Főoldal Blog Oldal: 138

2020 őszétől a BMW összes modellje teljesíti az Euro 6d emissziós normát

Bemutatkoznak a BMW 5-ös sorozat új plug-in hibrid modellváltozatai, a BMW 3-as sorozat és a BMW 8-as sorozat motorpalettája 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával felvértezett, soros hathengeres dízelmotorokkal bővül, a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es Gran Coupé orrába pedig újabb erőforrások kerülnek.

2020 őszén a BMW számos modellsorozatát frissíti, amely az elektromos mobilitás következetes serkentésével még nagyobb fokú hajtáslánc-hatékonyságot, a vezetést támogató rendszerek és digitális szolgáltatások innovációval pedig még tovább optimalizált károsanyag-kibocsátást eredményez. Mindez azt jelenti, hogy idén novembertől a BMW összes új autója maradéktalanul teljesíti a jelenleg hatályban lévő legszigorúbb, Euro 6d emissziós szabvány követelményeit. A BMW 5-ös sorozat plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával elérhető modellváltozatainak száma további hárommal nő, a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával felvértezett, soros hathengeres dízelmotorok a BMW 3-as sorozat és a BMW 8-as sorozat egyes modellváltozatainak átlagos üzemanyag-fogyasztását és kombinált károsanyag-kibocsátás is tovább csökkentik, a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es Gran Coupé motorpalettája pedig új erőforrásokkal bővül.

2020 novemberétől a bajor prémiumgyártó ügyfelei a Driving Assistant Professional csomag részeként az új Urban Cruise Control* funkciót is megrendelhetik, amely még tovább fokozza számos új BMW modell kényelmét és biztonságát. Azon legkorszerűbb digitális szolgáltatások, amelyek a BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verziójával felszerelt modellekhez válnak elérhetővé, mindeközben a vezetés élményének új dimenziójával kecsegtetnek. A BMW News személyre szabott hangoshírekkel tájékoztatja és szórakoztatja a bajor prémiumgyártó ügyfeleit, a saját vezetői profil személyes beállításait pedig új opciók teszik minden korábbinál könnyebbé. A BMW Intelligent Personal Assitant funkcióinak sora tovább bővül.

2020 novemberétől megannyi új BMW modellhez új karosszériafényezési árnyalatok és extrafelszereltségi tételek válnak elérhetővé.

*Az Urban Cruise Control egyelőre csak bizonyos piacokon lesz elérhető.

A hatékonyság még változatosabb testet ölt: a BMW 5-ös sorozat öt új plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatának világpremierje

2020 őszén a hálózatról tölthető BMW modellek sora is jelentősen tovább bővül: érkezik a BMW 545e xDrive limuzin (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,2 – 2,3 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 15,8 – 16,3 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 49 – 53 gramm / km; a nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság: 47 – 57 km), a BMW 530e Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 1,8 – 2,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 15,4 – 16,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 42 – 46 gramm / km; a nagyfeszültségű akkumulátoregyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 52 – 57 km) és a BMW 530e xDrive Touring (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 2,2 – 2,4 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 16,1 – 16,7 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 50 – 54 gramm / km; a nagyfeszültségű akkumulátor egyetlen feltöltésével megtehető tisztán elektromos hatótávolság (WLTP): 48 – 53 km). A három újdonság bemutatkozásával az 5-ös BMW plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellváltozatainak portfóliója öttagúra nő, amely azt jelenti, hogy a felső-középkategóriában a BMW kényezteti ügyfeleit a legszélesebb hálózatról tölthető modellpalettával.

Az új BMW 545e xDrive limuzinban egy soros hathengeres benzinmotor és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba integrált elektromos motor párosa gondoskodik a lebilincselően dinamikus vezetés páratlanul hatékony élményéről. A két erőforrás maximális rendszerteljesítménye 290 kW / 394 lóerő, amelyet a négy hajtott kerék között a BMW xDrive intelligens összkerékhajtás oszt el. Az energiahatékonyság és a sportosság márkára jellemző egységét a BMW új Touring modelljei is büszkén hirdetik, amelyek plug-in hibrid hajtáslánc-technológiája egy négyhengeres benzinmotor és a nyolcfokozatú Steptronic automataváltóba integrált elektromos motor párosára épül. A rendszer az intenzív terhelés esetén átmeneti teljesítmény-többletet garantáló XtraBoost funkciónak köszönhetően 215 kW / 292 lóerő maximális rendszerteljesítményre képes.

Megnövelt menetdinamika és csökkentett üzemanyag-fogyasztás: új soros hathengeres dízelmotorok 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológiával a BMW 3-as sorozatban és a BMW 8-as sorozatban

Azáltal, hogy a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia újabb modellsorozatokban is megjelenik, a BMW tovább folytatja modellportfóliója átlagos üzemanyag-fogyasztásának és kombinált károsanyag-kibocsátásának átfogó csökkentését. 2020 őszén a jövőbe mutató technológia a soros hathengeres dízelmotorok új generációjának bevezetésével párhuzamosan érkezik meg a BMW 3-as sorozat négy középkategóriás modellváltozatába és a BMW 8-as sorozat három luxus sportautójába, érezhetően lendületesebb menetdinamikát és magasabb fokú hatékonyságot garantálva.

Utóbbi két tulajdonság a BMW TwinPower Turbo technológia további korszerűsítésének, valamint az erőteljes indítógenerátor és a kiegészítő akkumulátor közreműködésének köszönhető. Az intenzív elindulásokat és a dinamikus kigyorsításokat a 48 Volt kapacitású indítógenerátor 8 kW / 11 lóerő teljesítmény-többlettel támogatja, minden más vezetési szituációban a technológia terhet vesz le a belsőégésű erőforrásról, ezzel növelve a hajtáslánc-technológia hatékonyságát. A mild-hibrid technológia működtetéséhez a rendszer a kiegészítő akkumulátorba táplálja vissza a fékezéskor felszabaduló energiát, amellyel a technológia az autó fedélzeti elektromos rendszerét is táplálja.

2020 novemberétől a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia négy további 3-as BMW-ben válik elérhetővé a bajor prémiumgyártó ügyfelei számára: az új BMW 330d limuzinban (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,4 – 4,7 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 116 – 125gramm / km*), az új BMW 330d xDrive limuzinban (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,7 – 5,0 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 123 – 132 gramm / km*), az új BMW 330d Touring modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,5 – 4,8 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 119 – 128gramm / km*) és az új BMW 330d xDrive Touring modellben (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 4,8 – 5,2 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 127 – 136gramm / km) a technológia egy új fejlesztésű, soros hathengeres dízelmotort támogat, amelynek maximális teljesítményét 15 kW-tal / 21 lóerővel 210 kW-ra / 286 lóerőre növelték a mérnökök. A kétlépcsős turbófeltöltésnek és a fejlett Common Rail közvetlen üzemanyag-befecskendezésnek köszönhetően – amely működési körönként tíz injektorral, 2 700 bar maximális nyomással fecskendezi be az üzemanyagot az égéstérbe – jelentős mértékben javult a 3.0 liter hengerűrtartalmú motor rendszerreakciója és hatékonysága. Az új erőforrás percenkénti 1 500 és 2 500 főtengely-fordulat között adja le 30 Nm-rel megnövelt, immár 650 Nm csúcs forgatónyomatékát, miközben a megnövelt maximális teljesítmény és az elektromos rásegítés az újdonságok sprintidejére is jótékony hatással van. Az új BMW 330d limuzin például 0,2 másodperccel gyorsabban, 5,3 szekundum alatt képes álló helyzetből 100 km/órás sebességre gyorsulni.

A BMW 8-as sorozat esetében a 48 Volt kapacitású indítógenerátorral dolgozó mild-hibrid technológia egy ugyancsak új és még erősebb, 3.0 liter hengerűrtartalmú dízelmotorral dolgozik együtt: a BMW 840d xDrive Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,6 – 5,8 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 146 – 154 gramm / km), a BMW 840d xDrive Cabrio (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,7 – 6,0 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 151 – 159 gramm / km) és a BMW 840d xDrive Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,6 – 5,9 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 148 – 155gramm / km) meghajtásáról egy 250 kW / 340 lóerő maximális teljesítményre képes, soros hathengeres dízelmotor gondoskodik. A 15 kW-tal / 20 lóerővel megnövelt maximális teljesítmény szintén a BMW TwinPower Turbo technológia továbbfejlesztésének köszönhető, amely immár többlépcsős turbófeltöltéssel és mind az alacsony-, mind pedig a magasnyomású turbófeltöltő esetében változó turbinageometriával dolgozik. A motor percenkénti 1 750 és 2 250 főtengely-fordulat között adja le 700 Nm csúcs forgatónyomatékát, amellyel a BMW 840d xDrive Coupé hajtáslánc-technológiája például 0,1 másodperccel gyorsabban, 4,8 szekundum alatt képes felsprintelni álló helyzetből 100 km / órás tempóra. A dízelmotor optimalizált teljesítmény-karakterisztikájához tovább finomított futómű-technológia és továbbfejlesztett vezérlőrendszerek társulnak.

