Főoldal Blog Oldal: 140

[TESZT] Toyota Proace City Verso 1.2 – hétüléses családi alternatíva

Egyre nagyobb az idézőjeles kavarodás az egységesített márkák és típusok közt az autóiparban. Kétség kívül az egyik legnagyobb globális gyártó a PSA – Peugeot, Citroen, DS, Opel – így nem meglepő, ha az új, 2020-as Toyota Proace City Verso 1.2 modellhez is ők kölcsönözték az alapokat. Meg mindent. Ugyanis a Proace City Verso Peugeot Rifter vagy épp Opel Combo, átemblémázva. 1.2 literes, háromhengeres benzinmotorral teszteltük.

Nyilván egetrengetően divatos formavilágot ne várjunk egy kishaszonjármű-alapokra épített egyterűtől. Klasszikus dobozforma ez, téglalap-jelleggel, nélkülözve mindenféle sallagot. Az orr-rész jellegzetesen hozza a Toyota stílusvilágát, sportosabb, mint a Rifter. Toyotás szimplán, és pont; a fényszórók ívelése beleolvad a hűtőrácsba, a magasra húzott lökhárító-idomvonal pedig egyértelmű robosztusságot kölcsönöz az autónak. Süllyesztett ködlámpafészkeivel válik igazán sportossá a Toyota Proace City Verso 1.2, máris készen van a meggyőző körítés a frontrészt tekintve.

Hosszú tengelytávos változatban érkezett szerkesztőségünkhöz a Toyota Proace City Verso 1.2-es: 4753 milliméter hosszával tekintélyes méretet hordoz. A tengelytáv egyébként 3050 milliméter, így bőséges hely marad a három sornyi ülésnek a beltérben. A küllem oldalnézetben hozza ki magából alapvetően a kishaszonjárműves jelleget, kiugró orr-résszel, hosszú, egyenes tetőívvel, vágott hátsó felülettel. Az oldalablakoj tagoltak a Toyota Proace City Verso 1.2-nél, mindkét oldalon tolóajtóval, nagy üvegfelületekkel a maximális panoráma-érzet érdekében.

Hátulnézetben tradicionális stílus- és formavilág köszön vissza a Toyota Proace City Verso 1.2 esetében. Az oldal-élekre kanyarított hosszanti helyzetjelző lámpaburák tetszetősek, bennük a LED kialakítást mutató mintázattal, felfelé keskenyedő kiképzéssel. Itt is nagy az üvegfelület, mely nyitható is külön. A tesztautó hátsó ajtaja egy egységként volt nyitható, ami nem túl szerencsés egy szűk pakolóházban, viszont ha random eleredne az eső, és pont pakolnunk kell a csomagtérbe, csomagtérből, könnyedén aláállhatunk és nem fogunk teljes mértékben elázni.

Lehet pakolni, 7 személlyel azért már visszafogottan

Alaphangon 209 literes csomagtér áll rendelkezésre a Toyota Proace City Verso 1.2-ben. Ez nem valami sok, viszont teljes értékű hétüléses családi mobillal közlekedhetünk – a kompromisszum legyen a csomagok mennyiségének leredukálása. Egyébként az utastér tele van különféle rekeszekkel, fiókokkal, zsebekkel – örökségként a leginkább szembetűnő megoldás a teherautós (legyen elbagatelizálva szimplán Kamaz) pakolórekeszek a vezetőállás felett, ide mehet a menetlevél meg a csomagolt tízórai.

Félretéve a viccet: ezek praktikus kieglszítői a Toyota Proace City Verso 1.2-nek, főként, ha családdal utazunk. Mint említettük feljebb, teljes értékű üléseket találunk az autóban, amelyeken ténylegesen elfér 1-1 felnőtt. Az ülések túl kényelmesnek nem mondhatók, itt sajnos egyből visszaköszön a haszonjármű-jelleg. Az oldaltartásuk jó, viszont a háttámlákat nehezen lehetséges testre szabni, a deréktámasz hiánya pedig itt tényleges hiányt jelent.

Tesztünk alkalmával folytattuk a mostanában leginkább a Toyota modelljeire kihegyezett hosszabb-rövidebb távú kirándulássorozatunkat. Pár hete egy 2 literes C-HR modellel mentünk ki Németországba, meg vissza, most azonban a Balatont céloztuk be, kettő alkalommal. Konkrétan Balatonföldvárra mentünk az M7-esen szögegyenesen háztól házig, vizsgálva, hogyan teljesít a hajtáslánc, a felfüggesztés, s persze maga az utaskabin komfort téren.

Vezetési élmény

Vezetni jó a Toyota Proace City Verso 1.2t, mivel magasabban ülünk az átlagnál, a kilátás 360 fokban remek. Jó az A és C oszlopok vékonysága, a B kicsit vaskosabb, de pont holttérbe is esik, ha a tükröket használjuk. Maximum tolatásnál nehézkesebb miatta a szituáció.

Kényelem tekintetében már kifejtettük alapállásunkat, viszont a hely fejedelmi ténylegesen. A magasított fejtér hihetetlen szabadságérzetet hordoz, míg a térd- és lábterek is gigásziak. Válltér is van, rengeteg, a hátsó középső üléssoron utazó 3 utasunk elégedetten szállt ki Földváron.

Lágyabb a futómű egyértelműen, mint a kisteherautó-verzió esetében. Tehát mondhatni, hogy a Toyota Proace City Verso 1.2 könnyedén birkózik meg az úthibákkal, nyilván nem lesz soha személyautós a jellege, de teljes mértékben élhető a helyzet. Menetzaj értelemszerűen van, az is a futóműből, 130-nál még teljesen megfelelő és elviselhető.

Mire elegendő három henger és ezerkétszáz köbcenti?

1199 köbcentiméteres, 3 hengeres soros turbós benzinmotor került a Toyota Proace City Verso 1.2 orrába. Nem elírás, tényleg 1.2-es, három hengerrel. Mindez 110 lóerő leadására képes, 5500-as percenkénti fordulatszámon. A maximum forgatónyomaték érték 205 Newtonméter, papírforma szerint 1750 RPM-nél már elkezdi leadni a hajtás – nos, ezt nem tapasztaltuk. Inkább pörgetve, 2000 felett jön meg a kraft, a relatíve kraft, ami aztán el is fogy szép csendben apró tartományon belül. A hajtáslánchoz adott 6 sebességes manuális kéziváltó áttételezése valahogy úgy lett kialakítva, hogy a nem túl izmos kismotorhoz jól passzoljon – teszi is a dolgát, az egyes és kettes fokozatok rövidek annak rendje s módja szerint, aztán hármastól már elkezd tágulni a spektrum. Viszont ez azt eredményezi, hogy fordulaton kell tartani folyamatosan a rendszert, mivel könnyedén fullad, hajlamos rá. Ugyanúgy, ahogy meg-meg torpan néha, amikor kifogy a szufla, ilyenkor intenzív visszaváltogatás veszi kezdetét.

Mint például az érdi emelkedőnél, 5 fővel, csomagokkal. Mivel nem volt túl nagy az alap lendületünk, ezért háromig vissza is váltottunk hirtelen, hogy ne legyen probléma – lehet, ha nagyobb a svung, meg sem érzi a Toyota Proace City Verso 1.2 hajtáslánca. Így viszont megérezte.

Tanulság: ha már ilyen alulméretezett motort raknak egy vaskos, nagyautónak kategorizált modellbe, akkor bizony nyomni kell neki, pörgetni kell megállás nélkül. Kiváltképp, ha hét fővel megyünk kirándulásra netán, akkor meg aztán pláne.

A pörgetésnek viszont ára van. Ez azt jelenti, hogy a fogyasztás nem alakul túl barátságosan, hiszen csodák nincsenek. Hiába a downsizing, ha ott az 1600 kilós önsúly, vagy ami még rémísztőbb, a 2240 kilós teljes terhelhetőség. Tesztjeink során a Toyota Proace City Verso 1.2 városi környezetben háromnegyedes terheléssel (körülbelül 1.8-1.9 tonna összsúly) 9.4-10.4 litert kért 95-ösből, míg autópályán is viszonylag magas értékeket produkált a kis köbcenti miatt (7.9-8.4 liter/100 kilométer átlag). 90 kilométer/órás tempónál visszafogottabb lett a viselkedés, így 5.4-5.8 literrel beérte a Toyota Proace City Verso 1.2.

