim Heerboth világ életében pickup-mániás volt. Nemcsak kedveli a kisteherjárműveket, de ért is hozzájuk; a közösségi oldalán található fényképek tanúsága szerint gyakran és szenvedéllyel állít helyre jobb sorsra érdemes platósokat.
Különösen szép példánynak tűnt az az 1977-es gyártású, amerikai pickup, amelyhez a múlt évben jutott hozzá. Amint azonban megkaparta a tetszetős felszínt (azaz gőzborotvával lebontotta a vastag koszréteget a járműről), kiderült, hogy a váz a menthetetlenségig korrodálódott. A hiba orvoslására számtalan lehetőség állt előtte, ő pedig jó érzékkel kiválasztotta közülük az elképzelhető legbonyolultabbat – egyben legizgalmasabbat.
Szert tett egy első generációs Lexus LS 400-as szedánra, pontosabban annak maradványaira. Mivel a roncsból pont az volt használható állapotban (a padlólemez és a hajtáslánc), amire neki leginkább szüksége volt, nem bánta a többit. A terv hajmeresztő volt: a B-oszlop mögött elvágott padlóra ráhegeszti az F-100 kódjelű pickup fülkéjét, majd épít mögé egy váznyúlványt, amibe beköti a Lexus hátsó futóművét.
Barátainak ekkor kellett volna leállítaniuk őt, ám ehelyett még egy lapáttal rátettek: rábeszélték, hogy felejtse el a luxuslimuzin kifinomult hátsó futóművét, és helyette tartsa meg a teherjármű laprugós konstrukcióját. Hogy ehhez nincs elég hely? Tim Heerboth számára ez sem jelentett akadályt: megtervezte a világ talán első nyomórudas, laprugós hibridfelfüggesztését, ami a motorsportban szokásos, kifinomult, helytakarékos geometriát kombinálja rendkívül strapabíró és olcsón megvalósítható rugózó elemmel.
Akárhányszor elcsüggedt Tim, elég volt elővennie a mérőszalagot, és rögtön felderült a képe: valamilyen csoda folytán a Lexus és a Ford fődarabjai egészen pontosan illeszkedtek egymáshoz. Ez történt a motorral és a sebességváltóval, ami úgy illett a számára kijelölt helyre, mintha oda tervezték volna, de az első tengely és a sebességváltó tartóbakja közötti távolság is pontosan megegyezett a két gépkocsin, így jó néhány órányi vágást, hegesztést és szegecselést megtakarított magának.
A másfél évvel ezelőtt útjára indított projekt az ilyen léptékű átalakítások esetében szokásos lassú tempóban hömpölyög a megvalósítás felé. A különleges, elfektetett rugózás a mellékelt videó tanúsága szerint működik, még ha az eredeti, több mint negyven éves rugókat újabb, erősebb darabokra is kellett cserélni.
Miután ezzel végzett, minden figyelmét a hajtáslánc életre keltésére fordítja: hiába működik ugyanis hibátlanul az időközben tömítés- és szíjcserén átesett, 1UZ-FE kódjelű blokk (a Lexus első motorja nem csak felfoghatatlanul finom, halk és rezgésmentes működéséről, hanem elpusztíthatatlanságáról is híres), még meg kell találni a módját, hogy eredeti, kifinomult környezetéből kiragadva is a tőle megszokott tökéletességgel üzemeljen.
A projekt időzítésével kapcsolatban Tim nem bocsátkozik jóslásokba, így nem tehetünk mást, mint hogy hozzá hasonlóan türelmesen, reménykedve várjuk, hogy életre keljen a donorok kódnevének összehegesztése nyomán F-1uz névre keresztelt négykerekű.
Ma a crossoverek jelentik a Peugeot európai modellkínálatának a gerincét: a 2008, a 3008 és az 5008 nemcsak maradéktalanul fedik le a legfontosabb piaci szegmenseket, de a márka arculatának meghatározó elemei is. Ezzel nincs egyedül a világ legrégebben fennálló autómárkája: világszerte hódítanak a személyautók kényelmét és biztonságát a terepjáró sokoldalúságával és alkalmasságával párosító szabadidőjárművek, amelyek néhány évtized alatt emelkedtek az ismeretlenségből a reflektorfénybe.
Nem tudunk olyan autógyártót mondani, aki mostanra ne lovagolta volna meg a divathullámot – annál kevesebben vannak ellenben, akik már akkor sikerrel kombinálták a két, egymásnak ellentmondó műfajt, amikor azt nem a trendek, hanem praktikus megfontolások diktálták. Habár a Peugeot soha nem állította magáról, hogy ő találta volna fel a szabadidőjárművek műfaját, a korai nyolcvanas években mégis egy olyan típussal bővítette palettáját, amely tagadhatatlanul ihletet forrásként szolgált a későbbi újítók számára.
Nem ez volt persze az első alkalom, hogy a Peugeot függetlenedni kívánt a kijelölt utaktól. Noha a XX. század elején elég volt egy kiadós eső ahhoz, hogy szó szerint elmossa a különbséget az országút és a leküzdhetetlen terep között, az autógyártók nem voltak felkészülve a mostoha körülményekre. A Peugeot egy bizonyos Adolphe Kégresse találmányában remélte megtalálni a megoldást: a francia gépész II. Miklós orosz cár udvarában álmodta és valósította meg azt a szövetszalagos lánctalpat, amely „autófeletti” képességekkel ruházott fel bármely átlagos szedánt. A húszas években meg is építették kísérleti járművüket, ám végül letettek a technológia alkalmazásáról, mert az túlságosan nagy kompromisszumot követelt a mindennapi használatban.
A vállalat mérnökei azonban nyitva tartották a szemüket, és a hetvenes években felfigyeltek egy kis francia vállalkozás meglepő újítására. Henry Dangel egy évtizeddel korábban a Mangouste sport- és versenyautó alkotójaként szerzett nevet magának, ám képzett gépész- és villamosmérnökként figyelme egyre inkább az összkerékhajtási rendszerek felé irányult. Dangel olcsó és egyszerű, mégis hatékony – és főleg rugalmasan adaptálható – konstrukciója elnyerte a Peugeot döntéshozóinak a tetszését. A két vállalat együttműködése 1976-ban, az akkor már kiforrott és igen népszerű Peugeot 504 átalakításával vette kezdetét. Ennek kombi változatából készítették el a világ egyik első önhordó karosszériás, emelt hasmagasságú, összkerékhajtású személygépkocsiját – vagyis szabadidőjárművét.