A BMW 3-as sorozat és a BMW 8-as sorozat új dízelmotorjait a legkorszerűbb emisszió-csökkentő innovációkkal vértezték fel a mérnökök. Mindegyik erőforrás új, speciális kipufogógáz-kezelő technológiával, a részecskeszűrőn túl oxidációs katalizátorral és SCR rendszerrel (Selective Catalytic Reduction – Szelektív Katalitikus Redukció) dolgozik együtt, hogy a kipufogógáz-kezelés második ütemében még tovább csökkentsék a levegőbe kerülő gázok nitrogén-oxid tartalmát.

BMW 1-es sorozat és BMW 2-es Gran Coupé: újabb motorok és új extrafelszereltségi tételek

2020 novemberétől a BMW 1-es sorozat és a BMW 2-es Gran Coupé motorpalettáján is új erőforrások válnak elérhetővé. Érkezik az új BMW 120i (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 5,5 – 5,8 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 126 – 134 gramm / km), amelynek négyhengeres benzinmotorja 131 kW / 178 lóerő maximális teljesítményre és 280 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes. Az alapfelszereltségként kínált duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltóval a modell 7,0 másodperc alatt sprintel fel álló helyzetből 100 km/órás tempóra.

A BMW 2-es Gran Coupé új belépő szintű dízelmotorját a kimagasló hatékonyság jellemzi. Az új BMW 216d Gran Coupé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 3,8 – 4,1 liter / 100 km*; kombinált károsanyag-kibocsátás: 99 – 108 gramm / km) háromhengeres dízelmotorja 85 kW / 116 lóerő maximális teljesítmény és 270 Nm csúcs forgatónyomaték leadására képes, amely az alapfelszereltségként kínált duplakuplungos, hétfokozatú Steptronic automataváltó közreműködésével 10,3 másodperc alatt teljesíti a nulla-százas gyorsulást.

A BMW 1-es sorozathoz és a BMW 2-es Gran Coupé modellhez megrendelhető opcionális extrafelszereltségek sora a BMW Individual Shadow Line külső felszereltségi csomag fényszóró-kiegészítő tételével bővül: az első fényszórók felső éléhez helyezhető fekete betétek még erőteljesebb kisugárzást kölcsönöznek a modelleknek.

Urban Cruise Control: nagyobb kényelem és optimalizált biztonság a nagyvárosi forgalomban

A sebesség- és távolságtartó rendszerek egyesítése 2020 őszétől számos BMW modellben fokozza a nagyvárosi utazások kényelmét és biztonságát. Az Urban Cruise Control* funkció az opcionális extrafelszereltségként megrendelhető Driving Assistant Professional csomag részeként válik elérhetővé a BMW 3-as sorozat, a BMW 5-ös sorozat, a BMW 6-os Gran Turismo, a BMW 8-as sorozat, a BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 modellváltozataihoz, valamint a BMW M5, a BMW M8, a BMW X5 M és a BMW X6 M modellekhez. A technológia a közlekedési lámpák felismerésével bővíti a Stop & Go funkcióval dolgozó aktív tempomat (Active Cruise Control with Stop & Go) funkcióit. A BMW modell előtt álló autók és közlekedési lámpák fényjelzésein túl ráadásul a technológia a sztereó kamera által látható összes forgalmi fényjelzést is képes értelmezni.

Ha a technológia érzékeli, hogy az autó előtti fényjelzés egyértelműen az autó aktuális forgalmi sávjára vonatkozik, automatikusan bekapcsolja a sebesség- és távolságtartó rendszert. Piros lámpához érkezve a funkció képes álló helyzetbe lassítani, zöld jelzésre pedig ismét mozgásba hozni és gyorsítani az autót. Ha a jármű olyan kereszteződéshez érkezik, amelyben egy adott forgalmi lámpa eltérő jelzéseket is képes adni, akkor a technológia által érzékelt jelzést a rendszer előbb a műszerfalon jeleníti meg. Ha a bajor prémiumgyártó ügyfele jóváhagyja a jelzést, a technológia folytatja az automatikus sebesség- és távolságtartást. A városi forgalomban való közlekedés kényelmét továbbá egy indulásra emlékeztető funkció is fokozza: piros lámpánál állva a technológia piros jelzést jelenít meg a műszerfalon, majd a forgalmi lámpa zöld jelzését is hasonló módon megjelenítve jelzi, hogy folytatódhat az utazás.

A távolról is feltelepíthető rendszeres szoftverfrissítések (Remote Software Upgrade) részeként a BMW a későbbiekben utólagosan feltelepíthető opcióként is elérhetővé teszi ügyfelei számára az Urban Cruise Control funkciót. Az opció a 2020 júliusa után gyártott, fentebb említett modellekhez – a BMW 8-as sorozat kivételével – a Driving Assistant Professional csomag részeként válik elérhetővé.

*Az Urban Cruise Control egyelőre csak bizonyos piacokon lesz elérhető.

Új digitális szolgáltatások a még intenzívebb vezetési élményért: BMW News, BMW Intelligent Personal Assistant új funkciókkal, személyes profilképpel és egyszerűsített belépéssel

A kijelző és járművezérlő technológiák legújabb generációja számos BMW modellben lehetővé teszi az új digitális szolgáltatások bevezetését. A BMW központi operációs rendszerének új, 7.0 verziója BMW Live Cockpit, BMW Live Cockpit Plus és BMW Live Cockpit Professional műszerfal-elrendezéssel egyaránt elérhető, végtelenül széles személyre szabhatósági kijelző-lehetőségek felől biztosítva a bajor prémiumgyártó ügyfeleit. 2020 novemberétől a BMW News funkció hangoshírei is a vezető személyes preferenciáihoz igazodnak: a technológia a bajor prémiummárka ügyfelének érdeklődési köre szerint, az ügyfél anyanyelvén olvassa fel az autó audiorendszerén keresztül az online hírportálok legfrissebb híreit.

A BMW központi operációs rendszerének legújabb, 7.0 verzióján keresztül elérhető újítások között a BMW Intelligent Personal Assistant az egyik leginnovatívabb funkció. A digitális útitárs, amely megannyi modellben intuitív, hangutasításokkal kezelhető járművezérlést tesz lehetővé („Helló BMW!”), időről időre újabb funkcióknak mutat zöld utat. 2020 őszétől a MAX eDrive, az AUTO eDrive, az ELECTRIC és a HYBRID vezetési üzemmódok hangutasítással is aktiválhatók lesznek a megfelelő felszereltségi szintű, plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt BMW modellekben. A Németországban forgalomba helyezett új BMW modellek esetében ráadásul a BMW Intelligent Personal Assistant egy adott BMW modell vezetéskor hallható hangját is képes lesz lejátszani, ha a bajor prémiumgyártó ügyfele erre kéri („Milyen a BMW M3 hangja?”).

A saját vezetői profil személyes beállításait új opciók teszik minden korábbinál könnyesebbé és személyesebbé. 2020 novemberétől a vezető már nem csupán manuálisan, a BMW ID segítségével fog tudni belépni saját profiljába, de a My BMW okosalkalmazáson keresztül is. A központi kijelző ehhez egy erre a célra generált QR kódot jelenít meg, amelyet a bajor prémiummárka ügyfele könnyedén beszkennelhet okostelefonja segítségével. A saját vezetői profil személyes beállításait a technológia ezt követően automatikusan átemeli a jármű operációs rendszerébe. Ugyancsak újdonság, hogy a vezető mostantól fényképet is feltölthet a saját profilhoz.

BMW X1 és BMW X2: új fényszóró-variációk és BMW Individual magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag kibővített tételekkel

2020 novemberétől a BMW X2 kompakt Sports Activity Coupé modellhez a LED-technológiás adaptív fényszórók is elérhetők lesznek, amelyek többek között a távolsági fényszóró mátrix funkciójával jelentős mértékben javítják az éjszakai láthatóságot. Ez a technológia anélkül képes megnövelni az autó előtt álló útszakasz megvilágítási tartományát, hogy bármelyik közlekedőt is elvakítaná. A távolsági fényszóróban éppen ezért számos önállóan működő LED-szegmens dolgozik párhuzamosan, amelyek egymástól függetlenül képesek be- és kikapcsolni, illetve vezérelni az adott forgalmi szituációban szükséges megvilágítási tartományt.