Árazás

Tesztelt Toyota Proace City Verso 1.2 modellünk 8.6 millió forintos listaáron vihető haza, az alap belépőszintű verzió 5.6 millióról indul.

2020 Toyota Proace City Verso 1.2 specifikációk

Motor

Motortípus: soros elrendezésű háromhengeres turbótöltött benzinmotor

Lökettérfogat: 1199 ccm

Maximális teljesítmény: 110 LE @ 5500 ford./perc

Maximális forgatónyomaték: 205 Nm @ 1750 ford./perc

Erőátvitel: fronthajtás, 6 fokozatú manuális kéziváltóval

Méretek, egyéb műszaki adatok

Hossz: 4753 mm

Szélesség: 1848 mm

Magasság: 1812 mm

Tengelytáv: 3050 mm

Első gumik mérete: N/A

Hátsó gumik mérete: N/A

Tömeg, üresen: 1600 kg

Terhelhetőség, össztömeg: 2240 kg

Csomagtartó mérete: 209 liter 7 üléssel, bővíthető 2653 literig

Üzemanyagtartály mérete: 56 liter

Menetteljesítmények

Végsebesség: 175 km/h

Gyorsulás 0-ról 100-ra: 11.8 másodperc (gyári), 11.2 (mért)

Fogyasztási adatok

Saját, mért eredmény (átlagos használattal)

Városi: 9.4 l/100 km

Országúti: 5.4 l/100 km

Vegyes: 10.3 l/100km

Gyárilag mért eredmények

Városi: N/A

Országúti: N/A

Vegyes: 5.5 l/100km

CO2 kibocsátás: 126 g/km

Bővebb információ a Toyota hazai importőrének honlapján, IDE kattintva.

Facebook: ITT

Fotó: Autóaddikt.hu

Együttműködő partnereink: Acer HungaryCamera Kft.

Utómunka hardver: Acer

Az új Goodyear EfficientGrip Performance 2 nyerte az Auto Express nyáriabroncs-tesztjét

Az Egyesült Királyság legnépszerűbb heti autós magazinja, az Auto Express. A magazin közzétette éves nyáriabroncs-tesztjének eredményeit, melynek győztese idén a Goodyear lett. 

A teszt a világon a legnagyobb számban eladott abroncsméretre, a 205/55R16 termék típusra összpontosít. Tíz különböző abroncsmárkát vetettek össze a szakértők a legfontosabb jellemzők, köztük a nedves és száraz utakon tapasztalható kezelhetőség, a fékezés, a vízen felúszás, a zajszint, a gördülési ellenállás és az ár terén. 

Az új Goodyear EfficientGrip Performance 2 abroncs a teszten végig jól teljesítve szerezte meg az első helyet. Az Auto Express által felkért és teszteket elvégző szakember Kim Adams így nyilatkozott: „A most bemutatkozó EfficientGrip Performance 2 győzött. Az abroncs sikeresen megőrzi teljesítményét nedves utakon hatékonyan kínálva egyensúlyt a száraz tapadás és a lenyűgöző üzemanyag-gazdaságosság között.”

Az abroncs a Wet Braking és a Dry Stability Plus technológiákat ötvözi, így nem meglepő, hogy az első helyen végzett a száraz úton tapasztalható kezelhetőség terén az Auto Express tesztjén. 

A teljesítmény ezen területeit Adams így értékelte: „Nedves úton is jó érzés volt a kormány mögött ülni: az első kerekek megőrizték erejüket a hátsó kerekek feletti irányítás elveszítése nélkül. A száraz pályára váltva a legújabb EfficientGrip igazán elemébe jött. Jól fordult a kanyarokban, és a többi abroncsnál nagyobb hajtóerők mellett állt ellen a kisodródásnak. Legtöbb vetélytársához képest tapadását is később veszítette el.” 

Az igen elismert teszten az abroncs a gördülési ellenállás és a zajszint tekintetében is győzelmet aratott.

Mike Rytokoski, a Goodyear Europe marketingvezetője az eredmény kapcsán megjegyezte: „Rendkívüli öröm számunkra, hogy az új EfficientGrip Performance 2 az első helyen végzett ezen a fontos abroncsteszten. Egyrészt bizonyítottuk, hogy abroncsunk jól teljesít az Auto Express vizsgálati kritériumokat illetően, másrészt tudjuk, hogy új termékünk egyik legnagyobb előnyét potenciális futásteljesítménye adja.” A szakember kifejtette, hogy a Mileage Plus technológiának köszönhetően futásteljesítménye 50%-kal nagyobb elődjéhez viszonyítva, illetve 20%-kal jobb a második helyen álló vetélytársához, a Michelinhez képest – amint azt a TÜV SÜD független vizsgáló szervezet igazolta. „E termékünk rendre dobogós helyezéseket szerez az abroncsteszteken szerte Európában, az Auto Express tesztjén aratott győzelme pedig újabb trófeával gazdagítja eme gyűjteményt” – összegezte a Goodyear szakembere.

A nagycsaládos autóvásárlási program egyik népszerű szereplője a Toyota Proace City Verso

Amint azt az eladási darabszámok is igazolják, az akár rövid, akár hosszú kivitelben is hétüléses változatban is elérhető vadonatúj Toyota Proace City Verso egyértelműen a nagycsaládos autóvásárlási program egyik nagy favoritja. A kifejezetten élvezetes vezetési élményt kínáló slágermodell utastere nem csupán meglepően tágas és kényelmes, de elképesztően sokrétűen variálható is. A családok számára a megszokottnál is fontosabb kiemelt szintű biztonságról az aktív vezetéstámogató technológiák és biztonsági rendszerek egyedülállóan széles tárháza gondoskodik, megbízhatóságára pedig az egyedülálló 3+2 éves, vagy 250.000 kilométeres garancia szolgál biztosítékul.

A nagycsaládosok részére egyedülálló ajánlatot jelent a 2,5 millió forintos állami támogatással megvásárolható Proace City Verso, hiszen a Toyota neve egyet jelent a családi autók legfontosabb értékeivel: a hihetetlenül praktikus és kényelmes belső kialakítással, a megnyugtató biztonsággal és a gondtalan használattal. Ez a kívül kompakt, belül tágas autó könnyedén boldogul a keskeny városi utcákon és a szűk parkolóhelyeken is, miközben hét utasa teljes kényelemben utazhat. Az új Toyota PROACE CITY Verso kétféle karosszériával kapható: az egyik a 4,4 méter hosszú, 5 vagy 7 üléses Standard kivitel, a másik pedig a 4,7 méter hosszú, 5 vagy 7 üléses Long változat. Az ülések nagyon kényelmesek, és sok hely van közöttük, hogy könnyű legyen a ki- és beszállás. A belső tér egyszerűen átalakítható, és az autó használati értékét az akár 1,5 tonnás vontató képesség is fokozza.

