A Kelley Blue Book augusztus végén összesítette a 2020-as modellévre kiosztott díjakat, elismeréseket és elsőségeket. A Toyota minden más márkánál többször bizonyult a legjobbnak, míg a Lexus a prémium márkák között aratott sikert.
Az észak-amerikai Kelley Blue Book 1926-os alapítása óta az autópiac egyik meghatározó fogyasztótájékoztató szervezetévé vált. A hagyományos mérőszámok (legjobb ár-érték arány, legjobb értéktartás stb.) mellett a fogyasztói szokásokhoz és igényekhez igazodva folyamatosan új mátrixokat dolgoznak ki (a hosszú távú tulajdonlás teljes költségétől kezdve a technológiai tartalmakon át a márkaarculatig), hogy a lehető legteljesebb, legalaposabb tájékoztatásban részesíthessék az új vagy használt autó vásárlásában gondolkodó ügyfeleket.
A szervezet csak idén fél tucat különböző főkategóriában számtalan autót és márkát részesített elismerésben. Habár decemberig még sok idő van hátra, az autóipar (és a vásárlóközönség) mostantól már a 2021-es modellévre koncentrál, így ideje volt összesíteni, melyek voltak az idei év legtöbbször kitüntetett márkái és típusai.
A tízes listában dominálnak az ázsiai gyártók: négy japán és két koreai márka szerepel a legjobbak között. A fennmaradó négy helyen három észak-amerikai brand osztozik egy európaival. Mindössze két prémium márka került be a Top 10-be.
A rangsor élén a Toyota áll, nem kevesebb mint 23 elsőséggel. Ezt leginkább sokoldalúságának és műszaki kiválóságának köszönheti. A gyártmányok megbízhatósága és tartóssága legendás, a belső terek logikusak és könnyen használhatók, a rugózás jellemzően komfortos, az ár/érték arány pedig a legjobbak közé tartozik.
Ráadásul gyakorlatilag nincs olyan ügyfélkör, amelyet meg ne szólítana a márka: robusztus pickupok, sokoldalú szabadidőjárművek, kivételesen takarékos hibrid modellek és remekbe szabott szedánok csábítják a vevőket, kedvező ötéves üzemben tartási költségekkel és irigylésre méltó értéktartással kombinálva.
A Lexus az abszolút rangsorban a hetedik, a prémium márkák között pedig az első helyen végzett az aranyérem-gyűjtésben: gyakorlatilag minden egyes típusa győzni tudott valamilyen megmérettetésben. Különösen a szabadidőjárművek brillíroztak, és ami a prémium márkáknál igazán meglepő, a Lexus kiegyensúlyozottan erős teljesítményt nyújtott az értéktartás és az üzemben tartási költségek terén.
A Kelley Blue Book 2020. modellévben legtöbbször kitüntetett márkáinak listája:
1. Toyota 2. Subaru 3. Honda 4. Hyundai 5. Chevrolet 6. Ford 7. Lexus (a prémium kategória legjobbja) 8. Kia 9. Jeep 10. Porsche
A Nissan a Globális Elektromos Autó Napon ünnepelte, hogy az a 500 000. LEAF legurult a futószalagról, mely egyébként a világ első tömeggyártású 100% elektromos autója volt 2010-ben. Félmillió legyártott autóval globálisan, a vásárlók a föld minden égtájáról folytatják a zéró-emissziós autók térhódításának támogatását.
A mérföldkövet a Nissan sunderlandi, nagy-britanniai gyára lépte át, kicsit kevesebb, mint egy évtized alatt az első autó értékesítésétől számítva. Az európai gyárban 2013-ban indul el a tevékenység, és azóta több mint 175 000 autó került legyártásra.
A Nissan sunderlandi üzemében a LEAF gyártása a legmagasabb standardoknak megfelelően történik, biztosítva az innovációt és az élvezetes vezetési élményt, ugyanakkor a gyár dolgozói igyekeznek mindent elkövetni a fenntartható mobilitás érdekében.
A Nissan LEAF számos díjat nyert világszerte, például az Év Autója 2011 Díjat Európában (Car of the Year 2011), vagy a Nemzetközi Év Autója 2011 díjat (World Car of the Year 2011), illetve a Japán Év Autója 2011 és 2012 díjakat. Ami ennél is fontosabb, hogy az autó elnyerte emberek százezreinek a bizalmát is. Magyarországon 2013-ban kezdődött el az autó értékesítése és ezt követően minden évben piacvezető volt.
Az 500 000. LEAF Norvégiában, Maria Jansen személyében találta meg boldog tulajdonosát.
„A férjem és én először 2018-ban döntöttünk úgy, hogy Nissan LEAF-et választunk, és nagyon szerettük.” – mondta Maria. „Mi nagyon izgatottak vagyunk azzal kapcsolatban, hogy mi lehetünk a 500 000. büszke tulajdonosai a Nissan LEAF-nek. Ez az autó valóban összhangban van a mi elvárásainkkal a megnövelt hatótávolság, illetve a továbbfejlesztett technológiák miatt.
A LEAF a vásárlók számára fejlett technológiákat tartalmaz annak érdekében, hogy megnövelje a biztonságot, a kényelmet és az autó feletti irányítást az utakon. Ilyen technológia például a díjnyertes ProPILOT, – amely lehetőséget biztosít az autónak arra, hogy araszoljon a dugóban (megáll, elindul) és tartsa a sávot is –, valamint az e-Pedal technológia, amely egy-pedálos vezetési lehetőséget biztosít.
Az elektromos jövő felé vezető út kikövezése
Több mint 14,8 milliárd helyi károsanyag-kibocsátás mentes kilométerrel1, 2010 óta a LEAF tulajdonosok világszerte több mint 2,4 milliárd kilogramm CO2 kibocsátástól kímélték meg a Földet.
A mostanában történt lezárásoknak köszönhetően, a levegő minőség világszerte javult a CO2 kibocsátások csökkenésének köszönhetően. Európában, tanulmányok azt mutatják, hogy az emberek 68%-a támogatna olyan lépéseket, amelyek megelőznék, hogy a levegőszennyezés visszatérjen a korábbi szintekre2.
„A vásárlók megtapasztalták a tisztább levegő és az alacsonyabb zajszennyezés érzését a lezárások alatt” – jegyezte meg Helen Perry, a Nissan európai Elektromos Autó Igazgatója. „Most, jobban mint valaha, az emberek nyitottabbak arra, hogy lépéseket tegyenek a fenntartható fejlődés felé és a Nissan LEAF hozzájárul ehhez a törekvéshez.
Jelenleg Magyarországon a 2,5 milliós állami támogatáshoz szükséges 11 milliós értékhatár alatt elérhető Nissan LEAF nagyon jól felszerelt, például megtalálható benne navigáció, kamera rendszer, adaptív tempomat, első-hátsó fűtött ülések, fűtött kormánykerék, hőszivattyú stb.) ezért még mindig nagyon vonzó lehet sok vásárló számára.
Az augusztus óta már rendelhető, szeptember 25. és október 10. között pedig a Toyota márkakereskedésekben tartott „Új Yaris hetek a Toyotánál” keretében ki is próbálható vadonatúj Yaris szegmensének legnépszerűbb modelljét váltja le, nem is akármilyen módon.
A minden ízében vadonatúj modell, amely az első a Toyota új GA-B padlólemezére épülő autók sorában, minden korábbinál stílusosabb megjelenést, praktikumot és élvezetesebb vezethetőséget valamint alacsonyabb fogyasztást és károsanyagkibocsátást kínál. A Toyota azonban nem érte be ennyivel: a világ legbiztonságosabb kisautójának fejlesztett vadonatúj Yarist a szegmensben egyedülállóan gazdag alapfelszereltség, és csak a prémium kategóriában megszokott funkciók jellemzik. A gazdag alapfelszereltséget ráadásul olyan opciók is kiegészítik, mint a 10 colos head-up kijelző, a fűthető kormánykerék, vagy épp a JBL prémium hangrendszer. A vadonatúj Yarisban központi szerepet kap a konnektivitás is: az Apple Carplay és az Android Auto okostelefon integráció mellett nagy felületű, és a legújabb generációs készülékek kiszolgálására is alkalmas vezeték nélküli okostelefontöltő is szolgálja az utasok kényelmét.
A vadontatúj Toyota Yaris kialakításához és teljesítményéhez hasonlóan a modell felszereltsége is kiemelkedő: számos olyan funkció is elérhető, amely rendszerint felsőbb kategóriákba tartozó, nagyobb modellek kiváltsága szokott lenni. A Toyota várakozásai szerint az eladásokból akár 60 százalékkal részesülhetnek a magasabb felszereltségű kivitelek. Minden szinten alapfelszerelés a Toyota Safety Sense rendszer, a tolatókamera és az elektromos rögzítőfék. Az opciók között említést érdemel a hátsó keresztirányú forgalomfigyelő automata fékezés funkció, amely segít biztonságosan kitolatni a parkolóhelyről; a holttérfigyelő rendszer, vagy az intelligens akadályelkerülő radar.