Ha várnak még tíz évet, ma mindenki a Peugeot-t emlegetné a műfaj úttörőjeként, a Dangel-féle 4×4-es kombik (az 504, majd később a Peugeot 505) azonban jócskán megelőzték a korukat, koncepciójuk nem találkozott átütő érdeklődéssel. Így mindössze néhány ezer darab készült az autókból. Ezek kisebb részét motorsport-célokra rendelték meg (a Dangel készítette fel az Afrika- és Párizs-Dakar ralikon induló Peugeot versenyautókat), többségükben a harmadik világbeli francia külképviseletek és egyéb, tudományos és gazdasági érdekeltségek részére szállították (jóval elterjedtebbek voltak ugyanezen modellek összkerékhajtású pickup változatai). Itt arra használták őket, amire valók voltak, így mára kevés példányuk maradt fenn jó állapotban.
Ha várnak még tíz évet, ma mindenki a Peugeot-t emlegetné a műfaj úttörőjeként, a Dangel-féle 4×4-es kombik (az 504, majd később a Peugeot 505) azonban jócskán megelőzték a korukat, koncepciójuk nem találkozott átütő érdeklődéssel. Így mindössze néhány ezer darab készült az autókból. Ezek kisebb részét motorsport-célokra rendelték meg (a Dangel készítette fel az Afrika- és Párizs-Dakar ralikon induló Peugeot versenyautókat), többségükben a harmadik világbeli francia külképviseletek és egyéb, tudományos és gazdasági érdekeltségek részére szállították (jóval elterjedtebbek voltak ugyanezen modellek összkerékhajtású pickup változatai). Itt arra használták őket, amire valók voltak, így mára kevés példányuk maradt fenn jó állapotban.
A történet azonban ezzel nem ért véget – éppen ellenkezőleg. A Dangel kulcsszerepet játszott a 205 T16 rali versenyautó (és közúti homologizációs típusának) megvalósulásában, később pedig a márka haszonjárművei, illetve az azokra épülő családi és életmód-járművek (pl. lakóautók) számára fejlesztett összkerékhajtási rendszereket. Ennek talán legjobb példája a 2009-től gyártott Peugeot Partner 4×4. Szintén Dangel-innováció a Trek 2WD rendszer, amely megőrizte az emelt futómű előnyét, ám összkerékhajtás helyett az elsőkerék-hajtásba integrált, részlegesen önzáró differenciálművel gondoskodott arról, hogy poros, saras úton is célba érhessen az ügyfél.
A történet azonban ezzel nem ért véget – éppen ellenkezőleg. A Dangel kulcsszerepet játszott a 205 T16 rali versenyautó (és közúti homologizációs típusának) megvalósulásában, később pedig a márka haszonjárművei, illetve az azokra épülő családi és életmód-járművek (pl. lakóautók) számára fejlesztett összkerékhajtási rendszereket. Ennek talán legjobb példája a 2009-től gyártott Peugeot Partner 4×4. Szintén Dangel-innováció a Trek 2WD rendszer, amely megőrizte az emelt futómű előnyét, ám összkerékhajtás helyett az elsőkerék-hajtásba integrált, részlegesen önzáró differenciálművel gondoskodott arról, hogy poros, saras úton is célba érhessen az ügyfél.
Az 504-es idején még szokatlan, emelt hasú kombi gondolata az ezredforduló környékén már magától értetődő volt Európában; a Peugeot pedig a legkisebb méretosztályban kamatoztatta ezen a téren szerzett, komoly tapasztalatát. A korai 1998-es tanulmányautó nyomán a 2000-es évek derekán megépült az emelt hasú Peugeot 206 Escapade kombi, majd néhány évvel később érkezett a hasonló szerepet betöltő 207 SW Outdoor. Létezett még Cross 207 és 307 Cross is, ám ezeket csak Kínában forgalmazták. Ekkor azonban már világszerte tombolt a szabadidőjármű-láz, a Peugeot pedig sikeres kooperációkkal – a Peugeot 4007 és 4008 típusokkal – készítette elő saját fejlesztésű modelljeinek érkezését.
Így érkeztünk el a 2008, a 3008 és az 5008 által fémjelzett jelenbe. A kiváló helykihasználású buszlimuzinok génjeit is magukban hordozó kompakt és középkategóriás modellek, valamint a második generációjában járó városi crossover ismét úttörő szerepet vállalt az autóiparban. Részlegesen és teljesen villamosított hajtásláncaikkal az első között teremtik meg a környezetbarát, felelősségteljes szabadidőjárművek műfaját, amivel hosszú távon biztosíthatják ennek a praktikus és divatos kategóriának a fennmaradását.
Kötelező gyakorlat
A francia hadsereg a hatvanas évek végén úgy döntött, lecseréli több ezer könnyű terepjáróból álló járműparkját. A Peugeot kiváló benzin- és dízelüzemű hajtásláncai megfeleltek a katonai specifikációknak, ám a vállalat ekkor még nem rendelkezett 4×4-es kompetenciával, ezért a Daimlerrel közösen fogtak fejlesztésbe. Így született meg a Peugeot P4, a Mercedes G-osztály karosszériáját és futóművét a Peugeot erőforrásaival és sebességváltóival társító modell, amelyből elvileg civil változat is készült, azonban korlátozott közúti alkalmassága miatt nem mutatkozott rá érdemi kereslet.
A Ford Magyarország ma mutatott be a social média csatornáin egy interaktív filmsorozatot, amelyben a nézők maguk is részt vehetnek egy izgalmas küldetésen a Puma ST-vel, miközben megpróbálják megakadályozni, hogy rossz kezekbe kerüljenek a vállalat új izomautójának titkai.
A Next Level című sorozatban valós és virtuális környezetben folyik a hajsza a vadonatúj Ford Puma ST titkainak megszerzéséért – és ezen keresztül az ST márka értékeiért, amelyek már irigylésre méltó hírnevet szereztek.
“A vadonatúj Puma ST fontos és izgalmas fejezetet nyit ST-modelljeink történetében, és egy interaktív filmsorozat tökéletes eszköz arra, hogy bemutassuk vásárlóinknak, mitől olyan különleges ez az autó” – nyilatkozta Szabó Attila, a Ford Magyarország ügyvezetője.
A kifejezetten közösségi média-platformokra tervezett Next Level több részből áll, hogy a nézők egy sor különleges történetet ismerhessenek meg és élhessenek át. A nagy sebességű üldözések helyszínei a valós helyek feltuningolt változatai (többek közt London vagy az angliai Millbrook tesztpálya), amelyek álomszerűen keverednek a futurista virtuális környezetekkel.
A Ford úgy forgatta le a filmeket, hogy közben betartotta a koronavírus-járvánnyal kapcsolatos előírásokat, és ez a filmes ötlet most azt is lehetővé teszi, hogy az izomautók rajongói személyes érintkezés nélkül is széles körben átélhessék, milyen élményt tartogat számukra az autó. A történet középpontjában a Puma ST áll, amelynek MegaBox tárolórekesze egy értékes titkot rejt.