Gazdaságos üzemeltetés, széles motorválaszték és teljesítmény-skála

A Proace City Verso kedvező üzemeltetési költségeiről többek között a kategória legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztását és CO2-kibocsátását biztosító hajtásláncok gondoskodnak. A kínálatban az 1.2 Turbo benzinmotor két változata is szerepel: a 110 lóerős blokkhoz manuális, a 130 lóerőshöz nyolcfokozatú automata sebességváltó tartozik. Az 1.5 D-4D dízelmotor 100 és 130 lóerős kiviteléhez manuális váltó jár, de a 130 lóerős motor vásárlói automata sebességváltót is kérhetnek. A benzines egységek legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása 5,4 l/100 km, legalacsonyabb CO2-kibocsátása pedig 123 g/km, a dízelek esetében pedig ugyanez az érték 4,0 l/100 km, illetve 108 g/km. Az automata váltó különösen vonzó lehet azon vásárlók számára, akik az idő java részében városi forgalomban vezetnek. A kedvező üzemeltetési költségekhez hozzájárul a hosszú szerviz intervallum is: az időszakos átvizsgálás 40.000 kilométerenként/két évente esedékes a dízel modelleknél és 25.000 kilométerenként/két évente a benzines változatoknál, ami sokat elárul a szerkezetek megbízhatóságáról. A vadonatúj Proace City Verso tulajdonosai 3+2 éves, vagy egyedülálló, 250.000 kilométeres teljes körű garanciacsomagra számíthatnak az autó értéktartása pedig várhatóan nagyon jó lesz, ahogy az a PROACE közepes méretű haszongépjárműnél is megfigyelhető.

Fejlett biztonsági rendszerek

A vadonatúj Toyota Proace City Verso a legmodernebb aktív biztonsági és vezetősegítő rendszereket kínálja, amelyek figyelmeztetik a vezetőt az ütközésveszélyre, és azonnal, automatikusan közbelépnek, hogy segítsenek megelőzni a balesetet, vagy mérsékelni az ütközés súlyosságát. A Toyota jónéhány olyan rendszert is kínál, amit egyetlen vetélytársa sem. A Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag extra támogatást nyújt az autósnak, így az új Toyota PROACE CITY Verso még élvezetesebben vezethető. A jármű figyelmeztet a veszélyhelyzetekre, sőt ha kell, önállóan is reagál, hogy enyhítse egy ütközés súlyosságát. Ezek között olyan technológiák kaptak helyet, mint az Ütközést Megelőző Biztonsági Rendszer, a Közlekedési Tábla Felismerés, a Sávtartó Asszisztens, a Fáradtságra Figyelmeztető Rendszer, az Aktív Sebességtartó Automatika és az Automatikus Távfény-vezérlés. Mindegyik felszereltségi szinten alapáras az eCall rendszer, ami egy súlyos baleset után automatikusan kapcsolatba lép a vészhelyzeti segélyszolgálatokkal. A biztonságos és könnyű manőverezést az opcionálisan rendelhető tolatókamera is segíti: a rendszer 180 fokban, illetve dinamikus felülnézeti képen mutatja meg az autó környezetét, sőt statikus képen még 180 foknál szélesebb látómezőt is kínál. A holttérfigyelő a display audiorendszer kijelzőjén figyelmezteti a vezetőt, ha egy jármű belép a Proace City Verso holtterébe. Igazi különlegesség a kategóriában a head-up kijelző is: a színes rendszer közvetlenül a vezető látóterébe, a szélvédőre vetíti ki a legfontosabb információkat, többek közt a sebességkorlátozásokat, a pillanatnyi sebességet és a biztonsági figyelmeztetéseket. A Proace City Verso intelligens aktív látómező-kiterjesztése már a vezetéssegítő rendszerek új, magasabb szintjét képviseli. Két, kifejezetten erre szolgáló kamerájával és a tetőburkolathoz rögzített, 5 colos képernyőjével ez a berendezés tiszta, valós idejű képet ad a mögöttes forgalomról és az autó körüli területről – mintha csak a vezető átlátna a karosszéria fémlemezein. Menet közben vagy álló helyzetben a vezető a távoli visszapillantó nézetet használhatja, tolatáskor pedig a közeli visszapillantó nézet is a rendelkezésére áll. A képmező átkapcsolható az utasoldali holttérre is, így a vezető magabiztosan manőverezhet, észrevéve az olyan kerékpárosokat és esetleges akadályokat is, amelyek egyébként kiesnének a látómezejéből. Azoknak, akik rendszeresen vezetnek rosszabb útviszonyok közt, például építési területeken, nagy segítséget jelent a Toyota Traction Select. A rendszer hozzáigazítja a jármű menetteljesítményét a különböző útviszonyokhoz: a vezető a váltókar mellet található forgókapcsolóval választhat a Normál, Hó, Homok és Terep beállítások közt, ahogy a pillanatnyi helyzet éppen kívánja. Ugyancsak az utasok biztonságát szolgálja az abroncsnyomás-ellenőrzés és a szürkületérzékelő is.

Sokoldalúság és praktikum

A Proace City Versoban számos praktikus tárolóhely kapott helyet: ilyen az ülések és a padló alatt kialakított rakodórekesz, akárcsak a csomagtérben kétféle helyzetben is rögzíthető polc. Az elem teherbírása 25 kg, így a törékenyebb tárgyak a rakománytól elkülönítve szállíthatók. A csomagtér akkor is könnyen hozzáférhető, ha az autó szűk helyen parkol, mivel a csomagtérajtó ablaka külön is nyílik. A tágas térérzetet (nem véletlenül lett az autó szlogenje a ’Tágítsd ki a teret’ mondat) tovább fokozhatjuk ha panorámatetővel kérjük az autónkat, további kényelmi funkcióként pedig elérhetőek a a LED olvasólámpák, a kabin hangulatvilágítása, vagy épp a repülőgépekéhez hasonló, fej fölötti tárolórekeszek. A második üléssor egy 60:40 arányban osztható üléspadból vagy három különálló ülésből is állhat, és mindegyik üléshez tartozik Isofix gyerekülés-rögzítési rendszer, ami egyedülálló opció a kategóriában. A második sor ülései és az első utasülés síkba dönthetők, a harmadik sor két ülése pedig kivehető, így ha kell, az autó maximális méretű rakodóteret kínál.

Konnektivitás és infotainment

Egyedinek számít a kategóriában az új Toyota Prorace City Verso konnektivitási és infotainment csomagja is, amivel az autós menet közben is kapcsolatban maradhat a külvilággal. Az audiorendszer és az okostelefonok funkciói egyszerűen, központosítva vezérelhetők a nyolc colos érintőképernyőről, és a telefonok az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereken keresztül könnyedén integrálhatók. A csomag Bluetooth és USB/Aux csatlakozást is kínál. A rendszer magasabb szintű változata már 3D grafikájú navigációt és hangvezérlést is tartalmaz, valamint olyan hasznos online szolgáltatásokat, mint az útvonaltervezés, az időjárás-előrejelzés, a parkolási és tankolási információk, vagy éppen a TomTom Traffic forgalmi információi. A vásárlók vezeték nélküli telefontöltőt is rendelhetnek, ami szintén egyedi ajánlatnak számít a kategóriában

A megújult Lexus RC még biztonságosabb és különlegesebb lett

Kibővített vezetőtámogató arzenállal és egy limitált példányszámú, exkluzív különkiadással köszönti a következő modellévet a Lexus középkategóriás kupéja.

A Lexus RC az egyik legsokoldalúbb modell a prémium sportkupék szegmensében: motorválasztéka a különösen tiszta üzemű, mindössze 5,0 l/100 km átlagfogyasztású, mértékadó 300h öntöltő hibridtől a zabolátlanul sportos, 477 lóerős V8-assal szerelt RC F-ig terjed. Noha a típus jövőre már nyolcadik évébe lép, még bőven vannak rejtett tartalékai, amint azt a 2021-es modellévre hozott újítások is mutatják.

Az RC az élen járt a Lexus azon törekvésében, hogy a vezetőtámogató technológiákat minél szélesebb körben elérhetővé téve demokratizálja a biztonságot. Ennek égisze alatt már eddig is teljes körű aktív védvonalat mutathatott fel a modell, a Lexus Safety System+ csomagba tartozó gyalogosfelismerő ütközésmegelőző rendszerrel, az aktív kormányrásegítést alkalmazó, sávelhagyásra figyelmeztető rendszerrel, az adaptív sebességtartó automatával és az automata távolságifény-vezérléssel.

Mostantól pedig a keresztirányú forgalmat is figyelő holttérfelügyeleti rendszer, valamint a fűthető, fényre elsötétedő külső visszapillantó tükrök kerültek a modell alapfelszereltségébe. Utóbbi megakadályozza, hogy a hátulról érkezők elvakítsák az autó vezetőjét, míg a holttérfigyelő technológia sávváltáskor, illetve tolatáskor segít megelőzni a koccanásokat vagy súlyos baleseteket.