Színes head-up kijelző
Az új Yaris a B-szegmensben egyedüliként kínál 10 colos színes head-up kijelzőt (opció). A berendezés közvetlenül a vezető látómezejébe, a szélvédő tövébe vetíti a legfontosabb információkat, összhangban a ’kéz a kormányon, tekintet az úton’ koncepcióval. A head-up kijelzőn olyan adatok jeleníthetők meg, mint a menetsebesség, a Toyota Safety Sense rendszerektől érkező biztonsági figyelmeztetések, a navigációs üzenetek, valamint a multimédiás rendszer adatai. A vezető a multi-információs kijelzőn megjeleníthető menüből választhatja ki, hogy milyen információkat szeretne látni a head-up kijelzőn.
Prémium funkciók
Az új Yaris olyan prémium minőségű funkciókkal és szolgáltatásokkal szerelhető fel, mint a nyolc hangszórós JBL Premium audiorendszer, a fűthető kormánykerék, vagy a lábtér, az ajtópanelek és a középkonzol kék hangulatvilágítása. Teljes LED-es külső világítás csomag is rendelhető (beleértve a ködlámpákat is.)
Zökkenőmentes kapcsolódás
Az új Yaris minden kivitele Apple CarPlay és Android Auto technológiákkal biztosít zökkenőmentes, vezeték nélküli okostelefon-csatlakozást. A felhasználók így egyszerűen, a multimédia rendszer központi 8 colos érintőképernyőjén keresztül férhetnek hozzá kedvenc alkalmazásaikhoz. A MyT (My Toyota) alkalmazás pedig praktikus kapcsolódási szolgáltatásokat tesz elérhetővé. Ezek között említést érdemelnek a Toyotára vonatkozó praktikus és hasznos információk, a ’saját autó keresése’ funkció, vagy az ’utolsó kilométerre’ vonatkozó navigációs szolgáltatás, amely részletes útbaigazítást ad, amennyiben Ön nem tud úti célja közvetlen közelében parkolni. Az ’útvonalküldés’ funkció révén a vezető a járművétől távol megtervezheti utazását, majd azt átküldheti a navigációs rendszerbe. Az alkalmazás rögzíti a menetadatokat, így később lekérhető a megtett távolság, a sebesség, vagy a gyorsulás mértéke. A MyT emellett emlékezteti a tulajdonost, ha eljött a kötelező szerviz ideje.
Vezeték nélküli okostelefon töltő
Az új Yaris vezeték nélküli okostelefon töltővel is felszerelhető. A 150 x 80 mm-es töltőfelület elég nagy akár a legújabb generációs készülékek töltéséhez is.
Az egykori királyi rezidencia, a Louvre-palota immár nyolc évszázada része a francia történelemnek. A Louvre – amely egyetemes művészeti múzemumként 1793-ban nyitotta meg kapuit a nagyközönség előtt –, mintegy kilenc évezredet és öt kontinenst felölelő, a világ legszebbjei közé tartozó gyűjteményt mutat be.
A páratlan gyűjtemény nyolc részlegen elosztva, több mint 35 000 általánosan csodált alkotásból áll, mint például a Monna Lisa, a Szamothrakéi Niké Szárnyas győzelem vagy a Milói Vénusz. A művészek számára létrehozott élettel teli, inspiráló légkört teremtő helyként számon tartott Louvre múzeum ma is szívesen ad otthont a kortárs művészetnek. Ezt jelképezi az Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpriamis, amely 2019-ben ünnepelte 30. évfordulóját. A Louvre, az általa megosztott és életre keltett egyedülálló örökség örzője, a világ leglátogatottabb múzeuma.
A DS Automobiles 2015-ös megalakulása óta áll partneri kapcsolatban a Louvre múzeummal. Az örökség és a modernség közötti szövetségen alapuló együttműködés a jövő építése érdekében jött létre. A kiválóságon, a szakértelmen és az innováción alapuló jövőkép kialakításának célja, hogy világszerte népszerűsítse Franciaországot és Párizst.
LOUVRE – egy fenséges név, melyet csak a DS 7 CROSSBACK hivatott viselni
A múzeum jellegzetes stílusjegyeit mestereink a motorháztetőn, a csomagtartóajtón és az első ajtókon elhelyezett, finom kidolgozású speciális „Louvre” emblémával ültették át a DS 7 CROSSBACK LOUVRE modellbe. A tetőcsomagtartó sínekhez és a hátsó lámpák díszítőelemeihez hasonlóan, a DS WINGS hűtőrácsot, az alsó ablakszegélyeket és az ablakvezető síneket is egy fényes fekete díszítés emeli ki a környezetükből.
A legapróbb részletekig egyedien kidolgozott DS 7 CROSSBACK LOUVRE fekete visszapillantó tükör burkolataira lézergravírozással felvitt piramis motívum még egy csipetnyi eleganciát kölcsönöz a modellnek. A kifinomult külső megjelenés legújabb elemeként a DS 7 CROSSBACK LOUVRE modellen elsőként alkalmazzuk az újfajta kivitelű, 20 colos ALEXANDRIA keráktárcsákat.
A belső térben, a szellőzőkön és a műszerfalon 3D nyomtatásban, a középső rakodórekesz fedélének nappabőr borításán pedig dombornyomással – finom utalásként – jelenik meg az Ieoh Ming Pei által tervezett üvegpiramis motívuma.
A DS Automobiles nyújtotta utazási élmény igazi művészetté válik, amely különleges kényelemmel párosul egy finom eleganciával kialakított ékszerdobozban. A francia szakértelmet megtestesítő modell az új technikákat, mint a 3D nyomtatás vagy a lézergravírozás olyan nemes anyagokkal társítja, mint az óraszíj mintázatú, bazaltfekete nappabőr. A Louvre múzeummal való hosszú távú és szoros együttműködés eredményeként jött létre a kultúra és az utazás művészetének sikeres ötvözése.
„Egy nap a Louvre-ban”, magával ragagó, exkluzív művészeti élmény
A művészet és a kultúra szeretete az autóban exkluzív, új formában jelenik meg. A DS 7 CROSSBACK LOUVRE utasai a világ legszebb múzeumának legemblematikus alkotásait csodálhatják meg.
A nagyobb élmény érdekében a DS 7 CROSSBACK LOUVRE a nagyfelbontású, 12 colos, nagyméretű középső képernyőn jeleníti meg ezeket az alkotásokat. Már az indulásnál, maguk az alkotások is inspirációs forássá válnak egy körülbelül négyperces podcast meghallhagtásával, amely minden titkukat feltárja (francia, angol, német, spanyol és olasz nyelven érhető el).
A Louvre múzeum és a DS Automobiles munkatársai 182 alkotást választottak ki, hogy a teljes gyűjteményt és az összes részleget bemutassák. Az alkotásokat hetente lehet megtekinteni, vagy egy keresőmotoron keresztül felfedezni, ezzel is tovább emelve a DS 7 CROSSBACK LOUVRE belső terének hangulatát. A kifinomultságot szolgáló újdonságként arra is lehetőség van, hogy utazás közben a középső képernyőn megjelenő alkotásban – festményben vagy szoborban – gyönyörködhessünk.
Többek között a Szamothrakéi Niké Szárnyas győzelem, a Leonardo da Vinci által festett Monna Lisa portré, Veronese: A kánai mennyegző, Jacques-Louis David: I. Napóleon koronázása, Théodore Géricault: A Medúza tutaja, Eugène Delacroix: A Szabadság vezeti a népet vagy az egyiptomi Ülő írnok szobra szerepel a felkínált alkotások között.
További exkluzív kedvezményként, minden DS 7 CROSSBACK LOUVRE vásárló kap egy „Louvre barátai” kártyát, amely a Louvre múzeum mellett az Eugène-Delacroix nemzeti múzeum állandó és időszaki kiállításaira is korlátlan belépést biztosít: elsőbbségi belépés a Louvre múzeumba a Richelieu folyosón keresztül, ingyenes belépés egy kísérő személy számára, ingyenes belépés a Louvre-Lens Múzeum Galerie du Temps kiállítási csarnokába, valamint a Louvre Abu Dhabi múzeumba és több mint száz múzeumban igénybe vehető más kedvező ajánlatokat is kínál, egy évre.
Hálózatról tölthető kétféle hibrid motor, benzines vagy dízelüzemű változatok
Az utazás művészetének jegyében a DS 7 CROSSBACK LOUVRE modellhez hálózatról tölthető kétféle hibrid motort kínálunk: egy 300 lóerős (négykerék-meghajtású) és egy 225 lóerős (kétkerék-meghajtású) változatot, melyeknek a kilométerenkénti CO2-kibocsátása 36 és 38 gramm között mozog, a kombinált ciklus szerinti üzemanyag-fogyasztásuk pedig 1,7 liter/100 km alatt van. Tisztán elektromos és kibocsátás-mentes üzemmódban, a WLTP norma szerint mérve, a hatótávolság akár az 58 kilométert is elérheti. A 300 lóerős motorral szerelt változat 5,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/órára, és álló helyzetből indulva 25,9 másodperc alatt tesz meg 1000 métert.