A BMW Individual Shadow Line külső felszereltségi csomag fényszóró-kiegészítő tételei új opcióként válnak elérhetővé a BMW X1 és a BMW X2 modellpárosához. A BMW X2 sportos megjelenését ráadásul a BMW Individual magasfényű Shadow Line külső felszereltségi csomag kibővített tételei is tovább fokozhatják, a magasfényű ablaksáv-kereteken felül fekete hűtőrács-kerettel és krómozott fekete kipufogóvégekkel.

A személyre szabhatóságot új karosszériafényezési árnyalatok fokozzák

2020 őszétől megannyi BMW modell személyre szabhatóságát új karosszériafényezési árnyalatok fokozzák tovább. Az új San Remo Green metál szín az új BMW 4-es Coupé kiváltságaként mutatkozik majd be. A BMW X5, a BMW X6 és a BMW X7 karosszériafényezési árnyalatai közé a Dravit Grey metál és a Sparkling Brown metál is felkerül. Sőt mi több, a legnagyobb BMW X modellekhez a Grigio Telesto metál, az Urban Green metál, a Frozen Black metál, a Petrol Mica metál, a Ruby Red metál, az Avus Blue metál és a British Racing Green metál speciális BMW Individual karosszériafényezési opciók is megrendelhetők lesznek.

A BMW i3 (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 13,1 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) és a BMW i3s (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 0,0 liter / 100 km; kombinált energiafogyasztás: 14,0 – 14,6 kWh / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 0 gramm / km) karosszériafényezési lehetőségei ugyancsak tovább bővülnek 2020 novemberében. A tisztán elektromos meghajtású prémium kompaktok BMW i kék betétekkel ellátott Cashmere Silver, Frozen Grey metál betétekkel ellátott Galvanic Gold és Frozen Grey metál betétekkel ellátott Fluid Black árnyalatban is elérhetők lesznek.

A BMW új modelljei 2020 őszétől*

BMW 1-es sorozatTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 120i131 / 1785,5 – 5,8126 – 134
    
BMW 2-es Gran CoupéTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 216d Gran Coupé85 / 1163,8 – 4,199 – 108
    
BMW 3-as limuzinTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 330d limuzin210 / 2864,4 – 4,7116 – 125
BMW 330d xDrive limuzin210 / 2864,7 – 5,0123 – 132
    
BMW 3-as TouringTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 330d Touring210 / 2864,5 – 4,8119 – 128
BMW 330d xDrive Touring210 / 2864,8 – 5,2127 – 136
    
BMW 5-ös limuzinTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 545e xDrive limuzin290 / 3942,2 – 2,349 – 53
    
BMW 5-ös TouringTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 530e Touring215 / 2921,8 – 2,042 – 46
BMW 530e xDrive Touring215 / 2922,2 – 2,450 – 54
    
BMW 8-as CoupéTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 840d xDrive Coupé250 / 3405,6 – 5,8146 – 154
    
BMW 8-as CabrioTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 840d xDrive Cabrio250 / 3405,7 – 6,0151 – 159
    
BMW 8-as Gran CoupéTeljesítmény
(kW / lóerő)
Üzemanyag-fogyasztás
(liter / 100 km)
Károsanyag-kibocsátás
(gramm / km)
BMW 840d xDrive Gran Coupé250 / 3405,6 – 5,9148 – 155

Az új modellek a 2020 novemberi gyártástól kezdődően érhetők el.

*A menetteljesítményre, átlagos üzemanyag-fogyasztásra, valamint kombinált energiafogyasztásra és károsanyag-kibocsátásra vonatkozó adatok előzetes értékek. Az adatokat a valós körülmények közötti legdinamikusabb járműhasználat eredményeit vizsgáló, globális szabvány szerint működő tesztciklus (WLTP – Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mérései szerint számolták ki, majd a legmodernebb autók menetteljesítményét vizsgáló EU-ciklus (NEDC – New European Driving Cycle) megegyező értékei szerint konvertálták át. Az adatok a gumiabroncs-típusoktól is függnek.

Íme, a 2022-ig tervezett Toyota modellek

Vadonatúj modellek és váratlan GR sportverziók: itt van minden új globális modell, amelyre a világ legnagyobb autómárkájától a következő másfél évben számíthatunk.

Az autógyártók időről időre közzéteszik rövid- és középtávú modell-bevezetési terveiket, amelyeket rendszerint megbízhatóan követnek is. A globális koronavírus járvány azonban az autóipart is kritikusan érintette: a munkavégzést és az áruszállítást nehezítő korlátozások a nyersanyagok forrásaitól kezdve a beszállítókon át a gyártókig mindenkire súlyos hatással voltak, fejlesztési programokat kellett elhalasztani, bemutatókat eltolni, autószalonokat törölni.

Az első sokkot követően azonban az autógyártók újrarendezték soraikat, és a megváltozott körülményekhez igazodva új ütemterveket dolgoztak ki. A Toyota és Lexus hírekkel  kapcsolatban rendkívül megbízhatónak bizonyuló japán BestCarWeb internetes portál már ezen módosított naptár alapján, hivatalos értesülések és iparági pletykák ötvözéséből állította össze azt a terjedelmes listát, amelyen a Toyota bevezetés előtt álló újdonságai szerepelnek. Ezek egy része a globális piacra, így Európára is vonatkozik.

Nemzetközi modellek

A sort a második generációs Toyota Mirai hidrogén üzemanyagcellás szedán kezdi, amely idén decemberben a globális piacra kerül. Az értékesítést eredetileg a nyár derekán, a tokiói olimpiai játékokkal egy időben kezdte volna meg a Toyota – kiváló apropó lett volna, hiszen a Mirai szedánoknak fontos szerepet szántak a nemzetközi sportesemény hivatalos flottáján belül. Az elődjéhez képest megnövelt hatótávolságú, jóval igényesebb kidolgozású, első helyett immár hátsókerék-hajtású limuzin bemutatásával nem várnak a jövő nyárra átütemezett olimpiáig. Az év végi premierig hátra lévő időt kihasználva a Toyota tovább tökéletesíti a modell autonóm képességeit, fejlett biztonsági és vezetőtámogató technológiáit.

A Toyota Land Cruiser tradicionális terepjáróként jelenleg a Mirai ellenpólusaként létezik a gyártó palettáján. Ez meg fog változni a jövő évi modellváltás során: az új generációs Land Cruiser kényelmesebb és biztonságosabb lesz, ráadásul fennállása óta először hibrid hajtásláncot kap – várhatóan a Lexus LS-ben is alkalmazott, 3.5 literes V6-os benzinmotor köré épülő konfigurációt.
Felesleges azonban attól félni, hogy elpuhulna az autó, a hírek szerint megőrzi létravázát (pontosabban az önhordó TNGA padlólemez előnyeit is hasznosító hibrid platformra épül majd), terepalkalmasságát pedig továbbfejlesztett mechanikus és elektronikus rendszerek emelik új szintre. A bevezetés pontos dátumáról még nincs információ.

GR és GRMN sportmodellek

2021 áprilisára várjuk a Toyota Prius GR Sport modellt, amely várhatóan csak plug-in hibrid kivitelben lesz elérhető, öntöltő hibridként nem. A sportos ökomodell egyike a Covid-19 áldozatainak, fejlesztésével már régen végzett a Toyota, bevezetését azonban elkaszálta a pandémia. Az autó érkezését már 2017-ben előrevetítette a gyár, így tudjuk, hogy változatlan motorteljesítmény mellett látványos optikai változások, áthangolt futómű és merevített karosszéria teszi majd izgalmasabbá az alapvetően racionális járművet.

Ugyanezek a változások (azaz áthangolt, megerősített futómű és látványos részletek) várhatók a 2021 decemberére ütemezett Toyota RAV4 GR Sport modellnél. Az azonban nem egyértelmű, hogy itt is csak a frissen színre lépett plug-in hibrid változatból építenek-e sportváltozatot, vagy a teljes modellpalettához elérhető lesz a tuning.