A Lexus RC 2021-es újításai azonban nem kizárólag a racionalitásról szólnak: egy másik fejlesztéssel az ügyfelek szívét veszi célba a gyártó. A márkatársakhoz hasonlóan ezúttal az RC kupé családjában is elérhetővé válik az exkluzív Black Line kivitel.

A mindössze 350 példányban készülő limitált széria drámai megjelenéséről a vakító fehér vagy mélyszürke fényezés gondoskodik, amelyekkel ezüst öltésekkel varrott fekete belső kárpitozás alkot hatásos kontrasztot. A kormánykereket és néhány kulcsfontosságú felületet kőrisfával borították, a Black Line nevéhez méltóan sötét kipufogóvégek, valamint fekete krómozású, 19 colos keréktárcsák egészítik ki az összképet.

A Black Line széria alapfelszereltségként kínálja továbbá az RC kupé egyéb kivitelein opcióként elérhető, háromlencsés LED-es fényszórót, továbbá azt a (kézipoggyászból és kisbőröndből álló) kétdarabos luxus táskaszettet, amelyet a Zero Halliburton luxusmárka tervezett és gyárt, kizárólag a Lexus számára.

A korlátozott kiadású Lexus RC kupénak mindössze két hiányossága van. Az egyik, hogy sem hibrid, sem RC F sportváltozatban nem kapható (bár az alapkivitelnél dinamikusabb F Sport kivitel adja az alapját), a Black Line széria kizárólag a kétliteres turbómotorral szerelt RC 300, illetve a 3.5 literes, V6-os erőforrást összkerékhajtással társító RC 350 hajtáslánc-variánsokhoz elérhető.

A másik, hogy egyelőre csak Észak-Amerikában forgalmazzák. A korábbi hasonló, limitált szériák esetében rövid időn belül minden jelentős piacon, így Európában is elérhetővé váltak az ajánlatok (ha nem is mindig ugyanazon a néven, mint a tengerentúlon), így joggal reménykedhetünk benne, hogy előbb vagy utóbb nálunk is felbukkan a Lexus RC Black Line csomag.

Már készül a világ legvadabb Toyota Yarisa

Mindössze néhány módosításra van szükség ahhoz, hogy egy homologizált raliautóból ütőképes drift-versenyautó szülessen. Az, hogy ezek vajon ésszerű módosítások-e, egy elhivatott versenyző számára mellékes kérdés.

A már Magyarországon is rendelhető Toyota GR Yaris sokkal közelebb áll a versenyautókhoz, mint a közúti sportautókhoz. A márka rali-homologizációs modellje különleges vezérlésű összkerékhajtással, háromhengeres turbómotorral, végletekig csökkentett tömeggel és természetesen kézi sebességváltóval kényezteti azokat, akik nem közlekedési, hanem örömszerző eszközként tekintenek az automobilra.

A sportautó varázslatos hangulata Daigo Saito japán autóversenyzőt is megérintette, és mivel az idén negyven éves sportember az elmúlt 16 évben kizárólag Toyotákkal és Lexusokkal versenyzett, ösztönös és leküzdhetetlen reakcióként választotta a GR Yarist következő versenyautójának alapjául.

Van azonban egy apró probléma: Saito-szan driftversenyző, márpedig ott nem sok babér terem az összkerékhajtásnak, az 1.6 literes motorból pedig bajosan lehetne gyors tempóban előcsalogatni a sportághoz nélkülözhetetlen brutálisan nagy és nyers teljesítményt. Hősünk azonban hajthatatlan volt a választását illetően, így kizárásos alapon a radikális átalakítás mellett döntött.

A Yarisból hátsókerék-hajtású autót farag, a motort pedig a világ egyik legjobban tuningolható erőforrására, a Toyota soros hathengeres 2JZ blokkjára cseréli. A negyedik generációs Suprából ismert, háromliteres motor a tervek szerint 1000 lóerős lesz – a 2JZ mércéjével mérve ez viszonylag „szerény” érték, ami arra utal, hogy Saito-szan többre becsüli a kezes, hosszú élettartamú motorokat a zabolátlan tűzhányóknál. Tekintve, hogy a világon elsőként szerzett két jelentős globális bajnokságban is bajnoki címet (D1 Grand Prix, 2008 és Formula Drift, 2012), elhihetjük neki, hogy ez a helyes út.

A csapat még nagyon az elején tart az átépítésnek, ám arra volt idejük, hogy egy harmadik, igen fontos szemponttal, a leendő versenyautó megjelenésével is foglalkozzanak. Megrendelték tehát az extrém szélesítések specialistájától, a japán Pandem műhelytől a GR Yarishoz frissen kifejlesztett Widebody készletet. A kiegészítő karosszériaelemek, a hatalmas hátsó szárny, valamint az első aerodinamikai idom túlzás nélkül félelmetessé teszik az apró versenyautót, amely rövid tengelytávjával aligha lesz a világ legkönnyebben irányítható driftautója – ám, hogy pont ezért az egyik legszórakoztatóbb szereplője lesz a sportágnak, az biztosra vehető.

Nem Daigo Saitónak jutott egyébként először az eszébe az az ötlet, hogy alapvetően elsőkerék-hajtású Toyotából építsen hátsókerék-hajtású, 1000 lóerős drift-versenyautót. Az amerikai Stephan Papadakis tavaly mutatta be azt az új generációs Corolla alapjaira épült őrületet, amelyet kifejezetten Fredric Aasbø többszörös driftbajnok részére épített. Hogy a hajtást hátra vihesse, keresztbe fordította a modell eredeti, 2.5 literes 2AR-FE blokkját. Ezt követően egyedi száraz karteres kenési rendszert tervezett az erőforráshoz, majd egy Borg Warner turbófeltöltő és egy megfelelően méretezett kéjgáz-befecskendező rendszer segítségével csalogatta elő belőle a négy számjegyű teljesítményértéket.

Kelley Blue Book: egyetlen márka sem nyert annyi elismerést 2020-ban, mint a Toyota

A Kelley Blue Book augusztus végén összesítette a 2020-as modellévre kiosztott díjakat, elismeréseket és elsőségeket. A Toyota minden más márkánál többször bizonyult a legjobbnak, míg a Lexus a prémium márkák között aratott sikert.

Az észak-amerikai Kelley Blue Book 1926-os alapítása óta az autópiac egyik meghatározó fogyasztótájékoztató szervezetévé vált. A hagyományos mérőszámok (legjobb ár-érték arány, legjobb értéktartás stb.) mellett a fogyasztói szokásokhoz és igényekhez igazodva folyamatosan új mátrixokat dolgoznak ki (a hosszú távú tulajdonlás teljes költségétől kezdve a technológiai tartalmakon át a márkaarculatig), hogy a lehető legteljesebb, legalaposabb tájékoztatásban részesíthessék az új vagy használt autó vásárlásában gondolkodó ügyfeleket.

A szervezet csak idén fél tucat különböző főkategóriában számtalan autót és márkát részesített elismerésben. Habár decemberig még sok idő van hátra, az autóipar (és a vásárlóközönség) mostantól már a 2021-es modellévre koncentrál, így ideje volt összesíteni, melyek voltak az idei év legtöbbször kitüntetett márkái és típusai.

A tízes listában dominálnak az ázsiai gyártók: négy japán és két koreai márka szerepel a legjobbak között. A fennmaradó négy helyen három észak-amerikai brand osztozik egy európaival. Mindössze két prémium márka került be a Top 10-be.

A rangsor élén a Toyota áll, nem kevesebb mint 23 elsőséggel. Ezt leginkább sokoldalúságának és műszaki kiválóságának köszönheti. A gyártmányok megbízhatósága és tartóssága legendás, a belső terek logikusak és könnyen használhatók, a rugózás jellemzően komfortos, az ár/érték arány pedig a legjobbak közé tartozik.