A Puma ST volánja mögött a neves kaszkadőr és precíziós pilóta, Lucy Jayne Murraydiktálja a tempót, akit láthattunk már a Marvel új Black Widow című filmjében is, és aki korábban olyan produkciókban szerepelt a hollywoodi színésznők autós kaszkadőreként, mint a Csodanő vagy a Tomb Raider.
“A Fordnak hihetetlenül gazdag hagyományai vannak az izomautók világában, így a Puma ST vezetése is igazi élvezet volt – különösen a kanyarokban, ahol úgy állt rá az ívekre, mintha sínen futna” – mesélte Murray. “A dinamikusabb szakaszokon forgatva megtapasztalhattam, mit tud ez az autó, és mondhatom, minden egyes manővert tökéletesen végre lehetett hajtani vele!”
A Next Level filmzenéjét egy olasz elektronikus-zenei producer, Stereocalypse szerezte. A ’80-as évek hangzás- és képvilágának ihletével Stereocalypse jellegzetes stílust teremtett az underground tánczenében, közösen alkotva olyan európai DJ-kkel és lemezkiadókkal, mint a berlini Innervisions és a francia szuper-producer Agoria.
A Puma ST a Ford Európa első nagy teljesítményű SUV-modellje, amely 200 lóerejével 6,7 másodperc alatt gyorsul álló helyből 100 km/órás tempóra. Az autóban a szegmens első mechanikus, részlegesen önzáró differenciálműve működik, és az autó sokoldalúságát az Eco üzemmódtól egészen a Versenypálya beállításig terjedő, választható üzemmódok biztosítják. Az új modell első példányait még a 2020-s év vége előtt átvehetik a vásárlók.
A film készítői minden jelenetet zárt pályán, ellenőrzött körülmények közt, profi autós kaszkadőrök közreműködésével vettek fel, ezért valós körülmények között senki ne próbálja meg ezeket megismételni.
A Ford ma bejelentette, hogy november végétől Magyarországon is bevezeti a Transit új, 5 tonnás változatát, amit dobozos áruszállító vagy fülkés alváz kivitelben rendelhetnek meg a vásárlók.
Az eddigi legkeményebb Transitban jelentős szerkezeti erősítések biztosítják a komoly teherbírást, ám a Ford arra is ügyelt, hogy az autó továbbra is ugyanolyan strapabíró, kifinomult és személyautósan vezethető legyen, mint eddig.
Az 5 tonnás Transitnak köszönhetően a Ford vonzó ajánlattal jelenik meg a magyar áruszállító-piac magasabb össztömegű szegmensében, tovább erősítve ezzel a márka vezető pozícióját a haszongépjárművek értékesítési listáján. Az eddigi legnagyobb kapacitású Transitnál 300 kilogrammal többet tudó új változat különösen vonzó lesz majd azon vásárlók számára, akik megfelelő donor-járművet keresnek, hogy például mentőautót, rendőrségi járművet, illetve 19 vagy több üléses kisbuszt építsenek az alapjaira.
“Tisztában vagyunk vele, hogy a vállalkozások termelékenysége szempontjából mennyire fontos a hasznos teherbírás; ezért is készítettük el a Transit eddigi legtöbbet tudó, legmagasabb tömegbesorolású változatát,” mondta Bagyó Dávid, a Ford Magyarország haszongépjármű igazgatója. “Beszélgettünk átépítő partnereinkkel és ügyfeleikkel, akiknek üzletéhez kell ez az extra kapacitás – legyen szó akár billenőplatós felépítményről, akár mentőautóról vagy komolyabb méretű kisbuszról. Strapabíró szerkezete és rugalmas alakíthatósága miatt az 5 tonnás Transit ideális választás, bármire is szeretnék használni.”
Minden feladatra
Az 5 tonnás haszongépjárművek vásárlói számára gyakran döntő fontosságú szempont, hogy az autó mennyire könnyen építhető át egy-egy adott tevékenységhez. Éppen ezért a Ford számos kivitelben gyártja az 5 tonnás, fülkés alvázas variánst: a kínálatban háromféle tengelytávolság és négyféle alvázhossz szerepel, nem beszélve a szimpla- és dupla kabinról, amelyben a vezetővel együtt akár heten is utazhatnak. A fülkés alvázas kivitel legnagyobb hasznos teherbírása 2886 kg1, ami a gyári platós kialakítás esetén 2558 kg1.
A Transit fülkés alváz ideális alapul szolgál a nyitott felépítményekhez, például a billenőplatós, az emelőkosaras vagy a járműszállító tréler átépítésekhez. A magasabb össztömeg-besorolás és az opcionális 10 fokozatú automata sebességváltó révén az 5 tonnás Transit kiváló donor lehet a dobozos felépítményű mentőautókhoz és rendőrségi járművekhez. A fülkés alváz változatból emellett számos más speciális jármű is építhető (például sok férőhelyes, kerekesszékes utasokat szállító buszok), ahol külön előnyt jelent, hogy a nagyobb hasznos teherbírás és a magasabb tengelyterhelés mérsékli a jármű túlterhelésének veszélyét.
Az 5 tonnás Transit a népszerű L4 magasított tetős “Jumbo” dobozos áruszállító változatban is kapható lesz, 2383 kg hasznos teherbírással1, 15,1 köbméteres rakodótérrel és olyan alapterületű raktérpadlóval, amelyen öt darab Euro raklap is elfér. A felépítmény megerősített oldalfalai biztonságosan megtámasztják a nehezebb rakományt; a hátsó lökhárítóban beépített fellépő, a sík padlóban pedig rögzítőpontok találhatók; a 4217 mm-es padlóhossz megkönnyíti a szabványos hosszúságú tárgyak (pl. csövek vagy panelek) elhelyezését. A dobozos áruszállító változat kiválóan alkalmas az olyan, komolyabb átalakítást igénylő átépítésekhez is, mint a rendőrségi jármű, a betegszállító vagy az építőipari kiszolgáló járművek.
Az egyedi mérnöki megoldásokat igénylő átépítésekhez rendelkezésre áll a Ford Minősített Jármű Átalakító (QVM) hálózata, amely immár 165 partnert számlál 13 országban. Minden QVM-partner a Ford-garanciának megfelelő minőségben dolgozik, hogy a megrendelők értékálló terméket kapjanak.
Az átépítésekben a Speciális Járműtervező csapat is segít; a Ford mérnökei személyesen és távmunkával is részt tudnak venni az egyedi járművek megtervezésében és karbantartásában, maximalizálva ezzel az üzemidőt, és csökkentve az üzemeltetők leterheltségét.