A fentiek sportos családi modellek lesznek, a következő két típus viszont zabolátlan utcai sportautónak ígérkezik. Pontosan egy év múlva, 2021 szeptemberében érkezik a Toyota Corolla GRMN, majd egy hónapra rá a Toyota C-HR GRMN – logikus társítás, hiszen a két modell ugyanarra a padlólemezre (GA-C) épül.A motort egyenesen a GR Yarisból veszik át, a háromhengeres, 1.6 literes turbómotor nyomatéka összkerékhajtáson keresztül jut az aszfaltra – kérdés, hogy a WRC-homológ GR Yaris kifinomult, variálható nyomatékelosztású rendszerét szerelik-e be, vagy egy egyszerűbb megoldást honosítanak. A hírek szerint nem módosítják érdemben az erőforrást, amely így 272 lóerővel, 390 Nm forgatónyomatékkal száll versenybe.

A sort mi más zárhatná, mint a Toyota GR Super Sports, a márka Le Mans-i Hypercar versenyautójának utcai verziója. A félelmetesnek ígérkező szuper-sportautóról egymás után jelennek meg az információk, néhány napja pedig már a Le Mans-i 24 órás verseny előtt megcsodálhattuk az autó prototípusát. Ennek ellenére nincs még végleges információ a modell bevezetésének időpontjáról. Eredetileg 2021 januárjában rántották volna le róla a leplet, ez a lehetőség azonban egyre esélytelenebbnek tűnik. A hátsó kerekeit V6-os középmotorral, az elsőket villanymotorral hajtó szuperhibriddel kapcsolatban ezer lóerőt meghaladó csúcsteljesítményről és 800 millió forint körüli vételárról szóló híresztelések keringenek a világhálón.

Gyártása ennek ellenére nem a fizetőképes kereslettől függ, hanem attól, hogy a Toyota mikor nevezi be a modellt a hosszú távú világbajnokság (WEC) új királykategóriájába. Onnantól számítva ugyanis két éve van arra, hogy legalább 25 homologizációs példányt legyártson a versenyautóból.

Várható Toyota modellek 2022-ig

ModellBevezetés várható dátuma
  
Toyota Mirai (második generáció)2020. december
Toyota Prius GR Sport2021. április
Toyota Land Crusier2021.
Toyota Corolla és C-HR GRMN2021. szeptember/október
Toyota RAV4 GR Sport2021. december
Toyota GR Super Sports2022.

A Bridgestone abroncsa lett a kategóriaelső az ADAC idei téligumi-tesztjén

Az ADAC idei téligumi-tesztjének egyértelmű győztese a Bridgestone vezető téli gumija, a Blizzak LM005, amely a vizsgált 15 garnitúra személyautó-abroncs közül a legmagasabb pontszámot (2,0) kapta a német autóklub szakértőitől. A gumiabroncs-gyártó zászlóshajójának számító terméke az első olyan téli gumi, amely minden elérhető méretre a nedves tapadási tulajdonságáért megkapta az EU ‘A’ fokozatú minősítést, emellett magas pontszámot kapott kiegyensúlyozott teljesítmény-jellemzőiért is. 

Az abroncs kifejlesztése során a Bridgestone 20 000 gépjárművezetőt kérdezett Európa-szerte a prémium téli túragumikkal szembeni elvárásaikról, illetve a mindennapi gumihasználat során tapasztalt kihívásaikról. Visszajelzéseik alapján a vállalat egy olyan korszerű termék kifejlesztésébe kezdett, amely biztosítja a kivételes kontrollt nedves futás esetén, megbízható teljesítményt nyújt havas és jeges felületeken, miközben kitűnő fékezést produkál mind havon, mind száraz és nedves utakon is. A Blizzak LM005 gumija azóta több díjat is elnyert független tesztek során 2019-ben.

Az abroncs anyagát a Bridgestone Nano ProTech™ keverék képezi, amely magas szilika tartalmának köszönhetően biztosítja az abroncs puhaságát hideg időben a maximális tapadási képesség és a nedves és havas felületeken elérhető optimális teljesítmény érdekében. Futófelülete egyedi mintázattal készül, ami segíti a víz gyors távozását, valamint a tapadást az útfelületen. Ráadásul alacsony gördülési ellenállása, üzemanyag-fogyasztása és alacsonyabb zajszintje miatt az autósoknak fenntartható megoldást kínál. A fenti jellemzői közötti szinergiának köszönhetően nyerhette el a kimagasló minősítést az ADAC-tól.

“Nagyon örülünk az eredménynek, különösen mivel ez a díj a kitűnő kutatási és fejlesztési részlegünk munkáját ismeri el. Az összesített eredmény és a nedves futási teszt eredménye, ami különösen releváns a biztonság szempontjából, szintén megerősíti azt a nagyon pozitív visszajelzést, amit már számos kereskedelmi partnerünktől és autóstól megkaptunk speciális téli guminkról” – mondta el Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Europe NV/SA, Magyarországi Fióktelepének személygépjármű-abroncs üzletágvezetője.

“Az LM005 abroncs révén egy nagyteljesítményű prémium terméket kínálunk, amely megbízhatóan és hatékonyan segíti az autósokat a téli közúti közlekedés mindennapi kihívásainak leküzdésében. Az ADAC tesztelő szakembereinek ítélete megerősít bennünket abban, hogy stratégiai fókuszunkat a technológiára, az innovációra és a fenntarthatóságra irányítsuk gumiabroncsaink fejlesztése során” – tette hozzá a szakember.

A Blizzak gumiabroncsot az ADAC a VW Golf GTI-re szerelt 205/55 R16 méretű gumikkal tesztelte, ez a méret kerül számos, a piacon legnépszerűbb autótípusra. A termék jelenleg 171 méretben kapható személyautókhoz, illetve SUV/4×4 terepjárókhoz 14 – 22” közötti tartományban. A Bridgestone innovatív DriveGuard Run Flat defekttűrő technológiáját az abroncs 24, nagy keresletnek örvendő méretében (16 – 18”) alkalmazza, amely ellensúlyozza a gumiabroncson fellépő sérüléseket, így a jármű defekt esetén akár további 80 kilométer megtételére is képes, maximum 80 km/h sebesség mellett.

Az ADAC tesztjének részletes eredményei megtalálhatók az alábbi oldalon: https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/tests/reifen/winterreifen/205-55-r16/

[TESZT] Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line – valami új és izgalmas

Minden szegmensben felvonultatott modellnek megvan a maga szerepe, pozíciója, ez egyértelmű. A kék oválnál szintén, erre pedig remek példa a Ford Kuga 1.5 EcoBoost. Teszteltük.

Kétségkívül jót tett a Kugának a teljes megújulás – kívül és belül egyaránt. A márkára jelenleg utaló összes jellegzetesség fellelhető benne, így a tesztre kapott Ford Kuga 1.5 EcoBoost-nál is szembetűnő minden. Minden, ami tulajdonképp trendinek és kiemelten emészthetőnek számít a mai kor szellemének megfelelően.

Jellegzetesség, ami jól áll neki. Kifejezetten.

Talán a hűtőmaszk a leginkább hangsúlyos részlet a Ford Kuga 1.5 EcoBoost esetében, kiváltképp, ha a frontrésszel kezdjük a vizsgálódást. Az egész orrformát ez határozza meg, hatalmas felületet téve hangsúlyossá; a fordított trapéz-alakzat ismét meggyőző vizualitás szempontjából. A smart LED-technológiával felvértezett lámpatestek annak rendje s módja szerint a felső ívekre lettek kigondolva, komplex és sportos hatást adva az egész körítésnek. S ha hozzávesszük az alsó sarkokba helyezett beömlőmodulokat, ízléses díszcsíkokkal, akkor teljesnek érezhetjük az összképet.

Nyilvánvaló, hogy a Ford Kuga 1.5 EcoBoost esetében az összetéveszthetetlen SUV-fazon oldalnézetből teljesedik ki, ez így is van rendjén, hiszen a kategória remek képviselője az autó, és muszáj hoznia e téren is az elvárásokat nyilvánvalóan. Persze ne gondoljuk, hogy a sportosságot nélkülözték e perspektívában a Ford tervezőmérnökei: az egész olyan, mint egy felpumpált 5 ajtós, egy hot hatch-alternatíva, de közben nem feledteti a szemlélődővel valós rendeltetését.

ST-Line egyenlő sportos optika, ami magával hozza a tizenkilenc colt is

A tesztautó méretes, 19-es felnikkel lett konfigurálva, melyek révén a 4.6 méteres hossz máris nem tűnik annyira óriásinak. Viszont a peres 22.5 centi széles abroncsok a menetkomfortra kihatással vannak, elsősorban a menetzaj dominál 130 kilométer/órás autópályatempónál, valamint a kisebb-nagyobb úthibák is erőteljesen érződhetnek.