Ráadásul gyakorlatilag nincs olyan ügyfélkör, amelyet meg ne szólítana a márka: robusztus pickupok, sokoldalú szabadidőjárművek, kivételesen takarékos hibrid modellek és remekbe szabott szedánok csábítják a vevőket, kedvező ötéves üzemben tartási költségekkel és irigylésre méltó értéktartással kombinálva.

A Lexus az abszolút rangsorban a hetedik, a prémium márkák között pedig az első helyen végzett az aranyérem-gyűjtésben: gyakorlatilag minden egyes típusa győzni tudott valamilyen megmérettetésben. Különösen a szabadidőjárművek brillíroztak, és ami a prémium márkáknál igazán meglepő, a Lexus kiegyensúlyozottan erős teljesítményt nyújtott az értéktartás és az üzemben tartási költségek terén.

A Kelley Blue Book 2020. modellévben legtöbbször kitüntetett márkáinak listája:

1. Toyota
2. Subaru
3. Honda
4. Hyundai
5. Chevrolet
6. Ford
7. Lexus (a prémium kategória legjobbja)
8. Kia
9. Jeep
10. Porsche

Legyártották az 500 ezredik Nissan LEAF-et

A Nissan a Globális Elektromos Autó Napon ünnepelte, hogy az a 500 000. LEAF legurult a futószalagról, mely egyébként a világ első tömeggyártású 100% elektromos autója volt 2010-ben. Félmillió legyártott autóval globálisan, a vásárlók a föld minden égtájáról folytatják a zéró-emissziós autók térhódításának támogatását.

A mérföldkövet a Nissan sunderlandi, nagy-britanniai gyára lépte át, kicsit kevesebb, mint egy évtized alatt az első autó értékesítésétől számítva. Az európai gyárban 2013-ban indul el a tevékenység, és azóta több mint 175 000 autó került legyártásra.

A Nissan sunderlandi üzemében a LEAF gyártása a legmagasabb standardoknak megfelelően történik, biztosítva az innovációt és az élvezetes vezetési élményt, ugyanakkor a gyár dolgozói igyekeznek mindent elkövetni a fenntartható mobilitás érdekében. 

A Nissan LEAF számos díjat nyert világszerte, például az Év Autója 2011 Díjat Európában (Car of the Year 2011), vagy a Nemzetközi Év Autója 2011 díjat (World Car of the Year 2011), illetve a Japán Év Autója 2011 és 2012 díjakat. Ami ennél is fontosabb, hogy az autó elnyerte emberek százezreinek a bizalmát is. Magyarországon 2013-ban kezdődött el az autó értékesítése és ezt követően minden évben piacvezető volt.

Az 500 000. LEAF Norvégiában, Maria Jansen személyében találta meg boldog tulajdonosát. 

 „A férjem és én először 2018-ban döntöttünk úgy, hogy Nissan LEAF-et választunk, és nagyon szerettük.” – mondta Maria. „Mi nagyon izgatottak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy mi lehetünk a 500 000. büszke tulajdonosai a Nissan LEAF-nek. Ez az autó valóban összhangban van a mi elvárásainkkal a megnövelt hatótávolság, illetve a továbbfejlesztett technológiák miatt.

A LEAF a vásárlók számára fejlett technológiákat tartalmaz annak érdekében, hogy megnövelje a biztonságot, a kényelmet és az autó feletti irányítást az utakon. Ilyen technológia például a díjnyertes ProPILOT, – amely lehetőséget biztosít az autónak arra, hogy araszoljon a dugóban (megáll, elindul) és tartsa a sávot is –, valamint az e-Pedal technológia, amely egy-pedálos vezetési lehetőséget biztosít. 

Az elektromos jövő felé vezető út kikövezése

Több mint 14,8 milliárd helyi károsanyag-kibocsátás mentes kilométerrel1, 2010 óta a LEAF tulajdonosok világszerte több mint 2,4 milliárd kilogramm CO2 kibocsátástól kímélték meg a Földet.

A mostanában történt lezárásoknak köszönhetően, a levegő minőség világszerte javult a CO2 kibocsátások csökkenésének köszönhetően. Európában, tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek 68%-a támogatna olyan lépéseket, amelyek megelőznék, hogy a levegőszennyezés visszatérjen a korábbi szintekre2

„A vásárlók megtapasztalták a tisztább levegő és az alacsonyabb zajszennyezés érzését a lezárások alatt” – jegyezte meg Helen Perry, a Nissan európai Elektromos Autó Igazgatója. „Most, jobban mint valaha, az emberek nyitottabbak arra, hogy lépéseket tegyenek a fenntartható fejlődés felé és a Nissan LEAF hozzájárul ehhez a törekvéshez.

Jelenleg Magyarországon a 2,5 milliós állami támogatáshoz szükséges 11 milliós értékhatár alatt elérhető Nissan LEAF nagyon jól felszerelt, például megtalálható benne navigáció, kamera rendszer, adaptív tempomat, első-hátsó fűtött ülések, fűtött kormánykerék, hőszivattyú stb.) ezért még mindig nagyon vonzó lehet sok vásárló számára. 

A vadonatúj Toyota Yaris egyedülállóan gazdag felszereltséggel és prémium funkciókkal érkezik

Az augusztus óta már rendelhető, szeptember 25. és október 10. között pedig a Toyota márkakereskedésekben tartott „Új Yaris hetek a Toyotánál” keretében ki is próbálható vadonatúj Yaris szegmensének legnépszerűbb modelljét váltja le, nem is akármilyen módon.

A minden ízében vadonatúj modell, amely az első a Toyota új GA-B padlólemezére épülő autók sorában, minden korábbinál stílusosabb megjelenést, praktikumot és élvezetesebb vezethetőséget valamint alacsonyabb fogyasztást és károsanyagkibocsátást kínál. A Toyota azonban nem érte be ennyivel: a világ legbiztonságosabb kisautójának fejlesztett vadonatúj Yarist a szegmensben egyedülállóan gazdag alapfelszereltség, és csak a prémium kategóriában megszokott funkciók jellemzik. A gazdag alapfelszereltséget ráadásul olyan opciók is kiegészítik, mint a 10 colos head-up kijelző, a fűthető kormánykerék, vagy épp a JBL prémium hangrendszer. A vadonatúj Yarisban központi szerepet kap a konnektivitás is: az Apple Carplay és az Android Auto okostelefon integráció mellett nagy felületű, és a legújabb generációs készülékek kiszolgálására is alkalmas vezeték nélküli okostelefontöltő is szolgálja az utasok kényelmét.

vadontatúj Toyota Yaris kialakításához és teljesítményéhez hasonlóan a modell felszereltsége is kiemelkedő: számos olyan funkció is elérhető, amely rendszerint felsőbb kategóriákba tartozó, nagyobb modellek kiváltsága szokott lenni. A Toyota várakozásai szerint az eladásokból akár 60 százalékkal részesülhetnek a magasabb felszereltségű kivitelek. Minden szinten alapfelszerelés a Toyota Safety Sense rendszer, a tolatókamera és az elektromos rögzítőfék. Az opciók között említést érdemel a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő automata fékezés funkció, amely segít biztonságosan kitolatni a parkolóhelyről; a holttérfigyelő rendszer, vagy az intelligens akadályelkerülő radar. 

Színes head-up kijelző 

Az új Yaris a B-szegmensben egyedüliként kínál 10 colos színes head-up kijelzőt (opció). A berendezés közvetlenül a vezető látómezejébe, a szélvédő tövébe vetíti a legfontosabb információkat, összhangban a ’kéz a kormányon, tekintet az úton’ koncepcióval. A head-up kijelzőn olyan adatok jeleníthetők meg, mint a menetsebesség, a Toyota Safety Sense rendszerektől érkező biztonsági figyelmeztetések, a navigációs üzenetek, valamint a multimédiás rendszer adatai. A vezető a multi-információs kijelzőn megjeleníthető menüből választhatja ki, hogy milyen információkat szeretne látni a head-up kijelzőn. 