Megerősített szerkezet a nagy terheléshez
Mindegyik 5 tonnás Transit-változatban hátsókerékhajtás biztosítja az optimális tapadást teljes terhelés mellett, és az autókat a Ford HDT hajtásláncával szerelik fel, amely nemcsak tartós és erős, hanem takarékos is. A 170 lóerős, 2,0 literes EcoBlue dízelmotor 390 Nm forgatónyomatéka a nehéz rakományt is magabiztosan mozgatja, és az erőforráshoz simán kapcsoló, hatfokozatú váltómű csatlakozik, de opcióként megrendelhető a Ford 10 fokozatú automata sebességváltója is.
A 10 fokozatú egység sok áttételének köszönhetően az EcoBlue motor folyamatosan a legjobb hatékonysággal működhet, élénken reagálva a gázpedál lenyomására. Valós idejű váltásütemező algoritmusok segítenek abban, hogy a váltó a megfelelő időben mindig a megfelelő fokozatot kapcsolja, így az erőforrás minden helyzetben optimális üzemanyag-fogyasztással, erőlködés nélkül működik.
Az 5 tonnás Transit nagyobb teherbírásához meg kellett erősíteni a szerkezeteket, ugyanakkor arról is gondoskodni kellett, hogy ezek továbbra is könnyen karbantarthatók legyenek. A futómű erősebb kerékagyakat és keréktárcsákat kapott, a hátsó gumiabroncsok szélesebbek lettek (205 mm), és a hátsó kerekeket masszívabb fékek lassítják. A dobozos kivitel felépítményét megerősítették, hogy megfeleljen a nehezebb rakomány jelentette plusz terhelésnek.
Mindemellett az 5 tonnás Transitban jelenik meg először az európai piacon a megerősített, 3500 kilogrammal terhelhető hátsó tengely, ami az észak-amerikai Transitokban már bebizonyította robusztusságát és megbízhatóságát. A 10 fokozatú automata sebességváltóval szerelt kivitelek egy új, 2100 kilogramm terhelhetőségű első tengelyt is kaphatnak, ami további 225 kilogrammos hasznos teherbírást biztosít a standard változathoz képest.
Könnyű vezetni és karbantartani
Az új 5 tonnás Transitban számos olyan konnektivitási és vezetéssegítő technológia működik, amelyeket a Ford 2019-ben vezetett be a Transit-család kínálatában.
Emellett az autósok rendelkezésére áll a legfrissebb SYNC 3 kommunikációs és szórakoztató rendszer és az új, kifejezetten az átalakított járművekhez kínált Átépítés Interfész Modul is. Ez az optimális biztonság és termelékenység érdekében összekapcsolja az utólag beépített elemeket a fedélzeti járműinformációs rendszerrel, vagyis például csak akkor engedélyezi a billenőplató használatát, ha a jármű áll, és a kéziféket behúzták.
A Ford innovatív konnektivitási megoldásai értékes segítséget jelentenek az üzemeltetők számára a karbantartás megtervezésére és a járműbiztonság ellenőrzésére, ezzel is javítva a járművek rendelkezésre állását. Az alapáras FordPass Connect4 modem vezeték nélküli szoftverfrissítéseket kínál, csökkentve a szervizlátogatások számát, és olyan fontos információkat szolgáltatva a FordPass Pro alkalmazáson5 keresztül, mint a jármű pillanatnyi tartózkodási helye, a motorolaj élettartama vagy az abroncsnyomás. A nagyobb flották számára a FordPass Connect már gyári szintű jármű adatokat is biztosít a Ford Telematika révén, még hatékonyabbá téve ezzel a flotta kezelését és optimalizálását.
A Toyota Gazoo Racing méltó optikai kiegészítőket fejlesztett a világ legtüzesebb kisautójához: a tuningcsomag még emlékezetesebbé teszi a Toyota GR Yaris eleve vérszomjas megjelenését.
A Toyota szeptember 4-én megkezdte a GR Yaris városi sportautó forgalmazását Japánban, nem is akárhogyan: a piaci premier tiszteletére rendezett ünnepélyen maga Akio Toyoda cégelnök ült be a mérges kisautó volánja mögé, és mutatta azt be a lelkes közönségnek.
Ezen a rendezvényen nem vehetett ugyan részt minden érdeklődő, ám alighanem vigasztalja őket a Gazoo Racing bejelentése: a GR Yaris forgalmazásával egy időben megkezdték ugyanis a típushoz kidolgozott, hivatalos gyári optikai tuningcsomag forgalmazását.
Az elkövetkező hetekben minden bizonnyal egymás után mutatják be a Toyotára szakosodott tuningműhelyek a maguk GR Yaris-átiratát. Többségük várhatóan jóval extrémebb hangot üt majd meg, mint a Gazoo Racing, amely a márka hivatalos sportosztályaként inkább a versenyhangulat és a mindennapi használati érték közötti teljes harmóniára törekedve tervezte meg saját kiegészítőit.
Az alapvető csomag mindössze három elemből áll: az első légterelőt, az oldalsó kötényeket és a hátsó lökhárítóba integrált légterelő elemet fényes fekete színben hozzák forgalomba, így megjelenésében a rendelhető összes karosszériaszínnel harmonizál, azaz fényezés nélkül, gyorsan és egyszerűen felszerelhető.
A motorsportban használatos összes aerodinamikai elemet felhasználva megalkotott első kötény jó pár millimétert hozzátesz a karosszéria teljes hosszához. A lökhárító sarkában elhelyezett apró szárnyacskák arról tanúskodnak, hogy az alkatrész valóban javítja az autó áramlástani teljesítményét; a versenyautós hangulatot az első kerékív belépő éléhez illesztett toldat teszi teljessé.
A küszöbtoldat vizuálisan összeköti az autó két végpontját, feszesebbé téve a megjelenését, egyben mélyebbre ültetve optikai tömegközéppontját. A küszöb folytatásában rajzolták meg a hátsó lökhárítóba integrált légterelő idomot; a diffúzor körül végigfutó perem legalább annyit hozzá tesz az autó megjelenéséhez, mint a gyári szimpla kipufogóvégek helyére szerelt dupla végcsövek.
Utóbbiak ráadásul ércesebb hangon is szólnak, hála a csomaghoz kínált, speciális hangtompítónak. (Ez a sportkipufogó-rendszer egyébként a kizárólag Japánban forgalmazott GR Yaris RS típushoz is társítható, amely megjelenésében ugyanolyan harcias, mint a sportos csúcsmodell, de hajtáslánca jóval egyszerűbb: a 125 lóerős, 1.5 literes benzinmotorhoz CVT sebességváltó csatlakozik.)