180 és 225 lóerős benzinmotorok és 180 lóerős dízelmotorok is megtalálhatók a kínálatban.
A francia autóipari szakértelem legjavát képviseli a FEKETE ART BASALTE nappabőr kárpitozású DS OPERA utastéri inspiráció. A DS 7 CROSSBACK LOUVRE a fejlett technológiát képviselő berendezéseket a kifinomultsággal párosítja, mint például – a szériafelszereltségként kínált – DS CONNECTED PILOT, 2. szintű önvezető rendszer, a DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, kamera által vezérelt felfüggesztés, a DS ACTIVE LED VISION, aktív világítási rendszer, valamint számos vezetést segítő rendszer, beleértve a kibővített táblaolvasó rendszert, az aktív holttér-figyelő rendszert, a kamerával működő fáradtságérzékelő rendszert, vagy a véletlen sávelhagyásra figyelmeztető aktív biztonsági rendszert, valamint a szellőző- és masszázs funkcióval rendelkező, fűthető első üléseket és a fűthető szélvédőt.
A DS 7 CROSSBACK LOUVRE négyféle színben rendelhető: indigókék, Crystal Pearl, Perla Nera fekete és Platinaszürke.
A DS 7 CROSSBACK LOUVRE limitált széria a különböző régiók tizennyolc országában kerül forgalomba. Néhány darab Magyarországon is elérhető lesz az idei év végén.
Idővel sok autótulajdonos olyan jól kiismeri az autóját, mintha régi barátok lennének. De vajon az autóink mennyire ismernek minket? A járművek hamarosan képesek lesznek figyelmeztetni tulajdonosukat, hogy telefonáljanak a szokásos időben, vagy hogy ideje elindulni az edzőterembe, esetleg hogy megállhatnának a kedvenc kávézójuknál – feltéve, hogy rendszeresen ismétlődő cselekvésekről van szó.
A vadonatúj, tisztán elektromos hajtású Mustang Mach-E fedélzetén debütáló, új generációs Ford SYNC technológia a vezető szokásaiból tanulva tesz intelligens javaslatokat. A természetes beszédfelismerést, az internetes keresések eredményeit, valamint a gépi tanulási folyamatot kombinálva, a korábbi utazások tapasztalatait felhasználva olyan javaslatokkal áll elő, amelyekkel időt takaríthatunk meg.
Európában egy exkluzív virtuális esemény keretében mutatták be először a Ford új kommunikációs és szórakoztató rendszerét. Szintén ma mutatkozott be a Távoli Járműbeállítás funkció: egy olyan új rendszer, amely segítségével a vezető még vadonatúj autója átvétele előtt személyre szabhatja autóját, előre konfigurálva a legkülönfélébb beállításokat, az üzemmódoktól kezdve az utastéri hangulatvilágítás színéig.
„Megszállottan dolgoztunk azon, hogy a Mustang Mach-E tulajdonosait a létező legszemélyesebb, legteljesebb mértékben összekapcsolt vezetési élményben részesítsük” – mondta Jan Schroll, a Ford Európa konnektivitásért felelős igazgatója. „Az új generációs SYNC a rendszer eddigi legintelligensebb változata, ráadásul minél tovább használja valaki az autóját, annál okosabbá válik. A rendszer ugyanis tudja, hogy mire van szüksége a vezetőnek (és mikor), így az autósnak nincs más dolga, mint átadni magát a vezetés örömének.”
Személyes részletek
Az új generációs Ford SYNC az utolsó bitig vadonatúj szoftvert kapott, hogy a vállalat emberközpontú tervezési filozófiája határozhassa meg a vezetési élményt. A rendszeren keresztül a Mustang Mach-E több mint 80 különböző beállítását módosíthatjuk kedvünk szerint, az utastér belső hőmérsékletétől kezdve az üléshelyzeten át a környezeti hangulatvilágításig, így teljességgel személyre szabott utazási élményben lehet részünk.
Sőt, a rendszer az okostelefonjáról vagy az indítókulcsáról képes felismerni a közeledő vezetőt, és már azelőtt aktiválhatja annak kedvenc beállításait, hogy beszállna. Így minden családtag teljes mértékben testre szabott vezetői környezetben foglalhat helyet, és egyéni vezetési élményre, illetve szórakoztatásra számíthat.
A rendszer gépi tanulási algoritmust alkalmazva képes az idő előre haladtával egyre jobban megérteni a vezetők szokásait. Minden pénteken az edzőteremben megyünk? Munka után hazatelefonálunk? Az új generációs SYNC rendszer megtanulja minden egyes felhasználó szokásait, hogy pont a megfelelő időpontban élhessen a megfelelő navigációs és kommunikációs ötletekkel – így a vezetőnek nincs más dolga, mint a vezetésre összpontosítani.
A Mustang Mach-E fedélzetén 15,5 colos Full HD érintőképernyőn keresztül vezérelhető az új generációs SYNC rendszer. A nagyméretű, felhasználóbarát konzol egyetlen pillantással könnyen leolvasható; a kezelőfelület minimalista kialakításának köszönhetően rendezetten, könnyen értelmezhető módon tájékoztatja a vezetőt. Az okostelefonoknál megszokott, kétujjas parancsok (nagyítás, kicsinyítés, forgatás) itt is működnek; a képernyő alján elhelyezett, jellegzetes tárcsával pedig gyorsan és pontosan szabályozható a zenelejátszás vagy a konferenciahívás hangereje.
A Ford informatikusai újragondolták a SYNC kezelőfelület menüstruktúráját is, így bármely alkalmazás, információ vagy kezelőszerv elérhető egy vagy két mozdulattal. A nagyméretű képernyőnek és a kártyás elrendezésnek köszönhetően egyszerre több alkalmazás is megjeleníthető: az autós mostantól akkor sem véti el a navigációs rendszer következő utasítását, ha közben telefonhívása jön, mert az útbaigazítás mindvégig látható marad a monitoron.
Felkészülni, vigyázz, rajt!
Az új Mustang Mach-E tulajdonosai már azelőtt előre konfigurálhatják autójukat, hogy átvennék azt, köszönhetően az új Távoli Járműbeállítás funkciónak. Nincs más dolguk, mint létrehozni egy személyes profilt, amelyben elmenthetik kedvenc beállításaikat, gyakori úti céljaikat (pl. munkahely vagy egy üzlet), illetve – hogy soha ne kelljen aggódniuk – beazonosíthatják a közeli töltőállomásokat.
A beállítás történhet online vagy a Ford-tulajdonosok számára kifejlesztett FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül; a gépkocsi olyan paraméterei állíthatók be, mint a reggeli indulás rendszeres időpontja, az utastéri kényelmi beállítások, a töltési szintek, és így tovább. 1 A Mustang Mach-E üzemmódok is személyre szabhatók; az aktív, suttogó vagy féktelen üzemmódok között választva módosulnak a jármű reakciói, míg az utastérben a jármű hangzása és a hangulatvilágítás színe igazítható az aktuális üzemhez.
A személyes beállítási profilt a felhőben tárolja a rendszer, így amint a vezető megragadja a Mach-E kulcsait, és első ízben szinkronizálja okostelefonját az autóval, a beállítások automatikusan átkerülnek a járműbe. Viszlát, idegesítő kezdeti beállítások: üljön be, és már indulhat is! A vezeték nélküli frissítések a későbbiekben azt is lehetővé teszik majd, hogy a tulajdonosok már átvétel előtt beállítsák kedvenc rádiócsatornáikat.
„Az univerzális megoldások tulajdonképpen senkinek sem igazán jók” – mondta Sheryl Connelly, a Ford globális ügyféltrend- és jövőtervezési vezetője. „Az ügyfelek olyan termékekre, szolgáltatásokra és élményekre vágynak, amelyek teljes mértékben megfelelnek elvárásaiknak; pontosan ezért kínálja fel a Ford, hogy már a Mustang Mach-E átvétele előtt személyre szabhatják autójukat. Azok, akik élnek a felkínált lehetőséggel, soha nem fognak két teljesen egyforma Mustang Mach-E-t találni.”
A Mach-E tulajdonosok okostelefonjukkal is oldhatják a központi zárat. Ha aktiválják a telefon-a-kulcs funkciót, a jármű késlekedés nélkül azonosítja a közeledő vezetőt, oldja az ajtózárakat, és behívja az illető személyes beállításait. 2Ha az okostelefon akkumulátora lemerül, a zár nyitásához elég beírniuk személyes biztonsági kódjukat az ajtón található billentyűzeten.