Prémium funkciók

Az új Yaris olyan prémium minőségű funkciókkal és szolgáltatásokkal szerelhető fel, mint a nyolc hangszórós JBL Premium audiorendszer, a fűthető kormánykerék, vagy a lábtér, az ajtópanelek és a középkonzol kék hangulatvilágítása. Teljes LED-es külső világítás csomag is rendelhető (beleértve a ködlámpákat is.) 

Zökkenőmentes kapcsolódás 

Az új Yaris minden kivitele Apple CarPlay és Android Auto technológiákkal biztosít zökkenőmentes, vezeték nélküli okostelefon-csatlakozást. A felhasználók így egyszerűen, a multimédia rendszer központi 8 colos érintőképernyőjén keresztül férhetnek hozzá kedvenc alkalmazásaikhoz. A MyT (My Toyota) alkalmazás pedig praktikus kapcsolódási szolgáltatásokat tesz elérhetővé. Ezek között említést érdemelnek a Toyotára vonatkozó praktikus és hasznos információk, a ’saját autó keresése’ funkció, vagy az ’utolsó kilométerre’ vonatkozó navigációs szolgáltatás, amely részletes útbaigazítást ad, amennyiben Ön nem tud úti célja közvetlen közelében parkolni. Az ’útvonalküldés’ funkció révén a vezető a járművétől távol megtervezheti utazását, majd azt átküldheti a navigációs rendszerbe. Az alkalmazás rögzíti a menetadatokat, így később lekérhető a megtett távolság, a sebesség, vagy a gyorsulás mértéke. A MyT emellett emlékezteti a tulajdonost, ha eljött a kötelező szerviz ideje. 

Vezeték nélküli okostelefon töltő 

Az új Yaris vezeték nélküli okostelefon töltővel is felszerelhető. A 150 x 80 mm-es töltőfelület elég nagy akár a legújabb generációs készülékek töltéséhez is.

Igazi művészeti élményt nyújt a DS 7 CROSSBACK LOUVRE

Az egykori királyi rezidencia, a Louvre-palota immár nyolc évszázada része a francia történelemnek. A Louvre – amely egyetemes művészeti múzemumként 1793-ban nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt –, mintegy kilenc évezredet és öt kontinenst felölelő, a világ legszebbjei közé tartozó gyűjteményt mutat be.

A páratlan gyűjtemény nyolc részlegen elosztva, több mint 35 000 általánosan csodált alkotásból áll, mint például a Monna Lisa, a Szamothrakéi Niké Szárnyas győzelem vagy a Milói Vénusz. A művészek számára létrehozott élettel teli, inspiráló légkört teremtő helyként számon tartott Louvre múzeum ma is szívesen ad otthont a kortárs művészetnek. Ezt jelképezi az Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpriamis, amely 2019-ben ünnepelte 30. évfordulóját. A Louvre, az általa megosztott és életre keltett egyedülálló örökség örzője, a világ leglátogatottabb múzeuma.

A DS Automobiles 2015-ös megalakulása óta áll partneri kapcsolatban a Louvre múzeummal. Az örökség és a modernség közötti szövetségen alapuló együttműködés a jövő építése érdekében jött létre. A kiválóságon, a szakértelmen és az innováción alapuló jövőkép kialakításának célja, hogy világszerte népszerűsítse Franciaországot és Párizst.

LOUVRE – egy fenséges név, melyet csak a DS 7 CROSSBACK hivatott viselni

A múzeum jellegzetes stílusjegyeit mestereink a motorháztetőn, a csomagtartóajtón és az első ajtókon elhelyezett, finom kidolgozású speciális „Louvre” emblémával ültették át a DS 7 CROSSBACK LOUVRE modellbe. A tetőcsomagtartó sínekhez és a hátsó lámpák díszítőelemeihez hasonlóan, a DS WINGS hűtőrácsot, az alsó ablakszegélyeket és az ablakvezető síneket is egy fényes fekete díszítés emeli ki a környezetükből.

A legapróbb részletekig egyedien kidolgozott DS 7 CROSSBACK LOUVRE fekete visszapillantó tükör burkolataira lézergravírozással felvitt piramis motívum még egy csipetnyi eleganciát kölcsönöz a modellnek. A kifinomult külső megjelenés legújabb elemeként a DS 7 CROSSBACK LOUVRE modellen elsőként alkalmazzuk az újfajta kivitelű, 20 colos ALEXANDRIA keráktárcsákat.

A belső térben, a szellőzőkön és a műszerfalon 3D nyomtatásban, a középső rakodórekesz fedélének nappabőr borításán pedig dombornyomással – finom utalásként – jelenik meg az Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpiramis motívuma.

A DS Automobiles nyújtotta utazási élmény igazi művészetté válik, amely különleges kényelemmel párosul egy finom eleganciával kialakított ékszerdobozban. A francia szakértelmet megtestesítő modell az új technikákat, mint a 3D nyomtatás vagy a lézergravírozás olyan nemes anyagokkal társítja, mint az óraszíj mintázatú, bazaltfekete nappabőr. A Louvre múzeummal való hosszú távú és szoros együttműködés eredményeként jött létre a kultúra és az utazás művészetének sikeres ötvözése.

„Egy nap a Louvre-ban”, magával ragagó, exkluzív művészeti élmény

A művészet és a kultúra szeretete az autóban exkluzív, új formában jelenik meg. A DS 7 CROSSBACK LOUVRE utasai a világ legszebb múzeumának legemblematikus alkotásait csodálhatják meg.

A nagyobb élmény érdekében a DS 7 CROSSBACK LOUVRE a nagyfelbontású, 12 colos, nagyméretű középső képernyőn jeleníti meg ezeket az alkotásokat. Már az indulásnál, maguk az alkotások is inspirációs forássá válnak egy körülbelül négyperces podcast meghallhagtásával, amely minden titkukat feltárja (francia, angol, német, spanyol és olasz nyelven érhető el).

A Louvre múzeum és a DS Automobiles munkatársai 182 alkotást választottak ki, hogy a teljes gyűjteményt és az összes részleget bemutassák. Az alkotásokat hetente lehet megtekinteni, vagy egy keresőmotoron keresztül felfedezni, ezzel is tovább emelve a DS 7 CROSSBACK LOUVRE belső terének hangulatát. A kifinomultságot szolgáló újdonságként arra is lehetőség van, hogy utazás közben a középső képernyőn megjelenő alkotásban – festményben vagy szoborban – gyönyörködhessünk.

Többek között a Szamothrakéi Niké Szárnyas győzelem, a Leonardo da Vinci által festett Monna Lisa portré, Veronese: A kánai mennyegző, Jacques-Louis David: I. Napóleon koronázása, Théodore Géricault: A Medúza tutaja, Eugène Delacroix: A Szabadság vezeti a népet vagy az egyiptomi Ülő írnok szobra szerepel a felkínált alkotások között.

További exkluzív kedvezményként, minden DS 7 CROSSBACK LOUVRE vásárló kap egy „Louvre barátai” kártyát, amely a Louvre múzeum mellett az Eugène-Delacroix nemzeti múzeum állandó és időszaki kiállításaira is korlátlan belépést biztosít: elsőbbségi belépés a Louvre múzeumba a Richelieu folyosón keresztül, ingyenes belépés egy kísérő személy számára, ingyenes belépés a Louvre-Lens Múzeum Galerie du Temps kiállítási csarnokába, valamint a Louvre Abu Dhabi múzeumba és több mint száz múzeumban igénybe vehető más kedvező ajánlatokat is kínál, egy évre.

Hálózatról tölthető kétféle hibrid motor, benzines vagy dízelüzemű változatok

Az utazás művészetének jegyében a DS 7 CROSSBACK LOUVRE modellhez hálózatról tölthető kétféle hibrid motort kínálunk: egy 300 lóerős (négykerék-meghajtású) és egy 225 lóerős (kétkerék-meghajtású) változatot, melyeknek a kilométerenkénti CO2-kibocsátása 36 és 38 gramm között mozog, a kombinált ciklus szerinti üzemanyag-fogyasztásuk pedig
1,7 liter/100 km alatt van. Tisztán elektromos és kibocsátás-mentes üzemmódban, a WLTP norma szerint mérve, a hatótávolság akár az 58 kilométert is elérheti. A 300 lóerős motorral szerelt változat 5,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, és álló helyzetből indulva 25,9 másodperc alatt tesz meg 1000 métert.