A Gazoo Racing többlépcsős tuningprogramjának belépő szintjét képviselő GR Parts programban elérhető, kereskedő által felszerelhető idomok mellett további kiegészítők is rendelhetők a GR Yarishoz. A karosszéria oldalfalán végigfutó, az első és hátsó lámpatesteket összekötő, a Gazoo Racing tradicionális piros-fekete-fehér színeiben játszó versenysávozástól a műszerfalra és ajtópanelekre illeszthető karbon betétekig tart a lista – utóbbi mintázata a szintén külön rendelhető rendszámtábla kereten és a kilincsüreg védőfóliákon is megjelenik.
A Toyota GR Yaris a Toyota WRC (rali-világbajnokság) versenyautójának homologizációs típusa. 1.6 literes, háromhengeres turbómotorjának legnagyobb teljesítménye 261 lóerő, amelyet kézi sebességváltó közbeiktatásával speciális, programozottan változtatható nyomatékelosztású összkerékhajtási rendszer visz át az aszfaltra, murvára.
A modell külön versenycsomaggal tehető még élesebbé: ez öntött helyett kovácsolt könnyűfém keréktárcsákat, még feszesebb hangolású futóművet, valamint első és hátsó részlegesen önzáró differenciálművet tartalmaz. Az autó saját tömege mindössze 1280 kilogramm, álló helyzetből 5,2 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ra, végsebessége 230 km/h.
A Maserati a Bridgestone-t választotta exkluzív gumiabroncs-beszállítójának az új, MC20 típusú szuperautójának fejlesztéséhez. A két iparági kulcsszereplő közötti együttműködés áttörést jelent mindkét márka számára. Az egyedi fejlesztésű Bridgestone Potenza abroncsok javítják a jármű irányíthatóságát és menetdinamikáját, és maximalizálják teljesítményét.
Az MC20 képviseli a Maserati legkorszerűbb műszaki és mérnöki megoldásait, és korábbi modelljeihez képest generációs váltást jelent a teljesítményben. A modell tervezésekor a Maserati kivételes teljesítményre képes prémium sportabroncsokat kívánt használni, amihez a tökéletes megoldást a Bridgestone kifejezetten erre az autótípusra tervezett Potenza gumiabroncsai jelentették.
Az abroncstípus jelentős szerepet játszik az MC20 kiemelkedő teljesítményének további fokozásában. Az abroncs aszimmetrikus futófelület-kialakításának köszönhetően nagymértékben javult a kormányzási reakció és a kanyarstabilitás, az újonnan kifejlesztett futófelület-keverék pedig fokozza a tapadást, illetve a belső futófelület-szerkezetnek köszönhetően a kanyarban egyenletesen oszlik el a nyomás. Ezek a fejlesztések együttesen járulnak hozzá egy olyan gumiabroncshoz, amely az irányítás, a sebesség és a stabilitás optimális keverékét biztosítják az autógyártó számára.
A két fél közötti hosszú távú partnerség gyökerei a motorsportversenyből eredeztethetők. A Bridgestone Potenza abroncsai a hosszú távú Forma-1-es versenyzésből fakadó tapasztalatokra épülnek, míg a Maserati az MC20 piacra dobásával visszatér a cég versenygyökereihez.
Az autóipar mindkét kulcsszereplője számára kiemelten fontos az innovatív, fenntartható technológiák alkalmazása. Mindkét termék kifejlesztéséhez és teszteléséhez mindkét vállalat saját kutatás-fejlesztési központokat, illetve úttörő virtuális fejlesztési technológiát használt. A Bridgestone virtuális gumiabroncs-modellezési technológiája révén csökkenteni tudta a fejlesztési folyamat időtartamát és a termék piacra kerülési idejét, emellett kevesebb erőforrást használt fel, csökkentve a projekt ökológiai lábnyomát. A hatékony folyamatoknak köszönhetően az MC20 kialakítása körülbelül 24 hónapig tartott, és hamarosan érkezik az elektromos változata is.
Steven De Bock, a Bridgestone másodlagos piac és gyári szerelések személyabroncs üzletágának alelnöke elmondta: „Ezeket az egyedi tervezésű, Európában kifejlesztett, tesztelt és gyártott Potenza abroncsokat a Maserati magas igényeinek kielégítésére terveztük. A Maseratival való újbóli együttműködés eredményeként egy olyan egyedileg tervezett Potenza gumiabroncsot fejlesztettünk ki, amely lehetővé teszi a Maserati MC20-nak, hogy a teljesítménye, irányíthatósága és sport képességei maximumát nyújtsa.”
„Az MC20 projekt a Bridgestone és a Maserati úttörő kapcsolatának legújabb fejezete. Mindkét vállalatban ugyanúgy megvan a szenvedély az innováció és a kiválóság iránt, miközben kiemelkedő eredményeket nyújtó prémium termékeket szeretnénk kínálni ügyfeleink számára. Mind az Olaszországban tervezett új Maserati MC20, mind a egyedi Bridgestone Potenza abroncsok tökéletesen megfelelnek egymásnak. A Bridgestone olyan sportabroncsot fejlesztett ki, amely képes támogatni és fokozni az MC20 hihetetlen teljesítményét” – mondta Federico Landini, a Maserati sportautókért felelős igazgatója.
Az új BMW 4-es sorozat egyik meghatározó jellemzője a magával ragadó sportosság, amely mostantól nyitott tetős karosszériaváltozatban is átélhető. Összetéveszthetetlen formanyelvével, vadonatúj vászontető-konstrukciójával, széles motorpalettájával, fejlett futómű-technológiájával, típus-specifikus karosszériamerevítő megoldásaival és innovatív felszereltségi tételeivel az új BMW 4-es Cabrio a márkára jellemző vezetési élmény rendkívül exkluzív formáját váltja valóra. A nyitott tetős négyüléses az új BMW 4-es Coupé által megkezdett úton halad tovább, elődmodelljéhez képest jelentősen extrémebb kisugárzással. Formanyelve, karakterisztikája és abszolút menetdinamikai adottságai minden korábbinál jobban megkülönböztetik az új BMW 3-as limuzintól, amely az új BMW 4-es sorozat műszaki alapjául szolgált.
A sportos vezetési élmény és a nyitott tetős utazás egyedülálló kombinációját kínáló, új BMW 4-es Cabrio a BMW 3-as sorozat harmincöt esztendővel ezelőtt bemutatott első kabriója által megkezdett hagyományt folytatja tovább. A BMW M440i xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,9 – 7,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 159 – 169 gramm / km) a hatodik nemzedék csúcsmodelljeként érkezik meg az utakra. A 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres benzinmotor mellett két négyhengeres benzinmotor és egy négyhengeres dízelmotor is elérhetővé válik 2021 márciusától az új BMW 4-es Cabrio motorházteteje alá. 2021 második felében a portfólió két soros hathengeres dízelmotorral bővül. Az új BMW 4-es Cabrio a bajor prémiumgyártó dingolfingi gyárában lát napvilágot.