Beszélgetés-segéd
Az új generációs SYNC fejlett természetes hangfelismerés funkciója révén a vezetőnek nem kell betanult parancsokat felidéznie, hanem a vezetésre összpontosíthatja figyelmét. A rendszer tizenöt európai nyelven érti meg a természetes, hétköznapi beszédet, így a tulajdonosok pontosan úgy beszélgethetnek autójukkal, mint az utasaikkal. Szóbeli utasításokkal vezérelhetik a szórakoztató és navigációs funkciókat, a beltéri környezetet vagy a telefonhívásokat.
Hogy a kérdésekre és utasításokra a lehető legjobban reagálhasson, az új generációs SYNC rendszer a fedélzeti intelligenciáját internetes keresések eredményeivel egészíti ki, hogy a legközelebbi étteremre vagy gyógyszertárra vonatkozó kérdésekre maximálisan pontos és naprakész választ adhasson.
Az Apple CarPlay és az Android Auto rendszereket egyaránt ingyenesen előre telepítette a Ford, ráadásul a vezeték nélküli kapcsolódásnak köszönhetően a tulajdonosok biztonságosan és könnyedén hozzáférhetnek kedvenc okostelefonos alkalmazásaikhoz, akár szóbeli parancsokkal, akár a fedélzeti érintőképernyőn keresztül. 3
A nagyméretű képernyőnek köszönhetően az Apple CarPlay és az Android Auto egyéb új generációs SYNC alkalmazásokkal (pl. navigáció vagy rádió) egyidejűleg jeleníthető meg, így a vezető mindig tökéletesen uralhatja a helyzetet, és gyorsan hozzáférhet a legfontosabb funkciókhoz.
A kapcsolódást tovább javítja a SYNC AppLink, amely olyan támogatott alkalmazásokkal teremt minden eddiginél teljesebb integrációt a jármű és az okostelefon között, mint a what3words, a Waze vagy a Webex.
Töltés
Az új generációs SYNC száműzi a bizonytalanságot és az aggodalmat az elektromos autózásból: a rendszer tájékoztatja a vezetőt arról, hogy utazása során hol és mikor tudja feltölteni járművét, illetve valós idejű tájékoztatást nyújt a szabad töltőállomásokról és a töltési árakról.
Az ‘intelligens hatótávolság’ technológia pontos tájékoztatást ad a jármű pillanatnyi hatótávolságáról. Ehhez olyan tényezőket is figyelembe vesz, mint a forgalom, a domborzati viszonyok vagy az időjárás, sőt még az ugyanazon az útvonalon előbb haladó, többi Ford elektromos gépkocsik által gyűjtött adatokkal is kalkulál. Amennyiben a hatótávolság jelentős mértékben változik, a rendszer megjelenít az új, becsült értéket, valamint tájékoztatást ad a változás okáról.
A tulajdonosok hozzáférhetnek a legnagyobb európai nyilvános töltőhálózathoz, és itt a FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül fizethetnek. 4 A Mustang Mach-E vezetői kevesebb mint 40 perc alatt 10 százalékról 80 százalékra tölthetik járművük akkumulátorát – 10 percenként átlagosan 119 kilométerrel növelvehatótávolságukat – az IONITY nagy teljesítményű töltőberendezéseivel.5
Az akkumulátor töltöttségére, illetve a megtehető távolságra vonatkozó információk a FordPass okostelefonos alkalmazáson keresztül érhetők el. Ugyanitt lehetőség van a töltés időzítésére, így kiaknázhatók az olcsóbb tarifa előnyei, ugyanakkor az autó elegendő hatótávolsággal vághat neki a következő utazásnak. A FordPass felületén beállítható az indulás tervezett ideje, így a rendszer ideális hőmérsékletet állíthat be az utastérben, előre befűtve vagy lehűtve a töltőre csatlakoztatott autó kabinját, így biztosítva a maximális hatótávolságot.
Online navigáció
Az új, online navigációs rendszer segít lerövidíteni az utazás idejét és elkerülni a torlódásokat, amihez új útvonalat ajánl. A valós idejű, illetve prediktív forgalmi információkat a TomTom biztosítja, míg a fedélzeti és felhő alapú útvonaltervezésről gondoskodó Garmin minden helyzetben a lehető leghatékonyabb útvonalat választja az autósok úti céljához. 6
A legújabb térképverziókat a gépkocsiban menti el a rendszer, így a navigáció hálózati kapcsolat nélkül is hatékonyan üzemel.
Célba érve az autósok valós időben tájékozódhatnak a szabad parkolóhelyekről – az utcán és a garázsokban egyaránt –, így nem kell időt veszíteniük a keresgéléssel. A FordPass alkalmazás olyankor is segít, ha a vezető nem emlékszik, hogy egy ismeretlen városban vagy nagy parkolóban hol parkolta le járművét.
A FordPass alkalmazás emellett az új generációs SYNC navigációs rendszerével összekapcsolódva még egyszerűbbé teszi az utazások megtervezését, különös tekintettel a kifejezetten járműtulajdonosok részére kidolgozott szolgáltatásokra. Az utazásokat előre megtervezhetik, figyelembe véve az útközbeni töltések szükségletét, az érdeklődésre számot tartó helyszíneket, valamint az ezek közelében megtalálható szolgáltatásokat. Ha a vezető készen áll az indulásra, nincs más dolga, mint átküldeni az útitervet a FordPass alkalmazásból az autóba.
Mindig fejlődik
Ahogy az okostelefonos alkalmazások időről időre szoftverfrissítésen esnek át, amelyek során továbbfejlődnek és új képességekre tesznek szert, ugyanúgy képesek a vezeték nélküli frissítések folyamatosan továbbfejleszteni és tökéletesíteni a Ford gépkocsikat.
Az észrevétlenül, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül letölthető frissítések nemcsak a SYNC rendszer és a számtalan fedélzeti számítógépes modul minőségét és teljesítményét javítják, de azok funkcionalitását is kiterjesztik, így a vezetőnek ritkábban kell felkeresnie a márkaszervizt.
A szoftverek a háttérben, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül frissülnek, a frissítéseket két percen belül aktiválja a rendszer. 7 A tulajdonos megválaszthatja, hogy mikor menjen végbe a frissítés: akár úgy is beprogramozhatja a rendszert, hogy a változásokat éjjel érvényesítse a rendszer, vagy olyankor, amikor egyébként nem használná a gépkocsit. Így elkerülhetők a késések.
A tisztán elektromos Mustang Mach-E az első olyan gépkocsi Európában, amely megkapja az új generációs SYNC rendszert. A technológia később bizonyos Ford típusokhoz lesz elérhető. A Mach-E az elektromos Ford járművek gyors ütemben gyarapodó választékának csúcsát testesíti meg: egyike annak a tizenhét új, elektromos hajtásláncú modellnek, amelyeket a vállalat 2021 végéig vezet be az európai piacon.
Kirobban az energia az új Opel Mokka tisztán elektromos Mokka-eváltozatából ugyanúgy, mint klasszikus belsőégésű motoros kivitelekből. Most ugyanis csúcs-hatékonyságú dízel- és benzines hajtóművekkel mutatja be bestsellerének második generációját az Opel. A minden korábbinál modernebb és kompaktabb új Mokka mindenekelőtt örömautózást nyújt, a lehető legcsekélyebb fogyasztással. Tökéletes kísérő, mind városi forgalomban, mind hosszú távon.
„Az új Mokka felmutat mindent, amit ma és holnap képvisel az Opel: örömöt szerez, hatékony és minden tekintetben innovatív. Nagyszerűen testesíti meg a márka értékeit – izgalmas, közelálló, német. Ügyfeleinké a választás, hogy hamarosan egy elektromos hajtású Mokka-e volánja mögött indulnak útnak, vagy új, rendkívül hatékony belsőégésű motorjaink valamelyikét hajtják“ – mondta az Opel vezetője, Michael Lohscheller.
Az új Opel Mokka 12,5 centiméterrel rövidebb az elődgenerációnál – miközben két milliméternyit nőtt a tengelytávja. Öt személynek kínál férőhelyet, más kocsikéval összehasonlítható csomagtartója 350 literes. Éppen csak 4,15 méteres hosszúságával fürgén forgolódik a városban, játszi könnyedséggel manőverezhető be a legkisebb parkolóhelyre.
Az új Mokka dizájnja tökéletes arányokkal és a legapróbb részletekig nagyon precíz kidolgozással ragadja meg a szemlélőt. Rövid túlnyúlások és széles kiállás jellemzik merész küllemét. Első modellként mutatja fel jövőbeli márkaarcként az Opel-Vizort és a következő generációjú, teljesen digitális vezetőteret, az Opel Pure Panelt. Vízszintes tájolású műszerfalának két szélesvásznú kijelzője közül a vezető előtti 12 colos. Hogy ne terelje el a figyelmet a forgalomról, ösztönösen kezelhetőnek tervezték meg, ezért a legfontosabb funkciók továbbra is fizikai gombokkal vezérelhetők.