180 és 225 lóerős benzinmotorok és 180 lóerős dízelmotorok is megtalálhatók a kínálatban.

A francia autóipari szakértelem legjavát képviseli a FEKETE ART BASALTE nappabőr kárpitozású DS OPERA utastéri inspiráció. A DS 7 CROSSBACK LOUVRE a fejlett technológiát képviselő berendezéseket a kifinomultsággal párosítja, mint például – a szériafelszereltségként kínált – DS CONNECTED PILOT, 2. szintű önvezető rendszer, a DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, kamera által vezérelt felfüggesztés, a DS ACTIVE LED VISION, aktív világítási rendszer, valamint számos vezetést segítő rendszer, beleértve a kibővített táblaolvasó rendszert, az aktív holttér-figyelő rendszert, a kamerával működő fáradtságérzékelő rendszert, vagy a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető aktív biztonsági rendszert, valamint a szellőző- és masszázs funkcióval rendelkező, fűthető első üléseket és a fűthető szélvédőt.

A DS 7 CROSSBACK LOUVRE négyféle színben rendelhető: indigókék, Crystal Pearl, Perla Nera fekete és Platinaszürke.

A DS 7 CROSSBACK LOUVRE limitált széria a különböző régiók tizennyolc országában kerül forgalomba. Néhány darab Magyarországon is elérhető lesz az idei év végén.

Ford: az autónk megtanulja, mit szeretünk. Jelzi például, ha fel kell hívni anyut, vagy “szól”, ha indul az edzés

Idővel sok autótulajdonos olyan jól kiismeri az autóját, mintha régi barátok lennének. De vajon az autóink mennyire ismernek minket? A járművek hamarosan képesek lesznek figyelmeztetni tulajdonosukat, hogy telefonáljanak a szokásos időben, vagy hogy ideje elindulni az edzőterembe, esetleg hogy megállhatnának a kedvenc kávézójuknál – feltéve, hogy rendszeresen ismétlődő cselekvésekről van szó.

A vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E fedélzetén debütáló, új generációs Ford SYNC technológia a vezető szokásaiból tanulva tesz intelligens javaslatokat. A természetes beszédfelismerést, az internetes keresések eredményeit, valamint a gépi tanulási folyamatot kombinálva, a korábbi utazások tapasztalatait felhasználva olyan javaslatokkal áll elő, amelyekkel időt takaríthatunk meg.

Európában egy exkluzív virtuális esemény keretében mutatták be először a Ford új kommunikációs és szórakoztató rendszerét. Szintén ma mutatkozott be a Távoli Járműbeállítás funkció: egy olyan új rendszer, amely segítségével a vezető még vadonatúj autója átvétele előtt személyre szabhatja autóját, előre konfigurálva a legkülönfélébb beállításokat, az üzemmódoktól kezdve az utastéri hangulatvilágítás színéig.

„Megszállottan dolgoztunk azon, hogy a Mustang Mach-E tulajdonosait a létező legszemélyesebb, legteljesebb mértékben összekapcsolt vezetési élményben részesítsük” – mondta Jan Schroll, a Ford Európa konnektivitásért felelős igazgatója. „Az új generációs SYNC a rendszer eddigi legintelligensebb változata, ráadásul minél tovább használja valaki az autóját, annál okosabbá válik. A rendszer ugyanis tudja, hogy mire van szüksége a vezetőnek (és mikor), így az autósnak nincs más dolga, mint átadni magát a vezetés örömének.”

Személyes részletek

Az új generációs Ford SYNC az utolsó bitig vadonatúj szoftvert kapott, hogy a vállalat emberközpontú tervezési filozófiája határozhassa meg a vezetési élményt. A rendszeren keresztül a Mustang Mach-E több mint 80 különböző beállítását módosíthatjuk kedvünk szerint, az utastér belső hőmérsékletétől kezdve az üléshelyzeten át a környezeti hangulatvilágításig, így teljességgel személyre szabott utazási élményben lehet részünk.

Sőt, a rendszer az okostelefonjáról vagy az indítókulcsáról képes felismerni a közeledő vezetőt, és már azelőtt aktiválhatja annak kedvenc beállításait, hogy beszállna. Így minden családtag teljes mértékben testre szabott vezetői környezetben foglalhat helyet, és egyéni vezetési élményre, illetve szórakoztatásra számíthat.

A rendszer gépi tanulási algoritmust alkalmazva képes az idő előre haladtával egyre jobban megérteni a vezetők szokásait. Minden pénteken az edzőteremben megyünk? Munka után hazatelefonálunk? Az új generációs SYNC rendszer megtanulja minden egyes felhasználó szokásait, hogy pont a megfelelő időpontban élhessen a megfelelő navigációs és kommunikációs ötletekkel – így a vezetőnek nincs más dolga, mint a vezetésre összpontosítani.

A Mustang Mach-E fedélzetén 15,5 colos Full HD érintőképernyőn keresztül vezérelhető az új generációs SYNC rendszer. A nagyméretű, felhasználóbarát konzol egyetlen pillantással könnyen leolvasható; a kezelőfelület minimalista kialakításának köszönhetően rendezetten, könnyen értelmezhető módon tájékoztatja a vezetőt. Az okostelefonoknál megszokott, kétujjas parancsok (nagyítás, kicsinyítés, forgatás) itt is működnek; a képernyő alján elhelyezett, jellegzetes tárcsával pedig gyorsan és pontosan szabályozható a zenelejátszás vagy a konferenciahívás hangereje.

A Ford informatikusai újragondolták a SYNC kezelőfelület menüstruktúráját is, így bármely alkalmazás, információ vagy kezelőszerv elérhető egy vagy két mozdulattal. A nagyméretű képernyőnek és a kártyás elrendezésnek köszönhetően egyszerre több alkalmazás is megjeleníthető: az autós mostantól akkor sem véti el a navigációs rendszer következő utasítását, ha közben telefonhívása jön, mert az útbaigazítás mindvégig látható marad a monitoron.

Felkészülni, vigyázz, rajt!

Az új Mustang Mach-E tulajdonosai már azelőtt előre konfigurálhatják autójukat, hogy átvennék azt, köszönhetően az új Távoli Járműbeállítás funkciónak. Nincs más dolguk, mint létrehozni egy személyes profilt, amelyben elmenthetik kedvenc beállításaikat, gyakori úti céljaikat (pl. munkahely vagy egy üzlet), illetve – hogy soha ne kelljen aggódniuk – beazonosíthatják a közeli töltőállomásokat.

A beállítás történhet online vagy a Ford-tulajdonosok számára kifejlesztett FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül; a gépkocsi olyan paraméterei állíthatók be, mint a reggeli indulás rendszeres időpontja, az utastéri kényelmi beállítások, a töltési szintek, és így tovább. 1 A Mustang Mach-E üzemmódok is személyre szabhatók; az aktív, suttogó vagy féktelen üzemmódok között választva módosulnak a jármű reakciói, míg az utastérben a jármű hangzása és a hangulatvilágítás színe igazítható az aktuális üzemhez.

A személyes beállítási profilt a felhőben tárolja a rendszer, így amint a vezető megragadja a Mach-E kulcsait, és első ízben szinkronizálja okostelefonját az autóval, a beállítások automatikusan átkerülnek a járműbe. Viszlát, idegesítő kezdeti beállítások: üljön be, és már indulhat is! A vezeték nélküli frissítések a későbbiekben azt is lehetővé teszik majd, hogy a tulajdonosok már átvétel előtt beállítsák kedvenc rádiócsatornáikat.