Formanyelv: összetéveszthetetlen, sportos és elegáns
Dinamikusan elnyújtott karosszériaarányaival az új BMW 4-es Cabrio egyértelműen kinyilatkoztatja kategóriaetalon sportosságát és az exkluzív vezetési élményre tervezett, nyitott tetős négyüléses stílusos eleganciáját. Az alacsonyan húzott vonalvezetés erőteljes módon helyezi előtérbe a márka új formanyelvét, megőrizve a prémium középkategória BMW kabrióira jellemző egyediséget.
Az újdonság egyszerre elegáns és magabiztos kiállása a megnövelt külső méreteknek is köszönhető. A 128 milliméterrel 4 768 milliméterre növelt hosszhoz 27 milliméterrel 1 852 milliméterre növelt szélesség társul, amely 41 milliméterrel hosszabb, immár 2 851 milliméter tengelytávolságot kínál. Zárt tetővel a modell magassága 1 384 milliméter. Az új BMW 4-es Cabrio sportos vezethetőségét és erőteljes kiállását az elöl 28 milliméterrel, hátul pedig 18 milliméterrel kiszélesített nyomtávok fokozzák.
Az egyedi karosszériaarányok mellett a frontrész az, amely első ránézésre kifejezi az új BMW 4-es Cabrio összetéveszthetetlen karakterét és egyértelműen megkülönbözteti a BMW 3-as limuzintól. A leginkább hangsúlyos elem itt a nagyméretű, függőlegesen elnyújtott hűtőrács-pár, amely – akárcsak az új BMW 4-es Coupé esetében – büszkén pózol a modell frontrészének közepén. A hűtőrácsot – amelyet alapfelszereltségként hálómotívummal rajzoltak meg a tervezők – sportos légbeömlő nyílások övezik, a lemezek mögött dolgozó erőforrás nagy mennyiségű hűtőlevegő-igényét hangsúlyozva.
Az új BMW 4-es Cabrio keskeny fényszórói mélyen hátranyúlnak az első kerékjárati ívekbe. A bajor prémiumgyártó alapfelszereltségként full LED-technológiás első fényszórókat kínál a modellhez, az opcionális extrafelszereltség részeként azonban a BMW Laserlight lézerfény-technológiával dolgozó, LED-technológiás adaptív első fényszórók is megrendelhetők. Utóbbi technológia adaptív kanyarkövető fényszórót is kínál, a nagyvárosokban és autópályákon pedig egyaránt optimalizált úttest-megvilágítási tartományt garantál. 60 km/órás sebesség fölött a BMW Laserlight lézerfény-technológia akár 550 méterre is képes elvilágítani, miközben dinamikusan követi az útvonal ívét.
Elegáns jármű-sziluett, határozott tetőív és megnyerő hátsó kialakítás
Az új BMW 4-es Cabrio hosszan elnyújtott, elegáns jármű-sziluettje oldalnézetből alacsonyan fekvő sportautó benyomását kelti, amely dinamikus kiállást sugall, mialatt az erőtől duzzadó karosszériafelületek a modell atletikus vonásait nyomatékosítják. A jelentősen hátratolt üléssor főként lenyitott tetővel válik szembetűnővé, új szintre emelve a kabrió BMW modellek által fémjelzett vezetés élményét – a napsugarak simogatását és a kellemes szellő érintését. Zárt állapotban a vászontető kecsesen öleli körbe az utascellát.
A hátsó kerékjárati ívek precíz vonalvezetése és háromdimenziós formanyelve olyan masszív vállrészt eredményez, amelynek köszönhetően az új BMW 4-es Cabrio – főként nyitott tetővel – magabiztos, ereje teljében lévő, határozott megjelenést garantál. Ezt a benyomást erősítik a keskeny hátsó lámpák is, amelyek mélyen előrenyúlnak a kerékjárati ívekbe. A stílusosan sötétített burák mögött a fényforrások a BMW modelljeire jellemző, „L” alakú fénydizájnt formálják meg.
Panelekből álló, vadonatúj vászontető: kényelmes, elegáns és könnyű
Az új BMW 4-es Cabrio innovatív, panelekből álló vászonteteje az összecsukható keménytetők erősségét és a szövetborítású tetők letisztultságát egyesíti. A vászonborítás alatt a tető nagyméretű panelekből áll össze, az utolsó elemként süllyesztett hátsó ablakkal. A paneleket alapfelszereltségként fekete, az opcionális extrafelszereltség részeként pedig Antracit árnyalatú vászon borítja. A hagyományos vászontetőkhöz képest a panelekből álló vászontető magasan jobb zaj- és hővédő tulajdonságokkal bír, miközben 40 százalékkal könnyebb, mint a BMW 4-es Cabrio közvetlen elődmodelljének összecsukható keményteteje.
A tetőt egy elektromos motor működteti, amely gombnyomásra 18 másodperc alatt képes lenyitni vagy bezárni a szerkezetet, még akár 50 km/órás utazósebességnél is. Zárt tetővel a modell csomagterének térfogata 300 literről 385 literre bővült.
Utastér: négy ülés, prémium hangulat és sportos elegancia
A sportosság és az elegancia kettőse, amely átjárja az új BMW 4-es Cabrio modellt, az utastérben is visszaköszön. A vezetőre összpontosító műszerfal-kialakítást még tovább fokozza a digitális műszeregység és a központi kijelző nagyméretű harmóniája, a járművezérlő panelek tökéletes ergonómiai elrendezése pedig a vezetés élményére tervezett autó karakterét erősíti – ahogyan az alapfelszereltségként kínált első sportülések automatikusan előrenyúló és visszahúzódó biztonságiöv-fészkekkel, Vernasca bőrkárpittal, ülésfűtéssel és bőrözött sportkormánnyal. A hátsó üléseket egyedi kialakítás szerint formálták meg a tervezők.
A magasra emelt középkonzol harmonikus egységként fogja össze a műszerfal, az ajtókárpitok és a hátsó oldalelemek körülölelő kiképzését, amelyet a vállrész magasságában húzódó övvonal még tovább erősít – kiváltképp nyitott tetővel.
Négy- és hathengeres erőforrások BMW TwinPower Turbo technológiával és mild-hibrid technológiával az intenzívebb menetdinamika és a magasabb fokú hatékonyság érdekében
Az új BMW M440i xDrive Cabrio modellt és az új BMW 4-es Cabrio dízelmotorral szerelt modellváltozatait erőteljes, 48 Volt kapacitású indítógenerátorral és kiegészítő akkumulátorral dolgozó mild-hibrid technológiával vértezték fel a mérnökök, hogy még tovább fokozzák az újdonságok menetdinamikáját és hatékonyságát. A technológia a fékezéskor felszabaduló energiát a kiegészítő akkumulátorban tárolja el, hogy arról működtesse a fedélzeti elektromos rendszereket, intenzív gyorsulások közben 8 kW / 11 lóerő átmeneti teljesítmény-többlettel támogassa a belsőégésű erőforrást, részterhelés esetén pedig csökkentse a motor károsanyag-kibocsátását.