Premierjét tartja a GS Line is az új Mokkával: ez teszi sportos innovációvá a Mokka következő generációját. Szériában vörös ablak-karaktervonal, fényes fekete Vizor, króm helyett fekete dekorációs elemek, fekete könnyűfém kerekek, színkombinációs fényezés, kontrasztos tetővel, valamint szintén fekete tetőkárpit és az első ülések különleges huzata találja telibe a sportrajongó szívét.
Innovációk mindenkinek: folytatja az Opel tradícióját az új Mokka
Folytatva az Opel hagyományát, az új Mokka magasabb járműkategóriák innovatív technikáját nyitja meg széles vevőkör előtt. Ilyen modern rendszer például az adaptív sebességtartó és az aktív sávtartó. Ehhez járul a kategóriában egyedülálló, adaptív, és ezáltal vakításmentes, összesen 14 elemből álló IntelliLux LED® Mátrix világítás. Valamennyi Mokka-modellben elöl-hátul alapfelszeretlség lesz a LED világítás, az elektromos rögzítőfék, és a jelzőtábla-felismerés. Kívánságra számos további extra kérhető, például a 180 fokos panoráma-tolatókamera.
A Mokka következő generációja a rendkívül hatékony CMP (Common Modular Platform) multienergia-padlóvázra épül. Ez a könnyű, moduláris platform maximális rugalmasságot biztosít a járműfejlesztőknek. Ugyanúgy fogadhat tisztán elektromos hajtásláncot, mint belső égésűt. A vevőé a választás.
Rüsselsheim mérnökei kemény munkával szorították le a jármű súlyát – az új Mokka akár 120 kilogrammal könnyebb az elődjénél – miközben növelték a karosszéria merevségét. Ennek előnyei kézenfekvők: az új Mokka lényegesen kevesebbet fogyaszt, ugyanakkor agilis és direkt reakcióival örömmé teszi vezetését.
Fölényes teljesítményű és maximálisan hatékony új motorok
Nagy teljesítmény és hatékonyság jellemzi a 74 kW/100 LE és 96 kW/130 LE közötti hajtómű-portfólió gazdaságos benzin- és dízelmotorjait. Mindegyik takarékos fogyasztást ötvöz élvezetes vezethetőséggel. (NEDC1-fogyasztás városban 5,9-4,4 l/100 km, országúton 4,2-3,4 l/100 km, kombináltan 4,8-3,8 l/100 km, 111-100 g/km CO2).
Az eleven belépőszintű motor a 74 kW/100 LE teljesítményű 1.2 Turbo, szériában hatfokozatú sebességváltóval. (NEDC1-fogyasztás városban 5,5 l/100 km, országúton 4,0 l/100 km, kombináltan 4,6 l/100 km, 104 g/km CO2).
Erősebb a teljesen alumíniumépítésű 1.2 Turbo, teljesítménye 96 kW/130 LE. Ez megmutatja, hogy nemcsak a fogyasztás rovására lehet fölényes dinamikát kifejteni: mind hatfokozatú sebességváltóval, mind simán kapcsoló nyolcfokozatú automatával kombinálva nagyon kevéssel éri be. (NEDC1-fogyasztás városban 5,9-5,3 l/100 km, országúton 4,2-4,0 l/100 km, kombináltan 4,8-4,5 l/100 km, 111-103 g/km CO2).
Örömszerzően széles a benzinesek nyomatékgörbéje
A kis fogyasztással elért élénk teljesítményben szerepet játszik a súrlódási veszteségek minimalizálása is. A turbófeltöltő már nagyon alacsony fordulatszámon nagy nyomatékról gondoskodik. A 100 LE teljesítményű 1.2 Turbo maximális forgatónyomatéka 205 newtonméter, sőt a 130 lóerősé 230. Mindkét gép széles nyomatékgörbéje – a maximum legalább 95 százaléka rendelkezésre áll 1500 és 3750/perc között –, az optimális váltóáttételekkel és a csekély járműsúllyal együtt harmonikusan, élvezettel vezethetővé teszi az autót.
A géptető alól kirobbanó 130 lóerővel és hatfokozatú váltóművel 9,2 másodperc2alatt gyorsul az új Mokka nulláról százra, és 202 km/órás csúcssebességet ér el. Az 1.2 Turbo 100 LE teljesítménye is elegendő 11 másodperces százra gyorsuláshoz és a 182 km/óra eléréséhez.
A nyolcfokozatú automata adaptív váltási programozása és Quickschift-technikája teszi teljessé a szegmensben példásnak számító kínálatot. Szükség esetén a kormánykerék alatti széria-kapcsolóbillentyűkkel nyúlhat bele a vezető a működésébe.
Csúcstechnikájú dízel: 1,5-literes, 110 lóerős
Az öngyulladós oldalról a dinamikus 1,5 literes dízel egészíti ki a kínálatot. Teljesítménye 81 kW/110 LE, nyomatéka 250 newtonméter, a hozzá tartozó sebességváltó hatfokozatú. (NEDC1-fogyasztás városban 4,4 l/100 km, országúton 3,4 l/100 km, kombináltan 3,8 l/100 km, 100 g/km CO2).
Az 1.5 dízel emisszióját nagy ráfordítással szorították le minimumra. Kipufogógáz-kezelő rendszere passzív oxidációs katalizátorból/NOx-elnyelőből, AdBlue-befecskendezőből, SCR (Selective Catalytic Reduction) katalizátorból és dízel-részecskeszűrőből áll. A kompakt egységet a motorhoz közel helyezték el, így már alacsony üzemhőmérsékleten – az NOx-elnyelő mintegy hidegindítási katalizátorként működik – hatásos.
Motorok
1.2 Turbo
1.2 Turbo
1.2 Turbo
1.5 Diesel
Max. teljesítmény (kW/LE min-1)
74/100 5.000
96/130 5.500
96/130 5.500
81/110 3.500
Max. nyomaték (Nm min-1)
205 1.750
230 1.750
230 1.750
250 1.750
Besorolás
Euro 6d
Euro 6d
Euro 6d
Euro 6d
Váltómű
MT6
MT6
AT8
MT6
Fogyasztás NEDC szerint (l/100 km)1
VárosbanOrszágútonKombináltanCO2 g/km
5,54,04,6104
5,34,04,5103
5,94,24,8111
4,43,43,8100
Az emissziómentes utazást előnyben részesítő vevők megrendelhetik a tisztán elektromos Mokka-e változatot is.
A legmodernebb asszisztensek és világítástechnika a szegmens csúcsán
Az új Mokka olyan csúcs-innovációkat hoz be a B-szegmensbe, amelyek nemrég csak a felső osztályban fordultak elő. A ráfutásos ütközés figyelmeztetés, valamint az automatikus vészfékezés gyalogosfelismeréssel 5 km/órás sebesség fölött aktív. Ha túl gyorsan közelít a Mokka egy másik járműhöz vagy gyalogoshoz, a rendszer jelzőhangot ad, és figyelmeztetés ugrik fel a vezető kijelzőjére. A súlyos karambolok elkerülésére, illetve hatásuk csökkentésére, szükség esetén a rendszer előkészíti a fékezést, vagy komolyabb veszélyek esetén maga vészfékez. A rendszer 30 km/óra alatt álló helyzetig lassíthatja a járművet, fölötte pedig elkezdi jelentősen csökkenteni a sebességet, de a vezetőnek is aktívan fékeznie kell.
Az adaptív sebességtartó 30 és 180 km/óra között, aktív kamerarendszerrel és radarérzékelőkkel tartja az új Mokka követési távolságát az előtte haladó járműtől. Ha az fékez, lassít a Mokka is. Ha gyorsít, a Mokka is növeli sebességét, a beállított értékig, közben automatikusan tartva a biztonságos távolságot. Automatikus váltóművel kombinálva a rendszer Stop & Go funkciója álló helyzetig képes lassítani az autót – ami sűrű forgalomban és dugóban optimális.
Az új Mokka újra bizonyítja az Opel vezető szerepét a világítástechnikában. Valamennyi változatát a legújabb generációs LED-lámpákkal szerelik fel – a jellegzetes Opel-grafikájú nappali menetfénytől a ködlámpákig. Valódi fénypont e kategóriában az adaptív IntelliLux LED® Mátrix világítás, összesen 14 LED egységgel. Ahogyan az Opel Insignia, Opel Astra és Opel Corsa esetében is, állandóan világíthat a távfény, hiszen az egyes LED-elemek a másodperc töredéke alatt reagálva körülvilágítják a szembejövő vagy előrébb haladó járműveket, így a rendszer senkit sem vakít el az úton, a Mokkából nézve mégis fényárban úszik minden. Hátul is kizárólag LED-lámpákat alkalmaztak: ennek köszönhetően lehettek ilyen karcsúak, nyúlánkak, tovább fokozva a precízió és a kiváló minőség hatását.