„Az univerzális megoldások tulajdonképpen senkinek sem igazán jók” – mondta Sheryl Connelly, a Ford globális ügyféltrend- és jövőtervezési vezetője. „Az ügyfelek olyan termékekre, szolgáltatásokra és élményekre vágynak, amelyek teljes mértékben megfelelnek elvárásaiknak; pontosan ezért kínálja fel a Ford, hogy már a Mustang Mach-E átvétele előtt személyre szabhatják autójukat. Azok, akik élnek a felkínált lehetőséggel, soha nem fognak két teljesen egyforma Mustang Mach-E-t találni.”

A Mach-E tulajdonosok okostelefonjukkal is oldhatják a központi zárat. Ha aktiválják a telefon-a-kulcs funkciót, a jármű késlekedés nélkül azonosítja a közeledő vezetőt, oldja az ajtózárakat, és behívja az illető személyes beállításait. 2Ha az okostelefon akkumulátora lemerül, a zár nyitásához elég beírniuk személyes biztonsági kódjukat az ajtón található billentyűzeten.

Beszélgetés-segéd

Az új generációs SYNC fejlett természetes hangfelismerés funkciója révén a vezetőnek nem kell betanult parancsokat felidéznie, hanem a vezetésre összpontosíthatja figyelmét. A rendszer tizenöt európai nyelven érti meg a természetes, hétköznapi beszédet, így a tulajdonosok pontosan úgy beszélgethetnek autójukkal, mint az utasaikkal. Szóbeli utasításokkal vezérelhetik a szórakoztató és navigációs funkciókat, a beltéri környezetet vagy a telefonhívásokat.

Hogy a kérdésekre és utasításokra a lehető legjobban reagálhasson, az új generációs SYNC rendszer a fedélzeti intelligenciáját internetes keresések eredményeivel egészíti ki, hogy a legközelebbi étteremre vagy gyógyszertárra vonatkozó kérdésekre maximálisan pontos és naprakész választ adhasson.

Az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereket egyaránt ingyenesen előre telepítette a Ford, ráadásul a vezeték nélküli kapcsolódásnak köszönhetően a tulajdonosok biztonságosan és könnyedén hozzáférhetnek kedvenc okostelefonos alkalmazásaikhoz, akár szóbeli parancsokkal, akár a fedélzeti érintőképernyőn keresztül. 3

A nagyméretű képernyőnek köszönhetően az Apple CarPlay és az Android Auto egyéb új generációs SYNC alkalmazásokkal (pl. navigáció vagy rádió) egyidejűleg jeleníthető meg, így a vezető mindig tökéletesen uralhatja a helyzetet, és gyorsan hozzáférhet a legfontosabb funkciókhoz.

A kapcsolódást tovább javítja a SYNC AppLink, amely olyan támogatott alkalmazásokkal teremt minden eddiginél teljesebb integrációt a jármű és az okostelefon között, mint a what3words, a Waze vagy a Webex.

Töltés

Az új generációs SYNC száműzi a bizonytalanságot és az aggodalmat az elektromos autózásból: a rendszer tájékoztatja a vezetőt arról, hogy utazása során hol és mikor tudja feltölteni járművét, illetve valós idejű tájékoztatást nyújt a szabad töltőállomásokról és a töltési árakról.

Az ‘intelligens hatótávolság’ technológia pontos tájékoztatást ad a jármű pillanatnyi hatótávolságáról. Ehhez olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint a forgalom, a domborzati viszonyok vagy az időjárás, sőt még az ugyanazon az útvonalon előbb haladó, többi Ford elektromos gépkocsik által gyűjtött adatokkal is kalkulál. Amennyiben a hatótávolság jelentős mértékben változik, a rendszer megjelenít az új, becsült értéket, valamint tájékoztatást ad a változás okáról.

A tulajdonosok hozzáférhetnek a legnagyobb európai nyilvános töltőhálózathoz, és itt a FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül fizethetnek. 4 A Mustang Mach-E vezetői kevesebb mint 40 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthetik járművük akkumulátorát – 10 percenként átlagosan 119 kilométerrel növelvehatótávolságukat – az IONITY nagy teljesítményű töltőberendezéseivel.5

Az akkumulátor töltöttségére, illetve a megtehető távolságra vonatkozó információk a FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül érhetők el. Ugyanitt lehetőség van a töltés időzítésére, így kiaknázhatók az olcsóbb tarifa előnyei, ugyanakkor az autó elegendő hatótávolsággal vághat neki a következő utazásnak. A FordPass felületén beállítható az indulás tervezett ideje, így a rendszer ideális hőmérsékletet állíthat be az utastérben, előre befűtve vagy lehűtve a töltőre csatlakoztatott autó kabinját, így biztosítva a maximális hatótávolságot.

Online navigáció

Az új, online navigációs rendszer segít lerövidíteni az utazás idejét és elkerülni a torlódásokat, amihez új útvonalat ajánl. A valós idejű, illetve prediktív forgalmi információkat a TomTom biztosítja, míg a fedélzeti és felhő alapú útvonaltervezésről gondoskodó Garmin minden helyzetben a lehető leghatékonyabb útvonalat választja az autósok úti céljához. 6

A legújabb térképverziókat a gépkocsiban menti el a rendszer, így a navigáció hálózati kapcsolat nélkül is hatékonyan üzemel.

Célba érve az autósok valós időben tájékozódhatnak a szabad parkolóhelyekről – az utcán és a garázsokban egyaránt –, így nem kell időt veszíteniük a keresgéléssel. A FordPass alkalmazás olyankor is segít, ha a vezető nem emlékszik, hogy egy ismeretlen városban vagy nagy parkolóban hol parkolta le járművét.

A FordPass alkalmazás emellett az új generációs SYNC navigációs rendszerével összekapcsolódva még egyszerűbbé teszi az utazások megtervezését, különös tekintettel a kifejezetten járműtulajdonosok részére kidolgozott szolgáltatásokra. Az utazásokat előre megtervezhetik, figyelembe véve az útközbeni töltések szükségletét, az érdeklődésre számot tartó helyszíneket, valamint az ezek közelében megtalálható szolgáltatásokat. Ha a vezető készen áll az indulásra, nincs más dolga, mint átküldeni az útitervet a FordPass alkalmazásból az autóba. 

Mindig fejlődik

Ahogy az okostelefonos alkalmazások időről időre szoftverfrissítésen esnek át, amelyek során továbbfejlődnek és új képességekre tesznek szert, ugyanúgy képesek a vezeték nélküli frissítések folyamatosan továbbfejleszteni és tökéletesíteni a Ford gépkocsikat.

Az észrevétlenül, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül letölthető frissítések nemcsak a SYNC rendszer és a számtalan fedélzeti számítógépes modul minőségét és teljesítményét javítják, de azok funkcionalitását is kiterjesztik, így a vezetőnek ritkábban kell felkeresnie a márkaszervizt.

A szoftverek a háttérben, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissülnek, a frissítéseket két percen belül aktiválja a rendszer. 7 A tulajdonos megválaszthatja, hogy mikor menjen végbe a frissítés: akár úgy is beprogramozhatja a rendszert, hogy a változásokat éjjel érvényesítse a rendszer, vagy olyankor, amikor egyébként nem használná a gépkocsit. Így elkerülhetők a késések.

A tisztán elektromos Mustang Mach-E az első olyan gépkocsi Európában, amely megkapja az új generációs SYNC rendszert. A technológia később bizonyos Ford típusokhoz lesz elérhető. A Mach-E az elektromos Ford járművek gyors ütemben gyarapodó választékának csúcsát testesíti meg: egyike annak a tizenhét új, elektromos hajtásláncú modellnek, amelyeket a vállalat 2021 végéig vezet be az európai piacon.

LEGFRISSEBB

Súlyos balesetek miatt félbeszakadt a Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál Béren

0
Az idei, 2025-ös Dagonya Extrém Off-Road Fesztivál tragikus fordulatot vett pénteken, amikor két súlyos baleset is történt a Nógrád vármegyei Bér határában zajló eseményen....

TESZTJEINK