A csúcsmodellként érkező BMW M440i xDrive Cabrio 275 kW / 374 lóerő maximális teljesítményre képes soros hathengeres benzinmotorja mellett az új BMW 4-es Cabrio motorpalettáján két négyhengeres benzinmotor is megtalálható lesz. Az új BMW 420i Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,7 – 6,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 131 – 140 gramm / km) 135 kW / 184 lóerő, míg az új BMW 430i Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,0 – 6,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 138 – 147 gramm / km) 190 kW / 258 lóerő maximális teljesítménnyel váltja valóra a vezetés élményét. Az új BMW 420d Cabrio modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,2 – 4,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 111 – 119 gramm / km) egy 140 kW / 190 lóerő maximális teljesítményre képes, négyhengeres dízelmotor dolgozik. Utóbbi, ahogyan az új BMW 430d Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 147 gramm / km; az adatokat a WLTP tesztciklus mérései szerint számolták ki) meghajtásáról gondoskodó, soros hathengeres dízelmotor is, kétlépcsős turbófeltöltéssel dolgozó BMW TwinPower Turbo technológiával büszkélkedhet. Az új BMW M440d xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,3 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 165 gramm / km; az adatokat a WLTP tesztciklus mérései szerint számolták ki) motorházteteje alatt ugyancsak két eltérő méretű turbófeltöltő dolgozik, amelyek rendkívül gyors rendszerreakciókat garantálnak. Mindegyik modell maradéktalanul teljesíti az Euro 6d emissziós szabvány előírásait.
Nyolcfokozatú Steptronic automataváltó alapfelszereltségként, az opcionális extrafelszereltség részeként kormány mögötti váltófülekkel és új Sprint funkcióval
Ez az első alkalom, amikor a bajor prémiumgyártó az új BMW 4-es Cabrio összes modellváltozatát alapfelszereltségként nyolcfokozatú Steptronic automataváltóval kínálja ügyfeleinek. Az újdonságok mindegyikében az automataváltó legkorszerűbb változata dolgozik, optimalizált váltási karakterisztika és minden korábbinál magasabb fokú hatékonyság mentén továbbítva a hajtott kerekek felé a motorból érkező erőt.
A gyártó a BMW M és M Sport felszereltségi csomaggal ellátott modelleket alapfelszereltségként nyolcfokozatú Steptronic sport automataváltóval szereli, amely a többi hajtáslánc-technológiához az opcionális extrafelszereltség részeként válik elérhetővé. A technológia a kormány mögötti váltófülekkel és az új Sprint funkcióval még gyorsabb váltási dinamikát garantál. Intenzív gyorsulás és padlógázas előzés közben a Sprint funkció maximális menetdinamika szerint hangolja össze a hajtáslánc és a váltó működését.
Megnövelt karosszériamerevség és minden korábbinál feszesebb futómű-hangolás
A nyitható tetős kialakítás következtében beépített extra merevítőelemek extrém karosszériamerevséget eredményeznek, amelyet a padlólemez frontrészén kiegészítő alumínium panel, két oldalt pedig megnövelt torziós merevségű küszöbök fokoznak. Mindent egybevetve, az új BMW 4-es Cabrio torziós merevsége hozzávetőlegesen 4 százalékkal magasabb, mint közvetlen elődmodelljéé. Az alacsonyan tartott saját tömeg és a maximális ütközésbiztonság kettősét intelligens anyagkombináció teszi lehetővé, miközben a sportautós agilitás és a mérnökien precíz irányíthatóság az alacsony súlypont, a minden korábbinál jobb aerodinamikai tulajdonságok, valamint a típus-specifikus futómű-hangolás és motorbeágyazás egységének köszönhető.
Az alapfelszereltségként kínált futómű-technológia és a BMW M sport futómű egyaránt típus-specifikus hangolású, rugóút-szinkronizált lengéscsillapítókkal dolgozik. A bajor prémiumgyártó ügyfelei ugyanakkor az opcionális extrafelszereltség részeként az elektronikusan vezérelt lengéscsillapítókkal dolgozó, adaptív M futóművet is megrendelhetik az új BMW 4-es Cabrio alá. Mindkét futómű-technológiához változó áttételű sport kormánymű társul. Az új BMW 4-es Cabrio alapfelszereltségként 17” méretű könnyűfém keréktárcsákon gurul le a gyártósorról. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M sport fékrendszer kék és vörös féknyergekkel egyaránt elérhető.
A két csúcsmodell alapfelszereltsége 18” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákat és elektronikusan vezérelt, teljes záró funkcióra képes BMW M hátsó sport differenciálművet tartogat. Utóbbi az opcionális extrafelszereltség részeként az új BMW 430i Cabrio modellhez is megrendelhető, akár a BMW M sport futóművel, akár az adaptív M futóművel.
Az alapfelszereltség egyik alternatívájaként az új BMW 4-es Cabrio M Sport felszereltségi csomaggal is felvértezhető. A csomag része az extrém méretű légbeömlőkkel szerelt első lökhárító, a sportos kialakítású hátsó lökhárító, a BMW M sport futómű, a 18” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsa-garnitúra, az M-specifikus Vernasca bőrkárpittal ellátott sportülések, a középkonzol két oldalán elhelyezett térdtámasz, és számos egyedi stílusjegy. Az opcionális extrafelszereltség részeként az M Sport Pro felszereltségi csomag is elérhetővé válik, amely 19” méretű BMW M könnyűfém keréktárcsákat, a fedélzeti audiorendszernek köszönhetően pedig még sportosabb motorhangot kínál.
A BMW M modellek a Cerium Grey árnyalatú karosszéria-kiegészítőkről első ránézésre felismerhetők. A BMW M modellek és az M Sport felszereltségi csomaggal ellátott modellváltozatok az M Carbon felszereltségi csomaggal is felvértezhetők, a BMW 4-es Cabrio piaci bevezetésétől kezdve ráadásul a modellhez a BMW M Performance alkatrészek is megrendelhetővé válnak.
Típus-specifikus opciók: szélterelő és nyakmelegítők
Az új BMW 4-es Cabrio menetkomfortját, egyediségét és nyitott tetős vezetési élményét egy sor prémium minőségű, opcionális extrafelszereltségként megrendelhető tétel hivatott tovább fokozni. A szélterelő még nyitott tetővel is segít megőrizni az utastér kényelmes légáramlatát. Az opció még zárt tetővel is könnyedén felhelyezhető és levehető, a dönthető hátsó üléstámlák mögött pedig egy speciális táskában biztonságosan tárolható. Az első ülések fejtámláiba integrált nyakmelegítők alacsonyabb külső hőmérséklet esetén segítenek fenntartani a kényelmet.