Most a Fordnál általános trendnek számít, hogy az adott modell hátulján kiemelik a típus nevét. Nincs így ez másként a Ford Kuga 1.5 EcoBoost esetében sem, a “Kuga” felirat krómozottan virít a Ford-embléma alatt (akácsak példaként a Focus-nál, vagy épp a Puma-nál is). Ez nagyon illusztris, és egyfajta prémiumérzetet közvetít. Mindazonáltal a hátsó lámpaburák az Edge-stílust hozzák, első blikkre lehetne az is, bár vannak jelentős paraméter-eltérések.

Minőségi anyagokból összerakott beltérrel rendelkezik a Ford Kuga 1.5 EcoBoost: az illesztések remekek, puha és prémiumjelleget idéző anyaghasználat a jellemző. Szőrszálhasogatásként megjegyezzük, hogy a cockpithez konfigurálható karbont imitáló berakás jelen esetben kicsit eltért az amúgy sportosan elegáns enteriőr-hangulattól, de van más alternatíva a színt, illetve stíluselemeket illetően. A kormány fogása és elhelyezése remek, akár a többi modell-variációban is, az LCD alapokon nyugvó műszercsoport átlátható, és kitűnően testreszabható (az ide kapcsolódó funkciógombok rendeltetésszerűen, rövid megszokással jól használhatók menet közben is).

Biztonsági és kényelmi funkciók

Számos kényelmi és biztonsági funkció szolgálta tesztünk komfortját és hatékonyságát. A Ford Kuga 1.5 EcoBoost leghasznosabb vezetéstámogató rendszere egyértelműen az önvezető rendszer “light”, azaz az 50 százalékban aktiválható funkció, amely elsősorban a kanyarokban, sávváltásokkor és egyéb kritikusabb forgalmi helyzetekben lehet igen hasznos.

Az integrált sávtartó automatika viszonylag pontos volt, egy-egy indexeléssel megspékelt sávváltásnál akarta csak visszakormányozni az autót eredeti haladási pozíciójába. További extraként találtunk vezetéknélküli telefontöltőt, valamint egy sor USB-aljzatot is.

Mindenképp komfortosnak definiálható az utazás a Ford Kuga 1.5 EcoBoost-ban. Az első ülések ülő- illetve hátlapjai már alaphangon is jól tartanak, hosszabb távon is kényelmes az utazás; a hátsó ülésekről szintén ez mondható el. Hátul 3 átlagos testalkatú felnőtt elfér, masszív fej-, térd -, és lábterekkel.

3 henger turbótöltve

kA tesztelt Ford Kuga 1.5 EcoBoost-ot egy 1.5 literes, sorhármas, turbós benzinmotor mozgatta, 150 lóerőt (6000 RPM) mozgósítva, 240 Newtonméteres nyomatékmaximummal (1600 RPM-től). A downsizing jegyében megálmodott erőforrás ahhoz képest, hogy mindössze 3 hengerrel dolgozott, egész jól mozgatta az 1464 kilogramm üres tömegű kasznit, ugyanakkor némi kiegyensúlyozatlanságot lehetett tapasztalni alapjáraton, és indulásnál is. A hajtáslánc hajlamos a lefulladásra, de ez ilyen kategória, meg kell szokni: masszívabb fordulatszám-tartományban kap erőre az apró motor, a turbónyomás rénylegesen 1500-tól kezd épülni optimálisan.

Autópályán a Ford Kuga 1.5 EcoBoost átlagosan 5.9-7.2 liter közti fogyasztást produkált 3 személlyel, míg 90-es tempónál országúti közegben 4.7-5.4 litert rögzítettünk 100 kilométerre. Városban-elővárosban nagyjából 1 literrel növekedett a fogyasztás az országútihoz képest.

Mennyi az annyi?

A cikkben szereplő Ford Kuga 1.5 EcoBoost ára 12.5 millió forint környékén állt meg, ugyanakkor a belépőmodell nagyjából 9.2 millió forintért szerezhető be.

2020 Ford Kuga 1.5 EcoBoost specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres benzinmotor turbóval

Lökettérfogat: 1497 ccm

Maximális teljesítmény: 150 LE @ 6000 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 240 Nm @ 1600 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4614 mm

Szélesség: 1883 mm

Magasság: 1661 mm

Tengelytáv: 2710 mm

Első gumik mérete: 225/55 R19

Hátsó gumik mérete: 225/55 R19

Tömeg, üresen: 1464 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2075 kg

Csomagtartó mérete: 504 liter, bővíthető 1481 literig

Üzemanyagtartály mérete: 54 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 203 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 9.7 másodperc (gyári), 9.2 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 5.7 l/100 km

Országúti: 4.5 l/100 km

Vegyes: 5.9 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: 6.7 l/100 km

Országúti: 5.1 l/100 km

Vegyes: 5.7 l/100km

CO2 kibocsátás: 129 g/km

Bővebb információ a Ford hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Facebook: ITT

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

1997 Mercedes-Benz W140 S420: első lökhárító megújulása a CVH Autószerviz és karosszériaműhelyben

Lesz még dolgunk projektautónk, az S420-as W140-es Mercedes első lökhárítójával. Több részletben megy majd a korrekció, az első nekifutás meg is történt Hamza Csaba vállalkozása, a CVH Autószerviz- és karosszériaműhely révén.

Ha már kicseréltük a kürtöket a Mercedesben, ildomos volt levenni hozzá az első lökhárítót. Így könnyedén hozzáférhetővé vált az a munkafelület, ahol akadt párhuzamosan szintén némi munkálat: a lökhárító felfogatása volt kissé foghíjas.

Szó szerint foghíjas volt, ugyanis a felfogató csavarok közül kettő – a két felső – voltak csak a helyükön. Az alsó traktus – a kippatintható részeknél, a vonószemnél, valamint a hőmérő-szenzornál – teljesen hiányzott, konkrétan a belülről hegesztett csavarok bele voltak törve a lemezbe, egyenként úgy 0.5 centiméter állt rendelkezésre a hosszukból. Erre pedig lehetetlen lett volna felcsavarozni az anyákat.

Újfent speciális megoldásokat vetett be a CVH, és instant gyorsan lekerültek a csonkok, majd mehettek helyükre az újak. Így az első lökhárító teljes stabilitásnak örvend, ténylegesen a helyére került – elöl.

Hamarosan azonban újabb korrekció lesz elvégezve a lökhárítón: konkrétan szintbe lesz hozva, azaz az oldalvonalak párhuzamosak lesznek a sarokpontoknál is. Jelenleg a vezetőoldalon nagyobb a hézag, nem érnek össze az illesztések. Mindez annak köszönhető, hogy a felfogató sín-tartók inkorrekt szögben állnak jelenleg – ezeken lehetne állítani viszonylag tág spektrumban, viszont a jelenlegi műanyagok teljesen összerohadtak a tartófémekkel, illetve azok csavarjaival. Már sikerült beszereznünk kettő remek állapotú tartókonzolt műanyag tartókkal egyetemben Ámon Pali Mercedes-bontójából, amelyek csak arra várnak, hogy a helyükre kerülhessenek, és végre rendes szögbe kerüljenek az illesztések.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

A Ford Mustang Mach-E mosolyt csal minden európai vezető arcára

Tesztek a befagyott tavakon és a perzselő sivatagokban, órák végtelen sokasága a legmodernebb szimulátorokon… A Ford mérnökcsapatai világszerte keményen dolgoztak azon, hogy a tisztán elektromos hajtású Mustang Mach‑E pontosan azt a hamisítatlan Mustang-élményt nyújtsa, amit a vásárlók elvárnak ettől a legendás modelltől.

És ha arról van szó, hogy pontosan ki kell deríteni, mi pörgeti fel az európai autósok pulzusát – vagy éppen mi jelenti számukra a relaxált vezetési élményt –, senki sem tudja jobban a választ, mint a Ford belgiumi Lommel tesztpályáján dolgozó szakemberek.

Az ő közreműködésükkel készült az az egyedi karakterű felfüggesztés, kormánymű, hajtáslánc és vezetéssegítő technológia, amelyek révén a Ford legelső, kifejezetten elektromos hajtásra tervezett modellje tökéletesen megfelel az európai vásárlók elvárásainak.

“A mai technológia segítségével a virtuális világban is megformálhatunk egy járművet, vagyis már a korai prototípusok is a megfelelő karakterre alakíthatók, de a munka utolsó, legfontosabb 10 százalékát mindenképpen valódi utakon kell elvégeznünk” – mondta el Geert Van Noyen, a Ford Európa járműdinamikai részlegének igazgatója. “A Mustang Mach-E kiegyensúlyozott és közvetlenül reagáló, tisztán elektromos hajtásláncát sikerült úgy kialakítanunk, hogy mindenütt képes legyen élvezetes vezetési élményt nyújtani, akár Norvégia kanyargós Trollstigen szerpentinjein, akár a szédítő sebességű német autópályákon vagy a dimbes-dombos brit vidéki utakon autóznak vele.”