Egy Opelhez példás technikájú és komfortos ülések járnak. A különféle hat irányban állítható ergonomikus ülések beállítása teljes mértékben személyre szabható. Az új Mokkához sportos alcantara, és klasszikusan szép teljes bőrkárpit is rendelhető – korántsem magától értetődően a B-szegmensben. A választék megkoronázása a fűthető perforált bőr komfortülés, mely a vezetőnek masszázsfunkciót is kínál.
Az elöl ülők külön középkonzoli polcra tehetik okostelefonjukat, ahol a kompatibilis készülékek vezetéknélküli töltéssel tölthetők. A telefon csúszkálását gumiszőnyeg akadályozza meg. A Mokka vezetőjét és utasait új infotainment-kínálat csatlakoztatja és szórakoztatja kiválóan. Választható például a Multimedia és a Multimedia Navi, hétcolos, színes érintőképernyővel, vagy a Multimedia Navi Pro csúcskészülék, nagyfelbontású tízcolossal. Az Opel Pure Paneljébe illesztett monitorok ideálisan állnak a vezető előtt. Az Apple CarPlay- és Android Auto-kompatibilis multimédia-rendszerek hangvezérlésűek is lehetnek. Az OpelConnect közvetlen kapcsolatot teremt az autómentőhöz és a segélyközponthoz – övfeszítős vagy légzsákos balesetek után automatikusan kezdeményezi a vészhívást. Az élő navigáció3 valós időben veszi a közlekedés eseményeit, és dinamikusan elkerüli a dugókat. Ezáltal feszültségmentes az utazás.
[1] A közölt CO2-emissziós és fogyasztási adatok ideiglenesek, azokat az előírt WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure) mérési eljárással állapítottuk meg, és az adatokat visszaszámítottuk NEDC-re, hogy biztosítsuk az összehasonlíthatóságot más járművekkel (VO (EG) Nr. 715/2007, VO (EU) Nr. 2017/1151 és VO (EU) Nr. 2017/1153). EG-típusbizonyítvány és konformitási igazolás még nincs. Az adatok és a hivatalos típusbizonyítványi értékek között eltérések lehetnek, a menetviszonyoktól, a felszereltségtől, a gumiabroncsoktól és egyéb tényezőktől függően.
[2] Valamennyi adat ideiglenes.
[3] A LIVE Navigations szolgáltatások az aktiválás után 36 hónapig ingyenesek, utána fizetősek.
A TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapata ott szeretné folytatni, ahol abbahagyta, amikor mot hétvégén, szeptember 4-6. között az Észt Rallyval újraindul a 2020-as FIA Rally Világbajnokság. A csapat jelenleg az élen áll az autógyártók mezőnyében, 21 ponttal előzve meg a második helyezettet, míg a pilóták mezőnyében a Toyota elsőszámú pilótája, Sébastien Ogier vezet. Elfyn Evans a második, míg Kalle Rovanperä a negyedik helyen áll. Mindhárom pilóta nagyszerűen kezdte bemutatkozó idényét a Toyota Yaris WRC-vel az év elején: Evans Svédországban győzött, Ogier pedig Mexikóban, mielőtt félbe kellett szakítani az idényt a világméretű COVID-19 járvány miatt.
Az Észt Rally új helyszínként jelenik meg a módosított 2020-as versenynaptárban, ami lehetővé teszi, hogy biztonságos és felelős módon induljon újra az idény, szigorú rendszabályokkal annak érdekében, hogy minden részvevő egészségét megóvják. Ez az első alkalom, hogy az Észt Rally a WRC-ben szerepel, bár az összes autógyártó csapata rajthoz állt itt a tavalyi promóciós célú versenyen. A rallyt gyors és sima, murvás utakon rendezik, ahol sok bukkanó lesz. Mivel enyhítettek a korlátozásokon, a csapat Finnországban és Észtországban is teszteléssel készült az újraindulásra; ennek részeként álltak rajthoz múlt héten a dél-észtországi rallyn is. A rallyt sűrített programmal rendezik: a legtöbb szakaszt szombaton és vasárnap kell teljesíteni, öszesen 232,64 kilométeres távon. A rally központja Tartu, a második legnagyobb finn város lesz, ahol a szervizparkot a Raadi repülőtér mellett állítják fel. Szombaton tíz szakasz vár az indulókra: a délelőtti hurok öt tesztből áll, majd a déli szervizelést követően ezt ismétlik meg délután. Vasárnap három szakasz következik, melyeket oda-vissza kell majd megtenni szervizelés nélkül.
Tommi Mäkinen (csapatfőnök)
„Nagyszerű, hogy ismét mehetünk rallyzni, és ez rajongóink és partnereink számára is remek hír, hiszen ők is régóta vártak erre. Remélhetőleg sikerül majd örömet szereznünk nekik ebben a nehéz időszakban. Úgy tűnik, mintha már régen lett volna, de az idény kezdete nagyon jól sikerült nekünk, és szeretnénk ugyanígy folytatni az évet. Pilótáink nem ismerik jól az észtországi szakaszokat, de tudjuk, hogy azok gyorsak. Amennyire csak lehetett, felkészültünk az utóbbi hetekben, és remélem, hogy versenyben leszünk a győzelemért.”
Sébastien Ogier (a 17. rajtszámú autó pilótája)
„Örülök, hogy ismét versenyezhetek a hosszú szünet után. Sokunknak új lesz az Észt Rally, de mindig örülök az új kihívásoknak. Egyértelműen nehéz futam lesz, nagyon gyors utakon. A Yaris WRC magabiztosságot ad az ilyen sebességnél, és a finnországi, illetve észtországi tesztek után jól érzem magam az autóban. A múlt heti verseny is hasznos volt a felkészülés szempontjából, mert egy ilyen hosszú kihagyás után nehéz egyből ráérezni a korlátainkra. Elsőként rajtolunk majd, ezért reméljük, hogy a szeptemberi időjárás nem jelent túl nagy hátrányt, és az lesz a cél, hogy mindent kihozzunk magunkból.”
Elfyn Evans (a 33. rajtszámú autó pilótája)
„Rég versenyeztünk utoljára. Ezen javít valamit, hogy tudtunk egy kis tesztelést végezni, és beülhettünk az autóba, de egy versenyhez semmi sem hasonlít. Az Észt Rally új állomás a WRC-ben, és én elég szerencsés voltam, hogy tavaly itt lehettem. Bár számomra nem végződött túl fényesen a rally, jól éreztem magam, és nagyjából már tudom, mire számíthatok. Az utak tényleg nagyon gyorsak. Bizonyos tekintetben hasonlítanak a finnországiakra, de kevesebb az ugrató, és helyenként még gyorsabban lehet menni. Amennyire a tesztelés során láttam, az autó jól megy ezeken a gyors, murvás utakon. Egyértelműen azt reméljük, hogy jó csomaggal rajtolunk majd, és sikerül a legtöbbet kihozni belőle.“
Kalle Rovanperä (69. rajtszámú autó pilótája)
„Az észtországi utak igazán gyorsak és lendületesek, de vannak keskeny és technikás szakaszok is, ezért ez nagyon nehéz rally lesz ez. Többnyire padlógázzal kell menni, de van pár rész, ahol nagyon precízen kell vezetni. A hosszú kihagyás után nem lesz könnyű elérni a maximális sebességet, de csináltunk egy hasznos kis tesztet, ami segített a felkészülésben. Vezettünk eltérő időjárási körülmények között, ami hasznos tapasztalatot jelentett számomra. Még mindig csak három WRC-futamon vagyok túl ezzel az autóval, és sokat kell tanulnom az idény hátralevő részében, de ennek a rallynak illene jól sikerülnie, és jó eredményt remélek.”
Az elektromos hajtást, első osztályú komfortot és kőkemény off-road képességeket kínáló Ford Explorer Plug-In Hybrid első példányait most veszik át az új tulajdonosok.
Az Explorer Plug-In Hybridben egy 3,0 literes EcoBoost benzinmotorból, egy elektromotor/generátorból és egy menet közben regeneratív töltéssel, álló helyben pedig külső áramforrásról tölthető, 13,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátorból álló hajtáslánc működik, ami 457 LE teljesítményt és 825 Nm forgatónyomatékot kínál, így az Explorer a Ford legerősebb hibrid autója.
A 10 fokozatú automata sebességváltóval, Intelligens Összkerékhajtással és hétállású, terepfokozatokat is tartalmazó Üzemmódválasztó rendszerrel kiegészített hajtáslánccal az autó képes akár hét embert is teljes kényelemben szállítani, 2.500 kg1 tömeget vontatni és 48 kilométeren át (NEDC) tisztán elektromos hajtással haladni (WLTP: 42 km), miközben NEDC-ciklusban mért legalacsonyabb üzemanyag-fogyasztása mindössze 2,9 l/100 km, CO₂-kibocsátása pedig 66 g/km (WLTP-értékek: 3,1 l/100 km, illetve 71 g/km).2
A vezetéssegítő és prémium kényelmi technológiák átfogó kínálatának köszönhetően a vadonatúj Explorer Plug-In Hybrid bármilyen forgalmi helyzetben relaxált és magabiztos vezetési élményt nyújt.