Az alapfelszereltségként kínált Vernasca bőrkárpit alternatívájaként a későbbiekben a kibővített BMW Individual Merino bőrkárpit és a BMW Individual teljes bőrborítás is elérhető opció lesz. Az elektromosan állítható sportülések az alapfelszereltség részei, az opcionális extrafelszereltségként elérhető üléshűtés azonban most először válik megrendelhetővé a modellhez. A típus-specifikus extrafelszereltségi tételek sorát színesíti továbbá a megannyi prémium minőségű BMW Individual utastéri dekorbetét, valamint a Sensatec-bevonatú és a BMW Individual bőrözéssel ellátott műszerfal.
Az új BMW 4-es Cabrio alapfelszereltségének a háromzónás automata légkondicionáló és a tároló csomag is része, miközben a kiegészítő fűtés, a Welcome Light Carpet üdvözlőfénnyel dolgozó hangulatvilágítás és az elektromosan működtethető vonóhorog az opcionális extrafelszereltség része.
Az intelligens vezetést támogató rendszerek széles palettája
Közvetlen elődmodelljéhez képest az új BMW 4-es Cabrio az intelligens vezetést támogató rendszerek sokkal szélesebb palettájával garantálja a hosszabbra nyúló utazások minden korábbinál magasabb fokú kényelmét és a rosszabbul belátható vezetési szituációk nagyobb biztonságát. Az első és hátsó szenzorokkal dolgozó parkolássegítő rendszer (PDC – Park Distance Control), az automata fékező funkcióval dolgozó, frontirányú ütközésre figyelmeztető rendszer (Front Collision Warning with Brake Intervention), a kormányzási segédlettel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (Lane Departure Warning with Steering Assistance) és a sebességkorlátozásokra figyelmeztető rendszer (Speed Limit Info) egyaránt az alapfelszereltség része. Az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag eközben olyan intelligens funkciókat tartogat, mint az aktív navigáció funkcióval (Active Navigation) kiegészített kormányzó- és sávtartó asszisztens (Steering and Lane Control Assistant), amely a navigációs rendszer adatainak korai elemzésével időben figyelmeztet a szükséges sávváltásokra. Újdonság a leállósávba kormányzó automata funkció (Emergency Lane Assistant) is, amely szükség esetén biztonságosan lelassítja, majd automatikusan az autópálya leállósávjába kormányozza és megállítja az új BMW 4-es Cabrio modellt. A BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés részeként a bajor prémiumgyártó ügyfele bármikor előhívhatja a központi kijelzőre a jármű közvetlen környezetének háromdimenziós élőképét, amely az adott forgalmi szituáció megoldásában és a vezetést támogató rendszerek által felkínált lehetőségek aktiválásában is segítséget nyújthat.
A BMW Head-Up kijelző legkorszerűbb változata immár 70 százalékkal nagyobb kivetítő felületen dolgozik és a vezetéshez szükséges összes információt képes a bajor prémiumgyártó ügyfelének látómezejébe vetíteni. Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető parkolóasszisztens (Parking Assistant) tolatási segédletet (Reversing Assistant) is kínál.
Új digitális szolgáltatások: BMW Maps, BMW Intelligent Personal Assistant, okostelefon-integrálhatóság és távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések
A BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziója a digitális kijelzők személyre szabhatóságát tekintve számos lehetőséget kínál az új BMW 4-es Cabrio vezetőjének és utasainak. A technológia ráadásul a vezető és a jármű közötti interaktív kapcsolat megannyi módját felkínálja az adott vezetési szituáció függvényében: a bajor prémiummárka ügyfelei az érintés-érzékeny központi kijelzőn keresztül, az iDrive vezérlőtárcsájával, a kormány multifunkciós gombjaival és hangutasításokon keresztül egyaránt vezérelhetik az autót.
Az alapfelszereltségként kínált BMW Live Cockpit Plus műszerfal-elrendezés egy 8,8” képernyő-átmérőjű, érintés-érzékeny központi kijelző és egy 5,1” képernyő-átmérőjű digitális műszerfal párosával, multimédia- és navigációs rendszerrel, két USB-aljzattal és fedélzeti WiFi csatlakozási lehetőséggel dolgozik. A 4G- és LTE-képes, beépített SIM kártya, illetve az ugyancsak alapfelszereltségként kínált Connected Professional csomag a BMW Intelligent Personal Assistant és számos egyéb digitális szolgáltatás használatát teszi lehetővé: BMW TeleServices, Intelligens Segélyhívó (Intelligent Emergency Call), veszélyes forgalmi szituációkra is figyelmeztető, valós idejű forgalmi információk (RTTI – Real Time Traffic Information), távolról vezérelhető szolgáltatások (Remote Services) és Concierge Services.
Az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezés a 12,3” képernyő-átmérőjű digitális műszerfal és a10,25” képernyő-átmérőjű központi kijelző teljes mértékben digitális párosával kényezteti a bajor prémiumgyártó ügyfeleit. A digitális műszerfal elegendő helyet biztosít ahhoz, hogy megjelenítse a navigációs rendszer térképének aktuális részletét, visszajelzéseket adjon a vezetést támogató rendszerek aktuális állapotáról, szükség esetén pedig megjelenítse a jármű közvetlen környezetének háromdimenziós élőképét.
Azon felül, hogy az aktuális sebesség, a kiválasztott útvonal és a valós idejű forgalmi információk figyelembe vételével képes kiszámítani a célba érkezés várható idejét, a felhőalapú BMW Maps navigációs rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei saját anyanyelvükön, saját szavaikkal határozzák meg az utazás úti célját. Az alapfelszereltségként kínált, optimalizált okostelefon-integrálhatóságnak köszönhetően az új BMW 4-es Cabrio operációs rendszere az Android Auto és az Apple CarPlay okosalkalmazásokhoz is hozzáférést biztosít. A távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade) eközben a távolból kínálnak típus-specifikus tartalmakat és frissítéseket, így például az autó egyes funkcióinak és a vezetést támogató rendszerek funkcióinak kibővítését.
Az új BMW 4-es Cabrio elérhető modellváltozatai:
BMW 420i Cabrio
Motor: soros négyhengeres benzinmotor
Hengerűrtartalom: 1 998 ccm
Maximális teljesítmény: 135 kW / 184 lóerő percenkénti 5 000 – 6 500 főtengely-fordulat között
Az idei, 2025-ös Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál tragikus fordulatot vett pénteken, amikor két súlyos baleset is történt a Nógrád vármegyei Bér határában zajló eseményen....