A Mustang Mach-E sportos karakterének kulcsa a gázadásra késlekedés nélkül reagáló elektromotor, illetve a padló alá épített akkumulátor, ami alacsony súlypontot biztosít.

A Lommel tesztpálya 100 kilométer hosszú aszfaltcsíkján ugyanúgy megtalálhatók a belga és a francia macskaköves utcák másolatai, mint a jellegzetes spanyol, német vagy brit útfelületek replikái, így a Ford mérnökei kifejezetten az európai viszonyokhoz formálhatták az autót.

A világ más helyeitől eltérően az öreg kontinensen keskenyebbek és kanyargósabbak az utak, a sebességhatárok pedig magasabbak, így a Mustang Mach-E kormányzását közvetlenebbé, magabiztosabbá kellett alakítani, amihez speciális beállításokra volt szükség futóműben, a lengéscsillapításban, a rugók feszességében és kanyarstabilizátorokban.

Még a gumiabroncsok kiválasztásánál is fontos szempont volt, hogy ideális egyensúlyt teremtsenek a tapadás és a rugózási kényelem között, hiszen az itteni vásárlók nagyon eltérő út- és időjárási viszonyok közt használják majd az autót.

A sima és stabil futás nagyon fontos a gyors európai autópályákon. A tisztán elektromos hajtású modell nagy sebességű haladását – és ezzel együtt az utastér zajszintjét – a német sztrádákon és a Lommel próbapálya 4,2 kilométer hosszú, döntött kanyarokkal kialakított szakaszán tesztelték 220 km/órás tempó mellett.

“Az elektromos hajtás miatt a Mustang Mach-E kabinja nagyon csendes, ezért különösen fontos volt kiiktatni minden zavaró zajt és rezgést” – magyarázta el van Noyen.

A vezetést segítő technológiák (mint például a Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika1) az egész kontinensen felismerik a közlekedési táblákat és az úttestre felfestett jelzéseket, így a vezető mindig ösztönösen és stresszmentesen autózhat – függetlenül attól, hogy melyik országban él, vagy hová indul nyaralni.

És akkor még nem beszéltünk arról, ami különösen fontos az európai autósok számára: az elektromos hajtás azonnal és erőteljesen reagál a gázpedál lenyomására. A Mustang Mach-E összkerékhajtása külön-külön osztja meg a vonóerőt az első és a hátsó kerekek között, így az autó lendületesen gyorsul és remekül uralható. A Ford mérnökei szigorú teszteknek vetették alá a rendszert, hogy a behavazott skandináv utakon ugyanúgy élvezhető legyen a Mustang klasszikus hátsókerékhajtás-érzete, mint a napfénytől izzó spanyol aszfalton.

Ugyanakkor a Mustang Mach-E vezetési élményének kialakítása nem csak a Ford mérnökeinek kiváltsága, hiszen a vezető is választhat a Suttogó, Aktív és Féktelen üzemmódok közül. Mindegyik beállításban más a kormányreakció, a gyorsulás és a lassítás, megváltozik a belső világítás, sőt még a jármű hangja is, hogy az élmény a lehető legjobban passzoljon a vezető pillanatnyi hangulatához.

A Ford nemrégiben fejezett be egy hosszú túrát Norvégiában (Európa egyik leglátványosabban fejlődő elektromosautó-piacán), ahol a tesztelők megtapasztalhatták, hogyan használható az autó a mindennapok során a már meglévő töltőhálózattal.

A valós körülmények között a nagyobb kapacitású akkumulátorral szerelt, összkerékhajtású változat túlszárnyalta az eredetileg tervezett 540 kilométeres (WLTP) hatótávolságot, mivel úgy teljesítette megállás nélkül a 484 kilométeres Oslo-Trondheim útszakaszt, hogy a megérkezéskor még 14 százalék volt az akkumulátor töltöttségi szintje.

A nagyobb kapacitású akkumulátorral és hátsókerékhajtással2 a Mustang Mach-E várható hatótávolsága 610 km. A legfrissebb vizsgálatok szerint a feltöltés majdnem 30 százalékkal rövidebb ideig tart az eredetileg tervezettnél, és a nagyobb kapacitás akkumulátorral szerelt, hátsókerékhajtásúváltozat 119 kilométert képes megtenni, miután 10 percre egy IONITY gyorstöltőre csatlakoztatták3.

“Ha volt valami, amit mindenképpen el akartunk érni a Mustang Mach-E modellel, az az volt, hogy egy olyan elektromos autót készítsünk, ami méltán viseli a Mustang emblémát” – mondta van Noyen.

A0045424020 és A0045424120 kürtök cseréje az 1997-es Mercedes-Benz W140 S420-on a CVH Autószerviz és karosszériaműhelyben

Megpróbáltunk többször nekifutni házi garázsműhelyünkben, de sajnos nem sikerült. Projektautónk, az S420-as W140 Mercedes-Benz bal és jobb oldali kürtjei (A0045424020 és A0045424120) teljesen leamortizálódtak az évek során, olyannyira, hogy már egyik sem szólalt meg – épp ezért Ámon Pali Mercedes bontójából beszereztünk kettő remek állapotú dudát, hogy majd jól kicsréljük.

Sajnos a garázsműhely-verzió nem volt igazán életképes, ugyanis olyan szinten össze volt rohadva a kürtök felfüggesztő-nyúlványa a felfogatásokkal, hogy a szimpla csavarlazító nem igazán használt. Erőltetni sem akartuk, nem szerettük volna, ha olyan rész/pont törik el esetleg, aminek nem kellene.

Hamza Csaba műhelyéhez, a CVH-hoz fordultunk ismételten. Tudtuk (főként a múltkori sebességváltómű olajhűtőcső reparálása után), hogy nála nincs lehetetlen – ha le kell jönnie azoknak a bizonyos kürtöknek a helyükről, akkor le fognak jönni annak rendje, s módja szerint.

Így is történt: némi melegítés után megadták magukat a csonkok, mert ugyebár körülbelül csak a korábbi kürtök vázát lehetett kiszedni az autóból. Olvadtan, törtötten, membránostul, rézszálastól.

Megoldódott tehát ez a probléma is: az S420 vidáman dudál, kürtöl. Két szólamban, ahogyan kell.

Ugyanis az S-osztályok (is) kétszólamú rendszert kaptak, a kormánykerék közepének felső részeit nyomva – bal és jobb oldalon – szólal meg a magas szólam, az alsót nyomva a mély. Középen, együttesen nyomva pedig a klasszikus, két frekvencia egyben kelthető életre.

Együttműködő partnerek: Classic Vehicle HungaryVictor’s CustomsZöld AutószervizMerciBolt.huHankook Tire MagyarországULOLoctite (Henkel Adhesives)Olajshop.hu

Fotó: Canon / Camera Kft.

Utómunka: Acer

Közös fejlesztésű Peugeot-TOTAL hypercar versenyautó a le Mans-i verseny évfordulójára

A le Mans-i 24 órás verseny 88. évadjának apropóján a PEUGEOT és a TOTAL hivatalosan is útnak indítja a Le Mans Hypercar (LMH) projektet. Az életbe lépő új szabályozás előrevetíti a legrangosabb hosszú távú tartóssági verseny új korszakát, egyúttal jól passzol a két vállalat energetikai átállást célzó törekvéseihez. 

„Le Mans az automobilizmus szent grálja” – nyilatkozta Jean-Philippe IMPARATO, a PEUGEOT márka igazgatója. „Egy olyan verseny, amely formálja magát a győztest is. Számunkra ez a verseny elsősorban 3 korábbi győzelmet jelent, de sok verejtéket, könnyet és egy hihetetlen összefogást is a Total-lal, akikkel éppen most ünnpeljük a közös munka 25. évfordulóját.”

Az LMH kategória melletti döntést többféle kritérium befolyásolta, melyek között fontos hogy bizonyos szabadságot enged az áramvonalazás terén. Így lehetővé válik, hogy a Peugeot Design segítségével a márka stílusjegyei határozottan megjelenjenek az autón. A már korábban megindult együttműködés lehetővé teszi, hogy már a 2020-as Le Mans-i verseny alkalmával megvillanthassák az első vázlatokat, melyek felfedik a design főbb vonalait, az új szabályozás figyelembevételével, különös tekintettel a méretekre.  