A stresszmentes autózást olyan megoldások támogatják3, mint a Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika, vagy az új Tolatási Fékasszisztens. Az ST-Line és a Platinum modellváltozatokban 14 hangszórós B&O hangrendszer,4 10,1 colos kapacitív érintőképernyő, valamint Háromzónás Elektronikus Hőmérséklet-szabályozás és FordPass Connect modem5 gondoskodik a kellemes utazásról.
“Az Explorer Plug-In Hybrid maga a megtestesült sokoldalúság,” mondta Matthias Tonn, az Explorer európai programvezető mérnöke. „Eddig még sosem készítettünk olyan autót, ami képes legyűrni a kemény terepet, könnyedén elvontatni egy hajót, tisztán elektromos hajtással suhanni a városban – és mindezt fényűző kényelemben.”
Az Explorer Plug-In Hybrid egyike annak a 18 új, elektromos hajtásláncú modellnek, amelyeket a Ford még 2021 vége előtt bevezet az európai piacon.
Elektromos hajtás
Az Explorer Plug-In Hybrid egy modern benzinmotor nagy hatótávolságát és teljesítményét kínálja egy elektromos hajtáslánc energiatakarékossága és kifinomultsága mellett.
Az elektromotorral az SUV tisztán elektromos hajtással is haladhat, és a vezető az EV Auto, EV Most, EV Később és EV Töltés üzemmódok közt választva döntheti el, mikor és hogyan szeretné felhasználni az akkumulátorban tárolt energiát. Ha az akkumulátor töltöttsége eléri a megengedett legalacsonyabb szintet, a hajtáslánc automatikusan átvált az EV Auto üzemmódba, hogy a lehető leghatékonyabb üzemanyag-felhasználás érdekében a visszanyert energiával hajtott elektromotorral támogassa a benzinmotor működését.
Egy külső, 230 voltos csatlakozóról a teljes feltöltés kevesebb mint 5 óra 50 percet vesz igénybe, míg az opcionális, falra szerelhető Ford Connected Wallbox használatával, vagy egy nyilvános FordPass Töltőhálózati ponton kevesebb mint 4 óra 20 perc alatt feltölthető az akkumulátor6
A párhuzamos hibrid rendszer azt is lehetővé teszi, hogy a nagyobb erőt igénylő országúti, off-road és vontatási szituációkban a benzines-elektromos hajtás teljes, együttes teljesítménye és forgatónyomatéka a vezető rendelkezésére álljon. Az Intelligens Összkerékhajtás segítségével akár 2500 kilogrammos tömegig magabiztosan vontathatók a lószállító utánfutók vagy a hajók, illetve a nagyméretű trélerek.
Az Intelligens Összkerékhajtás minden századmásodpercben kielemzi azokat a jeleket, amelyek a jármű sebességét, perdületét, a külső levegő hőmérsékletét, a kerekek megcsúszását vagy a vontatás állapotát figyelő, tucatnyi szenzortól érkeznek, és ennek alapján dönti el, hogy szükség van-e kiegészítő vonóerőre. Egy elektromechanikus nyomaték-tengelykapcsolóval működő osztómű egytized másodperc alatt zökkenőmentesen változtatja meg a vonóerő elosztását az első és a hátsó kerekek között, így a tapadás mindig stabil marad.
Az üzemanyag-fogyasztást és a kifinomult működést még tovább optimalizáló 10 fokozatú automata sebességváltóhoz hasonlóan ez a rendszer is adaptív tanulási algoritmust használ, folyamatosan módosítva a jármű reakcióit a jobb teljesítmény és a még finomabb működés érdekében.
A Terepválasztó rendszer választható üzemmódjainak (Normál, Sport, Földút, Csúszós út, Vontatás, Eco, Mély hó és homok) segítségével a vezető mindig az adott út-, időjárási- és terepviszonyoknak megfelelően autózhat, miközben a 12,3 colos digitális műszeregység grafikája az éppen kiválasztott üzemmódnak megfelelően alakul át. A terepezést a Lejtmeneti Szabályozás teszi még egyszerűbbé.3
Technológia a kellemes autózásért
A kifinomult vezetéssegítő technológiákat kifejezetten arra tervezték a Ford mérnökei, hogy a nagyméretű járművel a sűrű városi forgalomban és az országúton egyaránt könnyű legyen közlekedni.
Az Aktív Parkolóasszisztens 2.0 segítségével az Explorer teljesen automatikusan, egyetlen gombnyomásra beáll a párhuzamos vagy merőleges parkolóhelyekre.3 A technológia része a teljesen automatizált Kiállássegítő rendszer is, ami segít a párhuzamos parkolóhelyekről történő kiállásban.3
A Keresztirányú Forgalomfigyelővel kiegészített Holttérfigyelő rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha egy autó keresztezi az Explorer nyomvonalát, miközben kitolat egy parkolóhelyről.3 Emellett az Európában elsőként bevezetett Tolatási Fékasszisztens radarral és ultrahangos szenzorokkal érzékeli az Explorer útjában feltűnő, 28 cm-nél magasabb és 7,5 cm-nél szélesebb akadályokat, és automatikusan fékez, hogy megelőzze az ütközést, ha az autó lassan, 1,5-12 km/óra sebességgel halad, például amikor kitolat a kocsifeljáróról.3 Ugyancsak az alapfelszereltség része 360 Fokos Kamerarendszer is.3
Az Aktív Fékezés technológiával kiegészített Ütközésre Figyelmeztető rendszer érzékeli az úttesten vagy annak közelében felbukkanó embereket és kerékpárosokat, illetve azokat, akik keresztezhetik az autó nyomvonalát, és ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre, a rendszer automatikusan fékez, hogy elkerülje az ütközést. 3
Az araszoló forgalomban, az autópályákon és a hosszú vidéki utazások során egyaránt hasznos segítséget jelent a Stop & Go rendszerrel, Sebességkorlátozást Felismerő és Sávközép funkciókkal kiegészített Adaptív Sebességtartó Automatika (ACC).3 Ez a technológia biztosítja, hogy az Explorer Plug-In Hybrid kényelmes és biztonságos követési távolságot tartson, miközben mindvégig a forgalmi sáv közepén tartja az autót. Ráadásul a rendszer azt is biztosítja, hogy a jármű ne lépje túl a megengedett sebességhatárt, mert figyeli az úttest fölötti kijelzőket és az út szélén elhelyezett jelzőtáblákat, és ezeket összeveti a fedélzeti navigációs rendszer információival.
A Stop & Go funkció segítségével az ACC rendszer az araszoló forgalomban akár állóra is fékezi az autót, majd automatikusan újra elindítja, ha a megállás nem tartott 3 másodpercnél tovább. Az ennél hosszabb egy helyben állás után a vezető a kormánykeréken elhelyezett gombbal aktiválhatja újra a rendszert, vagy úgy, hogy finoman a gázpedálra lép.
“Nem arról van szó, hogy öncélúan teletömjük az autót technológiával,” magyarázta el Torsten Wey, a Ford Európa vezetéssegítő és biztonsági technológiákért felelős igazgatója. “Sokkal inkább az élmény javítása a cél: az, hogy csökkentsük a vezetés stresszét, és segítsünk az autósoknak, hogy kellemesebben érezzék magukat a volán mögött.”
A baleseteket megelőző vagy azok súlyosságát mérsékelő további technológiák sorában szerepel még a Sávtartó Asszisztens3 is; ez az egyik olyan rendszer, ami sok más technológia mellett hozzájárult ahhoz, hogy az Explorer Plug-In Hybrid maximális, 5 csillagos besorolást kapjon az Euro NCAP független törésteszt-hatóság vizsgálatán.7
Az Euro NCAP magas pontszámmal jutalmazta a felnőtt és gyermek utasok biztonságát. Egy, az autóiparban elsőként alkalmazott technológia lehetővé tette, hogy a Ford mérnökei ultranagy szilárdságú martenzites acélidomokat építsenek be a szélvédőoszlopokba és a tetőbe, még erősebbé téve ezzel a biztonsági utascellát.
Tágas tér az élet minden öröméhez
Tekintélyt parancsoló méreteiből az Explorer belül is a lehető legtöbbet hozza ki, hiszen az autó akár hét felnőtt számára is kényelmes és bőséges helyet kínál. A mindhárom üléssorban közel 1 méteres fejtérnek, illetve az első és második üléssorban több mint 1,5 méteres váll- és csípőtérnek köszönhetően minden utas maradéktalanul kiélvezheti az Explorer kabinjának luxusát. Praktikus megoldás az öt darab 12 voltos elektromos csatlakozó, a dupla USB-portok, a 12 pohártartó és a Háromzónás Elektronikus Hőmérséklet-szabályozás.