A PEUGEOT és a TOTAL szövetsége tehát elrajtolt az elektromos-hibrid Hypercar fejlesztésével, melynek olyan ikonikus designt szánnak, mely már a “Neo Performance” stílusjegyek felhasználásával születik. Az autó teljesítménye eléri az 500 kW-ot (680 LE) és négykerék meghajtással rendelkezik.

Miután több fázisban tanulmányozták az autó általános felépítését, az arerodinamikai kialakítást, illetve magát a meghajtási módot és az elektromos rendszert, végül a hibrid hajtás mellett döntöttek. A PEUGEOT Sport valamennyi részlege részt vett a tervezési folyamat egyes lépéseiben.   

A PEUGEOT Sport tehát újabb alternatív hajtással kapcsolatos kihívást vállalt, melynek teljesítésében támaszkodhat a hamarosan hivatalosan is bemutatkozó nagy teljesítményű utcai sportkocsi, a PEUGEOT 508 PSE kifejlesztésénél szerzett tapasztalatokra. Ez lesz az első modell, amely már viseli a PEUGEOT Sport Engineered jelzést.   

Jean-Philippe Imparato, a PEUGEOT márka igazgatója

„Ez az új kategória képes arra, hogy mozgósítsa az egész vállalatot, annak minden egységét, valamint olyan technológiák és formaterv alkalmazását teszi lehetővé, amely nem áll annyira távol a széria modelljeinktől. Ezzel a kihívással a PEUGEOT egy új filozófiát, irányzatot is elindít, amely a « Neo Performance » nevet kapta. Visszatérünk a hosszútávú versenyzéshez, így az autósport egy új területén dolgozhatunk, mely a hibrid-elektromos hajtást helyezi előtérbe. A PEUGEOT Sport is némiképp megváltozik, bevezet egy új elnevezést a nagy teljesítményű, villamosított autói számára, ez lesz a PEUGEOT SPORT ENGINEERED jelzés, melynek első gazdája az 508-as modell lesz: 360 LE teljesítménnyel, négykerék-meghajtással és mindössze 46 g CO2 kibocsátással. Ez a program jó lehetőség arra, hogy a sportban is belevághassunk az energetikai átállásba.”

Philippe Montantême, a Total marketing stratégiai és kutatási vezetője : 

„A PEUGEOT és a TOTAL 25 éve vannak szoros együttműködésben. A motorsport területén ez azonban nem ennyire egyszerű! A versenysport, amely benne van a vérünkben, egy valódi technológiai laboratóriumot jelent mindkét márkának. Ebben a laboratóriumban keressük folyamatosan azokat a hatékony és nagy teljesítményű megoldásokat, amelyek a sportból végül eljuthatnak a végső fogyasztókhoz is. A Le Mans « Hypercar » projekt új közös fejlesztési lehetőségeket nyit az autó teljes hajtásláncának tekintetében, a hatékony üzemanyagok és a hibrid autókba szánt speciális kenőanyagok területén. Ezen felül lehetővé teszi a TOTAL és a SAFT szakembereinek, hogy új lehetőségek után kutassanak az akkumulátorok területén. A TOTAL ma már multi-energetikai cégcsoportként arra törekszik, hogy mindenféle mobilitási igényt ki tudjon szolgálni. A Le Mans Hypercar projekt ennek a tökéletes megtestesülése. »

Olivier Jansonnie, a PEUGEOT Sport EC programjának technikai igazgatója 

Az autó 4×4 hajtású lesz, egy 200 kW maximális teljesítményű villanymotorral az első tengelyen, ahogy azt a szabályzat előírja. Az összteljesítmény egy 500 kW (kb. 680 LE) teljesítményű, kétkerékhajtású, belső égésű motorral hajtott autóénak felel majd meg, de elosztva a két tengelyen. A jelenlegi LMP1 kategóriához képest, ez az autó közelebb áll majd az utcai autókhoz, mivel nagyobb és nehezebb lesz (5 méter hossz, 4,65 méter helyett és 2 méter szélesség, az 1,90 méter helyett). Az új szabályozás egészen eltérő, mivel szabályozza a teljesítmény elosztását is (BOP : Balance of Performance). Ez sok megkötést, de új technikai lehetőségeket is kínál a fejlesztésben, elsősorban a forma tekintetében, természetesen a légellenállás figyelembe vételével, amelyet szélcsatornában mérnek majd, valódi méretű karosszériával. Már nagyrészt jóváhagytuk az aerodinamikai koncepciót és a motor felépítését. A hibrid rendszer működési módját és felépítését szintén meghatároztuk. Nem marad más a 2022-es indulás előtt, mint prototípusok sorával kísérletezve eljutni a végső verzióig, melyet először próbapadon, majd pályán tesztelünk.

Matthias Hossann, a PEUGEOT design igazgatója:

Az új Le Mans Hypercar kategória egy soha vissza nem térő, ritka alkalom arra, hogy a sport és a design részlegek közösen dolgozhassanak. A szabályzat pont megfelel a PEUGEOT elvárásainak abból a szempontból, hogy a leendő versenyautó megtestesíti a jövő autójáról vallott elképzeléseinket, az elektromos hajtással operáló “Néo Performance” filozófia jegyében. Az autó megjelenését nem csupán a műszaki optimalizálás és a szélcsatorna fogja meghatározni, hanem valóban teret kapunk arra, hogy egy egyedi, ikonikus tárgyat alkossunk, mely a teljesítményt ötvözi és egyúttal kifejező. Szeretnénk minél jobban kihasználni a felajánlott játékteret, szóval ez egy nagyon izgalmasnak ígérkező projekt lesz! Jelenleg még az előkészítő fázisban vagyunk, tanulmányozzuk a koncepciót. Egyeztettünk a PEUGEOT Sport szakembereivel, hogy lássuk, pontosan mit enged meg a szabályzat és mi az, ami tilos. A projekt következő fázisaiban is szorosan együtt fogunk dolgozni. Ezek a vázlatok az első nagy vonalak, melyek meghatározzák majd a formaterv legerősebb elemeit, melyekre a későbbiekben támaszkodhatunk. A hármas karom és a színek mindenképpen olyan elemek, melyeket szeretnénk megjeleníteni a Hypercar-on. A jellemző fények, melyeket a szériaautóinkon is alkalmazunk részévé váltak a márka identitásának, így ezek mindenképpen megjelennek majd az autón.” 

A TOYOTA GAZOO Racing történelmi Le Mans-i diadalát Akio Toyoda elnök személyesen kommentálta

A Toyota világszintű elnöke, a Morizo néven maga is versenyző és mesterpilóta Akio Toyoda személyesen kommentálta a Toyota versenyistállója, a TOYOTA GAZOO Racing történelmi diadalát, amelyet a Hosszútávú Világbajnokság (WEC) legendás 24 órás Le Mans-i futamán aratott, megemlékezve arról is, hogy a versenyistálló másik csapata ugyanezen a versenyhétvégén a Rally Világbajnokság (WRC) törökországi futamán szerezte meg az első helyet. Az elnök egyszerre fejezte ki a páratlan siker felett érzett örömét, és buzdította csapatát szerényen még keményebb munkára a hibák kiküszöbölésére.

A Toyota sikere valóban példa nélküli: az autógyártó 1000 lóerős öntöltő hibrid elektromos versenygépeinek egymás után zsinórban harmadszor sikerült megnyernie a világ egyik legikonikusabb, és egyben legkeményebbnek számító versenyét, a Le Mans 24 órás futamot. Akio Toyoda sorai a diadal kapcsán alább olvashatóak.

„2020-ban is győzni tudtunk a Le Mans 24 órás futamon. Emellett ugyanazon a hétvégén meg tudtuk nyerni a Török Rallyt is, a FIA Rally Világbajnokság ötödik fordulójában. Ez volt az utolsó alkalom a TS050 HYBRID számára arra, amikor teljesíthette a 24 órás futamot. Sébastien, Kazuki és Brendon: köszönöm nektek, hogy sikerült minden másik autónál nagyobb távot megtenni a TS050 géppel! Elfyn és Scott: nagyon köszönöm, hogy sikerült mindenki másnál gyorsabban vezetnetek ezeken a kíméletlen török utakon. Kár, hogy egyik versenyen sem lehettem jelen idén, hogy a csapattal együtt izgulhassak. Megígértem a WEC csapatnak, hogy velük állok fel a dobogóra idén, de sajnos most sem tudtam betartani az ígéretem. Ám a szívemben ott voltam Le Mans-ban és Törökországban is – és velük álltam a dobogón. Nem voltak nézők sem a Le Mans-on, sem Törökországban, de szerintem – ahogyan én is – világszerte számos rajongónk nézte élőben a versenyeket, és szurkolt nekünk. Nagyon köszönöm a támogatásukat! Ez volt sorozatban a harmadik győzelmünk Le Mans-ban. Ezt szurkolóinknak, partnereinknek és munkatársainknak köszönhetően értük. Nagyon büszke vagyok az elnyert trófeára, de hogy őszinte legyek, kicsit csalódott is vagyok. Nem arról van szó, hogy 8. rajtszámú TS050 HYBRID gond nélkül győzött. A futam első felében vissza kellett mennie a bokszutcába a fékhűtés miatt, és egy időre visszacsúszott a mezőnyben. És nagyon sajnálom Mike-ot, Kamuit és Josét, akik a 7. rajtszámú TS050 HYBRID-et vezették. A futam előtt Kamui azt mondta, hogy most elhozza azt, amit a korábbi években itt hagyott. Tényleg átéreztem, amit mondott, és Mike illetve José is bizonyosan így érzett. Kamui küldött nekem egy üzenetet a futam előtt, amiben azt mondta, hogy élvezi majd a nyomást, és úgy csinálja végig a 24 órát, hogy közben hisz a gépben, a szerelőkben és a mérnökökben. Mégsem nem tudtuk elkerülni, hogy meghibásodjon az autója, és ezért megint nem tudta megszerezni azt, amit kellett volna. Igazán nagyon sajnálom. A Török Rallyn pedig a jó pozícióban autózó Sébastiennek kellett feladnia a versenyt motorhiba miatt. Mi a Toyotánál képesek vagyunk megnyerni a WRC-t és háromszor egymás után a Le Mans-t, de közben úgy érzem, hogy van még mit tennünk azért, hogy olyan autókat készítsünk, amelyek megfelelnek az autósok igényeinek és érzéseinek. Továbbra is arra törekszünk, hogy egyre jobb autókat gyártsunk, és hogy pilótáink magabiztosan versenyezhessenek. Nagyra értékelem mindannyiuk folyamatos támogatását.”

MINI Paddy Hopkirk Edition, 37-es rajtszámmal

A legendás ralipilóta előtt tisztelgő különkiadás a klasszikus Mini Monte Carlo Ralin aratott első, 1964-es győzelmének állít emléket. A MINI Paddy Hopkirk Edition 2020 októberétől válik elérhetővé egyes piacokon a brit prémiumgyártó ügyfelei számára, a háromajtós MINI Cooper S, az ötajtós MINI Cooper S és a MINI John Cooper Works élsportoló műszaki alapjain.

Eltelt 56 év, de a 37-es rajtszámmal versenyző kisautó fantasztikus győzelmének emlékei szemernyit sem fakultak. 1964-ben a klasszikus Mini Cooper S első abszolút diadalát ünnepelhette a legendás Monte Carlo Ralin, volánjánál az akkor 30 éves észak-írországi ralipilótával, Patrick „Paddy” Hopkirk-kel. A fényes győzelmet, amely egy csapásra beírta a Minit a motorsport történelemkönyvébe, a brit prémiumgyártó most egy exkluzív különkiadással eleveníti fel: a négykerekű versenysportok egyik leglátványosabb diadalának hamisítatlan stílusjegyek és egyedi felszereltségi tételek állítanak emléket. Az egyik ilyen a Paddy Hopkirk nevével összeforrt 37-es rajtszám, amely a különkiadás két oldalát is díszíti.

A MINI Paddy Hopkirk Edition 2020 októberétől válik elérhetővé egyes piacokon a brit prémiumgyártó ügyfelei számára, a háromajtós MINI Cooper S (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,1 – 6,4 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 139 – 147 gramm / km), az ötajtós MINI Cooper S (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,2 – 6,5 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 141 gramm / km) és a MINI John Cooper Works (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 6,9 – 7,1 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 157 – 162 gramm / km) műszaki alapjain. És ahogyan a legendás rajtszám és az erőteljes motor, úgy a különkiadás Chili Red karosszériafényezési árnyalata és fehér teteje is a történelmi klasszikust idézi.

Paddy Hopkirk Mini Cooper S modellel aratott győzelmét mámoros hangulatban ünnepelte a helyszínen szurkoló közönség és az Egyesült Királyság motorsport-rajongói. Az észak-írországi pilóta és brit navigátora, Henry Liddon jelentősen nagyobb és erősebb autók ellen diadalmaskodott, hiszen a rajtrácson felsorakozó versenyzők eltérő saját tömegei és teljesítményszintjei okán jelentkező hendikepeket a versenybírók arányos többletpontokkal ellensúlyozták. A győzelem mégsem ennek, hanem a Mini Cooper S agilitásának és megbízhatóságának, illetve Paddy Hopkirk kimagasló versenyzői képességeinek volt köszönhető, legyen szó akár a kanyargós hegyi szerpentinekről, a keskeny szorosokról, a jeges útfelületekről, a szűk hajtűkanyarokról vagy a meredeken ereszkedő szakaszokról.

A Monte Carlo Ralin aratott meglepetés-győzelemmel Paddy Hopkirk egyetlen éjszaka alatt az Egyesült Királyság leghíresebb ralipilótájává, a klasszikus Mini pedig kívülállóból vérbeli motorsport-legendává érett. A kisautó eme előkelő státuszát a következő évek még tovább nyomatékosították, hiszen a Mini Cooper S 1964 után 1965-ben és 1967-ben is abszolút diadalt aratott a Monte Carlo Ralin, előbb Timo Mäkinen, majd Rauno Aaltonen finn pilótával a volánja mögött.

A klasszikus Mini Monte Carlo Ralin aratott háromszoros győzelme mind a mai napig lázban tartja a brit prémiumgyártó rajongóit, akiknek a MINI Paddy Hopkirk Edition bemutatkozásával most lehetőségük nyílik arra, hogy hamisítatlanul egyedi módon fejezzék ki motorsport iránti szenvedélyüket. A különkiadás piac-specifikus stílusban egyesíti a történelmi raligyőztes ikonikus karosszériafényezési árnyalatát a számos sötétre fényezett stílusjeggyel, valamint a 17” méretű, Track Spoke Black küllő-dizájnú vagy a 18” méretű, matt fényezésű, Cross Spoke Jet Black küllő-dizájnú MINI John Cooper Works könnyűfém keréktárcsa-garnitúrával. A különkiadás esetében a hűtőrács kerete és vízszintes merevítése, az első lökhárító alsó betétjei, a motorháztető nyílása, a kilincsek, a tanksapka, a csomagtér-kilincs, az első és a hátsó MINI-logók, illetve az első fényszórók és a hátsó lámpák keretei is magasfényű feketében ragyognak.

A 37-es rajtszám nem csupán az autó két oldalán, de az oldalsó irányjelző-paneleken is feltűnik. A karosszéria jellegzetes stílusjegyei közé tartoznak még a LED-technológiás első fényszórók és a brit zászló motívumában világító hátsó lámpák, a „Paddy Hopkirk Monte Carlo” feliratú matricák, valamint a motorháztető vezetőoldali felén végighúzódó fehér versenycsík is, amely – akárcsak a csomagtérajtó – az 1964-es Monte Carlo Rali győztesének aláírását viseli. A legendás versenyautó 33 EJB rendszámát a fehér versenycsík háromdimenziós nyomtatással készült grafikája idézi.

Paddy Hopkirk aláírása feltűnik még a műszerfal utasoldali felének magasfényű Piano Black árnyalatú dekorbetétjén is, a LED-technológiás küszöbtoldatok pedig szintén a ralilegenda nevét viselik. A MINI Paddy Hopkirk Edition exkluzív felszereltségi tételeinek sorát a MINI Excitement Package és a Comfort Access funkció színesíti, miközben a piac-specifikus opciók között Piano Black árnyalatú kiegészítő fényszórók, 37-es rajtszámot viselő kulcstartó és Piano Black árnyalatú ablaksáv is megtalálható. A minden tekintetben egyedi megjelenés érdekében a brit prémiumgyártó ügyfelei a különkiadást is maximálisan személyre szabhatják, a vezetési élmény, a kényelem és az egyediség optimalizálását a háromajtós MINI-hez és az ötajtós MINI-hez elérhető szinte összes opció segíti.

LEGFRISSEBB

Súlyos balesetek miatt félbeszakadt a Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál Béren

0
Az idei, 2025-ös Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál tragikus fordulatot vett pénteken, amikor két súlyos baleset is történt a Nógrád vármegyei Bér határában zajló eseményen....

TESZTJEINK