A hétüléses elrendezés maximális rugalmasságot kínál, két üléssel pedig akár 2274 literes csomagtér is kialakítható. A motoros mozgatású EasyFold harmadik üléssor segítségével a kabin elrendezése bármikor könnyen hozzáigazítható az utasok és a csomagok számához, és összesen 123 liternyi rakodóhely áll rendelkezésre, hogy mindenki könnyen elhelyezhesse személyes holmiját.
Az autó alapfelszereltsége kifejezetten bőséges: a vezető és utasai kényelméről olyan megoldások gondoskodnak, mint a hűthető/fűthető, 10 irányban motorosan állítható, masszázsfunkciót is kínáló első ülések, a fűthető ülések a második sorban, a vezeték nélküli töltő a kompatibilis készülékekhez, a kihúzható napárnyékolók a második üléssorban és sötétített üvegezés a második és harmadik üléssorban. Mindezt 14 hangszórós, 980 wattos prémium B&O hangrendszer egészíti ki.
A szintén alapáras FordPass Connect beépített modem segítségével az autó tulajdonosa számos funkciót kezelhet távirányítással a FordPass mobil alkalmazáson8 keresztül; ilyen például az Ajtózárás/nyitás, a Távindítás,9 a Járműkereső vagy a Járműállapot, amivel ellenőrizhető az üzemanyagszint, a riasztó állapota, a gumiabroncsok nyomása, az olaj élettartama és sok más egyéb is.
A FordPass alkalmazás új szolgáltatásokat is kínál, amelyek révén az Explorer tulajdonosa még inkább kiélvezheti az elektromos autózás előnyeit. Ilyen az akkumulátor töltöttségi szintjének ellenőrzése, a töltőállomások keresése, az utazási és töltési naplózás, vagy az, hogy a tulajdonos előre beállíthatja a jármű feltöltésének időpontját, jobban kihasználva az előnyös villamosenergia-tarifákat, és biztosítva, hogy az akkumulátort mindig a kívánt szintre tölthesse fel.
A középkonzolon elhelyezett 10,1 colos, álló helyzetben beépített érintőképernyőt (alapáras a Platinum és az ST-Line változatban) a könnyű áttekinthetőség kedvéért teljesen kitöltik a navigációs térképek, de ha kell, a kijelző meg is osztható, hogy az audiorendszer adatait is megjelenítse. A kapacitív üveggel fedett képernyőt az utasok az okostelefonoknál és tableteknél már megszokott mozdulatokkal kezelhetik, így gyorsabb és praktikusabb a SYNC 3 rendszer használata.10
Egyedi karakter
Az Explorer Plug-In Hybrid modell Platinum és ST-Line változatai látványosan kihangsúlyozzák az SUV hatásos külső dizájnját és modern utastér-kialakítását.
Az ST-Line kivitel látványos, 20 colos, fekete, csiszolt felületű könnyűfém keréktárcsákat kap, míg a Platinum modelleken ugyanezek a kerekek matt felületkezeléssel jelennek meg.
Az ST-Line modellek jellegzetessége a ragyogó feketére fényezett, egy darabból készült hűtőrács, valamint a magas fényű fekete tetősínek és ablakkeretek. Az üléseket, a szőnyegeket és a sportos, alul lapított karimájú kormánykereket piros öltések díszítik, a műszerfalon pedig karbonszál-hatású dekorációs elemek láthatók.
A Platinum modellváltozatok egy darabból készült hűtőrácsa selyemfényű fényezést kap, akárcsak a tetősínek és az ablakkeretek. A műszerfal dekorációs elemei valódi fából készülnek.
“És ezzel még nincs vége, hiszen a karizmatikus kisugárzás és a lenyűgöző kiállás is alapáron jár a vadonatúj Explorer Plug-In Hybridhez” – vélekedett Matthias Tonn. “A különleges ST-Line és Platinum változatok közül választva vásárlóink biztosan megtalálják majd azt az autót, amelyik a legjobban illik egyéniségükhöz.”
Bemutatták az új, 2021-es modellévű Mercedes-Benz S osztályt. Az új luxusszedán lesz az első sorozatgyártású jármű, amelyet a Mercedes a bemutatással párhuzamosan megnyitó Factory 56 összeszerelő csarnokában építenek.
Az új Mercedes-Benz S-osztály az 56-os számú gyártóegységben, a németországi sindelfingeni gyárban készül, nem kessze Stuttgarttól. Az új összeszerelőcsarnok innovatív technológiákat és speciális munkafolyamatokat alkalmaz, amelyek eddig nem ismert, új tendenciákat szabnak az autóiparban. A gyártó a világpremierrel egy időben nyitotta meg a jövő autógyárát megfogalmazásuk szerint.
Ola Källenius, a Daimler AG és a Mercedes-Benz AG igazgatóságának elnöke elmondta: „Az S-osztály a Mercedes ikonja. Hihetetlenül lenyűgöző mindaz, amit technikai szinten nyújt. És ugyanolyan lenyűgöző, ahogy az autó mögött álló csapat a maximumot teljesítette a menetrend szerint, tekintettel erre a rendkívül összetett, magas szintű részletességet felvonultató és nagy figyelmet igénylő termékre.”
A Mercedes közleményében a következőkre is kitér: „Az új Mercedes-Benz S-osztály számos újítással újradefiniálja az autóipari luxus-szegmenst. Nem csak sokkal intelligensebb lett, hanem a vezetési élményt is új szintre emeli. A hangsúly itt a vezetőn és az utasokon van, akik minden érzékükkel képesek megtapasztalni a luxusszedánt, eggyé válnak vele. A Mercedes-Benz felhasználói élményének (MBUX) új generációja olyan innovatív lehetőségeket kínál mind a sofőröknek, mind pedig az utasoknak, mint maga az interakció személyre szabása.A beltér minden eddiginél jobban teljesíti a „harmadik hely”, az otthon és a munkahely közötti magánszféra összes igényét.
A gyártó az új S-osztály bepillantást enged az újonnan létesített ultramodern gyártóbázis működésébe, tudásába.
Ámon Pál újpesti (Nápsziget) Mercedes bontójában sok mindent találtunk már az 1997-es W140-hez. Most is nála kopogtattunk, ugyanis kiderült, hogy csereérett az A1408800564-es motorháztető zár retesz. Túl azon, hogy a meglévő beépített darab külleme nem volt a legjobb, a rugóstagok nem, vagy részben funkcionáltak csak úgy, ahogyan kell. Mellé az A1408870127 fület tartó fémkar kissé deformálódott volt, így az egész ferdén állt.
A legnagyobb problémát az jelentette, hogy maga az A1408800564 retesz nem működött megfelelően. Alapesetben a fül nem látszik, mivel a mechanizmus behúzza annyira a hűtőmaszk két lamellája közé, hogy egyáltalán nem látszik. A motorháztető nyitásával első fázisban kienged a kétoldali zárszerkezet, és ilyenkor automatikusan kiugrik az A1408870127-es fül. Ezt meghúzva enged ki a zár biztonsági retesze – ez gátolja meg azt, hogy esetleges menet közbeni felnyílásnál a motorháztető ne csapódjon fel. Ha kihúztuk a nyitófület, nyílik teljesen a motorházfedél.
Tehát: csere. A kiszerelés viszonylag egyszerű, és ami lényeges: nem kell hozzá kiszedni az egész hűtőmaszkot. Az A1408800564 modult 2 darab 10-es alátétes csavar rögzíti jobb és bal oldalon, a kampós-zárszerkezetes rész felett a motorháztető belső peremén, majd az alsó/hátsó felfogatás mindössze egy aprócska pöcök, ami a motorháztető felületi belső részéhez csatlakozik.
Eltávolításnál kicsovaroztuk a feljebb említett kettő csavart, majd kibillentettük a nyitófület. Ezután óvatosan, de határozottan magunk felé húztuk az A1408800564 zárszerkezetet, és voilá – kész is a kiszerelés.
A bontott, viszont szép állapotú A1408800564-es cseredarabot alaposan megtisztítottuk beszerelés előtt, volt róla mit leszedni; hála az égnek, csak szennyeződést, port találtunk rajta. Az egész szerkezet makulátlanul működött, a kétoldali rugóstagokat kellett kicsit megfeszíteni, majd zsírozni. A műanyag A1408870127 nyitófület szilkonos ápolóval kentük át, így szinte gyári tényében tündökölt máris.
Rozsdaoldóval átfuttatuk az eredeti tartócsavarokat, ugyanis a menetek néhány helyen akadást mutattak kicsavarozásnál. Pár perc elteltével szinte újnak hatott mindkettő, így mehetett is az összeszerelés. Minden klappolt, jól működik a mechanika, így mostantól kezdve ez az alkatrész is megújult projektautónkon, a 97-es W140-es S420 Mercedesen.
Kevés olyan autó akad, amely úgy testesíti meg a francia eleganciát, a technikai előrelátást és a funkcionalitást, mint a Peugeot 203. A népes modellcsalád...